KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Oh en ik blijf erbij dat een aanval door de Pripjatmoerassen wel heel erg dom zou zijn.
Dan die claim over het 6de tankregiment. Tja, het gaat zo te zien om die formatie die een aantal dagen geleden al in die hinderlaag liep waarbij de regimentscommandant gedood was. Het kan heel goed dat ze alsmaar verliezen zijn blijven nemen en nu beschouwd worden als "vernietigd". De vraag is alleen welk percentage van die formatie nu werkelijk vernietigd is als in dood/gewond/ voertuig kapot.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
safe passage naar concentratiekampen in RuslandNiGeLaToR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:47:
[...]
[Embed]
Ultimatum voor overgave, blijkbaar.
Dat komt dus. Ze houden zich in, is mijn theorie. Na het bekijken van die Netflix docu en lezen over de wijze waarop men geweldloos bleef protesteren denk ik dat die aanpak weer gekozen is. Wel laten horen, maar niet als eerste uithalen.RoD schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:35:
[...]
Ik zat al te wachten op dit soort dingen en vroeg me af waarom er niet al tig van aanslagen werden gepleegd. Dit is de eerste die ik voorbij heb zien komen.
Nu er burgemeesters worden gegijzeld en gemarteld is er weer een trede gezet op de geweldsspiraal - dus gaat hun 'burgermeester' er aan.
Ik weet niet hoeveel mensen in die regio's zichzelf hebben bewapend, je zou zeggen - wie niet.
Dus, dat ligt wel in de lijn der verwachtingenDaniëlWW2 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:48:
@NiGeLaToR Tja, ik zit inmiddels me al drie weken af te vragen of de Russen nu werkelijk niks hebben geleerd de afgelopen tachtig jaar...
Oh en ik blijf erbij dat een aanval door de Pripjatmoerassen wel heel erg dom zou zijn.
Is dat nog een principieel iets - dat ze eerst een BTG moeten 'herstellen' voor er weer door 'gevochtend' kan worden? Het lijkt me enorm rigide dat als je verliezen neemt, je geen functionerende eenheid meer kunt maken. Sterker nog, het juist op hakt in kleinere eenheden die makkelijker te vervangen zijn.Dan die claim over het 6de tankregiment. Tja, het gaat zo te zien om die formatie die een aantal dagen geleden al in die hinderlaag liep waarbij de regimentscommandant gedood was. Het kan heel goed dat ze alsmaar verliezen zijn blijven nemen en nu beschouwd worden als "vernietigd". De vraag is alleen welk percentage van die formatie nu werkelijk vernietigd is als in dood/gewond/ voertuig kapot.
Maar dan realiseer je je weer dat die niets uit zichzelf kunnen en mogen, ze geen communicatie hebben en dus eigenlijk tjah.. eigenlijk gaat deze shitshow nog wel even door dus.
Ja ze doen er alles aan om de lokale bevolking te motiveren te blijven vechten.RocketKoen schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:48:
[...]
safe passage naar concentratiekampen in Rusland
[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-03-2022 20:55 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Rusland is een jaar of wat geleden overgestapt op Battalion Tactical Groups waarin een brigade zoals deze een wat oversized bataljon inzet in plaats van als complete brigade te opereren. Dat is dan ongeveer 1/3 van de brigade, als die al een tijdje in gevecht zijn is dat niet een onmogelijke opgave om te vernietigen.NiGeLaToR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:27:
[...]
In deze tweet plaatst iemand een plaatje van zo'n eenheid:
[Embed]
Afhankelijk van de inzetbaarheid van de rest van het materieel en manschappen kan de brigade op papier nog twee van deze BTG's sturen en is dus zeker niet vernietigd, alleen zouden ze tijdelijk niet meer meedoen aan het front.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Kampfgruppe samenstellen vraagt wel om een bepaalde flexibiliteit in de geest en ruimte voor initiatief die hierboven beschreven werd. Schat dat niet al te best in.NiGeLaToR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:54:
[...]
Is dat nog een principieel iets - dat ze eerst een BTG moeten 'herstellen' voor er weer door 'gevochtend' kan worden? Het lijkt me enorm rigide dat als je verliezen neemt, je geen functionerende eenheid meer kunt maken. Sterker nog, het juist op hakt in kleinere eenheden die makkelijker te vervangen zijn.
Maar dan realiseer je je weer dat die niets uit zichzelf kunnen en mogen, ze geen communicatie hebben en dus eigenlijk tjah.. eigenlijk gaat deze shitshow nog wel even door dus.
https://www.globalsecurit...world/russia/army-btg.htm
:strip_exif()/f/image/YojU8Y1CDGUcAZEUq6L8C70e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qJTjqIJwEoRhGHWW6wquEHMC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JBeE67t4dQlVMiYBDMJ0xyJa.jpg?f=fotoalbum_large)
Fair enough.
Volgens mij ben ik daar ook al eens over ingegaan. In principe lijken de Russen hun hele regimenten en brigades al helemaal ingedeeld te hebben in BTG's. Als een BTG dus te veel verliezen leidt en niet meer gevechtwaardig is, dan lijkt er geen makkelijke manier te zijn om dit te verhelpen. Misschien is deze Amerikaanse evaluatie met Oekraïense informatie over BTG's bevechten in 2014 nog leuk. Ja, de Amerikanen zetten werkelijk alles online. Dat is het voordeel van de onbetwiste supermacht zijn.Is dat nog een principieel iets - dat ze eerst een BTG moeten 'herstellen' voor er weer door 'gevochtend' kan worden? Het lijkt me enorm rigide dat als je verliezen neemt, je geen functionerende eenheid meer kunt maken. Sterker nog, het juist op hakt in kleinere eenheden die makkelijker te vervangen zijn.

https://www.benning.army..../2017/Spring/2Fiore17.pdf
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Gevallen in gevechten rond Mariupol, volgens russische bron.Mektheb schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:28:
[...]
Zat die niet op de boot die ze met GRAD aangevallen hadden?
Dan is het een late comformation
En dan? De stad platbombarderen? Zijn ze een beetje laat met het ultimatum. En we kennen allemaal de 'safe passage' van de Russen. Dat is een zekere dood.NiGeLaToR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:47:
[...]
[Embed]
Ultimatum voor overgave, blijkbaar.
Sorry, maar dat klopt echt niet.NiGeLaToR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:29:
[...]
Op zich heel goed - we kunnen niet de hele wereld voeden vanuit Nederland. En als je een autocratisch land hebt en mensen verbiedt een mening te hebben kun je ook weinig innovatie verwachten - werkelijk alles wat China nu aan 'innovatie' doet hebben ze gejat, ...
Natuurlijk jatten/lenen/partneren ze wat ze kunnen, maar er is geen land wat zoveel aan R&D uitgeeft als China. En dat is in dollars, als %GNP schieten ze ver boven de US uit.
Absurd weinig logistiek.PLAE schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:01:
Voor wat meer gevoel bij de typische BTG (maar er zijn vele soorten zoals ik het begreep)
https://www.globalsecurit...world/russia/army-btg.htm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 stuks armor heeft 4 tot 10 vrachtwagens nodig voor ondersteuning als ze meer dan een paar km buiten hun basis willen opereren.
Pfff.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Eigenlijk alleen nog chemische en nucleaire wapens.Lethalis schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:10:
Dat ultimatum voor Marioepol is wel spannend... wat is de volgende stap?
Pfff.
Ik zou willen zeggen 'dat lijkt me sterk', maar de Russen zijn tot alles in staat.
En al decennia gaan Chinese studenten naar Westerse universiteiten, koopt men Westerse bedrijven en is er absoluut groei - alleen zie ik nog niet de bijbehorende innovatie.TheekAzzaBreek schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:08:
[...]
Sorry, maar dat klopt echt niet.
Natuurlijk jatten/lenen/partneren ze wat ze kunnen, maar er is geen land wat zoveel aan R&D uitgeeft als China. En dat is in dollars, als %GNP schieten ze ver boven de US uit.
Wellicht is het een inhaalslag en komt het nog. Ben geen China-kenner en het is een gesloten land.
A "combined detachment" may translate to a Battalion Tactical Group (BTG).
— Evergreen Intel (@vcdgf555) 20 maart 2022
There are reports a combined detachment of 6th Guards Lvov Tank Regiment (from 90th Tank Division) has been destroyed & the commander, Col. A. Zakharov, is KIA. https://t.co/4tu2qpNQzB
During another attempt to attack Kyiv, the rashist invaders lost a combined detachment of the 6th Tank Regiment. Due to the actions of Ukrainian defenders in Brovary district, enemy units remain cut off from the supply of fuel and food. pic.twitter.com/JdYvpJFcJO
— Michael MacKay (@mhmck) 20 maart 2022
Brovary is a suburban community east of Kyiv. The supply line for the rashist invaders extends 175km along the M-01 highway to the border of puppet state Belarus. At no point along this route is the enemy safe from attack by Ukrainian defenders. pic.twitter.com/etQpFFPicX
— Michael MacKay (@mhmck) 20 maart 2022
Vernietigd betekent dus niet alles stuk en iedereen dood, maar wel volledig buiten gevecht gesteld volgens deze berichten. Laatste tweet met kaartje: dat is nog een heel eind buiten Kyiv.
Is het niet 10 tanks in een bataljon, 3 bataljons is een regiment (30 tanks), 3 regimenten is een brigade (90 tanks) ? @DaniëlWW2 ?Prosac schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:14:
[...]
Het is mij na wat googlewerk nog steeds onduidelijk om hoeveel manschappen, tanks en andere voertuigen het dan gaat.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dit vond ik, stukje naar boven net gepost:Prosac schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:14:
[...]
Het is mij na wat googlewerk nog steeds onduidelijk om hoeveel manschappen, tanks en andere voertuigen het dan gaat.
6th tank brigade? Are you sure? That's over 90 tanks, ~30 BMP/BTRs and about as much SPA/SAM - a pretty massive single-operation loss. pic.twitter.com/uebk2VzSrm
— Andrei Kucharavy at @andrei_chiffa@mastodon.social (@andrei_chiffa) 20 maart 2022
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-03-2022 21:19 ]
Dat correspondeert met de uitleg in de tweet inderdaad.Fiber schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:15:
[...]
Is het niet 10 tanks in een bataljon, 3 bataljons is een regiment (30 tanks), 3 regimenten is een brigade (90 tanks) ? @DaniëlWW2 ?
https://www.bbc.com/news/world-europe-48537663
The Chinese president arrived on Wednesday (juni 2019) and later gave a press conference where he said he had a "deep personal friendship" with his Russian counterpart.
"In the past six years, we have met nearly 30 times. Russia is the country that I have visited the most times, and President Putin is my best friend and colleague," Mr Xi said.
Als ik kijk naar film- en Hollywoodsterren die Putin in heeft gepalmd neem ik aan dat Putin zijn charmes en charisma ook op Jinping heeft losgelaten en hem heeft ingepalmd en misleid. Putin papt aan met bekende figuren die vervolgens reclame voor hem zijn gaan maken. Op deze wijze gebruikt hij die voor zijn eigen doeleinden.
Hollywoodsterren:
https://www.irishtimes.co...-vladimir-putin-1.4820421
Ik verbaas me er dan over dat Xi Jinping Putin niet lijkt te hebben doorzien, maar lijkt te zijn ingepalmd door Putin en daarom een pact met hem heeft gesloten over een vriendschap zonder grenzen. De ene pathologische leugenaar die de andere aartsleugenaar misleidt.
Ik zou toch verwachten dat Xi Jinping wat snuggerder is en ook wel begrijpt dat Putin zich alleen maar voordoet als je beste vriend en dat als je niet uitkijkt hij je onverwacht een spreekwoordelijke dolk door je rug steekt.
'When we talk about pandas, we always end up with a smile' Mr Putin said
Putin heeft geen vrienden, hij heeft alleen mensen die hij voor zijn eigen doeleinden denkt te kunnen gebruiken.
Ook als je kijkt naar de grote hond bij een ontmoeting met Merkel (die bang is voor honden, Putin zal dat wel geweten hebben), en Putin's gedreig met kernwapens (ook tegen Trump en Navo's Stoltenborg), dan zie je dat de kerel van psychologische spelletjes houdt. Angst zaaien bij mensen als dat nodig is, en lief en aardig zijn om mensen om zijn vinger te winden: putin doet het allemaal en doet het op een knappe, intelligente wijze want mensen trappen er met open ogen in.
https://edition.cnn.com/2...kel-scared-dog/index.html
Putin speelt duidelijk psychologische spelletjes en het blijft toch apart dat mensen daar niet doorheen lijken te prikken imo. Zeker mensen van wie ik anders zou verwachten zoals Xi Jinping. Ik krijg dan de indruk dat Xi Jinping toch een naief type is met een gebrek aan ruggengraat. Iemand die beetgenomen is door zijn 'beste vriend' Putin.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Het zou mij anderzijds weer totaal niet verbazen als Xi hetzelfde spel speelt. Maar dan 20 levels hoger. Zeg maar middelbare schoolkampioen schaak versus wereldkampioen schaak. En dat hij Putin allang schaakmat heeft en precies waar hij hem wil hebben om er zelf beter van te worden.Salvatron schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:22:
Ik zit wat te lezen over Xi Jinping en zijn vermeende vriendschap met Poetin en dan vraag ik me af of Xi nou echt denkt dat Vladimir zijn vriendje is, of dat het een puur zakelijke relatie is.
The Chinese president arrived on Wednesday (juni 2019) and later gave a press conference where he said he had a "deep personal friendship" with his Russian counterpart.
"In the past six years, we have met nearly 30 times. Russia is the country that I have visited the most times, and President Putin is my best friend and colleague," Mr Xi said.
Als ik kijk naar film- en Hollywoodsterren die Putin in heeft gepalmd neem ik aan dat Putin zijn charmes en charisma ook op Jinping heeft losgelaten en hem heeft ingepalmd en misleid. Putin papt aan met bekende figuren die vervolgens reclame voor hem zijn gaan maken. Op deze wijze gebruikt hij die voor zijn eigen doeleinden.
Hollywoodsterren:
Ik verbaas me er dan over dat Xi Jinping Putin niet lijkt te hebben doorzien, maar lijkt te zijn ingepalmd door Putin en daarom een pact met hem heeft gesloten over een vriendschap zonder grenzen. De ene pathologische leugenaar die de andere aartsleugenaar misleidt.
Ik zou toch verwachten dat Xi Jinping wat snuggerder is en ook wel begrijpt dat Putin zich alleen maar voordoet als je beste vriend en dat als je niet uitkijkt hij je onverwacht een spreekwoordelijke dolk door je rug steekt.
Putin heeft geen vrienden, hij heeft alleen mensen die hij voor zijn eigen doeleinden denkt te kunnen gebruiken.
Ook als je kijkt naar de grote hond bij een ontmoeting met Merkel (die bang is voor honden, Putin zal dat wel geweten hebben), en Putin's gedreig met kernwapens (ook tegen Trump en Navo's Stoltenborg), dan zie je dat de kerel van psychologische spelletjes houdt. Angst zaaien bij mensen als dat nodig is, en lief en aardig zijn om mensen om zijn vinger te winden: putin doet het allemaal en doet het op een knappe, intelligente wijze want mensen trappen er met open ogen in.
Putin speelt duidelijk psychologische spelletjes en het blijft toch apart dat mensen daar niet doorheen lijken te prikken imo. Zeker mensen van wie ik anders zou verwachten zoals Xi Jinping. Ik krijg dan de indruk dat Xi Jinping toch een naief type is met een gebrek aan ruggengraat. Iemand die beetgenomen is door zijn 'beste vriend' Putin.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Vergeet het maar. China heeft geen vrienden, alleen belangen. Altijd al gehad. En in deze relatie niet anders.Salvatron schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:22:
Ik zit wat te lezen over Xi Jinping en zijn vermeende vriendschap met Poetin en dan vraag ik me af of Xi nou echt denkt dat Vladimir zijn vriendje is, of dat het een puur zakelijke relatie is.
Voor China is de huidige situatie win/win. Die hebben zometeen Rusland op een koopje. Maar dat is al veel eerder uitgelegd.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik kan me niet voorstellen dat je tot dat niveau carriere maakt in de CCP en dan niet het onderscheid weet te maken. Het is geen Trump die zonder een minuut politieke ervaring in het hoogste ambt beland is.Salvatron schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:22:
Als je China een beetje kent, ze paait en flirt met iedereen, maar laat je net zo goed weer kneiter hard vallen als het ze uitkomt.Cyberpope schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:27:
[...]
Vergeet het maar. China heeft geen vrienden, alleen belangen. Altijd al gehad. En in deze relatie niet anders.
Voor China is de huidige situatie win/win. Die hebben zometeen Rusland op een koopje. Maar dat is al veel eerder uitgelegd.
die pdf noemt allerlei zaken die we idd terugzien;DaniëlWW2 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:01:
[...]
Fair enough.
[...]
Volgens mij ben ik daar ook al eens over ingegaan. In principe lijken de Russen hun hele regimenten en brigades al helemaal ingedeeld te hebben in BTG's. Als een BTG dus te veel verliezen leidt en niet meer gevechtwaardig is, dan lijkt er geen makkelijke manier te zijn om dit te verhelpen. Misschien is deze Amerikaanse evolutie met Oekraïense informatie over BTG's bevechten in 2014 nog leuk. Ja, de Amerikanen zetten werkelijk alles online. Dat is het voordeel van de onbetwiste supermacht zijn.![]()
https://www.benning.army..../2017/Spring/2Fiore17.pdf
en whooopsiee:The second issue was that the Russian Army had too few contract soldiers to man the current and future force structure. High casualties in Chechnya and Georgia significantly depressed volunteer recruitment. Russian military leadership wanted to avoid a similar situation where high casualties in Ukraine might further depress recruitment. As a result, even though the BTG represents the best personnel a Russian brigade can deploy, two-thirds of the deployed personnel are unsuitable for close combat, and the third that is combat-ready is too valuable to risk unnecessarily.
The supporting units consisted primarily of lower-quality conscript soldiers. This distinction is important:
conscripts must be supervised continuously for even the simplest of tasks and are rarely used in combat.
Nee, de Russen gebruiken de volgende structuur:Fiber schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:15:
[...]
Is het niet 10 tanks in een bataljon, 3 bataljons is een regiment (30 tanks), 3 regimenten is een brigade (90 tanks) ? @DaniëlWW2 ?
-Peloton is 3 tanks.
-Compagnie bestaat uit drie pelotons + een commandant met zijn eigen tank. (10 dus)
-Bataljon is drie of vier compagnieën met weer een commandant met zijn eigen tank. (dus 31 of 41)
En van wat ik heb begrepen, zijn er twee tankbataljons in tankregimenten met elk 31 tanks. Infanteriebrigades hebben een tankbataljon met 41 tanks.
Verder zijn bataljons de hoogste formatie die uniform zijn. Regimenten en zeker brigades zijn gecombineerde wapenen. Een regiment is in principe een deel infanterie en een deel tanks. Een brigade is ook nog eens artillerie, luchtafweer en electronic warfare. (hoe ironisch dit ook mag klinken voor de Russen)
Ook mag van een brigade een grotere mate van autonomie worden verwacht terwijl een regiment echt onderdeel van een divisie is.
The Russian 331st Guards Airborne Regiment of the 98th Guard Airborne Division is Claimed to have been almost Completely wiped out by Ukrainian Forces near the Capital of Kyiv, the Unit consisted of around 2000 Airborne Soldiers alongside over 200 Armored Fighting Vehicles.
— OSINTdefender (@sentdefender) 20 maart 2022
Op een gewonde en wat gevangen na - volledig uitgewist, aldus deze bron.
The Commander of the 331st, Colonel Sergei Sukharev as well as the Deputy Commander, Major Sergey Krylov were also Confirmed to have been Killed during Combat near Kyiv on March 17th. pic.twitter.com/eDK4sgseQO
Zondag op maandagnacht is altijd het beste moment in mijn beleving.
Oorlogen in Europa beginnen zelden op woensdag heb ik laatst geleden dus dat klopt wel… 1 week later begon de ‘vredesmissie’PLAE schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:38:
Ik ben heel benieuwd of we Wit-Rusland binnen nu en 48 uur zien aansluiten.
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1505645604478849034] (Klik op Tweet om plaatje te zien) Ik hoop dat de claims dat dit niet houdbaar is voor de Russen, werkelijkheid blijkt te zijn.
Als dit al klopt dan is het in de eerste dagen van de invasie gebeurd, weinig relevant voor het verdere verloop in de komende dagen.NiGeLaToR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:38:
Op een gewonde en wat gevangen na - volledig uitgewist, aldus deze bron.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nieuwe wending?
[ Voor 53% gewijzigd door Mektheb op 20-03-2022 21:52 ]
Ik denk dat je 2000 man incl een grote hoeveelheid voertuigen toch echt wel mist in de gehele oorlogsvoering.. Deze betreffende eenheid zal vermoedelijk echt wel in één of ander Russisch aanvalsplan hebben gestaan dat nu anders opgelost zal moeten, zoals andere eenheden die elders weer ingepland waren..hoevenpe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:45:
[...]
Als dit al klopt dan is het in de eerste dagen van de invasie gebeurd, weinig relevant voor het verdere verloop in de komende dagen.
Maar ik kan niet veel meer vinden over eenheden die uit andere Russische gebieden richting UA zijn gestuurd? Zijn die al aangekomen?
Ik heb mij de afgelopen jaren veel meer zorgen om China gemaakt dan over Rusland... for what it's worthSalvatron schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:22:
Geloof er helemaal niks van dat Xi Jinping "naïef" is. Hoogstens dat hij deze invasie, of iig de omvang ervan, niet had zien aankomen (getuige ook de late evacuatie van de Chinese ambassade etc). En nu kijkt China rustig toe van de zijlijn waar het iets kan winnen in deze situatie.
Waarbij de kaarten alle kanten op kunnen vallen helaas.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Bron graag.Mektheb schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:51:
BREAKING: The US pledges to support its NATO allies if they put troops in Ukraine, but rules out troop deployments
Nieuwe wending?
Het oorspronkelijke plan ging uit van de inname van Kyiv binnen 48 uur, dat is inderdaad niet gerealiseerd.nextware schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:51:
Ik denk dat je 2000 man incl een grote hoeveelheid voertuigen toch echt wel mist in de gehele oorlogsvoering..
Voor het verdere verloop van de oorlog is deze informatie weinig relevant: al weken is duidelijk dat Spetznaz, VDV, Tsjechenen en andere elite eenheden ernstig verzwakt zijn. Veel relevanter is wat op dit moment bij Cherson gebeurd, of ze rond de hoofdstad aanvoerlijnen kunnen afsnijden, steden rond de Donbass behouden kunnen worden, etc.
Je hebt duidelijk nog niet veel te maken gehad met China op het gebied van technologie. Kijk waar ze zitten. Wat ze kopieren. Hoe ze het zich eigen maken. En vervolgens de rest voorbijstreven. Ik heb een tijdje op het gebied van treinen gewerkt. Daar zat/zit vrijwel alle innovatie in Europa. Hoge-snelheidstreinen? Europa. Toen China begon met de (massieve) uitbreiding van zijn hogesnelheidsnetwerk, hebben ze joint-ventures opgezet om samen met bedrijven als Siemens en allerlei grote bedrijven in de supply chain samen nieuwe treinen te bouwen.NiGeLaToR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:15:
[...]
En al decennia gaan Chinese studenten naar Westerse universiteiten, koopt men Westerse bedrijven en is er absoluut groei - alleen zie ik nog niet de bijbehorende innovatie.
Wellicht is het een inhaalslag en komt het nog. Ben geen China-kenner en het is een gesloten land.
[...]
Bedenk dat je als Westers bedrijf vrijwel niets naar China kunt verkopen. Je zult altijd ter plaatse een JV moeten starten, die dan je technologie ontwikkelt/verkoopt. En na een tijdje sijpelt de technologie door naar andere instituten en bedrijven. Die gaan er mee aan de slag, en bouwen iets vergelijkbaars voor minder geld. De nieuwe treinen van CRRC (Chinese monopolist)? Top notch, misschien wel beter dan wat er in Europa gebouwd kan worden, en tegen een fractie van de prijs. Hetzelfde geldt voor de vliegtuigindustrie. COMAC bouwde zijn C919 nog met avionics uit het westen. De C929 is al voor een deel eigenbouw. Het volgende vliegtuig zal wel compleet "made-in-China" zijn. En de technici zijn enorm goed.
Onderschat China en de Chinezen niet. Die kunnen veel meer dan jij denkt.
En kijk naar bedrijven als Alibaba of Tencent, die pikken er de beste engineers uit en zetten ze op innovatieve projecten. Daar hoor je hier niet veel over, maar daar gebeurt veel.
[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 20-03-2022 22:01 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik hoop met je mee, maar aan de andere kant waren die voorspellingen aan het begin ook dat Rusland dit niet langer dan een week kan volhouden, en financieel het ook niet lang volgehouden kan worden. We zijn echter nu wel bijna een maand aan de gang.......RoD schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:44:
Ik hoop dat de claims dat dit niet houdbaar is voor de Russen, werkelijkheid blijkt te zijn.
--
Over het Belarussische leger, ik verwacht niet dat men überhaupt uitgezonden zal worden. Ze zijn veel te belangrijk om Loekasjenko te beschermen tegen een revolutie / coup. De Belarussische oppositie is wel actief in Oekraïne!
"Together forever". ⚪️🔴⚪️🔵🟡
— Sviatlana Tsikhanouskaya (@Tsihanouskaya) 19 maart 2022
Such billboards appeared on Kyiv streets showing the brave men of the Kastus Kalinouski battalion, a volunteer unit formed by Belarusians to help defend Ukraine. pic.twitter.com/coUCD1JfDY
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik hoop het niet, want dat is een zeer gevaarlijke ontwikkeling. Verwijdering binnen NATO is niet goed.Mektheb schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:51:
BREAKING: The US pledges to support its NATO allies if they put troops in Ukraine, but rules out troop deployments
Nieuwe wending?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Op donderdagAlpina schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:41:
[...]
Oorlogen in Europa beginnen zelden op woensdag heb ik laatst geleden dus dat klopt wel… 1 week later begon de ‘vredesmissie’
Zo te zien een vraaggesprek op CNN met de ambassadrice naar de VN van de VS. Van Twitter het citaat:
[Twitter: https://twitter.com/SamRamani2/status/1505638932217749508]
Het leest als dat de VS mogelijk niet dwars gaat liggen bij de NAVO-bijeenkomst op donderdag als enkele landen een NAVO-vredesmacht willen optuigen.
Eens. Boots on the ground kan snel verkeerd aflopen. Dat is vergelijkbaar met aircrafts in de sky - en een heel risicovolle ontwikkeling. Aan de andere kant is het sowieso bij elke stap gevaarlijk - hoe wordt het geinterpreteerd, maar ook: welke waarde hecht de NATO er zelf aan? Hoe duidelijker ze zichzelf positioneren en bepaalde scenario's uitsluiten, hoe makkelijker het voor Rusland wordt om die grenzen ook op te gaan zoeken, mochten ze dat willen.Cyberpope schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:02:
[...]
Ik hoop het niet, want dat is een zeer gevaarlijke ontwikkeling. Verwijdering binnen NATO is niet goed.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik denk dat dat een overschatting is van Xi. Uiteraard speelt Xi ook schaak, maar veel hoger dan Putin's niveau zal hij niet komen. Een mens komt op een gegeven moment op een niveau dat ie niet meer kan. Het zijn allebei uitstekende schaakspelers.Dennis1812 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:26:
[...]
Het zou mij anderzijds weer totaal niet verbazen als Xi hetzelfde spel speelt. Maar dan 20 levels hoger. Zeg maar middelbare schoolkampioen schaak versus wereldkampioen schaak. En dat hij Putin allang schaakmat heeft en precies waar hij hem wil hebben om er zelf beter van te worden.
Ik vraag me dat dan af: waarom zou er dan gesproken worden over een 'vriendschap zonder grenzen'?Cyberpope schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:27:
Vergeet het maar. China heeft geen vrienden, alleen belangen. Altijd al gehad. En in deze relatie niet anders.
En waarom werden de chinezen zo laat uit Oekraine geëvacueerd?
En waarom heeft China informatie van veiligheidsdiensten van de VS doorgespeeld aan Rusland?
Dit getuigt toch van een paar misrekeningen imo.
Uiteraard heeft China alleen belangen, net als Poetin. Aartsleugenaars zijn het allemaal, maar het zijn ook mensen en mensen maken fouten, zowel politieke fouten als inschattingsfouten. Dus dat China alleen belangen heeft betekent niet dat China en Xi het politieke schaakspel perse correct spelen.
Vergeet niet dat Poetin en Jinping allebei mensen zijn. Ook al zijn het aartsleugenaars en sociopathische politici met een leven lang ervaring, ze zullen toch gevoelig kunnen zijn voor emoties. Het blijven mensen. Walgelijke mensen, maar toch nog steeds mensen, met hun fouten en gevoeligheden.
Je kunt je hele leven lang op hoog niveau politieke schaakspelletjes spelen maar je zult toch fouten maken lijkt me.
Ik zie een paar mogelijke oorzaken van fouten die dictators als Jinping en Poetin maken:
- gebrek aan ervaring met specifieke politieke schaakspelletjes. Zo kan Poetin bijv. een van de weinige leiders zijn die op zijn manier 'schaakt', iets waar Jinping wellicht weinig ervaring mee heeft en het daarom niet 100% begrijpt.
- ze omringen zich met ja-knikkers - iets wat veel dictators doen want ze dulden geen tegenspraak - waardoor kritische geluiden afwezig zijn en leiders dus niet op mogelijke fouten worden gewezen.
- ze kunnen niet precies voorspellen wat er in de wereld gebeurt waardoor ze toch continu zullen moeten improviseren. Zo zou China bijv. de oorlog in oekraine kunnen hebben onderschat wat zou blijken uit het feit dat chinezen erg laat uit oekraine zijn geevacueerd en dus wat hebben moeten improviseren.
Ik hoop het wel.Cyberpope schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:02:
[...]
Ik hoop het niet, want dat is een zeer gevaarlijke ontwikkeling. Verwijdering binnen NATO is niet goed.
Mijn aanvoelen is dat Polen zich klaarmaakt hiervoor.
Eindelijk zou ik zeggen.
Misschien daarom dat Zelensky zei dat als het niet tot een akkoord komt met Poetin WO3 mogelijk het gevolg was.
Bron: Het Nieuwsblad:
De Oekraïense president Volodimir Zelenski is klaar om met Vladimir Poetin aan de onderhandelingstafel te gaan zitten. Dat heeft hij zondag gezegd tijdens een interview met de Amerikaanse nieuwszender CNN. Maar als de onderhandelingen mislukken, zou dat het begin van de derde wereldoorlog zijn, waarschuwde hij.
[ Voor 28% gewijzigd door oldgrumpy op 20-03-2022 22:09 ]
Zolang Poolse soldaten buiten NAVO gebied worden opgeblazen is het geen artikel 5.oldgrumpy schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:07:
Ik hoop het wel.
Mijn aanvoelen is dat Polen zich klaarmaakt hiervoor.
Eindelijk zou ik zeggen.
Levensgevaarlijk, willen ze echt WO3 uitlokken?
Daarnaast is het ook een beetje de vraag wat het nut precies is. Oekraïne heeft niet niet perse gebrek aan soldaten?hoevenpe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:09:
[...]
Zolang Poolse soldaten buiten NAVO gebied worden opgeblazen is het geen artikel 5.
Waarom denk je dat dat hun doel is? Als in, ik neem aan dat ik toch niet hoef uit te leggen waarom ze dit mogelijk willen, en dat dat niet is om WO3 te krijgen?hoevenpe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:09:
[...]
[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 20-03-2022 22:13 ]
Idd ,alles kan ook gewoon als doel hebben om Poetin verder onder druk te zetten
Wie zal het zeggen
Poolse gevechtsvliegtuigen die vanaf Poolse bases Russische posities bombarderen is een opmaat tot WO3.Sissors schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:12:
Als in, ik neem aan dat ik toch niet hoef uit te leggen waarom ze dit mogelijk willen, en dat dat niet is om WO3 te krijgen?
Het maakt deze bases een legitiem militair doelwit, een aanval daarop zal uitgelegd worden als een aanval op allen. Dat is niet hoe de defensieve veiligheidsgarantie ooit bedoeld is, enorm glad ijs want wat als we niet reageren op een Russische reactie? Dan haal je de geloofwaardigheid van artikel 5 onderuit.
Ja het is natuurlijk een schaakspel op heel hoog niveau, waarvan wij maar een heel klein stukje zien. We (of in elk geval ik) mis de informatie, ervaring, vaardigheden en achtergrondkennis om alles echt op waarde te beoordelen.oldgrumpy schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:13:
[...]
Wie zal het zeggen
Krijg de link niet gekopieerd..
Nu wel
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
[ Voor 34% gewijzigd door Mektheb op 20-03-2022 22:28 ]
Dit kan ik me dus goed voorstellen. Een pr-schaakspel, om Putin onder druk te zetten.oldgrumpy schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:13:
[...]
Wie zal het zeggen
Dat is namelijk helaas het enige waardoor hij mogelijk nog te stoppen is. Streng toespreken "foei" werkt niet
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat we niet nog meer sancties opleggen (gas) om nog meer druk te zetten.
Razend interessante link, dank!maratropa schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:32:
Die pdf noemt allerlei zaken die we idd terugzien;
Groter probleem is dat Poetin 100% zeker niet gaat winnen als Polen zich er meer gaat bemoeien. Poetin kan niet verliezen in Oekraïne, dan is zijn hele geloofwaardigheid in de regio weg. En zeer waarschijnlijk zal hem dit ook de kop kosten, letterlijk.hoevenpe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:21:
[...]
Poolse gevechtsvliegtuigen die vanaf Poolse bases Russische posities bombarderen is een opmaat tot WO3.
Dus welke optie blijft er over? Ik voorzie een tactical nuke op een Poolse of Oekraïense stad in dat scenario. Wat er daarna gebeurd...geen idee. De VS zal niet terug nuken want dan wordt de kans op een MAD scenario wel heel groot, maar verder...geen idee.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
- Met welk leger gaat Putin vervolgens Polen aanvallen?
- Waarom zou het vervolgens tot een wereldoorlog komen?
- Een aanval op NATO leden die een offensief voeren in niet-NATO / EU territorium is geen opmars tot Artikel 5. En zelfs dan kan en zal ieder NATO lid anders reageren
- Een vredesmacht zal zeer waarschijnlijk de nagel in de doodskist zetten van de Russische campagne in Ukraine.
- Een vredesmacht kan effectief verdere escalatie (chemische wapens) voorkomen
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Het is niet zozeer schaak in mijn ogen, maar een wedstrijdje dreigen. Rusland moet duidelijk gemaakt worden dat deze oorlog unwinnable is zodat de onderhandelingen beter verlopen. NATO doet hele kleine stapjes en Rusland heeft al een paar keer met zijn troefkaart gezwaaid. Het lijkt me dan wel duidelijk wie de onderliggende partij is.Cyberpope schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:23:
[...]
Ja het is natuurlijk een schaakspel op heel hoog niveau, waarvan wij maar een heel klein stukje zien. We (of in elk geval ik) mis de informatie, ervaring, vaardigheden en achtergrondkennis om alles echt op waarde te beoordelen.
Nu is het zaak te zorgen dat er net genoeg druk gezet wordt zodat ze het op gaan geven, maar met zo min mogelijk NATO inzet.
my 2 cts
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Hier, een fatsoenlijke bron, vijfde vraag.Mektheb schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:25:
[...]
Krijg de link niet gekopieerd..
Nu wel
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf
Hello. Is it me you're looking for?
Is de oorlog zo lang mogelijk rekken niet dé manier om Rusland te laten imploderen? Dus UA lekker van wapens voorzien maar ook stellig NATO involvement uitsluiten, zodat ome Poeti het idee heeft dat er nog wat van te maken is?
Te snel winst voor Rusland is natuurlijk onwenselijk, maar te snel "winst" voor UA ook.. Je wilt Rusland zo lang mogelijk qua geld en vlees laten bloeden. Dat moet je ook wat UA vlees onder de bus gooien maarja op de lange termijn is dat het waard..
Het lijkt wel alsof de Amerikanen die informatie van de Oekraïners hebben gekregen.maratropa schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:35:
[...]
was van @DaniëlWW2 he![]()
Lijkt wel net alsof ze in UA die pdf gelezen hebben
Oja DERP dit is natuurlijk allemaal info uit die regio.DaniëlWW2 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:36:
[...]
Het lijkt wel alsof de Amerikanen die informatie van de Oekraïners hebben gekregen.![]()
Is dat zo? Als we echt Oekraïnse leger het Russische leger in de pan konden laten hakken dan was dat het al waard vanwege de afgang van Rusland.maratropa schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:33:
Hey maareh... Stel je de teneur in het westen is nu daadwerkelijk iets willen doen aan rusland/Poetin.
Is de oorlog zo lang mogelijk rekken niet dé manier om Rusland te laten imploderen? Dus UA lekker van wapens voorzien maar ook stellig NATO involvement uitsluiten, zodat ome Poeti het idee heeft dat er nog wat van te maken is?
Te snel winst voor Rusland is natuurlijk onwenselijk, maar te snel "winst" voor UA ook.. Je wilt Rusland zo lang mogelijk qua geld en vlees laten bloeden. Dat moet je ook wat UA vlees onder de bus gooien maarja op de lange termijn is dat het waard..
En wie heeft het over Poolse gevechtsvliegtuigen die vanaf Poolse basissen Russische posities bombarderen? Dat wordt op geen moment genoemd.hoevenpe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:21:
[...]
Poolse gevechtsvliegtuigen die vanaf Poolse bases Russische posities bombarderen is een opmaat tot WO3.
Het maakt deze bases een legitiem militair doelwit, een aanval daarop zal uitgelegd worden als een aanval op allen. Dat is niet hoe de defensieve veiligheidsgarantie ooit bedoeld is, enorm glad ijs want wat als we niet reageren op een Russische reactie? Dan haal je de geloofwaardigheid van artikel 5 onderuit.
Het is nu al bizar hoeveel er (visueel gecontroleerd) verloren is gegaan, maar zou de verschillen per dag wel eens in een overzicht willen zien.
edit: Ah, iemand doet dat al.
:strip_exif()/f/image/0T4CRhacdxWDTNnghmv8trbm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Prosac op 20-03-2022 22:43 ]
Kan Oekraine daarna altijd weer afscheiden

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Nouja, in de pan; Rusland moet zo lang mogelijk het idee hebben dat het de moeite waard is, dan wil je juist niet het "in de pan" beeld creeeren lijkt me. Hoe langer ze bezig blijven en hoe meer ze verliezen hoe meer nagels dat aan de doodskist van Rusland zijn, kijkend naar wat ik de laatste weken over de interne werking van Rusland geleerd heb..Sissors schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:37:
[...]
Is dat zo? Als we echt Oekraïnse leger het Russische leger in de pan konden laten hakken dan was dat het al waard vanwege de afgang van Rusland.
Regime change moet van binnen uit.
FunkyTrip schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:50:
offtopic:
Yup, bedrijf waar ik voro werkt levert high tech spul aan China en de kassen die ze bouwen die daar gebruik van maken zijn idioot groot vergeleken het lappendekentje van ons Westland. Terwijl het dat Westland was wat onze technologie zo goed maakte en doorontwikkeld heeft.
Met dien verschil dat dergelijke bedrijven veel meer afzetmarkt hebben in het buitenland dan in Nederland zelf, wat simpelweg te maken heeft met het feit dat Nederlandse agrarische bedrijven over het algemeen klein zijn, en weinig investeringsruimte hebben. Dan dient bij de belangen achter toeleverende bedrijven al gelijk vragen aan: is het buitenland belangrijker dan Nederland? En hoe krijgen we dat het in Nederland net zo wordt als in Rusland, China of Amerika?
Tech transfers. Dit doe ik even niet in off-topic tags, omdat het toch stiekem best relevant is. In Rusland ziet men heel snel dat een beetje complexe technologie uitbesteed wordt aan partners in de EU of Japan. Er stond gisteren een twitter-draadje waar dit netjes uitgelegd werd. Het overdragen van produktie en technologie aan een bedrijf in de EU heeft niet alleen als voordeel een kostenreductie voor het Russische bedrijf, ook houd het jaloerse oligarchen op afstand, en blijft winst uit de buurt van de Russische fiscus.vso schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:56:
offtopic:
weet je wat nog een graadje erger is ? die chinezen sturen je het gekopieerde materiaal terug met "er zit een bug in" please fix ..ik weet toevallig dat bedrijven zoals @FunkyTrip oid daar ook last van hebben ..
en als ze het dus 1x binnenstebuiten weten dan laten ze je vallen als baksteen ..
Dit is overigens een trend die we in Nederland ook vaker zien, als er iets geoutsourced wordt, of wanneer productie verplaatst wordt. Dan kan men altijd de vraag stellen: is produktie daar werkelijk sneller en goedkoper, of is er toch stiekem veel geld met de tech-transfer gemoeid?
Dit gaat dan ook niet over een bonafide ondernemer die verleid wordt om iets meer dan enkel produktie over te hevelen. Dit gaat om de financier van die bonafide ondernemer, die nu bij de Lamborghini-dealer zit te twijfelen welke kleur hij wil.
En dat is een trend waar we zeer alert op moeten zijn.
Kleine bataljons zijn inderdaad opgenomen (zie: Tataars-bataljon, etc). Gewoon een kwestie van opheffen en iedereen die wil mag tekenen voor het 'echte' leger.Brazos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 19:10:
Die zijn ook gewoon onderdeel geworden van het staande leger. Ben bang dat je informatie een beetje achterhaald is. Na de invasie in de Donbass zijn alle 'privé-legers' en 'vrijwillige bataljons' opgenomen in het Oekraïense leger. Juist om de boel te professionaliseren en te voorkomen dat oligarchen de strijd gaan dicteren.
Grotere bataljons, of die van warlords met diepe zakken, mochten hun eigen bataljon vormen. Ja, die zijn 'opgenomen' en 'geprofessionaliseerd'. Wat vooral betekend gezamelijke trainingen, uniformere uniformen, wat dies meer zij. Maar of de loyaliteit en schatplichtigheid ook louter ligt bij een ministerie, en de regering, of dat er niet nog wat andere walletjes zijn waarvan men eet. Dat is de vraag. Goede indicatie is vaak de handhaving van militair tuchtrecht en of men zich echt los heeft gemaakt van hun voorgaande groepering of warlord.
En daar schort het nog wel eens aan. Maar dat is ook niet verwonderlijk, als men zich eerst in 2014 met grof geweld moet onttrekken aan de rol van armlastige satellietstaat van Rusland, en daarna alles vanaf de grond opnieuw op moet bouwen. Men is gewoon nog niet zo ver. Eerst leren lopen voor we gaan rennen.
En met welke repercussies zal Rusland terugslaan, vraag ik me dan af.RoD schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:35:
Ik zat al te wachten op dit soort dingen en vroeg me af waarom er niet al tig van aanslagen werden gepleegd. Dit is de eerste die ik voorbij heb zien komen.
NiGeLaToR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:15:
En al decennia gaan Chinese studenten naar Westerse universiteiten, koopt men Westerse bedrijven en is er absoluut groei - alleen zie ik nog niet de bijbehorende innovatie.
Dat ze hier komen studeren wil niet zozeer zeggen dat de universiteiten hier zo uitmuntend zijn. Dat wil vooral zeggen dat het voor veel Chinezen makkelijker is om te concurreren met westerlingen op westerse universiteiten, dan moeten concurreren met Chinezen op Chinese universiteiten. Als u als Chinees niet slim genoeg bent voor de Chinese Grande Écoles, mag u hopen geboren te zijn bij rijke ouders om u bij een MIT of een Oxford binnen te krijgen.
Maar bedenkt u zich bij China altijd: kijk eens waar ze veertig jaar geleden stonden, en kijk waar ze nu staan.
Peking denkt in termen van Primus inter pares. Voor Xi is Putin niet meer dan een schatplichtige vazal die conform het tribuutstelsel keurig op bezoek komt om zichzelf ter aarde te werpen. Dan mag hij thuis weer lekker de sterke man spelen.Salvatron schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:22:
Vooral Polen zit te azen op het sturen van troepen om minstens een 'corridor' te creeëren. Ze hebben meerdere rode lijnen, en ze zitten te wachten op Rusland om zo'n rode lijn eens te overschrijden (ik noem maar iets geks, een gifgasaanval op Mariupol).MeteoVir schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:05:
Het leest als dat de VS mogelijk niet dwars gaat liggen bij de NAVO-bijeenkomst op donderdag als enkele landen een NAVO-vredesmacht willen optuigen.
En mocht u nu denken dat de Polen wellicht ietwat overhaast en temperamentvol opereren: zij hebben een zeer lange geschiedenis met de Russen (die nog teruggaat tot het platbranden van Kraków in 1241), en weten dat de Russen zwak zijn voor complexe spellen en ingewikkelde manoevres. Dit zagen we in 2014, toen de Russen probeerden een Poolse reactie uit te lokken. De Polen doorzagen dat, maar deden net alsof ze dat niet door hadden. Uiteindelijk knipperden de Russen als eerste met de ogen, waardoor "een Poolse invasie" niet meer als casus belli gebruikt kon worden voor het bezetten van de Krim.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Hier ook een overzichtelijke Weergave:Prosac schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:39:
Iemand zou echt een soort tijdlijn moeten maken van de verliezen van Rusland via die site van Oryxspioenkop, om te zien hoeveel het per dag/update toeneemt.
Het is nu al bizar hoeveel er (visueel gecontroleerd) verloren is gegaan, maar zou de verschillen per dag wel eens in een overzicht willen zien.
edit: Ah, iemand doet dat al.
[Afbeelding]
https://github.com/leedrake5/Russia-Ukraine
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Dat is wel een heel cynische blik op strategie.maratropa schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:33:
Hey maareh... Stel je voor de teneur in het westen is nu daadwerkelijk iets willen doen aan rusland/Poetin.
Ondertussen bloedt Oekraïne mogelijk nog harder, en dat hoort mee te tellen.
Ik zie hier in de volkskrant ook zoiets staan dat Xi misschien een beetje in de val is gelokt door putin:Lethalis schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:52:
[...]
Ik heb mij de afgelopen jaren veel meer zorgen om China gemaakt dan over Rusland... for what it's worth
Geloof er helemaal niks van dat Xi Jinping "naïef" is. Hoogstens dat hij deze invasie, of iig de omvang ervan, niet had zien aankomen (getuige ook de late evacuatie van de Chinese ambassade etc). En nu kijkt China rustig toe van de zijlijn waar het iets kan winnen in deze situatie.
Waarbij de kaarten alle kanten op kunnen vallen helaas.
Veel experts vermoeden dat Xi door Poetin in een partnerschap is gelokt dat door de invasie een andere lading heeft gekregen dan Xi voor ogen had.
https://www.volkskrant.nl...%3A%2F%2Fwww.qwant.com%2F
YouTube: What do Russians think about "Z"?
Wel iemand die nog verkapt zegt dat Z voor hem iets anders betekent en dat hij taxis en bussen met dit teken mijdt.
[ Voor 24% gewijzigd door Prosac op 20-03-2022 22:56 ]
Voor een wereldoorlog heb je een oorlog nodig die over de hele wereld woedt. Als ik kijk naar hoe de oorlog in Oekraïne gaat, dan zie ik het niet als realistisch dat Rusland op meerdere fronten nog het gevecht zou kunnen aangaan. Laat staan willen.hoevenpe schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:21:
[...]
Je moet niet wachten tot Oekraïne kapot is en Rusland zijn positie heeft geconsolideerd voor het volgende avontuur. Waarna we weer wekenlang dezelfde discussies kunnen voeren maar dan gevoed met beelden en vluchtelingen van de verwoeste Baltische staten.
Met angst en terreur iedereen op afstand houden zodat ze hun gang kunnen gaan met wreedheden tegen de menselijkheid is precies wat Poetin wil. Maar we vechten met onze eigen angsten, achter de rook en spiegels zit een monster dat niet zo eng is als het ons wil doen geloven. De sluier moet alleen even opgetild worden.
Deze tweet lijkt inmiddels verwijderd te zijn.MeteoVir schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:05:
[...]
Zo te zien een vraaggesprek op CNN met de ambassadrice naar de VN van de VS. Van Twitter het citaat:
[Twitter]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dat is idd een beetje cynisch maar dat is geopolitiek helaas wel vaker. Er zijn al zo veel proxy's onder de bus gegooid door wereldmachten..TheekAzzaBreek schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:48:
[...]
Dat is wel een heel cynische blik op strategie.
Ondertussen bloedt Oekraïne mogelijk nog harder, en dat hoort mee te tellen.
Er is natuurlijke veel echt medeleven met UA en de wens om het snel voorbij te laten zijn. Maar op de lange termijn vind de top het mogelijk toch zinvol om Rusland zo lang mogelijk zichzelf in de voeten te laten schieten..
Ik ben vooral ook nieuwsgierig naar de verliezen aan de andere kant. Op pro-Russische Telegram kanalen zie je best veel. Maar heb niet het idee dat dat allemaal op de site terecht komt.Prosac schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:39:
Iemand zou echt een soort tijdlijn moeten maken van de verliezen van Rusland via die site van Oryxspioenkop, om te zien hoeveel het per dag/update toeneemt.
Ik vind het heel moeilijk om deze videos op waarde te schatten. Ik krijg erg tegengestelde samples te zien. Zie bijvoorbeeld eerder in dit topic genoemde random WhatsApp vragen.Prosac schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:54:
Mensen zijn echt compleet murw en ongeinteresseerd (durven zich niet uit te spreken).
YouTube: What do Russians think about "Z"?
Zonder de bias van deze youtuber te kennen weet ik niet wat hij wil laten zien en weg heeft gelaten.
Ik krijg vaag de indruk dat een hele brede sampling van de russische maatschappij toch voornamelijk voorstanders voor Putin laat zien.
Als iemand nog een goede link heeft wat de russische bevolking nu weken diep in deze oorlog er echt van vindt houd ik me aanbevolen.
Deze korte clips zijn "leuk" maar laten niet echt zien hoe men erover denkt todat men weet hoeveel is weggelaten hier.
Ik kan het me haast niet voorstellen. Lukashenko heeft nu meerdere weken gehad om het verloop van de strijd te zien. Als ie nu aansluit zet ik er geld op in dat Oekrainse soldaten over een maand selfies maken in het presidentieel paleis in Minsk.PLAE schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:38:
Ik ben heel benieuwd of we Wit-Rusland binnen nu en 48 uur zien aansluiten.
Het probleem van de Russen is niet gebrek aan soldaten. Als dat het probleem was kon Lukashenko misschien helpen. Maar de problemen die Rusland nu heeft worden alleen maar erger als er nog meer monden gevoed moeten worden.
Volgens mij zoek je dit:PLAE schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:12:
[...]
Ik ben vooral ook nieuwsgierig naar de verliezen aan de andere kant. Op pro-Russische Telegram kanalen zie je best veel. Maar heb niet het idee dat dat allemaal op de site terecht komt.
Edit: nvm verkeerd begrepen
[ Voor 3% gewijzigd door Alvanosa op 20-03-2022 23:20 ]
PSN: Alvanosa
Volgens ISW graven de russen zich in rond Kyiv. Omcirkelen lijken ze te hebben opgegeven.DaniëlWW2 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:36:
[...]
Het lijkt wel alsof de Amerikanen die informatie van de Oekraïners hebben gekregen.![]()
Ik denk dat die site heel wat Oekraïens materiaal mist. Twitter is de belangrijkste bron. Russen gebruiken meer Telegram.Alvanosa schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:19:
[...]
Volgens mij zoek je dit:
Edit: nvm verkeerd begrepen
telegram wordt ook gebruikt. er wordt ze ook voldoende aangereikt.PLAE schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:23:
[...]
Ik denk dat die site heel wat Oekraïens materiaal mist. Twitter is de belangrijkste bron. Russen gebruiken meer Telegram.
BREAKING - Russia's defense ministry: Ukraine has until early hours of March 21 to give Russia its answer on surrendering Mariupol - RIA
— Phil Stewart (@phildstewart) 20 maart 2022
Ik weet niet of dit al voorbij is gekomen. Ik weet ook niet waar Rusland nog meer mee te dreigen heeft, gezien 85%+ van de gebouwen in puin ligt en wie ze kunnen pakken naar Rusland gedeporteerd wordt...
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
jij hebt het denk over iets heel anders, het produceren van part x kan in bepaalde situaties zeker lonend zijn om in goedkopere omstandigheden te doen immers IP (of beter gezegd Return On Investment) maar je geeft zo min mogelijk techniek uit handen waarbij je die IP kan verliezenunclero schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:40:
[...]
offtopic:
Met dien verschil dat dergelijke bedrijven veel meer afzetmarkt hebben in het buitenland dan in Nederland zelf, wat simpelweg te maken heeft met het feit dat Nederlandse agrarische bedrijven over het algemeen klein zijn, en weinig investeringsruimte hebben. Dan dient bij de belangen achter toeleverende bedrijven al gelijk vragen aan: is het buitenland belangrijker dan Nederland? En hoe krijgen we dat het in Nederland net zo wordt als in Rusland, China of Amerika?
[...]
Tech transfers. Dit doe ik even niet in off-topic tags, omdat het toch stiekem best relevant is. In Rusland ziet men heel snel dat een beetje complexe technologie uitbesteed wordt aan partners in de EU of Japan. Er stond gisteren een twitter-draadje waar dit netjes uitgelegd werd. Het overdragen van produktie en technologie aan een bedrijf in de EU heeft niet alleen als voordeel een kostenreductie voor het Russische bedrijf, ook houd het jaloerse oligarchen op afstand, en blijft winst uit de buurt van de Russische fiscus.
Dit is overigens een trend die we in Nederland ook vaker zien, als er iets geoutsourced wordt, of wanneer productie verplaatst wordt. Dan kan men altijd de vraag stellen: is produktie daar werkelijk sneller en goedkoper, of is er toch stiekem veel geld met de tech-transfer gemoeid?
Dit gaat dan ook niet over een bonafide ondernemer die verleid wordt om iets meer dan enkel produktie over te hevelen. Dit gaat om de financier van die bonafide ondernemer, die nu bij de Lamborghini-dealer zit te twijfelen welke kleur hij wil.
En dat is een trend waar we zeer alert op moeten zijn.
Terwijl je in sommige gevallen juist niet wilt dat jou IP door iemand anders gekopieerd kan worden --> en in dat geval kan (chinezen) net doen alsof hun neus bloed en het zelf gefabriceerde onderdeel terug sturen met "defect" please fix . als we (nederlanders) het buitenlandse part fixen dan hoef je alleen nog maar te ontleden wat men gedaan heeft ... en daar moet je inderdaad waakzaam op zijn
Wij zijn wel klein maar dat is perfect voor R&D immers opschalen is simpeler dan een heel product ontwerpen voor enorme fabrieken .. en als het hier loont .. dan loont het voor hun 1000x zoveel
daar gaan enorme deals over de bank.. men loopt er niet mee te koop maar gezien hier in het Westland dergelijke bedrijfs eigenaren hier eerder spelen met hun bedrijf (dure auto's en huizen etc) mag je er vanuit gaan dat ze betaald worden om dergelijke producten te testen in hun bedrijf .. dusss..... doe maar 1+1
Tja vanalles
Jij hebt het beeld dat het een juiste afspiegeling is? Ik twijfel.Prosac schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:29:
[...]
telegram wordt ook gebruikt. er wordt ze ook voldoende aangereikt.
Reportedly the Russian Ballistic Missile Struck the Retroville Shopping Mall in the Podil District of Northern Kyiv as well as Multiple Residential Homes in the vicinity of the Mall, Firefighters and other Emergency Responders are currently on Scene. pic.twitter.com/bzyoD0zpoS
Twijfel wat je wil, die gasten hebben een bewezen track record bij andere oorlogen. Ze debunken diverse foto's van 20x dezelfde tank uit alle mogelijke hoeken en geven daar uitleg bij. Stuur gerust media naar ze op, ze verwerken het gewoon en je zal het zien in de aantallen. Let wel op, ze hebben een backlog.PLAE schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:39:
[...]
Jij hebt het beeld dat het een juiste afspiegeling is? Ik twijfel.
Doe zelf ook een beetje werk en kijk of je materiaal kan vinden dat er nog niet op staat. Kun je gewoon aanleveren en dat kan nog in het Nederlands ook.PLAE schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:23:
[...]
Ik denk dat die site heel wat Oekraïens materiaal mist. Twitter is de belangrijkste bron. Russen gebruiken meer Telegram.
Kan je met een glimlach gaan slapen. Wat het geef een goed gevoel bij te dragen bedoel ik.
een treffende spreuk
Dat kan, maar probeer dan eens materieel te vinden dat aantoonbaar uitgeschakeld is en niet op de site staat. Mijn ervaring is iig dat er op de pro-russische kanalen nogal vaak dezelfde uitgeschakelde tanks uit veel verschillende hoeken of met andere datum eronder worden geplaatst.PLAE schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:39:
[...]
Jij hebt het beeld dat het een juiste afspiegeling is? Ik twijfel.
Hoe dan ook, als je dit echt wil controleren moet je op zoek naar informatie die niet op de site wordt vermeld. Maar ik denk dat je er dan versteld van staat hoe goed die site wordt bijgewerkt
En op zich is deze verhouding ook logisch, de russen moeten aanvallen, terwijl de oekrainers de gevechten juist uitzoeken waar ze kunnen winnen. De huidige verhouding die wordt genoemd is dus ook niet heel raar.
[removed]
De eerste dagen liep het gelijk op. Toen was er het debakel bij Kherson. De Russen hebben nu eenmaal niet die moderne AT wapens en de Ukrainers Idd niet zo veel materieel.redwing schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:53:
[...]
Dat kan, maar probeer dan eens materieel te vinden dat aantoonbaar uitgeschakeld is en niet op de site staat. Mijn ervaring is iig dat er op de pro-russische kanalen nogal vaak dezelfde uitgeschakelde tanks uit veel verschillende hoeken of met andere datum eronder worden geplaatst.
Hoe dan ook, als je dit echt wil controleren moet je op zoek naar informatie die niet op de site wordt vermeld. Maar ik denk dat je er dan versteld van staat hoe goed die site wordt bijgewerkt
En op zich is deze verhouding ook logisch, de russen moeten aanvallen, terwijl de oekrainers de gevechten juist uitzoeken waar ze kunnen winnen. De huidige verhouding die wordt genoemd is dus ook niet heel raar.
1 op 3/4 schijnt inderdaad aardig te passen bij verdedigen tegen aanvallen.
een treffende spreuk
Een fatsoenlijkere bron dan Twitter was al geplaatst:Sebazzz schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:06:
[...]
Deze tweet lijkt inmiddels verwijderd te zijn.
Rusland en China hebben deels belangen die overeen komen en deels met elkaar in conflict zijn...Salvatron schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:22:
Hollywoodsterren:
Ze schudden elkaar misschien de hand, maar achter hun rug houden ze een mes vast. Xi is niet veel slimmer of dommer dan Poetin... uiteindelijk zijn het opportunisten en de Chinezen zorgen dat ze het minimale betalen voor de grondstoffen die ze kopen, ver onder marktprijs ik denk dat Putin hem wel schieten kan...
Eind weekend aan begin van de oorlog was er al een burgemeester van een dorpje aan Russische grens die collaboreerde doodgeschoten... en later ook iemand... tijdje geleden ik ga die berichten niet terug zoeken...RoD schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:35:
[...]
Kan net zo goed zijn dat het een bluf is... alles is daar naar de klote als ze aanvallen zullen ze verliezen lijden, het lukt niet om het in te nemen dus proberen ze vanalles incl. dit.Lethalis schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:10:
Dat ultimatum voor Marioepol is wel spannend... wat is de volgende stap?
Pfff.
[ Voor 8% gewijzigd door klaw op 21-03-2022 00:43 ]
Anderson eten zwerfhonden de dode mensen op:In the besieged city of Mariupol, scene of the heaviest fighting in Russia’s three-week war on Ukraine, people are now so hungry they are killing stray dogs for food.
Dmytro, a businessman who left the city on Tuesday, said friends told him they resorted to this desperate measure in the past few days after their supplies ran out.
“You hear the words but it’s impossible to really take them in, to believe this is happening,” he said. “It is hell on earth.”
De Russen schijnen inmiddels de linkeroever van Mariupol in handen te hebben.Witnesses depicted post-apocalyptic scenes of stray dogs eating the remains of bombing victims who lay unburied on the street. Civilian casualties have been placed in mass graves or buried in the courtyards of houses: proper funerals are too dangerous.
Battalion "Vostok" in the battles for #Mariupol. "Azov" is surrounded in the Left Bank. The situation in the northeast of the city#Ukraine️ #UkraineRussianWar #RussianUkrainianWar pic.twitter.com/uOEGS4X7XX
— संदीप भाटी (@ImSandeepbhati) 21 maart 2022
Mariupol in the smoke, this is what the city looks like during the day, under the ongoing shelling of the Russian forces. According to Azov, bombs fall on the city every 10 minutes.#azov #Mariupol #Ukraine #UkraineUnderAttack #Россия #Российскаявойска #RussianUkrainianWar pic.twitter.com/uc6DiiheJG
— News from Ukraine (@uasupport999) 21 maart 2022
[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 21-03-2022 02:34 ]
⚡️Ukraine rejects Russia's demand to surrender Mariupol.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 20 maart 2022
Deputy Prime Minister Iryna Vereshchuk responded to Russia by stating that surrender is not an option. The letter from Russia’s Defense Ministry said it would only establish a humanitarian corridor if Mariupol surrenders.
Laatste Britse update:
1/3 Russian forces advancing from Crimea are still attempting to circumvent Mykolaiv as they look to drive west towards Odesa. These forces have made little progress over the past week.
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) 20 maart 2022
2/3 Russian naval forces continue to blockade the Ukrainian coast and to launch missile strikes on targets across Ukraine.
3/3 The blockade of the Ukrainian coast is likely to exacerbate the humanitarian situation in Ukraine, preventing vital supplies reaching the Ukrainian population.
Huurlingen uit Libië:
⚡️Ukraine: Russia reaches agreement on hiring Libyan mercenaries.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 20 maart 2022
According to Ukraine's Armed Forces, Russia has reached an agreement with Libya’s military commander Khalifa Haftar during his visit to Moscow to recruit Libyan mercenaries to fight in Ukraine.
[ Voor 14% gewijzigd door user109731 op 21-03-2022 04:23 ]
https://www.huffpost.com/..._623691cde4b046c938dca2e9
Edit: is blijkbaar al even zo: Semyon in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"A top commander of Russia’s Federal Security Service (FSB) intelligence agency has been placed under house arrest amid upheaval and infighting among officials as President Vladimir Putin fumes over the botched Ukraine invasion, The Wall Street Journal reported Saturday.
Russian commander Col. Gen. Sergei Beseda was in charge of the FSB’s Ukraine operation, according to the Journal, citing a U.S. official.
The unidentified American official also told the newspaper that “bickering had broken out” between the FSB and the Russian Ministry of Defense, which were the key government agencies planning the invasion.
[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 21-03-2022 15:09 ]
Dat zit wel Schnorr.
Dat melde RodeStabilo 10 dagen geleden al, zijn er nieuwe ontwikkelingen hier? Of is dit onveranderd?Stukfruit schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:03:
Bij de KGB FSB zou men intern problemen hebben omdat de grote dictator niet tevreden is:
https://www.huffpost.com/..._623691cde4b046c938dca2e9
[...]
Euh...nee. Het gaat om het aantal landen dat meedoet, maar de oorlog hoeft niet op de hele wereld te woeden. WO1 was voornamelijk op het Euraziatisch continent, en WO2 was niet anders, op wat verdwaalde Japanners na die het regelden om een enkele bom op het vasteland van de VS te droppen.Brazos schreef op zondag 20 maart 2022 @ 23:05:
[...]
Voor een wereldoorlog heb je een oorlog nodig die over de hele wereld woedt. Als ik kijk naar hoe de oorlog in Oekraïne gaat, dan zie ik het niet als realistisch dat Rusland op meerdere fronten nog het gevecht zou kunnen aangaan. Laat staan willen.
Niet de hele wereld, maar meer dan één land. En natuurlijk er is geen harde definitie van, maar als er alleen genoeg landen aan mee doen zou anders de Korea oorlog al WO3 zijn geweest.Amphiebietje schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:58:
[...]
Euh...nee. Het gaat om het aantal landen dat meedoet, maar de oorlog hoeft niet op de hele wereld te woeden. WO1 was voornamelijk op het Euraziatisch continent, en WO2 was niet anders, op wat verdwaalde Japanners na die het regelden om een enkele bom op het vasteland van de VS te droppen.
Elke ochtend als ik wakker word hoop ik dat die smerige rat dood is maar helaas. Ik hoop dat ze hem ooit levend te pakken krijgen. Zelfmoord in een bunker gun ik hem niet.XWB schreef op maandag 21 maart 2022 @ 02:18:
FT rapporteert dat mensen in Mariupol nu zwerfhonden moeten opeten om te overleven:
[...]
Anderson eten zwerfhonden de dode mensen op:
[...]
De Russen schijnen inmiddels de linkeroever van Mariupol in handen te hebben.
[Twitter]
[Twitter]
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: