De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.332 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 13:54
Dutchy88 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Voor een vredesmissie zijn is iets anders dan het ook echt daadwerkelijk uitvoeren. De NAVO zal zich niet in dit conflict gaan mengen is al vaak aangehaald. Los daarvan weten we ook wat er gaat gebeuren als de NAVO ingezet wordt. Daarom ben ik blij dat veel van ons gelukkig niet verantwoordelijk zijn voor beslissingen die op dat niveau plaatsvinden. Het gaat uiteindelijk om veel meer dan niet willen/durven. ;)
Uiteraard is niet willen/durven een versimpeling, maar in de basis komt het daar (grotendeels) wel op neer.

Wat er gaat gebeuren als de NAVO ingezet wordt is juist wat we niet weten, maar wat er zou KUNNEN gebeuren is bij velen wel de basis van het niet willen/durven.

WO3 is - naar mijn inschatting - niet een automatisch gevolg als er alleen binnen Oekraïne wordt ingegrepen. NAVO zal zelf niet met kernwapens beginnen, Rusland zal deze niet inzetten als zij zelf niet "direct" aangevallen worden maar er alleen acties zijn die gericht worden op de Russische troepen binnen Oekraïne.

Ik begrijp zeker de angst voor eventuele (nucleaire) escalatie, ook al deel ik die angst zelf niet. Naar mijn mening moeten we ons niet laten gijzelen door deze angst, want daarmee geven we Putin een vrijbrief om door te gaan zoals hem goeddunkt, in ieder geval als het niet NAVO landen betreft. En dan is het wachten op wie de "gelukkige" is na Oekraïne. Moldavië?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
stefanass schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:14:
[...]Het kan zeker wel. Alles westelijk van de Dnjepr is nog in Oekraïense handen, daarna doorstoten naar gerichte punten als Mariupol is uiteraard lastiger maar zeker niet onmogelijk.
het is imo geen kwestie van niet kunnen maar vooral van niet willen / durven.
Hoe ga je logistiek gezien die grote hoeveelheid troepen vervoeren / door laten stoten naar Mariupol?
O wacht, in een grote colonne over de enige beschikbare/bruikbare weg die maar 10 meter breed is en waar bij de eerste de beste lekke band onherroepelijk een stilstaande file van 60 kilometer ontstaat misschien?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Poolse premier Mateusz Morawiecki heeft bij de Europese Unie voorgesteld om alle handel met Rusland te stoppen. Morawiecki wil dat Rusland nog strenger wordt gestraft door de EU.

,,Polen stelt voor om zo snel mogelijk een handelsblokkade toe te voegen aan het pakket van sancties. Het gaat dan om handel over land en zee. Een volledige handelsban zal Rusland nog meer aanzetten tot nadenken over het beëindigen van deze gruwelijke oorlog", aldus Morawiecki.

Deze week werd een vierde sanctiepakket tegen Rusland goedgekeurd. Welke sancties dat zijn, is niet bekendgemaakt. Maar het was geen volledige ban op de handel.
(uit het AD Liveblog)

Leuk idee, maar kansloos. We zijn (nu iig nog) te afhankelijk van gas en olie uit Rusland, dat we nog altijd aankopen en onze kant op stroomt.

De bevolking klaagt en zeurt nu al over hoge energie- en brandstof-prijzen. Imagine wat er gebeurd als dit weg zou vallen (Rusland is immers zowel de grootste gas-producent als grootste olie-producent ter wereld).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:20:
[...]

Als er belachelijke statements gemaakt worden, hoe kan je daar serieus op ingaan.

Alsof we zo even over Rusland heen lopen, militair gezien, zoals beweerd werd door degene op wie ik reageerde.
In Oekraïne met hulp van het Oekraïnse leger? Ja. Ook zonder hulp van de VS, ja er is een hoop bezuinigd bij Europese legers, imo te veel. Maar laten we wel wezen, Oekraïne heeft ook niet bepaald een eersterangs krijgsmacht, en weet zich toch al goed staande te houden. Als wij onze conventionele legers inzetten is binnen no-time Oekraïne vrij van Rusland in een conventioneel gevecht. Dat is heel wat anders dan Rusland zelf innemen, dat zou ook puur conventioneel een heel ander verhaal worden, maar goed daar heeft echt niemand behoefte aan hier.

Het probleem blijft het risico op verdere escalatie, en dat is ook waarom ik zelf geen voorstander van bovenstaande ben. Maar als er één dng wel gebleken is de afgelopen maand is dat het Russische leger niet zo indrukwekkend is als veel dachten. Alleen al met kruisraketten zouden we elke Russische basis in Oekraïne kunnen vernietigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
Yaksa schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Hoe ga je logistiek gezien die grote hoeveelheid troepen vervoeren / door laten stoten naar Mariupol?
O wacht, in een grote colonne over de enige beschikbare/bruikbare weg die maar 10 meter breed is en waar bij de eerste de beste lekke band onherroepelijk een stilstaande file van 60 kilometer ontstaat misschien?
Ik zag toch ook dat dat lastig zal zijn?

En natuurlijk ga je niet in 1x naar Mariupol, daar zul je geledelijk naar toe moeten;
Eerst kiev, Mykolaev en Cherson bijvoorbeeld.

Maar als er luchtoverwicht bereikt kan worden, en volgens mij zou dat stap 1 moeten zijn en ook moeten kunnen, kun je in elk geval veel artillerie aan Russische kant uitschakelen wat feitelijk de grootste bedreiging is voor de burgers op dit moment.

De grootste uitdaging zit in de logistiek, iets dat de Russen duidelijk onderschat hebben, maar waarvan ik verwacht dat NAVO dit beter op orde heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door stefanass op 19-03-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hippocampus schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Dit is een kwestie van perceptie en inzicht. Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen expert ben en niet meer inzicht heb dan de gemiddelde Nederlander. De perceptie lijken we in te verschillen, en als ik jouw teksten een beetje weeg dan ben ik toch wel optimistischer over de kansen van Oekraïne. Ik ben van mening dat zolang er de wil is bij de Oekraïners om te vechten tegen de Russen ze alle kansen hebben tegen een bezetter waarvan er de spreekwoordelijke helft niet weet wat ze aan het doen zijn of waarom.
Ik ben nog geen expert tegengekomen die stelt dat UA dit kan winnen. Wel dat ze het wellicht lukt om niet te verliezen. Of te wel de prijs zo hoog maken dat de Russen tevreden zijn met wat ze nu hebben. Maar b.v. zo ver gaan dat ze de russen echt verdrijven? Nope.

En we geven ze heel veel middelen. Maar ook daarvan hoor ik termen onder expert als "we geven ze genoeg om eervol te sterven".

Dus hoop van harte dat je gelijk krijgt, maar als ik de diverse experts lees, krijg ik toch een ander verhaal.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ligt het nu aan mij of is het aan het front (oekraine) ook weekend ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Sissors schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:40:
[...]

In Oekraïne met hulp van het Oekraïnse leger? Ja. Ook zonder hulp van de VS, ja er is een hoop bezuinigd bij Europese legers, imo te veel. Maar laten we wel wezen, Oekraïne heeft ook niet bepaald een eersterangs krijgsmacht, en weet zich toch al goed staande te houden.
Ja en nee. Vergeet niet dat ze dat wel doen met een substantiele hoeveelheid door ons geleverd modern wapentuig, intelligence en logistieke ondersteuning. Zonder die drie zaken denk ik dat het er voor hen veel minder rooskleurig uit zag.

En laten we wel wezen, gezien de berichten is Oekraïne nog altijd aan de verliezende hand, de Russen winnen nog altijd terrein. Sure, tegen hoge prijzen en traag, maar met traag kom je er uiteindelijk ook.

Volgens mij staan de meeste deskundigen nog altijd op het standpunt dat Oekraïne dit op de lange termijn niet kan volhouden en niet kan winnen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
stefanass schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:41:
[...]De grootste uitdaging zit in de logistiek, iets dat de Russen duidelijk onderschat hebben, maar waarvan ik verwacht dat NAVO dit beter op orde heeft.
De grootste uitdaging (voor beide partijen overigens) op dit moment is de Rasputitsa.
Modder is de grootste vijand van elke infanterist.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Cyberpope schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:42:
[...]

Ik ben nog geen expert tegengekomen die stelt dat UA dit kan winnen. Wel dat ze het wellicht lukt om niet te verliezen. Of te wel de prijs zo hoog maken dat de Russen tevreden zijn met wat ze nu hebben. Maar b.v. zo ver gaan dat ze de russen echt verdrijven? Nope.

En we geven ze heel veel middelen. Maar ook daarvan hoor ik termen onder expert als "we geven ze genoeg om eervol te sterven".

Dus hoop van harte dat je gelijk krijgt, maar als ik de diverse experts lees, krijg ik toch een ander verhaal.
Misschien is het inderdaad optimistisch om te stellen dat het zo gaat gebeuren. Maar zolang ze willen verzetten tegen de bezetting is het niet afgelopen. Hoe lange adem hebben de Russen uiteindelijk?
Willen ze daar jaren lang een oorlog aan de hand hebben en kunnen ze dat eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
Yaksa schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:47:
[...]

De grootste uitdaging (voor beide partijen overigens) op dit moment is de Rasputitsa.
Modder is de grootste vijand van elke infanterist.
Dat is zeker waar;

Maar als je in die situatie luchoverwicht zou hebben, geeft dat je wel de beste uitgangspositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 25-09 19:52

bloody

0.000 KB!!

Deze timelapse laat een mooi beeld zien van de voortgang.
Duidelijk is dat de afgelopen dagen er iig geen of slechts minimale vooruitgang geboekt is door de Russen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hippocampus schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Misschien is het inderdaad optimistisch om te stellen dat het zo gaat gebeuren. Maar zolang ze willen verzetten tegen de bezetting is het niet afgelopen. Hoe lange adem hebben de Russen uiteindelijk?
Willen ze daar jaren lang een oorlog aan de hand hebben en kunnen ze dat eigenlijk wel?
In Afghanistan hebben ze ook 10 jaar gezeten voor ze zich terugtrokken. Ook daar overigens, net als nu in Oekraïne, een de facto proxy-war tussen de VS en (toen nog) de Sovjet-Unie. De Mujaheddin (wat uiteindelijk zou opgaan in wat we nu kennen als de Taliban) werden immers getraind en bewapend (vooral met Stingers) door de VS (CIA).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

bloody schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:50:
[Twitter]

Duidelijk is dat de afgelopen dagen er iig geen of slechts minimale vooruitgang geboekt is door de Russen.
In de meeste klassieke oorlogen zitten er dit soort pauzes van dagen (zelf weken) in. Legers hebben die tijd nodig om de hergroeperen en bevoorraden. Dat is een normaal gebeuren. Dus hecht er niet te veel waarde aan. Maar het kan ook zijn dat het heel veel betekenis heeft. Weten we pas over een tijdje.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:44:
[...]

[Embed]

Ondertussen liggen de medailles voor Russische militairen die Kyiv, Odessa, etc hebben ingenomen al klaar.
Veelzeggend als het inderdaad waar is. Dus Odessa (en dus de hele zuidkust van Oekraine) moest Russisch (waarschijnlijk een nieuwe "Volksrepubliek") worden en Kiev en Lviv zouden onderdeel van een Oekraiense rompstaat onder nieuw bestuur worden. En dus ook geen grens langs de Dnjepr want stel je voor dat die Oekraiense rompstaat verdedigbare grenzen zou hebben. Verdeel en heers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:23
bloody schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:50:
[Twitter]

Via nos.nl:

'Straatgevechten in stadscentrum Marioepol'

In het centrum van Marioepol zijn straatgevechten, meldt de burgemeester aan verslaggevers van de BBC. "Er zijn tanks, artilleriebeschietingen, en er worden allerlei wapens in het gebied afgevuurd", zegt hij. Het Oekraïense leger probeert de stad in handen te houden, zegt hij. "Maar het leger van de vijand is groter dan dat van ons, helaas."

Vooruitgang genoeg :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

wildhagen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:52:
[...]

In Afghanistan hebben ze ook 10 jaar gezeten voor ze zich terugtrokken. Ook daar overigens, net als nu in Oekraïne, een de facto proxy-war tussen de VS en (toen nog) de Sovjet-Unie. De Mujaheddin (wat uiteindelijk zou opgaan in wat we nu kennen als de Taliban) werden immers getraind en bewapend (vooral met Stingers) door de VS (CIA).
Toch andere tijden denk ik. Althans, niet alles is anders, ze hanteren ongeveer hetzelfde draaiboek. Maar ik denk niet dat het toenmalig Sovjet-unie helemaal vergelijkbaar is met het Rusland van nu. Daarnaast zijn er nu duidelijk meer anti Russische maatregelen toegepast. Daardoor zou een lange oorlog niet mogelijk moeten zijn (zonder steun van Russische vrienden.)

Maar ook daar zag je dat zolang mensen gemotiveerd genoeg zijn je ze niet zomaar verslaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:33
[...]

Je ziet het nu voltrekken op twee fronten: militair en economisch. Als er geen sancties waren dan hadden ze het wellicht weer 10 jaar kunnen rekken of in ieder geval een slepende frozen-war van kunnen maken. In de Donbas waren we immers al 8 jaar onderweg met zo'n scenario.

Economisch lijkt het erop dat Rusland zelf niet wist dat ze voor vrijwel alles tussen luxe en technologie afhankelijk zijn van het westen. Het argument dat China het kan leveren is wellicht deels waar, maar die kunnen hun eigen markt nog niet voorzien van technologie uit eigen huis laat staan Rusland daarbij helpen. Voor nu lijkt het erop dat ze moeten kiezen hoeveel USSR-materieel en mensen ze er nog tegenaan gooien voor er een plan b komt.

En dan nog het scenario van de narcist die niet kan verliezen - waartoe is deze in staat? De laatste narcist die niet tegen z'n verlies kon veroorzaakte een opstand in het capitool.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Overigens dreigt er nu ook als gevolg van deze oorlog ook hongersnood in Afika en het Midden-Oosten:
Als de oorlog langer duurt, kan Oekraïne niet meer genoeg graan produceren om te exporteren. Daarvoor waarschuwt presidentieel adviseur van Oekraïne Oleh Ustenko. Met het wegvallen van graan uit Oekraïne wordt gevreesd voor honger in derde wereldlanden in Afrika en het Midden-Oosten.

Rusland en Oekraïne verbouwen 30 procent van alle tarwe in de wereld. Rusland kondigde al aan de export van onder meer tarwe, gerst en rogge tijdelijk aan banden te leggen, naar eigen zeggen om de vraag in het land veilig te stellen en prijsstijgingen te voorkomen. Export vanuit Oekraïne, vaak de graanschuur van Europa genoemd, is erg moeilijk vanwege de oorlog.

Het land heeft de voorraden zelf ook hard nodig. Het Russische leger saboteert steeds vaker de voedselvoorzieningsketen van Oekraïne. Zo zijn er berichten over opslagplaatsen die zijn vernietigd en gebruiken soldaten steeds vaker tractoren en andere landbouwmachines om versterkingen te bouwen en gepantserde voertuigen te slepen. Verschillende grote landbouwbedrijven verklaren dat het niet veilig is voor arbeiders om op het land te werken.

Dat bedreigt niet alleen het groeiseizoen van één van de grootste voedselexporteurs ter wereld, het verergert ook de humanitaire crisis. Oekraïne en de buurlanden worstelen om mensen te voeden die de belegerde steden ontvluchten.
Bron, en meer info: Vrees voor honger neemt toe: ‘Graanexport uit Oekraïne stopt als oorlog langer duurt’

De VN waarschuwt er ook al voor: VN vreest wereldwijde hongercrisis na invasie Oekraïne: ‘We moeten orkaan van honger voorkomen’

De problemen stapelen zich zo wel lekker op allemaal. Wordt er niet makkelijker op om het allemaal op te lossen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
[...]

Tijdens 10 jaar oorlog waren er 15.000 dodelijke slachtoffers in Afghanistan. Als ze op 15.000 slachtoffers zich terugtrekken zijn we daar bijna. We krijgen volgens mij niet goed mee hoe intensief de gevechten in Oekraïne zijn ivgl met andere oorlogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:23
HEY_DUDE schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:05:
[...]
.....Je krijgen volgens mij niet goed mee hoe intensief de gevechten in Oekraïne zijn ivgl met andere oorlogen.
Kant die we ook niet "gezien" hebben.

https://www.dw.com/en/wou...sian-hospitals/a-61181434

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 15:40
wildhagen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:35:
[...]

(uit het AD Liveblog)

Leuk idee, maar kansloos. We zijn (nu iig nog) te afhankelijk van gas en olie uit Rusland, dat we nog altijd aankopen en onze kant op stroomt.

De bevolking klaagt en zeurt nu al over hoge energie- en brandstof-prijzen. Imagine wat er gebeurd als dit weg zou vallen (Rusland is immers zowel de grootste gas-producent als grootste olie-producent ter wereld).
OPEC kan zo bijschalen voor benzine/diesel, dat is geen heel grote moeite. De raffinage gebeurt niet in Rusland namelijk. Gas is een ander verhaal, maar ik kan me voorstellen dat de koulijdbereidheid in Polen ietsje groter is dan in West-Europa.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[Twitter: https://twitter.com/sputnikato/status/1505209466731511808?s=21]

Spoorbrug nabij Russische grens opgeblazen.

Waar en wanneer nog niet gemeld, OSINT moet nog even puzzelen. Er is nog veel sneeuw te zien in ieder geval.

Edit:

Zou bij Kharkiv zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-03-2022 17:27 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:24
De rails lijkt intact :) alleen de brug eronder is weg.
Zou mooi zijn als er een trein van Rusland overheen rijdt en ontspoort. Mag dan ook hopen dat ze dit niet gelijk openbaar hebben gemaakt! Anders weten de Russen het ook (al zou het dan ook wel weer grappig zijn dat ze het niet weten omdat ze al die toegang tot die media hebben geblokkeerd)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

technoaddict schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:11:
De rails lijkt intact :) alleen de brug eronder is weg.
Zou mooi zijn als er een trein van Rusland overheen rijdt en ontspoort. Mag dan ook hopen dat ze dit niet gelijk openbaar hebben gemaakt! Anders weten de Russen het ook (al zou het dan ook wel weer grappig zijn dat ze het niet weten omdat ze al die toegang tot die media hebben geblokkeerd)
Laten we aub niet doen alsof het alleen maar idioten zijn die bij Rusland in dienst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34
Cyberpope schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:18:
[...]

Laten we aub niet doen alsof het alleen maar idioten zijn die bij Rusland in dienst zijn.
Nee alleen 99% wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-09 16:14
Niet normaal hoe het er daar uitziet. Video in Tweet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Stroopwafels schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 17:54:
Niet normaal hoe het er daar uitziet. Video in Tweet
[Twitter]
Mjah, dat hebben we helaas vaker gezien na hevige gevechten in dichtbewoond gebied. Zie als voorbeeld Kharkov, Leningrad, Kiev, Stalingrad, Dresden of Berlijn, na WW2. Daar was ook weinig meer van over.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Brent schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:43:
[...]

OPEC kan zo bijschalen voor benzine/diesel, dat is geen heel grote moeite. De raffinage gebeurt niet in Rusland namelijk. Gas is een ander verhaal, maar ik kan me voorstellen dat de koulijdbereidheid in Polen ietsje groter is dan in West-Europa.
Hmm… Sorry, maar dat is niet wat ik hoor. Er wordt schijnbaar toch wel aardig wat benzine en diesel voor oost Europa geproduceerd in Rusland en er schijnt ook nog een raffinaderij in Duitsland te staan die puur op Russische crude draait en een aardige slok van de Duitse benzine en diesel behoefte voorziet.

Als dat stopt schijnen we dat echt wel te gaan voelen. Dus zorg maar dat je de tank vol houdt de komende maanden was de tip.

Geen drama want wereldmarkt, dus als de prijzen in Europa maar hoog genoeg worden gaan de tankers uit de vs en/of Azië vanzelf varen, maar die zijn er ook niet overnight en moeten ook betaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:02:
Overigens dreigt er nu ook als gevolg van deze oorlog ook hongersnood in Afika en het Midden-Oosten:

[...]

Bron, en meer info: Vrees voor honger neemt toe: ‘Graanexport uit Oekraïne stopt als oorlog langer duurt’

De VN waarschuwt er ook al voor: VN vreest wereldwijde hongercrisis na invasie Oekraïne: ‘We moeten orkaan van honger voorkomen’

De problemen stapelen zich zo wel lekker op allemaal. Wordt er niet makkelijker op om het allemaal op te lossen.
Vorig jaar zag je al meer graan in Nederland en het lijkt erop dat er dit jaar nog veel meer gezaaid en geoogst gaat worden. Denk dat de omringende landen dat ook wel gaan doen, zeker met deze prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
wildhagen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:07:
[...]

Mjah, dat hebben we helaas vaker gezien na hevige gevechten in dichtbewoond gebied. Zie als voorbeeld Kharkov, Leningrad, Kiev, Stalingrad, Dresden of Berlijn, na WW2. Daar was ook weinig meer van over.
Oke, maar dit is 2022 op zo,n 1,5 dag rijden vanuit ons veilige bedje. Waanzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Alpina schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:47:
[...]

True, maar oorlog is (imho dan) per definitie waanzin.

Helaas denken wereldleiders daar blijkbaar anders over...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
British volunteer fighters may have triggered deadly strike on Ukrainian base after their phones were detected

The Telegraph has learned that 12 to 14 phone numbers starting with +44 were visible to surveillance equipment before the missile strike.
Oepsie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zeg drone oude gsm (met +44 nummers (of andere navo landen) ---> aanzetten en vliegen naar russische troepen ..

tegen de tijd dat ze het dedecteren en een raket afvuren ;)

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 19-03-2022 19:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:39
ondertussen al 115 doden in mykolajiv.. Er sliepen er minstens 200 dus het dodentol zal wellicht nog behoorlijk oplopen.

ik weet niet hoe de nederlande nieuwszenders rapporteren over de oorlog in Oekraïne maar op de belgische tv tonen ze dus ook werkelijk lijken en best wel gore beelden in het algemeen. Ik had dit persoonlijk niet verwacht dat ze dit zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34
Rubberen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:11:
ondertussen al 115 doden in mykolajiv.. Er sliepen er minstens 200 dus het dodentol zal wellicht nog behoorlijk oplopen.

ik weet niet hoe de nederlande nieuwszenders rapporteren over de oorlog in Oekraïne maar op de belgische tv tonen ze dus ook werkelijk lijken en best wel gore beelden in het algemeen. Ik had dit persoonlijk niet verwacht dat ze dit zouden doen.
“Enkele tientallen doden” was het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hoe gaat dat in zijn werk eigenlijk?

Ik dacht dat het mobiele netwerk nog steeds volledig in handen was van de Oekrainers.

Of gebruiken de Russen apparatuur die GSM handsets kan detecteren op grote afstand? Gezien de belabberde technologische middelen die je meestal aan Russische zijde ziet zou ik dat niet zo snel verwachten namelijk.

Groote aantallen soldaten, materieel, raketten en artillerie zie je wel maar weinig sophisticated stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Alpina schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:47:
[...]
Lviv is zelfs maar een uurtje of 15 rijden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
YakuzA schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:26:
[...]

Lviv is zelfs maar een uurtje of 15 rijden.
Klopt, ik heb een collega uit Chelm (Polen)
Zijn ouders hebben al regelmatig de ramen voelen trillen.

Iedereen heeft daar trouwens zonder na te denken 1 gezin in huis genomen.
Dacht dat er al iets van 40.000 vluchtelingen in de stad (of op doorreis) waren.

Waar ik eerst Poolse collega’s soms wat negatief over Oekraïne hoorde praten hoor ik nu alleen maar behulpzame verhalen. Respect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:53
Ik snap niet dat je een legerbasis met buitenlandse vrijwilligers op Oekraïnsche grond hebt. Kon ook in Polen ofzo, toch? Na de basistraining het land intrekken en ‘verdwijnen’ onder de radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dan als er een paar vrijwilligers uit UK eten staan uit te delen, dan komt er meteen een hypersonische raket op af? Misschien heeft het een rol erbij gespeeld, maar dat op zichzelf zal echt niet veel hebben gezegd, om het nog niet over te hebben over de vraag hoe Rusland die informatie zou hebben gekregen.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Sissors schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:31:
[...]

Dan als er een paar vrijwilligers uit UK eten staan uit te delen, dan komt er meteen een hypersonische raket op af? Misschien heeft het een rol erbij gespeeld, maar dat op zichzelf zal echt niet veel hebben gezegd, om het nog niet over te hebben over de vraag hoe Rusland die informatie zou hebben gekregen.
.
Telefoontje vanuit de basis? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Prosac schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:41:
Verhaal in Dagblad van het Noorden met een "bijzondere" jongen uit Drenthe die wilde gaan vechten in Oekraine.
Het verhaal maakt niet alleen zijn eigen problemen duidelijk, maar ook dat hij totaal niet begrepen heeft wat hij gaat doen en hoe het eea werkt. Nooit in het leger gezeten, wil dat graag, dus gaat die kant op. Komt vervolgens bij ronselaars uit ipv het juiste vreemdelingenlegioen (waar hij wegens gebrek aan ervaring toch geweigerd was).
Volgens mij staat het verhaal van zijn reisgenoot weer in het AD.
Een dergelijk verhaal (minus het 'bijzondere jongen' aspect) stond ook in de Gooi en Eemlander: vage types achter de grens die vrijwilligers 'opvangen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Een dergelijk verhaal (minus het 'bijzondere jongen' aspect) stond ook in de Gooi en Eemlander: vage types achter de grens die vrijwilligers 'opvangen'.
Dit gaat over dezelfde knakker.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:57:
[...]

Dit gaat over dezelfde knakker.
Andere knakker, wel een dubbelpost, waarvoor excuses.
Ik loop een beetje achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
[...]

.
Precies. Rusland heeft heus een lijst met potentiële doelen en een militaire basis hoort daarbij.

Daarbij zou het dom zijn om een lading kruisraketten op te offeren aan een laagwaardige doel. En dat is precies wat een losse groep inactieve buitenlandse strijders ver van het front is.

Ik mag aannemen dat de Russen dus een ander doel beoogden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:05
ArcticWolf schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:41:
[...]

Vorig jaar zag je al meer graan in Nederland en het lijkt erop dat er dit jaar nog veel meer gezaaid en geoogst gaat worden. Denk dat de omringende landen dat ook wel gaan doen, zeker met deze prijzen.
Ik weet niet wanneer je dat zaait en kan oogsten.... Maar dan moet je denk ik wel opschieten met wijzigen van je plannen

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-09 16:02

codex

Geen OpenAI agent :)

HEY_DUDE schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:05:
[...]

Tijdens 10 jaar oorlog waren er 15.000 dodelijke slachtoffers in Afghanistan. Als ze op 15.000 slachtoffers zich terugtrekken zijn we daar bijna. We krijgen volgens mij niet goed mee hoe intensief de gevechten in Oekraïne zijn ivgl met andere oorlogen.
Oorlogen die in onze scope waren, ja, de Congo oorlogen waren nog even een tikkeltje heftiger, met mogelijk 6 miljoen doden. Vreemd genoeg het meest bloedige conflict sinds de tweede wereldoorlog en tegelijkertijd één van de minst bekende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Kijk, als alles OM rusland heen nu een beetje druk zet, zoals onderstaand, Japan en USA een leuek oefening noordelijk van japan, dat soort dingen. Kan leger van rusland niet ua deel versterken

No longer neutral? War in Ukraine tests Finland’s stance on Russia
https://www.france24.com/...inland-s-stance-on-russia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10
codex schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:42:
Vreemd genoeg het meest bloedige conflict sinds de tweede wereldoorlog en tegelijkertijd één van de minst bekende.
Niet zo vreemd, de verklaring is echter niet zo 'correct' om hardop uit te spreken...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Burgemeesters worden niet alleen ontvoerd, maar ook vermoord:
Het lijkt een patroon te worden: het uitschakelen van het lokale Oekraïense gezag door Russische militairen. In de afgelopen weken zijn al vier Oekraïense gezags­dragers ontvoerd. Burgemeester Joeri Prylypko werd samen met twee medewerkers op straat doodgeschoten, terwijl hij eten uitdeelde aan de bevolking van het zwaar getroffen Irpin (bij Kiev).

Onderzoekers van het Royal United Services Institute (RUSI), een Britse defensiedenktank, kregen kort voor de oorlog gedetailleerde enquêtes onder ogen die ­door de Russische geheime dienst FSB uitgevoerd waren onder de ­Oekraïense bevolking – de Oekraïense geheime dienst SBOe had ze onderschept. Uit de documenten blijkt dat de FSB’ers zeer geïnteresseerd waren in de populariteit van lokale politici en bestuurders.

Volgens de SBOe heeft de FSB de afgelopen maanden gedetailleerde lijsten opgesteld van lokale ­bestuurders die pro-Russisch ­waren. Tegelijk werd een inventaris gemaakt van wie vijandig staat tegenover Moskou en waarschijnlijk in verzet zou komen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
XWB schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:00:
Burgemeesters worden niet alleen ontvoerd, maar ook vermoord:

[...]
In week 1 van de invasie was al bekend dat de Russen een "dodenlijst" hadden. Daarop stond eigenlijk iedereen van het burgerlijk en militair gezag.

Het was de bedoeling om die mensen stilletjes op te ruimen nadat de invasie was gelukt. Maar nu dat er niet in zit beginnen ze maar vast in de steden die zijn ingenomen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Van burgermeester richting de hogere functionarissen tot uiteindelijk het kabinet aan de beurt is.

Tenzij je je land afgeeft. Dan sterf je een andere vreselijke dood. Maar dood ga je!

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
In het NOS artikel geeft een expert van Clingendael aan dat het waarschijnlijk is dat de hypersonische raket vanaf Kalinigrad afgeschoten is. Dus over NAVO terrein. En dus gericht op een kazerne met Europese strijders.

Edit: was een wapendepot in het Westen van Oekraïne. Blijft een zorgmakend detail dat die dingen over NAVO terrein vliegen. Ook vraag ik mij inmiddels af waarom die dingen überhaupt in Kalinigrad staan. Maar misschien zit de inschatting van Clingendael er flink naast.

[ Voor 29% gewijzigd door HEY_DUDE op 19-03-2022 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:26
https://activegroup.com.u...sociologicheskogo-oprosa/

86,6% van de Russen steunt Ruslands gewapende invasie van andere Europese landen: sociologische onderzoeksresultaten

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Rukapul schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:03:
[...]Precies. Rusland heeft heus een lijst met potentiële doelen en een militaire basis hoort daarbij.
Daarbij zou het dom zijn om een lading kruisraketten op te offeren aan een laagwaardige doel. En dat is precies wat een losse groep inactieve buitenlandse strijders ver van het front is.
Ik mag aannemen dat de Russen dus een ander doel beoogden.
Dus voor een trainingsbasis zouden de Russen een van de duurste raketten die ze hebben nu inzetten?
Eentje die alleen door een MIG-31 of een TU-22M afgevuurd kan worden.
Ik krijg eerder het idee dat ze door hun oude meuk heen zijn en nu gaan inzetten wat er nog bruikbaar op de plank ligt. Ik heb ook niet de indruk dat ze veel (>100) van deze raketten hebben gezien de deplorabele toestand van de rest van het eens zo machtige Sovjetleger.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stefanass
Bschnitz schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:20:

86,6% van de Russen steunt Ruslands gewapende invasie van andere Europese landen: sociologische onderzoeksresultaten
De vraag is maar hoe juist die resultaten zijn. Onderzoek is uitgevoerd via Viber, een soort whatsapp die in RU erg populair is.

Met het idee dat bv Viber overal afgeluisterd zou kunnen worden en dat je overal staande gehouden kan worden waarbij je telefoon onderzocht kan worden op "verboden" zaken zoals het benoemen van de "speciale operatie" als oorlog, kunnen mensen wel eens anders reageren op zo'n onderzoek dan dat zij werkelijk denken.

Ik geloof in elk geval niets van deze cijfers, zeker niet het stuk dat de Russen in grote getalen zouden vinden dat Putin de EU maar aan zou moeten vallen. Dit komt op mij over als een propaganda-artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
stefanass schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:27:
[...]

De vraag is maar hoe juist die resultaten zijn. Onderzoek is uitgevoerd via Viber, een soort whatsapp die in RU erg populair is.

Met het idee dat bv Viber overal afgeluisterd zou kunnen worden en dat je overal staande gehouden kan worden waarbij je telefoon onderzocht kan worden op "verboden" zaken zoals het benoemen van de "speciale operatie" als oorlog, kunnen mensen wel eens anders reageren op zo'n onderzoek dan dat zij werkelijk denken.

Ik geloof in elk geval niets van deze cijfers, zeker niet het stuk dat de Russen in grote getalen zouden vinden dat Putin de EU maar aan zou moeten vallen. Dit komt op mij over als een propaganda-artikel.
Zou kunnen, echter valt mij het verschil met polen op vs de rest. Ziet er wel uit als oud zeer ofzo.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Snowhite0901 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:42:
[...]Ik weet niet wanneer je dat zaait en kan oogsten.... Maar dan moet je denk ik wel opschieten met wijzigen van je plannen.
Je kunt nu alleen nog maar zomertarwe zaaien, wat je dan in september kunt oogsten.
Maar aangezien Nederland niet zoveel zonuren heeft is de hier verbouwde tarwe wat minder van kwaliteit (minder eiwitten) om het gangbare brood wat in de supermarkt ligt mee te bakken. Het kan wel, maar je krijgt brood met een hardere korst, een mindere rijzing en iets andere smaak. Het is maar de vraag of iedereen dat lekker vindt. Bovendien werken supermarkten met langdurige contracten met de broodbakfabrieken, die gaan niet zomaar omschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Yaksa schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:25:
[...]

Dus voor een trainingsbasis zouden de Russen een van de duurste raketten die ze hebben nu inzetten?
Eentje die alleen door een MIG-31 of een TU-22M afgevuurd kan worden.
Ik krijg eerder het idee dat ze door hun oude meuk heen zijn en nu gaan inzetten wat er nog bruikbaar op de plank ligt. Ik heb ook niet de indruk dat ze veel (>100) van deze raketten hebben gezien de deplorabele toestand van de rest van het eens zo machtige Sovjetleger.
Die oude domme raketten kunnen een doel raken op 15km afstand. En een stad op 70km (zolang je niet kritisch bent op wat je dan raakt in die stad).
Militaire installaties of kampen honderden kilometers van het front af kun je onmogelijk raken met die dingen. En je kan ook niet in de buurt komen met vliegtuigen omdat de luchtverdediging nog gewoon werkt.

En vanuit Kalingrad kun je geen gewone kruisraketten schieten. Die halen onze patriots uit de lucht. Maar tegen een mach >10 zijn die ook kansloos.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
HEY_DUDE schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:16:
In het NOS artikel geeft een expert van Clingendael aan dat het waarschijnlijk is dat de hypersonische raket vanaf Kalinigrad afgeschoten is. Dus over NAVO terrein. En dus gericht op een kazerne met Europese strijders.
In je bron staat zelf dat er een wapendepot in het westen van Oekraïne is aangevallen, niet een kazerne met Europese strijders. Volgens mij haal je 2 aanvallen door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal_X
  • Laatst online: 23:50

Animal_X

Rodin

Bschnitz schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:20:

Wtf... dit kan niet waar zijn, toch..? Zo ja, dan zou dit zou echt schokkend zijn en mogen er nog wel een paar scheppen sancties bovenop...

[ Voor 6% gewijzigd door Animal_X op 19-03-2022 22:38 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Animal_X schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Wtf... dit kan niet waar zijn, toch..? Zo ja, dat zou echt schokkend zijn.
Zie stefanass in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Lijkt meer een propaganda artikel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Animal_X schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Wtf... dit kan niet waar zijn, toch..? Zo ja, dan zou dit zou echt schokkend zijn en mogen er nog wel een paar scheppen sancties bovenop...
Voor jou en mij een gok, zolang Putin het gelooft alsnog ons probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RocketKoen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:33:
En vanuit Kalingrad kun je geen gewone kruisraketten schieten. Die halen onze patriots uit de lucht. Maar tegen een mach >10 zijn die ook kansloos.
Alleen daarom al is deze actie heel slim: de Russen hebben 'gratis' een extra stap op de escalatieladder gezet: het NAVO luchtruim geschonden zonder artikel 5 te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

hoevenpe schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:44:
[...]

Alleen daarom al is deze actie heel slim: de Russen hebben 'gratis' een extra stap op de escalatieladder gezet: het NAVO luchtruim geschonden zonder artikel 5 te activeren.
Artikel 5 is toch alleen van toepassing als een NAVO lid direct wordt aangevallen? Daar is in dit geval geen sprake van.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

wildhagen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Artikel 5 is toch alleen van toepassing als een NAVO lid direct wordt aangevallen? Daar is in dit geval geen sprake van.
Dat zegt @hoevenpe toch ook ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
wildhagen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:45:
Artikel 5 is toch alleen van toepassing als een NAVO lid wordt aangevallen? Daar is in dit geval geen sprake van.
Schenden van het luchtruim is daarin wel een dingetje: de Turken hebben een Russisisch toestel neergeschoten dat slechts een paar seconden het Syrische luchtruim verlaten had.

Een SU-34 die boven Polen of Litouwen vliegt levert veel meer gezeik op dan deze hypersone wapens. Toch weer een stapje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Defeated, dat is nog al een sterk woord in een oorlog.

Overigens gaat Poetin hierna toch gewoon door, ook al wordt het een nederlaag. Poetin is nooit hard gestraft voor zijn daden, er is nooit hard teruggeslagen en dat zal nu ook niet gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RocketKoen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:33:
[...]

Die oude domme raketten kunnen een doel raken op 15km afstand. En een stad op 70km (zolang je niet kritisch bent op wat je dan raakt in die stad).
Militaire installaties of kampen honderden kilometers van het front af kun je onmogelijk raken met die dingen. En je kan ook niet in de buurt komen met vliegtuigen omdat de luchtverdediging nog gewoon werkt.

Volgens dit artikel past de video van Rusland niet bij de claim dat die hypersonische raket is gebruikt:

Aangezien het gebruik ervan door bronnen in de VS wel bevestigd schijnt te worden lijkt het er vooral op dat die raket wel gebruikt is, maar het filmpje gewoon voor de propaganda was.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 19-03-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
De Russen bevestigen ook het gebruik van een hypersonische raket.
En een filmpje wat vandaag op internet verscheen wat claimt de HS raket te zijn die ergens overkomt.

[ Voor 25% gewijzigd door The Reeferman op 20-03-2022 00:04 . Reden: Odysee link vervangen door embedded YouTube video. ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:41

pro_6or

amateur_60r

RocketKoen schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:03:
[...]

In week 1 van de invasie was al bekend dat de Russen een "dodenlijst" hadden. Daarop stond eigenlijk iedereen van het burgerlijk en militair gezag.

Het was de bedoeling om die mensen stilletjes op te ruimen nadat de invasie was gelukt. Maar nu dat er niet in zit beginnen ze maar vast in de steden die zijn ingenomen.
Is het raar dat dit mij het meest misselijk maakt? De totale fascistische inslag, iedereen onder de knoet, altijd maar “showen” hoe ver je bereid te gaan bent om iedereen bang te maken (terecht bang). Die knokpolitie colonne die de eerste week in de poeier werd geschoten. Ze waren het dus al direct van plan, en dachten wel even te winnen. En ze hebben echt niet zo veel soldaten nodig wanneer het eenmaal zo ver is. Kijk maar naar de Praagse lente.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 18:19
Kan helemaal niks met het filmpje, leuk maar het kan ook een real life Super Saiyan zijn. 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik vond dit bericht op de Guardian:
The Kyiv Independent reported today that Russia is illegally forcing untrained men living in the Russian-controlled Donbas region to fight and putting them on the frontlines.

“These people have never even held a machine gun in their hands,” said Oleksii, a 24-year-old resident of Russian-occupied Khrestivka in Donetsk, speaking of friends, classmates and former colleagues that he knows have been conscripted.

One Donbas resident named Anastasia told the news outlet that these civilians from Donbas are forced to serve in frontline positions, with Russian forces threatening to shoot them if they don’t comply
Niet heel verbazend als je de Russische methodes in ogenschouw neemt maar wel verontrustend. Meer doden aan Oekrainse zijde en geen kosten voor Rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
pro_6or schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:33:
[...]

Is het raar dat dit mij het meest misselijk maakt? De totale fascistische inslag, iedereen onder de knoet, altijd maar “showen” hoe ver je bereid te gaan bent om iedereen bang te maken (terecht bang). Die knokpolitie colonne die de eerste week in de poeier werd geschoten. Ze waren het dus al direct van plan, en dachten wel even te winnen. En ze hebben echt niet zo veel soldaten nodig wanneer het eenmaal zo ver is. Kijk maar naar de Praagse lente.
en ieder geschiedenis boek leert je dat het werkt. Zolang je maar met een grote overmacht wint. Lukt dat niet dan eindig je meestal aan een galg, met je hoofd in een mandje of een pistool in je mond.

Ze hebben nog wel geprobeerd om een betere casus beli te maken. Maar dat is keer op keer verpest door buitenlandse inlichtingen diensten die hun gedetailleerde plannen weken vantevoren openbaar maakten.

Putin en Rusland hebben al verloren. De enige vraag is nu hoe lang het gaat duren en hoeveel levens nog worden verwoest.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 06:05

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:49:
[...]

Schenden van het luchtruim is daarin wel een dingetje: de Turken hebben een Russisisch toestel neergeschoten dat slechts een paar seconden het Syrische luchtruim verlaten had.

Een SU-34 die boven Polen of Litouwen vliegt levert veel meer gezeik op dan deze hypersone wapens. Toch weer een stapje...
Ik ben 100pct pro Oekraïne maar ik denk dat het aanvoeren van zoveel wapens aan een "neutrale partij" tijdens een conflict met een 'neutrale' partij vanuit Rusland een stuk erger wordt gezien dan een raket over het grondgebied van de ander... En daar kan ik ze niet helemaal ongelijk in geven.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 14:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

Vergeet niet dat wij de gevolgen in Rusland van de sancties niet zien. Dit kan voor Rusland geen maanden laat staat jaren gaan duren. Die vallen zo gigantisch terug... Dat gaat putin z'n kop kosten.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Let's discuss the hypersonic missile story

Russia apparently used its Kinzhal hypersonic missile (seen here under its launch aircraft, the Mig 31, most expensive fighter flown by Russia). It apparently fired one Kinzhal into Western Ukraine destroying an ammunition storage site

Hypersonic refers to speeds faster than supersonic. Nothing more. This missile is about 25% faster than the top end of current generation missiles, that do up to Mach 4. The Kinzhal does Mach 5. So this is mainly a super fast missile, not more 'dangerous' than that.

When used with a nuclear warhead, a hypersonic missile could evade current anti-missile defenses which can see this missile but currently are unable to shoot it down, while they are able to engage traditional ballstic missiles or cruise missiles. It is merely matter of time , when defenses are upgraded to also be able to engage hypersonics. And the speeds of hypersonic missiles are expected to climb from the approx Mach 5 of this missile to near Mach 10 in the next two decades of missle development.

For the Ukraine war, while a Kinzhal hypersonic missile will be impossible to shoot down, if it does not carry a nuclear warhead, the damage it can do is the same as any cruise missile and half of those get through the defenses. So in this war this is NOT any kind of game changer.

But for NATO, it is Putin bullying NATO, threatening NATO, that Putin has the ability to deliver NUCLEAR warheads to NATO cities, on a weapon, NATO cannot stop

Understand, NATO has PLENTY of counter-balancing systems in use, that can strike Russia that Russia cannot stop.

US B2 Stealth Bombers can run into Russian air space, drop enough nukes to send Russia into the stone age, and get out safely, without losing ONE BOMBER. And they can be escorted by F 22 Raptors, stealth fighters who would clear the sky of any Russian defenders.

Putin does not have a stealth air force. His first stealth warplanes are sadly outclassed even by the Chinese stealth warplanes

So Putin needs something, and the hypersonic missile is that something. His cheap way to have a weapon to threaten NATO now. This was not about Ukraine.

There is an interesting detail about hypersonic speeds. This missile carries a relatively small warhead (same size as regular cruise missile). But when it strikes the ground at Mach 5 (= 3,825 miles per hour = 6,125 km/h) it creates bigger shock than the conventional explosives.

So hypersonic weapons using conventional (non nucler) explosive warheads, cause their primary damage by the small earthquake they initiate, and their explosives only add to that damage. A hypersonic missile would destroy a city block like Tall Boy bombs of World War 2.

oh, one last thing. These are ridiculously expensive. Russia has a very small stockpile of these hypersonic missiles. But yes, this will not change the war in Ukraine in any way. This was Putin threatening NATO by illustrating use of this terror weapon.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:37
[...]

.
Mjah er zaten wel meer "vrijwilligers". Dit was ook de uitvalbasis van Forward Observation Group, bekende groep ex-SF. Via hun instagram is bevestigd dat meerdere van hun members bij deze aanval gedood zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 18:26

unclero

MB EQA ftw \o/

Yaksa schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:30:
Je kunt nu alleen nog maar zomertarwe zaaien, wat je dan in september kunt oogsten.
Maar aangezien Nederland niet zoveel zonuren heeft is de hier verbouwde tarwe wat minder van kwaliteit (minder eiwitten) om het gangbare brood wat in de supermarkt ligt mee te bakken. Het kan wel, maar je krijgt brood met een hardere korst, een mindere rijzing en iets andere smaak. Het is maar de vraag of iedereen dat lekker vindt. Bovendien werken supermarkten met langdurige contracten met de broodbakfabrieken, die gaan niet zomaar omschakelen.
Nog even afgezien van het feit dat als er snel omgeschakeld moet worden op andere graansoorten, de meelfabrieken ook al in de problemen komen. De oude molens hebben daar niet zo'n last van, maar een moderne meelfabriek is vaak gebouwd rondom een bepaalde soort graan. 'Even omswitchen' naar Canadees graan bijvoorbeeld vereist aanpassingen die ongeveer gelijk staan aan de hele fabriek uit elkaar halen en weer opnieuw in elkaar zetten.
Het zou me niet verbazen als veel kleinere bakkerijen zelf gaan malen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
unclero schreef op zondag 20 maart 2022 @ 01:28:
[...]

Nog even afgezien van het feit dat als er snel omgeschakeld moet worden op andere graansoorten, de meelfabrieken ook al in de problemen komen. De oude molens hebben daar niet zo'n last van, maar een moderne meelfabriek is vaak gebouwd rondom een bepaalde soort graan. 'Even omswitchen' naar Canadees graan bijvoorbeeld vereist aanpassingen die ongeveer gelijk staan aan de hele fabriek uit elkaar halen en weer opnieuw in elkaar zetten.
Het zou me niet verbazen als veel kleinere bakkerijen zelf gaan malen.
Nederland staat wel redelijk aan de top als het om inventief en efficiënt voedsel verbouwen gaat.
Op korte termijn zullen er wel wat problemen zijn, op lange termijn verwacht ik dat daar binnen no-time iets op gevonden wordt, linksom of rechtsom.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Kan het niet verifiëren , doch.. waarom zou het verbazen als we weten dat de eigen militairen al niet te eten krijgen. En ik naar denken dat WO2 geschiedenis zou blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
NiGeLaToR schreef op zondag 20 maart 2022 @ 01:31:
[Embed]

Kan het niet verifiëren , doch.. waarom zou het verbazen als we weten dat de eigen militairen al niet te eten krijgen. En ik naar denken dat WO2 geschiedenis zou blijven.
Blijkbaar zijn ze al aan het schooieren bij de Russische bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Uit Guardian Liveblog:
China’s foreign minister says the country time will tell that they stand on the right side of history over the Ukraine crisis.

Reuters reports the minister Wang Yi told reporters on Saturday China had “always stood for maintaining peace and opposing war, and that its position was “objective and fair, and is in line with the wishes of most countries”.

“Time will prove that China’s claims are on the right side of history,” he said according to a statement published by the ministry.

China’s government holds conflicting positions on the war. It has projected itself as a neutral power, saying it respects Ukraine’s sovereignty as well as Russia’s “security concerns”, and says it could mediate.

It has refused to condemn Russia’s actions or call it an “invasion”, has voted alongside it at international bodies, and the US has significant concerns it is considering supplying weapons to Russia (which Beijing denies). It has repeatedly objected to the use of economic sanctions against Russia.

“China will never accept any external coercion or pressure, and opposes any unfounded accusations and suspicious against China,” Wang told reporters on Saturday evening.

Wang’s comments followed a Friday video call between Joe Biden and Xi Jinping, during which Biden warned Xi of “consequences” if Beijing gave material support to Russia’s invasion of Ukraine.

Xi told Biden the war in Ukraine must end as soon as possible and called on NATO nations to hold a dialogue with Moscow. He did not, however, assign blame to Russia, according to Beijing’s statements about the call, Reuters reported.
Lijkt mij dat het tijd is om China hard economisch te raken.

Maar natuurlijk is China pro-Rusland, beiden vinden het namelijk geen probleem om onwelgevallige burgers te deporteren naar straf/vernietigingskampen. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 15:40
Charly schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:16:
[...]

Hmm… Sorry, maar dat is niet wat ik hoor. Er wordt schijnbaar toch wel aardig wat benzine en diesel voor oost Europa geproduceerd in Rusland en er schijnt ook nog een raffinaderij in Duitsland te staan die puur op Russische crude draait en een aardige slok van de Duitse benzine en diesel behoefte voorziet.
Er staan buiten Rusland heel wat raffinaderijen die vooral Russische olie verwerken, dat is het punt. Die kunnen net zo makkelijk andere olie verwerken, en daar is op zich geen tekort aan. De vraag is of de andere OPEC landen de pompen wat harder zullen zetten.
Geen drama want wereldmarkt, dus als de prijzen in Europa maar hoog genoeg worden gaan de tankers uit de vs en/of Azië vanzelf varen, maar die zijn er ook niet overnight en moeten ook betaald worden.
Het is vervelend, maar laten we ook niet overdrijven: de helft is accijns in NL, dat bied perspectief.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 14:45

Don Quijote

El Magnifico

Amphiebietje schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:06:
Uit Guardian Liveblog:

[...]

Maar natuurlijk is China pro-Rusland, beiden vinden het namelijk geen probleem om onwelgevallige burgers te deporteren naar straf/vernietigingskampen. :r
Laten we ze pas raken wanneer ze daadwerkelijk de Russen gaan bevoorraden met wapens of mensen. Vooralsnog is het vooral politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
#hoedan

Stoppen met Rusland is al moeilijk genoeg...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lethalis schreef op zondag 20 maart 2022 @ 07:57:
[...]

#hoedan

Stoppen met Rusland is al moeilijk genoeg...
Gewoon doen. We moeten toch een keer na gaan denken over dit absurde afhankelijkheid. En zoals eerder langs gekomen stelt Rusland in financieel opzicht relatief weinig voor in China. Die kiezen heel snel eieren voor hun geld.

Daarnaast, als het westen in een oorlog belandt, is dat ook moeilijk. Zsm in de kiem smoren.

[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 20-03-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
Indoubt schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:09:
Ik vond dit bericht op de Guardian:

[...]

Niet heel verbazend als je de Russische methodes in ogenschouw neemt maar wel verontrustend. Meer doden aan Oekrainse zijde en geen kosten voor Rusland
Indien waar op relevante schaal dan is het natuurlijk wel in het voordeel van de Oekraïnse eenheidsstaat: een dode of teleurgestelde Donbasser heeft toch wat minder op met zijn nieuwe leenheer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Uit Guardian Liveblog:

[...]

china is net zo erg als rusland en Xi Jinping is net zo'n leugenaar als Poetin. Ik heb de gedachte dat Jinping zich heeft laten inpalmen door Poetin (zoals Poetin bijv. ook bekende sterren zoals Steven Seagal en Gerard Depardieu heeft ingepalmd). Beter is dat het westen zo onafhankelijk mogelijk is van dictatoriale regimes als Rusland, China, etc. Maar om China hard te straffen nu lijkt me nog niet aan de orde, eerst maar afwachten in hoeverre die gekken daar Rusland steunen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
psy schreef op zondag 20 maart 2022 @ 01:08:
[Twitter]

Doet me denken aan dit interview dat ik eerder deelde:
In one of the last meetings between Putin and Trump when I was there, Putin was making the point that: “Well you know, Donald, we have these hypersonic missiles.” And Trump was saying, “Well, we will get them too.” Putin was saying, “Well, yes, you will get them eventually, but we’ve got them first.” There was a menace in this exchange. Putin was putting us on notice that if push came to shove in some confrontational environment that the nuclear option would be on the table.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ondertussen in een alternatieve realiteit.

En elke maffe propaganda kan rekenen op een fijne reactie.

Straatgevechten in Mariupol, vanuit een BTR-4.

(Waren de NATO wapens maar op tijd gearriveerd.)

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-03-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

user109731 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Doet me denken aan dit interview dat ik eerder deelde:

[...]
Ik lees op internet dat de VS ook hypersonische raketten hebben? Misschien hadden ze die dan nog niet toen putin en trump die ontmoeting hadden waarbij putin het had over die supersnelle raketten van 'm.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

psy schreef op zondag 20 maart 2022 @ 01:08:
[Twitter]

Russia apparently used its Kinzhal hypersonic missile (seen here under its launch aircraft, the Mig 31, most expensive fighter flown by Russia). It apparently fired one Kinzhal into Western Ukraine destroying an ammunition storage site

Hypersonic refers to speeds faster than supersonic. Nothing more. This missile is about 25% faster than the top end of current generation missiles, that do up to Mach 4. The Kinzhal does Mach 5. So this is mainly a super fast missile, not more 'dangerous' than that.

When used with a nuclear warhead, a hypersonic missile could evade current anti-missile defenses which can see this missile but currently are unable to shoot it down, while they are able to engage traditional ballstic missiles or cruise missiles. It is merely matter of time , when defenses are upgraded to also be able to engage hypersonics. And the speeds of hypersonic missiles are expected to climb from the approx Mach 5 of this missile to near Mach 10 in the next two decades of missle development.

For the Ukraine war, while a Kinzhal hypersonic missile will be impossible to shoot down, if it does not carry a nuclear warhead, the damage it can do is the same as any cruise missile and half of those get through the defenses. So in this war this is NOT any kind of game changer.

But for NATO, it is Putin bullying NATO, threatening NATO, that Putin has the ability to deliver NUCLEAR warheads to NATO cities, on a weapon, NATO cannot stop

Understand, NATO has PLENTY of counter-balancing systems in use, that can strike Russia that Russia cannot stop.

US B2 Stealth Bombers can run into Russian air space, drop enough nukes to send Russia into the stone age, and get out safely, without losing ONE BOMBER. And they can be escorted by F 22 Raptors, stealth fighters who would clear the sky of any Russian defenders.

Putin does not have a stealth air force. His first stealth warplanes are sadly outclassed even by the Chinese stealth warplanes

So Putin needs something, and the hypersonic missile is that something. His cheap way to have a weapon to threaten NATO now. This was not about Ukraine.

There is an interesting detail about hypersonic speeds. This missile carries a relatively small warhead (same size as regular cruise missile). But when it strikes the ground at Mach 5 (= 3,825 miles per hour = 6,125 km/h) it creates bigger shock than the conventional explosives.

So hypersonic weapons using conventional (non nucler) explosive warheads, cause their primary damage by the small earthquake they initiate, and their explosives only add to that damage. A hypersonic missile would destroy a city block like Tall Boy bombs of World War 2.

oh, one last thing. These are ridiculously expensive. Russia has a very small stockpile of these hypersonic missiles. But yes, this will not change the war in Ukraine in any way. This was Putin threatening NATO by illustrating use of this terror weapon.
Hoewel ik zn draadjes altijd kan waarderen, zitten hier wel wat inconsistenties in.

'not a game changer' en 'no extra damage' versus 'niet neer te halen' en 'meer schade door hogere snelheid'. What gives? :?

Daarnaast vraag ik me af hoe makkelijk er een stel stealth vliegtuigen naar Moskou kunnen vliegen. Stealth is geen absoluut wondermiddel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Salvatron schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:09:
[...]

Ik lees op internet dat de VS ook hypersonische raketten hebben? Misschien hadden ze die dan nog niet toen putin en trump die ontmoeting hadden waarbij putin het had over die supersnelle raketten van 'm.
Volgens mij heeft de VS ze nog niet. Maar, als relativering:

Neem een standaard raket, bout hem onder een vliegtuig dat Mach 3 vliegt en je hebt een hypersonische raket.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 20-03-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:22:
[...]

Hoewel ik zn draadjes altijd kan waarderen, zitten hier wel wat inconsistenties in.

'not a game changer' en 'no extra damage' versus 'niet neer te halen' en 'meer schade door hogere snelheid'. What gives? :?

Daarnaast vraag ik me af hoe makkelijk er een stel stealth vliegtuigen naar Moskou kunnen vliegen. Stealth is geen absoluut wondermiddel.
Van alles wat ik heb gelezen over die "hypersonische raketten", zijn ze een stap voorwaarts, maar niet meer dan dat. Ja ze zijn mogelijk moeilijker neer te halen dan ballistische raketten, maar gezien we die ook nauwelijks kunnen neerhalen, hoeveel maakt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

[...]

"The enemy is both strong and weak."

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Sissors schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:25:
[...]

Van alles wat ik heb gelezen over die "hypersonische raketten", zijn ze een stap voorwaarts, maar niet meer dan dat. Ja ze zijn mogelijk moeilijker neer te halen dan ballistische raketten, maar gezien we die ook nauwelijks kunnen neerhalen, hoeveel maakt het?
Ze zijn ook niet bedoeld voor normaal gebruik, kosten zijn ook enorm.

Zie het zo, stel je zou 5 sturen met een kernkop. Dan kan je garanderen dat er min of meer 3 raken. Terwijl met een normale dat wellicht er maar 1 zou zijn, afhankelijk van situatie en over land of niet.

Dus nee, het gevaar is niet extra. Een Ohio class sub stuurt iets van 14 stuks en die zullen ook bijna allemaal raken.

Als je het wiskundig zou stellen, is het belangrijker om veel te sturen dan 5 van extreem snelheid.

De schade van die 14 zal uiteindelijk veel meer zijn dan die 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:59
hoevenpe schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:44:
[...]

Waarom is het slim (voor de Russen, neem ik aan dat je bedoelt) om een extra stap op de escalatieladder te zetten? Welk voordeel hebben zij daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

https://www.defenseworld....lying_Over_Syria__Reports
Russia’s advanced air defense systems, the S-300s and S-400s, were ineffectual in detecting Israeli F-35 stealth fighters flying over Syrian capital Damascus, Israeli media reported.

Israeli media published the flight route of its planes, reportedly F-35 Adir jets, that showed the jets entering Syrian airspace and crossing over its capital city, evading hundreds of kilometres of area shielded by Russian-made air defense systems.
Vooralsnog zijn de berichten positief over de F-35 capaciteiten. Korrel zout, beide kanten claimen van alles, maar Israel heeft tevens wat beelden gedeeld.

https://www.aerotime.aero...-scoring-air-to-air-kills

Twee Iraanse stealth drones onderweg naar Israel neergehaald.

Pagina: 1 ... 56 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: