dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:29:
[...]
Ondanks dat de aanleiding voor WO1 anders was, vraag ik me af of dat er werkelijk toe zou doen als we Rusland uitzichtloos lang sanctioneren en isoleren. Op een gegeven moment, zelfs als elke Rus zou beseffen dat ze fout zitten, komt er een punt dat het dermate uitzichtloos is dat de kans dat er gekke dingen gebeuren wel groter wordt. Daar zit 'm de crux, hoe straffen we Rusland, maar hoe zorgen we er ook voor dat het niet als een hele vervelende boemerang terugkomt?
Sta mij aub toe je punt iets te herformuleren naar een argument dat wellicht meer weerklank vindt; de wereld schiet er niets mee op indien Rusland vervalt tot een "failed state".
Ik denk ook dat juist dit schrikbeeld zoveel Russen er toe heeft geleid dat ze jarenlang Puting tegen wil en dank hebben gesteund; de chaos van de jaren '90 is een collectief nationaal trauma durf ik wel te zeggen.
De vergelijking met WO1 blijft wel een scheve; de draconische insteek van Versailles ging écht alle perken te buiten (alle oorlogsschade vergoeden, én de schulden die UK en FR waren aangegaan om de oorlog te bekostigen, én het verbieden van een luchtmacht, én het zwaar inperken van marine, én het afstaan van significante gebieden.... Toen de schulden niet meer op te brengen waren, bezette Frankrijk doodleuk nog een extra gebied en vorderde kolen en ijzererts als "betaling").
Het was juist een zekere schaamte voor de eisen van Versailles dat de Westerse mogendheden initieel zo lankmoedig reageerden op Hitler; "hij heeft misschien ook wel een punt / we hebben het ook wel te zwaar ingezet" was een beetje de gedachte.
De situatie nu met Putin is in die zin anders dat we eigenlijk veel meer in het stadium van de Poolse invasie zitten. "Versailles" zou dan de uitbreiding van EU/NAVO naar de Baltische staten zijn (in Russische ogen een schoffering / inperking van eigen soevereiniteit; ik hoop dat iedereen zit hoe mank die vergelijking al gaat), Georgië 2008 is dan het equivalent van de Oostenrijkse annexatie (reactie Westen: "ja, misschien moeten we ook rekening houden met de gekrenkte trots van de Russen, tegemoetkomen aan hun perspectief voorkomt toekomstige escalatie)
Krim 2014 = Tsjechoslowakije --> "dit is niet ook maar we staan voor een voldongen feit, als we er toch niets meer aan kunnen veranderen, kunnen we het net zo goed maar accepteren, maar nu is het ook wel echt genoeg."
Ukraine 2020 --> Polen 1939, 'nuff said. De les om te leren: indien dit vervalt tot een "Sitzkrieg" / "Phoney War", dan is Denemarken + BeNeLux 1940 het volgende hoofdstuk.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.