De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.319 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:17:
[...]

V = Kyiv front westelijk van de Dnjepr
O = Kyiv front oostelijk van de Dnjepr
Z in een box: Kharkiv front
Z zonder box: Krim front, LPR/DPR seperatisten

Die markeringen zijn nodig als je hezelfde materiaal gebruikt als de vijand. De Z is ook een effectief propagandasymbool geworden.
Waar de Z voor staat en dat het een propaganda symbool binnen Rusland is geworden is algemeen bekend.

In mijn eerste associatie had de V met de Georgië oorlog te maken.

Maar ik heb in middels gevonden waar de V vandaan komt deze staat voor de Russische mariniers en niet zo zeer voor het front.

[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 18-03-2022 10:36 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Brazos schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Waarom niet? We hebben gezien dat pappen en nathouden hetzelfde resultaat heeft. Laat ze er dan ook maar onder lijden en doe vooral hetzelfde als met Duitsland na WO1.
Na WO1 bleef Duitsland verslagen achter. Duitsland kreeg enorme herstelbetalingen voor z'n kiezen en zo ongeveer alles werd van ze afgepakt. Hoewel ik van mening ben dat daar een mate van gerechtigheid in zat is het niet erg effectief gebleken, want het vernederde Duitsland was door die situatie de ideale voedingsbodem voor een extremist als Hitler.

Natuurlijk vind ik dat Rusland hard moet boeten voor wat ze nu doen, maar we moeten er wel voor waken dat we niet dezelfde route volgen als naar WW2, want als Rusland over een paar jaar ineens wel capabel voor de dag komt, dan hebben we een echt probleem.

Dus het is lastig een juiste weg te vinden (in ieder geval voor mij), want je wil ze hier niet ongestraft mee weg laten komen, maar je wil ze ook niet zodanig raken dat we over een paar jaar een enorm sterke tegenstander hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21

Qwerty-273

Meukposter

codex schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 04:50:
De kans op het triggeren van MAD bij een aanval op Rusland of ingrijpen in Oekraïne is dermate groot, ook al relatief klein, dat men zich daar niet aan waagt. Ik vind het wel bijzonder dat mensen de overtuiging hebben dat we dit maar moeten riskeren om te laten zien dat we niet met ons laten sollen.

MAD betekent niet alleen het einde van de twee partijen die in strijd met elkaar zijn, maar de hele mensheid, waarvan een groot deel totaal niet betrokken is bij dit conflict. Bovendien, het zal de aarde ook voor dieren onleefbaar maken. Het betekent het einde van nagenoeg al het leven. Dat de mensheid een grote kans heeft uiteindelijk zichzelf te vernietigen is tot daar aan toe, maar een kernoorlog is wel even wat ingrijpender dan wat wij nu veroorzaken aan klimaatverandering(en dat is al ernstig).
Hoewel MAD altijd neergezet wordt als iets vanzelfsprekends als reactie. De tweede partij moet daar altijd nog mee instemmen om dat werkelijk uit te voeren. En op welk moment is dat, bij 1 kernbom, bij 2, bij 10, of alleen wanneer er iets van jou geraakt zal worden? Dat is altijd nog wel het stukje wat ik mis in discussies, de tweede partij neemt namelijk de beslissing om als reactie all out te gaan.

Dat terzijde, Kurzgesagt heeft daar onderzoek naar gedaan - en de uitkomsten daarvan samengevat in pakkende filmpjes. Een MAD scenario heeft niet als gevolg dat de mensheid en het dierenrijk compleet uitsterven.
YouTube: What if We Nuke a City?
YouTube: What If We Detonated All Nuclear Bombs at Once?
YouTube: What If You Detonated a Nuclear Bomb In The Marianas Trench? (Scienc...

En als toegift: YouTube: What if We Nuke the Moon?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

alexbl69 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:04:
[...]

De discussie ging over de vraag of het wenselijk/verstandig is dat de Navo actief ingrijpt.

Het is mijn overtuiging dat als de Navo op Oekraïens grondgebied een volledige landoorlog met Rusland begint er niks van Oekraïne overblijft. Of er nu 10, 20, 44 of 60 miljoen mensen wonen. Ze zullen echt niet allemaal sterven, maar je hebt het sowieso over een massaslachting die we in deze moderne tijd niet meer willen zien en waar - belangrijker - Oekraïne dus helemaal niets mee opschiet.
Dat snapte ik deels ook wel, maar ik hoop en acht die kans klein dat we ons dan beperken tot dat stukje grond .. dan moet je gewoon niet beperken tot maar bv rusland en eventueel belarus gewoon platwalsen

Maar die tjetjenen (of hoe je het ook schrijft) oftewel alah akbar menigte die gasten vind ik wel dat we in moeten grijpen .. weetje Rusland .meh .. hoe zout ook .. hier zou ik zeggen 'grijp maar in" (mij betreft al eerder maar ben niet de enige die zo denkt..)

En dus niks mee opschieten is wel radicaal understatement van het jaar zeg maar. ;)
Wat De Wijk bijna elke dag zegt: wat emotioneel verstandig lijkt kan strategisch oliedom zijn.
Gezien de snelheid van posts link voortaan waaraan je refereert .. dit slaat voor mij nu als een koe op een kip

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:24
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:17:
[...]

V = Kyiv front westelijk van de Dnjepr
O = Kyiv front oostelijk van de Dnjepr
Z in een box: Kharkiv front
Z zonder box: Krim front, LPR/DPR seperatisten

Die markeringen zijn nodig als je hezelfde materiaal gebruikt als de vijand. De Z is ook een effectief propagandasymbool geworden.
Volgens Wikipedia:
Z: Russian forces from the Eastern Military District
🅉 (enclosed in square): Russian forces from Crimea
O: Forces from Belarus
V: Marines
X: Forces from Chechnya (Kadyrovtsy)
A: Special forces, including SOBR, Alpha Group, and the Special Operations Forces

Wikipedia: Z (military symbol)

[ Voor 6% gewijzigd door Semyon op 18-03-2022 11:12 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:04
:+ Wat gebeurt er dan met die mensen op het Rode Plein in Moskou? Oh ja...

Dit wisten we al uiteraard.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 02:06

koudepinda

Don't Panic

dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Na WO1 bleef Duitsland verslagen achter. Duitsland kreeg enorme herstelbetalingen voor z'n kiezen en zo ongeveer alles werd van ze afgepakt. Hoewel ik van mening ben dat daar een mate van gerechtigheid in zat is het niet erg effectief gebleken, want het vernederde Duitsland was door die situatie de ideale voedingsbodem voor een extremist als Hitler.

Natuurlijk vind ik dat Rusland hard moet boeten voor wat ze nu doen, maar we moeten er wel voor waken dat we niet dezelfde route volgen als naar WW2, want als Rusland over een paar jaar ineens wel capabel voor de dag komt, dan hebben we een echt probleem.

Dus het is lastig een juiste weg te vinden (in ieder geval voor mij), want je wil ze hier niet ongestraft mee weg laten komen, maar je wil ze ook niet zodanig raken dat we over een paar jaar een enorm sterke tegenstander hebben.
De situatie omtrend de eerste wereld oorlog is totaal niet te vergelijken. Sowieso was er niet een echt duidelijk aantoonbare "dader" dat maakte juist die extreme represailles zo zuur voor die Duitsers. Bestraft worden simpelweg omdat ze de eerste waren die het opgaven.

Ik denk dat we in deze situatie toch wel kunnen stellen dat Rusland en Rusland alleen verantwoordelijk is voor de acties van Rusland.

Wat mij betreft moet die gehele club kleptomanen (oligarchen) volledig en en plain public de grond in geboord worden (niet dood). En dan zoeken ze maar net als die nazi kopstukken een toevluchtsoord buiten Rusland, Noord Korea wil ze misschien nog wel hebben.

En de bevolking moet ook even met de neus op de feiten van de laatste honderd jaar gedrukt worden. Het, wir haben het nicht gewüst argument was ten tijde van de nazi's al amper houdbaar, een nu met het internet gewoon volledig als zot te bestempelen. En meer te interpreteren als we hebben er voor gekozen het niet te geloven.

Zelfs ik voel plaatsvervangende schaamte richting de miljoenen vluchtelingen door de wappies die hier de schuld bij hun neerleggen.

always bring a towel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Stroopwafels schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:14:
:+ Wat gebeurt er dan met die mensen op het Rode Plein in Moskou? Oh ja...
[Twitter]

Dit wisten we al uiteraard.
[Twitter]
Lekker belangrijk!

Alle transporten met wapens zijn nu militaire targets. Nu bombarderen ze hoofdzakelijk burgerdoelen en leggen hele steden in puin zoals Marioepol.

Als ze zich zouden beperken tot militaire targets zou dat een significante verbetering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:27
Die waarschuwingen worden ook steeds minder waard.. Schieten op NAVO landen doen ze toch niet.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
Dat is alleen maar gunstig, aangezien Rusland alleen burgerdoelen lijkt te raken :+ 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

koudepinda schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:15:
[...]

De situatie omtrend de eerste wereld oorlog is totaal niet te vergelijken. Sowieso was er niet een echt duidelijk aantoonbare "dader" dat maakte juist die extreme represailles zo zuur voor die Duitsers. Bestraft worden simpelweg omdat ze de eerste waren die het opgaven.

Ik denk dat we in deze situatie toch wel kunnen stellen dat Rusland en Rusland alleen verantwoordelijk is voor de acties van Rusland.

Wat mij betreft moet die gehele club kleptomanen (oligarchen) volledig en en plain public de grond in geboord worden (niet dood). En dan zoeken ze maar net als die nazi kopstukken een toevluchtsoord buiten Rusland, Noord Korea wil ze misschien nog wel hebben.

En de bevolking moet ook even met de neus op de feiten van de laatste honderd jaar gedrukt worden. Het, wir haben het nicht gewüst argument was ten tijde van de nazi's al amper houdbaar, een nu met het internet gewoon volledig als zot te bestempelen. En meer te interpreteren als we hebben er voor gekozen het niet te geloven.

Zelfs ik voel plaatsvervangende schaamte richting de miljoenen vluchtelingen door de wappies die hier de schuld bij hun neerleggen.
Dat Rusland (en alleen Rusland) schuldig is aan deze rotzooi, daar zijn we het over eens. Dat ze het best mogen voelen ook. We kunnen alleen moeilijk Rusland losmaken van de aarde en ze naar de maan transporteren, dus op een bepaald moment "moeten we er toch iets mee".

Ondanks dat de aanleiding voor WO1 anders was, vraag ik me af of dat er werkelijk toe zou doen als we Rusland uitzichtloos lang sanctioneren en isoleren. Op een gegeven moment, zelfs als elke Rus zou beseffen dat ze fout zitten, komt er een punt dat het dermate uitzichtloos is dat de kans dat er gekke dingen gebeuren wel groter wordt. Daar zit 'm de crux, hoe straffen we Rusland, maar hoe zorgen we er ook voor dat het niet als een hele vervelende boemerang terugkomt?

En ik voel ook wel wat plaatsvervangende schaamte inderdaad, dat er mensen zijn die nog steeds Oekraïne de schuld geven van dit alles en Rusland verdedigen, die manier van denken gaat er bij mij gewoon niet in.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:42
Indoubt schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Lekker belangrijk!

Alle transporten met wapens zijn nu militaire targets. Nu bombarderen ze hoofdzakelijk burgerdoelen en leggen hele steden in puin zoals Marioepol.

Als ze zich zouden beperken tot militaire targets zou dat een significante verbetering zijn.
Taal is belangrijk: Er staat 'to Ukraine' - impliciet, als de vertaling klopt, zegt ie dat ook buiten Ukraine transporten naar Ukraine kunnen worden gezien als militaire doelen.

I doubledare you :X

En qua refereren aan 'free speech': dit is een essentiele om in je oren te knopen - Rusland is extreem goed in begrijpen welke hokjes en knopjes voor ons belangrijk zijn en drukken daar geregeld op. We hebben het in ons sentiment zowaar meer over het recht op vrijheid van informatie vergaring en vrijheid van meninguiting dan het gegeven dat het ondergaan van de firehose of falsehood ons wel degelijk beinvloed.

Lavrov c.q. Rusland wil ons graag blijven firehozen en gebruikt onze tolerantie tegen ons.

@dr.lowtune op dezelfde wijze als landen bij de EU komen? Mensenrechten, vrijheid, democratie? Zijn maar kleine dingen die elk land zou willen, gezien de welvaart, voorspoed en geluk van de inwoners van landen die in dat concept investeren? Denk dat het aan de Russen is om dat te regelen, vervolgens kunnen we ze helpen met opbouwen - op hun verzoek. Putin kan hier onmogelijk tegen zijn :+

[ Voor 14% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2022 11:32 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:30:
[...]
Taal is belangrijk: Er staat 'to Ukraine' - impliciet, als de vertaling klopt, zegt ie dat ook buiten Ukraine transporten naar Ukraine kunnen worden gezien als militaire doelen.
Niet heel belangrijk, net zoals Belarus langs de grens vol staat met S-300's staat Polen/Slowakije/Roemenie daar vol met Patriots langs de grens.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

I doubledare you :X

En qua refereren aan 'free speech': dit is een essentiele om in je oren te knopen - Rusland is extreem goed in begrijpen welke hokjes en knopjes voor ons belangrijk zijn en drukken daar geregeld op. We hebben het in ons sentiment zowaar meer over het recht op vrijheid van informatie vergaring en vrijheid van meninguiting dan het gegeven dat het ondergaan van de firehose of falsehood ons wel degelijk beinvloed.

Lavrov c.q. Rusland wil ons graag blijven firehozen en gebruikt onze tolerantie tegen ons.

@dr.lowtune op dezelfde wijze als landen bij de EU komen? Mensenrechten, vrijheid, democratie? Zijn maar kleine dingen die elk land zou willen, gezien de welvaart, voorspoed en geluk van de inwoners van landen die in dat concept investeren? Denk dat het aan de Russen is om dat te regelen, vervolgens kunnen we ze helpen met opbouwen - op hun verzoek. Putin kan hier onmogelijk tegen zijn :+
Ik wil het ze wel zien doen. Zo lang een vrachtwagen aan de Poolse kant van de grens staat mogen ze niks (aan de andere kant, deze invasie mogen ze ook niet uitvoeren). Zodra de eerste vrachtwagen op Pools (of misschien zelfs Duits?) grondgebied wordt beschoten door Russen raakt de poep de ventilator. Dat weet zelfs Lavrov.

En over de alinea die je net toevoegde ( ;) ) we zouden ze inderdaad op termijn dat perspectief kunnen bieden. "Regel je zaken en dan kunnen we goed samenwerken", maar daar gaat wel minimaal 1 generatie overheen denk ik zo. Ik denk dat de doorsnee Rus een heel wat beter leven kan hebben als de boel daar wat beter geregeld wordt, maar daar moeten ze dan zelf wel werk van maken. Je weet denk ik ook wel dat veranderen makkelijker gezegd is dan gedaan ;)

[ Voor 25% gewijzigd door dr.lowtune op 18-03-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TheRicolaa10 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:26:
[...]

Die waarschuwingen worden ook steeds minder waard.. Schieten op NAVO landen doen ze toch niet.
Lukt ze ook niet.
Er staat/vliegt zoveel bij de grens dat je er niks langs krijgt. Een 'simpele' kruisraket komt daar niet langs en het bereik van een gronddoelraket is te beperkt, dan schieten ze de straaljager eerder neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 02:06

koudepinda

Don't Panic

dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Dat Rusland (en alleen Rusland) schuldig is aan deze rotzooi, daar zijn we het over eens. Dat ze het best mogen voelen ook. We kunnen alleen moeilijk Rusland losmaken van de aarde en ze naar de maan transporteren, dus op een bepaald moment "moeten we er toch iets mee".

Ondanks dat de aanleiding voor WO1 anders was, vraag ik me af of dat er werkelijk toe zou doen als we Rusland uitzichtloos lang sanctioneren en isoleren. Op een gegeven moment, zelfs als elke Rus zou beseffen dat ze fout zitten, komt er een punt dat het dermate uitzichtloos is dat de kans dat er gekke dingen gebeuren wel groter wordt. Daar zit 'm de crux, hoe straffen we Rusland, maar hoe zorgen we er ook voor dat het niet als een hele vervelende boemerang terugkomt?

En ik voel ook wel wat plaatsvervangende schaamte inderdaad, dat er mensen zijn die nog steeds Oekraïne de schuld geven van dit alles en Rusland verdedigen, die manier van denken gaat er bij mij gewoon niet in.
Ik dacht dat ik daarin vrij concreet was, maar oke, om het te verhelderen.

Oligarchie: stuk
Bevolking: onderwijzen

Wederopbouw aan de Russische zijde is nogal gemakkelijk want vooralsnog is daar niets "stuk".

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Niet heel belangrijk, net zoals Belarus langs de grens vol staat met S-300's staat Polen/Slowakije/Roemenie daar vol met Patriots langs de grens.
Het gaat om de poging niet om de kans op succes. Het zou een aanval op NATO grondgebied zijn.
dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Ik wil het ze wel zien doen. Zo lang een vrachtwagen aan de Poolse kant van de grens staat mogen ze niks (aan de andere kant, deze invasie mogen ze ook niet uitvoeren). Zodra de eerste vrachtwagen op Pools (of misschien zelfs Duits?) grondgebied wordt beschoten door Russen raakt de poep de ventilator. Dat weet zelfs Lavrov.
Daarom zeg ik: I double dare you. En ik denk inderdaad dat het niet zal gebeuren en dan nog moet ik nog maar zien of de NATO zich aan hun woord houdt en direct terugslaat (en hoe).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

TheGhostInc schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Lukt ze ook niet.
Er staat/vliegt zoveel bij de grens dat je er niks langs krijgt. Een 'simpele' kruisraket komt daar niet langs en het bereik van een gronddoelraket is te beperkt, dan schieten ze de straaljager eerder neer.
Ja, maar als het zeg 10km over de grens is, is het lastig om die straaljager neer te halen als hij nog aan de kant van UA zit. Pas als hij over de grens komt mag hij neergehaald worden voordat hij schiet.
Idem met een kruisraket. Als deze b.v. gericht is op een doel 10km binnen de UA is deze legitiem. Pas als hij de grens passeert kun je hem neerhalen.

Ergo de werkelijkheid is een stuk complexer als de leunstoelgeneraal vaak denken.

Zelf denk ik dat bij 1 enkel incident de NATO niet gaat ingrijpen. De NATO wil geen conflict met een andere kernmacht. Gaan ze het structureel doen, gaan er wel iets gebeuren. Maar zeer proportioneel en zeker geen vol erin.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13

Nox

Noxiuz

Jerie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Javelin en NLAW zonder munitie heb je niets aan, en natuurlijk als er soldaten doodgaan dan kun je onder bepaalde omstandigheden hun voertuigen, wapens, en munitie (her)gebruiken.

En het eerste slachtoffer in oorlog is (de) waarheid. Ik zou van beide kanten de boel met een korrel zout nemen, vooral van RU (de propaganda is daar een paar graadjes erger) maar ook van UA (zijn al meerdere dingen incorrect gebleken
Ja, daarom volgde ik graag OSINT nieuws wat al debunked is qua onwaarheden en wat neutraler nieuws levert.
zoals aantallen of de dood van de grenswachten op Slangeneiland).
[quote]
Dat is de dagen erna zo vaak ontkend en weer erkend en weer debunked dat ik zoiets heb van: boeiend wat er gebeurd is, het is niet relevant op de grote schaal.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Het gaat om de poging niet om de kans op succes. Het zou een aanval op NATO grondgebied zijn.

[...]

Daarom zeg ik: I double dare you. En ik denk inderdaad dat het niet zal gebeuren en dan nog moet ik nog maar zien of de NATO zich aan hun woord houdt en direct terugslaat (en hoe).
Proportioneel zou zijn om een vrachtwagen op Russisch grondgebied te slopen, maar of daar nou echt veel voor nodig is? :+
koudepinda schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Ik dacht dat ik daarin vrij concreet was, maar oke, om het te verhelderen.

Oligarchie: stuk
Bevolking: onderwijzen

Wederopbouw aan de Russische zijde is nogal gemakkelijk want vooralsnog is daar niets "stuk".
Materieel is in Rusland inderdaad nog niets "meer stuk" dan voor de oorlog. Ik denk dan hun economie en samenleving wel (verder) beschadigd is, ook daar zal wat wederopbouw moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:24
Cyberpope schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Ja, maar als het zeg 10km over de grens is, is het lastig om die straaljager neer te halen als hij nog aan de kant van UA zit. Pas als hij over de grens komt mag hij neergehaald worden voordat hij schiet.
Idem met een kruisraket. Als deze b.v. gericht is op een doel 10km binnen de UA is deze legitiem. Pas als hij de grens passeert kun je hem neerhalen.

Ergo de werkelijkheid is een stuk complexer als de leunstoelgeneraal vaak denken.

Zelf denk ik dat bij 1 enkel incident de NATO niet gaat ingrijpen. De NATO wil geen conflict met een andere kernmacht. Gaan ze het structureel doen, gaan er wel iets gebeuren. Maar zeer proportioneel en zeker geen vol erin.
Bij 1 incident zal er per direct een tegenreaktie volgt als vergelding. En daarna stopt het ook weer. Gebeurt dat niet zullen er steeds meer incidenten zijn en moet de tegenreaktie ook groter zijn. Oftewel een snelle proportionele tegenreaktie waarbij het voor beide kanten weer klaar is, is dan de beste oplossing.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:46

polthemol

Moderator General Chat

we krijgen een masterclass in waarom meningen nooit verward moeten worden met feiten of gelijksteld moeten worden aan feiten, waarom 'vrijheid van meningsuiting' niet een ultiem iets is en waarom we echt niet tolerant moeten zijn voor intolerante mensen, ideologieën of regimes.

Maar goed, we faalden voor die masterclass al heel wat jaren, ik heb er twijfel bij of we hem nu wel gaan halen als maatschappij zijnde.

Het NATO-punt: als Rusland op NATO-grondgebied een aanval gaat uitvoeren, ongeacht hoe zij menen dingen te zien, dan zullen er heel rap vliegtuigen uit de startblokken gaan. Naar ik verwacht zal men zich dan vrij actief gaan mengen in Oekraïne en dan gaat Oekraïne een beste lading luchtsteun krijgen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:39:
Pas als hij de grens passeert kun je hem neerhalen.
Hoeveel alarmbellen gaan er daarvoor al af?

En je hebt gelijk, het is makkelijk praten.
Maar een kruisraket kun je sowieso neerschieten als hij over de grens gaat. Daar zit niemand in.
Een straaljager is lastiger, maar als die boven Polen een raket afschiet gaat die echt niet vrij baan krijgen. 10km is (ook voor vliegtuigen) ver.

Maar los daarvan. Hoe gaan de Russen erachter komen dat vrachtwagen X een lading brengt die militair is? En waar die exact is...

Het is een loos dreigement. Maar wel eentje die werkt, kijk maar naar de discussie.
1-0 voor de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:43:
Materieel is in Rusland inderdaad nog niets "meer stuk" dan voor de oorlog. Ik denk dan hun economie en samenleving wel (verder) beschadigd is, ook daar zal wat wederopbouw moeten gebeuren.
Nee, maar vergis je niet. Een nederlaag in de UA kan de vonk in het Russische kruitvat gooien. Er is geen vervanger voor Putin klaargestoomd. Als de nederlaag in UA leidt tot een ongecontroleerd einde van Putin, kan het zo maar zijn dat er het nodige wel stuk gaan in Rusland. En zoals eerder gezegd, kunnen we pas denken aan een wederopbouw gesteund vanuit het westen NA een regime change.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
TheGhostInc schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Hoeveel alarmbellen gaan er daarvoor al af?

En je hebt gelijk, het is makkelijk praten.
Maar een kruisraket kun je sowieso neerschieten als hij over de grens gaat. Daar zit niemand in.
Een straaljager is lastiger, maar als die boven Polen een raket afschiet gaat die echt niet vrij baan krijgen. 10km is (ook voor vliegtuigen) ver.

Maar los daarvan. Hoe gaan de Russen erachter komen dat vrachtwagen X een lading brengt die militair is? En waar die exact is...

Het is een loos dreigement. Maar wel eentje die werkt, kijk maar naar de discussie.
1-0 voor de Russen.
ook een straaljager kun je afschieten als die de grens over gaat, vooral als je luchtruim gesloten is voor dat land. Turkije fakkelde er niet heel lang over in ieder geval, een Polen of Roemenië zie ik ook nie tlang wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

polthemol schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:49:
[...]

ook een straaljager kun je afschieten als die de grens over gaat, vooral als je luchtruim gesloten is voor dat land. Turkije fakkelde er niet heel lang over in ieder geval, een Polen of Roemenië zie ik ook nie tlang wachten
Nee maar vanaf voor de grens, kun je met raket van dat vliegtuig wel doelen 5 tot 10km over de grens raken. En of je die nog onderschept? Vraag het me af. Maar dat is al een doelgerichte aanval. (snelle search leert dat Russen lucht-grond raketten hebben met een bereik tussen de 5 en 40km)

Persoonlijk verwacht ik dat de NATO echt al de nodige scenario's heeft uitgewerkt. En afhankelijk daarvan de nodige stappen redelijk "geautomatiseerd" gezet worden. Maar dat is voor ons allemaal gok en giswerk.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 18-03-2022 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Cyberpope schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Nee, maar vergis je niet. Een nederlaag in de UA kan de vonk in het Russische kruitvat gooien. Er is geen vervanger voor Putin klaargestoomd. Als de nederlaag in UA leidt tot een ongecontroleerd einde van Putin, kan het zo maar zijn dat er het nodige wel stuk gaan in Rusland. En zoals eerder gezegd, kunnen we pas denken aan een wederopbouw gesteund vanuit het westen NA een regime change.
De backlash voor Rusland kan inderdaad enorm zijn, in dat opzicht speelt Poetin nu wel echt high-stakes poker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:49:
[...]

kunnen we pas denken aan een wederopbouw gesteund vanuit het westen NA een regime change.
En in zo'n situatie heeft China ook nog wat te zeggen :p

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
polthemol schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:45:
[...]

we krijgen een masterclass in waarom meningen nooit verward moeten worden met feiten of gelijksteld moeten worden aan feiten, waarom 'vrijheid van meningsuiting' niet een ultiem iets is en waarom we echt niet tolerant moeten zijn voor intolerante mensen, ideologieën of regimes.

Maar goed, we faalden voor die masterclass al heel wat jaren, ik heb er twijfel bij of we hem nu wel gaan halen als maatschappij zijnde.

Het NATO-punt: als Rusland op NATO-grondgebied een aanval gaat uitvoeren, ongeacht hoe zij menen dingen te zien, dan zullen er heel rap vliegtuigen uit de startblokken gaan. Naar ik verwacht zal men zich dan vrij actief gaan mengen in Oekraïne en dan gaat Oekraïne een beste lading luchtsteun krijgen.
Ik zit er toch een beetje op te hopen merk ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Cyberpope schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Nee maar vanaf voor de grens, kun je met raket van dat vliegtuig wel doelen 5 tot 10km over de grens raken. En of je die nog onderschept? Vraag het me af. Maar dat is al een doelgerichte aanval.

Persoonlijk verwacht ik dat de NATO echt al de nodige scenario's heeft uitgewerkt. En afhankelijk daarvan de nodige stappen redelijk "geautomatiseerd" gezet worden. Maar dat is voor ons allemaal gok en giswerk.
In dat geval is het nog altijd een oorlogsverklaring aan een NATO-land en dus zal de NATO gaan reageren.

Daar zullen zeker getrapte reactieprotocollen zijn, maar ik verwacht ook dat leden zoals een Polen en Roemenië al dermate nerveus zijn over een nieuw totalitair regime aan hun grenzen, dat die niet heel veel vragen meer gaan stellen.

Het onderscheppen is dus eigenlijk nog eens niet erg relevant (buiten dat slachtoffers natuurlij kaltijd betreurenswaardig zijn, even benadrukken). Als een Russische straaljager de grens over gaat van een land wat het luchtruim gesloten heeft voor Rusland en/of een raket over de grens afschiet (of een mortier of een grenswacht zou beschieten) is dat een provocatie die men nu moeilij kmeer kan negeren. Daarom dat ook het bestoken van Lviv een stevig risico was/is wat Rusland neemt: als 1 van hun raketten zou afzwaaien en in Polen terecht zou komen, dan kan het heel rap gaan qua escalatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:51

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]
Op een gegeven moment, zelfs als elke Rus zou beseffen dat ze fout zitten, komt er een punt dat het dermate uitzichtloos is dat de kans dat er gekke dingen gebeuren wel groter wordt. Daar zit 'm de crux, hoe straffen we Rusland, maar hoe zorgen we er ook voor dat het niet als een hele vervelende boemerang terugkomt?
Naar mijn mening is dit een essentiële vraag. Uiteindelijk moet iedereen weer met elkaar verder. Uit de geschiedenis kunnen we leren dat het Verdrag van Versailles als belangrijke reden wordt gezien dat in Duitsland een voedingsbodem ontstond waarin het Nationaal Socialisme kon opkomen.

Hoe rechtvaardigd en beargumenteerd die betalingen ook waren moet dus ook oog zijn voor lange termijn effecten. Nu zijn democratische politici vaak wat minder bezig met lange termijn effecten, zodat het verdrag van Versailles kon ontstaan.

In de jaren '20 werd dit verdrag als heel logisch en rechtvaardig beschouwd. Op de jaren tussen WO-I en WO-II (interbellum) terugkijkend is in het Duitsland van die tijd wel het doorslageffect van die herstelbetalingen te herkennen die het gevolg waren van het Verdrag van Versailles. Voor de duidelijkheid: herstelbetalingen van Duitsland naar de geallieerden toe. De effecten van die herstelbetalingen op de Duitse economie waren zodanig dat de economische crisis van de jaren '30 in Duitsland extra hard binnenkwamen. Dit leidde tot ontevredenheid bij de bevolking en uiteindelijk de opkomst van het Nationaal Socialisme.

Ik hoop zo op een wisseling van bewind in Rusland, desnoods door een paleisrevolutie. Dit zou een reset kunnen betekenen van de betrekkingen en de snelst mogelijke uitweg uit deze crisis. Linksom of rechtsom moet Poetin nu wijken. De persoon Poetin houdt een oplossing in gijzeling.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 13:56

Garyu

WW

Cyberpope schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Nee maar vanaf voor de grens, kun je met raket van dat vliegtuig wel doelen 5 tot 10km over de grens raken. En of je die nog onderschept? Vraag het me af. Maar dat is al een doelgerichte aanval. (snelle search leert dat Russen lucht-grond raketten hebben met een bereik tussen de 5 en 40km)

The R-77-1 remains the Su-35's primary armament, and was the first active radar guided missile to be widely used by the Russian Air Force. The missile retains a 110km range.
Volgens mij komen ze wel een stukje verder dan 40km.
Edit: Ah, crap - de R-77 is natuurljik een air-air missile. Een Kilter doet ongeveer 120km, een Kingbolt ca. 200km.

[ Voor 5% gewijzigd door Garyu op 18-03-2022 12:19 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
Laten we niet doen alsof Rusland ineens een invasie te verwelkomen krijgt wanneer zo'n klein incident gebeurd. Een straaljager zal neergeschoten worden en als vergelding gaat misschien de (vlieg)basis plat waar de straaljager/raket vandaan kwam. Zelfs dat laatste zie ik alleen gebeuren als er ook daadwerkelijk een doel is geraakt.

Na de raketaanval bij Erbil vorige week heeft Amerika ook niet ineens Iran met de grond gelijk gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
teacup schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Naar mijn mening is dit een essentiële vraag. Uiteindelijk moet iedereen weer met elkaar verder. Uit de geschiedenis kunnen we leren dat het Verdrag van Versailles als belangrijke reden wordt gezien dat in Duitsland een voedingsbodem ontstond waarin het Nationaal Socialisme kon opkomen.

Hoe rechtvaardigd en beargumenteerd die betalingen ook waren moet dus ook oog zijn voor lange termijn effecten. Nu zijn democratische politici vaak wat minder bezig met lange termijn effecten, zodat het verdrag van Versailles kon ontstaan.

In de jaren '20 werd dit verdrag als heel logisch en rechtvaardig beschouwd. Op de jaren tussen WO-I en WO-II (interbellum) terugkijkend is in het Duitsland van die tijd wel het doorslageffect van die herstelbetalingen te herkennen die het gevolg waren van het Verdrag van Versailles. Voor de duidelijkheid: herstelbetalingen van Duitsland naar de geallieerden toe. De effecten van die herstelbetalingen op de Duitse economie waren zodanig dat de economische crisis van de jaren '30 in Duitsland extra hard binnen kwamen. Dit leidde tot ontevredenheid bij de bevolking en uiteindelijk de opkomst van het Nationaal Socialisme.

Ik hoop zo op een wisseling van bewind in Rusland, desnoods door een paleisrevolutie. Dit zou een reset kunnen betekenen van de betrekkingen en de snelst mogelijke uitweg uit deze crisis. Linksom of rechtsom moet Poetin nu wijken. De persoon Poetin houdt een oplossing in gijzeling.
relatief eenvoudig af te vangen door herstelbetalingen conditioneel te maken: bij voortzetting huidig regime willen we er niets mee te maken hebben en zullen we elke euro die aan schade is gemaakt proberen te verhalen. Bij wisseling van de wacht kunnen we kijken of we dit kunnen aanpassen.

Ik verwacht ook dat er een marshallplan uitgerold zal worden voor Oekraïne zelf zodra daar gelegenheid toe is, zodat men in een noodtempo alles opnieuw kan herbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

polthemol schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Relatief eenvoudig af te vangen door herstelbetalingen conditioneel te maken: bij voortzetting huidig regime willen we er niets mee te maken hebben en zullen we elke euro die aan schade is gemaakt proberen te verhalen. Bij wisseling van de wacht kunnen we kijken of we dit kunnen aanpassen.
Hierbij ga je wel uit van een exit-scenario waarbij het als mogelijke uitkomst geaccepteerd is dat het bestaand regime in het zadel blijft.

Iedere dag lijken we alleen dieper in de prut te raken en begint Poetin steeds meer verontrustende uitspraken te doen. Zoals ik er naar kijk (en dat is maar n=1) raken we voorbij het punt dat we met het huidige Russische bewind nog terug kunnen komen in een normaal.

Eigenlijk lijkt Poetin zelf die weg naar een normaal nu af te sluiten. Dat vind ik momenteel juist zo verontrustend. Volgens mij kunnen we daarom alleen maar wachten en hopen op het moment dat zijn volgers hem laten vallen. En ja, wat iemand eerder in dit forum ook heeft opgemerkt, dan heb je nog steeds met die volgers te maken die dan wel vleugellam moeten worden gemaakt om echt een relevante verandering tot stand te kunnen brengen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:32
Van alle gevaren is dit er eentje waar ik niet aan zou denken

[ Voor 18% gewijzigd door jan390 op 18-03-2022 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

TheBrut3 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:11:
Laten we niet doen alsof Rusland ineens een invasie te verwelkomen krijgt wanneer zo'n klein incident gebeurd. Een straaljager zal neergeschoten worden en als vergelding gaat misschien de (vlieg)basis plat waar de straaljager/raket vandaan kwam. Zelfs dat laatste zie ik alleen gebeuren als er ook daadwerkelijk een doel is geraakt.

Na de raketaanval bij Erbil vorige week heeft Amerika ook niet ineens Iran met de grond gelijk gemaakt.
Hangt er ook deels van af hoe steil de spiraal van escalatie gaat verlopen: als Poetin gaat vergelden op een buitensporige manier (wat me niet vergezocht lijkt) dan kan de NATO niet anders dan Rusland in het westen vleugellam maken: landingsbanen omspitten, verkeerstorens en hangars platgooien en luchtafweer uitschakelen. Als ze niet bereid zijn zo ver te gaan, kunnen ze niet garanderen dat NATO lidstaten veilig zijn.

Over een paleisrevolutie gesproken, ik had eerder dit al aangehaald. Ik ben benieuwd wat er in zo'n scenario met deze militairen gaat gebeuren. Sowieso willen ze Oekraïne uit, die ligt voor de hand, maar met een machtsvacuüm in Rusland en een aanzienlijk deel gehersenspoelde bevolking ben ik benieuwd wat voor dynamiek dat tot gevolg heeft.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
teacup schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Hierbij ga je wel uit van een exit-scenario waarbij het als mogelijke uitkomst geaccepteerd is dat het bestaand regime in het zadel blijft.

Iedere dag lijken we alleen dieper in de prut te raken en begint Poetin steeds meer verontrustende uitspraken te doen. Zoals ik er naar kijk (en dat is maar n=1) raken we voorbij het punt dat we met het huidige Russische bewind nog terug kunnen komen in een normaal.

Eigenlijk lijkt Poetin zelf die weg naar een normaal nu af te sluiten. Dat vind ik momenteel juist zo verontrustend. Volgens mij kunnen we daarom alleen maar wachten en hopen op het moment dat zijn volgers hem laten vallen. En ja, wat iemand eerder in dit forum ook heeft opgemerkt, dan heb je nog steeds met die volgers te maken die dan wel vleugellam moeten worden gemaakt om echt een relevante verandering tot stand te kunnen brengen.
Putin is in zekere zin een conman. Hij doet trucjes. Hij laat je geloven dat hij een groot en machtig leger heeft, dat Rusland een wereldmacht is en nog meer van die ongein. Je moet niet luisteren naar wat ze zeggne, je moet kijken wat er effectief gebeurd. Je kijkt dus niet naar de goochelaar zijn handen, je pakt de stapel kaarten op en telt ze gewoon, keer op keer en daarmee concludeer je wel of deze of gene kaart weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 16:53

Fanta

FordPerformance™️

jan390 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:25:
Verklaar je nader? (En gebruik embed tags svp).

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

teacup schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Hij heeft de oorlog in UA nog niet verloren. Hij kan er nog een "overwinning" uit slepen. Niet degene die hij wilde en ook niet degene die hij hoopte. Maar wellicht wel een die hij thuis kan verkopen, genoeg om het nog een jaar of 2 uit te zingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Russische heli valt Ukrainse troepen aan, wordt geraakt en maakt (nood)landing.

Datum/locatie onbekend, evenals wie de beelden geupload wordt. Lijkt me niet iets voor Rusland om te doen incl noodlanding.

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2022 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:04:
[...]

Wat De Wijk bijna elke dag zegt: wat emotioneel verstandig lijkt kan strategisch oliedom zijn.
En daarom houdt NAVO het hoofd koel en zijn wij niet in oorlog met Rusland. De deal omtrent de MiG's werd met logische argumenten afgekaatst, en ook de no-fly zone komt er niet. Putin zal eerst moeten escaleren alvorens NAVO iets zal doen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Cyberpope schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:31:
[...]

Hij heeft de oorlog in UA nog niet verloren. Hij kan er nog een "overwinning" uit slepen. Niet degene die hij wilde en ook niet degene die hij hoopte. Maar wellicht wel een die hij thuis kan verkopen, genoeg om het nog een jaar of 2 uit te zingen.
Nee, dat is ook waar, de definitie van "overwinning" is flexibel :). Ik betrap mijzelf er wel op dat ik al verder kijk: "Deze invasie zit muurvast....en nu verder." Thuis draait hij de duimschroeven aardig aan. Zodanig dat het interessant is om te gaan kijken hoe het in de nadagen van Stalin afgewikkeld raakte. Voor het westen komt een structurele oplossing voor de regio (Oekraïne, Rusland, maar denk ook aan Georgië) pas na een bewindswissel in beeld verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:37:
[...]

En daarom houdt NAVO het hoofd koel en zijn wij niet in oorlog met Rusland. De deal omtrent de MiG's werd met logische argumenten afgekaatst, en ook de no-fly zone komt er niet. Putin zal eerst moeten escaleren alvorens NAVO iets zal doen.
Het is wel apart om te zien hoe sommige landen hiermee omgaan.

Er zijn NAVO landen bij die (helaas) duidelijk op emoties handelen.

Ik krijg het gevoel dat de VS bijvoorbeeld dan bijna 100% op adviezen en intel bezig is. Dat is echter gewoon maar een gevoel.

Ik mag hopen dat ze objectief blijven met hun besluiten. Ook al lijkt of voelt dat op eerste gezicht niet altijd het beste.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

teacup schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Nee, dat is ook waar, de definitie van "overwinning" is flexibel :). Ik betrap mijzelf er wel op dat ik al verder kijk: "Deze invasie zit muurvast....en nu verder." Thuis draait hij de duimschroeven aardig aan. Zodanig dat het interessant is om te gaan kijken hoe het in de nadagen van Stalin afgewikkeld raakte. Voor het westen komt een structurele oplossing voor de regio (Oekraïne, Rusland, maar denk ook aan Georgië) pas na een bewindswissel in beeld verwacht ik.
Wij verwachten oorlogen in hetzelfde tempo als de rest van ons leven. En in Irak leek dat ook wel een beetje uit te komen. Maar dat is niet. Zelfs in de meest snelle flitsmethode heb je een land met de grote van UA niet in 1 maand verovert. We zijn net bezig gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Je gaat voorbij aan mijn aanvulling. De schone schijn ophouden en lief doen heeft ons deze oorlog gegeven. Laat ze dan maar boeten als de uitkomst toch hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:32:
[Embed]

Russische heli valt Ukrainse troepen aan, wordt geraakt en maakt (nood)landing.

Datum/locatie onbekend, evenals wie de beelden geupload wordt. Lijkt me niet iets voor Rusland om te doen incl noodlanding.
In de reacties staat dat dit dag 1 was bij Hostomel. Of dat waar is, geen idee. Ze proberen hem wel te IDen (zie discussie).

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 18-03-2022 12:59 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 15:49

Seraphin

Meep?

[...]

Sta mij aub toe je punt iets te herformuleren naar een argument dat wellicht meer weerklank vindt; de wereld schiet er niets mee op indien Rusland vervalt tot een "failed state".

Ik denk ook dat juist dit schrikbeeld zoveel Russen er toe heeft geleid dat ze jarenlang Puting tegen wil en dank hebben gesteund; de chaos van de jaren '90 is een collectief nationaal trauma durf ik wel te zeggen.

De vergelijking met WO1 blijft wel een scheve; de draconische insteek van Versailles ging écht alle perken te buiten (alle oorlogsschade vergoeden, én de schulden die UK en FR waren aangegaan om de oorlog te bekostigen, én het verbieden van een luchtmacht, én het zwaar inperken van marine, én het afstaan van significante gebieden.... Toen de schulden niet meer op te brengen waren, bezette Frankrijk doodleuk nog een extra gebied en vorderde kolen en ijzererts als "betaling").

Het was juist een zekere schaamte voor de eisen van Versailles dat de Westerse mogendheden initieel zo lankmoedig reageerden op Hitler; "hij heeft misschien ook wel een punt / we hebben het ook wel te zwaar ingezet" was een beetje de gedachte.

De situatie nu met Putin is in die zin anders dat we eigenlijk veel meer in het stadium van de Poolse invasie zitten. "Versailles" zou dan de uitbreiding van EU/NAVO naar de Baltische staten zijn (in Russische ogen een schoffering / inperking van eigen soevereiniteit; ik hoop dat iedereen zit hoe mank die vergelijking al gaat), Georgië 2008 is dan het equivalent van de Oostenrijkse annexatie (reactie Westen: "ja, misschien moeten we ook rekening houden met de gekrenkte trots van de Russen, tegemoetkomen aan hun perspectief voorkomt toekomstige escalatie)

Krim 2014 = Tsjechoslowakije --> "dit is niet ook maar we staan voor een voldongen feit, als we er toch niets meer aan kunnen veranderen, kunnen we het net zo goed maar accepteren, maar nu is het ook wel echt genoeg."

Ukraine 2020 --> Polen 1939, 'nuff said. De les om te leren: indien dit vervalt tot een "Sitzkrieg" / "Phoney War", dan is Denemarken + BeNeLux 1940 het volgende hoofdstuk.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 15:23
jan390 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:25:
Zoals eerder aangegeven, heb je meer context of toelichting?

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:13

Nox

Noxiuz

Zethiel schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Zoals eerder aangegeven, heb je meer context of toelichting?
Heel simpele gok, aanrijding trein met tank? Zal een beste klap opleveren.

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 18-03-2022 13:34 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jerie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:58:
[...]

In de reacties staat dat dit dag 1 was bij Hostomel. Of dat waar is, geen idee. Ze proberen hem wel te IDen (zie discussie).
Ja die foto’s erbij is hem in ieder geval niet. Zag de discussie maar nog geen plausibele ID. Dit type heli lijkt niet erg taai in ieder geval. Vind het wel een bijzonder ding, met dubbele rotor en schietstoelen.

In Lviv vraagt men aandacht voor de grote hoeveelheid gedode kinderen:

Zelensky speech van gisteravond:

Er zouden toch geen dienstplichtigen meer zijn? En MIA aan de familie melden als KIA lijkt me een heftige uitspraak, maar alles gericht op de emotie van het thuisfront uiteraard.

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2022 13:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stroopwafels
:Z

Gaat lekker daar, de propaganda machine draait 24/7.

Ook bijzonder wat daarmee te maken heeft:

Video in Tweet. Dat zijn veel mensen die al meteen vertrekken.

[ Voor 46% gewijzigd door Stroopwafels op 18-03-2022 13:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:55
Stroopwafels schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:45:
[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Neurenberg 2022..... Het is wel duidelijk wie er hier de fascisten zijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Stroopwafels wellicht voelt Putin zich gesteund:

Of het zijn geruchten bedoeld om alvast een reactie te kunnen sturen over datgene wat China te wachten staat mochten ze zover gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:50:

[Embed]

Of het zijn geruchten bedoeld om alvast een reactie te kunnen sturen over datgene wat China te wachten staat mochten ze zover gaan.
Als het goed is praat Biden op dit moment met Xi. Ik denk dat de uitkomst van dat gesprek een belangrijke impact kan hebben op het verdere verloop van de oorlog.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999

bloody

0.000 KB!!

[Embed]

Oef, als dat feest door gaat ligt de wereldeconomie echt goed op z'n gat.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 24-09 16:21

pro_6or

amateur_60r

Cyberpope schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:46:
[...]

Wij verwachten oorlogen in hetzelfde tempo als de rest van ons leven. En in Irak leek dat ook wel een beetje uit te komen. Maar dat is niet. Zelfs in de meest snelle flitsmethode heb je een land met de grote van UA niet in 1 maand verovert. We zijn net bezig gok ik zo.
Rusland dacht toch echt aan enkele dagen. Zie luchtlandingen Hostomel in die eerste dag. Aanvallen Kiev in met special forces. Allemaal afgeslagen. Ze dachten ook dat 190.000 man dan altijd genoeg zou zijn en nu zijn ze echt overal troepen en materiaal vandaan aan het schrapen. Ossetie, uit het verre oosten (eerst over zee en dan de trein op).

Het duurt weldegelijk veel langer dan verwacht en het gaat niet goed.

een treffende spreuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Onfortuinlijk zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
bloody schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:05:
[...]

Oef, als dat feest door gaat ligt de wereldeconomie echt goed op z'n gat.
China gaat Rusland alleen helpen als ze er iets mee opschieten, als de wereldeconomie op zwart gaat is China daar niet gebaat. Essentie is dat de EU/VS hier wel met gestrekt been in moeten en de deur niet open moeten laten.

Als ze willen helpen, prima. Dan delen ze in dezelfde sancties. Ik vermoed dat dat voor China niet interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online

[Embed]

China moet ook het spel spelen:
'Even hard nadenken, oef lastig, nee toch niet'.

China heeft nauwelijks belang bij deze oorlog en die zien ook dat Rusland vast loopt.
En in China krijgen ze waarschijnlijk al iets meer mee van de 'speciale operatie'.

Ik vraag me af of ze behoefte hebben om meegesleurd te worden. Een Chinese raket/drone naast een kinderlichaam is zo'n beeld dat je lang achtervolgt.
Misschien dat ze wat symbolische spullen leveren, een paar kratten infraroodkijkers oid.

Maar het (offensieve) materieel dat ze nodig hebben is een ander verhaal. Helemaal als het gebruikt wordt om steden tot de grond toe plat te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

fsfikke schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:55:
[...]

Als het goed is praat Biden op dit moment met Xi. Ik denk dat de uitkomst van dat gesprek een belangrijke impact kan hebben op het verdere verloop van de oorlog.
Wel een goed moment om de kwestie Taiwan bij Biden op tafel te leggen. Maar verder zie ik geen voordeel voor China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-09 22:09

JoeZuCK

_Fonz > all.

TheGhostInc schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:20:
[...]

China heeft nauwelijks belang bij deze oorlog en die zien ook dat Rusland vast loopt.
En in China krijgen ze waarschijnlijk al iets meer mee van de 'speciale operatie'.

Ik vraag me af of ze behoefte hebben om meegesleurd te worden. Een Chinese raket/drone naast een kinderlichaam is zo'n beeld dat je lang achtervolgt.
Misschien dat ze wat symbolische spullen leveren, een paar kratten infraroodkijkers oid.

Maar het (offensieve) materieel dat ze nodig hebben is een ander verhaal. Helemaal als het gebruikt wordt om steden tot de grond toe plat te branden.
Dit is wat het Westen graag ziet (jij ook), maar je kan onmogelijk in het hoofd kijken van deze mensen. Ik zou heel voorzichtig zijn met dit soort wensdenken. Logisch redeneren is 1, maar je weet niet of de andere kant van deze aardbol net zo logisch redeneert.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
TheGhostInc schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:20:
[...]

China heeft belang bij dat ze dit conflict rekken, hoe langer dit duurt hoe meer rusland hen nodig heeft.

Ze zullen dus gericht geven om rusland in de oorlog te houden als ze dat opportuun achten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stroopwafels
Stroopwafels schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:45:
[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
[Twitter]

Video in Tweet. Dat zijn veel mensen die al meteen vertrekken.
[Twitter]
Putin is dus hier nu een speech aan het geven.... maar blijkbaar is het een beetje vreemd?

Uh...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:21

Qwerty-273

Meukposter

Mateusz Morawiecki, de PM van Polen, heeft via zijn officiële facebook de plannen voor het Anti-Putin Shield aangekondigd. Dit wordt een verzameling van regelingen om de Poolse (en daarmee ook de Europese) economie te verbeteren en het bereik en de impact van Rusland te minimaliseren. De regering gebruikt het woord "Shield" vaker voor 'tijdelijke' regelgeving (al dan niet om voornamelijk de PiS stemmers tegemoet te komen).
Russia's war with Ukraine is causing enormous economic turbulence around the world. In order to fight them, we decided to introduce the Anti-Putin Shield 🛡🚫🇷🇺 - because this is how we conventionally called the government's package of actions, which aims to:
➡️ continued fight against inflation
➡️ support for job creation
➡️ protection of companies previously operating on the Russian market
➡️ de-Russification of the Polish and European economy
➡️ energy diversification - construction of the Baltic gas pipeline and gas terminal in Świnoujście
➡️ preventing food price increases
➡️ support for farmers in agricultural production and subsidies for fertilizers - PLN 500 per each hectare - up to 50 ha of arable land, and for meadows and pastures - PLN 250 per each hectare - up to 50 ha
.
The Anti-Putin Shield is the succssor of the Anti-Crisis and Anti-Inflation Shield programs, which have proved effective in combating the effects of the pandemic.
Zie https://www.facebook.com/MorawieckiPL/posts/509654537192275

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 17:12
Stroopwafels schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Putin is dus hier nu een speech aan het geven.... maar blijkbaar is het een beetje vreemd?

[Twitter]
[Twitter]

Uh...
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Er zitten zuiveringen in de veiligheidsdiensten aan te komen, dus als ze iets willen doen dan moet het nu
Laten we maar hopen...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
De Ruschische pinautomaaten spelen de Ukrainse volkslied tijdens het pinnen. 😂

https://t.me/Russia_Vs_Ukraine_War3/1951

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

[Twitter]
[Twitter]

Uh...
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Wellicht toch niet live, maar staged?

trouwens iets anders, die gasten hebben altijd kogelwerende vesten (vrij obvious te zien hier), maar een goed gericht schot op het hoofd is dan toch nog steeds fataal?
Idem voor een schot op een bovenbeen (tenzij je een hoofdader daar binnen enkele minuten kunt dichtknijpen) of iets dat lekker ontploft ofzo?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:39
DoubleDutch schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:41:
De Ruschische pinautomaaten spelen de Ukrainse volkslied tijdens het pinnen. 😂

https://t.me/Russia_Vs_Ukraine_War3/1951
Lijkt me fake.. dat geluid klinkt veel te zuiver voor iets uit een pinautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

B_FORCE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:43:
[...]

trouwens iets anders, die gasten hebben altijd kogelwerende vesten (vrij obvious te zien hier), maar een goed gericht schot op het hoofd is dan toch nog steeds fataal?
Ja. Maar het hoofd is kleiner en moeilijker te raken zodat de meeste schutters liever op het lichaam mikken.

Sowieso zijn er ook wel kogels die gewoon door zo'n vest heen gaan. Maar het is dan ook niet meer dan het beperken van het risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
analogworm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:47:
[...]

Lijkt me fake.. dat geluid klinkt veel te zuiver voor iets uit een pinautomaat.
Zou zo maar kunnen ja, maar is wel een strakke actie als het wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:43:
[...]

Wellicht toch niet live, maar staged?

Idem voor een schot op een bovenbeen (tenzij je een hoofdader daar binnen enkele minuten kunt dichtknijpen) of iets dat lekker ontploft ofzo?
Tenzij ze 1 van zijn wangen raken. Volgens mij is die plofkop nog kogelbestendiger dan 250 lagen kevlar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:20
Ceaușescu momentje? O-)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Dit was het beeld wat na Putin opeens in beeld kwam, vind het wel wat vreemd dat er een gast daar op het podium staat wat er een beetje uit ziet als een bodyguard, kan ook niks zijn. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TYSu0Hty8Ewd7NS0e2qFxVXyNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSRTynobpVk40CIHtcRQqRHj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stroopwafels
DoubleDutch schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:52:
Dit was het beeld wat na Putin opeens in beeld kwam, vind het wel wat vreemd dat er een gast daar op het podium staat wat er een beetje uit ziet als een bodyguard, kan ook niks zijn. 🤔

[Afbeelding]
Waarschijnlijk werd zijn zoveelste nucleaire dreiging niet uitgezonden :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Stroopwafels schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Waarschijnlijk werd zijn zoveelste nucleaire dreiging niet uitgezonden :+
[Twitter]
Ik vrees dat wij hier zelfs meer meekrijgen van dit rariteitenkabinet dan de gemiddelde Rus zelf.

Wat een enorm wanstaltige vertoning, om te vieren dat ze duizenden mensen hebben gedood en land hebben gestolen. Valt me mee dat de hoofden van tegenstanders niet op staken om de arena staan, dat had het wel afgemaakt.

Overigens is Putin’s missende momentje gevonden (grapje):

En interessant artikel over de training van Ukrainse strijdkrachten:

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
Het was blijkbaar maar "een server probleem". Juist... erg vreemd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Ik vrees dat wij hier zelfs meer meekrijgen van dit rariteitenkabinet dan de gemiddelde Rus zelf.

Wat een enorm wanstaltige vertoning, om te vieren dat ze duizenden mensen hebben gedood en land hebben gestolen. Valt me mee dat de hoofden van tegenstanders niet op staken om de arena staan, dat had het wel afgemaakt.

[Embed]
Ja echt compleet bizar. Er werden blijkbaar ook gewoon mensen van straat geplukt toen bleek dat het stadium niet vol genoeg zat?

Maar even een opsomming; je start een onlegitieme oorlog, verliest enorm veel materieel en manschappen, bombardeerd complete steden en onschuldige burgers, begaat gruwelijke oorlogsmisdaden en gaat dan gewoon hier staan. En dan nog even afsluiten met een nucleaire bedreiging.

Damn.

Dan moet je toch echt wel goed ziek zijn in je schedel wil je jezelf nog in de spiegel aan kunnen kijken zeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:02:
[...]

Ja echt compleet bizar. Er werden blijkbaar ook gewoon mensen van straat geplukt toen bleek dat het stadium niet vol genoeg zat?

Maar even een opsomming; je start een onlegitieme oorlog, verliest enorm veel materieel en manschappen, bombardeerd complete steden en onschuldige burgers, begaat gruwelijke oorlogsmisdaden en gaat dan gewoon hier staan. En dan nog even afsluiten met een nucleaire bedreiging.

Damn.

Dan moet je toch echt wel goed ziek zijn in je schedel wil je jezelf nog in de spiegel aan kunnen kijken zeg...
*knip* we zijn een discussieforum, dus graag inhoudelijke en onderbouwde reacties. Dit soort kwalificaties voegen niet toe aan de discussie.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 18-03-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmani
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 07:51
Zou het niet geweldig zijn als dit wereldwijd wordt gedaan bij iedere Russische Ambassade? Het is dat ik er niet bij om de hoek woon, maar ik zou best een geopend blik rode verf over het hek willen gooien! Of misschien met een drone het e.e.a. droppen?

Wat riskeer je in zo'n geval? Alleen de Nederlandse politie die je een proces verbaal geeft voor vandalisme? Of gaan er dan andere krachten spelen?

[ Voor 4% gewijzigd door Harmani op 18-03-2022 15:08 ]

Science is stranger than fiction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:57:
[...]

[Embed]

En interessant artikel over de training van Ukrainse strijdkrachten:

[Embed]
Wat me zo gauw opvalt is dat hij wel steeds in de verleden tijd praat.

“This really was genocide. Stopping that was the goal of the special operation.”

Ik ben benieuwd wat hij nog meer heeft gezegd, maar dit klinkt meer als een afsluitende evaluatie met een vrijmibo :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Hans de Vreij stelt het klip en klaar en het is moeilijk om de overeenkomsten niet te zien.

En de heli’s doen het weer/nog, raketten de lucht in schieten. Blijft bijzonder.

[ Voor 32% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:16
Ligt het aan mij, of krabbelt Poetin hier toch ook alweer wat terug?

- over de Krim wordt niet meer gesproken
- er moet "onderhandeld" worden over de Donbas

Dat klinkt toch alweer anders dan de eis dat zowel Krim als Donbas worden erkend als Russisch grondgebied.

Daarnaast zou Oekraïne geen lid mogen worden van de NAVO, maar over een lidmaatschap van de EU wordt ook niet meer gerept (was volgens mij al eerder vermeld dat dat was losgelaten door Rusland).

Het lijkt alsof Poetin steeds lagere eisen gaat stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13
Hologram? Kan me niet voorstellen dat 'ie het aandurft. Of een dubbelganger.

Verder is het betalen voor komen opdagen (in het stadion) niet ongebruikelijk daar.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13
migchiell schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Intern dacht ik dat het altijd over de Donbass ging, dat op het Russische nieuws alleen daar de 'speciale operatie' plaatsvond.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
migchiell schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Dat klinkt toch alweer anders dan de eis dat zowel Krim als Donbas worden erkend als Russisch grondgebied.

Daarnaast zou Oekraïne geen lid mogen worden van de NAVO, maar over een lidmaatschap van de EU wordt ook niet meer gerept (was volgens mij al eerder vermeld dat dat was losgelaten door Rusland).

Het lijkt alsof Poetin steeds lagere eisen gaat stellen.
Het zijn enkel de eisen die de Russen stellen om tot een staakt-het-vuren te komen. Het eisenlijstje voor vertrek uit Oekraïne zal vast verdergaand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
MeteoVir schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Het zijn enkel de eisen die de Russen stellen om tot een staakt-het-vuren te komen. Het eisenlijstje voor vertrek uit Oekraïne zal vast verdergaand zijn.
Tja voor een staak het vuren eist hij een ontwapening... ik denk dat ze dan niet ooit uit Oekraïne vertrekken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 24-09 15:49

Seraphin

Meep?

[...]

Je mooi is dat, nu wil ik weten welke andere monumentale gebeurtenis in de geschiedenis ook op 24 feburari viel..... ff kijken:

24-2-1881 - het verdrag van St. Petersburg: de "teruggave" (zeg maar, 'verlies') van territorium aan China
24-2-1918 - afscheiding van Estland van het Russische rijk
24-2-1920 - oprichting van de NSDAP door Hitler

Het is idd nogal een historisch relevante dag voor Rusland.....

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
klaw schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Tja voor een staak het vuren eist hij een ontwapening... ik denk dat ze dan niet uit Oekraïne vertrekken...
Die onderhandelingen zijn geen moment serieus inderdaad. Ik hoop dat UA er niet teveel energie in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Die cages op die tanks doen dus niets tegen Javelin, omdat dat een 2 stage raket is die zelfs gemaakt is voor dit doel. Aanrader dit kanaal, informatief.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Seraphin schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Je mooi is dat, nu wil ik weten welke andere monumentale gebeurtenis in de geschiedenis ook op 24 feburari viel..... ff kijken:

24-2-1881 - het verdrag van St. Petersburg: de "teruggave" (zeg maar, 'verlies') van territorium aan China
24-2-1918 - afscheiding van Estland van het Russische rijk
24-2-1920 - oprichting van de NSDAP door Hitler

Het is idd nogal een historisch relevante dag voor Rusland.....
Om het nog gekker te maken:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFNzB09GacAEaLQQ.jpg%3Fname%3Dsmall

Men had beter voor 68 kunnen gaan dan dat vage Z-symbool :z

[ Voor 4% gewijzigd door bulle bas op 18-03-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
bulle bas schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Die onderhandelingen zijn geen moment serieus inderdaad. Ik hoop dat UA er niet teveel energie in stopt.
Tja ook al weet je dat er niets uit komt wel je best op doen. Het is voor de bühne maar dan is het (internationaal) duidelijk dat je alles eraan hebt gedaan. Op zich doen ze het slim, NAVO lidmaatschap is onderhandelbaar... en de Russen gaan door... dan weet je al dat het niet aan een NAVO lidmaatschap ligt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-09 14:41

KipCurreh

Nightcrawler

YouTube: Ukraine - Security Council | United Nations (18 March 2022) - Official

UN security council live

Die Rus is hier gewoon alle bestaande conspiracy theories aan het oprakelen, echt maf hoe die ooit nog serieus willen genomen worden 8)7

Ze betichten de US trouwens (vrij rechtstreeks eigenlijk) dat Covid-19 in de US biolabs gemaakt is enz.

[ Voor 14% gewijzigd door KipCurreh op 18-03-2022 15:27 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Mooie samenvatting van de afgelopen week + wat het Rusland (visueel bevestigd) heeft gekost.

Oekraïne moet dit vol zien te houden. Helaas zal ook voor hen de prijs hoog zijn/blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:53
Stroopwafels schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:00:
Het was blijkbaar maar "een server probleem". Juist... erg vreemd.

[Twitter]
Wat is daar vreemd aan? Vaak genoeg dat een feed offline gaat tijdens een meeting. Laatste 2 jaar regelmatig mogen aanschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
En de volgende kandidaat voor de Russische banlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 19:55
bulle bas schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Om het nog gekker te maken:
[Afbeelding]

Men had beter voor 68 kunnen gaan dan dat vage Z-symbool :z
Zowel WW1 als WW2 werden begonnen door Duitsland (WW1 werden ze in gezogen) en ook verloren de Duitsers.

Laten we hopen dat voor de Oekraïne hetzelfde geldt, al hoop ik dat het conflict niet 4 jaar gaat duren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 19:55
TheBrut3 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:39:
En de volgende kandidaat voor de Russische banlijst.
[Twitter]
Het verbaasde mij dat die nog open stond.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stroopwafels
Hier nog een bericht van onze eigen overheid.

https://www.defensie.nl/a...definitief-naar-slowakije

Afbeeldingslocatie: https://www.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/actueel/nieuws/2022/03/08/archieffoto-afvuren-patriotraketten-tijdens-oefening.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/actueel/nieuws/2022/03/08/archieffoto_patriot.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Stroopwafels op 18-03-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:35:
[...]

In de oorlog met meer dan 100.000 troepen per zijde is een bataljon maar een klein stukje.
De Waffen-SS was ook maar iets van 5% van het totale Duitse leger dus omvang zegt nog niet alles. Het probleem is dat ze *knip* voor dit soort beweringen willen we altijd een onderbouwing zien met betrouwbare bronnen.
De propaganda is niet dat het Azov bataljon bestaat (dat is een feit) maar wel dat ze overal verantwoordelijk zijn voor de burgerslachtoffers in alle steden van Oekraine.
Dat is zeker propaganda maar dat sluit niet uit dat *knip* voor dit soort beweringen willen we altijd een onderbouwing zien met betrouwbare bronnen.

[ Voor 44% gewijzigd door defiant op 18-03-2022 21:47 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: