De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.315 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:21

pro_6or

amateur_60r

*knip* we zijn een discussie forum, s.v.p. alleen posts met discussie waarde.

[ Voor 87% gewijzigd door defiant op 18-03-2022 00:47 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Putin had in de eerste week van de invasie toch al gedreigd met nucleaire wapens?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01

Major_ton

Shoot!

XWB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:55:
[...]

Putin had in de eerste week van de invasie toch al gedreigd met nucleaire wapens?
Volgens mij heeft Putin alleen aangegeven kordaat te reageren op iedereen die Oekraïne zal helpen/Rusland zal tegenwerken en is de nucleaire afdeling in een hogere staat van paraatheid gebracht. Beide acties zijn geen specifiek dreigement van een daadwerkelijke nucleaire aanval. Dit zal een (mogelijke) volgende stap zijn.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

alexbl69 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:03:
Wat de uitkomst ook is, Oekraïne zal na dit conflict niet meer bestaan, het hele land is verwoest en de bevolking is gedecimeerd.
Elke overleden persoon is er 1 teveel laten we dat voorop stellen (bedoel doe er niet luchtig over)

Maar met 44 mil inwoners ? als ik de kaart bekijk is 20% "bezet" ? sure dat zullen dicht bevolkte gebieden zijn. maar tot nu toe lees ik zo hier en daar enkelen die gesneuveld zijn. het zijn niet 1000den die in 1x over de kling gejaagd worden (als ik het nieuwsbericht zie)

Woningsnood zal echter wel hoog zijn, maar daar valt (gelukkig) wel een mouw aan te passen .. als we een enorme lading caravan(s), of in het ergste geval een 20ft containers bedekken met aarde kan je rap dorpen weer terug uit de grond stampen .. teminste ik hoop dat er geen mijnen of teveel "live munitie" ligt ..
Waar we echter wel mee bezig zijn is een economische / digitale oorlog waarbij we wel degelijk ook in ons eigen vlees snijden.
so ? ipv "langzaam" afbouwen van een russiche afhankelijkheid .. (gas bv) zetten we in op elektrische verwarming / duurzaamheid .. dat betekend dat Rusland gewoonweg minder inkomsten heeft PUNT. 0.65 cent voor gas vind men niet echt "schrikbarend" maar dankzij omvallende energie maatschappij-en (pre war) .. en nu 3.50 per m3 is dat best slikken (mocht het je gepasseerd zijn) .. en de chiptekorten doen ook geen goed .. anders hadden mensen nu al lang alternatiev(en) .. zeker als je 2.000m3 verstookt ..

Maar dit geld niet alleen voor gas .. de digitale oorlog is ook erg .. want influencers die ook grof geld verdienen (lees 90% zeker aangestuurd door de staat) . en geen nieuwe pc/laptop/server is ook best erhm lastig .. hoe ga je een website(s) onderhouden als je niks hebt om ze te bedienen maar je volk heeft wel mobieltje(s) ..
Honderd jaar geleden kon Stalin nog zeggen 'hoeveel divisies heeft de paus?'. Putin kan zich beter afvragen hoe lang hij de Russische economie nog enigszins draaiende kan houden voordat de winkels allemaal leeg zijn, het halve land werkloos is en er een volksopstand komt.
dat is ook wel een uitdaging inderdaad ..

Dan kan je wel naar het "rot westen" wijzen maar het oosten levert ook niet .. vliegtuigen vliegen niet meer ..

en dan kan je mooi weer gaan spelen met zelf goederen / imitaties oid te doen maar ergens houd het toch echt op ...

en wij maar hopen
Dat een aantal landen doorstomen de grens over .. / landje pik oid .. en rusland verder uitelkaar valt ..

ondertussen zijn we putin dankbaar
We zijn meer onderling verbonden .. immers gezamelijke vijand ..
ook andere "negatieve" landen kunnen zich nu bij "ons" aansluiten .. immers ze zijn niet de "gehaten entitteit meer" ..... en mee doen kan ze ook andere voordelen opleveren..

Tja vanalles

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Verslag uit Marioepol:

In Marioepol is de dood overal
Bij de ingesloten inwoners van het belegerde Marioepol bleven afgelopen weken drie journalisten van AP. Dit is hun verslag.
Kinderen in massagraven, sommige nog in pyjama:
Daar liggen alle kinderlichaampjes, in een smalle greppel die onder aanhoudende beschietingen haastig is gegraven, in de bevroren aarde van Marioepol. Een ervan is dat van de 18 maanden oude Kirill, de hoofdwonde veroorzaakt door een granaatscherf bleek te veel voor zijn kleine peuterlichaam. Ook de 16-jarige Ilja ligt er, hij verloor zijn benen bij een explosie tijdens een voetbalwedstrijd. En het meisje van hoogstens 6 jaar in haar pyjama met eenhoorns, is een van de eerste kinderen die in Marioepol door een Russische granaat omkwamen.

Samen met tientallen anderen liggen ze in dit massagraf aan de stadsrand. Zo snel mogelijk gooien de werklui de lichamen erin, want hoe minder lang ze buiten zijn, hoe groter hun eigen overlevingskansen.
Zoals vaker tijdens oorlog, de haat naar de vijand is aanwezig:
‘Ik wil alleen maar dat dit voorbij is’, zegt een woedende Volodimir Bykovsky terwijl hij gekreukelde zwarte lijkzakken van een vrachtwagen trekt. ‘Ik haat ze, die lui die dit begonnen zijn!’
Zoeken naar water:
De omliggende wegen liggen vol mijnen en de haven is afgesloten. Het eten raakt op en de Russen hebben hun humanitaire inspanningen om het aan te voeren gestaakt. Elektriciteit is er haast niet meer en water is schaars – de bewoners smelten sneeuw om te drinken. Sommige ouders hebben zelfs hun pasgeboren kinderen in het ziekenhuis gelaten, misschien wel in de hoop ze een kans op leven te geven op de enige plek waar nog wat elektriciteit en water is.
Meubelen opofferen om vuur te maken:
Mensen verbranden meubilair om in de vrieskou hun handen te warmen en op roosters het weinige eten te koken dat er nog is. Die roosters zelf worden gebouwd met het enige dat in overvloed voorradig is: bakstenen en stukken metaal van verwoeste gebouwen die overal op straat liggen.
De doden liggen op straat:
Gezinnen is gezegd hun doden op straat te laten liggen, omdat het te gevaarlijk is om begrafenissen te houden.

Veel van de burgers van wie AP de dood heeft vastgesteld, waren kinderen en moeders, ondanks de Russische beweringen dat er geen burgers zijn aangevallen. Volgens artsen behandelen ze per gewonde Oekraïense soldaat tien burgers.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:36:
Verslag uit Marioepol:
[...]
[...]
[...]
Zoeken naar water:
[...]
[...]
[...]
:'(

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verslag uit Marioepol:

[...]

[...]

[...]

Zoeken naar water:

[...]

[...]

[...]
Ik houd mij hard vast. De Drone beelden mariupol begin iets weg te krijgen van Grozny

Totale vernietiging van de Oekraïnes cultuur @vso met alleen al duizenden doden in Mariupol.

Disclaimer: beelden komen van het officiële Oekraïnes propaganda kanaal

[ Voor 24% gewijzigd door xbeam op 18-03-2022 01:40 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Al millennia lang moet het volk lijden onder de tirannie van een enkeling of een kleine club van idoten. Wanneer houdt het toch eens op. En hoe lang kijken we dit nog aan? Ja kans op WWIII en MAD bla bla bla. Ik snap de angst als je hier veilig en warm zit, maar je hebt het niet voor het zeggen waar je wieg staat. Voor hetzelfde geld was je in Oekraïne geboren en zat je nu in de ellende. Nu ben ik vader van 2 jonge dochters, 7 en 3 jaar en dan zou je het bericht krijgen dat je vrouw en kinderen zijn weggevaagd door een explosie. De eindeloze wanhoop en woede. Nee, veeg de boel nu maar schoon, trap de Russen uit Oekraïne ongeacht het risico. De tijd van aankijken en de-escaleren is wat mij betreft voorbij.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:21

pro_6or

amateur_60r

Major_ton schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 01:04:
Al millennia lang moet het volk lijden onder de tirannie van een enkeling of een kleine club van idoten. Wanneer houdt het toch eens op. En hoe lang kijken we dit nog aan? Ja kans op WWIII en MAD bla bla bla. Ik snap de angst als je hier veilig en warm zit, maar je hebt het niet voor het zeggen waar je wieg staat. Voor hetzelfde geld was je in Oekraïne geboren en zat je nu in de ellende. Nu ben ik vader van 2 jonge dochters, 7 en 3 jaar en dan zou je het bericht krijgen dat je vrouw en kinderen zijn weggevaagd door een explosie. De eindeloze wanhoop en woede. Nee, veeg de boel nu maar schoon, trap de Russen uit Oekraïne ongeacht het risico. De tijd van aankijken en de-escaleren is wat mij betreft voorbij.
Waar je het over hebt is ook een explosie die jouw jonge dochters en vrouw wegvaagd. Bedenk dat goed. En stop die praatjes over warme huizen van anderen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, hoe frustrerend ook. Allemaal.

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

pro_6or schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 01:26:
[...]

Waar je het over hebt is ook een explosie die jouw jonge dochters en vrouw wegvaagd. Bedenk dat goed. En stop die praatjes over warme huizen van anderen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, hoe frustrerend ook. Allemaal.
Ik geef je geen ongelijk hoor, we zitten ook allemaal in hetzelfde schuitje, maar dat geldt dan dus ook voor Putin en zijn vriendjes. De horror die nu gaande is in Oekraïne is ook niet nieuw in de wereld en toch grijpt het mij nu meer aan of misschien zit het vat van verdriet en onbegrip nu gewoon een keertje vol. Ik vraag mij nu (openlijk) af of mijn, onze, veiligheid nu meer waard is dan die van hen die nu ten onder gaan. Ik ben van mening dat we de vuist ook vóór de invasie hadden moeten maken en dat het nu te laat is en meer risico's met zich meebrengt. Op voorhand hadden we kunnen aangeven dat alles wat met vijandige bedoelingen vanuit Rusland de grens overgaat naar Oekraïne met een harde klap vernietigd zou worden. Wij hoeven niks van Rusland af te pakken en Rusland moet van een ander afblijven. Dan had Putin in dat opzicht in ieder geval een keuze én duidelijkheid gehad, waar er nu altijd nog een mogelijkheid bleef bestaan dat het westen misschien zou accepteren dat Oekraïne geannexeerd zou worden. Ondertussen loopt het aantal burgerslachtoffers in rap tempo op en ergens trek ik in ieder geval een grens. Toegegeven dat hier een hoop emotie bij zit, want rationeel denken vind ik lastig tegen een dergelijke vijand waarbij elke overtuiging is ontstaan uit louter leugens en illusies. Dat maakt het onbegrip en de verbazing alleen maar groter. En dus vind ik het tijd dat we ingrijpen en de Russische troepen uit Oekraïne moeten verjagen onder de vlag van een eigen 'vredesmissie'. Als dat MAD zou triggeren (wat ik werkelijk niet geloof), dan zal het vroeg of laat tóch wel gebeuren, want dan is dat Putin zijn endgame ongeacht wat er daarvoor ook gebeurt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wat maakt Oekraïne voor je gevoel nou zoveel anders dan alle andere oorlogen waar nog veel meer gezinnen zijn weggevaagd? Dat het zo dichtbij aanvoelt? Dat je je meer herkent in de slachtoffers? Dat de media er zoveel aandacht aan besteed? In al die andere oorlogen was wegkijken kennelijk zo gemakkelijk, terwijl daar diezelfde eindeloze wanhoop en woede speelde. Veel slachtoffers zullen vast even gedacht hebben veeg de boel nu maar schoon, maar op veel begrip of medeleven konden die hier niet rekenen.

Maar nu is het "WW 3 bla bla bla" en riskeer alles maar? Hoor je wel wat je zegt? Ik ben verbijstert hoe Oekraïne de levens van zovelen totaal lijkt te beheersen en zodanig dat ze alle rationaliteit lijken te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
sampoo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 02:22:
[...]

Wat maakt Oekraïne voor je gevoel nou zoveel anders dan alle andere oorlogen
Annexatie vs burgeroorlog.

De een is een situatie die zich zal uitbreiden. Het andere is in principe een interne aangelegenheid (maar helaas vaak "geholpen" door buitenlanders zoals, surprise, de Russen).

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:44
[...]

Wat maakt Oekraïne voor je gevoel nou zoveel anders dan alle andere oorlogen waar nog veel meer gezinnen zijn weggevaagd? Dat het zo dichtbij aanvoelt? Dat je je meer herkent in de slachtoffers? Dat de media er zoveel aandacht aan besteed? In al die andere oorlogen was wegkijken kennelijk zo gemakkelijk, terwijl daar diezelfde eindeloze wanhoop en woede speelde. Veel slachtoffers zullen vast even gedacht hebben veeg de boel nu maar schoon, maar op veel begrip of medeleven konden die hier niet rekenen.

Maar nu is het "WW 3 bla bla bla" en riskeer alles maar? Hoor je wel wat je zegt? Ik ben verbijstert hoe Oekraïne de levens van zovelen totaal lijkt te beheersen en zodanig dat ze alle rationaliteit lijken te verliezen.
Anders stop je even met invullen wat een ander voelt. Wat een ontzettend gezuig op hypocrisie. Waarom doe je dit? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
Major_ton schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 02:12:
[...]

Op voorhand hadden we kunnen aangeven dat alles wat met vijandige bedoelingen vanuit Rusland de grens overgaat naar Oekraïne met een harde klap vernietigd zou worden. Wij hoeven niks van Rusland af te pakken en Rusland moet van een ander afblijven.
Dat had geen indruk gemaakt. Rusland zou evengoed alles riskeren, zoals de VS alles wilde riskeren om Russische kernwapens op Cuba te voorkomen tijdens de Cubacrisis. Die waren bedoeld om een Amerikaanse invasie te helpen voorkomen. China zou ook alles riskeren wanneer de Amerikanen Taiwan dusdanig zouden willen bewapenen dat China het niet zou kunnen innemen.Taiwan is echter door de kleine omvang en de grote afstand met de VS geen gebied waar de Chinese mogelijkheden om het in te nemen gauw tot nul zouden kunnen worden gebracht, dus China zal veel meer geduld kunnen betrachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

[...]

Lees mijn bovenstaande post voor wat meer nuance. Daar worden je vragen grotendeels beantwoord en benoem ik ook mijn gebrek aan rationeel te kunnen zijn in dit geval. En je hoeft het uiteraard niet met mij eens te zijn, ik spreek alleen mijn mening uit en leg het niemand op. Een mening overigens die ontstaat uit wat ik weet (en dat is lang niet alles!) en hoe ik het ervaar. Een mening die niet vastgeroest zit en mede door het te benoemen en uit te spreken lokt het reacties uit, zoals die van jou, wat leidt tot nieuwe inzichten die mijn mening mogelijk kunnen beïnvloeden. Alleen liever niet op de manier zoals jij reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
Emgeebee schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 02:33:
[...]

Anders stop je even met invullen wat een ander voelt. Wat een ontzettend gezuig op hypocrisie. Waarom doe je dit? :?
Ik vul niets in, ik reageer op basis van zijn woorden waar weinig ontzag leek te zijn voor wat WW3 zou inhouden, maar ik zie dat @Major_ton zijn reactie naderhand genuanceerd heeft. Hij gelooft niet dat militair ingrijpen door het Westen zou leiden tot WW3 en dat het gebruik van kernwapens ons bespaard zou blijven. Daar ben ik het overigens niet mee eens, maar het is een stuk redelijker om vanuit die gedachte te zeggen schop die Russische soldaten uit Oekraïne.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:02

codex

Geen OpenAI agent :)

De kans op het triggeren van MAD bij een aanval op Rusland of ingrijpen in Oekraïne is dermate groot, ook al relatief klein, dat men zich daar niet aan waagt. Ik vind het wel bijzonder dat mensen de overtuiging hebben dat we dit maar moeten riskeren om te laten zien dat we niet met ons laten sollen.

MAD betekent niet alleen het einde van de twee partijen die in strijd met elkaar zijn, maar de hele mensheid, waarvan een groot deel totaal niet betrokken is bij dit conflict. Bovendien, het zal de aarde ook voor dieren onleefbaar maken. Het betekent het einde van nagenoeg al het leven. Dat de mensheid een grote kans heeft uiteindelijk zichzelf te vernietigen is tot daar aan toe, maar een kernoorlog is wel even wat ingrijpender dan wat wij nu veroorzaken aan klimaatverandering(en dat is al ernstig).

Ik denk voornamelijk dat we verder moeten kijken dan het conflict dat nu speelt, naar hoe een scenario waarmee dreigen met een nucleaire oorlog uitgesloten kan worden waardoor een agressor zijn gang kan gaan. Het moet niet zo zijn dat 1 gek de stabiliteit van de hele planeet kan aantasten. Hoe het nu wordt aangepakt wat betreft dit conflict is mijn inziens het minste en tegelijkertijd het meeste wat gedaan kan worden binnen de bandbreedte van het mijden van verdere escalatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Verslag uit Marioepol:

[...]

[...]

[...]

Zoeken naar water:

[...]

[...]

[...]
Ik zou je een +1 geven ware dat ik het... Ongepast vind. (Niks ten nadelen van de +1'ers trouwens).
Bah wat is oorlog toch smerig :-( :/ :'(

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

codex schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 04:50:

Ik denk voornamelijk dat we verder moeten kijken dan het conflict dat nu speelt, naar hoe een scenario waarmee dreigen met een nucleaire oorlog uitgesloten kan worden waardoor een agressor zijn gang kan gaan.
Helaas. Voor pak m beet 1990 waren er 2 of misschien 3 landen die t schaakbord om kon kiepen. Nu zijn het er misschien wel 5. Hoe meer het er worden hoe groter de kans is dat t mis gaat.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:31
Ik vraag me toch af waarom het Russische leger zo hard op Marioepol in gaat. Zou dat vanwege het Azov Batallion zijn die daar één van zijn grote basissen heeft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:10

Spotmatic

Ken sent me

Newjersey schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 06:35:
Ik vraag me toch af waarom het Russische leger zo hard op Marioepol in gaat. Zou dat vanwege het Azov Batallion zijn die daar één van zijn grote basissen heeft?
Het ligt halverwege op de route van de Donbas naar de Krim. Als Marioepol is gevallen hebben de Russen een landbrug van Rusland naar de Krim.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 08:19
Verslag uit Marioepol:

[...]

[...]

[...]

Zoeken naar water:

[...]

[...]

[...]
Wow, dit doet gewoon pijn om te lezen, brok in mijn keel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Azov is door de propaganda in Rusland en ook daar buiten tot een mythische omvang opgeblazen en Marioepol is als het ware de Reichstag die genomen moet worden in deze WW2 reenactment die Putin aan het opvoeren is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:26:
[...]

Azov is door de propaganda in Rusland en ook daar buiten tot een mythische omvang opgeblazen en Marioepol is als het ware de Reichstag die genomen moet worden in deze WW2 reenactment die Putin aan het opvoeren is.
Dus als ik jou mag geloven is Azov maar heel klein en zijn ze niet nationalistisch? Aangezien jij dit propaganda noemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Newjersey schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:28:
[...]
Dus als ik jou mag geloven is Azov maar heel klein en zijn ze niet nationalistisch? Aangezien jij dit propaganda noemt.
In de oorlog met meer dan 100.000 troepen per zijde is een bataljon maar een klein stukje.

Het is wel een beetje een beladen vraag, welk percentage van de Oekrainse strijdkrachten moet Azov en gelieerde partijen zijn om ze niet meer als 'heel klein' te bestempelen ?

De propaganda is niet dat het Azov bataljon bestaat (dat is een feit) maar wel dat ze overal verantwoordelijk zijn voor de burgerslachtoffers in alle steden van Oekraine.

[ Voor 14% gewijzigd door IJzerlijm op 18-03-2022 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

XWB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:55:
[...]

Niet letterlijk: Hij noemde toen de afschrikkingskracht paraat zetten.

Ik heb ook het idee dat waar de Amerikanen op doelen meer offensief is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
De wereldschokkende 900 mensen waarvan ongeveer 10% ultra zijn, zou ik niet groot willen noemen.
We hebben hier in NL al meer Baudet vereerders dan dat ;)

Maar het hier op ingaan is wederom terug naar de Russische narratief die kant nog wal raakt.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 18-03-2022 07:46 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:02

codex

Geen OpenAI agent :)

IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:26:
[...]

In 2014 waren en 800 leden, in 2016 waren dat er al 4000. Geen idee hoe groot het nu is. Dat gevecht rond Marioepol kan Putin natuurlijk expliciet naar zijn volk verkopen als een strijd tegen nazi's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Newjersey
Dank voor de rationele kijk allen. Dit had ik even nodig :) het is soms moeilijk wat je wel en niet moet geloven in een oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:22
Strategisch belangrijk voor Rusland. Als er geen Oekraïense stad ligt tussen Rusland en de Krim is het wellicht makkelijker om het gebied te claimen als onderdeel van de onderhandelingen. Azov is gewoon een excuus.

Volgende doel is Odessa, dan is er een landbrug vanuit de Krim naar Transnistrie.

[ Voor 7% gewijzigd door n0pe op 18-03-2022 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:12
codex schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:47:
[...]

In 2014 waren en 800 leden, in 2016 waren dat er al 4000. Geen idee hoe groot het nu is. Dat gevecht rond Marioepol kan Putin natuurlijk expliciet naar zijn volk verkopen als een strijd tegen nazi's.
In 2015 is het een leger onderdeel geworden, er komen dus constant nieuwe rekruten bij en de ouderen gaan met "pensioen" hoeveel van die 4000 waren nationalistisch? Hoeveel zijn dat er nu?
Bron?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

De strijd om Kyiv en Kharkiv wordt ook verkocht als een strijd tegen nazi's. Zelfs Zelensky is een nazi volgens de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
[...]

(Wikipedia gebruikt dit als bron)
The National Militia's ranks number in the low thousands, nationally.
Artikel is van 2019, weet niet of er nog recentere cijfers zijn dan dat, maar je kunt in ieder geval niet jouw getallen extrapoleren.

'Useful idiots' in letterlijke zin is overigens het eerste wat in mij opkomt om die gasten te beschrijven.

Edit:
Azov is a far-right all-volunteer infantry military unit whose members – estimated at 900 – are ultra-nationalists and accused of harbouring neo-Nazi and white supremacist ideology.
Weet niet of Al Jazeera de beste bron is, maar dit artikel is uit 2022 en als het waar is lijkt Azov behoorlijk op hun retour.

[ Voor 19% gewijzigd door Jaap-Jan op 18-03-2022 08:09 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:19
vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:35:
[...]
Elke overleden persoon is er 1 teveel laten we dat voorop stellen (bedoel doe er niet luchtig over)

Maar met 44 mil inwoners ? als ik de kaart bekijk is 20% "bezet" ? sure dat zullen dicht bevolkte gebieden zijn. maar tot nu toe lees ik zo hier en daar enkelen die gesneuveld zijn. het zijn niet 1000den die in 1x over de kling gejaagd worden (als ik het nieuwsbericht zie)

Woningsnood zal echter wel hoog zijn, maar daar valt (gelukkig) wel een mouw aan te passen .. als we een enorme lading caravan(s), of in het ergste geval een 20ft containers bedekken met aarde kan je rap dorpen weer terug uit de grond stampen .. teminste ik hoop dat er geen mijnen of teveel "live munitie" ligt ..
De discussie ging over de vraag of het wenselijk/verstandig is dat de Navo actief ingrijpt.

Het is mijn overtuiging dat als de Navo op Oekraïens grondgebied een volledige landoorlog met Rusland begint er niks van Oekraïne overblijft. Of er nu 10, 20, 44 of 60 miljoen mensen wonen. Ze zullen echt niet allemaal sterven, maar je hebt het sowieso over een massaslachting die we in deze moderne tijd niet meer willen zien en waar - belangrijker - Oekraïne dus helemaal niets mee opschiet.

Wat De Wijk bijna elke dag zegt: wat emotioneel verstandig lijkt kan strategisch oliedom zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54
Het is een overwegend impopulaire mening die ik met je deel, waarbij ik mezelf afvraag wat voor wereld je achterlaat als we dit wéér laten gebeuren en wéér achteraf gaan roepen ‘dit nooit meer’.

Het gebeurt. Nu. Weer.

En Putin de kans geven te herbouwen, of zijn opvolgers die kans geven? Nee, die sancties moeten blijven tot Rusland net zo moet herbouwen als Ukraine - vanaf het moment dat de Russen kiezen voor een ander bewind. Genoeg is genoeg.
(Er zit bij mij ook frustratie over het toestaan van bemoeienis in de EU, van Baudet tot Brexit. Ook daar zouden we korte metten mee moeten maken.)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:19
Nee, veeg de boel nu maar schoon, trap de Russen uit Oekraïne...
Dat is ook de bedoeling.

Maar we moeten het wel slim aanpakken, want anders lopen jouw dochters van 3 en 7 (en die van mij van 17 en 19) ook gevaar.

Tenzij hij op heel korte termijn als een blad aan de boom omdraait zal Poetin dit in ieder geval politiek niet overleven (wat in zijn geval waarschijnlijk neerkomt op echt niet overleven). Reken maar dat we de Russen momenteel harder beginnen te raken dan we met 10 bombardementen hadden kunnen doen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 18:06
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:07:
En Putin de kans geven te herbouwen, of zijn opvolgers die kans geven? Nee, die sancties moeten blijven tot Rusland net zo moet herbouwen als Ukraine - vanaf het moment dat de Russen kiezen voor een ander bewind.
De komende decennia is dat land conventioneel uitgespeeld: 75% van de BTG's zit in Oekraïne en lijdt zware verliezen, de luchtmacht speelt geen rol en raakt de weinige moderne toestellen kwijt. Slimme munitie raakt op en de demografische trend is op termijn een nog groter probleem.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:06

koudepinda

Don't Panic

[...]

Poetin heeft geen enkel feit nodig om ook maar iets te verkopen aan zijn volk, die "waarheid" creëert hij zelf wel. Al waren het duizend hippies, dan waren het alsnog nazi's. Al was het Alfred Jodocus Kwak, een nazi.

Bekijk het eerder geplaatste document dat de Russen naar de VN stuurde :r

always bring a towel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:02:
[...]

De strijd om Kyiv en Kharkiv wordt ook verkocht als een strijd tegen nazi's. Zelfs Zelensky is een nazi volgens de Russen.
De Russen hebben ook een eigen definitie voor nazi.
Ze gebruiken het als afkorting voor nationalisme. Iedereen die vindt dat er gebieden zijn met een Russisch sprekende bevolking, dat geen onderdeel is van Rusland = nazi.

De ironie dat Hitler hetzelfde argument gebruikte om Oostenrijk te annexeren ontgaat ze.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Als er een reden is waarom Azov zal groeien zowel in aantallen als macht en aanzien, dan komt dat wel doordat ze de gewone Oekraïner verdedigen tegen de Russische agressors. Als Rusland zou opsodemieteren dan waren die snel irrelevant geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Het is een overwegend impopulaire mening die ik met je deel, waarbij ik mezelf afvraag wat voor wereld je achterlaat als we dit wéér laten gebeuren en wéér achteraf gaan roepen ‘dit nooit meer’.

Het gebeurt. Nu. Weer.

En Putin de kans geven te herbouwen, of zijn opvolgers die kans geven? Nee, die sancties moeten blijven tot Rusland net zo moet herbouwen als Ukraine - vanaf het moment dat de Russen kiezen voor een ander bewind. Genoeg is genoeg.
(Er zit bij mij ook frustratie over het toestaan van bemoeienis in de EU, van Baudet tot Brexit. Ook daar zouden we korte metten mee moeten maken.)
Kan ik niet mee eens zijn. Als eerste omdat we Rusland (en vooral de oliegarchen) een duidelijk voordeel moeten geven van oprotten uit Oekraïne: Dat die sancties weg gaan, of iig heel veel verminderen.

Daarnaast denk ik niet dat de gewone Rus het ermee eens is dat die sancties die ze enorm beperken in hun dagelijks leven voor hun eigen bestwil zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

RocketKoen schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:27:
[...]

De Russen hebben ook een eigen definitie voor nazi.
Ze gebruiken het als afkorting voor nationalisme. Iedereen die vindt dat er gebieden zijn met een Russisch sprekende bevolking, dat geen onderdeel is van Rusland = nazi.

De ironie dat Hitler hetzelfde argument gebruikte om Oostenrijk te annexeren ontgaat ze.
Het is inderdaad hetzelfde boekje (dat Stalin ook gebruikte) van agressie vermomd als reactie op agressie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3XL0vSe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:27:
[...]

Sommige landen verslikken zich zo in hun eigen propaganda, dat de ironie hen compleet ontgaat.

Je ziet dat ook bij China. Ipv enkel te ontkennen dat ze de Oeigoeren niks aan doen, gaan ze vol overtuiging lopen vertellen hoe geweldig ze het wel niet hebben. Tja, elk wel geïnformeerd mens weet wel beter. Het werkt enkel bij het eigen volk, maar voor de rest van de wereld sta je gewoon voor lul.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:13:
[...]

De komende decennia is dat land conventioneel uitgespeeld: 75% van de BTG's zit in Oekraïne en lijdt zware verliezen, de luchtmacht speelt geen rol en raakt de weinige moderne toestellen kwijt. Slimme munitie raakt op en de demografische trend is op termijn een nog groter probleem.
I know. En we kunnen tevreden kijken naar het verval van Rusland. Maar de prijs is enorm, aangezien naar schatting nog 100 duizenden mensen vast zitten in steden en dorpen zonder voorzieningen en we beelden van uitgemergelde kinderen die zijn dood gegaan van de honger en dorst kunnen verwachten.

Het is soms goed dat ik er niet over ga, mijn insteek nu zou zoiets zijn:

- 7 dagen is elke Rus uit Ukraine tm de 1991 grenzen
- sancties gaan er af als Putin weg is

Allemaal MAD lastig enzo, maargoed, ik geloof er wel in dat net als kanker je dit beter eerder dan later kan stoppen.

Wellicht gebeurt dit alsnog wel, of gebeurt er een wonder en sterven er niet zoveel mensen een hongerdood. Om cynisch van te worden.

@Sissors de ‘worst’ is 100% hulp, marshallplannen en streven naar vrede en vriendschap met het Russische volk. We hebben bewezen dat te kunnen, al kost het tijd. Sancties opheffen na vertrek uit Ukraine voelt op dit moment als een gift. Met name ‘voelt’, aangezien er geen ratio is waarmee je massale moord op burger kunt ‘uitonderhandelen’ imho.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Sissors schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:29:
[...]

Kan ik niet mee eens zijn. Als eerste omdat we Rusland (en vooral de oliegarchen) een duidelijk voordeel moeten geven van oprotten uit Oekraïne: Dat die sancties weg gaan, of iig heel veel verminderen.

Daarnaast denk ik niet dat de gewone Rus het ermee eens is dat die sancties die ze enorm beperken in hun dagelijks leven voor hun eigen bestwil zijn.
We moeten er voor waken dat we Rusland niet achterlaten zoals Duitsland na WO1, tegelijkertijd moeten we er ook voor waken dat we niet hetzelfde (of ander) regime met dezelfde ambities daar laten zitten. Dat is een lastige spagaat.

Sancties opheffen nadat de laatste Rus weg is -> over een paar jaar weer dit gezeik.
Rusland kapot sanctioneren -> mogelijk de route voor totale Russische haat naar het westen (de WO2 route)

Er zal wel iets moeten veranderen, maar hoe? Een Russische revolutie zie ik helaas niet gebeuren. Linksom of rechtsom zullen we een gok moeten nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:55

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Jaap-Jan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:03:
Weet niet of Al Jazeera de beste bron is, maar dit artikel is uit 2022 en als het waar is lijkt Azov behoorlijk op hun retour.
De VS telt al grotere ultra-rechtse nationalistische milities volgens mij.

Dit dus.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Lordy79 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 06:02:
[...]

Ik zou je een +1 geven ware dat ik het... Ongepast vind. (Niks ten nadelen van de +1'ers trouwens).
Bah wat is oorlog toch smerig :-( :/ :'(
offtopic:
Het ongemakkelijke gevoel om iemand een +1 te geven bij 'slecht nieuws' is heel herkenbaar, terwijl het eigenlijk bedoeld is als bedankje voor het delen van informatie (of in andere gevallen waardering van inhoud, steunbetuiging, etc. zonder hiervoor een discussie-verstorende post te maken).
Met het huidige duimpjes-systeem op zichzelf is een dergelijke nuance niet mogelijk, maar ik vertrouw er dan maar op dat de intentie ervan wel duidelijk is (zo niet dan vrees ik dat ik als plussende-lurker nog heel wat uit te leggen heb :X )

Ontopic: Slava Ukraini!

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:52:
Rusland kapot sanctioneren -> mogelijk de route voor totale Russische haat naar het westen (de WO2 route)
We zitten al lang in die situatie. Waarom vallen ze anders Oekraïne aan?

Gewoon kapot sanctioneren.
Grofweg heb je 2 groepen Russen: corrupt en rijk of arm en .... (vul maar in).

Na de WWII kwam er ook:"Wir haben es nicht gewusst".
Maar ik heb ook al gelezen dat Russen het zo vervelend vonden dat ze op pagina's van Facebook reclames zagen van de oorlog in Oekraïne. Dan kiest 'de gemiddelde Rus' ervoor om het lijden te negeren en de propaganda te volgen.
Prima, maar dan zijn we klaar. De gemiddelde Rus krijgt 2 verhalen voorgeschoteld en kiest er voor geen enkele verantwoordelijkheid te nemen. Geen respect voor het leven van een ander betekent wat mij betreft ook niet meedoen aan 'onze' samenleving. Dus geen iPad's of Instagram. En geen miljardairs die genieten van onze rijkdom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:03:
[...]

(Wikipedia gebruikt dit als bron)

[...]

Artikel is van 2019, weet niet of er nog recentere cijfers zijn dan dat, maar je kunt in ieder geval niet jouw getallen extrapoleren.

'Useful idiots' in letterlijke zin is overigens het eerste wat in mij opkomt om die gasten te beschrijven.

Edit:

[...]

Het is volgens Oekraïne zelf meer een Nationalistische groep. Maar van Nazisme in het leger zou in geen spraken zijn. Dat is ook wat uit bronnen in de vorige Azov discussie 10 pagina’s terug naar voren kwam. De aangehaalde sovjetrepubliek moorden op de Joodse gemeenschap zijn helemaal niet van toepassing op het huidige Oekraïne en op dit moment bevindt zich in Oekraïne een van grootste Joodse gemeenschap ter wereld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HnCCtsVYMMHn5GEoFk13jrUhBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAstZJXLxWhjEcTF815ixxIW.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is hoe daar met jullie k** Russen. Ow Israel jullie zijn goed ga maar door.
[YouTube: 18 maart 2022]

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 18-03-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:29
Dit is echt verschrikkelijk.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@dr.lowtune volgens mij moet de route zijn: herstel van Rusland NA het eindigen van het huidige regime. We hebben Duitsland ook helpen herbouwen NA Hitler's vertrek.

De situatie voor WO2 is wellicht nog wel interessanter om te bekijken als we toch willen leren van de geschiedenis. Daaruit zou je lering moeten trekken dat de streep in het zand heel helder en ononderhandelbaar moet zijn. Maar dat vereist eensgezindheid aan de EU & NATO zijde.

Sterker nog: een welvarend Rusland zal de kans dat dit nog eens gebeurd minimaliseren. Exact de reden dat Putin Ukraine aanvalt: het ging te goed daar, te progressief, te democratisch. Zijn grootste vijand is blijkbaar voorspoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:51
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:17:
@dr.lowtune volgens mij moet de route zijn: herstel van Rusland NA het eindigen van het huidige regime. We hebben Duitsland ook helpen herbouwen NA Hitler's vertrek.

De situatie voor WO2 is wellicht nog wel interessanter om te bekijken als we toch willen leren van de geschiedenis. Daaruit zou je lering moeten trekken dat de streep in het zand heel helder en ononderhandelbaar moet zijn. Maar dat vereist eensgezindheid aan de EU & NATO zijde.

Sterker nog: een welvarend Rusland zal de kans dat dit nog eens gebeurd minimaliseren. Exact de reden dat Putin Ukraine aanvalt: het ging te goed daar, te progressief, te democratisch. Zijn grootste vijand is blijkbaar voorspoed.
Zou het niet eerder aan de oligarchen zijn om een duit in het zakje te doen?
Ze hebben zich schaamteloos verrijkt via corruptie e.d , dat zij maar eerst eens tonen waar hun vaderlandsliefde zit.
Maar blijkbaar zijn zij enkel bezig met hun fortuin veilig te stellen.
De meerderheid van hen blijkt trouwens niet eens last te hebbben van alle sancties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
oldgrumpy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:21:
[...]

Zou het niet eerder aan de oligarchen zijn om een duit in het zakje te doen?
Ze hebben zich schaamteloos verrijkt via corruptie e.d , dat zij maar eerst eens tonen waar hun vaderlandsliefde zit.
Maar blijkbaar zijn zij enkel bezig met hun fortuin veilig te stellen.
De meerderheid van hen blijkt trouwens niet eens last te hebbben van alle sancties
Ze zijn gister naar Bahrein gevlogen voor de F1. Ik heb 0 illusies dat het ze 1 bal kan schelen.
Russische volk, Ukrainse volk en de grondstoffen in beide landen? Simpelweg middelen voor hun eigen gewin en rijkdom.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:01
xbeam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Het is volgens Oekraïne zelf meer een Nationalistische groep. Maar van Nazisme zou in huidige setting geen spraken zijn.
[Afbeelding]
Alhoewel we neonazi's niet moeten vergoelijken, vergt het verband met de nazi's een klein geschiedenislesje.

Voordat de nazi's langskwamen in Oekraïne in 1941, lag de Holodomor daar nog vers in het geheugen, en ook dat deze Oekraïense holocaust door de Sovjets is georganiseerd. Het is dus niet zo gek dat door een significante fractie Oekraïners de Duitsers als bevrijders gezien werden. Dat neemt niet weg dat die ook flink huis hebben gehouden, uiteraard met name onder de Joodse bevolking van Oekraïne. Tussen 1943 en 1944 hebben de Sovjets Oekraïne weer terugveroverd. De bezetting door de Sovjets, en bijbehorende onderdrukking en genocide, heeft dus flink langer geduurd. Het zijn twee kwaden, maar het is niet gek dat de nazi's in eerste instantie de voorkeur tussen die twee kwaden had.

Het nazi's-are-evil moet dus in perspectief van de Sovjet bezetting gezet worden, welke geen haar onderdeden voor die nazi's. Rusland weet dat in eigen land en in het Westen we het eens zijn over nazi's als ultiem kwaad, maar in grote delen van Midden en Oost Europa ligt dat op zijn zachts gezegd genuanceerder. Zolang je geen Jood was, was een Duitse bezetting te prefereren. Immers, dan hadden oma, moeder en dochter nog een kans dat ze niet door hele bataljons verkracht werden.

Dit is zo'n bittere consequentie van rassenpolitiek, omdat die dan ook nog zoveel jaren erna maakt dat we ons kunnen laten uitspelen (wie-had-het-het-ergst-vragen). Dat moeten we niet doen. Het was allebei afschuwelijk.

Het is echter essentieel om de toepassing van dat Russische denazificeringsargument te begrijpen, en waarom dat, geheel in Russische traditie, compleet voorbij gaat aan de eigen geschiedenis van landen zoals Oekraïne en net doet alsof enkel het Russische (eigenlijk Sovjet, maar helaas wordt dat onderscheid nog steeds vakkundig onderdrukt) perspectief ertoe doet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

En na de bezetting van volledig Duitsland. Wat er ook gebeurt, dit zal niet eindigen met een Rusland dat bezet wordt door een andere macht, je komt dan uit bij het WO1 scenario waar de agressor verslagen wordt en zich terugtrekt naar hun moederland waar ze dan hun wrok gaan koesteren over de dolkstoot in de rug net toen ze aan het winnen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:26:
[...]

En na de bezetting van volledig Duitsland. Wat er ook gebeurt, dit zal niet eindigen met een Rusland dat bezet wordt door een andere macht, je komt dan uit bij het WO1 scenario waar de agressor verslagen wordt en zich terugtrekt naar hun moederland waar ze dan hun wrok gaan koesteren over de dolkstoot in de rug net toen ze aan het winnen waren.
Volgens mij is de bezetting niet per se het belangrijke element in de vergelijking, voor zover er een vergelijking mogelijk is.

Ik denk dat de problematiek zit in de machtspolitiek binnen Rusland en ben met je eens dat die zich niet zomaar laat verwijderen. Macht, status, narcisme, tis verslavend. Er is geen verlies mogelijk.
The grandiose narcissistic has an inflated positive self-image. When presented with contrary evidence, such as defeat or failure, the grandiose narcissist is likely to experience cognitive dissonance. In an attempt to reduce the discomfort of this dissonance, the grandiose narcissist redirects and externalises the blame. This strategy of reducing dissonance allows the grandiose narcissists’ self-image to stay intact.
De wrok gaat vooral ontstaan als de narcist blijft zitten, mijn inziens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

[...]

Het gebeurt. Nu. Weer.

Wat we achterlaten is natuurlijk één groot vraagteken, al ben ik zelf nog steeds van mening dat militair ingrijpen het waarschijnlijk niet tot een nucleaire oorlog zal brengen. Het is eerder 2 voor 12 geweest en waarschijnlijk zal ook Putin wel twee keer nadenken waar hij aan begint. Maar dat zoiets speculeren is, is natuurlijk wel duidelijk.

Waar het (in mijn brein in ieder geval) op vastloopt, is dat we nu toekijken omdat het niet 'ons' conflict is, Oekraïne is geen NAVO en EU en dus doen we alles behalve militair ingrijpen. Politiek gezien is dat begrijpelijk, maar humanitair is het onmogelijk te verantwoorden, want wat als Putin wél Polen binnen wandelt? Dan plots grijpen we wel in (we zullen wel moeten, want dat is het mandaat wat we opgesteld hebben), maar humanitair verandert er niks. De spelregels veranderen, maar deze spelregels mogen van mij overboord gegooid worden wanneer er op een dergelijke schaal slachtingen plaatsvinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 23-09 20:47

GG85

.......

Moet zeggen dat ik toch ook wel steeds meer mixed feeling krijg als ik denk aan de gemiddelde rus in rusland.
Eerst dacht ik vooral "ze zijn hier slachtoffer van" maar ondertussen denk ik steeds meer "je hebt verdorie ook een verantwoordelijkheid voor wat er in je eigen land gebeurt".

Vind het zo bizar dat een volk zich al zo lang en zo massaal laat misbruiken en voor de gek laat houden. Hoe kan het dat je in de tijd van internet niet denkt "verdorie in het westen hebben ze het een stuk beter voor elkaar" en datje dan massaal lekker passief je ding blijft doen.
Mijn gevoel gaat steeds meer naar "maak ze maar helemaal kapot qua sancties" want ik ben er klaar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

GG85 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:36:
Moet zeggen dat ik toch ook wel steeds meer mixed feeling krijg als ik denk aan de gemiddelde rus in rusland.
Eerst dacht ik vooral "ze zijn hier slachtoffer van" maar ondertussen denk ik steeds meer "je hebt verdorie ook een verantwoordelijkheid voor wat er in je eigen land gebeurt".

Vind het zo bizar dat een volk zich al zo lang en zo massaal laat misbruiken en voor de gek laat houden. Hoe kan het dat je in de tijd van internet niet denkt "verdorie in het westen hebben ze het een stuk beter voor elkaar" en datje dan massaal lekker passief je ding blijft doen.
Mijn gevoel gaat steeds meer naar "maak ze maar helemaal kapot qua sancties" want ik ben er klaar mee.
Begrijpelijk dat je er zo instaat, zo voelt het voor mij ook enigszins, ware het niet dat het merendeel van het volk in Rusland dermate geïndoctrineerd is met binnenlandse propaganda dat het voor jezelf denken bijna onmogelijk is geworden. Zie het als een geloof wat je van kinds af aan meekrijgt. Daar is moeilijk op eigen kracht van los te komen, al helemaal wanneer iedereen in je omgeving in dezelfde denkwijze zit. Dus vanuit ons perspectief klopt je redenatie helemaal, maar 'zij' leven in een compleet andere wereld wat voor ons moeilijk is voor te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 11:44

Ik ken meerdere Russen in Nederland die inmiddels dezelfde draai als jij gemaakt hebben. Die zeggen letterlijk blij te zijn met de sancties en dat er intern iets dient te veranderen. Laten we hopen dat het een eerste stap is maar ik vrees dat de 'binnenlandse' Russen nog lang niet zover zijn... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Alhoewel we neonazi's niet moeten vergoelijken, vergt het verband met de nazi's een klein geschiedenislesje.

Voordat de nazi's langskwamen in Oekraïne in 1941, lag de Holodomor daar nog vers in het geheugen, en ook dat deze Oekraïense holocaust door de Sovjets is georganiseerd. Het is dus niet zo gek dat door een significante fractie Oekraïners de Duitsers als bevrijders gezien werden. Dat neemt niet weg dat die ook flink huis hebben gehouden, uiteraard met name onder de Joodse bevolking van Oekraïne. Tussen 1943 en 1944 hebben de Sovjets Oekraïne weer terugveroverd. De bezetting door de Sovjets, en bijbehorende onderdrukking en genocide, heeft dus flink langer geduurd. Het zijn twee kwaden, maar het is niet gek dat de nazi's in eerste instantie de voorkeur tussen die twee kwaden had.

Het nazi's-are-evil moet dus in perspectief van de Sovjet bezetting gezet worden, welke geen haar onderdeden voor die nazi's. Rusland weet dat in eigen land en in het Westen we het eens zijn over nazi's als ultiem kwaad, maar in grote delen van Midden en Oost Europa ligt dat op zijn zachts gezegd genuanceerder. Zolang je geen Jood was, was een Duitse bezetting te prefereren. Immers, dan hadden oma, moeder en dochter nog een kans dat ze niet door hele bataljons verkracht werden.

Dit is zo'n bittere consequentie van rassenpolitiek, omdat die dan ook nog zoveel jaren erna maakt dat we ons kunnen laten uitspelen (wie-had-het-het-ergst-vragen). Dat moeten we niet doen. Het was allebei afschuwelijk.

Het is echter essentieel om de toepassing van dat Russische denazificeringsargument te begrijpen, en waarom dat, geheel in Russische traditie, compleet voorbij gaat aan de eigen geschiedenis van landen zoals Oekraïne en net doet alsof enkel het Russische (eigenlijk Sovjet, maar helaas wordt dat onderscheid nog steeds vakkundig onderdrukt) perspectief ertoe doet.
Dat was allemaal tijdens de Sovjet bezetting en waren de Russen niet de nazistisch.

Na de val de muur voelen de joden zich over algen algemeen weer zo veilig dat ze in kleding
dracht over straat durven en de gemeenschapen sinds 2012 uitgegroeid tot een van de grootste van Europa (kunnen veel landen iets van leren).
https://stringfixer.com/nl/Ukrainian_Jews
Vanaf 2012 had Oekraïne de op vier na grootste joodse gemeenschap in Europa en de twaalfde grootste joodse gemeenschap ter wereld , achter Zuid-Afrika en vóór Mexico . De meerderheid van de Oekraïense joden woont in vier grote steden: Kiev (ongeveer de helft van alle joden die in Oekraïne wonen), [8] Dnipro , Kharkiv en Odessa . [104] Rabbijnen Yaakov Dov Bleich van Kiev en Shmuel Kaminezki [105] van Dnipro worden beschouwd als een van de meest invloedrijke buitenlanders in het land. [106] Geopend in oktober 2012 in Dnipro, het multifunctionele centrum van Menorahis waarschijnlijk een van de grootste Joodse gemeenschapscentra ter wereld. [107] [108]

Er is een groeiende trend onder sommige Israëli's om Oekraïne te bezoeken op een "roots trip" om in de voetsporen te treden van het Joodse leven daar. [109] Onder de bezienswaardigheden wordt meestal Kiev genoemd, waar het mogelijk is om de paden van Sholem Aleichem en Golda Meir te volgen ; Zhytomyr en Korostyshiv , waar men de voetstappen van Haim Nahman Bialik kan volgen ; Berdychiv , waar men het leven van Mendele Mocher Sforim kan volgen ; Rivne , waar men de koers van Amos Oz kan volgen ; Buchach – het pad van SY Agnon ; Drohobych– de plaats van Maurycy Gottlieb en Bruno Schulz . [109]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dat is wel helemaal waar, de gemiddelde rus gaat niet vrijuit. Echter kan de gemiddelde rus er ook niet heel veel aan doen bij dat regime tenzij er heel veel tractie komt op hetzelfde moment. Dat is in Rusland niet eenvoudig, totalitaire regimes zijn veelal nog het meest gewelddadig naar het eigen volk.

Hier in NL kun je protesteren als de overheid ons land in een oorlog sleurt (nu nog tenminste) maar op het moment dat je ergens in een donker gat verdwijnt voor 15 jaar wordt dat minder eenvoudig.

Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur of erachter sta wat er in Rusland gebeurt, eerder het tegendeel is waar, en wat de gemiddelde Rus doet maar ik snap wel dat het niet eenvoudig is als je bv kinderen heb om voor te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:52:
[...]

We moeten er voor waken dat we Rusland niet achterlaten zoals Duitsland na WO1, tegelijkertijd moeten we er ook voor waken dat we niet hetzelfde (of ander) regime met dezelfde ambities daar laten zitten. Dat is een lastige spagaat.
Waarom niet? We hebben gezien dat pappen en nathouden hetzelfde resultaat heeft. Laat ze er dan ook maar onder lijden en doe vooral hetzelfde als met Duitsland na WO1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit behoorlijk zwart wit. Hoe kun je zo simpel oordelen over een volk wat al zo lang geïndoctrineerd en onderdrukt wordt, met propaganda, dreiging en fysiek geweld?

Gisteren dat filmpje toevallig gezien van die moeder die haar zoon zocht die vecht aan het front?

De wanhoop nabij over het welzijn van haar zoon, maar tegelijkertijd de angst om zich uit te spreken over haar menselijke, moederlijke emoties.

Dat is de realiteit waarin deze mensen leven.

Onderdrukking.

Maar omdat 'wij' vinden dat er maar een interne Russische revolutie moet komen, mogen ze wel even snel wat minder passief worden.

Ik denk dat die beslissing niet bij jouw of mij ligt, maar altijd nog bij het Russische volk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:59:
Ik volg op Telegram de OSINT kanalen maar het valt mij op dat deze steeds meer Russisch lijkt te worden met beelden van Russische inbeslagnames van nlaws en javelins enz. En de Oekraïnse 'successen' worden weinig meer getoond.

Is dit een realistisch beeld? Langzaamaan lijkt Rusland toch wel steeds verder op te rukken beetje bij beetje.
Javelin en NLAW zonder munitie heb je niets aan, en natuurlijk als er soldaten doodgaan dan kun je onder bepaalde omstandigheden hun voertuigen, wapens, en munitie (her)gebruiken.

En het eerste slachtoffer in oorlog is (de) waarheid. Ik zou van beide kanten de boel met een korrel zout nemen, vooral van RU (de propaganda is daar een paar graadjes erger) maar ook van UA (zijn al meerdere dingen incorrect gebleken zoals aantallen of de dood van de grenswachten op Slangeneiland).
Ugchel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:51:

Het is vooral een onderbuik die begint te brallen, maar ergens denk ik stuur alsjeblieft een paar nukes richting Moskou om Putin terug in z’n hok te stoppen. Als de mensheid dan vernietigd wordt is het geruststellend dat we dan tenminste allemaal gegaan zijn. (Putin heeft zich al eens misrekend, ik zou grif geld over hebben voor zijn werkelijke gedachten als hij vanuit zijn buitenverblijf in Moskou de nukes over en weer over ziet vliegen… )

Ik mag hopen dat er binnenkort al dan niet offensieve acties gaan komen vanuit waar dan ook, om te tonen dat ‘we’ ons niet blijven laten bespelen, want dan eindigt het gezeur nooit.
Yeah, liever niet nukes offensief. Als ik morgen doodga whatever, maar ik heb kinderen. Laten we kinderen zoveel mogelijk uit dit conflict houden. Die hebben er niets mee te maken...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07
Indoubt schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Dat is wel helemaal waar, de gemiddelde rus gaat niet vrijuit. Echter kan de gemiddelde rus er ook niet heel veel aan doen bij dat regime tenzij er heel veel tractie komt op hetzelfde moment. Dat is in Rusland niet eenvoudig, totalitaire regimes zijn veelal nog het meest gewelddadig naar het eigen volk.

Hier in NL kun je protesteren als de overheid ons land in een oorlog sleurt (nu nog tenminste) maar op het moment dat je ergens in een donker gat verdwijnt voor 15 jaar wordt dat minder eenvoudig.

Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur of erachter sta wat er in Rusland gebeurt, eerder het tegendeel is waar, en wat de gemiddelde Rus doet maar ik snap wel dat het niet eenvoudig is als je bv kinderen heb om voor te zorgen.
Het gaat daarom ook niet om schuld, maar om druk. Uiteindelijk kiest / tolereert een volk haar leiders.

Overigens is elk kind in Rusland onder Putin's bewind verwekt waarvan het merendeel na openbaring van diens twijfelachtige daden.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 18-03-2022 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Update. 18-03-2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zb1qgkp-NTeUDF-FPOvIhw47YFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeQZOxKfCzpOv9uN0IDYAr2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_JLmpGJn1imf-MW_ZcSLKrRPys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXCSwxo3IcUxPm2GgTMAWlRx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luLU2cVXoE76ccUaeWmzRg2lXgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00N4uif9IfxN105ktR25nsH1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Emgeebee schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Ik ken meerdere Russen in Nederland die inmiddels dezelfde draai als jij gemaakt hebben. Die zeggen letterlijk blij te zijn met de sancties en dat er intern iets dient te veranderen. Laten we hopen dat het een eerste stap is maar ik vrees dat de 'binnenlandse' Russen nog lang niet zover zijn... :|
Ik heb met mijn vrouw eenzelfde discussie gevoerd: vanuit onze optiek van vrijheid en voor onze rechten opkomen is het soort-van logisch om het niet te accepteren en er tegenop te staan.

Maar als je het omdraait en kijkt naar China en Rusland betekent opstaan tegen het regime een einde aan je sociale bestaan: je verliest mogelijk je baan, je rechten, je mogelijkheden, maar ook je familie en kinderen ondergaan dat lot.

In China is dit geautomatiseerd tot een sociaal contract met een puntensysteem, in Rusland wordt het geregeld met een wrede ordedienst, inlichtingendienst en de goelag/werkkampen.

Dus het vergt enorme moed vergeleken met op het malieveld gaan staan met je bordje om in Rusland op te staan, zelfs als er niets op je bordje staat. Ik denk dat veel Russen het spel dus spelen ondanks dat de spelregels ze niet aanstaan en dit goedpraten - zoals iedereen alles voor zichzelf goedpraat. Cognitieve dissonantie is dan moeilijk te doorbreken, dus als je al decennia Russische propaganda volgt ga je niet van de een op andere dag besluiten dat je er al decennia lang naast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online

De herbouw van Duitsland gebeurde onder de bezetting van Duitsland. Een bezetting van Rusland lijkt me niet realistisch, de herbouw daarbij ook niet. Laat ze maar in hun eigen sop gaar koken daar. Als ze iets willen, doen ze het zelf maar. Ligt niet binnen onze invloed, en we zien het resultaat van jarenlang dictatortje verwennen. Dat moeten we vooral niet gaan herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:46:
[...]

Rusland heeft de afgelopen honderden jaren misschien een kleine tien jaar in een democratie geleefd en zelfs dat was relatief. Het is een land dat eigenlijk altijd autocratisch werd geleid, net zoals China. Daar komt de nodige (<- tussen aanhalingstekens) onderdrukking bij kijken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Het gaat daarom ook niet om schuld, maar om druk. Uiteindelijk kiest / tolereert een volk haar leiders.

Overigens is elk kind in Rusland onder Putin's bewind verwekt waarvan het merendeel na openbaring van diens twijfelachtige daden.

Ultiem is het ook een oplossing als de laatste Rus is verhongerd.
Vergeet niet dat iedereen onder de 30 in Rusland is opgegroeid met putins jongeren (Nashi) een soort van hitlers jeugd.

Dit is een hele interessant docu en zeker het kijken waard om iets meer van Rusland te begrijpen.
en nee is dit geen fake wappie sjizzel maar een kwaliteit NPO uitgezonden documentaire over hoe putin jeugd gebruikt om politieke vrijheid te onderdrukken.
[YouTube: Putin's Kiss ⎜WHY STORIES? ⎜(Documentary)]

[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 18-03-2022 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:59

Aparte redenatie.

Zelfs in het geweldige westen worden mensen in grote getallen gehersenspoeld. En wij hebben hier (bijna) alle informatie vrij toegankelijk, iets wat zij niet hebben.

Corona? Desinformatie was een tactiek van een bepaalde hoek, en succesvol. Brexit? Idem. Trump tot president? Idem.

Ik denk dat we heel erg goed in de spiegel moeten kijken, voordat we anderen aanwijzen als passief of hun wijzen op hun verantwoordelijkheid. Want als je naar de context kijkt doen we het niet eens zoveel beter hier.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

Oryx is inmiddels de "mijlpaal" van 1500 vernietigde Russische voertuigen voorbij. Zelf noemt hij dit unsustainable voor de Russen.
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1504597290157285377]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Rusland heeft de afgelopen honderden jaren misschien een kleine tien jaar in een democratie geleefd en zelfs dat was relatief. Het is een land dat eigenlijk altijd autocratisch werd geleid, net zoals China. Daar komt de nodige (<- tussen aanhalingstekens) onderdrukking bij kijken.
Ik zie dat ook niet veranderen, met of zonder Poetin. De vergelijking met Duitsland gaat niet op ongeacht de uitkomst van deze oorlog. Dan zouden we Rusland moeten verdelen onder China, Japan, Amerika, VK, Frankrijk etc. Dat is niet realistisch. Poetin is het gevolg van een zieke samenleving, niet een toevallige gebeurtenis. Die samenleving spuugt gewoon de volgende schurk uit als dictator.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Niet echte een goede tactiek op zo op een kluitje te blijven.
Wel wat hightech machinegun spul.

https://www.reddit.com/r/...et_cam_captures_his_unit/

[ Voor 191% gewijzigd door Simbob op 18-03-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:32:
[...]

Volgens mij is de bezetting niet per se het belangrijke element in de vergelijking, voor zover er een vergelijking mogelijk is.

Ik denk dat de problematiek zit in de machtspolitiek binnen Rusland en ben met je eens dat die zich niet zomaar laat verwijderen. Macht, status, narcisme, tis verslavend. Er is geen verlies mogelijk.

[...]

De wrok gaat vooral ontstaan als de narcist blijft zitten, mijn inziens.
Ik denk dat het ook goed zou zijn als de Russische Federatie voor een deel uiteenvalt.
Deze is nu grotendeels gebaseerd op repressie van hele gebieden, van volkeren. Je zult daarmee altijd een politiek systeem hebben dat op die repressie gebaseerd is.
En die geïnternaliseerd machtsstrijd, gaat externaliseren op anderen. Je kunt niet zomaar omschakelen tussen een systeem voor interne en externe politiek.

Bijna geen enkel gebied is zo groot als Rusland. Overal op de wereld, lijkt rust pas terug te keren, wanneer een groep mensen autonoom kan zijn en een eigen identiteit kan ontwikkelen.
Zelfs hier in Europa is het in Spanje vs Catalonië nog onrustig. En uit Brexit blijkt maar weer dat de Noord-Ierse situatie ook nog steeds erg gevoelig ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Simbob schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:01:

Bijzonder, die eerste raket die eerst in een rechte lijn gaat, daarna een parabolische baan beschrijft.

Wanneer hebben de Russen nou eens door dat tanks bijna volkomen onbruikbaar zijn in moderne oorlogsvoering waarbij de tegenstander een hoop MANPADs heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe

Is van de eerste dag van de invasie, eerdere filmpje was niet uit Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:00:

Oryx is inmiddels de "mijlpaal" van 1500 vernietigde Russische voertuigen voorbij. Zelf noemt hij dit unsustainable voor de Russen.
[Twitter]
Oryx zitten twee mensen achter: Stijn Mitzer en Joost Oliemans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:07:
[...]

eerdere filmpje was niet uit Oekraïne.
klopt daarom verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online

Wat ik lees uit de comments is dit een filmpje uit 2017 en heeft niks met de oorlog in UK te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:51

[Twitter]
De vraag is, hoe geraak je daar in hemelsnaam uit.
Poetin heeft zichzelf schaakmat gezet.
Oekraine gaat nooit de Krim erkennen, laat staan de separatistische regio's
Poetin wil absoluut als minimum de Krim officieel erkend zien als Russisch gronggebied.
Zolang Oekraine de russen kan afhouden, wat hun blijkbaar wonderwel aan het lukken is,( wie had gedacht na 3 weken dat er nog geen 1 tank in Kyiv zou staan), zal Zelensky op dat punt geen duimbreed toegeven.
Maar met welke trofee moet Poetin dan naar huis?
We zijn in een soort patsteliing gekomen waar ik niet dadelijk een propere uitweg zie, helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR

[Twitter]
Ik zit net te tellen inderdaad.

2278 gemelde voertuigen vernield/vernietigd/achtergelaten
> 200 helictopters en vliegtuigen

En een enorme hoeveelheid troepen.

Vervangen is sowieso een uitdaging, de dooi is begonnen dus bewegingsvrijheid is een uitdaging en de kwaliteit van de troepen wordt alleen nog maar minder. Ik hoor inmiddels niemand meer beweren dat ze het beste voor het laatst bewaard hebben.

In het oosten is er nog een kleine doorbraak mogelijk, al weet ik niet of Ukraine nog een tegenaanval kunnen of willen uitvoeren. Het is namelijk daar waar Rusland wel enig luchtoverwicht lijkt te hebben en Ukraine nog geen beschikking heeft over NATO wapens door problemen met isolatie en aanvoer.

Tegelijkertijd verloren daar gisteren enkele Amerikaanse luchtmachtmilitairen het leven, mogelijk trainers/coordinatie. Edit: blijkt onzin/propaganda.

Vraag is welk van de twee partijen het meeste baat heeft bij meer tijd: Ukraine lijkt veel te verliezen te hebben met de belegering van een aantal steden/plaatsen, maar weet ook dat daarvoor buigen en een slechte deal accepteren op de lange termijn voor problemen zorgt. Rusland heeft blijkbaar niet zoveel tijd, al lijken ze niet veel haast met onderhandelen ook te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:09:
Tegelijkertijd verloren daar gisteren enkele Amerikaanse luchtmachtmilitairen het leven, mogelijk trainers/coordinatie.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jerie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Oryx zitten twee mensen achter: Stijn Mitzer en Joost Oliemans
Volgens mij doen er met het tellen meer mensen mee. Dat mag ook wel, gezien de hoeveelheid materiaal dat voorbijkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 13:23

Jebus4life

BE User

Major_ton schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Wat we achterlaten is natuurlijk één groot vraagteken, al ben ik zelf nog steeds van mening dat militair ingrijpen het waarschijnlijk niet tot een nucleaire oorlog zal brengen. Het is eerder 2 voor 12 geweest en waarschijnlijk zal ook Putin wel twee keer nadenken waar hij aan begint. Maar dat zoiets speculeren is, is natuurlijk wel duidelijk.

Waar het (in mijn brein in ieder geval) op vastloopt, is dat we nu toekijken omdat het niet 'ons' conflict is, Oekraïne is geen NAVO en EU en dus doen we alles behalve militair ingrijpen. Politiek gezien is dat begrijpelijk, maar humanitair is het onmogelijk te verantwoorden, want wat als Putin wél Polen binnen wandelt? Dan plots grijpen we wel in (we zullen wel moeten, want dat is het mandaat wat we opgesteld hebben), maar humanitair verandert er niks. De spelregels veranderen, maar deze spelregels mogen van mij overboord gegooid worden wanneer er op een dergelijke schaal slachtingen plaatsvinden.
Je kan als US/NAVO niet de policeman van de volledige wereld spelen.
Het zal altijd met selectieve interventies blijven, er zijn tientallen live conflicten waar we ook niet in tussenkomen. Waarom moeten we militair tegen Rusland optreden, terwijl we in het conflict rond Tigray of in Jemen quasi volledig aan de kant blijven staan? Nog erger, daar horen we nauwelijks iets over en daar doen we zelfs geen benefiets voor...

Dit is qua schaal groter, maar de mensenrechtenschendingen in deze conflicten doen echt niet onder voor het conflict in Oekraïne... Om niet te spreken over wat er bv gebeurd in China of Noord Korea waarvoor we ook met plezier onze ogen sluiten...

Dat betekent niet dat we Oekraïne niet moeten steunen, en dat doen we ook. Maar fact of the matter is dat ze geen deel van de club uitmaken, dus militair doen we niets. Is dat rechtvaardig? Waarschijnlijk niet, maar het is nu eenmaal zo...

[ Voor 6% gewijzigd door Jebus4life op 18-03-2022 10:11 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
DoubleDutch schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Wat ik lees uit de comments is dit een filmpje uit 2017 en heeft niks met de oorlog in UK te maken.
dat was het eerste filmpje, wel spectaculair, maar idd niet van nu.
2de filmpje van de ambush is van nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]
Die grote witte V op de BMP is toch echt iets unieks aan de strijd nu.

Dat iemand in een comment claimt dat het nep is gaat eigenlijk overal wel voor op. Waarom dat hier melden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Nu online
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:12:
[...]

Dat iemand in een comment claimt dat het nep is gaat eigenlijk overal wel voor op. Waarom dat hier melden ?
Post is aangepast,was eerst een ander filmpje te zien, die met de grote V was bij mij niet zichtbaar. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nordcore schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:20:
[...]

Wow, dit doet gewoon pijn om te lezen, brok in mijn keel.
Same here. Heb zelf ook een kind in die leeftijd en om dat soort dingen te lezen brengt tranen in m'n ogen :'(

Dode volwassenen kan ik vreemd genoeg mee omgaan maar kinderen... nee... ;w

[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 18-03-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
[...]

Ik vroeg me ook al af vaar de V markeringen zo in eens vandaan kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:12:

Eerst stond er een andere link, dat was uit 2017 en had niets met deze oorlog te maken.

Dat werd vervangen door dit filmpje, een hinderlaag maar wel eentje van 3 weken geleden en daarmee minder relevant voor de huidige strijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:54
Volgens mij heeft hij het over dit, wat dus blijkbaar niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Lijkt wel zerg... :/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

xbeam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Ik vroeg me ook al af vaar de V markeringen zo in eens vandaan kwam.
V = Kyiv front westelijk van de Dnjepr
O = Kyiv front oostelijk van de Dnjepr
Z in een box: Kharkiv front
Z zonder box: Krim front, LPR/DPR seperatisten

Die markeringen zijn nodig als je hezelfde materiaal gebruikt als de vijand. De Z is ook een effectief propagandasymbool geworden.

[ Voor 16% gewijzigd door IJzerlijm op 18-03-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik kan het niet meer vinden, maar zag gisteravond airforce uniform met een verhaal erbij dat er twee 'adviseurs' zouden zijn omgekomen in het oosten. Heb de opmerking verwijderd tot ik de bron kan vinden.
Stroopwafels schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:16:
[...]

Volgens mij heeft hij het over dit, wat dus blijkbaar niet klopt.

[Twitter]
Thanks, ik ga er voor nu vanuit dat ik dezelfde onzin gezien heb.

[ Voor 34% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:35

jgj82

Ja, maar = nee

Spotmatic schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Bijzonder, die eerste raket die eerst in een rechte lijn gaat, daarna een parabolische baan beschrijft.

Wanneer hebben de Russen nou eens door dat tanks bijna volkomen onbruikbaar zijn in moderne oorlogsvoering waarbij de tegenstander een hoop MANPADs heeft?
Wat hebben MANPortableAirDefenceSystems met tanks van doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

jgj82 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:20:
[...]
Wat hebben MANportableAirDefenceSystems met tanks van doen?
Ik dacht dat ze ook tegen tanks en andere voertuigen werden gebruikt? Of heb ik dat mis?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:45

gws24

Thinking is hard!

De russen zijn nog een hoge officier kwijt, een kolonel dit keer:

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:45

gws24

Thinking is hard!

Spotmatic schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Ik dacht dat ze ook tegen tanks en andere voertuigen werden gebruikt? Of heb ik dat mis?
Dat zijn AT (anti tank) wapens zoals de Javelin, nlaw en at-4. Lijken qua design, buis vanaf schouder gevuurd, wel op manpads maar is een andere categorie bedoeld voor een ander type doelwit (vliegtuigen hebben meestal niet zoveel bepantsering).

[ Voor 11% gewijzigd door gws24 op 18-03-2022 10:28 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Pagina: 1 ... 51 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: