*knip* we zijn een discussie forum, s.v.p. alleen posts met discussie waarde.
[ Voor 87% gewijzigd door defiant op 18-03-2022 00:47 ]
een treffende spreuk
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 87% gewijzigd door defiant op 18-03-2022 00:47 ]
een treffende spreuk
Putin had in de eerste week van de invasie toch al gedreigd met nucleaire wapens?Sebazzz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:26:
[Twitter]
Werd net ook in Op1 genoemd.
Met linkje nu : https://www.bloomberg.com...ats-if-war-drags-u-s-says
Volgens mij heeft Putin alleen aangegeven kordaat te reageren op iedereen die Oekraïne zal helpen/Rusland zal tegenwerken en is de nucleaire afdeling in een hogere staat van paraatheid gebracht. Beide acties zijn geen specifiek dreigement van een daadwerkelijke nucleaire aanval. Dit zal een (mogelijke) volgende stap zijn.XWB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:55:
[...]
Putin had in de eerste week van de invasie toch al gedreigd met nucleaire wapens?
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Elke overleden persoon is er 1 teveel laten we dat voorop stellen (bedoel doe er niet luchtig over)alexbl69 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:03:
Wat de uitkomst ook is, Oekraïne zal na dit conflict niet meer bestaan, het hele land is verwoest en de bevolking is gedecimeerd.
so ? ipv "langzaam" afbouwen van een russiche afhankelijkheid .. (gas bv) zetten we in op elektrische verwarming / duurzaamheid .. dat betekend dat Rusland gewoonweg minder inkomsten heeft PUNT. 0.65 cent voor gas vind men niet echt "schrikbarend" maar dankzij omvallende energie maatschappij-en (pre war) .. en nu 3.50 per m3 is dat best slikken (mocht het je gepasseerd zijn) .. en de chiptekorten doen ook geen goed .. anders hadden mensen nu al lang alternatiev(en) .. zeker als je 2.000m3 verstookt ..Waar we echter wel mee bezig zijn is een economische / digitale oorlog waarbij we wel degelijk ook in ons eigen vlees snijden.
dat is ook wel een uitdaging inderdaad ..Honderd jaar geleden kon Stalin nog zeggen 'hoeveel divisies heeft de paus?'. Putin kan zich beter afvragen hoe lang hij de Russische economie nog enigszins draaiende kan houden voordat de winkels allemaal leeg zijn, het halve land werkloos is en er een volksopstand komt.
Tja vanalles
Kinderen in massagraven, sommige nog in pyjama:Bij de ingesloten inwoners van het belegerde Marioepol bleven afgelopen weken drie journalisten van AP. Dit is hun verslag.
Zoals vaker tijdens oorlog, de haat naar de vijand is aanwezig:Daar liggen alle kinderlichaampjes, in een smalle greppel die onder aanhoudende beschietingen haastig is gegraven, in de bevroren aarde van Marioepol. Een ervan is dat van de 18 maanden oude Kirill, de hoofdwonde veroorzaakt door een granaatscherf bleek te veel voor zijn kleine peuterlichaam. Ook de 16-jarige Ilja ligt er, hij verloor zijn benen bij een explosie tijdens een voetbalwedstrijd. En het meisje van hoogstens 6 jaar in haar pyjama met eenhoorns, is een van de eerste kinderen die in Marioepol door een Russische granaat omkwamen.
Samen met tientallen anderen liggen ze in dit massagraf aan de stadsrand. Zo snel mogelijk gooien de werklui de lichamen erin, want hoe minder lang ze buiten zijn, hoe groter hun eigen overlevingskansen.
Zoeken naar water:‘Ik wil alleen maar dat dit voorbij is’, zegt een woedende Volodimir Bykovsky terwijl hij gekreukelde zwarte lijkzakken van een vrachtwagen trekt. ‘Ik haat ze, die lui die dit begonnen zijn!’
Meubelen opofferen om vuur te maken:De omliggende wegen liggen vol mijnen en de haven is afgesloten. Het eten raakt op en de Russen hebben hun humanitaire inspanningen om het aan te voeren gestaakt. Elektriciteit is er haast niet meer en water is schaars – de bewoners smelten sneeuw om te drinken. Sommige ouders hebben zelfs hun pasgeboren kinderen in het ziekenhuis gelaten, misschien wel in de hoop ze een kans op leven te geven op de enige plek waar nog wat elektriciteit en water is.
De doden liggen op straat:Mensen verbranden meubilair om in de vrieskou hun handen te warmen en op roosters het weinige eten te koken dat er nog is. Die roosters zelf worden gebouwd met het enige dat in overvloed voorradig is: bakstenen en stukken metaal van verwoeste gebouwen die overal op straat liggen.
Gezinnen is gezegd hun doden op straat te laten liggen, omdat het te gevaarlijk is om begrafenissen te houden.
Veel van de burgers van wie AP de dood heeft vastgesteld, waren kinderen en moeders, ondanks de Russische beweringen dat er geen burgers zijn aangevallen. Volgens artsen behandelen ze per gewonde Oekraïense soldaat tien burgers.
XWB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:36:
Verslag uit Marioepol:
In Marioepol is de dood overal
[...]
Kinderen in massagraven, sommige nog in pyjama:
[...]
Zoals vaker tijdens oorlog, de haat naar de vijand is aanwezig:
[...]
Zoeken naar water:
[...]
Meubelen opofferen om vuur te maken:
[...]
De doden liggen op straat:
[...]
Tja vanalles
Ik houd mij hard vast. De Drone beelden mariupol begin iets weg te krijgen van GroznyXWB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:36:
Verslag uit Marioepol:
[...]
[...]
[...]
Zoeken naar water:
[...]
[...]
[...]
[ Voor 24% gewijzigd door xbeam op 18-03-2022 01:40 ]
Lesdictische is mijn hash#
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Waar je het over hebt is ook een explosie die jouw jonge dochters en vrouw wegvaagd. Bedenk dat goed. En stop die praatjes over warme huizen van anderen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, hoe frustrerend ook. Allemaal.Major_ton schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 01:04:
Al millennia lang moet het volk lijden onder de tirannie van een enkeling of een kleine club van idoten. Wanneer houdt het toch eens op. En hoe lang kijken we dit nog aan? Ja kans op WWIII en MAD bla bla bla. Ik snap de angst als je hier veilig en warm zit, maar je hebt het niet voor het zeggen waar je wieg staat. Voor hetzelfde geld was je in Oekraïne geboren en zat je nu in de ellende. Nu ben ik vader van 2 jonge dochters, 7 en 3 jaar en dan zou je het bericht krijgen dat je vrouw en kinderen zijn weggevaagd door een explosie. De eindeloze wanhoop en woede. Nee, veeg de boel nu maar schoon, trap de Russen uit Oekraïne ongeacht het risico. De tijd van aankijken en de-escaleren is wat mij betreft voorbij.
een treffende spreuk
Ik geef je geen ongelijk hoor, we zitten ook allemaal in hetzelfde schuitje, maar dat geldt dan dus ook voor Putin en zijn vriendjes. De horror die nu gaande is in Oekraïne is ook niet nieuw in de wereld en toch grijpt het mij nu meer aan of misschien zit het vat van verdriet en onbegrip nu gewoon een keertje vol. Ik vraag mij nu (openlijk) af of mijn, onze, veiligheid nu meer waard is dan die van hen die nu ten onder gaan. Ik ben van mening dat we de vuist ook vóór de invasie hadden moeten maken en dat het nu te laat is en meer risico's met zich meebrengt. Op voorhand hadden we kunnen aangeven dat alles wat met vijandige bedoelingen vanuit Rusland de grens overgaat naar Oekraïne met een harde klap vernietigd zou worden. Wij hoeven niks van Rusland af te pakken en Rusland moet van een ander afblijven. Dan had Putin in dat opzicht in ieder geval een keuze én duidelijkheid gehad, waar er nu altijd nog een mogelijkheid bleef bestaan dat het westen misschien zou accepteren dat Oekraïne geannexeerd zou worden. Ondertussen loopt het aantal burgerslachtoffers in rap tempo op en ergens trek ik in ieder geval een grens. Toegegeven dat hier een hoop emotie bij zit, want rationeel denken vind ik lastig tegen een dergelijke vijand waarbij elke overtuiging is ontstaan uit louter leugens en illusies. Dat maakt het onbegrip en de verbazing alleen maar groter. En dus vind ik het tijd dat we ingrijpen en de Russische troepen uit Oekraïne moeten verjagen onder de vlag van een eigen 'vredesmissie'. Als dat MAD zou triggeren (wat ik werkelijk niet geloof), dan zal het vroeg of laat tóch wel gebeuren, want dan is dat Putin zijn endgame ongeacht wat er daarvoor ook gebeurt.pro_6or schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 01:26:
[...]
Waar je het over hebt is ook een explosie die jouw jonge dochters en vrouw wegvaagd. Bedenk dat goed. En stop die praatjes over warme huizen van anderen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, hoe frustrerend ook. Allemaal.
Wat maakt Oekraïne voor je gevoel nou zoveel anders dan alle andere oorlogen waar nog veel meer gezinnen zijn weggevaagd? Dat het zo dichtbij aanvoelt? Dat je je meer herkent in de slachtoffers? Dat de media er zoveel aandacht aan besteed? In al die andere oorlogen was wegkijken kennelijk zo gemakkelijk, terwijl daar diezelfde eindeloze wanhoop en woede speelde. Veel slachtoffers zullen vast even gedacht hebben veeg de boel nu maar schoon, maar op veel begrip of medeleven konden die hier niet rekenen.Major_ton schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 01:04:
Al millennia lang moet het volk lijden onder de tirannie van een enkeling of een kleine club van idoten. Wanneer houdt het toch eens op. En hoe lang kijken we dit nog aan? Ja kans op WWIII en MAD bla bla bla. Ik snap de angst als je hier veilig en warm zit, maar je hebt het niet voor het zeggen waar je wieg staat. Voor hetzelfde geld was je in Oekraïne geboren en zat je nu in de ellende. Nu ben ik vader van 2 jonge dochters, 7 en 3 jaar en dan zou je het bericht krijgen dat je vrouw en kinderen zijn weggevaagd door een explosie. De eindeloze wanhoop en woede. Nee, veeg de boel nu maar schoon, trap de Russen uit Oekraïne ongeacht het risico. De tijd van aankijken en de-escaleren is wat mij betreft voorbij.
Annexatie vs burgeroorlog.sampoo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 02:22:
[...]
Wat maakt Oekraïne voor je gevoel nou zoveel anders dan alle andere oorlogen
Dat zit wel Schnorr.
Anders stop je even met invullen wat een ander voelt. Wat een ontzettend gezuig op hypocrisie. Waarom doe je dit?sampoo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 02:22:
[...]
Wat maakt Oekraïne voor je gevoel nou zoveel anders dan alle andere oorlogen waar nog veel meer gezinnen zijn weggevaagd? Dat het zo dichtbij aanvoelt? Dat je je meer herkent in de slachtoffers? Dat de media er zoveel aandacht aan besteed? In al die andere oorlogen was wegkijken kennelijk zo gemakkelijk, terwijl daar diezelfde eindeloze wanhoop en woede speelde. Veel slachtoffers zullen vast even gedacht hebben veeg de boel nu maar schoon, maar op veel begrip of medeleven konden die hier niet rekenen.
Maar nu is het "WW 3 bla bla bla" en riskeer alles maar? Hoor je wel wat je zegt? Ik ben verbijstert hoe Oekraïne de levens van zovelen totaal lijkt te beheersen en zodanig dat ze alle rationaliteit lijken te verliezen.
Dat had geen indruk gemaakt. Rusland zou evengoed alles riskeren, zoals de VS alles wilde riskeren om Russische kernwapens op Cuba te voorkomen tijdens de Cubacrisis. Die waren bedoeld om een Amerikaanse invasie te helpen voorkomen. China zou ook alles riskeren wanneer de Amerikanen Taiwan dusdanig zouden willen bewapenen dat China het niet zou kunnen innemen.Taiwan is echter door de kleine omvang en de grote afstand met de VS geen gebied waar de Chinese mogelijkheden om het in te nemen gauw tot nul zouden kunnen worden gebracht, dus China zal veel meer geduld kunnen betrachten.Major_ton schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 02:12:
[...]
Op voorhand hadden we kunnen aangeven dat alles wat met vijandige bedoelingen vanuit Rusland de grens overgaat naar Oekraïne met een harde klap vernietigd zou worden. Wij hoeven niks van Rusland af te pakken en Rusland moet van een ander afblijven.
Lees mijn bovenstaande post voor wat meer nuance. Daar worden je vragen grotendeels beantwoord en benoem ik ook mijn gebrek aan rationeel te kunnen zijn in dit geval. En je hoeft het uiteraard niet met mij eens te zijn, ik spreek alleen mijn mening uit en leg het niemand op. Een mening overigens die ontstaat uit wat ik weet (en dat is lang niet alles!) en hoe ik het ervaar. Een mening die niet vastgeroest zit en mede door het te benoemen en uit te spreken lokt het reacties uit, zoals die van jou, wat leidt tot nieuwe inzichten die mijn mening mogelijk kunnen beïnvloeden. Alleen liever niet op de manier zoals jij reageert.sampoo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 02:22:
[...]
Wat maakt Oekraïne voor je gevoel nou zoveel anders dan alle andere oorlogen waar nog veel meer gezinnen zijn weggevaagd? Dat het zo dichtbij aanvoelt? Dat je je meer herkent in de slachtoffers? Dat de media er zoveel aandacht aan besteed? In al die andere oorlogen was wegkijken kennelijk zo gemakkelijk, terwijl daar diezelfde eindeloze wanhoop en woede speelde. Veel slachtoffers zullen vast even gedacht hebben veeg de boel nu maar schoon, maar op veel begrip of medeleven konden die hier niet rekenen.
Maar nu is het "WW 3 bla bla bla" en riskeer alles maar? Hoor je wel wat je zegt? Ik ben verbijstert hoe Oekraïne de levens van zovelen totaal lijkt te beheersen en zodanig dat ze alle rationaliteit lijken te verliezen.
Ik vul niets in, ik reageer op basis van zijn woorden waar weinig ontzag leek te zijn voor wat WW3 zou inhouden, maar ik zie dat @Major_ton zijn reactie naderhand genuanceerd heeft. Hij gelooft niet dat militair ingrijpen door het Westen zou leiden tot WW3 en dat het gebruik van kernwapens ons bespaard zou blijven. Daar ben ik het overigens niet mee eens, maar het is een stuk redelijker om vanuit die gedachte te zeggen schop die Russische soldaten uit Oekraïne.Emgeebee schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 02:33:
[...]
Anders stop je even met invullen wat een ander voelt. Wat een ontzettend gezuig op hypocrisie. Waarom doe je dit?
Ik zou je een +1 geven ware dat ik het... Ongepast vind. (Niks ten nadelen van de +1'ers trouwens).XWB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:36:
Verslag uit Marioepol:
[...]
[...]
[...]
Zoeken naar water:
[...]
[...]
[...]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Helaas. Voor pak m beet 1990 waren er 2 of misschien 3 landen die t schaakbord om kon kiepen. Nu zijn het er misschien wel 5. Hoe meer het er worden hoe groter de kans is dat t mis gaat.codex schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 04:50:
Ik denk voornamelijk dat we verder moeten kijken dan het conflict dat nu speelt, naar hoe een scenario waarmee dreigen met een nucleaire oorlog uitgesloten kan worden waardoor een agressor zijn gang kan gaan.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Het ligt halverwege op de route van de Donbas naar de Krim. Als Marioepol is gevallen hebben de Russen een landbrug van Rusland naar de Krim.Newjersey schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 06:35:
Ik vraag me toch af waarom het Russische leger zo hard op Marioepol in gaat. Zou dat vanwege het Azov Batallion zijn die daar één van zijn grote basissen heeft?
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Wow, dit doet gewoon pijn om te lezen, brok in mijn keel.XWB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:36:
Verslag uit Marioepol:
[...]
[...]
[...]
Zoeken naar water:
[...]
[...]
[...]
Azov is door de propaganda in Rusland en ook daar buiten tot een mythische omvang opgeblazen en Marioepol is als het ware de Reichstag die genomen moet worden in deze WW2 reenactment die Putin aan het opvoeren is.Newjersey schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 06:35:
Ik vraag me toch af waarom het Russische leger zo hard op Marioepol in gaat. Zou dat vanwege het Azov Batallion zijn die daar één van zijn grote basissen heeft?
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dus als ik jou mag geloven is Azov maar heel klein en zijn ze niet nationalistisch? Aangezien jij dit propaganda noemt.IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:26:
[...]
Azov is door de propaganda in Rusland en ook daar buiten tot een mythische omvang opgeblazen en Marioepol is als het ware de Reichstag die genomen moet worden in deze WW2 reenactment die Putin aan het opvoeren is.
In de oorlog met meer dan 100.000 troepen per zijde is een bataljon maar een klein stukje.Newjersey schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:28:
[...]
Dus als ik jou mag geloven is Azov maar heel klein en zijn ze niet nationalistisch? Aangezien jij dit propaganda noemt.
[ Voor 14% gewijzigd door IJzerlijm op 18-03-2022 07:39 ]
Niet letterlijk: Hij noemde toen de afschrikkingskracht paraat zetten.XWB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:55:
[...]
Putin had in de eerste week van de invasie toch al gedreigd met nucleaire wapens?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
De wereldschokkende 900 mensen waarvan ongeveer 10% ultra zijn, zou ik niet groot willen noemen.Newjersey schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:28:
[...]
Dus als ik jou mag geloven is Azov maar heel klein en zijn ze niet nationalistisch? Aangezien jij dit propaganda noemt.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 18-03-2022 07:46 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
In 2014 waren en 800 leden, in 2016 waren dat er al 4000. Geen idee hoe groot het nu is. Dat gevecht rond Marioepol kan Putin natuurlijk expliciet naar zijn volk verkopen als een strijd tegen nazi's.IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:26:
[...]
Azov is door de propaganda in Rusland en ook daar buiten tot een mythische omvang opgeblazen en Marioepol is als het ware de Reichstag die genomen moet worden in deze WW2 reenactment die Putin aan het opvoeren is.
Strategisch belangrijk voor Rusland. Als er geen Oekraïense stad ligt tussen Rusland en de Krim is het wellicht makkelijker om het gebied te claimen als onderdeel van de onderhandelingen. Azov is gewoon een excuus.Newjersey schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 06:35:
[ Voor 7% gewijzigd door n0pe op 18-03-2022 07:51 ]
In 2015 is het een leger onderdeel geworden, er komen dus constant nieuwe rekruten bij en de ouderen gaan met "pensioen" hoeveel van die 4000 waren nationalistisch? Hoeveel zijn dat er nu?codex schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:47:
[...]
In 2014 waren en 800 leden, in 2016 waren dat er al 4000. Geen idee hoe groot het nu is. Dat gevecht rond Marioepol kan Putin natuurlijk expliciet naar zijn volk verkopen als een strijd tegen nazi's.
De strijd om Kyiv en Kharkiv wordt ook verkocht als een strijd tegen nazi's. Zelfs Zelensky is een nazi volgens de Russen.codex schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:47:
[...]
In 2014 waren en 800 leden, in 2016 waren dat er al 4000. Geen idee hoe groot het nu is. Dat gevecht rond Marioepol kan Putin natuurlijk expliciet naar zijn volk verkopen als een strijd tegen nazi's.
(Wikipedia gebruikt dit als bron)codex schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:47:
[...]
Artikel is van 2019, weet niet of er nog recentere cijfers zijn dan dat, maar je kunt in ieder geval niet jouw getallen extrapoleren.The National Militia's ranks number in the low thousands, nationally.
Weet niet of Al Jazeera de beste bron is, maar dit artikel is uit 2022 en als het waar is lijkt Azov behoorlijk op hun retour.Azov is a far-right all-volunteer infantry military unit whose members – estimated at 900 – are ultra-nationalists and accused of harbouring neo-Nazi and white supremacist ideology.
[ Voor 19% gewijzigd door Jaap-Jan op 18-03-2022 08:09 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
De discussie ging over de vraag of het wenselijk/verstandig is dat de Navo actief ingrijpt.vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:35:
[...]
Elke overleden persoon is er 1 teveel laten we dat voorop stellen (bedoel doe er niet luchtig over)
Maar met 44 mil inwoners ? als ik de kaart bekijk is 20% "bezet" ? sure dat zullen dicht bevolkte gebieden zijn. maar tot nu toe lees ik zo hier en daar enkelen die gesneuveld zijn. het zijn niet 1000den die in 1x over de kling gejaagd worden (als ik het nieuwsbericht zie)
Woningsnood zal echter wel hoog zijn, maar daar valt (gelukkig) wel een mouw aan te passen .. als we een enorme lading caravan(s), of in het ergste geval een 20ft containers bedekken met aarde kan je rap dorpen weer terug uit de grond stampen .. teminste ik hoop dat er geen mijnen of teveel "live munitie" ligt ..
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het is een overwegend impopulaire mening die ik met je deel, waarbij ik mezelf afvraag wat voor wereld je achterlaat als we dit wéér laten gebeuren en wéér achteraf gaan roepen ‘dit nooit meer’.Major_ton schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 01:04:
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dat is ook de bedoeling.Major_ton schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 01:04:
Nee, veeg de boel nu maar schoon, trap de Russen uit Oekraïne...
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
De komende decennia is dat land conventioneel uitgespeeld: 75% van de BTG's zit in Oekraïne en lijdt zware verliezen, de luchtmacht speelt geen rol en raakt de weinige moderne toestellen kwijt. Slimme munitie raakt op en de demografische trend is op termijn een nog groter probleem.NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:07:
En Putin de kans geven te herbouwen, of zijn opvolgers die kans geven? Nee, die sancties moeten blijven tot Rusland net zo moet herbouwen als Ukraine - vanaf het moment dat de Russen kiezen voor een ander bewind.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Poetin heeft geen enkel feit nodig om ook maar iets te verkopen aan zijn volk, die "waarheid" creëert hij zelf wel. Al waren het duizend hippies, dan waren het alsnog nazi's. Al was het Alfred Jodocus Kwak, een nazi.codex schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:47:
[...]
always bring a towel
De Russen hebben ook een eigen definitie voor nazi.IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:02:
[...]
De strijd om Kyiv en Kharkiv wordt ook verkocht als een strijd tegen nazi's. Zelfs Zelensky is een nazi volgens de Russen.
Als er een reden is waarom Azov zal groeien zowel in aantallen als macht en aanzien, dan komt dat wel doordat ze de gewone Oekraïner verdedigen tegen de Russische agressors. Als Rusland zou opsodemieteren dan waren die snel irrelevant geworden.Newjersey schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:28:
[...]
Kan ik niet mee eens zijn. Als eerste omdat we Rusland (en vooral de oliegarchen) een duidelijk voordeel moeten geven van oprotten uit Oekraïne: Dat die sancties weg gaan, of iig heel veel verminderen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:07:
[...]
Het is een overwegend impopulaire mening die ik met je deel, waarbij ik mezelf afvraag wat voor wereld je achterlaat als we dit wéér laten gebeuren en wéér achteraf gaan roepen ‘dit nooit meer’.
Het gebeurt. Nu. Weer.
En Putin de kans geven te herbouwen, of zijn opvolgers die kans geven? Nee, die sancties moeten blijven tot Rusland net zo moet herbouwen als Ukraine - vanaf het moment dat de Russen kiezen voor een ander bewind. Genoeg is genoeg.
(Er zit bij mij ook frustratie over het toestaan van bemoeienis in de EU, van Baudet tot Brexit. Ook daar zouden we korte metten mee moeten maken.)
Het is inderdaad hetzelfde boekje (dat Stalin ook gebruikte) van agressie vermomd als reactie op agressie.RocketKoen schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:27:
[...]
De Russen hebben ook een eigen definitie voor nazi.
Ze gebruiken het als afkorting voor nationalisme. Iedereen die vindt dat er gebieden zijn met een Russisch sprekende bevolking, dat geen onderdeel is van Rusland = nazi.
De ironie dat Hitler hetzelfde argument gebruikte om Oostenrijk te annexeren ontgaat ze.
Sommige landen verslikken zich zo in hun eigen propaganda, dat de ironie hen compleet ontgaat.RocketKoen schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:27:
[...]
De ironie dat Hitler hetzelfde argument gebruikte om Oostenrijk te annexeren ontgaat ze.
I know. En we kunnen tevreden kijken naar het verval van Rusland. Maar de prijs is enorm, aangezien naar schatting nog 100 duizenden mensen vast zitten in steden en dorpen zonder voorzieningen en we beelden van uitgemergelde kinderen die zijn dood gegaan van de honger en dorst kunnen verwachten.hoevenpe schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:13:
[...]
De komende decennia is dat land conventioneel uitgespeeld: 75% van de BTG's zit in Oekraïne en lijdt zware verliezen, de luchtmacht speelt geen rol en raakt de weinige moderne toestellen kwijt. Slimme munitie raakt op en de demografische trend is op termijn een nog groter probleem.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
We moeten er voor waken dat we Rusland niet achterlaten zoals Duitsland na WO1, tegelijkertijd moeten we er ook voor waken dat we niet hetzelfde (of ander) regime met dezelfde ambities daar laten zitten. Dat is een lastige spagaat.Sissors schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:29:
[...]
Kan ik niet mee eens zijn. Als eerste omdat we Rusland (en vooral de oliegarchen) een duidelijk voordeel moeten geven van oprotten uit Oekraïne: Dat die sancties weg gaan, of iig heel veel verminderen.
Daarnaast denk ik niet dat de gewone Rus het ermee eens is dat die sancties die ze enorm beperken in hun dagelijks leven voor hun eigen bestwil zijn.
De VS telt al grotere ultra-rechtse nationalistische milities volgens mij.Jaap-Jan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:03:
Weet niet of Al Jazeera de beste bron is, maar dit artikel is uit 2022 en als het waar is lijkt Azov behoorlijk op hun retour.
Dit dus.
Lordy79 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 06:02:
[...]
Ik zou je een +1 geven ware dat ik het... Ongepast vind. (Niks ten nadelen van de +1'ers trouwens).
Bah wat is oorlog toch smerig![]()
![]()
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
We zitten al lang in die situatie. Waarom vallen ze anders Oekraïne aan?dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:52:
Rusland kapot sanctioneren -> mogelijk de route voor totale Russische haat naar het westen (de WO2 route)
Het is volgens Oekraïne zelf meer een Nationalistische groep. Maar van Nazisme in het leger zou in geen spraken zijn. Dat is ook wat uit bronnen in de vorige Azov discussie 10 pagina’s terug naar voren kwam. De aangehaalde sovjetrepubliek moorden op de Joodse gemeenschap zijn helemaal niet van toepassing op het huidige Oekraïne en op dit moment bevindt zich in Oekraïne een van grootste Joodse gemeenschap ter wereld.Jaap-Jan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:03:
[...]
(Wikipedia gebruikt dit als bron)
[...]
Artikel is van 2019, weet niet of er nog recentere cijfers zijn dan dat, maar je kunt in ieder geval niet jouw getallen extrapoleren.
'Useful idiots' in letterlijke zin is overigens het eerste wat in mij opkomt om die gasten te beschrijven.
Edit:
[...]
Weet niet of Al Jazeera de beste bron is, maar dit artikel is uit 2022 en als het waar is lijkt Azov behoorlijk op hun retour.
[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 18-03-2022 09:51 ]
Dit is echt verschrikkelijk.XWB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:36:
Verslag uit Marioepol:
Schiet tussen de palen en je scoort!
Zou het niet eerder aan de oligarchen zijn om een duit in het zakje te doen?NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:17:
@dr.lowtune volgens mij moet de route zijn: herstel van Rusland NA het eindigen van het huidige regime. We hebben Duitsland ook helpen herbouwen NA Hitler's vertrek.
De situatie voor WO2 is wellicht nog wel interessanter om te bekijken als we toch willen leren van de geschiedenis. Daaruit zou je lering moeten trekken dat de streep in het zand heel helder en ononderhandelbaar moet zijn. Maar dat vereist eensgezindheid aan de EU & NATO zijde.
Sterker nog: een welvarend Rusland zal de kans dat dit nog eens gebeurd minimaliseren. Exact de reden dat Putin Ukraine aanvalt: het ging te goed daar, te progressief, te democratisch. Zijn grootste vijand is blijkbaar voorspoed.
Ze zijn gister naar Bahrein gevlogen voor de F1. Ik heb 0 illusies dat het ze 1 bal kan schelen.oldgrumpy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:21:
[...]
Zou het niet eerder aan de oligarchen zijn om een duit in het zakje te doen?
Ze hebben zich schaamteloos verrijkt via corruptie e.d , dat zij maar eerst eens tonen waar hun vaderlandsliefde zit.
Maar blijkbaar zijn zij enkel bezig met hun fortuin veilig te stellen.
De meerderheid van hen blijkt trouwens niet eens last te hebbben van alle sancties
Alhoewel we neonazi's niet moeten vergoelijken, vergt het verband met de nazi's een klein geschiedenislesje.xbeam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:11:
[...]
Het is volgens Oekraïne zelf meer een Nationalistische groep. Maar van Nazisme zou in huidige setting geen spraken zijn.
[Afbeelding]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
En na de bezetting van volledig Duitsland. Wat er ook gebeurt, dit zal niet eindigen met een Rusland dat bezet wordt door een andere macht, je komt dan uit bij het WO1 scenario waar de agressor verslagen wordt en zich terugtrekt naar hun moederland waar ze dan hun wrok gaan koesteren over de dolkstoot in de rug net toen ze aan het winnen waren.NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:17:
@dr.lowtune volgens mij moet de route zijn: herstel van Rusland NA het eindigen van het huidige regime. We hebben Duitsland ook helpen herbouwen NA Hitler's vertrek.
Volgens mij is de bezetting niet per se het belangrijke element in de vergelijking, voor zover er een vergelijking mogelijk is.IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:26:
[...]
En na de bezetting van volledig Duitsland. Wat er ook gebeurt, dit zal niet eindigen met een Rusland dat bezet wordt door een andere macht, je komt dan uit bij het WO1 scenario waar de agressor verslagen wordt en zich terugtrekt naar hun moederland waar ze dan hun wrok gaan koesteren over de dolkstoot in de rug net toen ze aan het winnen waren.
De wrok gaat vooral ontstaan als de narcist blijft zitten, mijn inziens.The grandiose narcissistic has an inflated positive self-image. When presented with contrary evidence, such as defeat or failure, the grandiose narcissist is likely to experience cognitive dissonance. In an attempt to reduce the discomfort of this dissonance, the grandiose narcissist redirects and externalises the blame. This strategy of reducing dissonance allows the grandiose narcissists’ self-image to stay intact.
Wat we achterlaten is natuurlijk één groot vraagteken, al ben ik zelf nog steeds van mening dat militair ingrijpen het waarschijnlijk niet tot een nucleaire oorlog zal brengen. Het is eerder 2 voor 12 geweest en waarschijnlijk zal ook Putin wel twee keer nadenken waar hij aan begint. Maar dat zoiets speculeren is, is natuurlijk wel duidelijk.NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:07:
[...]
Het is een overwegend impopulaire mening die ik met je deel, waarbij ik mezelf afvraag wat voor wereld je achterlaat als we dit wéér laten gebeuren en wéér achteraf gaan roepen ‘dit nooit meer’.
Het gebeurt. Nu. Weer.
En Putin de kans geven te herbouwen, of zijn opvolgers die kans geven? Nee, die sancties moeten blijven tot Rusland net zo moet herbouwen als Ukraine - vanaf het moment dat de Russen kiezen voor een ander bewind. Genoeg is genoeg.
(Er zit bij mij ook frustratie over het toestaan van bemoeienis in de EU, van Baudet tot Brexit. Ook daar zouden we korte metten mee moeten maken.)
Begrijpelijk dat je er zo instaat, zo voelt het voor mij ook enigszins, ware het niet dat het merendeel van het volk in Rusland dermate geïndoctrineerd is met binnenlandse propaganda dat het voor jezelf denken bijna onmogelijk is geworden. Zie het als een geloof wat je van kinds af aan meekrijgt. Daar is moeilijk op eigen kracht van los te komen, al helemaal wanneer iedereen in je omgeving in dezelfde denkwijze zit. Dus vanuit ons perspectief klopt je redenatie helemaal, maar 'zij' leven in een compleet andere wereld wat voor ons moeilijk is voor te stellen.GG85 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:36:
Moet zeggen dat ik toch ook wel steeds meer mixed feeling krijg als ik denk aan de gemiddelde rus in rusland.
Eerst dacht ik vooral "ze zijn hier slachtoffer van" maar ondertussen denk ik steeds meer "je hebt verdorie ook een verantwoordelijkheid voor wat er in je eigen land gebeurt".
Vind het zo bizar dat een volk zich al zo lang en zo massaal laat misbruiken en voor de gek laat houden. Hoe kan het dat je in de tijd van internet niet denkt "verdorie in het westen hebben ze het een stuk beter voor elkaar" en datje dan massaal lekker passief je ding blijft doen.
Mijn gevoel gaat steeds meer naar "maak ze maar helemaal kapot qua sancties" want ik ben er klaar mee.
Ik ken meerdere Russen in Nederland die inmiddels dezelfde draai als jij gemaakt hebben. Die zeggen letterlijk blij te zijn met de sancties en dat er intern iets dient te veranderen. Laten we hopen dat het een eerste stap is maar ik vrees dat de 'binnenlandse' Russen nog lang niet zover zijn...GG85 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:36:
Moet zeggen dat ik toch ook wel steeds meer mixed feeling krijg als ik denk aan de gemiddelde rus in rusland.
Eerst dacht ik vooral "ze zijn hier slachtoffer van" maar ondertussen denk ik steeds meer "je hebt verdorie ook een verantwoordelijkheid voor wat er in je eigen land gebeurt".
Vind het zo bizar dat een volk zich al zo lang en zo massaal laat misbruiken en voor de gek laat houden. Hoe kan het dat je in de tijd van internet niet denkt "verdorie in het westen hebben ze het een stuk beter voor elkaar" en datje dan massaal lekker passief je ding blijft doen.
Mijn gevoel gaat steeds meer naar "maak ze maar helemaal kapot qua sancties" want ik ben er klaar mee.
Dat was allemaal tijdens de Sovjet bezetting en waren de Russen niet de nazistisch.Brent schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:25:
[...]
Alhoewel we neonazi's niet moeten vergoelijken, vergt het verband met de nazi's een klein geschiedenislesje.
Voordat de nazi's langskwamen in Oekraïne in 1941, lag de Holodomor daar nog vers in het geheugen, en ook dat deze Oekraïense holocaust door de Sovjets is georganiseerd. Het is dus niet zo gek dat door een significante fractie Oekraïners de Duitsers als bevrijders gezien werden. Dat neemt niet weg dat die ook flink huis hebben gehouden, uiteraard met name onder de Joodse bevolking van Oekraïne. Tussen 1943 en 1944 hebben de Sovjets Oekraïne weer terugveroverd. De bezetting door de Sovjets, en bijbehorende onderdrukking en genocide, heeft dus flink langer geduurd. Het zijn twee kwaden, maar het is niet gek dat de nazi's in eerste instantie de voorkeur tussen die twee kwaden had.
Het nazi's-are-evil moet dus in perspectief van de Sovjet bezetting gezet worden, welke geen haar onderdeden voor die nazi's. Rusland weet dat in eigen land en in het Westen we het eens zijn over nazi's als ultiem kwaad, maar in grote delen van Midden en Oost Europa ligt dat op zijn zachts gezegd genuanceerder. Zolang je geen Jood was, was een Duitse bezetting te prefereren. Immers, dan hadden oma, moeder en dochter nog een kans dat ze niet door hele bataljons verkracht werden.
Dit is zo'n bittere consequentie van rassenpolitiek, omdat die dan ook nog zoveel jaren erna maakt dat we ons kunnen laten uitspelen (wie-had-het-het-ergst-vragen). Dat moeten we niet doen. Het was allebei afschuwelijk.
Het is echter essentieel om de toepassing van dat Russische denazificeringsargument te begrijpen, en waarom dat, geheel in Russische traditie, compleet voorbij gaat aan de eigen geschiedenis van landen zoals Oekraïne en net doet alsof enkel het Russische (eigenlijk Sovjet, maar helaas wordt dat onderscheid nog steeds vakkundig onderdrukt) perspectief ertoe doet.
Vanaf 2012 had Oekraïne de op vier na grootste joodse gemeenschap in Europa en de twaalfde grootste joodse gemeenschap ter wereld , achter Zuid-Afrika en vóór Mexico . De meerderheid van de Oekraïense joden woont in vier grote steden: Kiev (ongeveer de helft van alle joden die in Oekraïne wonen), [8] Dnipro , Kharkiv en Odessa . [104] Rabbijnen Yaakov Dov Bleich van Kiev en Shmuel Kaminezki [105] van Dnipro worden beschouwd als een van de meest invloedrijke buitenlanders in het land. [106] Geopend in oktober 2012 in Dnipro, het multifunctionele centrum van Menorahis waarschijnlijk een van de grootste Joodse gemeenschapscentra ter wereld. [107] [108]
Er is een groeiende trend onder sommige Israëli's om Oekraïne te bezoeken op een "roots trip" om in de voetsporen te treden van het Joodse leven daar. [109] Onder de bezienswaardigheden wordt meestal Kiev genoemd, waar het mogelijk is om de paden van Sholem Aleichem en Golda Meir te volgen ; Zhytomyr en Korostyshiv , waar men de voetstappen van Haim Nahman Bialik kan volgen ; Berdychiv , waar men het leven van Mendele Mocher Sforim kan volgen ; Rivne , waar men de koers van Amos Oz kan volgen ; Buchach – het pad van SY Agnon ; Drohobych– de plaats van Maurycy Gottlieb en Bruno Schulz . [109]
Dat is wel helemaal waar, de gemiddelde rus gaat niet vrijuit. Echter kan de gemiddelde rus er ook niet heel veel aan doen bij dat regime tenzij er heel veel tractie komt op hetzelfde moment. Dat is in Rusland niet eenvoudig, totalitaire regimes zijn veelal nog het meest gewelddadig naar het eigen volk.GG85 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:36:
Waarom niet? We hebben gezien dat pappen en nathouden hetzelfde resultaat heeft. Laat ze er dan ook maar onder lijden en doe vooral hetzelfde als met Duitsland na WO1.dr.lowtune schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:52:
[...]
We moeten er voor waken dat we Rusland niet achterlaten zoals Duitsland na WO1, tegelijkertijd moeten we er ook voor waken dat we niet hetzelfde (of ander) regime met dezelfde ambities daar laten zitten. Dat is een lastige spagaat.
Verwijderd
Ik vind dit behoorlijk zwart wit. Hoe kun je zo simpel oordelen over een volk wat al zo lang geïndoctrineerd en onderdrukt wordt, met propaganda, dreiging en fysiek geweld?GG85 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:36:
Javelin en NLAW zonder munitie heb je niets aan, en natuurlijk als er soldaten doodgaan dan kun je onder bepaalde omstandigheden hun voertuigen, wapens, en munitie (her)gebruiken.Nox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:59:
Ik volg op Telegram de OSINT kanalen maar het valt mij op dat deze steeds meer Russisch lijkt te worden met beelden van Russische inbeslagnames van nlaws en javelins enz. En de Oekraïnse 'successen' worden weinig meer getoond.
Is dit een realistisch beeld? Langzaamaan lijkt Rusland toch wel steeds verder op te rukken beetje bij beetje.
Yeah, liever niet nukes offensief. Als ik morgen doodga whatever, maar ik heb kinderen. Laten we kinderen zoveel mogelijk uit dit conflict houden. Die hebben er niets mee te maken...Ugchel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:51:
Het is vooral een onderbuik die begint te brallen, maar ergens denk ik stuur alsjeblieft een paar nukes richting Moskou om Putin terug in z’n hok te stoppen. Als de mensheid dan vernietigd wordt is het geruststellend dat we dan tenminste allemaal gegaan zijn. (Putin heeft zich al eens misrekend, ik zou grif geld over hebben voor zijn werkelijke gedachten als hij vanuit zijn buitenverblijf in Moskou de nukes over en weer over ziet vliegen… )
Ik mag hopen dat er binnenkort al dan niet offensieve acties gaan komen vanuit waar dan ook, om te tonen dat ‘we’ ons niet blijven laten bespelen, want dan eindigt het gezeur nooit.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Het gaat daarom ook niet om schuld, maar om druk. Uiteindelijk kiest / tolereert een volk haar leiders.Indoubt schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:46:
[...]
Dat is wel helemaal waar, de gemiddelde rus gaat niet vrijuit. Echter kan de gemiddelde rus er ook niet heel veel aan doen bij dat regime tenzij er heel veel tractie komt op hetzelfde moment. Dat is in Rusland niet eenvoudig, totalitaire regimes zijn veelal nog het meest gewelddadig naar het eigen volk.
Hier in NL kun je protesteren als de overheid ons land in een oorlog sleurt (nu nog tenminste) maar op het moment dat je ergens in een donker gat verdwijnt voor 15 jaar wordt dat minder eenvoudig.
Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur of erachter sta wat er in Rusland gebeurt, eerder het tegendeel is waar, en wat de gemiddelde Rus doet maar ik snap wel dat het niet eenvoudig is als je bv kinderen heb om voor te zorgen.
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 18-03-2022 09:54 ]
Ik heb met mijn vrouw eenzelfde discussie gevoerd: vanuit onze optiek van vrijheid en voor onze rechten opkomen is het soort-van logisch om het niet te accepteren en er tegenop te staan.Emgeebee schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:45:
[...]
Ik ken meerdere Russen in Nederland die inmiddels dezelfde draai als jij gemaakt hebben. Die zeggen letterlijk blij te zijn met de sancties en dat er intern iets dient te veranderen. Laten we hopen dat het een eerste stap is maar ik vrees dat de 'binnenlandse' Russen nog lang niet zover zijn...
De herbouw van Duitsland gebeurde onder de bezetting van Duitsland. Een bezetting van Rusland lijkt me niet realistisch, de herbouw daarbij ook niet. Laat ze maar in hun eigen sop gaar koken daar. Als ze iets willen, doen ze het zelf maar. Ligt niet binnen onze invloed, en we zien het resultaat van jarenlang dictatortje verwennen. Dat moeten we vooral niet gaan herhalen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:17:
De situatie voor WO2 is wellicht nog wel interessanter om te bekijken als we toch willen leren van de geschiedenis. Daaruit zou je lering moeten trekken dat de streep in het zand heel helder en ononderhandelbaar moet zijn. Maar dat vereist eensgezindheid aan de EU & NATO zijde.
Sterker nog: een welvarend Rusland zal de kans dat dit nog eens gebeurd minimaliseren. Exact de reden dat Putin Ukraine aanvalt: het ging te goed daar, te progressief, te democratisch. Zijn grootste vijand is blijkbaar voorspoed.
Rusland heeft de afgelopen honderden jaren misschien een kleine tien jaar in een democratie geleefd en zelfs dat was relatief. Het is een land dat eigenlijk altijd autocratisch werd geleid, net zoals China. Daar komt de nodige (<- tussen aanhalingstekens) onderdrukking bij kijken.Indoubt schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:46:
[...]
Dat is wel helemaal waar, de gemiddelde rus gaat niet vrijuit. Echter kan de gemiddelde rus er ook niet heel veel aan doen bij dat regime tenzij er heel veel tractie komt op hetzelfde moment. Dat is in Rusland niet eenvoudig, totalitaire regimes zijn veelal nog het meest gewelddadig naar het eigen volk.
Hier in NL kun je protesteren als de overheid ons land in een oorlog sleurt (nu nog tenminste) maar op het moment dat je ergens in een donker gat verdwijnt voor 15 jaar wordt dat minder eenvoudig.
Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur of erachter sta wat er in Rusland gebeurt, eerder het tegendeel is waar, en wat de gemiddelde Rus doet maar ik snap wel dat het niet eenvoudig is als je bv kinderen heb om voor te zorgen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Vergeet niet dat iedereen onder de 30 in Rusland is opgegroeid met putins jongeren (Nashi) een soort van hitlers jeugd.Rukapul schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:51:
[...]
Het gaat daarom ook niet om schuld, maar om druk. Uiteindelijk kiest / tolereert een volk haar leiders.
Overigens is elk kind in Rusland onder Putin's bewind verwekt waarvan het merendeel na openbaring van diens twijfelachtige daden.
Ultiem is het ook een oplossing als de laatste Rus is verhongerd.
[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 18-03-2022 10:12 ]
Aparte redenatie.GG85 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:36:
Ik zie dat ook niet veranderen, met of zonder Poetin. De vergelijking met Duitsland gaat niet op ongeacht de uitkomst van deze oorlog. Dan zouden we Rusland moeten verdelen onder China, Japan, Amerika, VK, Frankrijk etc. Dat is niet realistisch. Poetin is het gevolg van een zieke samenleving, niet een toevallige gebeurtenis. Die samenleving spuugt gewoon de volgende schurk uit als dictator.Jerie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:55:
[...]
Rusland heeft de afgelopen honderden jaren misschien een kleine tien jaar in een democratie geleefd en zelfs dat was relatief. Het is een land dat eigenlijk altijd autocratisch werd geleid, net zoals China. Daar komt de nodige (<- tussen aanhalingstekens) onderdrukking bij kijken.
[ Voor 191% gewijzigd door Simbob op 18-03-2022 10:05 ]
Ik denk dat het ook goed zou zijn als de Russische Federatie voor een deel uiteenvalt.NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:32:
[...]
Volgens mij is de bezetting niet per se het belangrijke element in de vergelijking, voor zover er een vergelijking mogelijk is.
Ik denk dat de problematiek zit in de machtspolitiek binnen Rusland en ben met je eens dat die zich niet zomaar laat verwijderen. Macht, status, narcisme, tis verslavend. Er is geen verlies mogelijk.
[...]
De wrok gaat vooral ontstaan als de narcist blijft zitten, mijn inziens.
Bijzonder, die eerste raket die eerst in een rechte lijn gaat, daarna een parabolische baan beschrijft.Simbob schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:01:
Niet echte een goede tactiek op zo op een kluitje te blijven.
Wel wat hightech machinegun spul.
https://www.reddit.com/r/...et_cam_captures_his_unit/
Is van de eerste dag van de invasie, eerdere filmpje was niet uit Oekraïne.Simbob schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:01:
Oryx zitten twee mensen achter: Stijn Mitzer en Joost OliemansRoD schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:00:
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html
Oryx is inmiddels de "mijlpaal" van 1500 vernietigde Russische voertuigen voorbij. Zelf noemt hij dit unsustainable voor de Russen.
[Twitter]
Wat ik lees uit de comments is dit een filmpje uit 2017 en heeft niks met de oorlog in UK te maken.Simbob schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:01:
De vraag is, hoe geraak je daar in hemelsnaam uit.RoD schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:00:
Oryx is inmiddels de "mijlpaal" van 1500 vernietigde Russische voertuigen voorbij. Zelf noemt hij dit unsustainable voor de Russen.
[Twitter]
Ik zit net te tellen inderdaad.RoD schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:00:
[Twitter]
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2022 10:21 ]
Bron?NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:09:
Tegelijkertijd verloren daar gisteren enkele Amerikaanse luchtmachtmilitairen het leven, mogelijk trainers/coordinatie.
Volgens mij doen er met het tellen meer mensen mee. Dat mag ook wel, gezien de hoeveelheid materiaal dat voorbijkomt.Jerie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:07:
[...]
Oryx zitten twee mensen achter: Stijn Mitzer en Joost Oliemans
Je kan als US/NAVO niet de policeman van de volledige wereld spelen.Major_ton schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:36:
[...]
Wat we achterlaten is natuurlijk één groot vraagteken, al ben ik zelf nog steeds van mening dat militair ingrijpen het waarschijnlijk niet tot een nucleaire oorlog zal brengen. Het is eerder 2 voor 12 geweest en waarschijnlijk zal ook Putin wel twee keer nadenken waar hij aan begint. Maar dat zoiets speculeren is, is natuurlijk wel duidelijk.
Waar het (in mijn brein in ieder geval) op vastloopt, is dat we nu toekijken omdat het niet 'ons' conflict is, Oekraïne is geen NAVO en EU en dus doen we alles behalve militair ingrijpen. Politiek gezien is dat begrijpelijk, maar humanitair is het onmogelijk te verantwoorden, want wat als Putin wél Polen binnen wandelt? Dan plots grijpen we wel in (we zullen wel moeten, want dat is het mandaat wat we opgesteld hebben), maar humanitair verandert er niks. De spelregels veranderen, maar deze spelregels mogen van mij overboord gegooid worden wanneer er op een dergelijke schaal slachtingen plaatsvinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Jebus4life op 18-03-2022 10:11 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
dat was het eerste filmpje, wel spectaculair, maar idd niet van nu.DoubleDutch schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Wat ik lees uit de comments is dit een filmpje uit 2017 en heeft niks met de oorlog in UK te maken.
Die grote witte V op de BMP is toch echt iets unieks aan de strijd nu.DoubleDutch schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Wat ik lees uit de comments is dit een filmpje uit 2017 en heeft niks met de oorlog in UK te maken.
Post is aangepast,was eerst een ander filmpje te zien, die met de grote V was bij mij niet zichtbaar.IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:12:
[...]
Die grote witte V op de BMP is toch echt iets unieks aan de strijd nu.
Dat iemand in een comment claimt dat het nep is gaat eigenlijk overal wel voor op. Waarom dat hier melden ?
Same here. Heb zelf ook een kind in die leeftijd en om dat soort dingen te lezen brengt tranen in m'n ogenNordcore schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 07:20:
[...]
Wow, dit doet gewoon pijn om te lezen, brok in mijn keel.
[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 18-03-2022 10:15 ]
Ik vroeg me ook al af vaar de V markeringen zo in eens vandaan kwam.DoubleDutch schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Eerst stond er een andere link, dat was uit 2017 en had niets met deze oorlog te maken.IJzerlijm schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:12:
Die grote witte V op de BMP is toch echt iets unieks aan de strijd nu.
Dat iemand in een comment claimt dat het nep is gaat eigenlijk overal wel voor op. Waarom dat hier melden ?
Volgens mij heeft hij het over dit, wat dus blijkbaar niet klopt.
U.S. military rebutting Russian media claims that National Guard members were killed in Ukraine. pic.twitter.com/paRSmpiVRY
— Idrees Ali (@idreesali114) 17 maart 2022
Pretty poor infantry tactics here by Russian units seemingly advancing on a road and coming under Ukrainian fire https://t.co/DiAOagFR9F
— ELINT News (@ELINTNews) 11 maart 2022
V = Kyiv front westelijk van de Dnjeprxbeam schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:15:
[...]
Ik vroeg me ook al af vaar de V markeringen zo in eens vandaan kwam.
[ Voor 16% gewijzigd door IJzerlijm op 18-03-2022 10:19 ]
Ik kan het niet meer vinden, maar zag gisteravond airforce uniform met een verhaal erbij dat er twee 'adviseurs' zouden zijn omgekomen in het oosten. Heb de opmerking verwijderd tot ik de bron kan vinden.
Thanks, ik ga er voor nu vanuit dat ik dezelfde onzin gezien heb.Stroopwafels schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:16:
[...]
Volgens mij heeft hij het over dit, wat dus blijkbaar niet klopt.
[Twitter]
[ Voor 34% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2022 10:20 ]
Wat hebben MANPortableAirDefenceSystems met tanks van doen?Spotmatic schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:06:
[...]
Bijzonder, die eerste raket die eerst in een rechte lijn gaat, daarna een parabolische baan beschrijft.
Wanneer hebben de Russen nou eens door dat tanks bijna volkomen onbruikbaar zijn in moderne oorlogsvoering waarbij de tegenstander een hoop MANPADs heeft?
Ik dacht dat ze ook tegen tanks en andere voertuigen werden gebruikt? Of heb ik dat mis?jgj82 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:20:
[...]
Wat hebben MANportableAirDefenceSystems met tanks van doen?
Confirmed: Colonel Sergey Sukharev, Russia’s 331st Airborne Regiment commander, has been eliminated in Ukraine.
— Illia Ponomarenko 🇺🇦 (@IAPonomarenko) 18 maart 2022
He was directly responsible for the Ilovaisk massacre of 2014. pic.twitter.com/3nnY9p8Aup
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dat zijn AT (anti tank) wapens zoals de Javelin, nlaw en at-4. Lijken qua design, buis vanaf schouder gevuurd, wel op manpads maar is een andere categorie bedoeld voor een ander type doelwit (vliegtuigen hebben meestal niet zoveel bepantsering).Spotmatic schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:23:
[...]
Ik dacht dat ze ook tegen tanks en andere voertuigen werden gebruikt? Of heb ik dat mis?
[ Voor 11% gewijzigd door gws24 op 18-03-2022 10:28 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq