Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zo werkt de NATO niet. Het is in principe defensief. En zeker artikel 5 is defensief. Val je Duitsland aan, dan is het een artikel 5. Stuurt Duitsland militairen om orde op zaken in Zimbabwe te stellen en schiet daar dan iemand op ze, dan is het geen artikel 5. En dat zal ook zijn als Duitsland militairen stuurt om bijvoorbeeld Finland te verdedigen bij een Russische inval.Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:16:
[...]
Klopt, maar defacto is daarmee een EU land aanvallen, een directe aanval op NATO. Want stel dat Duitsland dan jagers stuurt en je valt die aan, val je NATO aan.
EU aanvallen en NATO reageert niet is einde NATO. En dat willen canada en US ook niet.
Maar ik ga deze discussie niet voor de zoveelste keer voeren.
Praktisch gezien zal de VS dan wel te hulp schieten vermoed ik hoor, maar dat is niet verplicht binnen NATO zover ik het begrijp.
Daarom is er eigenlijk ook helemaal geen reden waarom landen niet op nationale titel niet kunnen bijdragen aan het conflict zoals Polen en/of Hongarije. Pas wanneer Rusland een van beide landen aanvalt wordt het (mogelijk) een NAVO zaak. NAVO landen kunnen een Polen / Hongarije wel weer ondersteunen met wapens.Sissors schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:42:
[...]
Zo werkt de NATO niet. Het is in principe defensief. En zeker artikel 5 is defensief. Val je Duitsland aan, dan is het een artikel 5. Stuurt Duitsland militairen om orde op zaken in Zimbabwe te stellen en schiet daar dan iemand op ze, dan is het geen artikel 5. En dat zal ook zijn als Duitsland militairen stuurt om bijvoorbeeld Finland te verdedigen bij een Russische inval.
Praktisch gezien zal de VS dan wel te hulp schieten vermoed ik hoor, maar dat is niet verplicht binnen NATO zover ik het begrijp.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ja, als het Zimbabwe zou zijn wel ja, maar het is niet Zimbabwe. Het gaat concreet om Zweden en Finland.Sissors schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:42:
[...]
Zo werkt de NATO niet. Het is in principe defensief. En zeker artikel 5 is defensief. Val je Duitsland aan, dan is het een artikel 5. Stuurt Duitsland militairen om orde op zaken in Zimbabwe te stellen en schiet daar dan iemand op ze, dan is het geen artikel 5. En dat zal ook zijn als Duitsland militairen stuurt om bijvoorbeeld Finland te verdedigen bij een Russische inval.
Denk je echt als VS en Canada formeel gaan doen, dat de NATO dat overleeft? Als organisatie?
Je kunt als leek de artikeltjes gaan uitleggen hoe je wil, maar het gespeend van enige realiteit.
Beide organisaties zijn waarden organisaties. Gooien die hun waardes te grabbel, zijn ze morgen opgedoekt. Je blaast ze dan feitelijk op. Als niemand meer lid wil zijn omdat ze geen vertrouwen in elkaar kunnen hebben, heeft geneuzel over juridische uitleg van artikel 1 t/m zoveel ook weinig nut meer.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nu met Rusland zijn we wel bereid de financiele teugels zo straks te trekken dat we Rusland zowaar smoren met een kussen - dat Putin het failliet maken van het land niet als oorlogsverklaring wilt zien is voor mij een voorbeeld van oud denken en een mazzel voor ons. Kinetische oorlogsvoering is een laatste redmiddel en levert voor iedereen verliezers op. In ons ergste geval nu veranderen we wat belasting, drukken we wat ECB monopolie geld bij en zijn we vrijwel even welvarend als ervoor. Rusland is vervolgens een failed state, failliet en uiteindelijk verslagen.
Dus dat we het kinetische gedeelte oppakken is goed, maar ik zou het vrij treurig vinden als dit louter gepaard gaat met battalions met tanks en grote divisies met mankracht - tis niet effectief meer. We kunnen een kinetische oorlog bijna automatiseren - niet per se met een skynet-fantasie, maar met drones, cyber warfare en ECM oorlogsvoering. Daar houd je geen land mee bezet, maar maak je je tegenstander blind, doof en immobiel.
En dan klaar staan voor Ukraine zal de eerste 10 jaar ofzo geen probleem zijn: Rusland zal moeten wederopbouwen, afscheid nemen van z'n Soviet-leger en financieel moeten herstellen. Daarna gaan ze als er niets veranderd aan de huidige lijn gewoon nog een poging doen en tegen die tijd weten wij niet meer waarom we zoveel geld in defense staken en geven we het liever uit aan de zorg bijvoorbeeld.
Edit: ze hebben hun betalingsverplichtingen voor deze maand voldaan begrijp ik, maar in dollars of euro's en die mogen ze niet verhandelen dus in theorie:
Hun lot ligt in handen van de VS en/of de UK blijkbaar.Siluanov said the US and EU sanctions have frozen some $315 billion worth of foreign reserves.
If the US blocks the payment, Russia could try to pay in rubles, but the currency has been so devalued that the country would have no choice but to default on its debt, according to credit ratings agency Fitch.
[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-03-2022 15:48 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Heb je meer info over de behandeling van die gewonden? Als in source? Ik vind het bijna te gruwelijk om te geloven.unclero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:41:
[...]
Ze weten wel dat de barrier troops er zijn, maar geen van hen heeft zin te gaan kijken of die ook echt gaan schieten.
Zonder eigen telefoons valt er ook weinig te overleggen met elkaar. Ze denken waarschijnlijk ook vast nog dat de gewonden die ze terugsturen gewoon netjes in de veldhospitalen in Wit-Rusland terecht komen om daarna naar ziekenhuizen in Rusland gebracht te worden.
Onderschat ook niet dat veel van die jongens dagelijks met propaganda geconfronteerd zijn. Ja, ze horen van kinds af aan fantastische verhalen over de Grote Patriottische Oorlog, en zien dat de nog in leven zijnde veteranen in het zonnetje gezet worden. Maar ze hebben zich nog nooit afgevraagd waarom die veteranen hun ledematen nog hebben (en waar al die gehavende veteranen dan zijn gebleven).
Ander verontrustend nieuws: bij de deconflicteerlijn tussen Nato en RU nemen de Russen kennelijk niet op.
But NATO has tried unsuccessfully to connect with Russia via a deconfliction hotline and written letters, raising concerns about Russia's willingness to engage as the invasion of Ukraine has spread further west toward NATO territory, senior NATO military officials said on Wednesday.
"We are trying to communicate with them of course," one of the officials told reporters in a briefing at NATO headquarters. "But it requires two [sides] to communicate."
Ach, ze nemen wel even wat servers in beslag voor extra ruimte.
[ Voor 12% gewijzigd door Groentjuh op 17-03-2022 15:56 ]
Wat had de NATO te zoeken in Libië dan met hun bombardementen? Zo defensief zijn ze dus niet. Ze hebben (indirect) een staatshoofd afgezet.Sissors schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:42:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door c-nan op 17-03-2022 15:56 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Zoals ik schreef vermoed ik dat bij Finland ze wel zouden komen, tegelijkertijd zie ik echt absoluut niet in waarom dat het einde van NATO zou zijn als iemand niet komt. Finland heeft zelf heel duidelijk besloten niet bij NATO te willen. En dan zou het het einde van NATO zijn wanneer Finland wordt aangevallen en er niet vanuit NATO hulp komt?Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:46:
[...]
Ja, als het Zimbabwe zou zijn wel ja, maar het is niet Zimbabwe. Het gaat concreet om Zweden en Finland.
Denk je echt als VS en Canada formeel gaan doen, dat de NATO dat overleeft? Als organisatie?
Je kunt als leek de artikeltjes gaan uitleggen hoe je wil, maar het gespeend van enige realiteit.
Beide organisaties zijn waarden organisaties. Gooien die hun waardes te grabbel, zijn ze morgen opgedoekt. Je blaast ze dan feitelijk op. Als niemand meer lid wil zijn omdat ze geen vertrouwen in elkaar kunnen hebben, heeft geneuzel over juridische uitleg van artikel 1 t/m zoveel ook weinig nut meer.
En Finland is één ding, maar een toekomst Oekraïne bij de EU ook? Maak dan gewoon onderdeel van NATO zijn een verplichting voor EU leden, want dan werkt het ook beide kanten op: Dan moet Finland ook helpen wanneer Zimbabwe Canada binnenvalt.
Welk gedeelte daarvan had met artikel 5 te maken?c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:55:
[...]
Wat had de NATO te zoeken in Libië dan met hun bombardementen? Zo defensief zijn ze dus niet. Ze hebben (indirect) een staatshoofd afgezet.
NATO is de grootste en in dat geval meest relevante militaire samenwerking, dus dat die structuren gebruikt werden daar is logisch. Maar op geen moment werd gezegd dat iedereen in Libië moest meehelpen of je zou NATO uitgetrapt worden zover mij bekend.
[ Voor 29% gewijzigd door Sissors op 17-03-2022 16:02 ]
Ging daar niet een VN resolutie aan vooraf?c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:55:
[...]
Wat had de NATO te zoeken in Libië dan met hun bombardementen? Zo defensief zijn ze dus niet. Ze hebben (indirect) een staatshoofd afgezet.
Eerste deel ja, tweede deel nee.YakuzA schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:52:
[...]
Art 5 is ongeveer dat iedereen de oorlog verklaart en troepen stuurt.
Even ingekort https://www.nato.int/cps/.../official_texts_17120.htm
Om op die 5 euro te blijven, die sturen is assisteren.Assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith such action as it deems necessary.
Troepen sturen is niet verplicht, maar wel mogelijk binnen Art.5
Zij grepen in op basis van een aangenomen VN resolutie (nummer 1973) die de internationale gemeenschap opriep om een no-fly zone in te stellen en alle middelen -behalve bezetting- in te zetten het conflict te beëindigen en burgers te beschermen.c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:55:
[...]
Dat lijkt iedereen maar te vergeten. NATO ging daar niet zomaar ff een dictator afzetten.
Bovendien was het niet puur NATO, het was een internationale coaltie, onder leiding van NATO.
maar het Russische narratief is natuurlijk dat NATO zomaar een soeverein land aanviel.
Nee, maar dat was ook geen NATO, maar europa die op avontuur ging en door de USA eruit moest worden geholpen. Maar het is nooit een NATO missie geweest. Dat is een fabeltje dat door sommige gecultiveerd wordt. Echter als je europa (Frankrijk, Duitsland, GB en aanverwanten) gelijk stelt aan NATO is het een NATO missie geweest. Maar het waren eigenlijk gelijk gestemde landen. NATO heeft in die rol alleen het wapenembargo uitgevoerd (als NATO).stefanass schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:07:
[...]
Ging daar niet een VN resolutie aan vooraf?
Zie ook: https://www.defensie.nl/b...rotector+PDF-2.pdf%29.pdf
Waar we wel als NATO hebben ingegrepen is Kosovo. En ook zonder mandaat (dat kwam later). En dat wordt nu door de Russen als bijna 20 jaar lang gebruikt als excuus voor hun ingrijpen overal.
[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 17-03-2022 16:15 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Je zegt nee, maar het is ja; er ging wel degelijk een VN resolutie aan vooraf.Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:13:
[...]
Nee, maar dat was ook geen NATO, maar europa die op avontuur ging en door de USA eruit moest worden geholpen. Maar het is nooit een NATO missie geweest. Dat is een fabeltje dat door sommige gecultiveerd wordt. Echter als je europa (Frankrijk, Duitsland, GB en aanverwanten) gelijk stelt aan NATO is het een NATO missie geweest. Maar het waren eigenlijk gelijk gestemde landen. NATO heeft in die rol alleen het wapenembargo uitgevoerd.
Waar we wel als NATO hebben ingegrepen is Kosovo. En ook zonder mandaat (dat kwam later). En dat wordt nu door de Russen als bijna 20 jaar lang gebruikt als excuus voor hun ingrijpen overal.
Wikipedia: United Nations Security Council Resolution 1973
Verder eens; Het was geen NATO missie, maar wel "geleid" door een aantal leden. Maar zeer zeker niet geïniteerd vanuit NATO.
[ Voor 0% gewijzigd door stefanass op 17-03-2022 16:19 . Reden: typo ]
Wikipedia: United Nations Security Council Resolution 1973c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:55:
[...]
Enkel kosovo heeft nato ingegrepen en dat was omdat er een ethnische zuivering aand e gang was.
Dus ja, nato is wel degelijk geen gevaar voor een gewoon land. Het is wel een gevaar voor expansionistische landen zoals rusland.
U zult het helaas moeten doen met wat ik hoor van mijn bronnen in Rusland, de wetenschap dat veel van de Kadyrovtsy nog steeds rondhangen in Wit-Rusland, en een stuk historie.bulle bas schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:49:
Heb je meer info over de behandeling van die gewonden? Als in source? Ik vind het bijna te gruwelijk om te geloven.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Helemaal mee eens dat we onze eigen krachten moeten benadrukken. Maar ik zie niet alleen een Rusland als bedreiging. Na dit conflict de eerste tijd sowieso niet meer. Een VS, die steeds meer verdeeld begint te raken. China is al eens ter sprake gekomen, afgelopen decennia leuk lopen sponzen, en probeert nu steeds meer op eigen benen te staan en een eigen afdruk op de wereld te zetten. Maar bijvoorbeeld ook een Turkije, en een Griekenland waar zo nu en dan wat spanning is.NiGeLaToR schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:47:
@sugarlevi01 heel eerlijk: De macht van de EU ligt zeer zeker niet in de bereidheid om troepen te sturen, laat staan een enorm leger te hebben. We zijn er gewoon te welvarend voor. Het leven voor een Europeaan is heel waardevol geworden: we hebben het enorm goed, er is veel om voor te leven en tot nu toe niet zo veel om voor te sterven.
Nu met Rusland zijn we wel bereid de financiele teugels zo straks te trekken dat we Rusland zowaar smoren met een kussen - dat Putin het failliet maken van het land niet als oorlogsverklaring wilt zien is voor mij een voorbeeld van oud denken en een mazzel voor ons. Kinetische oorlogsvoering is een laatste redmiddel en levert voor iedereen verliezers op. In ons ergste geval nu veranderen we wat belasting, drukken we wat ECB monopolie geld bij en zijn we vrijwel even welvarend als ervoor. Rusland is vervolgens een failed state, failliet en uiteindelijk verslagen.
Dus dat we het kinetische gedeelte oppakken is goed, maar ik zou het vrij treurig vinden als dit louter gepaard gaat met battalions met tanks en grote divisies met mankracht - tis niet effectief meer. We kunnen een kinetische oorlog bijna automatiseren - niet per se met een skynet-fantasie, maar met drones, cyber warfare en ECM oorlogsvoering. Daar houd je geen land mee bezet, maar maak je je tegenstander blind, doof en immobiel.
En dan klaar staan voor Ukraine zal de eerste 10 jaar ofzo geen probleem zijn: Rusland zal moeten wederopbouwen, afscheid nemen van z'n Soviet-leger en financieel moeten herstellen. Daarna gaan ze als er niets veranderd aan de huidige lijn gewoon nog een poging doen en tegen die tijd weten wij niet meer waarom we zoveel geld in defense staken en geven we het liever uit aan de zorg bijvoorbeeld.
Edit: ze hebben hun betalingsverplichtingen voor deze maand voldaan begrijp ik, maar in dollars of euro's en die mogen ze niet verhandelen dus in theorie:
[...]
Hun lot ligt in handen van de VS en/of de UK blijkbaar.
We weten niet wat de toekomst gaat brengen en wat er zich nog meer gaat ontwikkelen.
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben. Is wat het hele 'default' qua leningen concreet gaat betekenen. Ik zit het veel genoemd worden, maar wat heeft het concreet voor gevolgen. Behalve dat de rating van een Rusland nog verder omlaag gaat.
Salliant detail RF abstained, maar goed Wikipedia: United Nations Security Council Resolution 1973Prosac schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:12:
[...]
Zij grepen in op basis van een aangenomen VN resolutie (nummer 1973) die de internationale gemeenschap opriep om een no-fly zone in te stellen en alle middelen -behalve bezetting- in te zetten het conflict te beëindigen en burgers te beschermen.
Dat lijkt iedereen maar te vergeten. NATO ging daar niet zomaar ff een dictator afzetten.
Bovendien was het niet puur NATO, het was een internationale coaltie, onder leiding van NATO.
maar het Russische narratief is natuurlijk dat NATO zomaar een soeverein land aanviel.
De sancties hebben veel meer impact. Die 'default' qua leningen maakt het vooral lastiger om geld te lenen, maar door de sancties worden ze al afgesloten van geld en handel. Uiteindelijk is het dus vooral een extra last, maar zal het niet veel impact hebben.sugarlevi01 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:19:
[...]
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben. Is wat het hele 'default' qua leningen concreet gaat betekenen. Ik zit het veel genoemd worden, maar wat heeft het concreet voor gevolgen. Behalve dat de rating van een Rusland nog verder omlaag gaat.
[removed]
Putin geeft aan dat hij het wel als soortvan oorlogsverklaring ziet, maar handelt daar niet naar.NiGeLaToR schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:47:
@sugarlevi01 heel eerlijk: De macht van de EU ligt zeer zeker niet in de bereidheid om troepen te sturen, laat staan een enorm leger te hebben. We zijn er gewoon te welvarend voor. Het leven voor een Europeaan is heel waardevol geworden: we hebben het enorm goed, er is veel om voor te leven en tot nu toe niet zo veel om voor te sterven.
Nu met Rusland zijn we wel bereid de financiele teugels zo straks te trekken dat we Rusland zowaar smoren met een kussen - dat Putin het failliet maken van het land niet als oorlogsverklaring wilt zien is voor mij een voorbeeld van oud denken en een mazzel voor ons.
De Russische president Vladimir Poetin zei dat de vele westerse sancties die in een reactie zijn afgekondigd tegen Rusland, op een oorlogsverklaring lijken. Hij waarschuwde ook dat al wie een no-flyzone boven Oekraïne willen afdwingen, automatisch deelneemt aan de oorlog.
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 17-03-2022 16:32 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nee, wat zou die moeten doen? Meteen naar de nukes grijpen? Zo debiel is ie nu ook weer niet. Putin durft net zo min met Nato/EU in direct conflict te komen als andersom.YakuzA schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:31:
[...]
Putin geeft aan dat hij het wel als soortvan oorlogsverklaring ziet, maar handelt daar niet naar.
[...]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Hier een artikel op Medium over wat er zoal gebeurt als een land failliet gaat.redwing schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:26:
[...]
De sancties hebben veel meer impact. Die 'default' qua leningen maakt het vooral lastiger om geld te lenen, maar door de sancties worden ze al afgesloten van geld en handel. Uiteindelijk is het dus vooral een extra last, maar zal het niet veel impact hebben.
Omdat de internationele gemeenschap doorgaans helpt met schulden structureren en leningen verstrekken is het meestal niet zo impactvol. Spanje deed het bijvoorbeeld met enige regelmaat.This is a list of famous sovereign defaults:
Venezuela: 2017
Greece: 2015
Ecuador: 2008
Argentina: 2001
Russia: 1998
Mexico: 1994
France: 1958
Egypt: 1880s
Spain: 15+ times by 1939
Wat voor Rusland een groter probleem kan zijn is economisch herstel en herstellen van de handel met de wereld. Dat gaat alleen met de internationele gemeenschap. Ze zijn zogezegd aangewezen op hun buren en hebben straks hele beperkte keuze met welke buren ze nog handel kunnen drijven. Ook zal de Roebel verder devalueren en mogelijk aandelen niets meer waard zijn en kunnen ze geen geld lenen op de internationale markt of bij het IMF.
Echt veel erger dan het nu is zal het niet worden wellicht, maar na een oorlog dan ook niet. Ze verliezen een onderhandelingspositie.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Bloed.De_Bastaard schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:41:
Hoe betaalt Putin de oorlog nu eigenlijk? Is dat uit zijn reserve, of levert de gas & olie export naar de rest van de wereld nog altijd voldoende op?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Hij had een oorlogskas aangelegd van ongeveer 600 miljard de helft daarvan is al bevroren door de sancties. Daarnaast is denk ik de oorlog veel duurder dan hij ooit had verwacht. Veel meer verliezen en langduriger. Dus dit gaat hij niet volhouden denk ik.De_Bastaard schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:41:
Hoe betaalt Putin de oorlog nu eigenlijk? Is dat uit zijn reserve, of levert de gas & olie export naar de rest van de wereld nog altijd voldoende op?
Hoe minder soldaten het overleven, hoe minder hij hoeft te betalen?De_Bastaard schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:41:
PSN
Er zal héél veel materiaal vervangen moeten worden.TrailBlazer schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:44:
[...]
Hij had een oorlogskas aangelegd van ongeveer 600 miljard de helft daarvan is al bevroren door de sancties. Daarnaast is denk ik de oorlog veel duurder dan hij ooit had verwacht. Veel meer verliezen en langduriger. Dus dit gaat hij niet volhouden denk ik.
Zodra de beurs opengaat in Moskou gelijk even wat aandelen Almaz-Antey (air defense systems), United Aircraft Corporation (fixed-wing airplanes), Tactical Missiles Corporation (air- and naval-based missiles), Russian Helicopters (helicopters) en Uralvagonzavod (main battle tanks) kopen, ik vermoed dat die aardig volle orderboeken gaan krijgen
De vijf grootste Russische militaire bedrijven, bron: Wikipedia: Defense industry of Russia
[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 17-03-2022 17:02 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik denk dat diezelfde bedrijven nog een hele tijd last gaan hebben van sancties.anandus schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:58:
[...]
Er zal héél veel materiaal vervangen moeten worden.
Zodra de beurs opengaat in Moskou gelijk even wat aandelen Almaz-Antey (air defense systems), United Aircraft Corporation (fixed-wing airplanes), Tactical Missiles Corporation (air- and naval-based missiles), Russian Helicopters (helicopters) en Uralvagonzavod (main battle tanks) kopen, ik vermoed dat die aardig volle orderboeken gaan krijgen
De vijf grootste Russische militaire bedrijven
Er kwamen hier de afgelopen weken (of in het vorige topic) wat YouTube / Spotify kanalen langs mbt 'historisch' verantwoorde beschouwingen van de militaire ontwikkelingen. Kanalen die normaal gesproken wwii doen, maar nu Oekraïne. Ik kan ze alleen zo snel niet vinden. Iemand een tip?
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 17-03-2022 17:01 ]
Qua export niet, hoor. De producten komen heus wel aan in China, India, Syrië, Iran en weetikveelwaar.MikeyMan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:59:
[...]
Ik denk dat diezelfde bedrijven nog een hele tijd last gaan hebben van sancties.
En afhankelijk van wat China kan leveren aan bijv chips kunnen ze mogelijk een end komen. Kan me voorstellen dat Rusland qua defensie sowieso graag homegrown is.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Zonder de chips die in de sancties zitten is het idd moeilijk bouwen.MikeyMan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:59:
[...]
Ik denk dat diezelfde bedrijven nog een hele tijd last gaan hebben van sancties.
Misschien kunnen ze nog een berg T-34's maken oid?
PSN
Er zijn nu ook beelden vanaf een heli die deze manoeuvre uitvoert ( geen idee of dit dezelfde of uberhaupt recent is )NiGeLaToR schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:34:
[...]
Tjah, als het doel is random plekken te bestoken met raketten dan kan die theorie. Ik zou verwachten dat er dan in ieder geval gepoogd werd om te mikken onder een bepaalde hoek en in een bepaalde richting.
https://old.reddit.com/r/..._from_rt_of_russian_ka52/
Maar zo te zien is er in bovenstaande video wel degelijk een doel, maar alsnog lijkt het mij niet echt effectief (ik heb ook het gevoel dat deze iets minder schuin gaan, maar dat kan verschil in beelden van binnen en buiten zijn)
Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149
Zo kan je alles recht praten wat krom is.stefanass schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:16:
[...]
Je zegt nee, maar het is ja; er ging wel degelijk een VN resolutie aan vooraf.
Wikipedia: United Nations Security Council Resolution 1973
Verder eens; Het was geen NATO missie, maar wel "geleid" door een aantal leden. Maar zeer zeker niet geïniteerd vanuit NATO.
Er is een VN resolutie aan vooraf gegaan, maar wat heeft de VN te maken met de NATO?
Als de NATO daadwerkelijk een defensieve alliantie is en zelf nooit aanvallen zal uitvoeren zonder aangevallen te worden dan hadden ze niks te zoeken in Libie.
Het is helemaal door "geleid door een aantal leden". Het was gewoon de NATO zelf die de leiding had:
https://www.nato.int/cps/en/natolive/news_71867.htm
YouTube: NATO and Libya - Press briefing, 31 March 2011, Part 1/3
[ Voor 6% gewijzigd door c-nan op 17-03-2022 17:12 ]
Dat stuk historie was interessant, maar lijkt juist het beeld recht te willen zetten dat de gehandicapten slecht behandeld werden dan wel opgesloten werden.unclero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:18:
[...]
U zult het helaas moeten doen met wat ik hoor van mijn bronnen in Rusland, de wetenschap dat veel van de Kadyrovtsy nog steeds rondhangen in Wit-Rusland, en een stuk historie.
Nee, totaal niet. De vergelijking die ik maak is dat aan beide kanten bepaalde groepen een vijfde colonne en verraders genoemd worden. Je ziet vaker dat diegenen die de normen en waarden niet lijken te delen die de meeste inwoners als belangrijk zien worden gewantrouwd, en indien dat gebeurd in tijden van oorlog hoor je al snel labels als landverraders, fascisten en nazi's voorbij komen.Semyon schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 04:42:
[...]
Ik snap je punt nog niet. Mensen zeggen "kijk deze speech van Putin is vol fascisme". Jij zegt het is niet anders dan wat wij met Tucker doen. Is dat een goede samenvatting?
Of dat nu het plakkaat fascisme krijgt of niet kan mij eigenlijk niet zoveel schelen. Ik heb ook niet altijd goed in beeld wat iemand daar eigenlijk mee bedoelt. Ik denk ook niet dat Putin's Rusland het beste voorbeeld daarvan is als daarmee bedoelt wordt een totalitaire staat zonder (genoeg) vrijheid en democratie.
Paradoxaal genoeg zie je dat landen waar we van vinden dat die dichterbij ons staan wat cultuur en normen en waarden betreft en die meer op ons lijken sneller bekritiseerd worden. Rusland is nog geen fractie zo totalitair als China, maar Chinezen zien we meer als het ultieme voorbeeld van de ander en dan wordt het daar veel meer van geaccepteerd wanneer ze niet zoals ons zijn. Wat je bij Rusland ziet zag je ook in mindere mate gebeuren in Turkije, Polen of Hongarije wanneer daar weer wat gebeurd dat naar onze mening het daglicht niet kan verdragen.
Heel anders zou ik het niet willen noemen. Het is niet hetzelfde, maar hier in het Westen wordt gesteld dat de Russen in Rusland het gif van de staatspropaganda voorgeschoteld krijgen en daarom niet denken zoals velen in het Westen doen. Dat ligt toch aan de basis van het verbod op Russische staatszenders hier en ook de reden dat Polen en Hongarije op het strafbankje kwamen omdat hun media niet onafhankelijk genoeg zou zijn. Met onafhankelijk bedoelt de EU in dit geval de afwezigheid van geluiden die ons gedachtegoed en normen en waarden uitdragen en niet zo zeer de afwezigheid andere geluiden.Maar het is toch heel anders? Putin heeft het over a higher race over het gif van wat je in je krijgt als je in het Westen woont.
Stel dat ze financieel inderdaad direct of indirect gesteund worden door buitenlandse regeringen, al dan niet omdat ze politici zijn die hen het best liggen of omdat er daadwerkelijk onderlinge banden zijn. Waarom zou dat een taak van justitie moeten zijn om zulke geldstromen te onderzoeken als het niet verboden is? Het gaat ook over iets totaal anders. Weinigen liggen er wakker van als een Klaver geld krijgt van een progressieve lobby uit de VS. En het westen steunt overal ter wereld instituties en politici die onze normen en waarden delen. Het kernpunt is dus gedeelde normen en waarden en niet of politici, journalisten en TV-programmamakers (mede) door het buitenland worden gesteund.Terwijl Gabbard en Baudet onderzocht worden naar of hun geldstromen worden beinvloed door buitenlandse regeringen.
Dat is vooral een kwestie van in welk perspectief je het plaatst. In Rusland zien ze het als justitie die kijkt of regels rondom het doen van politieke uitingen worden gevolgd. Maar die regels komen niet uit het niets natuurlijk. Die worden ingesteld als aanpak voor wat wordt ervaren als een probleem.Dat heeft toch niks met "faliekant tegen" te maken, maar dat zijn toch gewoon 2 heel andere dingen? Putin spuit fascism de wereld in. Onze justitie kijkt of de regels rondom geld werving voor politieke banden gevolgd worden.
Ik begrijp dan weer niet wat je er niet aan snapt. Je lijkt vooral geïnteresseerd in een waardeoordeel over Putin en diegenen die Baudet, Gabbard en Tucker Carlson verraders noemen en niet of het mechanisme dat gebruikt wordt raakvlakken heeft, namelijk dat diegenen die bepaalde normen en waarden niet delen aan beide kanten als verraders kunnen worden gezien. Dat is waar het mij om draait, wat jij aankaart lijkt mij een hele andere discussie.Of bedoel je niet Justitie maar hoe de media er mee omgaat, die hebben toch juist als taak te onderzoeken waarom mensen een bepaalde agenda hebben? Ik begrijp de hele vergelijking nog steeds totaal niet.
Ik denk dat je de ruimte onderschat die men in Rusland heeft voor tolerantie en ook onze capaciteit voor tolerantie overschat, met name in tijden van oorlog of andere calamiteiten. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat we hier niet veel toleranter zijn dan in Rusland. Ik beweer enkel dat die tolerantie conditioneel is aan de omstandigheden. Wij zijn hier tolerant zolang we het als onschuldig zien of wanneer ze in lijn zijn met onze eigen opvattingen, op het moment dat we inzien dat wat wij zien als goed het onderspit dreigt te delven dan grijpen we hier ook hard in.Dit klinkt erg als "Paradox of tolerance".
Putin laat geen ruimte voor tolerance en wil alleen zijn wil (of anders 15 jaar opsluiten). Mensen die dat bekritiseren worden dan verweten dat ze de tolerantie voor Putin z'n opvatting niet hebben.
Putin z'n fascisme laat geen ruimte voor tolerantie. En iedereen die dat steunt moet (paradoxaal (!) ) niet de ruimte van tolerantie krijgen voor die mening.
Misschien heeft MasterMilo nog wat staanYakuzA schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:02:
[...]
Zonder de chips die in de sancties zitten is het idd moeilijk bouwen.
Misschien kunnen ze nog een berg T-34's maken oid?
Vaak bu'j te bang!
Aangezien deze beelden van RT zijn (russian times, propaganda) kunnen we er nu iig wel zeker van zijn dat dit de tactiek is, en niet “rogue” piloten die hun lading maar gauw lossen. De manpads zijn dus effectief, ze vuren van veel grotere afstand.Zethiel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:05:
[...]
Er zijn nu ook beelden vanaf een heli die deze manoeuvre uitvoert ( geen idee of dit dezelfde of uberhaupt recent is )
https://old.reddit.com/r/..._from_rt_of_russian_ka52/
Maar zo te zien is er in bovenstaande video wel degelijk een doel, maar alsnog lijkt het mij niet echt effectief (ik heb ook het gevoel dat deze iets minder schuin gaan, maar dat kan verschil in beelden van binnen en buiten zijn)
een treffende spreuk
Sorry maar de nauwkeurigheid lijkt me nul als je dit doet.pro_6or schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:39:
[...]
Aangezien deze beelden van RT zijn (russian times, propaganda) kunnen we er nu iig wel zeker van zijn dat dit de tactiek is, en niet “rogue” piloten die hun lading maar gauw lossen. De manpads zijn dus effectief, ze vuren van veel grotere afstand.
Wat de VN te maken heeft met de NATO ?c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:11:
[...]
Zo kan je alles recht praten wat krom is.
Er is een VN resolutie aan vooraf gegaan, maar wat heeft de VN te maken met de NATO?
Als de NATO daadwerkelijk een defensieve alliantie is en zelf nooit aanvallen zal uitvoeren zonder aangevallen te worden dan hadden ze niks te zoeken in Libie.
Het is helemaal door "geleid door een aantal leden". Het was gewoon de NATO zelf die de leiding had:
Lees anders even artikel 1 van het verdrag;
Article 1
The Parties undertake, as set forth in the Charter of the United Nations, to settle any international dispute in which they may be involved by peaceful means in such a manner that international peace and security and justice are not endangered, and to refrain in their international relations from the threat or use of force in any manner inconsistent with the purposes of the United Nations.
https://www.nato.int/cps/.../official_texts_17120.htm
NATO is dus gebaseerd op de principes van de VN, en dit artikel betekent dus dat ze de VN principes volgen en zullen handelen in lijn met de doelstellingen van de VN. Een door de VN aangenomen resolutie uitvoeren lijkt me dus prima te passen.
[ Voor 8% gewijzigd door stefanass op 17-03-2022 18:31 ]
Klopt. We hadden het er vanochtend over of dit nu tactiek was, of gewoon een piloot die denkt, ik vuur de boel maar af en keer gauw om, dan blijf ik iig leven. Als RT dit nu uitzendt dan mogen we er dus gerust van uit gaan dat het niet een piloot is die het zelf beslist, maar de te volgen tactiek. De angst voor de MANPADS dicht bij doelen zit er dus goed in.k995 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:52:
[...]
Sorry maar de nauwkeurigheid lijkt me nul als je dit doet.
een treffende spreuk
Kan ik me voorstellen, de duizenden manpads geleverd zijn een dodelijk gevaar voor die helicopters.pro_6or schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:57:
[...]
Klopt. We hadden het er vanochtend over of dit nu tactiek was, of gewoon een piloot die denkt, ik vuur de boel maar af en keer gauw om, dan blijf ik iig leven. Als RT dit nu uitzendt dan mogen we er dus gerust van uit gaan dat het niet een piloot is die het zelf beslist, maar de te volgen tactiek. De angst voor de MANPADS dicht bij doelen zit er dus goed in.
https://twitter.com/Schwa...&t=HSlsXQioCq2d5iyfx9MOxg
Die kanalen zijn trouwens gesloten vanwege misinformatie die met o.a. OSINT bewezen is.
Putin sluit zijn kanalen om de juiste informatie juist tegen te houden.
I(t wi)ll be back!AMARONE schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:59:
Weet Arnold dat de Russen geen Twitter meer hebben?
een treffende spreuk
Daarom zit hij sinds kort ook op Telegram https://t.me/AASchwarzeneggerAMARONE schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:59:
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Thank you @RussiaUN for your letter dated March 16.
— Canada Mission UN (@CanadaUN) 17 maart 2022
Please see our suggested edits below. #StandWithUkraine #RespectTheCharter pic.twitter.com/0M663R0tUW
Colonel Sergei Sukharev, commander of the Kostroma Airborne Regiment, was slain in #Ukraine. pic.twitter.com/lPnvvCGhyG
— NEXTA (@nexta_tv) 17 maart 2022
Dit is ook een apart verhaal:
UK Defense Secretary Ben Wallace says he spoke with someone who pretended to be a Ukrainian lawmaker, and he ended the call when he became suspicious
— BNO News (@BNONews) 17 maart 2022
Het is gewoon een compleet onleesbare woordenbrij geworden.Stroopwafels schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:27:
"Canada Mission UN" had een brief ontvangen van Rusland... dat ze dit uberhaupt stuurde is bizar. Aan de andere kant ook weer een komische antwoord.
Dat zou heel goed de reden kunnen zijn, maar misinformatie, kun je juist als dat bewezen kan worden op betere manieren bestrijden dan de zenders te verbieden.Vorkie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:05:
@sampoo wat een lap tekst.
Die kanalen zijn trouwens gesloten vanwege misinformatie die met o.a. OSINT bewezen is.
Putin heeft zijn eigen "juiste" informatie en informatie die daar te veel vanaf wijkt wordt niet geduld op het Russische grondgebied. Alleen is Rusland China niet, de Russen konden op Instagram, Twitter, Facebook, Youtube en maakten daar ook gretig gebruik van. Het internet was grotendeels beschikbaar en bovendien zijn VPN's legaal, dus Putin had maar een beperkte invloed op wat welke informatie de Russen konden consumeren en ik denk dat hij dat wel best vond. Hier hadden die Russische "misinformatie"-zenders echter weinig consumenten dus er was eigenlijk geen prangende reden om ze te verbieden.Putin sluit zijn kanalen om de juiste informatie juist tegen te houden.
Nee, zo zien mijn correcties er ook altijd uit, maar als dit echt is, dan is het wel hilarisch. LOLWEBGAMING schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:35:
[...]
Het is gewoon een compleet onleesbare woordenbrij geworden.
Het is echt, de Twitter account is ook geverifieerd. https://twitter.com/CanadaUNhoney schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:38:
[...]
Nee, zo zien mijn correcties er ook altijd uit, maar als dit echt is, dan is het wel hilarisch. LOL

Weer zo’n lap tekst.sampoo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:36:
[...]
Dat zou heel goed de reden kunnen zijn, maar misinformatie, kun je juist als dat bewezen kan worden op betere manieren bestrijden dan de zenders te verbieden.
[...]
Putin heeft zijn eigen "juiste" informatie en informatie die daar te veel vanaf wijkt wordt niet geduld op het Russische grondgebied. Alleen is Rusland China niet, de Russen konden op Instagram, Twitter, Facebook, Youtube en maakten daar ook gretig gebruik van. Het internet was grotendeels beschikbaar en bovendien zijn VPN's legaal, dus Putin had maar een beperkte invloed op wat welke informatie de Russen konden consumeren en ik denk dat hij dat wel best vond. Hier hadden die Russische "misinformatie"-zenders echter weinig consumenten dus er was eigenlijk geen prangende reden om ze te verbieden.
Wij westen kunnen ook vrijelijk met een VPN de misinformatie gaan opzoeken in Rusland, maar dat wil niet zeggen dat die kanalen publiekelijk in het westen bereikbaar moeten zijn.
Daar waar wij wel geven om mensen die zulke informatie niet van echt kan onderscheiden om te voorkomen dat ze een “drone” worden of vallen in een konijnenhol of vast geraken in een echoput.
Dan liever wat minder propaganda uit Rusland, china of weet ik veel.
Echt werkelijk waar ongelooflijk. Totaal geen woorden voor. Wat een bord voor hun kop zeg. Gatverdamme.Stroopwafels schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:27:
"Canada Mission UN" had een brief ontvangen van Rusland... dat ze dit uberhaupt stuurde is bizar. Aan de andere kant ook weer een komische antwoord.
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niks aan de hand. Eerst zwart lezen, dan de rode correcties. Stijlvolle enorme bitchslap.WEBGAMING schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:35:
[...]
Verschil is wel dat hier geen agent je op straat gaat vragen om je telefoon te ontgrendelen zodat ze even kunnen kijken of je dit soort misinformatie op je telefoon hebt. Sterker nog je mag het gewoon op een bord printen en mee op het binnenhof gaat staan. Probeer dat maar eens in Rusland.Vorkie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:47:
Wij westen kunnen ook vrijelijk met een VPN de misinformatie gaan opzoeken in Rusland, maar dat wil niet zeggen dat die kanalen publiekelijk in het westen bereikbaar moeten zijn.
Ergo. De twee zijn totaal ongelijkwaardig. Het hele verhaal vertrekt weer vanuit de premise dat alles tegengesteld gelijkwaardig is. Wat natuurlijk een valse premise is.
Verwijderd
Het filmpje wel bekeken? Hij zegt letterlijk dat dit filmpje op zoveel mogelijk kanalen verspreid word, zodat het ook bij de Russen terecht komt. Het internet is niet alleen TwitterAMARONE schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:59:
Misschien kunnen ze nog een licentie nemen op StackerGroentjuh schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:54:
Volgens Beepingcomputer raakt de Russische cloud vol nu de westerse clouddiensten Rusland verlaten...
Ach, ze nemen wel even wat servers in beslag voor extra ruimte.
Is er geen manier om vanuit hier de schijven nog wat verder te vullen?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Best goed filmpje ook wel. Slim op de emotie gespeeld met zijn Russische voorbeeld en het verhaal over zijn vader die er niks van moest hebben.Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:54:
[...]
Het filmpje wel bekeken? Hij zegt letterlijk dat dit filmpje op zoveel mogelijk kanalen verspreid word, zodat het ook bij de Russen terecht komt. Het internet is niet alleen Twitter
Moest meteen aan mijn eigen pa denken, die Oost Duitsland niet eens erkende. Dat bleven "Ossies".
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Dat valt toch best mee, dit is een forum geen Twitter. Bovendien is het hier nodig om wat uitvoerig te zijn omdat het anders helaas allerlei aannames en verdraaiingen uitnodigt,
Precies zoals Putin erover denkt met betrekking tot westerse "misinformatie" in Rusland, en door de Russische kanalen hier te verbieden is er nog minder reden voor hem om in Rusland platformen met tegengeluiden te dulden. Daarom is daar nu ook Instagram, Facebook e.d. in de ban gedaan. Die zullen met name door de jongere Russen beter bekeken worden dan de staatszenders in Rusland dus ik denk niet dat het zo'n verstandige zet was.Wij westen kunnen ook vrijelijk met een VPN de misinformatie gaan opzoeken in Rusland, maar dat wil niet zeggen dat die kanalen publiekelijk in het westen bereikbaar moeten zijn.
Daar waar wij wel geven om mensen die zulke informatie niet van echt kan onderscheiden om te voorkomen dat ze een “drone” worden of vallen in een konijnenhol of vast geraken in een echoput.
You rarely hear from mothers of Russian soldiers. This lady came up to us at an anti-war protest in Moscow, desperate for the safety of her 22 yr old son. She told us there were only 10 men left in his regiment. If there are voices Putin fears, it’s these pic.twitter.com/CNAY3gK0uj
— James Longman (@JamesAALongman) 17 maart 2022
Straks weer verhalen over duizenden die naar de Goelag verdwijnen.
Overigens is het ondanks de veelheid aan informatie moeilijk om het verloop van de strijd te volgen , althans ik heb er moeite mee.
Ok, daar heb je punt.stefanass schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:53:
[...]
Wat de VN te maken heeft met de NATO ?
Lees anders even artikel 1 van het verdrag;
Article 1
The Parties undertake, as set forth in the Charter of the United Nations, to settle any international dispute in which they may be involved by peaceful means in such a manner that international peace and security and justice are not endangered, and to refrain in their international relations from the threat or use of force in any manner inconsistent with the purposes of the United Nations.
https://www.nato.int/cps/.../official_texts_17120.htm
NATO is dus gebaseerd op de principes van de VN, en dit artikel betekent dus dat ze de VN principes volgen en zullen handelen in lijn met de doelstellingen van de VN. Een door de VN aangenomen resolutie uitvoeren lijkt me dus prima te passen.
In het artikel staat:
De leden van de NATO verbinden zich ertoe - zoals uiteengezet in het Handvest van de VN - elk internationaal geschil waarbij zij betrokken zijn, op vreedzame wijze te beslechten op zodanige wijze dat de internationale vrede, veiligheid en recht niet in gevaar worden gebracht.
En zich in hun internationale betrekkingen te onthouden van dreiging met of het gebruik van geweld op enige wijze die onverenigbaar is met de doelstellingen van de Verenigde Naties.
Vervolgens neemt de VN een resolutie aan en begint de NATO te bombarderen met als gevolg om (indirect) een staatshoofd af te zetten.
Daar is niets defensiefs aan. Gewoon niet.
Die moet toch ook tussen 2 werelden leven...
Nee, hoor, Die is gewoon hoofd van Gazprom (in Rusland) geweest en halve Rusmorm schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:51:
Hoe zou die Nederlandse man van die dochter van Putin hier nu in staan?
Die is rijk genoeg om daar niks om te geven vermoed ik.morm schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:51:
Hoe zou die Nederlandse man van die dochter van Putin hier nu in staan?
PSN
even het selectieve geheugen opfrissen.c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:11:
[...]
Zo kan je alles recht praten wat krom is.
Arabische lente was een beweging door burgers.
In Libië en Syrië werden die vervolgens afgeslacht door de lokale regeringen.
Vervolgens waren het diezelfde burgers die een internationaal ingrijpen (westers) wensten.
Daar is weken heel terughoudend op gereageerd.
Vervolgens kreeg het westen de schuld burger levens niet serieus te nemen door die burgers (emotionele chantage). huilie huilie beelden op social media etc.
Dan komt die no fly zone er (volg je de discussie hier een beetje???? DIE KAN ALLEEN MILITAIR GEHANDHAAFD WORDEN). Met een enorme verdeeldheid onder navo leden of ze dat überhaupt moesten doen Dit was absoluut geen unaniem ingrijpen en veel navo landen deden er niet eens aan mee.
aftermath verkiezingen, uitslag. Arabische krijgsheer wint niet zegt huilie huilie het is niet eerlijk ikke klein en zei groot, fraude. en schiet de boel vervolgens weer aan gort.
En dan zijn wij (het westen) daar nu schuldig aan??? volgens welke logica? Op 1 punt heb je gelijk we (het westen) Hadden daar nooit heen moeten gaan, we (het westen) hadden er niet eens aandacht aan moeten geven, kook maar gaar in die woestijn. Want nu met dit Oekraïne conflict, word ik er echt simpel van dat bij elke bericht dat gedeeld, zo'n whatabout arabier insert Libië etc, zegt: maar jullie schuld dus dus fixxe. Echt zeg schaamteloos.
En moeten we nu Dit soort baarlijke nonsene ontkrachten [Embed]
misselijkmakend.
Overigens maakte juist Rusland de gehele situatie in Syrië van ramp tot hell.
(Turkije had trouwens ook gewoon een hand in het Syrische conflict).
Vrijwel elke Arabische opstand in die tijd heeft overigens voor nog minder vrijheid gezorgd, dan er was. kennelijke is dat wat ze er willen, een autocratische sterke (terrorist) man.
Waar ook even in alle gemak aan voorbij word gegaan is dat dit allemaal INTERNE conflicten waren, geen invasieve mogendheid die even landjepik kwam doen.
https://www.jstor.org/stable/48580936?seq=4
https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.rd.nl/artikel...-boven-militair-ingrijpen
Hier een beetje leesvoer, voordat je weer los gaat. Is nog veeeeeeeeeeeeeel meer over te vinden. Kunnen we het nu bij Oekraïne houden?? Want dat speelt NU.
Deze discussie word inmiddels ook onmogelijk, Het kost een factor 10 minder moeite om totale fundatieloze bullshit de wereld in te slingeren dan het te ontkrachten, want dan wil iedereen opeens bronnen en meer. deze verspreiding aan zooi is zeer schadelijk voor de makkelijk beïnvloedbare geesten zoals in de recente geschiedenis ook al is gebleken (Corona). En zie mijn voorbeeld boven met die "500.000" casualities. je (de beïnvloedbare geesten) word gebruikt voor subversie van ons eigen verworven democratische systeem.sampoo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:36:
[...]
Dat zou heel goed de reden kunnen zijn, maar misinformatie, kun je juist als dat bewezen kan worden op betere manieren bestrijden dan de zenders te verbieden.
[...]
Putin heeft zijn eigen "juiste" informatie en informatie die daar te veel vanaf wijkt wordt niet geduld op het Russische grondgebied. Alleen is Rusland China niet, de Russen konden op Instagram, Twitter, Facebook, Youtube en maakten daar ook gretig gebruik van. Het internet was grotendeels beschikbaar en bovendien zijn VPN's legaal, dus Putin had maar een beperkte invloed op wat welke informatie de Russen konden consumeren en ik denk dat hij dat wel best vond. Hier hadden die Russische "misinformatie"-zenders echter weinig consumenten dus er was eigenlijk geen prangende reden om ze te verbieden.
Dat maakt ook die hele FVD zo schadelijk. Ze willen democratie om het te slopen.
always bring a towel
Schiet tussen de palen en je scoort!
Dat de opmars van de Russen zo dramatisch verloopt voor ze is 100% te danken aan wat het westen allemaal doet.xzaz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:10:
Dat hele 'waarom doet het westen niets'-argument is zo irritant. Want als het westen ook maar iets doet is het weer 'het westen bemoeid zich ook overal mee'-argument weer zo op tafel.
Zie ook:
In my view, this - and much, much more - is what the US and NATO has been providing...plus years of training of Ukrainian Army, Special Operations, Air Force, and senior leaders.
— Mark Hertling (@MarkHertling) 17 maart 2022
There's a lot going on under the radar, too, that most Americans have no idea about. 16/
Ik vermoed dat er een enorme samenwerking is om Oekraïne van live intel te voorzien waardoor ze de Russen telkens een stap voor kunnen zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 17-03-2022 20:14 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik ben het artikel kwijt maar had ergens gelezen dat Oekraïne elke twee uur nieuwe satellietbeelden krijgt. Ze weten dus precies waar de Russen zijn.fsfikke schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:14:
[...]
Zie ook:
[Embed]
Ik vermoed dat er een enorme samenwerking is om Oekraïne van live intel te voorzien waardoor ze de Russen telkens een stap voor kunnen zijn.
Een bijna live variant van Google Maps met op sommige stukken zelfs live streetview helpt wel.fsfikke schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:14:
En als dan ook nog de targets die je echt moet willen uitschakelen praktisch gehighlight worden is het helemaal handig…jadjong schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:16:
[...]
Een bijna live variant van Google Maps met op sommige stukken zelfs live streetview helpt wel.
Ik denk echt dat het ongeveer zo gaat en dat ze daarom ook dat grote konvooi hebben laten staan; ja, makkelijk target maar niet genoeg effect op dat moment.
Vraag me zelfs af of er geen US "specialisten" ergens op de grond actief zijn, andere kant Amerikanen zullen het risico niet willen lopen dat er een directe confrontatie met Russen is.jadjong schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:16:
[...]
Een bijna live variant van Google Maps met op sommige stukken zelfs live streetview helpt wel.
Drones (Predators) sluit ik ook uit. Wat NROLs die toevallig in de buurt zijn is wel handig natuurlijk.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Dat konvooi is later volgens mij ook nergens echt opgeschoten?dr.lowtune schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:19:
[...]
En als dan ook nog de targets die je echt moet willen uitschakelen praktisch gehighlight worden is het helemaal handig…
Ik denk echt dat het ongeveer zo gaat en dat ze daarom ook dat grote konvooi hebben laten staan; ja, makkelijk target maar niet genoeg effect op dat moment.
Dan kun je idd beter je resources elders nuttig gebruiken.
Het kost niet veel moeite om iemand een extra paspoort te geven, of om lokale mensen volledig op te leiden in je eigen land. Daar zijn vele mouwen aan te passen.loekf2 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:20:
[...]
Vraag me zelfs af of er geen US "specialisten" ergens op de grond actief zijn, andere kant Amerikanen zullen het risico niet willen lopen dat er een directe confrontatie met Russen is.
Drones (Predators) sluit ik ook uit. Wat NROLs die toevallig in de buurt zijn is wel handig natuurlijk.
Als in 2056 heel Moskou Limburgs lult staat de konvooi er nog, ik zou er inmiddels geen waarde meer aan hechten.B_FORCE schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:21:
[...]
Dat konvooi is later volgens mij ook nergens echt opgeschoten?
Dan kun je idd beter je resources elders nuttig gebruiken.
Het is ook niet zo dat het westen niets doet. Het westen levert het geld en de wapens, Oekraine de moed en de doden.xzaz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:10:
Dat hele 'waarom doet het westen niets'-argument is zo irritant. Want als het westen ook maar iets doet is het weer 'het westen bemoeid zich ook overal mee'-argument weer zo op tafel.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Ja, dat bedoel ik en dan komt het tweede gedeelte aan te pas 'waar bemoeit het westen zich mee'.Zewatanejo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:24:
[...]
Het is ook niet zo dat het westen niets doet. Het westen levert het geld en de wapens, Oekraine de moed en de doden.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Misschien wel aardig om dit te delen, dit is een blik van de mensen om wie het eigenlijk gaat (i.e. worden uitgehongerd, vermoord etc): https://en.lb.ua/news/202..._wont_world_fight_us.htmlxzaz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:27:
[...]
Ja, dat bedoel ik en dan komt het tweede gedeelte aan te pas 'waar bemoeit het westen zich mee'.
Er zijn argumenten voor en tegen te geven, maar niet ingrijpen gaat wel ten koste van onze geloofwaardigheid. Europa presenteert zich als een waardengemeenschap, maar het beeld ontstaat dat bescherming van die waarden wel de praat maar niet de daad is.
De crux is niet te voorkomen dat je in oorlog komt. Dat punt ben je voorbij. Zie alle beïnvloeding vanuit het Kremlin, manipuleren van verkiezingen, propaganda, firehose of falsehood etc. Wie dan nog twijfelt, luister naar onze vriend Putin, of luister naar zijn top-propagandist.
Iemand die aangevallen wordt kan geen "bemoeial" zijn, daar over prakkizeren heeft dus geen zin. Waar ons denken zich op moet richten zijn vragen als: welk offer mag er redelijkerwijs van ons gevraagd worden? Wie willen wij zijn?
Dat zijn hele lastige vragen.
Dat konvooi zit zonder munitie, brandstof en voedsel. Zinloos om energie te steken in de vernietiging ervan. Het is tactisch veel slimmer om de troepen die het konvooi moeten ontzetten aan te vallen. Want je weet dat die komen en je weet ongeveer waar ze vandaan komen. Zolang je die tegenhoudt is het konvooi niks meer dan een welkome barrière in de Russische opmars.dr.lowtune schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:19:
[...]
Oorlog strijd voeren is niet enkel beperkt tot schieten.bulle bas schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:42:
[...]
Misschien wel aardig om dit te delen, dit is een blik van de mensen om wie het eigenlijk gaat (i.e. worden uitgehongerd, vermoord etc): https://en.lb.ua/news/202..._wont_world_fight_us.html
Er zijn argumenten voor en tegen te geven, maar niet ingrijpen gaat wel ten koste van onze geloofwaardigheid. Europa presenteert zich als een waardengemeenschap, maar het beeld ontstaat dat bescherming van die waarden wel de praat maar niet de daad is.
De crux is niet te voorkomen dat je in oorlog komt. Dat punt ben je voorbij. Zie alle beïnvloeding vanuit het Kremlin, manipuleren van verkiezingen, propaganda, firehose of falsehood etc. Wie dan nog twijfelt, luister naar onze vriend Putin, of luister naar zijn top-propagandist.
Iemand die aangevallen wordt kan geen "bemoeial" zijn, daar over prakkizeren heeft dus geen zin. Waar ons denken zich op moet richten zijn vragen als: welk offer mag er redelijkerwijs van ons gevraagd worden? Wie willen wij zijn?
Dat zijn hele lastige vragen.
Stel de Navo gaat er vol in. Eerst een no-fly zone, daarna met troepen proberen de Russen uit Oekraïne te verdrijven. Resultaat: een full-scale oorlog met potentieel honderdduizenden doden aan beide kanten. Met daarnaast uiteraard ook nog het risico op een allesvernietigende kernoorlog. Wat de uitkomst ook is, Oekraïne zal na dit conflict niet meer bestaan, het hele land is verwoest en de bevolking is gedecimeerd.
Waar we echter wel mee bezig zijn is een economische / digitale oorlog waarbij we wel degelijk ook in ons eigen vlees snijden. Honderd jaar geleden kon Stalin nog zeggen 'hoeveel divisies heeft de paus?'. Putin kan zich beter afvragen hoe lang hij de Russische economie nog enigszins draaiende kan houden voordat de winkels allemaal leeg zijn, het halve land werkloos is en er een volksopstand komt.
YouTube: Ukrainian Forces Destroy Russian Armored Column Іn Kyiv Region
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
Gebeurde naar de great depressie ook in 1929.alexbl69 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:03:
[...]
[ het halve land werkloos is en er een volksopstand komt.
Je weet wat daar uit voort vloeide.
Die geloofwaardigheid is grotendeels een interne kwestie. Buiten de westerse wereld hebben we die geloofwaardigheid toch al niet.bulle bas schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:42:
[...]
Er zijn argumenten voor en tegen te geven, maar niet ingrijpen gaat wel ten koste van onze geloofwaardigheid.
Hij wil.
Oekraïne heeft acht jaar getraind voor deze oorlog. Met veel hulp van buiten. Die weten voor een groot deel precies wat ze kunnen en waar ze de aandacht op moeten leggen. Combineer dat met een vrijwel permanente stroom aan intel en wapens en je ziet wat er gebeurt.Q_7 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:07:
Mooie interview met UA soldaten , ze klinken vooral erg prof
YouTube: Ukrainian Forces Destroy Russian Armored Column Іn Kyiv Region
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
De Intel en de wapens hebben het verloop van deze oorlog in ieder geval erg geholpen, weet niet hoe het anders tot nu toe was verlopen.Garyu schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:11:
[...]
Oekraïne heeft acht jaar getraind voor deze oorlog. Met veel hulp van buiten. Die weten voor een groot deel precies wat ze kunnen en waar ze de aandacht op moeten leggen. Combineer dat met een vrijwel permanente stroom aan intel en wapens en je ziet wat er gebeurt.
Schjiek is mich det..jadjong schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:22:
[...]
Als in 2056 heel Moskou Limburgs lult staat de konvooi er nog, ik zou er inmiddels geen waarde meer aan hechten.
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
[ Voor 10% gewijzigd door TheRicolaa10 op 17-03-2022 22:07 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Heel mooi gedaan, gelukkig was dit zelfs een brug te ver voor vriendjes China en India:Stroopwafels schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:27:
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
#UPDATE An ambassador tells AFP that Moscow canceled the vote on its "humanitarian" resolution after it failed to secure co-sponsorship of the draft text from China and India pic.twitter.com/o49vhQF1kT
— AFP News Agency (@AFP) 17 maart 2022
Een goed teken in combinatie met
According to German newspaper Bild, Russian Foreign Minister Sergei Lavrov was on a flight to Beijing, China today, but the plane turned around midway and flew back to Moscow.
— Jesse Rodriguez (@JesseRodriguez) 17 maart 2022
The White House announced a call between Xi & Biden today, set for tomorrow.
There appears to be a shift in tone from the Chinese towards the Russians. Chinese State TV aired footage of the Russian attack on bread line in Cherniv. They are sounding more critical of Putin. Tomorrow's Xi-Biden call will be crucial. https://t.co/yFqBlLw0xV
— Jesse Rodriguez (@JesseRodriguez) 17 maart 2022
[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 17-03-2022 23:20 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Is dit een realistisch beeld? Langzaamaan lijkt Rusland toch wel steeds verder op te rukken beetje bij beetje.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Eerdere intelligence updates van de Britten lijken juist te wijzen op stagnatie.Nox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:59:
Ik volg op Telegram de OSINT kanalen maar het valt mij op dat deze steeds meer Russisch lijkt te worden met beelden van Russische inbeslagnames van nlaws en javelins enz. En de Oekraïnse 'successen' worden weinig meer getoond.
Is dit een realistisch beeld? Langzaamaan lijkt Rusland toch wel steeds verder op te rukken beetje bij beetje.
https://mobile.twitter.co...tatus/1503982627522494465
Verwachting is dat tijdens de dooi de stagnatie hardnekkiger wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door dr.lowtune op 17-03-2022 23:08 ]
1. MotivatieGaryu schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:11:
[...]
Oekraïne heeft acht jaar getraind voor deze oorlog. Met veel hulp van buiten. Die weten voor een groot deel precies wat ze kunnen en waar ze de aandacht op moeten leggen. Combineer dat met een vrijwel permanente stroom aan intel en wapens en je ziet wat er gebeurt.
2. Training
3. Middelen
Exact die drie dingen die Rusland niet meegenomen heeft deze invasie.
Toelevering van effectieve wapensystemen (en intel) is daarom essentieel, zodat nr 1 en 2 optimaal benut worden.
Nb; die Amerikaanse militairen die zijn omgekomen bij Donbas waren er niet alleen voor de gezelligheid, maar blijkbaar nog onderdeel van instructie/training gezelschap.
[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-03-2022 23:23 ]
Interessant. Oekraïne denkt dat de Russische precisie raketten op beginnen te raken.Russian troops used almost the entire set of Kalibr cruise missiles and Iskander tactical missile systems.
According to Ukrinform, the Ministry of Defense of Ukraine said this in a statement released on Facebook.
https://www.ukrinform.net...br-iskander-missiles.html
PSN
Had ook een aantal kanalen, maar het leek ook opeens dat ze meer Russisch gerelateerd werden, enige die nog wat geloofwaardig over komt isNox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:59:
Ik volg op Telegram de OSINT kanalen maar het valt mij op dat deze steeds meer Russisch lijkt te worden met beelden van Russische inbeslagnames van nlaws en javelins enz. En de Oekraïnse 'successen' worden weinig meer getoond.
Ukraine NOW [English] 👍🏻
En de New York Times plaats soms wat.
[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 17-03-2022 23:28 ]
Vond je. Er stond fuck you Russian warship, UN.WEBGAMING schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:35:
[...]
een treffende spreuk
US official: If the war drags, Putin is likely to make nuclear threats
— Ragıp Soylu (@ragipsoylu) 17 maart 2022
— Bloomberg
Werd net ook in Op1 genoemd.
Met linkje nu : https://www.bloomberg.com...ats-if-war-drags-u-s-says
[ Voor 60% gewijzigd door Sebazzz op 17-03-2022 23:41 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Russians come into contact with Ukrainian forces pic.twitter.com/jimisl8kno
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 17 maart 2022
Russen lopen in een ambush. Ondanks dat deze eenheid redelijk uitgerust lijkt is het nog erger dan een zondag airsoften op de Veluwe.
Vraag me af wie de beelden achteraf geupload heeft.
Na mijn weten niet geverifieerd. Maar wel indrukwekkend eerbetoon aan een overleden Oekraïnes soldaat
@pro_6or & @Nox zolang ik dit soort onderschept gesprekken van Russische soldaten voorbij zie komen waarbij ze elkaar in een voet/been schieten om naar huis te kunnen blijf ik hoop hebben.
[ Voor 91% gewijzigd door xbeam op 17-03-2022 23:59 ]
Lesdictische is mijn hash#
YouTube proberen ze ook over te nemen. Ik blok direct al die pro Russische kanalen.Nox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:59:
een treffende spreuk
Het is vooral een onderbuik die begint te brallen, maar ergens denk ik stuur alsjeblieft een paar nukes richting Moskou om Putin terug in z’n hok te stoppen. Als de mensheid dan vernietigd wordt is het geruststellend dat we dan tenminste allemaal gegaan zijn. (Putin heeft zich al eens misrekend, ik zou grif geld over hebben voor zijn werkelijke gedachten als hij vanuit zijn buitenverblijf in Moskou de nukes over en weer over ziet vliegen… )Sebazzz schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:26:
[Twitter]
Werd net ook in Op1 genoemd.
Met linkje nu : https://www.bloomberg.com...ats-if-war-drags-u-s-says
Ik mag hopen dat er binnenkort al dan niet offensieve acties gaan komen vanuit waar dan ook, om te tonen dat ‘we’ ons niet blijven laten bespelen, want dan eindigt het gezeur nooit.
[ Voor 10% gewijzigd door Ugchel op 17-03-2022 23:53 ]
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: