Die zijn uit dit topic verplaatst daarheen. 😉olafmol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:50:
Even iets anders dan een semantische discussie over wat betrouwbaar precies betekent: check ff het vliegbewegingen topic. Er zijn ineens een heleboel Russische luchtmacht kisten vanuit Moskou naar het oosten aan het vliegen. Raar patroon. Wel met transponders aan dus het moet wel zichtbaar zijn voor de wereld blijkbaar.
Dit zijn vliegtuigen van Rossiya, niks aan de hand, ze vliegen naar grote steden in rusland... St,petersburg. Naar Kazachstan... Iedereen is bang dat ze naar het Ural gebergte gaan om lekker in hun bunkertje te zitten.olafmol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:50:
Even iets anders dan een semantische discussie over wat betrouwbaar precies betekent: check ff het vliegbewegingen topic. Er zijn ineens een heleboel Russische luchtmacht kisten vanuit Moskou naar het oosten aan het vliegen. Raar patroon. Wel met transponders aan dus het moet wel zichtbaar zijn voor de wereld blijkbaar.
Zie bijvoorbeeld de Krim, is ook gewoon Oekraïne, maar toen is er zo goed als niet gereageerd.Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:38:
[...]
Op welke vlakken reageert de EU anders? Heb je concrete voorbeelden.
Westerse landen hebben in het MIdden-Oosten lopen bombarderen, maar wilden geen verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen (vluchtelingen). Deze moesten zo ver mogelijk van Europa blijven.
Het is al een decennia instabiel in landen zoals Syrie, Irak. Turkije heeft om Patriots gevraagd, dat ging heel moeizaam en zijn vroegtijdig teruggetrokken.
Het staat enorm in contrast hoe er nu wordt gereageerd en hoe de EU reageerde in Syrie, Irak.
En o.a. sancties om de productie van Bayraktars te vermoeilijken/vertragen.
[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 17-03-2022 11:04 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Syrië/Irak = interveniëren in interne burgeroorlogen met als doel ISIS uit te schakelen.c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:02:
[...]
Zie bijvoorbeeld de Krim, is ook gewoon Oekraïne, maar toen is er zo goed als niet gereageerd.
Westerse landen hebben in het MIdden-Oosten lopen bombarderen, maar wilden geen verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen (vluchtelingen). Deze moesten zo ver mogelijk van Europa blijven.
Het is al een decennia instabiel in landen zoals Syrie, Irak. Turkije heeft om Patriots gevraagd, dat ging heel moeizaam en zijn vroegtijdig teruggetrokken.
Het staat enorm in contrast hoe er nu wordt gereageerd en hoe de EU reageerde in Syrie, Irak.
Oekraïne/Rusland is het binnenvallen van 1 soeverein land door het andere met als gevolg een ineenstorting van de wereldorde zoals we die kennen.
Ik snap dat je probeert om het westen als hypocriet neer te zetten en dat zijn we zeker ook, maar we schieten er niks mee op in deze discussie door deze onvergelijkbare situaties gelijk te stellen. Het is een klassieke rode haring.
Het probleem met die vliegbewegingen is dat je er niets mee kan. Ze willen dat ze gezien worden. Ik wil niet zeggen dat we ons als useful idiots gedragen door al deze bewegingen te analyseren, maar het scheelt niet veel.olafmol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:50:
Op welke wijze is dat anders als nu? In beide gevallen reageren we niet met militaire interventies maar met sancties. En nu een stukje zwaarder om er een volledige inval plaats vind en het bij de Krim nog een afscheiding was.c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:02:
Zie bijvoorbeeld de Krim, is ook gewoon Oekraïne, maar toen is er zo goed als niet gereageerd.
Je stelde dat de EU nu heel anders reageert. Je hebt het hierboven over Turkse-europeese verhouding (is ander topic, dus ik ga er hier niet op in).Westerse landen hebben in het MIdden-Oosten lopen bombarderen, maar wilden geen verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen (vluchtelingen). Deze moesten zo ver mogelijk van Europa blijven.
Zover ik zie laat de EU dezelfde waarden prevaleren. Belangrijkste verschil is dat de interne dissidenten nu niet een te afwijkend geluid te laten horen en de sancties durven te blokkeren.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
*knip* reageer s.v.p. constructief, zo reageren frustreert de discussie.Emgeebee schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:10:
[...]
Syrië/Irak = interveniëren in interne burgeroorlogen met als doel ISIS uit te schakelen.
Oekraïne/Rusland is het binnenvallen van 1 soeverein land door het andere met als gevolg een ineenstorting van de wereldorde zoals we die kennen.
Ik snap dat je probeert om het westen als hypocriet neer te zetten en dat zijn we zeker ook, maar we schieten er niks mee op in deze discussie door deze onvergelijkbare situaties gelijk te stellen. Het is een klassieke rode haring.
Er wordt mij gevraagd om voorbeelden, hoe de EU destijds reageerde op een oorlog en hoe het nu reageert.
[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 17-03-2022 23:53 ]
De huidige situatie in Marioepol, mensen moeten water uit regenplassen halen:
Volgens de viceburgemeester van de Oekraïense havenstad Marioepol is de situatie er catastrofaal. Vooral het gebrek aan watervoorziening is dramatisch, geeft Sergej Orlov aan. Een kleine minderheid van de mensen kan water uit waterputten halen. Anderen zijn aangewezen op regenplassen, water uit verwarmingsbuizen en sneeuw die gesmolten wordt.
Bovendien is 80 tot 90 procent van de gebouwen in de stad gebombardeerd, zegt de viceburgemeester. ,,Geen enkel gebouw is onbeschadigd." Hij beschuldigde de Russen ervan burgers als doelwit te gebruiken om een overgave van de stad af te dwingen. Rusland zegt op zijn beurt dat het enkel militaire doelen aanvalt.
..Het ergste is dat ik de inwoners niet kan helpen", zegt Orlov. ,,Een moeder belt me en stelt me rustig de vraag: 'Mijn kind heeft honger, wat kan ik doen?' En dan heb je daar geen antwoord op..."
Volgens Oekraïense bronnen hebben de afgelopen twee dagen duizenden mensen Marioepol kunnen verlaten in ongeveer 6.500 auto's. Vele anderen zitten wel nog vast in de zwaar belegerde stad.
Russian Ka-52 and Mi-28 firing rockets in unusual way, it's meant that they afraid the Ukrainian Air Defence Systems.
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 17 maart 2022
They increase the range, but accuracy will be zero.
569/ pic.twitter.com/voShms9uXE
Dit lijkt wel een bijzondere manier om je raketten af te schieten.
Puur munitie dumpen? Of meer een mega onnauwkeurige air-artillerie?
nope
Hoe kunnen de Russen nu nog zeggen dat ze enkel militaire doelen aanvallen is mij een raadsel, 90% van Marioepol is dus eigenlijk een militaire basis.XWB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:13:
De huidige situatie in Marioepol, mensen moeten water uit regenplassen halen:
[...]

Die zullen wel zeggen dat overal militaire doelen verscholen zitten achter civiele gebouwen, of dat Oekraïne dit zelf aan het doen is.DoubleDutch schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:18:
[...]
Hoe kunnen de Russen nu nog zeggen dat ze enkel militaire doelen aanvallen is mij een raadsel, 90% van Marioepol is dus eigenlijk een militaire basis.
Gewoon binnenlands niet laten zien wat je doet, dan kan je roepen wat je wilt.
Die heeft er geen zin meer in en wil zsm naar huis.bloody schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:16:
[Twitter]

Nee je maakte een vergelijk dat we Erdogan niet op deze manier moesten beoordelen als hij voor eigen belang van Turkije kiest want hij had vijandige landen rondom zich heen en trok een parallel dat de EU nu ook anders reageert met UA (land in oorlog aan zijn grens).c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:13:
Er wordt mij gevraagd om voorbeelden, hoe de EU destijds reageerde op een oorlog en hoe het nu reageert.
En dan ben ik benieuwd hoe dan de EU nu anders reageert met een land in oorlog aan zijn grens.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Eerst even observaties op een rij zetten:bloody schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:16:
[Twitter]
- ze schieten omhoog ipv omlaag, dus die landen ergens nadat ze zijn opgebrand en ook nog eens in random richtingen. Ergo: ze lijken nergens op te schieten.
- ze deployen beide direct flares. Ergo; ze vrezen inkomende raketten.
Kan niet in hun hoofden kijken, maar ik denk dat ze asap naar huis wilden zonder volle raketpods en met werkende heli.
Wat ik goed begrijp, want van alle filmpjes van neergeschoten heli's heb ik er geen 1 countermeasures zien vuren voor ze getroffen werden. Ze weten niet dat ze worden beschoten, schijnbaar hebben Russische toestellen geen detectie manieren voor dit doel en ist gewoon afwachten tot een manpad je verandert in een vuurbal.
TL;DR ^DoubleDutch schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:20:
[...]
Die heeft er geen zin meer in en wil zsm naar huis.
[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-03-2022 11:24 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Kan me herinneren dat ik ooit las dat in een strijd veel soldaten gewoon maar wat vaag over de hoofden heen mikken en schieten. Omdat de meeste mensen niet in “kill another human” modus zitten. Maar met een heli had ik het nog nooit gezien. Vreemd. Die wil idd z’n wapens dumpen of er is een issue met z’n systemen. Het gekke is dat ze allebei precies hetzelfde doen, alsof het afgesproken is.DoubleDutch schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:20:
[...]
Die heeft er geen zin meer in en wil zsm naar huis.
[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 17-03-2022 11:27 ]
Ach hou op, ik bagatelliseer helemaal niks. Ik probeer met die oversimplificatie duidelijk te maken dat je die twee niet zomaar 1 op 1 gelijk kan stellen.c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:13:
[...]
*knip*
Dat jij compleet losgaat op het woordje 'interveniëren' zegt me al genoeg, je zit compleet vast in het hypocriet vinden van alles wat het westen doet.*knip* discussies voeren we zonder te sneren naar elkaar
[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 17-03-2022 23:54 ]
Jouw interpretatie is idd ook de strekking van de comments onder die tweet.NiGeLaToR schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:23:
[...]
Eerst even observaties op een rij zetten:
- ze schieten omhoog ipv omlaag, dus die landen ergens nadat ze zijn opgebrand en ook nog eens in random richtingen. Ergo: ze lijken nergens op te schieten.
- ze deployen beide direct flares. Ergo; ze vrezen inkomende raketten.
Kan niet in hun hoofden kijken, maar ik denk dat ze asap naar huis wilden zonder volle raketpods en met werkende heli.
Bijzonder om te zien hoor. Je vraagt je dan af of ze een uitbrander krijgen als ze op de basis teruggekeerd zijn.
Maar wellicht komt niemand het te weten
nope
Issue met het systemen zat ik ook aan te denken,alleen de kans is klein dat het bij beide zo is.olafmol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:24:
[...]
Kan me herinneren dat ik ooit las dat in een strijd veel soldaten gewoon maar wat vaag over de hoofden heen mikken en schieten. Omdat de meeste mensen niet in “kill another human” modus zitten. Maar met een heli had ik het nog nooit gezien. Vreemd. Die wil idd z’n wapens dumpen of er is een issue met z’n systemen. Het gekke is dat ze allebei precies hetzelfde doen, alsof het afgesproken is.
Lijkt meer op afgesproken actie.
Ik blijf me verbazen dat we al 3 weken verder zijn en Rusland eigenlijk niets heeft bereikt, tenzij dood en vernieling zaaien maar voor wat? Dat je had gedacht dat je op een paar dagen de regering inKiev had omvergeworpen daar kan ik nog inkomen. Maar met wat je nu weet en ziet, what the hell is the point??
Het kan toch ook niet zijn dat de gewone Rus nog geen beelden heeft gezien van Mariupol?
Je kan toch niet blijven geloven dat de fascisten uit Oekraine zelf hun stad platbombarderen?
Dat een boertje in een achtergelegen gebied dit nog gelooft, tot daar aan toe.
Maar al die jonge mensen in de grote steden, dit moet toch een keertje gaan doordringen zou ik zeggen.
10.000 moeders die hun zonen kwijt zijn, vinden die dat nog normaal?
Soms gaat het gewoon mijn verstand te boven.
Moest het N-Korea zijn, ik zou het nog ergens begrijpen maar Rusland?
Er zullen altijd wel nationalistische Russen zijn die no matter what deze inval gaan verdedigen, maar toch niet de grote meerderheid van de bevolking?
Het kan toch ook niet zijn dat de gewone Rus nog geen beelden heeft gezien van Mariupol?
Je kan toch niet blijven geloven dat de fascisten uit Oekraine zelf hun stad platbombarderen?
Maar al die jonge mensen in de grote steden, dit moet toch een keertje gaan doordringen zou ik zeggen.
Er zullen altijd wel nationalistische Russen zijn die no matter what deze inval gaan verdedigen, maar toch niet de grote meerderheid van de bevolking?
In de comments op reddit is er ook wat discussie, maar lijkt er meer op dat ze deze heli gebruiken als alternatieve artillerie, en dat kan ook weer verschillende redenen hebben, maar kan ook gewoon zijn dat deze crew de raketten willen dumpen en terug naar de basis zonder dat ze daarvoor gestraft worden.DoubleDutch schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:29:
[...]
Issue met het systemen zat ik ook aan te denken,alleen de kans is klein dat het bij beide zo is.![]()
Lijkt meer op afgesproken actie.
https://old.reddit.com/r/..._popasna_eastern_ukraine/
Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149
Het is bekend dat het moraal niet heel hoog is en dat zal naarmate de verliezen toenemen en mensen elkaar spreken aan het front alleen maar erger worden. Het lijkt mij ook enorm frustrerend als je weet dat je niets kunt doen tegen manpads en nog minder tegen specifiek moderne NATO wapens.bloody schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:29:
[...]
Jouw interpretatie is idd ook de strekking van de comments onder die tweet.
Bijzonder om te zien hoor. Je vraagt je dan af of ze een uitbrander krijgen als ze op de basis teruggekeerd zijn.
Maar wellicht komt niemand het te weten
Die uitbrander krijgen ze zeker als deze beelden door de propagandisten gezien worden.
Tjah, als het doel is random plekken te bestoken met raketten dan kan die theorie. Ik zou verwachten dat er dan in ieder geval gepoogd werd om te mikken onder een bepaalde hoek en in een bepaalde richting.Zethiel schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:33:
[...]
In de comments op reddit is er ook wat discussie, maar lijkt er meer op dat ze deze heli gebruiken als alternatieve artillerie, en dat kan ook weer verschillende redenen hebben, maar kan ook gewoon zijn dat deze crew de raketten willen dumpen en terug naar de basis zonder dat ze daarvoor gestraft worden.
https://old.reddit.com/r/..._popasna_eastern_ukraine/
[ Voor 33% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-03-2022 11:36 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
*knip* dit voegt niets toe aan het onderwerp van dit topic
[ Voor 80% gewijzigd door polthemol op 17-03-2022 11:39 ]
Nu nog alleen een stinger in de handen ipv een mobieltje en de problemen zijn snel opgelostbloody schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:16:
[Twitter]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ondertussen zijn in Rusland zo'n beetje alle mogelijkheden om nog ander nieuws te zien dan via de officiële staatsmedia geblokkeerd, gecensureerd of gestopt omdat het te gevaarlijk werd. Russen krijgen dus alleen nog maar propaganda voorgeschoteld, en als ze al kritisch zijn hebben ze amper toegang tot tegenberichten.oldgrumpy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:31:
Ik blijf me verbazen dat we al 3 weken verder zijn en Rusland eigenlijk niets heeft bereikt, tenzij dood en vernieling zaaien maar voor wat? Dat je had gedacht dat je op een paar dagen de regering inKiev had omvergeworpen daar kan ik nog inkomen. Maar met wat je nu weet en ziet, what the hell is the point??
En een tweede kanttekening die gemaakt moet worden is dat de Russische bevolking nooit vrijheid heeft gekend, maar al sinds de Middeleeuwen met geweld wordt onderdrukt door de machthebbers. Eerst door de Tsaren, daarna door de communistische partij en tegenwoordig door de oligarchen-kliek rondom Putin. Wegkijken, je mond houden en overleven is al eeuwen lang een tweede natuur voor de Russische bevolking, en dat is helaas nog steeds de enige manier om te overleven in Putins Rusland.
Betreffende het theatergebouw in Marioepol, de eerste overlevenden komen naar buiten:
Het Oekraïense parlementslid Dmitro Goerin bevestigt aan de BBC dat de schuilkelder stand heeft gehouden. Hij sluit echter niet uit dat er toch gewonden of doden zijn gevallen. ‘Maar het ziet er naar uit dat de meesten het overleefd hebben en ongedeerd zijn’, zegt hij. De ouders van Goerin bevinden zich zelf ook nog in Marioepol.
Sergej Taroeta, de voormalige gouverneur van Donetsk meldt op Facebook dat mensen ‘levend uit het puin komen’. ‘Na een vreselijke nacht vol onzekerheid, krijgen we eindelijk goed nieuws’, klinkt het hoopvol.
Je vergeet meer dan 200 jaar Mongoolse onderdrukkingWaaj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:42:
[...]
Ondertussen zijn in Rusland zo'n beetje alle mogelijkheden om nog ander nieuws te zien dan via de officiële staatsmedia geblokkeerd, gecensureerd of gestopt omdat het te gevaarlijk werd. Russen krijgen dus alleen nog maar propaganda voorgeschoteld, en als ze al kritisch zijn hebben ze amper toegang tot tegenberichten.
En een tweede kanttekening die gemaakt moet worden is dat de Russische bevolking nooit vrijheid heeft gekend, maar al sinds de Middeleeuwen met geweld wordt onderdrukt door de machthebbers. Eerst door de Tsaren, daarna door de communistische partij en tegenwoordig door de oligarchen-kliek rondom Putin. Wegkijken, je mond houden en overleven is al eeuwen lang een tweede natuur voor de Russische bevolking, en dat is helaas nog steeds de enige manier om te overleven in Putins Rusland.
always bring a towel
Dit werd uitgevoerd door de eigen Russische adel...koudepinda schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:58:
[...]
Je vergeet meer dan 200 jaar Mongoolse onderdrukking
Uiteindelijk wel, maar zo is dat niet begonnen. Ze hebben toch echt eerst bestaande machtsstructuren moeten slopen voor zo'n systeem opgezet kon worden.klaw schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:03:
[...]
Dit werd uitgevoerd door de eigen Russische adel...
En dingen slopen waren ze heel goed in, iets wat vervolgens een soort cultuur is geworden bij de Russische Elite
[ Voor 15% gewijzigd door koudepinda op 17-03-2022 12:09 ]
always bring a towel
Waar zou de gewone Rus dit soort beelden dan moeten zien?oldgrumpy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:31:
[...]
Ze weten dus niet dat hele steden platgebombardeerd worden. En na enorm veel desinformatie en bangmakerij kunnen mensen heel veel geloven over de kwaadaardigheid van "de vijand".Je kan toch niet blijven geloven dat de fascisten uit Oekraine zelf hun stad platbombarderen?
Die jonge mensen die wel meer zien van wat er echt gebeurt en dat verschrikkelijk vinden zijn er ongetwijfeld, maar het is wel een kleine minderheid. En ook die moeten vechten tegen de cognitieve disonantie die ze ervaren door het verschil met wat iedereen om hun heen gelooft en wat ze via andere kanalen binnenkrijgen.Dat een boertje in een achtergelegen gebied dit nog gelooft, tot daar aan toe.
Ik ben bang dat een heel groot deel van die moeders nog niet eens weten dat hun zonen zijn omgekomen. Daar heb ik overigens geen bewijzen voor hoor. Maar dit gaat waarschijnlijk nog wel tot een flinke backlash tegen het regime leiden, zodra de omvang van de verliezen duidelijker worden. Uiteindelijk is dat natuurlijk niet verborgen te houden.10.000 moeders die hun zonen kwijt zijn, vinden die dat nog normaal?
Verder helemaal mee eens dat het bijna onvoorstelbaar is dat zo'n groot volk zo succesvol voorgelogen wordt. Toch blijkt dat te kunnen. Maar als je ziet dat ook in onze westerse maatschappij heel veel mensen geloven in dingen die ik totaal ongeloofwaardig vind, dan is het toch iets makkelijker om voor te stellen dat mensen erg vatbaar zijn voor beïnvloeding, ook intelligente mensen en zelfs mensen met toegang tot alle bronnen.Soms gaat het gewoon mijn verstand te boven.
Ik vrees dat de harde realiteit is dat de directe familieleden van gevallen soldaten slechts een kleine fractie zijn van de totale Russissche bevolking. Als die mensen vervolgens niet/nauwelijks met elkaar in contact staan, dan zal het totaal niet opvallen hoeveel slachtoffers er zijn.oldgrumpy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:31:
Even een scenario analyse om eea in perspectief te plaatsen, in een "licht" en "zwaar" scenario ("licht"= makkelijker voor het Russische regime om eea onder de pet te houden).
Ik ga uit van een samenleving waarin informatievoorziening zeer strikt door het regime wordt beheerst (open deur), maar ook waar onderlinge uitwisseling van gevoelige zaken enigszins beperkt is (de spreekwoordelijke soldatenmoeder zal haar directe familie deelgenoot maken van haar verlies, maar zich terughoudend opstellen naar "vage bekenden" uit angst voor repercussies). Aangezien de organisatie van "moeders van Rusland" (of hoe die ook heet) verboden is, denk ik dat ik een plausibele aanname doe.
Als we dit uitgangspunt aanhouden, zal de bevolking dus primair / alleen uit de direct naaste omgeving meekrijgen dat er soldaten sneuvelen.
Daarnaast zal het regime -met wisselend succes- het nieuws over doden onder de pet proberen te houden.
Dat brengt ons op 3 primaire "drivers" voor het aantal mensen dat meekrijgt dat Pjotr zijn leven heeft gegeven.
1 - Het daadwerkelijk aantal doden
2 - De "cover up rate" van het regime (welk percentage doden weet men onder de pet te houden)
3 - Het gemiddeld aantal nabestaanden van een willekeurige soldaat; ouders, broers / zussen, kinderen, ooms/tantes (die laatsen reken ik mee aangezien "de soldatenmoeder" haar leed waarschijnlijk met haar eigen broers/zussen zal durven delen.
Het "lichte"scenario:
8000 doden, 50% cover up rate, 6 directe nabestaanden = 24000 Russen die in directe kring een dode hebben te betreuren.
Het "zware" scenario:
16000 doden, 10% cover up rate, 12 directe nabestaanden = 172800 geïnformeerde Russen
Op een bevolking van 150 miljoen is dat laatste nog steeds slechts 0.1% van de bevolking. Daar ga je geen volksoproer uit zien.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Ik denk dat dit een show of force (ahem) is richting Japan, die de claim op die eilanden groep heeft bevestigd deze week. Even laten zien dat ze er ook in het Oosten nog zijn. Als die trucks naar Oekraïne moeten dan waren ze onderweg geweest naar een rail terminal. Die gaan echt niet de halve wereld rondvaren. Suez kanaal? En dan de Bosporus niet over komen.
een treffende spreuk
Zelfs als je dubbel ziet door de Vodka is dit nog niet indrukwekkend, dus ik vraag me oprecht af wat ze er mee willen bereiken. Ik kan me niet voorstellen dat Japan hier van onder de indruk is. Maar goed, het zijn Russen, ze verbazen ons inmiddels al weer 3 weken….pro_6or schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:15:
[...]
Ik denk dat dit een show of force (ahem) is richting Japan, die de claim op die eilanden groep heeft bevestigd deze week. Even laten zien dat ze er ook in het Oosten nog zijn. Als die trucks naar Oekraïne moeten dan waren ze onderweg geweest naar een rail terminal. Die gaan echt niet de halve wereld rondvaren. Suez kanaal? En dan de Bosporus niet over komen.
Tochtje van Petropavlovsk-Kamchatky naar Vladivostok en dan op de Trans Siberie expres. Het is wel wat slordig in de media bericht die dat naar het westen wordt gevaren zien als dat ze naar de Zwarte Zee gaan varen. Die is strikt gesproken wel naar het westen maar daar zit een heel continent nog tussen.pro_6or schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:15:
[...]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Daar lijkt het wel op. Ze willen gewoon niet dood, dus vlieg richting doel, stop 2 kilometer eerder, bank up, vuur de raketten af en maak direct een 180 terwijl je de flares afschiet. Ze weten dat de MANPADS het doel beschermen. Hun leiders weten niet dat ze niet dicht genoeg bij waren (of knijpen oogje toe, of dit is simpelweg de tactiek). In het eerste geval is het jammer dat het nu op film staat.olafmol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:24:
[...]
Kan me herinneren dat ik ooit las dat in een strijd veel soldaten gewoon maar wat vaag over de hoofden heen mikken en schieten. Omdat de meeste mensen niet in “kill another human” modus zitten. Maar met een heli had ik het nog nooit gezien. Vreemd. Die wil idd z’n wapens dumpen of er is een issue met z’n systemen. Het gekke is dat ze allebei precies hetzelfde doen, alsof het afgesproken is.
een treffende spreuk
Dit dus, het schrapen voor trucks overal waar ze ze nog hebben gaat dus door. En het vernietigen ervan ook. Vanochtend weer een filmpje van de mortieren op dat kampement. Weer een truck of 20 minder.IJzerlijm schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:27:
[...]
Tochtje van Petropavlovsk-Kamchatky naar Vladivostok en dan op de Trans Siberie expres. Het is wel wat slordig in de media bericht die dat naar het westen wordt gevaren zien als dat ze naar de Zwarte Zee gaan varen. Die is strikt gesproken wel naar het westen maar daar zit een heel continent nog tussen.
een treffende spreuk
Die oproer is er echt wel denk,ik. Maar iedereen die iets zegt (of alleen maar denkt) wat ook maar niet patriottistisch zou zijn kan 15 jaar de bak in. Die speech van vladolf putler was duidelijk. Wees blij met de eer je zoon te mogen offeren voor de goede zaak.Seraphin schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:13:
[...]
Ik vrees dat de harde realiteit is dat de directe familieleden van gevallen soldaten slechts een kleine fractie zijn van de totale Russissche bevolking. Als die mensen vervolgens niet/nauwelijks met elkaar in contact staan, dan zal het totaal niet opvallen hoeveel slachtoffers er zijn.
Even een scenario analyse om eea in perspectief te plaatsen, in een "licht" en "zwaar" scenario ("licht"= makkelijker voor het Russische regime om eea onder de pet te houden).
Ik ga uit van een samenleving waarin informatievoorziening zeer strikt door het regime wordt beheerst (open deur), maar ook waar onderlinge uitwisseling van gevoelige zaken enigszins beperkt is (de spreekwoordelijke soldatenmoeder zal haar directe familie deelgenoot maken van haar verlies, maar zich terughoudend opstellen naar "vage bekenden" uit angst voor repercussies). Aangezien de organisatie van "moeders van Rusland" (of hoe die ook heet) verboden is, denk ik dat ik een plausibele aanname doe.
Als we dit uitgangspunt aanhouden, zal de bevolking dus primair / alleen uit de direct naaste omgeving meekrijgen dat er soldaten sneuvelen.
Daarnaast zal het regime -met wisselend succes- het nieuws over doden onder de pet proberen te houden.
Dat brengt ons op 3 primaire "drivers" voor het aantal mensen dat meekrijgt dat Pjotr zijn leven heeft gegeven.
1 - Het daadwerkelijk aantal doden
2 - De "cover up rate" van het regime (welk percentage doden weet men onder de pet te houden)
3 - Het gemiddeld aantal nabestaanden van een willekeurige soldaat; ouders, broers / zussen, kinderen, ooms/tantes (die laatsen reken ik mee aangezien "de soldatenmoeder" haar leed waarschijnlijk met haar eigen broers/zussen zal durven delen.
Het "lichte"scenario:
8000 doden, 50% cover up rate, 6 directe nabestaanden = 24000 Russen die in directe kring een dode hebben te betreuren.
Het "zware" scenario:
16000 doden, 10% cover up rate, 12 directe nabestaanden = 172800 geïnformeerde Russen
Op een bevolking van 150 miljoen is dat laatste nog steeds slechts 0.1% van de bevolking. Daar ga je geen volksoproer uit zien.
een treffende spreuk
Dit is ook wel bijzonder toch? Oezbekistan heeft als ik het goed herinner een goede relatie met Rusland.
TASHKENT, March 17 (Reuters) - Uzbekistan, a Central Asian republic with close ties to Russia, called on Thursday for a diplomatic resolution of the conflict in Ukraine and said it would not recognise Moscow-backed separatist statelets there.
— Idrees Ali (@idreesali114) 17 maart 2022
Nee hoor. Ze proberen ze al langere tijd los te maken van Rusland. Zie nu denk ik een stukje hun kans schoon. Dit is dus waarom Rusland over zijn militaire aanwezigheid op peil moet houden.Stroopwafels schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:44:
Dit is ook wel bijzonder toch? Oezbekistan heeft als ik het goed herinner een goede relatie met Rusland.
[Twitter]
Toch was het misschien niet beter geweest als het allemaal veel sneller was verlopen, sneller steden bezet en de regering afgezet?
Waar ik nu voor vrees is dat ze nu nog harder en misschien wel chemisch dood en verderf gaan strooien.
Ik geloof namelijk nooit dat poetin de aftocht zal blazen. Want naast het feit dat hij dit thuis moet uitleggen heeft hij een land in puin geschoten. De materiële schade loopt in de miljarden, wie gaat dat dan betalen of komt hij daar dan gewoon mee weg.
Lijkt me ook dat Rusland zichzelf nu uitroept tot noord korea 2.0 want er is niemand die nog ever met rusland in zee gaat.
En al die bevroren tegoeden en de in beslag genomen jachten, lijkt me dat rusland toch voor die wederopbouw opdraai links of rechts om
Waar ik nu voor vrees is dat ze nu nog harder en misschien wel chemisch dood en verderf gaan strooien.
Ik geloof namelijk nooit dat poetin de aftocht zal blazen. Want naast het feit dat hij dit thuis moet uitleggen heeft hij een land in puin geschoten. De materiële schade loopt in de miljarden, wie gaat dat dan betalen of komt hij daar dan gewoon mee weg.
Lijkt me ook dat Rusland zichzelf nu uitroept tot noord korea 2.0 want er is niemand die nog ever met rusland in zee gaat.
En al die bevroren tegoeden en de in beslag genomen jachten, lijkt me dat rusland toch voor die wederopbouw opdraai links of rechts om
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Beter voor wie?merlin1201 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:49:
Toch was het misschien niet beter geweest als het allemaal veel sneller was verlopen, sneller steden bezet en de regering afgezet?
Nee hoor. Onze eigen oligarchen zorgen er wel voor da dit niet gaat gebeurden. Dat zou nog eens een voorbeeld werking voor henzelf kunnen hebben.En al die bevroren tegoeden en de in beslag genomen jachten, lijkt me dat rusland toch voor die wederopbouw opdraai links of rechts om
Dus nu is door die invasie in Oekraïne ook Oezbekistan weer verder vervreemd van het moederland. Bijzonder om vanaf een afstandje te zien hoe Putin met 1 beslissing alles uit handen geeft.Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:47:
[...]
Nee hoor. Ze proberen ze al langere tijd los te maken van Rusland. Zie nu denk ik een stukje hun kans schoon. Dit is dus waarom Rusland over zijn militaire aanwezigheid op peil moet houden.
Zelfde bij Georgië, ook opeens in een stroomversnelling gekomen.Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:47:
[...]
Nee hoor. Ze proberen ze al langere tijd los te maken van Rusland. Zie nu denk ik een stukje hun kans schoon. Dit is dus waarom Rusland over zijn militaire aanwezigheid op peil moet houden.
https://eurasianet.org/ge...applies-for-eu-membership
Ja, het is echt een complete miscalculatie. Ook intern binnen Rusland zijn er regio's die behoorlijk zelfstandig zijn en onder de juiste condities "gewoon" afscheiden. De landen ten zuiden van Rusland zitten ook allemaal te wachten totdat ze een stuk van de taart (soms het stuk dat Rusland zichzelf had toegeëigend) kunnen pakken. Dat zorgt ervoor dat hoewel Rusland op papier een grote troepenmacht heeft, er relatief weinig echt inzetbaar zijn in Oekraïne. Ze moeten immers ook nog genoeg langs de andere grenzen laten staan ter afschrikking (en onderdrukking) van mogelijke rellen.Emgeebee schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:52:
[...]
Dus nu is door die invasie in Oekraïne ook Oezbekistan weer verder vervreemd van het moederland. Bijzonder om vanaf een afstandje te zien hoe Putin met 1 beslissing alles uit handen geeft.
Hier nog meer informatie:Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:47:
[...]
⚡ "Uzbekistan recognizes the territorial integrity and sovereignty of Ukraine. We do not recognize Donetsk and Lugansk as separate republics" - Uzbek MFA Abdulaziz Kamilov right now in Senate. He also stated that #Uzbekistan stands for peace and calls to stop the violence now. pic.twitter.com/P5EC7lzMHO
— Nikita Makarenko (@nikmccaren) 17 maart 2022
Dat is inderdaad een dikke middelvinger naar Rusland toe.
Die vrees neemt bij mij wat af.merlin1201 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:49:
Waarom zou je die wapens nog inzetten in bijvoorbeeld Marioepol? Stad ligt volledig in puin en de weinig neutrale partijen die Poetin nog heeft zullen dit afkeuren.
Maar ook de aftocht blazen is lastig. Daarvoor heb je brandstof nodig of op z'n minst eten. Honderden km's lopen met honderdduizend soldaten?
Stel de belegering van Kiev stopt, tienduizenden POW's in kampen totdat de bezette gebieden vrij worden gegeven.
De chaos zal volledig zijn. En denk maar niet dat de Russen 'hun goede spullen' mee mogen nemen naar de regio's zoals de Krim. Dan worden ze nog steeds beschoten.
Straks zitten ze daar ook met spontane bandietrepubliekjes. Misschien komen ze zelfs wel op de Russische lijst van 'onvriendelijke landen'.Stroopwafels schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:44:
[Twitter]
Zo ver is het nog lang niet. De Russen hebben de overhand en rukken nog steeds overal op. Een evt aftocht kunnen ze echt wel maken. Maar dat is niet aan de orde helaas.TheGhostInc schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:01:
[...]
Die vrees neemt bij mij wat af.
Waarom zou je die wapens nog inzetten in bijvoorbeeld Marioepol? Stad ligt volledig in puin en de weinig neutrale partijen die Poetin nog heeft zullen dit afkeuren.
Maar ook de aftocht blazen is lastig. Daarvoor heb je brandstof nodig of op z'n minst eten. Honderden km's lopen met honderdduizend soldaten?
Stel de belegering van Kiev stopt, tienduizenden POW's in kampen totdat de bezette gebieden vrij worden gegeven.
De chaos zal volledig zijn. En denk maar niet dat de Russen 'hun goede spullen' mee mogen nemen naar de regio's zoals de Krim. Dan worden ze nog steeds beschoten.
een treffende spreuk
Vergeet het weer niet. De temperatuur is aan het stijgen. “Harde” bevroren wegen worden modderachtige wegen. Leuk voor de bevoorrading o.a. Doet me denken aan de invasie van de nazi’s in de Sovjet-Unie.pro_6or schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Zo ver is het nog lang niet. De Russen hebben de overhand en rukken nog steeds overal op. Een evt aftocht kunnen ze echt wel maken. Maar dat is niet aan de orde helaas.
nou..... volgens de Britten is de opmars van de Russen (nagenoeg) volledig tot stilstand gekomen: https://www.reuters.com/w...rgely-stalled-2022-03-17/pro_6or schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Zo ver is het nog lang niet. De Russen hebben de overhand en rukken nog steeds overal op. Een evt aftocht kunnen ze echt wel maken. Maar dat is niet aan de orde helaas.
Zodra de dooi inzet zal het alleen maar moeilijker worden om een offensief gaande te houden.
Let wel: ik wil niet de suggestie wekken dat Oekraïne op de (militaire) overwinning lijkt af te stevenen, maar een patstelling mogen we beslist niet uitsluiten.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Toch, als ze vast zitten wordt het wel elke avond prijsschieten.Seraphin schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:12:
[...]
nou..... volgens de Britten is de opmars van de Russen (nagenoeg) volledig tot stilstand gekomen: https://www.reuters.com/w...rgely-stalled-2022-03-17/
Zodra de dooi inzet zal het alleen maar moeilijker worden om een offensief gaande te houden.
Let wel: ik wil niet de suggestie wekken dat Oekraïne op de (militaire) overwinning lijkt af te stevenen, maar een patstelling mogen we beslist niet uitsluiten.
Ben benieuwd hoe dit uitwerkt.
Die aftocht gaat er mijn inziens überhaupt niet komen, ongeacht de omstandigheden van het gevecht. In Rusland is een bepaald beeld gecreëerd over de noodzaak en het verloop van de oorlog, tienduizenden militairen die met een ander verhaal terugkomen gaat de frictie onder de bevolking in stroomversnelling brengen.TheGhostInc schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:01:
[...]
Via OSINT wel berichten dat er Russische versterkingen richting Oekraine gaan.Seraphin schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:12:
[...]
nou..... volgens de Britten is de opmars van de Russen (nagenoeg) volledig tot stilstand gekomen: https://www.reuters.com/w...rgely-stalled-2022-03-17/
:fill(white):strip_exif()/f/image/7bv7C3Pm9zME3aOTAPDU5dCG.png?f=user_large)
Edit:
Wel benieuwd waar die schepen heen gaan, want Turkije heeft volgens mij de Bosporus dicht gegooid.
[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 17-03-2022 13:23 ]
En ookAndereKoekoek schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:21:
[...]
Via OSINT wel berichten dat er Russische versterkingen richting Oekraine gaan.
[Afbeelding]
#Syrian President Bashar al-Assad promised to provide 40,000 Syrian fighters to help #Russia
— NEXTA (@nexta_tv) 17 maart 2022
Syrian mercenaries consider participation in war on the side of Russian Federation as a chance for further desertion and illegal migration to the #EU countries, reported GUR of #Ukraine. pic.twitter.com/9ulV8m3Jx3
40.000? En in eigen land dan?
Toch zou ik een smadelijke aftocht niet uit willen sluiten. De centjes zijn op, en Putin zal niet eindeloos wapens en munitie kunnen blijven kopen. Daartoe de geldkraan openzetten is ook het recept voor revolutie en opstand.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Zonder deze versterkingen hadden ze nog minder kans.AndereKoekoek schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:21:
[...]
Via OSINT wel berichten dat er Russische versterkingen richting Oekraine gaan.
[Afbeelding]
Edit:
Wel benieuwd waar die schepen heen gaan, want Turkije heeft volgens mij de Bosporus dicht gegooid.
Een oorlog gaat veelal over hoe goed je de bevoorrading op orde hebt. In WWII deden de Duitsers het goed door hun industrie.
Als ik zie hoeveel materieel er vanuit het westen komt, dan ligt de balans niet aan de kant van Rusland.
Leuk 40.000 strijders, maar als die met wat AK-47's aankomen tegenover strijders met nachtkijkers, drones en ander mooi speelgoed, dan wordt het pittig. Zeker omdat de bezetter zijn troepen moet verspreiden.
Het is niet voor niets dat Poetin 'intern' goedkoop staal wil.
Van de NOS live blog:
We hebben het hier verdomd goed in NL, ver weg van de oorlog. Ik heb contact met Polen en ga nog kijken of ik iets kan doen om ze te helpen. Die zitten dichter bij het vuur dan ik.
Je weet dat het gebeurt als de Russen komen maar ik blijf het verschrikkelijk vinden. Mogelijk zijn er tussen de 3000 en 6000 burgers gedood. De Russen zijn niets ontziend in die zin.Bijna de hele stad Marioepol is verwoest of beschadigd, zegt loco-burgemeester Serhiy Orlov tegen Forbes Oekraïne. Hij schat dat 80 tot 90 procent van de stad is gebombardeerd. "Geen gebouw is onbeschadigd. Ofwel verwoest, ofwel beschadigd." Hij weet niet eens of zijn eigen huis er nog staat.
We hebben het hier verdomd goed in NL, ver weg van de oorlog. Ik heb contact met Polen en ga nog kijken of ik iets kan doen om ze te helpen. Die zitten dichter bij het vuur dan ik.
De belangrijkste vraag is (imho) of de omsingeling van Kiev lukt.
Ja, dan krijg je Marioepol in het kwadraat en veel druk.
Nee, dan houdt het ergens op.
Het gros wordt gemaakt binnen de grenzen van Rusland waarbij ook de grondstoffen binnen de grenzen gewonnen worden. Hij kan zich best alles toe-eigenen of betalen met een schuldpapier van zijn toekomstige droomland. Het is eerder de vraag hoe lang men dat gaat/blijft accepteren.SkiFan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:36:
De centjes zijn op, en Putin zal niet eindeloos wapens en munitie kunnen blijven kopen. Daartoe de geldkraan openzetten is ook het recept voor revolutie en opstand.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dan zou Poetin zich volstrekt belachelijk maken aangezien hij Kyiv als bakermat van het Sovjet-Rijk ziet, inclusief al het culturele erfgoed wat er te vinden is.TheGhostInc schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:45:
De belangrijkste vraag is (imho) of de omsingeling van Kiev lukt.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Daartoe moet ie dus de geldkraan open zetten. Dat kan maar in beperkte mate omdat burgers het verdwijnen van hun koopkracht niet onbeperkt zullen accepteren. Hij heeft zichzelf in een onmogelijke positie geplaatst. En oproepen tot vaderlandsliefde zijn ook maar een pleister op die wond. Ondertussen bloedt patiënt Rusland nog steeds leeg.Qwerty-273 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:46:
[...]
Het gros wordt gemaakt binnen de grenzen van Rusland waarbij ook de grondstoffen binnen de grenzen gewonnen worden. Hij kan zich best alles toe-eigenen of betalen met een schuldpapier van zijn toekomstige droomland. Het is eerder de vraag hoe lang men dat gaat/blijft accepteren.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Ja, een hoop Russen (en Russen die weer Russen kennen die nu gevlucht zijn) weten toch wel dat er meer in de wereld is dan wat zij intern kunnen maken. Dagelijks voedsel, kleding, vervoermiddelen. Maar luxe, technologie? Als ze daarvoor nog onderzoek moeten ze doen vraag ik me af langs welke (digitale) weg dan. Voor mijn gevoel gaan ze terug naar het begin van vorige eeuw zolang de sancties aanhouden, en geen Rus die het land kan verlaten. Zouden ze dan volhouden, als martelaren in hun eigen communistische droom?Qwerty-273 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:46:
[...]
Het gros wordt gemaakt binnen de grenzen van Rusland waarbij ook de grondstoffen binnen de grenzen gewonnen worden. Hij kan zich best alles toe-eigenen of betalen met een schuldpapier van zijn toekomstige droomland. Het is eerder de vraag hoe lang men dat gaat/blijft accepteren.
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Interessante video waar wordt besproken wie van Putin's kliek hem wel eens zou kunnen backstabben.
nope
Dit is de reden waarom het all-in bij Putin is. Als hij nu verliest, zit er bloed in het water en komen de haaien.bloody schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:53:
Wie van Putin's kliek hem wel eens zou kunnen backstabben.
De sterke man die zwakte laat zien. Zonder zijn eigen havikenclub is hij klaar
Daarom moet hij iets uit de oorlog halen dat hij als een overwinning kan verkopen intern.
Hoe krijgen ze 40.000 Syriers in Oekraine/Rusland? Enige wat mogelijk is via de lucht, via land of zee lijkt mij niet mogelijk?
*knip* dit is een serieus topic en niet geschikt voor grappige/humor reacties.c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Hoe krijgen ze 40.000 Syriers in Oekraine/Rusland? Enige wat mogelijk is via de lucht, via land of zee lijkt mij niet mogelijk?
[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 17-03-2022 23:46 ]
Weet niet hoe goed die grenzen bewaakt worden, en in hoeverre een Iran het bijvoorbeeld wel prima vindt dat het over hun grondgebied gaat.c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:05:
[...]
Maar goed, blijft wel een behoorlijk karwei om zoveel mensen met voedsel en materieel dat stuk te vervoeren. Waar bovenop komt dat iets mij doet denken dat Assad die strijders zelf heel graag houdt in de praktijk. Tenzij hij echt alleen degene stuurt waar hij eigenlijk toch vanaf wil. Maar ook als je Syriërs naar Oekraïne gaat sturen gaat dat het Oekraïense verzet echt niet verminderen.
Christo meldt dat, door 3 verschillende bronnen bevestigd, Gen. Roman Gavrilov opgepakt is. Dat betekent dat er toch intern wel chaos aan het onstaan is lijkt het, ook met het huisarrest van verscheidene FSB-kopstukken in het achterhoofd. Men ziet nu ook intern vijanden.
While it's hard to guess what exactly the purge/reshuffling at the top of the siloviks will result in, one thing is clear: it's doubtless that Putin recognizes the deep s**t this operation is in. I.e. it's so bad that he changes horses in midstream - a big no-no during war.
— Christo Grozev (@christogrozev) 17 maart 2022
Dan moeten ze dus (illegaal) door Irak, vervolgens Iran, om vanaf daar de Kaspische zee over te steken. Daarna moeten ze nog een heel eind in Rusland zelf. Lijkt me geen makkelijke opgave.Sissors schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:10:
[...]
Weet niet hoe goed die grenzen bewaakt worden, en in hoeverre een Iran het bijvoorbeeld wel prima vindt dat het over hun grondgebied gaat.
Maar goed, blijft wel een behoorlijk karwei om zoveel mensen met voedsel en materieel dat stuk te vervoeren. Waar bovenop komt dat iets mij doet denken dat Assad die strijders zelf heel graag houdt in de praktijk. Tenzij hij echt alleen degene stuurt waar hij eigenlijk toch vanaf wil. Maar ook als je Syriërs naar Oekraïne gaat sturen gaat dat het Oekraïense verzet echt niet verminderen.
Nou... bekijk dit draadje eens... tientallen prive-jets en militair zijn sinds vanochtend of naar het oosten aan het vliegen of naar Dubai. Waarom is niet duidelijk, maar vast niet zonder reden?Jelmer93 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:55:
[...]
Dit zijn vliegtuigen van Rossiya, niks aan de hand, ze vliegen naar grote steden in rusland... St,petersburg. Naar Kazachstan... Iedereen is bang dat ze naar het Ural gebergte gaan om lekker in hun bunkertje te zitten.
[Twitter: https://twitter.com/GDarkconrad/status/1504374496358187014]
Let op: dit kan voortaan in: Het vliegbewegingen topic
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 17-03-2022 23:45 ]
Ook vrij hoog niveaurenegrunn schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:21:
[...]
Nou... bekijk dit draadje eens... tientallen prive-jets en militair zijn sinds vanochtend of naar het oosten aan het vliegen of naar Dubai. Waarom is niet duidelijk, maar vast niet zonder reden?
[Embed]
This is one of the two presidential command planes pic.twitter.com/BoBjNdU3Ga
— Eddy Stam (@EduardStam) 17 maart 2022
nope
Onderhandelingen vanuit Oekraine blijven op dezelfde standpunten gebaseerd.The stance of President Volodymyr Zelensky on the war with Russia remains unhindered and fundamental, i.e. the recognition of Ukraine’s international borders as of 1991.
https://www.ukrinform.net...s-borders-as-of-1991.html
PSN
Dat bedoel ik... wordt natuurlijk direct over het worst case scenario gesproken, maar hier en daar lees je ook over een mogelijke coupe. Blijft gissen, maar opvallend is het wel.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Kunnen de voorgaande posters even lezen wat er in de topicwarning staat over vliegbewegingen?
"• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie."
"• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie."
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
rik86 in "Het vliegbewegingen topic"Spotmatic schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:26:
Kunnen de voorgaande posters even lezen wat er in de topicwarning staat over vliegbewegingen?
Er is zelfs een mooi topic voor! @polthemol verhuist alle vliegbewegingen daar heen, daarom stonden die hier niet (meer).
[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-03-2022 14:35 ]
Een speech van Arnold Schwarzenegger. Het zou mooi zijn als deze woorden bij de juiste mensen terecht komen.
YakuzA schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:24:
[...]
Onderhandelingen vanuit Oekraine blijven op dezelfde standpunten gebaseerd.
https://www.ukrinform.net...s-borders-as-of-1991.html
Vind je het niet interessant hoe dit in de praktijk onmogelijk houdbaar is?On March 16, the the Financial Times published an article alleging that Ukraine and Russia were discussing a 15-point peace deal, including an alleged refusal by Ukraine from joining NATO in exchange for security guarantees from allies and withdrawal of Russian troops from Ukraine.
Het probleem is namelijk dat je dit nu afspreekt, Rusland zodra ze zich ertoe in staat voelen een nieuwe reden verzinnen en alsnog binnen vallen.
Het zou alleen werken als we laten we zeggen met de NATO afspreken dat als Ukraine wordt aangevallen door Rusland de gehele NATO Rusland de oorlog verklaart.
Oh wacht, dat is precies niet wat Rusland wil.
Hoezo? Daar zit het luchtruim niet dicht en mag gewoon gevolgen worden zover ik weet.c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:14:
[...]
Dan moeten ze dus (illegaal) door Irak, vervolgens Iran, om vanaf daar de Kaspische zee over te steken. Daarna moeten ze nog een heel eind in Rusland zelf. Lijkt me geen makkelijke opgave.
No way dat er 40.000 Syriërs naar Ukraine willen. Om te vechten voor de Russen? Die Syrië in de as gelegd hebben? Wellicht wat assad aanhangers.Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:46:
[...]
Hoezo? Daar zit het luchtruim niet dicht en mag gewoon gevolgen worden zover ik weet.
Ik zou het met een factor 1000 lager inschatten. 40 man.
een treffende spreuk
Oekraine zal mikken op 1991 grenzen en EU-lid.NiGeLaToR schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:44:
[...]
[...]
Vind je het niet interessant hoe dit in de praktijk onmogelijk houdbaar is?
Het probleem is namelijk dat je dit nu afspreekt, Rusland zodra ze zich ertoe in staat voelen een nieuwe reden verzinnen en alsnog binnen vallen.
Het zou alleen werken als we laten we zeggen met de NATO afspreken dat als Ukraine wordt aangevallen door Rusland de gehele NATO Rusland de oorlog verklaart.
Oh wacht, dat is precies niet wat Rusland wil.
Dan hoeven we alleen binnen de EU een sterker defensie clausule erin te zetten en dan zit Oekraine op de gewenste uitkomst
PSN
Hoezo? Artikel 42 is al scherper als artikel 5 NATO. Je mist alleen USA en Canada.YakuzA schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:49:
[...]
Oekraine zal mikken op 1991 grenzen en EU-lid.
Dan hoeven we alleen binnen de EU een sterker defensie clausule erin te zetten en dan zit Oekraine op de gewenste uitkomst
Artikel 42 vereist toch geen militaire ingreep? Alleen hulp in brede zin?Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:50:
[...]
Hoezo? Artikel 42 is al scherper als artikel 5 NATO. Je mist alleen USA en Canada.
@YakuzA het maakt de uitkomst voor Rusland niet beter, maar ik denk dat ik begrijp waar je op doelt - Putin moet het uit kunnen leggen en een EU lidmaatschap op termijn doet minder pijn dan een NATO toezegging nu. Want VS.Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:50:
[...]
Hoezo? Artikel 42 is al scherper als artikel 5 NATO. Je mist alleen USA en Canada.
Dat het voor Ukraine niet uit maakt - zeker als de EU zoveel geld investeert in defensie als ze beweren - doet niet echt terzake.
Art 42 staat alleen 'hulp bieden' voor zover ik me voor de geest kan halen, 5 euro sturen is ook 'hulp bieden'.Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:50:
[...]
Art 5 is ongeveer dat iedereen de oorlog verklaart en troepen stuurt.
PSN
Je moet niet marchanderen. Komop. Als het sneller was gegaan, wie was dan de volgende geweest?merlin1201 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:49:
Uiteindelijk blijft Poetin verantwoordelijk voor zijn vreselijk daden en hoe langer dit duurt hoe meer hij wordt afgesloten.
Niemand weet hoe dit gaat eindigen. Hij kan zich best terugtrekken met een leugen dat de missie is geslaagd.
Die is al een paar keer weerlegt, maar oke:YakuzA schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:52:
[...]
Art 42 staat alleen 'hulp bieden' voor zover ik me voor de geest kan halen, 5 euro sturen is ook 'hulp bieden'.
Met alle middelen is niet 5 euro sturen. Ik ben van verschillende experts gehoord dat zij artikel 42 van de EU meer verplicht beschouwen als artikel 5 van de NATO.bron
Indien een lidstaat op zijn grondgebied gewapenderhand wordt aangevallen, rust op de overige lidstaten de plicht deze lidstaat met alle middelen waarover zij beschikken hulp en bijstand te verlenen overeenkomstig artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties. Dit laat het specifieke karakter van het veiligheids- en defensiebeleid van bepaalde lidstaten onverlet.
Ik snap niet goed waarom het überhaupt tot nu toe nog zo stil is geweest in Belarus. Nu het Russische en Belarussische leger zo druk is zou je verwachten dat dit de kans is om weer massaal te protesteren.Qwerty-273 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:02:
[...]
In Belarus is dat een speciale dag voor de oppositie (of eigenlijk iedereen die Belarus als een onafhankelijk land zien).
Wikipedia: Freedom Day (Belarus)
[...]
Sviatlana Tsikhanouskaya is momenteel in Zwitserland voor het bespreken van economische en diplomatische druk op het regime van Belarus.
[Twitter][Twitter][Twitter]Via haar website geeft ze een status update van de "Belarusian Anti-War Movement", de meest recente update via https://tsikhanouskaya.or...news/bd0500e79a0a6cb.html
[...]
Er is behoorlijk wat kans dat we 25 maart aardig wat protest zullen zien in Belarus. (al kan dat ook deels een wishful thinking van mijn kant zijn).
Klopt en zeker omdat Putin niet zoveel troepen achter de hand heeft om de opstand neer te slagen zoals hij eerder wel deed.q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:02:
[...]
Ik snap niet goed waarom het überhaupt tot nu toe nog zo stil is geweest in Belarus. Nu het Russische en Belarussische leger zo druk is zou je verwachten dat dit de kans is om weer massaal te protesteren.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Artikel 42 gaat eigenlijk verder dan de NAVO.YakuzA schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:52:
[...]
Art 42 staat alleen 'hulp bieden' voor zover ik me voor de geest kan halen, 5 euro sturen is ook 'hulp bieden'.
'by all the means in their power' is geen €5 sturen.If a Member State is the victim of armed aggression on its territory, the other Member States shall have towards it an obligation of aid and assistance by all the means in their power, in accordance with article 51 of the United Nations charter
Bij de NAVO zou je daar overigens wel mee weg kunnen komen.
'Op te treden op de wijze die zij nodig oordeelt' zou op zich wel €5 kunnen zijn. Dat is aan alle landen om zelf te beslissen.De partijen komen overeen dat een gewapende aanval tegen een of meer van hen in Europa of Noord-Amerika als een aanval tegen hen allen zal worden beschouwd; zij komen bijgevolg overeen dat, indien zulk een gewapende aanval plaatsvindt, ieder van hen de aldus aangevallen partij of partijen zal bijstaan, in de uitoefening van het recht tot individuele of collectieve zelfverdediging erkend in Artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties, door terstond, individueel en in samenwerking met de andere partijen, op te treden op de wijze die zij nodig oordeelt met inbegrip van het gebruik van gewapend geweld om de veiligheid van het Noord-Atlantisch gebied te herstellen en te handhaven.
De NAVO geeft niet heel veel verplichting voor een militaire interventie. Artikel 5 is dan ook meer een mondelinge overeenkomst tot zelfverdediging, net zoals bijvoorbeeld de 2% norm, die bijna niemand nakomt. Zou ook niet teveel vertrouwen hebben daar in, in ieder geval niet als het aankomt op de Europese leden.
Het grote probleem blijft daarmee. Dat er op dit moment niets is om dit gedaante te geven.Cyberpope schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:02:
[...]
Die is al een paar keer weerlegt, maar oke:
[...]
Met alle middelen is niet 5 euro sturen. Ik ben van verschillende experts gehoord dat zij artikel 42 van de EU meer verplicht beschouwen als artikel 5 van de NATO.
Vrijwel alle NAVO-landen steunen volledig op de NAVO en daarmee eigenlijk onder andere op de VS.
Binnen de EU zelf, is niets vastgelegd. Er zijn geen oefeningen, geen afspraken, geen commando structuur. Niets noppes nada.
Het is vooralsnog niets meer dan een papieren tijger. Wanneer wordt er gereageerd, hoe reageren we, wie bepaalt hoe we gaan reageren, wie neemt de leiding, wie bepaalt de inzet, wie doen er mee.
Theoretisch leuk. Praktisch gezien, gaat dat eerst een zooitje worden. Als we niet snel gaan investeren in die samenwerking binnen de EU voor defensie.
Dat. Leuk dat de EU zo'n artikel heeft maar er is in de praktijk gewoon niks geregeld. Dus zal de EU ook bij NATO moeten aankloppen om de verdediging te organiseren.sugarlevi01 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:09:
[...]
Het grote probleem blijft daarmee. Dat er op dit moment niets is om dit gedaante te geven.
Vrijwel alle NAVO-landen steunen volledig op de NAVO en daarmee eigenlijk onder andere op de VS.
Binnen de EU zelf, is niets vastgelegd. Er zijn geen oefeningen, geen afspraken, geen commando structuur. Niets noppes nada.
Het is vooralsnog niets meer dan een papieren tijger. Wanneer wordt er gereageerd, hoe reageren we, wie bepaalt hoe we gaan reageren, wie neemt de leiding, wie bepaalt de inzet, wie doen er mee.
Theoretisch leuk. Praktisch gezien, gaat dat eerst een zooitje worden. Als we niet snel gaan investeren in die samenwerking binnen de EU voor defensie.
Klopt, maar defacto is daarmee een EU land aanvallen, een directe aanval op NATO. Want stel dat Duitsland dan jagers stuurt en je valt die aan, val je NATO aan.sugarlevi01 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:09:
[...]
Het grote probleem blijft daarmee. Dat er op dit moment niets is om dit gedaante te geven.
EU aanvallen en NATO reageert niet is einde NATO. En dat willen canada en US ook niet.
Maar ik ga deze discussie niet voor de zoveelste keer voeren.
Ik vraag me af hoeveel Russen dit gaat bereiken, maar ik moet zeggen dat hij toch wel een hele sterke boodschap afgeeft en een verhaal waar je naar blijft luisteren.
[Twitter: https://twitter.com/Schwarzenegger/status/1504426844199669762?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1504426844199669762%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditmedia.com%2Fmediaembed%2Fliveupdate%2F18hnzysb1elcs%2FLiveUpdate_79ebd5c6-a5fb-11ec-8f4a-7a1a7d141beb%2F0]
[Twitter: https://twitter.com/Schwarzenegger/status/1504426844199669762?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1504426844199669762%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.redditmedia.com%2Fmediaembed%2Fliveupdate%2F18hnzysb1elcs%2FLiveUpdate_79ebd5c6-a5fb-11ec-8f4a-7a1a7d141beb%2F0]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Ik denk dat je nog wat huiswerk te doen hebt.sugarlevi01 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:09:
[...]Het grote probleem blijft daarmee. Dat er op dit moment niets is om dit gedaante te geven.
De EU is sinds 2016 volop bezig allerlei gezamelijke zaken op militair gebied te regelen.
Bron:
Tot voor kort zaten ze zelfs in Oekraïne zelf: Bron:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ja en nee. Volgens de Russische historici, die vooral putten uit de Kronieken Van Voorbije Jaren en communistische marketing, was het zo dat in den beginne de Slavische stammen met elkaar aan het vechten waren, totdat de Varjagen langskwamen. En toen vroegen de stammen aan de Varjagen of hun koning Roerik niet over ze kon heersen, en hierbij vrede en stabiliteit brengen.koudepinda schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:08:
Uiteindelijk wel, maar zo is dat niet begonnen. Ze hebben toch echt eerst bestaande machtsstructuren moeten slopen voor zo'n systeem opgezet kon worden.
Later zouden de Mongolen komen en te vuur ende te zwaard de Varjagen en daarmee de Slavische stammen onderwerpen.
De realiteit is eerder omgekeerd: de Varjagen kwamen met hun schepen plunderen en brandschatten en onderwierpen de Slavische stammen. Later kwamen de Mongolen langs, en vroegen de Slavische stammen of de Mongolen niet over hen konden komen heersen. (hun adel had fantastische verhalen gehoord over iets dat "efficiënt belastingstelsel" heette, ook ging men gebukt over veroveringstochten en kruistochten van de Europeanen, en zagen de Slavische prinsdommen in de Mongolen een sterke veiligheidsparaplu)
Er valt weinig te showen voor de Russen. De Russen weten drommelsgoed dat de Japanners meer én technologisch superieurdere spullen hebben. De reden dat ze tussen die eilanden in voeren was omdat dat de kortste route naar Vladivostok (met die railterminal) is.pro_6or schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:15:
Voor een smadelijke aftocht (een route) is toch vereist dat er geen barrier troops staan te wachten, die het vuur openen op alles en iedereen dat hun richting uit komt.SkiFan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:36:
Toch zou ik een smadelijke aftocht niet uit willen sluiten.
Een luchtbrug kan. Maar dan moeten er genoeg vliegtuigen en brandstof zijn. Er gaan momenteel niet meer dan een paar vliegtuigen heen en weer, dus ik zou de claim van 40K met een zak zout nemen.c-nan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:05:
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
En dan heb je 40000 man met hun persoonlijke uitrusting overgebracht, maar dan hebben ze nog geen transport, geen voorraden, geen logistiek apparaat etc.unclero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:21:
[...]
Een luchtbrug kan. Maar dan moeten er genoeg vliegtuigen en brandstof zijn. Er gaan momenteel niet meer dan een paar vliegtuigen heen en weer, dus ik zou de claim van 40K met een zak zout nemen.
Een mooi aanbod voor de bühne maar in de praktijk zal er weinig van terecht komen.
Ik weet dat er dingen gebeuren, en dat ze zaken proberen, met de nadruk op proberen, te regelen.Yaksa schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:20:
[...]
Ik denk dat je nog wat huiswerk te doen hebt.
De EU is sinds 2016 volop bezig allerlei gezamelijke zaken op militair gebied te regelen.
Bron:
Tot voor kort zaten ze zelfs in Oekraïne zelf: Bron:
Maar het vlot niet heel erg.
Je ziet nu ook er nu pas daadkrachtiger gereageerd wordt. Dat defensie uitgaven omhoog gaan in afzonderlijke lidstaten. Dat er ook binnen de EU nu geld beschikbaar wordt gesteld voor verdergaande maatregelen.
bijv. uit één van jouw stukken.
Edit, en de één vindt dat dan misschien genoeg. De ander niet. In de vergelijking met doorontwikkeld pact als de NATO is het glas nog niet eens halfvol. In de vergelijking met een economisch pact, is het glas misschien halfvol.EU-gevechtsgroepen vormen een van de instrumenten die de EU ter beschikking heeft om snel te reageren op crisissituaties en conflicten. Het zijn militaire troepen die snel ter plaatse kunnen worden ingezet.
De gevechtsgroepen bestaan sinds 2005, maar vanwege politieke, technische en financiële obstakels zijn ze nog nooit ontplooid.
[ Voor 8% gewijzigd door sugarlevi01 op 17-03-2022 15:39 ]
Dan ga je ervan uit dat de tropen die op terugtocht zijn ook geen ammo meer hebben.unclero schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:21:
Voor een smadelijke aftocht (een route) is toch vereist dat er geen barrier troops staan te wachten, die het vuur openen op alles en iedereen dat hun richting uit komt.
Als ik aan het front zou zitten en ik weet dat er barrier troepen zijn dan gaat echt niet alle ammo richting vijand. Dan blijft het grootste deel gereserveerd om een strategische terugtocht te dekken. Een barrier troepenmacht die op mij schiet is dan vijand.
Ik kan me ergens niet voorstellen dat die Russen aan het front niet weten dat er barrier troepen zijn. Ten eerste is dat eerder gebeurd en ten tweede spreekt zoiets zich ook snel rond.
Zou wel een mooie zijn trouwens, gevechten onderling tussen Russische troepen
Ze weten wel dat de barrier troops er zijn, maar geen van hen heeft zin te gaan kijken of die ook echt gaan schieten.Indoubt schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:31:
Ik kan me ergens niet voorstellen dat die Russen aan het front niet weten dat er barrier troepen zijn. Ten eerste is dat eerder gebeurd en ten tweede spreekt zoiets zich ook snel rond.
Zonder eigen telefoons valt er ook weinig te overleggen met elkaar. Ze denken waarschijnlijk ook vast nog dat de gewonden die ze terugsturen gewoon netjes in de veldhospitalen in Wit-Rusland terecht komen om daarna naar ziekenhuizen in Rusland gebracht te worden.
Onderschat ook niet dat veel van die jongens dagelijks met propaganda geconfronteerd zijn. Ja, ze horen van kinds af aan fantastische verhalen over de Grote Patriottische Oorlog, en zien dat de nog in leven zijnde veteranen in het zonnetje gezet worden. Maar ze hebben zich nog nooit afgevraagd waarom die veteranen hun ledematen nog hebben (en waar al die gehavende veteranen dan zijn gebleven).
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: