Lordy79 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:58:
[...]
De gewone Rus is nu slachtoffer van Putin's idiotie. Net zoals bijv. De gewone noord Koreaan slachtoffer is van Kim Yung Un's idiotie.
Dat bedoel ik.
Als er een voor Oekraïne acceptabele uitkomst komt (en dat is niet: Oekraïne wordt Belarus 2.0) dan hoop ik dat de sancties verlicht worden. Niet tegen de olicharchen maar bijv. Wel weer visa/MasterCard/swift aanzetten...
Enerzijds heb je natuurlijk gewoon helemaal gelijk. Echter; het Russische regime begaat nu een van de grootste misdaden tegen de menselijkheid die we in de moderne geschiedenis hebben gezien (there, called it). Met iedere bom die nu door Rusland op een niet-militair doel wordt gegooid, groeit de "schuld aan de waarheid"*
Hoewel het goed is onderscheid te blijven maken tussen het Russische regime en de Russische bevolking, is het wel primair aan deze bevolking om zich te ontdoen van dit misdadige regime (immers; als de Russische burger daarin niet aan zet is, wie dan wel?).
Ik ben me er van bewust dat ik nu wel een héle grote doos van pandora wagenwijd openzet. Echter; ik kan mij goed voorstellen dat we nu heel snel het punt naderen waarbij het voor het Westen niet langer acceptabel is om na beëindiging van de militaire confrontatie (ongeacht de uitkomst daarvan) over te gaan tot de orde van de dag.
Zelfs al zouden de regeringen dat wel willen; op een zeker moment zal de publieke opinie dit gewoon niet meer toestaan (grootste onbekende factor en tegelijk mogelijke aanjager hierin is Zelensky / de roep van de Oekraïense bevolking). Er zou zomaar een roep kunnen volgen om Putin, Lavrov en andere kernspelers persoonlijk te vervolgen en/of uit de macht te zetten.
Dat doe je niet middels militaire interventie (toch weer die nukes, even los van de moraliteit). Dat kun je wel nastreven door het duidelijk te maken aan de Russische bevolking dat een terugkeer naar de mondiale samenleving is uitgesloten zoland die gek of zijn opvolger daar nog in zijn bunker zit. (again: called it).
*"When the truth offends, we lie and lie, until we can no longer remember it is ever there. But it is still there. Every lie we tell incurs a debt to the truth. Sooner or later, that debt is paid." - uit de miniserie 'Chernobyl'
Herman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:16:
Zou in de vredesonderhandelingen ook worden meegenomen wie de rekening betaald van alle schade die Rusland in Oekraïne heeft aangericht?
Ik zou Rusland nog wel een nota willen sturen, als ik Zelensky was.
Als er een goed "Marshall plan 2" wordt opgetuigd (en ik hoop met heel mijn hart dat dit gebeurt), is het land in mum van tijd herbouwd. Kans is groot dat men compensatie / genoegdoening vanuit Rusland dan minder kritiek vind.
[
Voor 10% gewijzigd door
Seraphin op 16-03-2022 12:19
]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.