Ugchel schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:13:
[...]
Misschien ben jij veel beter thuis in de materie dan ik en veel anderen, maar ik lees wel vaker de suggestie dat Oekraïne wel 'even' ingenomen/overlopen zou worden. Waar is die stellingname/verwachting op gebaseerd eigenlijk? Is dat de vermeende superioriteit van het Russische leger of de vermeende incompetentie van het Oekraïense? Je nuanceert de claim wel dat het 'het beeld' was van zowel Oost als West, maar het valt me zo op dat Oekraïne weggezet wordt/werd als nietszeggend landje ofzo. Misschien is dat ook een soort geromantiseerd beeld van David tegen Goliath en blijft dat echoën?
Het idee dat Rusland de boel wel binnen een paar dagen zou kunnen overnemen, leefde vooral aan Russische kant (Putin) en is mede veroorzaakt door het gemak waarmee eerder de Krim en Donbass overgenomen zijn.
In die tijd stelde het gehele Oekraïense leger nauwelijks iets voor (qua aantallen / training / ervaring) en hadden ze alleen nog materieel uit de koude oorlog, wat niet onderhouden was en voor 99% gewoon niet meer werkte. Het actieve leger bestond toen uit een paar duizend man.
Voor Oekraïne is dit echter een wake-up call geweest; sindsdien is de dienstplicht weer ingevoerd en zijn er al vele lichtingen geweest; Die zijn allen (mede) getraind door het westen, voorzien van goed materieel, en niet te vergeten, zijn actief ingezet geweest in Donbass. Alle dienstplichtigen uit die jaren zijn hebben dus al gevechtservaring, waar de Russische conscripts dat niet hebben. Daarom is de Oekraïense bevolking die nu actief meevecht erg belangrijk, voor een groot deel zijn dit "veteranen" uit Donbass.
Rusland heeft zich hierop verkeken en zich vooral laten leiden door uitslagen uit het verleden, waarbij het eens te meer duidelijk is geworden dat dit geen garantie is voor succes.
De huidige tegenstander is gewoon vele malen beter voorbereid dan de Georgïers, Tjetsjenen, Syriërs en het Oekraïne van 2014.
Wat daarnaast ook niet meehelpt is dat naast het onderschatten van de tegenstander, ze - zo lijkt het- ook zichzelf overschat hebben.
[
Voor 3% gewijzigd door
stefanass op 16-03-2022 11:50
. Reden: laatste zin toegevoegd ]