De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.261 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
DoubleDutch schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:21:
Enige die er straks beter van word na de oorlog is de lokale oudijzerboer. 🤡
Nog even en de Oekraïnse Farmers Defense Force staat in de mondiale militaire top 10... 8)
[Twitter: https://mobile.twitter.com/oryxspioenkop/status/1503750780133777415]

[ Voor 13% gewijzigd door hoevenpe op 15-03-2022 22:38 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

CurlyMo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:34:
[...]

Of kleine details die de volharding laten zien vanuit een onverwacht perspectief. Zoals de oude man die in een verlaten stad met een kapot geschoten flatgebouw op de achtergrond, toch een standaard corona mondkapje blijft dragen
of hij draagt hem vanwege de hoge concentratie stof die is ontstaan.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
JJ Le Funk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:39:
[...]

of hij draagt hem vanwege de hoge concentratie stof die is ontstaan.
Daar dacht ik ook aan, maar daar doen dit soort mondkapjes weinig tegen. Maar wellicht is alles beter dan niks.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Nog even en de Oekraïnse Farmers Defense Force staat in de mondiale militaire top 10... 8)
[Embed]
Heb je wel het commentaar gelezen? Misschien wordt er wel met allemachtig gezocht naar een vervoersmiddel om het weg te krijgen. Wie zal het zeggen..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik hoor steeds meer geruchten over separatisten binnen Rusland die het niet eens zijn met deze oorlog. Nu zijn het vaak kleine groepen maar ik kwam deze tegen op Reddit:

https://www.reddit.com/r/..._movements_in_russia_are/

Als ik dat zou moeten geloven staan meerdere separatisten groepen met elkaar in verbinding en zijn ze behoorlijk tegen deze oorlog.

Nou verwacht ik niet dat het veel uitmaakt maar het verzet en de onvrede binnen Rusland lijkt stevig te groeien en ze durven er blijkbaar ook voor uit te komen.

Ik verwacht dat Poetin haast krijgt, het loopt niet lekker, gaat niet snel genoeg, de onvrede in Rusland stijgt en de economische sanctie gaan zeer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lethalis schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:58:
[...]

Maar ingrijpen blijft een lastig iets. Daarmee zetten we onze eigen veiligheid op het spel.
Het idee dat NATO zou moeten ingrijpen klinkt in mijn oren paradoxaal: wij willen niet dat er meer burgerslachtoffers vallen in Oekraïne, maar zouden daar wel een nieuwe wereldoorlog voor riskeren waardoor er juist meer burgerslachtoffers zullen vallen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:38
Polen wil dat de NAVO meer gaat doen:

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-09 08:36
Indoubt schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:45:
Ik hoor steeds meer geruchten over separatisten binnen Rusland die het niet eens zijn met deze oorlog. Nu zijn het vaak kleine groepen maar ik kwam deze tegen op Reddit:

Als ik dat zou moeten geloven staan meerdere separatisten groepen met elkaar in verbinding en zijn ze behoorlijk tegen deze oorlog.

Nou verwacht ik niet dat het veel uitmaakt maar het verzet en de onvrede binnen Rusland lijkt stevig te groeien en ze durven er blijkbaar ook voor uit te komen.

Ik verwacht dat Poetin haast krijgt, het loopt niet lekker, gaat niet snel genoeg, de onvrede in Rusland stijgt en de economische sanctie gaan zeer doen.
Ik zag net al een filmpje dat Russische soldaten onderling op de vuist gingen. Wat daar nu de aanleiding van is, is gissen.. maar wie weet.

https://www.reddit.com/r/...ombat_against_each_other/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:49:
[Twitter]
Super.. laten we opereren op het zelfde niveau als Poetin, "wij" sturen ook een vredes missie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
TheRicolaa10 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:49:
[Twitter]
President Biden komt volgende week naar Brussel, het zou mij niet verbazen als Polen en de andere Oostbloklanden van de EU hierop zullen aandringen. Biden zal vervolgens het hoofd koel houden, net zoals dat ging met de omstreden fighter deal.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:47:
[...]

Het idee dat NATO zou moeten ingrijpen klinkt in mijn oren paradoxaal: wij willen niet dat er meer burgerslachtoffers vallen in Oekraïne, maar zouden daar wel een nieuwe wereldoorlog voor riskeren waardoor er juist meer burgerslachtoffers zullen vallen.
Ik volg die redenering niet zo. Een oorlog in Oekraïne is geen wereldoorlog net zoals de huidige oorlog dat ook niet is.

Rusland gaat bij het ingrijpen van de NAVO de oorlog niet verbreden naar andere gebieden, zijn leger is daar helemaal niet toe in staat.

Juist door niets te doen zorgen we ervoor dat er meer burgerslachtoffers vallen in verschillende landen en de oorlog zich uiteindelijk zal uitbreiden naar meerdere gebieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Aapie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Super.. laten we opereren op het zelfde niveau als Poetin, "wij" sturen ook een vredes missie..
Polen is in de generatie van onze opa vrij hard te grazen genomen. En na de 'bevrijding' van de Nazi's ook 40 jaar lang verwoest. Ik snap het sentiment volledig. En ze zijn volwaardig lid van de Eu, we wisten deze geschiedenis voor we ze uitnodigden tot onze club. Alles wat ze nu zeggen zeggen ze dus, te goed of te kwaad, ook namens Nederland.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 10:25
Brazos schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Ik volg die redenering niet zo. Een oorlog in Oekraïne is geen wereldoorlog net zoals de huidige oorlog dat ook niet is.

Rusland gaat bij het ingrijpen van de NAVO de oorlog niet verbreden naar andere gebieden, zijn leger is daar helemaal niet toe in staat.

Juist door niets te doen zorgen we ervoor dat er meer burgerslachtoffers vallen in verschillende landen en de oorlog zich uiteindelijk zal uitbreiden naar meerdere gebieden.
Het probleem is dat als we ingrijpen Poetin ook kleinschalige beperkte atoomwapens kan gaan inzetten en we daar gezien zijn acties het bestoken van burgerdoelen en ziekenhuizen ernstig moeten opvatten ...

Een kat in het nauw ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:03:
[...]

Polen is in de generatie van onze opa vrij hard te grazen genomen. En na de 'bevrijding' van de Nazi's ook 40 jaar lang verwoest. Ik snap het sentiment volledig. En ze zijn volwaardig lid van de Eu, we wisten deze geschiedenis voor we ze uitnodigden tot onze club. Alles wat ze nu zeggen zeggen ze dus, te goed of te kwaad, ook namens Nederland.
Heb je het over het Polen van de concentratiekampen (die daar met een reden zaten) of iets anders?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nederland weer goed bezig :+
In Nederland tot nu toe voor 6 miljoen euro aan Russische tegoeden bevroren

Nederlandse financiële instellingen hebben tot nu toe voor ruim 6 miljoen euro aan Russische tegoeden bevroren. Dat blijkt uit een brief van minister Kaag van Financiën aan de Tweede Kamer.

Dat is een stuk lager dan in andere landen. In België werd bijvoorbeeld voor 10 miljard aan Russische tegoeden bevroren. In andere landen is ook beslag gelegd op zaken als luxe jachten en villa's, die op zichzelf al tientallen miljoenen euro's waard zijn.
En dat met zo ongeveer de grootste witwas operaties van crimineel Russich geld behalve Londongrad.

Waar een klein land groot in kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

franssie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:07:
[...]

Heb je het over het Polen van de concentratiekampen (die daar met een reden zaten) of iets anders?
Ik snap de vraag niet helemaal, kan je de implicatie achter de vraag iets helderder formuleren?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
wauskoek schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:50:
[...]

Ik zag net al een filmpje dat Russische soldaten onderling op de vuist gingen. Wat daar nu de aanleiding van is, is gissen.. maar wie weet.

https://www.reddit.com/r/...ombat_against_each_other/
Ik vind het niet zo heel bijzonder.

Die gasten werken allemaal onder flink veel stress. Dus het kan van alles zijn.
Bij de Oekraïners zal het ook echt niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:45:

Geen idee wie de beste man is en de combinatie van een fris kapsel en combat fatigues-cum-AK valt bij mij niet echt lekker, maar hij heeft een overtuigende redenering en weet het te brengen. Chapeau!

(BTW: heeft iemand een link van een pruimbare versie van Zelensky's toespraak in het Lagerhuis een week geleden? Ik had een goede, maar vind nu alleen versies met stamelende simultaanvertalers. Ik vind het er eentje om te bewaren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14

Qwerty-273

Meukposter

NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:41:
Overbetaalde prada dragende huurling die rijkste tech nerd op aarde van repliek dient over zijn poging om een Russische dictator te verleiden tot een duel: slechte B-film?

[Embed]
Eerder een spot goedkope C film. Er is daar ook weer een antwoord op gekomen. In brak Google Translate wordt dat dan:
https://t.me/RKadyrov_95/1472
Well, that's a completely different matter.
Elona is a very beautiful name, graceful, refined. I'm glad that Musk listened to my wish. So much better. It would be necessary to rename the login from Elon to Elona Musk.

And yet, Elona, do not try to compete with my President. I'm his foot soldier, and I'll have to challenge you back. And then it will no longer be a funny harmless correspondence. Save your hands, they'll need to tweet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Gandalf68 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:07:
[...]

Het probleem is dat als we ingrijpen Poetin ook kleinschalige beperkte atoomwapens kan gaan inzetten en we daar gezien zijn acties het bestoken van burgerdoelen en ziekenhuizen ernstig moeten opvatten ...

Een kat in het nauw ....
Mensen blijven dit herhalen, maar door die beweegredenen betekend het niet dat we daardoor niet moeten ingrijpen.

Ook al kost dit onze mensen levens en possibly WW3.
Democratie en Principes moet je verdedigen anders nemen ze een loopje met je.

En nee ik zit er ook niet op te wachten, maar wegkijken kan niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:57:
[...]

President Biden komt volgende week naar Brussel, het zou mij niet verbazen als Polen en de andere Oostbloklanden van de EU hierop zullen aandringen. Biden zal vervolgens het hoofd koel houden, net zoals dat ging met de omstreden fighter deal.
Ik betwijfel of het een kwestie is van hoofd koel houden bij Biden. Hij wil geen Amerikaanse commitment, maar lijkt Europese inmenging wel te willen sponsoren. Dat is eigenlijk het groen-lichtverhaal rondom de Migs.
Het valt me overigens op dat Europa echt verdeeld is. Er is absoluut een fractie die gewoon actief wil ingrijpen (ik geef ze gelijk), en er is een fractie die dat niet wil. Valt me op dat Donald Tusk ook een havik is.

Over de paradox van burgerslachtoffers: ja dat kan. Maar als de militaire macht die nu aan de grens ligt ex VS zich ermee gaat bemoeien, dan kan Rusland conventioneel al heel gauw niet veel meer doen. Ik denk dat wanneer wij ultimatums gaan stellen er het een en ander breekt binnen het Kremlin rondom Putin. Een eventuele clash tussen ons en Rusland zal zich concentreren op militaire doelen vermoed ik.
Ik zou ook wel benieuwd zijn naar het kostenplaatje. Een land als Ukraine, dat een paar slagen groter is dan Duitsland helemaal opnieuw opbouwen gaat ons goud geld kosten. Even die Soviet-legerdump uit UA vegen gaat ongetwijfeld ons ook wel schade geven, maar door de bank genomen minder vermoed ik. Maar dan nog lijkt het me meer voor de hand liggend dat aan RU zijde eieren voor het geld gekozen wordt.

Maar wie weet escaleert Putin wel voor ons, en hoeven wij alleen maar te reageren: bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Mektheb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:20:
[...]

Mensen blijven dit herhalen, maar door die beweegredenen betekend het niet dat we daardoor niet moeten ingrijpen.

Ik vind je nogal een tegenstrijdige boodschap leverne eigenlijk.

Je stelt eerst:
1) we moeten ingrijpen, onkdanks dat we mensenlevens en de derde wereldoorlog riskeren.
2) Anders kijken we weg, en dat is nog erger

Wat is er nog erger dan de 3e wereldoorlog? Ze mogen met mij een loopje nemen tot mn lul een meter lang is, als het 3 miljard levens redt dan is het prima.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:23:
[...]

Je stelt eerst:
1) we moeten ingrijpen, onkdanks dat we mensenlevens en de derde wereldoorlog riskeren.

Wat is er nog erger dan de 3e wereldoorlog? Ze mogen met mij een loopje nemen tot mn lul een meter lang is, als het 3 miljard levens redt dan is het prima.
Mja wellicht Leg ik het niet zo goed uit 😇

We moeten niet perse ingrijpen, maar we moeten niet bang zijn om dat te doen.
Want als enkel een dreiging met Nukes ervoor kan zorgen een ander je niets doet, dan krijg je een vrijbrief om te doen wat je wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
[...]

Je stelt eerst:

Dan is Polen, Zweden, Finland en hell, alles tot aan Berlijn dus voor Putin omdat ie kan dreigen met een nuke?

Of is er een magische lijn van de EU of de NATO die er voor zorgt dat als die overschreden wordt er geen derde wereldoorlog met kernwapens komt?

Nee, die streep kun je nu net zo goed wel of niet trekken als wanneer het volgende land wat aangevallen wordt in zicht is. Waar je op kunt hopen is dat Putin niet heel oud wordt en zijn opvolger minder radicaal is en daarom tijd willen. Toch is er nu wel een kans, die er mogelijk niet meer komt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gandalf68 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:07:
[...]

Een kat in het nauw ....
Dat kan, maar is geen reden om de confrontatie uit de weg te gaan. Sterker nog, het is een reden om de confrontatie juist aan te gaan. Met die kernwapens kan iedereen wel met de poten omhoog gaan liggen voor de tyranny van Putin. Dat is ook precies waarom Putin doet wat hij doet, hij bluft en niemand called hem. Dus blijft hij winnen, en blijft hij landen binnenvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Je stelt eerst:

neuh ga maar los(WO3 ) en ja ik heb een gezin enzv en ik zit er ook niet op te wachten

in onze maatschappij worden hulpverleners brandweer/ambulance personeel en politie in elkaar getimmert en nu gaan we "machteloos' zitten toe kijken hoe anderen de hete kolen uit het vuur halen ??? nog niet gesproken over "bevoorrechte mensen" over pansexuele en andere non-issues aan het bakkelij-en zijn ?

geez laten we gewoon als maatschappij eens een streep trekken .. tot hier en niet verder

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:32:
[...]

Dan is Polen, Zweden, Finland en hell, alles tot aan Berlijn dus voor Putin omdat ie kan dreigen met een nuke?

Of is er een magische lijn van de EU of de NATO die er voor zorgt dat als die overschreden wordt er geen derde wereldoorlog met kernwapens komt?

Nee, die streep kun je nu net zo goed wel of niet trekken als wanneer het volgende land wat aangevallen wordt in zicht is. Waar je op kunt hopen is dat Putin niet heel oud wordt en zijn opvolger minder radicaal is en daarom tijd willen. Toch is er nu wel een kans, die er mogelijk niet meer komt.
Vooropgesteld dat ik geen militair strateeg ben, denk ik dat we wel degelijk kunnen zeggen dat alles wat EU is, Nederland is. en dus een harde rode lijn. Een bom op Helsinki is een bom op Amsterdam. Oekraine is geen EU, geen Navo, niets. Ik zit me op te vreten en (jij wellicht ook) meermaals per dag op f5 te rammen. Ik wind me op als de neten omdat Putin het heilistge kado dat we van onze ouders en grootouders, vrede op het continent, het einde van de koude oorlog, te grabbel gooit.

Wat mij betreft is er wel degelijk een magische lijn.Die lijn is NAVO/ EU. Die was er niet concreet hier voor. En Oekraine was of is die grens momenteel helaas niet. Concreet, en hier mag je met op pinnen, mochten de Baltische staten worden aangevallen dan ga ik in dienst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:39:
Wat mij betreft is er wel degelijk een magische lijn.Die lijn is NAVO/ EU. Die was er niet concreet hier voor. En Oekraine was of is die grens momenteel helaas niet. Concreet, en hier mag je met op pinnen, mochten de Baltische staten worden aangevallen dan ga ik in dienst.
ik wil niet op de man spelen (dus val je aub niet aangevallen) maar deze insteek vind ik "laf" van mensen als ze dit hebben

Doe je deel, dat kan op 1001 manieren maar verschuilen achter de grens "eu' / nato is er niet 1 die correct is

mijn mening, mag je mee oneens zij dat is immers de vrijheid van meningsuiting

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 15-03-2022 23:44 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mektheb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:20:
[...]

Principes moet je helemaal niet verdedigen. Je moet je eigen land verdedigen. Het hele principe verdelen is de hele aanleiding van deze oorlog. Putin verdedigt het principe dat de NAVO niet meer verder mag uitbreiden richting Rusland. Het is een ander principe dan ons principe, maar het is hetzelfde als wat jij zegt over onze principes verdedigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

vso schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:42:
[...]

ik wil niet op de man spelen (dus val je aub neit direct aangevallen) maar deze insteek vind ik "laf"

doe je deel, dat kan op 1001 manieren maar verschuilen achter de grens "eu' / nato is er niet 1 die correct is
Ik vind dat je anders wel iets meer in detail mag treden.

Noem een paar manieren om mijn deel te doen die niet laf zijn, en waarom is de grens EU of Navo niet correct? En waarop concludeer je dat ik mijn deel niet doe?

edit: mijn mening, mag je mee oneens zij dat is immers de vrijheid van meningsuiting

Kom op, je hoeft je hier nergens zorgen om te maken. Laat me op zijn minst op persoonlijke titel zeggen dat je mag vinden wat je wil, ik zal met je in discussie gaan om wat je zegt en vindt. Maar ik zal je niet in de cel gooien om wat je mening is.

[ Voor 23% gewijzigd door Michael_OsGroot op 15-03-2022 23:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:39:
[...]

Vooropgesteld dat ik geen militair strateeg ben, denk ik dat we wel degelijk kunnen zeggen dat alles wat EU is, Nederland is. en dus een harde rode lijn. Een bom op Helsinki is een bom op Amsterdam. Oekraine is geen EU, geen Navo, niets. Ik zit me op te vreten en (jij wellicht ook) meermaals per dag op f5 te rammen. Ik wind me op als de neten omdat Putin het heilistge kado dat we van onze ouders en grootouders, vrede op het continent, het einde van de koude oorlog, te grabbel gooit.

Met een lul van 1 meter word je afgekeurd!
Ik probeer me ook maar vast te klampen aan het idee dat er strategen zijn die het beter zien dan ik. Alhoewel ik zie dat onder de professionals ook een kamp pro en contra is. Uiteindelijk wordt die afweging gewoon terug gelegd bij de politiek. En die is binnen Europa verdeeld, dat begint me steeds duidelijker op te vallen.

Maar het is pure lafheid dat wij Ukraine zo hebben laten vallen, onderdeel van de kernwapendeal is garantie rondom hun veiligheid vs Rusland. Met al onze appeasment hebben we de vrede op het continent verkwanseld.
Nu is het hopen dat we geluk hebben en de brand niet nog harder gaat uitslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Z___Z schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:44:
[...]

Principes moet je helemaal niet verdedigen. Je moet je eigen land verdedigen. Het hele principe verdelen is de hele aanleiding van deze oorlog. Putin verdedigt het principe dat de NAVO niet meer verder mag uitbreiden richting Rusland. Het is een ander principe dan ons principe, maar het is hetzelfde als wat jij zegt over onze principes verdedigen.
maar ik zie een beetje gebeuren dat het "gedaan" is met de oorlog, putin zal wel gek zijn navo aan te vallen.
maar dat profocerende gedrag is tja .. kwestie van tijd ? wie zal het zeggen

Wij (europa/nato) hebben onze kans gehad en verloren :( terecht dat Oekraine/president zegt dat ze andere opties gaan bekijken .. wat gewoon een gemiste kans is ..

Nu moet ik wel eerlijk zijn, verwachten dat een "vriend(en)" een kogel voor je opvangen vind ik ook wel erg ver gaan.. ook al was in dit geval iets wat iedereen had aan zien komen van kilometers afstand.
Denk dat we ook duidelijk moeten zijn van "hey maat, je zet ons met de rug tegen de muur" terwijl we wel jullie vrouw/kind opvangen en tools sturen om je te helpen verdedigen... het is niet alsof we op bevel dingen doen.

maar ik hoop/denk en verwacht dat we als europa/nato (en de rest van de wereld) rusland wel goed gaan laten voelen dat alles wat ze hadden weg is .. ---> alles wat bevroren is / was gaat naar oekraine voor de wederopbouw ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mektheb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:29:
[...]

Mja wellicht Leg ik het niet zo goed uit 😇

We moeten niet perse ingrijpen, maar we moeten niet bang zijn om dat te doen.
Want als enkel een dreiging met Nukes ervoor kan zorgen een ander je niets doet, dan krijg je een vrijbrief om te doen wat je wil.
Kost me moeite dat te volgen.

Dus we weten van de nukes, maar we handelen of die er niet zijn? Of moeten we bereid zijn ze gebruiken, wat bedoel je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16
Lijkt me dat wat hij bedoelt, we moeten ons niet laten tegenhouden om actie te ondernemen puur en alleen omdat er een kans is dat iemand op een kernwapen knop zou kunnen drukken. We moeten ondanks die dreiging Grenzen durven stellen en bereid zijn te acteren als die overschreden worden.

Doe je dat niet dan geef je idd een vrijbrief waarbij Putin kan doen wat hij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

stefanass schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 00:03:
Lijkt me dat wat hij bedoelt, we moeten ons niet laten tegenhouden om actie te ondernemen puur en alleen omdat er een kans is dat iemand op een kernwapen knop zou kunnen drukken. We moeten ondanks die dreiging Grenzen durven stellen en bereid zijn te acteren als die overschreden worden.

Doe je dat niet dan geef je idd een vrijbrief waarbij Putin kan doen wat hij wilt.
Dat deed ik, en die grens stelde ik op ons eigen grondgebied. Maar dat werd nou juist als laf bestempeld en dat is wat tot de verwarring leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16
Michael_OsGroot schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 00:05:
[...]

Dat deed ik, en die grens stelde ik op ons eigen grondgebied. Maar dat werd nou juist als laf bestempeld en dat is wat tot de verwarring leidt.
Het stuk over een grens stellen ben ik het mee eens, maar wat mij betreft ligt die grens ergens anders. En is met war er gebeurd is eigenlijk al overschreden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
stefanass schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 00:03:

Precies dit. We handelen risicomijdend, reactief, dus voorspelbaar en dat geeft Putin de kans om er maximaal van te profiteren. Hij rekent op onze neiging om zo veel mogelijk risico te mijden. Met de levensgrote kans dat het hele spel over enkele jaren opnieuw wordt gespeeld, maar waarbij Rusland wel voorbereid is. We moeten ons gedrag omkeren.

Hoe doe je dat? Allereerst door vaag te blijven wanneer sancties worden opgeheven. Maak het al helemaal geen onderdeel van onderhandelingen. Laat het risico doorklinken dat de rest van de 21e eeuw Rusland economisch niet meer bestaat. Ten tweede moeten we harder, concrete rode lijnen trekken. Niet 'we zijn bereid elke cm van NAVO-gebied te verdedigen' (Biden), dat zegt niets over wanneer je iets doet, laat staan hoe. Zeg 'steek 1 teen over de grens en je eindigt in een hoopje as'. Speculeer openlijk over een no-fly zone. Dreig met algehele mobilisatie in alle NAVO-landen. Breng het kernwapenarsenaal in gereedheid. Laat de prijs zien van escalatie en wees bereid die stap zelf te zetten, of houd tenminste levensecht de schijn op. Breek met ons traditionele gedrag, wordt minder voorspelbaar.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09
Z___Z schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:44:
Ik ben bang dat je in de propaganda trapt. Putin roept vaak dat NAVO en de uitbreiding de reden is, maar dat is helemaal niet de reden.
NAVO heeft als sinds 1949 een grens met Rusland. En NAVO uitbreiding was nooit een probleem totdat Putin daar een aanleiding's probleem van maakt om een vrijbrief te krijgen om land te stelen.
Helemaal duidelijk omdat Oekraïne helemaal niet op een pad stond om bij de NAVO te komen, en toen de Baltische staten dat wel waren en deden werd dat ook geen oorlog.

Met andere woorden, Putin is helemaal geen principe aan het verdedigen. Putin probeert z'n land en resources uit te breiden te koste van andere en gebruikt propaganda om een casus belli daarvoor te creeren.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:44:
edit: mijn mening, mag je mee oneens zij dat is immers de vrijheid van meningsuiting

Kom op, je hoeft je hier nergens zorgen om te maken. Laat me op zijn minst op persoonlijke titel zeggen dat je mag vinden wat je wil, ik zal met je in discussie gaan om wat je zegt en vindt. Maar ik zal je niet in de cel gooien om wat je mening is.

En waarop concludeer je dat ik mijn deel niet doe?
zie het meer onderstrepen dat jij/ik/wij in discussie zijn die "heftig" is maar niet gericht is op "de persoon" (flamewar oid verzeild raken) ..

dat concludeer ik niet: dit is In mijn optiek wellicht iets teveel op de persoon (niet zo bedoeld) als je het zo opvat. zie het meer als "bij wijze van spreken" .
Ik vind dat je anders wel iets meer in detail mag treden.

Noem een paar manieren om mijn deel te doen die niet laf zijn, en waarom is de grens EU of Navo niet correct?
sure: de grens is iets wat we afspreken / jij en ik vinden .. in bepaalde gebieden (en nu ook weer ) is Rusland die grens aan het opzoeken / verplaatsen .. en wij zitten op een afstand te schreeuwen dat hij dat maar niet moet doen .. met een paar sancties die al dan niet heftig kunnen zijn .. (voor rusland)

Immers als we weer "zaken" gaan doen c.q het gas gaan laten vloeien in/uit Rusland gaan de oliecharchjes weer vrolijk rijk worden terwijl de gewone Rus de maatregelen voelt.. boeie dat hij nu ipv 10 roebel 1.000 neerlegt als rijk persoon merk je dat nauwelijks toch ? terwijl de Arme Rus nog armer is en nog langer in de rij moet staan (in de kou) voor nog minder etenswaren ..

Onze normen en waarden (bv oekraine) zijn/waren daar langzaam aan het doorsijpelen .. vergeet niet ze waren ook ooit de "arme rus", die nu intergeren in onze westerse cultuur (zit ook nadelen aan niet te vergeten) .. hierdoor ben je als persoon toch vrij-er en welvarender dan leven onder een dictoriaat .. de vrijheid om een andere mening zoals "pansexualiteit" te kunnen uiten is iets wat je(wij) kan doen in een welvarende omgeving waar we de tijd hebben om naar dat soort onzin te luisteren. Terwijl je een dictoriaat met geluk in een "kliniek" beland, met pech in een gevangenis oid .. omdat je je niet conformeert.

Vergeet niet dat duurzaamheid ook onderdeel van een "westers gedachtegoed" is en dus ook begaan zijn met het milieu om iets te noemen.
In een dictoriaat is dit vaak een zeer ondergesneeuwd iets, je moet werken lees dus geld verdienen voor de rijke stinkerds

Kijk bv naar China . ga daar eens als toerist naar toe .. (mij niet gezien) maar iedereen die terug komt schrikt zich de neten over de persoonlijke hygiene (gebrek eraan) en verschil tussen arm/rijk .. en dan zijn ze bv USA al gewend met hun slopenwijk/armoede

Dus ja die grenzen voor de landen die aan het "hervormen" zijn op eigen kracht vind ik ook belangrijk.. en zelf laten kiezen welke route ze gaan vind ik onderdeel van hun eigen ontwikkelling. Als "broer" moet je wel een helpende hand toesteken ..

vader/grote broer/zus is iets "te overdreven, wijzelf zijn ook niet verlicht en ook lerende.

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 16-03-2022 00:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Michael_OsGroot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:09:
[...]

Ik snap de vraag niet helemaal, kan je de implicatie achter de vraag iets helderder formuleren?
implicatie is dat in WO II veel concentratiekampen juist in Polen werden geplaatst omdat de Polen het niet zo op Joden hadden en gevluchten aangaven bij de Nazi's.

Genoeg duiding?

of we begrijpen elkaar niet, kan ook maar ik heb de post waarop ik reageerde nog eens nagelezen dus wellicht dient die ook duiding.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 16-03-2022 00:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

franssie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 00:20:
[...]

implicatie is dat in WO II veel concentratiekampen juist in Polen werden geplaatst omdat de Polen het niet zo op Joden hadden en gevluchten aangaven bij de Nazi's.

Genoeg duiding?
Ja, genoeg duiding. Dat is echt totaal niet wat ik bedoelde. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Michael_OsGroot schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 00:23:
[...]

Ja, genoeg duiding. Dat is echt totaal niet wat ik bedoelde. Dankjewel.
ok, dan begrepen we elkaar verkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:15:
[...]

Goeie. Kan het niet bevestigen of ontkrachten op dit moment. In ieder geval niet met plausibele beelden, alleen berichten vanuit Ukrainse zijde.
Er lijkt nu langzamerhand iets te vinden op Twitter. Ik wacht nog ff af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nu ook satellietbeelden:

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En ook steeds meer berichten over tegenaanvallen rond Kiev:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:15
XWB schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 01:19:
En ook steeds meer berichten over tegenaanvallen rond Kiev:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]
Zou het misschien kunnen zijn dat de burgemeester van Kiev reeds op de hoogte was van een Oekraïens offensief, aangezien die een avondklok instelde tot donderdagochtend.
https://m.standaard.be/cnt/dmf20220315_94369293

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Semyon schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 00:10:
[...]

Ik ben bang dat je in de propaganda trapt. Putin roept vaak dat NAVO en de uitbreiding de reden is, maar dat is helemaal niet de reden.
NAVO heeft als sinds 1949 een grens met Rusland. En NAVO uitbreiding was nooit een probleem totdat Putin daar een aanleiding's probleem van maakt om een vrijbrief te krijgen om land te stelen.
Helemaal duidelijk omdat Oekraïne helemaal niet op een pad stond om bij de NAVO te komen, en toen de Baltische staten dat wel waren en deden werd dat ook geen oorlog.

Met andere woorden, Putin is helemaal geen principe aan het verdedigen. Putin probeert z'n land en resources uit te breiden te koste van andere en gebruikt propaganda om een casus belli daarvoor te creeren.
Volgens dit artikel is de uitbreiding van de NAVO wel altijd een probleem geweest:

https://nos.nl/collectie/...0-jaar-een-heet-hangijzer

Al meer dan dertig jaar is de oostgrens van de NAVO een gevoelig onderwerp in de relatie tussen Rusland en het Westen. Ook nu weer: president Poetin wil garanties dat de NAVO niet verder naar het oosten opschuift, de NAVO gaat daar niet in mee.

De rancune over de oostwaartse uitbreiding van de alliantie die doorklinkt in de woorden van opeenvolgende Russische leiders, van Michail Gorbatsjov tot Vladimir Poetin, gaat terug tot de afkalving en uiteindelijke ineenstorting van het Sovjetrijk aan het eind van de jaren 80.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
Salvatron schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 01:33:
[...]

Volgens dit artikel is de uitbreiding van de NAVO wel altijd een probleem geweest:

https://nos.nl/collectie/...0-jaar-een-heet-hangijzer

Al meer dan dertig jaar is de oostgrens van de NAVO een gevoelig onderwerp in de relatie tussen Rusland en het Westen. Ook nu weer: president Poetin wil garanties dat de NAVO niet verder naar het oosten opschuift, de NAVO gaat daar niet in mee.

De rancune over de oostwaartse uitbreiding van de alliantie die doorklinkt in de woorden van opeenvolgende Russische leiders, van Michail Gorbatsjov tot Vladimir Poetin, gaat terug tot de afkalving en uiteindelijke ineenstorting van het Sovjetrijk aan het eind van de jaren 80.
En datzelfde wordt dan weer tegengesproken door een hoofddocent Europese en vergelijkende politiek van de KU Leuven in een podcast. Die opperde dat het pas bij Poetin een probleem werd. Linkje naar die podcast heb ik al eerder hier in topic gedeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Arator schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 01:39:
[...]

En datzelfde wordt dan weer tegengesproken door een hoofddocent Europese en vergelijkende politiek van de KU Leuven in een podcast. Die opperde dat het pas bij Poetin een probleem werd. Linkje naar die podcast heb ik al eerder hier in topic gedeeld.
Dat komt omdat Gorbatsjov en Jeltsin niet zo heftig reageerden op de uitbreiding van de NAVO als Putin als ik dat artikel moet geloven.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Salvatron schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 01:43:
[...]

Dat komt omdat Gorbatsjov en Jeltsin niet zo heftig reageerden op de uitbreiding van de NAVO als Putin als ik dat artikel moet geloven.
Tja, Jeltsin was vooral bezorgd over zijn volgende fles, bij wijze van spreken. Ik denk dat Gorbatsjov in die tijd ook andere katten te geselen had. De volledige USSR viel toen uit elkaar, en Gorbatsjov heeft dan nog het GOS kunnen oprichten (wat tot mijn verbazing blijkbaar nog steeds bestaat).
Andere artikels haalden reeds aan dat Poetin telkens op oorlogspad trok om zijn populariteit te boosten. Een beetje afleiding voor de Pjotr met de pet, zodat die niet even denkt aan hoe hard die wordt uitgemolken door de rijke elite.
Dan moet je natuurlijk wel altijd een casus belli kunnen verzinnen. Voor deze oorlog hebben in het Kremlin al een paar verzonnen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09
Salvatron schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 01:43:
Dat Rusland er een probleem van maakt is inderdaad duidelijk. Maar ook is duidelijk dat Oekraïne hier geen deel aan had. Er was helemaal geen sprake van Oekraïne om zich bij de NAVO te voeren. Het was ook het argument voor de Krim niet. Verder is het volstrekt normaal als je als land meerdere keren bent binnengevallen door een land dat voortdurend buurland binnen valt dat je je wilt verdedigen. Als Oekraïne al bij de NAVO ging waar helemaal geen sprake van was, dan was dat ook geen reden.
Al met al kunnen we concluderen dat in de Oekraïne zaak het hele NAVO verhaal eromheen een drogreden is.

Georgië en Tsjetsjenië kunnen getuigen dat ook zonder NAVO Rusland rustig z'n gang gaat.

We moeten niet doen alsof die propaganda van Rusland dat dit ergens redelijk is en dat Rusland principies aan het verdedigen is ergens op gestoeld is.

Trouwens deze discussie is al meerdere keren gevoerd, ik weet niet of het zin heeft om die nog eens te herhalen... Ik wilde er alleen even op wijzen dat Rusland geen principes hier aan het verdedigen is, dat is de zaak niet, het is ordinaire landjepik zonder NAVO-principes had Rusland wel andere "principes" gevonden om het te kunnen verkopen zoals de geschiedenis laat zien.

[ Voor 14% gewijzigd door Semyon op 16-03-2022 02:07 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Uit de laatste Britse intelligence update:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 13:42
Laat ze die troepen overal maar vandaan trekken... dan zijn straks China, Japan en nog wat andere landen de lachende derden dat ze zonder tegenstand stukken van Rusland kunnen annexeren *O*

[ Voor 3% gewijzigd door nextware op 16-03-2022 06:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
nextware schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 06:42:
Laat ze die troepen overal maar vandaan trekken... dan zijn straks China, Japan en nog wat andere landen de lachende derden dat ze zonder tegenstand stukken van Rusland kunnen annexeren *O*
Dat zou wel een mooi koekje van eigen deeg zijn! Alle Russische buurlanden, die gezamenlijk een stukje van Rusland innemen 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Japan zou nu de Koerillen binnen moeten vallen, Georgië in zuid-Ossetie.

Payback time...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 16:09
hoevenpe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 06:49:
Japan zou nu de Koerillen binnen moeten vallen, Georgië in zuid-Ossetie.

Payback time...
Laat Litouwen en Polen dan meteen Kalininggrad pakken. En Finland neemt het naastgelegen deel gelijktijdig in. Als ze dat onderin Finland binnenvallen tot aan de witte zee, is dat deel mooi afgesneden van Rusland!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Het nieuws begint wel met de dag minder te worden, behalve dan hier en daar wat dingen en dan kennelijk meer night raids van de kant van Oekraïne.

Volgens de NOS is we weer een generaal minder aan de Russische kant.

[ Voor 19% gewijzigd door B_FORCE op 16-03-2022 07:39 ]

One World Concepts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Laatst online: 20-09 19:05
B_FORCE schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:38:
Het nieuws begint wel met de dag minder te worden, behalve dan hier en daar wat dingen en dan kennelijk meer night raids van de kant van Oekraïne.
In de eerste week kreeg ik constant Breaking News alerts op mn telefoon bij de eerste beste scheet in Oekrainene. Nu landen er 100 raketten per dag en ik zie niks meer. Ook op het Journaal is de oorlog nu het 3e itempje.

Men is er aan gewend, dus is het geen sensatie meer. Geen sensatie is geen nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tweak_ers schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:08:
[...]

Laat Litouwen en Polen dan meteen Kalininggrad pakken. En Finland neemt het naastgelegen deel gelijktijdig in. Als ze dat onderin Finland binnenvallen tot aan de witte zee, is dat deel mooi afgesneden van Rusland!
En dan, alle etnische Russen worden op de trein naar Moskou gezet in het kader van de de-Russificatie ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

jaapstobbe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:41:
[...]

In de eerste week kreeg ik constant Breaking News alerts op mn telefoon bij de eerste beste scheet in Oekrainene. Nu landen er 100 raketten per dag en ik zie niks meer. Ook op het Journaal is de oorlog nu het 3e itempje.

Men is er aan gewend, dus is het geen sensatie meer. Geen sensatie is geen nieuws.
Valt mij ook op ja.
Het nieuws begint ook te verschuiven van "nieuws uit Oekraine" naar "nieuws over Oekrainers in ons land" en "nieuws over de impact van die oorlog op ons land".

Niet gek, niet onverwacht, maar toch... sneu. Tijd is dus niet onbeperkt in het voordeel van de oekraiense verdedigers. Hoe langer het duurt, hoe meer ze langzaam worden vergeten.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:44
[...]

Heb hier telegram en werd vanmorgen wakker met 108 berichten van 4 volgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:22

Amphiebietje

In de blubber

Whuzz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:46:
[...]

Valt mij ook op ja.
Het nieuws begint ook te verschuiven van "nieuws uit Oekraine" naar "nieuws over Oekrainers in ons land" en "nieuws over de impact van die oorlog op ons land".

Niet gek, niet onverwacht, maar toch... sneu. Tijd is dus niet onbeperkt in het voordeel van de oekraiense verdedigers. Hoe langer het duurt, hoe meer ze langzaam worden vergeten.
Misschien dat dit ook een meer Nederlandse tendens is. Sowiezo is er erg veel komkommernieuws de laatste tijd, terwijl er belangrijkere zaken zijn, ook binnenlands, die bijna nul aandacht krijgen (zoals dat het kabinet Rutte doodleuk doorgaat met haar voorgaande gedrag dat tot bepaalde schandalen heeft geleid...). Bijvoorbeeld op de site van The Guardian is dit niet erg merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Ik vind dit wel een begrijpelijk filmpje over de staat in Oekraine op dit moment:

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
General Staff of the Armed Forces of Ukraine: The main efforts of Invaders are focused on securing and maintaining previously occupied lines and defense areas

🇺🇦 The state, position and nature of the actions of the defense forces have not undergone significant changes over the past day. The Armed Forces of Ukraine managed to inflict crushing blows on the groupings of Invaders in the temporarily occupied territories of Ukraine and, in some areas, went on the counterattack.

🇺🇦 According to the results of the previous day, due to the actions of the Air Force defense of the Armed Forces of Ukraine, three planes (two of them Su-34) were destroyed. In addition, one helicopter, three operational-tactical UAVs and two cruise missiles were shot down. Additional information is being finalized.
Aviation of the Air Force continued to launch missile and bomb strikes on ground targets.
Nine air strikes were carried out on columns with equipment and clusters of enemy troops.

🇺🇦 The occupying forces continue to launch missiles and bombs on the infrastructure and densely populated areas of Ukrainian cities.

🇺🇦 The enemy continues to suffer losses and keeps recoiling on some destinations. The main efforts of the invaders are focused on consolidating and maintaining previously occupied borders and defense areas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zelfs dit topic loopt minder hard. Een week geleden kon je geen reply typen of er waren 10+ berichten geweest.

Een tegenoffensief is nog iets te vroeg imho. In die andere regio's is iedereen nog redelijk bevoorraad e.d. gok ik.
Wacht een paar weken en de tegenstand zal minder heftig zijn en korter duren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dit topic gaat inderdaad minder hard. Maar voor mezelf ook heb ik het gevoel hoe langer zo'n conflict duurt je er toch anders mee om gaat. In de eerste paar weken had ik echt een bedroefd gevoel over alle negatieve berichten en gebeurtenissen. (een autoritje naar huis maakte me al rustiger als je er al iets minder mee bezig mee bent)

Natuurlijk hou ik het nog bij, maar m'n gemoedsrust is 'normaler' geworden. Ik denk dat jullie wel begrijpen hoe ik het bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

TheGhostInc schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:11:
[...]

Zelfs dit topic loopt minder hard. Een week geleden kon je geen reply typen of er waren 10+ berichten geweest.

Een tegenoffensief is nog iets te vroeg imho. In die andere regio's is iedereen nog redelijk bevoorraad e.d. gok ik.
Wacht een paar weken en de tegenstand zal minder heftig zijn en korter duren.
Niet als Putin zijn legers elders uit het land gaat halen wat hij nu van plan is.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
DoubleDutch schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:10:
🇺🇦 The occupying forces continue to launch missiles and bombs on the infrastructure and densely populated areas of Ukrainian cities.
Dit blijft het pijnpunt. Hoeveel/lang houd je vol?

Vooral de artillerie is een probleem. Kost vrij weinig en is low-tech. Als ze dat spul vol bij Kiev inzetten wordt het penibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:52

Zewatanejo

Fine Thanks!

Tweak_ers schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:08:
[...]

Waarom zou je een WWIII willen ontketenen?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
[...]

Ik doelde er meer op dat er objectief minder nieuws is.
Ook op de juiste Twitter kanalen.

Dus niet dat men het minder laat zien of dat men er meer gewend aan is.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RodeStabilo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:19:
Dit topic gaat inderdaad minder hard. Maar voor mezelf ook heb ik het gevoel hoe langer zo'n conflict duurt je er toch anders mee om gaat. In de eerste paar weken had ik echt een bedroefd gevoel over alle negatieve berichten en gebeurtenissen. (een autoritje naar huis maakte me al rustiger als je er al iets minder mee bezig mee bent)

Natuurlijk hou ik het nog bij, maar m'n gemoedsrust is 'normaler' geworden. Ik denk dat jullie wel begrijpen hoe ik het bedoel.
Komt omdat er geen directe dreiging meer is (lijkt te zijn) bij ons. Is ook menselijk... een mens kan niet altijd in angst leven (wil je ook niet) en je kan ook niet altijd empathisch blijven/zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Uit een draadje van Kasparov:

We zijn bang dat we Poetin boos maken als we vliegtuigen sturen, maar we provoceren 'm juist door niet genoeg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
JoeZuCK schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:21:
Niet als Putin zijn legers elders uit het land gaat halen wat hij nu van plan is.
Dat lijkt vooral om voetvolk te gaan.

Zonder goed materieel gaan die niet het verschil maken. Misschien 1 of 2 steden bezet houden. Maar als Oekraïne zo'n stad omsingelt met zwaar materieel gaat de witte vlag snel omhoog. Zeker nu de meeste bevolking gevlucht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
TheGhostInc schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:22:
[...]

Vooral de artillerie is een probleem. Kost vrij weinig en is low-tech. Als ze dat spul vol bij Kiev inzetten wordt het penibel.
Kost ind vrij weinig, maar hier en daar worden ze in de nacht uitgeschakeld en de bevoorrading begint ook een probleem te worden, denk aan munitie en helemaal eten en drinken.
Zou mij niet verbazen als er snel een keerpunt komt dat Rusland gaat onderhandelen.
Wat hebben ze in de twee weken aan steden/dorpen ingenomen, dacht alleen Cherson.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zewatanejo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:24:
[...]

Waarom zou je willen beweren dat dit er komt?

Zeker niet handig Russisch grondgebied te gaan jatten, maar op dit moment is het redelijk ver van je bed om te denken dat Rusland een nucleaire dreiging vormt. Putin heeft zover ik lees al een tijdje niet meer actief lopen dreigen, voor zover dat een indicatie is.

Probleem is dat hij alles te verliezen heeft en ik ook wel denk dat hij gelooft in het Rusland-concept. Juist nu, is de grootste verliezer van welk oplaaiend conflict hij zelf. Z’n conventionele leger ligt op z’n gat en met nucleaire wapens verdamp je niet alleen de ander maar ook je eigen toekomst.

[Twitter: https://twitter.com/ericchrsmit/status/1503988809880510464?s=21]

Toch laten niet alle rechts-extremistische partijen Putin vallen…

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:08:
[...]

Misschien dat dit ook een meer Nederlandse tendens is. Sowiezo is er erg veel komkommernieuws de laatste tijd, terwijl er belangrijkere zaken zijn, ook binnenlands, die bijna nul aandacht krijgen (zoals dat het kabinet Rutte doodleuk doorgaat met haar voorgaande gedrag dat tot bepaalde schandalen heeft geleid...). Bijvoorbeeld op de site van The Guardian is dit niet erg merkbaar.
Nee joh dat is de hele wereld, het wordt de nieuwe standaard. Net als dat geen hond hier interesse meer heeft in de zoveelste oorlog in het Midden Oosten, we zijn ze gewend.

En hoewel aan het begin door sommige werd gesteld dat het nooit zal gebeuren, is dat wel gewoon het risico voor Oekraïne. Als het uit ons blikveld verdwijnt, blijven ze genoeg support houden uit het westen? En het grootste risico, hebben de sancties bijvoorbeeld een automatisch einddatum waarop ze verlengd moeten worden? Als er dan effectief een patstelling is, is er het risico dat gezien het allemaal niet meer bepaald voorpagina nieuws is dat ze niet allemaal verlengd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Laatst online: 22:57
user109731 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:26:
[Twitter][Twitter][Twitter][Twitter]
We zijn bang dat we Poetin boos maken als we vliegtuigen sturen, maar we provoceren 'm juist door niet genoeg te doen.
Het geluid dat er juist wat gedaan moet worden lijk ik wat vaker tegen te komen. Ik zag een ex militair analist uit de US bij CNN die ook een treffende opmerking maakte in de trant van: "Iemand die aan zo'n lange tafel zit en menselijk contact mijd die wil helemaal nog niet dood, dus ook niet met een nuke."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
Dit zal alleen niet zo snel (relatief) rustig worden als het Oosten sinds 2015 zeg maar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:25

bloody

0.000 KB!!

"'We all will be judged.' Russian prisoners of war voice disquiet, shame over war in Ukraine"
https://edition.cnn.com/2...rs-of-war-intl/index.html
Best lang artikel, maar echt de moeite waard om goed te lezen.

Aangrijpend verhaal van gevangengenomen Russische militairen.
Volgens hun zeggen leeft er aardig wat onvrede en onbehagen onder de invasiemacht.

Interessante quote (gaat over Putin):
"I want to tell our commander-in-chief to stop terror acts in Ukraine because when we come back we'll rise against him."

[ Voor 6% gewijzigd door bloody op 16-03-2022 08:42 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Laatst online: 20:52

Zewatanejo

Fine Thanks!

NiGeLaToR schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:34:
[...]

Waarom zou je willen beweren dat dit er komt?
ok, fair point. Let me rephrase that; Waarom zou je nog meer oorlog willen?
NiGeLaToR schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:34:
[...]
[Embed]

Toch laten niet alle rechts-extremistische partijen Putin vallen…
Vanuit FvD heb ik hiervan inderdaad nog geen signalen gezien.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:25

bloody

0.000 KB!!

Ik kan zo snel niet zien of deze hier al voorbijgekomen is, maar er is weer een Major General KIA.

Edit, hmm embedding werkt niet altijd.
Anyway dit is de tekst:
Major General Oleg Mityaev was the commander of the 150th Motorized Rifle Division. He previously led the VDV's 11th Air Assault Brigade, the 201st Military Base, and was the Deputy Commander of Russian Forces in Syria last year.

[ Voor 47% gewijzigd door bloody op 16-03-2022 08:46 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:45:
En dan, alle etnische Russen worden op de trein naar Moskou gezet in het kader van de de-Russificatie ?
Bijvoorbeeld, en dan de Duitsers er weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Laatst online: 20-09 18:53
Zewatanejo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:24:
[...]

Je hoeft het niet te doen, de dreiging het te doen is ook een middel.

Rusland is verzwakt, heeft niet de capaciteit om nu ook nog op andere fronten bezig te moeten zijn. Dat snapt Putin ook nog wel. Een beetje inspelen op die zwakte kan een prima drukmiddel zijn om Putin te laten inbinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Laatst online: 00:14

jgj82

Ja, maar = nee

TheGhostInc schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:22:
[...]

En zeer logistiek-intensief....
hoevenpe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:48:
[...]

Bijvoorbeeld, en dan de Duitsers er weer in.
Polen dan ook maar direct weer 300km terug verschuiven naar het oosten? Bepaalde groeperingen met minder frisse ideeën in Duitsland zouden er van smullen.

[ Voor 32% gewijzigd door jgj82 op 16-03-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 15:41

Player1S

Probably out in the dark

Zewatanejo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:44:

[...]

Blijkbaar toch nog niet alle geldstromen vanuit Rusland geblokkeerd. Zou ie betaald krijgen in crypto?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
jgj82 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:49:
Polen dan ook maar direct weer 300km terug verschuiven naar het oosten?
Kaliningrad is de achilleshiel van onze oostelijke NAVO defensie, de Suwalki gap slechts 70km breed en de primaire aanvoerlijn voor de verdediging van de Baltische Staten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

bloody schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:45:
Ik kan zo snel niet zien of deze hier al voorbijgekomen is, maar er is weer een Major General KIA.
[Twitter]

Anyway dit is de tekst:

[...]
Deze was gisteren inderdaad al voorbij gekomen, de foto van die vent zonder gat in z’n buik had ik echter nog niet gezien.

spoiler:
het lijkt er op dat hij vanaf de zijkant in zijn torso is geschoten, de kogel(s) gingen langs de beschermende plaat in zijn plate carrier

Maar mooi dat er weer eentje minder is, helaas zijn er nog erg veel bezetters te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
bloody schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:45:
[Twitter]

Anyway dit is de tekst:

[...]
Er worden opvallend veel high targets geraakt dat je het gevoel krijgt dat Oekraïne zeer goed geïnformeerd wordt door haar partners over deze targets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Er is geen conflict tussen US/NATO & de Russen. Zien we Chinese troepen massaal verplaatsen? Of bijvoorbeeld Zuid-Amerikaanse of Afrikaanse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

IJzerlijm schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:45:
Ik denk dat het hele punt van het Westen juist zou moeten zijn om de bevolking in haar waarde te laten. Ja, als je Kaliningrad in zou nemen, dan zal het Russische leger moeten vertrekken. Maar je kan de manschappen wel aanbieden dat ze gewoon als burger met hun familie kunnen blijven (en dat ze natuurlijk ontslag nemen).
Het verdrukken van de bevolking en massa volksverhuizingen zijn juist eerder speerpunten van "de andere kant". Of dat nu Rusland of China is, daar zie je wel meer nadruk op de etniciteit van de bevolking.

Je kan dan nog een discussie aangaan over het feit dat als Kaliningrad aan Duitsland zou toegekend worden, wat doen we met het gebied rond Lviv of eigenlijk het hele stuk Kresy? Gaat dat terug naar Polen zoals het voor de Tweede Wereldoorlog was (en pakken we gelijk door in Belarus)?

Voor de liefhebbers van geschiedenis kan je bijvoorbeeld een kijkje nemen bij Kresy-Siberia Virtual Museum

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
Qwerty-273 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:06:
[...]Je kan dan nog een discussie aangaan over het feit dat als Kaliningrad aan Duitsland zou toegekend worden, wat doen we met het gebied rond Lviv of eigenlijk het hele stuk Kresy? Gaat dat terug naar Polen zoals het voor de Tweede Wereldoorlog was (en pakken we gelijk door in Belarus)?

Voor de liefhebbers van geschiedenis kan je bijvoorbeeld een kijkje nemen bij Kresy-Siberia Virtual Museum
Is het niet makkelijker om het aan Litouwen of Polen te geven? Is het niet ooit Pools grondgebied geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zijn vorige draadjes vond ik wel sterk, deze wat minder. Hij weet namelijk helemaal niet welke troepenbewegingen er plaatsvinden en hebben plaatsgevonden, dat weten ze alleen bij NATO command. Er gebeurd meer op de achtergrond dan 'wij' weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Alvanosa schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:10:
Is het niet makkelijker om het aan Litouwen of Polen te geven? Is het niet ooit Pools grondgebied geweest?
Makkelijker, ja. Historisch correct, nee.
Geschiedenis van Königsberg kan je beknopt teruglezen op bijvoorbeeld Wikipedia: Koningsbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22
Dit is ook wel bijzonder: https://www.reuters.com/w...-war-criminal-2022-03-15/ ("U.S. Senate unanimously condemns Putin as war criminal") Meestal stemmen de partijen in de U.S. senaat tegen elkaar.

Stelletje gestoorde mensen daar om zulke verhalen te verzinnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Stroopwafels op 16-03-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
Qwerty-273 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Makkelijker, ja. Historisch correct, nee.
Geschiedenis van Königsberg kan je beknopt teruglezen op bijvoorbeeld Wikipedia: Koningsbergen
Wil Duitsland dit wel terug hebben? Zonee, dan is het ook mogelijk om het een nieuw land te laten worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Ik ben het totaal met Kasparov eens, maar het is en blijft een gigantisch risico. Ook al is er 0.0001% kans op een kern oorlog, is dat ook direct het einde van alles.

Als ik 85 jaar oud was zou ik zeggen doen! Maar aangezien ik jonger ben er er nog jonge kinderen zijn zou ik toch nog even de diplomatieke weg willen aangrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

jaapstobbe schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Ik ben het totaal met Kasparov eens, maar het is en blijft een gigantisch risico. Ook al is er 0.0001% kans op een kern oorlog, is dat ook direct het einde van alles.

Als ik 85 jaar oud was zou ik zeggen doen! Maar aangezien ik jonger ben er er nog jonge kinderen zijn zou ik toch nog even de diplomatieke weg willen aangrijpen.
Ik ken mensen van 85. Die hebben de oorlog nog meegemaakt en vinden deze oorlog helemaal niets en zeer beangstigend. Die hebben flink Oekraine gesupport met geld.

Edit: aangegeven dat ze de oorlog niets vonden, blijkbaar was mijn originele post niet duidelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Indoubt op 16-03-2022 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:05
Miki schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:02:
[...]

Er worden opvallend veel high targets geraakt dat je het gevoel krijgt dat Oekraïne zeer goed geïnformeerd wordt door haar partners over deze targets.
Besef dat er niet alleen wapens, munitie en andere goederen komen. Er vliegen ook dagelijks AWACS en drones langs de grenzen. Daarbij zijn er nog wat satellieten in een lage baan die zeer gedetailleerde foto's maken.

Als het ergens niet aan ontbreekt is het wel intel. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Indoubt schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Ik ken mensen van 85. Die hebben de oorlog nog meegemaakt en vinden dit helemaal nites en zeer beangstigend. Die hebben flink Oekraine gesupport met geld.
Ze vinden de stelling van Kasparov helemaal niets? Waarom precies?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zewatanejo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:44:
[...]

ok, fair point. Let me rephrase that; Waarom zou je nog meer oorlog willen?

[...]

Voorop stellende dat ik de waarheid niet in pacht hebt, denk ik, op basis van wat Rusland aan het doen is en de wijze waarop men zich opstelt zowel binnen Rusland, in de beinvloeding in Europa en nu met de inval in Ukraine, dat een halfzachte oplossing uiteindelijk een impliciete uitnodiging zal blijken te zijn het nog eens te proberen.

Ik zal proberen m'n gedachtengang in relatie tot het huidige conflict op een rij te zetten en beginnen met waarom we het niet hoeven/moeten doen:

- Ukraine lijkt zich heel aardig te redden. Er zullen tienduizenden burgerslachtoffers blijken te zijn als het stof is neergedwarreld, maar de Russische 'blitzkrieg' is er niet, kwam er niet en komt er niet.
- Rusland is effectief al failliet, vandaag of morgen. Een paar weken sancties en ze zijn klaar. Economische spierballen vanuit de EU is wellicht een sterker wapen dan een kernwapen. Blijkt goed te werken en is slim, want Putin lijkt dat niet helemaal als oorlogsverklaring te zien. Zijn denken hierin is ouderwets, in mijn optiek.
- De Russen zelf steunen Putin blijkbaar, vooral op basis van desinformatie, zoals een aantal partijen in Nederland ook doen.

Waarom ik denk dat we wel harder moeten optreden:
- Rusland in tact laten lijkt logisch, wij hebben geen 'oorlog' met Rusland, maar is het niet. De inmenging, beinvloeding en diverse invasies en aanvallen op en in landen maakt het een gevaarlijke buur. Ze hebben zichzelf op de knieen en we zouden het volk kunnen uitnodigen zelf een keus te maken. Om te beginnen door stelling te nemen in Ukraine en ons meer te richten op het Russische volk, zoals Putin zich al decennia heeft bemoeit met onze interne politiek. Dat is neit eens per se gewapend, maar vooral ook in bewoording en beinvloeding.
- Bovenstaande omdat als Rusland hier niet uit komt als verliezer, ze zich louter herpakken en het opnieuw proberen. De ambities zijn niet weg als het nu niet lukt. Ze zullen zich wenden naar landen die ze graag steunen en herbewapenen en de ambities verder uitvoeren. Ondertussen gaan wij ons ook wapenen en ontstaat er een wapenwedloop: Rusland zal onze herbewapning aangrijpen om zichzelf te bewapenen en vice versa. Decennia een koude oorlog komt er aan.
- De nucleaire dreiging blijft, ongeacht wat we nu wel of niet doen, dus daarop besluit nu uitstellen moet een fundament hebben, bijvoorbeeld dat Putin niet het eeuwige leven heeft en wellicht ooit vervangen wordt door iemand die iets minder KGB is.

Dus tjah, voor nu lijkt het ook wel te gaan lukken zonder escallatie vanuit de EU/NATO, maar daarmee zijn we er nog lang niet vanaf.

Pagina: 1 ... 42 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: