Voorop stellende dat ik de waarheid niet in pacht hebt, denk ik, op basis van wat Rusland aan het doen is en de wijze waarop men zich opstelt zowel binnen Rusland, in de beinvloeding in Europa en nu met de inval in Ukraine, dat een halfzachte oplossing uiteindelijk een impliciete uitnodiging zal blijken te zijn het nog eens te proberen.
Ik zal proberen m'n gedachtengang in relatie tot het huidige conflict op een rij te zetten en beginnen met waarom we het niet hoeven/moeten doen:
- Ukraine lijkt zich heel aardig te redden. Er zullen tienduizenden burgerslachtoffers blijken te zijn als het stof is neergedwarreld, maar de Russische 'blitzkrieg' is er niet, kwam er niet en komt er niet.
- Rusland is effectief al failliet, vandaag of morgen. Een paar weken sancties en ze zijn klaar. Economische spierballen vanuit de EU is wellicht een sterker wapen dan een kernwapen. Blijkt goed te werken en is slim, want Putin lijkt dat niet helemaal als oorlogsverklaring te zien. Zijn denken hierin is ouderwets, in mijn optiek.
- De Russen zelf steunen Putin blijkbaar, vooral op basis van desinformatie, zoals een aantal partijen in Nederland ook doen.
Waarom ik denk dat we wel harder moeten optreden:
- Rusland in tact laten lijkt logisch, wij hebben geen 'oorlog' met Rusland, maar is het niet. De inmenging, beinvloeding en diverse invasies en aanvallen op en in landen maakt het een gevaarlijke buur. Ze hebben zichzelf op de knieen en we zouden het volk kunnen uitnodigen zelf een keus te maken. Om te beginnen door stelling te nemen in Ukraine en ons meer te richten op het Russische volk, zoals Putin zich al decennia heeft bemoeit met onze interne politiek. Dat is neit eens per se gewapend, maar vooral ook in bewoording en beinvloeding.
- Bovenstaande omdat als Rusland hier niet uit komt als verliezer, ze zich louter herpakken en het opnieuw proberen. De ambities zijn niet weg als het nu niet lukt. Ze zullen zich wenden naar landen die ze graag steunen en herbewapenen en de ambities verder uitvoeren. Ondertussen gaan wij ons ook wapenen en ontstaat er een wapenwedloop: Rusland zal onze herbewapning aangrijpen om zichzelf te bewapenen en vice versa. Decennia een koude oorlog komt er aan.
- De nucleaire dreiging blijft, ongeacht wat we nu wel of niet doen, dus daarop besluit nu uitstellen moet een fundament hebben, bijvoorbeeld dat Putin niet het eeuwige leven heeft en wellicht ooit vervangen wordt door iemand die iets minder KGB is.
Dus tjah, voor nu lijkt het ook wel te gaan lukken zonder escallatie vanuit de EU/NATO, maar daarmee zijn we er nog lang niet vanaf.