De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.256 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 17:33
ErikT738 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Als hij nu stopt kan hij de Krim en die twee republiekjes waarschijnlijk wel behouden, misschien zelfs met hier en daar een extra stukje grondgebied afhankelijk van hoe de pet van de bevolking daar staat en wat hun aantallen zijn. Waarschijnlijk is dit alleen niet genoeg voor Putin.
Overkoopbaar, als Putin iets als overwinning kan presenteren komt ie later voor meer... hij moet verliezen
(zie mijn sig)

Oekraïne zal minimaal genoegen nemen met de hoe het was voor 24 feb.

Maar als de inlichtingen vanuit VS kloppen 10%+ van hun gevechtsvermogen verloren de enorme verliezen in materieel. En dat troepen weigeren om naar Oekraïne te gaan en over het algemeen een tekort aan troepen. (Ze hebben 55-65% van beschikbare leger eenheden ingezet...)
Als de berichten van de amerikanen kloppen hebben de Russen nog 10 dagen vechten in zich...
Dan gaan de Oekraïners gewoon winnen, enige wat de Russen nog hebben zijn WMD's. Alleen Biden heeft gezegd dat er gevolgen zullen zijn... Ik weet niet of de Russen die gaan inschakelen...

Het is een kwestie of de Oekraïners bereid zijn... dat lijken ze.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16
olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:07:
[...]

Als wij dit kunnen bedenken, wat is dan de route die we moeten aflopen om Putin deze exit te laten nemen? Dat is essentieel om de zaak te de-escaleren. Hoe we die exit onderhandelen is een tweede, maar hij moet wel eerst gedacht zijn. Nu lees ik eigenlijk niks over zo’n optie.
Ik zie op dit moment het scenario voor de optie tot de-escaleren ook niet.
Alle scenario's die Putin als winst zou kunnen verkopen, zijn voor Oekraïne niet mogelijk / onverkoopbaar.

Daarbij gaan we er wellicht te veel vanuit dat de-escaleren een reële optie is.

Als Putin kostte wat kost "winst" wil, is de-escaleren eigenlijk niet mogelijk. Dan komt het dus neer op winnen of verliezen. En als je hem niet wilt laten winnen, zul je voldoende moeten doen om er voor te zorgen dat hij gaat verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:59
Qwerty-273 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Je begint natuurlijk niet met je droom te verwezenlijken, en daarbij gelijk een escape in te bouwen. De exit strategie van Rusland is heel duidelijk, breek met Poetin. Zet hem buitenspel, op welke manier dan ook (al is dat met biljoenen in EUR/USD verbannen naar een comfortable stukje aarde). De exit strategie voor Poetin, nee die bestaat niet meer, als daar al überhaupt op enig moment de laatste decennia over is nagedacht.
Niet persoonlijk, maar dit is imho vrij naïef wensdenken. Wie moet er precies met Putin breken, en hoe precies? En op welke termijn? We hopen dus op een volksopstand of een interne coupe. Hoe organiseren we dat precies? En hoe groot is de kans daarop?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaw
olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:07:
[...]

Als wij dit kunnen bedenken, wat is dan de route die we moeten aflopen om Putin deze exit te laten nemen? Dat is essentieel om de zaak te de-escaleren. Hoe we die exit onderhandelen is een tweede, maar hij moet wel eerst gedacht zijn. Nu lees ik eigenlijk niks over zo’n optie.
De-escaleren werkt niet bij iemand als Poetin, zie mijn sign.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
klaw schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Overkoopbaar, als Putin iets als overwinning kan presenteren komt ie later voor meer... hij moet verliezen
(zie mijn sig)

Oekraïne zal minimaal genoegen nemen met de hoe het was voor 24 feb.

Maar als de inlichtingen vanuit VS kloppen 10%+ van hun gevechtsvermogen verloren de enorme verliezen in materieel. En dat troepen weigeren om naar Oekraïne te gaan en over het algemeen een tekort aan troepen. (Ze hebben 55-65% van beschikbare leger eenheden ingezet...)
Als de berichten van de amerikanen kloppen hebben de Russen nog 10 dagen vechten in zich...
Dan gaan de Oekraïners gewoon winnen, enige wat de Russen nog hebben zijn WMD's. Alleen Biden heeft gezegd dat er gevolgen zullen zijn... Ik weet niet of de Russen die gaan inschakelen...

Het is een kwestie of de Oekraïners bereid zijn... dat lijken ze.
“Dan gaan de Oekraïners gewoon winnen”. Hoe dan? De Russen gaan weer terug naar huis? En dan? Ik vind het allemaal maar vrij naïef denken van ons allen. Het is geen film waar de underdog wint met hulp van de guru teacher, en de verliezer z’n beste vriend wordt en daarna in een klooster gaat mediteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
On Dec. 5, two months before Yanukovich was dismissed by his nation’s parliament, Xi and Viktor Yanukovich signed [an accord to bring Ukraine under China's nuclear umbrella.” One participating Chinese official indicated to state media that deal included an “unusual” nuclear clause . In the event of a nuclear attack or so much as the threat of one, China would offer Kiev military support.
Dat wist ik (uiteraard) niet. Ik vraag me af of en hoe dit nog een kaart is die ingezet kan worden door Zelenskyy, je zou haast zeggen dat er een steeds grotere kans ligt Rusland tussen Oekraine en China te verdelen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
Brent schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Ik heb al eerder aan St. Helena gedacht...
Dubai. Daar staat zijn geld waarschijnlijk ook al, betaalt hij geen transactiekosten bij het pinnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

stefanass schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Het naar eigen volk "met opgeheven hoofd" zal inderdaad niet zo moelijk zijn.

Maar dat is - denk ik - voor Putin niet genoeg. Hij zal ook internationaal gezien geen gezichtsverlies willen, maar wil er juist internationaal gezien "sterker" uit komen dan voorheen.
Het hypocriete van Poetin is dat 'internationaal gezien geen gezichtsverlies lijden' al een ver gepasseerd station is. Alleen ziet hij dat zelf nog niet. Hij hoeft maar een stap buiten Rusland te zetten en westerlingen lachen hem in hun vuistje uit. Dat komt nooit meer goed. Het enige wat hij kan doen is al die mensen stuk voor stuk uit een raam laten vallen. Ook al is hij geografisch een winnaar, hij is zoveel te meer een verliezer. Hij is zijn vrijheid, zijn geloofwaardigheid, behoorlijk zijn rijkdom, en elke dag iets meer zijn gezondheid en zijn volk kwijt.
unclero schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:59:
Heel simpel: Putin aanbieden dat hij, zijn familie en zijn fortuin vrijgeleide naar een zonnig, westers oord krijgen.
Ik vind dit wel westerselijk genoeg, wat jij? https://goo.gl/maps/mqdUFYuU6hS2hdpR7

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
klaw schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Als dat zo is, kunnen we net zo goed direct maar Rusland invliegen met onze Europese legers. Oh nee, boots on the ground hebben we de Amerikanen en Britten voor nodig. Ehhmmm. Kernwapens dan maar? Ehmm … etc.
De enige realistische manier is deëscaleren. My 2 cents natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:46:
Deze had ik nog niet gezien (of gemist) maar interessant militaire analyse van mogelijke Russische strategie:

https://ondiplomacywarfar...id=Izt&target_type=answer

“ The invasion of Ukraine in 2022 is the escalation of what started in 2014 with Putin wanted to reconnect Crimea with Russia proper closing the Sea of Azov corridor

In my opinion this was possibly the very main strategic objective of the war. The objective was largely achieved by the 12/03/2022.

Putin knew perfectly well that he could not have taken the Sea of Azov corridor without triggering a war with the Ukraine and therefore he also attacked other parts of the Ukraine to divert enemy forces and to gain Ukrainian territory especially around the border with Russia.

This for two reasons:

to create a buffer zone around the Russia-Ukraine border in anticipation of the Ukraine joining NATO at some point in the future
to occupy as much land as possible to be ceded back to the Ukraine during negotiations.
The campaign around Kyiv would serve to shorten the war by cutting out the capital from Western reinforcement. It will be vital for Russian forces to capture all airports so that re-supply could not be flown in Berlin Airlift style.”
It makes no sense to me. “Berlin Airlift style re-supply” verhinderen vereist niet dat je de vliegvelden bezet. Dat had de Russische luchtmacht zonder enige hulp van het leger wel kunnen bereiken. Die Berlin Airlift was mogelijk omdat de wegen naar West Berlijn gesloten waren maar de luchtcorridors niet. Je vliegt niet met een 747 of C-5 naar Kyiv als je door een Sukhoi of S-400 opgewacht wordt.

Het lijkt me dat degene die dit schrijft gewoon niet kan accepteren dat Putin fouten heeft gemaakt en er dus maar een creatieve draai aan geeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brent
klaw schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Er is ook geen de-escalatie met dit Kremlin mogelijk, enkel uitstel. Of dat nog iets waar ze belangstelling voor hebben in Oekraïne, ik betwijfel het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
Waar je kunt beginnen is natuurlijk het aanbieden dat het Azov bataljon wordt ontbonden. Dan kan Putin zeggen dat het de-nazificeren is gelukt (geen idee of er nog meer van dergelijke bataljons zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Uiteindelijk zal Poetin verschillende nieuwe republiekjes oprichten en erkennen, de provincie Cherson hebben ze inmiddels helemaal in handen. Kwestie van tijd voordat daar een 'referendum' gehouden wordt.

Salami tactiek totdat er niets van Oekraïne overblijft.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:13:
Niet persoonlijk, maar dit is imho vrij naïef wensdenken. Wie moet er precies met Putin breken, en hoe precies? En op welke termijn? We hopen dus op een volksopstand of een interne coupe. Hoe organiseren we dat precies? En hoe groot is de kans daarop?
Klopt, maar hoe langer deze situatie voortduurt, hoe groter de kans gaat worden. En nee ik ben mij zeer bewust dat je dan niet moet tellen in dagen, weken of zelfs maanden. Ik verwacht zonder groot militair ingrijpen op korte termijn geen einde aan de invasie (het vastlopen van logistiek is alleen maar een vertraging).

Afspraken met Poetin maken is verloren tijd, je kan alvast beginnen met tellen wanneer ze gebroken zullen worden voor iets met meer belang voor hem en/of zijn naasten. Zijn naasten hebben de keuze nu om van Rusland een tweede Noord Korea op termijn te vormen, een volksrevolutie af te wachten, of samen te smeden om Poetin buitenspel te zetten. En ja dat kost tijd. Maar dat is in mijn visie wel de enige exit strategie die nu nog op tafel ligt.

Als morgen Poetin aankondigt dat ze terug naar huis gaan, missie geslaagd. Dan zit niemand daarna lekker bij de thee dat alles weer bij het oude is. Dan is het puur wachten op logistieke gereedheid voor een tweede poging, of andere niet voorziene situatie die een droom kan verwezenlijken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:07

polthemol

Moderator General Chat
olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Als dat zo is, kunnen we net zo goed direct maar Rusland invliegen met onze Europese legers. Oh nee, boots on the ground hebben we de Amerikanen en Britten voor nodig. Ehhmmm. Kernwapens dan maar? Ehmm … etc.
hoe zie je deescalatie voor je? Hou in het achterhoofd dat het Russisch leger en Putin elk verdrag van mensenrechten of oorlogswetten vooral zien als checklisten.

Hoe deescaleer je?

De gouden regel van het omgaan met schoolyardbullies is om je lunchgeld nooit of te nimmer af te geven en indien er geen andere optie zou zijn, zorg je dat de prijs zo hoog mogelijk is voor die schoolyard bully. Precies dat is hoe men Putin momenteel behandeld en wat enige effect lijkt te hebben.

Zorg dat zijn inner cicle niets meer te winnen heeft met zijn inner circle te zijn, strip ze van resources, zorg dat die economie stopt met draaien en zorg op die manier dat zijn regime de grip kwijt raakt.

Het deescalatieproces wat je voorschrijft is wat men al probeert zolang als die man aan de macht is en het werkt simpelweg niet.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 19:05
hoevenpe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:26:
Uiteindelijk zal Poetin verschillende nieuwe republiekjes oprichten en erkennen, de provincie Cherson hebben ze inmiddels helemaal in handen. Kwestie van tijd voordat daar een 'referendum' gehouden wordt.

Salami tactiek totdat er niets van Oekraïne overblijft.
Maar wat gebeurt er met de sancties? Ik geloof niet dat die simpelweg teruggedraaid worden als Poetin klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
jaapstobbe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Maar wat gebeurt er met de sancties? Ik geloof niet dat die simpelweg teruggedraaid worden als Poetin klaar is.
En als Putin dit ook denkt/vermoed? Waarom zou ie dan stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:31:
[...]

En als Putin dit ook denkt/vermoed? Waarom zou ie dan stoppen.
Waar wilt hij mee doorgaan zonder leger / resources?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:39
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Iemand zal die wel leveren, denk niet dat je naief moet zijn daarin. Landen genoeg die dat zouden doen denk ik. Er is al sprake van rekrutering van huurlingen leger uit Syrie van 40.000 man.
Dan heb je ook niet dat gezeik van soldaten uit Rusland die gesneuveld zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
jaapstobbe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:29:
[...]

ik verwacht als de EU en de NATO hun ogen goed open zijn dat ze keihard de sancties door laten gaan net zolang tot Rusland volledig weg is uit Oekraïne.

De enige weg om die salamitaktiek tegen te gaan is door simpelweg elke toegift te weigeren. Je gaat nooit onderhandelen met schoolyard bullies, je zorgt ervoor dat de prijs van hun acties zo hoog mogelijk is en anders zul je voor eeuwig het slachtoffer blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 14:46

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

autje schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:23:
Waar je kunt beginnen is natuurlijk het aanbieden dat het Azov bataljon wordt ontbonden. Dan kan Putin zeggen dat het de-nazificeren is gelukt (geen idee of er nog meer van dergelijke bataljons zijn).
Alleen jammer dat het Putin niet echt om Nazis te doen is. Een ieder die geen Rus is en Rusland steunt zet men weg als Nazi. Heeft weinig met echte Nazis te doen ;)

En tevens betwijfel ik dat er nog veel van het Azov bataljon in leven zijn als ze allemaal in die belegerde stad zitten...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

oldgrumpy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Iemand zal die wel leveren, denk niet dat je naief moet zijn daarin. Landen genoeg die dat zouden doen denk ik. Er is al sprake van rekrutering van huurlingen leger uit Syrie van 40.000 man.
Dan heb je ook niet dat gezeik van soldaten uit Rusland die gesneuveld zijn.
Dan nog zal dat betaald moeten worden. Voor niks gaat de zon op.

En de economische situatie zal er de komende tijd niet op vooruit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:32:
[...]

Wat Ukraine kan, kan Rusland ook: alle mannen tussen 18 en 60 oproepen Ivm noodsituatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:43
PM’s van Polen, Slovenië en Tsjechië zijn van plan Zelensky in persoon, in Kiev te ontmoeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
renegrunn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:42:
PM’s van Polen, Slovenië en Tsjechië zijn van plan Zelensky in persoon, in Kiev te ontmoeten.

[Embed]
Mocht het waar zijn vind ik dat getuigen van behoorlijke moed _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 15-03-2022 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
sh4d0wman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Alleen jammer dat het Putin niet echt om Nazis te doen is. Een ieder die geen Rus is en Rusland steunt zet men weg als Nazi. Heeft weinig met echte Nazis te doen ;)
Dat snap ik wel, maar het geeft Putin wel de mogelijkheid om te zeggen dat het officiële (van Russische zijde) doel van de missie bereikt is. Dan kan hij zich terugtrekken. Het ging om een exit strategie voor Rusland, en het begin van die strategie ligt daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Wat Ukraine kan, kan Rusland ook: alle mannen tussen 18 en 60 oproepen Ivm noodsituatie.
Maar de Oekraïense bevolking vecht voor behoud van eigen land, de Russen weten niet eens waarom ze daar zijn :X je kan niet duizenden mensen dwingen voor je te vechten als het moraal al laag is, dan krijg je dus overlopers / weglopers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

en dan? Met welke middelen gaat men ze uitrusten? Ze hebben al moeite om hun huidige troepen te voorzien van middelen. Hun logistiek trekt deze operatie al niet en ook nieuwe recruten gaan niet getrained zijn in welke taktiek dan ook, dus het zal alleen maar erger worden.

Oekraïne had al een vrij uitgebreid trainingsprogramma draaien en de modernere wapens die vanuit de NATO worden geleverd zorgen ervoor dat elke vrijwilliger binnen een 30 minuten prima in staat is om een pantservoertuig uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:06:
....

En dan is die luchtsteun c.q. nofly-zone dus wel noodzakelijk.
Ik kwam gisteren een interessant stukje tegen waarom een no-fly zone tactisch eigenlijk niet mogelijk is: NAVO vliegtuigen komen in bereik van Russisch AA gestationeerd in Rusland zelf. De S-400 AA-missile heeft een range van zo'n 300+km en staan gestationeerd over de grens van Belarus en Rusland. Wanneer een NAVO vliegtuig gaat patrouilleren/no-fly-enforcen in Oekraiens luchtruim komen ze in bereik van deze systemen.
Dus om een veilig luchtruim te garanderen zou de NAVO deze uit moeten schakelen op Belarus/Russisch grondgebied, wat een no-go is.

Interessant filmpje over verschil tussen Westerse en Russische airforce tactieken/trainingen en wat S.E.A.D. en D.E.A.D. zijn. Op 12:10 in dat filmpje de sidenote waarom de S-400 een probleem is voor een no-fly zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Maar de Oekraïense bevolking vecht voor behoud van eigen land, de Russen weten niet eens waarom ze daar zijn :X je kan niet duizenden mensen dwingen voor je te vechten als het moraal al laag is, dan krijg je dus overlopers / weglopers.
Het is geen toeval dat het Kremlin tot aan bij IS toe rekruteert voor deze strijd momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 19:32
polthemol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:45:
[...]

en dan? Met welke middelen gaat men ze uitrusten? Ze hebben al moeite om hun huidige troepen te voorzien van middelen. Hun logistiek trekt deze operatie al niet en ook nieuwe recruten gaan niet getrained zijn in welke taktiek dan ook, dus het zal alleen maar erger worden.

Oekraïne had al een vrij uitgebreid trainingsprogramma draaien en de modernere wapens die vanuit de NATO worden geleverd zorgen ervoor dat elke vrijwilliger binnen een 30 minuten prima in staat is om een pantservoertuig uit te schakelen.
In de 2e wereld oorlog was Rusland eerst ook een puinhoop. Als ze echt "in oorlog" zijn dan krijgen ze het wel voor elkaar om genoeg wapens te maken. Rusland heeft genoeg grondstoffen in dat mega land om dat te kunnen regelen.

De vraag is of je alle mannen het leger in kunt sturen voor een offensief. Voor een defensieve actie zou ik het nog snappen (wat destijds natuurlijk ook bij WO2 gebeurde), maar om een land aan te vallen ? Onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De_Bastaard schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:48:
[...]

In de 2e wereld oorlog was Rusland eerst ook een puinhoop. Als ze echt "in oorlog" zijn dan krijgen ze het wel voor elkaar om genoeg wapens te maken. Rusland heeft genoeg grondstoffen in dat mega land om dat te kunnen regelen.

De vraag is of je alle mannen het leger in kunt sturen voor een offensief. Voor een defensieve actie zou ik het nog snappen (wat destijds natuurlijk ook bij WO2 gebeurde), maar om een land aan te vallen ? Onwaarschijnlijk.
In de tweede wereldoorlog had je aan een staalfabriek genoeg. Tegenwoodig heb je chips en aanverwanten nodig. Dat zal echt zo makkelijk niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:43
the-edge schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:43:
[...]
Mocht het waar zijn vind ik dat getuigen van behoorlijke moed _/-\o_
Het lijkt er wel op:

https://www.politico.eu/a...blic-slovenia-visit-kyiv/

Na overleg met von der Leyen en Michel.

[ Voor 23% gewijzigd door renegrunn op 15-03-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

renegrunn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:42:

[Embed]
Zonder op te zaken vooruit te willen lopen, wat zijn de gevolgen als n van deze heren omkomt en/of hun vliegtuig(en) uit de lucht geschoten worden. (Al dan niet per ongeluk.) Is dat dan een gevalletje pech en 'je had er ook niet heen moeten gaan, dat kon ook via Teams' of gaan er dan andere radartjes aan het werk?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

en hoe lang denk je dat dat gaat duren? Je kunt niet even van vandaag op morgen 100 000 vrijwilligers van uitrusting voorzien. Hun materiaal is as we speak al niet afdoende, een spoedopdracht gaat dat niet beter maken.

Bedenk ook dat ze geavanceerder materiaal nodig gaan hebben dan een AK en precies dat is wat ze nu al te kort komen. Dus nee, dit regel je niet zomaar even en al helemaal niet als je geen cent te makken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
[...]

Eén keer raden wie bijna letterlijk al het grote materieel aan de Russen leverden in de Tweede Wereldoorlog. Ze hadden precies 1 eigen treinloc, de rest moet uit de VS komen.

Rusland heeft grondstoffen, zeker, en handwapens lukt ze wel, maar dat soort bestuur heeft de neiging iedereen met meer dan 5 hersencellen de grens over (of de goelag in) te duwen. Fabrieken voor alles meer dan het eenvoudigste worden altijd in het buitenland besteld, die maken ze niet zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Dat klinkt leuk, maar hoe gemotiveerd zijn die denk je, tov de Oekrainers?
Het is niet voor niks dat ze nu al bezig zijn mensen uit Tjetjenie en Syrie (mensen met ervaring dus) te recruteren. Daarnaast is gepoogd om Belarus ook mee te laten doen, wat niet lukt tot nu toe.
Ook is het sowieso voor een verdedigende partij makkelijker stand houden dan voor een aanvallende. Er is al door verschillende militaire analysten gemeld dat je voor een invasie een factor 3 meer mankracht nodig hebt. En om steden in te nemen zou dit zelfs tot factor 10 kunnen oplopen.
Rusland kan dit imho niet winnen. Zelfs Kharkiv kan niet ingenomen worden. En met Mariupol zijn ze nog steeds niet klaar. Dat zijn 2 steden met redelijk korte bevoorradingsroutes. De enige stad die ingenomen is is Kherson. Dat is formaat Eindhoven en werd niet echt verdedigd. Die steden in het oosten zijn (waren) dan nog het meest Russisch gezind.
Het hele Westen (meer nationalistisch) moet nog ingenomen worden. Ik zie echt niet hoe dit gaat gebeuren. Maar goed, het is oorlog, altijd onverwachte zaken die kunnen gebeuren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
polthemol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:51:
[...]

en hoe lang denk je dat dat gaat duren? Je kunt niet even van vandaag op morgen 100 000 vrijwilligers van uitrusting voorzien. Hun materiaal is as we speak al niet afdoende, een spoedopdracht gaat dat niet beter maken.

Bedenk ook dat ze geavanceerder materiaal nodig gaan hebben dan een AK en precies dat is wat ze nu al te kort komen. Dus nee, dit regel je niet zomaar even en al helemaal niet als je geen cent te makken hebt.
Toch geen probleem, China zal wel leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:10
[...]

Ze kunnen best een stapel kalshnikovs smeden of een paar tanks bouwen. Maar hoog technologische wapens is wel echt een uitdaging. Vrijwel geen toegang tot chips bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

oldgrumpy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Gratis? Weinig kans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Hebben hetzelfde probleem. Vandaar dat ze nog steeds voor een hoop van de Russen afhankelijk zijn, in feite kunnen ze nog minder. Al zou een gespecialiseerd persoon daar meer over kunnen zeggen, uiteraard doen ze hun best hier verandering in aan te brengen, en hoe het er inmiddels voor staat weet ik niet. Ik bedoel, sinds een paar jaar kunnen ze in China zelf balpennen maken, dus wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

En daarmee riskeren dat ze 75% van hun economische markt verkreupelen door Sancties vanuit het westen?
(De economische marktwaarde van handel tussen het 'westen' en China is 3 keer groter dan de handel tussen Rusland en China.)

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
polthemol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:36:
[...]

ik verwacht als de EU en de NATO hun ogen goed open zijn dat ze keihard de sancties door laten gaan net zolang tot Rusland volledig weg is uit Oekraïne.

De enige weg om die salamitaktiek tegen te gaan is door simpelweg elke toegift te weigeren. Je gaat nooit onderhandelen met schoolyard bullies, je zorgt ervoor dat de prijs van hun acties zo hoog mogelijk is en anders zul je voor eeuwig het slachtoffer blijven.
De initiele reactie was in ene een cumulatief van een hoop opgebouwde frustratie - met het in beslagnemen van superjachten en het hier en daar een excessieve actie in de reflex. Ik deel je observatie dat die ogen eindelijk open zijn en hoop van harte dat er eindelijk een les getrokken word. Hoe langer je zoekt naar relevante politieke bewegingen in de EU de afgelopen 15-20 jaar hoe meer je het patroon van beinvloeding en een informatieoorlog terug ziet. We stonden erbij en keken er naar.

Dus je tweede punt: geen salamitaktiek toestaan deel ik ook - met dien verstande dat we in 2014 en op andere momenten al hebben toegestaan dat er landjepik werd gedaan. Zelfs dat erkennen zou in mijn ogen een fout zijn. Probleem is echter dat dit een keuze was die al 8 jaar 'verjaring' heeft ondergaan, dus vraag me af hoe dat uit pakt.

Wat wel hier en daar geraakt wordt, maar niet expliciet benoemd wordt is het volgende dillema: Rusland heeft Ukraine als soevereine staat aangevallen en daar enorme schade aangericht en duizenden mensen gedood. De expliciete en impliciete schade maakt dat dit een proces van decennia gaat opleveren waarbij Rusland een rol als dader van een misdaad heeft. Al eerder is door mij en anderen aangehaald dat we zeer slechte ervaringen hebben met oneindige uitzichtloze straffen - zelfs als Rusland verslagen wordt en Ukraine verlaat en herstelbetalingen gaat betalen dan lijden daar de mensen van Rusland onder en niet de oligarchen zoals Putin. Dit maakt de bevolking alleen maar kwetsbaarder voor warmongers en populisten.

De fases vanaf beindiging van het conflict, het vinden van een korte termijn resolutie voor de geografische problemen (landjepik) en dan overgaan tot een situatie waarin iedereen zich kan vinden is vrijwel onmogelijk? Ik denk dat er nu een nieuwe generatie aan wrok en rancune is gesmeed waar we in de toekomst mee moeten dealen.

En dan de China-Ukraine link waarbij we als Rusland volledig zou instorten een interessant stap uit het oosten kunnen verwachten - opportunisme in het kader van Rusland beschermen tegen invloed van het westen is niet eens zo'n vreemde gedachtengang.

Ik begin te twijfelen of het nog heel realistisch is om te denken dat we terug gaan naar een pre-oorlog of zelfs pre-2014 situatie waarin de bestaande landsgrenzen heilig blijken. Met het falen van Rusland wordt wellicht voorkomen dat Ukraine stopt te bestaan, maar zijn de geopolitieke verhoudingen tussen NATO/EU - Rusland - China in ene niet zo zeker meer.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:16:
[...]

“Dan gaan de Oekraïners gewoon winnen”. Hoe dan? De Russen gaan weer terug naar huis? En dan? Ik vind het allemaal maar vrij naïef denken van ons allen. Het is geen film waar de underdog wint met hulp van de guru teacher, en de verliezer z’n beste vriend wordt en daarna in een klooster gaat mediteren.
Als de Russische verliezen zo doorgaan en geen versterking krijgen (wat er tot nu toe niet naar uitziet) dan gaan ze gewoon verliezen... Daar hoef je geen generaal voor te zijn om dat in te zien.
Als Rusland ergens nog een hele bult troepen vandaan peuteren wordt het natuurlijk anders.
(Maar vooralsnog lijkt het daar niet op.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
Tuurlijk niet gratis.Kan in allerlei vormen gebeuren he.
En uiteraard niet officiëel, zullen wel een paar tussenstations tussen zitten.
Rusland heeft op vraag van China gewacht om in te vallen na de Winterspelen.
Er zullen nog wel meer afspraken gemaakt zijn.
En N-Korea is er ook nog en landen zoals de Verenigde Arabische emiraten kunnen Poetin ook wel helpen.
Ik denk dat sommigen hier ervan uitgaan dat door de sancties rusland binnen de maand failliet is.
Vergeet dat maar.Er zijn zoveel achterpoortjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
[...]

Ik denk dat dat wel mee valt.
Gisteren is er topoverleg geweest tussen de VS en China.
Volgens mij zijn daar harde woorden gevallen. De VS zal wel gedreigd hebben met importheffingen als er daadwerkelijk leveranties komen. Dan kost het China veel meer dan dat het oplevert.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
unclero schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:59:
[...]

[...]

Heel simpel: Putin aanbieden dat hij, zijn familie en zijn fortuin vrijgeleide naar een zonnig, westers oord krijgen.
Dacht meer iets aan een aanbod à la Saddam. Misschien met iets kortere val/touw dit keer.

Zonnig oordje kan ook hoor, maar dan wel iets met grote ramen en de nodige voorzieningen op loopafstand, zoals een onderzoeksreactortje en een levendige zwarte markt of zo.

Nadat het lichtje uit gaat (of hij licht gaat geven) is het wel zo fijn dat Oekraïne in het testament staat. En zijn fortuin nog iets goeds kan doen.

Als zonnig niet een harde eis is lijkt Nederland ook wel geschikt, hij zal niet de eerste zijn die na een bezoekje aan de koffieshop denkt dat hij kan vliegen. Misschien is huis Doorn nog wel te huur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als dit tekent is voor het hele Russische leger dan zou het toch snel afgelopen moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
[...]

Dit is W03 en is dom,
Nee voor eerst, alles aan doen om Poetin aan zijn verstand te brengen dat Nukes een slecht idee is.
Weer sancties alles aan doen om te zorgen dat de Oekraïners krijgen wat ze nodig hebben, het initiatief bij Oekraïners leggen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
[...]

China doet nu al alle moeite om niet betrokken te raken in deze oorlog. Zij hebben hun eigen lange-termijn visie en daar houden ze stug aan vast, op dat punt zijn ze behoorlijk voorspelbaar. De enige manier hoe ze bij gaan springen is wanneer ze er immense voordelen uit kunnen halen, maar voorlopig is het voor China gunstiger als Rusland zich gewoon failliet vecht. Hoe meer geld ze nodig hebben, hoe goedkoper China gas, olie enz. kan krijgen.

Daarbij zal China dan ook nog altijd getroffen gaan worden door een Westen wat mogelijk zich beseft dat die maakindustrie beter terug naar hun eigen land gaat, waardoor China zelf invloeden gaat verliezen of in een handelsoorlog verzeild raakt met hun grootste afzetgebieden.

Zo simpel is die geopolitiek niet, waarbij ook de factor van tijd blijft staan.

@NiGeLaToR op een gegeven moment zullen we moeten kiezen wie we laten lijden in de zoektocht naar gerechtigheid: Rusland of Oekraïne. Ik zie Rusland momenteel als een 'besmet' land: de propaganda en repressie heeft intense schade aangericht op hun democratische bestel, als je nog wil spreken daarover. De enige weg dan is ze isoleren ten faveure van een land wat wel welwillend is. Zodra Rusland (hiermee bedoel ik de inwoners en niet Putin zijn regime) tot inkeer komt, dan kun je als een EU zijnde kijken hoe je de relatie wil bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:58

ZenTex

Doet maar wat.

oldgrumpy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:59:
[...]

En N-Korea is er ook nog en landen zoals de Verenigde Arabische emiraten kunnen Poetin ook wel helpen.
Ik denk dat sommigen hier ervan uitgaan dat door de sancties rusland binnen de maand failliet is.
Vergeet dat maar.Er zijn zoveel achterpoortjes
Als Noord Korea het voorbeeld is kunnen we wel stellen dat Rusland verloren is.

Ja, er zullen zat landen zijn die ondanks druk uit de westerse landen nog handel met Rusland zullen drijven, maar dat zal in het niet vallen met de handel zoals kortgeleden, en dan waarschijnlijk tegen woekerprijzen.

Een noord Korea zal Rusland niet worden. Wel een soviet unie zoals in 1989.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
oldgrumpy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Rusland zal waarschijnlijk binnen nu en een paar dagen inderdaad failliet zijn.
https://edition.cnn.com/2...conomy-default/index.html

Russia has sent the clearest signal yet that it will soon default — the first time it will have failed to meet its foreign debt obligations since the Bolshevik revolution more than a century ago.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
boxlessness schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Ik kwam gisteren een interessant stukje tegen waarom een no-fly zone tactisch eigenlijk niet mogelijk is: NAVO vliegtuigen komen in bereik van Russisch AA gestationeerd in Rusland zelf. De S-400 AA-missile heeft een range van zo'n 300+km en staan gestationeerd over de grens van Belarus en Rusland. Wanneer een NAVO vliegtuig gaat patrouilleren/no-fly-enforcen in Oekraiens luchtruim komen ze in bereik van deze systemen.
Dus om een veilig luchtruim te garanderen zou de NAVO deze uit moeten schakelen op Belarus/Russisch grondgebied, wat een no-go is.

Interessant filmpje over verschil tussen Westerse en Russische airforce tactieken/trainingen en wat S.E.A.D. en D.E.A.D. zijn. Op 12:10 in dat filmpje de sidenote waarom de S-400 een probleem is voor een no-fly zone.
Mee eens! De vraag is alleen of het zover komt als we een no-fly zone afkondigen.

Er zijn een aantal fases van escalatie. Om te beginnen kan de NATO boven Ukraine vliegen op verzoek van Ukraine. Rusland is en blijft niet de baas over het Ukrainse luchtruim. Dus NATO toestelen beschieten boven Ukrains grondgebied is voor Rusland net zo'n risico als de NATO die Russische toestelen bij Ukraine zou neerschieten. Het lijkt in de discussie alsof de NATO daar een groter risico loopt dan Rusland, dat is volgens mij niet zo.

Het uitschakelen van de S400 installaties is daarom wellicht niet nodig als vooraf de consequenties van het beschieten van NATO toestellen duidelijk zijn. De no-flyzone kan simpelweg symbolisch zijn: er wordt niet meer gevlogen boven Ukraine. Zoals zij dat met S400 raketten doen, dan de NATO dat dus ook op die manier doen er vanuit gaande dat we die middelen hebben of beschikbaar stellen. Dan vliegt Rusland, de NATO en Ukraine niet meer.

Volgens mij is het probleem vooral dat dit veel onzekerheden met zich meebrengt zoals een reactie vanuit Rusland dat ze het niet accepteren en wel op NATO doelwitten boven/binnen Ukraine gaan schieten, ook al is de consequentie oorlog met NATO. Het zou voor Rusland desastreus zijn, maar voor Putin politiek gezien misschien wel goed. Goed excuus om te verliezen?

Voor nu lijkt de middenweg wederom de optie te zijn om Ukraine in staat te stellen zelf een no-fly-zone te creeeren met luchtafweer waar Rusland niet doorheen kan vliegen. Deels zijn ze hier al, Rusland vliegt al weinig, maar met nog wat langere afstand wapens is dat helemaal afgelopen.

Maargoed, das mijn poging tot het verbinden van een stukje politiek, machtsverhoudingen, beeldvorming en praktisch resultaat. As always, my guess is as good as yours :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
polthemol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:03:
[...]

China doet nu al alle moeite om niet betrokken te raken in deze oorlog. Zij hebben hun eigen lange-termijn visie en daar houden ze stug aan vast, op dat punt zijn ze behoorlijk voorspelbaar. De enige manier hoe ze bij gaan springen is wanneer ze er immense voordelen uit kunnen halen, maar voorlopig is het voor China gunstiger als Rusland zich gewoon failliet vecht. Hoe meer geld ze nodig hebben, hoe goedkoper China gas, olie enz. kan krijgen.

Daarbij zal China dan ook nog altijd getroffen gaan worden door een Westen wat mogelijk zich beseft dat die maakindustrie beter terug naar hun eigen land gaat, waardoor China zelf invloeden gaat verliezen of in een handelsoorlog verzeild raakt met hun grootste afzetgebieden.

Zo simpel is die geopolitiek niet, waarbij ook de factor van tijd blijft staan.

@NiGeLaToR op een gegeven moment zullen we moeten kiezen wie we laten lijden in de zoektocht naar gerechtigheid: Rusland of Oekraïne. Ik zie Rusland momenteel als een 'besmet' land: de propaganda en repressie heeft intense schade aangericht op hun democratische bestel, als je nog wil spreken daarover. De enige weg dan is ze isoleren ten faveure van een land wat wel welwillend is. Zodra Rusland (hiermee bedoel ik de inwoners en niet Putin zijn regime) tot inkeer komt, dan kun je als een EU zijnde kijken hoe je de relatie wil bijwerken.
Er kan ook geen marshall-plan voor Rusland komen zolang Putin & co aan de macht zijn. En dan wordt Ukraine herbouwd en heeft Rusland het nakijken, want als ze dat moeten doen met China zal dat met enorme kosten gepaard gaan zoals je al zegt.

Dus ik begrijp wel dat Rusland zal lijden - het Russische volk zal lijden en dat zal de voedingsbodem tot vervolgproblemen zijn. Wellicht intern, of wellicht na herbouwen van de Russische krijgsmacht. Ook al lijkt het nu de meest veilige optie om dit te laten gebeuren. (alsin: idealiter zou Rusland verder gaan zonder het huidige regime, maar dat is aan de Russen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
Thombias schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:03:
Als dit tekent is voor het hele Russische leger dan zou het toch snel afgelopen moeten zijn...

[Twitter]
Dat hoor en lees ik al meer dan een week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Opmerkelijk, ook Jarosław Kaczyński lijkt mee te gaan naar Kyiv. Dat is het hoofd van de huidige PiS partij in Polen, en ook de tweeling broer van Lech Kaczyński die stierf in 2010 in Smolensk als het gevolg van een vliegtuigcrash.

https://twitter.com/MorawieckiM/status/1503652747647799298

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:10:
[...]

Er kan ook geen marshall-plan voor Rusland komen zolang Putin & co aan de macht zijn. En dan wordt Ukraine herbouwd en heeft Rusland het nakijken, want als ze dat moeten doen met China zal dat met enorme kosten gepaard gaan zoals je al zegt.

Dus ik begrijp wel dat Rusland zal lijden - het Russische volk zal lijden en dat zal de voedingsbodem tot vervolgproblemen zijn. Wellicht intern, of wellicht na herbouwen van de Russische krijgsmacht. Ook al lijkt het nu de meest veilige optie om dit te laten gebeuren. (alsin: idealiter zou Rusland verder gaan zonder het huidige regime, maar dat is aan de Russen).
Precies, mocht UA winnen zit Putin straks met een Zweden en Finland bij de Navo en een UA bij de EU.
Dat zgn Marshall plan zal zichzelf toch moeten terugverdienen en dat gaat wat beter als je UA bij de EU trekt lijkt me.
Daarnaast heeft ie die sancties nog aan z'n broek hangen en een militair apparaat wat danig verzwakt is.
Dus zelfs als ie UA kan veroveren is alleen dat UA=EU niet van toepassing.
Sowieso is ie compleet de lul.. zowel letterlijk als figuurlijk.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:10:
[...]

Gho er zijn nog meer implicaties: hun leger bestaat nu uit grofweg koude oorlog 'meuk'. Dat is hun backbone, hun doctrine stamt ook ergens uit die tijd. De mythe van het machtige Russische leger is vrij hard ontkracht. Een toyota pickup met draagbare anti-tankwapens is hele konvooien stil aan het leggen. De high-tech ontbreekt kortom en die ga je niet even op een paar jaar binnenhengelen als je geen cent te makken hebt en hele wereld je als een paria behandeld. Zie ook Noord-Korea als het meest extreme voorbeeld.

Voor het Russische volk is dat wat je kunt melden voor een soort van marshallplan variant: als Rusland 'dit' doet, dan doen wij als EU zijnde 'dit'. Meer kun je er toch niet van maken. Als het probleem gaat zijn dat er een generatie verloren gaat daardoor, so be it. Men zal zichzelf moeten willen helpen aldaar, anders zal het eeuwig door blijven gaan en hebben ze na Putin de volgende 'Stalin' te pakken. Dat besef moet er gewoon zijn en op basis daarvan zullen we ook moeten handelen. Als ze dus niet veranderen, dan isoleer je ze zo goed als je kan waardoor je het probleem 'contained'.

Vergeet namelij kniet dat ook een Polen, Hongarije, Tjechië, Roemenië, ... geen bijster prettige herinneringen hebben aan de tijden waar Putin naar terug wil, liever dat je die landen vooruit helpt dan dat je blijft emmeren met het huidige Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

jadjong schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Bekende van TV en haar enige publieke Facebook-post explodeert op dit moment. Zal wat moeilijker worden dan een random nono in Moskou.
De vraag is of de meeste mensen niet een Tarik Z. moment hebben en denken wat is dat voor gek.

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

MetalfanBlackness schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:19:
[...]

De vraag is of de meeste mensen niet een Tarik Z. moment hebben en denken wat is dat voor gek.
Precies hetgeen wat jij quote verondersteld al het omgekeerde.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:08

pro_6or

amateur_60r

Brazos schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Dacht meer iets aan een aanbod à la Saddam. Misschien met iets kortere val/touw dit keer.

Zonnig oordje kan ook hoor, maar dan wel iets met grote ramen en de nodige voorzieningen op loopafstand, zoals een onderzoeksreactortje en een levendige zwarte markt of zo.

Nadat het lichtje uit gaat (of hij licht gaat geven) is het wel zo fijn dat Oekraïne in het testament staat. En zijn fortuin nog iets goeds kan doen.

Als zonnig niet een harde eis is lijkt Nederland ook wel geschikt, hij zal niet de eerste zijn die na een bezoekje aan de koffieshop denkt dat hij kan vliegen. Misschien is huis Doorn nog wel te huur.
Huis Doorn, daar berg je geen Russische tsaren op, Zaandam, veel geschikter.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ruzor schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Precies hetgeen wat jij quote verondersteld al het omgekeerde.
50+% van de Russen die dit gezien hebben? Rekening houdend dat Facebook en Instagram verminderd bereikbaar zijn in Rusland (en mogelijk veel van de views van pro Oekraïne mensen zijn (iig 1 van mij)).

[ Voor 25% gewijzigd door MetalfanBlackness op 15-03-2022 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldgrumpy
*knip* artikelen integraal copy/pasten hier zonder bronvermelding is niet de bedoeling.

[ Voor 96% gewijzigd door polthemol op 15-03-2022 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruzor
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

MetalfanBlackness schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:27:
[...]

50+% van de Russen die dit gezien hebben? Rekening houdend dat Facebook en Instagram verminderd bereikbaar zijn in Rusland (en mogelijk veel van de views van pro Oekraïne mensen zijn (iig 1 van mij)).
Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te zeggen. Het feit dat ze bekend is, geeft al aan dat het geen Tarik Z. moment kan zijn, omdat niemand hem kende. Daarnaast werkte ze voor hetzelfde station, dreigde ze niet met een (nep-)wapen en was de boodschap van haar duidelijk. De vergelijking gaat redelijk mank.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:35
YouTube: Putin Will Lose, Here's Why

TLDR
- bevolking van Oekraïne heeft duidelijk laten zien geen interesse te hebben in Rusland.
- leger van Oekraïne is ook veel sterker dan werd gedacht, Oekraïne wordt ondersteund door westerse troepen, wapens en geld terwijl het potje van geld van Rusland op raakt.

Ik denk net zoals deze Youtube wel dat Rusland dit gaat verliezen. Putin houdt hier wellicht ook al rekening mee, niet voor niks dat hij aanschuif aan de onderhandelingstafel. Hij kan niet zomaar zeggen wat er gaat gebeuren. Oekraïne verzet zich hier zoals het dorpje van Asterix & Obelix tegen de Romeinen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
oldgrumpy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:31:
*knip* artikelen integraal copy/pasten hier zonder bronvermelding is niet de bedoeling.
Wat mij betreft geen nieuws. Wat wel nieuws is, dat we dit al jaren weten, en er blijkbaar niets mee deden.

De “bully” strategie is behoorlijk geperfectioneerd in Rusland blijkt wel. Zowel op militair als op psy-ops en media niveau. Dit icm met de “mad man” strategie, “pas maar op hoor, ik ben compleet geflipt en doe hele gekke dingen als je me dwars zit”.

[ Voor 79% gewijzigd door polthemol op 15-03-2022 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Drie T-72 tanks en een BMP-3 vernietigd in Loehansk:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Qwerty-273 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:14:
Opmerkelijk, ook Jarosław Kaczyński lijkt mee te gaan naar Kyiv. Dat is het hoofd van de huidige PiS partij in Polen, en ook de tweeling broer van Lech Kaczyński die stierf in 2010 in Smolensk als het gevolg van een vliegtuigcrash.

https://twitter.com/MorawieckiM/status/1503652747647799298
Ik voel me nu een beetje schuldig over wat mijn brein stiekem even hoopte dat zou gebeuren op dit reisje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Brent schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Ik voel me nu een beetje schuldig over wat mijn brein stiekem even hoopte dat zou gebeuren op dit reisje :P
Wat bedoel je?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16
Brent schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Een "ongelukje" waardoor de boel escaleert en er ingegrepen wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaw
stefanass schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Een "ongelukje" waardoor de boel escaleert en er ingegrepen wordt?
Hij is de enige persoon die PIS bij elkaar houd jeweetwel die gekke Poolse regeringspartij die allemaal gekke dingen doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
jan390 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:24:
Heel dapper: Demonstrant live op de Russische TV
  • No War
  • Stop the war
  • Don't believe propaganda
  • You're being lied to
  • Russians against war
Maria Ovsyanikova, an employee at Channel 1.
Heel dapper. Alleen nu wel kans op 15 jaar in de cel door beleid binnen het Kremlin dictatuur. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
RocketKoen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:18:
Mogelijk nieuwe sancties
[Twitter]
Wordt lastig varen.
Prachtig toch, hoe de keel van Rusland langzaam wordt dichtgeknepen. Poetin Poetin toch... Ze vechten al om suiker in Rusland. Dat gaat nog veel en veel erger worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
MaStar schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Prachtig toch, hoe de keel van Rusland langzaam wordt dichtgeknepen. Poetin Poetin toch... Ze vechten al om suiker in Rusland. Dat gaat nog veel en veel erger worden...
Is dit niet gewoon een ordinaire supermarktruzie?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:40
xzaz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Is dit niet gewoon een ordinaire silupermarktruzie?
Om suiker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Dat hoor en lees ik al meer dan een week.
Ik ook maar ik zie en lees steeds in een hogere frequentie van dit soort berichten verschijnen.
Dus laten we hopen dat dit meer regelmaat is dan uitzondering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:44
Diplomatic front: EU approved fourth package of sanctions for Russia, and UN plans to allocate an additional $40 million for humanitarian assistance to Ukraine

Sanctions

▪️The EU Committee of Permanent Representatives 🇪🇺decided to approve the fourth package of sanctions against Russian individuals and legal entities, as well as certain sectors of the Russian economy

▪️Japan 🇯🇵 announced the freezing of assets of 17 individuals from the Russian Federation. In general, Tokyo has already imposed sanctions against 61 Russians for the war against Ukraine

▪️The United States 🇺🇸 imposed sanctions against 11 people working in the Russian defense sector. In particular, the restrictions apply to the heads of the Russian Ministry of Defense

RF insulation

▪️Spain seized a $140 million yacht owned by a Russian oligarch

▪️Korean Air suspends passenger and cargo flights to Moscow and Vladivostok

▪️ One of the largest US banks Citigroup will curtail activities in several areas in the Russian market

▪️The EU Aviation Safety Agency has suspended the licenses of dozens of Russian air carriers, in particular for products, spare parts and devices, training centers

Humanitarian aid

▪️The United Nations 🇺🇳 will provide an additional $40 million for humanitarian assistance to Ukraine

▪️Since the beginning of the war, international partners have provided humanitarian aid to Ukraine with medical supplies worth more than $50 million

▪️The British government has launched a special website "A Home for Ukraine" for those who are ready to accept Ukrainians forced to flee from the armed aggression of the Russian Federation. 43.8 thousand people have already expressed their readiness

▪️Russian criminals on their way to jail.
On March 16, the UN International Court of Justice will rule on immediate action in the case of Ukraine vs Russia on genocide charges under the Convention on the Genocide Crime Prevention

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ik heb twee jaar in een supermarkt gewerkt mensen maken ruzie om de laatste pak sultana.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
xzaz schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Ik heb twee jaar in een supermarkt gewerkt mensen maken ruzie om de laatste pak sultana.
Of wc papier in een niet zo ver verleden.

En tegenwoordig zonnebloemolie in een aantal landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

DoubleDutch schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:12:
Diplomatic front: EU approved fourth package of sanctions for Russia, and UN plans to allocate an additional $40 million for humanitarian assistance to Ukraine

Sanctions

▪️The EU Committee of Permanent Representatives 🇪🇺decided to approve the fourth package of sanctions against Russian individuals and legal entities, as well as certain sectors of the Russian economy

▪️Japan 🇯🇵 announced the freezing of assets of 17 individuals from the Russian Federation. In general, Tokyo has already imposed sanctions against 61 Russians for the war against Ukraine

▪️The United States 🇺🇸 imposed sanctions against 11 people working in the Russian defense sector. In particular, the restrictions apply to the heads of the Russian Ministry of Defense

RF insulation

▪️Spain seized a $140 million yacht owned by a Russian oligarch

▪️Korean Air suspends passenger and cargo flights to Moscow and Vladivostok

▪️ One of the largest US banks Citigroup will curtail activities in several areas in the Russian market

▪️The EU Aviation Safety Agency has suspended the licenses of dozens of Russian air carriers, in particular for products, spare parts and devices, training centers

Humanitarian aid

▪️The United Nations 🇺🇳 will provide an additional $40 million for humanitarian assistance to Ukraine

▪️Since the beginning of the war, international partners have provided humanitarian aid to Ukraine with medical supplies worth more than $50 million

▪️The British government has launched a special website "A Home for Ukraine" for those who are ready to accept Ukrainians forced to flee from the armed aggression of the Russian Federation. 43.8 thousand people have already expressed their readiness

▪️Russian criminals on their way to jail.
On March 16, the UN International Court of Justice will rule on immediate action in the case of Ukraine vs Russia on genocide charges under the Convention on the Genocide Crime Prevention
Ondanks alle sancties en ophef staat de russische roebel nog steeds overeind, weet zelfs weer flink in waarde te stijgen, ik durf te wedden dat de chinezen en arabieren hier een rol in spelen.

1 USD = 111,15500 RUB

Was 150+ vorige week....
https://wise.com/nl/currency-converter/usd-to-rub-rate

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Of om WC papier, nog niet zo lang geleden.

Nu zal de situatie in de Russische supermarkten wel anders zijn en vermoedelijk flink verslechteren. Dat is echter iets waar Poetin zich nog nooit druk om heeft gemaakt en zijn voorgangers ook niet. Het is geen element in het krachtenspel.

Tenzij er volksopstand komt op grootschalig vlak maar dat zie ik in Rusland nog niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:47

Dazzler2120

FP ProMod
Q_7 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Ondanks alle sancties en ophef staat de russische roebel nog steeds overeind, weet zelfs weer flink in waarde te stijgen, ik durf te wedden dat de chinezen en arabieren hier een rol in spelen.

1 USD = 111,15500 RUB

Was 150+ vorige week....
De vraag is wat de Roebel daadwerkelijk doet, wanneer de beurzen in Rusland openen. Die is namelijk al gesloten sinds eind februari.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

Ja, ik heb ooit een vechtpartij gezien om een 4 pack coca cola dat met 2 euro korting werd verkocht. Er wonen echt heel veel debielen in Nederland. En dus waarschijnlijk ook in andere landen

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:43:
[...]

Wat mij betreft geen nieuws. Wat wel nieuws is, dat we dit al jaren weten, en er blijkbaar niets mee deden.

De “bully” strategie is behoorlijk geperfectioneerd in Rusland blijkt wel. Zowel op militair als op psy-ops en media niveau. Dit icm met de “mad man” strategie, “pas maar op hoor, ik ben compleet geflipt en doe hele gekke dingen als je me dwars zit”.
De "bully" en "mad man" strategie is achterhaald en werkt niet, dat is van tientallen jaren geleden, maar dat matched wel met waar Putin is blijven hangen en zijn leger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22
Q_7 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:18:
[...]

1 USD = 111,15500 RUB

Was 150+ vorige week....
De Russische stock exchange is gesloten dus er valt niks te ruilen en dus de echte waarde van de Russische roebel kan niet worden bepaald. Uitleg op Reddit:
The Russian stock exchange is shut, all currency markets are shut, so there's no way for the official price to reflect the reality, as there's only a minimal amount of transactions happening. As a rule of thumb, whatever you see when you type "1 euro in rubles" in Google, multiply that by 2 or even 3, and you'll get the price that people on the street are paying to sell their rubles. When it was hovering around 100 rubles per euro, Russian currency exchange offices were selling 1 euro for around 250 rubles. Now that the offices are closed, the black market price might reach even reach 5x.
Also, the Russian government has spent an exuberant exorbitant amount of money to stabilize the price, so the official exchange rate reflects that. These measures are temporary - they're basically burning money, to keep the price of money. It's unsustainable.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MetalSonic schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:41:
YouTube: Putin Will Lose, Here's Why

TLDR
- bevolking van Oekraïne heeft duidelijk laten zien geen interesse te hebben in Rusland.
- leger van Oekraïne is ook veel sterker dan werd gedacht, Oekraïne wordt ondersteund door westerse troepen, wapens en geld terwijl het potje van geld van Rusland op raakt.

Ik denk net zoals deze Youtube wel dat Rusland dit gaat verliezen. Putin houdt hier wellicht ook al rekening mee, niet voor niks dat hij aanschuif aan de onderhandelingstafel. Hij kan niet zomaar zeggen wat er gaat gebeuren. Oekraïne verzet zich hier zoals het dorpje van Asterix & Obelix tegen de Romeinen ;-)
Putin verliest alleen als hij alles / het "gewonnen" terrein weer kwijt raakt, of dood is.

En je kan de volgende uitspraak "onzin" vinden, maar Putin doet niks anders als elke andere politicus en dus dingen enorm overdrijven. (nee ik ben niet pro Putin)

Oekraine is erg westers aan het worden, maar wij staan inderdaad achter onze schild spullen te geven "ga maar vechten voor ons" wij vangen jullie mensen wel op.
Ik snap best dat we niet willen, maar anderzijds is dat exact wat Putin hoopt .. als hij nu aangevallen word van meerdere fronten dan word dat zoiezo uitdagend.

Als we nu eens Japan, en andere omringende landen van wapens en spullen gaan voorzien ? vooral die landen die nogal zuur tegenover de russen kijken (russen verplaatsen elke week de grens steeds meer hun land in oftewel landje pik) als die nu gaan terug duwen .. krijgt tie meer vuurhaarden ..

Daarrnaast die sancties zijn vervelend, maar als je vliegtuigen over een jaar uit de lucht vallen (spare parts op) waarom druk maken ?
Over weken/maanden beginnen ze pas de pijn te voelen ..

En als bijvoorbeeld de "gaskraan" (Die nu dicht is ?? door Rusland zelf) weer open gezet word .. hoeveel gaan we betalen ? daar word iemand rijk van maar tenzij we de juiste prijs betalen winnen we niks.
enige wat we kunnen doen is --> kraan dicht ? mooi leiding ontmantelen en geen weg meer terug
laten we vooral de biogas productie verhogen.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Dit was wel het laatste wat ik had verwacht, Blijkbaar hebben we dus echt vrienden gemaakt in Syrië dat de rebellen daar nu ons het westen willen nu komen helpen in Oekraïne
https://www.dailystar.co....ebel-who-blew-up-26340214
Legendary rebel 'who blew up 140 tanks in Syria' offers to take on Russia in Ukraine
Syrian rebel Suheil al-Hammoud, known as 'Abu Al Taw' who reportedly destroyed over 140 tanks in the Syrian Civil War has revealed he wants to fight in Ukraine

[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 15-03-2022 13:45 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
*knip* memes voegen niets toe aan de discussie hier en alleen een plaatje/meme zonder enige eigen input al helemaal niet

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 15-03-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Ruzor schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:33:
[...]

Ik begrijp niet helemaal wat je probeert te zeggen. Het feit dat ze bekend is, geeft al aan dat het geen Tarik Z. moment kan zijn, omdat niemand hem kende. Daarnaast werkte ze voor hetzelfde station, dreigde ze niet met een (nep-)wapen en was de boodschap van haar duidelijk. De vergelijking gaat redelijk mank.
Je hebt gelijk en er zijn nog wel meer verschillen ze is geen man en wordt zelfs niet gezien als buitenlander.
Maar de punten waar de parallellen zijn die ik zie:
  • Ze proberen een punt (proberen te) maken dat de staatstv tegen je liegt.
  • Ze hebben beide iets op het internet gelezen dat haaks staat op wat je elke dag op TV ziet (en waarvan ik dus verwacht dat veel mensen denken dat get niet waar is, want beïnvloed door het westen/nazi's)
  • Ze zijn beiden geen TV persoonlijkheid (zo ver ik kan achterhalen werkt ze niet voor de camera en is ze dus een onbekende voor velen, haar naar wordt op de Russische staats tv natuurlijk ook niet bekend gemaakt).
Wat ik dus probeer te zeggen dat ik hoop dat ze veel mensen heeft bereikt en dat het mensen hun ogen opent. Ik ben alleen bang ben dat het voor de meeste russen die in de bubbel zitten het gewoon een gek/beïnvloede vrouw in beeld was die onzin in hun hoofd probeert te stoppen. Dit zou ook betekenen dat er meer kans is dat ze dadelijk gewoon "weg" is.

En aanzien ik dat allemaal al in mijn eerste post probeerde te zeggen dat nog maar iets anders hierover:

Als ik naar dit dit filmpje kijk. Is haar gelukt om het vel papier 2 seconden goed leesbaar in beeld te houden (seconden 7 en 8), vanaf seconde 3 t/m 6 is het of te veel in beweging of zit het gedeeltelijk achter de presentatrice. Ik heb geen idee of terugspoelen iets is wat veel mensen in Rusland kunnen doen.
MaStar schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Ik vind het persoonlijk verre van prachtig, het is noodzakelijk, maar ik bedenk altijd wel bij mijzelf dat we veel russen "straffen" voor iets waar veel russen geen invloed op hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door MetalfanBlackness op 15-03-2022 13:41 . Reden: MaStar quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
xbeam schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:26:
[mbr]*knip* memes voegen niets toe aan de discussie hier en alleen een plaatje/meme zonder enige eigen input al helemaal niet[/mbr]
*knip* commentaar op moderatie kan via DM, niet via het topic

[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 15-03-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
xbeam schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:24:
Dit was wel het laatste wat ik had verwacht, Blijkbaar hebben we dus echt vrienden gemaakt in Syrië dat de rebellen daar ons nu het westen nu komen helpen in Oekraïne
https://www.dailystar.co....ebel-who-blew-up-26340214

[...]

[YouTube: أبو التاو مقاتل متخصص بتدمير دبابات نظام الأسد]
Logisch hij vecht tegen Assad en is lid van het vrije Syrische leger .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 23:50

Seraphin

Meep?

vso schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:22:
[...]
maar wij staan inderdaad achter onze schild spullen te geven "ga maar vechten voor ons" wij vangen jullie mensen wel op.
Nee; we zeggen helemaal niet vanuit onze veilige positie "ga maar vechten voor ons". Oekraïne moet vechten voor zichzelf (of opgeven, maar daar lijken ze zelf geen trek in te hebben). Wij steunen daarin, met de beperking dat we niet meegezogen willen worden in een escalatie waarin de kans (te) groot is dat eea volledig uit de hand gaat lopen.

In de aangehaalde meme zie ik eigenlijk een poging van kwaadwillenden om wantrouwen en rancune te kweken onder de Oekraïeners jegens de NAVO. We zitten nog steeds in een informatie-oorlog.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Amdwarrior schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:42:
[...]

Logisch hij vecht tegen Assad en is lid van het vrije Syrische leger .
Dat snap ik maar dat hij ondanks de gezamenlijke vijand toch de verbondenheid voelt om nu hier tegen Rusland te vechten.

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 15-03-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

xbeam schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:24:
Dit was wel het laatste wat ik had verwacht, Blijkbaar hebben we dus echt vrienden gemaakt in Syrië dat de rebellen daar ons nu het westen nu komen helpen in Oekraïne
Ik zou het omdraaien: Ze komen niet "ons" helpen maar willen tegen Rusland vechten. Rusland heeft wel wat vijanden gemaakt. En als Rusland in Oekraine verslagen wordt heeft dat zeker ook consequenties voor Syrië.

[ Voor 11% gewijzigd door downtime op 15-03-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
vso schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:22:
[...]

Putin verliest alleen als hij alles / het "gewonnen" terrein weer kwijt raakt, of dood is.
Neen, gezichtverlies of van de macht verdreven worden is net zo goed een verlies voor putin.
Zelfs als alles naar de oude toestand komt verliest putin.

Er zijnw einig scenario's dat poetin eingelijk wint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
[...]

De enige manier tot wat? Poetin zal zijn doelen bereiken of erin falen, wat nato/eu doet veranderd daar weinig aan.

Het beste wat de EU/nato kunnen doen is oekraine vol pompen met wapens zodat dergelijke agressie van rusland afgestraft word en hopelijk niet meer zal voorvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
xbeam schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:44:
[...]
Dat snap ik maar dat hij toch de verbondenheid voelt om nu hier tegen Rusland te vechten.
Je bedoelt een zak met knaken? Het begrip mercenary is van alle tijden.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Seraphin schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Nee; we zeggen helemaal niet vanuit onze veilige positie "ga maar vechten voor ons". Oekraïne moet vechten voor zichzelf (of opgeven, maar daar lijken ze zelf geen trek in te hebben). Wij steunen daarin, met de beperking dat we niet meegezogen willen worden in een escalatie waarin de kans (te) groot is dat eea volledig uit de hand gaat lopen.

In de aangehaalde meme zie ik eigenlijk een poging van kwaadwillenden om wantrouwen en rancune te kweken onder de Oekraïeners jegens de NAVO. We zitten nog steeds in een informatie-oorlog.
Die meme is door Oekraïne zelf gemaakt als onderdeel van de vraag om het luchtruim voor Rusland te sluiten
Het is een campagne richting de EU bevolking de situatie nog eens duidelijk te maken bij je regeringen en de NAVO, Je denkt echt te krampachtig

Net zo als deze, beide meme zijn 100% waar, dat is waarschijnlijk de dissonantie die je er tegen voelt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTbAloH1Fq7ieYX9Uy9GSK8F7Lg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eqS5cPmHDnUb5K59MXrRgBEo.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door xbeam op 15-03-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MetalfanBlackness schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:32:
Ik vind het persoonlijk verre van prachtig, het is noodzakelijk, maar ik bedenk altijd wel bij mijzelf dat we veel russen "straffen" voor iets waar veel russen geen invloed op hebben.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/STO74Mf.jpg
of
“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Als jij niet beter weet, kan je als werkslaaf gelukkig zijn met een beetje luxe, net genoeg om je tevreden te houden.. maar uiteindelijk zit je nog elke dag een uur bezig met je eten, doelloos voor de tv en wat is je vermaak en dat doet 99% van het volk .
vergeet niet dat veel werk hier door "robots" gedaan word .. en in dergelijke culturen door de arme werkslaven en/of kinderen . omdat ze anders niet genoeg te eten hebben

nu zet je daar tegenover "internet" weetje hoe f*cking jalours je kan zijn op iedereen die meer heeft dan jij
- caravan/camper / vakantie huisje
- garage vol gereedschap
- keuken vol apparatuur
- kleurijke kleding/omgeving
- genoeg eten in huis/winkel (en belangrijker geen rij bij de winkel) om te eten wat je wilt.

Mijn kinderen (en jij/ik) geven geen moer om "snoep" totdat we geproeft hebben ervan .. dan zijn we verslaafd.. en nu zet je het buiten bereik achter glas kan jij zonder je verslaving ??
DAT doen we nu bij de russen .. en nee dat is niet eerlijk maar tenzij je WO3 wilt .. is dat de enige optie

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
k995 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Neen, gezichtverlies of van de macht verdreven worden is net zo goed een verlies voor putin.
Zelfs als alles naar de oude toestand komt verliest putin.

Er zijnw einig scenario's dat poetin eingelijk wint.
Dan onderschat je de kracht van propaganda.

In de ogen van zijn volgelingen en useful idiots, tot en met in onze tweede kamer, zal Putin hebben gewonnen. Ongeacht de uitkomst. Winnen of verliezen is een perceptiekwestie.

Dat wij op basis van wat we denken dat Putin's doelen zijn en de initiele insteek op totaal overrompelen van Ukraine vinden dat hij reeds verloren heeft, is onze perceptie. En op basis van het vooruitzicht dat Ukraine geen onderdeel van Rusland wordt vooralsnog en de verliezen aan Russische zijde ook - toch kun je goed voorspellen dat men daar succes claimt en blijft claimen.

(deze 'winst' zal Putin er in ieder geval een hele tijd van weerhouden om nog 's te proberen te 'winnen', dat wel)

Pagina: 1 ... 39 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: