Dat was allemaal video materiaal uit grote steden.wauskoek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:56:
[...]
Je zou denken dat is toch het ultieme moment om een molotov cocktail vanuit/vanaf het gebouw te gaan werpen als je al de indringers op een kluitje ziet staan.
Over molotov cocktails gesproken, daar zie ik ook maar weinig van terug.
Je wilt meer dan 1 delivery system hebben. Dat noemen ze de nuclear triad: Wikipedia: Nuclear triadTheekAzzaBreek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:58:
[...]
Serieus: waarom zou je nog een nucleaire bommenwerper willen hebben als je ground-hugging of hypersonische kruisraketten kan hebben? Iemand een theorie?
Tactische bommenwerpers zijn flexibeler dan raketten. Een vliegtuig hoeft bij vertrek het doelwit nog niet te kennen. Als er onderweg een (beter) doelwit wordt gevonden kan de bom daarop gegooid worden. En als er niets wordt gevonden neem je de bom weer terug naar de basis.
Bij wijze van kletskoek?vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:51:
[...]
op dit moment hebben we meer PV velden (bij wijze van spreken) dan landbouw grond ..
Als we nu eens richten op veevoer / veestapel / biogas & biobrandstof als ons land daarvoor wel geschikt is ..
Frankrijk heeft genoeg grond denk ik die onbenut is en wellicht beter geschikt is voor graan
PV areal / landbouw areal gaat om enkel percenten.
We gebruiken al de meerderheid van onze landbouwgrond voor veevoer. Als we dat niet zoude doen waren we makkelijk zelfvoorzienend qua voedsel.
Prachtig commentaar ook eronder: "I love the smell of Rasputitsa in the morning".NiGeLaToR schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:47:
[...]I’m gonna leave this here:
[Embed]
Russia has gone mudding.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Fair enough.downtime schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:10:
[...]
Je wilt meer dan 1 delivery system hebben. Dat noemen ze de nuclear triad: Wikipedia: Nuclear triad
Tactische bommenwerpers zijn flexibeler dan raketten. Een vliegtuig hoeft bij vertrek het doelwit nog niet te kennen. Als er onderweg een (beter) doelwit wordt gevonden kan de bom daarop gegooid worden. En als er niets wordt gevonden neem je de bom weer terug naar de basis.
Ze hebben wel een grotere kans onderschept te worden, maar als een fall-back optie is het te verdedigen.
Geheel volgens plan, in de lente stalling in vooruitgeschoven positie en in de zomer weer uitgraven als versterking.NiGeLaToR schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:47:
https://twitter.com/osint...508865?s=21"]Embed[/URL]]
Russia has gone mudding.
Is er nog een vacature bij het ministerie van (mis)informatie ?; liefst wel in de kelder, beetje last van een Russisch-raam-fobie.
[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 14-03-2022 22:18 ]
Kletskoek betreft de "zelfvoorzienend" ?? bedoel je .. ik weet niet hoor maar denk die uitspraak op zich (en ook beter) een topic op zichzelf is. en wat is er mis met veevoer ? het is niet alsof we ruzie hebben met de hele wereld. Dus wij exporteren veevoer/vlees en importeren graan zo werkt de economie toch of heb ik het mis ? --> global supply chain.TheekAzzaBreek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:12:
[...]
Bij wijze van kletskoek?
PV areal / landbouw areal gaat om enkel percenten.
We gebruiken al de meerderheid van onze landbouwgrond voor veevoer. Als we dat niet zoude doen waren we makkelijk zelfvoorzienend qua voedsel.
dat betreft hebben we bloemen kassen die ook andere zaken kunnen verbouwen etc etc .. we zijn vindingrijk zat .. kost alleen tijd om een oplossing te vinden voor dit "probleem" ..
niet op de man spelen aub, genoeg haat en nijd in de wereld.. ik zeg niet dat je het doet .. maar interperteer mijn reactie ook niet als negatief/aanvallend. ben het alleen niet met je eens
Tja vanalles
Het gaat er nu al heftig aan toe in de winkels in Rusland, belooft niet veel goeds. Video in 2e Tweet.
Zal China de juiste keuze maken? Of van beide kanten snoepen?
#Russia is running out of sugar and grain
— NEXTA (@nexta_tv) 14 maart 2022
Prime Minister Mishustin signed a decree temporarily banning the export of grain to #EEU states and sugar to all countries.
People in Moscow fighting for.. SUGAR. Well, dear Russian citizens, this is only beginning. pic.twitter.com/dsS4qb7QkI
— Liubov Tsybulska (@TsybulskaLiubov) 14 maart 2022
Jen Psaki: The U.S., along with its allies, has completely crushed #Russia's economy.
— NEXTA (@nexta_tv) 14 maart 2022
Alexei Arestovich: 75% of China's economy depends on the West. Sanctions from the #West - and #China will sell Russia out three times over.
[ Voor 3% gewijzigd door Stroopwafels op 14-03-2022 22:28 ]
Dat was een reactie op:vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:23:
[...]
Kletskoek betreft de "zelfvoorzienend" ?? bedoel je .. ik weet niet hoor maar denk die uitspraak op zich (en ook beter) een topic op zichzelf is. en wat is er mis met veevoer ? het is niet alsof we ruzie hebben met de hele wereld. Dus wij exporteren veevoer/vlees en importeren graan zo werkt de economie toch of heb ik het mis ? --> global supply chain.
dat betreft hebben we bloemen kassen die ook andere zaken kunnen verbouwen etc etc .. we zijn vindingrijk zat .. kost alleen tijd om een oplossing te vinden voor dit "probleem" ..
niet op de man spelen aub, genoeg haat en nijd in de wereld.. ik zeg niet dat je het doet .. maar interperteer mijn reactie ook niet als negatief/aanvallend. ben het alleen niet met je eens
Dat dat volslagen onzin is is duidelijk voor iedereen die wel een buiten de stad komt.op dit moment hebben we meer PV velden (bij wijze van spreken) dan landbouw grond
Het is niet het Internationaal Strafhof (ICC) maar het Internationaal Gerechtshof (ICJ). Anders dan het ICC erkent Rusland wel het Internationaal Gerechtshof, dat geschillen tussen staten beslecht.Qwerty-273 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:38:
Het internationale strafhof heeft een press release uitgegeven.
[...]
Be yourself, no matter what they say ...
TheekAzzaBreek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:31:
Dat dat volslagen onzin is is duidelijk voor iedereen die wel een sbuieten de stad komt.
offtopic:
sbuieten ???
je las over "bij wijze van spreken" heen, er zijn meer redenen dat we het niet kunnen was meer de insteek dan dat we "zelfvoorzienend" kunnen zijn ?
sbuieten ???
je las over "bij wijze van spreken" heen, er zijn meer redenen dat we het niet kunnen was meer de insteek dan dat we "zelfvoorzienend" kunnen zijn ?
maar genoeg hierover anders ff in ander topic voortzetten oid (tag me maar daar)
Tja vanalles
Dus binnenkort ook geen Russian Moonshine meer? Ai.... wellicht dat dat de bevolking in beweging gaat zetten...Stroopwafels schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:27:
Het gaat er nu al heftig aan toe in de winkels in Rusland, belooft niet veel goeds. Video in 2e Tweet.
[Twitter]
[Twitter]
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
De Russen werken met Wikipedia: Battalion tactical group. Eenheden van 600-800 man, dozijn tanks, artillerie en afweergeschut.Fiber schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:54:
En het lijkt er op dat de fronten al een tijdje redelijk gelijk blijven in mijn ogen, of lijkt dat maar zo? Stilte voor de storm of gaat deze oorlog gewoon nog heel lang duren?
Zodra zo'n BTG een paar klappen krijgt, verliest het snel slagkracht. (Volgens de geleerden). Het lijkt erop dat Ukraïne vrij goed is in het onschadelijk maken. De tacktiek daarna (van de Russen) is onduidelijk.
Dus een BTG die 5 van z'n 10 tanks verliest is ineens niet of nauwelijks meer in staat op te rukken. De BTG's die rondom de steden staan voor de belegering, die hebben daar weinig last van. Maar juist degenen die moeten oprukken hebben problemen.
Je zou zeggen voeg 2 BTG's samen of vervang materieel. Maar de communicatie & bevoorrading is een drama.
Mijn hoop is dat we dadelijk complete BTG's vernietigd zien gaan worden. Een 'mank' BTG is te overrompelen als je genoeg vuurkracht meeneemt. Met guerrilla tactieken verzwakken en met een overmacht verslaan.
Alweer vastgereden in de modder.NiGeLaToR schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:47:
[...]
I’m gonna leave this here:
[Embed]
Russia has gone mudding.
En Ukraine bezet houden kost je meer troepen dan je hebt:
[Embed]
Ook de Wehrmacht had destijds met Rasputitsa te maken:
Inderdaad de juiste samenvatting, daarbij helpt de javelin en de drones enorm.TheGhostInc schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:45:
[...]
De Russen werken met Wikipedia: Battalion tactical group. Eenheden van 600-800 man, dozijn tanks, artillerie en afweergeschut.
Zodra zo'n BTG een paar klappen krijgt, verliest het snel slagkracht. (Volgens de geleerden). Het lijkt erop dat Ukraïne vrij goed is in het onschadelijk maken. De tacktiek daarna (van de Russen) is onduidelijk.
Dus een BTG die 5 van z'n 10 tanks verliest is ineens niet of nauwelijks meer in staat op te rukken. De BTG's die rondom de steden staan voor de belegering, die hebben daar weinig last van. Maar juist degenen die moeten oprukken hebben problemen.
Je zou zeggen voeg 2 BTG's samen of vervang materieel. Maar de communicatie & bevoorrading is een drama.
Mijn hoop is dat we dadelijk complete BTG's vernietigd zien gaan worden. Een 'mank' BTG is te overrompelen als je genoeg vuurkracht meeneemt. Met guerrilla tactieken verzwakken en met een overmacht verslaan.
Met weinig veel kunnen tegenhouden, en daarbij de taktieken als oude Sovjet shit inzetten om vervolgens met Westers spul af te maken helpt enorm.
Precieze artillerie schijnen ze ook wel goed in te zijn, kortom bad day to fight Ukrianians
Ik blijf ook hopen met die rode stortvloed blijft maar komen. Klootzakken.TheGhostInc schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:45:
[...]
De Russen werken met Wikipedia: Battalion tactical group. Eenheden van 600-800 man, dozijn tanks, artillerie en afweergeschut.
een treffende spreuk
*knip* het is niet de bedoeling om een memecollectie zo te dumpen. Dit voegt helemaal niets toe aan een discussie
[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 15-03-2022 08:13 ]
Hitler zorgde ervoor dat er erg veel competitie tussen zijn onderlingen was hiermee zorgde hij ervoor dat ze elkaar niet konden vertrouwen en vocht men om de aandacht van Hitler. Zijn orders waren meestal vaag en ze moesten zelf op zoek naar interpretatie. Er zijn veel aanslagen op Hitler geprobeerd ook van binnen uit. (En een coup begint meestal met de dood van de leider, als dat mislukt dan mislukt de coup ook, zie bijv. Erdogan...)Tens schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:52:
[...]
sorry, maar wat Hitler zei gebeurde, tot het laatste moment. Op een enkeling na durfde niemand er tegen in te gaan. Effectief is iedereen kort bij Putin gewoon bang voor zijn hachje, en doet wat er van hem verwacht wordt. En je hebt gelijk, via de sancties probeert het westen aan zijn poten te zagen, maar voordat dat effect heeft kan nog even duren. Jij noemt ze sleutelfiguren, ik zeg minions, we hebben het over dezelfde club ja-knikkers. Maar blijf gerust geloven dat Putin gewoon een betrouwbaar figuur is die rationeel opereert, jouw probleem verder.
En mij geen woorden in me mond leggen, of ik Putin betrouwbaar vind of niet.
Ik heb nog wel een lees suggestie;
https://www.jstor.org/stable/44234960
Mogelijk nieuwe sancties
Wordt lastig varen.
The are reports that the United States Government is Preparing to Implement an Extreme Sanctions Package on the Russian Federation including a Full Trade Embargo and Banning Russian Ships from Strategic International Waterways like the Panama Canal or Strait of Gibraltar.
— OSINTdefender (@sentdefender) 14 maart 2022
Wordt lastig varen.
Misschien een gekke gedachte, heeft Ukraine eigenlijk lange afstands raketten die richting Rusland afgeschoten kunnen worden, zie eigenlijk geen verschil met wat de Russen nu doen.🤔
Of geef je dan Putin groen licht om gif gas en nukes te gebruiken?
Offensief zijn heb je niets aan. Beter al je mankracht en spullen in defensief stoppen. Zie ook Hitler die enorm veel grondstoffen en mankracht heeft besteed aan bommen op Londen gooien, compleet nutteloos.DoubleDutch schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:25:
Misschien een gekke gedachte, heeft Ukraine eigenlijk lange afstands raketten die richting Rusland afgeschoten kunnen worden, zie eigenlijk geen verschil met wat de Russen nu doen.🤔
Edit: Los van het feit dat je er niets aan hebt is het andere probleem dat je daarmee de Russen enorm achter de oorlog krijgt. Die fout heeft Hitler toen ook gemaakt. Hij dacht dat door Londen kapot te maken de wil van de mensen gebroken zouden worden, het tegendeel was waar en dat zal nu niet anders zijn.
Oekraïne kan deze oorlog misschien winnen door de gemiddelde Rus voor zich te winnen, dan wil je niet het tegenovergestelde gaan doen.
[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 14-03-2022 23:32 ]
Al helemaal wanneer je weet dat de tegenstander het evt kan winnen puur op aantallen.PilatuS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:27:
[...]
Offensief zijn heb je niets aan. Beter al je mankracht en spullen in defensief stoppen. Zie ook Hitler die enorm veel grondstoffen en mankracht heeft besteed aan bommen op Londen gooien, compleet nutteloos.
Edit: Los van het feit dat je er niets aan hebt is het andere probleem dat je daarmee de Russen enorm achter de oorlog krijgt. Die fout heeft Hitler toen ook gemaakt. Hij dacht dat door Londen kapot te maken de wil van de mensen gebroken zouden worden, het tegendeel was waar en dat zal nu niet anders zijn.
Oekraïne kan deze oorlog misschien winnen door de gemiddelde Rus voor zich te winnen, dan wil je niet het tegenovergestelde gaan doen.
Stay put, zolang je kunt en probeer in de tussentijd op andere manier de tegenstander zwakker te maken.
IK lees ook dat steeds meer Russen hun eigen land ontvluchten nu het nog kan. Vanwege de economische malaise, en mannen/jongens om de dienstplicht te ontlopen. En velen met Joodse roots die nu toch naar Israël vertrekken. Het land loopt leeg als ze niet uitkijken, al kan natuurlijk lang niet iedereen zich een reis naar het buitenland permitteren.Stroopwafels schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:27:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Snap ik, maar als je ze toch hebt staan dan kun je ze zonder moeite richting Moskou afschieten.PilatuS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:27:
[...]
Offensief zijn heb je niets aan. Beter al je mankracht en spullen in defensief stoppen. Zie ook Hitler die enorm veel grondstoffen en mankracht heeft besteed aan bommen op Londen gooien, compleet nutteloos.
Gaat niet gebeuren, maar zat mij gewoon af te vragen waarom niet, wat heb je nog meer te verliezen?
Edit, jullie waren mij voor,duidelijk. 👍🏻
[ Voor 4% gewijzigd door DoubleDutch op 14-03-2022 23:37 ]
Een grenswacht kan ook maar zoveel mensen tegenhouden en Rusland heeft HEEEL VEEEL grensovergangen.Fiber schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:35:
[...]
IK lees ook dat steeds meer Russen hun eigen land ontvluchten nu het nog kan. Vanwege de economische malaise, en mannen/jongens om de dienstplicht te ontlopen. En velen met Joodse roots die nu toch naar Israël vertrekken. Het land loopt leeg als ze niet uitkijken, al kan natuurlijk lang niet iedereen zich een reis naar het buitenland permitteren.
Hoe zit het trouwens inmiddels aan de kant van Alaska?
Maar lukt dit wel om de gemiddelde Rus voor zich te winnen met alle propaganda die daar gaande is, hoeveel Russen weten überhaupt wat er gaande is?PilatuS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:27:
[...]
Lastig te zeggen, van de mensen die ik online ken, weten ze allemaal donders goed wat er gaande is.DoubleDutch schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:39:
[...]
Maar lukt dit wel om de gemiddelde Rus voor zich te winnen met alle propaganda die daar gaande is, hoeveel Russen weten überhaupt wat er gaande is?
Maarja, dat is ook maar anekdotisch.
Misschien lukt dat niet, dat kan zeker. Alleen wil je sowieso niet het tegenovergestelde bereiken en dat doe je met raketten op Rusland afschieten waarschijnlijk wel. Er is een kans dat de gemiddelde Rus misschien ergens eens het probleem oplost en die kans wil je niet kleiner maken dan dat ie al is. Je hebt compleet niets aan raketten afschieten op Rusland, het enige wat het wel kan doen is juist negatief voor Oekraïne.DoubleDutch schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:39:
[...]
Maar lukt dit wel om de gemiddelde Rus voor zich te winnen met alle propaganda die daar gaande is, hoeveel Russen weten überhaupt wat er gaande is?
Ik ken maar 1 Rus online, een goeie vent, kent WW2 slag om de pacific,heel goed, maar is fullblown down the rabbit hole. Over ww2 heb ik heb daar wel eens op aangesproken, dat wij hier dondersgoed weten dat de Sovjet-Unie de klap op heeft moeten vangen en dat we daar echt wel dankbaar om zijn. Daardoor zijn we hier weer vrij. En D-Day natuurlijk. Maar over de huidige politiek discussieer ik niet met hem. Collega uit Oekraïne (maar opgegroeid in Moskou) heeft gelukkig zijn gezin en zijn vader hier (al jaren). Weet wel wat er speelt, is vooral verdrietig. Vrienden in Rusland hebben het financieel moeilijk, handelaren. Proberen nu met China business op te zetten.B_FORCE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:42:
[...]
Lastig te zeggen, van de mensen die ik online ken, weten ze allemaal donders goed wat er gaande is.
Maarja, dat is ook maar anekdotisch.
[ Voor 19% gewijzigd door pro_6or op 14-03-2022 23:50 ]
een treffende spreuk
Had een grote Joodse bevolkingsgroep. Vergist u zich niet, maar deze regio kent een zeer drieste en bloederige geschiedenis wat dat betreft. Met name de pogroms eind 19e, begin 20e eeuw waren bijzonder gruwelijk, hoewel er tussen de Chmelnytsky-opstand en de 19e eeuw nog genoeg bloed vloeide.xbeam schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:01:
Oekraïne heeft trouwens een hele grote joodse bevolking groep en joodse president.
Er is een reden dat men deze regio ook wel eens Bloodlands noemt.
Zelensky is voor Oekraïne dan ook oprecht het Oekraïense Obama-moment.
Het is dan ook niet verbazend dat Israël momenteel van alle kanten bezig is om zoveel mogelijk Joden weg te halen. Ze schatten het risico dat deze oorlog allerlei oude geesten uit de fles laat als zeer groot in. De minister van Binnenlandse Zaken ligt flink onder vuur omdat ze de gebruikelijke barrières voor migratie in stand wil laten, terwijl het grootste deel van de regering van mening is dat buitengewone situaties, buitengewone maatregelen vereisen.
(de laatste keer dat Israël zoiets deed, zal wel Operatie Moses zijn, en dan zullen we het maar niet hebben over die Sudanezen, tien jaar geleden)
Ik zou mijn adem niet inhouden.jadjong schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:39:
Bekende van TV en haar enige publieke Facebook-post explodeert op dit moment. Zal wat moeilijker worden dan een random nono in Moskou.
Ergens in een FSB kantoortje zit men nu waarschijnlijk te brainstormen of men niet een lijstje kan maken van Russen met warme Oekraïense familiebanden op bepaalde posities.
Het gaat natuurlijk een beetje af van die zelfvoorzienenheid als het overgrote deel van het veevoer gewoon geïmporteerd moet worden (60% van de voedermais halen we uit Oekraïne, om maar wat te noemen). En alleen maar omdat we met bakken subsidie ons vlees in het kiloknallerschap van de Chinese supermarkt willen leggen. Bij zelfvoorzienenheid zou de focus juist moeten liggen op ons vlees in ónze supermarktschappen.vso schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:23:
en wat is er mis met veevoer ? het is niet alsof we ruzie hebben met de hele wereld. Dus wij exporteren veevoer/vlees en importeren graan zo werkt de economie toch of heb ik het mis ? --> global supply chain.
Grondgebondenheid is momenteel een heet hangijzer in de veehouderij. In het uitgestippelde beleid voor de komende jaren is vastgelegd dat veehouderij alleen mogelijk moet zijn (lees: gesubsidieerd) indien deze het meerendeel van het voer van eigen grond haalt. Dat is met onze veestapel simpelweg niet mogelijk. Wij profiteren immers van het feit dat wij de grootste soja-haven ter wereld hebben (een koloniaal erfenisje), en soja vrijgesteld is van importheffingen omdat het onder "olie & kolen" valt.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
ja is een warm mobieltje het nieuwe sigaretje roken aan de frontlinie?B_FORCE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:41:
[...]
Infrarood is gewoon warmte(straling), dus er valt sowieso wel wat te detecteren.
d:)b
Grote scoop van FT
#NewChinaRussiaScoop – US told allies that Russia requested 5 types of military gear from China, including #SurfaceToAirMissiles. Also #drones, armored vehicles, logistics vehicles & intelligence-related equipment. US did not provide underlying intelligence in cables to allies. https://t.co/ScFbhl93LU
— Demetri (@Dimi) 14 maart 2022
Some allies have asked the US to share the underlying evidence. https://t.co/UN437HrBJa
— Demetri (@Dimi) 14 maart 2022
[ Voor 27% gewijzigd door bulle bas op 15-03-2022 01:08 ]
Ja, dat kan. Hangt ervan af wat ze hebben en hoe ze het gebruiken. Er zijn basically 2 verschillende hoofdsystemen. De een is restlichtversterker/helderheidsversterker al dan niet met infrarood en de andere is thermal optics (zeg maar FLIR)JJ Le Funk schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:19:
[...]
ja is een warm mobieltje het nieuwe sigaretje roken aan de frontlinie?
Overigens waren restlichtversterkers met instelbare passieve of actieve IR al gewoon gemeengoed in de 80 er jaren. In ieder geval in het Nederlandse leger (ik had er een) maar ook in de meeste westerse legers. Nederland heeft wel voorop gelopen, de beste kijkers kwamen van Oldelft (uit delft). Dat is nu denk ik niet meer zo (en ten tijde van de Leopard II ook al niet meer). Bij de meeste zit een IR straler die een veel beter beeld op levert maar die verraad je ook meteen.
Flir maakt gebruik van temperatuurverschillen, het geeft een ander beeld maar zoekt heel gemakkelijk naar warmtebronnen en is passief.
Als je je telefoon uit je zak haalt en op een koud muurtje legt is dat al zichtbaar omdat de telefoon warmer is dan het muurtje, ook al zou je zelf niet zichtbaar zijn.
Ook de Russen hebben beide. Wat ze mee hebben en of de batterijen zijn meegeleverd weet ik dan weer niet met de matige performance van de Russen
Dat we afhankelijk zijn van oekraine/rusland in zekere (grote) mate dat was vanaf het begin duidelijk, maar dat gaan veranderen oftewel terug op oude voet .. is niet handig, betreft Rusland.unclero schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:11:
Het gaat natuurlijk een beetje af van die zelfvoorzienenheid als het overgrote deel van het veevoer gewoon geïmporteerd moet worden (60% van de voedermais halen we uit Oekraïne, om maar wat te noemen). En alleen maar omdat we met bakken subsidie ons vlees in het kiloknallerschap van de Chinese supermarkt willen leggen. Bij zelfvoorzienenheid zou de focus juist moeten liggen op ons vlees in ónze supermarktschappen.
Grondgebondenheid is momenteel een heet hangijzer in de veehouderij. In het uitgestippelde beleid voor de komende jaren is vastgelegd dat veehouderij alleen mogelijk moet zijn (lees: gesubsidieerd) indien deze het meerendeel van het voer van eigen grond haalt. Dat is met onze veestapel simpelweg niet mogelijk. Wij profiteren immers van het feit dat wij de grootste soja-haven ter wereld hebben (een koloniaal erfenisje), en soja vrijgesteld is van importheffingen omdat het onder "olie & kolen" valt.
Het russische volk moet bewust worden dat dit soort communisme/dictatuur niet getolereerd kan worden door hun zelf/andere landen. Hoe dit exact moet gebeuren ... weet ik ook niet.
Stel dat de oorlog morgen over is,
Dan is het maar de vraag hoe erg de infrastructuur eraan toe is en de "op scherp staande munitie opgeruimd is voordat je kan beginnen met puin te ruimen/wederopbouw .. laat staan de industrie.
Misschien is het nu wel het moment om van een financiele economie naar een ander "economie" te gaan waarbij het minder intressant is om als persoon "macht" te hebben en nee ik bedoel niet iets naar de vormen die we al kennen
Maar de telegraaf & andere online bronnen waarschuwen voor voedsel tekorten ?
ik denk niet dat in dit geval "eigen land eerst" moet zijn, dat was de strekking van mijn post laten we vooral doen waar we goed in zijn/ wat in ons bereik ligt.
Tja vanalles
Dat dacht ik eerst ook maar dat blijkt onder USSR bewind te zijn geweest. Die hebben inderdaad meer dan half miljoen joden verjaagd of vermoord in Oekraïne. Na 1990 (val de ussr) groeide de gemeenschap weer. Ook al ging dit met wat vallen opstaan.unclero schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 00:11:
[...]
Had een grote Joodse bevolkingsgroep. Vergist u zich niet, maar deze regio kent een zeer drieste en bloederige geschiedenis wat dat betreft. Met name de pogroms eind 19e, begin 20e eeuw waren bijzonder gruwelijk, hoewel er tussen de Chmelnytsky-opstand en de 19e eeuw nog genoeg bloed vloeide.
Er is een reden dat men deze regio ook wel eens Bloodlands noemt.
Zelensky is voor Oekraïne dan ook oprecht het Oekraïense Obama-moment.
Het is dan ook niet verbazend dat Israël momenteel van alle kanten bezig is om zoveel mogelijk Joden weg te halen. Ze schatten het risico dat deze oorlog allerlei oude geesten uit de fles laat als zeer groot in. De minister van Binnenlandse Zaken ligt flink onder vuur omdat ze de gebruikelijke barrières voor migratie in stand wil laten, terwijl het grootste deel van de regering van mening is dat buitengewone situaties, buitengewone maatregelen vereisen.
(de laatste keer dat Israël zoiets deed, zal wel Operatie Moses zijn, en dan zullen we het maar niet hebben over die Sudanezen, tien jaar geleden)
[...]
Ik zou mijn adem niet inhouden.
Ergens in een FSB kantoortje zit men nu waarschijnlijk te brainstormen of men niet een lijstje kan maken van Russen met warme Oekraïense familiebanden op bepaalde posities.
[...]
Het gaat natuurlijk een beetje af van die zelfvoorzienenheid als het overgrote deel van het veevoer gewoon geïmporteerd moet worden (60% van de voedermais halen we uit Oekraïne, om maar wat te noemen). En alleen maar omdat we met bakken subsidie ons vlees in het kiloknallerschap van de Chinese supermarkt willen leggen. Bij zelfvoorzienenheid zou de focus juist moeten liggen op ons vlees in ónze supermarktschappen.
Maar dit is wat de wat wat over de huidige stand kon vinden.
https://stringfixer.com/nl/Ukrainian_Jews
Vanaf 2012 had Oekraïne de op vier na grootste joodse gemeenschap in Europa en de twaalfde grootste joodse gemeenschap ter wereld
Lesdictische is mijn hash#
Wow, als China inderdaad helpt zou het een flinke scoop zijn. Ik kan het me eigenlijk bijna niet voorstellen dat China dat daadwerkelijk zou doen. Zowel de US als de EU en nog wat landen zouden dat niet zo leuk vinden en die nemen wel driekwart van de Chinese productie af.
tja als we die ook nog gaan "sanctionen" dan word het wel ff op een houtje bijten zeg maarIndoubt schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 01:25:
[...]
Wow, als China inderdaad helpt zou het een flinke scoop zijn. Ik kan het me eigenlijk bijna niet voorstellen dat China dat daadwerkelijk zou doen. Zowel de US als de EU en nog wat landen zouden dat niet zo leuk vinden en die nemen wel driekwart van de Chinese productie af.
Tja vanalles
tot vandaag hadden 80 mjn russen nog toegang tot instagram, ik neem aan dat een groot deel het wel heeft meegekregen, wat ze er van vinden/geloven is een tweedeDoubleDutch schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:39:
[...]
Een goede reden om fabrieken voor Westerse goederen uit China weg te halen en elders onder te brengen, op een manier waarop de supply chain minder gevoelig wordt voor verstoringen in 1 land.vso schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 01:37:
[...]
tja als we die ook nog gaan "sanctionen" dan word het wel ff op een houtje bijten zeg maar
Iets wat eigenlijk toch al had moeten gebeuren toen duidelijk werd dat de voornaamste reden van China om buitenlandse bedrijven aan te trekken grootschalige bedrijfsspionage is...

Gelukkig zorgt de staat Israël voor vervoer indien mogelijk en veiligFiber schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:35:
[...]
. En velen met Joodse roots die nu toch naar Israël vertrekken. Het land loopt leeg als ze niet uitkijken, al kan natuurlijk lang niet iedereen zich een reis naar het buitenland permitteren.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Als je erover nadenkt zul je zien dat er geen nut voor is van Oekraïense kant om offensief richting Rusland te reageren op die manier.DoubleDutch schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:25:
Als eerste kom je niet door de luchtverdediging heen die Rusland om Oekraïne heen heeft staan.
Als tweede kun je die raketten beter gebruiken op militaire targets die je nu al in eigen land gebruiken.
Ten derde de potentie tot burger slachtoffers aan de andere kan.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
The New York Times: Rusland gebruikt mysterieuze munitie in Oekraïne
Het Russische leger gebruikt een mysterieuze vorm van munitie in de korteafstandsraketten die het vanaf de grens richting Oekraïne afvuurt, meldt The New York Times. Het gaat om afleidingsmunitie die uit de afgevuurde Iskander M-korteafstandsraketten komt en ervoor zorgt dat het Oekraïense raketafweersysteem de raketten niet goed opmerkt.
Het was bij de internationale gemeenschap niet bekend dat Rusland deze afleidingsapparaten bezat of gebruikte. Volgens een bron binnen de Amerikaanse inlichtingendiensten zijn het apparaten van ongeveer 30 centimeter lang, die eruit zien als een witte pijl met een oranje staart.
De afleidingsraketten produceren radiosignalen die de radar waarmee de Iskander M-raketten worden gesignaleerd verstoren.
Het Russische leger gebruikt een mysterieuze vorm van munitie in de korteafstandsraketten die het vanaf de grens richting Oekraïne afvuurt, meldt The New York Times. Het gaat om afleidingsmunitie die uit de afgevuurde Iskander M-korteafstandsraketten komt en ervoor zorgt dat het Oekraïense raketafweersysteem de raketten niet goed opmerkt.
Het was bij de internationale gemeenschap niet bekend dat Rusland deze afleidingsapparaten bezat of gebruikte. Volgens een bron binnen de Amerikaanse inlichtingendiensten zijn het apparaten van ongeveer 30 centimeter lang, die eruit zien als een witte pijl met een oranje staart.
De afleidingsraketten produceren radiosignalen die de radar waarmee de Iskander M-raketten worden gesignaleerd verstoren.
:strip_exif()/f/image/1nyyhy6aT8S2saqWVmyndV5M.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom ‘het konvooi’ niet aanvallen een briljante strategische move was - lang draadje:
Want, als men had gedaan wat velen hier ook operden, had dit gebeurd:
Als je al je bevoorrading op 1 uur van Kyiv hebt, ga je toch geen nieuw konvooi optuigen? Nee, dan probeer je je konvooi te ontzetten:
Met pontonbruggen (kapotgeschoten) en uiteindelijk reserve trucks die via belarus werden aangerukt:
Maarja, dat begon al goed, met die lekke banden.
Iemand schreef al snel dat Rusland ‘s wereld grootste POW kamp had gecreëerd van eigen troepen en materieel op die beruchte weg. En Ukraine deed er alles aan om ze erbij te helpen.
Ondertussen blijft Rusland materieel doneren:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1503623570584477701?s=21]
Tenslotte een analyse waaruit zou blijken dat de helft van de beschikbare BTG’s van Rusland inmiddels buiten gevecht zijn gesteld. De reden dat we alleen nog maar bombardementen zien komt dan vooral omdat Rusland de linies kunnen houden maar verder niet veel opties hebben:
Met de bevoorradingsproblemen ligt er dus een kans voor Ukraine als dit nog een tijd duurt: Russen terugduwen naar.. Rusland.
En dan is die luchtsteun c.q. nofly-zone dus wel noodzakelijk.
Aftermath of 40 Mile Convoy Thread/1
— Tomi T Ahonen Moved to Post, Spoutible & Mastodon (@tomiahonen) 14 maart 2022
It is day 19 of Ukraine War. On Day 1, a mysterious convoy of 40 miles (64km) became stuck on the shortest road from Belarus to Kyiv. & while an obvious target for ambush, Ukraine did not destroy this convoy
Was a BRILLIANT tactical move pic.twitter.com/mcXSgLXJIT
Aftermath of 40 Mile Convoy/26
If Ukraine had destroyed the 40 mile convoy on Day 1 or Day 2, then Russian Generals would have URGENTLY organized total resupply to replace convoy from Day 2, latest Day 3, gotten resupplied by Day 4-Day 5, and proceeded to encircle Kyiv pic.twitter.com/PaKbAH8BJg
Als je al je bevoorrading op 1 uur van Kyiv hebt, ga je toch geen nieuw konvooi optuigen? Nee, dan probeer je je konvooi te ontzetten:
Aftermath of 40 Mile Convoy/27
But because the convoy was LITERALLY one hour from the designated refueling place, when Ukraine did not destroy the convoy, Russians thought, they can get part of it to come through, and spent at least a week trying, including a portable bridge pic.twitter.com/6pOOI09kRs
Met pontonbruggen (kapotgeschoten) en uiteindelijk reserve trucks die via belarus werden aangerukt:
Aftermath of 40 Mile Convoy/13
Because of the bad maintenance condition of Russian vehicles, some of those 200 trucks were not even able to start on the journey, and some broke down on the way. So maybe 150-180 trucks ARRIVED at Belarus-Ukraine border from each of 7 divisions pic.twitter.com/rskFl98kyc
Maarja, dat begon al goed, met die lekke banden.
Iemand schreef al snel dat Rusland ‘s wereld grootste POW kamp had gecreëerd van eigen troepen en materieel op die beruchte weg. En Ukraine deed er alles aan om ze erbij te helpen.
Ondertussen blijft Rusland materieel doneren:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1503623570584477701?s=21]
Tenslotte een analyse waaruit zou blijken dat de helft van de beschikbare BTG’s van Rusland inmiddels buiten gevecht zijn gesteld. De reden dat we alleen nog maar bombardementen zien komt dan vooral omdat Rusland de linies kunnen houden maar verder niet veel opties hebben:
The picture Ukrainian observers in Kyiv offer of the military situation is quite clear & consistent:
— Anders Åslund (@anders_aslund) 14 maart 2022
1. Ukrainian forces have taken out nearly half of the actual 110,000 Russian ground forces that entered the country (out of a total of 200,000 Russian forces entering Ukraine).
Met de bevoorradingsproblemen ligt er dus een kans voor Ukraine als dit nog een tijd duurt: Russen terugduwen naar.. Rusland.
En dan is die luchtsteun c.q. nofly-zone dus wel noodzakelijk.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En onze export staat stil, vanwege gas tekorten...TheekAzzaBreek schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:52:
[...]
Ja, dat kan prima.
We zijn er (in Nederland tenminste) niet op ingericht. Het grootste gedeelte van ons landbouwareaal gebruiken we voor veevoer, daarmee geven we grofweg 80% van de voedingswaarde op. In andere EU landen is dat minder extreem, maar het speelt overal. En als je iets aan de landbouw wil veranderen krijg je tractoren op straat, dat speelt ook overal.
Daar komt bij dat veel landbouw afhankelijk is van kunstmest. Grootste kunstmest exporteur is Rusland, en laten die nou net een dingetje hebben met exporteren en internationaal betaalverkeer.
Om dit te kort op te vangen zouden ze het gebruikslimiet van mest (tijdelijk) weer kunnen verhogen.
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 15-03-2022 08:25 ]
@NiGeLaToR
Mooi leesvoer, denk dat de beste man het mooi heeft uitgelegd en ik zie het nog gebeuren dat een gedeelte Russen zich of overgeeft of vlucht.
Convoy Thread 21/
This convoy was a MASSIVE MILITARY BLUNDER by Russia. Putin's Generals put all their eggs in one basket (in the North) and Ukraine can smash those eggs any day they want. Or wait until they surrender.
SMART TACTICS by Ukraine!
Mooi leesvoer, denk dat de beste man het mooi heeft uitgelegd en ik zie het nog gebeuren dat een gedeelte Russen zich of overgeeft of vlucht.
Convoy Thread 21/
This convoy was a MASSIVE MILITARY BLUNDER by Russia. Putin's Generals put all their eggs in one basket (in the North) and Ukraine can smash those eggs any day they want. Or wait until they surrender.
Over die vrouw op de televisie gisteren:
Was te verwachten natuurlijk, wat triest.
As of now, nobody seems to know where Marina Ovsyannikova is.
— max seddon (@maxseddon) 15 maart 2022
Lawyers can’t find her at the TV tower or the police station.
Was te verwachten natuurlijk, wat triest.
Het komt de Russen op zich wel goed uit dat er nu een hoop zendtijd wordt besteed aan een Russische journalist en niet de weerloze slachtoffers in Oekraine.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Of niet. Ik neem aan dat de Russische bevolking ook meekrijgt dat deze journalist na deze actie verdwenen is. Na genoeg van dit soort signalen mag ik aannemen dat zelf de meest gehersenspoelde Rus zich wel achter de oren gaat krabben.IJzerlijm schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:37:
Het komt de Russen op zich wel goed uit dat er nu een hoop zendtijd wordt besteed aan een Russische journalist en niet de weerloze slachtoffers in Oekraine.
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Of de gemiddelde Rus krijgt nog steeds geïndoctrineerd dat dit een collaborateur was en vind het wel prima zo. Zij krijgen daar een heel ander verhaal dan wij.Fanta schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:41:
[...]
Of niet. Ik neem aan dat de Russische bevolking ook meekrijgt dat deze journalist na deze actie verdwenen is. Na genoeg van dit soort signalen mag ik aannemen dat zelf de meest gehersenspoelde Rus zich wel achter de oren gaat krabben.
Russische miljardairs zoeken hun toevlucht in cryptobedrijven in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). Daar laten ze hun virtuele geld omzetten in dollars of gebruiken ze het om te investeren in onroerend goed. De Russen lijken op deze manier een veilige haven te zoeken voor hun fortuin, vrij van westerse sancties.
Uit een onderzoek van Reuters blijkt dat het transactievolume van crypto de laatste dagen sterk is toegenomen. Zo zou een – niet bij naam genoemd – cryptobedrijf uit de VAE de afgelopen 10 dagen veel verzoeken hebben ontvangen van Zwitserse effectenmakelaars, die vragen om miljarden dollars aan bitcoin te liquideren.
Hun Russische klanten zouden bang zijn dat hun tegoeden bevroren worden, aangezien Zwitserland heeft aangegeven dat digitale valuta niet vrijgesteld zijn van sancties tegen Rusland. Door de neutrale houding van de VAE, wordt het land gezien als een veilige haven voor hun geld.
Investeren in vastgoed
Veelal wordt er geprobeerd om met crypto te investeren in vastgoed, terwijl anderen de valuta’s om willen zetten in cash om het vervolgens ergens anders te stallen. De meeste rijkdom lijkt daarnaast te worden geïnvesteerd in de stad Dubai.
Drie westerse diplomaten lieten Reuters weten dat ze sinds een aantal weken steeds meer aandacht hebben voor cryptotransacties. Ze zijn sceptisch dat de VAE actief gaan optreden tegen de Russische rijkdom in de golfstaat, verwijzend naar de neutrale houding van het land. De drie houden de situatie in de gaten zeggen ze, terwijl ze onderwijl een plan van aanpak opstellen.
Een andere diplomaat verwachtte echter dat de VAE weldegelijk op zullen treden tegen de intocht van Russisch vermogen. De golfstaat is namelijk het epicentrum van de lokale goudhandel en vreest mogelijk internationale sancties. Het land werd eerder deze maand nog door de Verenigde Staten op een “grijze lijst’ gezet, vanwege de verhoogde controle door de financiële waakhond de Financial Action Task Force.
Uitweg naar digitale valuta
De Russische elite is dankzij de westerse sancties angstig op zoek naar middelen om hun tegoeden veilig stellen. De VAE hebben de sancties die door westerse landen zijn opgelegd niet geëvenaard, omdat het land al lange tijd populair is bij Russische toeristen. Russen behoorden voor de oorlog in Oekraïne al tot de grootste groep van kopers van onroerend goed.
Steeds meer Russen zoeken hun uitweg naar digitale valuta. Vorige maand werd een absoluut handelsrecord gebroken in het aantal transacties gemaakt tussen de Russische roebel en de digitale munt Tether. Het lijkt er nu op dat er een heuse toevlucht is naar crypto, om zo het spaargeld te beschermen.
Uit een onderzoek van Reuters blijkt dat het transactievolume van crypto de laatste dagen sterk is toegenomen. Zo zou een – niet bij naam genoemd – cryptobedrijf uit de VAE de afgelopen 10 dagen veel verzoeken hebben ontvangen van Zwitserse effectenmakelaars, die vragen om miljarden dollars aan bitcoin te liquideren.
Hun Russische klanten zouden bang zijn dat hun tegoeden bevroren worden, aangezien Zwitserland heeft aangegeven dat digitale valuta niet vrijgesteld zijn van sancties tegen Rusland. Door de neutrale houding van de VAE, wordt het land gezien als een veilige haven voor hun geld.
Investeren in vastgoed
Veelal wordt er geprobeerd om met crypto te investeren in vastgoed, terwijl anderen de valuta’s om willen zetten in cash om het vervolgens ergens anders te stallen. De meeste rijkdom lijkt daarnaast te worden geïnvesteerd in de stad Dubai.
Drie westerse diplomaten lieten Reuters weten dat ze sinds een aantal weken steeds meer aandacht hebben voor cryptotransacties. Ze zijn sceptisch dat de VAE actief gaan optreden tegen de Russische rijkdom in de golfstaat, verwijzend naar de neutrale houding van het land. De drie houden de situatie in de gaten zeggen ze, terwijl ze onderwijl een plan van aanpak opstellen.
Een andere diplomaat verwachtte echter dat de VAE weldegelijk op zullen treden tegen de intocht van Russisch vermogen. De golfstaat is namelijk het epicentrum van de lokale goudhandel en vreest mogelijk internationale sancties. Het land werd eerder deze maand nog door de Verenigde Staten op een “grijze lijst’ gezet, vanwege de verhoogde controle door de financiële waakhond de Financial Action Task Force.
De Russische elite is dankzij de westerse sancties angstig op zoek naar middelen om hun tegoeden veilig stellen. De VAE hebben de sancties die door westerse landen zijn opgelegd niet geëvenaard, omdat het land al lange tijd populair is bij Russische toeristen. Russen behoorden voor de oorlog in Oekraïne al tot de grootste groep van kopers van onroerend goed.
Steeds meer Russen zoeken hun uitweg naar digitale valuta. Vorige maand werd een absoluut handelsrecord gebroken in het aantal transacties gemaakt tussen de Russische roebel en de digitale munt Tether. Het lijkt er nu op dat er een heuse toevlucht is naar crypto, om zo het spaargeld te beschermen.
Wat ik wel niet begrijp.DoubleDutch schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:20:
@NiGeLaToR
Convoy Thread 21/
Als Oekraine hetkonvooi wel had aangevallen, was er toch ook geen weg meer voor het volgende konvooi om door te rijden?
De weg ging toch totaal geblokkeerd zijn door al die wrakken?
Wat je al zag is dat Rusland er omheen probeerde te gaan, er zijn na het vastlope van het grote konvooi overal en nergens kleinere konvooien gezien en aangevallen. Tot en met een brandstoftrein aan toe.oldgrumpy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:03:
[...]
Wat ik wel niet begrijp.
Als Oekraine hetkonvooi wel had aangevallen, was er toch ook geen weg meer voor het volgende konvooi om door te rijden?
Inmiddels ontwikkelt dit zich op zo'n manier dat het eigenlijk te laat is, Ukraine heeft de influx van mensen en materieel succesvol vertraagd zodat ze zelf konden mobiliseren, de hulp uit het westen konden inzetten en in gedoseerde hoeveelheden Rusland kon verslaan.
Stel dat Rusland erin was geslaagd hun nummerieke overmacht in te zetten, dan had het er nu heel anders voorgestaan - met mogelijk een omcirkeld Kyiv en werkende bevoorradingen vanuit Rusland/Belarus.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik las het verhaal een beetje als een 'sunk cost falicy' De Russen hadden achteraf het konvooi af moeten schrijven en direct nieuwe kleinere en doelgerichte bevoorradingslijnen moeten opzetten. Maar omdat ze er bijna waren (uurtje rijden zei de schrijver?) bleven de Russen maar tijd resources en moeite investeren om dit konvooi op bestemming aan te laten komen. (met de dood van een hooggeplaatste militair als gevolg)oldgrumpy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:03:
[...]
Wat ik wel niet begrijp.
Ik weet niet helemaal zeker of ik het met de schrijver eens ben; het is erg makkelijk dit soort conclusies achteraf te maken, voor hetzelfde geld hadden de Russen met wat sturing van bovenaf kunnen besluiten de helft van het konvooi op te offeren (banden, diesel etc) om de andere helft in goede staat door te laten rijden. Als dat laatste was gebeurt dan riepen de analisten wat een domme fout dit wel niet was om het konvooi niet tijdig aan te vallen.
at your service
Ze nemen mooi de euro's en dollars op die "wij" zelf in die cryptozooi "beleggen".oldgrumpy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:55:
Hadden daar al lang en breed paal en perk aan moeten stellen.
Wat ik zo lees is er een groot logistiek probleem. Het leger is als het ware te groot om goed bevoorraad te worden. De wegen zijn er niet op uitgerust.The_Butler schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:11:
[...]
Ik las het verhaal een beetje als een 'sunk cost falicy' De Russen hadden achteraf het konvooi af moeten schrijven en direct nieuwe kleinere en doelgerichte bevoorradingslijnen moeten opzetten. Maar omdat ze er bijna waren (uurtje rijden zei de schrijver?) bleven de Russen maar tijd resources en moeite investeren om dit konvooi op bestemming aan te laten komen. (met de dood van een hooggeplaatste militair als gevolg)
Ik weet niet helemaal zeker of ik het met de schrijver eens ben; het is erg makkelijk dit soort conclusies achteraf te maken, voor hetzelfde geld hadden de Russen met wat sturing van bovenaf kunnen besluiten de helft van het konvooi op te offeren (banden, diesel etc) om de andere helft in goede staat door te laten rijden. Als dat laatste was gebeurt dan riepen de analisten wat een domme fout dit wel niet was om het konvooi niet tijdig aan te vallen.
Vind het zelf een tactisch besluit van Ukraine om dit konvooi niet aan te vallen. Laat maar oprukken de bevoorrading. Als het dan uiteindelijk lukt ( aanslag van materiaal en ook Russen om dit konvooi in beweging te zetten ) vernietig je de paar voorste en achterste vrachtwagens m.b.v. Drones.
Doet me sterk denken aan de de aanval van Nazi Duitsland van de Sovjet-Unie. Qua sterkte waren ze superieur maar het logistieke gedeelte faalde.
Valt mee, de koers is sinds begin van de oorlog en de sancties behoorlijk stabiel, wellicht omdat het vooral gebruikt wordt om geld er doorheen te sluizen.gekkie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:11:
[...]
Ze nemen mooi de euro's en dollars op die "wij" zelf in die cryptozooi "beleggen".
Hadden daar al lang en breed paal en perk aan moeten stellen.
Ik heb mijn bedenkingen bij het principe van crypto en het idee van een volledig gedistribueerd financieel systeem, maar ben me net zo goed bewust van het gegeven dat dit 1 manier is voor mensen om geld te verplaatsen maar absoluut niet de enige.
Dus problemen oplossen bij de bron of in dit geval, de bestemming: Dubai. Men moet daar niet willen meewerken aan het verplaatsen van oligarchische centjes - via welke route dan ook.
Ik geloof er echt niks van. Een 60km lang konvooi (granted met redelijk wat tussenruimte, maar alsnog gigantisch), zou Rusland in een dag of 2 vervangen hebben? Want tot nu toe is gebleken dat hun logistiek zo flexibel is en ze genoeg voorraden hebben?NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:06:
[Embed]
Voor mij valt dit weer onder wensdenken, dat Oekraïne 5D chess aan het spelen is (net als overigens de ideeën dat Rusland die bewust zo doet om straks hun elite troepen in te zetten en hele handel op te rollen). Dat ze gewoon niet de capaciteiten hadden om dat konvooi aan te vallen lijkt mij heel veel logischer.
Zal dit slim zijn? Ze gaan letterlijk een oorlogsgebied inlopen. Kost toch ook weer veel resources om ze te beschermen en water/eten te geven?
BREAKING: Leaders of Poland, Czech Republic and Slovenia traveling to Kyiv on European Union mission to show support for Ukraine as capital is being hit by Russian airstrikes. (CORRECTS Slovakia to Slovenia.) https://t.co/HYVcZ9h1Ja
— The Associated Press (@AP) 15 maart 2022
Ze zit momenteel in de Lefortovo gevangenis in Moskoujan390 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:24:
Heel dapper: Demonstrant live op de Russische TVMaria Ovsyanikova, an employee at Channel 1.
- No War
- Stop the war
- Don't believe propaganda
- You're being lied to
- Russians against war
De paus zou naar Kiev moeten gaan.Stroopwafels schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:36:
Zal dit slim zijn? Ze gaan letterlijk een oorlogsgebied inlopen. Kost toch ook weer veel resources om ze te beschermen en water/eten te geven?
[Twitter]
@Sissors tuurlijk is dat koffiedik kijken - wat je alleen wel zag is dat er gewoon pas laat bewegingen zichtbaar was voor bevoorrading in Belarus en andere delen van Rusland. Ook heeft men getracht via het zuiden door te breken, wat ook niet lukte. Ik heb wel degelijk tientallen konvooien gezien die richting het front gestuurd zijn langs de kortste route - veel daarvan zijn onderschept, wellicht omdat Ukraine hun locaties zelf goed kon volgen of dit door kreeg van de NATO.
Om te beweren dat dit een volledig doordachte strategie was - tuurlijk niet. We hebben allemaal kunnen volgen hoeveel toeval en geluk er komt kijken bij de ontstane situatie. Ik noem er een paar:
- lekke banden-gate
- de lente-modder, omdat China geen oorlog wilde tijdens de spelen
- weinig, maar effectieve drones
- matige kwaliteit Russisch leger, in materieel, training, moreel, communicatie
- goede kwaliteit en inzet van Ukrainse mensen en middelen
- goede inlichtingen voor Ukraine
Allemaal factoren die hebben bijgedragen aan het geheel, maar geen van allen bepalend zijn geweest.
Om te beweren dat dit een volledig doordachte strategie was - tuurlijk niet. We hebben allemaal kunnen volgen hoeveel toeval en geluk er komt kijken bij de ontstane situatie. Ik noem er een paar:
- lekke banden-gate
- de lente-modder, omdat China geen oorlog wilde tijdens de spelen
- weinig, maar effectieve drones
- matige kwaliteit Russisch leger, in materieel, training, moreel, communicatie
- goede kwaliteit en inzet van Ukrainse mensen en middelen
- goede inlichtingen voor Ukraine
Allemaal factoren die hebben bijgedragen aan het geheel, maar geen van allen bepalend zijn geweest.
En dan?? Grootse religie daar is oosters orthodox. Geen katholieke paus die daar veel te betekenen heeft, van geen enkele kant.
always bring a towel
Want Russen zijn overwegend katholiek?
Klopt zeker niet de enige, wel een relatief nieuwe extra, maar sommige mensen mogen misschien wel wat meer nadenken waar ze hun geld in pompen en wat en wie ze daarmee ondersteunen. Maar gezien dat besef er maar weinig is en ook niet lijkt te komen, lijkt mij verdergaande regulering vrij onvermijdelijk en had deze er al lang mogen zijn.NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:31:
Valt mee, de koers is sinds begin van de oorlog en de sancties behoorlijk stabiel, wellicht omdat het vooral gebruikt wordt om geld er doorheen te sluizen.
Ik heb mijn bedenkingen bij het principe van crypto en het idee van een volledig gedistribueerd financieel systeem, maar ben me net zo goed bewust van het gegeven dat dit 1 manier is voor mensen om geld te verplaatsen maar absoluut niet de enige.
Nouja zowel de route, als de bestemmingen aanpakken voor zover dat gaat lukken.Dus problemen oplossen bij de bron of in dit geval, de bestemming: Dubai. Men moet daar niet willen meewerken aan het verplaatsen van oligarchische centjes - via welke route dan ook.
[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 15-03-2022 10:03 ]
Bron?jan390 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:36:
[...]
Ze zit momenteel in de Lefortovo gevangenis in Moskou
Wellicht.Sissors schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:31:
[...]
Voor mij valt dit weer onder wensdenken, dat Oekraïne 5D chess aan het spelen is (net als overigens de ideeën dat Rusland die bewust zo doet om straks hun elite troepen in te zetten en hele handel op te rollen). Dat ze gewoon niet de capaciteiten hadden om dat konvooi aan te vallen lijkt mij heel veel logischer.
Uit het verhaal komt dat het voor Oekraïne zinloos was om mensen en middelen in te zetten om het konvooi aan te vallen. Het ging/gaat toch geen kant op. Waarom daar dan energie in steken?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ze kunnen toch overal komen behalve bij militaire doelen. Rusland beschiet geen burgerdoelen (volgens hunzelf), dus ik neem aan dat ze rustig overal kunnen rondlopenStroopwafels schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:36:
[Twitter]
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
De paus is 'slechts' het hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk. Het Christendom is onderverdeeld in heel veel stukjes, waarbij er over alle eeuwen heen behoorlijk wat afstand tot elkaar gekomen is. Dit zijn de voornaamste groepen (er zijn er natuurlijk nog veel meer maar van kleinere betekenis). Ook de Orthodoxe Kerk is onderverdeeld in heel wat stukjes wat voor verdere versnippering leidt.jaapstobbe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:37:
De paus zou naar Kiev moeten gaan.

Wikipedia: Christian denomination
Wikipedia: List of Christian denominations by number of members
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Het ECHTE grote probleem is niet de "war on the ground", maar het gebrek aan een realistische "exit strategie" voor Putin/Rusland. Ik heb em nog steeds niet gevonden, behalve "hij moet gewoon omdraaien en z'n verlies nemen" (wat niet gaat gebeuren), of "Ukraine gaat Rusland in de pan hakken en winnen" (wat ook niet gaat gebeuren, tenzij ze een Pyrrus overwinning nastreven)vincent_1971 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:30:
[...]
Wat ik zo lees is er een groot logistiek probleem. Het leger is als het ware te groot om goed bevoorraad te worden. De wegen zijn er niet op uitgerust.
Vind het zelf een tactisch besluit van Ukraine om dit konvooi niet aan te vallen. Laat maar oprukken de bevoorrading. Als het dan uiteindelijk lukt ( aanslag van materiaal en ook Russen om dit konvooi in beweging te zetten ) vernietig je de paar voorste en achterste vrachtwagens m.b.v. Drones.
Doet me sterk denken aan de de aanval van Nazi Duitsland van de Sovjet-Unie. Qua sterkte waren ze superieur maar het logistieke gedeelte faalde.
[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 15-03-2022 10:16 ]
Strategie is vrij simpel. Oekraine kapot maken omdat dit een Westerse democratie aan het worden was. Als het voldoende gesloopt is dan eens gaan onderhandelen over de opdeling. Het slopen is een doel op zich.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:15:
[...]
Het ECHTE grote probleem is niet de "war on the ground", maar het gebrek aan een realistische "exit strategie" voor Putin/Rusland. Ik heb em nog steeds niet gevonden, behalve "hij moet gewoon omdraaien en z'n verlies nemen" (wat niet gaat gebeuren), of "Ukraine gaat Rusland in de pan hakken en winnen" (wat ook niet gaat gebeuren, tenzij ze een Pyrrus overwinning nastreven)
Sissors schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:31:
[...]
Ik geloof er echt niks van. Een 60km lang konvooi (granted met redelijk wat tussenruimte, maar alsnog gigantisch), zou Rusland in een dag of 2 vervangen hebben? Want tot nu toe is gebleken dat hun logistiek zo flexibel is en ze genoeg voorraden hebben?
Idd, geen tijd en energie in steken. Het waren statische doelen die zichzelf aan het uitputten waren qua voorraad. Vergeet niet dat daar manschappen rondlopen die moeten eten en communiceren (stroom). Hoe langer dat stil staat hoe minder gevechts effectief dat convooi werd. Daarnaast was het juist heel moeilijk om het voorste deel te bevoorraden, omdat ze niet met hun rotzooi door de modder konden (bandjes gaan daar dus massaal aan kapot)alexbl69 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:02:
[...]
Wellicht.
Uit het verhaal komt dat het voor Oekraïne zinloos was om mensen en middelen in te zetten om het konvooi aan te vallen. Het ging/gaat toch geen kant op. Waarom daar dan energie in steken?
Ukraine heeft heel slim juist constant de actieve bevoorrading uitgeschakeld waardoor de voorhoede niet heel effectief bleef en blijft.
Qua logistiek is Rusland heel goed in eigen land, dit omdat ze het spoor optimaal benutten. Dat gaat ze dus in mindere mate helpen in Ukraine.
I am the great Cornholio!
Volgens verschillende bronnen op twitter heeft Azov rond Mariupol een Russische Major General (NATO: OF-6) te pakken gehad. Er worden foto's van de gesneuvelde man + insigne gepost. Dat zou dan nummertje 4 zijn deze oorlog. Naam zou nog volgen.
Dat betekent, stam + t .
Als hij nu stopt kan hij de Krim en die twee republiekjes waarschijnlijk wel behouden, misschien zelfs met hier en daar een extra stukje grondgebied afhankelijk van hoe de pet van de bevolking daar staat en wat hun aantallen zijn. Waarschijnlijk is dit alleen niet genoeg voor Putin.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:15:
[...]
Het ECHTE grote probleem is niet de "war on the ground", maar het gebrek aan een realistische "exit strategie" voor Putin/Rusland. Ik heb em nog steeds niet gevonden, behalve "hij moet gewoon omdraaien en z'n verlies nemen" (wat niet gaat gebeuren), of "Ukraine gaat Rusland in de pan hakken en winnen" (wat ook niet gaat gebeuren, tenzij ze een Pyrrus overwinning nastreven)
En wat helpt dit op het grote plaatje? Hierboven al gemeld: wensdenken dat Ukraine kan winnen van Rusland (zonder dat wij actief mee gaan doen in een WW3 conflict en Rusland in hun hok terug meppen).Apache4u schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:27:
Volgens verschillende bronnen op twitter heeft Azov rond Mariupol een Russische Major General (NATO: OF-6) te pakken gehad. Er worden foto's van de gesneuvelde man + insigne gepost. Dat zou dan nummertje 4 zijn deze oorlog. Naam zou nog volgen.
Het kost alleen maar extra tijd. Zolang er geen realistische optie is dat putin wordt afgezet door z’n eigen mensen, en daar lijkt het niet op want alle touwtjes nog steeds stevig in handen, dan beweegt dit toch nergens naartoe, behalve naar een Pyrrusoverwinning voor Ukraine (en Rusland dan ook direct).
Ik snap dat we graag de underdog zien winnen, maar ik mis echt het grote plaatje in onze “westerse” strategie. Sancties treffen alleen de gewone Russische burgers, elite zit allang in crypto in oliestaten, dat was vanaf dag 1 al obvious, zelfs voor een leek als ondergetekende. En onze leiders die bellen met Putin en dan terugkomen met “tja hij wil niet stoppen en wil heel Ukraine”.
Dus: welke incentive geven we Putin om met opgeheven hoofd te stoppen met Ukraine kapot te bombarderen?
Dat was een ironische vraag. Ironie is ook op te zoeken in GoogleThombias schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:34:
[...]
Het antwoord op deze vraag had je kunnen opzoeken via de vele zoekmachines.
Ja dat is Ruslands strategie. Wat is die van ons? Want ze laten stoppen met slopen lukt ons niet.HEY_DUDE schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:23:
[...]
Strategie is vrij simpel. Oekraine kapot maken omdat dit een Westerse democratie aan het worden was. Als het voldoende gesloopt is dan eens gaan onderhandelen over de opdeling. Het slopen is een doel op zich.
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 15-03-2022 10:37 ]
Ok, propaganda is van alle tijden en iedereen maakt zich er schuldig aan. Toch, ik kijk iedere dag even John Sweeney's vlog. Wat me opvalt vandaag is hoe Kyiv eigenlijk nog gewoon een stad is. Auto's die van A naar B gaan, geen lucht alarmen, geen inslagen etc.
#KyivDiary Day 20
— John Sweeney (@johnsweeneyroar) 15 maart 2022
Reasons to be cheerful:
The Ides of March not a good day for Caesar.
The Russian army advance has stopped.
A Russian TV producer interrupted a live show to show a banner: "No War".
Vladimir Putin is in trouble. pic.twitter.com/frj0F1fjB3
Zoals ik het sentiment in Oekraine nu proef bij verschillende vrienden en familie is dit een no-go. Met andere woorden, Zelenskyy zal dit niet verkocht krijgen aan z'n eigen bevolking, mocht ie het al willen. Ze hebben daar echt het gevoel aan het winnen te zijn en willen dan ook alles terug. Daarnaast heb ik nog nooit in zo weinig tijd zoveel haat jegens een andere natie zien ontstaan (logisch uiteraard). Ze gunnen die Russen helemaal niets, behalve een langzame pijnlijke dood.ErikT738 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:34:
[...]
Als hij nu stopt kan hij de Krim en die twee republiekjes waarschijnlijk wel behouden, misschien zelfs met hier en daar een extra stukje grondgebied afhankelijk van hoe de pet van de bevolking daar staat en wat hun aantallen zijn. Waarschijnlijk is dit alleen niet genoeg voor Putin.
Dat betekent, stam + t .
Weet ik dat van mij was ook ironisch. Ik vind alleen dat er zoveel haantjes tegenwoordig een andere reaguurder negatief willen kleinere. Hij had beter de info kunnen geven wat er wel qua religie aan de hand is in dat land.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:36:
[...]
Dat was een ironische vraag. Ironie is ook op te zoeken in Google
Het voordeel van de leugens over de oorlog is dat Putin niet hoeft te winnen. Hij kan vandaag zijn troepen terugtrekken en beweren dat de doelen behaald zijn en dat verdere “demilitarisering” en “denazificatie” niet nodig is. Hij heeft zich immers nooit openlijk op concrete doelen vastgelegd.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:15:
[...]
kyiv is de/een "geboortestad" van de russen, dat plat bombaderen is niet handig (historische waarde) maar nieuwere wijken zijn dat niet .the-edge schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:38:
Ok, propaganda is van alle tijden en iedereen maakt zich er schuldig aan. Toch, ik kijk iedere dag even John Sweeney's vlog. Wat me opvalt vandaag is hoe Kyiv eigenlijk nog gewoon een stad is. Auto's die van A naar B gaan, geen lucht alarmen, geen inslagen etc.
[Twitter]
Tja vanalles
Enige probleem is wel dat juist het oosten van Oekraine voor Rusland het sterkste front is. Het nadeel van supply lines voor rusland speelt daar veel minder denk ik, op de krim en donbass dan. Maar goed, misschien dat wanneer alles boven Kiev teruggedrongen is, dat ook ruslands weerstand in het oosten een stuk minder zal zijn. Hoe dan ook lijkt het mij een lastige campagne..Apache4u schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:39:
[...]
Zoals ik het sentiment in Oekraine nu proef bij verschillende vrienden en familie is dit een no-go. Met andere woorden, Zelenskyy zal dit niet verkocht krijgen aan z'n eigen bevolking, mocht ie het al willen. Ze hebben daar echt het gevoel aan het winnen te zijn en willen dan ook alles terug. Daarnaast heb ik nog nooit in zo weinig tijd zoveel haat jegens een andere natie zien ontstaan (logisch uiteraard). Ze gunnen die Russen helemaal niets, behalve een langzame pijnlijke dood.
Deze had ik nog niet gezien (of gemist) maar interessant militaire analyse van mogelijke Russische strategie:
https://ondiplomacywarfar...id=Izt&target_type=answer
“ The invasion of Ukraine in 2022 is the escalation of what started in 2014 with Putin wanted to reconnect Crimea with Russia proper closing the Sea of Azov corridor
In my opinion this was possibly the very main strategic objective of the war. The objective was largely achieved by the 12/03/2022.
Putin knew perfectly well that he could not have taken the Sea of Azov corridor without triggering a war with the Ukraine and therefore he also attacked other parts of the Ukraine to divert enemy forces and to gain Ukrainian territory especially around the border with Russia.
This for two reasons:
to create a buffer zone around the Russia-Ukraine border in anticipation of the Ukraine joining NATO at some point in the future
to occupy as much land as possible to be ceded back to the Ukraine during negotiations.
The campaign around Kyiv would serve to shorten the war by cutting out the capital from Western reinforcement. It will be vital for Russian forces to capture all airports so that re-supply could not be flown in Berlin Airlift style.”
“ The invasion of Ukraine in 2022 is the escalation of what started in 2014 with Putin wanted to reconnect Crimea with Russia proper closing the Sea of Azov corridor
In my opinion this was possibly the very main strategic objective of the war. The objective was largely achieved by the 12/03/2022.
Putin knew perfectly well that he could not have taken the Sea of Azov corridor without triggering a war with the Ukraine and therefore he also attacked other parts of the Ukraine to divert enemy forces and to gain Ukrainian territory especially around the border with Russia.
This for two reasons:
to create a buffer zone around the Russia-Ukraine border in anticipation of the Ukraine joining NATO at some point in the future
to occupy as much land as possible to be ceded back to the Ukraine during negotiations.
The campaign around Kyiv would serve to shorten the war by cutting out the capital from Western reinforcement. It will be vital for Russian forces to capture all airports so that re-supply could not be flown in Berlin Airlift style.”
Het kan zeker wel helpen voor moraal en beeldvorming, zowel in Oekraïne als in Rusland.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:34:
[...]
En wat helpt dit op het grote plaatje? Hierboven al gemeld: wensdenken dat Ukraine kan winnen van Rusland (zonder dat wij actief mee gaan doen in een WW3 conflict en Rusland in hun hok terug meppen).
Het kost alleen maar extra tijd. Zolang er geen realistische optie is dat putin wordt afgezet door z’n eigen mensen, en daar lijkt het niet op want alle touwtjes nog steeds stevig in handen, dan beweegt dit toch nergens naartoe, behalve naar een Pyrrusoverwinning voor Ukraine (en Rusland dan ook direct).
Ik snap dat we graag de underdog zien winnen, maar ik mis echt het grote plaatje in onze “westerse” strategie. Sancties treffen alleen de gewone Russische burgers, elite zit allang in crypto in oliestaten, dat was vanaf dag 1 al obvious, zelfs voor een leek als ondergetekende. En onze leiders die bellen met Putin en dan terugkomen met “tja hij wil niet stoppen en wil heel Ukraine”.
Dus: welke incentive geven we Putin om met opgeheven hoofd te stoppen met Ukraine kapot te bombarderen?
Soldaatje nummer zoveel die dood is, kan relatief veel makkelijker "onder de pet" gehouden worden dan het wegvallen van hooggeplaatste militairen. Daardoor kan dit aan beide kanten ook invloed hebben op de moraal; negatief aan Russische kant, positief aan Oekraïense kant.
Natuurlijk zal zo'n geval op zichzelf weinig invloed hebben, maar als dit steeds vaker gebeurd stapelt het toch op voor beeldvorming & moraal.
Over jde "incentive" voor Putin, moeten we hem die zeker niet geven om te kunnen stoppen "met opgeheven hoofd". We moeten hem juist de incentive geven om te stoppen nu het nog kan terwijl de verliezen aan "zijn" kant nog te overzien zijn. D.m.v. de sancties en het blijven leveren van ondersteuning aan Oekraïne, maar wat mij betreft zou ingrijpen voordat er niets meer overblijft van het land ook een reële optie moeten zijn. In ieder geval zouden we die optie niet (zoals tot nu toe gedaan is) bij voorbaat uit moeten sluiten, zolang dat wel het geval is geeft je Putin het idee dat hij ongestoord zijn gang kan blijven gaan.
Dit zijn de pro-Poetin-adviseurs van Thierry Baudet
Eigenlijk weinig nieuws behalve dat men hem uit wil sluiten van belangrijk insider nieuws ivm vermeende banden. Maar het staat wel weer op de voorpagina van Nu.nl.
Het nieuws van de mysterieuze raketten en de medewerkster Ch 1 is al gepost
En de medewerkster van Ch 1 is een heldin. Die wil ik eren, die mogen we niet vergeten. Want dit gaat verstrekkende gevolgen voor haar hebben..
Eigenlijk weinig nieuws behalve dat men hem uit wil sluiten van belangrijk insider nieuws ivm vermeende banden. Maar het staat wel weer op de voorpagina van Nu.nl.
Het nieuws van de mysterieuze raketten en de medewerkster Ch 1 is al gepost
En de medewerkster van Ch 1 is een heldin. Die wil ik eren, die mogen we niet vergeten. Want dit gaat verstrekkende gevolgen voor haar hebben..
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Met “opgeheven hoofd” bedoel ik eigenlijk: hoe kan hij het aan zichzelf en aan het Russische volk verkopen dat ze stoppen met “Ukraine bevrijden”. Ik weet het, het is extreem semantisch, en putin kan alles vertellen wat hij wil, maar net zoals de Ukrainers een overeenkomst moeten kunnen verkopen, moet Putin dat ook.stefanass schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:48:
[...]
Het kan zeker wel helpen voor moraal en beeldvorming, zowel in Oekraïne als in Rusland.
Soldaatje nummer zoveel die dood is, kan relatief veel makkelijker "onder de pet" gehouden worden dan het wegvallen van hooggeplaatste militairen. Daardoor kan dit aan beide kanten ook invloed hebben op de moraal; negatief aan Russische kant, positief aan Oekraïense kant.
Natuurlijk zal zo'n geval op zichzelf weinig invloed hebben, maar als dit steeds vaker gebeurd stapelt het toch op voor beeldvorming & moraal.
Over jde "incentive" voor Putin, moeten we hem die zeker niet geven om te kunnen stoppen "met opgeheven hoofd". We moeten hem juist de incentive geven om te stoppen nu het nog kan terwijl de verliezen aan "zijn" kant nog te overzien zijn. D.m.v. de sancties en het blijven leveren van ondersteuning aan Oekraïne, maar wat mij betreft zou ingrijpen voordat er niets meer overblijft van het land ook een reële optie moeten zijn. In ieder geval zouden we die optie niet (zoals tot nu toe gedaan is) bij voorbaat uit moeten sluiten, zolang dat wel het geval is geeft je Putin het idee dat hij ongestoord zijn gang kan blijven gaan.
Verwijderd
Opmerkelijk:
Bron: https://www.theguardian.c...rs-travel-to-kyiv-ukrainePolish, Czech and Slovenian prime ministers travel to Kyiv
The prime ministers of Poland, the Czech Republic and Slovenia are travelling to meet Volodymyr Zelenskiy in Kyiv even as pre-dawn Russian shelling killed more civilians in an apartment building in Ukraine’s capital.
In statements from their respective capitals, the three leaders said they would be offering their support to Ukraine’s president as representatives of the other 24 EU heads of state and government.
The move by Poland’s Mateusz Morawiecki, his Czech counterpart, Petr Fiala, and Slovenia’s Janez Janša was said to be an attempt to bolster Ukraine in its fight for its sovereignty. They will also meet the Ukrainian prime minister Denys Shmyhal.
Fiala tweeted: “The aim of the visit is to express the European Union’s unequivocal support for Ukraine and its freedom and independence.
“At the same time, we will present a broad package of support for Ukraine and its citizens during the visit. The international community has also been informed of this visit by international organisations, including the United Nations.”
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2022 10:55 ]
Heeft iemand haar adres dan stuur ik een kaartje met stroopwafelsjan390 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:36:
[...]
Ze zit momenteel in de Lefortovo gevangenis in Moskou

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Als iemand de suggestie doet om de paus langs te sturen lijkt het me vooral handig als diegene zelf even uitzoekt of het een nuttige suggestie is.Thombias schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:40:
[...]
Weet ik dat van mij was ook ironisch. Ik vind alleen dat er zoveel haantjes tegenwoordig een andere reaguurder negatief willen kleinere. Hij had beter de info kunnen geven wat er wel qua religie aan de hand is in dat land.
Het naar eigen volk "met opgeheven hoofd" zal inderdaad niet zo moelijk zijn.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Met “opgeheven hoofd” bedoel ik eigenlijk: hoe kan hij het aan zichzelf en aan het Russische volk verkopen dat ze stoppen met “Ukraine bevrijden”. Ik weet het, het is extreem semantisch, en putin kan alles vertellen wat hij wil, maar net zoals de Ukrainers een overeenkomst moeten kunnen verkopen, moet Putin dat ook.
Maar dat is - denk ik - voor Putin niet genoeg. Hij zal ook internationaal gezien geen gezichtsverlies willen, maar wil er juist internationaal gezien "sterker" uit komen dan voorheen.
Ik zie die off ramp ook niet. Maar inmiddels vraag ik me af of we dit stadium niet allang gepasseerd zijn. Het is vrij zwart-wit, de Russische staat is onze vijand. Dus volgens mij eindigt dit pas met de vernietiging van de Oekraïense staat, of de Russische. En ik hoop op dat laatste, en hoop dat we er alles aan doen om daarvoor te zorgen.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Met “opgeheven hoofd” bedoel ik eigenlijk: hoe kan hij het aan zichzelf en aan het Russische volk verkopen dat ze stoppen met “Ukraine bevrijden”. Ik weet het, het is extreem semantisch, en putin kan alles vertellen wat hij wil, maar net zoals de Ukrainers een overeenkomst moeten kunnen verkopen, moet Putin dat ook.
Zit zeker wat in.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:46:
Deze had ik nog niet gezien (of gemist) maar interessant militaire analyse van mogelijke Russische strategie:
This for two reasons:
Rusland heeft de Krim, de Donbas (hier zitten veel grondstoffen), en de dreiging op grote steden plus hoofdstad. Maar dat zijn dan drukmiddelen. We hebben gezien wat er met grote steden gebeurt. Kyiv is nog gespaard gebleven. Het zou ook een tweedeling creëren qua impact/slachtoffers. Ze gaan ook niet echt richting Odessa. En de meeste voortgang was in het zuiden. Noorden was dan afleiding, noord-oosten eigenlijk ook. Dure prijs gezien slachtoffers, schade, sancties. Is het het waard geweest? Hij kon ook niet terug na een paar dagen.
Trouwens ook stukmaken van de dam past ook in dit plaatje.
Nee. Beide partijen zijn all-in gegaan: Putin wil én Kiev, én Lviv. Zelensky wil én de Krim, én de Donbass.ErikT738 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:34:
Als hij nu stopt kan hij de Krim en die twee republiekjes waarschijnlijk wel behouden, misschien zelfs met hier en daar een extra stukje grondgebied afhankelijk van hoe de pet van de bevolking daar staat en wat hun aantallen zijn. Waarschijnlijk is dit alleen niet genoeg voor Putin.
Niet zozeer Zelensky zelf, maar de bevolking, die nu goed in de wapens zitten, herinneren zich dat er nog een rekening te vereffenen is.
Heel simpel: Putin aanbieden dat hij, zijn familie en zijn fortuin vrijgeleide naar een zonnig, westers oord krijgen.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:34:
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Ik zou dan niet reageren als ik jouw was maar hem voorzien van jouw wijsheid. Een ironische bitch reactie heeft hij niet wat aan.MikeyMan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:55:
[...]
Als iemand de suggestie doet om de paus langs te sturen lijkt het me vooral handig als diegene zelf even uitzoekt of het een nuttige suggestie is.
Bijvoorbeeld:
De paus zou niet zoveel uithalen...
[Embed: https://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Ukraine]
Richting Odessa is nu gelukkig nog geen sprake van (Gelukkig, daar zit mijn schoonfamilie).Jerie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:58:
[...]
Zit zeker wat in.
Rusland heeft de Krim, de Donbas (hier zitten veel grondstoffen), en de dreiging op grote steden plus hoofdstad. Maar dat zijn dan drukmiddelen. We hebben gezien wat er met grote steden gebeurt. Kyiv is nog gespaard gebleven. Het zou ook een tweedeling creëren qua impact/slachtoffers. Ze gaan ook niet echt richting Odessa. En de meeste voortgang was in het zuiden. Noorden was dan afleiding, noord-oosten eigenlijk ook. Dure prijs gezien slachtoffers, schade, sancties. Is het het waard geweest? Hij kon ook niet terug na een paar dagen.
Dit heeft meerdere redenen;
Odessa zou van minimaal 2 kanten gelijktijdig aangevallen moeten worden; vanaf zee, en vanaf de oostkant.
Aan de oostkant staat de opmars redelijk stil, bij Mikolaev; Daar is ook de brug die de stad verbindt met Odessa opgeblazen, en in Mikolaev zelf wordt weinig vooruitgang geboekt.
Vanaf zee zijn er meerdere verkennende landingspogingen geweest, maar afgeblazen. Mede door het weer, maar ook op zee zijn er tegenslagen geweest (Russisch schip gezonken nadat het binnen afweer-bereik was gelokt door kleine Oekraïense vaartuigen), waarna de 11 oorlogsschepen (bron: mijn schoonvader met verrekijker
Verder is er een mogelijkheid dat indien men Odessa daadwerkelijk aan wil vallen en insluiten, er ook Russische troepen vanuit Transnistrië (Moldavië) op zouden rukken, maar vanuit die kant is het tot nu toe stil gebleven. Waarschijnlijk omdat men vermoed dat zodra de Russische troepen vanuit die kant zouden binnenvallen, Transnistrië kwestbaar achtergelaten moet worden.
De focus richting Odessa is waarschijnlijk pas in beeld als de landverbinding tussen de Krim en Donbass veiliggesteld is.
[ Voor 3% gewijzigd door stefanass op 15-03-2022 11:08 . Reden: zin toegevoegd ]
Als wij dit kunnen bedenken, wat is dan de route die we moeten aflopen om Putin deze exit te laten nemen? Dat is essentieel om de zaak te de-escaleren. Hoe we die exit onderhandelen is een tweede, maar hij moet wel eerst gedacht zijn. Nu lees ik eigenlijk niks over zo’n optie.stefanass schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:56:
[...]
Het naar eigen volk "met opgeheven hoofd" zal inderdaad niet zo moelijk zijn.
Maar dat is - denk ik - voor Putin niet genoeg. Hij zal ook internationaal gezien geen gezichtsverlies willen, maar wil er juist internationaal gezien "sterker" uit komen dan voorheen.
Je begint natuurlijk niet met je droom te verwezenlijken, en daarbij gelijk een escape in te bouwen. De exit strategie van Rusland is heel duidelijk, breek met Poetin. Zet hem buitenspel, op welke manier dan ook (al is dat met biljoenen in EUR/USD verbannen naar een comfortable stukje aarde). De exit strategie voor Poetin, nee die bestaat niet meer, als daar al überhaupt op enig moment de laatste decennia over is nagedacht.olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:15:
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik heb al eerder aan St. Helena gedacht...unclero schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Heel simpel: Putin aanbieden dat hij, zijn familie en zijn fortuin vrijgeleide naar een zonnig, westers oord krijgen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: