De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.225 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

bulle bas schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:30:
[...]

RU moet wel in een heel suïcidale mood zijn willen ze ook maar een Flevoland nog gaan aanvallen. Ik zou nog kunnen bedenken dat RU extra bargaining chips zoekt, maar dan nog lijkt het me onlogisch. RU moet echt oppassen dat het in UA niet gewoon verslagen gaat worden.
Ja, die gangsters uit Lelystad moet je niet tegen je hebben :+

Verder eens, ik denk dat een verdere uitbreiding van het front een zelfmoord is voor het politieke wereldtoneel, voor zover de huidige situatie dat niet al is.

[ Voor 15% gewijzigd door ACID-dude op 13-03-2022 00:33 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Robkazoe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:25:
[...]

Ben dan wel benieuwd als er een tweede front komt, of andere landen dan geen bloed ruiken. Rusland wankelt al behoorlijk. De invasie van Oekraïne verloopt moeizaam. Zal er ondertussen niet een plan liggen van navo landen of andere democratische landen om in te grijpen?

En zo nee, dan gaan landen als Finland, Georgië en Japan denk ik wel hun kans grijpen om hun disputed lands terug te claimen. Een betere/makkelijkere kans krijgen ze waarschijnlijk niet.
neen, dit is geen hoi4 he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
HEY_DUDE schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:20:
[...]

Dat zou wel een ontwikkeling zijn. De VS was net langs Iran en Venezuela geweest om te bedelen voor olie. Dit om de Russische import te vervangen. Dit staat dan niet los van elkaar.
Bedelen? En zoiets gebeurd wel meer in die regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
k995 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:36:
[...]

neen, dit is geen hoi4 he
Ja bedelen

Misschien staat het dan los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 15:19
Ik zie nu steeds meer berichten dat Iran een Amerikaans consulaat in Irak aan het aanvallen is met raketten. De betrouwbaarheid kan ik niet achterhalen omdat het allemaal lokale berichten zijn.

Vraag me wel af of dit niet steeds meer een conflict wordt in de hele wereld waar landen dingen gaan doen die ze zonder dit conflict misschien niet gedaan zouden hebben.

Spannende tijden.
No way in hell would the government of Iran attack the U.S. consulate in Ebril, at a time when the U.S. is looking to buy more Iranian oil. Everyone take a deep breath until we find out what this really is. Also, the U.S. says no U.S. personnel died in the attack.

[ Voor 26% gewijzigd door RedHat op 13-03-2022 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
bulle bas schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:17:
Hoe ga je daar in hemelsnaam een functionerende maatschappij van maken, als de boel daar straks definitief ontploft. De auteur van jouw draadje verwacht dat het nieuwe systeem anders geënt zou zijn. Daarin lees ik dus een andere verhouding staatsveiligheidsdiensten <> leger.
Dat lijkt me ook een lastige te gaan worden.
En weer valt de parallel op met de ontwikkeling die wij in het westen meemaken met ongeremde marktspelers, politici die roepen om regeltjes op te heffen, en waar onze toezichtsinstanties ook kort gehouden worden.
Mede door dit, geheel het goede voorbeeld geven kunnen we ook niet, we hebben onze eigen soort oligarchen gekweekt en lijken ook niet of moeilijk in staat om hier weerstand aan te bieden en effectief in te grijpen. Dus of en hoe wij er bij zouden kunnen helpen dat de verhoudingen daar beter worden en het niet blijft wat het is, of na een verandering weer gelijk terugvalt, ik zie het niet echt.
En met dat ook de export daar van over de grens naar ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RedHat schreef op zondag 13 maart 2022 @ 01:01:
Ik zie nu steeds meer berichten dat Iran een Amerikaans consulaat in Irak aan het aanvallen is met raketten. De betrouwbaarheid kan ik niet achterhalen omdat het allemaal lokale berichten zijn.

Vraag me wel af of dit niet steeds meer een conflict wordt in de hele wereld waar landen dingen gaan doen die ze zonder dit conflict misschien niet gedaan zouden hebben.

Spannende tijden.
Zou maar zo kunnen, NATO / Amerikanen tot het maximum oprekken in het aandacht vragen in alle wereldlijke "theaters" waar wat speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 15:19
gekkie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 01:05:
[...]

Zou maar zo kunnen, NATO / Amerikanen tot het maximum oprekken in het aandacht vragen in alle wereldlijke "theaters" waar wat speelt.
Mocht het waar zijn, dan moet Amerika wel wat gaan doen om te voorkomen dat Amerika het lachertje van de klas wordt en dat er meer provocerende gebeurtenissen gaan volgen. Immens complex wordt dit als dit zo blijft doorgaan voor Amerika en de NAVO als iedereen maar wat gaat doen. Het is al complex, het lijkt wel of Amerika door het Midden Oosten (of beter gezegd Biden) getest wordt. Moet dit wel waar zijn natuurlijk, dat is even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
RedHat schreef op zondag 13 maart 2022 @ 01:13:
[...]

Mocht het waar zijn, dan moet Amerika wel wat gaan doen om te voorkomen dat Amerika het lachertje van de klas wordt en dat er meer provocerende gebeurtenissen gaan volgen. Immens complex wordt dit als dit zo blijft doorgaan voor Amerika en de NAVO als iedereen maar wat gaat doen. Het is al complex, het lijkt wel of Amerika door het Midden Oosten (of beter gezegd Biden) getest wordt. Moet dit wel waar zijn natuurlijk, dat is even afwachten.
Veel berichten spreken ook over 'near US base' en 'near US consulate'. Eerst maar eens afwachten wat het doel was / waar de raketten zijn geland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Melitopol heeft een nieuwe burgemeester:
Volgens regionale autoriteiten is er een nieuwe burgemeester aangesteld in de Oekraïense stad Melitopol. De democratisch gekozen burgemeester, Ivan Fedorov, werd vrijdag door bewapende mannen ontvoerd en in de separatistische regio Luhansk beschuldigd van terrorisme. Zelensky vroeg Poetin zaterdag om Fedorov officieel vrij te laten. "Het is een misdrijf tegen de democratie", beargumenteerde hij.

De nieuwe burgemeester zou Galina Danilchenko zijn. Zij maakte deel uit van de gemeenteraad. In een televisietoespraak zegt ze dat haar belangrijkste taak is "om de nodige stappen te zetten om de stad weer terug naar normaal te krijgen".

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

XWB schreef op zondag 13 maart 2022 @ 01:18:

[...]
Het "nieuwe" normaal dan waarschijnlijk. Het is iets wat we eerder hebben gezien natuurlijk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54

[...]
Een niet gekozen burgemeester? Lijkt Nederland wel :+

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:27:
[...]

Okee wellicht was het een beetje te kort door de bocht maar ik heb juist al zeker 10 jaar geen twitter meer aangeraakt omdat het gewoon overspoeld werd door onopgeleide blaaskaken die overal naar boven komen en maar wat onzin riepen. Dus als ik iets van Twitter zie ben ik bij voorbaat zeer sceptisch :) Ik vind twitter altijd al het afvoerputje van het internet juist omdat de korte berichten een serieuze inhoudelijke discussie onmogelijk maken. Dat zie je er ook aan af doordat de berichten die wel interessant zijn bijna altijd opgedeeld zijn in enorm veel stukken. (En het feit dat inhoudsloze figuren zoals Trump er op floreren versterkt dat gevoel alleen maar).

Ik zie social media een beetje als een verhouding pareltje:shit. Twitter hangt door zijn korte berichten enorm laag in deze verhouding (je moet door extreem veel shit heenwaden om een pareltje tegen te komen). Facebook was altijd redelijk totdat ze met algoritmes begonnen die je proberen te feeden wat ze denken dat je interessant vindt. Dat kunnen ze totaal niet. Op Reddit (zeer afhankelijk van welke subreddit!) en bijvoorbeeld Hacker News ligt deze verhouding een stek hoger dus daar haal ik tegenwoordig mijn nieuws vandaan.

Maar ik kijk er dus al 10 jaar niet meer op en heb ook geen account dus ik kan gelinkte dingen ook niet meer compleet lezen (dan krijg ik een melding dat ik in moet loggen). Dus wellicht ben ik in dit geval te sceptisch.

Een voorbeeldje trouwens over een twitter thread die heel erg interessant is en het hele gebeuren zeer precies voorspeld heeft (alleen niet hoe ver Putin wou gaan): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527

Ik herkende die naam wat beter omdat ik in de cybersecurity werk vandaar dat ik er meer waarde aan hechtte toen ik het gelinkt zag op een andere site (volgens mij hacker news). Maar hij heeft deze oorlog daar zeer goed voorspeld. Maar daar zie je dus ook weer dat opdelen in tientallen berichten.
Je kunt op Twitter mensen volgen die interessant zijn en mensen die dat niet zijn kun je blocken. Ook kun je met bijvoorbeeld Nitter alles lezen zonder in te loggen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Ben dan wel benieuwd als er een tweede front komt, of andere landen dan geen bloed ruiken. Rusland wankelt al behoorlijk. De invasie van Oekraïne verloopt moeizaam. Zal er ondertussen niet een plan liggen van navo landen of andere democratische landen om in te grijpen?
Ik denk dat het wel mee valt met het wankelen, het gaat zeker niet van een leien dakje maar ik merk ook dat de meeste nieuwsfeiten die ons bereikt afkomstig is van Oekraïense bronnen en die zijn niet gebaat om militaire verliezen aan hun kant te melden, behalve zo nu en dan het aantal gesneuvelde Oekraïense soldaten samen met een Russisch aantal dat 10 keer hoger zou liggen. Ik denk dat de Oekraïners goed partij geven maar dat we nog maar aan het begin staan van de oorlog.

Ik weet niet of je deze expert wat dit betreft al te serieus moet nemen. Ik weet niet in welke context dit gezegd is, mogelijk als de NAVO zou besluiten zich in het conflict te mengen? In zo'n geval zijn de Baltische staten een doelwit maar Polen zou een paar maten te groot zijn. Maar dan hebben we het dus over een derde wereldoorlog waarbij de inzet van kernwapens reëel is. Het is speculeren maar het kan ook bedoelt zijn ter afschrikking om Rusland niet verder in het nauw te duwen.
En zo nee, dan gaan landen als Finland, Georgië en Japan denk ik wel hun kans grijpen om hun disputed lands terug te claimen. Een betere/makkelijkere kans krijgen ze waarschijnlijk niet.
Dat zie ik niet gebeuren, Die gaan zich niet bemoeien met zo'n oorlog waarbij de tegenreactie onvoorspelbaar kan zijn. Want in zo'n geval is het voortbestaan van Rusland in gevaar en dan zal het Russisch beleid zijn dat alles geoorloofd is om de landsgrenzen te verdedigen. Overigens is er geen betwist gebied met Finland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sampoo schreef op zondag 13 maart 2022 @ 03:10:
[...]

Overigens is er geen betwist gebied met Finland.
Alleen maar omdat de Finnen gedwongen zijn om hun aanspraken op die gebieden op te geven.

Wikipedia: Karelian question

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sampoo
  • Niet online
downtime schreef op zondag 13 maart 2022 @ 03:42:
[...]

Alleen maar omdat de Finnen gedwongen zijn om hun aanspraken op die gebieden op te geven.

Wikipedia: Karelian question
Het komt zelden voor dat aanspraken op gebied vrijwillig en voor niets worden opgegeven. Mexico is ooit gedwongen om wat nu Texas, California, New Mexico en Nevada is op te geven. Duitsland is ooit gedwongen om Danzig en later Oost-Pruisen op te geven. Je kunt eindeloos zo door gaan. Finland claimt op dit moment geen enkel gebied dat Rusland als het zijne ziet. Dat er Finnen zijn die gebied terug willen hebben is zoiets als Duitsers die Alsace Lorraine terug willen hebben. Die zijn er vast maar de staat claimt dat gebied niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die berichten over herovering van Volnovakha lijken voorbarig te zijn geweest, volgens The Guardian (@2.40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:17
[...]

Het is natuurlijk interne propaganda, het is niet mensen juist informeren, maar sfeer creëren. Dus nee ik verwacht niet dat ze dit daadwerkelijk op korte termijn gaan doen.

Dit zou meerdere doelen kunnen hebben:

Afleiden van de huidige situatie, van kijk hier we zouden in theorie ook dit kunnen doen! Maar doen we niet, braaf hè.

Bevolking klaarstomen voor de situatie dat het escaleert naar een ueber invasie, je wilt immers zoveel mogelijk van de 144 miljoenen mensen support.

Oorlog bespreekbaar maken en bagaliseren alsof het om het weer gaat.

Mijn theorie is simpelweg dat hij intern van speciale operatie af wilt en officieel een offensief wilt beginnen zodat hij aan die 900K man kan komen om deze oorlog te voeden. Alles daarna is een full out blown war om het oude rijk te herstellen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:36
Eens zien of de Russen echt daad bij het woord voegen en een wapenlevering uit de lucht schieten richting lviv. Dat lijkt me wel een escalatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
unclero schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:51:
[...]

Dat is wel Rusland's eigen hoor. Ik haalde al de Russische admiraal aan, die zich tijdens de Japans-Russische oorlog beklaagde dat de helft van zijn manschappen niets wisten, en de andere helft het geleerde een dag later weer vergeten was.

Tsaar Peter de Grote kon de stuitende domheid van de adel (er ene met één vuistslag bewusteloos slaan, noemde hij een "vriendelijke berisping") aan zijn hof op een gegeven moment niet meer aan zien, en verhief toen zijn Afrikaanse bedienden maar tot de adelstand.

De Russen zelf menen dat de reden dat in hun land nu eenmaal de achterlijkheid van de daken druipt, te vinden is in de Mongoolse overheersing: de Mongolen eisten belasting in de vorm van geld en slimme en/of kundige mensen. Hierdoor - aldus Russische sociologen - kwam het dat de Rus al vanaf een jonge leeftijd geleerd was vooral niet te slim over te komen, om te voorkomen dat zijn landheer ideeën kreeg.

[...]

Ik ben het er mee eens dat Oekraïne er nog lang niet klaar voor is, daar zij er psychisch en economisch nog niet volgroeid zijn.
Echter, na de oorlog zouden de oligarchen nog wel eens hard nodig kunnen zijn. Voor een wederopbouw is geld nodig, én kennis van handelsstromen enzovoorts. Dat geld en die kennis zit simpelweg bij de oligarchen. Kijkt u maar eens na WO2 hoe de yakuza in Japan een aanjager was in de wederopbouw. Of de maffia in Italië. enz.

[...]

De 'macht' zit 'm in kompromat. De wetenschap dat u, als aspirerende oligarch, enkel de mensen onder u en de mensen naast u in de gaten moet houden. Want zij weten allemaal waar uw huis staat en waar uw kinderen naar school gaan. De enige reden dat zij (nog) niets met die informatie doen is omdat u wordt beschermd door degene boven u. Om die bescherming te behouden, moet u klusjes opknappen. Des te vuiler, des te beter de bescherming. Echter. Degene boven u beslist nauwelijks iets. Die zegt hooguit wel eens dingen als "het zou zo fijn zijn als die Armeense vastgoedinvesteerder eens níet lonkend kijkt naar míjn torenflats". Dan is het aan al diegenen onder hem om dan initiatief te tonen en daar iets aan te gaan doen. Des te creatiever de oplossing, des te meer u in het gevlei komt bij degene boven u. Maar bedenk wel: des te hoger u komt, des te hoger het raam dat voor u opengezet gaat worden als u een misstap begaat.

[...]

Tsja, Resource Curse/Hollandse Ziekte.
De Hollandse ziekte is wat anders dan de Resources Curse dat even simpel gezegd Hoe meer grondtonen hoe minder democratie.

Wikipedia: Hollandse ziekte (economie)
De Hollands ziekte heeft wel met grondstoffen te maken maar is dat waneer nieuw ontdekte grondstoffen wil gaan verkopen. De verkoop zorgt dat je munt sterker wordt/ in waarde stijgt ten opzichte van andere landen. Waardoor je minder productie goederen exporteert en de werkgelegenheid daalt en daaruit voortkomende kosten en inkomsten derving groter dan is wat de extra verkoop van grondstoffen oplevert.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

[...]
Klein belangrijk verschil tussen nu.nl en NOS.nl: de Russen hebben de nieuwe burgemeester aangesteld.

Buiten dat is de bewoording 'lokale autoriteiten' in nieuw bezet gebied het toppunt van vaagheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:36
Net wat filmpjes gezien over die aanval op Erbil. Zijn Iran en Rusland eigenlijk dikke vriendjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:10:
Net wat filmpjes gezien over die aanval op Erbil. Zijn Iran en Rusland eigenlijk dikke vriendjes?
Ik kan me niet anders voorstellen dat dit rebellen zijn, Iran is namelijk in weer gesprek met de VS en andere over hun atoomprogramma's en eventuele verlichtingen op de sancties.

Het is juist Rusland die daar nu dwars lijkt te liggen omdat ze met extra eisen komen.

[ Voor 10% gewijzigd door marshallq op 13-03-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:10:
Rusland en Iran zijn twee bondgenoten van Syrië en vechten samen met het regime.

Iran en Rusland hebben in ieder geval één gezamenlijke vijand namelijk VS. Ze hebben volgens mijn onlangs nog samen met China een gezamenlijke marine oefening gedaan.

Of ze nu dikke vriendjes zijn vraag ik mij af maar een gedeelde vijand en belangen is al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:44:
[...]

Klein belangrijk verschil tussen nu.nl en NOS.nl: de Russen hebben de nieuwe burgemeester aangesteld.

Buiten dat is de bewoording 'lokale autoriteiten' in nieuw bezet gebied het toppunt van vaagheid.
Wanneer Oekraïne in 1991 hun socialistische bestuursorganisatie en processen zonder vast te houden aan legacy structure heeft vervangen heeft vervangen voor een modern liberaal/democratische bestuursorganisatie en processen. kan Rusland burgemeester vervangen wat ze willen alleen hebben burgemeester geen enkele beslissing bevoegdheid of hiërarchie over politie en gemeentelijke diensten en beleid.

Nu weet ik niet hoe Oekraïnes gemeentes in elkaar zitten en hoeveel heilige huisje er overeind zijn gebleven tijdens opbouw en herstructurering na de val van Rusland. Maar het lijkt mij juist in zoon jongen democratie dat gemeentes daar ook wel zo iets als een raad met gekozen leden hebben die wethouders in dienst hebben de stad/gemeente besturen. Het is vanuit de niet zo democratische landen een logische veel gemaakte denk fout dat de uiteindelijke bestuurlijke zegeschap bij de burgemeester zit.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
Bron: NOS
'Doden bij luchtaanval op militair trainingscentrum bij Poolse grens'

Russische troepen hebben in de buurt van Lviv een luchtaanval uitgevoerd op een militair trainingscomplex dat zo'n 30 kilometer van de Poolse grens ligt. Volgens de gouverneur van Lviv zijn daarbij negen mensen omgekomen en raakten er 57 gewond. Eerder werd gezegd dat er geen slachtoffers waren.

Er zouden tientallen raketten zijn afgevuurd. Getuigen melden dat er in de buurt van het trainingscentrum bij de plaats Yavoriv zwarte rookpluimen te zien zijn.

De militaire locatie genaamd 'International Peacekeeping and Security Center' wordt volgens Oekraïne gebruikt om de eigen strijdkrachten te trainen voor voornamelijk vredesmissies. In 2018 bracht een delegatie van de NAVO een bezoek aan het militaire centrum. Over het bezoek schreef de NAVO destijds: "Dit centrum belichaamt de geest van militaire samenwerking. De training die hier wordt gegeven, bereidt Oekraïense troepen voor op alle militaire samenwerkingsactiviteiten, internationale, multinationale en NAVO-oefeningen, evenals vredesmissies."

De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Oleksii Reznikov zegt dat er buitenlandse instructeurs werken in het militaire complex. Hij noemt de aanval in een tweet "een nieuwe terroristische aanslag op vrede en veiligheid nabij de EU-NAVO-grens." Hij eist opnieuw dat de NAVO het luchtruim boven Oekraïne afsluit.

Het bombardement op het trainingscomplex bij Yavoriv is de meest westelijke Russische aanval in Oekraïne tot dusver. Vannacht ging in Lviv het luchtalarm af waarna in de verte explosies te horen waren. Polen heeft nog niet gereageerd op de luchtaanval in de grensregio.
Ik hoorde dit in het nieuws van 9 uur maar zie het nog niet hier langskomen.

Verder is straks in Buitenhof de ambassadeur van Rusland te gast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

xbeam schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:49:
[...]

Wanneer Oekraïne in 1991 hun socialistische bestuursorganisatie en processen zonder vast te houden aan legacy structure heeft vervangen heeft vervangen voor een modern liberaal/democratische bestuursorganisatie en processen. kan Rusland burgemeester vervangen wat ze willen alleen hebben burgemeester geen enkele beslissing bevoegdheid of hiërarchie over politie en gemeentelijke diensten en beleid.

Nu weet ik niet hoe Oekraïnes gemeentes in elkaar zitten en hoeveel heilige huisje er overeind zijn gebleven tijdens opbouw en herstructurering na de val van Rusland. Maar het lijkt mij juist in zoon jongen democratie dat gemeentes daar ook wel zo iets als een raad met gekozen leden hebben die wethouders in dienst hebben de stad/gemeente besturen. Het is vanuit de niet zo democratische landen een logische veel gemaakte denk fout dat de uiteindelijke bestuurlijke zegeschap bij de burgemeester zit.
Wil je nu werkelijk een discussie starten over de legitimiteit? Want de legitimiteit van de nieuwe burgermeester komt waarschijnlijk uit de loop van een geweer. De rest is dan geneuzel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl

Retweeted door Saskia Dekkers.

[ Voor 90% gewijzigd door martwoutnl op 13-03-2022 09:44 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

martwoutnl schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:40:
Ik twijfel erg of je een dergelijke regime überhaupt een platform moet geven.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:44:
[...]

Ik snap inderdaad geen snars van deze actie, als hij net zoals Lavrov even lekker propaganda gaat spuien is het kwaad alweer geschied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het is op zich wel goed om de kille onmenselijkheid van de Russische regering te laten zien.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik ben benieuwd naar een samenvatting van buitenhof straks. Ga daar zelf niet naar zitten kijken, maar ik hoop dat de interviewer hem fileert. Je weet vantevoren dat dit geen echt gesprek gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
martwoutnl schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:40:
Bron: NOS

[...]

Ik hoorde dit in het nieuws van 9 uur maar zie het nog niet hier langskomen.

https://liveuamap.com//en...and-60-wounded-in-russian

Lviv Governor: 9 killed and 60 wounded in Russian raids on the Yavoriv military base

Is volgens mij ook een basis die gebruikt werd om samen met de navo te trainen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Nee dat denk ik niet, maar wellicht komt het voort uit een gedachte dat onze journalistiek dat kritisch kan bevragen of nog erger die gene zelf kan overtuigen, ondanks dat het resultaat doorgaans geheel anders is, zeker met onze vermeende "objectieve" journalistiek, die ik misschien eerder wat apathisch zou noemen in de werkwijze.

Het "hoogst" haalbare lijkt mij dat mensen bevestigd gaan worden dat zo'n ambassadeur eigenlijk alleen maar propaganda weet te verspreiden, maar dat levert dus niets op wat we nog niet wisten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martwoutnl
Mektheb schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:56:
[...]
Is volgens mij ook een basis die gebruikt werd om samen met de navo te trainen
Dat las ik ook in de media. Is het gebruikelijk dat de NAVO mensen traint op een basis in een niet-NAVO-land?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

RoD schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:56:
Ik ben benieuwd naar een samenvatting van buitenhof straks. Ga daar zelf niet naar zitten kijken, maar ik hoop dat ze interviewer hem fileert. Je weet vantevoren dat dit geen echt gesprek gaat worden.
Over het algemeen worden dezelfde punten eindeloos herhaald:

-Whatabout Irak, Servië, Afghanistan
-De Donbas wordt al jaren gebombardeerd, dat is veel erger dan wat er nu gebeurt
-Nazi Azov bataljon zit achter alle burgerdoden

De 'er is helmaal geen invasie' ontkenning zal denk ik niet meer gebruikt worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
martwoutnl schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Dat las ik ook in de media. Is het gebruikelijk dat de NAVO mensen traint op een basis in een niet-NAVO-land?
Ja volgens mij in dit geval wel, we zijn al een tijd bezig Oekraïne up to date te brengen sinds 2014.

YouTube: Ukraine holds large scale joint military drill with US forces, NATO ...
Bijvoorbeeld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:29

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]

Ik twijfel nog harder of we ze uberhaupt hier in het land moeten laten zitten. We kunnen de ambassade ook gebruiken om vluchtelingen in te huisvesten. Russische relaties zullen de komende jaren toch k#t zijn dus laten we de grond dan zelf, nuttig, in gebruik nemen.

Wil men niet weg dan huren we een paar Ierse vrachtwagenchauffeurs :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Bever!

3

De_Bastaard schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:30:
Eens zien of de Russen echt daad bij het woord voegen en een wapenlevering uit de lucht schieten richting lviv. Dat lijkt me wel een escalatie?
Er wordt niks over lucht aangevoerd naar ukraine, dat gaat naar de oostgrens van eu gebied en dan via land de grens over

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 20:51
We beginnen dus hetzelfde patroon te zien als in Donetsk en Luhansk in 2014/2015. Onwelwillige politici, journalisten en mondige burgers verdwenen plotseling, slechts een handvol werd (zwaarverminkt) dood terug gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Rusland en Iran zijn twee bondgenoten van Syrië en vechten samen met het regime.

Iran en Rusland hebben in ieder geval één gezamenlijke vijand namelijk VS. Ze hebben volgens mijn onlangs nog samen met China een gezamenlijke marine oefening gedaan.

Of ze nu dikke vriendjes zijn vraag ik mij af maar een gedeelde vijand en belangen is al heel wat.
Vind het vooral vreemd dat maar een handjevol media het meld en dan voornamelijk Al Jazeera enz. Vrijwel geen westerse media die er ook maar 1 woord over schrijft.

Hebben hun handen al vol aan Oekraïne natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
RoD schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:56:
Ik ben benieuwd naar een samenvatting van buitenhof straks. Ga daar zelf niet naar zitten kijken, maar ik hoop dat de interviewer hem fileert. Je weet vantevoren dat dit geen echt gesprek gaat worden.
Interviews met ambassadeurs verlopen altijd volgens bepaalde patronen. Er komt zelden iets inhoudelijks relevants uit.

Zie bv de interviews afgelopen jaren met Trump-vazal Hoekstra bij o.a. Op1. In een geval liep dat met Jort Kelder (?) helemaal fout waar uiteindelijk niemand (ambassadeur, omroep, interviewer, kijker) iets aan had.

Ambassadeurs interviewen jaren na hun opdracht biedt vaak interessantere inzichten, want dan hoor je zaken die eerder niet gezegd konden worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:33
GekkePrutser schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:08:
[...]

Kijk, om dit soort redenen ben ik blij dat ik destijds tegen het associatieverdrag heb gestemd. Een land met warlords met privelegers hoort gewoon echt niet in de EU thuis. Ze moeten eerst nog flink opgroeien.

Aan de andere kant, deze oorlog zou dat nu net wel eens kunnen bewerkstelligen. Elke Oekrainer vecht nu voor hun land, alle neuzen dezelfde kant op. Bij de wederopbouw zal het wel eens lastig kunnen worden voor de oligarchen om hun oude posities terug te krijgen.

Ik hoop maar dat dat gebeurt want von der Leyen staat echt te popelen om ze zo snel mogelijk lid gaan maken. En zo'n corrupte boel erbij stoppen zonder garanties op modernisering gaat ons later echt opbreken. De oorlog is vreselijk en we moeten ze helpen maar om nu alle voorwaarden voor deelname op te schorten vind ik ook een linke uitkomst. Met de corruptie die we dan binnenhalen vergeleken zijn mensen als Orban een klein probleempje. En die weet al de grondvesten van de EU aardig wankel te maken.
Met het stemmen tegen het verdrag hebben we in Nederland één van de stenen voor deze invasie gelegd...

En die privé legers werden als noodmaatregel toegestaan omdat het Oekraïense leger zelf prut was bij mijn weten zijn al die privé legers allang opgenomen door het Oekraïense leger... of ontbonden.

[...]
Hoelang zou deze pro-Russische burgemeester dit overleven?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
HEY_DUDE schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:45:
[...]

Ja bedelen

Misschien staat het dan los van elkaar.
Kopen is niet bedelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:36
Er gaan beelden rond (to be confirmed) dat de Russen witte Fosforbommen hebben gebruikt in Popasna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jan390 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:43:
Er gaan beelden rond (to be confirmed) dat de Russen witte Fosforbommen hebben gebruikt in Popasna
[Twitter]
Dat kan niet, iedereen weet dat de Russen alleen groen gekleurde fosforbommen heeft. Aldus het ministerie van binnenlandse zaken.... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:57
[Twitter]
Verschrikkelijk spul. Is oa in Irak, Afghanistan, Syrië en recent Nagorno-karabach gebruikt. :N

[ Voor 31% gewijzigd door Emgeebee op 13-03-2022 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22
Ben benieuwd hoe het daar gaat aflopen. Video in Tweet.

[Twitter]
Verder in de comments staat dat het "incendiary ammo thermite" is?

[ Voor 58% gewijzigd door Stroopwafels op 13-03-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:30:
Daarom gaan die leveranties dan ook over de weg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Meer slecht nieuws voor de Russische luchtvaart:

De bron:
International sanctions on the aviation sector have had a significant impact on the ability to sustain safety oversight on Russian operated aircraft on the Bermuda Aircraft Registry. The airworthiness system has been restricted to the point that the Bermuda Civil Aviation Authority (BCAA) is unable to confidently approve these aircraft as being airworthy. Therefore, as of 23:59 UTC on March 12th 2022, the BCAA has provisionally suspended all Certificates of Airworthiness of those aircraft operating under the Article 83bis Agreement between Bermuda and the Russian Federation.

For any aircraft airborne at 23:59 UTC on March 12th 2022, the provisional suspension is effective immediately upon landing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
Over het algemeen in de oorlog;
Het lijkt erop dat het Russische leger voorbij het "culminerende punt?" is er komen berichten binnen dat ;
Wikipedia: Culminating point

Er komen berichten dat sommige steden weer worden terug genomen

[Twitter: https://twitter.com/expatua/status/1502743707237470210?t=mzO1MTwreVQnTpXKwUyffQ&s=19]
Steeds meer hogere officieren worden uitgeschakeld.
Er zijn (bij mijn weten) nog geen versterking onderweg vanaf hier wordt het Russische leger steeds zwakker. En als we de Oekraïnse cijfers mogen geloven verliezen de Russen 10 keer zoveel soldaten als de Oekraïners (mogelijk zout nodig?)

Komende week gaan we het zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:51
user109731 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:44:
Meer slecht nieuws voor de Russische luchtvaart:
[Twitter]
De bron:

[...]
Directeur van Aeroflot is reeds opgestapt en zou het land ontvlucht zijn.
https://www.hln.be/buiten...even-is-voorbij~abe28601/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:48
klaw schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:47:
Het lijkt erop dat het Russische leger voorbij het "culminerende punt?" is er komen berichten binnen dat ;

[Twitter]
[Twitter]

[Twitter]
Er zijn (bij mijn weten) nog geen versterking onderweg vanaf hier wordt het Russische leger steeds zwakker. En als we de Oekraïnse cijfers mogen geloven verliezen de Russen 10 keer zoveel soldaten als de Oekraïners (mogelijk zout nodig?)

Laat ons hopen, de mooiste uitkomst zou zijn dat Rusland de Donbass en Krim terug moet prijsgeven
Wishfull thinking allicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
oldgrumpy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Laat ons hopen, de mooiste uitkomst zou zijn dat Rusland de Donbass en Krim terug moet prijsgeven
Wishfull thinking allicht
Ik durf hier niet op te hopen. Het geeft weliswaar aan dat Oekraïne heldhaftig tegenstand biedt, maar we hebben meer van dit soort berichten gezien in de afgelopen dagen. Niet dat het niet zou kloppen, maar ondertussen blijven de Russen wel hun ingenomen posities versterken. En ze blijven bombarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:05

[Twitter]
[Twitter]

[Twitter]

Veel te optimisch.

De Russen stoten gewoon door. Langzaam maar zeker. Ze kunnen de bombardementen steeds meer opschroeven als ze willen. Het Oekraiense volk kan op een gegeven moment niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Stroopwafels schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:28:
Ben benieuwd hoe het daar gaat aflopen. Video in Tweet.

[Twitter]

[...]

Verder in de comments staat dat het "incendiary ammo thermite" is?
Een gepantserde jeep en een vrachtwagen? De russen zijn er wel vrij gerust op precies. Wetende dat er daar Molotov cocktails zijn gemaakt aan sneltempo en wapens zijn uitgedeeld aan alle burgers zou ik niet graag in één van die voertuigen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Nu online

[Twitter]
[Twitter]

[Twitter]

En toch zie je dagelijks dat de russen hun posities toch uitbreiden richting Kiev?

Het bericht dat UR troepen Volnovakha zouden hebben kunnen bevrijden klopt blijkbaar niet, ofwel spreken meerdere bronnen elkaar tegen. Maar ik zou het momenteel niet als feit beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik vraag me vooral af wat de reactie van een verdwaalde raket op Polen zal zijn. Of nog erger, hoeverre het houdbaar is dat Westen niet militair gaat reageren bij het gebruik van biologische of nucleaire wapens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
jaapstobbe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Veel te optimisch.

De Russen stoten gewoon door. Langzaam maar zeker. Ze kunnen de bombardementen steeds meer opschroeven als ze willen. Het Oekraiense volk kan op een gegeven moment niet meer.
Mogelijk maar hoelang gaat het Russische leger dit nog tolereren?
Het kan toch niet zijn dat er daar ook mensen moeten zijn die zich toch serieus vragen beginnen stellen.
Hoeveel dode Russen gaat de Russische bevolking nog aanvaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 21:44
oldgrumpy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:59:
Hoeveel dode Russen gaat de Russische bevolking nog aanvaarden?
Tot de laatste snik, zo hebben ze de Hitler en Napoleon ook verslagen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
hoevenpe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:00:
[...]

Tot de laatste snik, zo hebben ze de Hitler en Napoleon ook verslagen.
Maar toen was Rusland niet de agressor
Er is een groot vers jil tussen je land verdedigen en een land binnenvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubberen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:58:
Het bericht dat UR troepen Volnovakha zouden hebben kunnen bevrijden klopt blijkbaar niet, ofwel spreken meerdere bronnen elkaar tegen. Maar ik zou het momenteel niet als feit beschouwen.
Beide kampen maken zich schuldig aan vergaande propaganda, weinig is objectief te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

En toch zie je dagelijks dat de russen hun posities toch uitbreiden richting Kiev?

Idd beetje bij beetje komen al die offensieven bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Nu online
hoevenpe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:04:
[...]

Beide kampen maken zich schuldig aan vergaande propaganda, weinig is objectief te controleren.
Volledig eens. Op een vorige pagina gaf ik dit ook aan. Werd me niet zo in dank afgenomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

shoombak schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:58:
Ik vraag me vooral af wat de reactie van een verdwaalde raket op Polen zal zijn. Of nog erger, hoeverre het houdbaar is dat Westen niet militair gaat reageren bij het gebruik van biologische of nucleaire wapens..
Tja ik heb die Netflix documantaire gezien (en diverse over Putin) en vind het mede daardoor onbegrijpelijk dat we ons nog niet actief met het conflict bemoeien. Ja er is een dreiging van kernwapens maar die zal ook aanwezig blijven na een val van Oekraine. We kunnen er niet op vertrouwen dat Rusland daarna geen andere plannen ten uitvoer brengt. Een krachtig statement door daar in Oekraine op land en in de lucht aanwezig te zijn is imho het enigste om hem af te schrikken.

(en de sancties natuurlijk jaren door laten gaan ook al stopt men nu de invasie, dat land moet zo stuk gaan dat het lange tijd geen leger op kan bouwen)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
sh4d0wman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Tja ik heb die Netflix documantaire gezien (en diverse over Putin) en vind het mede daardoor onbegrijpelijk dat we ons nog niet actief met het conflict bemoeien. Ja er is een dreiging van kernwapens maar die zal ook aanwezig blijven na een val van Oekraine. We kunnen er niet op vertrouwen dat Rusland daarna geen andere plannen ten uitvoer brengt. Een krachtig statement door daar in Oekraine op land en in de lucht aanwezig te zijn is imho het enigste om hem af te schrikken.

(en de sancties natuurlijk jaren door laten gaan ook al stopt men nu de invasie, dat land moet zo stuk gaan dat het lange tijd geen leger op kan bouwen)
Enige manier dat het westen zich er (actief) mee gaat bemoeien is als wij (de bevolking van de EU en VS) een mogelijk nucleair conflict kunnen accepteren.

Hoe wil je dat voor elkaar krijgen?

Na de val van Oekraïne krijg je 'gewoon' weer een koude oorlog... veel makkelijker te managen. Tot een nieuwe Boris Jeltsin opstaat en Rusland 'eindelijk' bij de EU komt.

ben overigens wel een voorstander van om Rusland eindelijk een keer op z'n plaats te zetten

[ Voor 12% gewijzigd door ArcticWolf op 13-03-2022 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
sh4d0wman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Het probleem is dat je niet weet wat Rusland doet als de NAVO zou ingrijpen. Het kan dan snel klaar zijn met Rusland maar voor hetzelfde geld zit dan half Europa in een oorlog met kans op Nederlandse militairen die daar sneuvelen. Ik snap de NAVO wel dat ze dat niet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 20:51
hoevenpe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:04:
[...]

De laatste cijfers van Rusland over Oekrainse verliezen wel. Die komen sinds kort met dezelfde "infographics" als de Oekrainers (die via Kyiv Independent). Alle verliezen zijn hoger dan die van Rusland, qua materieel zou dat deels wel kunnen als ze alle veroverde voertuigen van henzelf ook als verlies voor Oekrainer meerekenen.
Maar wat opvalt is dat Oekraine al meer drones, vliegtuigen en helikopters heeft verloren dan ze uberhaupt hadden. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik snap eigenlijk niet dat dit soort locaties allang leeg zijn?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Hmm misschien tegen beter weten in had ik nog niet echt een aanval zo ver naar het westen (Lviv) verwacht. Een verdwaalde raket in Polen is nu ook zo gebeurd. Ik zie het somber in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Alpina schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:19:
Hmm misschien tegen beter weten in had ik nog niet echt een aanval zo ver naar het westen (Lviv) verwacht. Een verdwaalde raket in Polen is nu ook zo gebeurd. Ik zie het somber in.
Dat is al eerder gebeurd. Uiteindelijk gaat het hele land eronder, dus ook het westen wordt niet gespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Nu online
Ukrainian Defence Minister Oleksii Reznikov called it a 'new terrorist attack on peace and security near the EU-NATO border' and called for a no-fly zone to be put in place

Waarom spreken ze van een terroristische aanval? Ze moeten ook wel wat consequent blijven.. Burgerdoelen is een no-go maar dit lijkt mij op het eerste zicht toch een militair doelwit?

Op de daily mail is er trouwens een uitgebreid artikel te zien van deze aanval:

https://www.dailymail.co....base-20-miles-Poland.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
maratropa schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:19:
[...]

ik snap eigenlijk niet dat dit soort locaties allang leeg zijn?
:? Kazernes leeg, want ze hoeven niet meer te oefenen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

martwoutnl schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:10:
[...]
Het probleem is dat je niet weet wat Rusland doet als de NAVO zou ingrijpen. Het kan dan snel klaar zijn met Rusland maar voor hetzelfde geld zit dan half Europa in een oorlog met kans op Nederlandse militairen die daar sneuvelen. Ik snap de NAVO wel dat ze dat niet doen.
Dat gaat net zo goed op voor niks doen. Weet je dan wel of Rusland stopt na Oekraine? We hoeven Rusland ook niet binnen te vallen, alleen Oekraine. Nu is Oekraine nog een zelfstandig land en kunnen we ons er in mengen. Als het bezet is zal Rusland het als Russisch grondgebied beschouwen en onder hun atoomdreigement scharen. Dan ben je het voor altijd kwijt....

Ja Nederlandse en andere EU (of NAVO afhankelijk van wie wat doet) kunnen sneuvelen. Maar dat is het risico wat men loopt. Deze keer staat de vrede en wellicht voortbestaan van de EU en NL op het spel. Het is geen politie agentje spelen zoals Irak en Afghanistan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
sh4d0wman schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Dat gaat net zo goed op voor niks doen. Weet je dan wel of Rusland stopt na Oekraine?
Dan valt hij zelf de NAVO aan dus krijgt hij de halve wereld qua raketten over zich heen. Ik denk niet dat hij zo gek is. Alle militaire deskundigen op tv zeggen hetzelfde. Het risico is gewoon te groot voor een no-fly zone of nog grotere inzet. Dan kan je in het ergste geval echt WO 3 krijgen. Je weet domweg gewoon niet wat je over je afroept.

Edit: Een militair was vanochtend bij WNL te gast en die legde al uit dat als Rusland al succesvol is hij het land nooit onder controle kan krijgen. Dan moet je wel erg veel manschappen in Oekraïne gaan huisvesten en die zijn er niet.

[ Voor 17% gewijzigd door martwoutnl op 13-03-2022 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
Rubberen schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:22:
[...]

Ukrainian Defence Minister Oleksii Reznikov called it a 'new terrorist attack on peace and security near the EU-NATO border' and called for a no-fly zone to be put in place

Waarom spreken ze van een terroristische aanval? Ze moeten ook wel wat consequent blijven.. Burgerdoelen is een no-go maar dit lijkt mij op het eerste zicht toch een militair doelwit?

Op de daily mail is er trouwens een uitgebreid artikel te zien van deze aanval:

https://www.dailymail.co....base-20-miles-Poland.html
De inval is ook gewoon een terroristische aanval.
Terrorisme – Het uit ideologische motieven plegen van op mensenlevens gericht geweld, dan wel het aanrichten van maatschappij-ontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke ondermijning en destabilisatie te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.
Dat is precies wat de Russen doen in Oekraïne, ongeacht het doelwit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Begint zoals verwacht al gelijk kansloos in Buitenhof, waarom ze het zich zelf aandoen, het blijft verbazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
Prosac schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:11:
[...]

De laatste cijfers van Rusland over Oekrainse verliezen wel. Die komen sinds kort met dezelfde "infographics" als de Oekrainers (die via Kyiv Independent). Alle verliezen zijn hoger dan die van Rusland, qua materieel zou dat deels wel kunnen als ze alle veroverde voertuigen van henzelf ook als verlies voor Oekrainer meerekenen.
Maar wat opvalt is dat Oekraine al meer drones, vliegtuigen en helikopters heeft verloren dan ze uberhaupt hadden. _O-
Qua verliezen (materieel) kijk ik meer naar oryxspioenkop. Dit lijkt een meer neutrale waargeving van verliezen aan beide kanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
gekkie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:32:
Begint zoals verwacht al gelijk kansloos in Buitenhof, waarom ze het zich zelf aandoen, het blijft verbazen.
Ze gaat er wel lekker in. Antwoorden zullen we niet hoeven te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
gekkie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:32:
Ik zit met plaatsvervangende schaamte te kijken... Echt... Ongelofelijk... Zelden zo veel lulkoek in zo weinig tijd langs zien komen op tv...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
[...]

jaapstobbe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Veel te optimisch.

Te pessimistisch ze maken geen grote vooruitgang meer en het zal hier en daar nog wel gebeuren...
wss gaan ze het meeste wat ze nog hebben inzetten op Kiev, maar de fut lijkt eruit te zijn en ingenomen steden moeten weer prijsgegeven worden. Ze kunnen zich ingraven en proberen uit te houden maar de Oekraïners blijven de transporten aanvallen. Het zal voorlopig nog niet klaar zijn en steden zullen beschoten worden. Maar totdat Rusland echte versterkingen stuurt (of een stad valt er troepen vrijkomen) zal er niet heel veel meer gebeuren...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MaStar
  • Laatst online: 23:08
Het is bizar hoe Rusland steeds een stapje verder gaat en de lijn overschrijdt. En we dit dus ook steeds weer 'normaal' beginnen vinden, omdat de ene stap nog ergers is dan de andere.

De 'trainings missie' vlakbij de grens5
Aankondiging speciale militaire operatie
Vervolgens de militaire inval
Raketten op burgerdoelen en ziekenhuizen
Beschietingen bij kerncentrales
Innemen van kernreactoren
Beschuldiging chemische wapens Oekraïne
Raketinslag vlakbij Polen

Steeds weer een stapje verder. Zodat je het één bijna weer vergeet en een nieuw event volgt.

Stap voor stap doorstoten.

En volgend stapje zal ongetwijfeld ook de inzet van een chemisch wapen zijn. Eerst klein, daarna groot. Kijken hoe het Westen reageer, propaganda erbij. We zien het en kijken erna. Zeer zorgvuldig opgebouwd door Poetin en cohorten. Zo zal dit steeds verder gaan de komende weken.

Een wurgslang die de prooi niet loslaat maar langzaam tot dood brengt.

[ Voor 17% gewijzigd door MaStar op 13-03-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
jan390 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:36:
[...]
Ze gaat er wel lekker in. Antwoorden zullen we niet hoeven te verwachten.
Mjah wat schiet je er mee op, het gevoel dat je ze eens lekker verbaal hebt aangepakt ofzo ?

Sowieso ook een hoop vragen waar je geen antwoord op zou kunnen verwachten van een ambassadeur, die gaat niet over de oorlogsvoering en wat er nog gaat komen.

[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 13-03-2022 12:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

@RoD Ik zou ook geen samenvatting kijken. Het is te verschrikkelijk om te kijken. Niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Nu online
Brazos schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:29:
[...]

De inval is ook gewoon een terroristische aanval.

[...]

Dat is precies wat de Russen doen in Oekraïne, ongeacht het doelwit.
Aan de hand van die definitie stel ik mij de volgende vraag: wat dan met alles midden oosten is gebeurd? ( ik noem het maar gewoon het midden oosten omdat ieder land daar bijna al aan de beurt is geweest ).

Ik wil hier trouwens niet opnieuw de discussie starten, met de vraag waarom trekken we ons minder aan wat er gebeurt in het midden oosten dan in oekranie.

Ik stel gewoon vast dat we nu wel makkelijk met definities gooien om een inval te veroordelen. Maar in het verleden dit niet hebben gedaan omdat het ons goed uit kwam? We niet durfden? Of..

Zoals ik het beleef is er een invasie aan de gang. Zoals ook beschreven op de wiki:
''In februari 2022 erkende Rusland de onafhankelijkheid van de zelfverklaarde Oost-Oekraïense republieken Donetsk en Loehansk, inclusief hun claims op het gehele grondgebied van respectievelijk oblast Donetsk en oblast Loehansk.[12] Op 24 februari 2022 escaleerde de situatie. Om 3 uur 's nachts (CET) verklaarde Poetin de oorlog. De Russische invasie van Oekraïne in 2022 was daarmee een feit.''

Volledig pro Oekraïner trouwens. Maar we moeten wel objectief blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door Rubberen op 13-03-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
gekkie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Mjah wat schiet je er mee op, het gevoel dat je ze eens lekker verbaal hebt aangepakt ofzo ?
Publieke beeldvorming en afkeer van de Nederlandse kijkers voor dit gedrag. De Russen zullen (logischerwijs) niet in dit programma van standpunt veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
jan390 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:40:
[...]
Publieke beeldvorming en afkeer van de Nederlandse kijkers voor dit gedrag. De Russen zullen (logischerwijs) niet in dit programma van standpunt veranderen.
Mjah die publieke beeldvorming was er al en bij die gene bij wie dat nog niet is ingedaald, denk ik niet dat dit gekift op enige manier gaat helpen. Eerder het omgekeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
gekkie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:42:
[...]

Mjah die publieke beeldvorming was er al en bij die gene bij wie dat nog niet is ingedaald, denk ik niet dat dit gekift op enige manier gaat helpen. Eerder het omgekeerde.
Ze had hem met fluwelen handschoentjes moeten aanpakken en hem alle propaganda en desinformatie laten spuien?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
Ik snap oprecht het doel niet van het interview bij Buitenhof. "Nee, we vallen geen civiele doelen aan. Het zijn allemaal acteurs. Alles is desinformatie." We kennen het riedeltje wel.

Geef zulke idioten geen zendtijd.
jan390 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:44:
[...]

Ze had hem met fluwelen handschoentjes moeten aanpakken en hem alle propaganda en desinformatie laten spuien?
Gewoon die vent niet uitnodigen? Zo moeilijk is het niet.

[ Voor 39% gewijzigd door eric.1 op 13-03-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Nope, al heeft hij dat als nog gedaan ondanks de interrupties, meestal kwam hij al snel weer op z'n eigen verhaal terug waar hij gebleven was. Niet uitnodigen, ik zie niet wat je er mee kunt bereiken.
Hooguit als "opstapje" naar het gesprek nu met oud-ambassadeur, maar wat mij betreft onnodig.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 13-03-2022 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
eric.1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:45:
Ik snap oprecht het doel niet van het interview bij Buitenhof. "Nee, we vallen geen civiele doelen aan. Het zijn allemaal acteurs. Alles is desinformatie." We kennen het riedeltje wel.

[...]

Klinkt als Cancel culture, niet echt mijn cup of tea en lost (volgens mij) ook helemaal niets op.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
jan390 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Klinkt als Cancel culture, niet echt mijn cup of tea en lost (volgens mij) ook helemaal niets op.
Wut? Cancel culture? Nou ja, als je het zo wil noemen, prima. Moeten we ook maar Stormfront met enige regelmaat op de TV hun verhaal laten doen? En de week erop mogen islamitische terroristen dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
jan390 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:33:
Qua verliezen (materieel) kijk ik meer naar oryxspioenkop. Dit lijkt een meer neutrale waargeving van verliezen aan beide kanten.
Dat is inderdaad een redelijk objectieve site, echter ook afhankelijk van bewust beschikbare beelden.

Vermoed dat niemand het echt weet, zelfs de Oekraïnse en Russische legerleiding niet. De waarheid zal ergens tussen beide cijfers inzitten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
jan390 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:51:
[...]

Dit is natuurlijk gewoon pure onzin. Je cancelt er niets mee, je doet dan gewoon niet mee aan het delen van hun propaganda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Nee, gewoon niet laten komen. Zinloos dit en kun je alleen mee verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
eric.1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Dit is natuurlijk gewoon pure onzin. Je cancelt er niets mee, je doet dan gewoon niet mee aan het delen van hun propaganda.
Dat is dus cancel culture: je wilt niet horen wat de ander te zeggen heeft (wat voor wartaal je het ook vindt) en hem uitsluiten van de discussie.
Oorlogen worden beeindigd door met elkaar te praten of de ander volledig te vernietigen. Tweede gaat niet gebeuren. Bijft het eerste over.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
eric.1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:45:

[...]

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat onze journalistiek nog steeds niet in de gaten heeft wat de situatie is.
Men denkt dat men de woordvoerder van een land uitnodigt, waar dan een discussie mee gevoerd kan worden.
Het achterliggend idee is dat de andere partij in het zelfde frame opereert als waarin democratische actoren handelen. Voor het Kremlin zijn leugens en desinformatie de kern van hun PR, verder is er geen common ground. Je nodigt dus de vijand uit en moedigt hem aan op Nederlandse doelen te schieten.
Men heeft geen besef dat de oorlog voor het Kremlin op deze manier gevochten wordt. De naïviteit van de redactie is tenhemelschreiend

Het ontgaat de redactie kennelijk ook dat Rusland niet een staat is, maar een amalgaam van veiligheidsdienst en georganiseerde misdaad. Je nodigt de ambassadeur uit van een criminele gang, met een track record van oorlogsmisdaden.
Men kan net zo goed Himmler uitnodigen om 'de andere kant te belichten'.

De domheid aan onze kant is zo pijnlijk. Ik haal al mijn nieuws van gerenommeerde bronnen uit het buitenland, ik kan er niet meer tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

jan390 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Dat is dus cancel culture: je wilt niet horen wat de ander te zeggen heeft (wat voor wartaal je het ook vindt) en hem uitsluiten van de discussie.
Oorlogen worden beeindigd door met elkaar te praten of de ander volledig te vernietigen. Tweede gaat niet gebeuren. Bijft het eerste over.
je moet vooral met elkaar blijven praten, dus ambassade open houden. Maar geen enkele oorlog gaan gewonnen worden aan een talkshow tafel. Dus hoef je iemand geen platform te bieden.

Of ben je van mening dat de taliban en stormfront ook een podium moeten krijgen? En binnen de GGZ ken ik nog veel meer afwijkende meningen. Ook allemaal aan tafel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
jan390 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Ware het niet dat het geen discussie is en kan zijn. Alleen twee monologen zijn mogelijk.
Voor de camera gaan zitten met een ambassadeur die nergens over gaat, met een Nederlandse TV-presentator die nergens over gaat, die allebei min of meer een monoloog afspelen, ik zou het niet willen definiëren als praten en al helemaal niet de illusie hebben dat het ook maar een fractie zou kunnen bijdragen aan het beëindigen van deze oorlog.
Pagina: 1 ... 31 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: