De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.217 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:24
Rubberen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Beetje bangmakerij noem ik dit, die tsar bom is nooit ontwikkeld om werkelijk te gebruiken.. Dit is puur een 'kijk eens wat ik kan bom'. Als er kernwapens in de praktijk zullen worden gebruikt moeten die wel kunnen worden afgevuurd. Kijk voor de gein eens hoe gigantisch die tsar bom is, veel geluk om dat succesvol te lanceren.

Verder lijkt het wel een loop te zijn dit topic, ik denk dat alles van kernwapens ondertussen is besproken? Verder is er een apart topic hiervoor.
Jij ziet het als bangmakerij. Rusland is wel een kernmacht en daar heeft de wereld helaas rekening mee te houden. Ook een beetje raar als ik reageer op een post waarom het westen niet alles zomaar kan en het dan afdoen als offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 18:14
Rubberen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Beetje bangmakerij noem ik dit, die tsar bom is nooit ontwikkeld om werkelijk te gebruiken.. Dit is puur een 'kijk eens wat ik kan bom'. Als er kernwapens in de praktijk zullen worden gebruikt moeten die wel kunnen worden afgevuurd. Kijk voor de gein eens hoe gigantisch die tsar bom is, veel geluk om dat succesvol te lanceren.

Verder lijkt het wel een loop te zijn dit topic, ik denk dat alles van kernwapens ondertussen is besproken? Verder is er een apart topic hiervoor.
https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

Kun je even mooi spelen wat voor impact alle type nuke's hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
Als een bk-2 drone te duur is, dan hang je toch gewoon een RPG onder een consumenten drone?

https://www.reddit.com/r/...ted_drones_to_carry_rpg7/

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:36
Het lijkt er momenteel hevig aan toe te gaan in Kyiv. Het zal weer een lange, zware nacht worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Ingelogd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Het blijven lastige beslissingen. Nu kunnen de Oekraïners nog vluchten naar veilige landen, als die veilige landen in oorlog zijn en bommen krijgen wordt de oorlog ineens een stuk groter en kunnen de mensen nergens meer heen vluchten. Je weet ook niet wat die doorgedraaide gek van plan is, het westen moet rekeningen houden met dit plaatje:

[Afbeelding]

Dat hele kleine kringetje was de bom in Hiroshima, tegenwoordig zijn deze ietsje krachtiger geworden.
Iedere oorlog komt veel machteloosheid bij te kijken, of het westen meer kan zal altijd een vraag blijven.
Snap ik alleen de Tsar bomba staat in een museum.
En Rusland denkt wel 2x voor ze beginnen met gooien.
Als wij na 2014 in Oekraïne gewoon patriot systemen hadden neergezet waren ze boos geworden maar was het klaar.
Dan had hij heus niet gelijk met bommmen gaan gooien.
Precies zoals in Syrië hé beat us to the punch, als we Assat eerder hadden helpen verwijderen was Rusland te laat geweest.
Maar elke keer als Rusland ze vinger ergens instopt reageert het westen met terughoudendheid vanwege zijn big bombs.

Maar het land zelf en zijn militaire macht is naast de bommen die hij heeft gewoon kansloos.
Maar ik begrijp dat de situatie lastig is en makkelijk van de zijlijn over te praten valt.
Maar Rusland kent maar 1 taal en dat zijn spierballen.
Kortom stuur maar een paar troops vanuit Polen zonder vlaggetjes en zonder dogtags en bemoei je ermee en speel dezelfde spellen.
En als ze zeggen he jullie zijn hier ! Zeg je gewoon hetzelfde als Rusland : geen idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:24

Grvy

Bot

Mektheb schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:52:
[...]

Snap ik alleen de Tsar bomba staat in een museum.
En Rusland denkt wel 2x voor ze beginnen met gooien.
Als wij na 2014 in Oekraïne gewoon patriot systemen hadden neergezet waren ze boos geworden maar was het klaar.
Dan had hij heus niet gelijk met bommmen gaan gooien.
Precies zoals in Syrië hé beat us to the punch, als we Assat eerder hadden helpen verwijderen was Rusland te laat geweest.
Maar elke keer als Rusland ze vinger ergens instopt reageert het westen met terughoudendheid vanwege zijn big bombs.

Maar het land zelf en zijn militaire macht is naast de bommen die hij heeft gewoon kansloos.
Maar ik begrijp dat de situatie lastig is en makkelijk van de zijlijn over te praten valt.
Maar Rusland kent maar 1 taal en dat zijn spierballen.
Kortom stuur maar een paar troops vanuit Polen zonder vlaggetjes en zonder dogtags en bemoei je ermee en speel dezelfde spellen.
En als ze zeggen he jullie zijn hier ! Zeg je gewoon hetzelfde als Rusland : geen idee?
Het probleem is dat dat gewoon extreem high level poker spelen is..

Met mensenlevens..

Wie durft dat aan? Ik niet in iig. :X

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
Grvy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:54:
[...]

Het probleem is dat dat gewoon extreem high level poker spelen is..

Met mensenlevens..

Wie durft dat aan? Ik niet in iig. :X
Eens dat is het, alleen niks doen is struisvogel politiek.
Helemaal bij een volk die het niet boeit hoe arm ze zijn en wie wat doet bij de buren.
En de laatste 100 jaar alleen maar personen als Putin het land regeren.
En wat direct dus betekend: een vrijbrief om te doen in een land wat wij willen ( cluster bommen etc )

Daarom zeg ik ook, als Tweaker is het makkelijk praten.
Maar denk best dat wij meer hadden kunnen doen en voorkomen.
Maar ook dat is achteraf de koe in de kont kijken…

[ Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 12-03-2022 19:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Indien waar, zeer goed nieuws.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:22
Laten we het hopen (y)
En ook dat Kiev het houdt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
O yes ! Dat zou echt goed nieuws zijn.

Wat daar gebeurt is echt playback voor het niet kunnen innemen in de vorige oorlog bij de Donbass.
Echt gewoon misselijkmakend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
Goed nieuws voor Mariupol (mocht het waar zijn) en het breken van de Russische lijn.
Van Volnovakha schijnt niet veel meer over te zijn (reuters)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Willen ze een complimentje ofzo? :X

Ik weet het niet, hoe gaat het ooit nog goed komen met Rusland. Onvergetelijke en onvergeeflijke dingen gebeuren nu.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
Mektheb schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:58:
[...]

Eens dat is het, alleen niks doen is struisvogel politiek.
Helemaal bij een volk die het niet boeit hoe arm ze zijn en wie wat doet bij de buren.
En de laatste 100 jaar alleen maar personen als Putin het land regeren.
En wat direct dus betekend: een vrijbrief om te doen in een land wat wij willen ( cluster bommen etc )

Daarom zeg ik ook, als Tweaker is het makkelijk praten.
Maar denk best dat wij meer hadden kunnen doen en voorkomen.
Maar ook dat is achteraf de koe in de kont kijken…
Ik ben het ook volledig mee eens dat het westen met oogkleppen op makkelijke "goedkope" deals voor meer kapitalisme heeft afgesloten en een hoop weer vergeten met wat Rusland in staat is wat die kan doen (Rusland heeft een worst omhoog gehouden). Dat dit zou gebeuren was voor de meeste ondenkbaar in deze tijd, een volledige invasie is ook echt wat niemand had verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:58

Amphiebietje

In de blubber

NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:16:
[Embed]

Willen ze een complimentje ofzo? :X

Ik weet het niet, hoe gaat het ooit nog goed komen met Rusland. Onvergetelijke en onvergeeflijke dingen gebeuren nu.
Ook nul-komma-nul zelfbesef bij die Russen. Die catastrophische situatie is echt niet vanzelf gekomen. Hoe debiel denken ze dat de rest van de wereld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ingelogd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:23:
[...]

Het blijven lastige beslissingen. Nu kunnen de Oekraïners nog vluchten naar veilige landen, als die veilige landen in oorlog zijn en bommen krijgen wordt de oorlog ineens een stuk groter en kunnen de mensen nergens meer heen vluchten. Je weet ook niet wat die doorgedraaide gek van plan is, het westen moet rekeningen houden met dit plaatje:

[Afbeelding]

Dat hele kleine kringetje was de bom in Hiroshima, tegenwoordig zijn deze ietsje krachtiger geworden.
Iedere oorlog komt veel machteloosheid bij te kijken, of het westen meer kan zal altijd een vraag blijven.
He ja, nog een beetje extra opkloppen. Hadden we net nodig

Van die 'Tzar Bomba' is er ooit eentje (bijna helemaal) gebouwd en die hebben ze getest.

Als je er heel even over nadenkt snap je ook dat zo'n ding helemaal niet handig is. Loodzwaar, dus moet met een vliegtuig afgeleverd. Raketten met meervoudige koppen zijn veel gevaarlijker, want moeilijker te onderscheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 16:53
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:23:
[...]

Ook nul-komma-nul zelfbesef bij die Russen. Die catastrophische situatie is echt niet vanzelf gekomen. Hoe debiel denken ze dat de rest van de wereld is?
Zelfbesef? Hebben ze ook niet nodig. Het Kremlin heeft 30 jaar aan 'leverage' (denk economische belangen, angst, verdeeldheid, etc) opgebouwd; daarom laten we dit nu gebeuren. Treurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zit ondertussen wel in dubio over de westerse ondersteuning voor Oekraine.
Zelf gaan we niet actief meevechten, dus de enige steun die we kunnen geven zijn wapens.
We/ze doen veel schade aan de Russen, maar het resultaat lijkt mij alleen maar uitgesteld te worden.
Rusland gaat dit uiteindelijk winnen. Hoewel winnen natuurlijk een relatief begrip is....

Het geven van extra wapens lijkt mij alleen maar te eindigen in meer doden (aan beide kanten), en meer vernieling van het land.
Complete gebieden worden nu al compleet platgegooid en onbewoonbaar voor de komende jaren.
Is dit echt iets wat de gemiddelde Oekraïner wilt?

Net las ik ook weer dat Zelensky zegt dat Rusland Kiev alleen krijgt als het compleet verwoest is. Denken de bewoners daar ook zo over?
Ik begin langzaam te twijfelen of dit het allemaal wel waard is. We kunnen ook wachten op een volgende generatie die op een nieuwe manier hun vrijheid terug wilt hebben.
Op de korte termijn is dat natuurlijk een k*tsituatie voor de Oekrainers, maar ze hebben dan nog wel hun huis en hun leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:27:
[...]

He ja, nog een beetje extra opkloppen. Hadden we net nodig

Van die 'Tzar Bomba' is er ooit eentje (bijna helemaal) gebouwd en die hebben ze getest.

Als je er heel even over nadenkt snap je ook dat zo'n ding helemaal niet handig is. Loodzwaar, dus moet met een vliegtuig afgeleverd. Raketten met meervoudige koppen zijn veel gevaarlijker, want moeilijker te onderscheppen.
Ik heb de post aangepast voor een iets minder dreigend plaatje. Het is niet mijn bedoeling om iets extra sensatie te geven aan kernbommen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Zeker goed nieuws, maar dat herovering van Volnovakha die situatie in Mariupol belangrijk zou veranderen vind ik wel een boude bewering, het ligt toch zeker 40 kilometer verderop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
@fm77 wat winnen de Russen precies dan?

Als Rusland het vechten stopt, beëindigen ze de oorlog. Als Ukraine stop met vechten, eindigt Ukraine te bestaan.

Dus nee, overgeven is geen optie voor ze. En geef ze ongelijk.

Even los van de vraag of Rusland nog een functionerend leger heeft als ze zo door gaan. Of ze Kyiv nu nuken of niet - ze gaan het land niet bezet kunnen houden zoals het nu gaat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:20:
Is er trouwens ook nieuws over de (oorspronkelijk) pro Russische bevolking in Oekraïne? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze nu zo blij zijn met hun "bevrijding" wanneer hele steden inclusief infrastructuur compleet vernield worden.

Er blijft zo toch niets over?

De manier waarop Rusland te werk gaat, moet toch ook bij deze groep kwaad bloed zetten? Het blijft immers ook hun thuis, toch?
Welke Russische bevolking? De taal die spreekt zegt niets over nationaliteit. In Vlaanderen spreek ze ook Nederlands maar ze Belg en voelen zich ook geen Nederlander. Geloof me als we Vlaanderen gaan bevrijden de Fransen talige omdat de oorsprong het koninkrijk der Nederlanden zich in Antwerpen zou bevinden. Maar zijn de Nederlandse sprekende Belgen dan de van oorsprong Nederlandse bevolking? En zouden ze als helden binnen halen of netzo lang beschieten tot dat we rechtsomkeer maken?

https://www.rd.nl/artikel/627289-oranjesporen-in-antwerpen
Antwerpen was enige tijd het centrum van de Tachtigjarige Oorlog, toen Willem van Oranje, burggraaf van de Belgische stad, hier de strijd leidde.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Zeker goed nieuws, maar dat herovering van Volnovakha die situatie in Mariupol belangrijk zou veranderen vind ik wel een boude bewering, het ligt toch zeker 40 kilometer verderop.
Russische lijn doorbreken en versterking krijgen in Mariupol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

Killjoy

Klingon lawn products

Jerie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Kijk eens naar Korea en Vietnam. Die oorlogen waren ook proxy-oorlogen, tussen twee proxy partijen, die allebei gesteund werden door nucleaire grootmachten. We (Westen waaronder landen uit NAVO en EU) steunden Oekraïne al met wapens ivm Donbas/Krim. We waren toen ook al betrokken. Voordat de VS betrokken was in WOII stuurden ze al piloten naar VK. Ze waren dus al indirect betrokken. Alleen niet openlijk / volledig.
offtopic:
De Korea oorlog is alleen voor China enkele maanden een proxy oorlog geweest. Aan de kant van het zuiden werd de strijd al snel door een VN macht gevoerd. Feitelijk de USA met wat ondersteuning (o.a. zo'n 5500 Nederlandse 'vrijwilligers') en dan nog de ROKA.

Vietnam was enige tijd een proxy oorlog tot de USA actief deelnam.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:37:
@fm77 wat winnen de Russen precies dan?

Als Rusland het vechten stopt, beëindigen ze de oorlog. Als Ukraine stop met vechten, eindigt Ukraine te bestaan.

Dus nee, overgeven is geen optie voor ze. En geef ze ongelijk.

Even los van de vraag of Rusland nog een functionerend leger heeft als ze zo door gaan. Of ze Kyiv nu nuken of niet - ze gaan het land niet bezet kunnen houden zoals het nu gaat.
Oekraine kan nog heel lang blijven doorvechten, maar tegen welke prijs?
Ik ben compleet voor de winst van Oekraine, maar het gaat hier ook over mensenlevens. Is die prijs het waard?
De wereld houdt morgen niet op (hopelijk). Huidige situaties kunnen over 10 jaar compleet anders zijn.
We hebben nu al 2(?) miljoen Oekrainers die feitelijk geen huis meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
jan390 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:40:
[...]

[Twitter]
Ik snap dat dat de bedoeling is, maar lopen de aanvoerlijnen niet langs de kust?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:41
Ingelogd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:34:
[...]

Jij ziet het als bangmakerij. Rusland is wel een kernmacht en daar heeft de wereld helaas rekening mee te houden. Ook een beetje raar als ik reageer op een post waarom het westen niet alles zomaar kan en het dan afdoen als offtopic.
Kernwapens in het algemeen zijn nu eenmaal perfect geschikt als afschrikkingsmiddel, niemand die ze wilt gebruiken maar het kunnen zeggen van 'we hebben ze wel' is al genoeg.

Echter was mijn post meer gericht op het type bom die je aangaf in de post namelijk de tsar bomb. Dit is zoals gezegd enkel en alleen voor demonstratieve doeleinden/tonen wat we kunnen. Dit type bom zal nooit gebruikt worden omdat ze nu eenmaal onpraktisch groot zijn, en daardoor moeilijk inzetbaar. Kleinere type kernwapens zouden in de praktijk gebruikt worden omdat die bijvoorbeeld kunnen worden afgevuurd van een onderzeeër.

Het is niet percé oftopic, maar er is een apart topic voor wapentuig onder het themaforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
fm77 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:33:
Zelf gaan we niet actief meevechten, dus de enige steun die we kunnen geven zijn wapens.
We/ze doen veel schade aan de Russen, maar het resultaat lijkt mij alleen maar uitgesteld te worden.
Rusland gaat dit uiteindelijk winnen. Hoewel winnen natuurlijk een relatief begrip is....

Het geven van extra wapens lijkt mij alleen maar te eindigen in meer doden (aan beide kanten), en meer vernieling van het land.
Complete gebieden worden nu al compleet platgegooid en onbewoonbaar voor de komende jaren.

Net las ik ook weer dat Zelensky zegt dat Rusland Kiev alleen krijgt als het compleet verwoest is. Denken de bewoners daar ook zo over?
Ik begin langzaam te twijfelen of dit het allemaal wel waard is. We kunnen ook wachten op een volgende generatie die op een nieuwe manier hun vrijheid terug wilt hebben.
Op de korte termijn is dat natuurlijk een k*tsituatie voor de Oekrainers, maar ze hebben dan nog wel hun huis en hun leven.
De Oekraïners hebben meegemaakt hoe 'vervelend' het is om onder een vazal van Poetin te leven. Die gaat echt wel strenger zijn dan voor 2014. En het is sneu maar waar: je vecht als volk met de hoop dat je volk op de een of andere manier overleeft; dat je daarbij zelf mogelijk of waarschijnlijk doodgaat neem je voor lief (je zorgt er wel voor dat je gezin in veiligheid wordt gebracht; dat zijn je directe bloedverwanten). Assimilatie van cultuur is niet overleven. Kijk naar hoe wij cultuur assimileren (we noemen het integreren). Daarom is er de noodzaak van eigen land, eigen identiteit, en helaas ook oorlog. Ik weet zeker dat Nederlanders hetzelfde zouden doen als wij in zo'n situatie zouden zitten. Met net zoveel aantallen, passie en doorzettingsvermogen als Oekraïners? Dat betwijfel ik... het smerige is wanneer men naasten straft zoals in WOII random medeburgers afmaken omdat verzet actie had gepleegd waarbij Duitse soldaten waren omgekomen, of familie van Noord-Koreanen die vluchten. Ik zie dat dhr. Poetin ook nog wel doen. Hij heeft toch een veto in VN plus kernwapens tegen NAVO. Het zal 'm aan z'n reet roesten.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jan390 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:40:
[...]

[Twitter]
Dat is toch het dorp wat nu een waardeloze berg puin is?
jan390 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Goed nieuws voor Mariupol (mocht het waar zijn) en het breken van de Russische lijn.
[Twitter]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08

Ik betwijfel op ze dan nog wel "hun leven" hebben zoals je het stelt en als ze dat "leven" al hebben, dan is het in ieder geval betrekkelijk weinig toekomst.
Of het overeenkomt met de gemiddelde Oekraïner overeenkomt weet ik niet, maar in 2014 hebben er een hoop toch niet uiteindelijk een veldslag hebben moeten leveren met de veiligheidstroepen van de toenmalige Russisch gezinde president, omdat een Russische overheersing ze een bepaald aantrekkelijk idee leek.
En bedenk daarbij dat het daarbij niet zo zeer gaat om "Rusland" of "Russen", maar om tot wat het vervallen is. Kortom niet bepaald alleen een k*tsituatie voor de korte termijn, maar juist een voor de lange termijn.

En daarnaast denk ik dat het niet iets is voor ons om over in dubio te zitten, als er iets is wat de Oekrainers zelf in vrijheid mogen beslissen, is of ze op een gegeven moment als nog de handdoek in de ring willen gooien.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 12-03-2022 20:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
Rubberen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:45:
[...]

Kernwapens in het algemeen zijn nu eenmaal perfect geschikt als afschrikkingsmiddel, niemand die ze wilt gebruiken maar het kunnen zeggen van 'we hebben ze wel' is al genoeg.

Echter was mijn post meer gericht op het type bom die je aangaf in de post namelijk de tsar bomb. Dit is zoals gezegd enkel en alleen voor demonstratieve doeleinden/tonen wat we kunnen. Dit type bom zal nooit gebruikt worden omdat ze nu eenmaal onpraktisch groot zijn, en daardoor moeilijk inzetbaar. Kleinere type kernwapens zouden in de praktijk gebruikt worden omdat die bijvoorbeeld kunnen worden afgevuurd van een onderzeeër.

Het is niet percé oftopic, maar er is een apart topic voor wapentuig onder het themaforum.
Het plaatje was iets te sensatie achtig, dat was niet mijn bedoeling en kreeg het ook in de gaten. Ik heb de post ook aangepast, fijn dat je nog gereageerd hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:34

Ja, vrijheid is dat waard.

Jij wil graag opgeven aan de onderdrukkers? En het volgende land dan? Zullen we ze dat ook maar meteen geven?

Je weet ook helemaal niet wat die mensen dan nog hebben, want je hebt geen idee wat er dan gaat gebeuren.

Oekraine wil (al een tijd) heel graag bij de EU, en niet onder Russische macht. Daar is nog een president over afgezet, na ontzettende demonstraties.
Ze weten heel goed waar ze voor strijden.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 12-03-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Rubberen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:45:
[...]

Het huidige gevaar van kernwapens is niet een plotselinge all-out aanval met lange afstandsraketten. Het gevaar zit in de kleintjes, die je met een kruisraket of een kanon kan afvuren. Daar geldt het MAD principe niet meer.

De russen hebben ze (ook), en ze hebben de militaire doctrine dat veldcommandanten er over kunnen beslissen als ze eenmaal zijn vrijgegeven. `Dat kan natuurlijk gruwelijk uit de hand lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
WEBGAMING schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:48:
[...]

Ja, vrijheid is dat waard. 100% zeker.

Jij wil graag opgeven aan de onderdrukkers? En het volgende land dan? Zullen we ze dat ook maar meteen geven?

Je weet ook helemaal niet wat die mensen dan nog hebben, want je hebt geen idee wat er dan gaat gebeuren.
Precies want een hoop mensen die nu vluchten ook uit Kiev en Lviv komen allemaal ook uit Donbass en kunnen nu weer vluchten.

Dit stopt niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Killjoy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:42:
[...]

offtopic:
De Korea oorlog is alleen voor China enkele maanden een proxy oorlog geweest. Aan de kant van het zuiden werd de strijd al snel door een VN macht gevoerd. Feitelijk de USA met wat ondersteuning (o.a. zo'n 5500 Nederlandse 'vrijwilligers') en dan nog de ROKA.

Vietnam was enige tijd een proxy oorlog tot de USA actief deelnam.
Het is gewoon communisme versus kapitalisme waarbij de communisten materiaal krijgen van Rusland, en de kapitalisten van de VS.

Wikipedia zegt het volgende:

Wikipedia: Korean War

Tweede zin:
North Korea was supported by China and the Soviet Union while South Korea was supported by the United Nations, principally the United States. The fighting ended with an armistice on 27 July 1953.
Destijds zaten CN en SU nog op een lijn (eind jaren 40 was voor de breuk tussen die twee).

Hier vlogen ook gewoon MiGs heh.

Wat betreft Vietnam, Wikipedia: Vietnam War
The Sino-Soviet split re-emerged following the lull during the Vietnam War.

[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 12-03-2022 20:54 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51
Vind je het gek, waarom zou hij stoppen als er blijkbaar vanuit EU nog niet eens over de volgende stappen was nagedacht bij een niet akkoord van Putin. Dat kun je simpelweg interpreteren als dat hij nog een paar dagen extra heeft zonder tegenreactie.

Zo onderhandel je toch niet?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
gekkie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:46:
[...]

Ik betwijfel op ze dan nog wel "hun leven" hebben zoals je het stelt en als ze dat "leven" al hebben, dan is het in ieder geval betrekkelijk weinig toekomst.
Of het overeenkomt met de gemiddelde Oekraïner overeenkomt weet ik niet, maar in 2014 hebben er een hoop toch niet uiteindelijk een veldslag hebben moeten leveren met de veiligheidstroepen van de toenmalige Russisch gezinde president, omdat een Russische overheersing ze een bepaald aantrekkelijk idee leek.
En bedenk daarbij dat het daarbij niet zo zeer gaat om "Rusland" of "Russen", maar om tot wat het vervallen is. Kortom niet bepaald alleen een k*tsituatie voor de korte termijn, maar juist een voor de lange termijn.
Ik ga er even uit dat het westen niet fysiek gaat ingrijpen. En ze dus op hunzelf zijn aangewezen.
Dat houdt dus in dat ze gaan verliezen, dat ze de komende jaren in een burgeroorlog zitten of dat ze als vluchteling armoedig in een ander land zitten.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben compleet tegen deze oorlog. Maar ik probeer te begrijpen wat de mogelijke uitkomsten zullen zijn.
Ik snap best dat veel mensen strijdbaar zijn voor hun land. Maar volgens mij zijn er ook genoeg die gewoon willen leven met hun gezin intact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:56

Het grootste punt is, willen de Oekraïners dat? Wie bedoel je met “we”? In 2004 en 2014 hebben de Oekraïners al gestreden voor onafhankelijkheid van Rusland. Het kan niet de bedoeling zijn om elke 10 jaar even de Russen die het land besturen buiten het land te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
Bossie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Vind je het gek, waarom zou hij stoppen als er blijkbaar vanuit EU nog niet eens over de volgende stappen was nagedacht bij een niet akkoord van Putin. Dat kun je simpelweg interpreteren als dat hij nog een paar dagen extra heeft zonder tegenreactie.

Ze zijn ook nog helemaal niet aan het onderhandelen over het beeindigen van de oorlog, daar is het nog veel te vroeg voor. Ze houden de lijnen open en zijn elkaar aan het aftasten.

[ Voor 6% gewijzigd door jan390 op 12-03-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

fm77 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Ik ga er even uit dat het westen niet fysiek gaat ingrijpen. En ze dus op hunzelf zijn aangewezen.
Dat houdt dus in dat ze gaan verliezen, dat ze de komende jaren in een burgeroorlog zitten of dat ze als vluchteling armoedig in een ander land zitten.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben compleet tegen deze oorlog. Maar ik probeer te begrijpen wat de mogelijke uitkomsten zullen zijn.
Ik snap best dat veel mensen strijdbaar zijn voor hun land. Maar volgens mij zijn er ook genoeg die gewoon willen leven met hun gezin intact.
Maar hoe zie je dat dan voor je?

Ik begrijp ook wel dat je liever ziet dat de oorlog stopt. Ik denk dat dat hier voor iedereen geld. Maar Oekraine is de oorlog niet begonnen. Rusland is een invasie begonnen met een heel groot leger en ze begaan wreedheid na wreedheid.

Dan kun je jezelf over geven, maar het is niet gezegd dat de situatie dan beter wordt dan voor je land, je gezin en voor je toekomst vechten. Dat is overduidelijk wat de Oekrainers nu aan het doen zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

Beeld je even in als NLer in WOII. Zelfde principe, zelfde afweging. Volgens mij zijn wij achteraf blij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd

Gelukkig is er nog steeds wat menselijkheid tegen de aanvallers.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Wie zegt dat ze gaan verliezen? Een wereldmacht als de VS heeft zich compleet verslikt in een minilandje als Vietnam, vele wereldmachten hebben zich verslikt in Afghanistan en zo zijn er nog vele voorbeelden van onverslaanbare tegenstanders. Mindset van de bevolking is daarin alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:11
bulle bas schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:59:
[...]

Beeld je even in als NLer in WOII. Zelfde principe, zelfde afweging. Volgens mij zijn wij achteraf blij.
Begrijp je punt niet zo goed. Nederland heeft redelijk makkelijk gecapituleerd (in vergelijking met Oekraïne) en het land aan de Duitsers gegeven. Er is hier geen belegering van steden geweest zoals nu in Oekraïne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Bossie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:52:
[...]

Voorzichtig positief: nadat eerder Putin een 'positieve verandering' van Oekraïne aan de onderhandelingstafel zag, komt Zelensky nu ook met soortgelijke geluiden.

Laten we hopen dat er een beetje beweging komt aan tafel, want daar zal het uiteindelijk opgelost moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:59:
[...]

Dat doe ik ook. En ik beeld het me ook vanuit mijn eigen perspectief in.
Is een complete verwoesting van het land dit waard? Helemaal als je geen versterking vanuit het buitenland hoeft te verwachten.
Er zullen genoeg mensen zijn die het gevecht aan willen gaan, maar er zullen er ook genoeg zijn die hun kinderen op een enigszins normale manier naar school willen laten gaan (om maar een klein voorbeeld te geven).

Dat was dus eigenlijk meer mijn vraag (die hier niet beantwoord kan worden). Hoe denkt de gemiddelde Oekrainer hierover? Dat ze niet onder Russisch gezag willen leven is duidelijk, maar het alternatief lijkt mij geen betere (voorlopig).

Edit:
Delerium schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Voor mijzelf sprekende en in algemenere termen; de prijs voor vrijheid is alles waard. Leven in een oligarchie is dat je je salaris voor de helft kan inleveren, gewoon omdat de baas dat wilt. Je huis kan inleveren, gewoon als de oligarch dat wilt. En indien je een mooie dochter hebt die de oligarch een keertje zag, dan is dat de laatste dag dat je een dochter had en heeft de oligarch een sexspeeltje voor een dag.

Indien je leeft in een vrije wereld zoals die van ons kan je je niet voorstellen hoe verpletterend een dictatuur kan zijn. Rusland zit vol mensen met opleidingen, banen en toch max 300 euro/maand als loon. Hun enige voordeel is dat ze nauwelijks beter weten, de mensen in Oekraïne weten inmiddels wel hoeveel slechter leven in Rusland is (de recensies uit de Krim zijn niet best). Doodvechten is een goede optie.
Ik snap dat het een hoge prijs is. Maar ik kan me best voorstellen dat die prijs voor veel mensen het waard is om geen lege plek aan de eettafel te hebben. Of een plek om die eettafel überhaupt neer te zetten...

[ Voor 39% gewijzigd door fm77 op 12-03-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18-09 22:08
[...]

Alle uitkomsten zijn waardeloos vergeleken met wat ze hadden en de toekomst met de richting die ze op leken te gaan (al gaat dat meestal ook nog wel met de nodige hobbels, net als we in het westen ook de nodige hobbels hebben en nu ook weer de nodige nieuwe die we het hoofd zullen moeten bieden).
Ik denk dat ze dat (nagenoeg) allemaal gewild hebben en het liefste nog steeds zouden willen, het ligt alleen niet op de tafel als keuze. Misschien de documentaire die hier al vaak gelinkt is over de protesten en veldslag in 2014 eens kijken, mocht je het nog niet gedaan hebben ( ik moet toegeven dat ik het meeste toen ook niet echt zo heb meegekregen en de rest ook al weer grotendeels vergeten was).

Dat is wat ze dan als nog opgeven, de hoop en strijd op iets beters juist voor de burgers. Er zijn daar genoeg mensen die weten hoe het is om onder een niet zo vriendelijke en crimineel regime te leven.

Dat is toch want anders dan de vrijheid ieder jaar vieren door wat rond te vliegen met matige rappers met soms ook dubieuze teksten en van de weeromstuit er nog maar een liter bier in gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 12-03-2022 21:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

fm77 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:43:
[...]
Oekraine kan nog heel lang blijven doorvechten, maar tegen welke prijs?
Ik ben compleet voor de winst van Oekraine, maar het gaat hier ook over mensenlevens. Is die prijs het waard?
De wereld houdt morgen niet op (hopelijk). Huidige situaties kunnen over 10 jaar compleet anders zijn.
We hebben nu al 2(?) miljoen Oekrainers die feitelijk geen huis meer hebben.
Voor mijzelf sprekende en in algemenere termen; de prijs voor vrijheid is alles waard. Leven in een oligarchie is dat je je salaris voor de helft kan inleveren, gewoon omdat de baas dat wilt. Je huis kan inleveren, gewoon als de oligarch dat wilt. En indien je een mooie dochter hebt die de oligarch een keertje zag, dan is dat de laatste dag dat je een dochter had en heeft de oligarch een sexspeeltje voor een dag.

Indien je leeft in een vrije wereld zoals die van ons kan je je niet voorstellen hoe verpletterend een dictatuur kan zijn. Rusland zit vol mensen met opleidingen, banen en toch max 300 euro/maand als loon. Hun enige voordeel is dat ze nauwelijks beter weten, de mensen in Oekraïne weten inmiddels wel hoeveel slechter leven in Rusland is (de recensies uit de Krim zijn niet best). Doodvechten is een goede optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:17
HEY_DUDE schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:03:
[...]

Begrijp je punt niet zo goed. Nederland heeft redelijk makkelijk gecapituleerd (in vergelijking met Oekraïne) en het land aan de Duitsers gegeven. Er is hier geen belegering van steden geweest zoals nu in Oekraïne.
Nazi's en niet Duitsers. Ook denk ik dat Rotterdam hier anders over denkt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:04:
[...]

Voorzichtig positief: nadat eerder Putin een 'positieve verandering' van Oekraïne aan de onderhandelingstafel zag, komt Zelensky nu ook met soortgelijke geluiden.

Laten we hopen dat er een beetje beweging komt aan tafel, want daar zal het uiteindelijk opgelost moeten worden.
Dat zou kunnen betekenen dat het met de Russen nog slechter gaat dan we denken. Ik had eerder verwacht zoals hier ook al aan het topic eerder is weergegeven dat de Russen niet onderhandelen totdat ze denken dat er militair niets meer te winnen is. Het zou me verbazen trouwens als het nu al zover is maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Indoubt schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:06:
[...]

Dat zou kunnen betekenen dat het met de Russen nog slechter gaat dan we denken. Ik had eerder verwacht zoals hier ook al aan het topic eerder is weergegeven dat de Russen niet onderhandelen totdat ze denken dat er militair niets meer te winnen is. Het zou me verbazen trouwens als het nu al zover is maar wie weet.
Het gaat ook niet goed, laat ik het vergelijken met de Italianen in de 2e wereld oorlog, leger en hebben en gaan en dan keihard op je bek gaan zoals in Griekenland / Tunesië etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:46:
Ik weet zeker dat Nederlanders hetzelfde zouden doen als wij in zo'n situatie zouden zitten. Met net zoveel aantallen, passie en doorzettingsvermogen als Oekraïners? Dat betwijfel ik...
Je vergelijkt appels met peren, het is een groot verschil of je thuis speelt of in een vreemd land.
daarnaast moet men door duitsland heen ..

En de kans lijkt me groter dat iedereen die wil matten naar Duitsland toe vertrekt . immers je gezin is veilig in NL ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:06:
[...]

'Niets meer te winnen' moet je niet absoluut zien maar relatief: is wat je nog meer winnen kunt je de prijs waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

vso schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:10:
[...]

Je vergelijkt appels met peren, het is een groot verschil of je thuis speelt of in een vreemd land.
daarnaast moet men door duitsland heen ..

En de kans lijkt me groter dat iedereen die wil matten naar Duitsland toe vertrekt . immers je gezin is veilig in NL ..
En veel grote oefeningen van het Nederlandse leger zijn waar gehouden? Ik ben er ooit, toen er nog militaire dienstplicht was, heel wat keren geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:03:
[...]

Het punt is dat zonder ingrijpen van geallieerden wij als Europa in een totalitaire, nazistische staat zouden leven. Dat zelfde lot wacht een UA, want zij moeten het doen zonder geallieerden, spijtig genoeg.

Wij hadden overigens nauwelijks een leger. Het gaat mij niet om NL specifiek, je mag van mij ook Frankrijk invullen.

Het gaat om het principe dat er gevochten moet worden wil je niet wegzakken in een totalitaire staat. Volgens mij zijn wij blij dat er iig moeite is genomen. Tegen waanzinnige kosten in Europa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22

:|

[ Voor 33% gewijzigd door Stroopwafels op 12-03-2022 21:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
fm77 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:04:
[...]

Dat doe ik ook. En ik beeld het me ook vanuit mijn eigen perspectief in.
Is een complete verwoesting van het land dit waard? Helemaal als je geen versterking vanuit het buitenland hoeft te verwachten.
Er zullen genoeg mensen zijn die het gevecht aan willen gaan, maar er zullen er ook genoeg zijn die hun kinderen op een enigszins normale manier naar school willen laten gaan (om maar een klein voorbeeld te geven).

Dat was dus eigenlijk meer mijn vraag (die hier niet beantwoord kan worden). Hoe denkt de gemiddelde Oekrainer hierover? Dat ze niet onder Russisch gezag willen leven is duidelijk, maar het alternatief lijkt mij geen betere (voorlopig).

Edit:

[...]

Ik snap dat het een hoge prijs is. Maar ik kan me best voorstellen dat die prijs voor veel mensen het waard is om geen lege plek aan de eettafel te hebben. Of een plek om die eettafel überhaupt neer te zetten...
Sja, voor sommigen gaat vrijheid boven alles. Anderen verkopen dat graag voor comfort op de korte termijn.
Het zou te denken moeten geven dat zovelen daar met zoveel overtuiging alles in de strijd gooien om die vrijheid.

Je moet je ook bedenken dat velen dit doen voor hun nageslacht. Als je ziet wat ouders opofferen voor hun kinderen in het algemeen, is het niet vreemd dat ze bereid zijn zichzelf op te offeren zodat hun kinderen in vrijheid kunnen opgroeien.
Wij mensen zijn bereid om eigen belang en korte termijn op te offeren voor hogere doelen onder bepaalde omstandigheden. Familie, nationaliteit en waarden zijn sterke krachten, ook voor de berekenende 'egoïst'.

Was dat allemaal niet zo, dan was er nergens democratie of rechtsstaat op deze aardbol. We vinden het vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Zonder bereidheid dat te verdedigen verdwijnt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
bulle bas schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Het punt is dat zonder ingrijpen van geallieerden wij als Europa in een totalitaire, nazistische staat zouden leven. Dat zelfde lot wacht een UA, want zij moeten het doen zonder geallieerden, spijtig genoeg.

Wij hadden overigens nauwelijks een leger. Het gaat mij niet om NL specifiek, je mag van mij ook Frankrijk invullen.

Het gaat om het principe dat er gevochten moet worden wil je niet wegzakken in een totalitaire staat. Volgens mij zijn wij blij dat er iig moeite is genomen. Tegen waanzinnige kosten in Europa.
Ook in WO2 zijn er veel landen aan de kant blijven staan totdat deze aangevallen werden. Nederland was neutraal, de VS hadden pearl harbour nodig en was zelf bezig een halve nazi staat te worden. Misschien dat Canada en nog een paar landen meevochten zonder aangevallen te zijn. Voordat landen naar wapens grijpen is eerst een oorlogsdaad tegen dat land nodig. Was in WO2 niet anders. In WO2 is de afwachtende houding veroordeeld in de geschiedenis. In principe doen we nu weer hetzelfde. Maar als Poetin over een maand valt door de sancties dan was het de beste strategie, als Letland voor de winter ook wordt binnen gevallen hebben we hard gedaald.

Er zijn ook eerst militaire opties nodig voor we er ons er mee kunnen bemoeien. Ik heb hier nog geen enkele expert over gehoord wat dan zinvol zou zijn. Ik denk dat de NAVO het ook gewoon niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:16:
[...]

En veel grote oefeningen van het Nederlandse leger zijn waar gehouden? Ik ben er ooit, toen er nog militaire dienstplicht was, heel wat keren geweest
weet ik veel ik zat op het kantelpunt (van net niet)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
De russen krijgen geen eten meer van het thuisfront. Ze hebben min of meer orders gehad om "zelfvoorzienend" te zijn. dwz dat ze moeten plunderen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Ook in WO2 zijn er veel landen aan de kant blijven staan totdat deze aangevallen werden. Nederland was neutraal, de VS hadden pearl harbour nodig en was zelf bezig een halve nazi staat te worden. Misschien dat Canada en nog een paar landen meevochten zonder aangevallen te zijn. Voordat landen naar wapens grijpen is eerst een oorlogsdaad tegen dat land nodig. Was in WO2 niet anders. In WO2 is de afwachtende houding veroordeeld in de geschiedenis. In principe doen we nu weer hetzelfde. Maar als Poetin over een maand valt door de sancties dan was het de beste strategie, als Letland voor de winter ook wordt binnen gevallen hebben we hard gedaald.

Er zijn ook eerst militaire opties nodig voor we er ons er mee kunnen bemoeien. Ik heb hier nog geen enkele expert over gehoord wat dan zinvol zou zijn. Ik denk dat de NAVO het ook gewoon niet weet.
Klopt allemaal hoor, maar dat is bezijden de discussie "waarom zoveel schade willen oplopen voor zoiets als vrijheid". Mijn punt was: achteraf zijn we blij dat men de prijs voor vrijheid heeft willen betalen. Om perspectief te geven over de prijs heen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ja dat is wel een dingetje, die Russen zijn zelf op zoek naar eten omdat de bevoorrading niet op orde is.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wel vreemd dat als je een bom ontmanteld je de tijd neemt om de herkomst af te dekken teminste dat witte laken is wel erg schoon als je het mijn vraagt en waarom ligt het daar ?

YouTube: Ukrainian Soldier Dismantling a Bomb | Entry of Russian Military & S... (op 0:12 zie je het goed in beeld)

wierd ...

edit:

iemand zei dit ergens .. vind het wel inderdaad frapant ..

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 12-03-2022 21:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22

unclero

MB EQA ftw \o/

souljah1h schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:12:
Mensen hebben misschien al dagen geen toegang tot eten, warmte of medicijnen in vrij grote steden. Dan gaat het snel.
Het zal u verbazen hoe lang een beleg volgehouden kan worden. Sun Tzu schrijft niet voor niets dat het aan gaan van een beleg de kans om te winnen reduceert tot de helft.

Het beleg van Leningrad, en iets recenter, dat van Sarajevo, zijn voorbeelden dat een beleg zeer lang uitgehouden kan worden.
De Russen zijn niet zo'n fan van lange belegeringen. Zijn ze ook nooit geweest. Onder de Khans was over het algemeen al de regel dat als men dacht dat een stad niet binnen een paar maanden ingenomen kon worden, men dan maar de weide omgeving plat ging branden, zodat de vesting overspoelt werd met vluchtelingen, en uiteindelijk vanzelf onder het gewicht bezweek.
DoubleDutch schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:45:
Stel Putin neemt de 1/2 (of helemaal) van Ukraine over, 80% daarvan is plat gebombardeerd, wie gaat dat opbouwen en wie wil daar gaan wonen is wat ik mij elke keer afvraag. 🤔
De Chinezen gaan dat opbouwen. Met behulp van al die indentureds/dwangarbeiders die Putin voor ze regelt in Oekraïne.
Cyberpope schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:07:
De truc is dan de lokale criminelen de macht te geven. Dat is voor Rusland een vaak herhaald en succesvol senario. En ook UA bestaat niet alleen uit heiligen.
Klopt. Dat was het succesnummer in Tsjetsjenië, Abkhazië, etc. Echter, is het nu een beetje lastig zoeken naar krijgsheren/oligarchen/maffiabazen die verleid kunnen worden van kamp te wisselen.

De grootste van hen, Rinat Akhmetov, de rijkste man en onderkoning van Oekraïne, heeft nog een rekening open staan met de Russen. In 2014 zijn veel van zijn fabrieken in de Donbass regio 'overgenomen' door de Russen. In tegenstelling tot de andere oligarchen heeft hij Oekraïne niet verlaten, en zweert hij plechtig dat hij tot aan de laatste cent gaat om de Russen eruit te kieperen. Een groot deel van zijn privé-leger staat in Marioepol, en rondom Lviv.

(ik moest vanmiddag even kijken hoe het met hem ging, toen ik hoorde dat er een moskee in Marioepol gebombardeerd was... hij heeft meerdere moskeeën gesticht, en ik moest even kijken of het er niet een van hem was)

Het grote probleem van proberen om de oligarchen van team te laten wisselen, is dat ze sinds 2014 hebben gezien dat er veel meer geld te verdienen valt met Europa, dan met Rusland. Logisch. Tenzij de Russen een nóg grotere wortel voor kunnen houden, zouden die niet snel wisselen. Zeker niet als Zelensky ze allerlei voordeeltjes en dergelijke in het verschiet legt, bij bewezen heldendaden.

Daar staat echter tegenover dat Zelensky wel moet leveren: de oorlog moet gewonnen worden. Op het moment dat er ergens grote linies omvallen, kunnen de oligarchen ook denken: hey, het gebiedje van mijn concurrent is onder de voet gelopen, dat bied kansen. En dan gaat het snel.
RocketKoen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:30:
De russen krijgen geen eten meer van het thuisfront. Ze hebben min of meer orders gehad om "zelfvoorzienend" te zijn. dwz dat ze moeten plunderen.
Meerdere vliegen in één klap: u hoeft uw soldaten niet te bevoorraden en er blijft minder over voor de tegenstander.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:33
Er zijn ongeverifieerde berichten dat Mariupol wat verlichting krijgt een stad ten noorden is ingenomen
Van daaruit kunnen ze de omsingeling breken en voorraden sturen.

Here's to hoping...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online

En het gaat gewoon door. Er is geen limiet aan de barbaarsheid van Putin’s leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:41
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:55:
[...]

[Embed]

En het gaat gewoon door. Er is geen limiet aan de barbaarsheid van Putin’s leger.
Vergeet niet dat er propaganda is van beide kanten. Hiermee bedoel ik niet dat het niet waar is wat je deelt, maar zomaar iets als waar aannemen lijkt me gevaarlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 16:11
Rubberen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Vergeet niet dat er propaganda is van beide kanten. Hiermee bedoel ik niet dat het niet waar is wat je deelt, maar zomaar iets als waar aannemen lijkt me gevaarlijk.
En van welke kant denk je dat het meeste komt? Man man man....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Precies, ze kwamen toch voedsel en vrede brengen in ruil voor bloemen

Of heb ik iets gemist :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 15:23
vso schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:43:
wel vreemd dat als je een bom ontmanteld je de tijd neemt om de herkomst af te dekken teminste dat witte laken is wel erg schoon als je het mijn vraagt en waarom ligt het daar ?

YouTube: Ukrainian Soldier Dismantling a Bomb | Entry of Russian Military & S... (op 0:12 zie je het goed in beeld)

wierd ...

edit:

Omdat de afzender zijn eigen bom dan ook kan herkennen en weet welk doel niet is geraakt misschien, geen idee anders.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
[...]

Ik kan het niet persoonlijk checken, maar in dit geval komen de berichten uit de kanalen die tot nu toe een goede reputatie hebben.

En ik realiseer me dat feitelijk alles een vorm van propaganda is - alleen als je twijfelt of het wel kan raad ik je aan de beelden uit de havenstad en Kharkiv te bekijken. Het is een slachting.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 23:03

wierd ...

edit:

De bom is niet af gegaan, dus is er iets mis met dat ding.
Het laatste wat je wilt, is de vijand informatie geven over die bom.

Elke bom heeft een batchnummer, als je nu ziet dat bommen van Batch X gemaakt in fabriek Y lijn Z massaal niet af gaan weet je dat je die bommen voorlopig niet moet gooien, want daar is blijkbaar iets mis mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
jan390 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:11:
[...]

[Twitter]
Wat er nog overblijft van Volnovakha:

:X

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

wierd ...

edit:

Dit is gewoon in scene gezet. Waarom het leven van minimaal 3 man op het spel zetten, plakje explosief erop en laten gaan. Het is niet alsof de rest van de wijk geen schade heeft.
Daarnaast zou ik eerst die cameraman omleggen, zo'n zenuwpees naast je terwijl je probeert niet dood te gaan....

Maar dat is bijna overal het geval. Als iemand met een mobieltje kan filmen is de dreiging beperkt. Bijvoorbeeld het filmpje waarbij ze een tank uitschakelen met een RPG. Met een paar man redelijk open en bloot zo'n ding afschieten? Als er een (sluip)schutter in de buurt is ben je er allemaal geweest.
Vergelijk dat eens met het filmpje (vanaf de drone) waarbij die tanks worden aangevallen. Daar ga je niet even staan kijken met je mobieltje wat er gebeurd.

Dit soort filmpjes geven een idee van wat er zoal gebeurd. Maar als het echt (spannend) wordt, dan is een mobieltje het laatste wat je vasthoudt. Propaganda? Mwah. Het is dit of niks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Interessant draadje over waarom het Russische leger zo incapabel blijkt:

De voornaamste reden lijkt volgens deze analyse de interne dreiging theorie te zijn: het leger mag niet te slim, effectief, autonoom en populair zijn. De oligarchen moeten immers hun belangen beschermen en dat kan niet met een intelligent en effectief leger wat het volk wil beschermen. Om toch dat beeld te creëren is er aan PR geen tekort, maar wel aan intellect, training en ervaring. Want succesvolle en ervaren officieren verdwijnen en worden blijkbaar snel vervangen door incompetentie stromannen.

Enfin, lees zelf.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Putin schijnt behoorlijk kwaad te zijn:
RUSSIAN sources claim Putin has attacked his own intelligence officers and placed them under house arrest in a burst of fury at Russia's stuttering invasion of Ukraine.

The report from the inside comes just a day after it was reported that the FSB, successor to the KGB, had provided inaccurate information to Putin in order to avoid upsetting him in the build-up to the invasion. Philip Ingram, a security expert and former senior British intelligence officer, said that Putin was “very angry” at the misinformation.

It now appears to be getting worse for the Russian despot as Andrei Soldatov, co-founder and editor of investigative website Agentura, reported via Twitter that he had heard from Russian sources Putin had placed several members of the FSB under house arrest and was “truly unhappy”.
Gerelateerde artikelen:

Putin 'very angry' with own henchmen as Russian leader 'truly unhappy'
Putin doesn’t fear a coup by oligarchs. But he should fear his fellow spies.

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLhd2qJNoEOwF6Nho_SOKmXmcJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L2yzNrSH9NvFm7ruiXBEyfww.png?f=fotoalbum_large

In de tussentijd gaan ze vrolijk verder op RU tv hoe ze nog andere landen zouden kunnen aanvallen. Zoals ik zeg, de toon intern gaat snel een andere kant op.

Dat beloofd niet veel goeds, interne communicatie op dit niveau in deze situatie en binnen dit stadium is eigenlijk extreem verontrustend.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:57:
Interessant draadje over waarom het Russische leger zo incapabel blijkt:

[Embed]

De voornaamste reden lijkt volgens deze analyse de interne dreiging theorie te zijn:
[...]
Enfin, lees zelf.
Ehm... "Its military r so weak".. Is die gast 10 jaar oud ofzo. Iemand met zulk taalgebruik zou ik gewoon totaal niet serieus nemen.
Bschnitz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:58:
[Afbeelding]

In de tussentijd gaan ze vrolijk verder op RU tv hoe ze nog andere landen zouden kunnen aanvallen. Zoals ik zeg, de toon intern gaat snel een andere kant op.

Dat beloofd niet veel goeds, interne communicatie op dit niveau in deze situatie en binnen dit stadium is eigenlijk extreem verontrustend.
Wtf, dit is inderdaad erg verontrustend. Hoe willen ze dat dan verantwoorden richting hun bevolking? Met name Zweden en Polen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22
[Afbeelding]

Ik denk dat wij een iets betere bron hier voor nodig hebben... een screenshot van een video met "like & share" troep erop? Er valt letterlijk niks te zien behalve wat pijltjes die naar NATO landen wijzen.

Misschien dat je hier de bronnen kan linken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
unclero schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:44:
[...]
Klopt. Dat was het succesnummer in Tsjetsjenië, Abkhazië, etc. Echter, is het nu een beetje lastig zoeken naar krijgsheren/oligarchen/maffiabazen die verleid kunnen worden van kamp te wisselen.

De grootste van hen, Rinat Akhmetov, de rijkste man en onderkoning van Oekraïne, heeft nog een rekening open staan met de Russen. In 2014 zijn veel van zijn fabrieken in de Donbass regio 'overgenomen' door de Russen. In tegenstelling tot de andere oligarchen heeft hij Oekraïne niet verlaten, en zweert hij plechtig dat hij tot aan de laatste cent gaat om de Russen eruit te kieperen. Een groot deel van zijn privé-leger staat in Marioepol, en rondom Lviv.
Kijk, om dit soort redenen ben ik blij dat ik destijds tegen het associatieverdrag heb gestemd. Een land met warlords met privelegers hoort gewoon echt niet in de EU thuis. Ze moeten eerst nog flink opgroeien.

Aan de andere kant, deze oorlog zou dat nu net wel eens kunnen bewerkstelligen. Elke Oekrainer vecht nu voor hun land, alle neuzen dezelfde kant op. Bij de wederopbouw zal het wel eens lastig kunnen worden voor de oligarchen om hun oude posities terug te krijgen.

Ik hoop maar dat dat gebeurt want von der Leyen staat echt te popelen om ze zo snel mogelijk lid gaan maken. En zo'n corrupte boel erbij stoppen zonder garanties op modernisering gaat ons later echt opbreken. De oorlog is vreselijk en we moeten ze helpen maar om nu alle voorwaarden voor deelname op te schorten vind ik ook een linke uitkomst. Met de corruptie die we dan binnenhalen vergeleken zijn mensen als Orban een klein probleempje. En die weet al de grondvesten van de EU aardig wankel te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 12-03-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[Afbeelding]

Dreigen van de bully... Boodschap is voor nato bedoeld, niet intern gok ik zo.
Nato staat nu in hoge paraatheid. Zou me niet verbazen als alle doelen al "gereserveerd"
De nodige informatie daarvoor hebben ze de afgelopen weken al kunnen verzamelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 17:46
Stroopwafels schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:06:
[...]

Ik denk dat wij een iets betere bron hier voor nodig hebben... een screenshot van een video met "like & share" troep erop? Er valt letterlijk niks te zien behalve wat pijltjes die naar NATO landen wijzen.

Misschien dat je hier de bronnen kan linken?
Video : https://t.me/OSINTUKRAINE/3077

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
GekkePrutser schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:03:
[...]

Ehm... "Its military r so weak".. Is die gast 10 jaar oud ofzo. Iemand met zulk taalgebruik zou ik gewoon totaal niet serieus nemen.

[...]

Wtf, dit is inderdaad erg verontrustend. Hoe willen ze dat dan verantwoorden richting hun bevolking? Met name Zweden en Polen.
Gelukkig lees ik wel voorbij een spelfoutje op Twitter ;)

En het voorbeeld van de tv presentator die een generaal de mond snoert:

Of Putin die z’n generaals afblafte op tv en er uit zagen als geslagen straathondjes.

Tenslotte waarom het wel moet eindigen in artillerie beschietingen en geen succes in gevechten van dichtbij:

Nog meer taalfoutjes, doch maakt het een interessant verhaal. KGB denken maakte het leger tot een bot instrument om geen gevaar voor dezelfde KGB-ers te worden.

En dan de hierboven geposte driftbuien en angst om de realiteit te delen: logisch gevolg van de ingezette koers.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-03-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 21:57

wtf die "Like en Share"...

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Ik heb een beetje een probleem met hoe hier vaak over de macht van 'de oligarchen' wordt gesproken.

Natuurlijk is er een kliek van politici, defensie, security en zaken die de macht in handen heeft. Het stelt ze in staat dwaze hoeveelheden geld af te romen, maar de macht om dingen in gang te zetten of te veranderen is beperkter dat je zou denken.

Niet alleen de top is corrupt, de hele keten is dat. Dat betekent dat zelfs als je aan de top de juiste besluiten neemt, met iedere stap de kans dat er iets uitgevoerd wordt zoals je bedoelt afneemt. En het is een traditioneel heel hierarchische samenleving, dus er zijn veel stappen. Dat maakt dat dat je aan de top maar beperkt invloed hebt wat er op de grond gebeurt. En dat lijkt in het leger nog wat erger te zijn dan gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
@TheekAzzaBreek ja goed voorbeeld doet volgen en het is inmiddels onderdeel van de doctrine: plunderen is de standaard. En logisch, want als hogerhand naar beneden toe steelt moet de onderste laag ook stelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:23:
[...]
Gelukkig lees ik wel voorbij een spelfoutje op Twitter ;)
Okee wellicht was het een beetje te kort door de bocht maar ik heb juist al zeker 10 jaar geen twitter meer aangeraakt omdat het gewoon overspoeld werd door onopgeleide blaaskaken die overal naar boven komen en maar wat onzin riepen. Dus als ik iets van Twitter zie ben ik bij voorbaat zeer sceptisch :) Ik vind twitter altijd al het afvoerputje van het internet juist omdat de korte berichten een serieuze inhoudelijke discussie onmogelijk maken. Dat zie je er ook aan af doordat de berichten die wel interessant zijn bijna altijd opgedeeld zijn in enorm veel stukken. (En het feit dat inhoudsloze figuren zoals Trump er op floreren versterkt dat gevoel alleen maar).

Ik zie social media een beetje als een verhouding pareltje:shit. Twitter hangt door zijn korte berichten enorm laag in deze verhouding (je moet door extreem veel shit heenwaden om een pareltje tegen te komen). Facebook was altijd redelijk totdat ze met algoritmes begonnen die je proberen te feeden wat ze denken dat je interessant vindt. Dat kunnen ze totaal niet. Op Reddit (zeer afhankelijk van welke subreddit!) en bijvoorbeeld Hacker News ligt deze verhouding een stek hoger dus daar haal ik tegenwoordig mijn nieuws vandaan.

Maar ik kijk er dus al 10 jaar niet meer op en heb ook geen account dus ik kan gelinkte dingen ook niet meer compleet lezen (dan krijg ik een melding dat ik in moet loggen). Dus wellicht ben ik in dit geval te sceptisch.

Een voorbeeldje trouwens over een twitter thread die heel erg interessant is en het hele gebeuren zeer precies voorspeld heeft (alleen niet hoe ver Putin wou gaan): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527

Ik herkende die naam wat beter omdat ik in de cybersecurity werk vandaar dat ik er meer waarde aan hechtte toen ik het gelinkt zag op een andere site (volgens mij hacker news). Maar hij heeft deze oorlog daar zeer goed voorspeld. Maar daar zie je dus ook weer dat opdelen in tientallen berichten.

[ Voor 39% gewijzigd door GekkePrutser op 12-03-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Omdat het de realiteit is, zowel militair als qua bevolking als qua economie is rusland vele malen kleiner dan nato. Ten tijde van de koude oorlog was dat niet het geval, integendeel.
Rusland heeft wel degelijk veel meer tanks dan NATO, Gelukkig doen we jaren niet meer met de dictator grote piemel show van tanks. Nato heeft geleerd van Vietnam en Irak dat je invallende tanks niet verslaat met nog meer Tanks. Maar met mobile grond troepen die hit en run acties uitvoeren. Vandaar ook de afbouw van het aantal tank binnen Nato na de koude oorlog hebben we ingezet op de javelin en stingers, daar zitten niet voor niets een NATO only sticker met een hele strengen export verbod op ( behalve wat inzet van ouder variate om rebellen te helpen tegen Rusland ) Er was zels nog discussie om de NATO versie niet te gebruiken in Syrie en Afghanistan uit angst dat ze wel eens in Russische handen konden vallen en deze zich hiertegen konden gaan pantseren waardoor de effectiviteit van onze Nato strategie verminderde.
Beide zijn decenia oud de russen hebben die zeker al in handen gehad.
Daarbij nato van vietnam geleerd? De iraq oorlog was een standaard van lucht en tank overmacht .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
[Afbeelding]

Het filmpje dateert al uit december 2021. Dit soort denkbeeldige militaire scenario's worden volgens mij geregeld op Russische tv getoond. Stukje propaganda uiteraard.

[ Voor 7% gewijzigd door MeteoVir op 12-03-2022 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
MeteoVir schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:33:
[...]

Het filmpje dateert al uit december 2021. Dit soort denkbeeldige militaire scenario's worden volgens mij geregeld op Russische tv getoond. Stukje propaganda uiteraard.
[Twitter]
Lol, en toen moest de ‘vredesmissie’ nog beginnen. De complete onbeschoftheid van die Russen blijft me verbazen. Alhoewel eigenlijk is het precies hetzelfde gedrag wat de Russische toeristen bij het avondeten laten zien in eender willekeurig resort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

franssie

Save the albatross

Was Rusland geen kernmacht geweest, dan had het allang een democratie en bij behorende economie gehad, Fantastisch gebied voor eco tourisme ook.
En grondstoffen die iedereen nodig heeft en er ook wel voor wil betalen. Maar tsja, grondstoffenlanden kijken niet vaak naar de bewoners #Groningen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22

unclero

MB EQA ftw \o/

NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:57:
De voornaamste reden lijkt volgens deze analyse de interne dreiging theorie te zijn: het leger mag niet te slim, effectief, autonoom en populair zijn. De oligarchen moeten immers hun belangen beschermen en dat kan niet met een intelligent en effectief leger wat het volk wil beschermen.
Dat is wel Rusland's eigen hoor. Ik haalde al de Russische admiraal aan, die zich tijdens de Japans-Russische oorlog beklaagde dat de helft van zijn manschappen niets wisten, en de andere helft het geleerde een dag later weer vergeten was.

Tsaar Peter de Grote kon de stuitende domheid van de adel (er ene met één vuistslag bewusteloos slaan, noemde hij een "vriendelijke berisping") aan zijn hof op een gegeven moment niet meer aan zien, en verhief toen zijn Afrikaanse bedienden maar tot de adelstand.

De Russen zelf menen dat de reden dat in hun land nu eenmaal de achterlijkheid van de daken druipt, te vinden is in de Mongoolse overheersing: de Mongolen eisten belasting in de vorm van geld en slimme en/of kundige mensen. Hierdoor - aldus Russische sociologen - kwam het dat de Rus al vanaf een jonge leeftijd geleerd was vooral niet te slim over te komen, om te voorkomen dat zijn landheer ideeën kreeg.
GekkePrutser schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:08:
Aan de andere kant, deze oorlog zou dat nu net wel eens kunnen bewerkstelligen. Elke Oekrainer vecht nu voor hun land, alle neuzen dezelfde kant op. Bij de wederopbouw zal het wel eens lastig kunnen worden voor de oligarchen om hun oude posities terug te krijgen.
Ik ben het er mee eens dat Oekraïne er nog lang niet klaar voor is, daar zij er psychisch en economisch nog niet volgroeid zijn.
Echter, na de oorlog zouden de oligarchen nog wel eens hard nodig kunnen zijn. Voor een wederopbouw is geld nodig, én kennis van handelsstromen enzovoorts. Dat geld en die kennis zit simpelweg bij de oligarchen. Kijkt u maar eens na WO2 hoe de yakuza in Japan een aanjager was in de wederopbouw. Of de maffia in Italië. enz.
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:24:
Ik heb een beetje een probleem met hoe hier vaak over de macht van 'de oligarchen' wordt gesproken.
De 'macht' zit 'm in kompromat. De wetenschap dat u, als aspirerende oligarch, enkel de mensen onder u en de mensen naast u in de gaten moet houden. Want zij weten allemaal waar uw huis staat en waar uw kinderen naar school gaan. De enige reden dat zij (nog) niets met die informatie doen is omdat u wordt beschermd door degene boven u. Om die bescherming te behouden, moet u klusjes opknappen. Des te vuiler, des te beter de bescherming. Echter. Degene boven u beslist nauwelijks iets. Die zegt hooguit wel eens dingen als "het zou zo fijn zijn als die Armeense vastgoedinvesteerder eens níet lonkend kijkt naar míjn torenflats". Dan is het aan al diegenen onder hem om dan initiatief te tonen en daar iets aan te gaan doen. Des te creatiever de oplossing, des te meer u in het gevlei komt bij degene boven u. Maar bedenk wel: des te hoger u komt, des te hoger het raam dat voor u opengezet gaat worden als u een misstap begaat.
franssie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:47:
En grondstoffen die iedereen nodig heeft en er ook wel voor wil betalen. Maar tsja, grondstoffenlanden kijken niet vaak naar de bewoners #Groningen
Tsja, Resource Curse/Hollandse Ziekte.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees en zie berichten op Twitter dat een Amerikaanse basis in Erbil (Irak) geraakt is door meerdere ballistische raketten. Benieuwd wie hier achter zit en of er een link is met de oorlog in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24

Bever!

3

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:02:
Ik lees en zie berichten op Twitter dat een Amerikaanse basis in Erbil (Irak) geraakt is door meerdere ballistische raketten. Benieuwd wie hier achter zit en of er een link is met de oorlog in Oekraïne.
Is al eerder gebeurd en men wees naar Iran

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

[YouTube: In grim mood Russian propagandists Solovyov and Kedmi discussed the situation in Ukraine.]

Discussie tussen Solovyov en Kedmi. Solovyov is een van de trouwste propagandisten van Poetin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM_T-QAP8lxjrMJwGJodwbDw9qk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n2vyoqvXdAmM7IMBflifkPYx.png?f=user_large

Dit filmpje zegt een heleboel..

@GekkePrutser De thread is meer dan de moeite waard.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:02:

Amerikaanse basis in Erbil wordt blijkbaar gebombardeerd, vanuit Iran. En dat kan men prima zien. Now what.

Tegenstrijdige berichten:

[X: https://twitter.com/sentdefender/status/1502781851714396167?s=21]

[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-03-2022 00:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:26:
@TheekAzzaBreek ja goed voorbeeld doet volgen en het is inmiddels onderdeel van de doctrine: plunderen is de standaard. En logisch, want als hogerhand naar beneden toe steelt moet de onderste laag ook stelen.
Fascinerende draad @NiGeLaToR. Las vandaag nog een stuk uit 2016 (https://www.themoscowtime...watch-what-you-eat-a54689), over hoe er gerotzooid werd met het voedsel in Rusland. Medvdev had besloten dat ondernemingen niet geterroriseerd moesten worden met allerlei regeltjes, en schafte de voedselwarenautoriteit af.

Het vervolg laat zich raden. Maar corruptie zou ook van onderen actief zijn, dat iemand op de vloer botervet vervangt door palmolie. Of machineolie. Wat een land. Artikel geeft eigenlijk een terloopse dwarsdoorsnede van de Russische samenleving. Hoe ga je daar in hemelsnaam een functionerende maatschappij van maken, als de boel daar straks definitief ontploft. De auteur van jouw draadje verwacht dat het nieuwe systeem anders geënt zou zijn. Daarin lees ik dus een andere verhouding staatsveiligheidsdiensten <> leger.

En weer valt de parallel op met de ontwikkeling die wij in het westen meemaken met ongeremde marktspelers, politici die roepen om regeltjes op te heffen, en waar onze toezichtsinstanties ook kort gehouden worden.
unclero schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:44:
[...]
Meerdere vliegen in één klap: u hoeft uw soldaten niet te bevoorraden en er blijft minder over voor de tegenstander.
... met alle tekorten die nu vallen in het thuisland is het letterlijk buiten de deur eten wel het gezondst misschien. Tenzij je brood van veevoer wilt eten. Dat gaat nog een dingetje worden: gierende inflatie en je bevolking tevreden houden. Putin had destijds uiteindelijk bedacht dat het geklooi met voedsel niet uit de hand moest lopen omdat dat slecht zou zijn voor de volksgezondheid. Maar dat gaat op deze manier weer bochten afsnijden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:30

ACID-dude

Make More Music!

NiGeLaToR schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:09:
[...]

[Embed]

Amerikaanse basis in Erbil wordt blijkbaar gebombardeerd, vanuit Iran. En dat kan men prima zien. Now what.

[Embed]

[Embed]
Wat ik er over lees geeft aan dat dit met enige regelmaat gebeurt met raketten en drones, zonder dat de aanslagen worden opgeeist. Iets met olie dus dan wellicht.

https://www.hln.be/buiten...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.volkskrant.nl...ogelijk-doelwit~ba7f6839/

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
NiGeLaToR schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:09:
[...]

[Embed]

[Embed]

[Embed]
Dat zou wel een ontwikkeling zijn. De VS was net langs Iran en Venezuela geweest om te bedelen voor olie. Dit om de Russische import te vervangen. Dit staat dan niet los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:53
[Afbeelding]

Ben dan wel benieuwd als er een tweede front komt, of andere landen dan geen bloed ruiken. Rusland wankelt al behoorlijk. De invasie van Oekraïne verloopt moeizaam. Zal er ondertussen niet een plan liggen van navo landen of andere democratische landen om in te grijpen?

En zo nee, dan gaan landen als Finland, Georgië en Japan denk ik wel hun kans grijpen om hun disputed lands terug te claimen. Een betere/makkelijkere kans krijgen ze waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Robkazoe schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:25:
[...]

Ben dan wel benieuwd als er een tweede front komt, of andere landen dan geen bloed ruiken. Rusland wankelt al behoorlijk. De invasie van Oekraïne verloopt moeizaam. Zal er ondertussen niet een plan liggen van navo landen of andere democratische landen om in te grijpen?

En zo nee, dan gaan landen als Finland, Georgië en Japan denk ik wel hun kans grijpen om hun disputed lands terug te claimen. Een betere/makkelijkere kans krijgen ze waarschijnlijk niet.
RU moet wel in een heel suïcidale mood zijn willen ze ook maar een Flevoland nog gaan aanvallen. Ik zou nog kunnen bedenken dat RU extra bargaining chips zoekt, maar dan nog lijkt het me onlogisch. RU moet echt oppassen dat het in UA niet gewoon verslagen gaat worden.
Pagina: 1 ... 30 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: