De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.202 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
olafmol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Lijkt me eerder dat ze die plunderen voor eigen gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFNoETeJXoAI9mfj.jpg%3Fname%3Dorig

Dit is een koude opslag voor voedsel. Plunderen doe je toch zonder rookwolken zou je zeggen, ook als je kijkt naar het gelinkte filmpje van de post waar je op reageert.

Strategie lijkt toch echt de burgers te vermoorden via ondervoeding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RocketKoen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:58:
[...]

En het lijkt er niet op dat de Russen vergelijkbare radars hebben.
Die hebben ze, in theorie. Of ze ook werken en of ze weten hoe ermee om te gaan, is een tweede. O-)
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Deze combo werkt in deze situatie extra goed omdat Rusland nog veel getrokken artillerie gebruikt en dus na een salvo niet makkelijk kan inpakken en wegwezen. Counter-artillerie kan zo erg effectief zijn.

Kan, want je moet het wel hebben om er wat mee te kunnen.
Yup en daarom lijken de Oekraïners dit ook al te doen. Wat denk je dat hier is gebeurd? Dit was volgens mij een paar dagen geleden bij Mykolayiv.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:59:
[Embed]

[Embed]

[Embed]

Analyse die twee kanten aanstipt:
- Putin is aan het verliezen, zowel thuis als in Ukraine op militair gebied.
- potentiële strategie is de inzet van WMD’s om ten kostte van alles te winnen. Daar wordt duidelijk op voorgesorteerd. En druk op Belarus om mee te doen, naast andere derde partijen.

Wat voor ons een denkproces moet zijn is wat doen we als er gifgas of tactische nukes gaan landen in Ukraine? Of er in ene Aziatische ‘vrijwilligers’ opduiken?

[Embed]

Ik vind de gedachtengang logisch: ondanks dat Rusland voortgang lijkt te boeken zijn ze nog steeds niet echt bij Kyiv en is de ‘all out war’ niet eens begonnen en men is nu al (vooral Russisch sprekende) burgers aan het kapot bombarderen.

Grote stappen snel thuis kan dus WMD aanval zijn na bijvoorbeeld voorspelde false flag incidenten.
Het is bijzonder jammer dat het westen niet heeft gecommuniceerd dat WMD's een no-go zijn en tot escalatie zou leiden vanuit onze kant. Sterker nog, we communiceren geen enkele rode lijn. Dat betekent dat Putin alles mag doen in UA.
Gemiste kans.

Putin is maar voor 1 ding bang, ingrijpen vanuit (coalitie van) NATO-landen. Maar dan moet je wel vooraf communiceren, anders heeft het geen effect. Mijn 2 ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 18:47
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:04:
[...]

Die hebben ze, in theorie. Of ze ook werken en of ze weten hoe ermee om te gaan, is een tweede. O-)
Ik heb de generatie radars die je voor zoiets nodig hebt gezien op sommige Russische vliegtuigen en schepen. Maar niet op de landmacht.

Dat is blijkbaar geen prioriteit geweest.
Hier wel. Want in Irak/Afghanistan was mortiervuur een grote bedreiging voor basissen. En tijdens grote evenementen was er vooral angst voor zo'n aanval.
En Israel heeft het ook, omdat die het regelmatig nodig hebben tegen HAMAS. Alleen hun systeem is dan weer niet heel mobiel. Die aanvallen komen immers altijd uit ongeveer hetzelfde gebied.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

bulle bas schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Het is bijzonder jammer dat het westen niet heeft gecommuniceerd dat WMD's een no-go zijn en tot escalatie zou leiden vanuit onze kant. Sterker nog, we communiceren geen enkele rode lijn. Dat betekent dat Putin alles mag doen in UA.
Gemiste kans.

Putin is maar voor 1 ding bang, ingrijpen vanuit (coalitie van) NATO-landen. Maar dan moet je wel vooraf communiceren, anders heeft het geen effect. Mijn 2 ct.
Het is goed mogelijk dat dat verteld is maar dat zo iets niet wereldkundig wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Het is goed mogelijk dat dat verteld is maar dat zo iets niet wereldkundig wordt gemaakt.
Klopt, daar hoop ik dan maar op.

EDIT: Gisteren communiceerde Biden dat WOIII niet in UA gevochten zou worden. Dat geeft me dan weinig hoop.

[ Voor 18% gewijzigd door bulle bas op 12-03-2022 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Gemiste kans.

Probleem van rode lijn is dat wie hem trekt ook moet moet handhaven als iemand er over heen gaat. Wat een wereld oorlog betekende. De keus is stoppen we Rusland maar beginnen we 3 wereld oorlog
[YouTube: Ukraine]

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 12-03-2022 11:52 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:47

Dennis1812

Amateur prutser

bulle bas schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Klopt, daar hoop ik dan maar op.

EDIT: Gisteren communiceerde Biden dat WOIII niet in UA gevochten zou worden. Dat geeft me dan weinig hoop.
Niet in Oekraïne gevochten. Dus kan wel in Rusland gevochten worden. Zodra Amerika Rusland binnen vliegt zijn alle soldaten zo teruggeroepen.

Zoon boodschap is ruim te interpreteren.
En niet in Oekraïne kan wel OM Oekraïne betekenen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Niet in Oekraïne gevochten. Dus kan wel in Rusland gevochten worden. Zodra Amerika Rusland binnen vliegt zijn alle soldaten zo teruggeroepen.

Als Nato de grens overgaat bij Rusland komen we bij een heel dreigend scenario uit. Als havik zeg ik dat dat mij nu te ver zou gaan.

Met OM bedoel je luchtafweer vanuit Nato gebied om UA te beschermen? Vraag me af of dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
xbeam schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Probleem van rode lijn is dat wie hem trekt ook moet moet handhaven als iemand er over heen gaat. Wat een wereld oorlog betekende. De keus is stoppen we Rusland maar beginnen we 3 wereld oorlog
[YouTube: Ukraine]
Je formuleert het niet goed denk ik. De keus is beperken we Rusland door uitspreken rode lijn, met mogelijk een Rusland dat een 3e wereldoorlog start wanneer zij die rode lijn overgaan. Die afweging zit niet aan onze kant, maar aan de Russische kant. Die krijgen een hele lastige afweging voor de kiezen. Dat is het briljante van een rode lijn vooraf communiceren.

En inderdaad, het gaat om de wil om te handhaven.

[ Voor 3% gewijzigd door bulle bas op 12-03-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:47

Dennis1812

Amateur prutser

bulle bas schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:54:
[...]

Als Nato de grens overgaat bij Rusland komen we bij een heel dreigend scenario uit. Als havik zeg ik dat dat mij nu te ver zou gaan.

Met OM bedoel je luchtafweer vanuit Nato gebied om UA te beschermen? Vraag me af of dat kan.
Nee, uiteindelijk als ze Oekraïne genuked hebben gaan we omdat ze dat hebben gedaan vechten met Rusland.

Hij zegt alleen dat we niet in Oekraïne gaan vechten. Niet dat Oekraïne geen reden kan zijn.

Momenteel zie ik het zeker niet gebeuren. Maar als Rusland Oekraïne gaat nuken of chemische wapens in zou zetten zie ik het mogelijk wel gebeuren

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 00:19
Dennis1812 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Biden benadrukte vooral de grenzen van de NAVO iets met one inch on NAVO terrein en we gaan los. Als het ander is een erg ruime ongefundeerde interpretatie. Bij chemische wapens liet hij het een beetje in het midden wat de respons van de VS zal zijn. Dat is dus niet vooraf een rode lijn voor Poetin. Publieke opinie kan natuurlijk wel snel wijzigen na zoiets en als nog een respons uitlokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Biden benadrukte vooral de grenzen van de NAVO iets met one inch on NAVO terrein en we gaan los. Als het ander is een erg ruime ongefundeerde interpretatie. Bij chemische wapens liet hij het een beetje in het midden wat de respons van de VS zal zijn. Dat is dus niet vooraf een rode lijn voor Poetin. Publieke opinie kan natuurlijk wel snel wijzigen na zoiets en als nog een respons uitlokken.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Exact, dat mogen we niet onderschatten. Onze leiders reageren graag, omdat bij ageren jij het initiatief hebt, en ook de gebeten hond kan zijn als je dat verkeerd doet. Risico's nemen, politieke doodzonde.

Maar logisch gezien zou het dom zijn om pas op te treden wanneer de druk van de publieke opinie te groot wordt. Dan is de schade al geleden. Overigens is onder de bevolking van de VS al een meerderheid voor ingrijpen. Dat wordt bij WMD/nucleair/Grozny nog groter, en inderdaad wellicht onhoudbaar groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Benieuwd naar de implicaties van deze move

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
bulle bas schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:18:
[Twitter]
Een mooie reactie zou alle landen die ‘vrijwilligers ‘ sturen economische sancties op te leggen conform Rusland. Zijn Azerbeidzjan etc snel klaar met hun onderdanen in Ukraine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[Twitter]
Welke move? Als in, denkt iemand serieus dat als Russen weten dat er een lading drones ergens verplaatst worden binnen Oekraïne, ze die niet aanvallen omdat het een bevoorrading van het Westen (/Turkije) is aan Oekraïne?

Tenzij ze zouden bedoelen om ze buiten Oekraïne aan te vallen, maar als ze dat doen is het het perfect excuus om een lading kruisraketten op Russische doelen (in Oekraïne) af te schieten.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 12-03-2022 12:33 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RocketKoen
[Twitter]
Rusland ziet kinderziekenhuizen, flats en voedselwarenhuizen als doelwit...
Het zou een verbetering zijn als ze zich nu op militaire doelen zouden richten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Rusland ziet kinderziekenhuizen, flats en voedselwarenhuizen als doelwit...
Het zou een verbetering zijn als ze zich nu op militaire doelen zouden richten.
Eerder dat leveren van wapens niet langer als handel gezien wordt maar als militaire inmeng. Alleen dacht ik dat we het daar al over eens waren met ze. :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sissors schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:27:
[...]

Welke move? Als in, denkt iemand serieus dat als Russen weten dat er een lading drones ergens verplaatst worden binnen Oekraïne, ze die niet aanvallen omdat het een bevoorrading van het Westen (/Turkije) is aan Oekraïne?
Ik denk dat nu impliceert wordt dat deze leveringen ook buiten Oekraïne als legitiem doelwit gezien worden. Maar ik geloof echt niet dat ze een raket op een NAVO-vliegveld gaan afschieten.

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 12-03-2022 12:34 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:52

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[Twitter]
De relevante vraag is dan: ook buiten Oekraine? Zodra het daar de Poolse grens over is lijkt het mij niet meer dan logisch als doelwit en ik neem aan dat Oekraine daar zelf ook al op anticipeert. edit: @fsfikke was net sneller :P

Deze actie is ook weer heerlijk Russisch...
https://www.nieuwnieuws.n...n-ruimte-achter-te-laten/

Had USA geen speciale ruimte divisie? Eens kijken of die speeltjes ook goed werken op een terugkerende Russische ruimte capsule. :>

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat nu impliceert wordt dat deze leveringen ook buiten Oekraïne als legitiem doelwit gezien worden.
En dus ga je forceren dat er verdediging gaat plaats vinden - met andere woorden: Rusland gaat de hele wereld erin betrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
[...]

Ik denk dat nu impliceert wordt dat deze leveringen ook buiten Oekraïne als legitiem doelwit gezien worden.
Dan zijn alle Russische militaire doelen ineens een geldig doelwit voor het land dat wordt aangevallen. En bijna alles komt van NAVO landen.
Dan heeft Rusland binnen 1 week geen leger meer.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ik denk dat nu impliceert wordt dat deze leveringen ook buiten Oekraïne als legitiem doelwit gezien worden. Maar ik geloof echt niet dat ze een raket op een NAVO-vliegveld gaan afschieten.
In de Tweet zelf niet echt, maar wat erin gequote wordt zou ik zelf ook zo lezen inderdaad. Maar wat je zegt, ik geloof echt niet dat ze dat gaan doen. Doen ze het op heel beperkte schaal (eg een vrachtwagen 1km voor hij de grens over is al aanvallen), dan vermoed ik dat het niet een full-scale artikel 5 gaat worden, maar alsnog is dat een hele goede reden om elke basis van Rusland in Oekraïne onder een lading kruisraketten te bedelven.

En het is duidelijk dat ze in Rusland een beetje optimistische ideeën over de staat van hun leger hadden. Maar het lijkt mij nu toch dat ze niet zichzelf voor de gek houden dat ze ook maar iets te winnen hebben bij ons een excuus geven zodat we direct ermee gaan bemoeien ipv alleen indirect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 18:22
[Twitter]
Rusland be like "hè dat mag niet, het moet volgens onze regels!11"
sh4d0wman schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:34:
[...]

De relevante vraag is dan: ook buiten Oekraine? Zodra het daar de Poolse grens over is lijkt het mij niet meer dan logisch als doelwit en ik neem aan dat Oekraine daar zelf ook al op anticipeert. edit: @fsfikke was net sneller :P

Deze actie is ook weer heerlijk Russisch...
https://www.nieuwnieuws.n...n-ruimte-achter-te-laten/

Had USA geen speciale ruimte divisie? Eens kijken of die speeltjes ook goed werken op een terugkerende Russische ruimte capsule. :>
SpaceX lacht zich kapot.

Edit: https://arstechnica.com/s...al-space-station-flies-on
No, Russia has not threatened to leave an American astronaut behind in space

[ Voor 9% gewijzigd door Stroopwafels op 12-03-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Artillerie kun je alleen uitschakelen via lucht (vliegtuig / drone / raketten) of via andere Artillerie. Het staat meestal te ver achter de frontlinie om daar iets anders mee te doen. Dus UA heeft hier heel weinig tegenin brengen.
Je kunt ze ook flanken en van achteren aanvallen. Een van de redenen dat de Russen achterblijvers moeten installeren ipv allemaal vol op offensief.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Wat is een inch. Vliegtuigje laten verdwalen bijvoorbeeld?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
technorabilia schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:14:
Mogelijk al eerder genoemd, maar als je "Winter on Fire" kijkt op Netflix dan weet je dat het volk van Oekraïne nooit gaat opgeven.

https://www.netflix.com/us/title/80031666

Na het zien hiervan, besef ik ook dat ik destijds teveel mijn ogen hiervoor heb gesloten. En toch niet goed heb gerealiseerd wat er destijds (en nu) werkelijk gaande is. Een aanval op onze vrijheid.

Edit:
Ook op YouTube...
Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom
ik heb hem net gekeken en vond hem extra beladen met de kennis waar ze nu inzitten. Ze vechten echt met hun leven voor vrijheid en democratie. Tegelijkertijd zijn er machten bezig om ze kapot te maken voor hun eigen winst. Ik hoop echt dat ze zich hier ook doorheen slaan. Niet om als een cliché aan te halen dat ze er sterker uit te komen, want hun land wordt echt vernietigd. Maar misschien meer dat de vijand, dus Rusland, hierdoor zichzelf kapot maakt en we daar in de toekomst anders mee om zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
[Twitter]
Mja wat we dan doen is stoppen met leveren en zeggen we succes UA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 16:40
Putin is maar voor 1 ding bang, ingrijpen vanuit (coalitie van) NATO-landen.
En dat kon wel eens zijn grootste fout zijn, zijn eigen mensen konden wel eens even gevaarlijk zijn.

(voorlopig is dat wishful thinking weet ik)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[Twitter]
Begrijp dit dreigement niet echt, lijkt me dat dat vanaf het eerste moment legitieme doelen waren.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
[...]
Gemiste kans.
Ik heb ergens de indruk dat het niet willen uitspreken van die rode lijn wellicht zou kunnen voortkomen uit de "angst" dat Putin (en co) daar mee gaat spelen (driegen, net wel, net niet etc.). En daardoor "het westen" weer wat uit elkaar zou kunnen spelen. Dus het dan nog maar in het onzekere laten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
[Twitter]
Nou gewoon, de hadden zelf blijkbaar besloten de toevoer van goederen over de Poolse grens niet aan te vallen en gaan dat nu wel doen. Volgens mij wisten we niet dat ze dit bewust niet deden en zij zelf waarschijnlijk ook niet, want ze hebben er helemaal de middelen niet voor.

Wat helpt is als je zoiets leest de logica en context erachter zoeken:
- zijn wapentransporten een doelwit voor Rusland, in heel Ukraine? Ja, lijkt me wel.
- lukt het ze om in de buurt van Lviv of nog meer westwaards aanvallen uit te voeren? Nauwelijks/nee.
- wat kunnen ze doen om die leveranties te beinvloeden? Dreigen.

Als ze echt die wapenleveranties als doelwit hadden gezien waren die al onder vuur genomen. Maar tot op de dag van vandaag lukt het zelfs om deze wapens naar Kyiv en andere gebieden te brengen. Ze kunnen er simpelweg niets aan doen.

Prompt zullen ze vast weer een auto met een vluchtende opa en oma opblazen en juichen dat ze een NATO konvooi geraakt hebben uiteraard. 8)7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Russische pantserwagen treft Oekraïense auto: het verhaal van twee burgerdoden

Schijnen ook NSFL beelden bij te zitten van deze situatie. Wat zal men als reden opvoeren? Dacht dat ze molotovs zouden afvuren? Waren spionnen/spotters? Deze kan weer in het dossier oorlogsmisdaden Rusland. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jerie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:58:

Schijnen ook NSFL beelden bij te zitten van deze situatie. Wat zal men als reden opvoeren? Dacht dat ze molotovs zouden afvuren? Waren spionnen/spotters? Deze kan weer in het dossier oorlogsmisdaden Rusland. :/
Ik refereer net nog aan deze situatie. Het toeval wil dat ik ruim een week terug de beelden al zag, maar dat de ophef pas los kwam toen er ook bewakingsbeelden van de gebeurtenis zelf opdoken.

Wat het voor mij laat zien is dat er geen ROE afspraken zijn gemaakt danwel worden nageleefd, iets wat wellicht ook helemaal niet bestaat in de Russische militaire doctrine. @DaniëlWW2 kan daar wellicht licht op schijnen - doen Russische strijdkrachten in theorie, op papier en/of in de praktijk uberhaupt wel moeite voor humane manier van handelen in oorlogsgebied?

In het Westen lijken we namelijk wel weer in het klassieke 'we gaan ze bevrijden'-verhaal te trappen terwijl het niemand in Rusland te doen is om het 'bevrijden' of 'redden' van Russisch sprekende Ukrainers. Het is ze te doen om pro-Russische mensen bij zich te voegen en nu blijkt dat die zelfs vlak naast de Donbas niet wonen gaat iedereen er ouderwets gezegd gewoon aan.

Is overigens een flinke kentering binnen Ukraine ook, er is een periode geweest waarbij een meerderheid in Ukraine nog pro-Russisch was.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:58:

Vreemd dat dit gruwelijke voorval van eind februari (?) nu pas in een NOS bericht naar voren komt.

In het algemeen vind ik de berichtgeving van Nederlandse media niet sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:06:
Wat het voor mij laat zien is dat er geen ROE afspraken zijn gemaakt danwel worden nageleefd, iets wat wellicht ook helemaal niet bestaat in de Russische militaire doctrine. @DaniëlWW2 kan daar wellicht licht op schijnen - doen Russische strijdkrachten in theorie, op papier en/of in de praktijk uberhaupt wel moeite voor humane manier van handelen in oorlogsgebied?
Je bepaald voor 99% van je eigen bevolking ziet, je hebt lak aan internationaal recht, een mensenleven is voor jou niets waard, behalve als je er aan kunt verdienen, er is niemand die je internationaal of nationaal via de wet kan aanpakken en ga zo nog maar even door.

Waarom zou je dan ROE maken? Dat is voor de decadente en verslapte westerse samenlevingen die waarde hechten aan een rechtstaat. Daar wil je achteraf toetsten of er aan regels voldaan is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Vreemd dat dit gruwelijke voorval van eind februari (?) nu pas in een NOS bericht naar voren komt.

Omdat ze het hebben willen checken? Dat kost even in een oorlogsgebied.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Omdat ze het eerst verifiëren. Oekraïense bronnen zullen altijd voor liggen qua informatie (zolang comms nog werken). Maar OSINT kost geld, tijd, en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

De patriot systemen staan daar al opgesteld. Dus een raket afvoeren is zinloos anders dan als gebaar van vijandelijkheid.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 00:19
Jerie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:46:
[...]

Wat is een inch. Vliegtuigje laten verdwalen bijvoorbeeld?
Zolang de geloofwaardigheid van Artikel 5 niet ter discussie staat is de inch niet overschreden. In dat geval is deescalatie het toverwoord. Als de geloofwaardigheid in het geding komt dan is het eerst proportioneel reageren dan proportioneel militair reageren en uiteindelijk is er oorlog met Rusland. De wereld is niet zwart wit en Artikel 5 ook niet.

Een verdwaald vliegtuigje is een verdwaald vliegtuigje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Wat ik al zei: ik zag de eerste beelden toen al, maar het werd in ene een paar dagen geleden opgepikt toen er een tweede reeks beelden beschikbaar kwam van een beveiligingscamera die de daad zelf ook gefilmd had. De eerdere beelden toonden alleen de slachtoffers die in de auto zitten. Hartverscheurend hoe de oma-persoon tegen de aan flarden geschoten opa-persoon aan zit.

Ik denk dat de tweede set beelden meer aanleiding tot onderzoek gaf omdat je zag hoe er eerst geschoten werd en toen niet eens gekeken werd naar waarop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waar hoorden wij deze eerder…
Belarus ontkent deelname aan invasie maar stuurt wel troepen naar de grens
Belarus stuurt vijf gevechtseenheden naar de zuidgrens om te voorkomen dat "nationalistische gewapende formaties" uit Oekraïne het land binnentrekken. De troepenbewegingen zouden "op geen enkele manier" te maken hebben met de Russische invasie van Oekraïne, die door Belarus wordt bestempeld als "speciale operatie". Volgens de Belarussische onderminister van Defensie is zijn land niet van plan om deel te nemen aan de invasie.

Oekraïne beschuldigt zijn buurland van plannen om Rusland te helpen. De Belarussische president Alexandr Lukashenko ontkent dat ten stelligste.
Nu.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 20:20
Vorkie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:06:
Waar hoorden wij deze eerder…

[...]

Nu.nl
Ik snap serieus niet dat de Russen en hun bondgenoten nog denken dat iemand ook meer enigszins hun beweringen ed serieus neemt. Als je 100x glashard staat te liegen is het op een gegeven moment wel duidelijk. Waarom nog moeite doen vraag ik me dan af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ah, Lukashenko was door Putin op het matje geroepen en gaat nu vast deelnemen aan de oorlog.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 20:04
olafmol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:13:
[...]

Ik snap serieus niet dat de Russen en hun bondgenoten nog denken dat iemand ook meer enigszins hun beweringen ed serieus neemt. Als je 100x glashard staat te liegen is het op een gegeven moment wel duidelijk. Waarom nog moeite doen vraag ik me dan af.
Trump heeft 30.000 vastgestelde leugens verspreid. Half Amerika loopt nog steeds achter hem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNFOp_fXMAMrBS4?format=jpg&name=medium

Deze piloot was al eerder neergeschoten en op die foto heeft-ie ook al zo'n dikke buik. In USAF kom je daar niet mee weg. Ik vind het hoogst opmerkelijk, en typerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Niet om het 1 of het ander ..

Maar het kan zo zijn dat rusland nog een enorme "voorraad" heeft aan inzetbaar materieel.

Echter van de 600 ICBM's (nukes) hoeveel worden er daadwerkelijk afgevuurd .. immers degene die op de knop drukt zal zich wel realiseren tot op zekere hoogte dat hoewel hij hoog en droog zit .. de rest redelijk verdampt is als hij al naar buiten kan.
punt 2 als ik die persoon zou zijn, hoop ik wel dat ik me de komende jaren kan vermaken / genoeg eten heb en als je daar met je matties al hebt zitten vreten omdat je gewoon niet regelmatig supplies kreeg .. word bij mij de aandrang om de knop te drukken toch een stuk minder. ook vermaak behoort erbij
punt 3 ik gok er op dat een groot gedeelte van onze kant (anti-rusland) je minimaal 1x in het vizier hebt staan en dat als we gaan dat het 1 grote geco-ordineerde aanval is ..

Nu maak ik me niet de illusie dat er enkelen zullen vallen .. we sterker nog een paar steden zullen omgetovert worden tot puin.

Voor ons is het russisch roulette (letterlijk) de vraag is niet of hij de trekker overhaalt .. de vraag is of er een kogel in de kamer zit die afgevuurt word en of die werkt / weigert.

Anderzijds Putin weet dat als hij tever gaat niet alleen NATO/USA op zijn dak krijgt maar China/India/japan zal wellicht ook mee helpen en uit andere "onverwachte" hoeken ..
immers je kan zonder rusland, maar heel europa/america enzv dan krijgt elk land zijn/haar uitdagingen daar heeft de global supply chain wel voor gezorgt .. immers dat 1ne onderdeel dat hier geproduceert word is weg .. en daardoor valt je hele fabrikage process stil
We zijn allemaal van elkaar afhankelijk .. en dat is goed want feitelijk is er geen echte machtspositie meer.

[edit]
Dus rusland heeft naar mijn idee echtwel van 99% van de landen die er toe doen een "rode" lijn gehad en dat weten we officieel niet van elkaar .. dus Putin heeft dat betreft een een steeds nauwere bewegingsruimte ..

En erhm de mensen om hem heen beseffen ook echt wel dat als hij te ver gaat en ze niet ingrijpen ...

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 12-03-2022 14:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jerie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:20:
[Afbeelding]

Deze piloot was al eerder neergeschoten en op die foto heeft-ie ook al zo'n dikke buik. In USAF kom je daar niet mee weg. Ik vind het hoogst opmerkelijk, en typerend.
Volgens Bellingcat was dat niet dezelfde persoon.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:26:
[...]

[Embed]
In de comments staat de juiste (die ook op de foto staat). Dan zijn ze misschien beide fors, nog opmerkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
fsfikke schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:26:
[...]

[Embed]
Ze hebben gewoon veel dikke piloten. Is dat wat ze zeggen? Want dat is wat ze zeggen toch? Ongelovelijk :+

Knap staaltje analyse steeds van partijen waaronder Bellingcat: conclusies worden met regelmaat snel getrokken maar OSINT onderzoek helpt echt goed.

Ook het tracken van troepen bewegingen in Belarus gaat echt dag en nacht door, oa te volgen via dit account:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:22
Via nos.nl:
"De Russische onderminister van Buitenlandse Zaken, Sergej Rjabkov, heeft het Westen opnieuw gewaarschuwd voor wapenleveringen aan Oekraïne. Tijdens een toespraak op de Russische staatstelevisie zei hij ook dat een konvooi met wapenleveringen een doelwit zou kunnen zijn van Russische aanvallen."

In een NAVO land? Ik kan bijna niet wachten dan zijn we meteen van dat hele gezeik af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:43

Grvy

Bot

ratzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:11:
Via nos.nl:
"De Russische onderminister van Buitenlandse Zaken, Sergej Rjabkov, heeft het Westen opnieuw gewaarschuwd voor wapenleveringen aan Oekraïne. Tijdens een toespraak op de Russische staatstelevisie zei hij ook dat een konvooi met wapenleveringen een doelwit zou kunnen zijn van Russische aanvallen."

In een NAVO land? Ik kan bijna niet wachten dan zijn we meteen van dat hele gezeik af.
Denk dat we dan meteen van alles af zijn. Niet alleen dit gezeik. ;(

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Via nos.nl:

In mijn ogen ligt de nadruk op: "opnieuw gewaarschuwd".

Ik denk dat hier bedoelt wordt binnen Oekraine en in mijn ogen is het niets meer dan opnieuw een dreigement (meer eigenlijk wens) dat het Westen op moet houden met wapens leveren. Ik lees hier absoluut niet in dat Ruland van plan is een konvooi buiten Oekraine aan te vallen en het lijkt mij ook geen nieuw dreigenment. Oftewel, wat mij betreft niks nieuws... :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Is er trouwens ook nieuws over de (oorspronkelijk) pro Russische bevolking in Oekraïne? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze nu zo blij zijn met hun "bevrijding" wanneer hele steden inclusief infrastructuur compleet vernield worden.

Er blijft zo toch niets over?

De manier waarop Rusland te werk gaat, moet toch ook bij deze groep kwaad bloed zetten? Het blijft immers ook hun thuis, toch?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]
Is overigens een flinke kentering binnen Ukraine ook, er is een periode geweest waarbij een meerderheid in Ukraine nog pro-Russisch was.
Wanneer was dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
Het was geen meerderheid maar wel meer dan nu. Dat was voor de 2014 Krim annexatie en het bewapenen van seperatisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Tot 2014 was er een Russisch gezinde regering aan de macht. Tot Wikipedia: Revolution of Dignity

Dat is wat de opstand in het zuiden en oosten veroorzaakte. Daar was de meerderheid fan van Rusland en niet van de EU gezinde nieuwe regering.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:01
Indoubt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:52:
[...]

Ik heb al gekeken of er nog ergens helmen of kogelwerende vesten te koop waren om met een paar man wat te sponsoren en richting Oekraine te sturen. Dat is totaal niet mogelijk, alles is uitverkocht tot op de laatste draad. Het moet nu komen van de overheden of van de fabrikanten maar als gewone man kom je daar niet meer tussen.

Ik hoop dat er veel via de geëigende kanalen naar Oekraine gaat voor dergelijk materiaal.
Ik zag gisteren je post voorbijkomen: Aanvoer van vesten (en ander materieel) is er dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9soNlrxW8g61QiHmfE_xfxk38Gg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JR4V64vfAIBlr9neM3y4R4au.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Lethalis schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:20:
Is er trouwens ook nieuws over de (oorspronkelijk) pro Russische bevolking in Oekraïne? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat ze nu zo blij zijn met hun "bevrijding" wanneer hele steden inclusief infrastructuur compleet vernield worden.

Er blijft zo toch niets over?

De manier waarop Rusland te werk gaat, moet toch ook bij deze groep kwaad bloed zetten? Het blijft immers ook hun thuis, toch?
Welke Pro-Russische bevolking? Er is een Russisch sprekende bevolking maar die voelen zich Oekrainer. Er is bijzonder weinig draagvlak voor deze oorlog onder de Oekrainers, ook in het oosten waar men meer Russisch spreekt. Ze worden niet als bevrijders ontvangen in bijvoorbeeld Charkov.

Scott Ritter zei hetzelfde over de oorlog in Irak. Ze gaan ons niet met open armen ontvangen.

Nog een schip geconfisqueerd in Italië:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Tot 2014 was er een Russisch gezinde regering aan de macht. Tot Wikipedia: Revolution of Dignity

Dat is wat de opstand in het zuiden en oosten veroorzaakte. Daar was de meerderheid fan van Rusland en niet van de EU gezinde nieuwe regering.
Eh, niet helemaal. Fan van Rusland is een groot woord. In geval van Krim hebben Russische militairen het geannexeerd, Donetsk en Luhansk waren het zgn. seperatisten maar eigenlijk gewoon uc Russische militairen. Het Zuiden en Oosten is verder enorm groot, en die zijn niet Pro Rusland. In Melitopol zwaaien ze met blauw-gele vlag. Charkov valt enorm tegen Pro-Russische sentiment (daar heeft Poetin zich wellicht op verkeken). En die referenda die ze hebben gehouden waren zoals wel meer zgn. democratische middelen een farce.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
Grvy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:15:
[...]

Denk dat we dan meteen van alles af zijn. Niet alleen dit gezeik. ;(
Ach hou op, Putin gaat geen oorlog met ons voeren. Hij durft niet eens het gas uit te draaien, hij bluft gigantisch.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Net als je het nodig hebt kun je die polls niet meer vinden, maar er was een tijd dat Ukraine Rusland minder als een vervelende buur vond dan na 2014. Sinds die tijd is men flink omgeslagen. Ik vond hier een enkel onderzoek wat in ieder geval tot 2014 terugkijkt, maar je zou polls moeten vinden van de periode vanaf 2010 oid.

Vond wel tweetal poll uitslagen vanuit Rusland zelf. Ook interessant.

En ja, even zelf kijken welke waarde de info kan hebben en wie de poll afgenomen heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-03-2022 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafels
Daar gaan we weer... gaan ze dit doen tot het hele land is ingenomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Jerie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:52:
[...]

Eh, niet helemaal. Fan van Rusland is een groot woord. In geval van Krim hebben Russische militairen het geannexeerd, Donetsk en Luhansk waren het zgn. seperatisten maar eigenlijk gewoon uc Russische militairen. Het Zuiden en Oosten is verder enorm groot, en die zijn niet Pro Rusland. In Melitopol zwaaien ze met blauw-gele vlag. Charkov valt enorm tegen Pro-Russische sentiment (daar heeft Poetin zich wellicht op verkeken). En die referenda die ze hebben gehouden waren zoals wel meer zgn. democratische middelen een farce.
laat ik het zo zeggen. Er waren regio's die liever een pro Russische regering hadden. Waar veel mensen Russisch spreken. En waar ze liever goede banden met Rusland hebben dan met de EU.

Putin was verteld dat ze daarom het Russische leger als bevrijders zouden onthalen. Dat is niet echt gelukt.

Ongeveer net zoiets dat ze het in Vlaanderen niet zullen waarderen als Nederland het met een colonne tanks zou komen annexeren.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 12-03-2022 15:59 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Stroopwafels schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:56:

[Twitter]

[Twitter]
Als ze de kans krijgen? Jazeker. Dat is het doel. Overal stromannetjes die je trouw volgen en de hele staat verkopen aan o.a. chinezen. En geld gaat naar jachten en huizen in London.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Via nos.nl:

Rusland kan daar z’n hand enorm mee overspelen, stel dat ze net binnen de Poolse grenzen een vrachtwagen opblazen, dan kan Polen nog steeds zeggen dat het NLAW’s (of voedselrantsoenen of whatever) voor eigen gebruik waren. Dan heeft Rusland zelf de NAVO in het conflict gesleept en het lijkt me sterk dat Poetin dat wil.

Ook benieuwd: als Belarus Oekraïne in rijdt, dan is het wel zo eerlijk als de NAVO of bijv. Polen dat ook mag. Immers, dan is het geen “conflict “ meer tussen alleen Rusland en Oekraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
Stroopwafels schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:56:

[Twitter]

[Twitter]
Yep, de trukendoos gaat open en het werkte eerder.
Misschien kunnen ze het referendum overslaan en gelijk de uitslag tonen. Ik denk alleen niet dat ze er deze keer mee wegkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Poetin is voor de buitenwereld nog steeds van mening dat alles wat zijn leger verkeerd doet, wordt gedaan door Oekraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
jan390 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Yep, de trukendoos gaat open en het werkte eerder.
Misschien kunnen ze het referendum overslaan en gelijk de uitslag tonen. Ik denk alleen niet dat ze er deze keer mee wegkomen.
Ja precies. En de demonstranten terroristen noemen en dood schieten kan vast ook alvast.

Wat mij verbaast is de geweldloze demonstraties vanuit Ukrainse bevolking na een geweldadige invasie. Dat kost Rusland tijd en elke dag inspanning om er wat tegen te doen - op die manier maken ze er nooit een functionerend iets van. Ongewapend protest is slim, maar er zal een limiet zitten aan de hoeveelheid tijd dat het wordt toegestaan.

Beelden van ongewapende demonstranten neerschieten zijn alleen erg slecht voor de PR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
OkkE schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:20:
[...]In mijn ogen ligt de nadruk op: "opnieuw gewaarschuwd".
Ik denk dat hier bedoelt wordt binnen Oekraine en in mijn ogen is het niets meer dan opnieuw een dreigement (meer eigenlijk wens) dat het Westen op moet houden met wapens leveren. Ik lees hier absoluut niet in dat Ruland van plan is een konvooi buiten Oekraine aan te vallen en het lijkt mij ook geen nieuw dreigenment. Oftewel, wat mij betreft niks nieuws... :)
Ik vraag mij af in welke mate de Russen weten wat een konvooi met militaire wapens is.
Er passen aardig wat stingers in een wit Mercedes transportbusje.
Soortgelijke busjes rijden er genoeg rond in Oekraïne.
En schilder er een rood kruis op dan kun je gewonden wegvoeren van het front en op de weg terug wat hoognodige ammo bezorgen. Ja, dat mag officieel niet, maar heej, het is oorlog.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

TheBrut3 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:01:
Poetin is voor de buitenwereld nog steeds van mening dat alles wat zijn leger verkeerd doet, wordt gedaan door Oekraine.
[Twitter]
Omdat desinformatie eerder werkte, lijkt hij in de valkuil te stappen dat hij denkt dat het ook nu zal blijven werken.
Resultaten uit het verleden echter...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Ik heb altijd het idee gehad dat de beslissing in 2014 om het russisch als officiële taal af te schaffen de belangrijkste factor in die opstand was, naast russische inmenging natuurlijk. Best een dom besluit als een derde van je bevolking een andere taal spreekt.

Maar ik reageerde op @NiGeLaToR 's opmerking over een pro-russische meerderheid van de bevolking, die me verraste. Nou volg ik het land pas een jaar of tien, dus er is zat wat ik niet weet, en ben nog steeds benieuwd op welke periode hij doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
[Twitter]
Tja als hij zijn eigen propaganda gelooft wat op zijn eigen TV kanalen wordt weergegeven dan verrast mij dat totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28
[Twitter]
Zou er nu echt niemand op de wereld zijn die in het *knip* hoofd van deze malloot kan doordringen ??

Als er een fundraiser zou komen om huurlingen te rekruteren om Poetin een "enkeltje raam" te geven leg ik zonder nadenken geld in..

[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 13-03-2022 09:33 . Reden: Ondanks alles hou het gepast aub. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
In een talkshow binnen RU praten ze nu erover dat ze net zo goed door kunnen gaan met aanvallen met zulke sancties.

Vertaling:

Binnenkort praten we niet meer over een speciale operatie maar om het herstellen van oud Rusland ;)

Dus de bevolking gaat nu langzaam klaar gezet worden voor een all-out oorlog.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:05:
[...]

Ik heb altijd het idee gehad dat de beslissing in 2014 om het russisch als officiële taal af te schaffen de belangrijkste factor in die opstand was, naast russische inmenging natuurlijk. Best een dom besluit als een derde van je bevolking een andere taal spreekt.

Maar ik reageerde op @NiGeLaToR 's opmerking over een pro-russische meerderheid van de bevolking, die me verraste. Nou volg ik het land pas een jaar of tien, dus er is zat wat ik niet weet, en ben nog steeds benieuwd op welke periode hij doelde.
Ik heb mezelf dan slecht uitgedrukt, mijn excuses: de bevolking stond niet zo negatief tegenover Rusland dan ze nu doen. In de vraagstelling die ik las maar niet kan vinden nu nog ging het met name over Rusland als buur, niet zo zeer als samenvoeging met Rusland. Je ziet dat dit nu is omgeslagen en zelfs aan de oostkant de bereidheid om het land te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bschnitz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:06:
In een talkshow binnen RU praten ze nu erover dat ze net zo goed door kunnen gaan met aanvallen met zulke sancties.

Vertaling:

Binnenkort praten we niet meer over een speciale operatie maar om het herstellen van oud Rusland ;)

Dus de bevolking gaat nu langzaam klaar gezet worden voor een all-out oorlog.
Als is het het laatste wat ze doen. Vraag me werkelijk af waar de NATO en/of de daaronder vallende landen hopen. Een wonder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
franssie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:04:
Omdat desinformatie eerder werkte, lijkt hij in de valkuil te stappen dat hij denkt dat het ook nu zal blijven werken.
Resultaten uit het verleden echter...
Nou, ik vraag mijzelf dus werkelijk af of hij er zelf in is gaan geloven. Beetje wat ik mij bij Baudet ook afvraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:56:
[...]

Net als je het nodig hebt kun je die polls niet meer vinden, maar er was een tijd dat Ukraine Rusland minder als een vervelende buur vond dan na 2014. Sinds die tijd is men flink omgeslagen. Ik vond hier een enkel onderzoek wat in ieder geval tot 2014 terugkijkt, maar je zou polls moeten vinden van de periode vanaf 2010 oid.

Vond wel tweetal poll uitslagen vanuit Rusland zelf. Ook interessant.

En ja, even zelf kijken welke waarde de info kan hebben en wie de poll afgenomen heeft.
Dat moeten dan wel heftige 'mood swings' zijn geweest. In 1991 stemde zo'n 90% voor onafhankelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 20:00
[Twitter]
Waar hebben ze het in godsnaam over in zon gesprek van 2 uur?

'Vlad! Stop met die oorlog. Dit slaat nergens op, je vermoord onschuldige burgers'

'Nee, de nazis moeten verdreven worden!'

En de andere 1 uur en 58 minuten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:08:
[...]

Als is het het laatste wat ze doen. Vraag me werkelijk af waar de NATO en/of de daaronder vallende landen hopen. Een wonder?
Er is geen wonder nodig.

Duitsland en Frankrijk zouden samen nu moeten zeggen dat het genoeg is en simpelweg in Oekraïne staan met 100K man, zeggen dat als er op ons geschoten gaat worden gaan we ons verdedigen.

Zodra die 2 landen op eens iets zouden doen gaat de rest van de EU mee en staat Putin tegen een muur te kijken.

Hij kan nu nog gestopt worden en we doen niks.

Kan je garantie geven dat we over 4-8 weken terug gaan kijken naar deze laatste 2 weken en gaan denken hoezo we niks gedaan hebben toen het nog kon.

Er is letterlijk niet 1 seintje dat dit goed gaat aflopen, met de dag gaat het tot nu toe letterlijk alleen verder escaleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Dat moeten dan wel heftige 'mood swings' zijn geweest. In 1991 stemde zo'n 90% voor onafhankelijkheid.
Ja das dus niet hetzelfde als de vraagstelling - ooit vind ik het artikel weer en dan deel ik het :)

Ging dus niet om onafhankelijkheid, maar de opstelling ten opzichte van Rusland.
Bschnitz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:16:
[...]

Er is geen wonder nodig.

Duitsland en Frankrijk zouden samen nu moeten zeggen dat het genoeg is en simpelweg in Oekraïne staan met 100K man, zeggen dat als er op ons geschoten gaat worden gaan we ons verdedigen.

Zodra die 2 landen op eens iets zouden doen gaat de rest van de EU mee en staat Putin tegen een muur te kijken.

Kan je garantie geven dat we over 4-8 weken terug gaan kijken naar deze laatste 2 weken en gaan denken hoezo we niks gedaan hebben toen het nog kon.

Er is letterlijk niet 1 seintje dat dit goed gaat aflopen, met de dag gaat het tot nu toe letterlijk alleen verder escaleren.
Wat je omschrijft schaar ik toch onder een wonder - want blijkbaar wil iedereen dat Ukraine wint en onafhankelijk blijft, maar weer niet zo graag dat ze het willen opnemen tegen Rusland. Want, kernwapens.

Overigens ben ik het roerend met je eens - trek die streep, die rode lijn, maak Rusland duidelijk, in elke taal, wat we vinden van het invallen en pogen te vernietigen van een soeverein land, van het bombarderen van burgers en het schenden van mensenrechten.

'We' vonden dit in Irak-Koeweit een probleem, in Afganistan een probleem, in Mali, in Somalie en ik vergeet er vast nog een paar. Maar Ukraine, tjah. Lastige buurman, we kijken het wel even aan.

[ Voor 62% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-03-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:18
stylezzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:14:
[...]

'Vlad! Stop met die oorlog. Dit slaat nergens op, je vermoord onschuldige burgers'

Ik ben ook nieuwsgierig over wat er al die tijd besproken is, ik kan er geen voorstelling van maken.
Je zou bijna denken dat er over het eten is gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
[...]

Nou nee, je zou juist willen dat beide landen zelfverzekerd genoeg zouden zijn om te verklaren dat ze op individuele titel ingrijpen en artikel 5 van de NAVO niet zullen inroepen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Die tijd altijd delen door twee ivm tolken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Ingelogd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Ik ben ook nieuwsgierig over wat er al die tijd besproken is, ik kan er geen voorstelling van maken.
Je zou bijna denken dat er over het eten is gesproken.
Heb je wel eens aan een buitenlander proberen uit te leggen wat wij hier allemaal aan talkshows bespreken...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
CurlyMo schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Nou nee, je zou juist willen dat beide landen zelfverzekerd genoeg zouden zijn om te verklaren dat ze op individuele titel ingrijpen en artikel 5 van de NAVO niet zullen inroepen.
Dat is wat ik bedoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stroopwafels
stylezzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:14:
[...]

In de thread is wat meer informatie:

Oke... misschien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Yaksa schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Ik vraag mij af in welke mate de Russen weten wat een konvooi met militaire wapens is.
Er passen aardig wat stingers in een wit Mercedes transportbusje.
Soortgelijke busjes rijden er genoeg rond in Oekraïne.
Agree. Ik denk daarom dat ze vooral dreigen "te gaan aanvallen" omdat ze niet de mogelijkheid hebben die transporten daadwerkelijk te onderscheppen en zo hopen dat Oekraine het niet meer durft... :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
[...]

Er is geen wonder nodig.

Top, dus vanaf nu is alles wat er gebeurt in Oekraïne de schuld van D en FR :? Leg je Putin even uit dat wij (NL) niet meedoen?, dan zijn wij veilig. Of kort gezegd: wat een BS redenatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Tens schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:24:
[...]

Top, dus vanaf nu is alles wat er gebeurt in Oekraïne de schuld van D en FR :? Leg je Putin even uit dat wij (NL) niet meedoen?, dan zijn wij veilig. Of kort gezegd: wat een BS redenatie.
Je bent niet veilig als Putin het oude Rusland terug kan pakken. Je kan wel wegkijken maar Nederland is niets zonder de EU.

Rusland gaat richting op die Aleksandr Doegin graag wilt, letterlijk alles wat ze aan het doen zijn komt rechtstreeks uit zijn playbook. Google die beste man eens en je zult zien wat ik bedoel. Zijn boeken leren ze daar op school.

Je bent veiliger met Oekraïne bij de EU dan met Rusland. Je denkt op te korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Cyberpope schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:27:
[...]

Je bepaald voor 99% van je eigen bevolking ziet, je hebt lak aan internationaal recht, een mensenleven is voor jou niets waard, behalve als je er aan kunt verdienen, er is niemand die je internationaal of nationaal via de wet kan aanpakken en ga zo nog maar even door.

Waarom zou je dan ROE maken? Dat is voor de decadente en verslapte westerse samenlevingen die waarde hechten aan een rechtstaat. Daar wil je achteraf toetsten of er aan regels voldaan is.
Rules of engagement gaan over meer dan alleen internationaal en oorlogsrecht. ROE bestaan altijd, in elk leger, al was het maar om te voorkomen dat die ene Sukhoi-piloot op het gekke idee komt om even door te vliegen en boven Polen of de Zwarte Zee een AWACS of JSTARS neer te halen (als ie de kans krijgt). Op z'n minst dienen ROE om escalatie te voorkomen door misplaatst initiatief van ondergeschikten die niet zijn opgeleid om het grotere politieke plaatje te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Bschnitz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:29:
[...]

Je bent niet veilig als Putin het oude Rusland terug kan pakken. Je kan wel wegkijken maar Nederland is niets zonder de EU.

Rusland gaat richting op die Aleksandr Doegin graag wilt, letterlijk alles wat ze aan het doen zijn komt rechtstreeks uit zijn playbook. Google die beste man eens en je zult zien wat ik bedoel. Zijn boeken leren ze daar op school.

Je bent veiliger met Oekraïne bij de EU dan met Rusland. Je denkt op te korte termijn.
Aleksandr kende Herman Wirth weer; Wikipedia: Herman Wirth die 'toevallig' in het programma Erfgenamen voorbij kwam: https://www.gids.tv/video...r-erflater-herman-van-eyk

spoiler:
Dochter van Herman was erfgenaam maar wil niks meer met de buitenwereld te maken hebben, komt niet meer buiten en wil niet met haar vader in verband worden gebracht

[ Voor 10% gewijzigd door xzaz op 12-03-2022 16:33 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• n0pe
[...]

Er is geen wonder nodig.

Zo lang we niet meedoen krijgen we ook nergens de schuld van. Rusland en Rusland alleen is verantwoordelijk voor het drama in Oekraïne. We doen wat we kunnen doen zonder zelf deel te nemen aan de oorlog. De enige die escaleert is Rusland. We hebben het geprobeerd via de VN, dat is niet gelukt door de veto van Rusland. Elke interventie betekent een directe confrontatie tussen het westen en Rusland die wij initiëren, als Rusland een navo land aanvalt weet Rusland dat het bewust een oorlog tegen het westen is begonnen.

Dit wil overigens niet zeggen dat ik het ermee eens ben, oorlog is vreselijk en ik vind de beweegredenen van Poetin niet legitiem. Tegelijk besef ik me dat ik niet alle informatie heb en dat de afwegingen om in te grijpen zorgvuldig gewogen worden. Ik hou totaal niet van bangmakerij maar als er ook maar 1% kans is dat er bij ingrijpen nucleaire wapens door Rusland gebruikt gaan worden dan is dat het niet waard. De NAVO is opgericht als een defensieve alliantie en we worden niet aangevallen. De EU is op economische oorlogstocht maar zal ook niet zomaar militair willen/kunnen ingrijpen. Dat is waar de lijn nu getrokken is.

[ Voor 11% gewijzigd door n0pe op 12-03-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
n0pe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Zo lang we niet meedoen krijgen we ook nergens de schuld van. Rusland en Rusland alleen is verantwoordelijk voor het drama in Oekraïne. We doen wat we kunnen doen zonder zelf deel te nemen aan de oorlog. De enige die escaleert is Rusland. We hebben het geprobeerd via de VN, dat is niet gelukt door de veto van Rusland. Elke interventie betekent een directe confrontatie tussen het westen en Rusland die wij initiëren, als Rusland een navo land aanvalt weet Rusland dat het bewust een oorlog tegen het westen is begonnen.

Dit wil overigens niet zeggen dat ik het ermee eens ben, oorlog is vreselijk en ik vind de beweegredenen van Poetin niet legitiem. Tegelijk besef ik me dat ik niet alle informatie heb en dat de afwegingen om in te grijpen zorgvuldig gewogen worden.
Definieer oorlog.

Mannetjes die vechten?
Economische sancties?
Inbeslagname van goederen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
Vorkie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Definieer oorlog.

Mannetjes die vechten?
Economische sancties?
Inbeslagname van goederen?
Militair ingrijpen.

Economische sancties doen we al jaren met landen waar “we” het niet mee eens zijn. China, Iran en Noord Korea zijn daar de beste voorbeelden van.

[ Voor 9% gewijzigd door n0pe op 12-03-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
n0pe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Dit wil overigens niet zeggen dat ik het ermee eens ben, oorlog is vreselijk en ik vind de beweegredenen van Poetin niet legitiem. Tegelijk besef ik me dat ik niet alle informatie heb en dat de afwegingen om in te grijpen zorgvuldig gewogen worden.
Je begrijpt niet dat we al meedoen. De sancties zijn al een oorlogs verklaring en dat we zsm geen olie en gas meer kopen is dat ook. We isoleren Rusland publiek en maken 200K werklozen. Wij krijgen 4-5 miljoen vluchtelingen. Dat zijn alles semi wapens ;)

Geloof het of niet, er straks letterlijk niets meer wat ze tegen zou houden. De lange lijn is al lang gezet.

Rusland kan letterlijk alleen nog maar all-in gaan want er is geen andere optie meer, hens ze ook het eigen volk ervoor klaarmaken.

Polen snapt dit en wilt tijd rekken en meer niet, die gaan nu van 120K troepen naar 250K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Je begrijpt niet dat we al meedoen. De sancties zijn al een oorlogs verklaring en dat we zsm geen olie en gas meer kopen is dat ook. We isoleren Rusland publiek en maken 200K werklozen. Wij krijgen 4-5 miljoen vluchtelingen. Dat zijn alles semi wapens ;)

Geloof het of niet, er straks letterlijk niets meer wat ze tegen zou houden. De lange lijn is al lang gezet.

Rusland kan letterlijk alleen nog maar all-in gaan want er is geen andere optie meer, hens ze ook het eigen volk ervoor klaarmaken.

Polen snapt dit en wilt tijd rekken en meer niet, die gaan nu van 120K troepen naar 250K.
Rusland kan gewoon morgen zeggen: We hebben alle 'nazis' verslagen in Oekraïne, we trekken ons nu terug zodat de Oekraïnse patriotten weer hun land terug krijgen. Of een ander bullshit verhaal. Dan zullen wij heel snel onze sancties gaan afbouwen.

En als we sancties een oorlogsverklaring noemen, dan hebben we nog wel wat oorlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
n0pe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:40:
[...]

Militair ingrijpen.

Economische sancties doen we al jaren met landen waar “we” het niet mee eens zijn. China, Iran en Noord Korea zijn daar de beste voorbeelden van.
Wapens leveren, Intel leveren, klinkt aardig als militair.
Pagina: 1 ... 28 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: