@
HEY_DUDE ik denk dat jouw inschatting 'as good as any's' zijn - waarbij er ongetwijfeld gepoogd gaat worden de stad in te nemen danwel te omsingelen, maar hoewel meer mensen een middeleeuwse uithongering tot de opties zien is dit er eentje die wel maanden zal duren waarbij gevechten niet stil komen te staan.
Als je alleen een rondje om Kuiv trekt ontdek je dat de gehele stad zo'n 200km in omtrek is:
Doe je hetzelfde rond Amsterdam dan kom je op zo'n 50km.
Ik vraag me dus af hoe je dat gaat:
- omsingelen zonder dat iemand eruit of erin kan
- gaat platbombarderen
- gaat innemen
Ik heb nog steeds wel een vermoeden dat de hele invasie in de drie dagen moest gebeuren en ze nu gewoon nog geen plan hebben. Want als ze dat wel hadden, waar wachten ze dan op?
- weer is gunstig voor een breed front, waar ze niet per se over de weg hoeven
- de troepen worden hoe langer hoe meer 'battle-fatigue', zeker met de prikacties van Ukraine
- de verdediging wordt elke dag sterker, meer mankracht, meer materieel
Maar zoals jouw gok net zo goed is als de mijne, kan het een teken zijn dat er vooral gepraat en minimaal gevochtend lijkt te worden. Dat praten gaat inmiddels over overhandigen paar provincies en neutraliteit, maar Zelensky zal ondanks dat het strijdlustigheid is niet voor niets juist Rusland om overgave vragen en melden dat het tij gaat keren. Grootspraak, wensdenken, of zich realiserende dat er zoveel hulptroepen en mobilisatie heeft plaatsgevonden dat er een tegenoffensief mogelijk wordt?
Enfin, ik had gerekend op een offensief eind deze week of heel misschien nog in het weekend gezien het weer, ik denk dat het volgende week enorm lastig verplaatsen wordt. Even een Google Maps dingetje, met rode vakken van mij waar ik denk dat je nauwelijks pantser kunt verplaatsen (behalve over de wegen, die deels als 'gesloten' zijn gemarkeerd op Maps) als het allemaal aan het ontdooien is begin volgende week:
De wegen naar Kyiv zijn echt chokepoints en hoewel het konvooi min of meer is verspreid staan ze alsnog 20-25km buiten de buitengrens van Kyiv.