De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.988.567 views

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
unclero schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Als de Oekraïense cijfers ook maar voor de helft kloppen, mogen ze nog in hun handjes knijpen.
Ik snap de Oekraïners wel hoor. Na 2014 heeft men heel diep nagedacht over hoe men het eigen leger, maar ook het volk moest motiveren.
Al die scripts en draaiboeken zijn nu uit de kast gepakt.
Een goede generaal stuurt zijn troepen niet naar een eerlijk gevecht.

Oekraïne heeft 3 type gevecht waar ze zwaar in het voordeel zijn.
- hinderlagen / hit and run.
- bevoorrading aanvallen.
- in de stad vechten.
Als ze willen winnen moeten ze zich daar op focussen.

TheS4ndm4n#1919

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Neem de Oekraïnse propaganda inmiddels met een flinke korrel zout: als ze echt 80k achter de hand hebben zouden ze imo Bucha en Irpin niet verloren hebben en het initiatief nemen.
Uit de minimaal 1 miljoen mannen die in Kyiv wonen, zou het me niet verbazen als ze daar 80k vrijwilligers uit weten te vinden?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:15
YakuzA schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:50:
Uit de minimaal 1 miljoen mannen die in Kyiv wonen, zou het me niet verbazen als ze daar 80k vrijwilligers uit weten te vinden?
En de volwassenen mochten het land sowieso niet uit.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:47
hoevenpe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:00:
[...]

Neem de Oekraïnse propaganda inmiddels met een flinke korrel zout: als ze echt 80k achter de hand hebben zouden ze imo Bucha en Irpin niet verloren hebben en het initiatief nemen.
Zullen we zulke conclusies maar niet trekken op basis van zelf verzonnen implicaties?

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Maar dit topic niet... ;)
We zijn Nederlanders, en Belgen (over het algemeen) dus die wetten gelden voor ons. Als jij als Nederlander iets aanschaft met als doel export terwijl bezit of verkoop verboden is dan kun je nog steeds strafbaar bezig zijn ook al is het goed bedoeld niet voor eigen bezit of gebruik maar voor Oekraïne. Misschien denk je van ach kom er mee weg maar is zoiets het risico waard?

Deze week nog een idioten met geladen pantserwagens op de weg. Handgranaten uit voormalig Oostblok zijn ook nogal een probleem, plus ieder jaar weer ifioeterie met explosieven/vuurwerk. Deze regels zijn er niet voor niets.

Ik heb zelf mijn steentje bijgedragen aan 555 maar je zou ook kunnen beargumenteren dat we ze op het best moeten bewapenen om nog meer burgerslachtoffers te voorkomen (paradox dat door geweld vrede kan ontstaan of leed kan worden voorkomen).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:45
marshallq schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:38:
[Twitter]

Interessant stuk (6 tweets) over het 'nieuws' in Rusland, twee putin prominenten spreken zich 'uit' over de invasie. Hopelijk een indicatie dat ook Putin in aan het zien is dat dit het hem niet gaat worden.

Op het einde ook de link naar de recording, als je rechts kijkt kan je 'translate to english' doen in chrome > https://smotrim.ru/video/2390629 (op eigen risico, want het propaganda gehalte is natuurlijk van hoog niveau).
Ik kan dit lastig duiden. Als wat hij schrijft op Twitter waar is en dat er op mainstream Russische TV opgeroepen wordt om de oorlog te beëindigen en dat Rusland een 2e Noord Korea wordt, dan zouden daar toch meer bronnen voor moeten zijn dan een Twitter account met minder dan 1000 volgers?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:36
eric.1 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:53:
Zullen we zulke conclusies maar niet trekken op basis van zelf verzonnen implicaties?
Als ik de jubelstemming op basis van al het vernietigde en veroverde Russische materieel mag geloven zijn ze bijna verslagen.

Voorlopig zie ik ze nog steeds langzaam oprukken, staat de artillerie in positie en moeten we nog maar zien hoe het afloopt. Volgens bellingcat had Rusland het maximaal 10 dagen vol kunnen houden, dat is ook niet uitgekomen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:08:
[...]

Als ik de jubelstemming op basis van al het vernietigde en veroverde Russische materieel mag geloven zijn ze bijna verslagen.

Voorlopig zie ik ze nog steeds langzaam oprukken, staat de artillerie in positie en moeten we nog maar zien hoe het afloopt. Volgens bellingcat had Rusland het maximaal 10 dagen vol kunnen houden, dat is ook niet uitgekomen.
Nee, hij zei dat ze vorige week zondag door de voorraden zouden zijn, maar vulde kort daarna aan dat hij verwachtte dat de Russen tekorten zouden aanvullen.

• HEY_DUDE
[...]

Oekraine heeft ver boven verwachting materieel op slimme en effectieve wijze vernietigd. Er is geen Rus meer dat zich veilig voelt in een tank. Ook heb ik het idee dat Oekraïne op slimme wijze chaos veroorzaakt. Van de week een transport met brandstof vernietigd, hoge geplaatste militairen uitschakelen en het lijken allemaal slimme korte aanvallen. Soort hit en run. De info van NAVO zal vast top notch zijn over welke doelen aangevallen kunnen worden.

Echter heeft Rusland verschrikkelijk veel materieel. Van de week was geschat dat 5% van het meegebrachte materieel vernietigd is. Dan heeft Rusland nog 95% over. Of dat nog te bevoorraden valt valt te bezien. Maar lokale supermarkten plunderen is ook eten.

Kyiv blijft een lastig verhaal. Stel je hebt 30k soldaten daar. Dan kun je misschien met 15k de stad intrekken. 15k op een miljoenenstad waar de bevolking en soldaten tot de tand gemotiveerd zijn. En inmiddels behoorlijke tijd hebben gehad voor een verdedigingsplan en worden voorzien van top notch Intel en voor een deel geavanceerde wapens. Dat gaat hem never nooit worden voor de Ruskies. 15k vind je hier in Rotterdam al niet terug.

Dus wat gaat Rusland wel doen. Bombarderen zoals charkiv en Mariupol is slecht voor de beeldvorming. Kyiv is een belangrijke stad in de geschiedenis van het pathetische moeder Rusland verhaal. Omsingelen en uithongeren is een optie, klassiek middeleeuws beleg. Chemische wapens ook. Vluchtelingen overhoopschieten ook. Als de Russen echt Kyiv willen dan wordt dat een burgermoord op ongekende schaal.

Disclaimer bovenstaande is mijn samenvatting van wat ik deze week uit diverse bronnen tot mij heb genomen.

• Jerie
  • Niet online
Nieuwe sancties van EU en VS moeten handel met Rusland beperken

https://www.nu.nl/economi...met-rusland-beperken.html

4e pretpakket bekend geworden.

1 van de maatregelen:
[...]

Ook pakt de EU het gebruik van cryptovaluta aan, omdat sommige Russen daarmee proberen sancties te omzeilen.
Ben benieuwd hoe?

Volgens artikel krijgt Rusland eenzelfde behandeling als o.a. Noord-Korea. (@HEY_DUDE)

Even iets heel anders: zijn er ontwikkelingen op gebied van FOSS vanwege deze oorlog? Is bijvoorbeeld Nginx niet van Russische makelij?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:02
bulle bas schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:14:
[...]Nee, hij zei dat ze vorige week zondag door de voorraden zouden zijn, maar vulde kort daarna aan dat hij verwachtte dat de Russen tekorten zouden aanvullen.
Oh, dat waren dan zeker die veldrantsoenen die over de datum waren......
In het verleden werden oorlogen bij voorkeur in de nazomer uitgevochten, soldaten leefden 'van het veld', dus van hetgeen op de omringende akkers stond. Dat is nu, net na de winter, iets lastiger.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Ik kan dit lastig duiden. Als wat hij schrijft op Twitter waar is en dat er op mainstream Russische TV opgeroepen wordt om de oorlog te beëindigen en dat Rusland een 2e Noord Korea wordt, dan zouden daar toch meer bronnen voor moeten zijn dan een Twitter account met minder dan 1000 volgers?
Dit kan ook neerkomen op de truc van het ophouden van de schijn van tolerantie voor meningsverschillen. Het moet de indruk wekken dat 'als Poetin te ver gaat, dan luistert hij wel naar rede'. Oftewel de schijn creëren dat er echt genoeg weerstand zou kunnen ontstaan die werkelijk leidt tot een interne koerswijziging. Deze mediatactiek zou dan twee doelen dienen: extern om het westen op afstand te houden, immers als zij blijven geloven dat de kans bestaat dat dit 'zichzelf intern oplost', dan hoeft niemand in te grijpen. Op korte termijn intern zorgt het voor wat ventilatie van publieke woede, teneinde mensen ervan te overtuigen dat protesteren niet zo nodig is.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:42
@HEY_DUDE ik denk dat jouw inschatting 'as good as any's' zijn - waarbij er ongetwijfeld gepoogd gaat worden de stad in te nemen danwel te omsingelen, maar hoewel meer mensen een middeleeuwse uithongering tot de opties zien is dit er eentje die wel maanden zal duren waarbij gevechten niet stil komen te staan.

Als je alleen een rondje om Kuiv trekt ontdek je dat de gehele stad zo'n 200km in omtrek is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCAGpP6hjSLkNvPCJtRQ1Bnj1iE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlxCZUCWnb3YCDw62rrAtgB6.png?f=fotoalbum_large

Doe je hetzelfde rond Amsterdam dan kom je op zo'n 50km.

Ik vraag me dus af hoe je dat gaat:

- omsingelen zonder dat iemand eruit of erin kan
- gaat platbombarderen
- gaat innemen

Ik heb nog steeds wel een vermoeden dat de hele invasie in de drie dagen moest gebeuren en ze nu gewoon nog geen plan hebben. Want als ze dat wel hadden, waar wachten ze dan op?

- weer is gunstig voor een breed front, waar ze niet per se over de weg hoeven
- de troepen worden hoe langer hoe meer 'battle-fatigue', zeker met de prikacties van Ukraine
- de verdediging wordt elke dag sterker, meer mankracht, meer materieel

Maar zoals jouw gok net zo goed is als de mijne, kan het een teken zijn dat er vooral gepraat en minimaal gevochtend lijkt te worden. Dat praten gaat inmiddels over overhandigen paar provincies en neutraliteit, maar Zelensky zal ondanks dat het strijdlustigheid is niet voor niets juist Rusland om overgave vragen en melden dat het tij gaat keren. Grootspraak, wensdenken, of zich realiserende dat er zoveel hulptroepen en mobilisatie heeft plaatsgevonden dat er een tegenoffensief mogelijk wordt?

Enfin, ik had gerekend op een offensief eind deze week of heel misschien nog in het weekend gezien het weer, ik denk dat het volgende week enorm lastig verplaatsen wordt. Even een Google Maps dingetje, met rode vakken van mij waar ik denk dat je nauwelijks pantser kunt verplaatsen (behalve over de wegen, die deels als 'gesloten' zijn gemarkeerd op Maps) als het allemaal aan het ontdooien is begin volgende week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITjTmKhf37KMKNtTxtZ6SjP4yxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHdM4i19rhfn9zNYJ74m9KNu.png?f=fotoalbum_large

De wegen naar Kyiv zijn echt chokepoints en hoewel het konvooi min of meer is verspreid staan ze alsnog 20-25km buiten de buitengrens van Kyiv.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:08
Jerie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:27:

1 van de maatregelen:

[...]

Ben benieuwd hoe?

Volgens artikel krijgt Rusland eenzelfde behandeling als o.a. Noord-Korea. (@HEY_DUDE)

Even iets heel anders: zijn er ontwikkelingen op gebied van FOSS vanwege deze oorlog? Is bijvoorbeeld Nginx niet van Russische makelij?
Past niet in dit topic, maar F5, Inc. had het bedrijf achter nginx overgenomen in 2019 en F5, Inc. is een Amerikaans bedrijf. Misschien is dit ook interessant voor je https://www.zdnet.com/art...ia-threatens-it-industry/

Tevens

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:38:

Enfin, ik had gerekend op een offensief eind deze week of heel misschien nog in het weekend gezien het weer, ik denk dat het volgende week enorm lastig verplaatsen wordt. Even een Google Maps dingetje, met rode vakken van mij waar ik denk dat je nauwelijks pantser kunt verplaatsen (behalve over de wegen, die deels als 'gesloten' zijn gemarkeerd op Maps) als het allemaal aan het ontdooien is begin volgende week:

[Afbeelding]

De wegen naar Kyiv zijn echt chokepoints en hoewel het konvooi min of meer is verspreid staan ze alsnog 20-25km buiten de buitengrens van Kyiv.
Of Kyiv wordt plat gebombardeerd en uitgerookt zoals Marioepol. Dan is er geen directe noodzaak om de stad binnen te dringen.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 11-03-2022 20:49 ]

March of the Eagles

• NiGeLaToR
XWB schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:48:
[...]

Of Kyiv wordt plat gebombardeerd en uitgerookt zoals Marioepol. Dan is er geen directe noodzaak om de stad binnen te dringen.
Tis een grote stad, maar tis zeker een optie. Rusland zou dan de moederstad van Rusland zelf vernietigen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• tweakduke
  • Laatst online: 21:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

De afstanden zijn ook vertekend op de kaarten die we zien, vergeet dat niet. Oekraïne is een groot land en Kiev is groot om te omsingelen.

Dat is nu gaande en in voorbereiding, met als voorbeeld de steden in het oosten. Omsingelen, geen voedsel, voorraden, medicijnen en bijvoorbeeld stroom en water verhinderen. Kiev innemen gaat een hele grote operatie worden, het is echt de vraag of Poetin dat gaat doen. Hou de sancties en mogelijke onrust die daar uit gaat voorkomen in het achterhoofd. Poetin heeft niet eeuwig de tijd.

Eerst dus schrik aanjagen met het onmenselijke beleid in de steden in het oosten en misschien ook eerst in het westen en dan hopen dat Kiev zich overgeeft als dat omsingeld wordt.

Al met al komen er nog meer donkere dagen als dit zich zo voortzet en is het eigenlijk wie het als eerste gaat toegeven en de uitweg gaat zoeken.

Tweakers Discord

• NiGeLaToR

We zien toch ook erg veel niet, zoals een luchtmacht die nog rondvliegt twee weken na een poging tot shock and awe.

• HEY_DUDE
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:38: stil

Maar zoals jouw gok net zo goed is als de mijne, kan het een teken zijn dat er vooral gepraat en minimaal gevochtend lijkt te worden. Dat praten gaat inmiddels over overhandigen paar provincies en neutraliteit, maar Zelensky zal ondanks dat het strijdlustigheid is niet voor niets juist Rusland om overgave vragen en melden dat het tij gaat keren. Grootspraak, wensdenken, of zich realiserende dat er zoveel hulptroepen en mobilisatie heeft plaatsgevonden dat er een tegenoffensief mogelijk wordt?
Praten wordt pas serieus als Zelenski met Poetin rechtstreeks aan tafel zit. Dat betekent dat Poetin als eerste een grote concessie moet doen en Zalenski serieus nemen. Tot die tijd lijkt het allemaal rook van de Russen te zijn. De onnodige en fantasierijke escalatie in de VN vandaag is ook geen signaal dat de gesprekken serieuzer worden. Ik hoop dat Poetin tot inzicht komt dat hij verloren heeft en praten een betere oplossing is dan burgers uitmoorden.

Tegen offensief is wel echt lastig. Dan heeft Oekraine dezelfde nadelen met slecht terrein en een supply chain die ze moeten gaan opzetten.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:56:
[Embed]

We zien toch ook erg veel niet, zoals een luchtmacht die nog rondvliegt twee weken na een poging tot shock and awe.
Oryx (twitter) gaf bij eerdere vragen ook aan dat het deel is van Opsec vanuit UA om heel veel niet te delen. We zien voldoende brandende tanks, maar we zien nauwelijks beelden van de drones. Volgens hem waren de dronebeelden die eerder gedeeld waren abusievelijk gelekt. Maar het zou dus staand beleid zijn om niks hiervan te delen. En ik heb uberhaupt geen UA-gevechtsvliegtuig gezien, behoudens dag 1 van invasie.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:47
[...]

Dit is een heel ander punt dan stellen dat A niet waar is omdat twee gebieden toch ingenomen zijn. Dit kan je simpelweg niet stellen.

Dat we soms iets te vooringenomen naar de vorderingen kijken, daar ben ik het volledig mee eens.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:21

Garyu

WW

HEY_DUDE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Dit wordt door genoeg media bevestigd. Echter moet je het ook in context plaatsen. Zie artikel op nos.nl en duiding van Iris de Graaf: Ja, het is opmerkelijk, maar het zijn twee minuten in een talkshow van 2.5 uur én semi-kritiek op de overheid in dit soort programma's is niet abnormaal om vervolgens verreweg in de rest van een zending of daaromheen ontkracht te worden. Strooien van theorien en twijfels en opties en voor en tegens binnen een heel spectrum van disinformatie. Interpreteer er niet teveel in. De gemiddelde Rus heeft het waarschijnlijk niet eens gehoord. Breed uitgemeten wordt het in de Russische pers zeker ook niet.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:27:

1 van de maatregelen:

[...]

Ben benieuwd hoe?

De crypto beurzen zijn enigszins gereguleerd door de overheden. Je moet je ook gewoon verifiëren als je wilt handelen daar.
Daarnaast is van en naar crypto / eu/us valuta gewoon een "spoor" aanwezig, dat zouden ze aan banden kunnen leggen.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:51:
[...]
Tis een grote stad, maar tis zeker een optie. Rusland zou dan de moederstad van Rusland zelf vernietigen.
Dit dus, anderzijds we weten het gewoon niet .

Is het niet zo dat je ontzettend in het nadeel bent als je uberhaupt een stad binnenwalst ? immers als burgers/militairen heb je genoeg tijd / ruimte om een relatief goeie schuilplek te vinden..

je kan wel wijken plat gooien maar eindeloos munitie heb je wellicht niet en als je een voet/band/rupsband binnen schotbereik zet word je totaal aan barrels geschoten .. denk dat je geluk mag spreken als 1 van de 100 retour komt .. goed je moet wel wegwezen als verderdiger maar als aanvaller heb je ook niks meer aan die weg. dus linksom of rechtsom zet je jezelf klem ..

en als je een belegering doet tja men heeft voldoende tijd gehad om zichzelf enigsinds voor te bereiden denk dat met de steeds zwaarder wordende sancties men niet echt maanden dat uit gaat zingen

Tja vanalles

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:53
Bah wat een beelden hoe al die mensen in massa graven worden gedumpt, verschrikkelijk om onterend en naamloos in een graf te verdwijnen, hoop echt dat het snel stopt. 😢

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Dit dus, anderzijds we weten het gewoon niet .

Is het niet zo dat je ontzettend in het nadeel bent als je uberhaupt een stad binnenwalst ? immers als burgers/militairen heb je genoeg tijd / ruimte om een relatief goeie schuilplek te vinden..
Absoluut.

Helemaal als de verdedigers zich hebben kunnen voorbereiden en iets weten van guerrilla tactieken. Ruim voldoende kansen voor hinderlagen, boobytraps en andere verrassingen. Las laatst een ex-staffer die zei dat je een 10:1 overwicht nodig hebt om een hardnekkig verdedigde stad in te nemen.

Maar de vraag is altijd of de verdedigers het zover willen laten komen. De aanvaller gaat een hoge prijs betalen, maar je eigen bevolking waarschijnlijk nog meer. En je kan er vanuit gaan dat er van je stad niets meer over is. Geen makkelijke keuze.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
unclero schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:16:
[...]

Als de Oekraïense cijfers ook maar voor de helft kloppen, mogen ze nog in hun handjes knijpen.
Ik snap de Oekraïners wel hoor. Na 2014 heeft men heel diep nagedacht over hoe men het eigen leger, maar ook het volk moest motiveren.
Al die scripts en draaiboeken zijn nu uit de kast gepakt.
Die cijfers kloppen doorgaans voor een derde, volgens de schattingen van de Pentagon briefings, of inderdaad de helft volgens onze ex-landmacht baas. In gok dat het Pentagon over iets actuelere info beschikt dan de Kruif, maar het hele artikel is best de moeite waard.

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:38:
@HEY_DUDE ik denk dat jouw inschatting 'as good as any's' zijn - waarbij er ongetwijfeld gepoogd gaat worden de stad in te nemen danwel te omsingelen, maar hoewel meer mensen een middeleeuwse uithongering tot de opties zien is dit er eentje die wel maanden zal duren waarbij gevechten niet stil komen te staan.

Als je alleen een rondje om Kuiv trekt ontdek je dat de gehele stad zo'n 200km in omtrek is:

[Afbeelding]

Doe je hetzelfde rond Amsterdam dan kom je op zo'n 50km.

Ik vraag me dus af hoe je dat gaat:

- omsingelen zonder dat iemand eruit of erin kan
- gaat platbombarderen
- gaat innemen

Ik heb nog steeds wel een vermoeden dat de hele invasie in de drie dagen moest gebeuren en ze nu gewoon nog geen plan hebben. Want als ze dat wel hadden, waar wachten ze dan op?

- weer is gunstig voor een breed front, waar ze niet per se over de weg hoeven
- de troepen worden hoe langer hoe meer 'battle-fatigue', zeker met de prikacties van Ukraine
- de verdediging wordt elke dag sterker, meer mankracht, meer materieel

[Afbeelding]

Kijk, iemand heeft een kaartje gemaakt op basis van Pentagon briefings. Er zijn werkelijk maar een paar wegen die leiden naar Kyiv.

• DoubleDutch
Hebben de tanks moeite om gewoon over de weilanden en open vlaktes te rijden, de boel is toch bevroren. Zie ze allemaal dom in een rijtje over die paar bestaande wegen rijden, dicht op elkaar als schietschijf. 🤐

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

DoubleDutch schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:25:
Hebben de tanks moeite om gewoon over de weilanden en open vlaktes te rijden, de boel is toch bevroren. Zie ze allemaal dom in een rijtje over die paar bestaande wegen rijden, dicht op elkaar als schietschijf. 🤐
Besef dat je alleen die blunders ziet. Waar wel een goede commandant zit of slimme bestuurders, zie je niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De winter is uiteindelijk zachter dan ze hadden gehoopt.

PSN

• NiGeLaToR
Goede vraag en ik zie net een antwoord in zeer heftige (doch geen gruwelijke) beelden van een ambush op een gemechaniseerde eenheid.

Opvallende dingen:
- drone overview
- aanval van zeer dichtbij
- blinde paniek
- vluchtende voertuigen komen zo te zien vast te zitten in de modder
- tank vuurt terug maar wordt frontaal geraakt door zo te zien een AT wapen
- rest van konvooi manoeuvreert niet, doet effectief niets

Schijnbaar houdt een of enkele mensen een heel konvooi zoet en schakelt enkele voertuigen uit.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-03-2022 22:55 ]

• DoubleDutch
Cyberpope schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:27:
[...]

Besef dat je alleen die blunders ziet. Waar wel een goede commandant zit of slimme bestuurders, zie je niet.
Snap ik, was gewoon benieuwd.
Maar je ziet echt rijen voertuigen over de weg rijden.
Je ziet (heel) veel kapot geschoten voertuigen ook allemaal op een doorgaande weg staan, nagenoeg geen in een weiland of in de bossen. 🤔

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DoubleDutch schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:32:
[...]

Snap ik, was gewoon benieuwd.
Maar je ziet echt rijen voertuigen over de weg rijden.
Je ziet (heel) veel kapot geschoten voertuigen ook allemaal op een doorgaande weg staan, nagenoeg geen in een weiland of in de bossen. 🤔
Deze was aardig ingegraven:

PSN

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Cyberpope schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:27:
[...]

wou eerst opmerken .. zouden ze opvallen ?

maar beter gezegd .. de slimmerts hebben dit aanzien komen en dachten "mooie tijd voor vakantie"

Tja vanalles

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-01 15:27

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-01 01:38
Het heeft hiervoor een tijdje al gedooid, de grond is op sommige plekken meer een Crème brûlée geworden, een tank zakt door de harde toplaag en komt inde modder terecht.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-01 12:03
Dit is ook bizar. RU drone uit koers.

Raadsels rond in Zagreb gecrashte drone: verkeerde adres?

https://www.ad.nl/buitenl...verkeerde-adres~a7a51ce4/

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:30:
[...]

Goede vraag en ik zie net een antwoord in zeer heftige (doch geen gruwelijke) beelden van een ambush op een gemechaniseerde eenheid.

Opvallende dingen:
- drone overview
- aanval van zeer dichtbij
- blinde paniek
- vluchtende voertuigen komen zo te zien vast te zitten in de modder
- tank vuurt terug maar wordt frontaal geraakt door zo te zien een AT wapen
- rest van konvooi manoeuvreert niet, doet effectief niets

Schijnbaar houdt een of enkele mensen een heel konvooi zoet en schakelt enkele voertuigen uit.

[Embed]
Het zijn er iig twee die schieten. En meerdere tanks schieten ook terug. Op YouTube zie je dat dit soort groepen uit een man of 25 bestaan. Waarvan 8 oid met AT wapens, van zwaar tot aan rpg7. Denk dat het ook voor de ambushers nog heel gevaarlijk is.

een treffende spreuk

• Jerie
  • Niet online
Accused Russian Agent Gave to One Politician: Tulsi Gabbard
Russian-American national Elena Branson was indicted this week for lobbying for pro-Kremlin policies while not registered as a foreign agent. She gave to one U.S. politician: Tulsi Gabbard.

• DoubleDutch
klaw schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:44:
[...]

Het heeft hiervoor een tijdje al gedooid, de grond is op sommige plekken meer een Crème brûlée geworden, een tank zakt door de harde toplaag en komt inde modder terecht.
Ah dat had ik niet mee gekregen, had voorbij zien komen dat er Canadezen aan het mee vechten waren die last van de vrieskou hadden en als die het koud hebben dan is het echt koud. 🤡
Maar dan is het ind logisch dat ze de verharde wegen pakken en misschien één van de redenen dat het zo lang duurt met de invasie.
Het gaat een stuk sneller om een stad/dorp in te vallen als je van meerdere plekken binnen valt in plaats van 2,3 of 4 wegen die de stad/dorp binnen lijden.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Dit is een heel ander punt dan stellen dat A niet waar is omdat twee gebieden toch ingenomen zijn. Dit kan je simpelweg niet stellen.

Dat we soms iets te vooringenomen naar de vorderingen kijken, daar ben ik het volledig mee eens.
Het probleem is dat we vrijwel alleen de Oekraïens-vriendelijke optiek te zien krijgen. Pentagon probeert nog een beetje objectief the blijven, maar die hebben met hun historie een 'credibility gap' zoals ze dat zo mooi verwoorden.

Verbieden van russische staatsmedia vind ik dan ook een slecht idee. We kunnen ons niet inleven in de denkwereld van Russen als we niet weten in welke 'information space" ze leven.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DoubleDutch schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Ah dat had ik niet mee gekregen, had voorbij zien komen dat er Canadezen aan het mee vechten waren die last van de vrieskou hadden en als die het koud hebben dan is het echt koud. 🤡
Maar dan is het ind logisch dat ze de verharde wegen pakken en misschien één van de redenen dat het zo lang duurt met de invasie.
Het gaat een stuk sneller om een stad/dorp in te vallen als je van meerdere plekken binnen valt in plaats van 2,3 of 4 wegen die de stad/dorp binnen lijden.
valt mee .. je lichaam went niet in 24 uur aan temperaturen oid .. er zijn genoeg voorbeelden dat mensen hartje zomer van het vliegtuig afstappen en trui en jas aantrekken terwijl we in zwembroek zitten en klagen over de warmte .. maar goed ik weet niet hoe vergelijkbaar de condities zijn.

algemenere reactie
Nu kan ik het fout hebben maar dacht dat militair materieel wel wat minder moeite zou hebben met diverse grondomstandigheden .. zeker gezien bv in de irakese oorlog je met de moderne tanks met 120km/h voorbij raast en schiet terwijl het materieel van de vijand niet zo modern is .. en de keuze heeft tussen rijden OF schieten .. terwijl een russisch vliegtuig in alle omstandigheden oid kan laden .. en een USA vliegtuig toch echt afhankelijk is van een vlakke geasfalteerde landingsbaan oid ..

gezien de russen alle weersomstandigheden in hun land hebben zou je toch wel verwachten dat juist dat niet 1 van de meest grote hindernissen zou zijn..

dat je op de 1ne ondergrond wat minder snel vooruit komt dan de andere tja .. dat vind ik dan wel weer logisch.

Tja vanalles

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-01 09:19
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:01:
[...]

Het probleem is dat we vrijwel alleen de Oekraïens-vriendelijke optiek te zien krijgen. Pentagon probeert nog een beetje objectief the blijven, maar die hebben met hun historie een 'credibility gap' zoals ze dat zo mooi verwoorden.

Verbieden van russische staatsmedia vind ik dan ook een slecht idee. We kunnen ons niet inleven in de denkwereld van Russen als we niet weten in welke 'information space" ze leven.
Zoek even in dit topic, het is geen Russische staatsmedia wat geblokkeerd wordt, het zijn kanalen voor het verspreiden van nepnieuws en propaganda in de westerse wereld. Een 'wapen' in deze oorlog.

Verwijderd

[...]

Het probleem is dat we vrijwel alleen de Oekraïens-vriendelijke optiek te zien krijgen. Pentagon probeert nog een beetje objectief the blijven, maar die hebben met hun historie een 'credibility gap' zoals ze dat zo mooi verwoorden

De mensen die écht geïnteresseerd zijn kunnen er anders alsnog bij komen toch, zei het met kleine moeite om met behulp van VPN de stream te kunnen volgen.

Ik vraag bij dan bij jouw reactie persoonlijk af: weegt die paar oprecht geïnteresseerden, die toch als ze willen hun weg wel vinden, op tegen het risico van beïnvloeding van mensen die vermoedlijk onwetend in een propoganda funel verzeild kunnen raken met alle gevolgen door desinformatie van dien?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat moet je hier nu weer van maken ?

YouTube: Ukraine's Zelenskiy Says War Is at Strategic Turning Point
bron: Bloomberg Markets and Finance

verklaart hij nu de "oorlog" in de zin van .. "na jullie tijd komt onze tijd" ???

ps als dit geen fake meuk is dan

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 11-03-2022 23:16 ]

Tja vanalles

• klaw
[...]

De Russische staatsmedia is ook niet echt wat ze in Rusland denken, in Rusland wordt het meeste nog volop ontkent dat er oorlog is etc. (al begint dat te veranderen).
Hier krijgen we meer verdraaiingen en wordt er overal waar enigszins mogelijk twijfel gezaaid.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 04:54

unclero

MB EQA ftw \o/

Kepro schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:44:

Kan vanalles zijn. De Russen zeggen dat deze niet meer in hun inventaris voor komt. De Oekraïners hebben die nog wel, aangezien ze in 2014 weer uit de motteballen zijn gehaald.
Poging tot false flag van de Russen?
Poging tot false flag van de Oekraïeners?
Per ongelukje van de Russen?
Per ongelukje van de Oekraïeners?

Ik neig naar die eerste of dat laatste.
Gelukkig hebben we nog gewoon onze eigen journalisten op de grond lopen, die teen en tander kunnen duiden voor ons. Daarvoor hoeven we onszelf niet bloot te stellen aan vergif.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-01 10:39
PLAE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:37:
Geluid mag je uitlaten. Maar indrukwekkend filmpje.

[Video]
Indrukwekkend is het zeker. Kan me enkel geen mogelijkheid voor ogen zien dat de Oekraïners die de aanval op poten hebben gezet niet allemaal zijn omgekomen?

Je ziet duidelijk tanks in de berm schieten waar de Oekraïners lijken zich te verbergen .

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kepro schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:44:

https://www.ad.nl/buitenl...verkeerde-adres~a7a51ce4/
Ik kan de beelden niet meer vinden, maar vanocht kwam ik een fimpje in mijn tijdlijn tegen van Oekraïense soldaten die op hun drone aan het jagen/ zoeken waren omdat deze buiten bereik was _/-\o_ en door bleef vliegen :X

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 12-03-2022 08:00 ]

Lesdictische is mijn hash#

• PLAE
Het is zulke oude troep dat het helemaal niet gek is als ze een keer de verbinding verliezen toch :D

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-01 16:32
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:30:
[...]

Opvallende dingen:
- drone overview
Tijdens sommige verticale panshots zie je een kleine wiebel die lijkt overeen te komen zoals ik ze ook terug zie bij consumenten drones. Een wiebel die je ook veel ziet bij beginnende piloten die moeite hebben met pannen.
Ook de beeldkwaliteit en de snelheid en manier waarmee de drone achteruit lijkt te vliegen (op het eind) komt overeen wat ik veel terug zie bij amateur drones.

Zou dit Aliexpress spul zijn? :D

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Rubberen schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:30:
[...]

Indrukwekkend is het zeker. Kan me enkel geen mogelijkheid voor ogen zien dat de Oekraïners die de aanval op poten hebben gezet niet allemaal zijn omgekomen?

Je ziet duidelijk tanks in de berm schieten waar de Oekraïners lijken zich te verbergen .
Je vergeet dat je in een tank bijna geen beeld hebt.. en daarbij als we de berichten mogen geloven allemaal jonge gasten die ongetraind zijn...

• PLAE
Begrijp die aanval niet helemaal. Als ik de commentaren lees denkt de meerderheid dat het van redelijk dichtbij komt. Maar grote kans dat die tanks maar wat schieten. In Syrië zag je veel gebruik van rook (vooral urban dan), deze oorlog vrijwel niet.

Dit vond ik wel een aardig plaatje om te zien hoe groot Kiev is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SyaaObyU6x5-NVXVSNPJsKN9Iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWImSLD4HSExojo41MG0dm78.png?f=fotoalbum_large

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
Rubberen schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:30:
[...]

Je ziet echt weinig beweging en het is echt enorm dicht, sommige denken vanop afstand. Dat gezegd die eerste lijkt toch een nlaw te zijn en die kan je niet vanop afstand besturen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:36
eric.1 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:23:
Vooropgesteld: hoop oprecht dat Rusland een flink pak op z'n donder krijgt. Oekraïne miraculeus als 'overwinnaar' uit de bus komt.

De realiteit is echter dat ze in hun eentje de strijd aangaan waar de NAVO voor is opgericht, soms heb ik het gevoel dat we de verhoudingen uit het oog verliezen. Dit had nooit 'spannend' horen te zijn, Oekraïne is op papier kansloos.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• xbeam
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:25:
[...]

Vooropgesteld: hoop oprecht dat Rusland een flink pak op z'n donder krijgt. Oekraïne miraculeus als 'overwinnaar' uit de bus komt.

De realiteit is echter dat ze in hun eentje de strijd aangaan waar de NAVO voor is opgericht, soms heb ik het gevoel dat we de verhoudingen uit het oog verliezen. Dit had nooit 'spannend' horen ze zijn, Oekraïne is op papier kansloos.
Dit dat is precies de boodschap van Oekraïne'
Waarschuwing!! Dit is rechtstreeks van het propaganda kanaal van Ukraine. Beelden op het kanaal kunnen oorlog tegen Rusland verheerlijken of spelen op je gevoel en kunnen schokkende beelden bevaten die niet op tv worden uitgezonden
[Video: https://www.facebook.com/inukraine.official/videos/677586170251183]

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 12-03-2022 00:32 ]

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
hoevenpe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:25:
[...]

De realiteit is echter dat ze in hun eentje de strijd aangaan waar de NAVO voor is opgericht, soms heb ik het gevoel dat we de verhoudingen uit het oog verliezen. Dit had nooit 'spannend' horen ze zijn, Oekraïne is op papier kansloos.
Dat is absoluut niet waar. Rusland is langs geen kanten het warshau pact/ussr (want daar is nato tegen opgericht) . In de jaren 80 was de schatting dat het warshaupact 2 tot 2.5 keer zoveel troepen/tanks/vliegtuigen had dan nato. Nu heeft nato 4 a 6 keer meer troepen/tanks/vliegtuigen dan rusland.

De economien waren grotendeels gelijk, militaire uitgaven ook (begin warshaupact meer later navo) nu zijn de rollen amper te vergelijken navo is 10-20 keer zo groot als rusland qua economie en militaire uitgaven.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nog een ding.
Dit is wat ze vanuit Oekraïne claimen te hebben bereikt qua Russische verliezen.

En wat meer logica achter deze stellingname. Zie deze serie:

Want op zich klopt het gewoon dat een formatie maar een bepaald percentage verliezen kan leiden voordat deze niet langer meer gevechtswaardig zal zijn. Een Russische BTG mag dan op papier een bijzonder sterk bataljonsformatie zijn, maar je moet wel om kunnen gaan met zulke verschillende eenheden in een brigade door de verschillende elementen te combineren. Dat lijkt al een probleem te zijn. Problematischer is de realisatie dat een Russische tankcompagnie uit tien tanks bestaat. En als je eeb BTG hebt met een tankcompagnie, dan is drie tanks al 30% van je tanks verloren en dat is effectief al niet meer gevechtswaardig. Dit is in de praktijk een succesvolle hinderlaag.

Wat ook speelt is de vervanging van deze verliezen. Want een brigade die opgesplitst is in meerdere BTG's, heeft enorme problemen om organisch vanuit de brigade deze verliezen goed te maken. Immers zit vrijwel alle slagkracht in de BTG's en kan je alleen een BTG versterken door eenheden bij een ander weg te halen.

Laatste is er eentje van mij erbij. Je moet je ook beseffen dat de daadwerkelijke frontsoldaten altijd maar een klein percentage van je daadwerkelijke aantal soldaten in een formatie zijn. Veel soldaten zijn bezig met logistieke zaken, onderhoud van voertuigen, artillerie bemannen, flank verdediging, verkenning etc etc. En zeker met de huidige situatie zal een zeer groot percentage van Russische troepen bezig zijn met achterhoede bescherming gezien de enorme aantallen antitankwapens aan Oekraïense zijde en de strategie om juist konvooien aan te vallen. Zo blijft maar een deel over voor offensieve acties en die zullen zoals in elke moderne oorlog, een aanzienlijk deel van de verliezen moeten incasseren. En dat maakt formaties ook niet langer gevechtswaardig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• xbeam
  • Niet online
k995 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:35:
[...]

Dat is absoluut niet waar. Rusland is langs geen kanten het warshau pact/ussr (want daar is nato tegen opgericht) . In de jaren 80 was de schatting dat het warshaupact 2 tot 2.5 keer zoveel troepen/tanks/vliegtuigen had dan nato. Nu heeft nato 4 a 6 keer meer troepen/tanks/vliegtuigen dan rusland.

De economien waren grotendeels gelijk, militaire uitgaven ook (begin warshaupact meer later navo) nu zijn de rollen amper te vergelijken navo is 10-20 keer zo groot als rusland qua economie en militaire uitgaven.
Hoe kom je daar nu bij?
Rusland heeft wel degelijk veel meer tanks dan NATO, Gelukkig doen we jaren niet meer met de dictator grote piemel show van tanks. Nato heeft geleerd van Vietnam en Irak dat je invallende tanks niet verslaat met nog meer Tanks. Maar met mobile grond troepen die hit en run acties uitvoeren. Vandaar ook de afbouw van het aantal tank binnen Nato na de koude oorlog hebben we ingezet op de javelin en stingers, daar zitten niet voor niets een NATO only sticker met een hele strengen export verbod op ( behalve wat inzet van ouder variate om rebellen te helpen tegen Rusland ) Er was zels nog discussie om de NATO versie niet te gebruiken in Syrie en Afghanistan uit angst dat ze wel eens in Russische handen konden vallen en deze zich hiertegen konden gaan pantseren waardoor de effectiviteit van onze Nato strategie verminderde.

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 12-03-2022 02:32 ]

• xbeam
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:51:
Nog een ding.
Dit is wat ze vanuit Oekraïne claimen te hebben bereikt qua Russische verliezen.
[Embed]
En wat meer logica achter deze stellingname. Zie deze serie:
[Embed]
Want op zich klopt het gewoon dat een formatie maar een bepaald percentage verliezen kan leiden voordat deze niet langer meer gevechtswaardig zal zijn. Een Russische BTG mag dan op papier een bijzonder sterk bataljonsformatie zijn, maar je moet wel om kunnen gaan met zulke verschillende eenheden in een brigade door de verschillende elementen te combineren. Dat lijkt al een probleem te zijn. Problematischer is de realisatie dat een Russische tankcompagnie uit tien tanks bestaat. En als je eeb BTG hebt met een tankcompagnie, dan is drie tanks al 30% van je tanks verloren en dat is effectief al niet meer gevechtswaardig. Dit is in de praktijk een succesvolle hinderlaag.

Wat ook speelt is de vervanging van deze verliezen. Want een brigade die opgesplitst is in meerdere BTG's, heeft enorme problemen om organisch vanuit de brigade deze verliezen goed te maken. Immers zit vrijwel alle slagkracht in de BTG's en kan je alleen een BTG versterken door eenheden bij een ander weg te halen.

Laatste is er eentje van mij erbij. Je moet je ook beseffen dat de daadwerkelijke frontsoldaten altijd maar een klein percentage van je daadwerkelijke aantal soldaten in een formatie zijn. Veel soldaten zijn bezig met logistieke zaken, onderhoud van voertuigen, artillerie bemannen, flank verdediging, verkenning etc etc. En zeker met de huidige situatie zal een zeer groot percentage van Russische troepen bezig zijn met achterhoede bescherming gezien de enorme aantallen antitankwapens aan Oekraïense zijde en de strategie om juist konvooien aan te vallen. Zo blijft maar een deel over voor offensieve acties en die zullen zoals in elke moderne oorlog, een aanzienlijk deel van de verliezen moeten incasseren. En dat maakt formaties ook niet langer gevechtswaardig.
Dat zijn de cijfers van 2 maart dit is van gister en zijn voorspelling is niet uitgekomen
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/275665365_2745682489072171_2728878812585933498_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=2AjT04yhasgAX_hppwZ&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT-5gNkiSpwgSueAtCrE9ggzmI_IwvStY0CtWUBnPVsxyQ&oe=62303BBB

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:47

Bloodclot

Jawier!

xbeam schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 02:26:
[...]

Dat zijn de cijfers van 2 maart dit is van gister en zijn voorspelling is niet uitgekomen
[Afbeelding]
Die 12k personeel, zijn dat alleen doden? Of ook inclusief gewonden en gevangen genomen soldaten?

• NiGeLaToR
Bloodclot schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 06:48:
[...]

Die 12k personeel, zijn dat alleen doden? Of ook inclusief gewonden en gevangen genomen soldaten?
De aanname is incl inderdaad.

Ondertussen tweet iemand van Bellingcat:

Aangezien dat konvooi ook al niet genoeg zou zijn/hebben voor langere termijn vraag je je af hoe groot de problemen werkelijk zijn. Veel Russen zitten in het buitengebied en kunnen geen winkel plunderen, waar je een winkel uberhaupt maar 1 x kunt plunderen.

Ah en Belarus houdt z’n broek nog even op en is toch nog niet binnen gevallen:

Of je daar moet lezen dat ze wel een klein beetje de grens over zijn weet ik niet.

[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 12-03-2022 07:13 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xbeam schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 02:26:
[...]
[Afbeelding]
Er staat een lang verhaal met een link naar een lange Twitter thread.
Waar refereer je precies naar met ‘zijn voorspelling’ ? :)

PSN

• xbeam
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:09:
[...]

De aanname is incl inderdaad.

Ondertussen tweet iemand van Bellingcat:

[Embed]

Aangezien dat konvooi ook al niet genoeg zou zijn/hebben voor langere termijn vraag je je af hoe groot de problemen werkelijk zijn. Veel Russen zitten in het buitengebied en kunnen geen winkel plunderen, waar je een winkel uberhaupt maar 1 x kunt plunderen.

Ah en Belarus houdt z’n broek nog even op en is toch nog niet binnen gevallen:

[Embed]

Of je daar moet lezen dat ze wel een klein beetje de grens over zijn weet ik niet.
YakuzA schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:36:
[...]

Er staat een lang verhaal met een link naar een lange Twitter thread.
Waar refereer je precies naar met ‘zijn voorspelling’ ? :)
Dat met de aantallen van 10 dagen terug Rusland op op het slagveld technische verslagen zou zijn door Oekraïne

Onder tussen lijkt Rusland op tv de overwinning al zo goed als te claimen 8)7

[Embed: https://www.facebook.com/1448090885498011/posts/2746302822343471/?d=n]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEYxHfQAX8hJZ5pJzaTd3OcsLoU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htsfkmWgMDUJmT8leuAnRe6w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door xbeam op 12-03-2022 08:58 ]

• NiGeLaToR

Analyse die twee kanten aanstipt:
- Putin is aan het verliezen, zowel thuis als in Ukraine op militair gebied.
- potentiële strategie is de inzet van WMD’s om ten kostte van alles te winnen. Daar wordt duidelijk op voorgesorteerd. En druk op Belarus om mee te doen, naast andere derde partijen.

Wat voor ons een denkproces moet zijn is wat doen we als er gifgas of tactische nukes gaan landen in Ukraine? Of er in ene Aziatische ‘vrijwilligers’ opduiken?

Ik vind de gedachtengang logisch: ondanks dat Rusland voortgang lijkt te boeken zijn ze nog steeds niet echt bij Kyiv en is de ‘all out war’ niet eens begonnen en men is nu al (vooral Russisch sprekende) burgers aan het kapot bombarderen.

Grote stappen snel thuis kan dus WMD aanval zijn na bijvoorbeeld voorspelde false flag incidenten.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Gegeven dat artillerie op dit moment het doorslaggevende wapen is (steden platschieten) wat kan een verdediger doen om dat effectief aan te pakken in deze situatie?

Wat is het equivalent van de javelin/stinger in deze? Drones?

En over hoeveel stuks / groepen zouden we het dan hebben?

En welk tijdspad? Ik neem aan dat als artillerie en beschermende troepen ergens een tijd zijn dat ze zich effectief ingraven?

• klaw
Rukapul schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:44:
Gegeven dat artillerie op dit moment het doorslaggevende wapen is (steden platschieten) wat kan een verdediger doen om dat effectief aan te pakken in deze situatie?

En welk tijdspad? Ik neem aan dat als artillerie en beschermende troepen ergens een tijd zijn dat ze zich effectief ingraven?
Een stad platschieten is bedoeld om de bevolking te terroriseren, en het moraal van de verdedigers te breken.
En kapot geschoten stad is nog steeds prima te verdedigen...

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-01 12:52

polthemol

Moderator General Chat
klaw schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:50:
[...]

Een stad platschieten is bedoeld om de bevolking te terroriseren, en het moraal van de verdedigers te breken.
En kapot geschoten stad is nog steeds prima te verdedigen...
het is ook twijfelachtig of een moraal breekt als je ieders bezit gaat kapot maken. Dat is een WW2-aanname waar vrij weinig concreet onderzoek voor is.

Het verdedigen zal op een gegeven moment ook makkelijker gaan: er is meer dekking door alle puin dan er eerder was en voertuigen kunnen de stad niet meer in.

Wat hem dan rest is Grozny: net zolang blijven bombarderen tot quasi iedereen dood is en/of totaal uitgehonderd is

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Jerie
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:59:
[Embed]

[Embed]

[Embed]

Analyse die twee kanten aanstipt:
- Putin is aan het verliezen, zowel thuis als in Ukraine op militair gebied.
- potentiële strategie is de inzet van WMD’s om ten kostte van alles te winnen. Daar wordt duidelijk op voorgesorteerd. En druk op Belarus om mee te doen, naast andere derde partijen.

Wat voor ons een denkproces moet zijn is wat doen we als er gifgas of tactische nukes gaan landen in Ukraine? Of er in ene Aziatische ‘vrijwilligers’ opduiken?

[Embed]

Ik vind de gedachtengang logisch: ondanks dat Rusland voortgang lijkt te boeken zijn ze nog steeds niet echt bij Kyiv en is de ‘all out war’ niet eens begonnen en men is nu al (vooral Russisch sprekende) burgers aan het kapot bombarderen.

Grote stappen snel thuis kan dus WMD aanval zijn na bijvoorbeeld voorspelde false flag incidenten.
Quite or double. Poetin gaat all-in en schuwt WMDs niet (hoewel de artillerie op burgerdoelen ook al oorlogsmisdaden zijn). Maar dat wisten we al van Macron, wisten onze legerleidingen ook al. Die kennen Poetin langer dan vandaag. Enige voordeel is dan dat sommige burgers alsnog zijn geëvacueerd. Dat is in het voordeel van beide partijen. Stel je maar eens voor dat dit in een willekeurig ander land zou gebeuren met twee partijen, Alicië en Bobiaanland. Als de een dan burgerdoelen aanvalt van de ander, dan valt dat onder de noemer genocide of terrorisme. Het maakt geen drol uit voor wie je bent, de Oekraïners moeten zorgen dat ze zich niet verlagen tot een dergelijk niveau.

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:59:

Die Russisch sprekende bevolking wordt ook steeds minder als je het onderstaande artikel mag geloven.
Die groep is Ukrains aan het leren omdat ze zich niet meer geassiocieerd willen voelen met Rusland
[Embed: https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tboufo/there_is_no_more_power_and_opposition_in_ukraine/]

[ Voor 6% gewijzigd door Thombias op 12-03-2022 09:10 ]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

polthemol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:58:
[...]

het is ook twijfelachtig of een moraal breekt als je ieders bezit gaat kapot maken. Dat is een WW2-aanname waar vrij weinig concreet onderzoek voor is.

Het verdedigen zal op een gegeven moment ook makkelijker gaan: er is meer dekking door alle puin dan er eerder was en voertuigen kunnen de stad niet meer in.

Wat hem dan rest is Grozny: net zolang blijven bombarderen tot quasi iedereen dood is en/of totaal uitgehonderd is
Qua “Grozny behandeling voor Kyiv” was er al een tweaker (sorry, naam vergeten) die mij daar op corrigeerde. Poetin zou dat niet doen, is thuis onverkoopbaar en kennelijk de bakermat van hun “beschaving”. Dat zou een tactisch nucleair wapen ook uitsluiten, maar chemische en biologische middelen niet. En dat toepassen op die schaal (een stad zo groot als Kyiv) is volgens mij nog nooit vertoond (corrigeer me vooral @DaniëlWW2 ).

Maar hoe mensonterender het wordt, hoe negatiever ik verwacht dat het sentiment ten opzichte van Rusland/Russen wordt en dat werkt decennia lang door. Ik vraag me zelfs af of China dat wel ok zou vinden, want wil je echt met zo’n land geassocieerd worden als grootschalig de biologische en chemische wapens uit de kast worden getrokken?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Artillerie kun je alleen uitschakelen via lucht (vliegtuig / drone / raketten) of via andere Artillerie. Het staat meestal te ver achter de frontlinie om daar iets anders mee te doen. Dus UA heeft hier heel weinig tegenin brengen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-01 10:39
Ondertussen is Putin aan het rekruteren bij zijn andere dictatoriale collega's. Binnenkort kunnen we dus syriërs/azerbaijanen etc verwachten in oekraïne.

Ondertussen begint dus het wereldtoneel toch betrokken te worden bij deze oorlog. Ik stel mij hierbij de volgende vraag rekening houdende dat dit in verleden al is gebeurd. Al die stingers en anti tankwapens die de NATO nu levert aan Oekraïne, welke garantie bied dit ons dat deze wapens uiteindelijk niet in verkeerde handen terecht komt? En dan bedoel ik niet de russen, maar eerder terroristische organisaties ( take your pick);

Wordt er hier ook maar enige rekening mee gehouden? Kunnen we binnenkort verwachten dat er een commerciële vlucht uit de lucht gehaald wordt met een stinger?

Het verleden heeft al aangetoond dat ongecontroleerd wapens leveren wel eens schimmige situatie kan worden. Het is uiteindelijk niet de bedoeling dat de geleverde wapens uiteindelijk tegen onszelf worden gebruikt.

Laat het duidelijk zijn dat ik de oekraïners steun, en het goed vind dat we ze steunen op welke manier dan ook.

• xbeam
  • Niet online
polthemol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:58:
[...]

Ow zeker wel. En het is al meerdere malen door Rusland bewezen. Dit was op Putin’s commando toen Tsjetsjenië onverslaanbaar bleek. De ochtend na totale verwoesting van de hoofdstad hees de soldaten de witte vlag omdat er geen thuis meer was om voor te vechten

Rusland heeft daar in zelfs een reputatie hoogte te houden.
De militair verschroeide aarde tactiek is vanuit de geschiedenis van Rusland altijd al onderdeel van zaai angst en Heers geopolitieke invloed. Dat gaat zelf zo ver dat door oorlog ingenomen en verloren beschouwde eigen steden van de kaart vegen zo de vijand er ook niets aan heeft,
https://historianet.nl/oo...alins-bittere-verdediging

En zo kan bijna elke oorlog waar Rusland serieuze weerstand kreeg er bij pakken.
Dit is de grote angst van het de eu & nato. Voor dat Putin nukes richting ons zal eerst de totale geschiedenis en steden van Oekraïne wissen de land kaart. Zodat niets is om voor te vechten

[ Voor 34% gewijzigd door xbeam op 12-03-2022 09:48 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
dr.lowtune schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Qua “Grozny behandeling voor Kyiv” was er al een tweaker (sorry, naam vergeten) die mij daar op corrigeerde. Poetin zou dat niet doen, is thuis onverkoopbaar en kennelijk de bakermat van hun “beschaving”. Dat zou een tactisch nucleair wapen ook uitsluiten, maar chemische en biologische middelen niet. En dat toepassen op die schaal (een stad zo groot als Kyiv) is volgens mij nog nooit vertoond (corrigeer me vooral @DaniëlWW2 ).

Maar hoe mensonterender het wordt, hoe negatiever ik verwacht dat het sentiment ten opzichte van Rusland/Russen wordt en dat werkt decennia lang door. Ik vraag me zelfs af of China dat wel ok zou vinden, want wil je echt met zo’n land geassocieerd worden als grootschalig de biologische en chemische wapens uit de kast worden getrokken?
ik verwacht weinig rationaliteit of ethiek vanuit Rusland op dat punt: ze gooien nu al hele wijken plat zonder met hun ogen te knipperen, dus als Koyiv genoeg irriteert zullen ze daar ook niet twijfelen. Rusland heeft weinig andere middelen ook over denk ik

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dr.lowtune schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:10:
Zolang je een redelijke mate van ontkenning vol kunt houden, is dat geen probleem. China maalt er niet om wat de rest van de wereld (barbaren) denkt. Tenzij het de publieke opinie tegen krijgt en we met zijn allen stoppen om in China te gaan kopen. Maar anders vinden ze het wel gezegend.

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03:29
Mogelijk al eerder genoemd, maar als je "Winter on Fire" kijkt op Netflix dan weet je dat het volk van Oekraïne nooit gaat opgeven.

https://www.netflix.com/us/title/80031666

Na het zien hiervan, besef ik ook dat ik destijds teveel mijn ogen hiervoor heb gesloten. En toch niet goed heb gerealiseerd wat er destijds (en nu) werkelijk gaande is. Een aanval op onze vrijheid.

Edit:
Ook op YouTube...
Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom

[ Voor 18% gewijzigd door technorabilia op 12-03-2022 12:03 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:37

SpamLame

niks

Rubberen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:12:
Ondertussen is Putin aan het rekruteren bij zijn andere dictatoriale collega's. Binnenkort kunnen we dus syriërs/azerbaijanen etc verwachten in oekraïne.

Ondertussen begint dus het wereldtoneel toch betrokken te worden bij deze oorlog.
Als je me betrokken actief vechten bedoelt en afh. van welke standpunt dan ja. Maar vergis je niet de wereld was al betrokken op een of andere manier.
Ik stel mij hierbij de volgende vraag rekening houdende dat dit in verleden al is gebeurd. Al die stingers en anti tankwapens die de NATO nu levert aan Oekraïne, welke garantie bied dit ons dat deze wapens uiteindelijk niet in verkeerde handen terecht komt? En dan bedoel ik niet de russen, maar eerder terroristische organisaties ( take your pick);

Wordt er hier ook maar enige rekening mee gehouden? Kunnen we binnenkort verwachten dat er een commerciële vlucht uit de lucht gehaald wordt met een stinger?

Het verleden heeft al aangetoond dat ongecontroleerd wapens leveren wel eens schimmige situatie kan worden. Het is uiteindelijk niet de bedoeling dat de geleverde wapens uiteindelijk tegen onszelf worden gebruikt.
Uiteindelijk is het antwoord, "dat weet niemand" en dikke kans dat wapens ergens terecht komen wat niet de bedoeling is geweest. Tuurlijk is niet de bedoeling dat wapens die "het westen" naar de UA brengt elders terecht komt dan de bedoeling is, idem dito voor wapens die RU inbrengt.
Maar ik denk niet dat inventarisatie aan beide kanten alles en iedereen trackt met wat ze mee nemen/bij zich hebben.
Laat het duidelijk zijn dat ik de oekraïners steun, en het goed vind dat we ze steunen op welke manier dan ook.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
xbeam schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Ow zeker wel. En het is al meerdere malen door Rusland bewezen. Dit was op Putin’s commando toen Tsjetsjenië onverslaanbaar bleek. De ochtend na totale verwoesting van de hoofdstad hees de soldaten de witte vlag omdat er geen thuis meer was om voor te vechten
[YouTube: CHECHNYA - Devastation of Grozny]

Dit is de grote angst van het de eu & nato. Voor dat Putin nukes richting ons zal eerst de totale geschiedenis en steden van Oekraïne wissen de land kaart. Zodat niets is om voor te vechten
men was daar bezig met genocide. Leningrad/Stalingrad lag helemaal in as en nog gaf men zich niet over. Zolang je mensen hebt en middelen, is er een stevige.kans dat alleen bombarderen niet het verschil maakt.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Politicoloog Francis Fukuyama voorspelt een nederlaag voor de Russen. De bron website is down (https://www.americanpurpo...les/preparing-for-defeat/), ik heb zijn redenatie uit Google cache gevist:
I’ll stick my neck out and make several prognostications:
1. Russia is heading for an outright defeat in Ukraine. Russian planning was incompetent, based on a flawed assumption that Ukrainians were favorable to Russia and that their military would collapse immediately following an invasion. Russian soldiers were evidently carrying dress uniforms for their victory parade in Kyiv rather than extra ammo and rations. Putin at this point has committed the bulk of his entire military to this operation—there are no vast reserves of forces he can call up to add to the battle. Russian troops are stuck outside various Ukrainian cities where they face huge supply problems and constant Ukrainian attacks.
2. The collapse of their position could be sudden and catastrophic, rather than happening slowly through a war of attrition. The army in the field will reach a point where it can neither be supplied nor withdrawn, and morale will vaporize. This is at least true in the north; the Russians are doing better in the south, but those positions would be hard to maintain if the north collapses.
3. There is no diplomatic solution to the war possible prior to this happening. There is no conceivable compromise that would be acceptable to both Russia and Ukraine given the losses they have taken at this point.
4. The United Nations Security Council has proven once again to be useless. The only helpful thing was the General Assembly vote, which helps to identify the world’s bad or prevaricating actors.
5. The Biden administration’s decisions not to declare a no-fly zone or help transfer Polish MiGs were both good ones; they've kept their heads during a very emotional time. It is much better to have the Ukrainians defeat the Russians on their own, depriving Moscow of the excuse that NATO attacked them, as well as avoiding all the obvious escalatory possibilities. The Polish MiGs in particular would not add much to Ukrainian capabilities. Much more important is a continuing supply of Javelins, Stingers, TB2s, medical supplies, comms equipment, and intel sharing. I assume that Ukrainian forces are already being vectored by NATO intelligence operating from outside Ukraine.
6. The cost that Ukraine is paying is enormous, of course. But the greatest damage is being done by rockets and artillery, which neither MiGs nor a no-fly zone can do much about. The only thing that will stop the slaughter is defeat of the Russian army on the ground.
7. Putin will not survive the defeat of his army. He gets support because he is perceived to be a strongman; what does he have to offer once he demonstrates incompetence and is stripped of his coercive power?
8. The invasion has already done huge damage to populists all over the world, who prior to the attack uniformly expressed sympathy for Putin. That includes Matteo Salvini, Jair Bolsonaro, Éric Zemmour, Marine Le Pen, Viktor Orbán, and of course Donald Trump. The politics of the war has exposed their openly authoritarian leanings.
9. The war to this point has been a good lesson for China. Like Russia, China has built up seemingly high-tech military forces in the past decade, but they have no combat experience. The miserable performance of the Russian air force would likely be replicated by the People’s Liberation Army Air Force, which similarly has no experience managing complex air operations. We may hope that the Chinese leadership will not delude itself as to its own capabilities the way the Russians did when contemplating a future move against Taiwan.
10. Hopefully Taiwan itself will wake up as to the need to prepare to fight as the Ukrainians have done, and restore conscription. Let’s not be prematurely defeatist.
11. Turkish drones will become bestsellers.
12. A Russian defeat will make possible a “new birth of freedom,” and get us out of our funk about the declining state of global democracy. The spirit of 1989 will live on, thanks to a bunch of brave Ukrainians.

d:)b :henk d:)b

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

polthemol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:24:
[...]

men was daar bezig met genocide. Leningrad/Stalingrad lag helemaal in as en nog gaf men zich niet over. Zolang je mensen hebt en middelen, is er een stevige.kans dat alleen bombarderen niet het verschil maakt.
Laten de opletten dat we de term genocide niet devalueren. Die is behoorlijk goed omschreven. En tot nu toe in de UA geen bewijzen gezien die voldoen aan genocide. Wel aan grootschalige mensrechtenschendingen en schendingen van oorlogsrecht, maar geen genocide.

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-01 12:03
xbeam schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:12:
[...]

[YouTube: CHECHNYA - Devastation of Grozny]

Schokkend dat filmpje. Die oorlog is net voor m’n tijd geweest. Ik die oorlog ook helemaal niet meegekregen.

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Cyberpope schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:28:
[...]

Laten de opletten dat we de term genocide niet devalueren. Die is behoorlijk goed omschreven. En tot nu toe in de UA geen bewijzen gezien die voldoen aan genocide. Wel aan grootschalige mensrechtenschendingen en schendingen van oorlogsrecht, maar geen genocide.
Eens, dat zie ik pas gebeuren als Poetin wint en de “de-nazificatie” een tandje wordt opgeschakeld. Volgens mij is Poetins definitie van “nazi” namelijk elke Oekraïner die het niet met hem eens is.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Een stad Platschieten heeft militair maar beperkt nut. Maar wat je er tegen kunt doen is counter-artilery, drones, en achter de linies de achterhoede aanvallen.

Artillerie ingraven lijkt me geen goed idee. Is vaak toch schieten en wegwezen voordat ze weten waar je staat.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:37
dr.lowtune schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:40:
[...]

Eens, dat zie ik pas gebeuren als Poetin wint en de “de-nazificatie” een tandje wordt opgeschakeld. Volgens mij is Poetins definitie van “nazi” namelijk elke Oekraïner die het niet met hem eens is.
Klopt, hij is ook niet van plan te stopen. Alles is een leugen. Hij heeft nu het NPP overgenomen met zijn eigen nucleaire energiebedrijf. Dat doe je niet als je wilt stopen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• NiGeLaToR
De Ukrainse verslaglegging van Russische verliezen. Wat ik mis zijn serieuze inschattinen van burgerdoden. Ik las vanochtend dat in sommige steden die permanent beschoten worden ‘tot 10.000 doden’ zijn gevallen.

Nu is genocide misschien nog niet het juiste hokje, maar ik vind het bizar en extreem als dat getal in de buurt komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWJ27F098UE3aeWQcsmY6bjbM3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nz3gLoOEGXXZJVokRH8jArH0.jpg?f=fotoalbum_large

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:03
technorabilia schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:14:
Mogelijk al eerder genoemd, maar als je "Winter on Fire" kijkt op Netflix dan weet je dat het volk van Oekraïne nooit gaat opgeven.

https://www.netflix.com/us/title/80031666

Na het zien hiervan, besef ik ook dat ik destijds teveel mijn ogen hiervoor heb gesloten. En toch niet goed heb gerealiseerd wat er destijds (en nu) werkelijk gaande is. Een aanval op onze vrijheid.
Netflix heeft hem ook op youtube geplaatst,

YouTube: Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom | Full Feature | Netflix

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

• xbeam
  • Niet online
polthemol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Lenigrad (Sint Petersburg) is net zoals oorspronkelijk Duitse Koningsberge (Kaliningrad) is belangrijke haven stad en door Rusland compleet met grond gelijk gemaakt waardoor de bevolking deze heeft verlaten. De Duitsers bleven daar vechten vanwege de geografische strategische ligging en die zagen de Russen ook. En hebben daarna heel bewust alle gebleven Duitsers uit kleine dorpjes binnen stedelijke gebied van koningsberge verdreven en vervangen voor Russen en daarna met Russen (zie patroon Krim, Donetsk en Zuid-Ossetië) waardoor het na de val Rusland/muur in 1990 Rusland is gebleven om dat financieel op omvallen staande Duitsland (opbouw en herinneringen van Oost-Duitsland) geen geld om verloren stad zonder bondig vanwege Russen van Rusland terug te kopen, mede vanwege de Londen overeenkomst over uitbreiding van nato tot de en Russische grens en belofte tot toetreden van Rusland tot nato en de EU zijn andere landen niet bij gesprongen. Waarna nog geen jaar later Putin aan de macht kwam en ze ballen met het Londen akkoord af veegden en ze L*l door stak naar Europa. Hierdoor ligt er stukje tot de tand (kern) bewapend Rusland midden in EU wat dient als Rusland toegang port tot de Oostzee is.
Wikipedia: Koningsbergen

Deze haven steden zijn niet te vergelijken met kiev
Wikipedia: Slag om Kiev (1941)

[ Voor 27% gewijzigd door xbeam op 12-03-2022 10:27 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:59:
De Ukrainse verslaglegging van Russische verliezen. Wat ik mis zijn serieuze inschattinen van burgerdoden. Ik las vanochtend dat in sommige steden die permanent beschoten worden ‘tot 10.000 doden’ zijn gevallen.

Nu is genocide misschien nog niet het juiste hokje, maar ik vind het bizar en extreem als dat getal in de buurt komt.

[Afbeelding]
De dagelijkse update van bevestigde burger slachtoffers staat op de VN pagina van Oekraïne:
https://ukraine.un.org/in...alties-2400-10-march-2022

Kon em daar iig tot de 10e vinden.

PSN

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

NiGeLaToR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:59:

[Afbeelding]
Mensen hebben misschien al dagen geen toegang tot eten, warmte of medicijnen in vrij grote steden. Dan gaat het snel.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
PLAE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:37:
Geluid mag je uitlaten. Maar indrukwekkend filmpje.

[Video]
Zit net mijn feed te kijken en zie deze ook voorbijkomen.
Bizar hoe dichtbij ze zitten, Ik kan me niet voorstellen dat ze hieruit zijn gekomen.
Verschillende keren zitten kijken, maar hier lopen de rillingen van over mijn rug.

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:08

Zeer triest.

• xbeam
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:07:
[...]

De dagelijkse update van bevestigde burger slachtoffers staat op de VN pagina van Oekraïne:
https://ukraine.un.org/in...alties-2400-10-march-2022

Kon em daar iig tot de 10e vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qB98EPQAqYQTxv2Om5oWN5TYNuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c5mTbjVZnVwpgYcNKQ110VpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat strookt niet wat er online voorbij komt alleen al bij 1 aanval op Mariupol zijn volgens Oekraïnes bronnen al meer dodelijke slachtoffers gevallen dan volgens de VN in heel Oekraïne. De vraag is overdrijft de een of bagatelliseert de ander

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WatgmpBe0a82H1pHLPhVYuV2-sI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFqSw59YrGe5fQp5YLh3yWjv.jpg?f=fotoalbum_large
[Embed: https://www.facebook.com/100004557692742/posts/2132041410291095/]
[Video: https://www.facebook.com/100004557692742/posts/2132041410291095/]

[ Voor 61% gewijzigd door xbeam op 14-03-2022 12:25 ]

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:13
Lijkt me eerder dat ze die plunderen voor eigen gebruik.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

olafmol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Lijkt me eerder dat ze die plunderen voor eigen gebruik.
Dat denk ik ook. Zal niet gericht zijn op geweld tegen de bevolking, maar zelfbehoud.
Dat resulteert natuurlijk wel in geweld tegen de burgers en is Rusland als natie zeker te verwijten.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Westerse artilleriedetectieradarsystemen + BM21 Grad. ;)
Met die systemen die Nederland ook heeft geleverd, kan je projectielen detecteren en traceren vanaf waar ze worden afgevuurd. Vervolgens BM21 Grad salvo erop. Daarna alles verplaatsen omdat je potentieel zelf onder vuur genomen kan worden.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• xbeam
  • Niet online
jan390 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Zit net mijn feed te kijken en zie deze ook voorbijkomen.
Bizar hoe dichtbij ze zitten, Ik kan me niet voorstellen dat ze hieruit zijn gekomen.
Verschillende keren zitten kijken, maar hier lopen de rillingen van over mijn rug.
Ik kan je van hun officiële front kanaal veel meer van dit soort beelden laten. De vraag is of je dat moet willen.

[ Voor 150% gewijzigd door xbeam op 14-03-2022 12:29 ]

• NiGeLaToR
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Met die systemen die Nederland ook heeft geleverd, kan je projectielen detecteren en traceren vanaf waar ze worden afgevuurd. Vervolgens BM21 Grad salvo erop. Daarna alles verplaatsen omdat je potentieel zelf onder vuur genomen kan worden.
Deze combo werkt in deze situatie extra goed omdat Rusland nog veel getrokken artillerie gebruikt en dus na een salvo niet makkelijk kan inpakken en wegwezen. Counter-artillerie kan zo erg effectief zijn.

Kan, want je moet het wel hebben om er wat mee te kunnen.

• RocketKoen
  • Laatst online: 16-01 09:24
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:46:
[...]

En het lijkt er niet op dat de Russen vergelijkbare radars hebben.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 27 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: