"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Verwijderd
ook van de Kadyrovites is zo'n anekdote als je het daar toch onder schaart.DevWouter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:16:
[...]
Dat klinkt als een anekdote, maar als ik dat combineer met wat sugarlevi01 in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" schrijf dan kan ik me voorstellen dat een halve training in sommige gevallen ingekort wordt naar enkeltje naar het front.
@sugarlevi01 Bedankt voor het vinden van de bron. Ik heb het artikel door de vertaling gehaald en tijdens de USSR was 4-6 maanden was. Dan is 5 dagen niks.
Er zijn anekdotes genoeg bekend:
- Russische militairen die weigeren om voor een tweede contract te gaan voor de Special Military Operation
- sommige gaan AWOL
- of weigeren te vechten ook al zitten ze praktisch aan het front:
- wie gaat ze bestraffen? Er is geen plicht, maar het is een vrijwillige operatie, geen oorlog dus het is op zich geen desertie.
- mensen die zich aanmelden, om wat voor reden een paar weken trainingskamp missen en vervolgens gewoon op de trein worden gezet naar het front zonder überhaupt amper een schot gelost te hebben tijdens training
De lijst is lang met hoe het er aan toe gaat qua anekdotes uit de RF-bak.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 15:34 ]
Zo makkelijk is dat niet. Het gaat niet alleen om grond, maar ook de bewoners zelf. Als je een stad terugveroverd, maar de bewoners zijn al gedeporteerd (of geëxecuteerd), dan hou je een spookstad over. Daar kan je niet zoveel mee, daar zit geen economie meer in, de nodige kennis die arbeiders hadden van nabijgelegen werkgelegenheid is weg, etc.redwing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:01:
[...]
En wat maakt dat uit? Jammer voor de bewoners natuurlijk, maar je kunt die russen er net zo hard weer uittrappen. Zelfs de Krim kun je nog terughalen, leegschuiven en de eerdere bewoners er weer neerzetten. Die russificatie is lastig voor het heropbouwen, maar het maakt weinig verschil voor het al dan niet terugveroveren.
Liever een spookstad dan een stad met Russen...nst6ldr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:34:
[...]
Zo makkelijk is dat niet. Het gaat niet alleen om grond, maar ook de bewoners zelf. Als je een stad terugveroverd, maar de bewoners zijn al gedeporteerd (of geëxecuteerd), dan hou je een spookstad over. Daar kan je niet zoveel mee, daar zit geen economie meer in, de nodige kennis die arbeiders hadden van nabijgelegen werkgelegenheid is weg, etc.
Panzerhaubitze 2000 are finally part of 155 mm howitzer arsenal of the Ukrainian artillery.
— Oleksii Reznikov (@oleksiireznikov) 21 juni 2022
I appreciate all efforts of my colleague 🇩🇪 #DefMin Christine Lambrecht in support of 🇺🇦.
Our artillerymen will bring the heat to the battlefield 🔥🔥🔥!
Photo by BMVg_Bundeswehr pic.twitter.com/mP5M0BApvO
Ik vrees dat de meeste oude bewoners niet meer terug te vinden zijn, lees: geëxecuteerd of gedeporteerd. Nog wel "terug te zetten" zijn dan de vluchtelingen en mensen die op een of andere manier daar zijn blijven zitten.redwing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:01:
[...]
En wat maakt dat uit? Jammer voor de bewoners natuurlijk, maar je kunt die russen er net zo hard weer uittrappen. Zelfs de Krim kun je nog terughalen, leegschuiven en de eerdere bewoners er weer neerzetten. Die russificatie is lastig voor het heropbouwen, maar het maakt weinig verschil voor het al dan niet terugveroveren.
Bewust in zoverre dat elke andere 'taktiek' tot nu toe gefaald is. Ze hebben zowel in het Noorden als het Zuiden van alles geprobeerd, maar doordat Oekraine slimmer bezig was, is dat mislukt. Wat je verder ziet is dat zodra ze zich uitspreiden, Oekraine ook weer de overhand krijgt. Ze kunnen dus niet anders dan platbombarderen, aanvallen en dat blijven herhalen.tweaker2010 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:13:
[...]
De strategie is lopende weg veranderd.
Rusland kiest nu bewust voor omsingelen en platbomarderen.
Nee, dat is inderdaad geen toeval, dat soort plaatsen zijn het makkelijkst te verdedigen en het stevigste tegen bombardementen. Nogal logisch dat de best verdedigbare plek als laatste overblijft.Dat deden ze eerder in Mariupol en nu weer bij Severodonetsk. En niet zonder succes.
Het is geen toeval dat de laatste mensen zich nu weer in een fabriek bevinden.
Dus jij denkt dat als ze de boel binnen 2 dagen zouden kunnen veroveren dat ze er dan 2 maanden over gaan doen? Rusland wil toch echt het liefst worden gezien als grootmacht en niet een leger dat door een slecht nazi-leger wordt tegengehouden. Dat hadden ze kunnen zijn als hun originele plan was gelukt. In de tussentijd is er echter geen land meer dat denkt dat rusland echt machtig is. Bij het eerste enigszins fatsoenlijk verdedigt land zijn ze al 30% van hun leger kwijt en ze hebben nu 20% van het land verovert.Dat maakt het ook bijzonder dat je stelt dat ze het zolang volhouden en dat het zo langzaam gaat.
Lijkt me vrij logisch. Russen hebben geen haast meer, het oosten gaat toch wel in hun handen vallen.
Wat dit vooral aangeeft is dat een land met een fatsoenlijke luchtmacht er gewoon overheen walst. Rusland is hoe dan ook zijn status van 2e legermacht van de wereld hiermee kwijt.
Maar dat hebben ze ook nooit anders gezegd. Ze kunnen verdedigen maar hebben zware wapens nodig om een goede tegenaanval op te zetten.De lobby voor steeds zwaardere wapens toont aan dat Oekraine klem zit.
Voorlopig hebben ze nog heel wat mensen beschikbaar. Weliswaar minder goed getraint, maar wel beter dan bij de russen. Dat huurlingen weglopen is verder ook logisch, die komen meestal voor snelle winst en dat is hier niet meer te behalen. Precies waarom rusland precies dezelfde problemen heeft.Ook qua manschappen, deze week was in het nieuws dat de huurlingen er geen trek meer in hadden en wegliepen omdat ze anders krijgsgevangen genomen zouden worden.
Alle seizoen staan op rood maar jij ziet kennelijk nog licht aan het einde van de tunnel.
Dus ik weet niet waarom jij alle seinen op rood ziet staan, maar ik zou het toch op oranje houden. Rusland heeft simpelweg ook veel problemen in deze oorlog, en gaat nu puur vooruit doordat ze veel en meer hebben. Feit is alleen ook dat ze al 30% van hun leger kwijt zijn en dat dat uiteindelijk ook zijn tol zal gaan eisen.
[removed]
Verwijderd
er zijn ruim 1 miljoen Oekraieners gedeporteerd inderdaad.Sjoerd001 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:39:
[...]
Ik vrees dat de meeste oude bewoners niet meer terug te vinden zijn, lees: geëxecuteerd of gedeporteerd. Nog wel "terug te zetten" zijn dan de vluchtelingen en mensen die op een of andere manier daar zijn blijven zitten.
Mooi moment om ze weer te ruilen voor de Russen die illegaal geïmporteerd zijn.
Ben ik blij dat hij geen deskundige is.
Ik ga nog even snel heel veel geld uitgeven en genieten van wat we nog hebben.

Ik doel ook meer op Oekrainers in het algemeen, waarbij het belangrijskte punt is dat russen ergens neer zetten het geen russisch grondgebied maakt. Die mensen kun je ook gewoon weer naar buiten trappen.Sjoerd001 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:39:
[...]
Ik vrees dat de meeste oude bewoners niet meer terug te vinden zijn, lees: geëxecuteerd of gedeporteerd. Nog wel "terug te zetten" zijn dan de vluchtelingen en mensen die op een of andere manier daar zijn blijven zitten.
[removed]
Meestal is er een goede reden waarom ergens een stad ontstaat met een bepaalde industrie. Dat kun je dus weer opbouwen, al zal dat wel tijd en moeite kosten. Aan de andere kant geldt dat natuurlijk voor de huidige russen die er zitten ook. Die zijn er wel neergezet, maar dat maakt het nog geen plek waar ook werkgelegenheid of iets anders zit.nst6ldr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:34:
[...]
Zo makkelijk is dat niet. Het gaat niet alleen om grond, maar ook de bewoners zelf. Als je een stad terugveroverd, maar de bewoners zijn al gedeporteerd (of geëxecuteerd), dan hou je een spookstad over. Daar kan je niet zoveel mee, daar zit geen economie meer in, de nodige kennis die arbeiders hadden van nabijgelegen werkgelegenheid is weg, etc.
[removed]
Excuus, ik drukte me ongelukkig uit. De uitspraak was half bedoeld om aan te geven hoe idioot ik het vind en ook om aan te geven dat in andere omstandigheden ik er moeite mee zou hebben om het te geloven. Ik wilde zeer zeker het niet afdoen als een N=? verhaal, het is duidelijk een patroon.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:33:
[...]
ook van de Kadyrovites is zo'n anekdote als je het daar toch onder schaart.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Maar dat zei je niet: "Zelfs de Krim kun je nog terughalen, leegschuiven en de eerdere bewoners er weer neerzetten"redwing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:45:
[...]
Meestal is er een goede reden waarom ergens een stad ontstaat met een bepaalde industrie. Dat kun je dus weer opbouwen, al zal dat wel tijd en moeite kosten. Aan de andere kant geldt dat natuurlijk voor de huidige russen die er zitten ook. Die zijn er wel neergezet, maar dat maakt het nog geen plek waar ook werkgelegenheid of iets anders zit.
Zo kan je alles wegredeneren, terwijl het belangrijker is om rekening te houden met deze tegenslag. Evacueer gebieden vroeg, laat burgers alles van waarde alvast meenemen, etc. Dat is iets anders dan "Wat maakt dat uit", "Jammer voor de bewoners" en "plaats iedereen gewoon weer terug na het conflict".
De eerdere bewoners zijn de Oekrainers. Ik reageerde op een bericht die zei dat terugveroveren niet meer zou kunnen omdat het gerussificeerd is. En dat is natuurlijk onzin.nst6ldr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:49:
[...]
Maar dat zei je niet: "Zelfs de Krim kun je nog terughalen, leegschuiven en de eerdere bewoners er weer neerzetten"
Maar dat is ook precies wat ze doen, alleen zijn er veel burgers die niet weg kunnen of willen of pas willen als het te laat is. En je snapt zelf ook wel dat een uitspraak als 'jammer voor de bewoners' een grote understatement is'. Het is puur om aan te geven dat russificeren niets verandert aan dat je het terug kunt veroveren en weer eigen bewoners neer kunt zetten.Zo kan je alles wegredeneren, terwijl het belangrijker is om rekening te houden met deze tegenslag. Evacueer gebieden vroeg, laat burgers alles van waarde alvast meenemen, etc. Dat is iets anders dan "Wat maakt dat uit", "Jammer voor de bewoners" en "plaats iedereen gewoon weer terug na het conflict".
[removed]
Nederlandse ypr-765 APCs
[ Voor 8% gewijzigd door AndereKoekoek op 21-06-2022 17:34 ]
Inderdaad, het is eerder een garantie dat die oorlog er niet komt. Sterke ground forces onder de Nato luchtmacht paraplu. Daar kan Putin met zijn T-62M Obr. 2022 niet tegen op.XWB schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:28:
[...]
Polen gaat natuurlijk zijn defensie-uitgaven verhogen naar 3% van het BBP, dus dit past wel in het straatje. Maar dat het Poolse leger extra divisies combat ready wil hebben is niet veel anders dan NAVO die de oostflank versterkt: dat zijn voorzorgsmaatregelen maar wil niet zeggen dat er daadwerkelijk grote oorlog komt.
[...]
Dat klinkt vooral als borstklopperij?
[...]
Sommige mensen zien gewoon een kans om de verwaarloosde legers in Europa eindelijk een keer te versterken.
een treffende spreuk
Verwijderd
https://twitter.com/Osint...tatus/1539257549500862466
Russian forces hit a Ukrainian M777 position with counterbattery fire, destroying at least 2 artillery pieces and stockpiled ammunition.
Considering what we've heard about Russian response times and systems, this shouldn't happen. Too long in the position. Stockpiles of ammunition sounds like a permanent position to me.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 16:49 ]
Zou echt zonde zijn, maar ook onvermijdelijk. Als je de grenzen van de frontlinie ziet heb je regelmatig vijanden aan twee kanten en moet je kiezen - iets te ver naar voren om je eigen linies te overschieten of je eigen troepen geen artillerie steun geven.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:48:
Minus 2 M777 + munitie ?:
[...]
[...]
Tevens: over duizend+ km linie kan het ook zijn dat je een keer mist dat er Russen je bereik in rijden en je vinden - tis ook pech. Ukraine is niet onkwetsbaar.
Met de PzH2000 zouden ze nog meer mobiliteit moeten krijgen en met de MLRS nog meer bereik - tegelijkertijd moet je je doelen wel vinden. Je ziet nu natuurlijk al veel meer verborgen voertuigen en manschappen getroffen worden. Betekent dat ze degene die ze niet vinden niet treffen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
die M777 heeft helemaal geen super grootbereik. Net hetzelfde als de MSTA-B. Voordeel is metname laag gewicht dus makkelijk verplaatsbaar (door moeilijk terrein) en de mogelijkheid tot long range en precision munitie afvuren.NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:59:
[...]
Zou echt zonde zijn, maar ook onvermijdelijk. Als je de grenzen van de frontlinie ziet heb je regelmatig vijanden aan twee kanten en moet je kiezen - iets te ver naar voren om je eigen linies te overschieten of je eigen troepen geen artillerie steun geven.
Tevens: over duizend+ km linie kan het ook zijn dat je een keer mist dat er Russen je bereik in rijden en je vinden - tis ook pech. Ukraine is niet onkwetsbaar.
Met de PzH2000 zouden ze nog meer mobiliteit moeten krijgen en met de MLRS nog meer bereik - tegelijkertijd moet je je doelen wel vinden. Je ziet nu natuurlijk al veel meer verborgen voertuigen en manschappen getroffen worden. Betekent dat ze degene die ze niet vinden niet treffen.
Ze kunnen echt wel in een duel komen en ook de russen hebben UAV. aan de hopen munitie bij de kanonnen blijven ze ook echt wel op hun plek. Kans is dus aanwezig op verliezen.
een treffende spreuk
Eindelijk.AndereKoekoek schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:51:
En de pzh2000 ook in Oekraine nu![]()
The supply of PzH 2000 is an example of international cooperation in support of Ukraine. I highly appreciate the efforts of my colleague, 🇩🇪 #DefMin Christine Lambrecht, and I would like to thank the Netherlands and 🇳🇱 #DefMin @KajsaOllongren
Hadden we maar meer dan die dingen..
En daarom moeten ze gewoon de long range shit krijgen. (Ammo voor meer km)Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:48:
[...]
[...]
En hoe lang zij ze inzetbaar. In het gunstigste geval gaan de lopen 5000+ schoten mee (zie link). Maar hoe lang duurt vervanging en zijn er reserve lopen beschikbaar. Daarover kan ik niets vinden._Eend_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:49:
[...]
Eindelijk.
https://www.globalsecurit.../world/europe/pzh2000.htm
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Hebben we maar sturen we niet_Eend_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:49:
[...]
Eindelijk.
[ Voor 78% gewijzigd door polthemol op 22-06-2022 08:39 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Kan Rusland die spullen niet via het Suwałki gebied vervoeren? Er loopt een spoorlijn door dat gebied, Kaliningrad staat nog altijd in verbinding met Belarus.whyz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:58:
[...]
Er is geen excuus, ze kunnen ook de boot of het vliegtuig pakken.
[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 21-06-2022 18:39 ]
De bevolking in het oosten heeft sovjetverleden en spreekt zelf grotendeels Russisch.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:22:
[...]
Russificatie mislukt. Jeugd die op school andere les krijgen trappen er niet in.
En als UA weer terug is in de regio is die Russificatie zo weer terug gedraaid. Want de meeste mensen zitten niet op de Russen te wachten. En ook vele die eerst wel pro-Russisch waren zijn daar wel van terug gekomen.
Het zijn Oekraieners in eerste plaats, geen Russen.
Meeste mensen zijn in februari al op bussen richting Rusland gezet dus die gaan daar nooit meer terugkeren.
Bron: Eerste evacués uit Oost-Oekraïne aangekomen in Rusland - https://nos.nl/l/2417985
Er is straks geen Oekraïnse bevolking meer daar, enkel separatisten.
ik twijfel, is de locatie van voor de inslag gelijk aan na de inslag op de eerste seconden?Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:48:
[...]
[...]
tussen 5 en 6 seconden is geknipt, de bosrand lijkt niet dezelfde, de resolutie lijkt plotseling anders.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Nee? Tenzij ik iets volledig heb gemist, maar de Suwalki gap is geen verbinding tussen Kaliningrad en Belarus. Het is de kortste landroute, maar het gaat wel door NAVO gebied.XWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Kan Rusland die spullen niet via het Suwałki gebied vervoeren? Er loopt een spoorlijn door dat gebied, Kaliningrad staat nog altijd in verbinding met Belarus.
Die 20% las ik een aantal dagen geleden ook ergens maar dat was dan wel inclusief de 7% die ze al hadden sinds 2014 dus dan zouden ze welgeteld 13% hebben veroverd als 2e machtigste leger ter wereld.redwing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:40:
[...]
Bij het eerste enigszins fatsoenlijk verdedigt land zijn ze al 30% van hun leger kwijt en ze hebben nu 20% van het land verovert.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
liveuamap meldde vanmiddag een aanval op snake island.
ook hier:
⚡️Ukraine’s military: Russian forces suffer “significant losses” after Ukrainian strike on Snake Island.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 21 juni 2022
According to Ukraine’s Operational Command South, the Ukrainian military operation on the island continues, and the details cannot be disclosed until its completion.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Er is satelliet bewijs:Tens schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:50:
iemand al meer info gezien?
ook hier:
[Twitter]
Analysis of high- and low-resolution satellite images shows that several fires broke out on Snake Island between June 19 and 21. Yesterday, reports claimed that Ukraine had targeted the island.
— Benjamin Pittet (@COUPSURE) 21 juni 2022
Scorched earth marks visible on today's Sentinel imagery: pic.twitter.com/5GSq6Luukf
This map shows how little territory has changed hands in Ukraine over the past month. The fighting has shifted to very slow and grinding advances, reliant on artillery more than maneuver. Russian gains are in purple, Ukrainian gains in yellow. pic.twitter.com/yzg97kJAfX
— Nathan Ruser (@Nrg8000) 21 juni 2022
en wat minder nieuws:
Massive Russian Advances have occurred over the last several hours in the Luhansk Region of Eastern Ukraine, Ukrainian Forces are reportedly in Full-Retreat at some Positions along the Frontline as Defensive Forces are being mustered in the Region for an Active Defense. pic.twitter.com/B9RM2pA1DW
— OSINTdefender (@sentdefender) 21 juni 2022
[ Voor 25% gewijzigd door Tens op 21-06-2022 19:08 ]
Verwijderd
en dus? dan maar gewoon weggeven? Is dat hoe het werkt?tweaker2010 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:37:
[...]
De bevolking in het oosten heeft sovjetverleden en spreekt zelf grotendeels Russisch.
Meeste mensen zijn in februari al op bussen richting Rusland gezet dus die gaan daar nooit meer terugkeren.
Bron: Eerste evacués uit Oost-Oekraïne aangekomen in Rusland - https://nos.nl/l/2417985
Er is straks geen Oekraïnse bevolking meer daar, enkel separatisten.
De mensen in Polen hebben ook een soviet-verleden. Als we zo gaan beginnen kunnen we net zo goed heel oost-Europa nu alvast weggeven, dan zijn we klaar.
Mensen in Charkiv waren ook pro-Russisch, maar dat is inmiddels veranderd. Het kan allemaal. En het gebeurt.
Ik zal het voor je samenvatten: Oekraine wil niet weer onder Russisch juk komen. Daarom vechten ze nu deze oorlog. Ongeacht hoe en wat. Als ze geen wapens krijgen gaan ze desnoods met shovels naar het front, maar vechten zullen ze. Rusland moet verslagen worden, en dit is het moment voor Oekraine om zich vrij te vechten.
Je beseft trouwens dat het bericht van nos wat je gebruikt nog is van voordat de oorlog startte?
Een false-flag paniekoproep om mensen naar Rusland te krijgen, samen met onzinopmerkingen van meisjes die graag naar Rusland willen omdat het daar zo mooi zou zijn.
Maar nog geen week erna was het niet Oekraine die aanviel, maar Rusland die een grootschalige invasie is gestart met inmiddels ook vele duizenden burgerdoden?
Een miljoen mensen gedwongen gedeporteerd naar DNR/LNR en Rusland? Door filtratiekampen waar mensen verdwijnen als ze de Russen niet aan staat?
Het gaat hier om genocide en deportatie, niet om 'evacues naar Rusland'.
Ja, er is straks geen Oekraiener meer over. Met dank aan de Russen.
Reden te meer om het land te heroveren.
Zodat er weer Oekrainers kunnen wonen. In vrede en vrijheid.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 19:14 ]
Nee, zie landkaart.XWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Kan Rusland die spullen niet via het Suwałki gebied vervoeren? Er loopt een spoorlijn door dat gebied, Kaliningrad staat nog altijd in verbinding met Belarus.
Verwijderd
eerder vanmiddag werd er ook melding van gemaakt maar daar stond een drone-foto bij uit mei dus die hebben we maar genegeerd.Tens schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:50:
iemand al meer info gezien?
ook hier:
[Twitter]
Onderstaand zou recent genomen zijn, toont inderdaad ook wel globaal gezien dezelfde scorch-locaties..
:fill(white):strip_exif()/f/image/OQdDcdgHh7fv9djGBRgXacd6.png?f=user_large)
Rusland wordt niet verslagen, dat weet je inmiddels toch ook wel?Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:05:
Rusland moet verslagen worden, en dit is het moment voor Oekraine om zich vrij te vechten.
Dat grote offensief rond Kherson lijkt vastgelopen, bij Kharkiv boeken de Russen weer terreinwinst. Severdonetsk is vrijwel helemaal ingenomen en hierboven wordt melding gemaakt van vluchtende troepen bij Zolote.
De opmars kan hoogstens worden vertraagd en uiteindelijk zal er een status-quo ontstaan wanneer beide partijen geen voordeel meer kunnen halen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
De parallel met de Finse winteroorlog is opvallend, initieel een enorme deceptie maar uiteindelijk toch 11% grondgebied veroverd.gws24 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:47:
Die 20% las ik een aantal dagen geleden ook ergens maar dat was dan wel inclusief de 7% die ze al hadden sinds 2014 dus dan zouden ze welgeteld 13% hebben veroverd als 2e machtigste leger ter wereld.
Tot zover jouw wensdenkenhoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:19:
[...]
Rusland wordt niet verslagen, dat weet je inmiddels toch ook wel?
Dat grote?????? offensief rond Kherson lijkt vastgelopen, bij Kharkiv boeken de Russen weer terreinwinst. Severdonetsk is vrijwel helemaal ingenomen en hierboven wordt melding gemaakt van vluchtende troepen bij Zolote.
De opmars kan hoogstens worden vertraagd en uiteindelijk zal er een status-quo ontstaan wanneer beide partijen geen voordeel meer kunnen halen.
of: UA krijgt steeds meer wapens, en RU verliest alleen maar materieel, en kan niet aanvullen.
Verwijderd
lees even wat ik schreef, vanuit het Oekraiense perspectief.hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:19:
[...]
Ik schreef niet 'wordt' maar 'moet'.
En ik zie prima kans dat Rusland wordt verslagen. Dat is wat ik inmiddels weet. En de rest van de wereld weet het ook.
oh no!, anyway...Dat grote offensief rond Kherson lijkt vastgelopen, bij Kharkiv boeken de Russen weer terreinwinst. Severdonetsk is vrijwel helemaal ingenomen en hierboven wordt melding gemaakt van vluchtende troepen bij Zolote.
Ik zal je eigen woorden even omdraaien:
- het grote offensief rond Kyiv is vastgelopen
- bij Khariv boekten de Oekraieners weer terreinwinst
Vluchtende troepen bij Zolote... oh noes... gek he. Dat is een diepe pocket.
Soms kan je ervoor kiezen om te stoppen met verdedigen en je terug te trekken. Omdat locaties niet langer houdbaar zijn.
Dat deden ze bij Popasna (helaas) en dat doen ze dan blijkbaar nu ook bij Zolote.
Nou en?
Het is niet alsof Sloviansk spontaan ook ineens is gevallen. Of heel oost-Oekraine.
Het is oorlog. Die duurt lang. Gaat nog minstens de hele zomer duren, de rest van het jaar nog sowieso zolang Oekraine dat nog kan en wil.
Ik hoef hier Oekraine niet te verdedigen. Zij willen blijkbaar door blijven vechten. Zien ze blijkbaar mogelijkheden voor. Blijkbaar zien ze kansen.
Rome is niet in 1 dag gebouwd, evenzo is Kherson niet in 1 week veroverd. Je kan het 'vastgelopen' noemen, maar ik ken het plan van UA niet voor Kherson. Jij wel?
Zo 'groot' was het offensief ook weer niet. Dat blijkt.
Zolang Oekraine overduidelijk door wil blijven vechten ga ik niet depressief praten dat de Russen het wel gaan winnen etc.
Ik zou niet weten waarom Rusland niet zou worden verslagen. Winnen doen ze voorlopig ook niet. Tenzij ze een WO1-sfeer beschouwen als winnen.
Nogmaals: zolang UA blijft vechten verliezen ze niet. En winnen de Russen ook niet. Verre van.
Met westerse hulp gaat UA het langer vol blijven houden als ze dat willen. Daar ben ik van overtuigd.
UA kon in 2014 de Donbas niet terugpakken.
Als ze nu de juiste wapens krijgen kunnen ze dat wel. En zullen ze dat ook gaan doen.
Als je bij de pakken neer gaat zitten en denken dat Rusland het wel gaat winnen (dus laten we ze het land maar geven?) dan gaan ze het inderdaad winnen.
Maar Oekraine wil niet. Die vecht nu tegen Rusland om zichzelf vrij te vechten. Het is nu of nooit.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 19:46 ]
Verwijderd
en 80 jaar later hebben de Russen het verknald en wil Finland alsnog bij NATO.hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:22:
[...]
De parallel met de Finse winteroorlog is opvallend, initieel een enorme deceptie maar uiteindelijk toch 11% grondgebied veroverd.
Ik denk dat de Russen blij mogen zijn dat de Finnen niet denken zoals zij zelf en Karelia terug komen halen. Wie gaat ze tegen houden?
Yup, dat is het totaal. Waarbij er maar voor 2 a 3% daadwerkelijk echt gevochten is.gws24 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:47:
[...]
Die 20% las ik een aantal dagen geleden ook ergens maar dat was dan wel inclusief de 7% die ze al hadden sinds 2014 dus dan zouden ze welgeteld 13% hebben veroverd als 2e machtigste leger ter wereld.
[removed]
Punt is alleen dat Oekraine nog continue bevoorraad wordt, waar rusland het moet doen met wat ze hebben. De grote vraag is dus of die status quo wel ooit bereikt gaat worden. Met 30% van je leger verloren, ga je toch een keer een probleem krijgen. Zo zeker zoals jij het zegt is het dus niet. Het kan simpelweg nog alle kanten op.hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:19:
[...]
Dat grote offensief rond Kherson lijkt vastgelopen, bij Kharkiv boeken de Russen weer terreinwinst. Severdonetsk is vrijwel helemaal ingenomen en hierboven wordt melding gemaakt van vluchtende troepen bij Zolote.
[removed]
En van die 13% is een groot deel zonder weerstand ingenomen, daarom vind ik het zo bizar dat er zoveel troepen gesneuveld zijn voor een relatief kleine oorlogsvoering. Anders gezegd, Rusland betaalt een absurd hoge prijs voor dat grondgebied.gws24 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:47:
[...]
Het doet me denken aan het spel Lemmings.XWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:52:
[...]
En van die 13% is een groot deel zonder weerstand ingenomen, daarom vind ik het zo bizar dat er zoveel troepen gesneuveld zijn voor een relatief kleine oorlogsvoering. Anders gezegd, Rusland betaalt een absurd hoge prijs voor dat grondgebied.
Maar @hoevenpe heeft een punt: het gaat heel langzaam slechter voor Ukraine. En dan kunnen we wellicht vaststellen dat de Russische verliezen enorm zijn en ons afvragen of ze het volhouden - de realiteit is dat ze het nu volhouden.
Hoewel optimistisch over de uitkomst op lange termijn wordt het eerst nog zuurder voor Rusland echt door mensen en materieel heen zal geraken. Wat alleen gebeurt als ‘wij’ Ukraine een stroom spullen blijven sturen waar je U tegen zegt - Rusland zal verliezen in een industriële oorlog, niet in een oorlog van uitputting.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
het is niet verwonderlijk.XWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:52:
[...]
En van die 13% is een groot deel zonder weerstand ingenomen, daarom vind ik het zo bizar dat er zoveel troepen gesneuveld zijn voor een relatief kleine oorlogsvoering. Anders gezegd, Rusland betaalt een absurd hoge prijs voor dat grondgebied.
Bijv een citaat over de Eerste Wereldoorlog:
Zo ook in Oekraine. De Russen zijn helemaal suf geshelled in omgeving Kyiv door Oekraine. Niet alleen met drones en anti-tank raketten maar ook gewoon met artillerie.60% of the battlefield casualties in WWI were caused by artillery shells exploding. Shrapnel wounds were particularly brutal for soldiers.
En ik vermoed dat sinds het begin van de slag om de Donbas ook juist de Russische artillerie de reden is dat de Oekraiense verliezen exponentieel zijn gestegen van 'pak m beet 4000 in de eerste twee maand, tot nu berichten over 100-200 per dag (plus minstens het dubbele aan gewonden) en nu waarschijnlijk op zo'n 15k doden. (als het niet meer is).
Niet voor niets vraagt Oekraine om zware wapens, anders blijft de Donbas een slachtveld op 19e/20e eeuwse stijl.
Er is helemaal geen nieuws, verrassing of shock.
Oekraine kan standhouden met hulp van het westen maar heeft nog meer hulp nodig om de oorlog sneller te kunnen beëindigen met minder slachtoffers.
Niets nieuws onder de zon en ik heb geen zin meer om te gaan discussieren over 'ja maar Rusland gaat het wel winnen' of 'Oekraine gaat echt wel verliezen'. Zonde van de tijd.
Ik volg liever de gebeurtenissen zelf zonder al teveel negatieve emoties te verbinden aan elke scheet die de Russen laten waar een Oekrainer de neus voor dichtknijpt. Continue droevige discussies (hoe realistisch ook misschien) leidt alleen maar tot negativiteit en dat is niet iets wat Oekraine kan gebruiken. Russische propaganda-trollen voeren dergelijke discussies al vaak genoeg op websites als NU.nl in de comments om de stemming hier in het westen te beïnvloeden. Ik heb geen zin om aan dezelfde discussies mee te doen (gevoerd door wie dan ook, wel of geen troll).
Met fatsoenlijke westerse hulp gaat Oekraine zich gewoon vrij vechten van Rusland.
We zien vanzelf of Oekraine het opgeeft of niet om wat voor reden dan ook. Tot die tijd niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 20:06 ]
Wat bedoel je, door Polen? Dat is een artikel 5.XWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:33:
[...]
Litouwen had altijd nog een soort long standing afspraak om Rusland haar spoorlijn te laten gebruiken. Daar komt nu een einde aan.
een treffende spreuk
Wij kijken met een westerse bril naar dit conflict: Rusland heeft keer op keer enorme verliezen geleden, een mensenleven heeft weinig waarde.NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:00:
En dan kunnen we wellicht vaststellen dat de Russische verliezen enorm zijn en ons afvragen of ze het volhouden - de realiteit is dat ze het nu volhouden.
Ongetrainde soldaten met een week training het veld in sturen is voor ons ondenkbaar, daar staand beleid. Oekraïne gaat haar eigen steden niet Groznyficeren, dat maakt heroveren veel lastiger dan wat de Russen keer op keer doen om een doorbraak te forceren.
Het duurt imo te lang, je ziet wereldwijd aandacht verslappen. De gascrisis en inflatie wordt in het westen een probleem, wij kunnen de komende jaren helemaal niet zonder Russisch gas.
Dat Russische gas komt niet meer terug hoor.hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:14:
[...]
Wij kijken met een westerse bril naar dit conflict: Rusland heeft keer op keer enorme verliezen geleden, een mensenleven heeft weinig waarde.
Ongetrainde soldaten met een week training het veld in sturen is voor ons ondenkbaar, daar staand beleid. Oekraïne gaat haar eigen steden niet Groznyficeren, dat maakt heroveren veel lastiger dan wat de Russen keer op keer doen om een doorbraak te forceren.
Het duurt imo te lang, je ziet wereldwijd aandacht verslappen. De gascrisis en inflatie wordt in het westen een probleem, wij kunnen de komende jaren helemaal niet zonder Russisch gas.
We mogen Putin straks ook bedanken voor het enorm versnellen van de vergroening in onze energiesector. Al zullen we wel eerst een paar jaar kolen stoken.
Zo groot was dat offensief rond Kherson helemaal niet. Wat er gebeurde is dat Russische troepen werden weggehaald om Severodonetsk te versterken, waardoor het Oekraïense leger diverse dorpjes in Kherson Oblast heeft kunnen bevrijden.hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:19:
[...]
En dan komen we weer uit op een eerder genoemd punt: dat invasieleger is niet groot genoeg om alle bezette gebieden te behouden én ergens een groot offensief uit te voeren. Ik denk daarom dat de oorlog in een patstelling zal uitmonden.
Alleen lijkt het dus steeds lastiger te worden om alle ingenomen gebieden bezet te houden, getuige het feit dat er troepen weggehaald worden om de frontlinie elders te versterken. Op een gegeven moment gaat het dan niet meer.NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:00:
[...]
Maar @hoevenpe heeft een punt: het gaat heel langzaam slechter voor Ukraine. En dan kunnen we wellicht vaststellen dat de Russische verliezen enorm zijn en ons afvragen of ze het volhouden - de realiteit is dat ze het nu volhouden.
Hoewel optimistisch over de uitkomst op lange termijn wordt het eerst nog zuurder voor Rusland echt door mensen en materieel heen zal geraken. Wat alleen gebeurt als ‘wij’ Ukraine een stroom spullen blijven sturen waar je U tegen zegt - Rusland zal verliezen in een industriële oorlog, niet in een oorlog van uitputting.
30% van je totale leger verliezen heeft wel veel waarde.hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:14:
[...]
Wij kijken met een westerse bril naar dit conflict: Rusland heeft keer op keer enorme verliezen geleden, een mensenleven heeft weinig waarde.
Aan de andere kant is Oekraine juist goed in het verstoren van de bevoorrading. En de vraag is wat de russen doen zonder bevoorrading. Tot nu toe zijn ze iedere keer gaan rennen. De vraag is dus wat er gebeurt als dat in een gebied gebeurt dat ze echt willen behouden.Ongetrainde soldaten met een week training het veld in sturen is voor ons ondenkbaar, daar staand beleid. Oekraïne gaat haar eigen steden niet Groznyficeren, dat maakt heroveren veel lastiger dan wat de Russen keer op keer doen om een doorbraak te forceren.
Dat gas zal toch een probleem blijven, zelfs als de oorlog nu stopt gaan de sancties niet weg. En zolang die sancties niet weg zijn zal rusland met het gas blijven klieren. Die gasprijs en inflatie is helaas een gegeven en wat er nu nog in Oekraine gebeurt zal daar niet veel invloed op hebben.Het duurt imo te lang, je ziet wereldwijd aandacht verslappen. De gascrisis en inflatie wordt in het westen een probleem, wij kunnen de komende jaren helemaal niet zonder Russisch gas.
[removed]
Nee, dit soort oorlogen duren doorgaans enkele jaren. Alleen door de bril van West-Europese landen duurt het allemaal te lang, voornamelijk vanwege eigenbelanghoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:14:
[...]
De inflatie is al sinds 2019 ingezet (XWB in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"), laten we dus niet zoals sommige politici dan maar de oorlog de schuld geven. Want het is een illusie om te denken dat de inflatie zou verdwijnen als de oorlog stopt. De oorlog heeft er alleen een schep bovenop gedaan. Er spelen zoveel andere factoren, bijvoorbeeld dat het rommelt in China (XWB in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3").
Verwijderd
China heeft recent flink uitgepakt met een 'oefening' bij Taiwan.XWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:29:
[...]
Nee, dit soort oorlogen duren doorgaans enkele jaren. Alleen door de bril van West-Europese landen duurt het allemaal te lang, voornamelijk vanwege eigenbelang
De inflatie is al sinds 2019 ingezet (XWB in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"), laten we dus niet zoals sommige politici dan maar de oorlog de schuld geven. Want het is een illusie om te denken dat de inflatie zou verdwijnen als de oorlog stopt. De oorlog heeft er alleen een schep bovenop gedaan. Er spelen zoveel andere factoren, bijvoorbeeld dat het rommelt in China (XWB in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3").
Taiwanese luchtmacht is airborne.
https://twitter.com/Osint...tatus/1539235484706164739
A large force of Chinese ELINT, tanker, bomber, AEWC, and fighter aircraft performed a mission around the south of Taiwan within its ADIZ.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 20:34 ]
De situatie in Litouwen is een flinke escalatie, en Rusland zal vast met een vergeldingsactie komen. Maar waarom Rob dan direct met WO III komt aanzetten is mij een raadsel.jaapstobbe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:41:
Rob de Wijk: "Dit gaat heel, heel slecht aflopen".
Het is in ieder geval niet beslist en zal voorlopig ook niet een van beide kanten zomaar opvallen.hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:14:
[...]
Mbt gas: Rusland kan niet zonder ons ook. pakweg 50% van hun BBP bestaat uit opbrengsten van fosiele bron, waarvan ze de meeste winst maakten op het westen. De doorverkoop aan India levert ze maar een fractie op.
In zekere zin is het voor zowel de EU als Rusland enorm suf dat dit conflict plaats vindt en we zo van elkaar afhankelijk zijn. Lange termijn komt de EU er wel weer uit, Rusland raakt de bron van inkomsten echter wel permanent kwijt.
Qua opofferingsgezindheid vanuit Rusland is dat bekend - alleen is er altijd een laatste Lemming die je in kunt zetten. Op een gegeven moment raken daarbij de zware wapens op - nadat de geavanceerde wapens al op raakten. De NATO-landen lijken hun industrie pas nu op te gaan starten - van Frankrijk die Ceasars gaat bijbouwen, tot de VS die iedereen oproept om 155mm artillerie munitie te gaan produceren etc. Tenslotte: Als de VS echt bang was dat Ukraine zou dreigen te verliezen dan hadden die himars er gister al gestaan. Ergens blijft het gevoel bekruipen dat er een impliciete strategie van uitputting in zit - Ukraine mag niet verliezen, maar ook niet te snel winnen, blijkbaar. Zou je idem een smerige praktijk kunnen vinden.
Verwijderd
vraag het Lord Isa Busikov op Twitter wat hij vindt van Rob's eeuwige dreiging met Putin's kernwapensXWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:34:
[...]
De situatie in Litouwen is een flinke escalatie, en Rusland zal vast met een vergeldingsactie komen. Maar waarom Rob dan direct met WO III komt aanzetten is mij een raadsel.
Dat het te lang duurt kun je ook deels de westerse (met name de EU landen) landen aanrekenen.hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:14:
[...]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
XWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:34:
[...]
De situatie in Litouwen is een flinke escalatie, en Rusland zal vast met een vergeldingsactie komen. Maar waarom Rob dan direct met WO III komt aanzetten is mij een raadsel.
Precies dat - Rob is verworden tot een karikatuur van zichzelf. Maargoed, uiteindelijk weet niemand de uitkomst en heeft daarmee ook niemand per se 100% gelijk of ongelijk. Alleen Rob niet, die heeft 100% (on)gelijk.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:08:
[...]
vraag het Lord Isa Busikov op Twitter wat hij vindt van Rob's eeuwige dreiging met Putin's kernwapens
Overigens valt ons allen wellicht wat confirmation bias ten deel - das het nadeel en het doel van propaganda.
Gun die man nou ook gewoon eens zijn wereldoorlogje. Hij moet ook relevant blijven.XWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:34:
[...]
Ik probeer nieuws zoveel mogelijk te vermijden want dit soort berichten jagen mij angst aan (heb al afspraken met een ggd-instantie). Jullie commentaar neemt die angst weer wat weg. DankjeXWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:34:
[...]
En nu ga ik weer proberen als nieuws-kluizenaar te leven
Ik heb het nut nooit zo gezien van het bang worden van zaken waar je toch geen invloed op hebt. Dingen die gebeuren gebeuren toch wel, het enige dat je kan doen is je een beetje voorbereiden en met een koel hoofd reageren.Plasma_Wolf schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:34:
[...]
Ik probeer nieuws zoveel mogelijk te vermijden want dit soort berichten jagen mij angst aan (heb al afspraken met een ggd-instantie). Jullie commentaar neemt die angst weer wat weg. Dankje![]()
Aan de andere kant kan ik mij absoluut voorstellen dat al die bangmakerij niet goed voor je is. Het helpt waarschijnlijk ook wel dat ik al heel wat jaren geen TV kijk en geen Facebook en dergelijke heb. Kun je nagaan hoe het leven is als je op Facebook/Google news/TV in zo'n bangmakerij bubbel terecht bent gekomen terwijl je daar al gevoelig voor bent

Heel verstandig dat je er hulp bij zoekt
In een eerdere reactie (teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2") liep ik tegen het gegeven aan dat de Amerikanen minder inzicht hebben op de precieze status in Oekraïne dan we dan we altijd hebben aangenomen. Dit zouden we kunnen interpreteren dat de Amerikanen meer op de back seat zitten en dat Oekraïne niet per se alle informatie met de VS deelt. Hiervoor kunnen ook goede redenen zijn.NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Qua opofferingsgezindheid vanuit Rusland is dat bekend - alleen is er altijd een laatste Lemming die je in kunt zetten. Op een gegeven moment raken daarbij de zware wapens op - nadat de geavanceerde wapens al op raakten. De NATO-landen lijken hun industrie pas nu op te gaan starten - van Frankrijk die Ceasars gaat bijbouwen, tot de VS die iedereen oproept om 155mm artillerie munitie te gaan produceren etc. Tenslotte: Als de VS echt bang was dat Ukraine zou dreigen te verliezen dan hadden die himars er gister al gestaan. Ergens blijft het gevoel bekruipen dat er een impliciete strategie van uitputting in zit - Ukraine mag niet verliezen, maar ook niet te snel winnen, blijkbaar. Zou je idem een smerige praktijk kunnen vinden.
Zonder alle ins en outs maken de Amerikanen [aanname] vast hun eigen analyses en bekijken ze zelf hoe ze de strijd zouden aanvliegen. De aantallen wapens die de VS (en de EU landen) verstrekken zouden inderdaad best realistisch kunnen zijn voor een ons onbekend scenario waarvan de de VS oordeelt dat het doenlijk is.
Wat voor ons ook onbekend is of er een langere termijn strategie is, waar de eerder genoemde strategie deel van uitmaakt. Een als die langere termijn strategie er is wie zich daaraan heeft gecommitteerd. Het lastige met oorlogen is trouwens dat je ze zo slecht kan plannen. Die strategie zal zijn gebaseerd op een of enkele scenario's.
Ik betrap mijzelf erop dat ik de huidige wapens zie als een kurk. In die kurk zit al een behoorlijke adaptatie naar westerse wapens verdisconteerd. Wordt deze transitie naar westerse wapens voortgezet dan wordt:
- het voor het westen makkelijker wapens te leveren en munitie en vervangingsonderdelen te verschaffen. Hopelijk is dan ook de industrie voldoende aangevuurd om in de behoeftes van Oekraïne, de VS en de EU landen te voorzien.
- de acceptatiegrens voor de Russen stap voor stap opgerekt dat ze een tegenstander tegenover zich hebben dat zwaardere wapens kan hanteren.
We weten inmiddels dat dit begrijpelijkerwijs niet gebeurt, oorlog laat zich niet plannen. Oekraïne kan niet "optimaliseren" naar het behoud van haar manschappen en moet reageren op de situatie die Rusland creëert.
Mijn vermoeden is dat de huidige batch aan wapens beoogt kan zijn als kurk, om Oekraïne de gelegenheid te geven om bestaande linies te behouden. Ik kan niet goed beoordelen of dit militair-strategisch inderdaad voldoende zou zijn.
Dat de huidige geleverde wapens niet voldoende zijn voor een aanval moet de VS uit haar analyses hebben geweten, even los van haar informatiepositie aangaande de strijd in Oekraïne. Dit kan betekenen:
- Er is een plan voor vervolgleveringen waarover de VS en EU al de contouren hebben geschetst. Zodat Oekraïne wordt ondersteund voor haar aanval.
- De VS en EU hebben geen vervolgleveringen gepland, en hebben geen duidelijk plan hoe Oekraïne zichzelf moet redden.
Op zich is het wel logisch dat we van die langere termijn strategie niets vernemen. Wel verwacht ik nu de tekenen van de opschakelende industrie. Die zouden voor mij een bevestiging geven van de aanwezigheid van een dergelijk langere termijn plan.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Zullen maar niet te vroeg aannemen dat het gaat lukken.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nog even over deze, om de een of andere reden zie je dat bij zo'n beetje alle russische filmpjes. Geen flauw idee waarom, maar het zorgt er uiteindelijk voor dat je nog steeds niet weet of ze nu iets geraakt hebben of niet. Ik krijg hier het idee dat ze iig niet de m777 raken die je aan het begin van het filmpje ziet.Tens schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:44:
[...]
ik twijfel, is de locatie van voor de inslag gelijk aan na de inslag op de eerste seconden?
tussen 5 en 6 seconden is geknipt, de bosrand lijkt niet dezelfde, de resolutie lijkt plotseling anders.
Ik zou dan ook verwachten dat als je echt een confirmed kill wil laten zien dat je het hele filmpje laat zien, zodat er geen twijfel over mogelijk is.
[removed]
Sowieso ga je dat pas horen nadat ze al lang en breed in gebruik zijn.YakuzA schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:17:
[...]
Zullen maar niet te vroeg aannemen dat het gaat lukken.
[removed]
Ja dat besef ik heel goed. Dus was dit wel degelijk goed voorbereid en niet zomaar ineens een inval die uit de lucht kwam vallen. De eerste maanden verliepen uiteindelijk anders dan verwacht door de Russen maar nu lijkt de boel toch te keren en worden strategische doelen behaald die ze al langer voor ogen hadden.Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:05:
[...]
Je beseft trouwens dat het bericht van nos wat je gebruikt nog is van voordat de oorlog startte?
Een false-flag paniekoproep om mensen naar Rusland te krijgen, samen met onzinopmerkingen van meisjes die graag naar Rusland willen omdat het daar zo mooi zou zijn.
Maar nog geen week erna was het niet Oekraine die aanviel, maar Rusland die een grootschalige invasie is gestart met inmiddels ook vele duizenden burgerdoden?
Een miljoen mensen gedwongen gedeporteerd naar DNR/LNR en Rusland? Door filtratiekampen waar mensen verdwijnen als ze de Russen niet aan staat?
Welke strategische doelen worden er behaald die ze al langer voor ogen hadden?tweaker2010 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:25:
[...]
Ja dat besef ik heel goed. Dus was dit wel degelijk goed voorbereid en niet zomaar ineens een inval die uit de lucht kwam vallen. De eerste maanden verliepen uiteindelijk anders dan verwacht door de Russen maar nu lijkt de boel toch te keren en worden strategische doelen behaald die ze al langer voor ogen hadden.
Zou dit in relatie kunnen staan met het wel of niet krijgen van Gray Eagle drones omdat hun technologie te geheim was? Ik betrapte mijzelf op die gedachte in teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Is er over die drones trouwens al een conclusie gevallen?
Ja dus, gaat inderdaad niet door. Bron: Flying
De correlatie van beide zaken is wel heel groot, qua timing, en kan dus aan elkaar gerelateerd zijn.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Geen, want het is onzin. Wederom een leugen die als zoete koek erin gaat. Voor Rusland is het nu pakken wat ze pakken kunnen, en unit 54777 zorgt er wel voor dat mensen geloven dat het altijd al de bedoeling was.sugarlevi01 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:27:
[...]
Welke strategische doelen worden er behaald die ze al langer voor ogen hadden?
Ehm, ze wilden Kyiv innemen, maar kwamen er niet door. Toen wilden ze het noorden pakken, maar werden ze met grote verliezen weggejaagd. Daarna probeerden ze het hele zuiden richting Odessa, maar toen zonk de Moskwa. Daarna gingen ze de focus leggen op de Donbass en probeerden ze eerst een grote oversteek ten westen van de Donbass te maken maar dat mislukte waarna de stappen uiteindelijk steeds kleiner werden en ze nog alleen voor de Donbass konden gaan.tweaker2010 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:25:
[...]
Ja dat besef ik heel goed. Dus was dit wel degelijk goed voorbereid en niet zomaar ineens een inval die uit de lucht kwam vallen. De eerste maanden verliepen uiteindelijk anders dan verwacht door de Russen maar nu lijkt de boel toch te keren en worden strategische doelen behaald die ze al langer voor ogen hadden.
Dat ze daar nog steeds langzaam vooruit komen klopt, maar het een strategisch doel noemen wat ze al langer voor ogen hadden gaat me toch echt te ver. Het is gewoon overduidelijk dat dit het grootste is wat het volledige russische leger aankan. Dat is niet strategisch, dat is een enorme teleurstelling voor rusland. Ze zijn er achter gekomen dat dit het maximale is wat ze kunnen. En ze zullen het brengen als een grote overwinning, maar rusland had simpelweg veel meer van deze oorlog verwacht.
Dus nee, dit is geen strategisch doel die ze al langer voor ogen hadden. Dit is het enige doel wat ze momenteel kunnen bereiken.
[removed]
Even bot gesteld: het laatste waar wij ons nu druk over maken zijn kernwapens op Europa, dat is nog zoveel stappen weg. En al mocht dat gebeuren, dan is er een kleine kans dat wij er in Nederland direct wat van ondervinden. Niet alleen is het arsenaal brak, een aanzienlijk deel van de NATO vloot heeft BMD capaciteit.Plasma_Wolf schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:34:
[...]
Ik probeer nieuws zoveel mogelijk te vermijden want dit soort berichten jagen mij angst aan (heb al afspraken met een ggd-instantie). Jullie commentaar neemt die angst weer wat weg. Dankje![]()
Ik zou me echt niet opwinden daarover, de intel zover wijst zelfs op het tegenovergestelde. Waar we ons meer druk over maken is de lange termijn, hoe perken we de Russische agressie in en wat moeten wij aanpassen om onze belangen te kunnen blijven beschermen. De politiek krijgt na 20+ jaar defensie bezuinigen ineens weer te dealen met realiteit.
Toch doet Litouwen niet meer dan het uitvoeren van de al afgesproken sancties, en houdt alleen gesanctioneerde goederen tegen. De vraag kan eerder gesteld worden waarom die voor Kaliningrad nog niet waren geëffectueerd.XWB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:34:
[...]
Misschien moeten we die escalatie niet te groot opblazen.
Volgens de Volkskrant:teacup schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:49:
[...]
Toch doet Litouwen niet meer dan het uitvoeren van de al afgesproken sancties, en houdt alleen gesanctioneerde goederen tegen. De vraag kan eerder gesteld worden waarom die voor Kaliningrad nog niet waren geëffectueerd.
Misschien moeten we die escalatie niet te groot opblazen.
sinds afgelopen zaterdag zijn EU-sancties ingegaan die niet alleen de import maar ook het transport van bepaalde goederen verbieden.
Dit inderdaad, voorheen ging het om de import en aangezien dit transport van rusland naar rusland was, is het geen import. Nu het transport er bij is gekomen is dat een ander verhaal. Ik vraag me alleen wel af of deze sanctie nu specifiek ingevoerd is voor de situatie in Litouwen of niet? Ik kan me niet echt andere plekken bedenken waarbij het alleen om transport zou gaan.migchiell schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:53:
[...]
Volgens de Volkskrant:
sinds afgelopen zaterdag zijn EU-sancties ingegaan die niet alleen de import maar ook het transport van bepaalde goederen verbieden.
[removed]
Dank je!migchiell schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:53:
[...]
Volgens de Volkskrant:
In dat geval sluit Litouwen gewoon netjes aan en had Rusland zich kunnen realiseren wat de uitvoering van die sancties zouden inhouden.
Frankrijk produceert CAESAR ook voor de nieuwe klanten.NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:00:
België tekende een maand geleden voor 9 exemplaren:
https://beldefnews.mil.be...gen-caesar-newgeneration/
Litouwen tekende een week geleden voor 18 exemplaren:
https://kam.lt/en/ministr...armed-forces-from-france/
De bedrijven in de 155 mm artilleriemunitie.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zeResusiWFO2yHsC1NAk6aFm.jpg?f=user_large)
De VS heeft recent nog op artilleriemunitie bespaard en de Britten hadden uitgerekend dat ze in 8 dagen high intensity conflict door hun munitievoorraden gaan.
De jaarlijkse productie in de VS, wordt in 10 dagen tot 2 weken in Oekraïne verschoten. RUSI schat dat de Russen 7k artilleriegranaten per dag gebruiken. De Oekraïners zeiden dat de Russen met 60k granaten en raketten per dag spammen.Presently, the US is decreasing its artillery ammunition stockpiles. In 2020, artillery ammunition purchases decreased by 36% to $425 million. In 2022, the plan is to reduce expenditure on 155mm artillery rounds to $174 million. This is equivalent to 75,357 M795 basic ‘dumb’ rounds for regular artillery, 1,400 XM1113 rounds for the M777, and 1,046 XM1113 rounds for Extended Round Artillery Cannons. Finally, there are $75 million dedicated for Excalibur precision-guided munitions that costs $176K per round, thus totaling 426 rounds. In short, US annual artillery production would at best only last for 10 days to two weeks of combat in Ukraine. If the initial estimate of Russian shells fired is over by 50%, it would only extend the artillery supplied for three weeks.
The US is not the only country facing this challenge. In a recent war game involving US, UK and French forces, UK forces exhausted national stockpiles of critical ammunition after eight days.
https://rusi.org/explore-...return-industrial-warfare
Eerst de wapenindustrie aanslingeren en uitbreiden, dan kan er veel geproduceerd en geleverd worden.
Ze wilden niet Kiev innemen in de zin van huis voor huis middels straatgevechten. Ze wilden snel de regering omver werpen en vervangen door een Pro-Russische regering net zoals ze in Georgië eerder geprobeerd hebben.redwing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:39:
[...]
Ehm, ze wilden Kyiv innemen, maar kwamen er niet door. Toen wilden ze het noorden pakken, maar werden ze met grote verliezen weggejaagd. Daarna probeerden ze het hele zuiden richting Odessa, maar toen zonk de Moskwa. Daarna gingen ze de focus leggen op de Donbass en probeerden ze eerst een grote oversteek ten westen van de Donbass te maken maar dat mislukte waarna de stappen uiteindelijk steeds kleiner werden en ze nog alleen voor de Donbass konden gaan.
Dat ze daar nog steeds langzaam vooruit komen klopt, maar het een strategisch doel noemen wat ze al langer voor ogen hadden gaat me toch echt te ver. Het is gewoon overduidelijk dat dit het grootste is wat het volledige russische leger aankan. Dat is niet strategisch, dat is een enorme teleurstelling voor rusland. Ze zijn er achter gekomen dat dit het maximale is wat ze kunnen. En ze zullen het brengen als een grote overwinning, maar rusland had simpelweg veel meer van deze oorlog verwacht.
Dus nee, dit is geen strategisch doel die ze al langer voor ogen hadden. Dit is het enige doel wat ze momenteel kunnen bereiken.
Dat is inderdaad mislukt. Maar was niet het enige strategische doel. Sinds 2014 is Rusland al bezig met de Krim en ook de Donbas.
Door de val van Mariupol is nu over land ook de strategische verbinding gelegd richting de Krim. Dus ja dat doel is wel degelijk behaald.
Haha, dat denk ik niet.jaapstobbe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:41:
Rob de Wijk: "Dit gaat heel, heel slecht aflopen".
Oost-Europeanen willen niet onder Russisch bewind leven. Dat gaat niet langdurig op grote schaal gebeuren. Wat wel gaat gebeuren is hetzelfde geintje als al tientallen jaren geleden (ook sinds val SU) namelijk het buurtje pesten en buurtje onder de duim krijgen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ja, dat doel is behaald. Dat doel was weken voor de volledige val van Mariupol ook al gehaald.tweaker2010 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:18:
[...]
Door de val van Mariupol is nu over land ook de strategische verbinding gelegd richting de Krim. Dus ja dat doel is wel degelijk behaald.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ja, dat zat er aan te komen. Dat zijn vlakke velden. De bossen nabij staan niet als ingenomen door Rusland. Het verontrustende is dat Hirske en Zolote en enkele andere steden dreigen te worden omsingeld.Tens schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:57:
even in beeld gebracht, de veranderingen van de frontlijn de laatste maand:
[Twitter]
en wat minder nieuws:
[Twitter]
Ja maar dan moet je toch echt een koude kikker met stalen zenuwen zijn (of een psychopaatteacup schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:11:
[...]
Zou je de oorlog optimaliseren (sorry, afstandelijke formulering) naar het behoud van de Oekraïense troepen dan zou Oekraïne pas moeten aanvallen nadat die transitie compleet is en wapenleveringen op stoom zijn gekomen.
Om daar aan toe te voegen verwacht ik dat de onzekerheid over het succes van Oekraïne ook meegespeeld heeft in de beslissingen over hoeveel (en welk) materiaal er tot nu toe geleverd is. Je zit niet te wachten op een scenario waar je vrachtwagens/vliegtuigen vol materiaal levert, en de volgende week ze in een parade in Moscow terug te zien zijn (waarbij een groot deel ook via de zwarte markt verdwijnt naar allerlei plekken waar je ze echt niet wilt tegenkomen).teacup schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:11:
Dat de huidige geleverde wapens niet voldoende zijn voor een aanval moet de VS uit haar analyses hebben geweten, even los van haar informatiepositie aangaande de strijd in Oekraïne. Dit kan betekenen:Optie 1 vind ik meer waarschijnlijk omdat Biden steeds heeft aangegeven dat Oekraïne maximale steun zal krijgen van de VS in de oorlog die het beoogt te voeren. Voor het op peil houden van wapenvoorraden in het westen (die al wat waren terug geschaald) is nu dat opschalen van die industrie noodzakelijk. Wat je aangeeft zijn de eerste tekenen zichtbaar. Maar ze zijn niet alleen in de VS en Frankrijk nodig.
- Er is een plan voor vervolgleveringen waarover de VS en EU al de contouren hebben geschetst. Zodat Oekraïne wordt ondersteund voor haar aanval.
- De VS en EU hebben geen vervolgleveringen gepland, en hebben geen duidelijk plan hoe Oekraïne zichzelf moet redden.
En dat wordt een beetje een kip-ei discussie waar de successen afhangen van het beschikbare materiaal (en troepen die er mee om kunnen gaan).
Ik kan me daarom ook niet voorstellen dat optie 1 niet op tafel zou liggen .Het kan niet anders zijn dan dat er een plan (of ten minste de zichtbare contouren daarvan) op de teken/discussietafel ligt waar meer en zwaarder materiaal aanbod komt.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Verwijderd
ja ik had eigenlijk op vakantie gewild in Oekraine, naar de Krim, maar bij Hardenberg was m'n benzinetank leeg dus neem ik maar genoegen met de Krim in Overijssel.tweaker2010 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:25:
[...]
Dat is hoe dat propagandapraatje klinkt.
Ik begrijp niet dat mensen niet snappen dat deze oorlog nog niet voorbij is en Oekraine gewoonweg de wil en wens heeft uitsproken om geen land af te staan maar te vechten en hun land terug te pakken.
Dus Russen kunnen dan pakken wat ze willen met hun strategische doelen, maar ze gaan het kwijt raken.
Men zegt: 'de Russen hebben geen haast'.
De werkelijkheid: ze zijn gedemotiveerd, willen naar huis, zien het niet zitten, krijgen geen steun van hun leidinggevenden, zijn de halve dag dronken, krijgen nieuwe rekruten zonder al teveel training.
Het is een samengeraapt zootje.
Het is een leger van armoedzaaiers, geen efficient veroveringsleger.
Waren ze dat wel, dan hadden ze nu al gewonnen. Maar ze zijn het niet, en daarom zitten ze nog in de Donbas aan te modderen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2022 08:11 ]
Absoluut, maar in Afghanistan is moreel (en loyaliteit) al sinds het begin een issue. De bevolking zal het na 20 machtswisselingen in 10 jaar tijd wel worst wezen, die vechten alleen nog om hun eigen huis te verdedigen, en groepjes fanatiekelingen slaan willekeurig wie de hersens in, morgen onder een andere vlag. 'We' hebben jaren geprobeerd ze daar te trainen, maar daar willen ze vooral zichzelf redden, en niet hun land (whatever that may be).NiGeLaToR schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 06:49:
Na Afganistan zal de VS ook wel een ‘eerst zien, dan wapens’ principe hanteren. Daar liep het - ondanks alle wapens - precies andersom.
Ukraine is precies het tegenovergestelde, die zijn begonnen met veranderen, hebben een duidelijke, gezamelijke vijand, en willen die nu koste wat het kost het land uit werken. Moreel is hoog, en ze maken heel creatief gebruik van alle opties die ze hebben. Daarnaast staat het land niet bepaald op instorten, ze zijn gestabiliseerd na een paar maanden, en dat alleen al verdient credits.
[ Voor 13% gewijzigd door FreezeXJ op 22-06-2022 07:58 ]
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Waarom ben je hier zo stellig in? Welk deel van hun land dat ze sinds 2014 verloren hebben nebben ze ookt teruggewonnen? Volgens mij letterlijk niets.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:55:
[...]
ja ik had
Dus Russen kunnen dan pakken wat ze willen met hun strategische doelen, maar ze gaan het kwijt raken.
Niet teveel in de Oekrainse propaganda trappen. We horen dit al sinds februari, maar 4 maanden later vechten ze nog stug door en boeken de Russen gewoon progressie.De werkelijkheid: ze zijn gedemotiveerd, willen naar huis, zien het niet zitten, krijgen geen steun van hun leidinggevenden, zijn de halve dag dronken, krijgen nieuwe rekruten zonder al teveel training.
Het is een samengeraapt zootje.
Het is een leger van armoedzaaiers, geen efficient veroveringsleger.
Verwijderd
maar voor hoe langtweaker2010 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:18:
[...]
Ze wilden niet Kiev innemen in de zin van huis voor huis middels straatgevechten. Ze wilden snel de regering omver werpen en vervangen door een Pro-Russische regering net zoals ze in Georgië eerder geprobeerd hebben.
Dat is inderdaad mislukt. Maar was niet het enige strategische doel. Sinds 2014 is Rusland al bezig met de Krim en ook de Donbas.
Het is niet alsof Oekraine dit blijft toelaten. Ze hebben duidelijk laten zien te willen en gaan vechten voor hun land.
Dus die gaan wel terugvechten en weer spul terugnemen.
Inmiddels weer een klein succesje bij Kherson: volgens Arestovych is Kyselivka nu heroverd door Oekraine. Nog 15 km naar Kherson.
Gisteren ook al twee dorpjes heroverd.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:01:
[...]
Inmiddels weer een klein succesje bij Kherson: volgens Arestovych is Kyselivka nu heroverd door Oekraine. Nog 15 km naar Kherson.
Misschien moet teletekst dit dan ook maar groot neerzetten.
Verwijderd
weet je, ik ga er gewoon niet meer op reageren. Zoek het lekker uit. Misschien klink ik nou arrogant maar als je de oorlog volgt weet je dat ondanks dat Oekraine het moeilijk heeft, de Russen het echt niet aan het winnen zijn. Zolang de westerse steun blijft, gaat Rusland het verliezen. Dat is onvermijdelijk. De vraag is alleen hoe lang het gaat duren en hoeveel slachtoffers er nog gaan komen.Requiem19 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:00:
[...]
Waarom ben je hier zo stellig in? Welk deel van hun land dat ze sinds 2014 verloren hebben nebben ze ookt teruggewonnen? Volgens mij letterlijk niets.
[...]
Niet teveel in de Oekrainse propaganda trappen. We horen dit al sinds februari, maar 4 maanden later vechten ze nog stug door en boeken de Russen gewoon progressie.
Het is de slogan: het boeit niet zo of Oekraine wint, zolang Rusland maar verliest.
Ik kijk liever naar de feiten die gewoon laten zien dat ondanks dat 'vooruitgang boeken' en wat dan ook sinds 2014 de Russen het niet gaan redden. Ben ik van overtuigd.
Ja het is oorlog. Maar zijn we met z'n allen vergeten dat op 24 februari de hele wereld dacht dat Oekraine binnen twee weken veroverd zou zijn? Want ze waren de underdog? Zwaar outmatched?
Is dit een nieuwe argumentatie uit de Kremlin-koker? 'ja maar sinds 2014...'
Ineens begint iedereen die retoriek te gebruiken.
Ik heb nieuws voor iedereen: het is geen 2014. Het is 2022.
Het Oekraiense leger is niet meer dezelfde als in 2014.
Ze hebben training gehad, nieuwe wapens, en ze krijgen er steeds meer.
En ze hebben de steun van het westen.
Maar blijf liever in de put zitten met de laatste Kremlin-retoriek: 'ja maar in 2014...'
Het is geen 2014. En Rusland heeft niet meer het tweede machtigste leger ter wereld.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2022 08:10 ]
Het Oekrainse leger was toen verzwakt, slecht getraind, slecht bewapend. Na Debaltseve zijn de frontlinies gebleven zoals tot 24 februari 2022.
Niet omdat Oekraine niet kon, maar omdat er een akkoord lag, "Minsk".
Verwijderd
en omdat ze zich jarenlang hebben voorbereid op 2022.Prosac schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:07:
Ook weinig geinformeerd om te stellen dat ze sinds 2014 niks heroverd hebben. Ze hebben diverse steden in het Oosten en zuiden (waaronder Mariupol) weer onder controle gekregen in 2014 en 2015. Er is vervolgens gebied verloren nadat er "zomaar ineens" Russische BTG's opdoken in 2015.
Het Oekrainse leger was toen verzwakt, slecht getraind, slecht bewapend. Na Debaltseve zijn de frontlinie gebleven zoals tot 24 februari 2022.
Niet omdat Oekraine niet kon, maar omdat er een akkoord lag, "Minsk".
Ik denk dat ze gewacht hebben op deze oorlog. De oorlog die ze wisten dat zou komen.
Ik denk dat je hier weerstand op ondervind omdat het de realiteit een beetje geweld aan doet imho.Requiem19 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:00:
[...]
Waarom ben je hier zo stellig in? Welk deel van hun land dat ze sinds 2014 verloren hebben nebben ze ookt teruggewonnen? Volgens mij letterlijk niets.
[...]
Niet teveel in de Oekrainse propaganda trappen. We horen dit al sinds februari, maar 4 maanden later vechten ze nog stug door en boeken de Russen gewoon progressie.
Rusland is een kernmacht met een enorm leger. Op papier zouden ze met de gemobiliseerde eenheden Ukraine inderdaad in drie dagen onder de voet moeten lopen en weinig moeite moeten hebben het land militair te verslaan.
Ukraine had voor 2014 niet eens een écht leger en ze hebben dus ook niet veel tijd gehad om ‘iets’ op te bouwen. Geen tientallen jaren in vredestijd een militaire traditie opbouwen.
En wat je nu ziet is dat het een na machtigste leger van de wereld na 4 maanden steden kapotschieten en burger verkrachten en vermoorden nog steeds ‘maar’ 13% van het land bezet heeft en ook daar op veel plekken elke dag nog beschoten wordt. 90% van de Ukrainse leerkrachten verdomd het op Russische prut les te geven, in Melitopol bijv.
Dus waar Ukraine van haperende corrupte Rusland vazal nu het tweede machtigste leger van de wereld van zich af mept - kweenie, hoe moet ik dat zien? Enorm verloren?
Ze zitten straks in de EU, krijgen steun van de NATO en Rusland is door alle speciale eenheden, moderne wapens heen én zit straks zonder export mogelijkheden naar die zelfse EU en NATO landen.
Zelfs als ze straks 14 of zelfs 20% land innemen: Rusland is op dit moment voor de lange termijn wel in een complexe situatie. Los van dat elke jonge Rus die sneuvelt hun demografische probleem groter maakt: vandaar de verkrachtingen en het stelen van > 1,2 miljoen Ukrainse mensen incl > 250.000 kinderen.
Winnen vs verliezen is een perceptie - velen kiezen hier een beetje optimisme, maar zijn doorgaans niet blind voor het feit dat Rusland pakweg jonge 1.000 soldatenlevens per meter nodig heeft om het in te nemen.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar we horen al sinds de eerste weken dat de Russen er niets van bakken, dood neervallen bij bosjes, ongeorganiseerd zijn, deserteren etc etc. En toch boeken ze steady vooruitgang in de Donbas.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:03:
[...]
weet je, ik ga er gewoon niet meer op reageren. Zoek het lekker uit. Misschien klink ik nou arrogant maar als je de oorlog volgt weet je dat ondanks dat Oekraine het moeilijk heeft, de Russen het echt niet aan het winnen zijn. Zolang de westerse steun blijft, gaat Rusland het verliezen. Dat is onvermijdelijk. De vraag is alleen hoe lang het gaat duren en hoeveel slachtoffers er nog gaan komen.
Het is de slogan: het boeit niet zo of Oekraine wint, zolang Rusland maar verliest.
Ik kijk liever naar de feiten die gewoon laten zien dat ondanks dat 'vooruitgang boeken' en wat dan ook sinds 2014 de Russen het niet gaan redden. Ben ik van overtuigd.
Ja het is oorlog. Maar zijn we met z'n allen vergeten dat op 24 februari de hele wereld dacht dat Oekraine binnen twee weken veroverd zou zijn? Want ze waren de underdog? Zwaar outmatched?
Is dit een nieuwe argumentatie uit de Kremlin-koker? 'ja maar sinds 2014...'
Ineens begint iedereen die retoriek te gebruiken.
Ik heb nieuws voor iedereen: het is geen 2014. Het is 2022.
Het Oekraiense leger is niet meer dezelfde als in 2014.
Ze hebben training gehad, nieuwe wapens, en ze krijgen er steeds meer.
En ze hebben de steun van het westen.
Maar blijf liever in de put zitten met de laatste Kremlin-retoriek: 'ja maar in 2014...'
Het is geen 2014. En Rusland heeft niet meer het tweede machtigste leger ter wereld.
De ontwikkelingen passen niet volledig bij het geschetste beeld en ook niet bij de verwachtingen. Want laten we eerlijk zijn, we zitten in het moment dat UA het grote tegenoffensief zou beginnen. Ipv is het juist steady stapjes terug.
De aantallen wapenleveringen, de beperkte munitie, de artillerie die na x 1000 schoten gereseiveerd moet worden terwijl de Russen onbeperkt kunnen blij en shellen... imo is de verwachting veel te rooskleurig geweest.
De wpenlevering die zijn gepledged lijken ook simpelweg niet voldoende. Voor een UA overwinning is er veel meer steun en materieel nodig. En de vraag is of die wel voldoende gaat komen.
Jij plaatst het in een perspectief en relateert het aan wat RU had moeten kunnen doen met haar overwicht en dat is veel meer. Ze hebben schromelijk gefaald in absolute zin.NiGeLaToR schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:15:
[...]
Ik denk dat je hier weerstand op ondervind omdat het de realiteit een beetje geweld aan doet imho.
Rusland is een kernmacht met een enorm leger. Op papier zouden ze met de gemobiliseerde eenheden Ukraine inderdaad in drie dagen onder de voet moeten lopen en weinig moeite moeten hebben het land militair te verslaan.
Ukraine had voor 2014 niet eens een écht leger en ze hebben dus ook niet veel tijd gehad om ‘iets’ op te bouwen. Geen tientallen jaren in vredestijd een militaire traditie opbouwen.
En wat je nu ziet is dat het een na machtigste leger van de wereld na 4 maanden steden kapotschieten en burger verkrachten en vermoorden nog steeds ‘maar’ 13% van het land bezet heeft en ook daar op veel plekken elke dag nog beschoten wordt. 90% van de Ukrainse leerkrachten verdomd het op Russische prut les te geven, in Melitopol bijv.
Dus waar Ukraine van haperende corrupte Rusland vazal nu het tweede machtigste leger van de wereld van zich af mept - kweenie, hoe moet ik dat zien? Enorm verloren?
Ze zitten straks in de EU, krijgen steun van de NATO en Rusland is door alle speciale eenheden, moderne wapens heen én zit straks zonder export mogelijkheden naar die zelfse EU en NATO landen.
Zelfs als ze straks 14 of zelfs 20% land innemen: Rusland is op dit moment voor de lange termijn wel in een complexe situatie. Los van dat elke jonge Rus die sneuvelt hun demografische probleem groter maakt: vandaar de verkrachtingen en het stelen van > 1,2 miljoen Ukrainse mensen incl > 250.000 kinderen.
Winnen vs verliezen is een perceptie - velen kiezen hier een beetje optimisme, maar zijn doorgaans niet blind voor het feit dat Rusland pakweg jonge 1.000 soldatenlevens per meter nodig heeft om het in te nemen.
Maar de stelling van @Verwijderd was dat de Russen alles kwijt gingen raken dat ze veroverd hadden. En dat is een heel ander gesprek.
Natuurlijk, natuurlijk, omwille van de argumentatie moest ik het toch even zo opschrijven, het excuus stond er niet voor niets bijJerie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 00:51:
[...]
Ja maar dan moet je toch echt een koude kikker met stalen zenuwen zijn (of een psychopaat). Want je weet dat je burgers lijden. Die worden gedeporteerd, verkracht, enz. Bovendien heb je de artillerie nog. Steden worden in puin geschoten. Stilstaan ben je sitting duck. Gelukkig doen ze die guerilla aanvallen, en hebben ze nu ook betere artillerie.
In die vorige post ging ik in gedachten terug naar de fase dat deze wapenleveringen werden bedacht (..... gepland.... ). De westerse landen gingen toen nog door de acceptatie heen dat inmiddels in de Donbas een compleet andere strijd was ontwikkeld. Ik weet niet hoe anderen daarop terugkijken, maar volgens mij is die acceptie dat andere wapens nodig waren gedurende het hele Marieopol drama in het westen nog niet geland geweest. Gepreoccupeerd als ze waren door hun eigen angst voor de reactie van Rusland op de levering van zware wapens.
Zo terugkijkend op de gebeurtenissen in Oekraïne komt een dergelijke gedachte waar je aan refereert sick over. Kijkend naar wat Oekraïne geleverd heeft gekregen betrap ik mij op de gedachte dat het in eerste instantie nooit het plan is geweest om Oekraïne met de zware wapens uit te rusten voor een aanvalsoorlog. Maar dit zeg ik terugkijkend op de gebeurtenissen.
De vorige post begon nog met te melden dat de feitelijke situatie in Oekraïne (aantallen beschikbare manschappen, wapens, voorraden, munitie en Oekraïnes strategie) niet helemaal duidelijk kunnen zijn geweest voor de VS, waardoor de wapenleveringen niet aansloten bij de behoefte. Dit argument vind ik alleen minder sterk, want zoals ik al zei, de Amerikanen maken ook hun eigen analyse. Dat moet wel, je levert niet zomaar meer dan honderd Howitzers.
Verwijderd
met zoveel overmacht is het juist logisch dat de Russen vooruitgang zouden boeken.Requiem19 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:18:
[...]
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar we horen al sinds de eerste weken dat de Russen er niets van bakken, dood neervallen bij bosjes, ongeorganiseerd zijn, deserteren etc etc. En toch boeken ze steady vooruitgang in de Donbas.
De ontwikkelingen passen niet volledig bij het geschetste beeld en ook niet bij de verwachtingen. Want laten we eerlijk zijn, we zitten in het moment dat UA het grote tegenoffensief zou beginnen. Ipv is het juist steady stapjes terug.
De aantallen wapenleveringen, de beperkte munitie, de artillerie die na x 1000 schoten gereseiveerd moet worden terwijl de Russen onbeperkt kunnen blij en shellen... imo is de verwachting veel te rooskleurig geweest.
De wpenlevering die zijn gepledged lijken ook simpelweg niet voldoende. Voor een UA overwinning is er veel meer steun en materieel nodig. En de vraag is of die wel voldoende gaat komen.
Maar veel is het niet.
Paar kilometer om de zoveel tijd. Is misschien de tactiek van de BTG's maar het getuigt ook van het falen van de Russen.
Een tweede leger van de wereld zou de Donbas inmiddels ingenomen moeten hebben. Is echter niet het geval.
sinds de eerste weken horen we dat. Omdat het het geval is. Ze vallen met bosjes. Worden vernietigd bij de vleet.
Het wordt gezegd, omdat het zo is. Vervelend is dat zo zoveel hebben. Dus ja... is niet in een paar weken voorbij.
Ik ga me niet blind staren op een paar kilometer die de Russen ergens weten te bereiken.
Kilometers door de Russen is jammer maar niet desastreus.
Kilometers door Oekraine is een leuk succesje. Op naar de volgende.
Zolang Oekraine blijft doorvechten is Rusland niet aan het winnen.
Oh noes, ze hebben een dorpje veroverd in de Donbas.
Staan ze al aan de poorten van Sloviansk? Nee? Dan zijn ze niet aan het winnen.
Daar hadden ze 1,5 maand geleden al moeten staan als ze gingen winnen.
En zelfs dan. Staan ze al in Dnipro? Nee? Nou dan...
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2022 08:39 ]
Het ligt eraan hoe je falen en winnen definieert.Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:32:
[...]
met zoveel overmacht is het juist logisch dat de Russen vooruitgang zouden boeken.
Maar veel is het niet.
Paar kilometer om de zoveel tijd. Is misschien de tactiek van de BTG's maar het getuigt ook van het falen van de Russen.
Een tweede leger van de wereld zou de Donbas inmiddels ingenomen moeten hebben. Is echter niet het geval.
Ik ga me niet blind staren op een paar kilometer die de Russen ergens weten te bereiken.
Kilometers door de Russen is jammer maar niet desastreus.
Kilometers door Oekraine is een leuk succesje. Op naar de volgende.
Ik vergeet niet aan wiens kant ik sta.
Rusland heeft grandioos gefaald omdat ze hun veel te ambitieuze oorspronkelijke doelen totaal niet gehaald hebben en in delen van het land genadeloos zijn verslagen.
Maar Oekraine heeft tot nu toe geen overwinning. Ze zijn veel veel meer territorium kwijt dan voor 24 februari. Er zijn duizenden gestorven en er sterven dagelijks honderden mannen. Hoewel Rusland onmenselijke strategieën gebruikt om een paar meter te winnen, doen ze het wel, hoe verachterlijk wij het ook vinden dat ze mensenlevens als kippenvlees zien. Daar zit een moreel oordeel achter.
Dat morele oordeel zorgt er echter niet voor dat Oekraine alles terugwint. Zeker niet als Rusland bereidt is ad inifinitum soldaten de meatgrinder instuurt.
en ohja, dat ik misschien minder optimistisch ben dan jij betekent niet dat ik aan de andere kant sta. Laten we dat soort retoriek hier niet gebruiken.
Verwijderd
tot nu toe geen overwinning? Nee klopt. Of is dat wel zo? lees even je vorige zinnen terug en zeg dan die laatste zin nog eens. Maar dan langzaam.Requiem19 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:39:
[...]
Het ligt eraan hoe je falen en winnen definieert.
Rusland heeft grandioos gefaald omdat ze hun veel te ambitieuze oorspronkelijke doelen totaal niet gehaald hebben en in delen van het land genadeloos zijn verslagen.
Maar Oekraine heeft tot nu toe geen overwinning.
Je weet wel: grootschalige invasie door een groter leger die de boel wel even zou oprollen.
Maar dat is niet gebeurd. Is dat geen overwinning op zich?
gek he... iets met een invasie door een veel groter en sterker leger... ik zie niet waarom dat een relevant argument zou zijn.Ze zijn veel veel meer territorium kwijt dan voor 24 februari.
Sinds 24 februari hebben ze nog veel meer gehad dan ze nu hebben. Wat doe je met dat gegeven? Gewoon negeren?
je hebt de memo gehad dat het oorlog is he?Er zijn duizenden gestorven en er sterven dagelijks honderden mannen.
dat mag ook wel, met zo'n overmacht.Hoewel Rusland onmenselijke strategieën gebruikt om een paar meter te winnen, doen ze het wel,
en Oekraine is bereid om te vechten voor hun land, minimaal alles van voor 24 februari.en hoe verachterlijk wij het ook vinden dat ze mensenlevens als kippenvlees zien. Daar zit een moreel oordeel achter.
Dat morele oordeel zorgt er echter niet voor dat Oekraine alles terugwint. Zeker niet als Rusland bereidt is ad inifinitum soldaten de meatgrinder instuurt.
ik word moe van de eeuwige teksten dat Rusland het toch wel gaat winnen, of dat de Russen gestaag terrein winnen. Ik kan niks met dergelijke teksten. Niemand kan daar wat mee, behalve veroorzaken dat er een depressieve sfeer ontstaat die Oekraine niet gaat helpen. Het helpt alleen het Kremlin.en ohja, dat ik misschien minder optimistisch ben dan jij betekent niet dat ik aan de andere kant sta. Laten we dat soort retoriek hier niet gebruiken.
Het vindt allemaal nog steeds plaats diep in de Donbas. Nog ver verwijderd van Dnipro. Om daar zo op te focusen met een sombere ondertoon dat Oekraine het daardoor niet zou gaan redden....
het is teveel credit geven aan de Russen in deze situatie.
Niet elke tegenslag is direct een bewijs dat de oorlog verloren is. Maar zo komt het wel over.
Ik zie het nut er niet van in.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2022 08:48 ]
Luister, jouw zeer zelfverzekerde en stellige stelling waar ik op reageerde was:Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:45:
[...]
tot nu toe geen overwinning? Nee klopt. Of is dat wel zo? lees even je vorige zinnen terug en zeg dan die laatste zin nog eens. Maar dan langzaam.
Je weet wel: grootschalige invasie door een groter leger die de boel wel even zou oprollen.
Maar dat is niet gebeurd. Is dat geen overwinning op zich?
[...]
gek he... iets met een invasie door een veel groter en sterker leger... ik zie niet waarom dat een relevant argument zou zijn.
Sinds 24 februari hebben ze nog veel meer gehad dan ze nu hebben. Wat doe je met dat gegeven? Gewoon negeren?
[...]
je hebt de memo gehad dat het oorlog is he?
[...]
dat mag ook wel, met zo'n overmacht.
[...]
en Oekraine is bereid om te vechten voor hun land, minimaal alles van voor 24 februari.
[...]
ik word moe van de eeuwige teksten dat Rusland het toch wel gaat winnen, of dat de Russen gestaag terrein winnen. Ik kan niks met dergelijke teksten. Niemand kan daar wat mee, behalve veroorzaken dat er een depressieve sfeer ontstaat die Oekraine niet gaat helpen. Het helpt alleen het Kremlin.
Het vindt allemaal nog steeds plaats diep in de Donbas. Nog ver verwijderd van Dnipro. Om daar zo op te focusen met een sombere ondertoon dat Oekraine het daardoor niet zou gaan redden....
het is teveel credit geven aan de Russen in deze situatie.
Ik vroeg waarom jij dit zo zeker lijkt te weten, maar nu kom je met een heel ander verhaal (inclusief onprettig persoonlijke toontje).Dus Russen kunnen dan pakken wat ze willen met hun strategische doelen, maar ze gaan het kwijt raken.
Ik check weer uit, want kennelijk is er nog steeds maar 1 narratief dat geduld wordt.
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: