De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 241 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.199 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrey Klimov, Deputy Chair of the Federation Council Committee on Foreign Affairs (RF):
The EU needs to rectify the situation with the blockade of Kaliningrad, or Russia will have 'free hands' to solve the transit issue by any means necessary.
geven we de Russen nou een excuus om een landbrug naar Kaliningrad op te zetten? Dat zal door Litouwen moeten, maar ze zullen het vast zo weten te spelen dat Litouwen eerst begon en daarom artikel 5 niet zou gelden?

Kherson
Er zijn nog ongeveer 450.000-500.000 inwoners in de bezette Kherson regio.
Ze krijgen van de Russen twee routes aangeboden om het gebied te verlaten.
Uiteraard nutteloos want de ene route is naar de Krim en de andere is richting Melitopol.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2022 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:56:
Andrey Klimov, Deputy Chair of the Federation Council Committee on Foreign Affairs (RF):

[...]

geven we de Russen nou een excuus om een landbrug naar Kaliningrad op te zetten? Dat zal door Litouwen moeten, maar ze zullen het vast zo weten te spelen dat Litouwen eerst begon en daarom artikel 5 niet zou gelden?
Is dat niet kort door de bocht? Litouwen stelt zelf dat ze sancties van de EU uitvoeren. Ze lieten namelijk vervoer toe wat eigenlijk niet meer mocht - want Kalinigrad.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

[...]

Er is geen excuus, ze kunnen ook de boot of het vliegtuig pakken.

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59

[...]

Ze kunnen het spelen hoe ze willen, maar of artikel 5 wel of niet van toepassing is, is niet iets wat de Russen (of iemand buiten NATO) kunnen bepalen. Daarnaast heb je ook nog een ander artikel van de EU die echt geen ruimte over laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[...]

Ik denk dat de EU niks moet. Denk dat NATO zoiets heeft van, waag het om militaire actie uit te voeren op Litouwen en we vreten je met huid en haar op. Litouwen bepaald immers zijn eigen regels wat er wel en wat er niet door het land gevoerd mag worden.

Litouwen aanvallen is Artikel 5, daar kan je niet omheen plus de baltische staten zijn een belangrijk onderdeel voor de oost flank en Polen zal sowieso vol tegen geweld dan ook gebruiken. Zie de snowball effect al komen dan

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
[...]

Alleen bepaalt rusland niet of artikel 5 wel of niet geldt. Dus dan kunnen ze draaien wat ze willen, maar als ze daar iets gaan doen zal er een tegenreaktie komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Xtr3me4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Ik denk dat de EU niks moet. Denk dat NATO zoiets heeft van, waag het om militaire actie uit te voeren op Litouwen en we vreten je met huid en haar op. Litouwen bepaald immers zijn eigen regels wat er wel en wat er niet door het land gevoerd mag worden.

Litouwen aanvallen is Artikel 5, daar kan je niet omheen plus de baltische staten zijn een belangrijk onderdeel voor de oost flank en Polen zal sowieso vol tegen geweld dan ook gebruiken. Zie de snowball effect al komen dan
Polen is momenteel bezig met het creëren van twee nieuwe divisies.
En ook in Engeland zeggen ze dat Britse troepen zich moeten voorbereiden op oorlog in Europa.
Er rommelt vanalles her en der. Rusland heeft zich vergalloppeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:15

polthemol

Moderator General Chat
Xtr3me4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Tuurlijk, elk land heeft protocollen. Totdat een persoon het zat is en het gevoel krijgt de gehele wereld tegen 1 land is en elk argument die gegeven wordt als leugen gezien wordt.
Laat ik het zo zeggen, dan interesseert me het dan ook al helemaal niks meer en mag niemand meer bestaan.

Ik zeg alleen...steek de bijennest meer en meer totdat ze het zat worden.

In alle eerlijkheid, ja ben ik het met deze landen eens. Andere kant, is een land met MVW's en hoe je er ook naar kijkt, je moet de dingen voorzichtig betreden en vooral als er een madman aan het roer is ervan.
Ook dat is al uitgelegd in dit topic: er is meer dan 1 persoon nodig om dergelijke wapens in te zetten. Er is geen rode knop die alles in 1 keer activeert. Sterker nog: de Cubacrisis heeft laten zien dat die personen zelfstandig nadenken en bevelen ook weigeren (https://en.wikipedia.org/wiki/Vasily_Arkhipov) en dat regime destijds ging nog een behoorlijk stuk verder.

Je bent veel te simpel aan het denken over die protocollen kortom, daar zit een heel grote menselijke factor in.

De madmantheorie (https://en.wikipedia.org/wiki/Madman_theory) is ook een dergelijk ding: iets wat haast mythische proporties aanneemt, maar er is hier absoluut geen sprake van een mad man. Rusland is onder leiding van Putin bezig aan een structureel opgebouwde serie acties. Onder andere Georgië en Moldavië kunnen daarover meespreken. De Krim is er geweest en zo blijft het steeds een stap verder gaan. Dat is bijzonder beredeneerd. Westerse veiligheidsdiensten hebben ook weinig moeite gehad vrij veel te voorspellen.

Dus dan krijg je nu Litouwen die simpelweg de embargo's die er waren gaat naleven en dus zaken weigert op haar grondgebied. Ik ben vooral verbaasd dat die trein nog mag rijden met welk spul dan ook

@Verwijderd Litouwen acteert als een souverein land. Er is dus geen sprake van 'eerst begon'. Ze mogen prima beslissen hoe en wat er over hun land mag. Artikel 5 is zonder meer van toepassing vanaf dat er een aanval op hun grondgebied plaats zou vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 20-06-2022 15:08 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:26
Ik wordt pas ongerust als er mobilisatie plaatsvindt, tot nu toe alleen geruchten en aannames.
Ik zie Rusland echt geen 2e front openen, dat is ze eerder al opgebroken.
Waar ik van baal is dat er geen ongekleurd nieuws is over de daadwerkelijke gebeurtenissen en stand van zaken. Je wordt heen en weer geslingerd tussen slechte propaganda uit Rusland, en propaganda uit Ukraine. Heel zelden een beetje betrouwbare info of een echt overzicht van de stand van zaken. (al is dat in een oorlog begrijpbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:01:
[...]

Polen is momenteel bezig met het creëren van twee nieuwe divisies.
En ook in Engeland zeggen ze dat Britse troepen zich moeten voorbereiden op oorlog in Europa.
Ik ben wel benieuwd waar dat vandaan komt, wat zijn de bronnen hiervoor?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

polthemol schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:05:
[...]

Ook dat is al uitgelegd in dit topic: er is meer dan 1 persoon nodig om dergelijke wapens in te zetten. Er is geen rode knop die alles in 1 keer activeert. Sterker nog: de Cubacrisis heeft laten zien dat die personen zelfstandig nadenken en bevelen ook weigeren (https://en.wikipedia.org/wiki/Vasily_Arkhipov) en dat regime destijds ging nog een behoorlijk stuk verder.

Je bent veel te simpel aan het denken over die protocollen kortom, daar zit een heel grote menselijke factor in.

De madmantheorie (https://en.wikipedia.org/wiki/Madman_theory) is ook een dergelijk ding: iets wat haast mythische proporties aanneemt, maar er is hier absoluut geen sprake van een mad man. Rusland is onder leiding van Putin bezig aan een structureel opgebouwde serie acties. Onder andere Georgië en Moldavië kunnen daarover meespreken. De Krim is er geweest en zo blijft het steeds een stap verder gaan. Dat is bijzonder beredeneerd. Westerse veiligheidsdiensten hebben ook weinig moeite gehad vrij veel te voorspellen.

Dus dan krijg je nu Litouwen die simpelweg de embargo's die er waren gaat naleven en dus zaken weigert op haar grondgebied. Ik ben vooral verbaasd dat die trein nog mag rijden met welk spul dan ook

@Verwijderd Litouwen acteert als een souverein land. Er is dus geen sprake van 'eerst begon'. Ze mogen prima beslissen hoe en wat er over hun land mag. Artikel 5 is zonder meer van toepassing vanaf dat er een aanval op hun grondgebied plaats zou vinden.
Ik hoop dat je gelijk hebt, alleen Putin's nr2 is nog gekker dan hij zelf. Putin wilt natuurlijk geen Nuclaire oorlog, niemand wilt dit. Maar als een persoon in een hoek geschoven wordt en hij doet het alsnog. Kunnen we niet zeggen achteraf....goh dat had ik nou nooit verwacht van die man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HvdBent schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:07:
Ik wordt pas ongerust als er mobilisatie plaatsvindt, tot nu toe alleen geruchten en aannames.
Ik zie Rusland echt geen 2e front openen, dat is ze eerder al opgebroken.
Waar ik van baal is dat er geen ongekleurd nieuws is over de daadwerkelijke gebeurtenissen en stand van zaken. Je wordt heen en weer geslingerd tussen slechte propaganda uit Rusland, en propaganda uit Ukraine. Heel zelden een beetje betrouwbare info of een echt overzicht van de stand van zaken. (al is dat in een oorlog begrijpbaar)
wat verwacht je?
Er worden meldingen gemaakt van mogelijke gebeurtenissen.
Bijvoorbeeld: Rusland heeft raketten afgevuurd op <insert locatie>
Of: oekraine vernietigt commandopost.

Is dat gekleurd? Meeste zaken die gemeld worden zijn gewoon meldingen van wat mensen zien of horen of wat bepaalde instanties melden.
Of bepaalde zaken waar zijn of in hoeverre alles wat er gemeld wordt ook klopt of dat details anders zijn is weer wat anders.

sowieso zal je voor meer gedetailleerde zaken langer wachten, maar men wil natuurlijk zo snel mogelijk weten wat er gebeurt. zoals bijv. de vermeende aanval op Snake Island van vannacht.
Iedereen is er als de kippen bij maar voor details moeten we nou eenmaal langer wachten.
Betekent dat dat het 'gekleurd' nieuws is? Ik vind van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

XWB schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heb nergens kunnen lezen dat de Engelsen zich beter gereed moeten maken voor oorlog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Hier:
https://www.gov.pl/web/na...apons-will-be-established
Today I can say that we will form two additional army divisions located along the Vistula River, in the central part of Poland. Ultimately, the Polish Army will have six tactical units with an appropriate support and combat security component - said Minister Mariusz Błaszczak during the briefing with the most important commanders of the Polish Army.
En hier:
General Sir Patrick Sanders: British troops must prepare to fight in Europe
https://news.sky.com/stor...new-head-of-army-12636637
Xtr3me4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:13:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heb nergens kunnen lezen dat de Engelsen zich beter gereed moeten maken voor oorlog.
is meer een opmerking van de nieuwe commander in het VK.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2022 15:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik kom even een stukje geschiedenis tegen. Gezien het er hier regelmatig over gaat dat de Russen maar weinig zijn veranderd, ook qua leger, in de afgelopen eeuwen.

The Economist, zo'n 170 jaar geleden in 1854, over de Krimoorlog toen. (Plaatjes met het hele artikel staan onder aan de thread, voor de liefhebber.)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FVsDtO1XEAAQkr4?format=jpg&name=small

Hele artikel is best interessant, het is echt zo naar de huidige tijd te kopiëren.
This horrible and fatal system originates in two sources -- both, we fear, nearly hopeless an certanly inherent in Russian autocracy;
- the rooted dishonesty of the national character, and the incurable inadequacy of despotic power. Cheating, bribery, peculation pervade the whole tribe of officials, and are, in face, the key-note and characteristic of the entire administration.
There seems to be no conscience, and not much concealment, about it. The officers are ill paid, and of course pay themselves. Regard for truth or integrity has no part in the Russian character. We have heard thos who know them well say that there are only three honest men in the empiree: - Woronzow is on, Nesselrode another- and men differ about the name fo the third. We have heard Statesmen, who strongly incline towards Muscovite alliance, say that the Russians are liars above all things: is is their specialité.
Deze ook nog even erbij.
Nu nog even wachten tot het laatste stuk hopelijk tot waarheid komt, en de Russen inderdaad uiteindelijk nergens winnen.
The Russians were the agressors and ought to have been the best prepared: in fact for months we had heard of te vast armies which were pouring into the Principalities or converging from all parts of the Empire towards the seat of war.
The Ottoman forces were supposed to be inferior in numbers, and no on had any confidence in their power of withstanding their Muscovite assailants. Yes in nearly every engagement, whether fighting behind their own entrenchments, as at Kalafat, or storming those of the enemey, as at Csitate - whether crossing the river to attack as at Giurgevo, or preventing the passage at Tutschuk, they were signally and sanguinarily victorious; and at Silistria they sustained and repelled assaults behind mud walls as none but Spaniards have ever done befor. Everywhere the Russians were defeated by inferior numbers.

[ Voor 67% gewijzigd door sugarlevi01 op 20-06-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Hier:
https://www.gov.pl/web/na...apons-will-be-established

[...]

En hier:

[...]

Die Poolse divisies moeten nog worden opgericht, getraind en bewapend, dus over 5 jaar.... En die opmerking van de Britse Generaal is ook een ik wil aandacht..... Natuurlijk zijn de Britten voorbereid op vechten hier, ze doen dat liever dan op eigen bodem...me dunkt :+
Oh enne speculatief, ik hoop stiekem dat veel Russische "toeristen"in Turkije asiel aanvragen i.p.v. vakantie vieren....

[ Voor 6% gewijzigd door HvdBent op 20-06-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HvdBent schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:18:
[...]

Die Poolse divisies moeten nog worden opgericht, getraind en bewapend, dus over 5 jaar.... En die opmerking van de Britse Generaal is ook een ik wil aandacht..... Natuurlijk zijn de Britten voorbereid op vechten hier, ze doen dat liever dan op eigen bodem...me dunkt :+
Oh enne speculatief, ik hoop stiekem dat veel Russische "toeristen"in Turkije asiel aanvragen i.p.v. vakantie vieren....
ik schreef ook niet dat ze klaar waren :+
Het gaat meer om de opmerkingen. Men zegt en doet het momenteel wel degelijk. Zij wel.
duitsland daarentegen belooft vanalles maar hun beloftes uit april zijn ook nog niet geleverd.
In geval van Polen ben ik er zeker van dat ze wel flink aan de weg timmeren. Schaffen ook tal van nieuwe tanks aan her en der. Die gaan het grootste tankleger van Europa maken.

Wacht, zal daar ook alvast maar een link voor geven :D

https://www.aa.com.tr/en/...-defense-minister/2613489
Zuid Koreaanse tanks. Hebben wel andere kalibers etc. maar het zal waarschijnlijk custom-made gaan worden anders rijdt Polen straks met drie soorten tanks rond.
Tanks uit Zuid Korea, 250 Abrams uit de VS, Leopards etc.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Polen gaat natuurlijk zijn defensie-uitgaven verhogen naar 3% van het BBP, dus dit past wel in het straatje. Maar dat het Poolse leger extra divisies combat ready wil hebben is niet veel anders dan NAVO die de oostflank versterkt: dat zijn voorzorgsmaatregelen maar wil niet zeggen dat er daadwerkelijk grote oorlog komt.
En hier:

[...]

Dat klinkt vooral als borstklopperij?
"We are the generation that must prepare the Army to fight in Europe once again."
Sommige mensen zien gewoon een kans om de verwaarloosde legers in Europa eindelijk een keer te versterken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Het gaat meer om de opmerkingen. Men zegt en doet het momenteel wel degelijk. Zij wel.
duitsland daarentegen belooft vanalles maar hun beloftes uit april zijn ook nog niet geleverd.
In geval van Polen ben ik er zeker van dat ze wel flink aan de weg timmeren. Schaffen ook tal van nieuwe tanks aan her en der. Die gaan het grootste tankleger van Europa maken.

Zuid Koreaanse tanks. Hebben wel andere kalibers etc. maar het zal waarschijnlijk custom-made gaan worden anders rijdt Polen straks met drie soorten tanks rond.
Ik ben dan wel benieuwd waar ze het geld vandaan halen, en of hun regering eens een beetje beter gaat worden in het scheiden der machten, en of ze de vrije pers weer vrijlaten.... Bovendien werken veel jonge Polen in de EU wie gaan in die divisie's werken? (al zullen ze vast makkelijker aan personeel komen dan wij hier)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwste rekruut voor een Oekraiense squad!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9qX5wC97pIwx6kjieTyFhRav40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8EshYRIUYJ6iLBIHOhSDaWPq.jpg?f=fotoalbum_large

Manege / horse riding farm in een dorpje nabij Severodonetsk.
Helaas is deze door Russische shelling afgebrand. Paarden hebben het niet overleefd, aldus locals.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WS5s_x06Z6QR0cf6Ob4DWbBS0PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0j8MsNQvgHeNCjNJbmAyTXlS.jpg?f=fotoalbum_large

Donbas topografie editie juni 2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgDlqZi6zyTCduhH1B5SuLxJsxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUe2zlOTphcWc7D5twl2TgvP.jpg?f=fotoalbum_large

20 juni:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAIcnzyyyknLbv1e_omuLc3N3Tw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rpQdFYQFCWr4T9ns8OPzLHRP.png?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Xtr3me4me schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:20:
[...]

En als dat laatste gebeurt, zal Rusland niets anders kunnen dan de wereld doen branden. Dat Amerika vrolijk wat A-ICBM's heeft, betekend het in EU niets anders dan een complete wasteland zal worden.

Dus de uitkomst in deze zijn 50/50. Of Rusland doet er niets aan of Rusland doet er wel wat aan met alle gevolgen van dien.
Ik begrijp van ieder land dat ze zich niet met zich laat sollen. Maar een dreigement tot aan echte detonatie van nuclaire bom(men) is gewoon einde oefening voor ons allemaal. Rusland neemt iedereen mee en niemand word gespaard.
Dan neem je aan dat:
  • de faalkans van Russische raketten onder 60% is
  • de kernwapens elke 10 jaar uit elkaar gehaald, van verse plutonium voorzien en gereviseerd zijn
  • de koperdieven in het Russisch leger niet de communicatielijnen naar de basissen, waar de kernwapens staan, gejat hebben. Ze doen het al sinds 1996, zelfverrijking en kernoorlog voorkomen is geen slechte deal. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDYiUQDcklyeV45dKiDLbtFe8tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhngJ4HSWtfrZUH6aJKx5mkA.jpg?f=fotoalbum_large
  • er geen weigerende militair personeel is zoals tijdens de Cuban Missile Crisis
  • de criminelen die de legerbasissen afpersen niet het bevel onderscheppen en hun eigen draai eraan geven. Zij willen nog leven om straks onder het bewind van de volgende tsaar hun activiteiten voort te zetten.
  • er geen foute lasnaad in een wapen of verkeerd gebruik van de bewapening in een onderzeeër is
    While the official government commission blamed the explosion on a faulty weld in the practice torpedo, Vice Admiral Valery Ryazantsev cited inadequate training, poor maintenance, and incomplete inspections that caused the crew to mishandle the weapon.[17] The internal tube door was designed to be three times as strong as the external torpedo door, so that any explosion inside the tube would be directed out into the sea.[69] Salvage crews found the internal tube hatch cover embedded in the bulkhead separating the first and second compartments, 12 m (39 ft) from the tube. This led investigators to conclude that the internal door likely was not fully closed when the explosion occurred.[69]

The electrical connectors between the torpedoes and the internal tube door were known to be unreliable and often required the torpedo crews to open and reclose the door to clean the connection before an electrical contact could be established. Kursk's crew had not fired a torpedo for three years, and that torpedo was a much simpler battery-powered type.[71] The crew had to complete specific maintenance steps on a regular basis and before firing a torpedo. This included cleaning the torpedo tube of lubricants, metal shavings, and dust that accumulate during long periods of inactivity.[71][77][82]

After the accident, investigators recovered a partially burned copy of the safety instructions for loading HTP torpedoes, but the instructions were for a significantly different type of torpedo and failed to include essential steps for testing an air valve. The 7th Division, 1st Submarine Flotilla never inspected the Kursk's crew's qualifications and readiness to fire HTP torpedoes.[71] Kursk's crew had no prior experience with and had not been trained in handling or firing HTP-powered torpedoes. Ryazantsev believed that due to their inexperience and lack of training, compounded by incomplete inspections and oversight, and because Kursk's crew followed faulty instructions when loading the practice torpedo, they set off a chain of events that led to the explosion.[18]: 35 [77] Ryazantsev asserted that signatures on the records documenting that the sailors had been trained in handling and firing HTP torpedoes had been faked.[71] He stated that the warhead fuses on combat torpedoes 1, 3, 5, and 6 were set off when the first compartment collapsed after striking the sea bottom.[71]
    Wikipedia: Kursk submarine disaster
  • Het zou mij niet verwonderen dat er onderzeeërs ontploffen bij een poging tot lancering. o.a. door het volgen van de verkeerde manual/procedure, nooit ermee geoefend en de handtekeningen op de trainingsdocumenten zijn fake. Zo zijn de officieren daar wel, eventjes het prijskaartje van paar torpedo's of raketten in hun zak steken en de handtekeningen van de bemanning vervalsen op de documenten dat ze moeten tekenen na de training.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 15:48
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Scheelt dat die tanks ondanks dat het een andere guns is wel dezelfde munitie kunnen gebruiken.
Ammunition
CN08's 120 mm round is produced in Poongsan Corporation, a South Korean ammunition manufacturer, and can fire NATO's 120×570 mm tank ammunition.
Wikipedia: CN08 120 mm gun

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

komende week gaat de EU een besluit nemen over het kandidaatschap van UA.
Mogelijk als reactie gaat Rusland compleet los met aanvallen:
Defense Ministry: 'Decisive battles' near Sievierodonetsk as Russia aims to reach borders of Luhansk Oblast by June 26.

According to Deputy Defense Minister Hanna Maliar, Russia has gathered almost all its forces to storm the settlements near Sievierodonetsk, Luhansk Oblast
Nog even terug naar Snake Island
Zelfs de Russen speculeren over wat er gebeurd is op Snake Island.
Naar het er nu uit ziet is het een combinatie geweest van Bayraktar, vliegtuigen en toch ook (rocket)artillerie van het vaste land.
Girkin schijnt het genoemd te hebben: 'foreign-made rocket artillery'.
Zie twitter-draadje:
https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1538879927336026113
I know I'm overdoing the Girkin posts, but he's now also claiming "foreign-made rocket artillery" was involved in the strike on Snake Island. Also claims Ukraine is attempting to take the island back, which I kind of doubt but who knows. Lot of smoke about HIMARS in Ukraine now.
Dus mogelijk toch ook Oekraiense HIMARS aanwezig.
En nu snel naar Kherson en daarna door naar Donbas *O*

Tevens een rood stipje op de Fire map... locatie van het olieplatform? (want Snake Island is verder westelijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeEmhc7EEv5Q_OMXnHiQa_8IVjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VXyzZPLj86sWrGuw0xrvJGdL.png?f=user_large

En de laatste 24 uur op de Fire Map in Donbas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGNKF8u-i_Qnx7WCZh9hWEGkZMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qHh2kf68ffKAk7QdXqKXXJbH.png?f=user_large

Gezien de locaties van de grootste concentraties stipjes krijgen de Russen er toch zwaarder van langs qua grootschalige vernietiging de laatste 24 uur? Of zijn dat artillerielocaties die vanwege hun vuurmonden zichtbaar zijn op de firemap? Ik weet niet goed hoe de firemap werkt :P

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
Als ik toch zo kijk naar die kaart die op NOS wordt getoond met de door Rusland bezette gebieden, dan krijg ik het idee dat Rusland het wel prima vind met die oorlog als ze gewoon het hele gebied dat aan de kust ligt hebben geannexeerd. Misschien dat hij dan wel zegt: jow doel bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:32:
daarom zullen ze alle drie de Baltische staten tegelijk aanvallen.
Welk leger gaan ze daarvoor meebrengen dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:27
🇺🇦🇷🇺⚡️Ukraine has struck Chernomorneftegaz drilling platforms in the Black Sea owned by a Crimea-based oil and gas company.
109 people were on the drilling rig at the time of the impact, 21 of them have been evacuated.
The rigs are located 71km off Odessa..

Bron telegram ' Ukraine war report '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:19:
[...]

Welk leger gaan ze daarvoor meebrengen dan?
ze hebben nog genoeg vuurkracht, en ook wel mankracht als ze het slim weten te spelen met armoede (vrijwilig contract) of mobilisatie.
Maar goed, wederom moeten ze naar het front geslagen worden want over het algemeen willen ze niet.
En zij die wel voor drie maanden een contract hebben afgesloten zitten al hun moeder te bellen om te kijken of ze er middels 'zorgverlof' onder uit kunnen en terug naar huis kunnen want hen hangt al een half jaar frontlinie boven het hoofd als ze het niet slim spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:17:
Als ik toch zo kijk naar die kaart die op NOS wordt getoond met de door Rusland bezette gebieden, dan krijg ik het idee dat Rusland het wel prima vind met die oorlog als ze gewoon het hele gebied dat aan de kust ligt hebben geannexeerd. Misschien dat hij dan wel zegt: jow doel bereikt.
natuurlijk vinden ze dat een goed idee.
En ik denk ook dat het de insteek is. Ze modderen nog wat aan met de laatste vereende krachten die ze hebben bij Severodonetsk en misschien dichten ze het gat met Sloviansk wel maar dan heb je het ook wel gehad met de offensieve kracht van Rusland. Daarna is het stalemate en ingraven en houden wat ze hebben.

Maar dat gaat ze niet lukken aan het zuidfront.
Oekraine wil het allemaal terug pakken. Zal langzaam gaan, heel langzaam, maar hoe meer wapens ze krijgen hoe sneller dat zal gaan.
Zuidfront kunnen de Russen vergeten dit jaar.

Kherson guerilla
Zit je lekker een shot vodka te drinken en aan de zakuski in een cafe in Kherson, word je beschoten.
0/5 sterren, slechte service!
https://twitter.com/lilygrutcher/status/1538853012613083136
Three Russian soldiers shot dead by guerillas in a cafe in Kherson City this morning.
Update on Pravdyne in Kherson 🇺🇦
https://twitter.com/ukraine_map/status/1538928863627059200
-Pravdyne is now contested
-Pravdyne was heavily shelled in the last week by artillery and MLRS, the village is significantly destroyed
-Heavy Fighting is ongoing in the areas of Kyselivka, Pravdyne, and around Oleksandrivka

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2022 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:51
Perun heeft een video geüpload waarin hij het heeft over de economie van Rusland en Oekraïne en wat voor soort gevolgen dat allemaal heeft.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubberen schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:48:
🇺🇦🇷🇺⚡️Ukraine has struck Chernomorneftegaz drilling platforms in the Black Sea owned by a Crimea-based oil and gas company.
109 people were on the drilling rig at the time of the impact, 21 of them have been evacuated.
The rigs are located 71km off Odessa..

Bron telegram ' Ukraine war report '
nog een ironisch weetje over de platforms volgens Kyiv Independant:
The two oil rigs are the subject of a high-profile corruption case, often referred to as the "Boyko rigs" after Yuriy Boyko, a politician and former energy minister.

In 2011, the government paid $800 for the two rigs in a shady deal that allegedly benefited officials.
https://twitter.com/KyivI...tatus/1538926462853586945

Ik zit wel even te denken... gezien de stip op de firemap... heeft iemand verstand van gasplatforms?
Kan dit een ecologische ramp opleveren in de Zwarte Zee? Geen olie als bijproduct?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qvb6IgOrT4RJ-NnXBJVXHlzF5wk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e1p6CVKbZ2mhuYOO0Ql4713k.png?f=user_large
Our rocket launchers did not smoke near Zmiiny, but near Boyko’s towers. The missile strike on the towers slightly hampered gas production in the Ukrainian Black Sea by the Russians.

Oleksiy Goncharenko - Member of Parliament

It should be noted that there was no official confirmation or refutation of this information from the Ministry of Defense of Ukraine.

The Boyko Towers are 100 km from Odessa and 150 km from Crimea and were used not only for gas production in the Black Sea, but also for exploration. In 2014, the drilling rigs and other property of the Ukrainian state company “Chornomornaftogaz” were seized by Russia during the occupation of Crimea.
Zou kunnen betekenen dat Snake Island niet beschoten is?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2022 19:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:26
Ironisch... Oekraïners vinden oud munitie tijdens het graven van een loopgraaf. Ze gebruikte de munitie toen waarschijnlijk tegen het fascistische Duitsland.

https://www.reddit.com/r/...rs_digging_trenches_find/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:48
Emryte schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:56:
Perun heeft een video geüpload waarin hij het heeft over de economie van Rusland en Oekraïne en wat voor soort gevolgen dat allemaal heeft.
[YouTube: Two Economies at war - Russia and Ukraine after 100 days of sanctions and shelling]
Het zou leuk zijn als je een samenvatting van zijn conclusies hier kunt plaatsen in plaats van alleen een videolink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wauskoek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:10:
Ironisch... Oekraïners vinden oud munitie tijdens het graven van een loopgraaf. Ze gebruikte de munitie toen waarschijnlijk tegen het fascistische Duitsland.

https://www.reddit.com/r/...rs_digging_trenches_find/
ooh wat zou ik daar graag bij zijn. Ben wel een hobby-archeoloog wat dat betreft.

En zoals andere comments zeggen: graaf nog wat dieper en je vindt spullen uit WW1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:03:
[...]

Ik zit wel even te denken... gezien de stip op de firemap... heeft iemand verstand van gasplatforms?
Kan dit een ecologische ramp opleveren in de Zwarte Zee? Geen olie als bijproduct?
Gas wat verbrand en CO2 wordt is minder schadelijk dan onverbrande gas. Met andere woorden is onverbrand gas een schadelijker broeikasgas.

edit...

Bijzonder weetje... In de Sovjet-Unie hebben ze ooit een megagroot gas brand geblust met een atoombom.

YouTube: USSR DETONATED A NUCLEAR BOMB TO PUT OUT A BURNING GAS WELL

[ Voor 21% gewijzigd door wauskoek op 20-06-2022 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

mesa57 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:41:
[...]

Het zou leuk zijn als je een samenvatting van zijn conclusies hier kunt plaatsen in plaats van alleen een videolink.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xi65ojy1fsO-pIMuEFJapieDYK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TphjaaKx7b7rTNy1LYjAAxYo.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
Blijkbaar was @Verwijderd me al voor

[ Voor 95% gewijzigd door Emryte op 20-06-2022 19:52 ]

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Putin komt binnenkort op bezoek in Grodno te Belarus. Dat ligt wel erg in het westen. Het is vandaar slechts 18km tot de Poolse grens, en slechts 30km tot de Litouwse grens.

https://t.me/motolkohelp/28137
Putin will arrive in Grodno next week

This was stated by the Prime Minister of the Russian Federation Mikhail Mishustin, the Kremlin RIA Novosti reports his words.

“I am convinced that the upcoming forum of regions with the participation of the presidents of Russia and Belarus will give an even deeper new impetus to interregional cooperation,” he said.

It is noteworthy that at the beginning of June this was reported by the telegram channel “Look, bullshit?” (Посмотри, брехня?) and only now this information is confirmed according to Mishustin.

The so-called "Forum of Regions of Belarus and Russia" will be held from June 30 to July 1 in Grodno.

@motolkohelp

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:03:
[...]

nog een ironisch weetje over de platforms volgens Kyiv Independant:

[...]

https://twitter.com/KyivI...tatus/1538926462853586945

[Afbeelding]

[...]

Zou kunnen betekenen dat Snake Island niet beschoten is?
Als ze netjes een BOP ( Wikipedia: Blowout preventer) op de well hebben gezet kan deze gewoon netjes afgesloten worden. Moeten ze natuurlijk wel nog een control line naar beneden hebben. Als die er niet is dan kan je het nog fiksen met een well intervention schip (of semi sub) maar daar gaat dan wel wat tijd overheen.

Overigens; het hoeft niet zo te zijn dat de plek waar ze nu boren ook daadwerkelijk kan produceren.

Even niet goed opgelet. Dit is een productie platform. Als het goed is zit daar ook gewoon een well head op die netjes afgesloten kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door dr.lowtune op 20-06-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emryte schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:51:
Blijkbaar was @Verwijderd me al voor
sorry! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:14
Ik vind het wel een beetje een dooddoener om telkens de Cuban Missile Crisis of recenter Petrov in 1983 en Black Brant 1995 aan te halen als reden dat het niet mis KAN gaan.

Niet specifiek in dit topic maar meer in het algemeen van ja maar toen ging het ook (net) goed.

Verder ga ik er wel gewoon van uit dat het niet zover komt of dat de kans even groot is als een (komeet) inslagwinter. Van beide zullen we hopelijk niet teveel mee krijgen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
dr.lowtune schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Als ze netjes een BOP ( Wikipedia: Blowout preventer) op de well hebben gezet kan deze gewoon netjes afgesloten worden. Moeten ze natuurlijk wel nog een control line naar beneden hebben. Als die er niet is dan kan je het nog fiksen met een well intervention schip (of semi sub) maar daar gaat dan wel wat tijd overheen.

Overigens; het hoeft niet zo te zijn dat de plek waar ze nu boren ook daadwerkelijk kan produceren.

Even niet goed opgelet. Dit is een productie platform. Als het goed is zit daar ook gewoon een well head op die netjes afgesloten kan worden.
Ben weleens op platformen geweest en nu je het zegt hebben ze mij dit ooit wel eens verteld inderdaad. Als de put 'leeg' is dan kunnen ze hem afdoppen en het productieplatform weghalen. Of ze boren er een nieuwe put naast zoals je kan zien op de foto van Tyrunar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Emryte schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:56:
[YouTube: Two Economies at war - Russia and Ukraine after 100 days of sanctions and shelling]
In het bijzonder is het stukje tussen 46:00 en 51:00 interessant om aan te horen. Er wordt hier een vergelijking gemaakt met andere conflicten uit het verleden waarbij landen half aan puin werden geschoten en er dagelijks forse verliezen qua manschappen werden geleden. Doel van de vergelijking is om aan te geven dat de oorlog nog erg lang kan gaan duren, en dat de lengte voor een groot deel bepaald wordt door de wil om door te blijven vechten.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Alpina schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:57:
Ik vind het wel een beetje een dooddoener om telkens de Cuban Missile Crisis of recenter Petrov in 1983 en Black Brant 1995 aan te halen als reden dat het niet mis KAN gaan.

Niet specifiek in dit topic maar meer in het algemeen van ja maar toen ging het ook (net) goed.

Verder ga ik er wel gewoon van uit dat het niet zover komt of dat de kans even groot is als een (komeet) inslagwinter. Van beide zullen we hopelijk niet teveel van mee krijgen :)
Niet alleen dat, niemand in Rusland weet exact wat er gebeurd als de rode knop (communicatiemiddel) ingedrukt wordt. Komt het bevel bij de basissen die kernwapens hebben wel aan?

Een grote aanname is dat de dienstplichtigen die voor 30 dollar per maand werken niet de koper van kabels gejat hebben en een kernoorlog willen voorkomen. Ze jatten de koperkabels naar de kernwapens al sinds 1996.

Niemand in Rusland kan inzicht krijgen in wat er nu eigenlijk achter de rode knop zit, want daarvoor moeten teveel mensen, legereenheden,... hun corruptie, misdaden,... toegeven dat ze liever voor zichzelf houden. Iedereen zal zeggen dat alles werkt zoals verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 20-06-2022 21:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Ik zie zo her en der mensen fikse twijfels zetten bij de verlies van eenheden van Oekraïne, en de hoogste getallen zijn ook al onderuit gehaald door defensie van Oekraïne.

Maar ik kwam dit artikel tegen. (Die ook bovenstaande tweet bevatte, die had ik anders nooit meer gevonden.)

https://www.dailykos.com/...-1-000-casualties-per-day

En deze van een paar dagen eerder.

https://www.dailykos.com/...nd-a-battlefield-overview

Uit satellietbeelden blijkt, dat Oekraïne het heel goed doet. en het is voornamelijk Rusland die onder vuur ligt.
NASA FIRMS data suggests that more artillery is landing on Russian-held territory than Ukrainian. And sure, NASA FIRMS satellite imagery isn’t perfect, but one would expect to see far greater fire disparity if, indeed, Russia had a 10-1 advantage in artillery.
Ukraine is slamming the f’ out of Russian artillery and logistical targets, and it looks similar all around the Donbas front. Popasna, for example, is getting smacked hard.
Meer Propasna, waar de Russen eigenlijk te dun verspreidt zijn om daadwerkelijk een verschil te maken. Omdat ze in 14 richtingen tegelijk proberen aan te vallen, en dus nergens echt de overhand kunnen krijgen.
Finally, some of the fiercest fighting in the war is around the Popasna pocket where Russia is trying to advance in 14 directions.

Just imagine if Russia could manage a massed combined arms operations, focusing all that firepower in a single direction, punching through Russian defensive lines, and wreaking havoc in Ukraine’s rear? The reason defenses are holding as well as they are is because Russia is strung out so thinly. It’s been the story of this entire war.
Over Kherson uit het tweede artikel. In eerste instantie bedoelt vooral als afleiding, maar ze maken stiekem best wel wat progressie. Ook al beweren ze inmiddels pas in augustus/september een tegenoffensief te kunnen gaan inzetten.
I think it was presidential advisor Oleskyy Arestovych who said Ukraine’s goal in Kherson was merely to threaten Kherson and Crimea’s water supply at Nova Kakhovka to draw Russian reinforcements away from Donbas. Ukraine’s Ministry of Defense insists it can’t make a serious bid for Kherson until Western gear arrives and is fielded. September is bandied about as the target date. And yet this supposedly limited counteroffensive continues to creep ever closer to Kherson. Some sources claim Ukraine is 10 kms away.
Izyum. Die flanken vraag ik mij ook steeds af of dat nou wel zo handig is. Aangezien Oekraïne wel behoorlijk handig is in guerilla technieken. Soms maken ze een beetje progressie, na een dorpje van 800 inwoners met de vlakte gelijk te hebben gemaakt.
Russia has crept forward a few towns southeast of Izyum. Their problem is the same problem we’ve seen before—their supply lines are stretching out, and look at all that yellow Ukrainian-held territory on their flanks. And what happens once their remnants reach the twin Ukrainian strongholds of Slovyansk and Kramatorsk?

Still, after wasting hundreds or thousands of lives trying to take the rubble at Dovhen’ke, pre-war population 800, they finally took it.
Over Severodonetsk, waar ze blijkbaar een prachtig uitzicht hebben om hel en verdoemis uit te storten over de Russische troepen.
The Institute for the Study of War concluded that, “fighting in the area has largely stalled and Russian forces are increasingly unable to consolidate control of the city, even with artillery superiority.” Ukraine really benefits from overlooking the city from the bluffs of Lysychansk across the Donets river, taking out artillery supporting the Russian advance, while raining mortar fire in Russian positions in the city itself.
Algemeen. Als het zo slecht gaat, hoe houden ze het dan zo lang vol. En maken ze zelfs nog progressie bij Kherson? Uiteindelijk blijft Rusland gewoon met veel en heeft zich ook goed ingegraven. En blijft het langzaam gaan.
Meanwhile, if Ukraine was suffering up to 1,000 casualties per day, how would it have the ability to engage in counter-offensives around Kharkiv, Kherson, and Izyum? It’s clear that Ukraine has significant spare capacity to wreak havoc across three other battlefronts. Now, all three of those counteroffensives are limited in scope. Russia is too entrenched, the terrain is too exposed to artillery defenses, and Ukraine doesn’t have the numbers to punch their way through. But they’re nibbling around the edges, forcing Russia to redirect reserves away from the Donbas to these other fronts, lest they lose more hard-gained territory.
En het gaat natuurlijk niet allemaal zonder slag of stoot, of zonder doden en gewonden aan Oekraïnse zijde. Zie ook boven,
(Voordat er weer mensen binnen komen wandelen dat het allemaal wel erg positief is. )
None of this means Ukraine isn’t suffering horrific losses. Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy pegged them a few weeks ago at 50-100 per day. That is bad enough, there’s no need to exaggerate for effect. We can see quite clearly the death Russia is raining on Ukraine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste les van woensdag 23 februari
Een krijtbord in een school in Charkiv.
Het onderwerp: de Zwarte Zee.

Advocaat van de duivel: ik zie flinke kogelgaten. Maar er zijn mensen die zeggen dat de Russen nooit echt in de stad zelf zijn geweest. Kan dit dan 'Charkiv-region' zijn in plaats van de stad zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3eRc3C3NctwmSuAIT0vN0cUXE8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eVExPuoKb5gO7PZCwGNtk28j.png?f=user_large

Oekraïeners zijn geen vakantiegangers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ys17L19NhQocQPvuVQCYVsWpFSU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ezN7WKByR2cMNE4hqcZsxVLB.png?f=user_large

Wat een saai volk is het toch...
Slechts 11% van de Oekrainers is van plan om vakantie te houden.
47% van de ondervraagden vindt het nu geen tijd voor een beetje rust in de tent.
23% zijn hun baan kwijtgeraakt door de oorlog en heeft sowieso geen tijd/geld voor.
9% zit al in het buitenland.
6% is al op vakantie.
3% gaat niet op vakantie omdat ze bang zijn hun baan te verliezen.
75% van de bevolking wil niet het land uit ondanks de oorlog.
1% zal naar het buitenland op vakantie gaan, maar de meesten gaan in eigen land op vakantie.

Wraak voor de aanval op de platformen?
Rusland heeft in drie uur tijd 14 raketten afgeschoten op zuid-west Oekraine, van de monding van de Donau tot aan Odessa.

Ramen lappen hoeft niet meer.
Russische luchtaanvallen op de buitenwijken van Lysychansk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdUge8ibhIxaULHnvztcOVQ8JrY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e575DcQ31KRZyq9ezrl6KZJQ.png?f=user_large

Toshkivka in Donbas
Ten zuidoosten van Lysychansk.
Prachtige real-estate, met dank aan de Russen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okw2u4ixCZpfSUhIfRmSdyHgEO4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CSISNZ6dl2XY4CNG8qV5c8cj.png?f=user_large

Zie filmpje op Twitter feed van OSINTtechnical

Oekraiense legerkistjes zijn de beste!
Russian soldier has no problems looting in Ukraine and happily shares the details with a woman, as evidenced from this intercepted call by SBU. The fact that looting is immoral does not matter as long as Putin allows it.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTIg-2Lf24Hcho4_qg_nvHDd5MY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5hiOLo6MBvbozrxmLmMMOuZl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
rapture schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Dan neem je aan dat:
[...]
Dat is wel een flinke gok die je dan neemt. En bovendien.. Er hoeven er maar een paar te werken. Zelfs als ze het niet doen is de schade enorm (dirty bomb scenario's). Escalatie van dit conflict richting ICBM situaties moet echt ten allen koste voorkomen worden.

De impact op de wereldvrede zal ook ongehoord zijn als dit niet meer ondenkbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 20-06-2022 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
Ik zit tegenwoordig ook in de Ukrainian Conflict discord en daar kwam ik de volgende twee websites tegen;
1: https://russian-torturers.com/en
2: https://topcargo200.com/

Op de eerste websites worden de Russische oorlogsmisdaden behandeld en bevat ook een database met Russsiche militairen. Het bevat zowel NSFW foto's, niet zodra je het opent.

De tweede website welke Russiche hoge officieren gedood zijn in Oekraïne. Bevat geen NSFW.

OOK wil ik even duidelijk maken zolang er niet aan de eisen wordt voldaan van de Russische militaire doctrine, dan BLIJFT de kans op MAD laag. Poetin is echt niet zo'n gek om ineens nucleaire bommen te gebruiken. Daarnaast is hij niet de enige die beslist over de lancering van het nucleaire arsenaal, net als dat bij de VS de president niet is.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

GekkePrutser schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Dat is wel een flinke gok die je dan neemt. En bovendien.. Er hoeven er maar een paar te werken. Zelfs als ze het niet doen is de schade enorm (dirty bomb scenario's). Escalatie van dit conflict richting ICBM situaties moet echt ten allen koste voorkomen worden.

De impact op de wereldvrede zal ook ongehoord zijn als dit niet meer ondenkbaar is.
Er zitten nog veel obstakels en rangen in de Russische hiërarchie die het bevel tot lancering tegen kan houden.

*knip* dit is niet het investeringstopic

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 22-06-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
rapture schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:23:
[...]

Er zitten nog veel obstakels en rangen in de Russische hiërarchie die het bevel tot lancering tegen kan houden.
Natuurlijk. Maar daar moet je niet op gokken. Het kan een hoop keren goed gaan zoals de incidenten in het verleden die al zijn aangehaald. Maar het hoeft maar een keer fout te gaan...
[...]

[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 22-06-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 20:06
[...]

Leg uit ;)

[ Voor 37% gewijzigd door polthemol op 22-06-2022 10:15 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

GekkePrutser schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:30:
Wat ik ermee wil zeggen, is dat er mensen zijn die voor high risk, high reward willen gaan. Niet iedereen is een doodsbange Boomer. De Amerikanen, Britten, Australiërs, Oost-Europese landen,... willen niets minder dan het uit elkaar vallen van Rusland zien als de definitieve oplossing tegen de evil empire met roots dat tot de Hunnen of 800 jaren geleden teruggaat. Rusland was nooit bedoeld om enige vorm van menselijkheid te bevatten, maar is altijd de antithesis van de middenstand dat het Westerse gedachtengoed gecreëerd heeft.

Rusland is helemaal geen land, maar een imperium zoals het Spaanse Rijk dat enorm veel koloniën met geweld bij elkaar hield. Als Rusland uit elkaar valt, dan zal het op dezelfde manier gebeuren als Latijns-Amerika dat niet meer naar Spanje luistert. Voor meer info kan je bij Kamil Galeev lezen.

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 22-06-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
Emryte schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:19:

OOK wil ik even duidelijk maken zolang er niet aan de eisen wordt voldaan van de Russische militaire doctrine, dan BLIJFT de kans op MAD laag. Poetin is echt niet zo'n gek om ineens nucleaire bommen te gebruiken. Daarnaast is hij niet de enige die beslist over de lancering van het nucleaire arsenaal, net als dat bij de VS de president niet is.
Weet niet of het sinds 1983 is verandert in de kamer met de grote rode knop maar het is blijkbaar ooit een keer bijna fout gegaan. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
wauskoek schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:52:
[...]
Weet niet of het sinds 1983 is verandert in de kamer met de grote rode knop maar het is blijkbaar ooit een keer bijna fout gegaan. :o
Ja dat was able archer... En er zijn meer van zulke situaties bekend zoals de cuba crisis.

Ik kan de serie Deutschland 83 (en de opvolgers '86 en '89) wel aanraden, daar komt Able Archer ook in voor. Pure fictie hoor maar ik vond het wel een leuke serie die de tijdgeest goed weergeeft.
Ik snap het nog steeds niet maar ik zal me een beetje inlezen O-)

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 20-06-2022 23:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Operatie Droeftoeter
Onze vrolijke vrienden van NU.nl weten het weer positief te brengen:

https://www.nu.nl/spannin...den-in-severodonetsk.html
Eén keer per dag geeft NU.nl je een overzicht van de situatie in Oekraïne. Met dit keer de strijd in Severodonetsk, die nu echt zo goed als verloren is voor Oekraïne. De laatste Oekraïense strijdkrachten bevinden zich in de Azot-fabriek, de rest van de stad is in Russische handen.

De afgelopen weken namen de Russen Severodonetsk al langzaam over, ondanks felle tegenstand van de Oekraïense strijdkrachten. De stad is al grotendeels in puin geschoten.

De laatste Oekraïense strijdkrachten in de stad houden zich op in en rondom de chemische Azot-fabriek. Dat meldt de Oekraïense gouverneur van Luhansk, Sergey Gaidai, op Telegram.

Volgens Gaidai zullen de Russen direct doordrukken als Severodonetsk is gevallen. De Russen hebben volgens de gouverneur inmiddels een dusdanige troepenmacht opgebouwd dat ze de hele regio kunnen veroveren. Dat zou betekenen dat ook het nabijgelegen Lysychansk snel zal vallen.
Ze 'vergeten' te noemen dat de Russen de stad eerder al praktisch veroverd hadden maar de Oekraieners met een verrassingsaanval kwamen waardoor de strijd langer duurt omdat ze de stad alweer praktisch voor de helft heroverd hadden.
Uit niets blijkt dat Oekraine nu geen mogelijkheid meer heeft om weer een huzarenstukje uit te voeren.

Kijk alleen al naar de firemap die ik eerder heb gepost, en ook vandaag kwamen er weer berichten over explosies in Donetsk-regio, waarvan een in elk geval weer een munitie-opslagplaats was, let wel: behind enemy lines. Ok, Donetsk, geen Luhansk, maar toch. Check de firemap. Volgens mij krijgen de Russen er flink van langs van de Oekraiense artillerie. Tenzij de Russen met z'n allen een bedrijfsbarbecue hielden ten oosten van Severodonetsk en ten noorden van Oleksandrivka. Voor zover ik weet zitten daar echt geen Oekraieners:

Onderstaande kaartjes.
Blauw zijn de concentraties van rode stippen op de firemap.
In paars ongeveer de frontlinie aldus liveuamap.com dus dat is allemaal behoorlijk behind enemy lines, en in de andere kaartjes is het sowieso rood gekleurd.
Wat brandt daar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pbus_hEoh5WsK3bGyYm3YHD51GA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/28GX9AHORKG0urPQGy58mIMU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d0iGvx0cumeApcbQg0eFUWRBGY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r4NBvHdin0K8AgEzWiCrneDi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOl0Y81VrFt-EjMBVmNWJyqd7lU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VU3KI2TbFP3n5XioSurzOyF2.png?f=fotoalbum_large

Waarom doet NU.nl zo pessimistisch? Het is niet alsof ze doorgaans uitblinken in een goed inzicht van wat er zoal speelt.
Ja, de situatie is kritiek. De gevechten zijn bloedig. Het is droevig gesteld, Eerste Wereldoorlog-achtig.
Maar NU.nl is hier behoorlijk treurig bezig. Niet heel erg pogend om objectief te zijn maar vooral berustend: de Russen gaan het wel winnen en snel ook want Oekraine is zo goed als verloren...

Kherson-regio
De firemap in de Kherson-regio ziet er mogelijk wat minder mooi uit.
Onderstaande stipjes liggen volgens de livemap buiten het Russische gebied. Dus ofwel het rode vlak klopt niet of Oekraine krijgt daar slaag. Of het zijn Russische tegenaanvallen die in brand staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puKhV_Kx_tDfYg0AvX2gl4c3Mjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8CoicPvPuVSfFcio2TJvcSb.png?f=fotoalbum_large

En wat brandt er in Kherson zelf vandaag? Dá's een flinke vuurhaard in bezet Kherson :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ0vJX_dKQcV9v2SLg1yqlklIas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N5m4OHLe2UlAPQKPclBhQ6DV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2022 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Het gaat natuurlijk allemaal erg langzaam. Mariupol veroveren duurde twee maanden, Severodonetsk zijn ze ook al anderhalve maand bezig. Twee maanden per stad, aan dit tempo zou de oorlog nog jarenlang kunnen duren.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De_Bastaard schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:17:
Tja, als Rusland de doelen blijft verleggen door de ambities elke keer te verlagen dat komt er heus wel een punt waarop ze kunnen zeggen dat de doelen bereikt zijn. Maar wat zegt dat over Rusland?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
Dat zou betekenen dat ook het nabijgelegen Lysychansk snel zal vallen.
Echt... nu.nl

Dit is van eenzelfde orde als zeggen dat na Severodonetsk ook Kharkiv wel snel zal vallen of Kiev.
We hebben nu toch zo langzamerhand na 4 maanden wel geleerd dat het allemaal niet meer snel of makkelijk gaat. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:10:
Operatie Droeftoeter

[...]

Ze 'vergeten' te noemen dat de Russen de stad eerder al praktisch veroverd hadden maar de Oekraieners met een verrassingsaanval kwamen waardoor de strijd langer duurt omdat ze de stad alweer praktisch voor de helft heroverd hadden.
Uit niets blijkt dat Oekraine nu geen mogelijkheid meer heeft om weer een huzarenstukje uit te voeren.
Dat stukje is toch ook al een aantal weken zo goed als onverandert? Volgens nu is heel Oekraine vorige week al volledig veroverd. Ik houd wel van het simpele nieuws om even snel bij te lezen, maar over Oekraine slaan ze de plank echt al maanden volledig mis
Kijk alleen al naar de firemap die ik eerder heb gepost, en ook vandaag kwamen er weer berichten over explosies in Donetsk-regio, waarvan een in elk geval weer een munitie-opslagplaats was. Ok, Donetsk, geen Luhansk, maar toch. Check de firemap. Volgens mij krijgen de Russen er flink van langs van de Oekraiense artillerie. Tenzij de Russen met z'n allen een bedrijfsbarbecue hielden ten oosten van Severodonetsk en ten noorden van Oleksandrivka. Voor zover ik weet zitten daar echt geen Oekraieners:

Onderstaande kaartjes.
Blauw zijn de concentraties van rode stippen op de firemap.
In paars ongeveer de frontlinie aldus liveuamap.com, en in de andere kaartjes is het sowieso rood gekleurd.
Wat brandt daar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En waarom doet NU.nl zo pessimistisch?
Ja, de situatie is kritiek. De gevechten zijn bloedig. Het is droevig gesteld, Eerste Wereldoorlog-achtig.
Maar NU.nl is hier behoorlijk treurig bezig. Niet heel erg pogend om objectief te zijn maar vooral berustend: de Russen gaan het wel winnen.

Kherson-regio
De firemap in de Kherson-regio ziet er mogelijk wat minder mooi uit.
Onderstaande stipjes liggen volgens de livemap buiten het Russische gebied. Dus ofwel het rode vlak klopt niet of Oekraine krijgt daar slaag. Of het zijn Russische tegenaanvallen die in brand staan?

[Afbeelding]

En wat brandt er in Kherson zelf vandaag? Dá's een flinke vuurhaard in bezet Kherson :o

[Afbeelding]
Ik zie wel meer van dit soort plaatjes de laatste week voorbij komen. Als die echt kloppen is het geen 10:1 wat artillerie betreft, iig niet wat effectiviteit betreft. Dan is het eerder aardig gelijk op, al is het natuurlijk lastig te bepalen wat er precies geraakt wordt.

Ik vind het raar, aangezien je zou verwachten dat rusland met artillerie toch duidelijk nog het voordeel zou moeten hebben. Maar het zou wel goed zijn als de verhoudingen nu al zo liggen en ook beter verklaren waarom de opmars zo traag gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 20-06-2022 23:37 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Operatie Droeftoeter

[...]
Waarom doet NU.nl zo pessimistisch? Het is niet alsof ze doorgaans uitblinken in een goed inzicht van wat er zoal speelt.
Maar NU.nl is hier behoorlijk treurig bezig. Niet heel erg pogend om objectief te zijn maar vooral berustend: de Russen gaan het wel winnen en snel ook want Oekraine is zo goed als verloren...
Je kan het ook omdraaien? Waarom doe jij zo positief? Is dat je wanhopig vastklampen aan die laatste strohalm of welk doel denk je ermee te bereiken?

Nu.nl staat zeker niet pessimistisch bekend, ik zou ze eerder realistisch willen noemen.
Als je een andere mening bent toegedaan dan komen zeker niet dagelijks op Nu.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
tweaker2010 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:43:
[...]
Je kan het ook omdraaien? Waarom doe jij zo positief? Is dat je wanhopig vastklampen aan die laatste strohalm of welk doel denk je ermee te bereiken?

Nu.nl staat zeker niet pessimistisch bekend, ik zou ze eerder realistisch willen noemen.
Als je een andere mening bent toegedaan dan komen zeker niet dagelijks op Nu.nl.
Ditzelfde nieuws stond er 2 weken geleden ook al op. Toen zou de stad ook binnen een paar dagen vallen. Voorlopig zijn zo goed als al hun 'voorspellingen' enorm vertraagd of helemaal niet uitgekomen. Naar mijn idee is dat niet echt realistisch te noemen.

En ze hoeven echt niet te roepen dat Oekraine aan het winnen is, maar ze hoeven ook niet net te doen of het zo goed gaat met de russen en dat ze straks wel even de rest van Oekraine in gaan nemen. Pak daarbij de vele pro-russische propaganda die ze zonder enige controle overnemen en de vele artikelen die gewoon niet kloppen (kijk naar degene vandaag waarbij rusland dichter bij Izium zou komen :? ). Sorry, maar realistisch kan ik dat geheel gewoon niet noemen, het geeft eerder aan dat het heel slecht gesteld is met de echte journalistiek.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Operatie Droeftoeter

[...]

Nu.nl kijkt naar hele andere kaarten, die kijken naar die kaart van Severodonetsk, en zien dat veel van de Russen is. Dus staat het bijna op vallen, nog steeds.
Net zoals de Russen, sec, nog steeds een groot deel van Donetsk en Luhansk in handen hebben. En dus dicht bij hun doelen zijn, en dus al zo'n beetje gewonnen hebben.

Die kijken niet naar, oh ze schieten wel erg weinig op, oh Oekraïne biedt wel erg kranig weerstand. Of vragen zich af wat PaNATOmix in die drankjes van Oekraïne doet.

Veel Nederlandse kranten doen dat geloof ik niet. Maar ik sla sowieso de berichtgeving in de kranten over deze oorlog over.

Het is allemaal 'objectief', maar behoorlijk oppervlakkig.
[...]

Ik weet niet of je zijn post hebt gelezen en even een minuutje hebt bestudeerd. Maar volgens mij heeft Tyrunar een behoorlijke onderbouwing gegeven voor zijn mening. Een behoorlijk diepergaande onderbouwing dan nu.nl .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

nu.nl is een voorbeeld van een luie copy/paste dat de term "bron" niet waardig is. Die kennen het verschil tussen positieve of negatieve berichtgeving helemaal niet.

Als we eerlijk zijn, dan is er helemaal geen bron of filtering in onze streken die de kennis, vaardigheid en ervaring heeft om iets zinnigs over het nieuws uit Oekraïne kan zeggen.

Het eindigt snel in het buitenland, vooral bij de Amerikaanse oorlogsveteranen en ex-generaals die de NAVO in Oost-Europa gerund hadden (en in de Russische voorraden ingekeken hebben). De Amerikanen kunnen aan de toon van een kogel horen of het van hen wegvliegt of naar hen toevliegt.

Information warfare is ook een belangrijk gedeelte van de oorlog. De leugens, de oorlog op de verkeerde manier voorstellen,... maakt een verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 21-06-2022 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
redwing schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:54:
[...]

Ditzelfde nieuws stond er 2 weken geleden ook al op. Toen zou de stad ook binnen een paar dagen vallen. Voorlopig zijn zo goed als al hun 'voorspellingen' enorm vertraagd of helemaal niet uitgekomen. Naar mijn idee is dat niet echt realistisch te noemen.

En ze hoeven echt niet te roepen dat Oekraine aan het winnen is, maar ze hoeven ook niet net te doen of het zo goed gaat met de russen en dat ze straks wel even de rest van Oekraine in gaan nemen. Pak daarbij de vele pro-russische propaganda die ze zonder enige controle overnemen en de vele artikelen die gewoon niet kloppen (kijk naar degene vandaag waarbij rusland dichter bij Izium zou komen :? ). Sorry, maar realistisch kan ik dat geheel gewoon niet noemen, het geeft eerder aan dat het heel slecht gesteld is met de echte journalistiek.
NU.nl doet het ook veel met andere artikelen over andere onderwerpen/. Vaak als je twee minuten zelf even er naar zoekt zit het toch altijd ff anders. Het is niet dat ze liegen, maar ze vertellen, maar de helfvt van het gehele verhaal.

CaspianReport heeft een video gemaakt over een mogelijke manier hoe Rusland uit elkaar zou kunnen vallen door deze oorlog. Hij geeft wel aan dat het een mogelijkheid is.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

@rapture , dat zijn wel mooie verhalen over mensen die kunnen horen of een kogel van je wegvliegt of naar je toe vliegt.

Even voor mijn reality check: hoe snel denk je dat een kogel vliegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Indoubt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:30:
@rapture , dat zijn wel mooie verhalen over mensen die kunnen horen of een kogel van je wegvliegt of naar je toe vliegt.

Even voor mijn reality check: hoe snel denk je dat een kogel vliegt?
Rond 900 meter per seconde aanvangsnelheid afhankelijk van welke munitie, wapen,... en wie slim probeert te doen met supersonisch hoor je toch niet aankomen. Dopplereffect bestaat nog altijd.

o.a. bij bv Speak The Truth hoor je commentaar over kogels die wegvliegen, kogels die naar je toevliegt en dat zijn kogels die erg close zijn. Amerikaanse oorlogsveteranen weten wanneer iemand in de beelden z'n leven riskeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ok, je bedoeld het net wat anders als je omschrijft in je eerste post.

Deze grapjas is voorwaartse waarnemer geweest en niet onverdienstelijk schutter met van alles en nog wat.

Kogels en of granaten die overvliegen ja, die zijn echter allang voorbij voordat je ze hoort. Kan ook niet anders met een geluidssnelheid van ongeveer 330 m/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Inzet biologisch wapen door Oekraine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGzUOjBmMcSVpEZGh4MmUc98FQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2U61wv70UoIfHrI9dhPAasAi.png?f=user_large

Geen enkel plan overleeft het eerste contact met de tegenstander.
Dat ondervonden ook een handvol Russen in een dorpje in Zaporizhzhia-regio.
Ze hadden zich toegang verschaft tot een plaatselijk ziekenhuis als verblijfplaats en hadden voor de eigen veiligheid booby-traps neergelegd.
Allemaal prima.

But then...

<Ukrainian goat entered the chat>

Je verzint het niet, maar daarom doet de Oekraiense inlichtingendienst dat ook voor ons.
Blame it on the goat
In the temporarily occupied village of Kinski Razdory (Zaporizhzhia-region), 40 occupiers set up their base in the building of the local hospital. To re-enforce their security they had set up several mine traps on the perimeter of the building.
And then the goat showed up...

The animal from the local farm triggered several traps by moving chaotically. As the result of the chain of explosions, several Russian occupiers received injuries of various intensity, reports the Head Intelligence Bureau of Ukraine
Is het een brood aap geit? Of waargebeurd?
Waarschijnlijk zullen we het nooit weten, maar elke oorlog heeft vaak de raarste verhalen.
Zo ook de Russo-Oekraiense oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

misschien ben ik te positief, maar misschien komt dat ook omdat ik al te vaak heb gezien dat wat NU.nl zegt niet klopt.
En dat Ukraine het her en der toch echt langer volhoudt dan iedereen dacht. Vanaf dag 1.
Keer op keer worden we weer verrast.
Ja klopt, het is bloedig en de Russen hebben een overmacht. Dat weet iedereen.
Maar misschien kan je het ook zo stellen: waarom is Oekraine zo positief? Het is toch echt Oekraine die vol blijft houden in Severodonetsk, die al een tegenaanval heeft gedaan. Die het tweede sterkste leger (*kuch*) al langere tijd tegen blijft houden in Donbas.
Hoe lang is het geleden dat de doorbraak bij Popasna heeft plaatsgevonden? Sindsdien zijn ze nauwelijks een kilometer opgeschoven.

Is het positiviteit? Of een raar soort realisme?
Ik wist het wel als ik NU.nl was. Ik zou in mijn berichtgeving geen aannames doen met formuleringen als 'nu toch echt zo goed als verloren'.
Ik zou pas berichten dat de stad gevallen is als de stad ook echt gevallen is.
Want nu schemert er verkapte pro-Russische propaganda in door. En dat is mijns inziens nergens goed voor.
Als je dan al propaganda wil hanteren, pak dan de Oekraiense >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 07:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:36:
[...]

Ik zie wel meer van dit soort plaatjes de laatste week voorbij komen. Als die echt kloppen is het geen 10:1 wat artillerie betreft, iig niet wat effectiviteit betreft. Dan is het eerder aardig gelijk op, al is het natuurlijk lastig te bepalen wat er precies geraakt wordt.

Ik vind het raar, aangezien je zou verwachten dat rusland met artillerie toch duidelijk nog het voordeel zou moeten hebben. Maar het zou wel goed zijn als de verhoudingen nu al zo liggen en ook beter verklaren waarom de opmars zo traag gaat.
daarom zou ik eigenlijk wel graag willen weten wat die stipjes inhouden.
Zijn het kampvuren? Locaties die in de fik gestoken zijn door de Russen? Ik moet nog even de satelliet erbij pakken om te kijken wat daar de afgelopen 2 jaar op de foto is gezet qua omgeving/locatie.

Zijn het vuurmonden van Russische artillerie? Zo ja, dan is dat wel weer die 20:1 ofzo.
Brandjes veroorzaakt door RF MLRS tijdens lanceringen?
Munitieopslag in de fik? Brandende wrakken door artillerie/luchtaanval door UA?
Of voor de rest onschuldige wildfires zoals een tijd terug ook ten zuidwesten van Kherson?

Ik moet me ook nog steeds inlezen op de fire map, hoe eea te duiden.
Tenzij iemand het antwoord al kant en klaar heeft.

EDIT: een voorbeeld... wat brandt hier? Militaire basis? Mooi wegennet in het bos... Of 'gewoon' een bosbrand vanwege 'whatever'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxdvlX6WqqWoulPotfwGft09ZTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0pPZnomf2ANZaF5zCBt2sSJj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbaFJEQ4G2avc_5NtDqZfLAOj-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wWPcppiBowfpQFttogeA8JSx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF7LNW6-ZadcLee1XWWl--2G0Zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tC0HpdOYBnWLnmaWX9Sz2gMV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1ZiejD0AJfrvHEzeanXibzU9jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fxqb1FqHNNXK2LLBAiXWMYxb.png?f=fotoalbum_large

Onderstaande Twitter-draad vindt dat het bosbranden zijn:

https://twitter.com/COREB...tatus/1538917269249589252

En dat is de uitdaging: hoe kom je er achter wat wat is?
Niet alles wordt gepubliceerd qua aanval oid.
En zijn het dan allemaal bosbranden? En wat is de oorzaak van de bosbranden?

Houdt het allemaal spannend :*)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Laatst online: 16:40
Alpina schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:57:

Verder ga ik er wel gewoon van uit dat het niet zover komt of dat de kans even groot is als een (komeet) inslagwinter. Van beide zullen we hopelijk niet teveel mee krijgen :)
iets met: Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Vanuit westers ratio denken is het niet voor te stellen idd, Het enige wat we kunnen doen is hopen dat ze in Moskou en Pyongyang net zo denken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:30:
[...]

iets met: Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Vanuit westers ratio denken is het niet voor te stellen idd, Het enige wat we kunnen doen is hopen dat ze in Moskou en Pyongyang net zo denken.
Hoeveel inzetbare kernwapens denk je dat Rusland heeft?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nst6ldr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:59:
[...]

Hoeveel inzetbare kernwapens denk je dat Rusland heeft?
geen idee, jij wel?

anyways alles meer dan 0 is een probleem.

aanvulling:
heb hier ook geen idee wat jouw vraag met mijn opmerking te maken heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 21-06-2022 09:16 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tens schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:00:
[...]

geen idee, jij wel?

anyways alles meer dan 0 is een probleem.
Alright, neem maar aan dat het bij lange na niet de aantallen zijn die ze zelf aangeven.

Dat wetende, had je al eens overwogen wat afzijdig/onverschillig afwachten voor gevolg heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nst6ldr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Alright, neem maar aan dat het bij lange na niet de aantallen zijn die ze zelf aangeven.

Dat wetende, had je al eens overwogen wat afzijdig/onverschillig afwachten voor gevolg heeft?
zal, net als het aantal inzetbare tanks. (overigens komen nog steeds treinladingen RU tanks richting UA)
Begrijp de vraag niet, wat moet ik afwachten?

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 21-06-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

nst6ldr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Ze gaan steeds meer kernwapens inzetbaar maken en worden een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

rapture schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Ze gaan steeds meer kernwapens inzetbaar maken en worden een groter probleem.
Als ze de tijd wordt gegund wel ja, maar zo snel gaat dat niet. Daar komt bij dat er spullen voor benodigd zijn die ze zelf niet kunnen vervaardigen, en de kosten om het hele proces te opnieuw te doorlopen ook niet kunnen opbrengen. Iedereen die eens kritisch naar het uitgiftepatroon van de Russische krijgsmacht en capaciteiten van hun industrie kijkt, en dat combineert met de haast spastische berichtgeving over het in paraatheid brengen van de nucleaire macht, weet genoeg.
Tens schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:04:
[...]

zal, net als het aantal inzetbare tanks. (overigens komen nog steeds treinladingen RU tanks richting UA)
Begrijp de vraag niet, wat moet ik afwachten?
Tanks vergen nog geen fractie van de onderhoud die kernwapens nodig hebben, dus die vergelijking doen we maar even niet.

Ik stel de vraag omdat er - inmiddels volgens traditie in dit topic - weer wordt aangestuurd op een angstvallig stilstaan bij (twijfelachtige) capaciteiten, wat geen ander nut kan dienen dan sentiment vergiftigen. Wat mij betreft zou de regel "geen ongefundeerde speculaties over WWIII" inmiddels bijgewerkt kunnen worden naar deze terugkerende dooddoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
nst6ldr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Als ze de tijd wordt gegund wel ja, maar zo snel gaat dat niet. Daar komt bij dat er spullen voor benodigd zijn die ze zelf niet kunnen vervaardigen, en de kosten om het hele proces te opnieuw te doorlopen ook niet kunnen opbrengen. Iedereen die eens kritisch naar het uitgiftepatroon van de Russische krijgsmacht en capaciteiten van hun industrie kijkt, en dat combineert met de haast spastische berichtgeving over het in paraatheid brengen van de nucleaire macht, weet genoeg.

[...]

Tanks vergen nog geen fractie van de onderhoud die kernwapens nodig hebben, dus die vergelijking doen we maar even niet.

Ik stel de vraag omdat er - inmiddels volgens traditie in dit topic - weer wordt aangestuurd op een angstvallig stilstaan bij (twijfelachtige) capaciteiten, wat geen ander nut kan dienen dan sentiment vergiftigen. Wat mij betreft zou de regel "geen ongefundeerde speculaties over WWIII" inmiddels bijgewerkt kunnen worden naar deze terugkerende dooddoener.
sorry, maar ik zie weer geen verband tussen mijn opmerking en de jouwe, en laat het hier verder bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
nst6ldr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:15:
[...]

[...]

Waarbij je vooral moet bedenken dat wat er gestuurt wordt nog steeds ouder en ouder wordt. Oftewel het meeste wat ze nu sturen zijn oude tanks uit opslag die ze weer aan de praat proberen te krijgen. Ook daar is het dus niet echt goed gesteld met het onderhoud.
Belangrijskste punt hierbij is dat het wat kernwapens betreft geen bal uitmaakt hoeveel ze er hebben en wat de staat er van is. Als van het hele arsenaal er 20 goed onderhouden en per direct in te zetten zijn, heb je al een enorm probleem. Dus ook al ga je er van uit dat het aantal daadwerkelijk inzetbare aantal heel laag ligt, kun je daar alsnog niet omheen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

redwing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Waarbij je vooral moet bedenken dat wat er gestuurt wordt nog steeds ouder en ouder wordt. Oftewel het meeste wat ze nu sturen zijn oude tanks uit opslag die ze weer aan de praat proberen te krijgen. Ook daar is het dus niet echt goed gesteld met het onderhoud.

[...]

Belangrijskste punt hierbij is dat het wat kernwapens betreft geen bal uitmaakt hoeveel ze er hebben en wat de staat er van is. Als van het hele arsenaal er 20 goed onderhouden en per direct in te zetten zijn, heb je al een enorm probleem. Dus ook al ga je er van uit dat het aantal daadwerkelijk inzetbare aantal heel laag ligt, kun je daar alsnog niet omheen.
Wat @nst6ldr wel terecht opmerkt is dat die discussie (en bijkomende angst) over kernwapens elke zoveel dagen weer voorbij komt, terwijl er geen reden is om aan te nemen dat ze gebruikt gaan worden. Ik ben het overigens met je eens dat er maar een paar nodig zijn om flinke ellende te veroorzaken, al wordt er maar eentje ingezet, dan leidt dat al tot een serieuze escalatie en verdere gevolgen op geopolitiek vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

A Russian Admiral Grigorovich class frigate sortied from Sevastopol today
https://twitter.com/Osint...tatus/1539005384345673730

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2FlHeMxuYeGRBCPsUVUpogp_Ps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OmbqnA3m7uv9XiUgJYUtm5gK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEVlKp8yfLNKMH31z74bi8L983Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Yc2BWQ4KMOgw8HgYpcTPghR.png?f=user_large

Bring forth the Harpoons/Neptunes! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu-U9KxrxupP4ACsCONZECPwe4A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n14Yg3BcR6VfKiuKChhxiOdl.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
redwing schreef op maandag 20 juni 2022 @ 23:36:
[...]

Dat stukje is toch ook al een aantal weken zo goed als onverandert? Volgens nu is heel Oekraine vorige week al volledig veroverd. Ik houd wel van het simpele nieuws om even snel bij te lezen, maar over Oekraine slaan ze de plank echt al maanden volledig mis

[...]
Ze praten duidelijk anderen na (mogelijk inderdaad analyse van leger VK).

Wel is het zo dat ten zuiden van Sievierdonetsk een aantal dorpen zijn gevallen, en dat enkele elementen van Oekraïne dreigen te worden ingesloten (in ieder geval 1 ten zuiden, en 1 in Sievierdonetsk zelf). Plus de weg naar Sievierdonetsk vanuit het zuiden daarbij ook. Maar we weten het eigenlijk gewoonweg niet.

Het noemen van 'bij Izyum' terwijl het werkelijk dichter bij een andere grote stad ligt vind ik tenenkrommend. En deze keer kunnen ze zich niet verschuilen achter oblast. Ook Rob van STT had het over 'bij Izyum'.

Ik denk dat de pageviews tegen aan het vallen zijn. Dan gaat men er ook minder aandacht aan besteden, minder resources/geld erheen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Even een kanttekening: bij een beperkte inzet van kernwapens in een wereld die op z'n zachtst gezegd behoorlijk alert is, is de kans op onderscheppen meer dan redelijk. Al had Rusland het arsenaal wat ze aangeeft te hebben, dan was er sprake van verzadiging. Maar met hun daadwerkelijke aantallen en voldoende dekking op de oceaan (wat met hedendaagse sensoren helemaal niet lastig is - alleen de VS zou dit al kunnen bewerkstelligen), is er een goede kans dat de ellende uberhaubt niet gaat plaatsvinden.

De andere kan van het verhaal is dat besluiteloosheid juist zorgt voor tijd en ruimte om een dergelijke aanval te coordineren, al dan niet de verdediging van NATO te mitigeren. Zo heeft dat bijvoorbeeld al gezorgd voor voldoende tijd om de onderzeeboten in stelling te brengen, die tijd krijgen we niet meer terug.

Dat je de vijand tijd en ruimte moet geven om fouten te maken (initiële invasie) betekent niet dat je alle opeenvolgende gelegenheid die zich voordoet niet moet aangrijpen. Het feit dat we een proxy oorlog voeren is maar een klein deel van het verhaal, voor Rusland is het slechts deel van een strategie met beoogde doelen. Daar valt een hoop uit af te leiden.

Maar - stel ik ben een leek op gebied van ballistische wapens en defensie en schuif alles terzijde - hoe vaak moet ik nog gaan lezen dat papa Poetin misschien wel boos word en kernwapens gaat gooien? Defacto betekent dat we eigenlijk geen grondgebied hebben, want artikel 5 is dan ook geen reet waard. De kracht achter de strategie van Rusland - zowel in informatieoorlog als conventionele - is dat ze onder een sluier van onduidelijkheid het initiatief pakken. Een beetje als een pestkop die de grens opzoekt en vervolgens oprekt. Voorbeeldje uit 2014.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Emryte schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 00:44:
[...]

NU.nl doet het ook veel met andere artikelen over andere onderwerpen/. Vaak als je twee minuten zelf even er naar zoekt zit het toch altijd ff anders. Het is niet dat ze liegen, maar ze vertellen, maar de helfvt van het gehele verhaal.
Ja, als je verstand hebt over een onderwerp en je leest hierover in de media dan valt het soms op dat men fouten maakt (soms kleintjes, soms grote). Dan ga je je afvragen of en in hoeverre dat geldt voor onderwerpen waar jij geen verstand van hebt, maar wel klakkeloos over leest. Dit effect heeft ook een naam, al weet ik even zo gauw niet meer welke (niet 'de beste stuurlui staan aan wal' :+)

Ik kom eigenlijk tot de conclusie dat ik zo'n advertentie-based website links moet laten liggen maar gewoon netjes moet betalen voor nieuws. Mijn vrouw heeft een jaarabonnement op een krant, en ik kan hier ook op inloggen op mijn smartphone. In hun app staan tussen de artikelen door advertenties (terwijl ik betaal; bij nu.nl betaal ik niet maar blokkeer ik advertenties), ik krijg pushberichten waar ik vervolgens 'geen toegang toe heb' (push het dan niet), en ik krijg aardig wat pushberichten. Gezien ze onderdeel van DPG zijn, doen ze ook aan tracking want alleen T.net doet dat niet meer. Een paar dagen geleden wel een aardig artikel gelezen mbt de oorlog (geen idee hoe ik het dan link). Ook niet alles hoeft bevredigend te zijn, het signal to noise ratio moet gewoon goed genoeg zijn (zelfde mbt Plus op T.net). Ik weet nog niet wat ik er van moet denken... misschien moet ik de app niet gebruiken maar de website.

Iemand hier toevallig ervaring mbt AD en Oekraïne? Hoe is de kwaliteit mbt dit onderwerp aldaar volgens jou?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26

Fanta

FordPerformance™️

Jerie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Iemand hier toevallig ervaring mbt AD en Oekraïne? Hoe is de kwaliteit mbt dit onderwerp aldaar volgens jou?
AD is wat mij betreft niet veel beter dan de Telegraaf. Sensatie media.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Ze praten duidelijk anderen na (mogelijk inderdaad analyse van leger VK).

Wel is het zo dat ten zuiden van Sievierdonetsk een aantal dorpen zijn gevallen, en dat enkele elementen van Oekraïne dreigen te worden ingesloten (in ieder geval 1 ten zuiden, en 1 in Sievierdonetsk zelf). Plus de weg naar Sievierdonetsk vanuit het zuiden daarbij ook. Maar we weten het eigenlijk gewoonweg niet.

Het noemen van 'bij Izyum' terwijl het werkelijk dichter bij een andere grote stad ligt vind ik tenenkrommend. En deze keer kunnen ze zich niet verschuilen achter oblast. Ook Rob van STT had het over 'bij Izyum'.

Ik denk dat de pageviews tegen aan het vallen zijn. Dan gaat men er ook minder aandacht aan besteden, minder resources/geld erheen.
Heel simpel ziet het er daar ook niet goed uit voor Oekraine, punt is vooral dat ze deze boodschap al weken roepen. En tuurlijk zullen ze een keer gelijk gaan krijgen, maar ik zou verwachten dat zo'n bericht pas geplaatst wordt als het echt nijpend wordt. Dus als dit vandaag de 1e melding hiervan was geweest had ik er niet zo'n probleem in gezien, maar dit artikel is al 5 keer met net iets andere bewoording voorbij gekomen.

Tja, en met dat Izyum kunnen ze zich nergens achter verschuilen. Noemen dat een plaats die al ingenomen is door de russen nu bedreigd wordt is echt een enorme flater.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
nst6ldr schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:34:
[...]
Even een kanttekening: bij een beperkte inzet van kernwapens in een wereld die op z'n zachtst gezegd behoorlijk alert is, is de kans op onderscheppen meer dan redelijk. Al had Rusland het arsenaal wat ze aangeeft te hebben, dan was er sprake van verzadiging. Maar met hun daadwerkelijke aantallen en voldoende dekking op de oceaan (wat met hedendaagse sensoren helemaal niet lastig is - alleen de VS zou dit al kunnen bewerkstelligen), is er een goede kans dat de ellende uberhaubt niet gaat plaatsvinden.
Probleem hierbij is dat het onderhoud van de raketten nog best te doen is. En je kunt niet bij lancering zien welke wel/niet gevaarlijk zijn. En ik verwacht dat ze best honderden raketten de lucht in krijgen. En die ga je nooit allemaal onderscheppen.
De andere kan van het verhaal is dat besluiteloosheid juist zorgt voor tijd en ruimte om een dergelijke aanval te coordineren, al dan niet de verdediging van NATO te mitigeren. Zo heeft dat bijvoorbeeld al gezorgd voor voldoende tijd om de onderzeeboten in stelling te brengen, die tijd krijgen we niet meer terug.
Klopt, aan de andere kant zullen die standaard al aardig in de buurt liggen van waar ze moeten liggen. Wel vraag ik me daarbij altijd af hoeveel de US precies weet. De laatste keren dat er russische duikboten in problemen kwamen, waren het de Amerikanen die de meeste info hadden.
Dat je de vijand tijd en ruimte moet geven om fouten te maken (initiële invasie) betekent niet dat je alle opeenvolgende gelegenheid die zich voordoet niet moet aangrijpen. Het feit dat we een proxy oorlog voeren is maar een klein deel van het verhaal, voor Rusland is het slechts deel van een strategie met beoogde doelen. Daar valt een hoop uit af te leiden.

Maar - stel ik ben een leek op gebied van ballistische wapens en defensie en schuif alles terzijde - hoe vaak moet ik nog gaan lezen dat papa Poetin misschien wel boos word en kernwapens gaat gooien? Defacto betekent dat we eigenlijk geen grondgebied hebben, want artikel 5 is dan ook geen reet waard. De kracht achter de strategie van Rusland - zowel in informatieoorlog als conventionele - is dat ze onder een sluier van onduidelijkheid het initiatief pakken. Een beetje als een pestkop die de grens opzoekt en vervolgens oprekt. Voorbeeldje uit 2014.
Klopt, en gelukkig wordt er zeker door de VS wel duidelijk gemaakt dat er grenzen zijn en als ze daar overheen gaan er grote problemen terug komen. Maar die dreiging moet inderdaad niet de reden zijn om maar niets te doen.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Love is all you need

Er zijn inmiddels voldoende verhalen bekend over mensen die getrouwd zijn na elkaar ontmoet te hebben o.a. aan het front. Of vervroegd getrouwd vanwege de oorlog.

Een greep uit de grabbelton:

Hoe was jouw huwelijksreis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzKqkFjm83Hz-n_IPH3vqz6wzCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PgxCDEvGAtIX1EGEXv6Zsco9.png?f=fotoalbum_large

Yaryna (21) en Sviatoslav (24) zouden in mei 2022 gaan trouwen, maar Putin gooide roet in het eten.
Dus haalden ze de datum naar voren en trouwden in de begindagen van de invasie, alvorens samen naar het front te gaan.

Liefde overwint alles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1wuR41hm__N25vGqLkYa-K_3eA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jAiQQUmkvVsgAliUWoKRwCij.png?f=user_large

Verpleegster Oksana Balandina verloor beide benen en vier vingers aan een hand tijdens een explosie van een mijn.
Het weerhield Viktor Vasylyev er niet van om met haar te trouwen.
De eerste dans:

'Schat, hoe was jouw dag?'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cenQBe1yGa9Notdtizwhnxn52yA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fu1sXS9i0WHHflAhJ08kinAt.png?f=user_large

Hij is een verkenner in het leger met callsign 'Cat'.
Zij was kledingontwerper. En nu sniper 'Belka' (squirell)
Het inmiddels getrouwde stel vecht nu als scout/sniper duo samen aan het front.
Na de oorlog willen de kat en de eekhoorn tenminste twee kinderen adopteren.

Oekraiense trouwjurk versie 2022

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BguFJ8FJy_ZIVLqzo5MZJIRVtv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5AsUhk2Cy7XakxwSiRc1s4N0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:31:
[...]
misschien ben ik te positief, maar misschien komt dat ook omdat ik al te vaak heb gezien dat wat NU.nl zegt niet klopt.
En dat Ukraine het her en der toch echt langer volhoudt dan iedereen dacht. Vanaf dag 1.
Keer op keer worden we weer verrast.
Ja klopt, het is bloedig en de Russen hebben een overmacht. Dat weet iedereen.
Maar misschien kan je het ook zo stellen: waarom is Oekraine zo positief? Het is toch echt Oekraine die vol blijft houden in Severodonetsk, die al een tegenaanval heeft gedaan. Die het tweede sterkste leger (*kuch*) al langere tijd tegen blijft houden in Donbas.
Hoe lang is het geleden dat de doorbraak bij Popasna heeft plaatsgevonden? Sindsdien zijn ze nauwelijks een kilometer opgeschoven.
De strategie is lopende weg veranderd.
Rusland kiest nu bewust voor omsingelen en platbomarderen.
Dat deden ze eerder in Mariupol en nu weer bij Severodonetsk. En niet zonder succes.
Het is geen toeval dat de laatste mensen zich nu weer in een fabriek bevinden.

Dat maakt het ook bijzonder dat je stelt dat ze het zolang volhouden en dat het zo langzaam gaat.
Lijkt me vrij logisch. Russen hebben geen haast meer, het oosten gaat toch wel in hun handen vallen.

De lobby voor steeds zwaardere wapens toont aan dat Oekraine klem zit.
Ook qua manschappen, deze week was in het nieuws dat de huurlingen er geen trek meer in hadden en wegliepen omdat ze anders krijgsgevangen genomen zouden worden.

Alle seizoen staan op rood maar jij ziet kennelijk nog licht aan het einde van de tunnel. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweaker2010 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:13:
[...]

De strategie is lopende weg veranderd.
Rusland kiest nu bewust voor omsingelen en platbomarderen.
Dat deden ze eerder in Mariupol en nu weer bij Severodonetsk. En niet zonder succes.
Het is geen toeval dat de laatste mensen zich nu weer in een fabriek bevinden.

Dat maakt het ook bijzonder dat je stelt dat ze het zolang volhouden en dat het zo langzaam gaat.
Lijkt me vrij logisch. Russen hebben geen haast meer, het oosten gaat toch wel in hun handen vallen.

De lobby voor steeds zwaardere wapens toont aan dat Oekraine klem zit.
Ook qua manschappen, deze week was in het nieuws dat de huurlingen er geen trek meer in hadden en wegliepen omdat ze anders krijgsgevangen genomen zouden worden.

Alle seizoen staan op rood maar jij ziet kennelijk nog licht aan het einde van de tunnel. :o
als ze geen haast hebben, waarom sturen ze dan nieuwe rekruten zonder training direct naar het front? Als ze toch geen haast hebben?

Er is licht aan het eind van de tunnel. Oekraine kan dit winnen met zware wapens. Daarmee vegen ze de Russen het land uit. Dat is een feit. De Russen hebben veel vuurkracht maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:15:
[...]
Er is licht aan het eind van de tunnel. Oekraine kan dit winnen met zware wapens. Daarmee vegen ze de Russen het land uit. Dat is een feit. De Russen hebben veel vuurkracht maar meer ook niet.
Weer wishfull thinking denk ik, maar dit is sinds 2014 aan de gang en niet pas sinds 2022.
De Krim zitten de Russen ook vrij stevig. En in de donbas hebben de separatisten het voor het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
Misschien dat ze Kherson en wat flanken van de Donbass kunnen heroveren, maar daar houdt het wel op.
Het duurt te lang, de Russificatie van de veroverde gebieden gebeurd in rap tempo.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tweaker2010 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Weer wishfull thinking denk ik, maar dit is sinds 2014 aan de gang en niet pas sinds 2022.
De Krim zitten de Russen ook vrij stevig. En in de donbas hebben de separatisten het voor het zeggen.
sinds 2014 is er heel veel veranderd in het Oekraiense leger... just saying...
en er is ook heel veel gebeurd sinds 24 februari dit jaar... kan zijn dat het je niet gemerkt hebt maar het is geen 2014 meer.

Al was het maar omdat ze in 2014 geen westerse training hadden, en geen Javelins en NLAW's.
Sinds 2014 hebben ze westerse training gehad, zijn heel burgers/reservisten ervaren geworden middels rotaties in de Donbas.
En sowieso sinds februari hebben ze vliegtuigladingen middelen gekregen, van helmen en scherfvesten tot anti-tank wapens en westerse artillerie en voertuigen.
Nee, het is nog niet genoeg om de Russen het land uit te jagen, daarvoor hebben ze dus al die extra zware wapens nodig. Maar de Russen zijn tegengehouden, hebben het tempo van een slak, en dat is niet omdat ze geen haast hebben... of dacht je van wel?

De Russen zijn 30% van hun leger kwijt. Minimaal. Liggen ze niet wakker van, dat is waar, maar het is niet omdat ze geen haast hebben maar omdat Oekraine terugschiet....
UA is de helft van hun leger kwijt in elk geval qua materieel, maar hun bevolking is gemobiliseerd.
Enige wat ze nodig hebben is massa's zware wapens en dan fixen ze het wel. Dat lukt ze nu niet, omdat ze die wapens niet hebben...
maar UA krijgt nieuwe modernere wapens, RF kan alleen uit eigen roestige magazijnen putten qua versterkingen/vervanging.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Misschien dat ze Kherson en wat flanken van de Donbass kunnen heroveren, maar daar houdt het wel op.
Het duurt te lang, de Russificatie van de veroverde gebieden gebeurd in rap tempo.
Russificatie mislukt. Jeugd die op school andere les krijgen trappen er niet in.
En als UA weer terug is in de regio is die Russificatie zo weer terug gedraaid. Want de meeste mensen zitten niet op de Russen te wachten. En ook vele die eerst wel pro-Russisch waren zijn daar wel van terug gekomen.
Het zijn Oekraieners in eerste plaats, geen Russen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:42

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

als ze geen haast hebben, waarom sturen ze dan nieuwe rekruten zonder training direct naar het front? Als ze toch geen haast hebben?
Als in letterlijk "zonder training"? Want de Russische training schijnt van wat ik lees nou niet echt volledig te zijn.
tweaker2010 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Om een land te veroveren moet je mensen veroveren.
Om mensen te veroveren moet je hun hart veroveren.

Bij de Krim had Rusland voorafgaand aan de bezetting een behoorlijk succesvolle campagne waardoor ze de harten veroverd hadden. Oekraïne kon dat niet terug winnen zonder grote verliezen (en toen was het idee nog dat ze geen/minimaal wapens moesten hebben).

Met de andere regios heeft de verovering meer plaats gevonden met overmacht van geweld, hoewel andere partijen het daar nu voor het zeggen hebben zij onvoldoende steun van het volk.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:22:
Jeugd die op school andere les krijgen trappen er niet in.
Veel oorspronkelijke bewoners zijn gevlucht en/of 'gefiltreerd', nieuwe bewoners uit Rusland worden aangevoerd. Geef het een half jaar en het is net zo kansloos als De Krim, Donetsk of Luhansk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Veel oorspronkelijke bewoners zijn gevlucht en/of 'gefiltreerd', nieuwe bewoners uit Rusland worden aangevoerd. Geef het een half jaar en het is net zo kansloos als De Krim, Donetsk of Luhansk.
die mensen hebben hun weg kunnen vinden naar Kherson toe. Met hetzelfde gemak kunnen ze ook weer terug naar waar ze vandaan kwamen. Niet Oekraine's probleem namelijk. Als ze er problemen mee hebben kunnen ze uithuilen in Moskou.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DevWouter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Als in letterlijk "zonder training"? Want de Russische training schijnt van wat ik lees nou niet echt volledig te zijn.
sterker nog, sommigen zouden hebben gereageerd op een vacature die niets met de speciale militaire operatie te maken had, maar guess what... hup naar het front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 15:51

servies

Veni Vidi Servici

hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Ze worden tegen die tijd gewoon hardhandig verwijderd door Ukraïne. Oprotten en terug naar Rusland. En ik heb tegen die tijd geen medelijden met ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:24:
[...]

[...]
De Tsjetsjenen en Russen die naar Kadyrovs schooltje gestuurd worden schijnen nog redelijke training te krijgen.

https://bbc.global.ssl.fastly.net/russian/features-61848550

Maar ook dit is inmiddels ingekort van tien dagen naar een week.
The preparation of Aleksey and his colleagues (about 200 people in total) for departure to Ukraine lasted 10 days. He arrived in Gudermes in early May, and already on May 15 he was on the front line in the Luhansk region of Ukraine. At the end of May, the training period for volunteers in Gudermes was shortened, now it lasts only a week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:21:
[...]

En wat maakt dat uit? Jammer voor de bewoners natuurlijk, maar je kunt die russen er net zo hard weer uittrappen. Zelfs de Krim kun je nog terughalen, leegschuiven en de eerdere bewoners er weer neerzetten. Die russificatie is lastig voor het heropbouwen, maar het maakt weinig verschil voor het al dan niet terugveroveren.

[removed]

Pagina: 1 ... 241 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: