Dit viel mij op omdat het in het straatje valt van wat ik had verwacht aan het begin van de oorlog. Voor het eerst in tijden dat ik een pessimistischer geluid tegen kom in het nieuws (kan ook aan mij liggen?):
Voor velen kwam het als een verrassing, zelfs een schok. Oekraïne leek tijden aan de winnende hand in de oorlog met Rusland, maar plotseling lijkt er sprake van een kentering aan de randen van Europa. Verrast president Vladimir Poetin de wereld met een nieuwe tactiek, of een gouden greep?
Nee, is Patrick Bolder resoluut. De defensie-expert, verbonden aan The Hague Centre for Strategic Studies (HCSS), vindt helemaal niet dat er abrupt iets is veranderd in de gewapende strijd in het oosten van ons continent.
Wensdenken
„We hebben aan wensdenken gedaan”, is zijn glasheldere boodschap. „We hebben ons blindgestaard op de Oekraïense successen, en zagen niet wat er verder gebeurde in het land. Dat is begrijpelijk, want Oekraïne is de underdog in deze oorlog, het land dat een invasie te verwerken kreeg. We keken vooral naar Kiev en Charkov, maar veel minder naar gebieden in het zuiden en oosten van de Donbas en bij de ingang van de Krim. De Russen konden vanuit die punten uitbreiden. Kijk maar naar wat er in Marioepol is gebeurd en nóg gebeurt.”
...
„Oekraïne is nooit aan de winnende hand geweest”, zegt defensie-expert Peter Wijninga. „Het land heeft zich heel goed verdedigd, maar Moskou is zijn buren nog steeds veruit de baas, in mensen én in middelen. Rusland heeft veel fouten gemaakt in het begin van de oorlog, maar is in staat zich te herpakken, zoals dat in de geschiedenis vaker is gebeurd. De Russische strijdkrachten blijven aanvallen, waardoor ze steeds meer successen kunnen boeken. Dat zie je onder andere in Severodonetsk. President Zelenski heeft gezegd dat die stad de sleutel tot de Donbas is. Die hebben de Russen dan in handen.”
Het zou erop neerkomen dat Poetin de macht heeft gegrepen in ongeveer een vijfde van het hele land. „Dan is het de vraag of hij dat voldoende vindt, of dat hij meer wil”, blikt Wijninga vooruit.
[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2022 14:56 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.