De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 239 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.246 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
Dit viel mij op omdat het in het straatje valt van wat ik had verwacht aan het begin van de oorlog. Voor het eerst in tijden dat ik een pessimistischer geluid tegen kom in het nieuws (kan ook aan mij liggen?):
Voor velen kwam het als een verrassing, zelfs een schok. Oekraïne leek tijden aan de winnende hand in de oorlog met Rusland, maar plotseling lijkt er sprake van een kentering aan de randen van Europa. Verrast president Vladimir Poetin de wereld met een nieuwe tactiek, of een gouden greep?

Nee, is Patrick Bolder resoluut. De defensie-expert, verbonden aan The Hague Centre for Strategic Studies (HCSS), vindt helemaal niet dat er abrupt iets is veranderd in de gewapende strijd in het oosten van ons continent.

Wensdenken
„We hebben aan wensdenken gedaan”, is zijn glasheldere boodschap. „We hebben ons blindgestaard op de Oekraïense successen, en zagen niet wat er verder gebeurde in het land. Dat is begrijpelijk, want Oekraïne is de underdog in deze oorlog, het land dat een invasie te verwerken kreeg. We keken vooral naar Kiev en Charkov, maar veel minder naar gebieden in het zuiden en oosten van de Donbas en bij de ingang van de Krim. De Russen konden vanuit die punten uitbreiden. Kijk maar naar wat er in Marioepol is gebeurd en nóg gebeurt.”

...

„Oekraïne is nooit aan de winnende hand geweest”, zegt defensie-expert Peter Wijninga. „Het land heeft zich heel goed verdedigd, maar Moskou is zijn buren nog steeds veruit de baas, in mensen én in middelen. Rusland heeft veel fouten gemaakt in het begin van de oorlog, maar is in staat zich te herpakken, zoals dat in de geschiedenis vaker is gebeurd. De Russische strijdkrachten blijven aanvallen, waardoor ze steeds meer successen kunnen boeken. Dat zie je onder andere in Severodonetsk. President Zelenski heeft gezegd dat die stad de sleutel tot de Donbas is. Die hebben de Russen dan in handen.”

Het zou erop neerkomen dat Poetin de macht heeft gegrepen in ongeveer een vijfde van het hele land. „Dan is het de vraag of hij dat voldoende vindt, of dat hij meer wil”, blikt Wijninga vooruit.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2022 14:56 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:23
sdk1985 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:56:
Dit viel mij op omdat het in het straatje valt van wat ik had verwacht aan het begin van de oorlog. Voor het eerst in tijden dat ik een pessimistischer geluid tegen kom in het nieuws (kan ook aan mij liggen?):

[...]
Ik hoor deze week ook steeds; "We zijn te optimistisch", maar waar komt dat dan vandaan? We zijn blij met de successen met het vertrek van de Russen in het Noorden en bij Kharkiv. Daarbij is toch altijd de kanttekening over het zuiden en Donbas geplaatst?
Overigens slaat zeggen dat Rusland aan de winnende hand is ook weer nergens op.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Verwijderd

ik gooi het even in de groep.

Ik vind het wel leuk om een breed scala aan nieuws te volgen mbt 'oorlog in Oekraine'.
Heb ook altijd voor mijzelf de rubriek 'Mens & dier'. Soms deel in willekeurige berichten met familie en vrienden, als een soort 'grabbelton-bericht van de dag'. Elke keer net even iets anders qua inhoud/thema.
Is er alhier interesse om daar ook wat van mee te krijgen als we dat posten? (veel lezers/lurkers hier die zelf niet actief de info opzoeken maar het bijv. hier meepikken dus een open vraag aan het publiek)

Niet perse als 'propaganda' maar gewoon voor het algehele beeld. Het zijn niet alleen maar kaartjes en stukjes tekst. Het is een levende wereld met grote impact. Uiteraard geen grafisch materiaal qua schokkende beelden.

Thema's als 'why we fight' (ouders beiden naar het front maar gaan op de foto met hun kind).
Of medische operatie op gewonde dieren in het kader van 'we don't leave ours behind'.

Dier
Dieren vinden oorlog ook niet leuk. Niet alleen hier in Nederland met vuurwerk maar ook 'in het eggie.
Harde knallen, en erger.
Deze hertjes liggen met de oren plat, verstijfd van angst. Arme beestjes :'(

Mens:
Deze week was er nog een kort filmpje van een jongetje dat z'n fiets neergooit en z'n vader (?) omhelst, die terug kwam van het front.

Of onderstaand, even drie tegelijk... maar goed meestal houd ik het bij 1 willekeurige per dag, om het gedoseerd te houden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kasFAr1vPt9uUmIgNJdTA5Ui4iI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T6qdcETf3V3T6BJISbDuB0GW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erplFF9eY-k4Km5bVMSnKlNSgsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdWj6stbgeTswFEh3SYy0SlD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikMLqLYH-LOwt3VFyii8IkjoVeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgxAYXfKEQgEPGCYKGzFv61P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-09 09:22

bloody

0.000 KB!!

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:09:

Ik vind het wel leuk om een breed scala aan nieuws te volgen mbt 'oorlog in Oekraine'.
Heb ook altijd voor mijzelf de rubriek 'Mens & dier'. Soms deel in willekeurige berichten met familie en vrienden, als een soort 'grabbelton-bericht van de dag'. Elke keer net even iets anders qua inhoud/thema.
Is er alhier interesse om daar ook wat van mee te krijgen als we dat posten? (veel lezers/lurkers hier die zelf niet actief de info opzoeken maar het bijv. hier meepikken dus een open vraag aan het publiek)
Zeker! Vooral nu er niet zoveel ontwikkelingen aan het front zijn, lijkt dit helemaal goed.

nope

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:25
@Verwijderd mensen zonder hart beweren dat het emotionele chantage is - dit soort beelden. Voor mij is het de exacte reden waarom we meer en sneller moeten doen - omdat het helemaal niets met chantage maar met menselijkheid te maken heeft. Dus +1 voor je initiatief.

Oorlog verwordt snel een excel-sheet van calculaties, kanonnen vs mensen, vs km's aan front - terwijl elke dag je leest dat er weer burgers zijn gedood.

Mijn dochter nam het van de week op voor Russische soldaten die sneuvelen en hoe pijnlijk het moet zijn voor hun moeders en hun vrienden. Het zijn ook jonge jongens en ze lijkt zich te realiseren dat ook die uiteindelijk niet kozen voor deze route - ik vond dat mooi om van haar te horen en we hebben het er uitgebreid over gehad. Hoe dat dan toch kan gebeuren, wat de invloed van (des)informatie is en waarom dit een gevecht is zonder winnaars, uiteindelijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Monkey see, monkey do.
Wat doen jongens in tijden van oorlog?
Die bouwen hun eigen checkpoint en graven hun eigen stellingen
Boys will be boys.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCvflgyk41FWRKDEbypfU6k4MB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tLJevqj42RgoSMIS8k8OU5gd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6o8V24qpLVYroakKaiMu_jjKpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ocSbfVYlK6ZP3mfax7cdjoD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_hr04yi2vwCh8CE6mir7FXmgLI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qoTdidXup5kmApCSqjTmLCkv.png?f=user_large

Het is alweer enige tijd geleden dat Patron, de mijnensnuffelaar een onderscheiding (Order of Courage Third Class) heeft gekregen.
De Jack Russel houdt blijkbaar van kaas en is sowieso een wereldwijde hit.

Twitter-filmpje toont de kleine held die overduidelijk zoiets heeft van 'ok waar is de kaas? Heb nu wel hard genoeg gewerkt vandaag!'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-tZN9zcEQCWnUIuomrZCKDu1J4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uqf9DE7V0WzpMCOpSeYZsiRi.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2022 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online

[...]
Volgens mij zijn de enige die stelden dat rusland aan de verliezende hand was, degene die weinig nieuws volgen. Rusland is uit heel veel plekken teruggeslagen, maar vanaf het begin was ook duidelijk dat ze heel veel materieel en mensen hebben. Daarmee kun je door lomp te doen een heel eind komen. Aan de andere kant zijn ze naar schatting al zo'n 20-30% van hun leger kwijt door deze oorlog en dat is heel veel.

En ook het veroverde gebied is voor een groot deel zonder vechten ingenomen omdat Oekraine aan het begin vooral de bevoorrading van de russen aan het aanvallen was. Van die 25% waar hij het over heeft is 15-20% van het begin van de oorlog waarbij Oekraine eerst de aanvoerlijnen lang heeft laten worden. Voor dat gebied is dus amper gevochten. De 5-10% die ze daarna hebben veroverd/nu aan het veroveren zijn kost ze heel veel en duurt heel lang. En dat terwijl in de tussentijd Oekraine weer meer en beter materieel begint te krijgen. Zie b.v. dat schip dat ze ten oosten van slangeneiland hebben geraakt.

Ik vind het dan ook vooral weer zo'n stuk van iemand die even wil laten zien dat hij het beter weet. Ondanks dat ie verder helemaal niets nieuws meldt.

En bovenal, wat is een overwinning voor rusland? Als je de berichten volgt zie je dat rusland op de militaire 'economie' na grotendeels op zijn gat ligt. Ongeacht wat er verder gebeurt gaan ze het daar nog zwaar krijgen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:34:
@Verwijderd mensen zonder hart beweren dat het emotionele chantage is - dit soort beelden. Voor mij is het de exacte reden waarom we meer en sneller moeten doen - omdat het helemaal niets met chantage maar met menselijkheid te maken heeft. Dus +1 voor je initiatief.

Oorlog verwordt snel een excel-sheet van calculaties, kanonnen vs mensen, vs km's aan front - terwijl elke dag je leest dat er weer burgers zijn gedood.

Mijn dochter nam het van de week op voor Russische soldaten die sneuvelen en hoe pijnlijk het moet zijn voor hun moeders en hun vrienden. Het zijn ook jonge jongens en ze lijkt zich te realiseren dat ook die uiteindelijk niet kozen voor deze route - ik vond dat mooi om van haar te horen en we hebben het er uitgebreid over gehad. Hoe dat dan toch kan gebeuren, wat de invloed van (des)informatie is en waarom dit een gevecht is zonder winnaars, uiteindelijk.
Oekraieners hebben hun doden begraven bijv. bij Dnipro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu41NodwwQtBU_St_JMHvPVXA8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fYTcEwZeR2AQcsc2SnnXMVEn.png?f=user_large

soms ook gewoon groepen van bijv. 25 lichamen tegelijk in een ceremony:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0kgbTGs8c1ydsmhuyHqtjLcMMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cb5FBhpECUfAhjoZkewF6k57.png?f=user_large

Maar laten we de jongens van het gedecimeerde elite para regiment uit Kostroma ook niet vergeten, en de vele anderen aan Russische kant inderdaad.
De foto's van de blauwe baretten en de foto van de bijbehorende jongen... laten vriendinnen en moeders en vaders achter. Natuurlijk het lot van een gevechtseenheid, maar toch. Het was niet nodig. Het is eigenlijk nooit nodig.

Kostroma:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU8iL_-NvMl5EE-EHB7LnwzUDIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rTJsLRG3jrzdLbvQDBUiUQtf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b06xBOzYJG4CaeMCNyl_ubyWbj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EdTafCsRTGtFQDtXkbAZuYaA.png?f=user_large

Oorlog is sowieso verschrikkelijk, maar de Russische demografie was al niet zo geweldig...

en met de toenemende armoede gaan mogelijk alleen nog maar meer mensen zich aanmelden voor een contract voor drie maand in het leger... linea recta naar het front als kanonnenvoer.

Het is triest, meer valt er niet over te zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2022 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:34:
Het is inderdaad in Rusland ook een persoonlijk drama, maar soldaten die na de eerste maand nog Oekraine vers in zijn gegaan wisten donders goed wat er speelde een gaande was.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:00:
[...]

Het is inderdaad in Rusland ook een persoonlijk drama, maar soldaten die na de eerste maand nog Oekraine vers in zijn gegaan wisten donders goed wat er speelde een gaande was.
Ik heb er geen medelijden mee - toch is de nuance hierin dat ze al decennia zijn voorgelogen en opgejut om tot deze daden te komen. De ontmenselijking van Ukraine door Rusland was nodig om normale mensen tot abnormale daden te bewegen.

Dat maakt het voor mij enorm dubbel: als ze wisten waar ze mee bezig waren, zouden ze het wellicht wel weigeren. Nu dit niet zo is - is het jammer, maar eindig ik met m'n eerste zin en heb ik er geen medelijden mee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Oekraieners hebben hun doden begraven bijv. bij Dnipro

[Afbeelding]

soms ook gewoon groepen van bijv. 25 lichamen tegelijk in een ceremony:

[Afbeelding]

Maar laten we de jongens van het gedecimeerde elite para regiment uit Kostroma ook niet vergeten, en de vele anderen aan Russische kant inderdaad.
De foto's van de blauwe baretten en de foto van de bijbehorende jongen... laten vriendinnen en moeders en vaders achter. Natuurlijk het lot van een gevechtseenheid, maar toch. Het was niet nodig. Het is eigenlijk nooit nodig.

Kostroma:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Oorlog is sowieso verschrikkelijk, maar de Russische demografie was al niet zo geweldig...

en met de toenemende armoede gaan mogelijk alleen nog maar meer mensen zich aanmelden voor een contract voor drie maand in het leger... linea recta naar het front als kanonnenvoer.

Het is triest, meer valt er niet over te zeggen.
dit geeft gewoon weer aan dat die oorlog door Rusland tegen hun “broeder”volk complete waanzin is.
Generaties aan families vrienden zijn verscheurd door dit conflict.
En ik herinner me een stukje van een paar weken terug, dat een Russische Soldaat had geantwoord op waarom de kinderen gedood werden, omdat ze anders straks terug komen voor wraak.
En ik denk dat dit hetzelfde scenario als de Balkan oplevert of Polen en Rusland.
Dit komt nooit nooit en nooit meer goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Ik heb er geen medelijden mee - toch is de nuance hierin dat ze al decennia zijn voorgelogen en opgejut om tot deze daden te komen. De ontmenselijking van Ukraine door Rusland was nodig om normale mensen tot abnormale daden te bewegen.

Dat maakt het voor mij enorm dubbel: als ze wisten waar ze mee bezig waren, zouden ze het wellicht wel weigeren. Nu dit niet zo is - is het jammer, maar eindig ik met m'n eerste zin en heb ik er geen medelijden mee.
En ook al denk ik hetzelfde er over, vraag ik me wel af wat veel russen anders kunnen doen. Weigeren kan natuurlijk, maar dan krijg je ook geen geld. En als ik de verhalen zo hoor, is een groot gedeelte van de industrie in rusland stil gevallen en is voor de armere streken de enige optie om aan geld te komen nog de militaire industrie of het leger. Ga je dan het leger in ook al ben je het er niet mee eens, of ben je principeel en laat je daarmee je familie verhongeren? Zeker als je de propaganda erbij pakt, waardoor je het misschien alsnog niet met de invasie eens bent, maar wel het idee hebt dat je op slechte mensen moet gaan schieten.

Op persoonlijk nivo vind ik het toch echt een lastige, alhoewel ik nog steeds bij voorkeur zie dat er veel russen neergeschoten worden. Maar dat is puur omdat elke rus minder uiteindelijk meer geredde levens betekent.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

komt nog bij dat ook veel soldaten helemaal geen 'etnische' Russen zijn die zich kunnen beroepen op het zijn van een vermeend 'broedervolk'.
Tal van bijv. Buryats etc. hebben natuurlijk helemaal niets met etnische Oekraieners maar zijn nou eenmaal inzetbaar van oost tot west. Leven in verdere armoede en gebrek aan ontwikkeling/welvaart. Voor hen is het mindboggling om in Oekraine asfaltwegen tegen te komen, laptops, wasmachines en potten Nutella's in elke woning: 'who told you to live better than us?'. Geeft ook weer een extra sprankje haat/afgunst wat ook niet echt helpt in het 'us vs them' wat ook aan het Russo-Ukranian front meetelt.
Los van de indoctrinatie heb je het ruwe leven en de cultuur van het recht van de sterkste, waar je als superieur kan pakken wat je pakken kan ook juist in het leger als militair in machtspositie richting een burgerbevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-09 23:32
In Oekraïne vecht een rechter van de Oekraïense Hooggerechtshof aan het front.

Je zou denken dat zo’n persoon het druk heeft met andere zaken.

game pc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:28

[...]
Pessimistisch ja, realistisch hm...
Oekraïne leek tijden aan de winnende hand in de oorlog met Rusland, maar plotseling lijkt er sprake van een kentering aan de randen van Europa.
leuk bedacht, maar UA aan de winnende hand? In zijn beleving wellicht.
[quo„Oekraïne is nooit aan de winnende hand geweest”,te]
[/quote]
True, heel goed verdedigd, maar de terreinwinst in het noorden is voornamelijk omdat de Russen inzagen dat ze daar niet konden winnen en zich teruggetrokken hebben.
„Het land heeft zich heel goed verdedigd, maar Moskou is zijn buren nog steeds veruit de baas, in mensen én in middelen.
in mensen en middelen inderdaad, maar als ze werkelijk veruit de baas zouden zijn had de oorlog zoals gepland 3 dagen geduurd hebben. Terreinwinst is al weken marginaal, en als je het terreinverlies in het westen meerekent nauwelijks meer dan nul.
Wensdenken? Misschien, ik hoop nog steeds dat de Russen UA uitgeschopt worden, al dan niet door omwenteling in Moskou, of ingrijpen van Navo.
Algemene indruk: Echt Telegraaf, Leuke kop, maar het wordt in het verhaal niet onderbouwd.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Russen hadden nog wat op voorraad liggen. Kunnen we hier conclusies uittrekken? Waarschijnlijk niet.
Wel bijzonder dat ze inmiddels voorraad ooit bestemd voor Tsjetsjenië aan het verschieten zijn in Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:39:
@YakuzA ja Deense raketten, vorige week oid in gebruik.

Deze beelden zijn intens. Mijn hr gaat er van omhoog en als je ziet hoe dichtbij ze bijna neergeschoten worden zijn - bizar.

En wederom Engelstaligen. Er vechten veel Amerikanen mee ondertussen. Ik zie regelmatig beelden van Amerikanen en je kunt veel zeggen maar het zijn strijdlustige en goed getrainde lui. En filmen hun werk graag, blijkbaar.

[Embed]
even advocaat van de duivel spelen:
- uiteraard zie je niet waar ze op schieten. Je ziet wat inslagen etc. op die trap maar verder niets.
Maar dan is er onderstaand filmpje met in de eerste minuten hetzelfde. Aan het eind zie je Oekraieners in precies dezelfde omgeving 'vechten'. Vanaf minuut 2:09.
Wat als het in scene gezet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Emryte schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:40:
In Oekraïne vecht een rechter van de Oekraïense Hooggerechtshof aan het front.
[Twitter]
Je zou denken dat zo’n persoon het druk heeft met andere zaken.
waarmee, tasjesdieven en dubbelparkeerders veroordelen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 18:17
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:53:
[...]

- uiteraard zie je niet waar ze op schieten. Je ziet wat inslagen etc. op die trap maar verder niets.
Maar dan is er onderstaand filmpje met in de eerste minuten hetzelfde. Aan het eind zie je Oekraieners in precies dezelfde omgeving 'vechten'. Vanaf minuut 2:09.

[YouTube: 🔴 Ukrainian Foreign Legion In Heavy Urban Combat With Russian Spetsnaz in Severodonetsk]
Op ongeveer 2:00 in het filmpje zie je een oude datum uit 2021 voorbij komen. Is dit een fout met de camera of toch oud videomateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Op de tweakers discord werd de volgende link gedeeld:
https://www.theguardian.c...ys-no-shame-in-war-crimes
Het gaat vooral over dat Rusland strategisch verloren heeft, maar tactisch nog wel mogelijkheden hebben om stappen te zetten. Dit is wel volgens een aantal Britten

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
Emryte schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:26:
Op de tweakers discord werd de volgende link gedeeld:
https://www.theguardian.c...ys-no-shame-in-war-crimes
Het gaat vooral over dat Rusland strategisch verloren heeft, maar tactisch nog wel mogelijkheden hebben om stappen te zetten. Dit is wel volgens een aantal Britten
Misschien stomme vraag, maar;
Wat is het verschil tussen strategisch en tactisch in deze context?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
perspectivebass schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:29:
[...]

Misschien stomme vraag, maar;
Wat is het verschil tussen strategisch en tactisch in deze context?
Zie de volgende links voor strategisch niveau, operationeel niveau en tactisch niveau voor hun betekenissen.
Strategisch: https://defensiefotografi...lijst/strategisch-niveau/

Operationeel: https://defensiefotografi...ijst/operationeel-niveau/

Tactisch: https://defensiefotografie.nl/woordenlijst/tactisch-niveau/

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
Emryte schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:34:
[...]

Zie de volgende links voor strategisch niveau, operationeel niveau en tactisch niveau voor hun betekenissen.

Dank! Heel verhelderend _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Amerika heeft een lijst vrijgegeven met alles wat ze tot nu toe hebben opgestuurd: https://www.defense.gov/N...ty-assistance-to-ukraine/

Zag ook een interview met Bieden. Waarin ze hen vroegen wat er zou gebeuren als hij zich er niet mee had bemoeid.

Hij zei dat er dan paniek in Europa zou zijn. Rusland door was gegaan naar de Baltische staten en andere landen in Europa.

Maw. De VS heeft Europa wederom gered. Zoals ze de hele wereld redden. Ergens heeft hij ook wel gelijk, want het materieel wat ze hebben geleverd hadden we niet eens met heel de EU kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dindr schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:10:
[...]

Op ongeveer 2:00 in het filmpje zie je een oude datum uit 2021 voorbij komen. Is dit een fout met de camera of toch oud videomateriaal?
goed gespot!

weet je wat? Voorlopige conclusie: is dit niet gewoon een trainingslocatie?

Ook gezien hun equipment en kleding. Als je al een paar dagen aan het front zit ziet alles er niet meer zo schoon uit :)

Of het is wel echt, en verklaar vanwege het feit dat de frontlinie heen en weer golft en ze dus regelmatig vechten op dezelfde locaties. (en de datum en tijd van de camera staat verkeerd. Jaar niet gebruikt en 'couldn't be arsed to set time/date'.)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2022 21:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 23:27
Voor het eerst zijn er officiële cijfers van verliezen bekend gemaakt door oekraine;
[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1537873514325323777?s=20&t=dl4pG8V_gj8xvflEQ_3Ylw]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

consolefreak schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:32:
Voor het eerst zijn er officiële cijfers van verliezen bekend gemaakt door oekraine;
[Twitter]
50% van hun originele materieel lijkt me dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
MikeyMan schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:34:
[...]

50% van hun originele materieel lijkt me dan?
Dat denk ik wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Tens schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:51:
[...]

Algemene indruk: Echt Telegraaf, Leuke kop, maar het wordt in het verhaal niet onderbouwd.
Dat ligt wellicht meer aan dat ik alleen het eerste stuk quote? Het stukje van het spel spelen komt later aan bod. Dat gaat over dat de sancties onze portemonnee raken. Het integraal overnemen van premium artikelen lijkt mij niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat mag ik hopen :o

Ze hebben ook veel buit gemaakt op Rusland.
En ook veel gekregen van andere landen.

Dus ja, de vraag blijft: 50% van wat precies?
Heftig! Maar goed, afgezet tegen 20-30% van de overmacht van de tegenstander is het best een prestatie.

Geeft wel te denken trouwens. Dat zijn zware verliezen voor Oekraine. Dat verklaart ook een klein beetje het wensenlijstje van eerder deze week, dat qua aantallen eigenlijk gewoon een compleet nieuw leger betekent.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Tens schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:51:

Wensdenken? Misschien, ik hoop nog steeds dat de Russen UA uitgeschopt worden, al dan niet door omwenteling in Moskou, of ingrijpen van Navo.
Stel het aller gunstigste scenario komt uit en met voldoende wapens en mobilisatie slagen ze er in Rusland terug te dringen. Rusland kan blijven bombarderen. Op een gegeven moment moet je dan die stellingen binnen Rusland gaan aanvallen. Dat is echter geen prettige optie want een aanval op Rusland zelf legitimeert de inzet van nucleaire wapens (aldus de geldende doctrine). Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren en dan ga je soldaten binnen artillery range van de grens in gevaar brengen die eigenlijk effectief niks terug kunnen doen, maar wel massaal worden afgeslacht. Dat is niet vol te houden.

Het is uberhaupt de vraag hoe reëel dit scenario is. UA krijgt meer wapens maar Rusland krijgt meer ervaring. Tijdens de oorlog in zuid-Ossetië werd Rusland eigenlijk ook al een beetje belachelijk gemaakt omdat de diverse onderdelen totaal niet bleken samen te werken (2008), dat was in 2014 al een stuk beter. Er is geen reden om aan te nemen dat er nu geen lessen worden geleerd.

Wat overblijft een hopen op een regime én beleidsverandering in Rusland. Maar ja dat kun je effectief onder wensdenken scharen. Hoe meer terrein winst Rusland boekt des te kleiner de kans dat er reden is om af te haken.

In het begin had ik het idee dat een staak het vuren nog wel een kans van slagen had omdat beide partijen daar iets mee konden winnen. (Rusland kon immers zijn logistieke problemen oplossen en de UA kon ondertussen betere wapen systemen ontvangen, trainen en als meesterzet blauwhelmen toelaten op grondgebied waardoor een toekomstige aanval van Rusland uiterst onwaarschijnlijk zou worden.) Maar dat station zijn we onderhand wel gepasseerd aangezien Rusland daar nu niks mee kan winnen.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 17-06-2022 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

sdk1985 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Stel het aller gunstigste scenario komt uit en met voldoende wapens en mobilisatie slagen ze er in Rusland terug te dringen. Rusland kan blijven bombarderen. Op een gegeven moment moet je dan die stellingen binnen Rusland gaan aanvallen. Dat is echter geen prettige optie want een aanval op Rusland zelf legitimeert de inzet van nucleaire wapens (aldus de geldende doctrine). Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren en dan ga je soldaten binnen artillery range van de grens in gevaar brengen die eigenlijk effectief niks terug kunnen doen, maar wel massaal worden afgeslacht. Dat is niet vol te houden.

Het is uberhaupt de vraag hoe reëel dit scenario is. UA krijgt meer wapens maar Rusland krijgt meer ervaring. Tijdens de oorlog in zuid-Ossetië werd Rusland eigenlijk ook al een beetje belachelijk gemaakt omdat de diverse onderdelen totaal niet bleken samen te werken (2008), dat was in 2014 al een stuk beter. Er is geen reden om aan te nemen dat er nu geen lessen worden geleerd.

Wat overblijft een hopen op een regime én beleidsverandering in Rusland. Maar ja dat kun je effectief onder wensdenken scharen. Hoe meer terrein winst Rusland boekt des te kleiner de kans dat er reden is om af te haken.

In het begin had ik het idee dat een staak het vuren nog wel een kans van slagen had omdat beide partijen daar iets mee konden winnen. (Rusland kon immers zijn logistieke problemen oplossen en de UA kon ondertussen betere wapen systemen ontvangen, trainen en als meesterzet blauwhelmen toelaten op grondgebied waardoor een toekomstige aanval van Rusland uiterst onwaarschijnlijk zou worden.) Maar dat station zijn we onderhand wel gepasseerd aangezien Rusland daar nu niks mee kan winnen.
1. gewoon een no-man's-land instellen van 25km binnen de Oekraiense grens. De zooi is toch al kapot...
2. Oekraine heeft al aanvallen uitgevoerd op Russisch grondgebied. Bijv. in Belgorod en mogelijk Kursk.

3. kijk Israel lief aan en regel Iron Dome voor Charkiv :9

In ander nieuws... goed nieuws! ]
Tyra/Taira is weer vrij!
Ukrainian paramedic Yulia Payevska (Tyra), who was captured by the Russians in mid-March in Mariupol, has been released from captivity - she is already at home, - said President Zelensky
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI_fzG7lRUs9BvQAKzLR1YgYDoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vQwPEHOha71RR8KTXfp44OFV.png?f=fotoalbum_large

Tijdje terug ook al gepost op 20 mei:

Video is op zich niet erg. Je ziet soms wat patienten liggen op brancard maar imho niets ernstigs (tenminste niet voor degenen die de oorlog al wat langer volgen... -O-
Ok, net even geklikt om te doublechecken. Voor de mensen die geen bloed willen zien in een operatiekamer, niet klikken.

Ukrainian medic is captured after documenting war

Ze heeft haar rust wel verdiend! Geniet ervan meid!

maar het zal me niets verbazen als haar bloed weer gaat waar het niet kruipen kan *;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJgwjS0jrdcwOnM2d7R0nf-AQqQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lbUZKbLhOUowrBUlo11ZTsoy.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
Emryte schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:34:
[...]

Oftewel: Ze hebben de oorlog eigenlijk al verloren, maar ze kunnen de slag nog wel winnen.
Omgekeerd spreekwoord.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:54:
[...]

1. gewoon een no-man's-land instellen van 25km binnen de Oekraiense grens. De zooi is toch al kapot...
2. Oekraine heeft al aanvallen uitgevoerd op Russisch grondgebied. Bijv. in Belgorod en mogelijk Kursk.

3. kijk Israel lief aan en regel Iron Dome voor Charkiv :9
1: Moet je eerder aan 90km denken (wat an sich ook nog wel kan). Heb je wel goede luchtafweer nodig die non-stationair is.

2 De doctrine gaat om een dreiging voor het voortbestaan. Dus dat zijn geen mortieraanvallen op grensposten waarbij geen gewonden vallen. Dat kan je mogelijk wel zeggen van gerichte aanvallen op Russisiche militaire installaties. Denk aan vliegvelden, barakken, enz.

3 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Tja, wat kun je doen? De gemiddelde Rus heeft weinig invloed, en in zo'n macho maatschappij ga je niet snel tegen de gevestigde orde in.

Kritiek op de overheid staat gelijk aan 15 jaar cel. 15 jaar! Van de gekken. Hier krijgt men zoiets voor de meest zware vergrijpen. Krijgt niet eens straf voor met je tractortje op de snelweg (daar kun je met je tractortje met tank over de snelweg :+).

Oppositie was al monddood gemaakt

Anna Politkovskaya, Pussy Riot, Navalny om zomaar eens drie voorbeelden te noemen.

Vermoord, gevlucht, of in een strafkamp. Dat zijn de drie opties. Overigens niet altijd eigen keuze.

In het eerste geval sterf je op z'n best als martelaar of held. Die eer komt later pas, als-ie al komt. Je laat een legacy achter, dat is 't dan ook.

In het tweede geval zal de propaganda je staat van dienst teniet doen, men zal je zien als verrader, laffe vluchteling, enz. Bovendien is je vrijheid je niet zeker.

In het derde geval zal ook de propaganda je staat van dienst teniet doen (hetzij minder), en is je bewegingsvrijheid ernstig belemmerd, en mag je bovendien lijden tot aan marteling aan toe.

Politkovskaya en Litvinenko is optie #1 aangedaan. Janoekovytsj, Protasevytsj, Assange, Snowden, en Alyokhina (van Pussy Riot) kozen voor optie #2. Navalny en Tymosjenko kozen voor optie #3.

Wat kun je doen? Moet je mensen als laf zien? Zij zijn ook slachtoffer in deze situatie. Hetzelfde in iedere andere dictatuur, zoals Noord-Korea. Ja, ik kan medeleven tonen. Ik heb begrip voor hun keuzes. Dat is iets anders dan achter het regime staan, of meer respect hebben voor degenen die moedig ertegenin gaan. Vergelijk het met het Nederlandse verzet in WOII. Waren wij toen ook laf als we braaf luisterden naar de Duitsers? Nee. Er is ook een wereld van verschil tussen collaborateurs en verzet. En niet alleen verzetsstrijders waren heldhaftig of hadden het zwaar en moeilijk. De gemiddelde burger leed, zeker tijdens de hongerwinter. Zo heb ik wel respect en begrip voor mijn opa en oma gehad dat ze dat hebben meegemaakt, en begrip dat ze nog steeds een hekel hadden aan <scheldwoord>.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[Twitter]
Dat betekent dat ze ongeveer net zoveel artillerie hebben verloren als vernietigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sdk1985 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:50:
[...]
Stel het aller gunstigste scenario komt uit en met voldoende wapens en mobilisatie slagen ze er in Rusland terug te dringen. Rusland kan blijven bombarderen. Op een gegeven moment moet je dan die stellingen binnen Rusland gaan aanvallen. Dat is echter geen prettige optie want een aanval op Rusland zelf legitimeert de inzet van nucleaire wapens (aldus de geldende doctrine).
Je hebt al die aanvallen op belgorod en kursk gemist zie ik?
Dit is allang gebeurt zonder kernwapen vergelding.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]
Die getallen zijn best hoog tov de gespotte bij oryx.
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-ukrainian.html

Qua tanks komt het redelijk overeen, maar de arty en ifv’s wijken wel erg af.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 17-06-2022 22:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:26:
[...]

ik schreef het letterlijk in de post die wordt geciteerd, maar goed O-)

Zijn natuurlijk speldeprikjes, niet iets wat ze 'at will' zonder verliezen kunnen herhalen. Dat is mogelijk het punt.

Nee, 'belgorod' is geen grenspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
YakuzA schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:26:
[...]

Het voortbestaan moet worden bedreigd. Dat is niet het geval bij een aanval waarbij officieel geen slachtoffers vallen. Zie ook sdk1985 in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sdk1985 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:32:
[...]

Het voortbestaan moet worden bedreigd. Dat is niet het geval bij een aanval waarbij officieel geen slachtoffers vallen. Zie ook sdk1985 in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Het voortbestaan van Rusland wordt vziw alleen door putin bedreigt?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emryte
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:49:
Oekraiense raketaanval op Russische munitie-opslag in Krasnyi Luch (Luhansk-oblast)
Twitter-draadje bevat een vertaalde tekst over een Oekraiense aanval op een wapenopslag.
Op zich heeft Oekraine natuurlijk genoeg problemen maar ze doen hun best en als ik de tekst goed begrijp is er best wel frustratie. Lijkt een tekst van Strelkov, maar kan me vergissen.
Conclusie: door de Oekraiense aanval op de munitie-opslag zal de Russische artillerie in omgeving Lysychansk krap in de granaten zitten. Altijd goed!
Blijkbaar heeft Oekraïne voor deze aanval ook sociale media gebruikt, omdat er een foto is gepost met een Russische soldaat met de opslag van granaten op Reddit. Als je de eerste foto ziet, valt de statement dat Rusland rustiger aan doen moet doen met hun artillerie.
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Emryte schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:34:
[...]

Blijkbaar heeft Oekraïne voor deze aanval ook sociale media gebruikt, omdat er een foto is gepost met een Russische soldaat met de opslag van granaten op Reddit. Als je de eerste foto ziet, valt de statement dat Rusland rustiger aan doen moet doen met hun artillerie.
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
klopt. UA doet dit al langer en vaker. Maakt dankbaar gebruik van foto's en video's van de Russische kant voor het vergaren van intel en daaropvolgende aanvallen op diverse locaties zoals artillerie-stellingen en dus ook deze munitieopslag.

OSINT is a bitch.

Te weinig mensen weten wat opsec is en hoe het toe te passen. Maar ja, men wil zich belangrijk voelen en laten zien wat ze doen. Maar ja... iets met die propaganda-posters over 'the enemy listens'.

De comments noemen het ook al: de Saratov in Berdyansk net zo.
En los van het feit dat die reporter van het Nederlands Dagblad vroegah een buddy was van Baudet.... hij postte foto's van raketinslagen in Odessa geloof ik.
Ik wist het wel als reporter: run it by the Ukri's first.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2022 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfPttKgKcxgrmWMHJ1LfOX_E2Uc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DWXAq4GZGfBI7hgG2Y0gLece.png?f=fotoalbum_large

Also this happened....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQgE0yAbcA7xZ8HlpKX5D2msV1A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Y4z2g15iN2qD4xG5ycuKZHo.png?f=user_large

Rutte zou Zelensky telefonisch gesproken hebben. Maar met foto'.
Ik volg het nieuws niet echt eigenlijk... is Rutte in Kyiv geweest? Is dit een historische foto? Gezien de kledij van Zelensky is het pre 24 februari 2022 :P
De momentopname is wel weer grappig. Rutte lijkt zich niet op z'n gemak te voelen hier.
Zelensky des te meer.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2022 23:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mariupol
We kunnen grappen maken over de Russen en het stelen van wasmachines, maar de situatie is ernstig in Mariupol.
De stad is praktisch vernietigd. Toch 'wonen' er nog mensen.
Huizen waar vroeger Oekraieners wonen zijn vergeven aan Russische import. De facto gestolen.

Men heeft geprobeerd om de waterleiding te herstellen maar de Russen zullen de Russen niet zijn als ze het verknallen. En ja hoor, daadwerkelijk, it haz happened.
De waterleiding heeft gefaald en spoelt door de straten:

- waar vers- en slecht begraven lijken weer open worden gespoeld
- het riool mengt zich ermee.

Lijklucht.
Rioollucht.

De bezetter is begonnen met het slopen van kapotgeschoten gebouwen, maar heeft geen interesse gehad om de gebouwen eerst te controlen op eventuele lijken. Die er daadwerkelijk zijn.
Derhalve worden lijken meegenomen met de sloop. Tesamen met het gruis/rubble.
Doktoren zijn ter plaatse om de werkers te helpen met hun hoofdpijn en andere kwalen als gevolg van de slechte lucht.

De lente is warm. Gepaard met de lijken die her en der boven komen... een grote clusterfuck.

Met als gevolg een mogelijke uitbraak van cholera en dysenterie.

Drinkwater? Ja de mens moet drinken.
Maar er is slechts drinkwater om de twee dagen. Moet je voor in de rij staan. Mogelijk ook nog pro-Russisch over komen. Drinkwater als beloning voor het helpen met het opruimen van de stad.
Eerst schieten ze je stad kapot, en daarna moet je het zelf opruimen in ruil voor drinkwater. Je verzint het niet.
Humanitaire hulp? Ja die geven de Russen aan de bevolking van Mariupol. Ware het niet dat datgene wat ze geven (voedselpakketten etc) elders is gestolen van Oekraine zelf.

Elektriciteit? Is er niet. Paar dagen geleden wel even, voor een propaganda-foto van Russische kant om te laten zien dat Mariupol het weer doet.

Maar de realiteit is niet zo optimistisch.
Wasmachines? Zie onderstaand. Ja, ook dit kan een propaganda-foto zijn, maar al met al, gezien de verdere berichtgeving... medelijden met degenen die hebben besloten toch in Mariupol te blijven... zowel pro-UA als pro-Russisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERqK601RGhCPKo9UeBkq5Mr59jg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DmTCsWPFFbSHqyt0RHUhsdrH.png?f=user_large

De stad is kapot. Amper drinkwater. En geen electriciteit.
Maar gelukkig krijgen ze wel Russische propaganda via speciale videowall-trucks:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6e5CijAvaoQ9AbNNe-ip6dZD48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3DfDAM5AQeCd9ztElwk6bxnO.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vergeef me.

Bromance!
Johnson is jaloers :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xlx4MvgpUPw1WywSHod-m_EEAkk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sC0VUyT3cIX0FP1DYgWKQdo5.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2022 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

waar we hier in Nederland de boeren verguizen (ok de veeboeren dan...) daar zijn de boeren in Ukraine de helden van de dag.
Dwars door de oorlog heen. Op de tractor met body armour aan. Tractoren die op mijnen zijn gereden. Aangevallen door de Russische luchtmacht.
Russische artillerie die met vuurgranaten/incendiary shells op graanvelden schieten om de boel in de fik te zetten... een magische prestatie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y_Jwc4s8YMDERH3xCJM5G9xJuo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fWVDOf49t5wBkdZGS46NZT6N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onderstaand een van de vele snippets die er worden vrijgegeven, als afgeluisterde telefoongesprekken.
Deze is uiteraard wel erg depressief.
En uitgegeven door UA. Denk niet dat we überhaupt veel positieve snippets gaan krijgen. Zijn er op zich wel. Ik las van de week eentje die voornamelijk erg positief was over het verkrijgen van extra soldij. De rest was weer negatief.

Anyway.. hier een random telefoongesprek. Soms tussen gewone soldaten, soms tussen soldaat en officier.
Meeste wat er vrijgegeven wordt door UA (#propaganda) is natuurlijk negatief voor RF.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErbEYVTG3MNVsnX8swut_PXygo0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xohOrczFrwfHoYGYwbhFSdgr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dan heb je toch niet goed opgelet; in ieder geval de Oekraïners zelf, en als ik het me goed herinner ook de updates van het Verenigd Koninkrijk en de VS waarschuwden vanaf de Russische terugtrekking van het Kiev offensief dat het heel, heel zwaar weer zou gaan worden in het oosten van het land.

Edit: typos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gedeeltelijke stroomuitval in Berdyansk na nachtelijke explosies...

Hebben de Russen eigenlijk stroom nodig voor het stelen van de tonnen graan via de haven van Berdyansk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:47:

Hebben de Russen eigenlijk stroom nodig voor het stelen van de tonnen graan via de haven van Berdyansk? :?
Dat lijkt me wel, ze zullen het niet met een schep inladen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 15:44

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:47:

Nee ze gaan het gewoon inscheppen met de hand :+
(Hebben vast gewoon generators ofzo of in dat specifieke deel gewoon wel nog stroom)

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
hoort niet hier

[ Voor 92% gewijzigd door Remy op 19-06-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen Oekraine!
De Russische granaten zijn nog steeds niet op want ze shellen er weer heerlijk op los langs de gehele 1000-kilometer lange linie in Oekraine. -O-

De tugboat zit nu waarschijnlijk ook in de stats verwerkt: +1 boat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIRdHvcpZ3gHbkp5VKKP39Hkz3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AtJrdnt67jX4RJ9o9OMf3cjj.png?f=user_large

De Russen gedragen zich nog steeds als de highschool bully:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WT7WLXk8Ht3SgN3sj5YrCsmRnwc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S18ZolrVjQCz4Lz89cZ5R2vj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3NUZT11qJq3lC1GHeUHqax8OyI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hmkYVRoWMAHFmadkoSSY5V3Q.png?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2022 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 10:59:

De Russen gedragen zich nog steeds als de highschool bully:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En bij Roemenië nu ook ;)
[X: https://twitter.com/UkraineNewsLive/status/1538064462686605313]

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 18-06-2022 11:31 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hoeven ze bij Turkije niet te proberen, die hebben in verleden al vliegtuigen neergeschoten die Turks luchtruim betraden om van/naar Syrië te komen.

Eigenlijk 'jammer' dat Denemerken en vooral Finland niet zo kordaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:57
Leuk, maar is geshopt, deze zelfde foto kun je terugvinden met allerlei andere afbeeldingen op Arnie's shirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
hcQd schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:46:
[...]

Leuk, maar is geshopt, deze zelfde foto kun je terugvinden met allerlei andere afbeeldingen op Arnie's shirt.
Aaaahw dat is weer jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:48:
waar we hier in Nederland de boeren verguizen (ok de veeboeren dan...) daar zijn de boeren in Ukraine de helden van de dag.
Dwars door de oorlog heen. Op de tractor met body armour aan. Tractoren die op mijnen zijn gereden. Aangevallen door de Russische luchtmacht.
Russische artillerie die met vuurgranaten/incendiary shells op graanvelden schieten om de boel in de fik te zetten... een magische prestatie!

[Afbeelding]
Oekraïne was een groot land vziw zonder woningnood, stikstofoverschot (het lijkt me dat door de oorlog beide wel onder druk zijn komen te staan). Dat ze veel voedsel exporteren kan gezien hun grootte ook. Wat houdt hen tegen dieren te verbouwen? Idealiter wil je landbewegingen en vliegbewegingen minimaliseren (local first), zoals rechts begrijpt dat je dat met asielzoekers beste kunt doen weet milieu-links dat je dat ook met voedsel beste kunt doen. Beide om gegronde reden, er zijn voors en tegens te verzinnen.

Wil je toch exporteren (proportioneel) heb je qua voedsel dan havens nodig, met als alternatief een gedegen treinnetwerk (RU heeft dat want die hebben weinig 24/7/365 havens en groot/breed land). Wij hebben het in ons bol geslagen dat we dierlijke producten willen exporteren. Logistiek zijn we sterk. Ook qua kennis en know-how. Maar qua oppervlakte niet. Als ik boer zou zijn / affiniteit had met boerenleven zou ik overwegen daar verder te gaan met boerenleven. De grond zal spotgoedkoop zijn, de wil om op te bouwen is er, en je zou er een hub van kennis en ervaring kunnen bouwen. Gezien de stikstofcrisis is het twee in één.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Oekraïne was een groot land vziw zonder woningnood, stikstofoverschot (het lijkt me dat door de oorlog beide wel onder druk zijn komen te staan). Dat ze veel voedsel exporteren kan gezien hun grootte ook. Wat houdt hen tegen dieren te verbouwen? Idealiter wil je landbewegingen en vliegbewegingen minimaliseren (local first), zoals rechts begrijpt dat je dat met asielzoekers beste kunt doen weet milieu-links dat je dat ook met voedsel beste kunt doen. Beide om gegronde reden, er zijn voors en tegens te verzinnen.

Wil je toch exporteren (proportioneel) heb je qua voedsel dan havens nodig, met als alternatief een gedegen treinnetwerk (RU heeft dat want die hebben weinig 24/7/365 havens en groot/breed land). Wij hebben het in ons bol geslagen dat we dierlijke producten willen exporteren. Logistiek zijn we sterk. Ook qua kennis en know-how. Maar qua oppervlakte niet. Als ik boer zou zijn / affiniteit had met boerenleven zou ik overwegen daar verder te gaan met boerenleven. De grond zal spotgoedkoop zijn, de wil om op te bouwen is er, en je zou er een hub van kennis en ervaring kunnen bouwen. Gezien de stikstofcrisis is het twee in één.
grote delen van Okraine en Rusland bevatten black soil, zwarte grond. Dat is uiterst vruchtbaar en geschikt voor akkerbouw. Niet voor niets is het de graanschuur van Europa en voor een flink deel van de wereld.
Daar wil je geen woningen op zetten, of gebruiken voor veehouderijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sETuZGKOjnXExkujjNsikNRW0bs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7uJ0vCofUHTsqO2ARhBZA0KY.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2022 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Er lijkt een kink in de kabel te kopen bij de verkoop van de vier Gray Eagle drones aan Oekraïne.

Volkskrant Liveblog
00:30 Amerikaanse droneverkoop aan Oekraïne mogelijk op losse schroeven

Een plan van de Amerikaanse regering om vier grote drones aan Oekraïne te leveren die bewapend kunnen worden met raketten, staat volgens ingewijden op losse schroeven. Binnen het Pentagon zouden er zorgen zijn dat de geavanceerde apparatuur in Russische handen zou kunnen vallen

Het gaat om vier MQ-1C Gray Eagle-drones. Het plan om die aan Oekraïne te verkopen zou eerder al zijn goedgekeurd door het Witte Huis, meldde persbureau Reuters.

Een subdivisie van het Pentagon die verantwoordelijk is voor het veiligstellen van hightech technologie vreest nu echter dat de drones een veiligheidsrisico kunnen vormen als Russische troepen die in handen weten te krijgen. Met name de radar- en bewakingsapparatuur op de drones zou onder geen beding in vijandig bezit mogen komen.
Gezocht wordt naar een oplossing de transactie toch door te laten gaan. De snelheid van de levering zal dit niet vergroten:
Of de deal alsnog kan doorgaan, wordt momenteel besproken binnen de top van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Een betrokkene zegt echter tegen Reuters dat het nog niet duidelijk is wanneer daar een knoop over wordt doorgehakt. De drones in kwestie kosten volgens overheidsdocumenten zo'n tien miljoen dollar (ruim 9,5 miljoen euro) per stuk.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
'Duitsland onderzoekt honderden tips over oorlogsmisdaden' • Populaire Marioepol-arts vrij

Schijnt ook dat in ieder geval een van de twee Amerikanen die krijgsgevangene zijn non-combatant was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
Net als elke oorlog is in deze oorlog sprake van menselijk verlies. Een Azov militair die is geëvacueerd uit Mariupol vertelt dat hij zijn hele familie is kwijtgeraakt.

Vind het belangrijk om het leed van soldaten naast het slagveld ook even te den.

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:03:
'Duitsland onderzoekt honderden tips over oorlogsmisdaden' • Populaire Marioepol-arts vrij

Schijnt ook dat in ieder geval een van de twee Amerikanen die krijgsgevangene zijn non-combatant was.
er is inmiddels een derde.
Betreft kapitein Grady Kurpasi, ex-Marine. Was net met pensioen in november 2021.

CNN-bericht hierover:
https://edition.cnn.com/2...issing-ukraine/index.html
Kurpasi served in the US Marine Corps for 20 years, retiring in November 2021. He chose to volunteer alongside Ukrainians in Ukraine but initially did not envision himself fighting on the frontlines of the war
Kurpasi arrived in Ukraine on March 7 and made it to Ukraine's capital, Kyiv, on March 21, Heath said. Kurpasi and other members of the foreign legion were tasked to man an observation post at the end of April near Kherson, around the time Kurpasi stopped communicating with his wife and friends back in the US
op 26 april werd hun outpost beschoten en hij en een kameraad verlieten de positie om te verkennen wat er aan de hand was.
Laatste contact was radiobericht met verzoek aan Oekraiense leger om terug te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:46:
Er lijkt een kink in de kabel te kopen bij de verkoop van de vier Gray Eagle drones aan Oekraïne.

Volkskrant Liveblog

[...]

Gezocht wordt naar een oplossing de transactie toch door te laten gaan. De snelheid van de levering zal dit niet vergroten:

[...]
gezien de reden van het tegenhouden van de drones denk ik niet dat het gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:47:
[...]

gezien de reden van het tegenhouden van de drones denk ik niet dat het gaat gebeuren.
Lijkt redelijk absoluut ja, mogelijk dat er restricties worden geformuleerd. Maar of die te handhaven zijn in het midden van de strijd, dat blijft lastig volgens mij.

Ik betrapte mijzelf trouwens nog op een andere gedachte. Als deze drones wel kunnen, waarom dan niet al enkele squadrons gevuld met jagers van buiten Oekraïne? Het lijkt mij toch dat die Poolse Mig-29's minder gevoelige upgrades bevatten dan de hardware die deze drones bevatten. Ik dacht tenminste dat die upgrades uiteindelijk de reden waren dat die MiG-29's niet werden overgedaan naar Oekraïne. Polen zou in plaats van deze toestellen F-16's uit de VS krijgen.

Het antwoord op de vraag dat ik mijzelf gegeven heb is dat drones eenvoudiger te leren zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 18-06-2022 19:13 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Lijkt redelijk absoluut ja, mogelijk dat er restricties worden geformuleerd. Maar of die te handhaven zijn in het midden van de strijd, dat blijft lastig volgens mij.

Ik betrapte mijzelf trouwens nog op een andere gedachte. Als deze drones wel kunnen, waarom dan niet al enkele squadrons gevuld met jagers van buiten Oekraïne? Het lijkt mij toch dat die Poolse Mig-29's minder gevoelige upgrades bevatten dan de hardware die deze drones bevatten. Ik dacht tenminste dat die upgrades uiteindelijk de reden waren dat die MiG-29's niet werden overgedaan naar Oekraïne. Polen zou in plaats van deze toestellen F-16's uit de VS krijgen.

Het antwoord op de vraag dat ik mijzelf gegeven heb is dat drones eenvoudiger te leren zijn.
of misschien durfde men geen grote zaken zoals Migs te geven.
Maar de lat wordt steeds verder opgeschoven. Helikopters... inmiddels al onderdelen voor Migs zodat UA alweer een paar extra in bedrijf heeft kunnen nemen.

Nog even en kant-en-klare Migs worden gewoon gegeven denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Oekraïne was een groot land vziw zonder woningnood, stikstofoverschot (het lijkt me dat door de oorlog beide wel onder druk zijn komen te staan).
Ik denk dat ze zich momenteel niet echt druk maken over milieuproblematiek inderdaad :') Zelfs Nederland neemt dit alleen serieus omdat het moet van de rechtbank. Het is wel een beetje een first-world-problem, niet iets waar je bij stilstaat tijdens een existentiele bedreiging.

Maar woningnood, ja dat is met elke oorlog een ding natuurlijk. Aan de andere kant geeft het ook weer een impuls aan de economie als de oorlog over is.

[ Voor 25% gewijzigd door GekkePrutser op 18-06-2022 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:30:
[...]

of misschien durfde men geen grote zaken zoals Migs te geven.
Maar de lat wordt steeds verder opgeschoven. Helikopters... inmiddels al onderdelen voor Migs zodat UA alweer een paar extra in bedrijf heeft kunnen nemen.

Nog even en kant-en-klare Migs worden gewoon gegeven denk ik.
Zou deze transactie met die drones niet doorgaan, dan kan dat een hefboom worden om die Migs toe te gaan staan, want technologisch minder geavanceerd en de Oekrainers moeten wel iets krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:56:
[...]

Zou deze transactie met die drones niet doorgaan, dan kan dat een hefboom worden om die Migs toe te gaan staan, want technologisch minder geavanceerd en de Oekrainers moeten wel iets krijgen.
ik zie liever Migs op vliegshows dan dat piloten hun leven moeten wagen. Mooie toestellen om naar te kijken.

Dus stiekem heb ik liever dat ze onbemande drones krijgen. Een heleboel. Met hellfires :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:53:
[...]

[YouTube: 🔴 Ukrainian Foreign Legion In Heavy Urban Combat With Russian Spetsnaz in Severodonetsk]
Het is inderdaad een edit met oude en nieuwe beelden. Het is inderdaad niet te zien tegen wie of wat ze vechten.

En weet je: dat gaan we niet zien, tenzij het geen beelden van de Ukrainse MoD zijn. Die hanteren een aantal regels:

- geen dode soldaten
- geen beelden van soldaten die gedood worden (tank explosies altijd uitgezoomd of afgeknipt, in het begin zag je brandende mensen eruit komen etc)
- min mogelijk locatie details of andere details

Dus zie je vaker beelden van mensen in bosjes schieten op andere bosjes. Of dito op gebouwen.

We moeten maar aannemen dat een deel klopt. We moeten net zo goed jouw advocaat van de duivel versie onthouden.

Of dit nu exact echte beelden zijn of niet: de omgeving, herrie en wijze van opereren zijn intens.
Ergens ben ik blij dat we niet nóg meer van deze hel zien. Want dat is het.

Overigens zijn de beelden inmiddels uitgebreid in msm kanalen ook gebruikt. Hoop dat die ze wel hebben kunnen verifiëren .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Aanslag op Russische official in Kherson
In Kherson, the car of the head of the correctional colony Yevgeny Sobolev was blown up, who switched to the side of the invaders. The traitor did not die, but was injured.
Een explosief was vastgebonden aan een boom bij de parkeerplaats van Sobolev. Remote detonator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-CdvC2rchR9v02kxqrNbhvqreU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PvLlv7XgBHGoa72v6tZDg31I.png?f=user_large

Eerder zijn al de burgemeester van Energodar en twee lijfwachten gewond geraakt door een geïmproviseerd explosief bij zijn woning.

Beschadigde infrastructuur Oekraine
Het Verenigd Koninkrijk is via Boris Johnson goede maatjes met Oekraine.
Ze zullen Oekraine helpen herbouwen qua infrastructuur.
De schatting is dat tot nu toe 24.000 kilometer wegen, 305 bruggen, 6300 kilometer spoorrails zijn beschadigd of vernietigd.
Alle zeehavens zijn geblokkeerd.
De schade wordt geschat op 104 miljard dollar.

Explosies bij Dnipro
Onderstaand uitzicht na explosies bij de stad Dnipro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWjmNyBzTegp49N_3MJQlvG6UnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pc9l1hGc1gHGKZHA3hFL6qsS.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:42

pro_6or

amateur_60r

GekkePrutser schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:32:
[...]

Ik denk dat ze zich momenteel niet echt druk maken over milieuproblematiek inderdaad :') Zelfs Nederland neemt dit alleen serieus omdat het moet van de rechtbank. Het is wel een beetje een first-world-problem, niet iets waar je bij stilstaat tijdens een existentiele bedreiging.

Maar woningnood, ja dat is met elke oorlog een ding natuurlijk. Aan de andere kant geeft het ook weer een impuls aan de economie als de oorlog over is.
First world problem. Klopt, doen we niks dan hebben we straks onze eerste (en enige) wereld niet meer.

De Oekraïners moeten nu eerst dat gezwel zien te verwijderen ja. Dat is waar.

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Zou het dan toch echt...?!
Bijna bij Kherson?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
sugarlevi01 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:18:
Bijna bij Kherson?

[Twitter]
En diverse analisten die zeggen dat de Russen hun laatste reserves naar Severodonetsk sturen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bijna bij Kherson?

[Twitter]
Misschien kan Oekraïne vanuit Kyselivka de luchthaven onder artillerievuur nemen.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Weer een interessant Russie desk stukje. Beetje herhaling van informatie.

Maar wat ik wel erg interessant vond, was het bewust baseren van een economie op ruwe grondstoffen. En de rest te importeren, omdat je geen al te grote middenstand met ondernemers enzo wilt hebben. Omdat die misschien gaan denken dat ze wat in de melk te brokkelen hebben.
Slim eigenlijk wel, nooit zo bij stilgestaan. Maar volgens mij was het zo dat zelfs bij de 'volksrevoluties' het eigenlijk de middenstand en hoger was die een grote rol speelde, in het opzwepen en sturen van een boze mensenmassa. Zijn vast meer historisch onderlegde mensen die daar hun licht op kunnen laten schijnen.
At the same time, the choice of basing the economy on the export of hydrocarbons and raw materials has an additional advantage from the point of view of the ruling power. By favoring imports of consumer goods, Russia does not need to encourage the development of a class of entrepreneurs who would be independent of the state and in position of making political demands.
En hoe bijvoorbeeld het grote boze Westen wordt opgevoerd, om de elite te laten plunderen, want dat doen ze alleen maar om hun werk tegen dat grote boze westen te ondersteunen.
The more the corruption of the elites becomes blatant, the more the flight of capital accelerates, the more patriotism and great power ideology are put forward by official propaganda, and the more the confrontation with the West is presented as the raison d’être of Russian foreign policy. This is where the Putin system innovates compared to the Yeltsin system: the plundering of Russia is now carried out with patriotic slogans. The Russian people are willing to tighten their belts because they have been persuaded that the Kremlin’s Men, while filling their pockets, work day and night to restore the greatness of Russia that had been “on its knees”.
Hun eigen techniek is een beetje, uhm, basaal inderdaad.
Russian leaders understand that their ability to exercise gas blackmail on Europe is diminishing and have decided to develop other instruments to extort the international community and Europe in particular. Putin launched a vast program to modernize the Russian army. This could only have been achieved with the contribution of Western technologies.
Onderstaande wisten we al, als je meer wilt, maar je kunt zelf niets maken, moet je meer van andere mensen gaan afpakken.
For nations unconcerned with or unable to produce wealth, the plundering of conquered territories becomes an indispensable source of income and co-optation of elites.
Ohoh...
The project of the Eurasian Economic Union began to take shape in 2010. Its mission was not only to reintegrate the ex-Soviet space around Moscow. It aimed to take over European states once the EU had been dissolved and once pro-Russian “sovereignist” parties had taken power in Europe.
Het verbaast mij ook echt hoe snel, ze al zijn begonnen met het neerzetten van Russen en verdelen van het land. Oorlog is amper begonnen, en ze doen al alsof ze gewonnen hebben. Plus dat ze alles al leegplunderen, denkend aan het graan, maar ook het staal van Azovstal.
Interestingly enough, Putin distributed to his favorite oligarchs (mostly from the secret services) the exploitation of the most profitable tourist sites and places in this conquered region, not to mention the lucrative construction of the Crimean bridge, exactly as Tsar Ivan III had allocated to those who served him the lands of defeated and devastated Novgorod. Today we already see the Russian Presidential Administration starting to share the spoils of the land taken from Ukraine.
Meer ohoh... help Europa.
he failure of the “import substitution” program is obvious from 2015. It became clear to the Kremlin that the project of an autarkic space must include Western Europe at all costs.
De meedogenloosheid lijkt inderdaad een feature te zijn. Niet alleen richting Oekraïne maar ook naar ons. Zo brutaal en schaamteloos, lijkt het ook als waarschuwing aan ons te dienen. En voor een deel van de bevolking is het ook heel effectief, die geven liever op, of lopen over, in plaats van te vechten voor hun vrijheid.
The martyrdom inflicted on Ukraine is an integral part of the Kremlin’s taming of European elites for the creation of the “united economic space from Lisbon to Vladivostok”. Putin wants to show that Biden can do nothing for those who rely on his protection. He expects that the European leaders, paralyzed with fear, will come under Moscow’s rule and keep their people subjected to Russia.
Today the Kremlin leaders are convinced that they will have their cake and eat it too. They expect to annex Ukraine and resume business as usual with the Europeans. The misguided calls to “not humiliate Russia” (Macron),and not to “respond to violence with violence” (Scholz) can only encourage them in this direction.
https://en.desk-russie.eu...n-system-carries-war.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ja ja, het is allemaal geniaal van de tassentillende kgb er. Met zijn zogenaamde macho gedrag.

Pathetisch. Maar Oekraïne hakt ze al in de pan en dan is er nog niet een nato gevechtsvliegtuig in de lucht.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 21:30

Qwerty-273

Meukposter

Op Medium schrijft Tom Cooper samenvattingen over de ontwikkelingen in de oorlog. Ideaal als je zelf niet tal van feeds wil volgen en dan nog moet controleren wat er wel en niet van klopt. Midden in het stuk over de ontwikkelingen in Donbass stond de volgende conclusie die ik zelf wel heel erg pakkend vond:
Overall, this is all like ping pong — some of places have changed hands 3–4 times, the last 3–4 weeks — though with lives of plenty of young people, plenty of expensive equipment, and the future of entire villages lost…

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:48
pro_6or schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:42:
Ja ja, het is allemaal geniaal van de tassentillende kgb er. Met zijn zogenaamde macho gedrag.

Pathetisch. Maar Oekraïne hakt ze al in de pan en dan is er nog niet een nato gevechtsvliegtuig in de lucht.
Vooral die laatste inderdaad.
Hoeveel leed en schade zou het wel niet kunnen besparen als er wat tactische vliegtuigen gericht en van afstand bepaalde stukken direct kunnen uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NeutraleTeun schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:30:
[...]

Vooral die laatste inderdaad.
Hoeveel leed en schade zou het wel niet kunnen besparen als er wat tactische vliegtuigen gericht en van afstand bepaalde stukken direct kunnen uitschakelen.
Of hoeveel extra leed dat voor zou kunnen zorgen door te escaleren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:48
YakuzA schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:40:
[...]

Of hoeveel extra leed dat voor zou kunnen zorgen door te escaleren.
Los van Westen, Navo, kernwapens. Maar puur, wat voor een verschil een paar goede vliegtuigen kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

NeutraleTeun schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:24:
[...]

Los van Westen, Navo, kernwapens. Maar puur, wat voor een verschil een paar goede vliegtuigen kunnen maken.
Je hebt het hier dan wel over een paar honderd vliegtuigen die ook de Russische luchtmacht en luchtafweer moeten neutraliseren en dan nog honderden stuks artillerie treffen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Prosac schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:33:
[...]

En diverse analisten die zeggen dat de Russen hun laatste reserves naar Severodonetsk sturen...
nauwelijks nog artillerie beschietingen in het zuiden (alleen rond Kherson) dus zou zo maar waar kunnen zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Tens schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:09:
[...]

nauwelijks nog artillerie beschietingen in het zuiden (alleen rond Kherson) dus zou zo maar waar kunnen zijn.
Dan zou het maarzo kunnen zijn dat na de verovering van Severodonetsk het nog wat gaat knetteren rond Lycyhansk en we een compleet statische oorlog gaan krijgen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
IJzerlijm schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Je hebt het hier dan wel over een paar honderd vliegtuigen die ook de Russische luchtmacht en luchtafweer moeten neutraliseren en dan nog honderden stuks artillerie treffen.
Punt is uiteindelijk wel dat als NAVO of zelfs Amerika of de UK zouden willen, ze dat zonder alteveel problemen voor elkaar zouden krijgen. Rusland is puur een dreiging vanwege de kernwapens, maar het is met deze oorlog wel duidelijk geworden dat ze voor de rest weinig kunnen bereiken. Puur doordat Oekraine geen luchtoverwicht heeft blijft het nu een probleem.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Prosac schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:15:
[...]

Dan zou het maarzo kunnen zijn dat na de verovering van Severodonetsk het nog wat gaat knetteren rond Lycyhansk en we een compleet statische oorlog gaan krijgen..
Zo lang RU zo'n bak aan artillerie heeft, en daar munitie voor, zal RU een licht voordeel houden. Niet dat het veel terreinwinst oplevert, wel ten koste van veel mensenlevens en materiële schade.

btw: Heeft iemand recentelijk nog iets gelezen over de effectiviteit van de killer drones?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[...]

Je hebt het hier dan wel over een paar honderd vliegtuigen die ook de Russische luchtmacht en luchtafweer moeten neutraliseren
Dat neutraliseren is niet het echte probleem; ze moeten de luchtafweer tot ver in Russisch gebied neutraliseren. Effectief Russisch grondgebied aanvallen dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Dat neutraliseren is niet het echte probleem; ze moeten de luchtafweer tot ver in Russisch gebied neutraliseren. Effectief Russisch grondgebied aanvallen dus.
Dat is dé reden dat we nu niet ingrijpen. Je zou effectief Rusland moeten aanvallen als Nato zijnde. Dat gaan we niet doen natuurlijk.

Maar Rusland is nu al all in, verliest enorme hoeveelheden materieel en mankracht, en heeft het nog niet eens opgenomen tegen onze wapens. En dan metname onze luchtmacht. Een aanval op nato grondgebied zit er absoluut niet in voor ze.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Tens schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:31:
[...]

btw: Heeft iemand recentelijk nog iets gelezen over de effectiviteit van de killer drones?
Komt weinig naar buiten, omdat de VS gevraagd heeft de beelden zo min mogelijk of liefst niet te delen.
Maar ik las her en der ook al verhalen dat de Oekrainers het liever houden met stupid en simple, dus granaten onder commerciele drones binden en die gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:13
Prosac schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Komt weinig naar buiten, omdat de VS gevraagd heeft de beelden zo min mogelijk of liefst niet te delen.
Maar ik las her en der ook al verhalen dat de Oekrainers het liever houden met stupid en simple, dus granaten onder commerciele drones binden en die gebruiken.
Snap ik ook wel. Die dure super nauwkeurige wapens zijn leuk voor high value targets zoals een commandopost, maar veel te duur voor de gewone Russische soldaat en tank. Die wil je met zo goedkoop mogelijke middelen uitschakelen en dan werken hun homebrew drones prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Caelorum schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Snap ik ook wel. Die dure super nauwkeurige wapens zijn leuk voor high value targets zoals een commandopost,
Gezien de schade die ze aanrichten is elk stuk artillerie lijkt mij een high value target. En het feit dat ze vrij ver achter de linies opereren zijn juist killer drones uitermate geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
[...]

Welke Russische luchtmacht?, ze vliegen bijna niet.

Maar goed snap de angst wel, maar eerlijk die Migs zijn niet echt een stap verder dan de helicopters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Die grote paddenstoel explosie bij Dnipro gisteren was schijnbaar een brandstofopslag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna bij Kherson?

[Twitter]
nee, niet bijna, helaas, het is gewoon het volgende dorpje, nog steeds op de helft tussen Mykolaiv en Kherson.
Zie onderstaand kaartje waar het blauwe kruis Kyselivka aangeeft met op de rand linksboven daarvan Blahotadne.
Dat is een stukje van ongeveer 6 kilometer.

Van Kyselivka is het nog steeds 12 kilometer naar vliegveld Chornobaivka en nog zeker 15-25 kilometer tot in de buitenwijken en Kherson zelf.

Maar goed, alle beetjes helpen. Elk stukje akker tot aan de volgende bosrand is er weer een.
Dan komen ze bij Kherson. En dan? Hopen op een 'Warschau-opstand'?
Straatgevechten? Als de Russen zin hebben om stand te houden wordt dat extra bloedig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8Dkmp-O_xsvcJzB6pVIInUauLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AZkOWYIeYDj6EvrfDgiAuhqr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPvPaJCUgH_SYUIfcjDlYLn1Mas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qG8BikiGlfDZotBbrL0E9eyj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6W1dpLdGOG5jObn5LLAqaYVwRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4VmR2qZAPZ94mEVenXbYHmeh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMIcpcdlTwJS4q5U4zV3BZC5wI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7RgIy50xaKDHlEwDjWI0xHYW.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Gezien de schade die ze aanrichten is elk stuk artillerie lijkt mij een high value target. En het feit dat ze vrij ver achter de linies opereren zijn juist killer drones uitermate geschikt.
killer drones, je bedoelt de Switchblades?
Tja dat zijn dure dingen vergeleken met de homemade drones met pijpbommetjes.
Kan je misschien gebruiken voor hogere officieren etc. maar volgens mij is UA meer gebaat bij het uitschakelen van complete nesten, en sowieso voertuigen. Dat wordt lastiger met de Switchblades, al helemaal met de 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:40:
[...]

Misschien kan Oekraïne vanuit Kyselivka de luchthaven onder artillerievuur nemen.

[Twitter]
die luchthaven bij Chornobaivka is al zeker 20 keer onder vuur genomen door UA met forse verliezen voor RF elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:40:
[...]

hoeft op zich ook weer niet. De Russen schieten nu zelf raketten af vanaf de Kaspische zee.
Kan het westen/UA ook doen: zelf van grote afstand raketten afvuren naar doelen in de gehele Donbas. Ben je ook klaar.

Polen denkt inmiddels na over het opzetten van een luchtverdedigingsscherm voor het westelijke deel van Oekraine, onder het mom van 'de Russen schieten vanaf grote afstand van de Kaspische zee naar doelen in Oekraine, we moeten onze eigen grens beschermen en de raketten neerhalen ruim voordat ze in de buurt komen van de grens'.
Dat is automatisch een passieve no-fly zone in west-Oekraine, gecreeërd door Polen, en waarschijnlijk vanuit Polen zelf.

Helaas is dat weer koren op de molen van de conspiracy-theoristen in Belarus (Lukashenko) die al lange tijd roepen dat Polen eigenlijk van plan is om delen van west-Oekraine te annexeren (historische Poolse gebieden).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:42:

weet je wat er in die zwarte tas zit?
Poetin's ontlasting.
Overal waar hij komt (sowieso in het buitenland) nemen ze zijn ontlasting mee om te voorkomen dat 'vijanden' zijn ontlasting analyseren en informatie krijgen over zijn gezondheid. #conspiracy.

Een van deze velen websites die hetzelfde bericht tonen:
A former DIA intelligence officer has revealed that Russian President Vladimir Putin hides his poop from the world to conceal his health issues.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2022 12:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Korte samenvatting: een Russische blogger aan de kant van de separatisten reageert op een battlemap en claims die er op staan en besproken wordt in Russische telegram-kanalen.
Het ziet er allemaal niet heel rooskleurig uit en er zitten flink wat steken onder water in richting de eigen commandostructuur en de manier waarop de oorlog gevochten wordt.
De blogger heeft weinig hoop dat er een Russisch offensief komt.

https://wartranslated.com...-shared-by-propagandists/
Now famous Russian blogger in LPR Murz shares his opinion on the below fantasy map and various claims about the Ukrainian Armed Forces distributed in the pro-Russian telegram channels:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FVm2ZgmWAAE5QAa?format=jpg&name=large

The actual value of the map is beautifully described by the people in the chat who are familiar with the real situation on the frontline:

- I was there, where these arrows are pointing. I never thought that from the company of always hammered reservists such a large arrow can be drawn.

- He’s an artist, he sees this way.

As you’ve already probably guessed, only the sense of humours saves me from a massive permanent drinking binge similar to the description by the chat members above.

A few words on the theses on the map.

1. UAF have lost between a third and a half of the combat vehicles.
AF RF since the start of the SMO have lost the majority of the modern T-72/90 modifications and the majority of the BMP-3 fleet. Over a month ago the Belohirivka crossing demonstrated not only the monstrous situation with command’s incompetency in some places, but also the fact that RF AF are now fighting with second or third sets of equipment consisting of the same BMP-1 which the Ukrainian army is now receiving from the Eastern European allies. In fact, the UAF have all the chances to soon receive more modern equipment to replenish their losses, but the RF AF and LPR People Militia’s corps have no chance of replenishing with modern produce of our military-industrial complex. It just does not produce enough to replenish, and it won’t be any time soon.

So going to the frontline are T-62s and BMP-1s taken off from storage, and, for example, the radio navigational equipment on these vehicles has either rotted away or is just missing, or represented by R-123 radio stations, meanwhile the UAF have have streamlined deliveries of digital “Motorola”s and GPS-receivers of a military grade. For understanding, if now in one of the tank battalions of the DPR and LPR People’s Militia there is at least one fully combat-ready tank company (out of three or four it is meant to have), then this is a record and a reason for pride. In fact, the majority of the combat-ready vehicles consist of the trophied Ukrainian T-64s which have been captured in a more or less decent state compared to the own T-64 of the people’s militants.

2. In a number of areas of the frontline the Ukrainian units are working in the “fire brigade mode”.
Advancing from our side in those areas of the frontlines are the same “fire brigades” put together from remnants of RF AF and PM Republics, which still retain combat capability.

3. Professional staffing of the UAF is catastrophic: professionals on contract are 15-40% less than before.
In RF AF and LM AF the staffing is much worse, complicated by a mass of Russian refuseniks.

- Reservists and territorial defence members require long training
What nonsense! What a rubbish these Ukrainians came up with, right?! Training someone… We throw the mobilised right to the frontline! THAT’S THE IDEA! And certainly, the process for constant training of large combat-ready reserves is non-existent. It’s not created, not being created and it is not known when this bright idea reaches the brains of the command.

- The stream of foreign mercenaries is decreasing. We will be hanging this scum 🙂
Just like Tayra, right? She, by the way, was accused by our propagandists of killing a family couple with a goal of taking possession of their children and fleeing Mariupol. So it’s an obvious war crime which demands hanging. So what? We were either lied to, or exchanging the sons of our generals is more important than punishing the murderer of civilians caught red-handed. The crippled militants, who were lucky to survive in Mariupol, will appreciate this approach, I believe.

4. Supplies of foreign weapons are not enough.

5. Without restoring the military industry, “lend-lease” is useless.
For us, the same. How do we “increase the production of UAVs” in conditions where all the optics for them fell under even more brutal sanctions? We can’t. Same situation in a number of other areas.

RF AF, supposedly equipped with the most modern radios of the closed military radio communications “Azart”, 250,000 rubles of the state budget per each portable unit, are using in combat operations the Chinese radios “Baofeng” which are effortlessly listened by the enemy (2500 rubles for a unit).

Optics, electronics, communications, thermal and night visors are supplied to the army by volunteers. In reservist units in the 3 months of war even the supplies the most elementary items such as primitive combat medicine tools have not been established, not even saying that reservists are fighting without any proper individual armoured defence.

6. We are waiting for the Russian offensive.
Keep waiting.

Krasnyi Luch ammo stockpile op 16 juni.
https://wartranslated.com...ch-ammo-stockpile-attack/
Tevens heeft de blogger ook nog een paar details over de aanval op de munitieopslag.
Er zitten wel wat leuke stukjes info in bijv. over de vliegroutes van Russische toestellen maar ook tactieken van UA, bijv. 3-4 Tochka's tegelijk.

Some new details emerged regarding the Krasnyi Luch:

1. This used to be an ammunition stockpile of the 2nd Army Corps. With the start of the SMO, it seems, they arranged there a stockpile for the entire ammunitions delivered to the Krasnyi Luch railways station from the Russian Federation. Some bits that got scattered around the area can be identified as unguided aviation rockets, and judging from the colour of the smoke plume during the fire some particularly enlightened individuals believe the anti-aircraft missiles were also there.

2. The story that the detonation started after a Su-25 attack can be explained by the fact that in this area lies the route for approach of the Russian Su-25s. It’s just a coincidence.

3. Air defence at the time of the attack on the warehouse was functioning, witnesses saw a double launch of the anti-aircraft missiles. But it’s well known now that the Ukrainians prefer using “Tockha”s in volley of 3 and
4.

4. The power of the first detonation was as such that people are inclined to believe that the vast majority of the imported ammunition was simply piled up in one place despite the fact that the plant’s territory is massive. It could have been distributed in such a way as to avoid Hiroshima in case of an arrival. Part of the people of course believe this was a betrayal/sabotage. I believe they simply didn’t see much sense in moving stuff around given the lack of manpower, vehicles and logistics.

5. Obviously, the second target for the “Tochka”s was the railway station itself, full of trains with ammo. After the warehouse strike, the trains with which the station was packed were being pulled apart by diesel locos with incredible speed.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2022 13:33 ]

Pagina: 1 ... 239 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: