oldgrumpy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:40:
[...]
Dat lees ik hier nu al duizend keer, alleen is dat echt wel zo? En je kan het krijsen als een peuter noemen, maar feit is wel dat het werkt.
Een paar dagen geleden nog een interessante docu gezien over de Wagner groep en ook bvb hun aanwezigheid in de Centraal Afrikaanse Republiek.
Eigenlijk heeft Rusland of beter gezegd de oligarchen de feitelijke controle over dit land en al zijn rijkdommen.
Daarnaast richten ze hun pijlen ondertussen ook op nabijgelegen buurlanden.
Je gooit wel twee dingen door elkaar: Rusland is niet de oligarchen en vice versa. Net als dat de maffia niet Italie is en vice versa.
Dus qua Rusland denk ik dat m'n verhaal steek houdt - maar dat de macht van oligarchen ver reikt en de invloed van Wagner groot is doordat ze rijkdommen jatten en beschermen voor de lokale krijgsheren.
En wat betreft 'maar het werkt wel' - dat is exact waartegen ik tegen ageer: het werkt omdat wij het toestaan. Dat doen wij dus meer dan dat Rusland dat doet.
Ik denk eerlijk gezegd dat het wishfull thinking is dat Rusland zo zwak is.
Wat ook naar voor kwam in de docu is de totaal andere zienswijze van het Westen op conflicten.
Wij zullen altijd de diplomatieke weg kiezen en de confrontatie vermijden. De Russen niet.
De conclusie van de experts was dat we dringend onze houding moeten aanpassen en stoppen met die softe houding voor het te laat is.
bijna iedereen hier gaat er ook vanuit dat het een kweste van enkele maanden is vooraleer Oekraine de Donbass en Loehans terug veroverd.
Ik zie het niet gebeuren. Ik vrees dat rusland wel eens zijn slag kan thuishalen en naast de Krim ook deze gebieden zal inlijven.
en dan kan je wel roepen dat Rusland de grote verliezer is omdat hun leger zware verliezen heeft gehad maar dat zal hun worst wezen. Ze hebben dan misschien het regime in Kiev niet omver geworpen, ze zullen dan toch maar mooi extra land en grondstoffen hebben veroverd.
Je ziet nu al dat de interesse in de oorlog wegzakt, binnenkort is het vakantie en niemand maalt er daarna nog om.
Gisteren werder in België het eerste Russische warenhuis geopend.
Dan denk je, ok er gaattoch niemand daar geen winkele of er gaat toch ergens een protestactie zijn.
Vergeet het maar.
Zoals 1 iemand zei be het verlaten van de winkel:"die oorlog is een ver van mijn bed show"
Het boeit de mensen niet, ze kijken niet verder dan hun neus lang is.
Prima betoog - waarbij je precies m'n punt maakt. Dat Ruslands formele economie marginaal is klopt. Dat ze zich niets aantrekken van de Westerse appeassement onzin klopt net zo goed. Dat we niet goed raad weten met zaken als:
- oligarchen die de democratie in de EU destabiliseren maar er ook al hun vermogen, villa's en luxe jachten stallen.
- beinvloeding van politiek door (rechts)extremisme te steunen en financieren
- een partij die continue dreigt met geweld en dit waar mogelijk toepast zonder consequenties
Enzovoorts. Je gaat alleen nog steeds voorbij aan mijn punt: Dat we precies niet doen wat je zelf al aanhaalt:
De conclusie van de experts was dat we dringend onze houding moeten aanpassen en stoppen met die softe houding voor het te laat is.
Dat begint met die bullshit die ze de wereld instrooien serieus te nemen en energie te steken in een logische uitleg van hoe dat dan kan, werkt of hoe we hier rationeel op moeten reageren. Zet die bril dus af - is mijn devies.
Al sinds het begin van dit conflict heb ik mijn mening over onze wijze van handelen gedeeld: van politiek tot militair - we hebben Rusland de ruimte gegeven dit te doen, louter om maar niemand op de tenen te trappen. Ondertussen hebben we van Hongarije tot NL politici op de Putin-payroll die druk bezig zijn persvrijheid, democratie en vrijheid te slopen.
Dus ja: we moeten zeker stoppen met een softe houding, zelfs als Rusland dan het gas dichtdraait of wat anders Russisch doet. En ja hun economie is marginaal en ja ik weet dat dit komt omdat Wagner etc netjes betaald worden in geroofde zooi - net als hun eigen leger doet. Betekent alleen nog steeds dat formele wederopbouw onmogelijk is. Sterker nog: ze teren voor het allergrootste deel op USSR voorraden.
Dus ik ben het niet met je eens dat ze Ukraine bezet weten te houden: daar zie ik niet van dat ze de middelen gaan hebben en ook de goedkope domme mensen raken op om de vleesmachine in te gooien. Of ze moeten mobiliseren, maar dat heeft blijkbaar ook risico's voor Putin en z'n maffiaclubje zelf.
Grote lijnen dus eens met de kanttekening dat vanuit Westerse bril Russisch handelen begrijpen/verklaren en voorzien van repliek dus 'de softe aanpak' is zoals de door jou aangehaalde experts is. En Rusland laten weten dat we weten dat hun economie marginaal is en we niet bang voor ze zijn is daarbij een optie/stap.
IJzerlijm schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:03:
[...]
Dat GDP wordt wel gegenereerd door al eeuwen essentiele zaken als eten en energie, niet bloemen, lifecoaches en datacenters. Dingen die men hoe dan ook mist en je geen keus hebt meer voor te betalen, ten koste van overbodige luxes, als ze schaars worden.
Vind ook wel intrigerend hoeveel Russische mensen kunnen incasseren - ze zijn gewend aan tekorten, afzien, zelfvoorzienend zijn en worden. Daarin maakt het GDP uiteraard een andere impact dan het bijvoorbeeld in Nederland zou hebben. Zeker als we lifecoaches niet meer kunnen betalen
[
Voor 6% gewijzigd door
NiGeLaToR op 10-06-2022 13:18
]