Ik heb veel respect voor Zelensky maar z'n bewering van wij vechten voor Europa (of Oryx' "attack on Europe") neem ik met een korreltje zout. Waarom? Dit is een oorlog tegen Oekraïne, en ik verwacht niet dat Rusland NAVO aanvalt. Met MAD heb je dan twee verliezers, conventioneel worden ze finaal in de pan gehakt. Punt is dat dat laatste nou juist MAD kan triggeren. En daarom moet je voorzichtig met Rusland zijn (maar niet serieus nemen in de zin van wat ze letterlijk spuien). Het is het enige dat voor de wereld echt fout kan gaan. De rest is een kwestie van moral highground, NIMBY, buffer zone, grondstoffen, genocide. Dat alleen al zijn voldoende redenen om o.a. wapens te leveren. Maar daarbij vind ik ook dat je een 'nee' ook moet proberen te respecteren (begrijpen is immers complex). En dat is lastig.gekkie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:32:
[...]
Nou het ding is dat ze niet sturen, ook niet bepaald dreigingsloos is. Dan moeten we ze wellicht wel zelf gaan gebruiken tegen dezelfde vijand. Het kan zijn dat men denkt dat wij ze veel efficiënter kunnen inzetten en als dat zo is dan zou dat een prima valide punt kunnen zijn, maar dan zou je dat ook zo kunnen uiten.
Dan verwacht je dus min of meer dat die 5 PzH's in no-time in de pan worden gehakt zonder al te veel Russische materieel te laten sneuvelen, met als gevolg dat ze hier uiteindelijk in theorie nog wel voor de deur zouden kunnen komen te staan (waren het niet dat ze dan nog onder een wolk van F35's, raketten en weet ik het wat heen zullen moeten rijden en de logistiek van Rusland tot aan onze grens moeten. Even zo zeer als ze niet voor onze deur zouden komen, maar wel een voet tussen de deur bij een NATO-lidstaat zouden proberen te zetten.
Dus nee ik heb de volledige details niet, maar het achterhouden is in ieder geval ook niet als bepaald risicoloos in te schatten, zeker niet voor je eigen mensen nu heb je nog de "luxe" om de Oekrainers het te laten opknappen.
Plus stel we leveren het spul, Rusland gebruikt wat tactische nukes (ik zie ze er voor aan), en ons geleverde spul is dan RIP. Oekraïne verliest daarnaast de oorlog, in die zin dat het capituleert en je een Duitsland oplossing krijgt (West-Oekraïne nieuw land dat aansluit bij EU en NAVO). En dan? Dan kan men nog steeds bijvoorbeeld in Noord-Oost Europa aanvallen. Eens, het is onwaarschijnlijk want ze zijn nu al uitgepoept zo lijkt 't. Maar dat is allemaal analyses op basis van informatie die wij hebben plus ons amateurisme. Echt van een ander niveau dan mensen die hoog in de hiërarchie van bijv mindef zitten hoor.
We zien dit ook met bijvoorbeeld een WK (ineens 16 miljoen trainers), we zagen het ook met corona (16 miljoen epidemiologen).
Ik zie hier op T.net ook wel eens mensen die denken heel wat af te weten over computercriminaliteit, politie, privacy, wetgeving enz maar ze begrijpen basisbeginselen zoals proportionaliteit en subsidiariteit niet eens. Waarom zou een politieagent zoiets -met alle respect- serieus nemen? En stel zo'n agent weet dingen over een lopende zaak en kan met gedegen voorbeelden komen maar het ligt onder embargo. Dan ben je toch klaar met de discussie? Er is niet op een zuivere manier mee te dealen. Het houdt dan op. Ik heb dit zelf ook meegemaakt toen mijn toenmalige werkgever in het nieuws kwam hier op T.net. Maar dan moet je je mond houden, zelfs als een benadeelde partij pertinente onwaarheden verspreidt.
Ergo zo'n insider moet constant opletten wat-ie zegt. Naast de frustratie staat dat ook de waarheidsvinding in de weg, bovendien kom je dan al snel uit op argument of authority.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.