De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 226 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.323 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Nou het ding is dat ze niet sturen, ook niet bepaald dreigingsloos is. Dan moeten we ze wellicht wel zelf gaan gebruiken tegen dezelfde vijand. Het kan zijn dat men denkt dat wij ze veel efficiënter kunnen inzetten en als dat zo is dan zou dat een prima valide punt kunnen zijn, maar dan zou je dat ook zo kunnen uiten.
Dan verwacht je dus min of meer dat die 5 PzH's in no-time in de pan worden gehakt zonder al te veel Russische materieel te laten sneuvelen, met als gevolg dat ze hier uiteindelijk in theorie nog wel voor de deur zouden kunnen komen te staan (waren het niet dat ze dan nog onder een wolk van F35's, raketten en weet ik het wat heen zullen moeten rijden en de logistiek van Rusland tot aan onze grens moeten. Even zo zeer als ze niet voor onze deur zouden komen, maar wel een voet tussen de deur bij een NATO-lidstaat zouden proberen te zetten.
Dus nee ik heb de volledige details niet, maar het achterhouden is in ieder geval ook niet als bepaald risicoloos in te schatten, zeker niet voor je eigen mensen nu heb je nog de "luxe" om de Oekrainers het te laten opknappen.
Ik heb veel respect voor Zelensky maar z'n bewering van wij vechten voor Europa (of Oryx' "attack on Europe") neem ik met een korreltje zout. Waarom? Dit is een oorlog tegen Oekraïne, en ik verwacht niet dat Rusland NAVO aanvalt. Met MAD heb je dan twee verliezers, conventioneel worden ze finaal in de pan gehakt. Punt is dat dat laatste nou juist MAD kan triggeren. En daarom moet je voorzichtig met Rusland zijn (maar niet serieus nemen in de zin van wat ze letterlijk spuien). Het is het enige dat voor de wereld echt fout kan gaan. De rest is een kwestie van moral highground, NIMBY, buffer zone, grondstoffen, genocide. Dat alleen al zijn voldoende redenen om o.a. wapens te leveren. Maar daarbij vind ik ook dat je een 'nee' ook moet proberen te respecteren (begrijpen is immers complex). En dat is lastig.

Plus stel we leveren het spul, Rusland gebruikt wat tactische nukes (ik zie ze er voor aan), en ons geleverde spul is dan RIP. Oekraïne verliest daarnaast de oorlog, in die zin dat het capituleert en je een Duitsland oplossing krijgt (West-Oekraïne nieuw land dat aansluit bij EU en NAVO). En dan? Dan kan men nog steeds bijvoorbeeld in Noord-Oost Europa aanvallen. Eens, het is onwaarschijnlijk want ze zijn nu al uitgepoept zo lijkt 't. Maar dat is allemaal analyses op basis van informatie die wij hebben plus ons amateurisme. Echt van een ander niveau dan mensen die hoog in de hiërarchie van bijv mindef zitten hoor.

We zien dit ook met bijvoorbeeld een WK (ineens 16 miljoen trainers), we zagen het ook met corona (16 miljoen epidemiologen).

Ik zie hier op T.net ook wel eens mensen die denken heel wat af te weten over computercriminaliteit, politie, privacy, wetgeving enz maar ze begrijpen basisbeginselen zoals proportionaliteit en subsidiariteit niet eens. Waarom zou een politieagent zoiets -met alle respect- serieus nemen? En stel zo'n agent weet dingen over een lopende zaak en kan met gedegen voorbeelden komen maar het ligt onder embargo. Dan ben je toch klaar met de discussie? Er is niet op een zuivere manier mee te dealen. Het houdt dan op. Ik heb dit zelf ook meegemaakt toen mijn toenmalige werkgever in het nieuws kwam hier op T.net. Maar dan moet je je mond houden, zelfs als een benadeelde partij pertinente onwaarheden verspreidt.

Ergo zo'n insider moet constant opletten wat-ie zegt. Naast de frustratie staat dat ook de waarheidsvinding in de weg, bovendien kom je dan al snel uit op argument of authority.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:30
Jerie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:59:
[...]
Ik heb veel respect voor Zelensky maar z'n bewering van wij vechten voor Europa (of Oryx' "attack on Europe") neem ik met een korreltje zout. Waarom? Dit is een oorlog tegen Oekraïne, en ik verwacht niet dat Rusland NAVO aanvalt.
Rusland heeft al vaker duidelijk gemaakt dat ze de Sovjet-Unie terug willen. En dan kom je toch aan de baltische staten en Polen. In de huidige staat zal rusland dat niet doen, maar als ze Oekraine wel in een paar dagen hadden kunnen verslaan, ben ik er van overtuigd dat de baltische staten de volgende waren geweest. Wat dat betreft is (of iig was) dit dus wel degelijk een gevecht voor Europa.
Met MAD heb je dan twee verliezers, conventioneel worden ze finaal in de pan gehakt. Punt is dat dat laatste nou juist MAD kan triggeren. En daarom moet je voorzichtig met Rusland zijn (maar niet serieus nemen in de zin van wat ze letterlijk spuien). Het is het enige dat voor de wereld echt fout kan gaan. De rest is een kwestie van moral highground, NIMBY, buffer zone, grondstoffen, genocide. Dat alleen al zijn voldoende redenen om o.a. wapens te leveren. Maar daarbij vind ik ook dat je een 'nee' ook moet proberen te respecteren (begrijpen is immers complex). En dat is lastig.
Punt is dat wat daar gebeurt tegen al onze waardes in gaat en dus ook tegen alles waar we voor vechten. En het is wel duidelijk dat we om rusland te stoppen ook daadwerkelijk een grens moeten trekken en dat hardhandig duidelijk maken.
Plus stel we leveren het spul, Rusland gebruikt wat tactische nukes (ik zie ze er voor aan), en ons geleverde spul is dan RIP. Oekraïne verliest daarnaast de oorlog, in die zin dat het capituleert en je een Duitsland oplossing krijgt (West-Oekraïne nieuw land dat aansluit bij EU en NAVO).
Dat zie ik niet snel gebeuren want als rusland echt een taktische nuke zou gebruiken, krijg je een heel pijnlijke reaktie van de VS en zullen ze rusland al helemaal de oorlog niet meer laten winnen. Zodra rusland dat gaat doen is het gewoon over voor ze en dat is ook wel duidelijk voor rusland zelf. Als ze het defensief gebruiken omdat Oekraine besluit rusland aan te vallen is het een ander verhaal (al blijf ik ook die redenatie heel raar vinden...)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:06
Jerie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:59:
[...]
Ik heb veel respect voor Zelensky maar z'n bewering van wij vechten voor Europa (of Oryx' "attack on Europe") neem ik met een korreltje zout. Waarom? Dit is een oorlog tegen Oekraïne, en ik verwacht niet dat Rusland NAVO aanvalt. Met MAD heb je dan twee verliezers, conventioneel worden ze finaal in de pan gehakt. Punt is dat dat laatste nou juist MAD kan triggeren. En daarom moet je voorzichtig met Rusland zijn (maar niet serieus nemen in de zin van wat ze letterlijk spuien). Het is het enige dat voor de wereld echt fout kan gaan. De rest is een kwestie van moral highground, NIMBY, buffer zone, grondstoffen, genocide. Dat alleen al zijn voldoende redenen om o.a. wapens te leveren. Maar daarbij vind ik ook dat je een 'nee' ook moet proberen te respecteren (begrijpen is immers complex). En dat is lastig.

Plus stel we leveren het spul, Rusland gebruikt wat tactische nukes (ik zie ze er voor aan), en ons geleverde spul is dan RIP. Oekraïne verliest daarnaast de oorlog, in die zin dat het capituleert en je een Duitsland oplossing krijgt (West-Oekraïne nieuw land dat aansluit bij EU en NAVO). En dan? Dan kan men nog steeds bijvoorbeeld in Noord-Oost Europa aanvallen. Eens, het is onwaarschijnlijk want ze zijn nu al uitgepoept zo lijkt 't.
Stel dat, dan hebben we nog steeds een hoop spul over al zouden we de huidige inzet in de Oekraine verdubbelen. Bovendien doen we dat vooralsnog vooral met grondspullen en ook daarbij nog maar zowel een subset van systemen en een klein percentage van wat beschikbaar is, bij een oorlog met de NAVO zal alles ingezet kunnen worden en dan denk ik dat die 5 PzH die we dan extra zouden missen niet boeiend zijn op het vlak van wat er hangt aan drones, F35's, aircraft carriers, patriots, infanterie die er ligt en ga zo maar door en ga zo maar door. En ook dat kan Rusland dan allemaal weer met (tactische) nukes gaan bestoken. Dat kan en dat kan altijd, of de Oekraine nu wint of verliest en ongeacht wat Rusland daar van denkt te vinden.

Ze hebben al bewezen dat ze geen semi-logische (in ieder geval voor buitenlanders enigszins logische) redenen nodig hebben om bepaalde acties te plegen. En compleet gefabriceerde reden is ook een reden. Dus ik zie niet zo in wat het helpt om je daar al te veel door te laten terug houden. Maar we doen weinig geks als we meer leveren van het conventionele spul wat we al geleverd hebben. Het is niks nieuws alleen meer van hetzelfde.
Maar dat is allemaal analyses op basis van informatie die wij hebben plus ons amateurisme. Echt van een ander niveau dan mensen die hoog in de hiërarchie van bijv mindef zitten hoor.
We zien dit ook met bijvoorbeeld een WK (ineens 16 miljoen trainers), we zagen het ook met corona (16 miljoen epidemiologen).
Zoals ik al eerder heb gezegd kan ik me enige terughoudendheid voorstellen, maar die zit dan vooral op het vlak hoe (bewezen) effectief de Oekraine kan zijn met ons materieel (qua overall strategie, tactiek en uitvoering daarvan door al het vrij vers getrainde personeel). Daar kun je reserves bij hebben, maar dan moet je ook wel bedenken dat een te minimalistische wapencapaciteit, tegelijkertijd die mogelijk strategieën en tactieken ernstig kan beperken. Stel dat je met 18 stuks PzH in een mix met nog wat ander spul en infanterie optimaal ergens doorbraken kan forceren, maar nu krijg je er maar 12, waardoor er meer sneuvelt dan noodzakelijk was geweest en er minder of minder snel voortgang kan worden bereikt. En enige voortgang kan ook weer in ons welbegrepen eigen belang zijn (zowel intern als extern in de rest van de wereld in de zin van schaarste in energie, energietransport en voedsel om er een paar te noemen).

Kun je zeggen dat de Oekrainers niet effectief zijn, zie je nou wel. Of je hebt ze geen kans gegeven een zo optimaal mogelijke mix in te zetten door die voortdurende schaarste (die soms ook creatief kan maken, maar goed dat werkt ook niet altijd).
Dus ja ik snap enige eerste reserves in meer leveren, alleen 5 + 7 komt toch ook wel vrij schraal over.
Ik zie hier op T.net ook wel eens mensen die denken heel wat af te weten over computercriminaliteit, politie, privacy, wetgeving enz maar ze begrijpen basisbeginselen zoals proportionaliteit en subsidiariteit niet eens. Waarom zou een politieagent zoiets -met alle respect- serieus nemen? En stel zo'n agent weet dingen over een lopende zaak en kan met gedegen voorbeelden komen maar het ligt onder embargo. Dan ben je toch klaar met de discussie? Er is niet op een zuivere manier mee te dealen. Het houdt dan op. Ik heb dit zelf ook meegemaakt toen mijn toenmalige werkgever in het nieuws kwam hier op T.net. Maar dan moet je je mond houden, zelfs als een benadeelde partij pertinente onwaarheden verspreidt.

Ergo zo'n insider moet constant opletten wat-ie zegt. Naast de frustratie staat dat ook de waarheidsvinding in de weg, bovendien kom je dan al snel uit op argument of authority.
Op zich gelijk hoor in generieke zin, maar toch vind ik het in het specifieke onderhavige geval niet optellen.
Nouja als we binnenkort echt wat was het 45 PzH's hier nodig gaan hebben dan denk ik dat ik nog maar een goed biertje moet gaan opentrekken om op tijd door de voorraad heen te gaan komen. Want dan zullen we het ook wel verliezen, wat er ook mag komen wat ik kennelijk niet zie aankomen :)

En dan ga ik het er maar weer voor eventjes bij proberen te laten, want ik heb het gevoel al wat te vaak in herhaling te vallen op dit thema, denk dat ik m'n standpunt voor nu en met de mij beschikbare kennis en overzicht (dat inderdaad beperkt is) wel genoeg heb geventileerd voor voorlopig. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:26:
[...]

ik denk niet dat het een tegenaanval was. Het was waarschijnlijk gewoon een actie om een Russische gevechtsgroep om zeep te helpen en de Russen even te laten weten dat ze hun zuidfront te dun bezet hebben.
Ik denk dat ze voornamelijk rustig aan doen. Duwen waar ze kunnen, defensie opbouwen. En blijven doorgaan met de Russen zich kapot laten lopen.

En we zijn niet de enige die zo nu en dan wat ongeduldig zijn, en daardoor misschien wat teleurgesteld.

Zelensky's avondspeech van vandaag.
" Today I want to address those in Ukraine who are trying, so to speak, to adjust the Armed Forces of our state or to indicate how to attack and where to repel enemies in the first place. Ukraine values ​​every thought, but Ukraine values ​​every life first. And this is an axiom. Ukraine will never act like Russia, which throws people into the hell of fighting just because Moscow wanted to seize something in a few days or before a certain date , "Zelensky said.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Prosac schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:24:
[...]

Nou.. we zijn al weer 5 dagen verder en Oekraine heeft zelfs wat teruggedrukt bij Popasna. Alle ballen op Severodonetsk lijkt het bij Rusland. En dat dan maar claimen als een grootse overwinning.
In Severodonetsk zouden inmiddels 90% van de gebouwen beschadigd zijn, de stad ondergaat hetzelfde lot als Mariupol. In feite nemen de Russen geen dorpen/steden in maar creëren ze platteland.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:16

Auredium

Informaticus Chaoticus

De VS is over de bbrug gekomen met het sturen van geavanceerdere raketsystemen. Het ziet er naar uit dat analyse de VS heeft overtuigd dat meer en beter materiaal nodig is om de Russische artillery te counteren. Ik vermoed dat er ook wat handjeklap met Oekraine is gedaan waarbij ze hebbben beloofd niet Rusland zelf aan te vallen ermee.

https://www.nu.nl/spannin...stemen-naar-oekraine.html

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sugarlevi01 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 00:11:
[...]

Ik denk dat ze voornamelijk rustig aan doen. Duwen waar ze kunnen, defensie opbouwen. En blijven doorgaan met de Russen zich kapot laten lopen.

En we zijn niet de enige die zo nu en dan wat ongeduldig zijn, en daardoor misschien wat teleurgesteld.

Zelensky's avondspeech van vandaag.

[...]

[YouTube: Шостий санкційний пакет ЄС проти Росії погоджено. Звернення Володимира Зеленського 31.05.2022]
ongeduldig, teleurgesteld.
Klopt op zich wel, maar het is anderszijds ook weer een goede tactiek.

Ze willen dus niet denken als de Russen. En dat maakt ze onvoorspelbaar.
Was dit een tegenoffensief? Nee, waarschijnlijk gewoon een spec op en daarna weer terugtrekken bijv. als dat nodig is. Of ze zetten niet door met de aanval... en de Russen maar wachten en versterkingen sturen.
Om vervolgens weer elders aan te vallen.

Als je zelf niet weet wat je morgen doet, weet de vijand dat al helemaal niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 00:48:
[...]

In Severodonetsk zouden inmiddels 90% van de gebouwen beschadigd zijn, de stad ondergaat hetzelfde lot als Mariupol. In feite nemen de Russen geen dorpen/steden in maar creëren ze platteland.
ze gunnen linksom om rechtsom geen Oekraiense samenleving.
Al zouden ze gaan herbouwen, dan nog is dat ten gunste van de Russen zelf. Oekraieners gaan er niet meer wonen.

Het is een collectieve straf voor heel Oekraine, dat het lef had om tegen de wil van Moskou in te gaan.
Daarom wordt er verkracht, maar niet iedereen. Maar degenen die niet verkracht worden moeten wel toekijken.
Daarom wordt er gemoord, maar niet iedereen. Maar degenen die niet vermoord worden moeten wel toekijken.
Want er moet nog een deel van het volk over blijven met de 'imprint' van deze strafexpeditie, zodat ze de komende generaties weer weten wie er de baas is.

En dat is wat de appeasers niet begrijpen: er is hier geen sprake van een mogelijke vrede, maar genocide en een strafexpeditie. Er is geen sprake van vrede, want vrede hoort bij een 'gewone' oorlog. Maar dit is geen gewone oorlog. Dat willen de Russen helemaal niet. Het is een strafexpeditie die moet doorgaan. Als ze al 'stoppen' dan is dat geen vrede. De appeasers worden erin geluisd.
En dus houdt Oekraine op te bestaan als ze stoppen met vechten.
En als Rusland ophoudt met vechten stopt de oorlog. Tijdelijk. Maar ze moeten teruggeworpen worden achter hun eigen landsgrenzen, en Oekraine moet het militaire apparaat krijgen om een volgende Russische invasie af te slaan.

Een soort IJzeren Gordijn. Een militaire blokkade.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2022 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Auredium schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:14:
De VS is over de bbrug gekomen met het sturen van geavanceerdere raketsystemen. Het ziet er naar uit dat analyse de VS heeft overtuigd dat meer en beter materiaal nodig is om de Russische artillery te counteren. Ik vermoed dat er ook wat handjeklap met Oekraine is gedaan waarbij ze hebbben beloofd niet Rusland zelf aan te vallen ermee.

Laten we hopen dat dit dan de 'game changer' is die de Switchblade/M777 hadden moeten zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:27

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant liveblog
03:42
Biden: VS sturen Oekraïne meer geavanceerde wapens en munitie

De Amerikaanse president Joe Biden heeft besloten dat de VS het Oekraïense leger van meer wapentuig gaat voorzien, waarmee belangrijkste doelen op het slagveld in nauwkeuriger kunnen worden aangevallen, zo schreef hij dinsdag in een opiniestuk voor The New York Times.

De president noemde 'Javelin-antitankraketten, Stinger-luchtafweerraketten, krachtige artillerie- en precisieraketsystemen, radars, onbemande luchtvaartuigen, Mi-17-helikopters en munitie'. Het besluit past volgens Biden in wat hij in zijn artikel omschrijft als 'Amerika's duidelijke doel: we willen een democratisch, onafhankelijk, soeverein en welvarend Oekraïne met de middelen om van zich af te bijten en zich te verdedigen tegen verdere agressie'. Volgens Biden heeft de VS momenteel geen aanwijzingen dat Rusland van plan is kernwapens in Oekraïne in te zetten.
Heel mooi, maar het gaat natuurlijk hierom:
Regeringsbronnen bevestigen tegenover persbureaus Reuters en AFP dat de VS ook raketsystemen van het type Himars (M142 High Mobility Artillery Rocket System) naar Oekraïne sturen. Himars-raketten gebruiken precisiegeleide munitie en hebben een bereik van ongeveer 80 kilometer.

Ook beloofde Biden dat de VS hun Europese bondgenoten zullen helpen 'hun afhankelijkheid van Russische fossiele brandstoffen te verminderen' - echter zonder specifieke maatregelen te noemen.

Redactie

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Nou het ding is dat ze niet sturen, ook niet bepaald dreigingsloos is. Dan moeten we ze wellicht wel zelf gaan gebruiken tegen dezelfde vijand. Het kan zijn dat men denkt dat wij ze veel efficiënter kunnen inzetten en als dat zo is dan zou dat een prima valide punt kunnen zijn, maar dan zou je dat ook zo kunnen uiten.
Dan verwacht je dus min of meer dat die 5 PzH's in no-time in de pan worden gehakt zonder al te veel Russische materieel te laten sneuvelen, met als gevolg dat ze hier uiteindelijk in theorie nog wel voor de deur zouden kunnen komen te staan (waren het niet dat ze dan nog onder een wolk van F35's, raketten en weet ik het wat heen zullen moeten rijden en de logistiek van Rusland tot aan onze grens moeten. Even zo zeer als ze niet voor onze deur zouden komen, maar wel een voet tussen de deur bij een NATO-lidstaat zouden proberen te zetten.
Dus nee ik heb de volledige details niet, maar het achterhouden is in ieder geval ook niet als bepaald risicoloos in te schatten, zeker niet voor je eigen mensen nu heb je nog de "luxe" om de Oekrainers het te laten opknappen.
en als Oekraieners het opknappen, hoeven wij dat niet meer te doen.
En we hoeven dan sowieso voorlopig niet meer bang te zijn voor de Russen. We hebben namelijk gezien waar ze toe in staat zijn. Misschien wist NATO dat eigenlijk al, vandaar dat er meestal alleen sprake is van een paar honderd tot duizend man in de Baltische staten. Meer heb je niet nodig :P

Maar we hebben nu de uitgelezen kans om af te rekenen met de Russen. Zowel ten gunste van het Oekraiense volk als het geopolitieke plaatje. Rusland voorlopig geen bedreiging op conventioneel vlak doordat hun leger minstens is gehalveerd. Dat is ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:37:
Volkskrant liveblog
[...]

Heel mooi, maar het gaat natuurlijk hierom:
[...]
en dan blijkt er stiekem per ongeluk toch een batch raketten tussen te zitten waarmee ze de brug bij Kerch kunnen raken >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:35

rapture

Zelfs daar netwerken?

Auredium schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:14:

M142 HIMARS is een modern lanceervoertuig dat snel genoeg weg kan rijden na het lanceren van de raketten. Op zich zegt het niet veel wat het kan.

Uiteindelijk gaat het om welke "rocket pod" dat ook in een M270 past.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/br7jN_JdwV-45ifywfZGDSrfpxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3XDAW4smiRq2bLRED1yUBJf.jpg?f=fotoalbum_large

Een pod per voertuig ipv 2 pods in een M270 is meer dispersie voor het geval dat de Russen terugschieten.
Verwijderd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:41:
[...]

en dan blijkt er stiekem per ongeluk toch een batch raketten tussen te zitten waarmee ze de brug bij Kerch kunnen raken >:)
Vooral als de pods allemaal hetzelfde eruit zien. Een dikke raket dat 310 km bereik heeft, is vermomd als een ordinaire pod met 6 raketten.

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/missilethreat.csis.org/wp-content/uploads/2021/03/ATACMS-MLRS_US-Army.jpg?resize=680%2C873

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/MGM-140_ATACMS_WSMR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Het is dan wel weer jammer voor Oekraine dat wegens 2 tot 5 procent blindgangers de M26 'steel rain' raketten voor de MLRS met 644 bommetjes elk allemaal de shredder in zijn gegooid. Clusterbommen zijn nou eenmaal het ultieme kwaad in tegenstelling tot 500 normale kanonnen die nu weken lang je stad in puin schieten.

Er zit nu in elke raket een enkele lading met wel een aardige AoE maar toch minder dan de oude, het verspreid opstellen van de Russische artillerie zal nu veel effectiever zijn.

https://www.hrw.org/news/...ns-and-answers-m26-rocket

Zestien duizend raketten vernietigd door de Landmacht, dat zou best wel een verschil hebben kunnen maken.
Kunt u aangeven wat de actuele stand is met de vernietiging van de
diverse soorten clustermunitie ( BL755, DPCIM M483 A1; MLRS-munitie en
de M26 en wellicht andere typen), zoals u aangaf te willen doen in
antwoord op schriftelijke vragen in Aanhangsel 109?
Hoe groot is de huidige Nederlandse voorraad clusterbommen?
Binnen welke termijn is de voorraad DPICM vernietigd?
Defensie is inmiddels al enkele jaren bezig de voorraad clustermunitie te
verkleinen, zowel in typen als in aantallen. De vernietiging van overtollige
munitie is voor een belangrijk deel al voltooid. Defensie zal niet de gehele
voorraad clustermunitie afstoten. Zoals de regering in een brief van
15 maart jl. heeft laten weten, zal de krijgsmacht blijven beschikken over
de vliegtuigbom CBU-87 en de raket M-261 voor de Apache-helikopter. Het
betreft 293 stuks van de CBU-87 en 1 879 stuks van de M-261.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2006–2007, 21 501-02, nr. 760 6
Wat betreft de af te stoten voorraden kan worden gemeld dat de gehele
voorraad BL 755 clusterbommen inmiddels is vernietigd. Zoals aangekondigd worden ook de DPICM M483A1 granaten vernietigd. In het totaal
ging het om 156,700 stuks. In eerste instantie is een contract gesloten
voor de vernietiging van 120 000 stuks in twee jaar. De overige 36 700
stuks worden vooruitlopend op de uitfasering van het artilleriekanon
M-109 vernietigd. Inmiddels zijn 48,279 stuks vernietigd en bedraagt de
voorraad 84 979 DPICM M483A1 granaten. Na aanbesteding van het
contract moet met een vernietigingsduur van ongeveer één à anderhalf
jaar rekening worden gehouden.
In 2005 is aangekondigd dat de M-26 raketten zullen worden vernietigd,
waarbij werd gemeld dat al werd begonnen met de vernietiging van de
helft van de voorraad. Inmiddels heeft Defensie nog 9 888 stuks in voorraad. Hiervoor loopt een vernietigingscontract en in 2009 zal de laatste
raket zijn vernietigd.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-02-760.pdf

[ Voor 73% gewijzigd door IJzerlijm op 01-06-2022 08:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
IJzerlijm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:34:
Laten we hopen dat dit dan de 'game changer' is die de Switchblade/M777 hadden moeten zijn.
Oekraïne is een gigantisch land, het idee dat honderd stuks artillerie of tientallen MRLS systemen het evenwicht over duizenden kilometers frontlinie doet kantelen is echt wensdenken.

De huidige patstelling is al heel knap, ook een slecht geleid Russisch leger is geen pannenkoek. Kwantiteit boven kwaliteit blijft enorm lastig, dat zie je rond Severdonetsk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:27

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Ergens zit natuurlijk het kantelmoment, en voor mijn gevoel is dat wel heel dichtbij dus dit soort systemen / versterking kan wel degelijk het verschil maken. Vooral ook omdat het moraal van de Russen fragiel blijkt...

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

hoevenpe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:16:
[...]

Oekraïne is een gigantisch land, het idee dat honderd stuks artillerie of tientallen MRLS systemen het evenwicht over duizenden kilometers frontlinie doet kantelen is echt wensdenken.

De huidige patstelling is al heel knap, ook een slecht geleid Russisch leger is geen pannenkoek. Kwantiteit boven kwaliteit blijft enorm lastig, dat zie je rond Severdonetsk.
Gigantische ja; maar de aanvoerlijnen zijn niet heel groot in aantallen. Langere raketsystemen kunnen deze aanvoerlijnen beter onder vuur nemen. Aangezien het Russische leger nu al problemen heeft met hun aanvoerlijnen zal dat ervoor zorgen dat grote delen van hun leger niet goed kunnen opereren.
Veel kwantiteit betekend veel logistieke support nodig. Die paar zullen daarin goed helpen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 21:15
Ik vond dit wel een goed informatief filmpje, wat deels over (de aanleiding van) de oorlog in Oekraïne gaat.
It's all about the oil! En wat gas en overige grondstoffen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

Snow_King

Konijn is stoer!

TheBrut3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:32:
Ik vond dit wel een goed informatief filmpje, wat deels over (de aanleiding van) de oorlog in Oekraïne gaat.
[YouTube: Russia's Catastrophic Oil & Gas Problem]
Dan zou je ook zijn eerdere filmpje willen kijken van 3 maanden terug: YouTube: Why Russia is Invading Ukraine

Een hele interessante kijk op waarom en hoe. Vooral ook hoe je vanuit Russisch perspectief de kaart bekijkt en hoe 'open' de grens dan met de NAVO is.

Uiteindelijk gaat het allemaal om geld en macht. Maar geld = macht

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

https://twitter.com/OsintTv/status/1531640849427312641

Het pronkstuk van de Russische strijdkrachten, de TOS-1 Buratino thermobarische raketwerper in actie.

-TOS-1 komt aanrijden
-Nauwkeurige metingen worden gedaan (met papier en een smartphone)
-In stelling komen
-Richten
-Vuur!
-De drone is ingezoomd op het doelwit......

En alle raketten landen honderden meters er naast en pas met maximale zoom uit ziet de drone de inslagen.

Maar uiteindelijk zal het niet zo heel veel uitmaken, dat dorpje gaat nergens heen en het volgende (of de zesde daarna) salvo zal uiteindelijk wel weer wat huisjes met de grond gelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:23

jgj82

Ja, maar = nee

IJzerlijm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:21:
https://twitter.com/OsintTv/status/1531640849427312641

Het pronkstuk van de Russische strijdkrachten, de TOS-1 Buratino thermobarische raketwerper in actie.

-TOS-1 komt aanrijden
-Nauwkeurige metingen worden gedaan (met papier en een smartphone)
-In stelling komen
-Richten
-Vuur!
-De drone is ingezoomd op het doelwit......

En alle raketten landen honderden meters er naast en pas met maximale zoom uit ziet de drone de inslagen.

Maar uiteindelijk zal het niet zo heel veel uitmaken, dat dorpje gaat nergens heen en het volgende (of de zesde daarna) salvo zal uiteindelijk wel weer wat huisjes met de grond gelijk maken.
Totdat de UA stellingen die in de struiken zaten links boven van het dorp het doelwit waren. Alleen de inslag onder was een afzwaaier. Beetje lastig te interpreteren zonder het complete plaatje, niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
jgj82 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Totdat de UA stellingen die in de struiken zaten links boven van het dorp het doelwit waren. Alleen de inslag onder was een afzwaaier. Beetje lastig te interpreteren zonder het complete plaatje, niet?
Welke stellingen precies? En waarom zou de spotter inzoomen op die bossen voor het dorp, terwijl de inslagen voornamelijk in open veld linksboven zijn, ik zie daar geen stellingen, geen loopgraven. Alleen de boer hoeft niet meer te ploegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 24-09 20:04

bloody

0.000 KB!!

Is er nog iemand die een diorama zoekt?

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:44
TheBrut3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:32:
[YouTube: Russia's Catastrophic Oil & Gas Problem]
het kanaal Realifework is ook naast de oorlog in Oekraïne een enorme aanrader. Volg het al even en geeft altijd een goed zicht op wat werkelijk speelt.

Ik heb het al gezegd, maar iedereen die wil weten waar deze oorlog werkelijk om draait, moet eigenlijk verplicht de 3 vid's bekijken met als topic Oekraïne. Alles wat het Putin regime als oorzaak geeft voor deze oorlog kan eigenlijk onmiddellijk de prullenbak in. ( zelfs zonder deze video's wisten we dat al, maar toch.. )

Verbaast me wel dat Georgië nog niet volledig onder Russische controle is, aangezien het pijpleidingen huisvestigd die enorm belangrijk zijn voor europa vanuit azerbijan en dus ook inkomsten 'afneemt' van Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:13
hoevenpe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:16:
[...]

hm. als je nu een patstelling hebt, dan kan elk wapen de balans verstoren. 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:49:
hm. als je nu een patstelling hebt, dan kan elk wapen de balans verstoren. 8)
Verwacht echter geen magische 'game changer', het zal een kwestie van de lange adem worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:06:

Die andere 15 zullen dan na 10 jaar mottenballen waarschijnlijk nog 10 jaar in de mottenballen blijven.
Nope, ze worden geheractiveerd:
De Pantserhouwitsers die nu als reserve in de opslag staan - en waarvan er onlangs vijf al zijn gedoneerd aan Oekraïne - worden afgestoft en klaargemaakt voor gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:32
Prosac schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:25:
[...]

Welke stellingen precies? En waarom zou de spotter inzoomen op die bossen voor het dorp, terwijl de inslagen voornamelijk in open veld linksboven zijn, ik zie daar geen stellingen, geen loopgraven. Alleen de boer hoeft niet meer te ploegen.
Dit waren gewoon goed ingegraven Nazi-mollen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gamechanger of niet zal vooral afhangen van de aantallen. Dat zal gelden voor oa switchblades, M777s, PzH2000's en MLRSystems.
Zelfde was het geval bij de Javelins/NLAW's/overig AT. Omdat UA er zo'n beetje mee overspoeld werd had het impact.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004

rapture

Zelfs daar netwerken?

IJzerlijm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:09:
Het is dan wel weer jammer voor Oekraine dat wegens 2 tot 5 procent blindgangers de M26 'steel rain' raketten voor de MLRS met 644 bommetjes elk allemaal de shredder in zijn gegooid. Clusterbommen zijn nou eenmaal het ultieme kwaad in tegenstelling tot 500 normale kanonnen die nu weken lang je stad in puin schieten.

Er zit nu in elke raket een enkele lading met wel een aardige AoE maar toch minder dan de oude, het verspreid opstellen van de Russische artillerie zal nu veel effectiever zijn.

https://www.hrw.org/news/...ns-and-answers-m26-rocket

Zestien duizend raketten vernietigd door de Landmacht, dat zou best wel een verschil hebben kunnen maken.

[...]

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-02-760.pdf
En met ouderwetse cluster munitie is 1 raket goed voor een voetbalveld wegvagen en een dozijn raketten veegt een brigade weg.

Met genoeg raketten wordt een landschap tot voorbij de horizon omgeploegd. Zeer efficiënt tegen vijandelijke troepen in Tolkien hoeveelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Ik zou het vreemd vinden als Oekraine clustermunitie gaat gebruiken na alle ophef, welke ze zelf ook hebben gemaakt, over het gebruik van clustermunitie door Rusland. Tevens moet je het in je eigen land niet willen gebruiken, zoveel explosieven die niet af gaan welke blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

In de tussentijd doet Defensie zich versterken. Die zien (gelukkig) nu hun kans met de crisis om zich eindelijk te versterken.

https://www.nu.nl/politie...ende-drones-en-f-35s.html
Het gaat in totaal om zes extra F-35's (gevechtsvliegtuigen), vier extra Reaper-drones, meer Patriot-luchtverdedigingssystemen en kruisvluchtwapens (ook wel kruisraketten genoemd).
Het word tijd dat onze soldaten tijdens oefeningen niet meer pang pang hoeven te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:22:

Het word tijd dat onze soldaten tijdens oefeningen niet meer pang pang hoeven te roepen.
Sorry maar dit neem ik niet letterlijk. Een batterij, speaker, en geluidsopname is namelijk al realistischer.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

In de tussentijd doet Defensie zich versterken. Die zien (gelukkig) nu hun kans met de crisis om zich eindelijk te versterken.

[...]

Hier lopen nog wat aparte topics over. Maar in ieder geval, de schade van 20 jaar verwaarlozen haal je niet binnen 5 jaar in. Dus er zal nog heel wat bij moeten komen voordat je een enigszins representatieve & complementaire krijgsmacht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

Ik zie niets staan over ammunitie ;)

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:14:
[...]

Nope, ze worden geheractiveerd:

[...]
Mooi. Ik hoop dat ‘gebruik’ dan synoniem is aan naar Oekraïne sturen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

J2S schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Ik zie niets staan over ammunitie ;)
Het volledige artikel haalt aan dat dit het begin is en het over de jaren wordt uitgebreid. Je kunt er dus vanuit gaan dat er ook wel wat aan de ammunitie situatie wordt gedaan.

Los daarvan is NATO ook wat flexibeler in rolverdeling. Het is voor een land als Nederland logischer om zich te richten op een zeevloot en luchtmacht. Tanks zijn leuk maar +/- 50% van de Nederlandse grens is zee en voor een klein kikkerlandje hebben we veel rivieren die tracked warfare al lastig genoeg maken.
Dat wil zeggen; ik zie Nederland liever investeren in drones, vliegtuigen en een zeevloot dan een enorme landmacht.

Overigens is er op DW ook een video geweest over de 100 miljard euro die Duitsland gaat stoppen in het leger:

[ Voor 13% gewijzigd door Auredium op 01-06-2022 12:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

YakuzA schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Mooi. Ik hoop dat ‘gebruik’ dan synoniem is aan naar Oekraïne sturen :)
Aardig dat iedereen alles naar Oekraïne wil sturen maar zelf een operationeel leger houden is ook niet onhandig.

Een scenario wat ik nooit voorbij hoor komen maar wat nog wel mogelijk is en blijft is dat Oekraïne zich alsnog aansluit bij Rusland of zich uiteindelijk zal overgeven. Of dmv een coup dit kan gebeuren. Nu onwaarschijnlijk, maar een half jaar geleden was een invasie zo mogelijk nog onwaarschijnlijker. Je weet niet wat de komende jaren zal gaan brengen.

Maar goed, dan hebben we dus al onze reserves en wapensystemen aan Oekraïne gedoneerd welke vervolgens kunnen worden gebruikt door de Russen of zijn bondgenoten.

Het wordt zo zwart-wit gezien en Rusland wordt continu gedownplayed. Maar dat er een energie/grondstoffen oorlog komt op grotere schaal is goed mogelijk en dan kunnen de kaarten er wel eens heel anders voor liggen dan enkel de strijd om 'de Donbas'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

tuinïnen schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:56:
[...]
Een scenario wat ik nooit voorbij hoor komen maar wat nog wel mogelijk is en blijft is dat Oekraïne zich alsnog aansluit bij Rusland of zich uiteindelijk zal overgeven. Of dmv een coup dit kan gebeuren. Nu onwaarschijnlijk, maar een half jaar geleden was een invasie zo mogelijk nog onwaarschijnlijker. Je weet niet wat de komende jaren zal gaan brengen.
Als we minder materieel sturen is de kans op dat fictieve scenario groter dan als er meer gestuurd wordt.

Zelfs voor dat fictieve scenario is het beter om meer te sturen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:46
[...]

Aardig dat iedereen alles naar Oekraïne wil sturen maar zelf een operationeel leger houden is ook niet onhandig.

Maar goed, dan hebben we dus al onze reserves en wapensystemen aan Oekraïne gedoneerd welke vervolgens kunnen worden gebruikt door de Russen of zijn bondgenoten.

Het wordt zo zwart-wit gezien en Rusland wordt continu gedownplayed. Maar dat er een energie/grondstoffen oorlog komt op grotere schaal is goed mogelijk en dan kunnen de kaarten er wel eens heel anders voor liggen dan enkel de strijd om 'de Donbas'.
Doet me sterk denken aan de Resource Wars in Fallout... https://fallout.fandom.com/wiki/Resource_Wars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25
gustaveau schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Doet me sterk denken aan de Resource Wars in Fallout... https://fallout.fandom.com/wiki/Resource_Wars
aw god, combineer dat met Johnson die een European Commonwealth wil introduceren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:01

Garyu

WW

[...]

Zelfs als het Rusland scenario niet heel waarschijnlijk is, gaat er in ieder geval -ooit- een einde aan de oorlog komen. Op dat moment zijn er door Oekraine verspreid enorm veel wapens beschikbaar, die het leven er niet direct veiliger op gaan maken. Dit zag je ook aan het einde van de Joegoslavie-oorlog, waar nu nog gewapende milities de beschikking hebben over vrij zware wapens. In Afghanistan hetzelfde met het door de Amerikanen achtergelaten materieel. Zeker iets om over na te denken, maar waar geen makkelijke oplossing voor bestaat. Een (remote) kill-switch op wapens is technisch mogelijk maar niet echt gewild uit strategisch oogpunt op het moment van actie, maar naderhand soms wel wenselijk. Het niet-leveren van wapens is ook niet heel fijn als je denkt dat die wapens nodig zijn om te kunnen winnen. Dus uiteindelijk wordt het toch kiezen of delen.

De wapen-leveranties naar Oekraine kwamen dan ook pas goed op gang toen duidelijk begon te worden dat ze wél een serieuze kans maken om te winnen. Zonder die kans waren er zeker niet zoveel wapens richting Oekraine gegaan.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
https://24happenings.com/top-world/310094.html?amp=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFAauFZaQPDF9du5NGREzyLUYb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYnDl1QDz7xuk4CC0Yv8FUnd.jpg?f=fotoalbum_large

Weer een erg sterk signaal, ik werd er in ieder geval even stil van.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:04

gws24

Thinking is hard!

Nog wat meer wapens voor Oekraïne:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1531949843777822724][Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1531962888667250709]
edit: en de training voor de phz-2000 is blijkbaar binnen enkele dagen klaar:
Rond 13 mei hadden we hier nog een discussie hoe lang die training zou gaan duren maar uiteindelijk is het dus enkele weken geworden (3).

[ Voor 46% gewijzigd door gws24 op 01-06-2022 14:01 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

gws24 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:51:
[Twitter][Twitter]
[Twitter]Rond 13 mei hadden we hier nog een discussie hoe lang die training zou gaan duren maar uiteindelijk is het dus enkele weken geworden (3).
ik heb de volledige lijst doorgenomen en het is in ieder geval twee zaken 1) een hele hoop materiaal en 2) geen eenheidsworst. Het is echter wel een hoop verschillend materiaal met zijn eigen handleidingen.
Mijn grootste zorgen zit hem dan ook in het goed kunnen werken met het materiaal alhoewel het merendeel waarschijnlijk vergelijkbaar in handling zal zijn.

Anderzijds is het ook zo dat Rusland alleen maar oude surplus kan vrijmaken met twijfelachtig onderhoud. Hun voertuigen zijn bijvoorbeeld naar behoren (en als je kijkt naar gedrag op het slagveld) ook niet meer waterdicht genoeg om een rivieroversteek te doen via het water zelf (dus zonder pontbrug).
Ik denk dat uiteindelijk het uithoudingsvermogen van het Oekraïense leger en de constante aanvoer van nieuw materiaal vanuit het westen deze oorlog gaat beslissen. Time will tell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:49:
[...]

Los daarvan is NATO ook wat flexibeler in rolverdeling. Het is voor een land als Nederland logischer om zich te richten op een zeevloot en luchtmacht. Tanks zijn leuk maar +/- 50% van de Nederlandse grens is zee en voor een klein kikkerlandje hebben we veel rivieren die tracked warfare al lastig genoeg maken.
Dat wil zeggen; ik zie Nederland liever investeren in drones, vliegtuigen en een zeevloot dan een enorme landmacht.
In Polen zijn onze tanks prima inzetbaar. Geen idee waarom jij denkt dat onze NATO taak inhoudt dat wij naar de Noordzee staren als Russische tanks Polen of Litouwen binnen rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

downtime schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:20:
[...]

In Polen zijn onze tanks prima inzetbaar. Geen idee waarom jij denkt dat onze NATO taak inhoudt dat wij naar de Noordzee staren als Russische tanks Polen of Litouwen binnen rollen.
Alleen hoeft dat niet. kleinere landen mogen zich in de NATO specialiseren op wat voor hun belangrijk is zolang het maar in de grotere NATO strategie past. Er wordt door NATO niet verwacht dat wij ons budget opmaken aan een tankvloot die voor Nederland zijn eigen verdediging los van NATO niet zinvol zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Eerst maar eens zien dat alles er daadwerkelijk komt, bij veel materiaal zie ik staan: To be delivered.
Ik heb het idee dat sommige dingen vaag zijn toegezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Die grap was er 30 jaar geleden ook al. Misschien ben ik niet exemplarisch maar ik heb vele honderden aan normale ammo verschoten en daarboven nog eens vele honderden aan 155mm artilerie granaten en daarboven nog allerlei ander spul.

Het is misschien wel zo dat de voorraad best groter kan maar dat pang pang roepen is een grap.

Behalve bij de wacht, daar krijgt iedere loper slechts 10 kogels want dat is makkelijk tellen of er wat kwijt is 8)7

------------
@gws24 Ik kon me ook al niet voorstellen dat het zo lang zou duren als ze eerst deden voorkomen en dat zeg ik als oud artillerist. Die Oekrainers gaan echt niet hun domste en onervaren mensen sturen voor zo'n training. Dan kan het makkelijk sneller.

Let's hope the'll put them to good use

[ Voor 14% gewijzigd door Indoubt op 01-06-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Auredium schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:06:
[...]

ik heb de volledige lijst doorgenomen en het is in ieder geval twee zaken 1) een hele hoop materiaal en 2) geen eenheidsworst. Het is echter wel een hoop verschillend materiaal met zijn eigen handleidingen.
Mijn grootste zorgen zit hem dan ook in het goed kunnen werken met het materiaal alhoewel het merendeel waarschijnlijk vergelijkbaar in handling zal zijn.

Anderzijds is het ook zo dat Rusland alleen maar oude surplus kan vrijmaken met twijfelachtig onderhoud. Hun voertuigen zijn bijvoorbeeld naar behoren (en als je kijkt naar gedrag op het slagveld) ook niet meer waterdicht genoeg om een rivieroversteek te doen via het water zelf (dus zonder pontbrug).
Ik denk dat uiteindelijk het uithoudingsvermogen van het Oekraïense leger en de constante aanvoer van nieuw materiaal vanuit het westen deze oorlog gaat beslissen. Time will tell.
Nederland en Duitsland leveren tenminste nog iets.

Hier in BE is het helemaal dramatisch:
https://www.hln.be/binnen...-reeds-verkocht~a167071c/

Alle Howisters verkocht aan een habbekrats en dan ook nog eens niet vragen om op zijn minst op de hoogte gehouden te worden naar waar het spul verscheept wordt. Goed bestuur :/

Wij bengelen met 1.12% BBP aan defensie trouwens ergens helemaal onderaan bij de NAVO.
Zodra er actie ondernomen wordt om dit op te krikken meteen getorpedeerd door de Groenen in de regering want " ze zien geen noodzaak om hierin te investeren" Even wachten tot RU aan de grens met Duitsland staat ofzo? Aankoop van F35 was ook al zo'n drama hier in BE waarom nog een gevechtsvliegtuig kopen anno 2020 er zal toch nooit nog in EU gevochten worden...

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:32
[...]

Waarom denk jij dat onze bootjes op de Noordzee blijven; als je er ook leuke dingen mee kan doen in de Baltische of de Zwarte Zee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Indoubt schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:43:
[...]

@gws24 Ik kon me ook al niet voorstellen dat het zo lang zou duren als ze eerst deden voorkomen en dat zeg ik als oud artillerist. Die Oekrainers gaan echt niet hun domste en onervaren mensen sturen voor zo'n training. Dan kan het makkelijk sneller.

Let's hope the'll put them to good use
Alleen sommige mensen hier dachten dat het een paar dagen zou kosten, daarom dat ik het even aanhaalde ;)

edit: @Caelorum Even nagekeken en het was één iemand die dacht dat een week genoeg was want ervaren mensen. In mijn hoofd was er toen een hele discussie met meerdere mensen maar dat viel dus wel mee ;)

[ Voor 16% gewijzigd door gws24 op 01-06-2022 15:43 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
gws24 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Alleen sommige mensen hier dachten dat het een paar dagen zou kosten, daarom dat ik het even aanhaalde ;)
Voglens mij was het sentiment overwegend een aantal weken en een paar mensen die zaten te roepen dat het maanden zo niet meer dan een jaar zou duren. Een paar dagen heb ik niemand horen roepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik weet niet hoe vaak dit nog genoemd moet worden, daarom noemde ik al dat er teveel met de Command & Conqueror/Red Alert bril gekeken wordt naar dit conflict. Men lijkt bijvoorbeeld te denken dat onze PzH's alleen bij de grens staan te wachten tot Rusland door Duitsland en Belgie heen komt rijden. Ook had ik al tweemaal NATO's militaire snelweg in EU genoemd, die precies hiervoor bedoeld is: dat de lidstaten hun eenheden in X aantal uur overal in de EU kunnen opstellen, bijvoorbeeld de grens bij Polen.

Volgens mij is het concept gewoon ongrijpbaar ofzo, daarom heb ik het punt maar laten vallen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06:44
[...]

Iets wat inderdaad zou moeten mee afgewogen worden in de beslissing om andere landen van geavanceerd wapentuig te voorzien.

Genoeg voorbeelden in de geschiedenis waar de geleverde wapens uiteindelijk tegen de leverancier worden gebruikt.. niet dat ik vind dat Oekraïne in het rijtje past van Afghanistan, Irak etc maar toch iets om mee rekening te houden.

Edit: en iets wat ik al had vermeld maar ik graag nog eens aankaart.; Wat met materiaal die voor Oekraïne is bedoeld en die in handen van Putin's regime valt? Onder de Russen vechten huurlingen van zowat iedere vazal staat die je kan bedenken.. Een switch drone of een air to air missile die op de zwarte markt beland en uiteindelijk in terroristische handen beland is naar mijn mening een realistisch scenario.

Hiermee wil ik niet aangeven dat we niets mogen leveren aan Oekraïne maar voorzichtigheid is hierin gewenst.

[ Voor 16% gewijzigd door Rubberen op 01-06-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik zie eerder Duitsland zich aan de zijde van Rusland voegen dan Oekraine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:00:
Ik zou het vreemd vinden als Oekraine clustermunitie gaat gebruiken na alle ophef, welke ze zelf ook hebben gemaakt, over het gebruik van clustermunitie door Rusland. Tevens moet je het in je eigen land niet willen gebruiken, zoveel explosieven die niet af gaan welke blijven liggen.
volgens gebruikt UA ook gewoon cluster munitie. Ze hebben het internationale verdrag ook niet ondertekend. En in 2015 (of sinds?) ook gewoon gedocumenteerd door Human Rights Watch.

Waar ze over klagen is dat de Russen het gebruiken tegen burgerdoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:09
IJzerlijm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:02:
Nu maak je wel een hele grote stap hoor!!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Nee:

De taal van zijn speech is vrij duidelijk in deze video. Er is nul kans dat Duitsland de kant van Rusland kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Ik weet niet hoe vaak dit nog genoemd moet worden, daarom noemde ik al dat er teveel met de Command & Conqueror/Red Alert bril gekeken wordt naar dit conflict. Men lijkt bijvoorbeeld te denken dat onze PzH's alleen bij de grens staan te wachten tot Rusland door Duitsland en Belgie heen komt rijden. Ook had ik al tweemaal NATO's militaire snelweg in EU genoemd, die precies hiervoor bedoeld is: dat de lidstaten hun eenheden in X aantal uur overal in de EU kunnen opstellen, bijvoorbeeld de grens bij Polen.

Volgens mij is het concept gewoon ongrijpbaar ofzo, daarom heb ik het punt maar laten vallen.
dat concept is prima te begrijpen maar ik dacht dat het ging om het concept dat we onze wapens niet aan Oekraine zouden kunnen leveren omdat we (en dan ook NATO) ze zelf nodig zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
Nooit. En Scholz is nu al aardig tot orde geroepen en aan het bijdraaien gezien de laatste berichten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik denk dat dat een incorrecte projectie is van de gedragingen van een paar Duitsers aan de top naar de hele Duitse regering/volk?

/edit: zie onder, denk dat de opmerking anders bedoeld is als ik hem initieel interpreteerde :P

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 01-06-2022 16:40 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 22:13

Nox

Noxiuz

Auredium schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:12:
[...]

Nee:
[Video: Live: German chancellor Scholz addresses parliament at budget debate | DW News]

De taal van zijn speech is vrij duidelijk in deze video. Er is nul kans dat Duitsland de kant van Rusland kiest.
Het is een spreekwoordelijk gezegde, IJzerlijm acht dan de kans dat UA zich bij RU voegt op kleiner dan nul :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 12:30
YakuzA schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:13:
[...]

Ik denk dat dat een incorrecte projectie is van de gedragingen van een paar Duitsers aan de top naar de hele Duitse regering/volk?
Ik denk eerder dat het is om aan te geven dat Oekraine NOG veel minder met rusland heeft. Duitsland zal al niet (meer) naar rusland trekken, maar Oekraine heeft nog veel meer redenen om zich af te keren van rusland.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Nox schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Het is een spreekwoordelijk gezegde, IJzerlijm acht dan de kans dat UA zich bij RU voegt op kleiner dan nul :+
Ach, iig heb ik het feitelijk onderbouwt. XD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:21:
[...]

Ik denk eerder dat het is om aan te geven dat Oekraine NOG veel minder met rusland heeft. Duitsland zal al niet (meer) naar rusland trekken, maar Oekraine heeft nog veel meer redenen om zich af te keren van rusland.
Ah, ik zie de andere betekenis van de zin zoals @IJzerlijm hem stelt als ik hem interpreteerde :P

(ik las hem als: Duitsland schaart zich eerder aan de zijde van Rusland dan dat Duitsland aan de zijde van Oekraine schaart. :) )

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 01-06-2022 16:35 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:34:
[...]

Ah, ik zie de andere betekenis van de zin zoals @IJzerlijm hem stelt als ik hem interpreteerde :P

(ik las hem als: Duitsland schaart zich eerder aan de zijde van Rusland dan dat Duitsland aan de zijde van Oekraine schaart. :) )
Oke ik las hem ook even verkeerd, excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:17
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-61774513

Dit vind ik dan wel weer mooi om te zien. Kilometerslange stoet vrachtwagens die graan transporteren via land. Toch wel een kleine middelvinger naar Rusland.

[ Voor 9% gewijzigd door Janpietertje89 op 01-06-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Janpietertje89 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:43:
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-61774513

Dit vind ik dan wel weer mooi om te zien. Kilometerslange stoet vrachtwagens die graan transporteren via land. Toch wel een kleine middelvinger naar Rusland.
Nou, met 200 vrachtwagens per dag is dat peanuts in vergelijking wat een grote bulk carrier over zee transporteert. Mooi dat er veel vrachtwagens zijn, maar er zouden ook betere controleposten met minder wachttijd moeten zijn. Dit is eerder pijnlijk om te zien.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Nox schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Nou, met 200 vrachtwagens per dag is dat peanuts in vergelijking wat een grote bulk carrier over zee transporteert. Mooi dat er veel vrachtwagens zijn, maar er zouden ook betere controleposten met minder wachttijd moeten zijn. Dit is eerder pijnlijk om te zien.
Dit is uiteraard maar 1 van de vele grensovergangen waar die lange rijen staan. Een schip is inderdaad makkelijker, maar per vrachtwagen is ook nog wel te doen. Moeten ze alleen niet tegen red tape aan gaan lopen: https://www.allaboutfeed....r-days-at-ukraine-border/
[...]
“The situation is crazy. People across the world are going to starve if we cannot get Ukrainian grain to them yet our trucks are being held up due to paperwork, some of which is not even essential.

“I have driven past the queues myself just to see what is going on. There are 25kms of trucks on the Ukraine side waiting to cross into Poland and the drivers are waiting 5 to 6 days there.

“If farmers start moving larger volumes of grain towards Poland then these queues will easily reach 100kms long.
[...]
“It really is frustrating,” said Kees. “We need this grain to run freely. Andriy also sat an additional day at the Romanian border post because they were demanding an extra document from a veterinary inspector.

“This is the fourth time during the past 30 days that Andriy has delivered corn to Romania, and they never asked for that document before.
[...]

Prior to the war, Ukraine was seen as the world’s bread basket, exporting 4.5 million tonnes of agricultural produce per month through its ports.
[...]]
En dat zijn een hoop vrachtwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Caelorum schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:09:
[...]

Dit is uiteraard maar 1 van de vele grensovergangen waar die lange rijen staan. Een schip is inderdaad makkelijker, maar per vrachtwagen is ook nog wel te doen. Moeten ze alleen niet tegen red tape aan gaan lopen: https://www.allaboutfeed....r-days-at-ukraine-border/

[...]

Tuurlijk is dat te doen, er kunnen heus wel >200 vrachtwagens per dag door die controleposten heen, obviously is dat red tape. De Brexit is er niks bij, ik vermoed dat UA niet heel streng doet mbt de controles maar het vooral de EU-landen zijn die zo streng zijn qua controle?

Je zou toch zeggen dat het met fors minder papierwerk af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Vandaag is het 1 juni 2022. 1 december 2021 vond de troepenopbouw al plaats, en die was niet defensief bedoeld. Ook dst laatste was toen al bekend. Een deel van Oekraïne is al sinds 2014 bezet. Er was sindsdien ook een oorlog tussen beide landen. Dit is net zoiets als stellen dat je WOII echt totaal niet aan zag komen, terwijl als je naar het gedrag van Hitler keek je het opzeker aan had zien komen. Nee, we wilden het niet zien.

Ik heb al eerder toegegeven dat ik min of meer een pacifist was. Dus tegen uitgaven defensie, voor een klein leger, enz. Uiteindelijk is zoiets niet realistisch. Je kunt niet zomaar even opschalen, en je moet een substantiële bijdrage leveren aan je (defensieve) pact. We dachten dat het onnodig zou zijn. We dachten misschien dat Rusland sinds de val van de Sovjet-Unie ongevaarlijk was geworden. Als je naar het gedrag kijkt van Rusland en Poetin krijg je een ander beeld. Alleen al de signalen van de afbrokkeling van de Russische democratie toont al overeenkomsten met.

Waar je ook voorbij gaat in je post is dat deze afweging al wordt gemaakt voor er een go wordt gegeven voor levering. Komt alleen niet in de media, nee. Verder is er ook nog training nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 21:40
Een kort draadje van Karparov over hoe Putin Rusland regeert en wat er hogerop voor een deel mis is met Putin. Deze man kan Rusland goed uitleggen, omdat hij ook Van Russische afkomst is

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Biden slaat piketpalen voor het beëindigen van dit conflict: een zo sterk mogelijke onderhandelingspositie voor Zelensky, geen regime-change in Moskou en absoluut geen NAVO inzet:
President Biden: What America Will and Will Not Do in Ukraine

America’s goal is straightforward: We want to see a democratic, independent, sovereign and prosperous Ukraine with the means to deter and defend itself against further aggression.

As President Volodymyr Zelensky of Ukraine has said, ultimately this war “will only definitively end through diplomacy.” Every negotiation reflects the facts on the ground. We have moved quickly to send Ukraine a significant amount of weaponry and ammunition so it can fight on the battlefield and be in the strongest possible position at the negotiating table.

We do not seek a war between NATO and Russia. As much as I disagree with Mr. Putin, and find his actions an outrage, the United States will not try to bring about his ouster in Moscow. So long as the United States or our allies are not attacked, we will not be directly engaged in this conflict, either by sending American troops to fight in Ukraine or by attacking Russian forces. We are not encouraging or enabling Ukraine to strike beyond its borders. We do not want to prolong the war just to inflict pain on Russia.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:35:
Biden slaat piketpalen voor het beëindigen van dit conflict: een zo sterk mogelijke onderhandelingspositie voor Zelensky, geen regime-change in Moskou en absoluut geen NAVO inzet:[...]
In feite herhaalt hij gewoon de eisen van Zelensky, te weten Rusland UA uit, stoppen gevechtshandelingen en onderhandelen. Ook in die volgorde.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:40
YakuzA schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:13:
[...]

/edit: zie onder, denk dat de opmerking anders bedoeld is als ik hem initieel interpreteerde :P
Is het ook. Meerdere Duitsers in mijn omgeving die juist boots on the ground Zou willen om deze shit te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

[...]

Vrachtschepen lijken enorm vervuilend maar vrachtwagens zijn vervuilender. Last mile transport is om te huilen. Dit is dus negatief voor Co2 uitstoot. En bedankt Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Yaksa schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:40:
In feite herhaalt hij gewoon de eisen van Zelensky, te weten Rusland UA uit, stoppen gevechtshandelingen en onderhandelen. Ook in die volgorde.
Zo sterk mogelijk de onderhandelingen in is niet hetzelfde als 'eerst het land uit', de dagelijkse column van Boekestein en De Wijk zal weinigen hier bekoren maar schetst imo een reëel scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[Twitter][Twitter]
[Twitter]Rond 13 mei hadden we hier nog een discussie hoe lang die training zou gaan duren maar uiteindelijk is het dus enkele weken geworden (3).
Waren m'n gedachten over die periode best redelijk.

Zijn die 12 van Scholz dan in of exclusief "onze" 5 ? Ben de tel een beetje kwijt :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:07:
[...]

Zo sterk mogelijk de onderhandelingen in is niet hetzelfde als 'eerst het land uit', de dagelijkse column van Boekestein en De Wijk zal weinigen hier bekoren maar schetst imo een reëel scenario.
ik vind bnr meer en meer Putin puppies worden.

'Luhansk is van rusland' Dacht het niet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:40:
[...]

UA wil best graag NAVO bemoeienis. Biden niet. Dat herhalen schept duidelijkheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-09 16:35
[...]

Ik heb een aantal van die analyzes gezien en gehoort van die vaak oudere mannetjes die dan gaan vertellen hoe het zal verlopen. Ik denk dan dat dit vaak dezelfde mannetjes zijn die in het begin aangaven dat Rusland over Oekraine heen zou lopen en dan denk ik bij mezelf wat is je geloofwaardigheid nog na zo'n grote inschattingsfout? Sommige hebben moeite om te accepteren dat Rusland gewoon op het einde van z'n latijn is qua leger en tanks uit de jaren 60 moet inzetten en mensen van 60+ (las ik dat goed) in het leger toe laat...
En daarnaast leef ik liever met het idee dat Rusland op z'n plek gezet gaat worden en hier niets aan gaat over houden, wat sommige reëel vinden vinden andere onuitstaanbaar. Ik besef dat mijn kijk wellicht die van een dromer is maar dat is dan maar even zo. Het kwaad dient hier verslagen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

[...]

Hoe eerder je met zo'n niet optimaal alternatief begint, hoe meer je uiteindelijk nog op tijd vervoerd kunt hebben. Niet ideaal, maar op dit moment ook geen reden om het niet te doen en waar mogelijk te optimaliseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meekoh
  • Laatst online: 23-09 14:37
[...]

Nou weet niet of je de “Europa draait door” podcast luistert waar hij (Boekestijn) in zit, maar hij heeft er goed naast gezeten met zijn voorspellingen voor de oorlog begon (Wel goede podcast verder hoor). Dus zoveel waarde hecht ik ook niet meer aan zijn mening omtrent het onderwerp “Rusland”.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

gekkie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:12:
[...]

Waren m'n gedachten over die periode best redelijk.

Zijn die 12 van Scholz dan in of exclusief "onze" 5 ? Ben de tel een beetje kwijt :p
Dat is inclusief de onze vziw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door gekkie op 01-06-2022 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:35:
Biden slaat piketpalen voor het beëindigen van dit conflict: een zo sterk mogelijke onderhandelingspositie voor Zelensky, geen regime-change in Moskou en absoluut geen NAVO inzet:
Ik zou het toch wat anders lezen:
  • We hechten aan territoriale integriteit, af te leiden uit het niet faciliteren of aanmoedigen van het uitbreiden van de strijd naar Russisch grondgebied (dat is wat anders dan dat het helemaal niet zou gebeuren en het laat ook iets doorschemeren over de inzet van of voorwaarden voor onderhandelingen over territorium. (maar uiteindelijk (in iedergeval publiek) aan Oekraine de keuze hoe ver ze daar in willen gaan en niet aan de VS om te beslissen.
  • Absoluut geen NAVO inzet zie ik er niet staan, wel dat dat buitengewoon niet de voorkeur heeft, maar uitgesloten wordt het niet, derhalve niet absoluut.
  • Regime-change willen ze niet op een directe wijze forceren, dat laat onverlet dat je maatregelen er indirect wel voor zou kunnen zorgen, zie ook het verschil tussen de stukjes over Putin en het niet onnodig de oorlog willen gaan rekken op Rusland te pijnigen. Het ene gaat over Putin, het andere over Rusland.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 01-06-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
gws24 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:27:
[...]
Dat is inclusief de onze vziw
Tsss mogen we het bonnetje dan ook bij hem inleveren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

gekkie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Ik zou het toch wat anders lezen:
  • We hechten aan territoriale integriteit, af te leiden uit het niet faciliteren of aanmoedigen van het uitbreiden van de strijd naar Russisch grondgebied (dat is wat anders dan dat het helemaal niet zou gebeuren en het laat ook iets doorschemeren over de inzet van of voorwaarden voor onderhandelingen over territorium.
  • Absoluut geen NAVO inzet zie ik er niet staan, wel dat dat buitengewoon niet de voorkeur heeft, maar uitgesloten wordt het niet, derhalve niet absoluut.
  • Regime-change willen ze niet op een directe wijze forceren, dat laat onverlet dat je maatregelen er indirect wel voor zou kunnen zorgen, zie ook het verschil tussen de stukjes over Putin en het niet onnodig de oorlog willen gaan rekken op Rusland te pijnigen. Het ene gaat over Putin, het andere over Rusland.
Ik lees er ook een warning aan China mbt Taiwan in eigenlijk

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
gekkie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:31:
Absoluut geen NAVO inzet zie ik er niet staan, wel dat dat buitengewoon niet de voorkeur heeft, maar uitgesloten wordt het niet, derhalve niet absoluut.
Lees hier geen ruimte/nuance voor een directe interventie door de VS in:
So long as the United States or our allies are not attacked, we will not be directly engaged in this conflict, either by sending American troops to fight in Ukraine or by attacking Russian forces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Michael_OsGroot schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:33:
[...]
Ik lees er ook een warning aan China mbt Taiwan in eigenlijk
Indirect wel, deze respons lijkt me inderdaad wel met die toekomstige mogelijkheid in gedachten uitgebracht, zodat je het dan zoveel mogelijk congruent zou kunnen houden en de Chinezen dus wat duidelijkheid krijgen).

Aan de andere kant vraag ik het me af of we daar uiteindelijk zouden ingrijpen afhankelijk van het moment wanneer China wat gaat doen. Je hebt de kans dat we ons toch ook steeds meer onafhankelijk zullen gaan maken van Taiwan als bijna enige wereldleverancier van een hoop producten, waarbij die afhankelijkheid die wij van hun hebben, eigenlijk wel hun "levensverzekering" is.
Maar goed zonder al te veel kennis ga ik er van uit dat er al wel gepland en uitvoering is aan het zeer snel onherstelbaar kunnen beschadigen van al die fabrieken en productie apparatuur, zodat het in ieder geval niet (snel bruikbaar) in Chinese handen zal vallen in het geval dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:36:
[...]

Lees hier geen ruimte/nuance voor een directe interventie door de VS in:

[...]
Klopt maar daar staat wat mij betreft de:
We do not seek a war between NATO and Russia.
Weer tegen over, we zoeken het niet op, maar geheel uitgesloten is het ook niet afhankelijk van hoe extreem Rusland nog denkt te gaan acteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Toch blijft AU in de omgeving van Kherson wel flink drukken. Volgens het kaartje zijn de Russen zo'n beetje hun eigen linies aan het bombarderen.

https://liveuamap.com/en/...n-army-shelled-snihurivka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Snap alleen niet hoe die kerel in het midden dat wapen vasthoudt. Lijkt me onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Jerie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:45:
[Twitter]

Snap alleen niet hoe die kerel in het midden dat wapen vasthoudt. Lijkt me onpraktisch.
Zo schiet tie in ieder geval niet in z'n eigen voeten, maar moet misschien wel uit gaan kijken dat hij z'n extensie van z'n mannelijkheid niet in het vizier gaat krijgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[Twitter]
Jij hebt nooit in militaire dienst gezeten waarschijnlijk.
Dit is 'schoudergereed dragen', d.w.z. de draagriem wat strakker zetten zodat wanneer je richt het wapen gelijk strak tegen je schouder zit. Scheelt ongeveer drie tiende seconde in combat, kan net genoeg zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[Twitter]

wapen hangt aan een sling, dat is de huidige mode.

google maar eens op sling+rifle voor plaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yaksa schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:52:
[...]

of heel lang geleden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Dit is 'schoudergereed dragen', d.w.z. de draagriem wat strakker zetten zodat wanneer je richt het wapen gelijk strak tegen je schouder zit. Scheelt ongeveer drie tiende seconde in combat, kan net genoeg zijn.
ik ook niet maar ik snap m wel.
Zit aan een riem inderdaad en direct richtklaar.
En natuurlijk pointing down.

t is geen Amerikaan, anders had ie op enige manier dan ook nog de trigger discipline laten zien 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2022 19:55 ]

Pagina: 1 ... 226 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: