De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 224 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.334 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
k995 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:58:
[...]

2e ronde met welke wapens? En zelfs nato zonder de VS overklast rusland compleet.
Kijk puur naar Oekraine zelf. Met hun budget houden ze de russen al grotendeels tegen en zorgen ze voor zware verliezen. En zo groot was het budget niet dat Oekraine voor defensie heeft. Nu is dat niet helemaal te vergelijken omdat ze wapens gekregen hebben die buiten dat budget vallen, maar alsnog geeft het wel een aardig beeld.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

redwing schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Kijk puur naar Oekraine zelf. Met hun budget houden ze de russen al grotendeels tegen en zorgen ze voor zware verliezen. En zo groot was het budget niet dat Oekraine voor defensie heeft. Nu is dat niet helemaal te vergelijken omdat ze wapens gekregen hebben die buiten dat budget vallen, maar alsnog geeft het wel een aardig beeld.
Oekraine heeft ook het voordeel dat ze een echte eigen wapenindustrie hebben, die anti-tank, anti-schip raketten heeft, scheepswerven voor marine schepen, fabrieken voor helicopters en tanks etc.

Zonder de Stugna-P hit squads of de Neptune had het ook heel anders gelopen.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 30-05-2022 15:50 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
redwing schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Dat maakte mij nieuwsgierig wat het budget militaire budget is van Oekraine.

https://www.sipri.org/med...f%20the%20country's%20GDP.
As it has strengthened its defences against Russia, Ukraine’s military spending has risen by 72 per cent since the annexation of Crimea in 2014. Spending fell in 2021, to $5.9 billion, but still accounted for 3.2 per cent of the country’s GDP.
Dat is ongeveer 10% van het budget van het Russische leger, maar om nu te zeggen dat het Oekrainse leger 10x minder sterk is dan het Russische leger.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:46:
[...]

Dat maakte mij nieuwsgierig wat het budget militaire budget is van Oekraine.

https://www.sipri.org/med...f%20the%20country's%20GDP.

[...]

Dat is ongeveer 10% van het budget van het Russische leger, maar om nu te zeggen dat het Oekrainse leger 10x minder sterk is dan het Russische leger.... :)
Dit bewijst trouwens gelijk wat hierboven al gezegd is dat het budget zelf niet zo heel veel zegt. Het gaat er ook heel erg om wat je met dat budget doet. Oekraine heeft het duidelijk heel efficient ingezet na 2014, terwijl die efficientie bij rusland duidelijk heel ver weg is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:46:
[...]
Oekraine had een veel grotere focus op de verdediging op de landmacht.
Op het terrein van landmacht zal het dus zeker geen factor 10 schelen :)

De lucht- en zee-macht hebben ze relatief weinig in geïnvesteerd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
q-enf0rcer.1 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Ik denk niet dat je militair budget kunt gebruiken om vast te stellen hoe sterk een land is. Om een voorbeeld te geven, wij als Nederland hebben een groter budget dan dat van Turkije. Maar er is geen enkele twijfel dat wij geen kans hebben tegen de Turken.
Als je PPP rekent (wat je echt kan kopen) zal dat van turkije stukken hoger zijn.En dergelijke landen durven een veel hoger budget te hebben dan wat in de budgetten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 11:10
Als Russische tsaar mag je veel fout doen, je mag je bevolking uitmoorden en verhongeren , oppositie vermoorden, een schrik bewind hanteren, maar je mag geen oorlog verliezen, dan is het gedaan met hem!

Kunnen we stellen dat Poetin volgend jaar vervangen is en weet hij hoe de klepel hangt?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

C00P schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:55:
Als Russische tsaar mag je veel fout doen, je mag je bevolking uitmoorden en verhongeren , oppositie vermoorden, een schrik bewind hanteren, maar je mag geen oorlog verliezen, dan is het gedaan met hem!

Kunnen we stellen dat Poetin volgend jaar vervangen is en weet hij hoe de klepel hangt?
Ligt eraan of hij met een overwinning thuis kan komen.
Hij kan in ieder geval roepen dat het Azov bolwerk is verslagen.
Maar de 'nazi's' verslaan en het Oekrainse volk 'helpen' is niet compleet zonder het land te annexeren natuurlijk.

Zonder overwinning en volgend jaar nog in oorlog dan is de kans wel aanwezig dat Poetin wordt vervangen. Waarschijnlijk door één van de hogere militaire mensen met een grote kans dat het verder escaleert.

Kan me niet indenken dat Poetin door een staatsgreep achtig iets wordt afgezet en er ineens iemand aan het roer komt die meer links is die aansluiting wil bij het westen. Het volk kan Poetin niet uit zijn troon krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

AndereKoekoek schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:01:
[...]
Zonder overwinning en volgend jaar nog in oorlog dan is de kans wel aanwezig dat Poetin wordt vervangen. Waarschijnlijk door één van de hogere militaire mensen met een grote kans dat het verder escaleert.
"There is no war"
/jedi hand wave

ergo: er is geen 'oorlog', dus er valt ook geen 'oorlog' te verliezen.

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 30-05-2022 16:05 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Dit bewijst trouwens gelijk wat hierboven al gezegd is dat het budget zelf niet zo heel veel zegt. Het gaat er ook heel erg om wat je met dat budget doet. Oekraine heeft het duidelijk heel efficient ingezet na 2014, terwijl die efficientie bij rusland duidelijk heel ver weg is.
En dit geldt evengoed bij de NATO, wat mijn hele punt is. Zonder bijkomt van de VS en mét inmenging van Russische inlichtingen in NATO lidstaten, zie ik die overwinning over ≥8 jaar niet als de voor de hand liggende uitkomst die een hoop hier pretenderen.

Wat me weer terugbrengt bij de bijdragen die stellen dat Oekraïne blij moet zijn als ze 'maar' een X aantal kilometer hoeven op te geven en niet alle inwoners hoeven te onderwerpen aan de filterkampen (lees: je gaat dood of je mag door naar Syberië). Afgezien van het feit dat het een ongelooflijk egocentrisch voorstel is, berust het geheel op wishful thinking - in tegenstelling tot het 'realisme' wat de posters van dit sentiment pretenderen.

De oorlog is nu, de uitkomst komt neer op wat we in het huidige conflict doen. Die kán je niet doorschuiven, niet voor Oekraïne én onszelf.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nst6ldr schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:13:
[...]

De oorlog is nu, de uitkomst komt neer op wat we in het huidige conflict doen. Die kán je niet doorschuiven, niet voor Oekraïne én onszelf.
Timing lijkt me toch vrij essentieel. Je wilt de oorlog voeren op het moment dat jij het sterkste bent en je tegenstander het zwakste.

Het lijkt erop dat Oekraine sterker gaat worden de komende tijd (meer wapens, munitie, meer operationele units die nu getraind worden etc etc) en Rusland juist zwakker.

Strategisch heeft Oekraine er dus belang bij om nu niet teveel betrokken te raken in zware gevechten, maar het moment van de grote clashes naar achteren te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Requiem19 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Timing lijkt me toch vrij essentieel. Je wilt de oorlog voeren op het moment dat jij het sterkste bent en je tegenstander het zwakste.

Het lijkt erop dat Oekraine sterker gaat worden de komende tijd (meer wapens, munitie, meer operationele units die nu getraind worden etc etc) en Rusland juist zwakker.

Strategisch heeft Oekraine er dus belang bij om nu niet teveel betrokken te raken in zware gevechten, maar het moment van de grote clashes naar achteren te schuiven.
Uiteraar, deze oorlog gaat niet in een week beslecht worden. Maar dat heeft dan ook niet veel met m'n reactie te maken, die is gericht aan de voorstellen om iets van een overeenkomst met Rusland te sluiten om de gevechten te eindigen. In de trand van "dit is gunstig genoeg, a-b-c ik stop ermee!".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:56
ondertussen in Oekraïne:
Ukrainian paratroopers engaged Russian 104th assault airborne regiment
Russian army pushing more units to the border of Ukraine in Kursk region
Igor Girkin:
Yesterday all day the 🇷🇺in Donetsk, Makiivka, Gorlovka was under the 🇺🇦artillery fire.
🇺🇦 uses NATO 155mm cluster munitions.
Attempts to suppress air strikes have not yet brought any result. Apparently - they are hitting from afar and well covered by Air Def.
Today the Ukrainian Artillery continuing to shelling russian positions in Donetsk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Tens schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:24:
ondertussen in Oekraïne:

[...]

[...]

[...]

[...]
Je hoort er inderdaad nog maar weinig van en da nbedoel ik dat de Oekrainers de russische stellingen beschieten met Artillerie. Het heeft me wel verbaasd maar vermoedelijk zeggen ze er niks over als het wel gebeurd.

Vrijwel alle M777, FH70, Zuzana's en wat nog meer zijn al in Oekraine samen met een shipload (of shitload) aan 155mm granaten. Dat moet ergens gebruikt worden.

Mogelijk dat daardoor de opmars van de russen in donetsk is gestopt. We gaan er waarschijnlijk op termijn meer van horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nst6ldr schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:24:
[...]

Uiteraar, deze oorlog gaat niet in een week beslecht worden. Maar dat heeft dan ook niet veel met m'n reactie te maken, die is gericht aan de voorstellen om iets van een overeenkomst met Rusland te sluiten om de gevechten te eindigen. In de trand van "dit is gunstig genoeg, a-b-c ik stop ermee!".
Het zou wel gunstig kunnen zijn om de oorlog te vertragen. Onderhandelen is daar een onderdeel van. Of (en dat heb ik eerder gesteld maar toen werd me dat niet in dank afgenomen :)) je sluit een staakt het vuren overeenkomst oid met Rusland om tijd te winnen om vervolgens zelf de overeenkomst te verbreken als het moment daar is.

Immers houdt Rusland zich totaal niet aan welke overeenkomst, afspraak of toezegging dan ook. Dan is het een valide strategie om zelf precies hetzelfde te doen in je voordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:43

J2S

@Tens Wat is je bron?

Er wordt over NAVO cluster munitie gesproken, dat lijkt me tegen internationale afspraken ingaan.
Het lijkt me ook helemaal niet logisch dat Oekraïne die troep op hun eigen land verspreidt.

offtopic:
Ik heb een hekel aan mensen die te lui zijn om de naam van een land te schrijven en alleen maar dat vlaggetje typen. Leest heel vervelend. Ook een beste fuckyou naar kleurblinde mensen denk ik zo.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:24:
ondertussen in Oekraïne:
[...]
[...]
Er is alleen geen 155mm cluster munitie geleverd ;)
Wel normale 155mm artillerie shells. dus vermoed dat er iets anders met 'cluster munition' bedoeld wordt?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Wel normale 155mm artillerie shells. dus vermoed dat er iets anders met 'cluster munition' bedoeld wordt?
Denk een gevalletje kromme vertaling

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de tsaar blijft meestal zitten. Als er iets fout gaat hebben zijn ondergeschikten (boyars) hun werk niet gedaan en worden die gewipt. Dat is hoe Rusland van oudsher werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Indoubt schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:32:
Vrijwel alle M777, FH70, Zuzana's en wat nog meer zijn al in Oekraine samen met een shipload (of shitload) aan 155mm granaten. Dat moet ergens gebruikt worden.
Dat is (voorlopig) het zwaarste wat het westen gaat leveren:
Biden: VS stuurt geen raketinstallaties met bereik tot in Rusland

De VS is niet van plan Oekraïne lanceerinstallaties te leveren met raketten die tot in Rusland reiken. President Biden ontkracht daarmee berichten dat Amerika zulke raketinstallaties beschikbaar zou gaan stellen aan Kiev.

Volgens de Oekraïense regering zijn zulke MLRS-systemen onmisbaar voor de huidige fase van de oorlog. Deze mobiele raketinstallaties hebben een bereik oplopend tot enkele honderden kilometers. Rusland heeft al aangeven dat het zulke wapenleveranties door het Westen niet zal tolereren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
J2S schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:35:

offtopic:
Ik heb een hekel aan mensen die te lui zijn om de naam van een land te schrijven en alleen maar dat vlaggetje typen. Leest heel vervelend. Ook een beste fuckyou naar kleurblinde mensen denk ik zo.
offtopic:
Wat een haat :/ wil je echt dicteren of iemand emoji's gebruikt? Het zit nou eenmaal in UTF-8. Ik zou zeggen schrijf een addon voor je web browser die de vlaggetjes vervangt met landnaam. Ik gebruik zelf juist graag Flagfox omdat ik wil zien waar een server is gehost wanneer ik een website bezoek, en dit neemt weinig ruimte in beslag ('picture language' is nice wat dat betreft). Als ik eroverheen hover zie ik o.a. de landnaam. Dat werkt met deze emoji's helaas niet.

Voor de mensen die kleurenblind zijn: die hebben er wellicht accessibility tools voor zoals text-to-speech, verder heb je de context (2 landen in oorlog met vlaggen die niet op elkaar lijken), en diverse andere tools in het OS om met kleurenblindheid om te gaan.

Zojuist las ik op NOS liveblog (al gelinkt hierboven) dat Gazprom t/m sept 2022 stopt met levering gas aan NL. Interesting times.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Deze zag ik gisteren nog:

Eerst een PS4 jatten en dan het gore lef hebben om diegene's wachtwoord te vragen. De jeugd van tege.. nvm.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:43
Jerie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:22:
[...]
Zojuist las ik op NOS liveblog (al gelinkt hierboven) dat Gazprom t/m sept 2022 stopt met levering gas aan NL. Interesting times.
Niet echt een probleem. Tenminste, voor normale mensen. De CV ketel gaat meestal pas eind september-begin oktober aan. Tegen die tijd is er weer gas.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:12
Jerie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:22:
Tsja ze willen niet dat die vulling die al achterloopt, nu met Russich gas wordt ingelopen.
Ben benieuwd of het kabinet al alternatieven had aangeboord voor het geval dat (gok nee).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Niet echt een probleem. Tenminste, voor normale mensen. De CV ketel gaat meestal pas eind september-begin oktober aan. Tegen die tijd is er weer gas.
Ze hadden al ergens anders ingekocht blijkt het:
YakuzA in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden"

Als ze dat niet hadden gedaan, was de storage niet gevuld en had jouw cv minder/duurder gas gehad in september/oktober.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:44
hoevenpe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:00:
[...]

Dat is (voorlopig) het zwaarste wat het westen gaat leveren:

[...]
Teleurstellend. Wel raketten om de gehele Russische vloot uit te schakelen, maar deze niet om escalatie te voorkomen :?

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Ik zou er niet op gokken dat ze dan spontaan weer beginnen met leveren en je opslag nog leeg is, want niet geleverd gekregen in de tussentijd.
Dus ga er nu maar vanuit dat het nu ophoudt en ga over op alternatieven en rol dat versnelt uit de komende maanden die je nog hebt (en waar je hopelijk door voorbereidingen al allemaal voor hebt getroffen), ik ben benieuwd, Eneco hield nog steeds stug vol dat ze zo'n mooi zeer lange termijn contract met Gazprom hadden en suggereerden daarmee dat het koek en ei was (behalve naar de afnemers van ze, want die hebben ze tegelijkertijd op een maandelijks variabel contract gezet (toch niet zo zeker van hun zaak als ze doen lijken dus, anders zou dat niet nodig zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Ze hadden al ergens anders ingekocht blijkt het:
YakuzA in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden"

Als ze dat niet hadden gedaan, was de storage niet gevuld en had jouw cv geen gast gehad in september/oktober.
Ongeveer 20% van ons gas komt uit Rusland (22% in 2020). Het is niet zo dat als zij de kraan dicht draaien we opeens zonder zitten..
Sowieso is al een aantal maal door de overheid gecommuniceerd dat de industrie als 1e afgeschaald wordt bij een tekort. En dat de huishoudens als laatste aan de beurt zijn. Ik denk dus dat zijn CV gewoon blijft doordraaien ongeacht wat Vlad voor spelletjes gaat spelen. Mocht ie het kunnen blijven betalen natuurlijk. Da's weer een ander verhaal ;) .

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

We kunnen nu de tekorten niet aanvullen en verder gaat Rusland de duimschroeven niet aandraaien komende winter. Zo vriendelijk zijn ze wel, toch? O-)

Men probeert op deze manier langzaam maar zeker EU landen tegen elkaar uit te spelen. Ik zei het eerder al: gezamenlijk als EU inkopen. Dan kan Gazprom RU ja of nee zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Apache4u schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:41:
[...]
Ongeveer 20% van ons gas komt uit Rusland (22% in 2020). Het is niet zo dat als zij de kraan dicht draaien we opeens zonder zitten..
Sowieso is al een aantal maal door de overheid gecommuniceerd dat de industrie als 1e afgeschaald wordt bij een tekort. En dat de huishoudens als laatste aan de beurt zijn. Ik denk dus dat zijn CV gewoon blijft doordraaien ongeacht wat Vlad voor spelletjes gaat spelen. Mocht ie het kunnen blijven betalen natuurlijk. Da's weer een ander verhaal ;) .
Weet alleen niet of er nog dingen zijn die absoluut niet op laag calorisch (Groningen) kunnen draaien qua industrie / energievoorziening inmiddels (dankzij vermindering en afstappen van Groningen, want voordien zal alles wel op laag calorisch hebben kunnen draaien vermoedelijk) en of we uberhaupt alleen laag of ook hoog calorisch opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gekkie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:53:
[...]

Weet alleen niet of er nog dingen zijn die absoluut niet op laag calorisch (Groningen) kunnen draaien qua industrie / energievoorziening inmiddels (dankzij vermindering en afstappen van Groningen, want voordien zal alles wel op laag calorisch hebben kunnen draaien vermoedelijk) en of we uberhaupt alleen laag of ook hoog calorisch opslaan.
Vermoed dat dat hier wel te vinden is:
Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:41:
[...]

die 20% is dat Nederland? Want er zijn ook landen die 80% afhankelijk zijn.

En het klinkt allemaal heel leuk dat de industrie als eerste afgeschaald wordt maar betekent dat niet dat we zonder werk zitten? Als de industrie niet kan draaien komt veel zo niet alles tot stilstand.
Jerie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:45:
[...]

We kunnen nu de tekorten niet aanvullen en verder gaat Rusland de duimschroeven niet aandraaien komende winter. Zo vriendelijk zijn ze wel, toch? O-)

Men probeert op deze manier langzaam maar zeker EU landen tegen elkaar uit te spelen. Ik zei het eerder al: gezamenlijk als EU inkopen. Dan kan Gazprom RU ja of nee zeggen.
en wat als RU nee zegt?
het is niet alsof ze zo humaan zijn met de wereld. Iets met genocide op UA en de graanexport hinderen zodat andere landen (non-UA) er ook flink last van krijgt (#voedsel)
Dus wat zou het ze boeien als de EU in de kou zit op dat vlak? Andere humanitaire zaken boeien ze ook niet.
Enige probleem is een gebrek aan inkomsten. Zelf hebben ze gas genoeg (alleen 90% van het land is daar niet op aangesloten....) en eten lukt ze vast ook wel. Omkomen van honger en kou hoeft daarom in theorie niet voor RU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

J2S schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:35:
@Tens Wat is je bron?

Er wordt over NAVO cluster munitie gesproken, dat lijkt me tegen internationale afspraken ingaan.
Volgens mij hebben de VS en Oekraine dat verdrag niet getekend en mogen de Amerikanen dus gerust clustermunitie aan Oekraine leveren. En Rusland heeft geen reden om daarover te klagen aangezien zij dat verdrag ook niet getekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:16

Amphiebietje

In de blubber

oldgrumpy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:20:
[...]

En met welk leger gaan ze dat doen?
Dat scenario is gewoon totaal niet realistisch
Het leger van gehersenspoelde Facebook-idioten dat de Russen zal verwelkomen als overwinnaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Ammonia pipeline Tolyatti-Odesa damaged as result of shelling, cloud of ammonia from Travneve could impact villages towards Bakhmut: Hladosove, Dacha, Mykolaivka Druha, Odradivka, Oprosne
[Embed: https://t.me/truexanewsua/48918]

As result of Ukrainian defence forces offensive Russian army withdraw from Mykolaivka of Kherson region, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the evening report

https://liveuamap.com/en/...-forces-offensive-russian

Op een nieuwe plek valt UA aan, ook gevechten bij Novoluhanske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

YakuzA schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Is er ook geen munitie die zich in de lucht al opsplitst in meerdere projectielen om een groter gebied te bereiken? Misschien dat?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zwakte van de EU en NAVO is en blijft de verdeeldheid. Ieder land heeft zijn belangen en zal deze niet zomaar aan de kant kunnen zetten voor het grotere geheel. Eenvoudige sancties blijven maanden op tafel liggen en NAVO intern is sterk verdeeld over de Scandinavische landen. Ik vraag me ook af of een aanval op bijv Letland een reden zou zijn bijv voor Turkije om ten strijde te gaan. Frankrijk speelt ook een twijfelachtige rol en Duitsland is enorm afhankelijk en verworven met Russische belangen. Het is dat de VS daadkrachtig is (nog wel) maar anders was het vooral een verdeelde alliantie en dan moet je nog maar zien wie echt zijn nek uitsteekt.

Poetin weet dit en bespeelt deze zwakte. Zo zal de verdeeldheid verder toenemen richting de winter/komende jaren en zie ik ook nog wel een alliantie worden gevormd met andere landen door Rusland. Nog geen idee wie, maar wereldwijd zijn er genoeg landen met wat meer voorliefde voor Rusland en die een zwakkere EU niet erg vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De T-62’s hebben actie gezien:
“At night, our missile and artillery units eliminated 46 enemy servicemen, eight T-62 tanks, two 122mm howitzers, two Grad multiple rocket launchers, vehicles, armored personnel vehicles, and an ammunition depot," the Operational Command "South" posted on Facebook.
https://www.ukrinform.net...ition-depot-in-south.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:09
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:29:
het is niet alsof ze zo humaan zijn met de wereld. Iets met genocide op UA en de graanexport hinderen zodat andere landen (non-UA) er ook flink last van krijgt (#voedsel)
Dus wat zou het ze boeien als de EU in de kou zit op dat vlak? Andere humanitaire zaken boeien ze ook niet.
Enige probleem is een gebrek aan inkomsten. Zelf hebben ze gas genoeg (alleen 90% van het land is daar niet op aangesloten....) en eten lukt ze vast ook wel. Omkomen van honger en kou hoeft daarom in theorie niet voor RU.
Sorry, maar die voedselcrisis ligt maar voor een klein deel aan de oorlog. Voor het grootste deel hebben wij (het westen) zelf gecreëerd en dan vooral de handelaren op de beurzen. Er is genoeg voedsel op de markt aanwezig voor de hele wereld.

Interessant item:
https://eenvandaag.avrotr...markt-dit-is-hoe-dat-zit/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheBrut3 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:14:
[...]

Sorry, maar die voedselcrisis ligt maar voor een klein deel aan de oorlog. Voor het grootste deel hebben wij (het westen) zelf gecreëerd en dan vooral de handelaren op de beurzen. Er is genoeg voedsel op de markt aanwezig voor de hele wereld.

Interessant item:
https://eenvandaag.avrotr...markt-dit-is-hoe-dat-zit/
oh dus Turkije en Egypte en China kunnen best zonder de agrarische producten van UA omdat westerse handelaren het probleem gecreeërd hebben?
Some countries are particularly dependent on grain from Russia and Ukraine. For example, Turkey and Egypt rely on them for almost 70% of their wheat imports. Ukraine is also the top supplier of corn to China.
even goed in de gaten houden over Turkije graan krijgt van Rusland in ruil voor hun blokkade op Finland als potentioneel nieuw NATO-lid.
En Egypte... misschien een mooie nieuwe wapendeal?
En China... tja....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2022 19:20 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:11

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

hoevenpe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Denk vooral dat het 'andere kamp' pessimistischer is over de kansen die Oekraïne heeft om de Donbass en het zuiden te heroveren. Rond Kherson lijkt het grote tegenoffensief ook deze keer weer relatief beperkt.

Als ze de Russen al weten te verdrijven, wat is er over van dat gebied? De sinds 2014 bezette delen zijn veel Russische burgers neergestreken, wat doe je daarmee? Zal Rusland de strijd staken of volgen er decennialang bombardementen vanuit Russisch grondgebied, wat voor reactie volgt als Oekraïne over de grens opereert? Hoe lang houdt het westen de gelederen gesloten, kan Rusland herstellen en meer gebied innemen als wapenleveranties opdrogen en gemor over inflatie onze politici kopschuw maakt?

Het is niet zwart-wit, was het maar zo simpel...
Het is toch eenvoudiger dan veel mensen in Europa (waaronder ik vrees de Franse en Duitse overheid) willen onderkennen. Wanneer we het over de Donbas hebben dan kan je het hebben over het gebied, gebouwen en spullen. Bij de Donbas gaat het vooral over mensen. Meerdere keren is in de Oekraïne topics voorgerekend dat de Oekraïners (.... Russen), woonachtig in de Donbas, die met Rusland sympatiseren een kleine minderheid uitmaken van de totale bevolking in de Donbas.

Deze grote groep veroordeel je bij een dergelijke oplossing tot een totalitair regiem dat niets om mensen geeft en alleen de focus heeft liggen op het eigen voortbestaan, ongeacht de middelen en offers de dit kost.

Door de belangen van deze eigenlijk Europese mensen te negeren en tegelijkertijd de behoeftes van het totalitaire Russische regiem te honoreren en haar foute gedrag aan te moedigen krijgt Europa een geloofwaardigheidsprobleem. Dit probleem kreeg ze naar mijn mening al door de manier waarop de vluchtelingenkwestie in de Zuid Europese landen derailleerde. Europa schitterde hier in afwezigheid. Deze mensen waren dan nog Niet-Europeanen. Met dat gegeven kunnen we onze handen nog "in onschuld wassen".

Europa is met deze oorlog (door Rusland) voor het blok gezet. Misschien was dit minder het geval geweest als Europa nadrukkelijker zelf werk had gemaakt van een eigen identiteit die tegelijk ook minder ruimte overlaat aan nationale dikke ikjes die weer zonodig een individueel beleid moeten poneren. Bij dikke ikjes kan je natuurlijk aan Hongarije denken, maar ik ben momenteel net zo kwaad op het span Macron-Scholz. Het paternalisme waarmee die twee op eigen houtje Poetin van de waardevolle informatie voorzien dat Europa geen gesloten front is. Not done.

Orban is de rot aan de wortels van een Europese identiteit. Maar de eigengereidheid van Macron en Scholz ondergraven Europa misschien nog wel harder.

Europa heeft de kans om uit dit conflict een eigen identiteit te smeden. Voor smeden zijn harde klappen, hitte en druk nodig. Deze begrippen zijn voor veel van onze leiders vreemd. Gewend als ze zijn om als slaaf van hun populariteitscijfers zich van verkiezing naar verkiezing te wheelen en dealen. En misschien zijn veel mensen in West Europese landen vergeten wat het betekend om vrij te zijn. Gered door de VS en het VK aan het eind van WO-II zijn er velen die nooit een poot voor die vrijheid hebben moeten uitsteken. Wat Oekraïners in Oekraïne nu doen is alien voor hen.

Laten we daarom eens wegstappen bij die instrumentele Donbas discussie en eens kijken wat ons definieert, wie willen wij zelf zijn en hoe willen we dat later op ons Europeanen wordt teruggekeken in dit definiërende conflict. Want definiërend voor Europa is dit conflict voor Europa zeker. Hebben we het in ons om te incasseren, en een langere termijn ongemakken te ondergaan?
Zijn we het waard om te zijn wie we zijn? En wat zijn principes ons waard?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:09
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:16:
oh dus Turkije en Egypte en China kunnen best zonder de agrarische producten van UA omdat westerse handelaren het probleem gecreeërd hebben?
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is dat er, ook nu tijdens de oorlog, genoeg voedsel op de markt is maar dat de prijs kunstmatig hoog is door handelaren. Zoals de rapportage ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
en wat als RU nee zegt?
Tja, wat als. Wat als ze een kernwapen gebruiken?

Dan zullen een aantal woningen in Europa onbewoonbaar zijn, bedrijfspanden koud zijn, elektriciteitsprijzen zullen stijgen, enz. Wij hebben stadsverwarming maar dat is gekoppeld aan de gasprijs... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
die 20% is dat Nederland? Want er zijn ook landen die 80% afhankelijk zijn.
Maar een deel van die landen lijkt dan weer heel afhankelijk van Rusland, terwijl dat dan in de praktijk weer meevalt, omdat Gas in absolute getallen maar een klein deel vormt van wat men ge/verbruikt.
Onze 20% kan ik kuubs prima meer zijn dan die 80% van een ander land en derhalve voor dat andere land (afhankelijk van transport opties en alternatieven) nog wel eens makkelijker te vervangen / verkrijgen op de wereldmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:18:
[...]

En wat zijn principes ons waard?
we zien wederom dat principes vrij snel overboord gaan als onze economische belangen, luxe en welvaart in het geding zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
[...]
En het klinkt allemaal heel leuk dat de industrie als eerste afgeschaald wordt maar betekent dat niet dat we zonder werk zitten? Als de industrie niet kan draaien komt veel zo niet alles tot stilstand.
Ik heb nieuws voor je, de industrie schaalt al af. Niet vanwege een tekort aan gas, maar vanwege de prijs ervan.

https://www.rtlnieuws.nl/...hoge-gasprijzen-productie

https://www.ad.nl/werk/ge...meer-te-betalen~a2f3bf5c/

https://www.rtlnieuws.nl/...dicht-glastuinbouw-bakker

Zomaar wat voorbeelden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Ik heb nieuws voor je, de industrie schaalt al af. Niet vanwege een tekort aan gas, maar vanwege de prijs ervan.

https://www.rtlnieuws.nl/...hoge-gasprijzen-productie

https://www.ad.nl/werk/ge...meer-te-betalen~a2f3bf5c/

https://www.rtlnieuws.nl/...dicht-glastuinbouw-bakker

Zomaar wat voorbeelden.
Concreet betekent dit dat een ton aluminium 4500 euro kost aan elektriciteitskosten. "Maar de marktprijs voor een ton aluminium is 2500 euro", aldus Wildschut. "Dat kan dus niet uit."

dus uhm... vraag en aanbod.
Als de productiekosten hoger liggen, stijgt de marktprijs toch vanzelf? Of moet ik natuurlijk weer een boek Economy 1on1 gaan lezen?

Producten worden toch gewoon duurder als grondstofprijzen ook stijgen? Kan je wel stoppen met maken als er geen vraag naar is vanwege de hoge prijs omdat niemand die prijs wil gaan betalen... maar als je echt aluminium nodig hebt, echt echt echt nodig hebt.... maar goed dat is de enige reden die ik kan verzinnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2022 20:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Concreet betekent dit dat een ton aluminium 4500 euro kost aan elektriciteitskosten. "Maar de marktprijs voor een ton aluminium is 2500 euro", aldus Wildschut. "Dat kan dus niet uit."

Als de productiekosten hoger liggen, stijgt de marktprijs toch vanzelf? Of moet ik natuurlijk weer een boek Economy 1on1 gaan lezen?

Producten worden toch gewoon duurder als grondstofprijzen ook stijgen? Kan je wel stoppen met maken als er geen vraag naar is vanwege de hoge prijs omdat niemand die prijs wil gaan betalen... maar als je echt aluminium nodig hebt, echt echt echt nodig hebt.... maar goed dat is de enige reden die ik kan verzinnen.
zolang andere landen het nog voor de lage prijs kunnen maken niet ;)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flessuh schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:14:
[...]

zolang andere landen het nog voor de lage prijs kunnen maken niet ;)
eerst Icesave en nu aluminium weer! :P

Dank voor de hint! Landen als IJsland hebben natuurlijk lagere energiekosten inderdaad. OMG wat ben ik dom. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Deze kerel (Defence and Security Analyst Prof Michael Clarke) vind ik altijd erg realistisch, deze korte aflevering gaat over de huidige situatie in donetsk/luhansk

Analysis: Can Russia take the Donbas region?
YouTube: Analysis: Can Russia take the Donbas region?

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Litouwen (iets van 60% 10%? van ons BNP, 2.7M inwoners) heeft in 3 dagen tijd een Bayraktar a 5 miljoen voor UA gecrowdfund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 21:19

gws24

Thinking is hard!

Jerie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:43:
[Twitter]

Litouwen (iets van 60% van ons BNP, 2.7M inwoners) heeft in 3 dagen tijd een Bayraktar a 5 miljoen voor UA gecrowdfund.
Denk dat je een nulletje teveel hebt gezet bij het bnp van Litouwen ;)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Pak dat boek maar :) .

Besef dat we altijd op zoek zijn naar de goedkoopste supply chain. Een Hollands aardbeitje uit de kas kan wegens de gasprijs ineens erg duur worden. Maar Marokko heeft dat hele probleem niet, zij hebben wel weer extra transport kosten. Dus op een gegeven moment staat er land van herkomst Marokko op de aardbeien. Wordt iets duurder maar alsnog goedkoper dan het Hollandse kas aardbeitje.

Wij zouden ook geen last hebben van de gasprijs als we 100% zelfvoorzienend zouden zijn en de overheid onze gasprijs zou vaststellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:43:
[Twitter]

Litouwen (iets van 60% van ons BNP, 2.7M inwoners) heeft in 3 dagen tijd een Bayraktar a 5 miljoen voor UA gecrowdfund.
Nederland zou op dat punt 32 Bayraktars kunnen kopen als het geld daar aan werd besteed:

https://giro555.nl/nieuwe...%20onmiddellijk%20ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 12:05
Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:36:
[...]

Nederland zou op dat punt 32 Bayraktars kunnen kopen als het geld daar aan werd besteed:

ik zeg doen !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Lavrov demonstreert eventjes dat hij geen idee heeft hoe de staatsbestellen binnen Europa in elkaar zitten:

Lavrov vraagt hoe Frankrijk zou reageren als België Frans zou verbieden in poging Russische inval te verdedigen

Nou:

1) Frankrijk heeft daar niks mee te maken, heeft vast wel een mening, maar het zou een binnenlandse Belgische aangelegenheid zijn.
2) "België" kan het Frans niet verbieden, aangezien ze daarvoor de toestemming nodig zouden hebben van zowel de Franstaligen als de Duitstaligen als de Vlaamstaligen, en tenminste 1 van die drie gaat "njet" zeggen.

Lavrov doet me steeds meer denken aan die clown van een minister in Irak die met Amerikaanse tanks op de achtergrond beweerde dat alles fantastisch ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

In 3 dagen tijd?

Betreft ook andere doelen. Het een is militair, het ander triage/hulpverlening voor bevolking. Gezien Oekraïne aangevallen wordt, en heel wat voor de kiezen krijgt [...] kun je m.i. zelfs als pacifist het militaire gedeelte verdedigen.
Amphiebietje schreef op maandag 30 mei 2022 @ 21:57:

Lavrov doet me steeds meer denken aan die clown van een minister in Irak die met Amerikaanse tanks op de achtergrond beweerde dat alles fantastisch ging.
Deze geinponem Wikipedia: Muhammad Saeed al-Sahhaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:19:
[...]

In 3 dagen tijd?

Betreft ook andere doelen. Het een is militair, het ander triage/hulpverlening voor bevolking. Gezien Oekraïne aangevallen wordt, en heel wat voor de kiezen krijgt [...] kun je m.i. zelfs als pacifist het militaire gedeelte verdedigen.
ik zei toch: als het geld daaraan werd besteed.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 13:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

Over het gedrag van Scholz, Macron, and Draghi heeft Garry Kasparov geschreven dat ze bang zijn voor een Oekraïense overwinning en een veranderende wereld waarin de appeasers opzij geschoven worden.

Voor Oost-Europa is het een bevestiging van wie de echte bondgenoten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Nederland zou op dat punt 32 Bayraktars kunnen kopen als het geld daar aan werd besteed
Nederland zou niks kopen. Avond na avond zouden TV-programma's "experts" opvoeren die zich hardop afvragen of een crowdfunding om wapens te kopen wel legaal is en de organisatoren het risico lopen om vervolgd te worden. De initiatiefnemers van de actie zouden zich uiteindelijk terugtrekken uit angst dat ze in de problemen kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 12:05
rapture schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:28:
Over het gedrag van Scholz, Macron, and Draghi heeft Garry Kasparov geschreven dat ze bang zijn voor een Oekraïense overwinning en een veranderende wereld waarin de appeasers opzij geschoven worden.

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
En terecht, Chamberlain zou trots op de heren zijn.
Nee het is voor mij helemaal helder, de ballen liggen in Oost Europa.
En de UK doet precies wat ik ook verwacht had, en zoals ze al eeuwen doen, keihard mee schoppen tegen de vijand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Lavrov demonstreert eventjes dat hij geen idee heeft hoe de staatsbestellen binnen Europa in elkaar zitten:

Lavrov vraagt hoe Frankrijk zou reageren als België Frans zou verbieden in poging Russische inval te verdedigen

Nou:

1) Frankrijk heeft daar niks mee te maken, heeft vast wel een mening, maar het zou een binnenlandse Belgische aangelegenheid zijn.
2) "België" kan het Frans niet verbieden, aangezien ze daarvoor de toestemming nodig zouden hebben van zowel de Franstaligen als de Duitstaligen als de Vlaamstaligen, en tenminste 1 van die drie gaat "njet" zeggen.

Je mist nog 3) De vergelijking slaat helemaal nergens op omdat russisch helemaal niet verboden is in Oekraine. Wel is Oekrains verboden in de gedeeltes die door rusland ingenomen zijn. Dus hij bewijst eerder het tegenovergestelde met zo'n uitspraak.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

redwing schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:59:
[...]

Je mist nog 3) De vergelijking slaat helemaal nergens op omdat russisch helemaal niet verboden is in Oekraine. Wel is Oekrains verboden in de gedeeltes die door rusland ingenomen zijn. Dus hij bewijst eerder het tegenovergestelde met zo'n uitspraak.
Dat is toch gewoon de standaard Russische handelswijze?
Een ander gaan beschuldigen van iets, wat je zelf al die tijd al aan het doen bent...

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:08
De Russen maken meters in Sievierodonetsk. Ik gok dat er een terugtrekking gaat komen naar Lysytsjansk, dit is immers de 'high ground'. 90% van de gebouwen in Sieverodonetsk is ondertussen vernietigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 19:16
Severodonetsk lijkt gevallen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
rapture schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:28:

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Dus ze hopen dat Oekraine niet wint, want ze doen aan 'appeasement', en anders zouden ze niet genoeg macht meer hebben als Oekraïne wel wint? Huh? Is dit logisch voor iemand? Met die logica zouden ze toch gewoon meer kunnen leveren aan Oekraïne? Ik zit echt niet hoe deze redenatie moet werken.

Overigens vraag ik me ook nou af of het doel is ze aan te zetten meer te leveren, of om verdeeldheid te zaaien. Volgens mij weet Orban ook wel wie zijn bondgenoot is trouwens...

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 30-05-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sissors schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:19:
Overigens vraag ik me ook nou af of het doel is ze aan te zetten meer te leveren, of om verdeeldheid te zaaien.
Vermoed dat het problematische antwoord is dat NAVO-landen weinig extra kunnen leveren zonder hun eigen slagkracht in gevaar te brengen.

Nederland kan die 5 PZH2000's eigenlijk ook niet missen laat staan meer Stingers of andere wapens/munitie leveren. Het Duitse leger is er zo mogelijk nog slechter aan toe, alleen de VS kan deze aantallen echt missen.

Inmiddels op de grond:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
Het gaat snel nu met de ontwikkelingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:32:
[...]

Vermoed dat het problematische antwoord is dat NAVO-landen weinig extra kunnen leveren zonder hun eigen slagkracht in gevaar te brengen.

Nederland kan die 5 PZH2000's eigenlijk ook niet missen laat staan meer Stingers of andere wapens/munitie leveren. Het Duitse leger is er zo mogelijk nog slechter aan toe, alleen de VS kan deze aantallen echt missen.

Inmiddels op de grond:
[Twitter]
Er staan 20 pzh’s in de mottenballen omdat we er teveel hebben.
Wat bedoel je met “5 pzh’s die we niet kunnen missen” ?

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Mektheb schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:39:
[...]

En de UK doet precies wat ik ook verwacht had, en zoals ze al eeuwen doen, keihard mee schoppen tegen de vijand.
De mensen in Oost-Europa hebben achter het IJzeren Gordijn geleefd, nadien relatieve welvaart. Dat waren vazalstaten van de Sovjet-Unie ofwel onderdeel van SU. Als je denkt dat Hitler erg was (en voor met name de Polen was-ie dat, hij zag de Slavische mens ook als minderwaardig) dan moet je je eens verdiepen in de zieke spelletjes van Stalin. Holodomor met quotas voor boeren die zelf niet hun eigen eten mogen eten ivm quota daargelaten heeft die kerel met z'n NKVD (voorloper KGB) alle minderheden en zelfs bewoners van landen, provincies, en steden stelselmatig gezuiverd. Eerst bijvoorbeeld de ene minderheid (bijvoorbeeld Polen die in Oekraïne woonden dat moesten wel spionnen zijn), en dan weer een andere en ga zo maar door. Maar ook minderheden tegen elkaar uitspelen. En dat vond al plaats voor WOII. Wij hebben dit niet gezien. Deels omdat we het niet wisten, een journalist die het wel onderzocht (Gareth Jones) is op mysterieuze wijze in Mansjoerije omgekomen. Polen wist het wel, maar die zaten in een spagaat ze zijn tussen WOI en WOII een kopje kleiner gemaakt middels uiteindelijk Molotov-Ribbentroppact (men wilde neutraal blijven). Ik kan me heel goed voorstellen dat Oost-Europeanen het niet zien zitten om weer een Russische vazalstaat te verworden, of gewoonweg niet wil leven in een dictatuur. En vergeet niet ze hebben daar ook TV, radio, internet. Met vrij relatief verkeer. Scholieren leren de geschiedenis van hun land.

Daarom begrijp ik niet dat de Hongaren Orban wel tolereren maar misschien was dat waarom hij in het begin van de oorlog pretendeerde de oorlog af te keuren. Populisten, ze maken geregeld rare sprongen.

Frankrijk en de Fransen hebben enkel rijkdom gekend, en Marine is gevaarlijk populair maar voorlopig geneutraliseerd. Duitsland, de Oost-Duitsers hebben wel de DDR meegemaakt. Kijk dat een mannetje als Schröder z'n maffiabaasje beschermd is te begrijpen. Maar Olaf Scholz, Annalena Baerbock? Niet te bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Want ?
Hoeveel buitenlandse missies hebben we nog lopen waar we die PzH2000's inzetten ?
Inzet Afghanistan is afgelopen. Het voornaamste wat nodig is voor inzet door Oekraïne is er fiducie in hebben dat ze dermate effectief gebruikt worden, dat wij geen gemis krijgen tegen over enerzijds de Russen en eventueel anderzijds nog een ander conflict in de wereld waar we politieagentje willen spelen met voldoende prioriteit. En dan nog eventueel iets om te rouleren met onderhoud en trainen.
Volgens mij zouden we de inzet voor Oekraïne makkelijk verantwoord kunnen verdubbelen, mitsdien ze effectief worden ingezet en niet gelijk aan flarden worden geschoten zonder afdoende Russisch materieel uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
gekkie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:43:
Want ?

Hoeveel buitenlandse missies hebben we nog lopen waar we die PzH2000's inzetten ?
Verdediging van het eigen grondgebied, iets met onze grondwet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:39:
Wat bedoel je met “5 pzh’s die we niet kunnen missen” ?
Wie vertrouw je meer: onze officieren of Kasja 'functie elders' Ollongren?
Nederland gaat "een beperkt aantal" pantserhouwitsers leveren aan Oekraïne. Dat heeft minister Ollongren van Defensie gezegd na overleg met andere Europese en NAVO-ministers van Defensie in Duitsland. Om hoeveel van deze mobiele artillerie-kanonnen het precies gaat, zei ze niet.

Vanmorgen uitten officieren nog twijfels over de inzet van de pantserhouwitsers, omdat het Nederlandse leger die zelf te hard nodig zou hebben. Maar volgens Ollongren is die zorg niet terecht. "Het gaat om kanonnen die nu in de opslag zijn, die we zelf niet nodig hebben. We leveren alleen wat we kunnen missen. Er blijven er voldoende over voor het Nederlandse leger, ook voor scholing en training."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Die 5 komen uit een totaal van 57, dat is net geen 9%. De VS leveren 108 M777's, die komen uit een totaal van 1000, geeft 11%.
Als je dan bedenkt dat zo'n PzH2000 ongeveer 2x zoveel kost, dan vind ik dat we aardig mee doen.

Maar de pandemie & grondstoffen/chips/...crisis maakt het voor iedereen lastig om vol te produceren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:44:
[...]
Tegen wie ?

Agressieve zeehonden die vanuit de waddenzee pieterburen proberen in te nemen met een gecoordineerde amfibische speciale operatie, gefaciliteeerd door jaren lange misinformatie middels knuffels (afgekeken van de zeer succesvolle misleidingsactie "knuffelbeer") ?

Ik kan echt niets of niemand bedenken die hier binnen de landsgrenzen komt binnen enige afzienbare tijd waar een PzH2000 het verschil gaat maken. En dat heb ik ook niet gevonden in de communicatie van onze, voor wat ik er van heb gelezen, weigerachtige / terughoudende defensie (qua organisatie) op dit punt. Wel dat het allemaal niet zou kunnen, maar tegen wie het dan hier realistisch gezien ingezet zou moeten worden, dat zie ik niet beantwoord worden. En dan ook dat er geen andere middelen zouden zijn waarmee hetzelfde bereikt zou kunnen worden. Je hebt immers ook nog een marine en luchtmacht.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 30-05-2022 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Voor als die miljoen gekloneerde Chinezen, uit mijn meest dystopische toekomstvisioenen, met hun bootje aan komen varen.
Joh, we staan gewoon Limburg af dan, or Zuid-Holland. Vooral die laatste kunnen we beter kwijt dan rijk zijn. Grote kans dat het over een paar decennia toch allemaal onder water staat.

Maar volgens mij staan die pzh's niet specifiek in de grondwet. Maar ja, zou wel een beetje naadje zijn, als de Belgen zich opeens weten te organiseren. Of de Duitsers stiekem andere ambities hebben en de controle over ons gas willen. Belgen kunnen we misschien nog aan. Duitsland kunnen we ons beter maar meteen aan overgeven, al dat vechten schiet niemand wat mee op. Beter smeken we Scholz dan om een wapenstilstand om te voorkomen dat er meer doden en gewonden vallen.

Positief nieuws, voor het slapen gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:50

pro_6or

amateur_60r

gekkie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:50:
[...]

Tegen wie ?

Agressieve zeehonden die vanuit de waddenzee pieterburen proberen in te nemen met een gecoordineerde amfibische speciale operatie, gefaciliteeerd door jaren lange misinformatie middels knuffels (afgekeken van de zeer succesvolle misleidingsactie "knuffelbeer") ?

Ik kan echt niets of niemand bedenken die hier binnen de landsgrenzen komt binnen enige afzienbare tijd waar een PzH2000 het verschil gaat maken. En dat heb ik ook niet gevonden in de communicatie van onze, voor wat ik er van heb gelezen, weigerachtige / terughoudende defensie (qua organisatie) op dit punt. Wel dat het allemaal niet zou kunnen, maar tegen wie het dan hier realistisch gezien ingezet zou moeten worden, dat zie ik niet beantwoord worden.
We kunnen alles af staan, echt geen probleem. Houd er 6 om te trainen of zo. Het enige is dat men Rusland niet tegen de schenen durft te schoppen. Misschien ergens ook wel enigszins goed, we hebben geen mandaat. Maar dat we ze zelf nodig hebben is een smoesje.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Lol, rond 0:35 is z'n gezicht duidelijk te zien.

Is een strategische terugtrekking die al voorspeld was. Stad ligt laag, om bergen heen. Hoop dat de burgers veilig weg konden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
TheGhostInc schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:50:
[...]

Die 5 komen uit een totaal van 57, dat is net geen 9%. De VS leveren 108 M777's, die komen uit een totaal van 1000, geeft 11%.
Als je dan bedenkt dat zo'n PzH2000 ongeveer 2x zoveel kost, dan vind ik dat we aardig mee doen.
De Amerikanen leveren bijna 5% van hun actieve artillerie en bijna 3% als je hun raket-artillerie meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
pro_6or schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:53:
[...]
We kunnen alles af staan, echt geen probleem. Houd er 6 om te trainen of zo. Het enige is dat men Rusland niet tegen de schenen durft te schoppen. Misschien ergens ook wel enigszins goed, we hebben geen mandaat. Maar dat we ze zelf nodig hebben is een smoesje.
Tsja we hebben geen mandaat om we in de kronkel zitten dat Rusland ons geen mandaat wil geven en we er ons dus deels bij neerleggen.

6 om te trainen is misschien wat weinig, alles in een keer, tsja ik kan me voorstellen dat je wilt bekijken hoe het loopt met trainen en misschien eerste inzet qua strategie. Anderzijds verhoog je daar ook weer het risico mee doordat het er te weinig zijn om echt strategisch potten te breken en ze daardoor wellicht juist sneuvelen.

Maar goed dan zou ik wel verwachten dat je een tweede tranche alvast gealloceerd en klaar hebt staan om als je afdoende gewenste zekerheid hebt, je die dingen dan ook snel kunt leveren. Ipv dat er weer weken of maanden overheen moeten gaan.

En inderdaad de inzet op eigen bodem (voor die overige 90%) lijkt me buiten training om inderdaad niet anders in te vullen als een smoesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sissors schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:19:
[...]

Dus ze hopen dat Oekraine niet wint, want ze doen aan 'appeasement', en anders zouden ze niet genoeg macht meer hebben als Oekraïne wel wint? Huh? Is dit logisch voor iemand? Met die logica zouden ze toch gewoon meer kunnen leveren aan Oekraïne? Ik zit echt niet hoe deze redenatie moet werken.

Overigens vraag ik me ook nou af of het doel is ze aan te zetten meer te leveren, of om verdeeldheid te zaaien.
Politici kunnen niet zomaar een U-turn maken.

Zeker niet met de enorme visibiliteit, het hele Internet heeft gelachen met Putin en Macron aan de lange tafel.
Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/article-contents/media/2022/02/f0566d29-vladimir-putin-emmanuel-macron-1.jpg

Tja, dan blijven ze aan de gekozen appeasement strategie vastklampen tot op het einde. Net zoals Putin aan z'n "speciale militaire operatie" en Xi aan z'n zero COVID strategie vastklampen. De leiders geven niet graag toe dat ze de verkeerde keuze gemaakt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

gekkie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:50:
[...]

Tegen wie ?

Agressieve zeehonden die vanuit de waddenzee pieterburen proberen in te nemen met een gecoordineerde amfibische speciale operatie, gefaciliteeerd door jaren lange misinformatie middels knuffels (afgekeken van de zeer succesvolle misleidingsactie "knuffelbeer") ?.
Neem aan ook dat het hier om NAVO grondgebied gaat. Ik sluit niets uit de komende twintig jaar. Zeker indien de VS zich terugtrekt en passiever wordt (wat vaker gebeurd is) kan je je afvragen NAVO nog wel zo sterk is. Op papier wel maar in de praktijk heeft iedereen eigen lijntjes lopen. En dan denk je dat Rusland nu de enige vijand is, bedenk je dan wat er kan gebeuren zodra er tekenen van zwakte zijn in het collectief (de scheurtjes zijn er al).

Maar leuk dat we weggeven van het restje wat er nog over was na decennia aan bezuinigingen. Mocht de echte ellende uitbreken bouwen we onze krijgsmacht in 15 jaar weer op👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
tuinïnen schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:10:
[...]

Neem aan ook dat het hier om NAVO grondgebied gaat. Ik sluit niets uit de komende twintig jaar. Zeker indien de VS zich terugtrekt en passiever wordt (wat vaker gebeurd is) kan je je afvragen NAVO nog wel zo sterk is. Op papier wel maar in de praktijk heeft iedereen eigen lijntjes lopen. En dan denk je dat Rusland nu de enige vijand is, bedenk je dan wat er kan gebeuren zodra er tekenen van zwakte zijn in het collectief (de scheurtjes zijn er al).

Maar leuk dat we weggeven van het restje wat er nog over was na decennia aan bezuinigingen. Mocht de echte ellende uitbreken bouwen we onze krijgsmacht in 15 jaar weer op👍
Maar met Oekraïne bij de NAVO, zijn we dan toch weer op kracht? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:43

J2S

rapture schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:03:
De leiders geven niet graag toe dat ze de verkeerde keuze gemaakt hebben.
Mwah... niet-autoritaire leiders kunnen het gewoon "voortschrijdend inzicht" noemen of onder veranderde omstandigheden scharen.

En bij autoritaire leiders... Daar heeft het volk het maar te slikken.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 11:10
Net de documentaire navalny gezien, en ik kan hem aanraden!
Wat me verbaast is dat hij vrij normaal kan rondlopen met zo een stel gigantische cohones tussen zijn benen.

Hij heeft toch iets wakker gemaakt bij de Russen, dat kan niet allemaal weg zijn, plus de slechte beurt die de Russen maken in Oekraïne moet dit enkel maar aanwakkeren.

Ik blijf hopen dat er iets in Rusland in gang wordt gezet.

/edit
Ben nu putin's palace aan het kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door C00P op 31-05-2022 00:35 ]

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:53:
En wat zeg je tegen de Baltische staten als Rusland binnenvalt? Bel Oekraïne ff om je te helpen?

Daarnaast heeft het verleden al bewezen dat te weinig militaire slagkracht gevaarlijk is, zelfs als we niet actief in conflict zijn:
http://www.historien.nl/h...nederlandse-neutraliteit/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
tuinïnen schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:10:
[...]

Ik lees net dat wij sinds eind jaren ‘80 ook 23 MLRS hadden. Maar verkocht aan Finland. Echt wonderlijk hoe wij defensie hebben verkwanseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Mektheb schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:39:
[...]

Er is wel een hele bijzondere verschuiving gaande. Al langer in de maak.
Verscheidene krachten die graag aan de poten van Duitsland en Frankrijk zagen.
Oost Europa en de Baltische staten hebben echt een enorme ontwikkelingssprong gemaakt de afgelopen decennia. En beginnen in hun eigen kracht te komen.

En niemand heeft het trouwens over Italie, of meer Zuid Europa. Of allerlei andere staten.
Maar Duitsland en Frankrijk laten het wel toe, en ze vragen er ook wel een beetje om, met de houding die ze aannemen. Het is allemaal net niet.
Niemand verwacht een VS of GB reactie van ze. Maar het is allemaal wel heel slapjes. Wel erg in karakter van de leiders die ze nu hebben.
Scholz is niet iemand die kracht uitstraalt. En Macron is wel een beetje, beetje boel een typisch elite Fransman, die gewend is zijn zin te krijgen. Niet echt oorlogsleiders vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Nou:

En daarbij, de standaardtaal van het land is weliswaar Oekraïens geworden, maar burgers kunnen in privékring nog altijd Russisch spreken. Dat verbieden beperkt zich maar tot overheidsinstellingen en publieke sectoren (afaik), maar ik vind het ook niet vreemd dat een soeverein land als onderdeel van zijn identiteit een standaardtaal wil hanteren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:16:
Net de documentaire navalny gezien, en ik kan hem aanraden!
Wat me verbaast is dat hij vrij normaal kan rondlopen met zo een stel gigantische cohones tussen zijn benen.

Hij heeft toch iets wakker gemaakt bij de Russen, dat kan niet allemaal weg zijn, plus de slechte beurt die de Russen maken in Oekraïne moet dit enkel maar aanwakkeren.

Ik blijf hopen dat er iets in Rusland in gang wordt gezet.

/edit
Ben nu putin's palace aan het kijken.
Bedankt voor de tips. Ik ben bezig in Servant of the People met hoofdrol Zelensky. Staat op Netflix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
PLAE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:20:
Echt wonderlijk hoe wij defensie hebben verkwanseld.
Niemand neemt meer een uniform serieus. 'Een beetje door de modder rennen'

Overigens vraag ik me ook wel een beetje af of het leger zelf niet verkeerde prio's heeft gehad.
Mijn oom zat in Seedorf en kreeg wel erg veel 'cadeautjes'.
Leuk dat je op de 'goede plek' gestationeerd bent, maar als het 2x zo duur is. Kun je beter in NL 2x zoveel hebben staan.

https://duitslandinstituu...vraag-is-niet-of-maar-hoe
Artikel dat aangeeft dat we niet alleen maar in NL actief zijn. Die PzH2000's kunnen dus ook nog wel een keer naar Litouwen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Zeker niet met de enorme visibiliteit, het hele Internet heeft gelachen met Putin en Macron aan de lange tafel.
[Afbeelding]

Tja, dan blijven ze aan de gekozen appeasement strategie vastklampen tot op het einde. Net zoals Putin aan z'n "speciale militaire operatie" en Xi aan z'n zero COVID strategie vastklampen. De leiders geven niet graag toe dat ze de verkeerde keuze gemaakt hebben.
Een mens maakt fouten. Politici zijn mensen. Politici maken fouten. Fouten toegeven is normaal, als kind leer je zoiets. Het slechtst wat je kunt doen is niet willen leren van fouten. En doubling down is een keus. Verder in een vrije samenleving kun je je volgende leider kiezen, of de fouten van je leiders inzien. In een dictatuur niet nee, Xi, Kim, en Vlada verschillen wat dat betreft niet. Maar dat is wel een keuze van hen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Jerie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 01:07:
In een dictatuur niet nee, Xi, Kim, en Vlada verschillen wat dat betreft niet. Maar dat is wel een keuze van hen.
Onze leiders zijn niet veel beter: Groningen moet nog steeds dicht alsof de wereld niet compleet veranderd is, nu de opslag tot de nok vullen met ons eigen gas is echter onbespreekbaar.

Duitsland idem: die houden vast aan het tegen elke prijs sluiten van kerncentrales ongeacht de consequenties, nog liever stoken op kolen dan terugkomen op een decennia geleden genomen besluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:12:
[...]

Onze leiders zijn niet veel beter: Groningen moet nog steeds dicht alsof de wereld niet compleet veranderd is, nu de opslag tot de nok vullen met ons eigen gas is echter onbespreekbaar.

Duitsland idem: die houden vast aan het tegen elke prijs sluiten van kerncentrales ongeacht de consequenties, nog liever stoken op kolen dan terugkomen op een decennia geleden genomen besluit.
nu heb ik me laten vertellen dat die kerncentrales eigenlijk toch al gesloten danwel gerenoveerd zouden moeten worden omdat ze te oud zijn. Dus dan inderdaad maar stoken op kolen.
sugarlevi01 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:21:
[...]

Er is wel een hele bijzondere verschuiving gaande. Al langer in de maak.
Verscheidene krachten die graag aan de poten van Duitsland en Frankrijk zagen.
Oost Europa en de Baltische staten hebben echt een enorme ontwikkelingssprong gemaakt de afgelopen decennia. En beginnen in hun eigen kracht te komen.

En niemand heeft het trouwens over Italie, of meer Zuid Europa. Of allerlei andere staten.
Maar Duitsland en Frankrijk laten het wel toe, en ze vragen er ook wel een beetje om, met de houding die ze aannemen. Het is allemaal net niet.
Niemand verwacht een VS of GB reactie van ze. Maar het is allemaal wel heel slapjes. Wel erg in karakter van de leiders die ze nu hebben.
Scholz is niet iemand die kracht uitstraalt. En Macron is wel een beetje, beetje boel een typisch elite Fransman, die gewend is zijn zin te krijgen. Niet echt oorlogsleiders vooralsnog.
en dat is precies waarom het mis gaat.
Los daarvan is Frankrijk liever bezig met haar voormalige kolonies dan zich druk te maken om Oekraine. Ze hebben daar volgens mij geen (historische) belangen waar ze energie in willen steken.
En Duitsland heeft nog steeds een trauma van WO2. Ze durven niet want wie weet gaan ze het weer leuk vinden :)
sugarlevi01 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:13:
[...]

Maar met Oekraïne bij de NAVO, zijn we dan toch weer op kracht? :+
op dit moment heeft Oekraine toch maar wel even de Russen weten te stoppen en met genoeg steun schoppen ze de Russen terug naar de jaren 20 van de vorige eeuw.
En dan hebben we helemaal geen sterke NATO meer nodig want de vijand is zwakker dan Luxembourg.
hoevenpe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:47:
[...]

[...]
gewoon leveren en nieuw spul kopen van de Amerikanen. Probleem opgelost.
[...]

daarvoor hebben we onze KCT, Mariniers en luchtmacht.
Die anderhalve pantserhouwitzer gaat ons niet redden als de rest het niet lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
van 'die clown' is bekend dat zijn gezin gegijzeld was. Hij stond er te liegen zo hard hij kon om zijn familie in leven te houden. Het zou me weinig verbazen als dat bij Lavrov soortgelijk is. Waarheden en eigen meningen zijn geen zaken die je lang in leven houden als je in een ambtelijk apparaat hoog in de boom zit, bij een dictatoriaal/totalitair regime.

Ik denk dat we wat voorzichtiger moeten zijn met mensen te labelen in ieder geval. Ik durf niet te zeggen wat ik zou doen als mijn gezin gegijzeld zou worden door mijn eigen overheid, maar vermoedelijk zou dat uitdraaien op wat veel Russen ook doen: heel erg hard dansen voor de baas zodra die daarom vraagt.

Ik verwacht zo ook dat de meeste Russische militairen veelal uit zelfbehoud slechts zaken doen. De excessen die je krijgt lijkt debet te zijn aan normvervaging (iets waar elk leger last van krijgt als je ze heel lang in gaat zetten en niet regelmatig laat meedraaien in een functionerende maatschappij met sociale structuren). Dat is waarom er maximale uitzendtermijnen zijn in veel landen. (*er zijn nog heel wat dingen wat ervoor zorgt dat soldaten gestoord gedrag beginnen te vertonen, tot het punt waar het moedwillig gestimuleerd wordt, zie dit als de kort door de bocht uitleg).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

En waar hebben we die dingen dan gebruikt/voor nodig? Er staan er zelfs nog in opslag die we niet gebruiken. Al ben ik het er wel mee eens dat er weinig echt extra spul ligt bij de meeste NAVO-landen. Aan de andere kant is dit juist waar het voor bedoeld is, dus je kunt het beter gebruiken nu het nodig is, dan het in de mottenballen laten liggen.
Inmiddels op de grond:
[Twitter]
Jammer maar wel verwacht. Die stad ligt laag, ligt al in puin en heeft het risico om omsingelt te worden. Daar was al van gezegd dat ze die niet met hand en tand zouden gaan verdedigen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

1. Lol, waarom niet? Doen ze continue.
2. Hoe bedoel je een U-turn? Die landen hebben behoorlijk wat geleverd al aan Oekraïne, dat kunnen ze zo verder opvoeren als ze dat zouden willen.

Het argument dat ze des te doods zijn dat Oekraïne wint omdat ze dan niet genoeg geleverd zouden hebben aan Oekraïne gaat gewoon nergens over, gezien ze dan ook gewoon nog wat spul kunnen verschepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

sugarlevi01 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:53:
[...]

Maar volgens mij staan die pzh's niet specifiek in de grondwet. Maar ja, zou wel een beetje naadje zijn, als de Belgen zich opeens weten te organiseren. Of de Duitsers stiekem andere ambities hebben en de controle over ons gas willen. Belgen kunnen we misschien nog aan.
*knip*
Hou het aub enigzins serieus en on-topic.

[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 03-06-2022 21:44 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hoevenpe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:47:
[...]

[...]
Ik ben oprecht verbaast hoe men oordeelt over spullen waarvan ze niets weten, anders dan wat contextloze details op wiki. Of in geval van Kajsa, dat ze een scriptie geschreven heeft over de koude oorlog.

Ook hier in dit topic overigens, het gemak waarmee de PzH's afgeschreven worden want wij grenzen aan Duitsland/België en 'er staan er toch een aantal in opslag'. Defensie kennende zal dat zijn om ze te kannibaliseren voor reserveonderdelen, voor op de schietbaan ter onderzoek (data verzamelen), rijlessen (heb je geen gemoderniseerd geschut voor nodig), introductie en kennismaking van TD/WD (monteurs) op het platform, en ter vervanging van stuks die beschadigen of vernietigd worden bij conflict.

Juist dit soort dingen maakt dat het militaire ambt niet meer in trek is bij eigen personeel en de uitstroom hoger ligt dan de instroom. Je kan militairen meer betalen en betere spullen geven maar zolang ze behandeld worden als dom varken, gaan ze elders aan de slag.

Hoe gelukkig zouden jullie worden van een werkplek waar je - na 2 tot 6 jaar inwerken voor domeinkennis die niet beschikbaar is in de markt - eigenlijk nul inspraak hebt en je het werk alleen maar lastig wordt gemaakt door buitenstaanders die voor jou beoordelen dat je wel zonder laptop en computer kan want in de lobby staat een touchscreen kiosk PC die het ook prima doet?

'In dienst van de staat voor het beschermen van haar belangen' betekent niet 'pak aan, kreng, je wordt er voor betaald'.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

https://www.nu.nl/spannin...gens-oorlog-oekraine.html

Het olieboycot is erdoor. Hongarije, Slowakije en Tsjechië zijn uitgesloten omdat ze niet aan de zee liggen en van pijpleidingen afhankelijk zijn. Toch verminderd dit de olie afname van Rusland enorm (tot 90%). Het wordt van kracht aan het einde van dit jaar. Waarschijnlijk dan pas in verband met lopende contracten.

Er komt verder een zesde sanctiepakket.

Wat betreft de oorlog. Rusland rukt op in een kleine pocket (de kleinste pocket tot nu toe want alle grote pockets zijn niet gelukt). Oekraïne rukt op in het zuiden omdat de Rus daar zijn belangrijkste troepen heeft terug getrokken voor het offensief in het oosten.
Ik denk dat we hier ook de toekomst zien. Rusland moest troepen weg trekken uit het zuiden voor hun offensief in het oosten. Oekraïne kan nieuwe door westerse legers geleverde wapens inzetten voor een counteroffensief in het oosten terwijl Rusland moet vertrouwen op verouderde wapens uit de jaren 60 voor hun fronten te verdedigen. Kwestie van aanhouden en Oekraïne wint.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Pagina: 1 ... 224 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: