De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 222 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.335 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Mektheb schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Mja weet nu niet of ik dit mooi moet vinden.

Klinkt als we hebben ze uitgelachen ze hebben geleerd ze zijn met meer dus hou maar rekening we het niet perse “winnen”
En ondertussen zie ik half de EU inkakken en verslappen.
Nee Victory hoor als Ukraine alles zo inlevert en het land in puin ligt, ze niet bij de NAVO mogen en de EU omdat onze witte boorden criminelen de corruptie te erg vinden.

Maar goed dat ik niet de baas ben het het journaal :+.
WW3 met Rusland was er namelijk dan allang geweest.
Wat de man zegt is desondanks rationeel. Neem je verlies en behoud je eenheden, laat Rusland maar komen, laat haar maar haar aanvoerslijnen verlengen, en verkort de frontlijn door het tot een rechte noord-zuid as terug te brengen. Severodonetsk is het spenderen van de eenheden niet waard.

Als het uiteindelijke doel van Oekraïne is om de Russen het land uit te jagen moet ze nu terugtrekken en haar eenheden behouden tot ze er wel voor klaar is om in de aanval te gaan.

Je kan er ook zo naar kijken: de aanwezigheid van die eenheden rond Severodonetsk hebben de Russen behoorlijk gedrained. Dat doel hebben ze kunnen bereiken. Trek alleen wel, op tijd, gecontroleerd terug en laat niets achter. Confronteer de Russen met hun eigen tacktiek, lok ze steeds dieper je gebied in en vang ze daar weer op. Mogelijk is dit een artillerie-loos moment wat nog wat mogelijkheden voor skirmishing geeft.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Propagandaverhaal eerste klas natuurlijk. Eerst een land flink aan gort schieten, De uitvoerhaven Mariepol met de grond gelijk maken, Odessa als tweede haven beschieten, schepen beschieten van andere landen die daar heenvaren, 500.000 ton graan stelen

en daarna zeggen dat je wel mee wilt werken om je zelf gecreëerde probleem deels op te lossen. 8)7
Ha, ja dat heet ook wel een drogredenering van de eerste orde.

Ik vind het altijd bijzonder hoe dit soort mensen zoiets kunnen zeggen met een strak gezicht en nog erger het ook daadwerkelijk zo te zien. Dan ben je in je hoofd echt wel erg ver heen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mektheb schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:53:
[...]

Yup ze werden al van stal gehaald heb Roemenië.
Daar staan namelijk aardig wat spullen van de USA.

Mag ik zeggen eindelijk?.
Next stop F16
B52... }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 16:29
Geruchten uit Oekraine dat men vanavond een groot offensief is gestart om Kherson te bevrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Prosac schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:58:
Geruchten uit Oekraine dat men vanavond een groot offensief is gestart om Kherson te bevrijden.
Helaas al veel vaker gehoord. Gezien de Russische fortificaties in dat gebied geloof ik er niets meer van totdat we fysiek bewijs zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

WOW, zijn ze al zo ver. Verbaast me eigenlijk.

Kun je aangeven waar je dat vandaan hebt. Ik zou daar graag wat meer over lezen.

Ik verwacht eigenlijk nog niet echt een groot tegenoffensief van de Oekrainers. Niet dat ik niet hoop dat ze er al sterk genoeg voor zouden zijn maar echte kennis daaromtrent ontbreekt natuurlijk.

Soms, heel soms, heb ik toegang tot informatie die voor de meesten anderen niet toegankelijk is maar dat is echt een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Voorlopig nog geruchten idd, maar ook een flink stuk noordelijker, dus niet direct richting kherson :)

YakuzA in "Het Cherson front"

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 28-05-2022 22:03 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 26-09 12:08
Ik denk eerder een afleiding om wat Russen uit de Donbas te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Indoubt schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:03:
[...]

Kun je aangeven waar je dat vandaan hebt. Ik zou daar graag wat meer over lezen.

Ik verwacht eigenlijk nog niet echt een groot tegenoffensief van de Oekrainers. Niet dat ik niet hoop dat ze er al sterk genoeg voor zouden zijn maar echte kennis daaromtrent ontbreekt natuurlijk.

Soms, heel soms, heb ik toegang tot informatie die voor de meesten anderen niet toegankelijk is maar dat is echt een uitzondering.
Moest even terugzoeken, maar deze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56
Indoubt schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:03:
Precies door dit soort berichten ben ik afgehaakt van pro-Oekraïnse bronnen: deze 'serieuze doorbraak' blijkt na 15 minuten zoeken helaas ver van Kherson.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Precies door dit soort berichten ben ik afgehaakt van pro-Oekraïnse bronnen: deze 'serieuze doorbraak' blijkt na 15 minuten zoeken helaas ver van Kherson.
als je nou gewoon de livemap er eens bij pakt voor het overzicht van het Kherson-front dan zie je dat het best een leuke locatie is in het algehele plaatje met tal van opties voor richtingen en doelstellingen.

Het bedreigt de troepen die richting Krivy Rih proberen op te rukken.
Het kan een mooie doorsteek zijn naar die zoetwaterbron richting de Krim.
Het kan troepen weglokken uit Kherson zodat die stad verzwakt qua verdediging.

Ja, het is ver van Kherson. Is dat erg? Wil je graag een aanval op het sterkste punt? Dat is nooit slim. Altijd zwakke plekken aanvallen, om diverse redenen.

Legio opties.

Simpelweg precies in het midden van het front een doorbraak.
Kan alle kanten op.

Is niks 'pro-Oekraiens' aan, maar gewoon een stip op de kaart en dan is het aan jou om te bekijken waarom dat interessant zou kunnen zijn. Waarom zouden ze daar aan het vechten slaan? met welk doel?
Dat is niet pro of anti. Gewoon een feitelijke stip op de kaart waar ze blijkbaar energie in steken.

Hier voor een sneak-peak. Hint: de blauwe icoontjes zijn de locatie van de aanval.
Is niet moeilijk om te zien dat dat best een leuke locatie is in dat rode gebied of niet?:

de aanval kan op z'n minst tot doel hebben om de weg O220404 op drie plaatsen te doorsteken, waarmee in elk geval tijdelijk een bevoorradingsweg van Kherson richting de troepen noordoostelijk is afgesneden.
Als ze er echt zin in hebben kunnen ze doorsteken richting Bruskynske voor een grotere weg, de T-22-07.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXvK8hBGBce8biCqsmE0Xv-lFoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GNmLwsnfX7zQaErnvmMZDDaE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx8fkSp4j5A3aayfynMJl5e26fI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4sJnUEDCxlehq29mjTg69gPc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2022 23:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Veel Oekraïners die in Polen werken hebben idd een auto met Poolse platen.
Oekraïne heeft normaal aardige import heffingen op auto’s namelijk.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Helaas, maar te makkelijk af te schieten. Denk meer aan B2..... Ukraïne heeft nog geen air-superiority... Misschien moeten we gelijk maar wat JSF bij het pakketje erbij voegen. Uiteraard met onze variant op the Ghost of Kiev...

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
[...]

Zoals @Verwijderd al zegt moet je bij dit soort berichten kijken wat het nut voor Oekraine is. En veelal kom je er dan achter dat het strategisch gezien goede punten zijn om aan te vallen. In dit geval dus zoals zo vaak de bevoorrading van Kherson onderbreken (er blijven steeds minder wegen over) en troepen wegtrekken.

Daarnaast vraag ik me sterk af welke bron je dan nog wel leest? Want van pro-Oekraïnse bronnen ben je dus afgehaakt, dan neem ik aan dat dat al maanden eerder bij pro-russische bronnen is gebeurt, want die zijn overduidelijk nog vele malen erger. En echt neutrale bronnen zijn er niet zoveel. Sterker nog meestal zijn de echte pro-Oekraïnse bronnen nog het meest betrouwbaar (al moet je alsnog wel opletten welke je gebruikt natuurlijk)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:21

Amphiebietje

In de blubber

consolefreak schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:52:
https://www.nu.nl/spannin...ekraine-toe-te-staan.html

Verbazingwekkend als Rusland hier zich daadwerkelijk aan gaat houden.
Natuurlijk gaat dat gebeuren. Betaling in Roebels aan een Russische bank, gok ik zo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Amphiebietje schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:19:
[...]
Natuurlijk gaat dat gebeuren. Betaling in Roebels aan een Russische bank, gok ik zo. :P
Mwa. Wat Putin bedoeld met:
"Rusland staat klaar om te helpen bij het vinden van opties voor ongehinderde export van graan, ook van Oekraïens graan uit havens aan de Zwarte Zee", meldt het Kremlin in een verklaring.
Is: Sebastopol, Mariupol, Berdiansk, Kherson.
En Oekraïnse graan is dan het graan dat ze zelf stelen.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 28-05-2022 23:37 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:07:
Daarnaast vraag ik me sterk af welke bron je dan nog wel leest?
Relatief weinig: naast hier meelezen wat liveblogs van Nederlandse en Britse kranten en hoor als de wekker gaat de stand van zaken op BNR.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 21:29

Qwerty-273

Meukposter

Bronnen checken is inderdaad nog altijd broodnodig. Maar het nieuws volgen via een goede bron bijvoorbeeld https://www.ukrinform.net/ of https://tyzhden.ua/ (met een online vertaler) geeft wel een stuk realistischer beeld dan vele twitter feeds, telegram kanalen of facebook posts waar het de vraag is hoe goed het onderzoek daar achter is. Daarnaast is het onhandig dat je zowel de stad Kherson hebt als ook het gebied Kherson (oblast).

Tyzhden (weekly) heeft vaak goede achtergrond en opiniestukken met een dikke dosis geschiedenisles. Joseph Stalin's child soldiers (in het Oekraïens) maar af en toe publiceren ze ook een achtergrondstuk in het Engels zoals Reconnaissance-in-force. How Russia tried to take over Ukrainian territory in 2003.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25
Cyberpope schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:47:
[...]

100% mee eens. Maar of ik verwacht dat de EU burger deze ruggengraat heeft als het conflict langer gaat duren en het weer kouder begint te worden en de benzine naar 3 tot 4 euro de liter? Ik weet het niet.
Ik zie hier Rutte nog steeds niet zeggen dat deze oorlog ons vervelend gaat raken en we offers moeten brengen. En we roepen dat we dat allemaal wel willen, maar als het ons echt in de portemonnee gaat raken? Terwijl deze oorlog de 3 F's zo hard raak? Fuel, Food en Ferilizer?
En vergeet niet dat in 2024 in de VS een republikeinse, dus Russischgezinde regering aan de macht komt. Het heeft niet veel gescheeld of Donald "Poetin is een genie" Trump was nu president. En in 2027 Le Pen...

Wat er ook in deze oorlog gebeurt, op termijn heeft Rusland gewonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:45
hoevenpe schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:37:
[...]

Relatief weinig: naast hier meelezen wat liveblogs van Nederlandse en Britse kranten en hoor als de wekker gaat de stand van zaken op BNR.
Ik vraag mij af wat voor verwachting je hebt van informatie in een conflict zoals dit.
Als twee mensen ruzie hebben en ze praten hierover weet je al dat je niet zomaar 1:1 kan overnemen wat mensen zeggen maar het in de context moet zien van het conflict wat er gaande is. Ze proberen mensen achter zich te krijgen, ze willen hun positie beter doen overkomen dan hij is, ze verdraaien woorden zodat de andere er net wat minder goed uitkomt dan eigenlijk het geval is.

Dit is oorlog en het is de eerste oorlog die ik heb meegemaakt waar social media een flink rol in speelt maar het blijft aan ons om de informatie te filteren. Als je naar BNR luisterd en dat als waarheid accepteert komt de informatie voor 90% van dezelfde bronnen als die voor jou beschikbaar zijn maar met de filter van een "expert" waarvan de meeste dachten dat Rusland nu al 2 maanden heel Oekraine zou hebben verslagen, dus wat is die mening nog waard zonder filter?

Over het algemeen kan je prima opmaken hoe dingen gaan en waar er mogelijk iets speelt, je moet dingen meer lezen als "Oh, ik zie het aantal tanks dat per dag stuk gaat aflopen van 300 naar 100, waarom zouden er minder tanks worden kapotgeschoten in deze fase?" ipv "waar zijn die 100 tanks gesloopt en wie zegt mij dat het er niet 79 waren?" Zo ook met Kherson, het gaat over de grote lijnen en het wijst je in de richting van waar er iets gebeurt.

Informatie is nu eenmaal ook een wapen in de oorlog en beide kanten gebruiken deze zoals het hun het beste uitkomt en in alle media worden er aannames gedaan en geextraploeert met kennis van "experts".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat YouTube mij vanochtend voorschotelde:

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Na maanden vol beloftes zijn ze dan nu echt aangekomen:
https://nos.nl/l/2430606#UPDATE-container-61698184
Deense zeedoelraketten aangekomen
Deense Harpoon-zeedoelraketten zijn aangekomen in Oekraïne, meldde de Oekraïense minister van Defensie afgelopen avond. De raketten zullen naast de eigen Neptunusraketten gebruikt worden om de kust te beveiligen, bijvoorbeeld bij Odessa. "We hebben er genoeg om de hele Russische Zwarte Zeevloot te laten zinken", zei een militair woordvoerder in die regio.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

YakuzA schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:21:

[...]
Nou, en hopelijk gebeurt dat ook, en van mij mogen ze wat van die superjachten die zonder transponder aan varen meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:32
[...]

Oh goed nieuws, als dat de reden is dan kan je die bronnen weer gaan lezen, ze hebben het uiteraard over de provincie, niet over de stad. :)

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Cyberpope schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:20:
[...]
1) ja, in 2022 en 2024. Waarvan we weten dat de voorbereidingen zo geweest zijn (van indeling van districten tot benoemen lagere rechters) dat de democraten kansloos zijn, behalve bij een enorme opkomst van de groepen die meestal niet opkomen. Kansloos dus. En ze wel winnen krijg je nog een clusterfuck, want de rep. partij heeft in alle kiescommissies de redelijke elementen gezuiverd en vervangen door mensen die dan de uitkomst niet goedkeuren.

2) De Rep. partij is volledig gekaapt door Alt-Right. Er is geen redelijk stem meer te vinden. Enorme zuiveringen hebben in die partij plaatsgevonden.

3) Nee, maar dat het Trump of een Trump-alike gaat zijn, staat wel vast. De Rep. Partij is volledig gezuiverd van andere elementen.

Democratie staat er erg slecht voor op het moment.
Dat de Democratie zwaar weer heeft ben ik op zich met je eens. Al heeft de oorlog in Oekraïne niet-democratische krachten niet geholpen. De situatie is nu genuanceerder dan voor de Oekraïne inval begin dit jaar. Poetin zelf heeft met die inval zijn eigen buitenland beïnvloedingsbeleid gediskwalificeerd. Halfhartig zullen landen als Hongarije en Italië nog wel worden beïnvloed, maar geloof in het middel lijkt bij Rusland weg.

Beïnvloeding van de politieke kieskaart is in de VS geen goed ding. Ook de Republikeinse meerderheid in het Amerikaanse hooggerechtshof helpt niet, getuige het recente wetsontwerp voor het vrijgeven van het VS brede abortusverbod.

Waar ik mijzelf nog aan vast hou is dat veel redelijke Republikeinen zich niet meer herkennen in de Alt-Right move die hun partij heeft gemaakt. De Republikeinse partij marginaliseert zichzelf dus. In dit licht kan je het corrigeren van de kieskaart zien als krampachtige pogingen om boven te blijven drijven. Ik voorzie dat de Republikeinse partij uiteen kan vallen in twee kleinere fracties die dan niet makkelijk getalsmatig de Democraten naar de kroon kunnen steken. Een ander scenario is dat de Republikeinse partij wordt leeggegeten door de Democratische partij en dat geen kieskaart de Republikeinse partij nog kan helpen.

Niet wanhopen dus en als je iets wilt doen, steun niet alleen de Nederlandse pers maar ook de Amerikaanse pers meteen abonnement op een toonaangevende krant. Onze pers vormt nu het meest geloofwaardige bulkhead om politici de maat te nemen. Dit zou wat dat betreft een eerste EU actie mogen zijn. Waarborg vrije pers in de hele EU.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:10

Fiber

Beaches are for storming.

Enai schreef op zondag 29 mei 2022 @ 00:37:
[...]

En vergeet niet dat in 2024 in de VS een republikeinse, dus Russischgezinde regering aan de macht komt. Het heeft niet veel gescheeld of Donald "Poetin is een genie" Trump was nu president. En in 2027 Le Pen...

Wat er ook in deze oorlog gebeurt, op termijn heeft Rusland gewonnen.
Goede reden om die Russen voor die tijd compleet te vermorzelen. ;w

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

teacup schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:16:
Niet wanhopen dus en als je iets wilt doen, steun niet alleen de Nederlandse pers maar ook de Amerikaanse pers meteen abonnement op een toonaangevende krant. Onze pers vormt nu het meest geloofwaardige bulkhead om politici de maat te nemen. Dit zou wat dat betreft een eerste EU actie mogen zijn. Waarborg vrije pers in de hele EU.
Het gaat offtopic. Maar net zoals wij onze ziel verkocht hebben om maar goedkoop gas uit Rusland te hebben (en nu de nadelen onvinden) en datzelfde nu ook doen met China (kijken hoe graag we bestellen op ali... en op grote schaal gebeurd het ook). Zal de press het niet overleven als we daar blijven koppelen "scoren = geld".

Daarbij leest de mensen die het nodig hebben deze goede pers niet.. die kijken alleen sociale media.

Maar je hebt wel gelijk dat ik ze daarmee steun, wat ik ook doe. Maar denk niet dat dit iets oplevert.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Fiber schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Goede reden om die Russen voor die tijd compleet te vermorzelen. ;w
En wie ga je daarvoor meebrengen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

teacup schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Waar ik mijzelf nog aan vast hou is dat veel redelijke Republikeinen zich niet meer herkennen in de Alt-Right move die hun partij heeft gemaakt. De Republikeinse partij marginaliseert zichzelf dus. In dit licht kan je het corrigeren van de kieskaart zien als krampachtige pogingen om boven te blijven drijven. Ik voorzie dat de Republikeinse partij uiteen kan vallen in twee kleinere fracties die dan niet makkelijk getalsmatig de Democraten naar de kroon kunnen steken. Een ander scenario is dat de Republikeinse partij wordt leeggegeten door de Democratische partij en dat geen kieskaart de Republikeinse partij nog kan helpen.
Ik deel jouw optimisme niet. Het probleem is dat politiek in de VS door het tweepartijstelsel tribaal is. Je bent Republikein of Democraat voor het leven. Hele families steunen dezelfde partij, soms generaties lang, en een “redelijke” Republikein zal gewoon Republikeins blijven stemmen. De angst voor de andere “tribe” is altijd groter dan de afkeer van de radicalen in eigen gelederen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op zondag 29 mei 2022 @ 07:20:
[...]

1) ja, in 2022 en 2024. Waarvan we weten dat de voorbereidingen zo geweest zijn (van indeling van districten tot benoemen lagere rechters) dat de democraten kansloos zijn, behalve bij een enorme opkomst van de groepen die meestal niet opkomen. Kansloos dus. En ze wel winnen krijg je nog een clusterfuck, want de rep. partij heeft in alle kiescommissies de redelijke elementen gezuiverd en vervangen door mensen die dan de uitkomst niet goedkeuren.

2) De Rep. partij is volledig gekaapt door Alt-Right. Er is geen redelijk stem meer te vinden. Enorme zuiveringen hebben in die partij plaatsgevonden.

3) Nee, maar dat het Trump of een Trump-alike gaat zijn, staat wel vast. De Rep. Partij is volledig gezuiverd van andere elementen.

4) The populair vote heb je gelijk, maar die telt niet. Op de andere manier was het redelijk nipt waarbij hij maar bij een paar staten de boel de andere kant op had hoeven te buigen door fraude of andere wijze en hij had er gezeten. Belangrijkste drempel (supreme court) heeft hij ook al genomen. Daar zit een meerderheid van loyale partij mensen.

Vanaf 2024 staan we alleen als Europa. Met interne problemen en autocraten zoals Polen, Hongarije. En dan maar hopen dat de lokale autocraten zoals Le Pen, JA21, AfD en zo niet de wind de zeilen krijgt door de overwinning in de USA.

Democratie staat er erg slecht voor op het moment. Niet alleen hier (India / Moody o.a.).

Dus even niet opletten en Putin wint…. Want wat had EU op tafel kunnen leggen in deze oorlog zonder USA? Verdomd weinig
ik ben bang dat Europa ook dan nog te zwak is.

Je ziet nu ook al Scholz er tussenuit piepen. Ze hebben amper nog wapens geleverd.
Men wil gewoon niet, want het Russische gas is toch stukken fijner.
Ze willen geen conflict, ze willen praten en blijven praten. Herkenbaar, dat wil ik ook, maar iedereen die nu nog niet door heeft dat er met Rusland niet te praten valt is gewoonweg verloren.
Let maar op: ze zullen binnenkort toch maar weer gaan praten over het opgeven van de Donbas in ruil voor vrede.
Oekraine heeft terecht zo'n plaatje gemaakt met het voorstel om landen als Duitsland en Frankrijk ook een stukje land aan Rusland te laten geven in ruil voor vrede.

Maar er komt geen vrede. Ik dacht ook dat het redelijk onschuldige nostalgische praat was van Putin, maar hij blijkt het daadwerkelijk te menen. En nu weten we ook dat de Russen ook achter de Baltische staten aan zullen gaan.
Sowieso als de VS verzwakt is. Trump wilde uit NATO. Op zich terecht, want de VS moet altijd de kastanjes uit het vuur halen.
Maar wie gaat Europa dan redden als de VS uit NATO is en niet meer perse Europa hoeft te verdedigen? Duitsland niet, zoveel is duidelijk.
Frankrijk is ook wat tam. Wie gaat de Baltische staten dan verdedigen? Enige optie is Finland en Zweden, maar dan eventueel zonder toetreding tot NATO.

Dus de oostbloklanden doen er goed aan om zelf een machtsblok te gaan vormen, ook op militair vlak. Want vanuit het westen is er weinig stabiliteit op termijn. Het is even leuk om voor de camera daadkrachtig te zijn en dingen te roepen, zoals Scholz en Baerbock maar onderaan de streep gaan er nog steeds geen Leopards naar Polen. En de Marders?
Het is allemaal klein bier wat Oekraine krijgt van deze economische grootmachten.
Klopt, we hoeven Oekraine niet te verdedigen, maar dan hadden ze vanaf het begin ook in woord duidelijk moeten zijn: sorry maar we gaan jullie niet helpen, veel succes met Rusland.
En niet eerst meeblaten met de rest en met Oekraiense vlaggetjes zwaaien, als die na twee maanden toch in de prullenbak belanden want de aandachtsspanne is voorbij. Een hype, even leuk en daarna als sneeuw voor de zon verdwenen want stel je voor dat je een land wel gaat helpen, stel je voor dat je wel aan het werk zou moeten om echt werk te maken van de energietransitie, en je militaire apparaat.
Want waarom zou je je militaire apparaat aanzwengelen als je toch niet wil helpen?

Oekraine houdt Rusland nu bezig en heeft alle wapens nodig. We kunnen ze prima missen want de Russen hebben geen troepen meer vrij om andere landen nog fatsoenlijk aan te vallen. Dus wat maakt het uit dat we die Leopards dan niet meer hebben?
En aanzetten die wapenindustrie! Duitsland is bang voor haar verleden, en ziet nu niet dat zij nu zelf degenen kunnen zijn die een volgende Europese horror kunnen voorkomen. Zeker als de VS weg valt.

Misschien alsnog samen met Zweden en Finland.
Het enige andere Europese land wat een krachtige toon heeft is het Verenigd Koninkrijk. Die echter niet meer in de EU zitten, ook zo jammer.

Dus het rampscenario is dat in 2024 de steun van de VS wegvalt.
Dat betekent dat Rusland voor die tijd verslagen moet zijn en Oekraine haar landsgrenzen terug heeft.
De tijd is nu. Voordat het te laat is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
MrOleo schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:45:
[...]

Oh goed nieuws, als dat de reden is dan kan je die bronnen weer gaan lezen, ze hebben het uiteraard over de provincie, niet over de stad. :)
Dan moet je het woord provincie (of oblast) gebruiken, duidelijk aangeven. Wanneer er mogelijkheid is tot verwarring zoals wij kennen met plaatsnamen zoals Groningen (provincie of stad), Rozenburg (Noord-Holland of Zuid-Holland), Valkenburg (Zuid-Holland of Limburg) dan moet je dat verduidelijken, en een titel moet op zichzelf staan. Als het echt niet anders kan als de sodemieter in de inleiding verduidelijken. Moet je het altijd verduidelijken? Nee, als het duidelijk is dat het een plaats is bij Rotterdam dan hoeft het niet (Rozenburg (ZH) mag wel). Als het in de context over provincies gaat dan hoef je niet te zeggen de provincie Groningen. Als de context betreft een vliegveld dan is duidelijk dat we het hebben over Valkenburg (ZH) en hebben we het over grotten of overstromingen of een heuvellandschap dan is het duidelijk Valkenburg (LB). Maar ik zou voor de zekerheid neigen naar het toch verduidelijken; opzeker wanneer we het hebben over informatieve journalistiek of waarheidsvinding (eigenlijk dan weer redundante bewoordingen wat mij betreft maar OK). Waar leer je dit? YMMV, ik leerde dit in de jaren 90 in groep 7 oid. Het is geen hogere wiskunde. Journalistiek is HBO niveau en taalkundige correctheid lijkt me van belang in zo'n opleiding. Je mag dus best verwachten dat zoiets goed gaat.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:42:
Ze willen geen conflict, ze willen praten en blijven praten. Herkenbaar, dat wil ik ook, maar iedereen die nu nog niet door heeft dat er met Rusland niet te praten valt is gewoonweg verloren.
Er wordt gewoon gepraat, de belangen zijn te groot:
Emmanuel Macron en Olaf Scholz hebben zaterdag gebeld met Vladimir Poetin. Dat melden het Franse presidentieel paleis en het Russische persbureau TASS. De Franse president en de Duitse bondskanselier spraken bijna anderhalf uur met de Russische president, en drongen bij hem aan op de vrijlating van circa 2.500 Oekraïense militairen die krijgsgevangen zijn genomen bij de Azovstal-fabriek in Marioepol.

De leiders hadden het ook over de export van graan uit Oekraïnse havens, die momenteel vanwege Russische zeeblokkades stilligt. Macron en Scholz zeiden tegen Poetin dat hij de uitvoer van graan uit havenstad Odessa - cruciaal voor de tarwe-export - niet meer moet tegenhouden. Volgens Poetin is Rusland „bereid te helpen bij het zoeken naar een manier om ongehinderde graanuitvoer mogelijk te maken”. Daar zou dan wel verlichting van de westerse sancties tegenover moeten staan.
Over 4 maanden begint de herfst en onze gasreserves zijn zorgwekkend laag, Duitsland weigert kerncentrales te heropenen en kiest voor vervuilende kolen als backup.

Als dit onze daadkrachtige reactie is hoeft Poetin alleen maar te wachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Er wordt gewoon gepraat, de belangen zijn te groot:

[...]

Over 4 maanden begint de herfst en onze gasreserves zijn zorgwekkend laag, Duitsland weigert kerncentrales te heropenen en kiest voor vervuilende kolen als backup.

Als dit onze daadkrachtige reactie is hoeft Poetin alleen maar te wachten...
precies.
Een dolksteek in de rug van Oekraine, we laten ze gewoon barsten blijkbaar. Tot zover onze ethiek. Het blijken wederom koude geopolitici te zijn die alleen maar in woord maar niet in daad staan voor Europese democratische waarden.

We hoeven niet te praten met Putin. We kunnen als west-Europa een gigantische luchtbrug of vrachtwagenkonvooi opzetten om het graan het land uit te halen. Daar hebben we de Russen niet voor nodig.
Als we maar willen...
maar ze willen niet.
Dus bellen liever Putin.

Misschien proberen ze te paaien ten gunste van de Azovstal-strijders...

Laten we ons straks maar niet gaan afvragen waarom oost-Europese landen niets meer van ons en de EU hoeven te weten.
Dat wordt een eigen nieuwe politieke- en militaire unie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Journalistiek is HBO niveau en taalkundige correctheid lijkt me van belang in zo'n opleiding. Je mag dus best verwachten dat zoiets goed gaat.
Helaas. Als je naar een nos.nl of nu.nl kijkt lijkt het erop dat ze gewoon lopende band werk doen. Copy-paste en niet nadenken. Nooit de vraag stellen of een artikel nu Kherson (stad) of Kherson (oblast) bedoelt. Gewoon verstand op nul en copy-paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:35
Het probleem voor de Russen is niet dat ze geen geld hebben(dat hebben ze met dan genoeg), maar daar ze niet aan goed materiaal kunnen komen. Kwestie van geduld voor Oekraïne luchtoverwicht heeft, de Russische vliegtuigen vallen binnenkort spontaan uit de lucht.

Nee, ondanks de betere tactieken en de overhand zie het er slecht uit voor de Russen.

En ja, de democratie is een kwetsbaar ding.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
downtime schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:40:
[...]

Ik deel jouw optimisme niet. Het probleem is dat politiek in de VS door het tweepartijstelsel tribaal is. Je bent Republikein of Democraat voor het leven. Hele families steunen dezelfde partij, soms generaties lang, en een “redelijke” Republikein zal gewoon Republikeins blijven stemmen. De angst voor de andere “tribe” is altijd groter dan de afkeer van de radicalen in eigen gelederen.
Vandaar dat de Democraten voor de gematigde Hillary gingen ipv de veel meer radicale Sanders. Dat wilde men om gematigde Republikeinen mee te krijgen, en gematigde Democraten te behouden. De wil om te winnen, kortetermijndenken. Het is ook niet voor niets dat iedere Democraat die aan de macht komt een gematigde is. De vraag is in hoeverre Trump zou gaan winnen in 2024. Ik zou, gezien dit conflict, als patriottische Amerikaan me 2x achter de oren krabben alvorens ik op iemand stem die pro-Poetin is.

De samenleving is behoorlijk gepolariseerd, niet alleen in de VS.

Wanneer je effectief (op de korte termijn) slechts twee smaakjes hebt kun je geen invloed uitoefenen als je van te voren al zegt ik stem X. Daarom is het juist verstandig een open mind te houden. Want je kent ook de kandidaten nog niet.

Verder natuurlijk frappant dat we het hierover hebben gezien de context. Namelijk de beïnvloeding van Russische trollen op de verkiezing VS 2016 en Brexit referendum.

Wat betreft het kapen van de Republikeinse partij: die was al gekaapt door hardcore Christenen. Adam Curtis heeft daar een documentaire aan gewijd.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 21:44
Een bericht wat overal te vinden is maar dit artikel is wel uitgebreid met tweets en informatie : https://www.thedrive.com/...d-with-foreign-microchips

In het kort:

5 U.S.-made chips in Pantsir air defense system
35 in Kh-101 cruise missile
22 in the Ka-52 attack chopper

De vraag is nu hoe effectief de westerse wereld is in het reguleren van de chips zodat deze niet in Russische handen komen. Het is ook niet duidelijk of de wapensystemen zijn gebouwd voor de inval of erna.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

naar verluid hebben de Litouwers het voor elkaar: in drie dagen 5 miljoen opgehaald voor 1 Bayraktar voor Oekraine.

Een geschenk niet van de Litouwse overheid, maar van het volk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:05
De Oekraïners die in de buurt van kherson vijandig gebied zijn ingetrokken, om hoeveel man gaat het? 50? 100? 1000?

Nemen ze met zo een operatie tanks mee?

De lokale bevolking zal hun wel van eten voorzien lijkt me indien ze er lang gaan verblijven.

Ben blij dat ik dit draadje heb gevonden, zat elke dag uren op reddit te lezen maar hier krijg ik ook alle belangrijke zaken mee, is het Nederlands en jullie inzichten zijn goud waard.

Keep et up guys _/-\o_

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:05
Jerie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:43:
[...].

Wat betreft het kapen van de Republikeinse partij: die was al gekaapt door hardcore Christenen. Adam Curtis heeft daar een documentaire aan gewijd.
Je bedoelt deze?

YouTube: HyperNormalisation (2016) by Adam Curtis | FULL DOCUMENTARY

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

C00P schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:59:
De Oekraïners die in de buurt van kherson vijandig gebied zijn ingetrokken, om hoeveel man gaat het? 50? 100? 1000?

dat zal classified zijn natuurlijk.

Ze maken in elk geval vooralsnog wel wat meters. Not much but it's honest work.

https://gathering.tweaker...message/71669174#71669174

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2022 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

De lokale bevolking zal hun wel van eten voorzien lijkt me indien ze er lang gaan verblijven.

Ben blij dat ik dit draadje heb gevonden, zat elke dag uren op reddit te lezen maar hier krijg ik ook alle belangrijke zaken mee, is het Nederlands en jullie inzichten zijn goud waard.

Keep et up guys _/-\o_
We weten uiteraard geen details, maar wel is de livemap goed te volgen. Ik gebruik deze : https://deepstatemap.live/en#12/46.8268/32.3678

Wat je ziet is dat de UAF afgelopen dag/nacht het deel rondom Blahodatne hebben heroverd. Kherson zelf is nog 20 km weg nu ze 5 km dichterbij zijn gekomen. Neemt niet weg dat dat een enorme toer gaat worden om het zo te veroveren dat het echt vrij is. Idealiter wil je alles ten westen van de M-14 bevrijd hebben en dat stuk is ook 20-30 km.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Ik neem toch aan dat ze gewoon bevoorraad zullen worden voor eten. Kan natuurlijk altijd dat er problemen komen met de bevoorrading, maar in principe moet je als leger niet afhankelijk willen zijn van hopen dat de locals in een oorlogsgebied genoeg eten voor je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 26-09 15:38
asing schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:50:
Een bericht wat overal te vinden is maar dit artikel is wel uitgebreid met tweets en informatie : https://www.thedrive.com/...d-with-foreign-microchips

In het kort:

De vraag is nu hoe effectief de westerse wereld is in het reguleren van de chips zodat deze niet in Russische handen komen. Het is ook niet duidelijk of de wapensystemen zijn gebouwd voor de inval of erna.
Reken maar op voor de inval. Lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat ze grote aantallen van dat spul hebben gebouwd en afgeleverd in de korte tijd sinds de inval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:21:
[...]

We weten uiteraard geen details, maar wel is de livemap goed te volgen. Ik gebruik deze : https://deepstatemap.live/en#12/46.8268/32.3678

Wat je ziet is dat de UAF afgelopen dag/nacht het deel rondom Blahodatne hebben heroverd. Kherson zelf is nog 20 km weg nu ze 5 km dichterbij zijn gekomen. Neemt niet weg dat dat een enorme toer gaat worden om het zo te veroveren dat het echt vrij is. Idealiter wil je alles ten westen van de M-14 bevrijd hebben en dat stuk is ook 20-30 km.
Als leek die naar de kaart kijkt zou ik zeggen dat die dam bij Kakhovka een heel mooi doel is. Als je die inneemt dan heb je Russische troepen ten noorden van de Dnjepr afgesneden en controleer je het kanaal naar de Krim. Dan kun je je daarna op Kherson (stad) richten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:46
asing schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:50:

In het kort:

hm, veel military grade elektronica heeft ook een non military grade broertje, exact hetzelfde, alleen ander typenummer. Dus het verhaal kan wel eens niet zo dramatisch zijn voor RU als gedacht. Wat imho een minstens even groot probleem is, is dat er veel 60er en 70er jaren elektronica gebruikt wordt waarvan de productiemachines niet meer bestaan. Zie ook het productieprobleem van de Stingers, hiervoor moet voor een deel nieuwe besturing ontworpen worden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:21:

[...]
de vraag is: gaan ze het preventief proberen te doen of wachten ze tot de Russen dichterbij komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Sissors schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:27:
[...]Ik neem toch aan dat ze gewoon bevoorraad zullen worden voor eten. Kan natuurlijk altijd dat er problemen komen met de bevoorrading, maar in principe moet je als leger niet afhankelijk willen zijn van hopen dat de locals in een oorlogsgebied genoeg eten voor je hebben.
Je moet je idd niet afhankelijk maken maar er zijn in Rusland ook oorlogen geweest waarbij de Russische soldaat gewoon 'van het land' moesten leven, dus gewoon eten hetgeen je onderweg op de akkers van de vijand tegenkwam.
Ik denk wel dat het UA leger geholpen wordt qua eten door de lokale bevolking (voor zover die nog niet gevlucht zijn). De gemiddelde Ukrainer op het platteland heeft nog wel aardappelen, wortelen, uien en zuurkool in de kelder. Op het platteland zijn ze behoorlijk zelfvoorzienend, zowat iedereen heeft een moestuin (soms ook met fruitbomen). Ze produceren daar voor zichzelf en de familie. Voedsel inmaken, drogen en/of bewaren is daar nog heel gewoon.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zou kunnen, staat zonder reclame en tracking op Internet Archive

https://archive.org/detai...isode1Of4spanishSubtitles

https://archive.org/details/ThePowerOfNightmares-AdamCurtis

https://archive.org/detai...rent-experience-of-realit

Dit is volgens mij de correcte volgorde waarbij de laatste meest recent is, en het betreft volgens mij een deel van plus The Power Of Nightmares en HyperNormalization. Waarbij The Power Of Nightmares uit de jaren 2000 is (decennium), en dus geen updates bevat mbt het afgelopen decennium. Mooie van Curtis is: hij heeft nauwelijks een bias/agenda (itt bijv Michael Moore).

Het gaat ook niet over Oekraïne (het is uiteindelijk wel gerelateerd via geopolitiek). Voor specifiek Oekraïne gerelateerde documentaires zijn er betere te vinden. Ben zelf bezig in diverse boeken van o.a. Serhii Plokhy en Timothy Snyder. Kost meer tijd dan die drie docureeksen maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:49
Mooie rapportage van Nieuwsuur over de spanningen in noord Noorwegen door de oorlog van Rusland met Oekraine.

https://nos.nl/nieuwsuur/...naf-noors-visserseilandje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:32
Jerie schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Dan moet je het woord provincie (of oblast) gebruiken, duidelijk aangeven. Wanneer er mogelijkheid is tot verwarring zoals wij kennen met plaatsnamen zoals Groningen (provincie of stad), Rozenburg (Noord-Holland of Zuid-Holland), Valkenburg (Zuid-Holland of Limburg) dan moet je dat verduidelijken, en een titel moet op zichzelf staan...
Serieus? Natuurlijk voor de generaties van tegenwoordig die niet zelf even kunnen zoeken, moet alles worden uitgekauwd. Ik weet niet welke bron meneer had gelezen, ik heb o.a. de volgende langs zien komen:
Prosac schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:25:
[...]
Moest even terugzoeken, maar deze

[Embed]

en van liveuamap:
As result of Ukrainian offensive actions, Russian forces have suffered loses and attempting to hold ground near Andriyivka, Lozove and Bilohirka of Kherson region, battles continue, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the evening report
Oftewel het wordt gewoon genoemd. :?

Enige plek waar het niet werd genoemd is in een post op dit forum of op sites als nu.nl in een bericht van een of andere stagiair. Daarnaast is het vrij simpele logica dat men eerst het gebied om de stad bevrijd voor men de stad bereikt.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Daarnaast lijkt het wel of veel nieuwsbronnen en twitteraars het verschil niet weten tussen Kherson en Kherson Oblast. Het is verwarrend inderdaad maar toch. Zoiets als Groningen en Utrecht hier.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De tegenaanval bij Kherson kan potentie hebben.
Ik weet dat ze in die omgeving al een maandje aan het trainen zijn met nieuwe crews op de T72M tanks die ze van Polen hadden gekregen.

Zou alleen niet weten of ze die nu ook al als support meesturen.
Zonder verdere info blijft het een beetje gissen.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 29-05-2022 13:46 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Enige dat we weten is dat het aan de zuidelijke fronten al een tijdje rustig was en dat de berichten doorsijpelden dat de Russische linies behoorlijk dun bezet waren daar. Misschien dat men nu dacht: "dit is de kans".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Apache4u schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:42:
Daarnaast lijkt het wel of veel nieuwsbronnen en twitteraars het verschil niet weten tussen Kherson en Kherson Oblast. Het is verwarrend inderdaad maar toch. Zoiets als Groningen en Utrecht hier.
Je bedoeld dan waarschijnlijk het verschil tussen de provincie Groningen en de stad Groningen 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
downtime schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Als leek die naar de kaart kijkt zou ik zeggen dat die dam bij Kakhovka een heel mooi doel is. Als je die inneemt dan heb je Russische troepen ten noorden van de Dnjepr afgesneden en controleer je het kanaal naar de Krim. Dan kun je je daarna op Kherson (stad) richten.
Die dam ligt voorlopig onbereikbaar ver weg. Op zijn minst een kilometer of 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Ik weet dat ze in die omgeving al een maandje aan het trainen zijn met nieuwe crews op de T72M tanks die ze van Polen hadden gekregen.

Als ze zelf geen brug gelegd hebben, hebben ze wrs nog geen pantser over de rivier. Dichtstbijzijnde bruggen zijn een paar km noord en zuid van waar de gevechten gemeld worden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:01:
[...]

Als ze zelf geen brug gelegd hebben, hebben ze wrs nog geen pantser over de rivier. Dichtstbijzijnde bruggen zijn een paar km noord en zuid van waar de gevechten gemeld worden.
Die brug heeft iemand ook al blauw gekleurd:
Verwijderd in "Het Cherson front"

Verder zal het wachten zijn tot er wat filmpjes gaan verschijnen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Die brug heeft iemand ook al blauw gekleurd:
Verwijderd in "Het Cherson front"

Verder zal het wachten zijn tot er wat filmpjes gaan verschijnen.
ah, had alleen genoemde plaatsnamen op de kaart gecheckt, liveuamap checken was handiger geweest idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:08:
[...]

ah, had alleen genoemde plaatsnamen op de kaart gecheckt, liveuamap checken was handiger geweest idd.
Maar ookal heeft iemand hem blauw gekleurd, dat hoeft nog niet direct te betekenen dat het klopt en het grondgebied houdbaar is tegen de Russen.
Maar wel een positief teken.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 29-05-2022 14:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
MrOleo schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:23:
[...]

Serieus? Natuurlijk voor de generaties van tegenwoordig die niet zelf even kunnen zoeken, moet alles worden uitgekauwd. Ik weet niet welke bron meneer had gelezen, ik heb o.a. de volgende langs zien komen:

[...]

[Twitter]

en van liveuamap:

[...]

Oftewel het wordt gewoon genoemd. :?

Enige plek waar het niet werd genoemd is in een post op dit forum of op sites als nu.nl in een bericht van een of andere stagiair. Daarnaast is het vrij simpele logica dat men eerst het gebied om de stad bevrijd voor men de stad bereikt.
Zeer serieus, zoiets moet je benoemen als het ook redelijkerwijs anders uitgelegd kan worden. Dat heeft te maken met feitelijk accuraat zijn, geen twijfel maar duidelijkheid willen zaaien. Het is een van de redenen dat je voor het vak hebt gekozen, en notabene een van je kwaliteiten.

Heeft niet zozeer met de generatie van nu te maken (niet zo'n vriendelijke sneer btw) maar met zaken als ons huidige tijdperk. Bijv iemand leest alleen titel op frontpage (of ik in m'n RSS reader). Plus er is zoveel informatie tot onze beschikking. Je kunt onmogelijk alles lezen (tegenwoordig moeilijker keuzes maken, minder tijd relatief (absoluut, niet!)). Daardoor ontstaat desinformatie (en dan hebben we het nog niet eens over moedwillige sabotage). Je weet ook niet wanneer het wordt gelezen, je weet niet de kennis die de lezer over de materie heeft. Als je context van lezer mist moet je uitgaan van het ergste. Het is bovendien in de gegeven voorbeelden een kleine moeite. Op mijn telefoon krijg ik het woord provincie of oblast in 3 tot 4 tikjes. Minder dan 5 seconden. Kan het er af of mag je nu minder lang over de koffiepauze doen? Alsjeblieft zeg. Dit doet men niet moedwillig met kwade opzet, onkunde ligt meer voor de hand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Grote kans dat er inmiddels al behoorlijk wat van de getrainde reservisten vrijkomen.
Ik las dat ze daarmee nu ook in de Donbass hun posities hebben versterkt. En ook daar maken ze nu voortgang om stukken terrein veilig te stellen.

Oekraïne gaf aan te verwachten halverwege juni, zelf met een offensief te kunnen starten. En het is inmiddels al bijna juni. Dus de eerste voorzichtige stapjes kunnen waarschijnlijk al gezet worden.

Wat de voortgang betreft. ISW is behoorlijk optimistisch https://www.understanding...ampaign-assessment-may-28.

En ook O'Brien blijft positief.

Hopelijk begint er nu langzaamaan een nieuwe kantelpunt in deze oorlog te komen. Uitputting van de Russen, en het genoeg op sterkte komen van de Oekraïners om in de tegenaanval te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
Dit is wat bepaalde Russen roepen als "wij" zeggen dat Oekraine consessies moet doen.

Dan willen ze dus meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:04:
Dit is wat bepaalde Russen roepen als "wij" zeggen dat Oekraine consessies moet doen.

[Twitter]

Dan willen ze dus meer.
er zou ook sprake zijn binnen het Kremlin om een nieuwe poging te wagen om Kyiv te veroveren.

Macron en Scholz moeten echt terug hun hok in. Het zijn niet eens hun eigen burgers die sterven. Ze hoeven alleen maar wapens te geven. Wapens die ze niet nodig hebben als Oekraine de Russen verslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:57:
[...]

Je moet je idd niet afhankelijk maken maar er zijn in Rusland ook oorlogen geweest waarbij de Russische soldaat gewoon 'van het land' moesten leven, dus gewoon eten hetgeen je onderweg op de akkers van de vijand tegenkwam.
Ik denk wel dat het UA leger geholpen wordt qua eten door de lokale bevolking (voor zover die nog niet gevlucht zijn). De gemiddelde Ukrainer op het platteland heeft nog wel aardappelen, wortelen, uien en zuurkool in de kelder. Op het platteland zijn ze behoorlijk zelfvoorzienend, zowat iedereen heeft een moestuin (soms ook met fruitbomen). Ze produceren daar voor zichzelf en de familie. Voedsel inmaken, drogen en/of bewaren is daar nog heel gewoon.
het is ook gewoon doctrine van Sun Tzu: je eet van het land van de tegenstander. Dit voorkomt dat je eigen voorraden te snel op gaan.

Ook de Russen plunderen het land. Letterlijk en figuurlijk. Misschien omdat ze het niet mee kregen, of inderdaad vanuit de doctrine dat je als binnenvallend leger moet leven van de resources van de tegenstander.

Oekraieners krijgen sowieso eten en drinken van de plaatselijke bevolking, als beloning en dank.
De Russen krijgen soms ook wat (omgeving Charkiv/Sumy) maar dat was vergiftigd.
Bring war material with you from home, but forage on the enemy. Thus the army will have food enough for its needs.

(...)

Hence a wise general makes a point of foraging on the enemy. One cartload of the enemy's provisions is equivalent to twenty of one's own

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[Twitter]

Dan willen ze dus meer.
Ik ben veel cynischer dan dat.
We lezen allemaal berichten over massale verkrachtingen, moordpartijen en deportaties onder de kortere samenvatting 'genocide'. Gelijktijdig is er toch een smaldeel die grond afstaan best prima vindt. Dit smaldeel denkt dus dat er vrede kan komen maar denkt niet na over wat de bevolking in betreffende gebieden gaat overkomen, terwijl ze dat wel weten. Voor mij voelt het alsof het gewoon dikke prima is dat de lokale bevolking dus de genocide ondergaat, want het grotere belang is erbij gebaat.

Het afstaan van gebieden klinkt zo makkelijk en redelijk; het is juist veruit het moeilijkste en onvergevelijkst van alle opties. En bepaalde users hier krijg je dat niet aan het verstand dat ze openlijk mensen de dood injagen met hun 'onschuldige' makkelijke meningen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Delerium schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Ik ben veel cynischer dan dat.
We lezen allemaal berichten over massale verkrachtingen, moordpartijen en deportaties onder de kortere samenvatting 'genocide'. Gelijktijdig is er toch een smaldeel die grond afstaan best prima vindt. Dit smaldeel denkt dus dat er vrede kan komen maar denkt niet na over wat de bevolking in betreffende gebieden gaat overkomen, terwijl ze dat wel weten. Voor mij voelt het alsof het gewoon dikke prima is dat de lokale bevolking dus de genocide ondergaat, want het grotere belang is erbij gebaat.

Het afstaan van gebieden klinkt zo makkelijk en redelijk; het is juist veruit het moeilijkste en onvergevelijkst van alle opties. En bepaalde users hier krijg je dat niet aan het verstand dat ze openlijk mensen de dood injagen met hun 'onschuldige' makkelijke meningen.
daarom stuurt Oekraine elk buitenlandse politicus die naar Kyiv komt altijd even op excursie naar Bucha en Irpin, om te laten zien waar het over gaat.
Eerst naar Bucha en Irpin, en daarna praten in Kyiv.

Inderdaad: die gebieden kan Oekraine wel afstaan. Dat de mensen die daar wonen onderdrukt, verkracht, gemarteld en vermoord worden en gaan worden dringt niet tot ze door of boeit ze niet. Zolang hun glas cognac er maar niet onder hoeft te lijden in hun penthouse in Berlijn of Parijs.
Zolang hun politieke carriere maar goed blijft en niet bedreigd wordt door vervelende problemen die ze op moeten lossen.
Zolang het volk alhier brood en spelen krijgt en we niet teveel hoeven kijken naar wat er onder Russisch bewind gebeurt is alles wel.

Liever de 'lieve vrede' bewaren en rust voor onszelf, zonder wakker te liggen van het lot van de burgers ter plaatse.

En dat terwijl het veel minder een 'ver van hun bed show' is dan bijv. Afrika of het Midden Oosten.
Het betreft hier Europa, onze historische achtertuin.

Bizar en bespottelijk dat dergelijke mensen/politici zomaar denken te kunnen beslissen over andermans burgers en grondgebied.
Er is maar 1 partij die gaat over wat er in Oekraine gebeurt en dat is het Oekraiense volk zelf.
Niet de Russen, niet Macron en Scholz, alleen de Oekraiense bevolking.
Prima, we hoeven Oekraine niet perse te helpen, maar dan hoor ik graag van onze leiders dat het ze geen fuck interesseert wat er in Oekraine gebeurt maar dat ze de sancties en de wapenleveranties niet meer willen omdat ze het teveel vinden kosten. Dan liever hard en harteloos. Alles beter dan ja zeggen en nee doen. Beloof geen steun aan Oekraine om ze later alsnog een dolk in de rug te steken. Oekraine zegt het zelf: we hebben geen troepen nodig, alleen wapens, de klus klaren we daarmee zelf wel.
Maar dan moeten ze de wapens wel krijgen...

Ik zal de semi-Godwin maken: kan je nagaan als de VS post-Pearl Harbour zou hebben gezegd 'jongens die oorlog in Europa is ons veel te duur, sorry, kunnen jullie gewoon je overgeven en grond afstaan, dan wordt het vrede'.

OF het is natuurlijk onderdeel van het spelletje.
Laat Rusland denken dat er scheuren ontstaan in de westerse steun (terwijl de steun gewoon doorgaat) zodat ze met hernieuwde krachten pogingen wagen om Oekraine verder te veroveren.
Om vervolgens geconfronteerd te worden met nog zwaardere wapens en compleet verslagen worden.
Want dat was toch het einddoel? Rusland verslaan? Voor de komende 10 jaar onschadelijk maken qua conventioneel leger? En marshall-hulp voor Oekraine? Om het land naar een hoger niveau te tillen zodat we er flink van kunnen profiteren?

Of begint de schade toch wat teveel te worden, vinden ze het te lang duren allemaal (politici he, korte termijn denkers) en denken ze dat het allemaal wel meevalt met de Russen?

Want ja, Putin gaf toch aan dat hij welwillend was om een oplossing te vinden voor het graanprobleem? (even vergetend dat de Russen zelf dat probleem hebben veroorzaakt en nu doen alsof ze behulpzaam willen zijn, met als lokkertje het versoepelen van de sancties).

Er is maar 1 taal die Putin verstaat en dat is 'nee, tot hier en niet verder, sterker nog, terug in je hok en blijf daar!'.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2022 16:05 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Deze analyse van The Atlantic Councel, daterend van 27 mei leest bijna als een vooraankondiging van de Oekraïense activiteiten die gisteren ten noordoosten van de stad Kherson zichtbaar werden. Mijzelf hierop betrappend heb ik eens gekeken wat er in de media over Zuid Oekraïne of Kherson was te vinden tussen 9 en 27 mei. Op die manier kijken heeft een valkuil omdat daarmee gezocht wordt naar bevestiging van een hypothese:
  • The Moscow Times benadrukt (19 mei) de urgentie van het gebied voor Oekraïne omdat de russificatie er in volle gang is en het niet lang meer zal duren voordat Kherson effectief een Russische stad is geworden.
  • Euronews (ook 19 mei) laat vastberaden Oekraiense troepen zien die op dat moment vooral bezig zijn om Russen vast te pinnen.
  • Een vroeg signaal van de "offensive stance" bij Kherson wordt gemeld door CBS news journalisten op 26 mei. De beschrijving is vooral instrumenteel, de journalisten volgen een Oekraïense eenheid. Dat ze tot de aanval zijn overgegaan is wel een duidelijke statement, en dat ze vanuit hun positie de perceptie hebben dat de Russiche verdediging verzwakt.
  • The Jerusalem Post beschrijft hoe op 27 mei een konvooi met oude T62 tanks dat vanuit de Krim de plaats Melitopol passeerde om de Zaporizhzhia Oblast te versterken. Van de troepen uitbreiding maakt de Jerusalem Post al eerder melding op 23 mei. Het plaatsje Vasylivka werd hierbij met name genoemd.
  • De focus van de versterkingen die Melitopol passeerden lijken volgens de BBC, 27 mei vooral Zaporizhzhia als plaats op het oog te hebben, en niet de versterking van Kherson. De Britten omschrijven die in elkaar gepatchte units waarmee de Russen nu het gevecht in het oosten zijn aangegaan trouwens heel mooi als "Frankenstein Forces" als variant op het welbekende Zombie-thema:
    As a result, Russia has tried to combine some heavily depleted units, forming what some analysts have called 'Frankenstein forces' to fight in the east.
Naar het bovenstaande kijkend lijken de Russen een mogelijke aanval op Kherson niet op het netvlies te hebben. Vergelijken we de UAmap met de Uwardata kaart van twee dagen terug dan is te zien dat het gebied dat nu door Oekraïne wordt aangevallen maar licht verdedigd was door de Russen, als we tenminste op Uwardata kunnen afgaan (boven live uamap van nu, onder uwardata map van 27 mei):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95JSZxs4yIgdJsf3m8RSXd9afBk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LKYCRziERixlX2QF8WSvCpSj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiwOI0jlt09nA7uHUtEvzqbogpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ESZtYaRRGG4vzawlcBjwELKg.png?f=fotoalbum_large

De volgende Russische onderdelen die op de Uwardata zijn te zien in de buurt van de Oekraïense aanval ZW van Velyka Olesandrivka. Getalsmatig hebben we het over ongeveer 5 BTG's aan Russische troepen:
  • 11th Separate Guards Air Assault Brigade (BMD-2, BMP-2) ~1 BTG
  • 126th Separate Guards Coastal Defense Brigade (BMP-2/BTR-80, T-72B3) ~1 BTG
  • 205th Separate Motorized Rifle Brigade (Motorized Rifle) ~1 BTG
  • 49th Combined Arms Army HQ ~2 BTG
In de buurt van Kherson zelf zijn nog zo'n 6 BTG's te vinden:
  • 56th Guards Air Assault Regiment (BMD-2, BMP-2) ~1 BTG
  • 127th Separate Reconnaissance Brigade (Recon) ~1 BTG
  • 10th Separate Special Purpose Brigade (Special Purpose) ~1 BTG
  • 7th Guards Air Assault Division HQ ~1 BTG
  • 22nd Army Corps HQ ~1 BTG
  • 4th Separate Motorized Rifle Brigade (MTLB/MT-LBM) ~1 BTG
Deze Kherson troepen zijn dus best geïsoleerd. Pas ten oosten van aansluiting naar de Krim, in de Noord Zuid as Mikhalivka en Myrne zijn weer onderdelen op de Uwardata kaart te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfZuNVmT3Xpr-rL4Wd2MHH9HSU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8oyiTyls7RyxXEZyzRYIGYBm.png?f=fotoalbum_large

Voor naar dat laatste Uwardata kaartje kijkende kan ik voor die huidige offensieve actie van Oekraïne een tweetal oogpunten bedenken:
  • Oekraïne tracht een wig te slaan tussen de BTG's bij Velyka Olesandrivk en die bij Kherson om zo de troepen bij Kherson verder te isoleren
  • Wat we nu zien is een Oekraïense afleiding van een andere nog volgende aanval op de troepen bij Kherson zelf.
Of die Uwardata status geloofwaardigheid heeft is natuurlijk een aanname. Ik kan mij wel voorstellen dat 11 BTG totale sterkte, die een gebied van ca. 150 km moeten verdedigen, voor Oekraïne een aantrekkelijk prospect vormt. Vooral nu de bulk van de Russische strijdmacht zich navelstaart op Severodonetsk.

[Edit 21:33 uur]
@Tens Deed mij de goede suggestie ook te kijken naar de activiteiten van Oekraïense Partizanen in het gebied rond Kherson en ten noorden van de Krim landbrug zichtbaar te maken.

Het ISW zegt het volgende over Partizanen in zuid Oekraïne:

Ten noordoosten van de Krim-landbrug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKod1Wl2KrixHdUPfEZcFakj_MQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6DihxJNfphBQcaoRWRbvvMJH.png?f=fotoalbum_large

En ten westen van Kherson zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6A85gYNeHhrXvE9K45C69IKcbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Yli7P1oMGMO5gADBp4kSYUXy.png?f=user_large

Nu weet ik zelf uit ervaring dat zeker het gebied bij de landbrug al een hele tijd op ISW kaarten staat. In hoeverre die informatie echt actueel is, daarop moeten we kritisch zijn. Hiermee wil ik trouwens het bestaan van de Partizanen niet betwisten, de vlek op de ISW kaarten lijkt alleen een beetje een long shot.

Om aan te geven dat werkelijkheid grijs is, en niet zwart-wit, hieronder twee kaarten van Nathan Ruser, gedateerd op 27 mei voor het ASPI van Zuid Oekraïne,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPMXyp76QqI7PBb-Pu_UdsUzj4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1SzQVC24Kd0ed9fFDhOgZy4m.png?f=fotoalbum_large

en Kherson zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eapn74M6qhVtTt4oA7gv_0ZXcTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBVc34lFcxvO6EvvzgAWWJLF.png?f=fotoalbum_large

Bloedmooie kaarten, maar de connotatie ervan kan ik moeilijk achterhalen. De hierin aangegeven witte gebieden interpreteer ik bij gebrek aan legenda als betwist gebied, waarover de Russen geen invloed hebben.

De activiteit van Partizanen, maar ook de verminderde controle van grote gedeelten van "bezet" gebied, zoals de kaarten hier direct boven suggereren zouden deze taak voor de Oekraïense strijdkrachten kunnen helen. [/Edit 21:33 uur]

Indertijd heb ik in een eerdere post al eens geroepen dat het logisch zou zijn als Oekraïne de boel oprolt beginnende vanuit de uiterst westelijke vertakkingen van het veroverde gebied. Oekraïne lijkt ook niets anders te doen, met Kharkiv in een eerder stadium. Ik ben benieuwd of dit inderdaad een begin van iets groters is. Tijd moet dit gaan leren. Het lijkt mij nog steeds best vroeg.

[ Voor 16% gewijzigd door teacup op 30-05-2022 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 26-09 12:08
Onbevestigde bronnen zeggen dat de Oekraniers toch weer wat dorpjes richting Popasna terug hebben gewonnen. Ik denk eerlijk gezegd dat het nogal wishfull thinking is, maar niet geheel onmogelijk natuurlijk.
Ben benieuwd of er vanavond wat nieuws uit gaat hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Het zou me niet verbazen overigens als de Oekrainers zich langzaam beginnen te roeren. Met name op het gebied van artillerie is er wel het een en ander gebeurd.

Niet alleen de amerikaanse M 777 maar inmiddels volgens mij ook de volgende typen:
SpGH Zuzana gemotoriseerd uit Slovakije
Ceasar gemotoriseerd uit Frankrijk
Archer?? daar ben ik niet zeker van, dit is een zweedse ontwikkeling
FH70 (getrokken houwitzer) uit italie
AHS KRAB gemotoriseerd, dit is een vrij nieuwe in 2016 geintroduceerde Poolse variant (K9 onderstel, MTU moter, Rheinmetal loop)

Volgens mij zijn de bovenstaande al geleverd en aktief in Oekraine, dat is uiteraard zonder voormalig oostblok 152mm spul.

Dan nog in de pijplijn
M109 gemotoriseerd (Noorwegen)
PH2000 gemotoriseerd (Nederland en Duitsland)

De total aantallen zijn nog wat onzeker (bij mij), als ik me niet vergis dan zouden de Amerikanen iets van 100 stuks leveren van de M777. De rest meld echter vaak niet hoeveel stukken er geleverd zijn en of worden. Van de PH2000 lijkt het 12 stuks te worden.

Geenszins voldoende nog maar wel een flinke toevoeging van de vuurkracht, vooral omdat het aantal granaten welke is belooft of al is geleverd flink is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
teacup schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:19:

Deze Kherson troepen zijn dus best geïsoleerd. Pas ten oosten van aansluiting naar de Krim, in de Noord Zuid as Mikhalivka en Myrne zijn weer onderdelen op de Uwardata kaart te zien:
Duidelijk verhaal, Als je andere kaarten kijkt staan in dat gebied niet echt 100% onder controle is en zijn ook alleen de wegen in Russisch rood, in dat gebied zijn ook nog regelmatig UA sabotage acties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-09 19:52
Ik zie de laatste week amper meer drone beelden voorbij komen van UA dat ze tanks uitschakelen/beschadigden met die self-made RPG bommen onder de drones.

Russische troepen middelen ingezet om ze uit te schakelen/jammen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Tens schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:28:
[...]

Duidelijk verhaal, Als je andere kaarten kijkt staan in dat gebied niet echt 100% onder controle is en zijn ook alleen de wegen in Russisch rood, in dat gebied zijn ook nog regelmatig UA sabotage acties
Ja, heb ik ook gezien, van die gebieden waar Oekraïense opstandelingen waren gemapped, kan mij alleen de site even niet herinneren. De ISW site, zie ook deze afbeelding van de assessment van gisteren.

Edit: ik voeg dat plaatje nog wel toe aan de initiële post.

Dank je voor de toevoeging, maakt het beeld een stukje completer.

[ Voor 4% gewijzigd door teacup op 29-05-2022 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kadett schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:37:
Ik zie de laatste week amper meer drone beelden voorbij komen van UA dat ze tanks uitschakelen/beschadigden met die self-made RPG bommen onder de drones.

Ze lijken af en toe bursts van filmpjes te hebben.
Net als de bayraktar die je soms weken lang geen filmpje van ziet en dan ineens 1 week plat gegooid met filmpjes daarvan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Kadett schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:37:

𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 heeft er toch best wat staan.
Maar ik denk ook dat de Russen ook alerter zijn op drones dan in het begin van de oorlog. De huidige situatie met een min of meer stilstaand front maakt het ook lastiger voor hit and run acties achter de linies. Bayraktar zien we helemaal weinig, wrs door dezelfde reden en een betere (alertere) AA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
teacup schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Ja, heb ik ook gezien, van die gebieden waar Oekraïense opstandelingen waren gemapped, kan mij alleen de site even niet herinneren. De ISW site, zie ook deze afbeelding van de assessment van gisteren.

Edit: ik voeg dat plaatje nog wel toe aan de initiële post.

Dank je voor de toevoeging, maakt het beeld een stukje completer.
moest ook even zoeken; bedoelde deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKFRUyVdUZzdYtZCqU79Vqk3ZaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oz5rwE2gCqpxBBGwc3svgMZl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

sugarlevi01 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:21:
[.

En ook O'Brien blijft positief.

[Embed]

Hopelijk begint er nu langzaamaan een nieuwe kantelpunt in deze oorlog te komen. Uitputting van de Russen, en het genoeg op sterkte komen van de Oekraïners om in de tegenaanval te gaan.
Goeie analyse van O'Brien. Ook gedeeltelijk goed te verifiëren omdat we inderdaad kunnen zien dat het tempo bij Popasna is afgenomen en dat er inderdaad frontale aanvallen zijn op Severodonetsk. Hoewel we daarmee niet meteen de vlag uit kunnen hangen, is het wel een duidelijk signaal dat de Russen met problemen kampen. Severodonetsk frontaal aanvallen doe je simpelweg niet uit weelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
RoD schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Goeie analyse van O'Brien. Ook gedeeltelijk goed te verifiëren omdat we inderdaad kunnen zien dat het tempo bij Popasna is afgenomen en dat er inderdaad frontale aanvallen zijn op Severodonetsk. Hoewel we daarmee niet meteen de vlag uit kunnen hangen, is het wel een duidelijk signaal dat de Russen met problemen kampen. Severodonetsk frontaal aanvallen doe je simpelweg niet uit weelde.
Het is het laatste stukje Luhansk wat nog in UA handen is, dat bezetten is nu één van de hoofddoelen.
Ze hebben er niet voor niets zoveel BTG's tegen aan gegooid.
Eigenlijk de enige kans nog op een succes

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 29-05-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tens schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:39:
[...]

Het is het laatste stukje Luhansk wat nog in UA handen is, dat bezetten is nu één van de hoofddoelen.
Ze hebben er niet voor niets zoveel BTG's tegen aan gegooid.
Eigenlijk de enige kans nog op een succes
Klopt, en we weten dat het belangrijk is want pro-Russische media hameren hier op. Ze zullen dus absoluut Severodonetsk als hoogste op hun lijstje hebben staan, en dat blijkt ook wel als ze er een frontale aanval tegenaan gooien. Ik neem aan dat Oekraïne er alleen blijft zitten als het in het kader van attrition zinvol is, en dat ze anders terugtrekken om omsingeling te voorkomen. Wat dat betreft een lichtpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[Twitter]

Dan willen ze dus meer.
Gokje: Als Macron en Scholz toegeven op gas, dan zal meneer Poetin vragen om een pro-Russische regering in beide landen. Als Oekraïne valt, staat Rusland waarschijnlijk aan de grens met Polen.

Conclusie: in 2100 spreekt heel Europa Russisch. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
teacup schreef op zondag 29 mei 2022 @ 17:19:
Deze analyse van The Atlantic Councel, daterend van 27 mei leest bijna als een vooraankondiging van de Oekraïense activiteiten die gisteren ten noordoosten van de stad Kherson zichtbaar werden. Mijzelf hierop betrappend heb ik eens gekeken wat er in de media over Zuid Oekraïne of Kherson was te vinden tussen 9 en 27 mei. Op die manier kijken heeft een valkuil omdat daarmee gezocht wordt naar bevestiging van een hypothese:
  • The Moscow Times benadrukt (19 mei) de urgentie van het gebied voor Oekraïne omdat de russificatie er in volle gang is en het niet lang meer zal duren voordat Kherson effectief een Russische stad is geworden.
  • Euronews (ook 19 mei) laat vastberaden Oekraiense troepen zien die op dat moment vooral bezig zijn om Russen vast te pinnen.
  • Een vroeg signaal van de "offensive stance" bij Kherson wordt gemeld door CBS news journalisten op 26 mei. De beschrijving is vooral instrumenteel, de journalisten volgen een Oekraïense eenheid. Dat ze tot de aanval zijn overgegaan is wel een duidelijke statement, en dat ze vanuit hun positie de perceptie hebben dat de Russiche verdediging verzwakt.
  • The Jerusalem Post beschrijft hoe op 27 mei een konvooi met oude T62 tanks dat vanuit de Krim de plaats Melitopol passeerde om de Zaporizhzhia Oblast te versterken. Van de troepen uitbreiding maakt de Jerusalem Post al eerder melding op 23 mei. Het plaatsje Vasylivka werd hierbij met name genoemd.
  • De focus van de versterkingen die Melitopol passeerden lijken volgens de BBC, 27 mei vooral Zaporizhzhia als plaats op het oog te hebben, en niet de versterking van Kherson. De Britten omschrijven die in elkaar gepatchte units waarmee de Russen nu het gevecht in het oosten zijn aangegaan trouwens heel mooi als "Frankenstein Forces" als variant op het welbekende Zombie-thema:
    [...]
Naar het bovenstaande kijkend lijken de Russen een mogelijke aanval op Kherson niet op het netvlies te hebben. Vergelijken we de UAmap met de Uwardata kaart van twee dagen terug dan is te zien dat het gebied dat nu door Oekraïne wordt aangevallen maar licht verdedigd was door de Russen, als we tenminste op Uwardata kunnen afgaan (boven live uamap van nu, onder uwardata map van 27 mei):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De volgende Russische onderdelen die op de Uwardata zijn te zien in de buurt van de Oekraïense aanval ZW van Velyka Olesandrivka. Getalsmatig hebben we het over ongeveer 5 BTG's aan Russische troepen:
  • 11th Separate Guards Air Assault Brigade (BMD-2, BMP-2) ~1 BTG
  • 126th Separate Guards Coastal Defense Brigade (BMP-2/BTR-80, T-72B3) ~1 BTG
  • 205th Separate Motorized Rifle Brigade (Motorized Rifle) ~1 BTG
  • 49th Combined Arms Army HQ ~2 BTG
In de buurt van Kherson zelf zijn nog zo'n 6 BTG's te vinden:
  • 56th Guards Air Assault Regiment (BMD-2, BMP-2) ~1 BTG
  • 127th Separate Reconnaissance Brigade (Recon) ~1 BTG
  • 10th Separate Special Purpose Brigade (Special Purpose) ~1 BTG
  • 7th Guards Air Assault Division HQ ~1 BTG
  • 22nd Army Corps HQ ~1 BTG
  • 4th Separate Motorized Rifle Brigade (MTLB/MT-LBM) ~1 BTG
[Afbeelding]

Voor naar dat laatste Uwardata kaartje kijkende kan ik voor die huidige offensieve actie van Oekraïne een tweetal oogpunten bedenken:
  • Oekraïne tracht een wig te slaan tussen de BTG's bij Velyka Olesandrivk en die bij Kherson om zo de troepen bij Kherson verder te isoleren
  • Wat we nu zien is een Oekraïense afleiding van een andere nog volgende aanval op de troepen bij Kherson zelf.
Of die Uwardata status geloofwaardigheid heeft is natuurlijk een aanname. Ik kan mij wel voorstellen dat 11 BTG totale sterkte, die een gebied van ca. 150 km moeten verdedigen, voor Oekraïne een aantrekkelijk prospect vormt. Vooral nu de bulk van de Russische strijdmacht zich navelstaart op Sievierodonetsk. Indertijd heb ik in een eerdere post al eens geroepen dat het logisch zou zijn als Oekraïne de boel oprolt beginnende vanuit de uiterst westelijke vertakkingen van het veroverde gebied. Oekraïne lijkt ook niets anders te doen, met Kharkiv in een eerder stadium. Ik ben benieuwd of dit inderdaad een begin van iets groters is. Tijd moet dit gaan leren. Het lijkt mij nog steeds best vroeg.
You win some, you lose some. Instinctief kan je reactie zijn: 'dat was van mij, geef terug'. Echter is het verstandiger te incasseren en de vijand aan te vallen op plekken waar ze zwak zijn plus (liefst de combinatie) welke van strategisch belang zijn. Het zijn juist de Russen die volgens de Sovjet doctrine de boel proberen te bruteforcen (met overwegend weinig succes). Het zou ook een afleidingsmanoeuvre kunnen zijn. Hoe dan ook, Rusland raakt door de wapens en financiële middelen heen, en wij naderen de winter waardoor we meer chantabel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Tens schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:23:
[...]

moest ook even zoeken; bedoelde deze:

[Afbeelding]
Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij ken ik deze bron helemaal niet. Ziet er inderdaad als een mooie toevoeging uit. Veel gedetailleerder dan de ISW inschatting. Zet de bronnen zo ook in de reactie naast elkaar.

Thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:34
Zie wel er nu een tegen offensief gaande is daar die kant op bij Kherson.

Ben benieuwd of Oekraïne standhoud en door kan drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:10

rapture

Zelfs daar netwerken?

teacup schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:07:
[...]

Ik weet het niet heel zeker, maar volgens mij ken ik deze bron helemaal niet. Ziet er inderdaad als een mooie toevoeging uit. Veel gedetailleerder dan de ISW inschatting. Zet de bronnen zo ook in de reactie naast elkaar.

Thanks _/-\o_
Nathan's kaarten waren de enigste kaarten dat beetje realistisch eruit zagen bij het begin van de oorlog. De rest was bezig met grote stukken rood te kleuren alsof dat de Russen elke stukje modder en alle velden tussen de wegen konden controleren. Hun voertuigen kunnen daar niet eens geraken.

Ze hadden gelachen met "just roads" op z'n kaarten die troop movements ipv control tonen en uiteindelijk is het bewezen dat de Russen inderdaad niet meer dan just roads konden controleren.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 29-05-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

rapture schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Nathan's kaarten waren de enigste kaarten dat beetje realistisch eruit zagen bij het begin van de oorlog. De rest was bezig met grote stukken rood te kleuren alsof dat de Russen elke stukje modder en alle velden tussen de wegen konden controleren. Hun voertuigen kunnen daar niet eens geraken.

Ze hadden gelachen met "just roads" op z'n kaarten die troop movements ipv control tonen en uiteindelijk is het bewezen dat de Russen inderdaad niet meer dan just roads konden controleren.
Ja, en daar zit ik nu dus mee, ik interpreteer die witte zones als betwist gebied, die Nathan maakt wereldse kaarten, maar een legenda had er van mij nog bij gemogen. Op twitter zijn die kaarten goed te vinden, maar de connotatie mist. Verder lijken de kaarten te worden gemaakt voor publicaties van ASPI, (Australiërs WTF :? ) maar kan op hun site de artikelen erbij niet vinden (een dweil van een zoekmachine op die site). Ook via het Internet krijg ik mijn vinger daar niet direct achter. Sorry, ben kritisch op bron informatie, maar die kaarten zijn om te kwijlen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:31:
Zie wel er nu een tegen offensief gaande is daar die kant op bij Kherson.

Ben benieuwd of Oekraïne standhoud en door kan drukken.
de Russen zijn tussen Mykolaev en Kherson alles aan het shellen. Waarschijnlijk bang voor een Oekraiense aanval.
Tegelijkertijd moeten ze versterkingen sturen naar de locatie van de Oekraiense push ten noordoosten van Kherson.
Ze hebben daar niet veel dus elke handvol Russen die er naar toe wordt gestuurd is weer weg op andere locaties.

#afleiding.

Meanwhile:

Echelon with T-80BV tanks in Rostov-on-Don
Echelon with T-72B tanks in Melitopol

De Russen hebben nog spul om in te zetten los van die T-62's.
It's not over yet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2022 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Perun heeft een nieuwe video over wat corruptie deed met het leger van de Russen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:35:
[...]

de Russen zijn tussen Mykolaev en Kherson alles aan het shellen. Waarschijnlijk bang voor een Oekraiense aanval.
Tegelijkertijd moeten ze versterkingen sturen naar de locatie van de Oekraiense push ten noordoosten van Kherson.
Ze hebben daar niet veel dus elke handvol Russen die er naar toe wordt gestuurd is weer weg op andere locaties.

#afleiding.

Meanwhile:

It's not over yet.
Dat shellen komt echt frantic over. Het is ook het enige wat ze nog echt goed lijken te kunnen.

Die tanks moeten een strategische reserve zijn. Ik neem hierbij maar aan dat de tanks niet in de Donbas zijn weggetrokken, dan zouden de Russen echt in paniek zijn. Laten we hopen de laatste strategische reserve.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:48:
[...]

Omdat het (helaas) de enige plausibele uitkomst van dit conflict is: Rusland wordt sterker en de verdeeldheid in het westen groter.

Het olie-embargo is er niet gekomen, Zweden en Finland worden geblokkeerd door Turkije. Inflatie treft ons hard, aandacht voor het conflict ebt weg en de meeste zware wapens zijn al geleverd. Met gasopslag die onvoldoende gevuld wordt en steeds meer landen die in roebels betalen is het momentum aan Poetin.
De inflatie was al sinds 2019 ingezet, maar het was toen nog niet voor iedereen zichtbaar. In 2020 en zeker 2021 werd de inflatie voor een groter publiek zichtbaarder, maar toen werd er vooral weggekeken en gezegd dat het maar tijdelijk zou zijn. De oorlog heeft er een schep bovenop gedaan, maar ook niet meer dan dat. Er zijn verschillende oorzaken voor de inflatie en het stoppen van die oorlog gaat dat niet meer ongedaan maken.

Dus naar mijn mening kan de inflatie niet als argument gebruikt worden om Poetin maar zijn zin te geven.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:35

Shabbaman

Got love?

XWB schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:39:
[...]

De inflatie was al sinds 2019 ingezet, maar het was toen nog niet voor iedereen zichtbaar. In 2020 en zeker 2021 werd de inflatie voor een groter publiek zichtbaarder, maar toen werd er vooral weggekeken en gezegd dat het maar tijdelijk zou zijn. De oorlog heeft er een schep bovenop gedaan, maar ook niet meer dan dat. Er zijn verschillende oorzaken voor de inflatie en het stoppen van die oorlog gaat dat niet meer ongedaan maken.

Dus naar mijn mening kan de inflatie niet als argument gebruikt worden om Poetin maar zijn zin te geven.
En niet te vergeten dat Gazprom afgelopen zomer al naliet om de gasopslagen te vullen en ook toen al de gasprijs door het dak ging.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Iedereens favoriete Amerikaanse veteraan 'Cappy' heeft een goede video gemaakt en net uitgebracht met een update over wat er aan het front gebeurd. Onze oude T6X tanks duiken er ook in op.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Op merkelijk bericht wat ik zelf lees als dat Zelenskyy zich ontdoet van corrupte elementen in zijn overheid:

Volkskrant lifeblog
00:00
Zelensky ontslaat baas veiligheidsdiensten Charkiv

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft het hoofd van de staatsveiligheidsdienst van de noordoostelijke provincie Charkiv ontslagen. In zijn dagelijkse toespraak zijn Zelensky dat de reden was dat hij ‘vanaf het begin van de grootschalige oorlog niet werkte aan de verdediging van de stad, maar alleen dacht aan zichzelf’. Hij gaf geen verdere verklaring.

Zelensky bracht vandaag een bezoek aan het de voorste posities van het Oekraïense leger in Charkiv. Hij reikte onderscheidingen en geschenken uit aan de aanwezige militairen en leidde een vergadering over de situatie in de provincie.
Tot ongeveer hier is de informatie met beeldmateriaal gedeeld in alle media.

In het staartje echter het ontslag van die veiligheidsfunctionaris. Gisteren dacht ik al, man waarom nou Charkiv?
Ook bezocht hij de tweede stad van de provincie, waar hij met de gouverneur en burgemeester sprak over de wederopbouw van de regio.

Later op de dag maakte Zelensky op Telegram bekend dat hij tijdens zijn bezoek ook de veiligheidschef had ontslagen. Het Russische leger probeerde vanaf het begin van de oorlog de gelijknamige provinciehoofdstad in handen te krijgen, maar slaagde daar niet in. Het is de afgelopen weken zelfs uit grote delen van de provincie verdreven.

Redactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MATROS POZYNICH

https://www.marinetraffic...16/vessel:MATROS_POZYNICH

Dit schip zou inmiddels voor de tweede keer van de Krim (port Kavkaz) naar Latakia (Syrië) zijn gevaren met gestolen graan uit Oekraine.
Het schip is in staat om 30.000 ton graan te vervoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac

Interessante takes. Onvoldoende reserves aan de kant van Rusland en bij Popasna worden de Russen idd terug gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:35:
[...]
Meanwhile:

It's not over yet.
Al die niet gemoderniseerde tanks uit de jaren 80 zullen qua effectiviteit misschien wel wat tegen vallen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:11:

Het schip is in staat om 30 ton graan te vervoeren.
Je bent hier vast wat nullen vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Prosac schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:12:
[Embed]

[Embed]

Interessante takes. Onvoldoende reserves aan de kant van Rusland en bij Popasna worden de Russen idd terug gedrukt.
Deze zag ik inderdaad ook voorbij komen. Zou het nu echt zo zijn dat de russen weer teveel hebben proberen te pushen en nu wederom daardoor in de problemen komen? Zeker met Oekraine die bij Kherson in de aanval is, moeten ze hun troepen dus weer opsplitsen.

Over Popasna heb ik daar al eerder analyses voorbij zien komen waarbij dat een groot risico voor rusland zou zijn. Popasna ligt weliswaar hoog, maar waar Oekraine naar is terug getrokken ook. Daardoor is doortrekken na Popasna voor de russen een groot risico omdat je dan door laag gebied heen moet. En bij dat gebied lijkt Oekraine nu inderdaad weer iets terug te kunnen doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 14:18
downtime schreef op maandag 30 mei 2022 @ 08:34:
[...]

Je bent hier vast wat nullen vergeten.
30 ton is een vrachtwagen met aanhanger ongeveer (als ik een beetje graaf in mijn geheugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Zal richting de 30.000 ton gaan wat er in dat schip past, a 200 dollar per ton max toch een leuke tocht, maar niet heel bijzonder.
Pagina: 1 ... 222 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: