De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.173 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:13:
[...]

Klinkt als politieke zelfmoord. Misschien is het militair gezien logisch, maar hoe erg gaat de bevolking van landen erin mee dat hun land wordt opgegeven zodat Rusland langere logistieke lijnen krijgt? Dat is ook gewoon een hele harde slag voor NATO.
Maar wil je uiteindelijk een slag of de oorlog winnen? Want dat is waar dit op gebaseerd is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Maar wil je uiteindelijk een slag of de oorlog winnen? Want dat is waar dit op gebaseerd is.
Kan je de oorlog winnen als je alliantie uit elkaar valt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
k995 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:28:
[...]

Dat betwijfel ik toch echt hoor.

https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

60+ T-72B3's & T-80BVM's Dat zijn gewoon moderne tanks vergelijkbaar met een leopard 2A6

30+ BTR-82 / BMD-4M / BTR-MDM

30+ GAZ Tigr-M

Pantsir-S1

Su-30SM /34

...

Allemaal modern spul hoor.
Ja, allemaal redelijk modern tot modern materiaal. Maar niet het beste wat ze hebben, dus heel waarschijnlijk ook niet de de beste mensen die ze hebben.

Ik vraag me al twee weken af waarom we hun beste tanks, precisie munitie en vliegtuigen niet zien, in Syrië zagen ze wel. Achter de hand houden voor wanneer nato ingrijpt is nog steeds de meest plausibele verklaring die ik heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:16:
[...]
Waarom zou die uit elkaar vallen als je de best mogelijke taktiek gebruikt? En dus niet de taktiek waarbij je veel meer verliezen leidt en de kans dat je het land voorgoed verliest veel groter is?

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:45
B_FORCE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:14:
[...]

Met lame bedoel ik de acties en de bombardementen op zulke doelen.

Voor mij is dat het ultieme voorbeeld van "lame zijn".
Volkomen zwak en slap.

Neemt de ratio toch weer een klein beetje over, omdat ik echt niet kan bevatten hoe iemand nou trots zou kunnen zijn op zulke acties. :X |:(
Tja, als je lange tijd wordt verteld dat je tegen de enge nazi's aan het strijden bent...

Vandaag ook vriendin gesproken, gevlucht naar het westen, maar nog niet het land uit, enige wat ze nog heeft is 2 broeken, 2 tshirts, 2 hoodies en wat ondergoed... rest is achtergelaten en gaat er vanuit dat der appartement weg is.

Een ander ook gevlucht, zei dat ze computer vol met foto's en video's van der overleden broer nog thuis had staan zonder enige backup... Wil graag weer naar huis (Kharkiv), maar gewoon kans dat er niks meer is, die stad wordt langzaam afgebroken.

En dat zijn er nog maar 2, terwijl er al meer dan 2 miljoen op de vlucht zijn en velen niet (meer) kunnen.
Op afstand ziet het er maar uit als kapot geschoten 13 in dozijn commieblocks, maar van dichtbij zijn het foto's van gewone huishoudens en hele levens die verwoest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Arator schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Staat toch allemaal mooi uitgelegd in het artikel.

[...]

[...]

[...]

Wat men dus eigenlijk zegt, is dat als Rusland slaagt om de Baltische staten binnen de 3 dagen te overwinnen, je die landen op dat moment als verloren moet beschouwen, en dat je de Russen verder richting Polen moet lokken, (wil je als NAVO nog blijven bestaan).
En dan komen we weer bij mijn eerste post: Gezien het optreden in de Oekraine denk ik dat ze dat dus niet lukt binnen de 3 dagen.
En jij denkt dat blijkbaar wel. Wie heeft er gelijk? Niemand zal het weten... :>

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Waarom zou die uit elkaar vallen als je de best mogelijke taktiek gebruikt? En dus niet de taktiek waarbij je veel meer verliezen leidt en de kans dat je het land voorgoed verliest veel groter is?
Is het een serieuze vraag waarom de alliantie uit elkaar zal vallen als grootschalig terrein van bepaalde landen wordt opgegeven? Zelfs binnen een land zal dat niet snel door burgers geaccepteerd worden, een hele hoop grondgebied opgeven, ook al is dat strategisch de slimmere keuze. Met meerdere landen? Zou jij het accepteren dat om verliezen te verminderen in het bondgenootschap Nederland bewust aan de vijand wordt gegeven in de hoop dat daardoor zijn supply lines kwetsbaar worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:16:
[...]

En daar draait de Russische tactiek op (in die simulatie). Om NAVO proberen uit elkaar te spelen.
En daar geeft het artikel een antwoord op. Ga je accepteren dat Rusland die landen mag houden, dan is de alliantie inderdaad geen stuiver waard. Pas je een strategie toe om Rusland verder weg te lokken van geschikte spoorlijnen, heb je kans op succes. Een dergelijke strategie zal dan wel op hoger NAVO-niveau besproken worden.

Zoals ik al eerder heb aangehaald. Ook voor Denemarken bestond een dergelijke strategie. 3 dagen moest men weerstand kunnen bieden aan Russische invasietroepen, zodat de flank van Noord-Europese vlakte niet open lag.

[ Voor 15% gewijzigd door Arator op 10-03-2022 22:35 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ChojinZ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:28:
[...]

En dan komen we weer bij mijn eerste post: Gezien het optreden in de Oekraine denk ik dat ze dat dus niet lukt binnen de 3 dagen.
En jij denkt dat blijkbaar wel. Wie heeft er gelijk? Niemand zal het weten... :>
En zelfs als het ze lukt, hoe lang duurt het voor ze weggebombardeerd weer zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:16:
Ik vraag me al twee weken af waarom we hun beste tanks, precisie munitie en vliegtuigen niet zien, in Syrië zagen ze wel. Achter de hand houden voor wanneer nato ingrijpt is nog steeds de meest plausibele verklaring die ik heb gevonden.
Als ze stoppen met productie van hun nieuwste tank (ze hebben er maar 100?) en die zijn ook niet echt bestand tegen de huidige anti-tank meuk dan hang je wel erg .. nu heb je nog enigsinds papieren overwicht..

Anderzijds .. als je van plan bent NATO aan te vallen dan heb je dat ook wel nodig want NATO zet wel iets geavanceerder meuk in .. ook al verlies je heftig zal NATO bij aanval /verdediging ook wel wat verliezen hebben.

ik hoop dat als het zover komt dat de drones aardig wat kan wegvagen .. immers de bestuurder zal wellicht lekker hoog & droog zitten en gewoon de volgende drone pakken en naar het front sturen. terwijl je materieel weggevaagt word..

En hoe denk je dat men reageert als je opeens van andere "front"linies goed materieel weg gaat trekken . gezien wat ze nu inzetten is waarschijnlijk dat je gelijkwaardige verwachtingen daar gaat zien . als het zover komt .. immers als ze nu al beweren dat bv nederland al over ze heen zou walsen als we daar gaan matten .. ipv een frankrijk/duitsland .. die gewoon ze negeert en direct door zou kunnen stomen ..

teminste ik verwacht dat wat NATO opgesteld heeft alleen een druk op de spreekwoordelijke knop hoeft te zijn om in een bliksembeweging al zo grote slag te doen dat ze de verkeerde zet doen..

maar ja ik verwacht dat het wij eerder de lastige "keuze" hebben een verlies te slikken of een de nukes los gaan .. catch22 dus ..

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:50
vso schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:30:
[...]

Als ze stoppen met productie van hun nieuwste tank (ze hebben er maar 100?) en die zijn ook niet echt bestand tegen de huidige anti-tank meuk dan hang je wel erg .. nu heb je nog enigsinds papieren overwicht..

Anderzijds .. als je van plan bent NATO aan te vallen dan heb je dat ook wel nodig want NATO zet wel iets geavanceerder meuk in .. ook al verlies je heftig zal NATO bij aanval /verdediging ook wel wat verliezen hebben.

ik hoop dat als het zover komt dat de drones aardig wat kan wegvagen .. immers de bestuurder zal wellicht lekker hoog & droog zitten en gewoon de volgende drone pakken en naar het front sturen. terwijl je materieel weggevaagt word..

En hoe denk je dat men reageert als je opeens van andere "front"linies goed materieel weg gaat trekken . gezien wat ze nu inzetten is waarschijnlijk dat je gelijkwaardige verwachtingen daar gaat zien . als het zover komt .. immers als ze nu al beweren dat bv nederland al over ze heen zou walsen als we daar gaan matten .. ipv een frankrijk/duitsland .. die gewoon ze negeert en direct door zou kunnen stomen ..

teminste ik verwacht dat wat NATO opgesteld heeft alleen een druk op de spreekwoordelijke knop hoeft te zijn om in een bliksembeweging al zo grote slag te doen dat ze de verkeerde zet doen..

maar ja ik verwacht dat het wij eerder de lastige "keuze" hebben een verlies te slikken of een de nukes los gaan .. catch22 dus ..
Ze hebben slechts 20 van hun nieuwste tank, t14, 5 showroom modellen 5 voor shows en de rest voor onderdelen... deze worden geplaagd door problemen en ze kregen de massa productie niet van de grond...
Alle moderne Russische oorlogstuig lijkt dezelfde problemen te hebben, op papier leuk maar niet geproduceerd in aantal die er toe doen en ze hebben allemaal technische mankementen...

[ Voor 5% gewijzigd door klaw op 10-03-2022 22:37 ]

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
[...]

Ik meen ergens te hebben gelezen dat een groot gedeelte van de precisie munitie was opgeschoten, juist in Syrie. Maar ik kan het artikel niet vinden dus neem het met een korrel zout. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ja, allemaal redelijk modern tot modern materiaal. Maar niet het beste wat ze hebben, dus heel waarschijnlijk ook niet de de beste mensen die ze hebben.

Wat denk je precies dat ze nog voor geavanceerder spul achter de hand hebben? Op papier valt dat al tegen. Laat staan in de praktijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Arator schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:41:
Wat men dus eigenlijk zegt, is dat als Rusland slaagt om de Baltische staten binnen de 3 dagen te overwinnen, je die landen op dat moment als verloren moet beschouwen, en dat je de Russen verder richting Polen moet lokken, (wil je als NAVO nog blijven bestaan).
Of dat je robuust weerstand moet kunnen bieden in de Baltische staten.

Waar zijn betoog op neer komt is dat de 'fait accompli' scenario's (snel iets veroveren en dan ingraven voordat de tegenstander z'n reactie georganiseerd heeft) maar een beperkte actie radius heeft.
Alles wat je binnen drie dagen kunt bereiken is haalbaar, over grotere afstanden zal je moeten wachten op de logistiek. In blitz stijl Warschau innemen gaat niet gebeuren, als zijn cijfers kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:59
Volgens mij is de laatste T-90 versie het modernste wat ze nu hebben. Tot de T-14 operationeel gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Ze hebben maar 4 a 10 operationele Su-57 en enkele tientallen T-90(S) en T-14 Armata... daar win je geen oorlog mee.
Ik begreep laatst dat de NATO al voorspelde dat de Russen zeer snel door hun precisie munitie heen waren en daarom dus nu al op cluster & vacuum bommen over gingen.

En ik mag aannemen dat Rusland dondersgoed weet dat ze geen kans hebben tegen de NATO legers... ondanks dat Rusland blijkbaar meer dan 12.000 tanks heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er zijn al wat hooggeplaatste militairen omgekomen, vandaag zag ik deze:

Aangenomen dat deze berichten kloppen, zijn dit niet de minste lui.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Goed nieuws dat Twitter weer een pro-Russia-propagandakanaal afsluit wegens desinformatie. Heeft in het verleden ook hier voor ruis gezorgd:
*knip* geen andere mensen betrekken/aanspreken bij dit soort kwesties, dat leid alleen maar tot escalatie.

[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 10-03-2022 23:34 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
TheekAzzaBreek schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:39:
[...]

Of dat je robuust weerstand moet kunnen bieden in de Baltische staten.

Waar zijn betoog op neer komt is dat de 'fait accompli' scenario's (snel iets veroveren en dan ingraven voordat de tegenstander z'n reactie georganiseerd heeft) maar een beperkte actie radius heeft.
Alles wat je binnen drie dagen kunt bereiken is haalbaar, over grotere afstanden zal je moeten wachten op de logistiek. In blitz stijl Warschau innemen gaat niet gebeuren, als zijn cijfers kloppen.
Men projecteerde deze scenario's op Oekraïne om dan te besluiten dat het ganse artikel eigenlijk niet meer klopte. Terwijl naar mijn aanvoelen het artikel ging over hoe de logistiek werkte in het Russisch leger, en welke beperkingen zij hebben door zwaar te leunen op spoorwegen en een afwijkende spoorbreedte te hebben van West-Europa.
In mijn antwoord gaf ik net aan dat de Baltische staten niet te vergelijken zijn met Oekraïne. Een fait accompli scenario lijkt me wel te realiseren in de Baltische staten, zeker Estland. Litouwen ingesloten tussen Wit-Rusland en Kalinigrad. Het is dat NATO daar constant troepen heeft staan, hun eigen legers zijn niet groot genoeg. Als ik de wiki-pagina's moet geloven, zijn het wel de landen die 2%-regel halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

MikeyMan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Wat denk je precies dat ze nog voor geavanceerder spul achter de hand hebben? Op papier valt dat al tegen. Laat staan in de praktijk.
Ik ben nog minder bang voor het geavanceerde spul als voor het generieke gevaarlijke spul. De Russen hebben er een handje van om als het niet lukt zwaardere middelen in te zetten. Dat doen ze zelfs tegen eigen mensen.

Dit komt van de nieuwsfeed van de Guardian: https://www.theguardian.c...mbing-latest-live-updates
The CIA director, William Burns, was asked by the Senate intelligence committee about the possibility of Russian use of chemical weapons, possibly in a false-flag attack, Julian Borger writes.

This is something, as all of you know very well, that is very much a part of Russia’s playbook.

They’ve used those weapons against their own citizens. They’ve at least encouraged the use in Syria and elsewhere.

So it’s something we take very seriously.
Daar maak ik me meer zorgen om als dat ze nog ergens een bende T90's hebben staan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
ArcticWolf schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:42:
[...]

Ze hebben maar 4 a 10 operationele Su-57 en enkele tientallen T-90(S) en T-14 Armata... daar win je geen oorlog mee.
Ik begreep laatst dat de NATO al voorspelde dat de Russen zeer snel door hun precisie munitie heen waren en daarom dus nu al op cluster & vacuum bommen over gingen.

En ik mag aannemen dat Rusland dondersgoed weet dat ze geen kans hebben tegen de NATO legers... ondanks dat Rusland blijkbaar meer dan 12.000 tanks heeft.
Aan de binnenzijde van een opgeblazen APC zat een de-mothball procedure sheet: soort stappenplan wat je moet doen om het apparaat werkend te krijgen na opslag. Een deel van het materieel komt direct uit langdurige opslag.

Daarbij moeten die superjachten ergens van betaald worden. Er lijkt hier en daar iets meer ‘bezuinigd’ te zijn dan iedereen dacht.

Meest recent ontwikkeld wapentuig werkt niet en/of is niet beschikbaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:59
Ik weet dat onderstaande niet nieuw is. Maar kan iemand zien wat er schiet op 27 seconden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:42:
[...]

Ja, het russisch leger is niet zo van de recycling :)

Het schijnt dat dat ze nog veel materieel uit de koude oorlog in opslag hebben. Om dat soort aantallen in gebruik te nemen met mensen die weten wat ze moeten doen klinkt als een uitdaging. Niet iets wat ongemerkt gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:18
Kunnen we de "wapentuig" discussie hiernaartoe verplaatsen?

Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen

bvd!

Goed bedoeld, maar daar is de topic report voor. Bvd.

[ Voor 28% gewijzigd door tweakduke op 11-03-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
user109731 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Er zijn al wat hooggeplaatste militairen omgekomen, vandaag zag ik deze:
[Twitter]
Aangenomen dat deze berichten kloppen, zijn dit niet de minste lui.
Wat doen hooggeplaatste militairen eigenlijk aan het front? Ik lees hier en daar dat dit niet gebruikelijk is, maar bij de Russen dus wel?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Wat doen hooggeplaatste militairen eigenlijk aan het front? Ik lees hier en daar dat dit niet gebruikelijk is, maar bij de Russen dus wel?
In de 2e wereldoorlog wel, maar tegenwoordig "hier" in het westen al lang niet meer... de Russen zijn blijkbaar ergens blijven steken in de koude oorlog?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:48
[...]

De verklaring van westerse analisten is dat het zo’n chaos aan het front is dat er leidinggevende naar toe worden gestuurd om orde op zake te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:50
[...]

Van één weet ik dat er een generaal naar de voorkant van zo'n vastgelopen colonne ging om eff orde op zaken te stellen, en ging in het vizier van een sniper druk orders geven... Dit schijn vaker te gebeuren.

Ook weten de Oekraïners steeds de FOB's van de russen te vinden, geen idee hoe ;), en beschieten die met artillerie/rakketen.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 09:18
HEY_DUDE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:03:
[...]

De verklaring van westerse analisten is dat het zo’n chaos aan het front is dat er leidinggevende naar toe worden gestuurd om orde op zake te stellen.
Ik denk dat het nog wat cynischer is: "Jullie hebben beloofd dat het makkelijk zou gaan, nu is het een puinhoop, dus nu mag je het zelf ter plekke gaan oplossen, good riddance..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:03:
[...]

In de 2e wereldoorlog wel, maar tegenwoordig "hier" in het westen al lang niet meer... de Russen zijn blijkbaar ergens blijven steken in de koude oorlog?
Rommel die ging driftig mee idd.

Altijd over verbaast dat die niet ooit eens neergehaald door een goed geplaatste sniper.
Ze kwamen wel een aantal keer zeer dichtbij.

Anyway, het is wel een van de vele vragen die een beetje te obvious lijken vandaag de dag?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Definieer 'hooggeplaatst'. Als je 'hooggeplaatst' bent zit je niet op het slagveld maar op het Kremlin.

Heb eerder het idee dat de Russische rangen wat aan inflatie onderhevig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Normaal niet, of in ieder geval niet op deze manier. Normaal is de hoogste Rus die je aan het front ziet de bataljons liason officer. Rang van kapitein (of equivalent) kan wel maar een kolonel of generaal in principe niet.

Omdat het een zooitje is in de organisatie gaan de hogere officieren nu wel naar voren om de aanval te leiden. Het is een noodmaatregel die je normaal niet neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
TheBrut3 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:57:
Ik weet dat onderstaande niet nieuw is. Maar kan iemand zien wat er schiet op 27 seconden?
[Twitter]
Er lijkt een raket af te gaan in die tos-1 die er rijdt. Lastig te zien maar ziet er raar uit inderdaad.

Dat er overigens officieren aan het front zijn pleit voor de Russen, al zou het mooi zijn als het minder nodig was. Blijkbaar ook niet zo handig dat het een enorm verschil maakt. Eentje voor de toekomstige geschiedenisboeken denk ik.

@MikeyMan toch wel brigade niveau of zelfs een generaal die sneuvelt op het slagveld - dan is er in de officieren en onderofficieren laag vooral wat erosie aan talent lijkt me. Het is natuurlijk een propaganda verhaal, maar osint inspanningen laten begrafenissen genoeg thuis zien om te bevestigen dat er tamelijk veel hogere officieren zijn overleden.

[ Voor 22% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-03-2022 23:09 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
B_FORCE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:05:
[...]

Rommel die ging driftig mee idd.

Altijd over verbaast dat die niet ooit eens neergehaald door een goed geplaatste sniper.
Ze kwamen wel een aantal keer zeer dichtbij.

Anyway, het is wel een van de vele vragen die een beetje te obvious lijken vandaag de dag?
Bij de landingen in Normandie gingen er ook generals mee tijdens de eerste waves.

Wikipedia: Norman Cota

1 van de betere D-day films ever (vind ik):
https://www.imdb.com/title/tt0056197/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:06:
[...]

Normaal niet, of in ieder geval niet op deze manier. Normaal is de hoogste Rus die je aan het front ziet de bataljons liason officer. Rang van kapitein (of equivalent) kan wel maar een kolonel of generaal in principe niet.

Omdat het een zooitje is in de organisatie gaan de hogere officieren nu wel naar voren om de aanval te leiden. Het is een noodmaatregel die je normaal niet neemt.
Als ik het me goed kan herinneren, is het normaliter zelfs een overtreding om zomaar even naar het front te gaan als hoger geplaatste officier.
In het veld is het normaal gesproken toch sergeant als hoogste meen ik?
(daar heb je dan ook nog gradaties in)

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:06:
[...]

Er lijkt een raket af te gaan in die tos-1 die er rijdt. Lastig te zien maar ziet er raar uit inderdaad.

Dat er overigens officieren aan het front zijn pleit voor de Russen, al zou het mooi zijn als het minder nodig was. Blijkbaar ook niet zo handig dat het een enorm verschil maakt. Eentje voor de toekomstige geschiedenisboeken denk ik.

@MikeyMan toch wel brigade niveau of zelfs een generaal die sneuvelt op het slagveld - dan is er in de officieren en onderofficieren laag vooral wat erosie aan talent lijkt me. Het is natuurlijk een propaganda verhaal, maar osint inspanningen laten begrafenissen genoeg thuis zien om te bevestigen dat er tamelijk veel hogere officieren zijn overleden.
Ik heb het idee dat ze er nog een stapeltje ere-rangen aan de top hebben toegevoegd. Waarmee de rest wat aan inflatie onderhevig is. Maargoed, kan ook de Russische slag zijn dit :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:05:
[...]

Definieer 'hooggeplaatst'. Als je 'hooggeplaatst' bent zit je niet op het slagveld maar op het Kremlin.

Heb eerder het idee dat de Russische rangen wat aan inflatie onderhevig zijn.
Andrei Sukhovetski was in elk geval generaal-majoor, het klonk nogal ongeloofwaardig dat hij aan het front zat maar zijn dood is inmiddels bevestigd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

B_FORCE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:09:
[...]

Als ik het me goed kan herinneren, is het normaliter zelfs een overtreding om zomaar even naar het front te gaan als hoger geplaatste officier.
In het veld is het normaal gesproken toch sergeant als hoogste meen ik?
(daar heb je dan ook nog gradaties in)
Niet dat ik weet, ik heb er zelfs nooit wat van gehoord.

Als je een aanval hebt met zowel tanks als infanterie als AT als artillerie ondersteuning werd dat naar mijn herinnering geleid door een kapitein. Word het nog groter dan door een Luitenant-Kolonel. Commandant van een peleton is meestal een luitenant (maar niet altijd)

100% weet ik het niet meer, het is lang geleden al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik kijk graag naar History With Hilbert op YT.

Doorgaans heeft hij z'n feiten op een rij en probeert bepaalde zaken redelijk neutraal uit te leggen.
Zo ook het MiG-29 verhaal.

zie; YouTube: Why Sending Polish Jets to Ukraine Might Lead to War

Ik denk voor sommigen hier al vrij duidelijk, maar voor degenen die toch even een samenvatting willen zien is het wel een aanrader denk ik.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramViking
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-01-2023
fsfikke schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:48:
[Embed]
Goed nieuws dat Twitter weer een pro-Russia-propagandakanaal afsluit wegens desinformatie. Heeft in het verleden ook hier voor ruis gezorgd:
*knip*
*knip* hou bij een TR, niet op ingaan.

[ Voor 30% gewijzigd door defiant op 10-03-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
TheekAzzaBreek schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:57:
[...]

Niet in die aantallen, nee.

Nieuwe spullen opnemen in je krijgsmacht kan best een klus zijn.

Het moet sowieso in je bestaande logistiek passen, dus alles met afwijkende brandstof/munitie/batterijen/whatever is out, alles wat supplies nodig heeft waar je een serieus tekort aan hebt ook.
Dan moet je het vaak ook nog aanpassen, zodat het in je c&c structuur en dergelijken past. En dan moet je ook nog over de mensen beschikken die getraind zijn om er mee te werken, en die niets effectievers te doen hebben.

Anti-tank raketten en manpads zullen vast gebruikt worden, maar van het gecompliceerdere materiaal zal veel afvallen.
Heel veel tanks zijn zeer verwant aan de Oekraiense tanks. Zelfde voor het merendeel van de wapens. En russisch materiaal is ook veel simpeler dan westers materiaal over het algemeen dus kan je het sneller leren. Reken maar voor de volle 100% dat ze elk gevonden/gekaapt wapen wat in theorie bruikbaar is ook echt gaan inzetten tegen de Russen.

Dat zie je bijv. bij de Tigr's, maar ook veel gercyclede T72/T80 en ander moderner spul.

De problemen beginnen pas bij de PANTSIR en ander spul aangezien die glosnas gebruiken + veel ander custom/high tech software en identificatie / responder gerelateerde zaken. Die kan je dus niet vertrouwen.

Ik weet niet welke videos jij kijkt die ik niet kijk, maar ik zie letterlijk op elke straathoek gerecyclde russische tanks en IVFs staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
XWB schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:13:
[...]

Andrei Sukhovetski was in elk geval generaal-majoor, het klonk nogal ongeloofwaardig dat hij aan het front zat maar zijn dood is inmiddels bevestigd.
Er zijn vermoedens geuit dat Putin gewoon van hem (en andere hoge miltiaire figuren) af wilde. Dit was een makkelijke manier. "Nee hoor er is hier niemand, zéker geen sniper, we hebben alles van alle kanten afgezet voor 2-3 km". Ohnee, toch niet. :X

[ Voor 13% gewijzigd door majic op 10-03-2022 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
majic schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:32:
[...]

Er zijn vermoedens geuit dat Putin gewoon van hem (en andere hoge miltiaire figuren) af wilde. Dit was een makkelijke manier. "Nee hoor er is hier niemand, zéker geen sniper, we hebben alles van alle kanten afgezet voor 2-3 km". Ohnee, toch niet. :X
Niet om de wijsneus uit te hangen en puur uit interesse:
Heb je een link? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
ChojinZ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:34:
[...]

Werd over gesproken op het reddit forum als een mogelijke reden dat zoveel generaals en andere hoge functionarissen omkwamen aan 't front. Er is nogal wat aversie tegen Putin onder zowel FSB als militaire kringen. Vond het wel een goeie...maar hard bewijs, nee, dat hebben we niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik gooi het idee maar gewoon eens op, gewoon een brainstorm.

Waar ik dit serieus nog wel heen zie gaan, is gewoon zo'n patstelling wat we wel in meer landen hebben gezien.
Op een gegeven moment wordt het een gebied waar noch vrede noch oorlog is.
Waar men zo nu en dan eens een bommetje of twee ergens opgooit.

Vooral om te wachten totdat een land (of twee) van de NAVO en EU hun geduld verliezen.
Er is het grote gas probleem, de altijd grote dreiging van bepaalde wapens en bijkomende zaak is dan ineens het grote aantal vluchtelingen.

Vluchtelingen van Syrië waren al een groot probleem, maar dat aantal was natuurlijk niks bij de aantallen die we nu zien (en nog steeds groeien).
Er is nu al grote onenigheid met vluchtelingen die de VK niet inkomen.
Ik heb het gevoel dat zoiets nog een staartje gaat krijgen.

Daarnaast is er binnen de EU overal wel een beetje een woning tekort plus alle ander problemen.
De vraag is ook hoe lang wij bepaalde sancties tot stand kunnen houden.
De koopkracht gaat er hoe dan ook van achteruit.

Wellicht wel vergezocht om het op zo'n manier te doen alleen en op bepaalde figuren daarvoor op te offeren.
Maar goed, we weten ook niet wat daar achter zit.
Kan best zijn dat deze figuren teveel weten, zeggen of roepen?

Het verklaart wel de matige aanpak op militair vlak.
Het is echter wel een ZEER hoog risico om zelf niet volledig failliet te gaan?

Ik vind het nog steeds te makkelijk om maar te roepen, haha zie hun nu falen.
Lastig voor te stellen dat het zo obvious is.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
majic schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Werd over gesproken op het reddit forum als een mogelijke reden dat zoveel generaals en andere hoge functionarissen omkwamen aan 't front. Er is nogal wat aversie tegen Putin onder zowel FSB als militaire kringen. Vond het wel een goeie...maar hard bewijs, nee, dat hebben we niet.
Het zal mij ook niet verbazen.
Maar idd belangrijk om te melden dat het puur een speculatie, theorie of idee is. :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ChojinZ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:34:
[...]

hmmm niet om de wijsneus uit te hangen maar ken je geschiedenis .. zowel dictators als in criminele organisaties is het toch bekend dat je ongeacht je positie heel erg op moet passen op de lijn die je bewandeld.
Er hoeft er maar 1 te zijn die je net verkeert aait en je die persoon zorgt dat je "verdwijnt" .. of de "vijand" pakt je ..

Maar relatief dichtbij het front verwacht ik toch eerder de vijand, dat er wat assistentie was door een lek / goeie informatie is wel zeer waarschijnlijk.. en als sniper dergelijk doel herkennen ? loopt zo'n persoon er opvallend genoeg bij ? Dunno

hoe waarschijnlijk is dat je je zo open en bloot opstelt aan de frontlinie .. mag hopen dat je wel wat hollywood films hebt gezien zoals sniper ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:08:
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik gooi het idee maar gewoon eens op, gewoon een brainstorm.

Waar ik dit serieus nog wel heen zie gaan, is gewoon zo'n patstelling wat we wel in meer landen hebben gezien.

Vooral om te wachten totdat een land (of twee) van de NAVO en EU hun geduld verliezen.
Er is het grote gas probleem, de altijd grote dreiging van bepaalde wapens en bijkomende zaak is dan ineens het grote aantal vluchtelingen.

Vluchtelingen van Syrië waren al een groot probleem, maar dat aantal was natuurlijk niks bij de aantallen die we nu zien (en nog steeds groeien).

Daarnaast is er binnen de EU overal wel een beetje een woning tekort plus alle ander problemen.
De vraag is ook hoe lang wij bepaalde sancties tot stand kunnen houden.
De koopkracht gaat er hoe dan ook van achteruit.

Wellicht wel vergezocht om het op zo'n manier te doen alleen en op bepaalde figuren daarvoor op te offeren.
Maar goed, we weten ook niet wat daar achter zit.
Kan best zijn dat deze figuren teveel weten, zeggen of roepen?

Het verklaart wel de matige aanpak op militair vlak.
Het is echter wel een ZEER hoog risico om zelf niet volledig failliet te gaan?

Ik vind het nog steeds te makkelijk om maar te roepen, haha zie hun nu falen.
Lastig voor te stellen dat het zo obvious is.
Falen hangt van het doel af.

Heel de Oekraine is nu al gedestabiliseerd. In Europa moeten straks miljoenen vluchtelingen worden opgevangen. Gas, olie, graan wordt allemaal duurder.

Als het doel tevens is om Oekraine leeg te roven zoals Rusland dan zijn ze nog niet klaar. Beschietingen, ook op steden/woonwijken/ziekenhuizen gaan gewoon door en corridors voor humanitaire hulp worden beschoten met tanks.

Als dat niet voldoende is dan volgt er gifgas.

Ik ben niet positief gestemd vanavond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:20
Opmerkelijk dat de sfeer in dit topic is omgeslagen van 'we moeten militair ingrijpen' naar 'de russen bakker er niets van'. Vergeet niet dat het Russsiche leger geen NAVO leger is. Wij zijn gewend aan het Amerikaanse model gebaseerd op luchtsteun, het Russische leger is primair gebaseerd op grond offensief ondersteund door artillerie.

De Navo landen blijven steeds vaker en duidelijker hameren op het niet in direct conflict willen raken. Nederland stopt bijvoorbeeld met het rapporteren welke wapens er worden geleverd. De VS weigert vliegtuigen te sturen, Polen mag zijn vliegtuigen zelf ook niet delen van de andere NAVO landen. Voorlopig kan Putin dus zijn gang gaan. De sancties heeft hij al aan zijn broek dus nu ineens stoppen zonder resultaat gaat hem niet worden. Dan moet het echt een verdeling worden zoals ik eerder heb gepost; sdk1985 in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

[ Voor 39% gewijzigd door sdk1985 op 11-03-2022 00:23 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
[...]

Ja hoor, dit is zowat het modernste dat rusland heeft. Iets zoals een t-14 is amper in producti en kan je hier echt niet verwachten.
Dit zijn het beste wat rusland heeft, wat verwacht je dan nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Indoubt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:17:
[...]

Falen hangt van het doel af.

Heel de Oekraine is nu al gedestabiliseerd. In Europa moeten straks miljoenen vluchtelingen worden opgevangen. Gas, olie, graan wordt allemaal duurder.

Als het doel tevens is om Oekraine leeg te roven zoals Rusland dan zijn ze nog niet klaar. Beschietingen, ook op steden/woonwijken/ziekenhuizen gaan gewoon door en corridors voor humanitaire hulp worden beschoten met tanks.

Als dat niet voldoende is dan volgt er gifgas.

Ik ben niet positief gestemd vanavond
Vergeet dingen als condensatoren niet (en andere elektronica).

Ik weet niet of ze helemaal erop uit zijn met uitroeien als doel?
Eerder het doel om landen binnen de EU en/of NAVO te triggeren aka destabiliseren.
Vervolgens Oekraïne als een soort van stuk niemandsland achter te laten, patstelling dus.

Tactisch prima, zeker omdat Moskou dan ineens een stuk minder dicht tegen een grens ligt.
Een zo'n groot mogelijk deel stuur je naar EU, zodat ze daar lekker kunnen bekvechten over waar ze heen moeten. De rest stuur je naar je eigen land.
Blijft er uiteindelijk niet heel veel meer over.

Mjah zieke en misselijke manier is het wel, dat ben ik met je eens :'(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:24:
[...]

Vergeet dingen als condensatoren niet (en andere elektronica).

Ik weet niet of ze helemaal erop uit zijn met uitroeien als doel?
Eerder het doel om landen binnen de EU en/of NAVO te triggeren aka destabiliseren.
Vervolgens Oekraïne als een soort van stuk niemandsland achter te laten, patstelling dus.

Tactisch prima, zeker omdat Moskou dan ineens een stuk minder dicht tegen een grens ligt.
Een zo'n groot mogelijk deel stuur je naar EU, zodat ze daar lekker kunnen bekvechten over waar ze heen moeten. De rest stuur je naar je eigen land.
Blijft er uiteindelijk niet heel veel meer over.

Mjah zieke en misselijke manier is het wel, dat ben ik met je eens :'(
Natuurlijk is uitroeien het doel niet. Wat er nu gebeurd was te verwachten, sterker letterlijk op dag 1 gepost . Als je een tegenstander met sterke(re) moraal treft dan 'moet' je demoraliseren. In een land met 40+ inwoners kun je ongetwijfeld tienduizenden dappere burgers vinden, maar geen 40 miljoen. Het onleefbaar maken is een strategie om je wil op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Rusland roept Veiligheidsraad bijeen wegens chemische wapens
Rusland wil dat de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties vrijdag bijeenkomt om te praten over "de militaire biologische activiteiten van de VS op het grondgebied van Oekraïne". De hoge Russische VN-diplomaat Dmitri Poljanski zegt op Twitter dat hij hiertoe een verzoek heeft ingediend.

Donderdag maakte het Russische ministerie van Defensie bekend dat de VS 200 miljoen dollar zouden hebben geïnvesteerd in laboratoria in Oekraïne, als onderdeel van een "biologisch oorlogsprogramma". Het ministerie publiceerde documenten die dit zouden onderbouwen, maar die niet te verifiëren zijn.

Rusland beschuldigt de Verenigde Staten er al langer van chemische en biologische wapens te ontwikkelen in Oekraïne. De VS ontkent dat. Woensdag waarschuwde het Witte Huis dat Rusland met de beschuldigingen mogelijk de weg wil vrijmaken om zelf dit soort wapens in te zetten in Oekraïne. Ook zou Rusland volgens het Witte Huis een chemische aanval "onder valse vlag" kunnen uitvoeren, om daar vervolgens een ander land de schuld van te geven.
Stukje verdieping uit het artikel
’Kaarten tegenstanders’
„Het past in een lang bestaand patroon van de Russen, dat we nu ook in Oekraïne zien”, zegt Han ten Broeke, buitenlanddeskundige bij The Hague Center for Strategic Studies. „Ze proberen voortdurend hun eigen militaire acties vooraf en achteraf te rechtvaardigen.”

Zijn alertheid ging naar eigen zeggen omhoog toen hij zag dat de Russen en Chinezen het verhaal over labs die biologische wapens maken in een soort tandem verkondigen. „Daardoor krijg je het vermoeden dat ze misschien een voorwendsel zoeken om de Oekraïners te beschuldigen van de ontwikkeling of het gebruik van biologische wapens om de oorlog daar te legitimeren. Of voor het gebruik door de Russen zelf.”

Die laatste mogelijkheid kan niet helemaal terzijde worden geschoven, stelt Ten Broeke, zeker omdat de Amerikanen daar nu ook op hinten. „Tot dusver zijn de Amerikanen steeds als een bridgespeler die verklapt welke kaarten de andere spelers in hun hand hebben.”

Minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken deelt de zorgen van de Amerikanen, zei hij donderdagavond bij een Oekraïne-debat in de Tweede Kamer. „Ik vind dat je in ieder geval rekening moet houden met de aanmerkelijke kans dat dit type geluiden is bedoeld om later bepaalde acties te rechtvaardigen.”

[ Voor 35% gewijzigd door sdk1985 op 11-03-2022 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:19:
Opmerkelijk dat de sfeer in dit topic is omgeslagen van 'we moeten militair ingrijpen' naar 'de russen bakker er niets van'.
Het een sluit het andere toch niet uit?

Het voordeel van 'de russen bakken er niets van' is dat er een kans bestaat dat met de huidige intensiteit aan hulp de Russen worden verslagen of verdreven. We zijn van 'in 4 dagen valt Kiev' naar 12 dagen en Kiev komt binnen enkele dagen onder vuur te liggen.

Overigens denk ik persoonlijk dat het uitstellen van ingrijpen niet slecht is. Rusland gaat steeds zwaardere middelen inzetten en daarmee is ingrijpen steeds beter te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
vso schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:30:
[...]

100? tiental bedoel je. Dit is momenteel absoluut niet inzetbaar.
Als ze nato aanvallen dan zal dat met hetzelfde zijn wat we nu al zagen, rusland heeft niet beter . Hun handvol van conventioneele "wonderwapens" worden niet achtergehouden om tegen nato te vechten maar omdat die gewoonweg geen verschil zouden maken in dit conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
ChojinZ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:28:
[...]

Die 3 dagen is geabseerd op warshau pact vs nato in de jaren 60->80 .

Geen van beide bestaan nog zoals ze toen waren. De VS zal heus geen leger kunnen mobiliseren in dagen zoals dan de bedoeling was en warshau pact is weg en rusland is een heel flauw afkooksel daarvan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

betreft de oorlog lijkt de algemene verwachting dat we al tegen de max aanzitten en dat de houdbaarheidsdatum al verstreken is .. wellicht nog 1 a 2 weken .

Nu denk ik dat wij (europa) dit wel tot de zomer uit kunnen zingen, zal wel broekriem aantrekken zijn en niet tof maar ach ..

Als rusland oekraine inneemt en het dus langer doorgaat dan hoop ik dat NATO ze alsnog eruit schopt .. zonder Rusland zou het uitdagend worden .. oekraine en de vluchtelingen leggen een redelijk of zelfs te groot beslag.
vergeet niet dat Rusland ook zonder spare parts komt te zitten die "geleende" vliegtuigen zullen ook door onderdelen vliegen .. dat is dus aan de grond zetten of uit de lucht vallen. en er zullen veel meer last krijgen door missende parts ... het land word terug naar de middeleeuwen gezet .. zeker als we de duimschroeven nog ietsverder aandraaien.

Maar ja Putin denkt we zijn al paar keer met dit weg gekomen, zal het nu weer lukken ? tja .. van de eerdere acties hadden we minder last .. nu krijg je min of meer de hele wereld tegen je .. omdat het teveel overlast bezorgt .. en het lijkt me niet iets wat je oneindig accepteert. linksom of rechtsom..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
TheGhostInc schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:36:
[...]

Het voordeel van 'de russen bakken er niets van' is dat er een kans bestaat dat met de huidige intensiteit aan hulp de Russen worden verslagen of verdreven. We zijn van 'in 4 dagen valt Kiev' naar 12 dagen en Kiev komt binnen enkele dagen onder vuur te liggen.
Dat was dan ook erg optimistisch. De conclusie mbt verslaan/verdrijven op basis van de huidige informatie lijkt me overigens ook erg optimistisch.
Overigens denk ik persoonlijk dat het uitstellen van ingrijpen niet slecht is. Rusland gaat steeds zwaardere middelen inzetten en daarmee is ingrijpen steeds beter te verantwoorden.
Ik vrees dat het wel héél extreem moet worden voor NAVO gaat ingrijpen. Dat zou best in de miljoenen slachtoffers kunnen liggen. De vraag is of Rusland het zo ver wil laten komen, daar lijkt het tot nu toe gelukkig niet op. De laatste update sprak over 516 burger slachtoffers. Waarmee ik overigens zeker niks wil goed praten dan wel bagatelliseren (!). Mijn punt is dat we nog altijd erg ver van een ingrijpen afzitten. Hetgeen ondertussen links en rechts bevestigd wordt, zo ook vandaag weer dat er geen no fly zone komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
TheBrut3 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:40:
[...]

Volgens mij is de laatste T-90 versie het modernste wat ze nu hebben. Tot de T-14 operationeel gaat.
De t-90 is een T-72 die men marketing technisch t-90 noemde

De T-80BVM, T-90M en T-72B3 zijn de modernste (in aantallen voor handen zijnde) mbt's dat de russen hebben. Buiten de T-90M liggen die al overal over oekraine kapot geschoten .

Deze zullen de bulk van de russische mbt's blijven de t-14 gaat die niet vervangen naar verluid omdat die veels te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:42:
Maar ja Putin denkt we zijn al paar keer met dit weg gekomen, zal het nu weer lukken ? tja .. van de eerdere acties hadden we minder last .. nu krijg je min of meer de hele wereld tegen je .. omdat het teveel overlast bezorgt .. en het lijkt me niet iets wat je oneindig accepteert. linksom of rechtsom..
China deed vandaag mee met het biolab verhaal. China heeft zowel de vraag als de middelen om letterlijk alle graan en olie exporten over te nemen indien nodig. (Niet dat dit in 1 dag lukt, logistiek zal een tijd duren, maar in China gaan zaken vaak sneller dan hier).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:08:
Zoals de Donbass, Transnistrië en Abkhazië bijvoorbeeld?

Nee. Putin speelt nu een zero sum game. Heeft hij gefaald in Aleppo? Nee, dezelfde tiran is nog steeds aan de macht. Het kost wel een vermogen aan mensenlevens en geld. Heeft hij gefaald in Tsjetsjenië? Nee, het is een Islamitisch stukje Rusland, waar de federale overheid weinig te zeggen heeft. Terwijl het wel een vermogen aan mensenlevens en geld kostte.
Hetzelfde heeft hij voor ogen met Oekraïne: een vermogen aan mensenlevens en geld, maar wel een stuk corrupter shithole dan het vóór Janoekovitsj was.
Vluchtelingen als wapen gebruiken. Dat zagen we in Wit-Rusland, dat zagen we in Syrië, dat was de modus operandii onder de Sovjets, en dat was ook een zeer effectief middel onder de Khans.

Met dien verschil dat we deze keer het trucje doorzien, én liggen te rollen in het geld. (ja, de benzine is duurder en er is inflatie, maar netto beschouwd is dit nog altijd het rijkste stukje aarde in de wereld)

Dat mag nú misschien als een aardige prijs lijken. De kans dat wij eraan failliet gaan is zeer gering. En als dat ons doet voorkomen dat we naast een hermit kingdom á la Noord-Korea wonen (waarbij Tsjetsjenië als baken van stabiliteit en beschaving kan worden beschouwd), met buitengewesten als Oekraïne en Wit-Rusland die ze als een Xinjiang aan de Zwarte Zee behandelen, en wiens oligarchen híer de boel leeg komen vreten. Dan vind ik het een koopje.
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:42:
betreft de oorlog lijkt de algemene verwachting dat we al tegen de max aanzitten en dat de houdbaarheidsdatum al verstreken is .. wellicht nog 1 a 2 weken .

Nu denk ik dat wij (europa) dit wel tot de zomer uit kunnen zingen, zal wel broekriem aantrekken zijn en niet tof maar ach ..
Ik leg het maar even op tafel, maar zulk optimisme deel ik helaas niet. Het enige recente conflict waarbij Rusland betrokken was, dat kort duurde was het Nagorno-Karabakh conflict van 2020, dat anderhalve maand duurde en draaide rondom een paar heuvels.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy

psy

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:33

ManiacsHouse

Scheisse!

sdk1985 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:34:
[...]

Stukje verdieping uit het artikel

[...]
Maar wat willen ze dan in de Veiligheidsraad verkondigen? Kijk een biologisch/chemisch lab. Hebben we gevonden volgens deze documenten. Nu gaan wij ook lekker met chemische/biologische wapens gooien, mogen we daar even uw mandaat voor beste Veiligheidsraad? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
unclero schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:50:
[...]

Zoals de Donbass, Transnistrië en Abkhazië bijvoorbeeld?

Nee. Putin speelt nu een zero sum game.
Dit is een non-zero-sum game. Wanneer partij A een gebouw opblaast krijgt partij B daar de waarde niet van, die verdwijnt van het speelveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Hier ook weer een aparte uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

sdk1985 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:59:
[...]

Dit is een non-zero-sum game. Wanneer partij A een gebouw opblaast krijgt partij B daar de waarde niet van, die verdwijnt van het speelveld.
Maar als partij B zich daarna over geeft heeft partij A gewonnen en kan het land leeg roven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Indoubt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 01:02:
[...]

Maar als partij B zich daarna over geeft heeft partij A gewonnen en kan het land leeg roven.
Wordt een beetje een academische discussie maar echte situaties zijn zelden een zero sum game. Zie bijvoorbeeld stanford voorbeeldje en het voorbeeld van de piraten
An example of what should be considered a non zero sum game is a contest between a trade ship and a pirate ship, although it may look like one at first glance. Here, a victory for the pirates would mean gains of wealth, resources, and men (probably as prisoners), whereas a win for the trade ship would only mean a defeat of the challenge by the pirates. Here, the prize and losses being different for both the contesting parties do not qualify it as an example of a zero sum game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Laatst online: 07:46
psy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 01:01:
[Twitter]
Ik vind dat dat niet zo apart. Er zijn nu zoveel groeperingen actief in Oekraïne, zelfs Syriers. Of Afghanen, weet jij veel. Die nemen een paar van die manpads/stingers mee (als er tienduizenden zijn gebracht, zal je er 100 niet eens missen) Kan je toch aardige terror mee aanrichten (smokkelen die dingen terug naar Syrië, Kazachstan, Afghanistan enz en gaan burgervliegtuigen neerschieten bij een vliegveld ofzo) Ik ben er niet zo'n fan van dat er zometeen op de wereld honderden van die dingen op de illegale markt zijn.... Ik denk echt niet dat Taliban e.d. nu ineens een liefdesverhouding hebben met Amerika.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

MrDirect schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 01:28:
[...]

Ik vind dat dat niet zo apart. Er zijn nu zoveel groeperingen actief in Oekraïne, zelfs Syriers. Of Afghanen, weet jij veel. Die nemen een paar van die manpads/stingers mee (als er tienduizenden zijn gebracht, zal je er 100 niet eens missen) Kan je toch aardige terror mee aanrichten (smokkelen die dingen terug naar Syrië, Kazachstan, Afghanistan enz en gaan burgervliegtuigen neerschieten bij een vliegveld ofzo) Ik ben er niet zo'n fan van dat er zometeen op de wereld honderden van die dingen op de illegale markt zijn.... Ik denk echt niet dat Taliban e.d. nu ineens een liefdesverhouding hebben met Amerika.
Het is een (potentieel) nare bijkomstigheid, maar uiteindelijk is dit iets wat zij zelf veroorzaken. Hypocriet bericht op zijn minst.
Dat jij dat niet apart vindt, vind ik dan weer apart. Alsof Rusland het ook maar iets interesseert dat er wellicht wapens in foute handen komen die de EU kunnen bedreigen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Dit zou bizar zijn if true

Bears and Bulls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 08:43

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Het zou mij niet verbazen maar mensen zijn ook wel een beetje naief. Zie ook het topic over Kaspersky AV. Ja men kan dat misbruiken. Doet men het? Geen idee maar het is een groot risico.

In een oorlog zit je het veiligste met open source projecten / op zijn minst alternatieve firmware op Chinese drones. Maar ja men moet nu werken met de zaken die voorhanden zijn. Ik hoop dat ze zulke nieuwsberichten wel mee krijgen en voorzichtig zijn...

@MrDirect de wapens lijken de Russen dwars te zitten dus probeert men alles om de instroom tegen te gaan. Ja een terrorist kan dit misbruiken maar zijn er niet van afhankelijk. Als je een aanslag wil plegen kun je altijd wel een manier vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door sh4d0wman op 11-03-2022 05:04 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 06:21
TheekAzzaBreek schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Kan je niet op z'n minst even wiki bekijken voor je zoiets post? Vrij genant, dit.
Valt mee hoor. Maar die eerste zin bevestigd mijn vermoeden (heb je het zelf ook gelezen?): “It has been characterized as a "high-end tabloid".

Je weet wat de definitie van een tabloid is toch? En anders wiki er ook even bij: “Tabloid journalism is a popular style of largely sensationalist journalism (usually dramatized and sometimes unverifiable or even blatantly false),”

In Nederland wordt tabbloid zelfs letterlijk vertaald als roddelblad. Dus nee, dit is geen betrouwbare bron aldus de door jouzelf aangegeven bron.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik zou het echt dolgraag willen geloven als ook de staatsmedia en presentatoren op TV zich tegen Putin keren, maar gezien de celstraffen die nu worden uitgedeeld neem ik dat met een korreltje zout.

[ Voor 12% gewijzigd door eMiz0r op 11-03-2022 05:59 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Aantal keer al merkte ik op dat het landschap op social media heel plotseling en heel scherp verwnderd is qua thema’s. Ook zijn plotseling alle anti-covid accounts in ene pro-Putin en verspreiden ze de waanideeen van Lavrov op de maat van de Russische trollfarms. The Guardian heeft er een uitgebreid artikel over geschreven:

https://www.theguardian.c...tion-ukraine-social-media
The escalation of narratives like these could have wide-ranging consequences for policy.

“Right now, we’re in the beginning of a war that has a consensus, right? It’s clear that what Russia’s doing is against the moral order of the modern world. But as the war becomes prolonged, and people become exhausted, that may change,” Finkelstein said.

As “we enter into more unknown territory, these narratives will have a chance to grow … it gives us a window into what these themes are going to be like.”
Ik merk dat velen het onacceptabele ‘censuur’ vinden als dit soort beïnvloeding wordt aangepakt (neem de blokkade van RT e.d.), terwijl ik dit bewuste gemanipuleer van de opinie met gefabriceerde berichten een aanval op onze vrije samenleving zie. Hoe ermee om te gaan weet niemand, maar we houden er wel protesten, tweedeling en een hoop andere ellende aan over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Het heeft maar aan hoever China wél is met technologie en de mogelijkheid om dit te allen tijde tegen anderen te gebruiken. Het wordt bij monde van een Amerikaanse persvoorlichter ontkent zie ik:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 06:35:
Aantal keer al merkte ik op dat het landschap op social media heel plotseling en heel scherp verwnderd is qua thema’s. Ook zijn plotseling alle anti-covid accounts in ene pro-Putin en verspreiden ze de waanideeen van Lavrov op de maat van de Russische trollfarms. The Guardian heeft er een uitgebreid artikel over geschreven:
Het viel me hier ook op hoeveel mensen die eerder in hun omgeving veel vaccinatie klachten hoorden nu opeens veel Russen kennen die ze een heel ander (volgens hun genuanceerder en dus superieur) beeld gaven van de crisis.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik volg al een tijdje het kanaal "Task & Purpose", dit kanaal werd hier al eens eerder genoemd. Zijn analyses komen op mij altijd sterk over, ik ben benieuwd naar meningen hier?

Het valt mij namelijk op dat het sentiment hier nogal optimistisch is in verhouding.

Zijn laatste video die ingaat op het veelbesproken konvooi:

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:14:
Ik volg al een tijdje het kanaal "Task & Purpose", dit kanaal werd hier al eens eerder genoemd. Zijn analyses komen op mij altijd sterk over, ik ben benieuwd naar meningen hier?

Het valt mij namelijk op dat het sentiment hier nogal optimistisch is in verhouding.

[YouTube: Ukraine War: The 40 mile Convoy is Worse Than You Think]
Ik kan niet ontkennen dat er wensdenken betrokken is aan mijn kant. Dat de situatie penibel en ernstig is wordt daardoor niet veranderd.

Met betrekking tot dat konvooi wordt mijn vermoeden bevestigd op basis van het weer: ze konden door aanhoudende vorst van de weg af. Dat is komende week weer over als de dooi intreedt en alles weer modder wordt, is mijn voorspelling.

https://nos.nl/l/2420678#UPDATE-container-60021070

Qua weersvoorspelling is het logisch dat we nu zien dat men van de weg af is, alleen kan men ooit nog terug als de ondergrond weer ontdooit is?

Zal het yt kanaal bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucon

*broem*

unclero schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:50:
[...]
Vluchtelingen als wapen gebruiken. Dat zagen we in Wit-Rusland, dat zagen we in Syrië, dat was de modus operandii onder de Sovjets, en dat was ook een zeer effectief middel onder de Khans.

Met dien verschil dat we deze keer het trucje doorzien, én liggen te rollen in het geld. (ja, de benzine is duurder en er is inflatie, maar netto beschouwd is dit nog altijd het rijkste stukje aarde in de wereld)

Dat mag nú misschien als een aardige prijs lijken. De kans dat wij eraan failliet gaan is zeer gering. En als dat ons doet voorkomen dat we naast een hermit kingdom á la Noord-Korea wonen (waarbij Tsjetsjenië als baken van stabiliteit en beschaving kan worden beschouwd), met buitengewesten als Oekraïne en Wit-Rusland die ze als een Xinjiang aan de Zwarte Zee behandelen, en wiens oligarchen híer de boel leeg komen vreten. Dan vind ik het een koopje.
Ik denk dat we hiermee nog een veel groter probleem te pakken hebben, en dat dat mogelijk ook de reden is dat China erin lijkt te duiken om de pijn maar zo lang mogelijk te rekken. De internettrollen zijn ondertussen flink aan het stoken geweest. Enerzijds de wappie's, en anderzijds heb je aan de BLM kant ook nog flink wat zeer zitten over de vermeende racistische kant van vluchtelingenopvang. Ik probeer zelf een zo gemengd mogelijke bubbel te houden. Nou, wat er aan die BIJ1 kant allemaal gestookt wordt over of palestina minder belangrijk is dan oekraine en dergelijke zaken is echt niet gering. Onderschat niet hoeveel sluimerende haat en eenzijdige indoctrinatie er aan die kant zit.

Die sancties gaan ook bij ons voor pijn zorgen. Als dat in een klimaat is waarbij intern toch al groepen mensen de schuld bij de andere groep neerleggen en daar nog een appeltje mee te schillen hebben zijn de rapen gaar.

Waarbij ik trouwens niet zeg dat we dan maar toe moeten geven. Dat is evenmin een optie, dus we zitten aardig klem.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 11-03-2022 07:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:27

Amphiebietje

In de blubber

NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 06:35:

Ik merk dat velen het onacceptabele ‘censuur’ vinden als dit soort beïnvloeding wordt aangepakt (neem de blokkade van RT e.d.), terwijl ik dit bewuste gemanipuleer van de opinie met gefabriceerde berichten een aanval op onze vrije samenleving zie. Hoe ermee om te gaan weet niemand, maar we houden er wel protesten, tweedeling en een hoop andere ellende aan over.
Oh werkelijk? Maar juist de expres verspreide verkeerde info is een bron geweest van het creëren van die tweedeling, zie alle bullshit die verspreid werd ten tijde van Trump's presidentschap (resultaat: bijna een burgeroorlog in de VS) en daarna Covid (resultaat: een hoop extra doden en zieken wegens idioten die Covid vergeleken met de Nazi's).

Reclame met valse boodschappen is ook vervolgbaar, dus waarom zouden bots (geen echte mensen) die onzin verspreiden niet mogen worden verboden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Amphiebietje schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:49:
[...]

Oh werkelijk? Maar juist de expres verspreide verkeerde info is een bron geweest van het creëren van die tweedeling, zie alle bullshit die verspreid werd ten tijde van Trump's presidentschap (resultaat: bijna een burgeroorlog in de VS) en daarna Covid (resultaat: een hoop extra doden en zieken wegens idioten die Covid vergeleken met de Nazi's).

Reclame met valse boodschappen is ook vervolgbaar, dus waarom zouden bots (geen echte mensen) die onzin verspreiden niet mogen worden verboden?
In mijn beleving maken machthebbers van niet democratische landen gebruik van twee elementen die we zelf belangrijk vinden en niet altijd weten wat we ermee moeten:

- vrijheid van meningsuiting
- tolerantie

De eerste hoeft niet zo moeilijk te zijn: onzin als waarheid verkondigen is geen mening, maar onzin als waarheid verkondigen, dus wat je zegt: weg ermee. Oke, wie bepaalt wat waar is, etc. Andere kant: als je een mening hebt en dan afspreekt dat je begint met ‘ik vind …’ dan winnen we al wat.

Het tweede draait wellicht om de tolerantie paradox:
De paradox van tolerantie stelt dat als een samenleving onbegrensd tolerant is, haar tolerante karakter zal verdwijnen onder invloed van de intoleranten.
(Wiki)

Dus ergens is er een grens aan tolerantie. Dat is alleen heel lang niet tot nauwelijks bespreekbaar: draait dat om cultuur, rechten en plichten, wat we toestaan van buitenaf qua beinvloeding en denkbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

laat maar, post was vanacht blijven hangen

[ Voor 90% gewijzigd door Indoubt op 11-03-2022 08:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 02:25
assje schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:14:

[YouTube: Ukraine War: The 40 mile Convoy is Worse Than You Think]
Paar video's gezien. Geen bijzonder goede analyses. Hij brengt een simpele militaire kijk op de zaak, maar niet veel meer dan dat. Weinig up to date informatie en veel speculatie

Ik vind zelf deze interessanter. Maakt 2-3 keer per dag een update video met recente kaart ontwikkelingen. Plaatst bevestigd beeldmateriaal ook in context op die kaart. Doet vooral niet te veel stoere uitspraken.

YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Tja als zelfs Gerhard Schröder nu tussenbeide moeten komen… de biddende foto van zijn vrouw en die radeloze foto van Macron zeggen voor mij even genoeg; met deze gevaarlijke gek Putin valt geen land te bezeilen. Diep triest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlUsHyRWdwN3pjhjx1rM2PxGW84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kXE6FhG6WnkGar3A4PlnRZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9dsai_1KBmcT8Xyf3cp1nwJw1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXEM3fIMrRDaXgr6q2uOY47U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MrDirect schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 01:28:
[...]

Zou je je niet drukker maken dan over het (midde-)langeafstands luchtdoelgeschut wat de Russen op behoorlijke schaal kwijtraken aan boeren?

Overigens hoewel Manpads redelijk draagbaar zijn, zijn er nou niet zoveel Afghanen in Oekraïne die een zooi daarvan in de auto gooien en meenemen op een roadtrip naar Afghanistan. Maar nog steeds, Rusland kan dit stoppen door zich terug te trekken. (En voor intern gebruik gewoon claimen dat ze de nazis hebben uitgeschakeld en nu tevreden zijn).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Alpina schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:13:
Tja als zelfs Gerhard Schröder nu tussenbeide moeten komen… de biddende foto van zijn vrouw en die radeloze foto van Macron zeggen voor mij even genoeg; met deze gevaarlijke gek Putin valt geen land te bezeilen. Diep triest.

[Afbeelding]
hier moet ik vooral heel erg van cringen. Rode plein op de achtergrond, de wetenschap dat die sierraden betaald zijn geworden met geld wat Putin uitstrooit over zijn inner circle en maar weigeren iets te doen of een positie in te nemen: maar kijk! zijn vrouw is wel vroom aan het bidden. Schröder gaat fijn een prcampagne starten om te laten zien hoe zeer hij wel niet zijn best doet, in de hoop dan uiteindelijk maar geen/zo min mogelij kblaam te krijgen.

Deze mensen zijn deel van het probleem, dus ook dat bidden, ze bid meer voor zichzelf en dat het beeld goed over komt, dan iets anders.

Maar goed: Rusland gaat de VN 'hoggen' door onzinclaims te lanceren over chemische wapens, China heeft ondertussen ook kant gekozen door lekker opportunistisch als ze zijn dit fijn mee te spinnen en de slag om Kiyev staat op het punt van beginnen gezien de posities die de voertuigen uit de kolonne aan het innemen zijn. Het gaat me benieuwen of het Oekraïens leger nog een paar ace-kaarten heeft om te spelen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Stukje propaganda, wat raar staat, want als ze zo precies kunnen richten, waarom zijn de ziekenhuizen bijvoorbeeld allemaal geraakt...

Het lijkt écht een slechte c-film.
Rusland claimt aanvallen op vliegvelden, ook in westerse stad Ivano-Frankivsk
Rusland heeft zojuist bevestigd dat het een aanval heeft uitgevoerd op een vliegveld in Lutsk, een stad in West-Oekraïne, melden Russische media. Ook zou het land een vliegveld in Ivano-Frankivsk hebben aangevallen. Die stad ligt ook in het westen van Oekraïne.

Volgens het Russische ministerie van Defensie is de aanval gedaan met langeafstandswapens met hoge precisie. In beide steden waren meerdere explosies te horen, melden lokale media.
https://www.nu.nl/spannin...en-neemt-posities-in.html

/edit
Daarnaast:
100km van de Poolse grens, dus misschien zijn ze zuinig geweest op precisietools...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_Wln57kwCGL26M9gWpwLqgrbtA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lypFFszB0JShj1wIZin08zM6.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Vorkie op 11-03-2022 08:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:26

KipCurreh

Nightcrawler

De foto van Macron is dateert trouwens van midden Februari, en dus niet van 8 maart zoals beweerd wordt.
Het ging wel effectief over een reactie na een internationaal overleg mbt Rusland/Oekraïne, maar het ligt ook blijkbaar nogal in lijn met komende presidentsverkiezingen enz...

Factcheck van VRT NWS

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Vorkie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:25:
Stukje propaganda, wat raar staat, want als ze zo precies kunnen richten, waarom zijn de ziekenhuizen bijvoorbeeld allemaal geraakt...

Het lijkt écht een slechte c-film.

[...]

https://www.nu.nl/spannin...en-neemt-posities-in.html

/edit
Daarnaast:
100km van de Poolse grens, dus misschien zijn ze zuinig geweest op precisietools...

[Afbeelding]
Ja, waarom zijn die ziekenhuizen dan geraakt? Inmiddels een stuk of 5 a 6 als ik goed heb geteld.

Het zal toch niet......

Het is helaas een bekende strategie, zoals woonwijken beschieten met artillerie en eerst zeggen dat er een humaan corridor komt en dan die met tanks beschieten. Het is een herhaling va zetten. Zie de oorlogen die eerder door de Russen zijn gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

polthemol schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:23:
[...]

hier moet ik vooral heel erg van cringen. Rode plein op de achtergrond, de wetenschap dat die sierraden betaald zijn geworden met geld wat Putin uitstrooit over zijn inner circle en maar weigeren iets te doen of een positie in te nemen: maar kijk! zijn vrouw is wel vroom aan het bidden. Schröder gaat fijn een prcampagne starten om te laten zien hoe zeer hij wel niet zijn best doet, in de hoop dan uiteindelijk maar geen/zo min mogelij kblaam te krijgen.

Deze mensen zijn deel van het probleem, dus ook dat bidden, ze bid meer voor zichzelf en dat het beeld goed over komt, dan iets anders.

Maar goed: Rusland gaat de VN 'hoggen' door onzinclaims te lanceren over chemische wapens, China heeft ondertussen ook kant gekozen door lekker opportunistisch als ze zijn dit fijn mee te spinnen en de slag om Kiyev staat op het punt van beginnen gezien de posities die de voertuigen uit de kolonne aan het innemen zijn. Het gaat me benieuwen of het Oekraïens leger nog een paar ace-kaarten heeft om te spelen.
Dat zijn diezelfde mensen die straks zo “ontdaan” zijn als Kyiv de Grozny behandeling heeft gekregen en de burgerslachtoffers zich opstapelen. Ik hoop ook dat het Oekraïense leger nog wat tricks heeft, maar ik ben er bang voor dat we een nieuw hoofdstuk in Russische wreedheid gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Laatst online: 09:19
Vraag me af hoelang het duurt voor dat Rusland massaal Kyiv aan gaat vallen nu verschillende bronnen melden dat het 60 kilometer lange convoy uit een is “gevallen” en opgesteld staat op strategische plaatsen.

Bronnen o.a. in het AD en de satelliet beelden die weer mogelijk zijn door dat de bewolking weg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Tja als zelfs Gerhard Schröder nu tussenbeide moeten komen…
Hoezo tussenbeide komen? ik begreep juist dat Schröder inmiddels redelijk afgeschreven is in Duitsland.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
psy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 01:01:
[Twitter]
Net als met andere uitspraken van Russen kun je het het beste omkeren, dan zijn ze soms best inzichtelijk.

Ze waarschuwen ons wat voor gevaar de ondoordachte Russische invasie van Oekraïne oplevert voor de burgerluchtvaart. Op zich heel inzichtelijk van ze, helaas komt deze openbaring bijna 8 jaar te laat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Tja als zelfs Gerhard Schröder nu tussenbeide moeten komen… de biddende foto van zijn vrouw en die radeloze foto van Macron zeggen voor mij even genoeg; met deze gevaarlijke gek Putin valt geen land te bezeilen.

[Afbeelding]
Edit : @KipCurreh was me voor.

Foto van Macron is "fake". Het is een echte foto van Macron, maar niet genomen na het telefoongesprek met Poetin.
- De foto's tonen geen Macron na de invasie van Oekraïne.
- De foto's werden op 18 februari genomen door de huisfotografe van het Elysée. Inval was op 24 februari.
- De beelden laten wel degelijk een peinzende president zien na internationaal topoverleg over spanningen tussen Rusland en Oekraïne.
Dat gesprek was met westerse leiders als Biden (VS), Stoltenberg (NAVO) en von der Leyen (EU Commissie). Poetin komt niet terug in de verslagen. We beschouwen het bericht van Visegrad 24 dan ook als misleidend.
- Er is ook kritiek op de beelden omdat Macron zich in volle presidentscampagne aan voormalig Amerikaans president John F. Kennedy tijdens diens Cubacrisis meet.
https://www.vrt.be/vrtnws...g-na-telefoongesprek-met/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Chaoss schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Hoezo tussenbeide komen? ik begreep juist dat Schröder inmiddels redelijk afgeschreven is in Duitsland.
Hij heeft zichzelf benoemd als onderhandelaar. Niemand (tenminste, gezien hij in Moskou zit, heb ik wel een idee wie het wel heeft gevraagd, omdat hij toch al een PR-medewerker en lobbyist was voor Rusland) heeft hem daarvoor gevraagd. Men vroeg hem afstand te nemen, hetgeen hij pertinent weigerde.

Ik denk dat we met hem een prototype voorbeeld hebben van hoe Rusland (correcter: het regime van Putin) zijn vingers in de politiek heeft van heel wat Westerse landen.

Het is nu in ieder geval lobbyisten gedrag wat we zien: aandacht vragen, zijn best doen, enz. enz. Veel loze woorden, geen enkele inhoud en overal aanwezig waar mensen niet om gevraagd hebben.

Of ze politiek afgeschreven zijn of niet, is niet zo heel relevant meer, je moet bedenken dat deze man premier is geweest en toch 'buigt voor de dark side'. De schade is al aangericht door hem met oa. Nord Stream 2 en zijn huidige aanwezigheid zal voer blijven voor complotten en op zijn minst voor onrust zorgen (de Duitse politiek moet blijven reageren namelijk op elke keer dat hij de media weer haalt met semi-politieke acties zoals oa. deze ongevraagde 'onderhandelingen').

Hetzelfde gedrag zien we ook op grotere tonelen terug: zie hoe Rusland onzinclaims bij de VN veiligheidsraad neer gaat leggen. Al deze dingen leiden alleen maar de aandacht af van wat er daadwerkelijk gebeurt: we zijn getuige van een autocratische/dictatoriale staat die de mantel af heeft geworpen en zonder schaamte aan het vreten is geslagen bij buurlanden zonder enig moreel of ethisch kader.

[ Voor 12% gewijzigd door polthemol op 11-03-2022 08:59 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

majic schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:32:
Erg ongeloofwaardig. Ik denk dat Putin wel andere manieren heeft om van een lastige figuur af te komen, die een hogere mate van zekerheid hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dr.lowtune schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:34:
Dat zijn diezelfde mensen die straks zo “ontdaan” zijn als Kyiv de Grozny behandeling heeft gekregen en de burgerslachtoffers zich opstapelen. Ik hoop ook dat het Oekraïense leger nog wat tricks heeft, maar ik ben er bang voor dat we een nieuw hoofdstuk in Russische wreedheid gaan zien.
Voor andere steden wel. Maar Kyiv en Odessa? Bakermatten van het rijk dat hij wil herstellen.
Dat gaat te veel gedoe in Rusland opleveren. Die zal hij eerder uit hongeren/uitroken, Dan wel bio / chemische wapens inzetten. Maar de stad zelf een Grozny behandeling geven? Niet waarschijnlijk.

Wellicht heeft hij nog ergens een neutronenbom liggen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
GrooV schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:57:
[...]
Bedrijven trekken zich terug om meerdere redenen, en ja ook beursgenoteerde bedrijven kunnen dit uit morele oogpunten doen. Maar sowieso is er op dit moment geen manier om betalingen met Rusland te doen. Waarom zouden Westerse bedrijven dan nog daar blijven? Voor noppes diensten en producten aan een land leveren wat betrokken is bij een zelf opgezette oorlog?
Precies mijn punt. Business as usual. Het gaat om geld, terwijl bedrijven ook het beeld willen schetsen dat ze een moraal hebben anders dan 'geld is het hoogste goed'.

Weer een mooi voorbeeld van beeld vs feit vandaag in de analyse van FTM van de Europese energie-afhankelijkheid:
"Dat verhinderde de Europese Commissie overigens niet om in 2019 te beweren dat de Energie Unie was ‘gerealiseerd’, terwijl ze op dat moment nauwelijks actuele en objectieve data had om die bewering te staven." Beeld > feiten.
Dat hele "denk zelf kritisch na" is een soort argument geworden om maar met de groots mogelijke onzin aan te komen en je zelf tegen te kunnen spreken.
Heb je een inhoudelijk argument waarom dit onzin is?
Hoe verklaar jij in onze cultuur dit fenomeen dat we beeld verkiezen boven de feiten? Die mijn vorige posts voor voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10

Hij is een correspondent voor o.a. Trouw.

[ Voor 25% gewijzigd door martwoutnl op 11-03-2022 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dooxed schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:00:
Heb je een inhoudelijk argument waarom dit onzin is?
Hoe verklaar jij in onze cultuur dit fenomeen dat we beeld verkiezen boven de feiten? Die mijn vorige posts voor voorbeelden.
Het is wat kort door de bocht, maar voor veel mensen is kritisch nadenken per definitie oppositie denken. En dat is natuurlijk onzin. Kritisch denken is op basis van zorgvuldige afwegingen, analyse en onderbouwde redenatie komen tot een wellicht afwijkende mening. Dus niet elke hersensheet "dit klopt niet want... " is kritisch denken natuurlijk. Dus ja, kritisch denken is voor veel mensen een legitimatie geworden om de groots mogelijk onzin te posten. Net zoals de uitspraak "met alle respect". Als je die hoort, weet je dat het volgende deel dat er op volgt meestal gespeend is van elke vorm van respect.

Wat betreft je laatste vraag. Dat is een bijeffect an een maatschappij die zich onder de invloed van kapitalisme, marketing en kennis van massapsychologie is gaan richten op een zo efficiënt mogelijke behoeftebevrediging.

Pagina: 1 ... 23 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: