B_FORCE schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:08:
Waar ik dit serieus nog wel heen zie gaan, is gewoon zo'n patstelling wat we wel in meer landen hebben gezien.
Op een gegeven moment wordt het een gebied waar noch vrede noch oorlog is.
Waar men zo nu en dan eens een bommetje of twee ergens opgooit.
Zoals de Donbass, Transnistrië en Abkhazië bijvoorbeeld?
Nee. Putin speelt nu een zero sum game. Heeft hij gefaald in Aleppo? Nee, dezelfde tiran is nog steeds aan de macht. Het kost wel een vermogen aan mensenlevens en geld. Heeft hij gefaald in Tsjetsjenië? Nee, het is een Islamitisch stukje Rusland, waar de federale overheid weinig te zeggen heeft. Terwijl het wel een vermogen aan mensenlevens en geld kostte.
Hetzelfde heeft hij voor ogen met Oekraïne: een vermogen aan mensenlevens en geld, maar wel een stuk corrupter shithole dan het vóór Janoekovitsj was.
Vluchtelingen van Syrië waren al een groot probleem, maar dat aantal was natuurlijk niks bij de aantallen die we nu zien (en nog steeds groeien).
Er is nu al grote onenigheid met vluchtelingen die de VK niet inkomen.
Ik heb het gevoel dat zoiets nog een staartje gaat krijgen.
Vluchtelingen als wapen gebruiken. Dat zagen we in Wit-Rusland, dat zagen we in Syrië, dat was de modus operandii onder de Sovjets, en dat was ook een zeer effectief middel onder de Khans.
Met dien verschil dat we deze keer het trucje doorzien, én liggen te rollen in het geld. (ja, de benzine is duurder en er is inflatie, maar netto beschouwd is dit nog altijd het rijkste stukje aarde in de wereld)
Dat mag nú misschien als een aardige prijs lijken. De kans dat wij eraan failliet gaan is zeer gering. En als dat ons doet voorkomen dat we naast een hermit kingdom á la Noord-Korea wonen (waarbij Tsjetsjenië als baken van stabiliteit en beschaving kan worden beschouwd), met buitengewesten als Oekraïne en Wit-Rusland die ze als een Xinjiang aan de Zwarte Zee behandelen, en wiens oligarchen híer de boel leeg komen vreten. Dan vind ik het een koopje.
vso schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 00:42:
betreft de oorlog lijkt de algemene verwachting dat we al tegen de max aanzitten en dat de houdbaarheidsdatum al verstreken is .. wellicht nog 1 a 2 weken .
Nu denk ik dat wij (europa) dit wel tot de zomer uit kunnen zingen, zal wel broekriem aantrekken zijn en niet tof maar ach ..
Ik leg het maar even op tafel, maar zulk optimisme deel ik helaas niet. Het enige recente conflict waarbij Rusland betrokken was, dat kort duurde was het Nagorno-Karabakh conflict van 2020, dat anderhalve maand duurde en draaide rondom een paar heuvels.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!