De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 220 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.341 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:32:
[...]

De vraag is hoe goed de bron dan is. Of iemand heeft beroerd zitten turven, of Rusland heeft de wereld doen geloven dat ze een enorm leger hebben.

Als je de inzet van T62s ziet, dan moet je eigenlijk wel concluderen dat het modernere materiaal gewoon op is. Er is niets meer inzetbaar.

Er zouden nu 106 BTGs deployed moeten zijn in Oekraïne.

[...]

bron: https://euromaidanpress.c...ansk-and-sievierodonetsk/

Iedere TBG heeft (mits compleet) 10 tanks. Dat maakt 1060 tanks.

Uitgaande van gegevens van Oekraïne dan hadden ze 1060+1315=2375 moderne tanks
Uitgaande van Oryx hadden ze er 1060+(772/80*100) = 2070 moderne tanks

Dat is op zijn minst 1000 tanks minder dan minusrus.com denkt en op zijn minst 200 meer dan https://war-bi.prozorro.sale/#/ denkt.

Nu kan het aantal van 106 TBGs incorrect zijn, of het aantal tanks per TBG is minder dan 10 omdat ze ze gewoon niet meer hebben. Volgens de minst optimistische telling (oryx) is 50% van het moderne tankspul inmiddels kapot, volgens de optimistischer Oekraïense telling is 55% kapot.
Als je Oryx in acht neemt is 60+% van hun verliezen nu niet modern oud spul (t-72A/B T-80B/U T-90A)

Dus geschat hadden de russen :

1200 geupgrade T-72 B3's of hoger
150 geupgrade T-80 BVM
100 Modern T-90's

400 oude T-90
300 oude T-80
600 oude T-72 A/B
100 t-64

1550 moderne/ 1400 oudere

Oryx : 450 oudere uitgeschakeld
250 moderne
100+onbekend

Zelfs al doe je x2 zoals sommige voorstelde dan nog kom je erop uit dat er gewoonweg veel moderne tanks die actief moeten zouden zijn er niet zijn. Of die worden achergehouden of die zijn niet inzetbaar. Maar waarom de oudere dan wel?

Blijft raar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tens schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:26:
[...]
Hoe diep zitten wij al in de oorlog? 'Wij' het westen hebben eigenlijk al besloten dat Rusland moet/gaat verliezen. Wat als het UA ondanks alle materiële hulp toch niet lukt? Hoeveel materiaal en geld moet nog naar UA? Of moeten we toch toegeven dat we allang in oorlog zijn en eigen mensen die kant op sturen?
Rusland is al meer dan 10 jaar in oorlog met ons. Wij beginnen nu pas net?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

YakuzA schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:52:
[...]

Rusland is al meer dan 10 jaar in oorlog met ons. Wij beginnen nu pas net?
Alleen al voor de graanschuur en natural resources in Donbas zouden we er eigen mensen naar toe kunnen sturen. Als het echt helemaal fout gaat denk ik dat we geen keuze hebben, of we moeten het accepteren dat er nog meer mensen in arme landen dood gaan vanwege voedseltekorten. Wij kunnen als rijk westen gewoon top-dollar (pun intended) betalen, Afrikaanse landen niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
teacup schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:22:
In een andere bron, NV, New Voice of Ukraine wordt melding gemaakt van het gebruik van TOS-1A Solntsepek raketwerpers. Die dingen zijn een allesbehalve bedoeld voor precisie bombardementen. Die dingen hebben maar een modus, massa destructie. Met het hun bekende gebrek aan creativitiet lijken de Russen Solntsepek de Marieoepol behandeling te geven.

Dat zouden ze moeten zijn.

Edit: Nu.nl deelt ze ook.
https://www.nu.nl/293240/...edelijk-vacuumbommen.html

[ Voor 7% gewijzigd door TheBrut3 op 26-05-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:29
Die worden al maanden ingezet, waarom is dit nu ineens nieuws?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Tegen wie dan :) ? De hele NATO flank plus Finland gaan echt niks doen als Putin niet heel naar gaat doen. Aan de andere kant hen je als grote landen Kazachstan, Mongolië en China. Die gaan ook niks doen. Die zijn daar gek.

Dus er is geen enkele reden om een aantal BTGs achter de hand te houden. Die kan je gewoon inzetten.
Ahem, zoals de hele escalatie van de oorlog in Oekraïne in februari aan toont, brengen dat soort aannames je op het pad van onaangename verrassingen. Andere leiders hebben andere uitgangsposities en maken andere afwegingen van de kosten en baten die leiden tot heel andere conclusies die minder positief kunnen uitpakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:22:
[...]
Tegen wie dan :) ? De hele NATO flank plus Finland gaan echt niks doen als Putin niet heel naar gaat doen. Aan de andere kant hen je als grote landen Kazachstan, Mongolië en China. Die gaan ook niks doen. Die zijn daar gek.

Dus er is geen enkele reden om een aantal BTGs achter de hand te houden. Die kan je gewoon inzetten.
Ze hebben power projection nodig om niet Tsjetsjenië, Georgië, Dagestan, Koerillen etc te verliezen.
Als je met angst regeert moet ja altijd druk houden.

En China blijft niet op hun handen zitten als ze alle olie in Siberië ruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 26-05-2022 18:14 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Prosac schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:05:
Voor mij is dit het eerste filmpje waar ik aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid thermobarische ontploffingen zie tijdens de oorlog. De TOS heb ik al wel vaker zien rijden, ik heb ook beelden gezien dat Oekraïne er over heeft genomen en vernietigd, maar nog geen ontploffingen/daadwerkelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:30
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:07:
[...]

Ahem, zoals de hele escalatie van de oorlog in Oekraïne in februari aan toont, brengen dat soort aannames je op het pad van onprettige verrassingen. Andere leiders hebben andere aannames en berekeningen van de risico's, die leiden tot andere conclusies die minder positief kunnen uitpakken.
Het is een kwestie van kansberekening voor staten die een stukje extra grond willen. Rusland is nu verzwakt en moet alles inzetten om hun gezicht te redden in de Donbas. Als een ander land ze binnenvalt omdat het leger niet thuis is krijgen we direct mobilisatie en kan er ineens heel veel.

De betere optie is rustig wachten tot Rusland echt door hun spullen heen is en dan binnenvallen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
LiveUA map meldt dat er gevaar voor overstromingen dreigt in o.a. Kherson omdat de Russen acties hebben uitgevoerd bij de Nova Kakhovka hydro power plant.
link

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 18:41

pro_6or

amateur_60r

k995 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Als je Oryx in acht neemt is 60+% van hun verliezen nu niet modern oud spul (t-72A/B T-80B/U T-90A)

Dus geschat hadden de russen :

1200 geupgrade T-72 B3's of hoger
150 geupgrade T-80 BVM
100 Modern T-90's

400 oude T-90
300 oude T-80
600 oude T-72 A/B
100 t-64

1550 moderne/ 1400 oudere

Oryx : 450 oudere uitgeschakeld
250 moderne
100+onbekend

Zelfs al doe je x2 zoals sommige voorstelde dan nog kom je erop uit dat er gewoonweg veel moderne tanks die actief moeten zouden zijn er niet zijn. Of die worden achergehouden of die zijn niet inzetbaar. Maar waarom de oudere dan wel?

Blijft raar.
Het is ook raar om een ander land binnen te vallen. En dat dan blijkt dat je toch langzaamaan door je tanks heen raakt. Dat is geweldig.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 01:37
Dat de Russische soldaten stelen en naar huis toe sturen was al bekend. Maar dat ze ook hun eigen Orlan 10 drones versturen? Bizar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
Oekraine kiest in Lycychansk en Severodonetsk niet voor terugtrekken, maar voor versterken van de troepen en de flanken.
De snelweg zou ook weer vrij zijn.

En een commandant van de VDV denkt dat het nog wel 5 tot 10 jaar kan duren om Oekraine de "demilitariseren".
Ze dachten met bloemen onthaalt te worden, koude kermis.

[ Voor 6% gewijzigd door Prosac op 26-05-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:53
Yaksa schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:18:
LiveUA map meldt dat er gevaar voor overstromingen dreigt in o.a. Kherson omdat de Russen acties hebben uitgevoerd bij de Nova Kakhovka hydro power plant.
link
en dan de watertoevoer van de Krim in gevaar brengen? Bijzonder

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:12

Een draadje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
26-may-t80bv-tanks-are-being-loaded-into-echelons-in-narofominsk

enige link die ik kan vinden is van liveuamap.

https://liveuamap.com/en/...o-echelons-in-narofominsk

er is dus nog meer onderweg,.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Tens schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:58:
26-may-t80bv-tanks-are-being-loaded-into-echelons-in-narofominsk

enige link die ik kan vinden is van liveuamap.

https://liveuamap.com/en/...o-echelons-in-narofominsk

er is dus nog meer onderweg,.
Ligt het aan mij of ziet die tank eruit alsof hij 30 jaar buiten heeft gestaan?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:01:
[...]

teruggevonden van een batch die uit Afghanistan kwam denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
[...]

Ja dat zijn ze ook, die waren al afgeschreven en proberen ze nu weer te gaan inzetten.

Rusland heeft door dat het over een maand anders kan zijn en gooien alles in de strijd om straks een ceasefire agreement te krijgen.
En dan annexeren ze ondertussen de gebieden die bezet zijn zoals we gewend zijn van ze.
En ondertussen wachten we af en hopen wij erna weer gas te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Kom inmiddels de eerste beelden tegen die bewijzen dat Oekrainse militairen geexecuteerd worden. Handen op de rug gebonden en hoofdschoten.

via @raging545
·

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Prosac schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:06:
Kom inmiddels de eerste beelden tegen die bewijzen dat Oekrainse militairen geexecuteerd worden. Handen op de rug gebonden en hoofdschoten.

via @raging545
·
Had je een andere verwachting dan? Ik schreef niet voor niets toen de soldaten Azovstal verlieten dat ik als ik hun was 1 kogel voor mezelf bewaarde?

Het zijn nietsontziende beesten die uit het zicht van Moskou met goedkeuren van hun leidinggevende (of in opdracht van) misdaden plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:14:
[...]

Had je een andere verwachting dan? Ik schreef niet voor niets toen de soldaten Azovstal verlieten dat ik als ik hun was 1 kogel voor mezelf bewaarde?

Het zijn nietsontziende beesten die uit het zicht van Moskou met goedkeuren van hun leidinggevende (of in opdracht van) misdaden plegen.
Nee, maar het werd altijd ontkend, ook op Pro-Russische telegramkanale. "Proof it"
Tja.. nu kan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 18:41

pro_6or

amateur_60r

Ik heb het al eens vaker gezegd, maar juist dit soort dingen makkelijk me zo misselijk en boos. Verdomde honden.

Heeft dit nu geen enkele consequentie voor Rusland, oorlogsmisdaden. Heeft dat gevolgen op het internationale vlak.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

BV versie is dan ook 35 jaar oud. Kan dus wel :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
pro_6or schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:17:
Ik heb het al eens vaker gezegd, maar juist dit soort dingen makkelijk me zo misselijk en boos. Verdomde honden.

Heeft dit nu geen enkele consequentie voor Rusland, oorlogsmisdaden. Heeft dat gevolgen op het internationale vlak.
Eerlijk?, met landen als Duitsland en Frankrijk gebeurt er niets.
Als er 1 ding mist hier in Europa dan zijn het ballen.

Hop doe Tanks en 300km artillerie erheen en gaan.
U wilt wat F16? Prima hierbij.

Owh Rusland vind dit niet leuk?, nou ik zou zeggen doe er wat aan?, O je kan alleen die grote bommen gooien.
Ah maar dat durf je toch niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Mektheb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:23:
[...]

Eerlijk?, met landen als Duitsland en Frankrijk gebeurt er niets.
Als er 1 ding mist hier in Europa dan zijn het ballen.

Hop doe Tanks en 300km artillerie erheen en gaan.
U wilt wat F16? Prima hierbij.

Owh Rusland vind dit niet leuk?, nou ik zou zeggen doe er wat aan?, O je kan alleen die grote bommen gooien.
Ah maar dat durf je toch niet.
Frankrijk en Duitsland zijn zwak en bang, maar dat geldt ook voor onze eigen politici. Je ziet maar hoe “daadkrachtig” ze tegoeden van oligarchen bevriezen.

Maar ook als het om onze eigen bevolking gaat wordt er niet thuis gegeven (kijk maar naar het dossier toeslagenaffaire).

We zullen ons er echt op voor moeten bereiden dat het hier, “dankzij “ onze politici de komende jaren heel veel slechter gaat worden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, in dit geval krijgen we het koudvuur er gratis bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
*knip* als je het oneens bent stuur dan gewoon een bericht naar de moderator en ga constructief de discussie aan, maar dit hoort niet in het topic.

[ Voor 90% gewijzigd door defiant op 27-05-2022 00:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 09:11
dr.lowtune schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:31:
[...]Maar ook als het om onze eigen bevolking gaat wordt er niet thuis gegeven (kijk maar naar het dossier toeslagenaffaire).
We zullen ons er echt op voor moeten bereiden dat het hier, “dankzij “ onze politici de komende jaren heel veel slechter gaat worden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, in dit geval krijgen we het koudvuur er gratis bij.
We leven nog steeds in een democratisch land, de politici zijn door ons gekozen. Wanneer je de 'schuld' bij de politici legt dan leg je de schuld in feite bij jezelf.
En zo slecht hebben we het hier echt niet. Praktisch iedereen leeft, eet en slaapt in een huis waar geen gaten in geschoten zijn, waar het water gewoon uit de kraan komt, de kachel brand en het licht aangaat wanneer je een knopje om zet.
Een heel groot aantal mensen in het conflictgebied hebben het een stuk slechter.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
k995 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:19:
[...]

BV versie is dan ook 35 jaar oud. Kan dus wel :-)
En waarschijnlijk komen die ook uit de opslag en hebben ze er nog een paar aan de praat gekregen. Zoals al vaker gezegd laten dit soort beelden wel zien dat rusland echt alles bij elkaar aan het schrapen is om nog iets te bereiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:05:
[...]

En waarschijnlijk komen die ook uit de opslag en hebben ze er nog een paar aan de praat gekregen. Zoals al vaker gezegd laten dit soort beelden wel zien dat rusland echt alles bij elkaar aan het schrapen is om nog iets te bereiken.
Idd, wat ik vermoed is dat ze totaal onderschat hebben de weerstand en dat ze nu bij elkaar schrapen wat ze kunnen ter vervanging.

Ik denk niet dat je dergelijke tanks op enkele dagen kan goed krijgen. Duitsers zelf spreken van 6 maand om 100 leopard 1A5's klaar te krijgen mondjesmaat zullen ze dus die uit opslag naar het front sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
k995 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Idd, wat ik vermoed is dat ze totaal onderschat hebben de weerstand en dat ze nu bij elkaar schrapen wat ze kunnen ter vervanging.

Ik denk niet dat je dergelijke tanks op enkele dagen kan goed krijgen. Duitsers zelf spreken van 6 maand om 100 leopard 1A5's klaar te krijgen mondjesmaat zullen ze dus die uit opslag naar het front sturen.
Zou het een kwestie zijn van : deze start, op de trein ermee? Ze zien wel of het ding werkt als ze ermee willen schieten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:55:
[...]

welkom in de geopolitiek. Althans in dit topic. Je bent in elk geval scherp en direct regelrecht in de roos van de menselijke psychologie.
Mag ik je uitnodigen om na te denken over wat er allemaal gebeurt in Oekraine en je initiele gedachten hierover te uiten in dit topic? Mag vanalles zijn. Strategisch, tactisch, operationeel. Mocht je niet weten wat die termen betekenen, graag googlen :P

Altijd benieuwd naar een nieuwe invalshoek. Oookal zal ik soms niet reageren vanwege soortgelijke biertjes die me even afleiden van dit topic. Persoonlijk wil ik het allemaal niet en ben ik even afgeleid en ben ik weer terug als de kater verdwenen is.
Wat ik vooral vind is dat het allemaal erg treurig en onnodig is. Zoveel verschrikkelijke mensonterend leed. Oekraïne dat compleet aan puin wordt geschoten, zowel het land als de burgers. Maar ook de jonge Russische soldaten die onder valse voorwendselen regelrecht naar het front worden gestuurd. 'Professionele' huurlingen zoals Wagner, psychopaten zonder ziel die staan te trappelen om de meest zieke oorlogsmisdaden te begaan.

Jonge mensen die verminkt sterven omdat een oude man ambities denkt te moeten hebben.

Natuurlijk geldt deze ellende en treurnis voor ieder conflict. Oorlog is absolute hel, voor iedereen die er midden in zit. Ergens is het ook een soort ziek dat wij dit vanuit onze luie stoel aanschouwen op onze bronnen, als een soort toeschouwers, kijkend naar een soort met bloed overgoten media arena. 'Ha kijk, gaaf, weer +200 doden voor Rusland.' 'Woei, daar gaat weer een Russische koepel!' Ik kan me moeilijk voorstellen wat sommige mensen op dit moment moeten doorstaan. Het meest opvallende verschil met vorige conflicten is toch wel de bizarre hoeveelheid beeldmateriaal en informatie die naar buiten komt.

Ik volg de ontwikkelingen, toch wel bijna dagelijks. Niet iedere dag even veel. Wat belangrijk is: het is allemaal bizar heftig. We leven hier nog in rust en vrede en ook al komt deze oorlog dichterbij dan vorige conflicten, de oorlog is niet hier.

Je hebt de mogelijkheid om de gruwelijkheden van deze oorlog niet ieder moment van de dag tot je te hoeven nemen. Dat betekent echt niet dat je je kop in het zand steekt of dat je een onmens bent. Zolang we hier de mogelijkheid hebben om te genieten van vrijheid en vreedzaamheid, zie ik dat ook als een rijkdom waar ik graag dankbaar gebruik van maak.

Zelf probeer ik dagelijks het positieve in een dag te vinden, kleine dingen die grote voldoening kunnen geven. Iets betekenen voor iemand bijvoorbeeld. Een mooie dag met mijn gezin, een mooie avond met wat vrienden. Want als je negativiteit wilt zien, dan is deze wereld groot genoeg om je daar dagelijks mee te overspoelen, met alle gevolgen van dien voor je eigen welzijn. Er is altijd negativiteit te vinden wanneer je focus daar op ligt, ook voordat Rusland besloot Oekraïne binnen te vallen. Ellende is van alle tijden.

Oorlogsgeweld is niet iets waar een mens aan blootgesteld zou moeten worden. Het is de meest extreme, zieke en duistere kant van het fysieke menselijke geweldsspectrum.

Zolang je de rijkdom hebt om te kunnen kiezen wat je tot je neemt, probeer het positieve gedeelte van je dag dan minimaal groter te houden. Ik durf te wedden dat er veel mensen zijn die zouden willen dat ze deze rijkdom hebben, die nu moeten vechten om het te verwerven. Om het misschien ooit nog aan hun kinderen te kunnen bieden. Je leeft maar één keer en niemand weet wat de toekomst brengt. Wie weet heb je die energie later in je leven nog nodig.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Yaksa schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:46:
[...]

We leven nog steeds in een democratisch land, de politici zijn door ons gekozen. Wanneer je de 'schuld' bij de politici legt dan leg je de schuld in feite bij jezelf.
En zo slecht hebben we het hier echt niet. Praktisch iedereen leeft, eet en slaapt in een huis waar geen gaten in geschoten zijn, waar het water gewoon uit de kraan komt, de kachel brand en het licht aangaat wanneer je een knopje om zet.
Een heel groot aantal mensen in het conflictgebied hebben het een stuk slechter.
Dat is nu juist wat mij zo somber stemt. Als ik NL vergelijk met andere landen waar ik heb gewoond dan hebben we het fantastisch. Als we dat willen behouden moeten we daar wel wat voor doen en dat besef (en de wil) lijkt er gewoon niet te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
dr.lowtune schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:41:
[...]

Dat is nu juist wat mij zo somber stemt. Als ik NL vergelijk met andere landen waar ik heb gewoond dan hebben we het fantastisch. Als we dat willen behouden moeten we daar wel wat voor doen en dat besef (en de wil) lijkt er gewoon niet te zijn.
Helemaal eens, daarom send in the stuff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Helemaal eens. Onze vrijheid is ooit hard bevochten.

Dat lijken we te zijn vergeten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

ik had daar een betoog aan gewijd hier: nst6ldr in "De herbouw van de Nederlandse strijdkrachten, alweer..."

Kortom: good times create weak men :Y

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

consolefreak schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:52:
Dat de Russische soldaten stelen en naar huis toe sturen was al bekend. Maar dat ze ook hun eigen Orlan 10 drones versturen? Bizar.

[Twitter]
Je hoort nog net niet de Benny Hill muziek spelen. Ik zeg het spottend, maar ik weet ook echt niet in hoeverre we dit soort karikaturen van de werkelijkheid kunnen gebruiken om ons wereldbeeld op te baseren.
Mektheb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Helemaal eens, daarom send in the stuff.
Welke stuff? We sturen onze zwaarste wapens al, ik denk echt dat we realistisch gezien op iets van 70% zitten van wat we kunnen

[ Voor 20% gewijzigd door Michael_OsGroot op 26-05-2022 22:35 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:22:
[...]

Wat ik vooral vind is dat het allemaal erg treurig en onnodig is. Zoveel verschrikkelijke mensonterend leed. Oekraïne dat compleet aan puin wordt geschoten, zowel het land als de burgers. Maar ook de jonge Russische soldaten die onder valse voorwendselen regelrecht naar het front worden gestuurd. 'Professionele' huurlingen zoals Wagner, psychopaten zonder ziel die staan te trappelen om de meest zieke oorlogsmisdaden te begaan.

Jonge mensen die verminkt sterven omdat een oude man ambities denkt te moeten hebben.

Natuurlijk geldt deze ellende en treurnis voor ieder conflict. Oorlog is absolute hel, voor iedereen die er midden in zit. Ergens is het ook een soort ziek dat wij dit vanuit onze luie stoel aanschouwen op onze bronnen, als een soort toeschouwers, kijkend naar een soort met bloed overgoten media arena. 'Ha kijk, gaaf, weer +200 doden voor Rusland.' 'Woei, daar gaat weer een Russische koepel!' Ik kan me moeilijk voorstellen wat sommige mensen op dit moment moeten doorstaan. Het meest opvallende verschil met vorige conflicten is toch wel de bizarre hoeveelheid beeldmateriaal en informatie die naar buiten komt.

Ik volg de ontwikkelingen, toch wel bijna dagelijks. Niet iedere dag even veel. Wat belangrijk is: het is allemaal bizar heftig. We leven hier nog in rust en vrede en ook al komt deze oorlog dichterbij dan vorige conflicten, de oorlog is niet hier.

Je hebt de mogelijkheid om de gruwelijkheden van deze oorlog niet ieder moment van de dag tot je te hoeven nemen. Dat betekent echt niet dat je je kop in het zand steekt of dat je een onmens bent. Zolang we hier de mogelijkheid hebben om te genieten van vrijheid en vreedzaamheid, zie ik dat ook als een rijkdom waar ik graag dankbaar gebruik van maak.

Zelf probeer ik dagelijks het positieve in een dag te vinden, kleine dingen die grote voldoening kunnen geven. Iets betekenen voor iemand bijvoorbeeld. Een mooie dag met mijn gezin, een mooie avond met wat vrienden. Want als je negativiteit wilt zien, dan is deze wereld groot genoeg om je daar dagelijks mee te overspoelen, met alle gevolgen van dien voor je eigen welzijn. Er is altijd negativiteit te vinden wanneer je focus daar op ligt, ook voordat Rusland besloot Oekraïne binnen te vallen. Ellende is van alle tijden.

Oorlogsgeweld is niet iets waar een mens aan blootgesteld zou moeten worden. Het is de meest extreme, zieke en duistere kant van het fysieke menselijke geweldsspectrum.

Zolang je de rijkdom hebt om te kunnen kiezen wat je tot je neemt, probeer het positieve gedeelte van je dag dan minimaal groter te houden. Ik durf te wedden dat er veel mensen zijn die zouden willen dat ze deze rijkdom hebben, die nu moeten vechten om het te verwerven. Om het misschien ooit nog aan hun kinderen te kunnen bieden. Je leeft maar één keer en niemand weet wat de toekomst brengt. Wie weet heb je die energie later in je leven nog nodig.
Wat ik mis in jouw verhaal is het lef om aan te geven wie hier fout zit. Dat is namelijk toch echt Poetin's Rusland. Hij is deze oorlog begonnen. Oekraïne verdedigt zich, en die verdediging is nuttig. Het hebben van een leger is een noodzakelijk kwaad, en niet ieder leger misdraagt zich zoals het Russische (het staat tot geen vergelijking tov Guantanamo Bay of Abu Ghraib; dat waren uitzonderlijke excessen). Niets doen staat immers gelijk aan verliezen, en in geval van genocide heeft dat alle gevolgen van dien (Holodomor was niets doen).

Vandaag kwam nieuws naar buiten over het lek van de Oeigoeren. Een onderzoeker pleit dat we sancties tegen China in moeten stellen. Als we dat doen, gaan we zeker richting WOIII. Als China Taiwan binnenvalt idem. De boel escaleert dan, en daarom is men bang om in Oekraïne bij te dragen. Men wil geen frontale oorlog, men wil een proxy oorlog. Maar een oorlog op twee fronten is nog een stapje erger. Ergo, men probeert de vrede te bewaren.

Ik ben van mening dat wij, het vrije westen, al langer dan vandaag onze afhankelijkheid van twijfelachtige dictaturen die we niet onder controle hebben drastisch moeten verlagen. Rusland en China zijn daar twee goede voorbeelden van. Net als een energietransitie (of, eigenlijk is dat een voorbeeld) kost zoiets op de korte duur geld. Heel veel geld. Op de lange duur plukken we hier de vruchten van. Hetzelfde mbt versterken krijgsmacht. We hadden dit aan kunnen zien komen. Speech München Poetin 2008, Krim/Donetsk/Luhansk 2014, maar ook eerder al Georgië en Tjetjenië, of het bijzondere trucje om aan de macht te blijven middels Medvedev.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:23
Wat ik niet begrijp in het hele "Rusland gebruikt honger als wapen en blokkeerd export Oekraiïne" verhaal, 80% oid van Oekraïne is niet bezet, waarom kan een Turks of Nederlands schip niet gewoon een haven van Oekraïne in varen om daar graan op te pikken? Russen hebben toch niet het recht om dat schip de toegang te ontzeggen van de zwarte zee?

Of anders een groot convooi van 500 vrachtwagens over land vanuit Polen oid?

[ Voor 10% gewijzigd door Janpietertje89 op 26-05-2022 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:50
Janpietertje89 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:13:
Wat ik niet begrijp in het hele "Rusland gebruikt honger als wapen en blokkeerd export Oekraiïne" verhaal, 80% oid van Oekraïne is niet bezet, waarom kan een Turks of Nederlands schip niet gewoon een haven van Oekraïne in varen om daar graan op te pikken? Russen hebben toch niet het recht om dat schip de toegang te ontzeggen van de zwarte zee?

Welke haven en hoe zouden ze moeten varen?

Over land zou kunnen, maar dan zullen ze alsnog dichtbij een haven moeten vinden. Dit gaat om zulke grote hoeveelheden dat je het niet ver over de weg kunt vervoeren.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Om dezelfde reden dat er geen civiele vliegtuigen boven Oekraïne vliegen.

Odesa is de enige grote haven, deze wordt met enige regelmaat aangevallen. Rusland heeft er schepen in de buurt, wellicht ook mijnen. Er zijn al diverse neutrale handelschepen aangevallen (= afschrikkend effect want kapitaalvernietiging, ook vanuit hoogpunt HR). Vanuit Russisch oogpunt willen ze geen bevoorrading Oekraïne, daar zullen ze wel para over zijn. Als je dit wilt doen moet je het groots aanpakken; onder bijv vlag VN met voldoende checks & balances. Daar komt een bepaalde beveiligingsdichtheid bij kijken, hoe dat zit weet ik niet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac

Rusland heeft een zeeblokkade ingesteld tegen Oekraine, vanaf het begin van de oorlog zijn alle schepen geblokkeerd de havens van Oekraine in en uit te gaan. Er zijn schepen onder buitenlandse vlag beschoten.
Niemand heeft het nog aangedurfd daar wat tegen te doen.
Oekraine heeft op dit moment alleen nog maar de haven van Odessa in bezit en die stad ligt onder vuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
US preparing to approve advanced long-range rocket system for Ukraine
The Biden administration is preparing to step up the kind of weaponry it is offering Ukraine by sending advanced, long-range rocket systems that are now the top request from Ukrainian officials, multiple officials say.
Welke het zijn wordt in het artikel niet genoemd, maar:
Senior Ukrainian officials, including President Volodymyr Zelensky, have pleaded in recent weeks for the US and its allies to provide the Multiple Launch Rocket System, or MLRS. The US-made weapon systems can fire a barrage of rockets hundreds of kilometers — much farther than any of the systems Ukraine already has — which the Ukrainians argue could be a gamechanger in their war against Russia.
Another system Ukraine has asked for is the High Mobility Artillery Rocket System, known as HIMARS, a lighter wheeled system capable of firing many of the same types of ammunition as MLRS.
Mooi dat het nu wel gebeurt, maar wéér te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Echt de schaamte voorbij dit :')
Moscow is ready to make a "significant contribution" to averting a looming food crisis if the West lifts sanctions imposed on Russia over Ukraine, President Vladimir Putin said in a telephone call with Italy's Prime Minister Mario Draghi
https://twitter.com/AFP/s...&t=QMVlbOSEKRLNRBhLCmCijw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

‘Significant contribution’ dmv gestolen Oekrains graan :/
En alleen als er sancties opgeheven worden |:(

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2022 00:10 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stik er in :r eet wel wat anders dan graan. Zat andere trage koolhydraten. Helaas heeft niet iedereen die luxe... maar in het Italië van Mario over het algemeen toch wel?

Mooi voorbeeld hoe een iemand met financiële hulp een nog grotere impact kan maken (logistiek is ook belangrijk werk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 00:10:
[...]

‘Significant contribution’ dmv gestolen Oekrains graan :/
En alleen als er sancties opgeheven worden |:(
Hij moet een koekje van eigen deeg krijgen :(

Italië was overigens de laatste die probeerde tot een deal te komen met inlevering van wat stukken Oekraïne. En ze zijn heftig afhankelijk van graan. Stel je voor, Italië zonder pasta of pizza. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:03:
[...]

Wat ik mis in jouw verhaal is het lef om aan te geven wie hier fout zit. Dat is namelijk toch echt Poetin's Rusland. Hij is deze oorlog begonnen. Oekraïne verdedigt zich, en die verdediging is nuttig. Het hebben van een leger is een noodzakelijk kwaad, en niet ieder leger misdraagt zich zoals het Russische (het staat tot geen vergelijking tov Guantanamo Bay of Abu Ghraib; dat waren uitzonderlijke excessen). Niets doen staat immers gelijk aan verliezen, en in geval van genocide heeft dat alle gevolgen van dien (Holodomor was niets doen).
Dat leek me zo overduidelijk dat het inmiddels niet meer het benoemen waard is binnen dit topic. Maar je hebt een punt. Natuurlijk zit Rusland hier 100% fout.
Vandaag kwam nieuws naar buiten over het lek van de Oeigoeren. Een onderzoeker pleit dat we sancties tegen China in moeten stellen. Als we dat doen, gaan we zeker richting WOIII. Als China Taiwan binnenvalt idem. De boel escaleert dan, en daarom is men bang om in Oekraïne bij te dragen. Men wil geen frontale oorlog, men wil een proxy oorlog. Maar een oorlog op twee fronten is nog een stapje erger. Ergo, men probeert de vrede te bewaren.
Ondertussen doen we nog wel rustig zaken met China terwijl het al langer bekend is dat zij organen oogsten van mensen die ze in kampen stoppen.

https://www.businessinsid...-tribunal-tells-un-2019-9

Maar economische groei door handel heeft natuurlijk een hogere prioriteit. :r
Ik ben van mening dat wij, het vrije westen, al langer dan vandaag onze afhankelijkheid van twijfelachtige dictaturen die we niet onder controle hebben drastisch moeten verlagen. Rusland en China zijn daar twee goede voorbeelden van. Net als een energietransitie (of, eigenlijk is dat een voorbeeld) kost zoiets op de korte duur geld. Heel veel geld. Op de lange duur plukken we hier de vruchten van. Hetzelfde mbt versterken krijgsmacht. We hadden dit aan kunnen zien komen. Speech München Poetin 2008, Krim/Donetsk/Luhansk 2014, maar ook eerder al Georgië en Tjetjenië, of het bijzondere trucje om aan de macht te blijven middels Medvedev.
Het Westen heeft enorm liggen slapen. Regenbogen en eenhoorns mentaliteit. De hebzucht van onze leiders wordt ook onze ondergang. Zelfs na het binnenvallen van Oekraine ging er nog rustig 35 miljard euro maand door de gaskraan, richting het stoute Rusland.

https://www.rtlnieuws.nl/...ljard-energie-van-rusland

Maar verder wel een mooi gebaar, die sancties.

Money talks. Zolang het Westen de arrogantie heeft problemen op de korte termijn af te kunnen kopen, zal die betaling in bloed onvermijdelijk zijn op de lange termijn.

Nu is de vraag: wat doen jij en ik daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:02
Jerie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:26:
[...]

Om dezelfde reden dat er geen civiele vliegtuigen boven Oekraïne vliegen.

Odesa is de enige grote haven, deze wordt met enige regelmaat aangevallen. Rusland heeft er schepen in de buurt, wellicht ook mijnen. Er zijn al diverse neutrale handelschepen aangevallen (= afschrikkend effect want kapitaalvernietiging, ook vanuit hoogpunt HR). Vanuit Russisch oogpunt willen ze geen bevoorrading Oekraïne, daar zullen ze wel para over zijn. Als je dit wilt doen moet je het groots aanpakken; onder bijv vlag VN met voldoende checks & balances. Daar komt een bepaalde beveiligingsdichtheid bij kijken, hoe dat zit weet ik niet.
Wat er ook voor nodig is om die corridor te creëren, het zal moeten gebeuren. Als het niet gebeurd kunnen we nu al voorspellen dat er een nieuwe vluchtelingen crisis zit aan te komen. Sociale onrust in Egypte en eigenlijk in zowat ieder land die afhankelijk is van dat graan mag je grootse problemen verwachten.

Dat Rusland dit als wapen wil inzetten kan je deontologisch gezien heel wat vragen bij stellen. Echter is het nu eenmaal zo, en dient er naar te worden gehandeld. Maw ik hoop dat er nu al een plan klaar ligt om dat graan weg te krijgen. Dat de Russen hiermee niet mee zouden akkoord gaan zou niet van belang moeten zijn... Wereldhonger voorkomen VS de Russen hun zin geven is zelfs geen keuze.

Echter zijn er andere leider die het concept never waste a good crisis, interpreteren zoals het hun goed uitkomt en vervolgens hun eigen discutabele Proxy oorlogen in een hogere versnelling te schakelen.

🇹🇷⚡️Turkish security council decided to launch a new military operation in syria.

Ook bij het afvoeren van dat graan zal Erdogan zijn vel duur verlopen..

We hebben al veel geleerd als West Europeanen tijdens dit conflict. Betrouwbare partners zoeken voor de toekomst zou dan ook bovenaan de agenda moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

we zijn echter nog steeds (terecht) bang voor escalatie.
De VS doet ook voorzichtig met die longer-range MLRS omdat ze huiverig zijn dat UA ze inzet tegen doelen diep in RF. Misschien is zelfs Belgorod al een no-go voor de Russen. Een paar Tochka's of helikopters is tot daar aan toe maar vanaf UA-grondgebied Belgorod bestoken (met reguliere artillerie of nieuwer spul) is misschien al teveel.

Een blokkade doorbreken tbv het graan klinkt mooi, maar als de Russen voet bij stuk houden wordt dat schieten geblazen op de Zwarte Zee.
En met welke schepen gaan we dat doen? Dat zou dan met Roemenië of Bulgarije zijn, of Moldavië.
Want Turkije kan (en terecht) oorlogsschepen tegenhouden om naar de Zwarte Zee te gaan.
Tenzij Turkije een vloot stuurt, maar waarom zouden ze dat doen?

Onderaan de streep is een proxy-oorlog voor iedereen nog steeds de beste optie.
Niet voor UA, en ook niet voor RF, maar wel voor de rest van de wereld.

Rusland heeft het erg moeilijk in UA, maar als NATO meerdere fronten openen kan prima om de Russen compleet in te laten storten. Maar wederom: dat gaat meer doden opleveren ook aan onze kant.
En ik durf nog steeds niet het lot van miljarden mensen in de hand te nemen door de gok te wagen dat RF inderdaad geen kernwapens gaat gooien.

De beste optie is en blijft het leveren van wapens aan UA in de hoop dat de klus snel geklaard zal gaan worden.

Die nieuwe MLRS zal ook beschermd moeten worden tegen luchtaanvallen. Zomaar even zo'n vrachtwagen leveren is niet voldoende. Risico te groot dat ie getarget wordt, dus daar zal meer bij geleverd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor zover ik weet heeft o.a. UA maar ook RF diverse gebieden uitgerust met zeemijnen.
Als je de Russische schepen terug het hok in stuurt heb je alsnog te maken met mijnen.
Volgens mij is dat ook een van de Russische eisen hierin: UA moet de-minen zodat men bij de haven kan komen. Maar UA zal wel gek zijn, want dan wordt een Russische landing sneller mogelijk, dus dat gaan ze ook niet doen.

Een stapel Harpoons en Blue Spears naar UA en zinken die Zwarte Zee vloot. Inclusief de Kilo's.

Alleen dan is de zee een stuk veiliger en hoef je alleen degelijke anti-air te regelen.

Maar goed, per trein en over de weg, met 500 vrachtwagens. Ja dat kan, maar dat is nog maar het begin.
Er is waarschijnlijk gewoon zoveel graan dat 500 vrachtwagens weinig zoden aan de dijk zet.
Vandaar de focus op schepen. Er is gewoon teveel en dat kan alleen met schepen.

De Russen hebben in elk geval al handenvol vrachtwagens vol met graan gestolen en afgevoerd naar de Krim.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:05:
[...]

sorry, late reactie.
Ja ik heb al eerder thermobaric gezien maar volgens mij kwamen die uit vliegtuigen.
Dit is ook de eerste keer dat ik een filmpje zie van wat ik begrijp thermobaric gebruik in MRLS.
Disclaimer: nu zit ik niet in de kanalen waar het stikt van de war footage, alleen als het zo nu en dan voorbij komt in reguliere kanalen. Dus voor mij was deze ook nieuw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 09:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

The Washington Post schets een aangrijpend beeld van de situatie waarin de Oekraïners zich bevinden aan het Donbas front. Het tekort aan wapens en munitie en de (emotionele) uitputting blijven voor mij als indruk achter:
“They [Russians] already know where we are, and when the Ukrainian tank shoots from our side it gives away our position,” said Serhi Lapko, their company commander, recalling the recent battle. “And they start firing back with everything — Grads, mortars.
Onder de Oekraïners die dit te verduren hebben zijn veel vrijwilligers:
The volunteers were civilians before Russia invaded on Feb. 24, and they never expected to be dispatched to one of the most dangerous front lines in eastern Ukraine. They quickly found themselves in the crosshairs of war, feeling abandoned by their military superiors and struggling to survive.

“Our command takes no responsibility,” Lapko said. “They only take credit for our achievements. They give us no support.”
Het onderstaande is duidelijk niet het beeld wat Oekraïne wil uitstralen.
When they could take it no longer, Lapko and his top lieutenant, Vitaliy Khrus, retreated with members of their company this week to a hotel away from the front. There, both men spoke to The Washington Post on the record, knowing they could face a court-martial and time in military prison.
Niet kan worden gezegd hoe algemeen dit beeld is. De ervaring geeft wel een beeld hoe hard het in Donbas toegaat:
The volunteers’ battalion commander, Ihor Kisileichuk, did not respond to calls or written questions from The Post in time for publication, but he sent a terse message late Thursday saying: “Without this commander, the unit protects our land,” in an apparent reference to Lapko. A Ukrainian military spokesman declined immediate comment, saying it would take “days” to provide a response.
De bovenstaande impressie zegt nog niet dat Oekraïne de situatie niet onder controle zou hebben:
“War breaks people down,” said Serhiy Haidai, head of the regional war administration in Luhansk province, acknowledging many volunteers were not properly trained because Ukrainian authorities did not expect Russia to invade. But he maintained that all soldiers are taken care of: “They have enough medical supplies and food. The only thing is there are people that aren’t ready to fight.”
De ervaring wordt echter wel breder herkend:
But Lapko and Khrus’s concerns were echoed recently by a platoon of the 115th Brigade 3rd Battalion, based nearby in the besieged city of Severodonetsk. In a video uploaded to Telegram on May 24, and confirmed as authentic by an aide to Haidai, volunteers said they will no longer fight because they lacked proper weapons, rear support and military leadership.
De Oekraïense legerleiding heeft tegen bovengenoemde personen actie genomen:
Hours after The Post interviewed Lapko and Khrus, members of Ukraine’s military security service arrived at their hotel and detained some of their men, accusing them of desertion.
Het verhaal van de mannen lijkt een spiegel van wat Russische soldaten te noorden van Kyiv vertelden begin maart:
They were given orders to head to the western city of Lviv. When they got there, they were ordered to go south and then east into Luhansk province in Donbas [...]A couple dozen of his men refused to fight, Lapko said, and they were imprisoned.

The ones who stayed were based in the town of Lysychansk. From there, they were dispatched to Toshkivka, a front-line village bordering the separatist areas where the Russian forces were trying to advance. They were surprised when they got the orders.

“When we were coming here, we were told that we were going to be in the third line on defense,” Lapko said. “Instead, we came to the zero line, the front line. We didn’t know where we were going.”
We moeten voorzichtig zijn om het bovenstaande beeld te generaliseren. Het illustreert wel hoe moeilijk de situatie rond Severodonetsk is, waarvan Toshkivka een van de fontlinies vertegenwoordigd die de stad moet verdedigen.

Ofschoon aan het front was de druk in eerste instantie nog wel te weerstaan:
When the volunteers first arrived, their rotations in and out of Toshkivka lasted three or four days. As the war intensified, they stayed for a week minimum, sometimes two. “Food gets delivered every day except for when there are shellings or the situation is bad,” Khrus said.
Die situatie is de laatste tijd slechter geworden:
And in recent weeks, he said, the situation has gotten much worse. When their supply chains were cut off for two days by the bombardment, the men were forced to make do with a potato a day.

They spend most days and nights in trenches dug into the forest on the edges of Toshkivka or inside the basements of abandoned houses. “They have no water, nothing there,” Lapko said. “Only water that I bring them every other day.”
Ook was de militaire sterkte niet in balans:
It’s a miracle the Russians haven’t pushed through their defensive line in Toshkivka, Khrus said as Lapko nodded. Besides their rifles and hand grenades, the only weapons they were given were a handful of rocket-propelled grenades to counter the well-equipped Russian forces.
[...]
The Russians, he said, are deploying tanks, infantry fighting vehicles, Grad rockets and other forms of artillery — when they try to penetrate the forest with ground troops or infantry vehicles, they can easily get close enough “to kill.”
Niet dat de Oekraïners zich niet verweren:
Behind their positions, Ukrainian forces have tanks, artillery and mortars to back Lapko’s men and other units along the front. But when the tanks or mortars are fired, the Russians respond with Grad rockets, often in areas where Lapko’s men are taking cover. In some cases, his troops have found themselves with no artillery support.
Een daar is, ook aan de Oekraïense zijde een stukje WO-I:
This is, in part, because Lapko has not been provided a radio, he said. So there’s no contact with his superiors in Lysychansk, preventing him from calling for help.
Mede het onderstaande illustreert hoe ze uiteindelijk in de desertie situatie terecht zijn gekomen:
Both Lapko and Khrus expect to die at the front. That is why Lapko carries a pistol.

“It’s just a toy against them, but I have it so that if they take me I will shoot myself,” he said.
Voordat we de mannen in dit verhaal eenvoudigweg diskwalificeren:
Despite the hardships, his men have fought courageously, Lapko said. Pointing at Khrus, he declared: “This guy here is a legend, a hero.” Khrus and his platoon, his commander said, have killed more than 50 Russian soldiers in close-up battles.
De eenheid is echter zwaar onderhanden genomen:
The war has taken a heavy toll on his company — as well as on other Ukrainian forces in the area. Two of his men were killed, among 20 fatalities in the battalion as a whole, and “many are wounded and in recovery now,” he said.

Then there are those who are traumatized and have not returned.

“Many got shell shock. I don’t know how to count them,” Lapko said.
Uiteindelijk kwam er een breekpunt:
Lapko and his men have grown increasingly frustrated and disillusioned with their superiors. His request for the awards has not been approved. His battalion commander demanded that he send 20 of his soldiers to another front line, which meant that he couldn’t rotate his men out from Toshkivka. He refused the order.

The final affront arrived last week when he arrived at military headquarters in Lysychansk after two weeks in Toshkivka. His battalion commander and team had moved to another town without informing him, he said, taking food, water and other supplies.
De eenheid heeft echter nog steeds de bereidheid om verder te strijden:
“We’re ready to fight and we will keep on fighting,” Lapko said. “We will protect every meter of our country — but with adequate commandments and without unrealistic orders. I took an oath of allegiance to the Ukrainian people. We’re protecting Ukraine and we won’t let anyone in as long as we’re alive.”
De Oekraïense legerleiding lijkt dit vooralsnog anders te zien:
But on Monday, Ukraine’s military security services arrived at the hotel and took Khrus and other members of his platoon to a detention center for two days, accusing them of desertion. Lapko was stripped of his command, according to an order reviewed by The Post. He is being held at the base in Lysychansk, his future uncertain.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:57:
we zijn echter nog steeds (terecht) bang voor escalatie.
De VS doet ook voorzichtig met die longer-range MLRS omdat ze huiverig zijn dat UA ze inzet tegen doelen diep in RF. Misschien is zelfs Belgorod al een no-go voor de Russen. Een paar Tochka's of helikopters is tot daar aan toe maar vanaf UA-grondgebied Belgorod bestoken (met reguliere artillerie of nieuwer spul) is misschien al teveel.
Dan moet Rusland daar duidelijk over zijn. Momenteel begaan ze in Oekraïne oorlogsmisdaden jegens burgers en militairen. Daar zijn wij dan weer stellig over. Belgorod is overigens al aangevallen. Wat militair gezien prima is aangezien Rusland en Oekraïne met elkaar in (we-noemen-het-niet-zo-maar-praktisch-is-het-)oorlog zijn. Of moeten we het een gewapend conflict noemen? Indien een land of organisatie een burgerdoel in een ander land aanvalt (ik zeg als, puur hypothetisch O-) 9/11) dan is dat toch ook een gewelddadige actie die een proportionele tegenreactie op eigen grondgebied kan rechtvaardigen? Let wel: Belgorod ligt in Rusland, zoals Lviv in Oekraïne ligt. Als Rusland Lviv aanvalt, waarom zou Oekraïne dan niet Belgorod aan mogen vallen? En daarmee is de enige juiste conclusie dat je je met deze gedachtegang onterecht laat intimideren met FUD. Er is maar een reden waarom Rusland met kernwapens dreigt of kleine kernwapens zou gebruiken: het afschrikwekkende effect. Wanneer men fatalistisch wordt ('ik eraan, dan jij ook') dan is men al verder afgegleden. Dat dient te worden voorkomen door de deur op een kier te zetten voor de opvolger van Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 00:25:
[...]

Hij moet een koekje van eigen deeg krijgen :(

Italië was overigens de laatste die probeerde tot een deal te komen met inlevering van wat stukken Oekraïne. En ze zijn heftig afhankelijk van graan. Stel je voor, Italië zonder pasta of pizza. :')
Voor Italie ging het vooral om het gas.

Voor het graan is het meer indirect, hongersnood in afrika zorgt weer voor meer vluchtelingen die met een bootje naar Italie willen om Afrika te ontsnappen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:07
Zoals 3 maanden geleden voorspeld. Direct afkappen deze bullshit, niet eens naar luisteren. Eerst Oekraïne leegroven en daarna het gestolen graan aanbieden alsof je de redder van de wereld bent. Laten we ons niet medeschuldig maken aan de oorlogsmisdaden van de Russen, wat voedseldiefstal is.

Kijk hoe moeilijk ze het hebben met Oekraïne, trap ze uit de VN, zet een vredesplan op met de oorspronkelijke grenzen van Oekraine, evt zonder krim, zet een VN vredesmacht ter verdediging van rechtmatig Oekrains grondgebied en bevrijd Oekraïne volgens dat plan voordat het te laat is.

Die russen luisteren/respecteren alleen naar harde actie, de huidige appeasement policy vraagt om dit soort bullshit voorstellen.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Rubberen schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:33:
Echter zijn er andere leider die het concept never waste a good crisis, interpreteren zoals het hun goed uitkomt en vervolgens hun eigen discutabele Proxy oorlogen in een hogere versnelling te schakelen.

🇹🇷⚡️Turkish security council decided to launch a new military operation in syria.

Ook bij het afvoeren van dat graan zal Erdogan zijn vel duur verlopen..

We hebben al veel geleerd als West Europeanen tijdens dit conflict. Betrouwbare partners zoeken voor de toekomst zou dan ook bovenaan de agenda moeten staan.
hm, Erdogan is de Turkse Trump/Putin weinig betrouwbaarheid te verwachten daar, hij heeft ook genoeg interne problemen om zich druk over te maken btw.
Overigens voor wie dacht dat het rustig was in Syrië:
https://syria.liveuamap.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
OK
zet een VN vredesmacht ter verdediging van rechtmatig Oekrains grondgebied en bevrijd Oekraïne volgens dat plan voordat het te laat is.
je begrijpt dat een vredesmacht in UA zonder OK van RU gewoon oorlogsmacht betekent?
of bedoel je opbouwmissie?

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 27-05-2022 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-09 19:06
Tens schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:55:
[...]
OK

[...]

je begrijpt dat een vredesmacht in UA zonder OK van RU gewoon oorlogsmacht betekent?
Dan noem je het toch een speciale militaire operatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:04
MrOleo schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:43:
Zoals 3 maanden geleden voorspeld. Direct afkappen deze bullshit, niet eens naar luisteren. Eerst Oekraïne leegroven en daarna het gestolen graan aanbieden alsof je de redder van de wereld bent. Laten we ons niet medeschuldig maken aan de oorlogsmisdaden van de Russen, wat voedseldiefstal is.

Kijk hoe moeilijk ze het hebben met Oekraïne, trap ze uit de VN, zet een vredesplan op met de oorspronkelijke grenzen van Oekraine, evt zonder krim, zet een VN vredesmacht ter verdediging van rechtmatig Oekrains grondgebied en bevrijd Oekraïne volgens dat plan voordat het te laat is.

Die russen luisteren/respecteren alleen naar harde actie, de huidige appeasement policy vraagt om dit soort bullshit voorstellen.
Waarom zonder Krim? Bij mijn weten zijn dat de oorspronkelijke grens, MET de Krim. Gezien de zeer grote strategische waarde denk ik niet dat de Oekraïne daar afstand van gaat doen. Probleem is als je daar afstand van doet wat gebeurd er in zeg 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vincent_1971 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Waarom zonder Krim? Bij mijn weten zijn dat de oorspronkelijke grens, MET de Krim. Gezien de zeer grote strategische waarde denk ik niet dat de Oekraïne daar afstand van gaat doen. Probleem is als je daar afstand van doet wat gebeurd er in zeg 10 jaar?
dit dus.

Oekraine doet geen concessies meer, is klaar met Rusland en wil deze oorlog winnen.
De VS sluit zich daar mee aan.

Voorspelling: Rusland gaat ophouden te bestaan in de huidige vorm. Minstens opsplitsen in drie nieuwe landjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:34:
[...]

dit dus.

Oekraine doet geen concessies meer, is klaar met Rusland en wil deze oorlog winnen.

Voorspelling: Rusland gaat ophouden te bestaan in de huidige vorm. Minstens opsplitsen in drie nieuwe landjes.
Waarom minstens 3? Welke delen? Welke identiteiten?

Hoe zit het trouwens met de branden in Rusland? Niks meer over gelezen afgelopen tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 27-05-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:04
Jerie schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:38:
[...]

Waarom minstens 3? Welke delen? Welke identiteiten?

Hoe zit het trouwens met de branden in Rusland? Niks meer over gelezen afgelopen tijd.
Denk een europees deel, de kaukasus en een Aziatisch/islamitisch/turkaachtig deel. Daarnaast lijft China een deel in daar waar de meerderheid Chinees is.
Zomaar een wilde gok als Rusland sterk verzwakt is door deze en andere oorlogen ( Japan, Georgië, Moldavië enzovoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vincent_1971 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:43:
[...]

Denk een europees deel, de kaukasus en een Aziatisch/islamitisch/turkaachtig deel. Daarnaast lijft China een deel in daar waar de meerderheid Chinees is.
Zomaar een wilde gok als Rusland sterk verzwakt is door deze en andere oorlogen ( Japan, Georgië, Moldavië enzovoort).
Wikipedia: Dissolution of Russia

dit is wel een interessant stukje leeswerk over what if.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Finland heeft mogelijk ook nog (onaangekondigd) wat extra artillerie (minutie) gestuurd:

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2022 12:56 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-09 16:31
Finse premier in Irpin en haar gezicht zegt genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/offvoc6u3u191.jpg

Bron: https://www.reddit.com/r/..._minister_sanna_marin_in/

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Helaas wel. Ik denk dat elk weldenkend mens met empatisch vermogen daar zo zou kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Niet alleen haar gezicht, haar hele lichaamshouding!

Het is goed dat allerlei politici naar Oekraine afreizen, zodat ze met eigen ogen kunnen zien wat daar aan het gebeuren is. Zij zijn tenslotte ook de personen die de besluiten nemen over wel of geen steun.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:34:
[...]

dit dus.

De VS wil deze oorlog niet, dat zeker. Maar er zal ook vast een dubbele agenda zijn die ik overigens prima vind: Rusland zo ver verzwakken dat het sowieso de aankomende 10 jaar of wellicht 20 jaar militair geen deuk meer in een pakje boter kan slaan.

Als daarmee Oekraine tegelijk wordt geholpen is dat fantastisch en dat moet ook het primaire doel zijn. De secundaire neven-effecten zijn echter ook erg fijn.

Rusland moet uiteindelijk imploderen net zoals de USSR deed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Speak The Truth heeft reliëf over de kaarten gelegd om een flight sim view over de kaart te krijgen en dat verklaart waarom de Russen in bepaalde richting moeten of niet kunnen bewegen. Mijn commentaar op de screenshots gezet.

Mooie view op waarom de terugtrekking uit Lyman gepland is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr2LBf-V0LYWesBq_Sdr8BJWN4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7BW04pAvkL3Uwbh7XBO1T6J.jpg?f=fotoalbum_large
YouTube: Exposed Russian Troops Destroyed By Ukrainian Recon Element

Laat ze maar komen en de Oekraïners kunnen van op de high ground prijsschieten op de vijand op een lage vlakte en een rivier houdt hen tegen.

Tactiek wordt uitgelegd met reliëfkaarten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uHlqm8jb00d_tiHqnt6IJQvKCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lHJN9DBjJZPi7U094VW5PRR.jpg?f=fotoalbum_large
YouTube: Russian Special Forces Attempts To Infiltrate Ukrainian Outpost - Un...
teacup schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:29:
The Washington Post schets een aangrijpend beeld van de situatie waarin de Oekraïners zich bevinden aan het Donbas front. Het tekort aan wapens en munitie en de (emotionele) uitputting blijven voor mij als indruk achter:

[...]

Onder de Oekraïners die dit te verduren hebben zijn veel vrijwilligers:
[...]

Het onderstaande is duidelijk niet het beeld wat Oekraïne wil uitstralen.
[...]

Niet kan worden gezegd hoe algemeen dit beeld is. De ervaring geeft wel een beeld hoe hard het in Donbas toegaat:

[...]

De bovenstaande impressie zegt nog niet dat Oekraïne de situatie niet onder controle zou hebben:
[...]

De ervaring wordt echter wel breder herkend:
[...]

De Oekraïense legerleiding heeft tegen bovengenoemde personen actie genomen:
[...]

Het verhaal van de mannen lijkt een spiegel van wat Russische soldaten te noorden van Kyiv vertelden begin maart:
[...]
We moeten voorzichtig zijn om het bovenstaande beeld te generaliseren. Het illustreert wel hoe moeilijk de situatie rond Severodonetsk is, waarvan Toshkivka een van de fontlinies vertegenwoordigd die de stad moet verdedigen.

Ofschoon aan het front was de druk in eerste instantie nog wel te weerstaan:
[...]
Die situatie is de laatste tijd slechter geworden:

[...]
Ook was de militaire sterkte niet in balans:
[...]
Niet dat de Oekraïners zich niet verweren:
[...]
Een daar is, ook aan de Oekraïense zijde een stukje WO-I:
[...]
Mede het onderstaande illustreert hoe ze uiteindelijk in de desertie situatie terecht zijn gekomen:

[...]
Voordat we de mannen in dit verhaal eenvoudigweg diskwalificeren:
[...]
De eenheid is echter zwaar onderhanden genomen:
[...]
Uiteindelijk kwam er een breekpunt:
[...]
De eenheid heeft echter nog steeds de bereidheid om verder te strijden:
[...]
De Oekraïense legerleiding lijkt dit vooralsnog anders te zien:
[...]
De Russen hebben in deze fase zoveel mogelijk BTG's op een zo klein mogelijk lapje grond verzameld om 7 tot 1 overwicht te hebben. Dat is 2x meer dan de normale vereiste van 3 aanvallers per verdediger. Tja, dan hebben ze veel arties en raketten om het hele landschap vol te spammen. De Oekraïense tanks en mortieren proberen te helpen en moeten zo snel mogelijk van de inkomende raketten wegrennen.

Het kost gewoon tijd om de Russische voorraden leeg te laten lopen.

Voor de soldaten is het niet leuk om in de loopgraven te schuilen totdat de Russische munitievoorraden erdoor gejaagd zijn. En ze kunnen nooit genoeg munitie hebben als ze tegen enorme hoeveelheden Russische soldaten moeten vechten.

De legerleiding ziet het als: Niet klagen, niet het moreel nog verder ondermijnen. Het is slechts een fase. Doorbijten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
Snow_King schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:10:
[...]

De VS wil deze oorlog niet, dat zeker. Maar er zal ook vast een dubbele agenda zijn die ik overigens prima vind: Rusland zo ver verzwakken dat het sowieso de aankomende 10 jaar of wellicht 20 jaar militair geen deuk meer in een pakje boter kan slaan.

Als daarmee Oekraine tegelijk wordt geholpen is dat fantastisch en dat moet ook het primaire doel zijn. De secundaire neven-effecten zijn echter ook erg fijn.

Rusland moet uiteindelijk imploderen net zoals de USSR deed.
Ik denk juist dat de huidige strategie ten koste gaat van Oekraïne. Hoe langer dit duurt hoe slechter voor Oekraïne.
Waarom moet alles zo matig en mondjesmaat?
Het lijkt wel dat 1. ze nog bang zijn voor Rusland, 2. het lot van Oekraïne ze niet interesseert, het doel is het verzwakken van Rusland.
Landjepik kunnen we toch wereldwijd niet meer toestaan, lid van je "club" of niet..

[ Voor 43% gewijzigd door mitsumark op 27-05-2022 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mitsumark schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Ik denk juist dat de huidige strategie ten koste gaat van Oekraïne. Hoe langer dit duurt hoe slechter voor Oekraïne.
Het lijkt wel dat 1. ze nog bang zijn voor Rusland, 2. het lot van Oekraïne ze niet interesseert, het doel is het verzwakken van Rusland.
Landjepik kunnen we toch wereldwijd niet meer toestaan, lid van je "club" of niet..
1. Ja, we zijn nog steeds bang voor de nukes van Rusland.
2. Oekraine is een groot gedeelte van de reserves aan het trainen, en moet getraind worden op elk nieuw stuk hardware dat gestuurd wordt. Het langzamer dan mogelijk verzwakken van Rusland zal geen doel zijn vermoed ik.

/edit: de Terminators zijn gespot, beschoten, maar de teller vernietigd staat nog op 0 lijkt het:

Regel 1 was toch dat je tanks niet te dicht op elkaar moest parkeren?? :x
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFTwnMV_X0AAAGsC.jpg%3Fname%3Dorig

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2022 13:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 15:37
mitsumark schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Heel simpel, hoe langer het duurt hoe liever de VS (en bondgenoten) het heeft.
Hoe langer het duurt, hoe langer en hoe meer sancties waardoor Rusland intern zwakker en zwakker wordt en meer tijd zal nodig hebben voor herstel
Hoe langer het duurt, hoe meer de Amerikaanse wapen industrie kan leveren.
Hoe langer het duurt, hoe meer nieuw wapentuig kan uitgetest worden op het slagveld.
Hoe langer het duurt, hoe zwakker het Russische leger uit de strijd zal komen, zowel qua materieel als qua manschappen

enige neveneffect: hoe langer het duurt, hoe meer doden, maar dat boeit niet echt.

Waarom zou je dan een korte oorlog willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
[...]

Voorkeur is uiteraard met krim, echter is dat gezien historie, aandeel russische bevolking, russische marinebasis gewoon een tricky situatie. En dan is het gewoon een mogelijkheid voor concessie. Elk vrede komt met concessies tenzij je de vijand volledig weet te verslaan, of dat mogelijk is is de vraag, zeker als je uiteindelijk die basis zal moeten overnemen, om de hele krim te bezetten.
Tens schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:55:
[...]
OK
Waarom zou je een land dat zo duidelijk zijn achterste afveegt met artikel 1 van je charter er niet uitkicken?
De potentiele voedseltekorten door dit conflict kunnen wereldwijd oorlogen veroorzaken.
Ja dat betekent een oorlogsmacht op uitnodiging van Oekraine op Oekraiens grondgebied.

erutangiS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MrOleo schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:58:
[...]
Voorkeur is uiteraard met krim, echter is dat gezien historie, aandeel russische bevolking, russische marinebasis gewoon een tricky situatie. En dan is het gewoon een mogelijkheid voor concessie. Elk vrede komt met concessies tenzij je de vijand volledig weet te verslaan, of dat mogelijk is is de vraag, zeker als je uiteindelijk die basis zal moeten overnemen, om de hele krim te bezetten.
Historisch gezien hoort De Krim dan net zo goed bij Turkije of Oekraine.
Historisch gezien is De Krim van de Krim Tartaren.
Historisch gezien is in USSR tijd De Krim bij Oekraine gevoegd.

Historisch gezien hoort Moskou ook bij Oekraine omdat die geboren is uit Kyivski Rus.

De Russische 'bevolking' zit daar alleen maar doordat de USSR daar Russen heen verhuisd heeft en door hun agressieve pasportisation.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2022 14:14 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
YakuzA schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:41:
[...]

1. Ja, we zijn nog steeds bang voor de nukes van Rusland.
2. Oekraine is een groot gedeelte van de reserves aan het trainen, en moet getraind worden op elk nieuw stuk hardware dat gestuurd wordt. Het langzamer dan mogelijk verzwakken van Rusland zal geen doel zijn vermoed ik.
Ukraine heeft als probleem dat ze van Odessa tot Donbas moeten beveiligen en beschermen - Rusland hoeft alleen maar aan te vallen. De over-de-grens-SF-missies die al dan niet plaats vonden vanuit Ukraine lieten mij wel zien dat Rusland eigenlijk heel kwetsbaar is maar de grens beveiligd met dreigementen meer dan soldaten.

Dus Ukraine kan maar een klein deel van de troepen en materieel inzetten in het oosten, waarbij ik ook absoluut verwacht dat er nog opbouw gaande is. Rusland weet dit ook en valt niet voor niets traininscentra aan.
/edit: de Terminators zijn gespot, beschoten, maar de teller vernietigd staat nog op 0 lijkt het:
[Twitter]

Regel 1 was toch dat je tanks niet te dicht op elkaar moest parkeren?? :x
[Afbeelding]
Ze staan naast elkaar - dat is al een hele stap.

Je gaat door de opmars van Rusland sowieso veel minder bevestigde vernietigde Russische doelen zien, want ze vinden momenteel plaats achter Russische linies. Dus zelfs als ze al vernietigd zijn en er was niet toevallig een drone die het filmde dan weten we dat niet.
YakuzA schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:12:
[...]

Historisch gezien hoort Moskou ook bij Oekraine omdat die geboren is uit Kyivski Rus.

De Russische 'bevolking' zit daar alleen maar doordat de USSR daar Russen heen verhuisd heeft en door hun agressieve pasportisation.
Geschiedvervalsing is ook zo'n terugkerend thema in dit en andere conflicten.

Vooral je onderste regel vind ik voor nu relevant: het is een gotspe dat de media hier spreken over 'referenda' als ze die houden onder mensen die ze net geimporteerd hebben en de originele bewoners hebben gedeporteerd. Dat is geen referendum, maar een truc om de westerse media en politice het woord referendum te laten gebruiken als legitimatie voor de etnische zuivering die net plaatsgevonden heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 27-05-2022 14:23 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

NiGeLaToR schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:20:
[...]
Vooral je onderste regel vind ik voor nu relevant: het is een gotspe dat de media hier spreken over 'referenda' als ze die houden onder mensen die ze net geimporteerd hebben en de originele bewoners hebben gedeporteerd. Dat is geen referendum, maar een truc om de westerse media en politice het woord referendum te laten gebruiken als legitimatie voor de etnische zuivering die net plaatsgevonden heeft.
En laten nu net een groot deel van de media en politici volledig incapabel zijn om dat te (willen)zien. De journalisten hier kunnen al amper een ANP berichtje zonder spelfouten overnemen. De politici denken vooral aan de eigen belangen en wachten af.

Zoals @Virtuozzo in het begin van deze oorlog al zei: Mark Rutte himself wilde toen het woord invasie (wat het overduidelijk was) niet in de mond nemen.

Dus over een paar maanden rammen de media en politici de uitkomst van dat “referendum “ door onze strot en wij slikken het. En Poetin kan vanaf dat moment gas gaan verkopen aan ons vanuit de Donbas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Ugh, die comments :/

Iemand enig idee waar ze naar kijken? Is het geolocated?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

De Krim heeft grote strategische waarde voor Rusland. Voor Oekraïne valt dat wel mee volgens mij. En ja idealiter komt dat weer terug bij Oekraïne, maar laten we wel wezen, de Krim is echt niet iets waar ze zich nu over druk maken.
MrOleo schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:43:
Dan kan je meteen ook China en India uit de VN trappen. En hell half Afrika en Azië. Wat overblijft is ongeveer alleen nog NATO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Dan kan je meteen ook China en India uit de VN trappen. En hell half Afrika en Azië. Wat overblijft is ongeveer alleen nog NATO.
Landen uit de VN gooien is idd het kind met het badwater weg mikken.

Ik denk dat de belangrijkste les is dat er regels moeten komen voor in de UNSC, zodat landen geen veto mogen uitspreken over moties waar dat betreffende land als agressor is bestempeld.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Ik denk dat de belangrijkste les is dat er regels moeten komen voor in de UNSC, zodat landen geen veto mogen uitspreken over moties waar dat betreffende land als agressor is bestempeld.
Het probleem is alleen breder, bedenk dat veel landen het gewoon eens zijn met Rusland, of het ze niks uitmaakt. Of dat ze enkel met ons danwel met Rusland meestemmen omdat ze meer van de één of de ander afhankelijk zijn. Maar het aantal landen die denkt: Goh dat is verschrikkelijk wat de Russen doen, is niet zo hoog. Zeker als de alle Westerse landen buiten beschouwing laten.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 27-05-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Het probleem is alleen breder, bedenk dat veel landen het gewoon eens zijn met Rusland, of het ze niks uitmaakt. Of dat ze enkel met ons danwel met Rusland meestemmen omdat ze meer van de één of de ander afhankelijk zijn. Maar het aantal landen die denkt: Goh dat is verschrikkelijk wat de Russen doen, is niet zo hoog. Zeker als de alle Westerse landen buiten beschouwing laten.
Bij de stemmingen over Oekraine in de UNSC was Rusland de enige die tegen stemde, zelfs China onthield zich van stemmen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
MrOleo schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:58:
[...]

En dan is het gewoon een mogelijkheid voor concessie. Elk vrede komt met concessies tenzij je de vijand volledig weet te verslaan, of dat mogelijk is is de vraag, zeker als je uiteindelijk die basis zal moeten overnemen, om de hele krim te bezetten.
De Krim heeft voor Ukraine grote economische waarde.

Vrede met dit bewind in Rusland is onmogelijk. Ze zijn al 20 jaar aan het liegen en geen enkele uitspraak, toezegging of verdrag is te vertrouwen. Ukraine, de EU en de NATO zijn verwikkeld in een oorlog die alleen stopt als er een machtsbalans is die Rusland ervan weerhoud om nieuwe troepen op rooftocht naar het Westen te sturen. Dit is een koude oorlog en moeten we niet verwarren met vrede.

De oorlog zal waarschijnlijk worden beslist door uitputting van (militaire) middelen. Ukraine staat er ondanks de levering van artillerie op het moment bepaald slecht voor. Met deze artillerie alleen is Rusland denk ik niet te verslaan. Ukraine heeft niet genoeg stukken om het front van honderden kilometers te bestrijken. Verder zijn het materieel en getrainde manschappen mogelijk ook te kwetsbaar voor tegenaanvallen vanuit bezet gebied.

Het meest effectief is een constante instroom van duizenden suïcide drones als de swichtblade 600. Ze zijn extreem mobiel, snel inzetbaar, kunnen tientallen kilometers diep doordringen en maken in één gecombineerde strike een einde aan een complete BTG. Waarom is er in Duitsland, Tsjechië en Roemenië niet begonnen met de grootschalige productie van deze dingen? De wereld zou beter af zijn zonder deze wapens, maar in de toekomst gaat de EU/NATO deze technologie en productiefaciliteiten helaas hard nodig hebben.

De economie van Ukraine functioneert niet meer. Er is meer directe hulp vanuit de EU nodig, ook in de vorm van voedingsmiddelen, geneesmiddelen en energie. Zonder deze hulp zal het leger waarschijnlijk niet lang meer stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 00:51

Qwerty-273

Meukposter

YakuzA schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:41:
[Twitter]
Ze waren al een aantal dagen geleden gespot, echter nog niet daadwerkelijk actief aan de frontlinie.
https://news.sky.com/stor...-military-expert-12616092
https://www.independent.c...bas-ukraine-b2082484.html

Het is maar de vraag hoeveel er inzetbaar zijn, en vervolgens ook worden ingezet aan het front.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Qwerty-273 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:38:
[...]

Ze waren al een aantal dagen geleden gespot, echter nog niet daadwerkelijk actief aan de frontlinie.
https://news.sky.com/stor...-military-expert-12616092
https://www.independent.c...bas-ukraine-b2082484.html

Het is maar de vraag hoeveel er inzetbaar zijn, en vervolgens ook worden ingezet aan het front.
Op die foto zie je al 2 van de 10 die actief en ingezet zijn :P
(met 3 T-72's ertussenin zou ik zo gokken?)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2022 15:47 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:34:
[...]

Bij de stemmingen over Oekraine in de UNSC was Rusland de enige die tegen stemde, zelfs China onthield zich van stemmen.
Maar dat is het dus, kijk eens hoeveel landen zich onthielden al van een stemming die nul daadwerkelijke impact had: https://www.axios.com/202...ations-ukraine-russia-141

Gaat het om een resolutie die daadwerkelijke impact heeft, dan verwacht ik niet dat ineens meer voor zullen gaan stemmen. Maar goed ook bij deze al heeft grootste gedeelte van Azië en groot gedeelte van Afrika zich onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Maar dat is het dus, kijk eens hoeveel landen zich onthielden al van een stemming die nul daadwerkelijke impact had: https://www.axios.com/202...ations-ukraine-russia-141

Gaat het om een resolutie die daadwerkelijke impact heeft, dan verwacht ik niet dat ineens meer voor zullen gaan stemmen. Maar goed ook bij deze al heeft grootste gedeelte van Azië en groot gedeelte van Afrika zich onthouden.
Waar je naar linkt is geen UNSC stemming, maar een stemming van de algemene VN.
Dat is dus niet relevant voor mijn opmerking over de veto's in de UNSC :)

De stemmingen/resoluties met impact worden in de UNSC gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2022 15:54 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Waar je naar linkt is geen UNSC stemming, maar een stemming van de algemene VN.
Dat is dus niet relevant voor mijn opmerking over de veto's in de UNSC :)

De stemmingen/resoluties met impact worden in de UNSC gemaakt.
Fair enough, behalve dat dat wel meer dan de UNSC laat zien wat landen vinden. Want UNSC is maar een klein gedeelte. En gaan we dan iedereen eruit trappen die niet met ons mee stemt, tja, wat heb je er dan precies aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Fair enough, behalve dat dat wel meer dan de UNSC laat zien wat landen vinden. Want UNSC is maar een klein gedeelte. En gaan we dan iedereen eruit trappen die niet met ons mee stemt, tja, wat heb je er dan precies aan?
Volgens mij vond ik ook dat landen uit de VN of UNSC zetten niet zinvol is?
YakuzA schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:01:
[...]

De UNSC maakt de resoluties waar vervolgens acties mee verbonden kunnen worden. Die lijkt een van de belangrijkste commissies die voor 'special operations' zoals deze moet kunnen ingrijpen.

vziw gaan de stemmingen in de gewone VN op een majority vote, of x% dus daar speelt dit veto verhaal niet zo.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 27-05-2022 16:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
YakuzA schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:12:
[...]

Of Griekenland.... Zeker geef het aan Krim Tartaren als autonome republiek binnen Oekraine ofzo, historisch is allemaal leuk, hoor, maar leidt niet altijd tot realistische oplossingen. Er is een argument te maken dat het bij beide landen kan horen en dus is het het meest logische stuk grond voor compromis,wat wellicht een noodzakelijk kwaad is.
De krim lijkt mij een stuk fijner wonen dan Siberië, er zal echt wel een factor gewoon verhuizen binnen een land naar betere oorden van toepassing zijn.

Aangaande de populatie van de Krim, lijkt mij je laatste opmerking inaccuraat:
https://upload.wikimedia....%E2%80%9321st_century.png

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

“At about 02:00 p.m., May 27, 2022, Ukraine’s MiG-29 fighter aircraft shot down Russia’s Su-35 fighter jet, which was hunting for Ukrainian assault aircrafts, over Kherson Region,” the report states.
https://www.ukrinform.net...wn-in-kherson-region.html
Toch nog wat dogfights die in de lucht plaats vinden?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-09 10:46

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Sissors schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:31:
[...]

Heel wat andere landen zijn simpel gewoon zeer afhankelijk nog altijd...
Dus die kunnen niet eens echt vrijuit stemmen.

En is het gevraagd dan wat ze echt denken?
Die stemmen zijn niet veel anders dan andere politiek, dus zolang er afhankelijkheid is, gaan ze sowieso niet openlijk heel sterke meningen hebben. :+

Daarnaast het is voor veel landen gewoon niet in de eigen regio, waar ze ook genoeg andere dingen hebben....

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45

RvV

The ghost of Kiev? :X
Typische dogfights lijkt mij heel sterk. Aangezien beide toestellen gebruik maken van radar gestuurde raketjes, dan zou het niet logisch zijn dat ze binnen 10-40km afstand van elkaar komen.
Daarnaast lijkt Kherson nog redelijk bezet te zijn door Russen en kun je verwachten dat er nog wat AA staat opgesteld waardoor de UA MiG-29 vlieger daar helemaal niet graag wilt zijn.
Who knows...

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Iemand heeft (serieus) werk gemaakt van het in kaart brengen van het looten wat Russische soldaten hebben gedaan:
Mapping the looting. 58 tonnes worth of packages shipped to Russian cities from the border with Ukraine (plus a military drone)
https://zona.media/translate/2022/05/27/marauders_eng

Afbeeldingslocatie: https://s3.zona.media/i/e/ca6037213ccace28a84b1864051fe14d_1400x850

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

RvV schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:15:
[...]

The ghost of Kiev? :X
Typische dogfights lijkt mij heel sterk. Aangezien beide toestellen gebruik maken van radar gestuurde raketjes, dan zou het niet logisch zijn dat ze binnen 10-40km afstand van elkaar komen.
Daarnaast lijkt Kherson nog redelijk bezet te zijn door Russen en kun je verwachten dat er nog wat AA staat opgesteld waardoor de UA MiG-29 vlieger daar helemaal niet graag wilt zijn.
Who knows...
En juist daarom verwacht de Su-35 niet dat een indringer zoals een MiG-29 mogelijk is. De beiden moeten zo laag mogelijk vliegen om niet door de radars opgemerkt te worden. De ene verwacht vijanden en is klaar om te schieten. De andere verwacht geen straaljagers die een dogfight willen en is niet daarop aan het anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-09 22:28
Ging zo te lezen om een Su-35, niet een Su-27😉

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoerd001 op 27-05-2022 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
rapture schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:20:
[...]

En juist daarom verwacht de Su-27 niet dat een indringer zoals een MiG-29 mogelijk is. De beiden moeten zo laag mogelijk vliegen om niet door de radars opgemerkt te worden. De ene verwacht vijanden en is klaar om te schieten. De andere verwacht geen straaljagers die een dogfight willen en is niet daarop aan het anticiperen.
SU-35 zou een air dominance toestel moeten zijn, 25 jaar nieuwer dan een MIG-29 en als het goed is op jacht naar Ukrainse toestellen of tenminste in staat dat te kunnen.

Maar heel eerlijk: de Russische luchtmacht zuigt apeballen. En Ukraine weet uit een toestel van 45 jaar oud bizarre prestaties te persen, dus wederom hier het voordeel van de twijfel. Uiteindelijk is het de piloot die het verschil maakt, blijkt.

The ghost of Kyiv is niet 1 piloot - maar in mijn beleving elke Ukrainse piloot die Russische piloten wakker houdt in de nacht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Sissors schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:55:

[...]

Sissors schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 15:58:
[...]

? Nee, Rusland eruit kicken is op basis van hun verachting van Hoofdstukken 1 en 2 Purposes and Principles van het VN charter. https://www.un.org/en/about-us/un-charter/chapter-1 Als je 0,0 aan die chapters houdt, is lidmaatschap een farce. Half Afrika, Azie, china en India houden zich over het algemeen redelijk aan die hoofdstukken, verbetering is altijd mogelijk, maar dat geldt ook voor "Westerse" landen.

erutangiS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 09:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:57:
we zijn echter nog steeds (terecht) bang voor escalatie. De VS doet ook voorzichtig met die longer-range MLRS omdat ze huiverig zijn dat UA ze inzet tegen doelen diep in RF. Misschien is zelfs Belgorod al een no-go voor de Russen. Een paar Tochka's of helikopters is tot daar aan toe maar vanaf UA-grondgebied Belgorod bestoken (met reguliere artillerie of nieuwer spul) is misschien al teveel.

Onderaan de streep is een proxy-oorlog voor iedereen nog steeds de beste optie. Niet voor UA, en ook niet voor RF, maar wel voor de rest van de wereld.
Maar dat leveren van die MLRS of de meer mobile HIMARS wapens lijkt toch echt te gaan gebeuren, als zelfs onze Volkskrant het gegeven meldt, dan zie ik dat als een teken aan de wand.
De VS staan op het punt om Oekraïne een raketsysteem te geven dat het meest vernietigende wapen zou zijn dat tot nu toe is geleverd. Met de MLRS kunnen de Russen in een minuut worden bestookt met twaalf raketten, die duizenden granaten bevatten. Rusland waarschuwt de VS niet zo ver te gaan.
Oekraïne dringt al een tijdje aan op de levering van de MLRS wapens, Door het gebruik van de TOS-1 met inzet van Thermobarische raketten. Zie video, ook gelinkt in Volkskrant artikel. Zie Warzone voor meer in-depth info.

Ook volgens CNN zit Biden nu echt op het vinkentouw om hierop een akkoord te gaan geven.
The Biden administration waivered for weeks, however, on whether to send the systems, amid concerns raised within the National Security Council that Ukraine could use the systems to carry out offensive attacks inside Russia, officials said.

The issue was at the top of the agenda at last week's two meetings at the White House where deputy Cabinet members convened to discuss national security policy, officials said. At the heart of the matter was the same concern the administration has grappled with since the start of the war-- whether sending increasingly heavy weaponry to Ukraine will be viewed by Russia as a provocation that could trigger some kind of retaliation against the US.
Het gegeven dat er al gesprekken gaande zijn met Lockheed Martin lijkt een indicatie dat de plannenmakerij zich in een vergevorderd stadium bevindt:
Pentagon officials met with the CEO of Lockheed Martin last week to discuss supply and ramping up production of the MLRS, one source familiar with the meeting told CNN. The meeting was led by the Under Secretary of Defense for Acquisition and Sustainment Bill LaPlante.
Naast het "doelen in Rusland" argument telt nog een ander argument meer mee dan bij de eerdere wapenleveringen. Deze dure wapens (2 tot 5 miljoen Euro) slaat op financieel vlak een grotere bres in de toch al slinkende Amerikaanse wapenvoorraad.
Every drawdown from existing inventories involves a review of its potential effect on US military readiness. With the previous drawdowns, the risk has been "relatively low," said Joint Chiefs Chairman Gen. Mark Milley on Monday. The military is watching "very, very carefully" to make sure the stockpiles don't drop below levels that create a greater risk, he added.

The concern grows significantly with more capable, more expensive systems of which the US does not have as large a supply, the sources said.
In deze zorg kunnen andere landen, zoals Groot Brittannië, bijspringen (Washington Post):
British Prime Minister Boris Johnson said Friday in an interview with Bloomberg TV it was “absolutely vital” to continue military support for Ukraine, including by providing multiple launch rocket system (MLRS) units.
Over eventuele onderhandelingen met Rusland liet Johnson zich trouwens duidelijk (Churchilliaans) uit:
The prime minister cast doubt on the possibility of negotiating with Russian President Vladimir Putin, saying, “The guy’s completely not to be trusted.”

“How can you deal with a crocodile when it’s in the middle of eating your left leg?”
Naast de Amerikaanse besluitvorming is uitvoering het volgende aandachtspunt.
Die nieuwe MLRS zal ook beschermd moeten worden tegen luchtaanvallen. Zomaar even zo'n vrachtwagen leveren is niet voldoende. Risico te groot dat ie getarget wordt, dus daar zal meer bij geleverd moeten worden.
Wat je zegt, omgeef die wapens met een goede infrastructuur. Hierbij horen de verdediging die je noemt, opleidingen en logistiek. Nu zijn deze zaken beter te regelen op een grotere afstand van het front, ze betekenen nog altijd een traagheid voordat die wapens door Oekraïne kunnen worden ingezet. Het Amerikaanse besluit is nog niet genomen, dus de teller voor het aftellen staat nog steeds op nul.

Deze wapens zouden trouwens echt een game changer zijn, al klinkt de onderstaande definitie mij wel als clustermunitie in de oren, Volkskrant weer even:
Met het Amerikaanse wapen kan het Oekraïense leger, afhankelijk van de gebruikte munitie, straks troepen, artillerie, tanks en schepen van de Russen onder vuur nemen op 30 tot 310 kilometer afstand. De standaardmunitie is een raket die 644 kleinere granaten bevat die boven het doelwit worden verspreid en daarna neerdalen. Met een salvo van twaalf raketten kunnen zo meer dan zevenduizend kleinere bommen worden afgeworpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8nr3lh2xjrsLfYvYqW2c2d3Ufo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LFlK6iI7Dx9UvVpN34seeMYF.png?f=fotoalbum_large

Game changer omdat Rusland steeds minder in de gelegenheid is om op dergelijke wapens te reageren. Ze heeft steeds minder geleide raketten of Smart bombs. De Backfire operatie boven Marieopol duidt erop dat meer en meer met conventionele bommen wordt gevlogen. Dit maakt de kans groot dat de Russische luchtmacht diep boven Oekraïens grondgebied zou moeten opereren om dergelijke MLRS te kunnen treffen.

Omdat we met dit soort wapens steeds verder escaleren zal bij de Amerikanen het objectief ervoor steeds nadrukkelijker ter tafel komen. Met de huidige artillerie zou Oekraïne in het offensief zijn gegaan. Niets te na gesproken over Oekraïne, maar Rusland lijkt iets meer het offensief in te zijn gegaan. Resultaat lijkt (even voorzichtig met conclusies trekken) dat Oekraïne zijn handen vol heeft aan het indammen van deze Russisch aanval. Naarmate meer mensen uit de opleiding komen moeten de gelederen getalsmatig meer in verhouding komen te staan met die van Rusland.

Dat de MLRS wapens lucht in de verdediging geven, staat buiten kijf, maar hoeveel zijn er nodig om voldoende tegenwicht te bieden. Over de kwaliteit van de M777's en hun vuurgeleiding bestaat geen discussie. Hun aantal lijkt alleen niet meer goed te matchen met het hogere dreigingsniveau dat de Russen inmiddels hebben gekozen. De M777 zullen zijn verdeeld over een groter front dan alleen Severodonetsk, de thee raakt dus wat verdunt.

Willen MLRS wapens een kantelpunt kunnen bereiken dan is misschien een grote en massieve inzet, met een duidelijk afgebakende doelstelling, overeengekomen met Oekraïne, een betere benadering dan de levering van een of enkele systemen met een carte blance voor Oekraïne hoe ze in te zetten. [Fluisterend]En voor die afgebakende doelstelling zijn wat extra M777's ook nog wel handig, de spoeling lijkt wat dun, Europa betaald, doet ze ook nog iets[/Fluisterend]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
NiGeLaToR schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:32:
[...]

The ghost of Kyiv is niet 1 piloot - maar in mijn beleving elke Ukrainse piloot die Russische piloten wakker houdt in de nacht.
Ghost of Kiev is een mythe ontstaan in de eerste week van de oorlog waarbij Rusland beweerde de luchtmacht te hebben uitgeschakeld en de Oekrainers nog wel gewoon vliegtuigen neerschoten. En opmerkelijk veel ook.

Pro-Russen doen alsof het fake-news is van de Oekrainse overheid, maar het is een mythe ergens online ontstaan en de Oekrainse overheid heeft het gewoon nooit tegengesproken en later gezegd dat de "kills" toegekend aan GoK gewoonweg over meerdere piloten te verdelen waren.
Ook de gesneuvelde piloot waaraan de naam GoK gekoppeld was, was niet de GoK. Het was en is gewoon een moreel steunpunt geweest. Een urban legend, waarvan men hoopte dat het de Russen ook nog eens angst aan zou jagen (wat overigens ook zo was, omdat men naar "hem" op jacht was).
Pagina: 1 ... 220 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: