De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 219 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.341 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Prosac schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:19:
...
Bizar eigenlijk dat er geen mechanisme is om Rusland het vetorecht in de VN af te nemen op dit moment.
Was het maar zo dat het probleem in de weredpolitiek Rusland was. Veto of niet, als de rest van de wereld Rusland zou veroordelen zou er waarschijnlijk best een mouw aan te passen zijn geweest. Het probleem is ten eerste China, en ja dan kun je ook zeggen, konden we he veto recht van China ook maar afnemen, maar waar eindig je.

Helaas voor ons (het westen) is een groot deel van de wereld prima tevreden met deze oorlog en zien er zelfs voordelen in. Echt postief over de toekomst stemt dit me niet, we gaan meer en meer toe/terug/nooit weg geweest (ik weet het niet wat van toepassing is) naar het recht van de sterkste, en hoewel ik denk dat dat nog steeds het westen is, is het feit dat we dat recht steeds meer moeten claimen geen vrolijk toekomst beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:58
Teken van leven van de krijgsgevangenen uit Azovstal.
Unit commander’s wife receives call saying prisoners have not been subjected to violence by Russian forces

Ukrainian soldiers captured by Russian forces after the three-month siege of the Azovstal steel plant are being held in “satisfactory” conditions, according to the unit commander’s wife, amid uncertainty over the fate of the prisoners.

Denys Prokopenko, commander of the Azov battalion, was able to briefly call his wife, Kateryna, who said she had also been told that the prisoners had not been subjected to violence. It was not immediately clear if Prokopenko had been able to speak freely during the conversation.

“He said he was ‘OK’ and asked how I was,” Kateryna Prokopenko told the Guardian on Tuesday. “I’ve heard from other sources that the conditions are more or less satisfactory.”

At least 1,000 Ukrainian fighters, including members of the Azov battalion, were transferred to Russian-held territory last week after the Azovstal steel plant in Mariupol was taken by Russian forces.

The Azov battalion has played a central role in Russia’s justification for its invasion, which was originally launched with the supposed goal of “denazification”. Officials in Kyiv have suggested they could be swapped in a prisoner exchange, but some Russian officials have called for them to face trial or even execution on “terrorism” charges.

Previously, the only news of the fighters’ conditions had come via a news channel given access to the prison by the Russian Ministry of Defence. The International Committee of the Red Cross, which is involved in monitoring the conditions for prisoners of war and has a long-held policy of not publicly commenting, has not issued a statement.

“They are being fed, given water. The conditions meet the requirements and they have not been subjected to violence during this short period,” said Kateryna Prokopenko. “What will happen next, of course, we don’t know but at the moment there are third parties – the UN and the Red Cross – who are controlling the situation.”

Most of the injured Azov fighters are being held in a prison in Olenivka, a village in Russian-occupied Donetsk, but a smaller group of severely injured fighters are in a hospital in the town of Novoazovsk, also in Russian-occupied Donetsk. Prokopenko said that to her knowledge none of the fighters have been taken to Russia.

Russia’s propaganda narrative of the war has long played up the influence of the battalion, claiming that its members are neo-Nazis.

Azov formed as a volunteer battalion in 2014 to fight Russian-backed forces and some its leaders are known to hold far-right views. Since then, it has been integrated in the Ukrainian army and Azov commanders say its fighters hold a range of political opinions.

Kateryna Prokopenko has launched an independent organisation to campaign for the Azovstal fighters who also include Ukrainian border guards and members of the Ukrainian security services.

“The aim of the organization is to organise weekly calls with those being held prisoners, to debunk Russian fakes about our guys, to ensure that their conditions remain satisfactory – a bed, medicine, water and food, and to campaign for their swift release,” said Kateryna.
Via The Guardian
https://www.theguardian.c...n-satisfactory-conditions

Die cameramannen van Kadyrov zijn echt nergens bang voor he!
https://www.reddit.com/r/..._liberation_of_abandoned/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Prosac schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:45:
Teken van leven van de krijgsgevangenen uit Azovstal.

[...]

Via The Guardian
https://www.theguardian.c...n-satisfactory-conditions

Die cameramannen van Kadyrov zijn echt nergens bang voor he!
https://www.reddit.com/r/..._liberation_of_abandoned/
Wat een prachtig nieuws, het nieuws van de dag wat mij betreft (artikel is van gisteren). Ik hou nog een slag om de arm, maar hoe dan ook de druk van VN en rode kruis is hier zeker voelbaar.

Wat betreft vetorecht op het moment dat je dat zou afpakken, dan zaag je de ook aan de stoelpoten van de autoriteit van de VN. Eigenlijk is het een design flaw dat je een veto zou uit kunnen spreken over een kwestie waar je bij betrokken bent.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

https://www.msn.com/nl-nl...oorlogsmoeheid/ar-AAXHJSk

MSN is dan wel geen fatsoenlijke bron imho, maar ze heeft wel gelijk..
Dit topic liep eerst razendsnel en stond altijd bovenaan mijn MyReact en ook dat is niet meer het geval.
En zelfs de Oekraïense telegram kanalen hebben een stuk minder berichten.

Als ik dan in mijn eigen omgeving kijk, dan is echt niemand ermee bezig.
Wanneer ik weer eens iets nieuwtje deel met vrienden dan halen ze beetje hun schouders op.

Mensen maken zich meer zorgen om de apenpokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:12
Ik kan me niet voorstellen dat Rusland het graan alleen maar steelt om een vluchtelingencrisis aan te wakkeren.
Putin heeft natuurlijk wel enorme heimwee naar het Sovjet verleden, dus zou me niks verbazen als hij een herhaling van Wikipedia: Holodomor ook wel ziet zitten (en als daarmee de fascisten van het westen mede geraakt worden, alleen maar mooi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 14:45

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik kan me niet voorstellen dat Rusland het graan alleen maar steelt om een vluchtelingencrisis aan te wakkeren. Of misschien deels, dat ze de rest van het graan gebruiken om de liefde van bepaalde landen te kopen. Steun ons en je kunt goedkoop graan afnemen. En ik kan me voorstellen dat hongerige landen (terecht) dergelijke omkoping graag aannemen.
Bizar eigenlijk dat er geen mechanisme is om Rusland het vetorecht in de VN af te nemen op dit moment.
Wat ik zelf niet zo snap is dat Putin toch wel goede banden heeft met verschillende landen in Afrika.
Hij zal toch wel moeten beseffen dat die landen in zo'n crisis, met een tekort aan tarwe, het hardste geraakt worden.

Al hangt hij natuurlijk wel zijn verhaal op dat hij gedwongen werd actie te ondernemen. Dreiging vanuit het westen, biolabs, nukes, VS wil Rusland overnemen... Alles ligt aan de VS en zijn vriendjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:32
AndereKoekoek schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:28:
Dit topic liep eerst razendsnel en stond altijd bovenaan mijn MyReact en ook dat is niet meer het geval.
Wanneer ik weer eens iets nieuwtje deel met vrienden dan halen ze beetje hun schouders op.
Dat er minder aandacht van de media is komt waarschijnlijk ook omdat er maar weinig 'nieuws' te melden is. Beide partijen winnen en verliezen een paar honderd meter per dag (bij wijze van spreken dan), daardoor lijkt het, anders dan in het begin van het conflict, een beetje stil te staan.
Wanneer een van beide partijen echte successen of verliezen gaat boeken dan zullen de media daar ongetwijfeld weer op in springen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:51

BeaM-R

Powerrrrr

Russia has fired more missiles in the Ukraine war than have been fired by any country in any other conflict since World War II
https://www.newsweek.com/...ure-new-data-show-1709388

Dit is ook wel opvallend. Zeker met het tijdsbestek in ogenschouw nemend.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15
AndereKoekoek schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:44:
[...]

Wat ik zelf niet zo snap is dat Putin toch wel goede banden heeft met verschillende landen in Afrika.
Hij zal toch wel moeten beseffen dat die landen in zo'n crisis, met een tekort aan tarwe, het hardste geraakt worden.

Al hangt hij natuurlijk wel zijn verhaal op dat hij gedwongen werd actie te ondernemen. Dreiging vanuit het westen, biolabs, nukes, VS wil Rusland overnemen... Alles ligt aan de VS en zijn vriendjes.
Daar hebben ze inderdaad iets op gevonden: liegen.
Russian flags waved while those of France went up in flames during opposition demonstrations in Chad. With some popular support, the junta that is in power in Mali is burning all its bridges with Paris in order to get closer to Moscow. Social media seems to be buzzing with only one tune. Has France already lost the battle for public opinion in the Sahel to Russia?
Daar waar we in de EU vaak nog meerdere bronnen en nieuws outlets hebben is dat in Afrika minder een standaard en is het makkelijker de opinie te beïnvloeden met desinformatie en propaganda.

Het is ongetwijfeld terug te zien aan het stemgedrag van deze landen in de VN of het al tot in de politiek is doorgedrongen.

Combinatie met honger en een verzonnen verhaal maakt het voor Rusland alleen maar interessanter.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 10:50
Joep schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:02:
Schijnbaar heeft ukraine.liveuamap.com toch Troitske en omgeving rood gekleurd. Zo onlogisch is dat toch niet? Er is amper bebouwing in dat gebied, maar een paar kleine ongeasfalteerde wegen en veel open veld. Het heeft geen zin om dat gebied vast te willen houden.

En zo extraordinary is mijn mening helemaal niet. De eerste paar weken hield het front best goed stand, maar de afgelopen paar dagen zijn de Russen helaas flink uit Popasna doorgestoten en nu dreigen dus Lysytsjansk en Sjevjerodonetsk afgeknepen te worden. Of dat de moeite waard is te behouden weet ik niet. Het is een andere situatie dan Marioepol en Azovstal.
Als ik zo kijk naar de manier waarop Rusland die pincer probeert op te zetten zijn ze wel kwetsbaar voor een counter offensive die juist de pincer vanuit Popasna kan afsnijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:00

Maar wat is er dan momenteel te melden? Aan het begin veranderde de situatie dagelijks. Maar als ik nu de kaart van 1 of 2 weken geleden pak is er amper iets verandert. Tegen de tijd dat 1 van de partijen echt progressie maakt zal dat wel weer in het nieuws komen, maar voorlopig gaat het om wel heel kleine gebieden.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:15

Dit is momenteel de uitdaging in het oosten.

7 vs 1 en een dito overmacht aan tanks en artillerie is simpelweg een probleem.

En daarom zei ik eerder al: met zo’n numeriek voordeel bakt Rusland er niets van. Dit kost ze wederom meer dan ze kunnen missen.

Tegelijkertijd is het verlies aan Ukrainse zijde ook groot, maar..

Er zijn 700.000 troepen actief en ze worden nog elke dag getraind. In tegenstelling tot Rusland lijkt Ukraine geen ongetrainde mensen de strijd in te sturen, al ontbreekt het ze vaak wel aan wapens en materieel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Als ik zo kijk naar de manier waarop Rusland die pincer probeert op te zetten zijn ze wel kwetsbaar voor een counter offensive die juist de pincer vanuit Popasna kan afsnijden.
Dat idee had ik ook en ik vraag me af of daar nog wat gedaan wordt. Heel simpel kan de voorkant van de pincer zelf van 3 kanten worden aangevallen. Zeker als ik zie dat er daar een paar wegen zijn 'vrijgegeven' om overheen te rijden (liveuamap, maar ik zag de berichten ook op andere kanalen voorbij komen). Dat doe je niet als je elk moment verwacht dat de russen een stuk op gaan schuiven.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De T-62's zijn al in Melitopol gespot? :o
https://liveuamap.com/en/...ved-in-melitopol-occupied

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:28
AndereKoekoek schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:44:
[...]

Ten eerste zal hij dat gestolen graan inzetten om zieltjes te winnen.
Ten tweede is dat een deel van zijn plan, crisis in afrika is een vluchtelingenstroom naar europa.
Voeg daar een hoop propaganda en een aantal zakken geld aan wat corrupte leiders aan toe en een totaal gebrek aan care voor de normale mensen die zullen verhongeren en het recept voor ondermijning van het westen is wel klaar. Hopelijk wordt de EU snel wakker, de wereldoorlog is al een paar maanden bezig.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

MrOleo schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:44:
[...]

Ten eerste zal hij dat gestolen graan inzetten om zieltjes te winnen.
Ten tweede is dat een deel van zijn plan, crisis in afrika is een vluchtelingenstroom naar europa.
Voeg daar een hoop propaganda en een aantal zakken geld aan wat corrupte leiders aan toe en een totaal gebrek aan care voor de normale mensen die zullen verhongeren en het recept voor ondermijning van het westen is wel klaar. Hopelijk wordt de EU snel wakker, de wereldoorlog is al een paar maanden bezig.
We hebben als westen wel echt een heel groot probleem. Appeasement werkt niet, totale oorlog is ook niet wenselijk. Arme landen en dictaturen zullen steeds luider en vervelender worden op het wereldtoneel. We kunnen/durven ze niet hun hoonin te schoppen, maar wegkijken gaat ons ook pijn doen. Ik weet niet wat de oplossing is….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Nou alleen nog brandstof en bemanning zien te vinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:35
dr.lowtune schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:56:
[...]

We hebben als westen wel echt een heel groot probleem. Appeasement werkt niet, totale oorlog is ook niet wenselijk. Arme landen en dictaturen zullen steeds luider en vervelender worden op het wereldtoneel. We kunnen/durven ze niet hun hoonin te schoppen, maar wegkijken gaat ons ook pijn doen. Ik weet niet wat de oplossing is….
Zo snel mogelijk door de zure appel heen, anders krijgt iedere parttime dictator straks bijdehante ideeën. Maar zoals altijd in de geschiedenis ontbreekt het aan durven doorduwen. Na de eerste snelle reactie is er wat tijd gekocht. En dat heeft voor Oekraïne wat ruimte gegeven. Wellicht kunnen ze het lang genoeg volhouden.

Maar uiteindelijk zullen we moeten accepteren dat zonder echte bijstand het een te langdurig verhaal gaat worden. Een waar de meeste stemmers de last niet van willen dragen.

Ik bedoel maar de meeste mensen zijn wel bereid om te vechten voor een mooi plekje in de wachtrij op Schiphol (kop Telegraaf iets in die richting) , maar wat financiele pijn lijden voor langdurige vrijheid is teveel gevraagd.

Dan is het opeens weer een ver weg van mijn bed show en gaan de Oekraïnse vlaggen weer op zolder. Het ontbreekt in onze samenleving aan cohesie , mentaliteit en durf om dit soort zaken goed op te pakken. En we zijn niet de enigen in de westerse wereld die veel te verwend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Wij koken met olijfolie, boter, rauwe kokosolie en rauwe rode palm olie.
De winkel waar ik boodschappen doe is en zgn hypermarche van Leclerc.
De afgelopen weken echt een ramp op de olie afdeling, Twee weken terug hebben ze de helft gevuld met simpele azijn zodat het niet leeg was. Er was maar 1 merk olijfolie te koop en de rest van de olie werd minder. (behalve de hele dure kleine blikjes speciaal spul)
Gisteren hing er een briefje dat door tekorten ze niet weten wanneer er weer zonnebloemolie/bakolie etc is en alleen maar 1 soort olijfolie was te koop, de bio, precies die wij altijd gebruiken.
Ik ging even online checken en die flessen en lokale boter was opeens in een flinke aanbieding, de bio virgin olijf normaal 5.40, maar laatste weken omhoog gekropen naar 5.80, nu met storte credit op 3.77 en de goede lokale boter (spul waar ze in Parijs de beste croissants mee maken) was 5.50 per kilo als je een kilo kocht.
Hmm ben op de mountainbike gestapt en heb wat extra flessen en pakjes gehaald, het is immers precies wat we gebruiken.

Dus op dit punt zie ik echt het effect van de oorlog, en in dagelijkse koken gebruik ik nu niet meer de oude vertrouwde gietijzeren pannen, maar basic pannen met een anti aanbak laag, dan heb ik veel minder vetten nodig. SWS goed om geld te besparen maar normaal gebruikte ik die alleen voor omelet met zachte structuur en delicate vis.

Ik denk dat de hypermarche hiermee meer omzet draait, want 3.77 voor 0.7L is meer dan de meeste bakolie kostte, maar ook dat juist deze twee specifieke aanbiedingen een geste zijn naar de klanten die opeens eigenlijk geen keuze meer hebben.

Klein 1e wereld dingetje, zo erg hoe landen die veel moeilijker zitten en de mensen aldaar dit conflict gaan voelen en voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:01:
[...]

En ammo, weet niet of ze nu al ander 115mm geschut daar rond hebben rijden?

De 72, 80, 90 hebben 125mm ammo dacht ik.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Maar wat is er dan momenteel te melden? Aan het begin veranderde de situatie dagelijks. Maar als ik nu de kaart van 1 of 2 weken geleden pak is er amper iets verandert. Tegen de tijd dat 1 van de partijen echt progressie maakt zal dat wel weer in het nieuws komen, maar voorlopig gaat het om wel heel kleine gebieden.
elk stukje Donbas is er weer een minder voor Oekraine om te hebben op het moment dat er een onderhandelingstafel komt die toch echt gebruikt zal (moeten) gaan worden.

Ik wil niet graag weer in de '9 mei moet Putin een win hebben' trappen maar als ze Luhansk hebben dan is het een win voor Rusland en kunnen ze zich ingraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Baerbock weer.
Duitsland is zelf een vertragende factor geweest. Waar zijn de Leopards voor Polen?
Laat ze zich daar eens mee bezig houden in plaats van te waarschuwen voor oorlogsmoeheid.
Hoe sneller de zware wapens naar Oekraine gaan/waren zijn gegaan hoe beter UA ervoor had gestaan, was de oorlog misschien nu al voorbij geweest. Uiteraard niet, maar het gaat om het idee.

Niet politiek blaten, maar handelen, Baerbock!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me niet voorstellen dat Rusland het graan alleen maar steelt om een vluchtelingencrisis aan te wakkeren. Of misschien deels, dat ze de rest van het graan gebruiken om de liefde van bepaalde landen te kopen. Steun ons en je kunt goedkoop graan afnemen. En ik kan me voorstellen dat hongerige landen (terecht) dergelijke omkoping graag aannemen.
kon je je wel voorstellen dat Lukashenko een luchtbrug opzette voor migranten uit het Midden Oosten naar Belarus om ze de grens met Polen over te sturen?

Verbaas u niet, verwonder u slechts. Alles is mogelijk.

Ja: ontwrichting van de EU.
Ja, appeasement van Afrika met graan uit Rusland zelf (kijk maar: Rusland levert, en Oekraine niet!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:56:
[...]

Baerbock weer.
Duitsland is zelf een vertragende factor geweest. Waar zijn de Leopards voor Polen?
Laat ze zich daar eens mee bezig houden in plaats van te waarschuwen voor oorlogsmoeheid.
Hoe sneller de zware wapens naar Oekraine gaan/waren zijn gegaan hoe beter UA ervoor had gestaan, was de oorlog misschien nu al voorbij geweest. Uiteraard niet, maar het gaat om het idee.

Niet politiek blaten, maar handelen, Baerbock!
Het is een coalitieregering en Baerbock en de groenen zitten aan de ene kant (actie), de SPD aan de andere (alles moet zo zijn zoals het altijd geweest is).

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40
Nou dat ja, de tranen sprongen me in de ogen toen ik over jouw leed las. Ik denk dat het mooi illustreert hoe hard west europa getroffen wordt door deze oorlog.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
CornermanNL schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:04:
[...]
Dan is het opeens weer een ver weg van mijn bed show en gaan de Oekraïnse vlaggen weer op zolder. Het ontbreekt in onze samenleving aan cohesie , mentaliteit en durf om dit soort zaken goed op te pakken. En we zijn niet de enigen in de westerse wereld die veel te verwend zijn.
Tja, ik moet zeggen ik neem ook geen vluchtelingen in huis ofzo en ik wil er ook niet te veel voor bloeden.

Vergeet niet, Oekraine leunde tot 2014 nog heel sterk de kant van Rusland op. En dat was niet alleen vanwege het corrupte leiderschap. Er was onder het volk ook geen meerderheid voor. Pas sinds kort willen ze bij ons omdat ze nu weten hoe Poetin echt over ze denkt, en nu moet het allemaal maar hapsnap snel doorgedrukt. Bovendien hebben ze de situatie in de Donbas en de Krim gewoon vele jaren laten bestaan en pas nu willen ze het per se terug.

Natuurlijk, wat Poetin doet is een misdaad tegen de mensheid en totaal van de pot gerukt en daar moeten we tegen helpen. En hem ook compleet isoleren.

Maar Oekraine er zo snel mogelijk bij halen als 'westers volk', ik weet niet of ze daar wel klaar voor zijn. Er is nog steeds een sterke hang naar oligarchie en corruptie. In Joegoslavie hebben we daar ook niet echt fijne resultaten mee behaald, het is daar nog steeds gedonder. We moeten ze helpen, vind ik ook, maar niet overhaast in de EU proppen zonder garanties op hervormingen. Die fout hebben we in andere oost-Europese landen ook gemaakt en de daaruit afkomstige onvrede (bepaalde bevolkingsgroepen die alleen maar achteruit gingen na EU deelname) hebben we bijvoorbeeld Orban uit verkregen, die populisten spelen daar makkelijk op in.

Wat dat betreft ben ik persoonlijk meer anti-Rusland dan pro-Oekraine. Die twee hoeven niet per se gekoppeld te zijn. Ik ben het zelden eens met het Nederlandse beleid maar in dit geval ben ik wel blij dat ze wat tegenstand bieden in de EU tegen al te overhaaste beslissingen.

[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 25-05-2022 19:17 . Reden: Reactie op schiphol verwijderd ivm offtopic ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:09:
[...]

Tja, ik moet zeggen ik neem ook geen vluchtelingen in huis ofzo en ik wil er ook niet te veel voor bloeden.

Vergeet niet, Oekraine leunde tot 2014 nog heel sterk de kant van Rusland op.
is dat zo? hoe weet je dat?
Let wel: tien, twintig jaar alleen in een gat gevallen sinds de val van de Soviet-Unie... nog sterk Soviet-gericht, en pas net een beetje vrij van een slavensysteem... eerste stapjes alleen op de wereld, letterlijk en figuurlijk.
En dat was niet alleen vanwege het corrupte leiderschap. Er was onder het volk ook geen meerderheid voor.
net als in Rusland wist het volk waarschijnlijk gewoon niet hoe de realiteit in elkaar zat. Paar honderd jaar onderdrukking en bewind elders. Het volk en het land is pas sinds de jaren 90 enigszins vrij en moet haar eigen boontjes dopopen. In welke richting moet er gedopt worden? Wat is er allemaal?
Bekijk het als een Amish-tiener die naar de goddeloze wereld mag voor een jaar. Alles is vreemd en nieuw om te ontdekken, en wat doe je dan?
Pas sinds kort willen ze bij ons
sinds kort? Sinds 2014? Na ongeveer 20 jaar rondbungelen in de wereld nadat ze als een verdwaasde zeehondenpup op het strand zijn vrijgelaten na te zijn opgegroeid in een zeehondencreche?
omdat ze nu weten hoe Poetin echt over ze denkt,
Oekraine weet heel goed hoe Rusland over ze denkt, dat is niet iets nieuws. Voor ons westerlingen was het nieuw, maar niet voor de Oekraiense natie. Die zuchten al vele decennia onder Russisch bewind. De holodomir is niet iets van 15 jaar terug ofzo.
en nu moet het allemaal maar hapsnap snel doorgedrukt.
sowieso nu het oorlog is inderdaad. Ze hebben een richting gekozen en hun lot hangt af van hoe goed ze terug weten te vechten tegen de (voorheen) tweede wereldmacht ter wereld. Vind het dan toch best knap en dapper dat ze zo snel willen.
Bovendien hebben ze de situatie in de Donbas en de Krim gewoon vele jaren laten bestaan en pas nu willen ze het per se terug.
in 2014 kon je Oekraine opvegen. Hun leger stelde niets voor, was niet beter dan het Russische leger.
Maar training en versterking kost tijd. En men wist dat de Russische inval ook nog kwam.
Ze willen het al jaren terug, maar sinds 2014 konden ze dat simpelweg niet.
En ook nu niet met de Russische invasie. Maar wel beter. En daar hebben ze ook meer en betere wapens voor nodig.
Het is niet omdat ze niet wilden, maar omdat ze niet konden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Vergeet niet, Oekraine leunde tot 2014 nog heel sterk de kant van Rusland op. En dat was niet alleen vanwege het corrupte leiderschap. Er was onder het volk ook geen meerderheid voor. Pas sinds kort willen ze bij ons omdat ze nu weten hoe Poetin echt over ze denkt, en nu moet het allemaal maar hapsnap snel doorgedrukt. Bovendien hebben ze de situatie in de Donbas en de Krim gewoon vele jaren laten bestaan en pas nu willen ze het per se terug.
Dit is alleen niet zo, ook ver voor de 2014 omslag was er afwisselend per 4 jaar vaak een meer pro-europees leunende met daarna weer een pro-russisch leunende president.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:54:
[...]
elk stukje Donbas is er weer een minder voor Oekraine om te hebben op het moment dat er een onderhandelingstafel komt die toch echt gebruikt zal (moeten) gaan worden.

Ik wil niet graag weer in de '9 mei moet Putin een win hebben' trappen maar als ze Luhansk hebben dan is het een win voor Rusland en kunnen ze zich ingraven.
Met het materieel dat er is en nog komt helpt dat ingraven ook maar beperkt. Ik zie die onderhandelingen niet eindigen met een Donbass/Luhansk die naar rusland gaat. Dat zou gebeuren als er geen support meer komt, maar het is wel duidelijk dat VS/VK nog wel even door willen gaan, en ook andere landen blijven wapens vrij maken.

Voorlopig moet rusland overstappen op nog oudere tanks, worden er steeds minder raketten gebruikt en hebben ze hun doelen al bijgesteld van heel Oekraine tot een klein stuk, Waarbij je niet moet vergeten dat ze buiten Luhansk gestaag juist grond verliezen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]
En dat is nu net het grootste probleem. Schijnbaar dringt het gewoon niet door dat Oekraine niet alleen voor zichzelf, maar ook voor ons aan het vechten is. Rusland zal blijven aanvallen zolang ze kunnen en daarmee oorlog steeds dichterbij brengen. Oekraine is nu de reden dat rusland heel wat jaren terug is gezet en hopelijk nog meer.
Vergeet niet, Oekraine leunde tot 2014 nog heel sterk de kant van Rusland op. En dat was niet alleen vanwege het corrupte leiderschap. Er was onder het volk ook geen meerderheid voor. Pas sinds kort willen ze bij ons omdat ze nu weten hoe Poetin echt over ze denkt, en nu moet het allemaal maar hapsnap snel doorgedrukt.
Nee, ook voor 2014 waren ze al steeds meer westers georienteerd. Precies de reden waarom rusland toen begonnen is met de Krim in te nemen. Dat deden ze niet omdat Oekraine zo pro-russisch was.
Bovendien hebben ze de situatie in de Donbas en de Krim gewoon vele jaren laten bestaan en pas nu willen ze het per se terug.
In 2014 hadden ze nog een russisch leger dat in slechte staat was. Toen hadden ze niets in te brengen tegen het innemen van de Krim. Sindsdien zijn ze hun leger juist op gaan bouwen omdat ze wisten dat rusland nog terug zou komen. Daarbij wilden ze de Donbass en Krim ook graag terug, maar daarvoor moet je het leger hebben, maar bovenal zou het aanvallen/terugpakken van de Donbass/Krim een hele goede reden zijn om juist Oekraine te 'bevrijden' van die stomme Oekrainers die de russische medebevolking aan het vermoorden zijn.
Natuurlijk, wat Poetin doet is een misdaad tegen de mensheid en totaal van de pot gerukt en daar moeten we tegen helpen. En hem ook compleet isoleren.

Maar Oekraine er zo snel mogelijk bij halen als 'westers volk', ik weet niet of ze daar wel klaar voor zijn. Er is nog steeds een sterke hang naar oligarchie en corruptie. In Joegoslavie hebben we daar ook niet echt fijne resultaten mee behaald, het is daar nog steeds gedonder. We moeten ze helpen, vind ik ook, maar niet overhaast in de EU proppen zonder garanties op hervormingen. Die fout hebben we in andere oost-Europese landen ook gemaakt en de daaruit afkomstige onvrede (bepaalde bevolkingsgroepen die alleen maar achteruit gingen na EU deelname) hebben we bijvoorbeeld Orban uit verkregen, die populisten spelen daar makkelijk op in.

Wat dat betreft ben ik persoonlijk meer anti-Rusland dan pro-Oekraine. Die twee hoeven niet per se gekoppeld te zijn. Ik ben het zelden eens met het Nederlandse beleid maar in dit geval ben ik wel blij dat ze wat tegenstand bieden in de EU tegen al te overhaaste beslissingen.
Het enige probleem is dat Oekraine toch al niet snel bij de EU zal komen, daar is een heel traject voor. Juist door nu al te zeggen dat je moeilijk zult gaan doen speel je rusland in de kaart. Nederland zou dus veel beter kunnen zeggen dat ze natuurlijk bij de EU mogen komen zodra ze aan de eisen voldoen. Oftewel het juist positief benaderen.

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 25-05-2022 19:54 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:51:
[...]

En dat is nu net het grootste probleem. Schijnbaar dringt het gewoon niet door dat Oekraine niet alleen voor zichzelf, maar ook voor ons aan het vechten is. Rusland zal blijven aanvallen zolang ze kunnen en daarmee oorlog steeds dichterbij brengen. Oekraine is nu de reden dat rusland heel wat jaren terug is gezet en hopelijk nog meer.
Voor ons vind ik niet. Rusland heeft zijn zinnen niet op Europa en dat kunnen ze ook gewoon niet innemen. Daar zijn ze veel te zwak voor, om het hele NAVO/Atoom gebeuren nog niet eens te noemen. Nogmaals, ik vind zeker dat we Oekraine moeten helpen. "Ons" conflict vind ik het alleen niet.
[...]
Nee, ook voor 2014 waren ze al steeds meer westers georienteerd. Precies de reden waarom rusland toen begonnen is met de Krim in te nemen. Dat deden ze niet omdat Oekraine zo pro-russisch was.
Ik dacht dat dat vooral een reactie was op de Maidan revolutie?
[...]
Het enige probleem is dat Oekraine toch al niet snel bij de EU zal komen, daar is een heel traject voor. Juist door nu al te zeggen dat je moeilijk zult gaan doen speel je rusland in de kaart. Nederland zou dus veel beter kunnen zeggen dat ze natuurlijk bij de EU mogen komen zodra ze aan de eisen voldoen. Oftewel het juist positief benaderen.
Okee, dat is een goed punt en daar ben ik het zeker mee eens. Ik dacht echter te begrijpen dat er vanuit met name von der Leyen al toezeggingen werden gedaan.
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:37:
[...]

is dat zo? hoe weet je dat?
Let wel: tien, twintig jaar alleen in een gat gevallen sinds de val van de Soviet-Unie... nog sterk Soviet-gericht, en pas net een beetje vrij van een slavensysteem... eerste stapjes alleen op de wereld, letterlijk en figuurlijk.
Dit stond in een van de nieuwsposts die de laatste tijd voorbij kwamen (ik denk van NOS.nl aangezien ik die met name volg).

En ja idd het is een prille maatschappij maar daarmee ook een risico voor ons als EU lid. Het is nota bene hun interne geschil dat ons een heleboel mensenlevens heeft gekost met MH17. Aangewakkerd door de Russen ja, maar er zijn ook echt wel lokale rebellen. Dat ze als prille zeehonden op de wereld staan, maakt niet per se dat ze allemaal uitgroeien tot westerse zeehonden :)

Laat ik een ander voorbeeld geven: Stel dat Turkije vlak voor Erdogan bij de EU was gekomen zoals toen het plan was. En dat hij er nu volop in gezeten had. Dat had ons toch een kopzorgen van jewelste opgeleverd. Journalisten van de straat plukken, vervolging van Koerdische minderheden, corruptie met de bedrijven van zijn zoon enz. Dat is absoluut niet waar Europa voor staat. Dat was echt een geval waar we best graag wilden en gelukkig niet zo ver zijn gegaan. Dat soort risico's bedoel ik. Het voelt een beetje als een blanco cheque hier. Geen reden het niet te doen, wel eentje om zorgvuldig en niet overhaast te werk te gaan.
[...]
sowieso nu het oorlog is inderdaad. Ze hebben een richting gekozen en hun lot hangt af van hoe goed ze terug weten te vechten tegen de (voorheen) tweede wereldmacht ter wereld. Vind het dan toch best knap en dapper dat ze zo snel willen.
Dat ontken ik ook niet. Maar ik zie ook het parallel met Georgie, Tsjetsjenie enzovoorts. Daar heeft Rusland dezelfde afschuwelijke dingen gedaan. Echter toen keken we er niet naar om. Wat maakt dit wel 'onze oorlog' en die anderen niet?
[...]
in 2014 kon je Oekraine opvegen. Hun leger stelde niets voor, was niet beter dan het Russische leger.
Maar training en versterking kost tijd. En men wist dat de Russische inval ook nog kwam.
Ze willen het al jaren terug, maar sinds 2014 konden ze dat simpelweg niet.
En ook nu niet met de Russische invasie. Maar wel beter. En daar hebben ze ook meer en betere wapens voor nodig.
Het is niet omdat ze niet wilden, maar omdat ze niet konden.
Maar ik heb ook niet echt druk gezien. Het was echt alsof men wel okee was met de status quo.

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 25-05-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
CopyCatz schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:08:
[...]

Nou dat ja, de tranen sprongen me in de ogen toen ik over jouw leed las. Ik denk dat het mooi illustreert hoe hard west europa getroffen wordt door deze oorlog.
ah nieuwe lichting reageerders :)
Ik postte het omdat E.Leclerc een aardig groot bedrijf is (133K werknemers) een soort Franse Super de Boer en dat het dus echt duidelijk is dat er bepaalde tekorten zijn nu. Jammer dat je de zin die ik erna schreef niet meenam in je quote want dat was nu juist het belangrijkste punt.
"zo erg hoe landen die veel moeilijker zitten en de mensen aldaar dit conflict gaan voelen en voelen."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-09 23:42
[...]

Prima om het postief te benaderen, maar valse verwachtingen wekken is ook zoiets. De EU piept en kraakt nu al vanwege de grote verscheidenheid en diversiteit aan opvattingen en culturen. Het gebrek aan samenhang laat zich pijnlijk voelen in de lage solidariteit tussen landen. Nog een extra land erbij wat slecht aansluit op de EU, hoe sympathiek ook, gaat dat niet helpen.

Dus nu helpen, zorg voor wederopbouw. Maar geen overhaaste toetreding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
GekkePrutser schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:58:
[...]
Voor ons vind ik niet. Rusland heeft zijn zinnen niet op Europa en dat kunnen ze ook gewoon niet innemen. Daar zijn ze veel te zwak voor, om het hele NAVO/Atoom gebeuren nog niet eens te noemen. Nogmaals, ik vind zeker dat we Oekraine moeten helpen. "Ons" conflict vind ik het alleen niet.
Dat kun je vinden, maar als ze de Baltische staten of Polen aanvallen zitten ze toch wel heel dichtbij. En kijk eens naar hoeveel impact de huidige oorlog al op ons heeft.

Uiteindelijk is heel simpel, als Oekraine volgens plan binnen een paar dagen was gevallen, waren die landen vroeg of laat aangevallen. Gelukkig heeft Oekraine daar een stokje voor gestoken, maar de ambities van rusland zelf zijn echt niet verandert.
[...]
Klopt, maar die Maidan revolutie was juist een pro-europese revolutie. En omdat toen duidelijk werd dat Oekraine richting europa wilde trekken (en andersom), heeft hij de Krim ingelijft.
[...]
Okee, dat is een goed punt en daar ben ik het zeker mee eens. Ik dacht echter te begrijpen dat er vanuit met name von der Leyen al toezeggingen werden gedaan.
In zoverre dat wat ze zei heel groots klonk, maar niets meer of minder was dan dat ze zich kandidaat konden gaan stellen, waarna ze echter alsnog aan alle eisen moeten voldoen. Ik ben het eerlijk gezegd ook niet met Leyen eens om het zo te brengen. Ik had liever de tussenweg gezien, oftewel duidelijk maken dat ze welkom zijn, maar wel volgens de regels.
Dat ontken ik ook niet. Maar ik zie ook het parallel met Georgie, Tsjetsjenie enzovoorts. Daar heeft Rusland dezelfde afschuwelijke dingen gedaan. Echter toen keken we er niet naar om. Wat maakt dit wel 'onze oorlog' en die anderen niet?
Nu komt het dichterbij. Ik heb ook toen al gevonden dat er meer gedaan had moeten worden. Net als dat ik vind dat een golf-oorlog nooit plaats had mogen vinden. Dit is echter puur politiek
[...]
Maar ik heb ook niet echt druk gezien. Het was echt alsof men wel okee was met de status quo.
Maar wat hadden ze dan kunnen doen? Ze hadden het leger niet om druk te zetten en elke andere manier werd wel door rusland geblokkeerd. Soms zit je in een situatie waar je niet in wil zitten zonderdat je er iets aan kunt doen. En soms is het dan beter om je er tijdelijk bij neer te leggen en stilletjes je leger op te bouwen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dit stond in een van de nieuwsposts die de laatste tijd voorbij kwamen (ik denk van NOS.nl aangezien ik die met name volg).

En ja idd het is een prille maatschappij maar daarmee ook een risico voor ons als EU lid. Het is nota bene hun interne geschil dat ons een heleboel mensenlevens heeft gekost met MH17. Aangewakkerd door de Russen ja, maar er zijn ook echt wel lokale rebellen. Dat ze als prille zeehonden op de wereld staan, maakt niet per se dat ze allemaal uitgroeien tot westerse zeehonden :)

Laat ik een ander voorbeeld geven: Stel dat Turkije vlak voor Erdogan bij de EU was gekomen zoals toen het plan was. En dat hij er nu volop in gezeten had. Dat had ons toch een kopzorgen van jewelste opgeleverd. Journalisten van de straat plukken, vervolging van Koerdische minderheden, corruptie met de bedrijven van zijn zoon enz. Dat is absoluut niet waar Europa voor staat. Dat was echt een geval waar we best graag wilden en gelukkig niet zo ver zijn gegaan. Dat soort risico's bedoel ik. Het voelt een beetje als een blanco cheque hier. Geen reden het niet te doen, wel eentje om zorgvuldig en niet overhaast te werk te gaan.
ja het is een blanco cheque.
Maar we doen het om de Russen tegen te houden.
het is een beetje het concept dat Rusland in elk geval niet mag winnen.
En daarom mag Oekraine niet verliezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
DeKever schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:05:
[...]
Prima om het postief te benaderen, maar valse verwachtingen wekken is ook zoiets. De EU piept en kraakt nu al vanwege de grote verscheidenheid en diversiteit aan opvattingen en culturen. Het gebrek aan samenhang laat zich pijnlijk voelen in de lage solidariteit tussen landen. Nog een extra land erbij wat slecht aansluit op de EU, hoe sympathiek ook, gaat dat niet helpen.

Dus nu helpen, zorg voor wederopbouw. Maar geen overhaaste toetreding.
Maar er is ook nooit sprake geweest van overhaaste toetreding. Von der Leyen klonk heel groots, maar wat ze feitelijk zei kwam er op neer dat Oekraine versneld een aanvraag kon doen. Dat is echter heel wat anders dan versneld toe te kunnen treden. Want daarvoor zijn nog heel wat meer stappen nodig en duurt minstens meerdere jaren.
Punt hierbij is echter dat de boodschap als Europa wordt gegeven om te laten zien dat we op 1 lijn zitten. Dat is heel belangrijk richting rusland omdat die daarmee weet dat er een sterk front tegenover hem staat. Dat wil zeggen dat we niet te optimistisch, maar ook niet te pessimistisch moeten doen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:10:
[...]
ja het is een blanco cheque.
Maar we doen het om de Russen tegen te houden.
het is een beetje het concept dat Rusland in elk geval niet mag winnen.
En daarom mag Oekraine niet verliezen.
Ja dat is precies wat ik zelf niet helemaal zie. Anti-Rusland betekent niet per se volledig pro-Oekraine.

En dat ik niet de enige ben zie ik toch ook wel terug in de niet al te harde steun die ze ontvangen van de EU/NAVO landen.
redwing schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:10:
[...]
Dat kun je vinden, maar als ze de Baltische staten of Polen aanvallen zitten ze toch heel dichtbij. En kijk alleen eens naar hoeveel impact het nu al heeft. En het is heel simpel, als Oekraine volgens plan binnen een paar dagen was gevallen, waren die landen vroeg of laat aangevallen.
Gelukkig heeft Oekraine daar een pootje voor gestoken, maar de ambities van rusland zelf zijn echt niet verandert.
Polen krijgen ze echt niet voor elkaar als ze Oekraine al niet aan kunnen. Maar ik geloof ook niet dat Poetin dat wil. Ik denk serieus dat hij een bufferzone wil. De Baltische staten zijn een ander verhaal geografisch gezien en door ons heel slecht te verdedigen. Maar die vallen wel onder de NAVO nucleaire paraplu. Bovendien is er niet zo vreselijk veel te halen volgens mij. Zowel qua grondstoffen als strategisch.

En vergeet niet dat Rusland ook Koningsberg heeft, midden in Europa. De dingen waar hij ons van beschuldigt (forward bases) doet hij zelf ook. Doen wij ook niet moeilijk over. Daarom vind ik de vergelijking met Cuba die Rusland maakt ook niet correct. Hij heeft al jaren een raketbasis midden in Europa.
[...]
Nu komt het dichterbij. Ik heb ook toen al gevonden dat er meer gedaan had moeten worden. Net als dat ik vind dat een golf-oorlog nooit plaats had mogen vinden. Dit is echter puur politiek
De golf oorlog en afghanistan was ik ook tegen (zoals ik al zei ik ben het vaak niet met Nederland eens :) ). Ik vond ons daar zelf de agressor. Maakt deze situatie niet anders maar ik ben het er wel mee eens dat die niet hadden moeten gebeuren. Zie ook dat we in Afganistan eigenlijk helemaal niks bewerkstelligd hebben :'( Het is allemaal voor niks geweest.
[...]
Maar wat hadden ze dan kunnen doen? Ze hadden het leger niet om druk te zetten en elke andere manier werd wel door rusland geblokkeerd. Soms zit je in een situatie waar je niet in wil zitten zonderdat je er iets aan kunt doen. En soms is het dan beter om je er tijdelijk bij neer te leggen en stilletjes je leger op te bouwen.
Ze hadden het meer aan moeten vechten vind ik. Bij de VN, bijvoorbeeld vragen om blauwhelmen ter bewaking van de lokale bevolking. Ondanks dat Rusland het tegengewerkt had, is de vraag nooit mis. Dit soort agressie gewoon laten hangen leidt tot 'gewoonterecht' vind ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

dat het niet 'ons' conflict is denken veel Nederlanders. Veel van mijn familie en collega's ook. Ver van hun bed show.
Maar ze beseffen niet dat het hier geopolitiek betreft. van het niveau Koude Oorlog. Die nooit echt beëindigd is.
Putin heeft al eerder geschreven en gezegd dat de val van de Soviet-Unie de grootste catastrophe van de de 20e eeuw was. Ruim voor 2014. Maar Rusland zat aan de grond en had even niks te willen op regionaal en internationaal niveau.
Wil niet zeggen dat ze pre-Maidan niet ook al gewoon de boel terug wilden.
Het is nota bene hun interne geschil dat ons een heleboel mensenlevens heeft gekost met MH17. Aangewakkerd door de Russen ja, maar er zijn ook echt wel lokale rebellen. Dat ze als prille zeehonden op de wereld staan, maakt niet per se dat ze allemaal uitgroeien tot westerse zeehonden :)
ik heb pas laat gezien wat er tijdens Maidan gebeurd is. Dat zijn geen westerse zeehonden. Dat zijn hippies tegen een politiestaat en pro-vrijheid en eenheid en waardigheid. Wat er op Maidan gebeurd is, is ongekend en zou ons het schaamrood op de kaken doen laten staan. Ze zijn daar letterlijk doodgegaan dwars tegen het Soviet-politiegeweld in. Waar hier in Den Haag een paar koffiedrinkende wappies jankend wijken voor slappe Nederlandse ME, of in Belarus ze ook uiteengeslagen zijn, daar zijn ze op Maidan full-militant gegaan en hebben ze dwars door letterlijk doden heen standgehouden met als gevolg een regime-change en een pro-westerse richting. Uiteraard nog steeds oligarchen, zoals choco-prins Poroshenko, en daarna de comedian/acteur Zelensky (maar ja Reagan was ook een acteur).
En nu met deze oorlog... dit is een land wat een onafhankelijkheidsstrijd voert tegen tirannie.
Ik durf zelfs te stellen dat onze 80-jarige oorlog met de geuzen misschien zelfs bijna tweederangs is geworden ten opzichte van wat UA nu deed en doet. In elk geval minstens gelijkwaardig.
tja, Tsjetsjenië was verder van huis... en het waren moslims 8)7 let wel: jihadisten, Rusland had te maken met jihadisten pre-9/11 voordat de gemiddelde westerling wist wat een jihadistische terrorist was.
Oekraine is een stuk dichterbij, meer op Europees 'bekend' grondgebied.
En in tegenstelling tot Tsjetsjenië was Oekraine al een zelfstandige soevereine staat. Tsjetsjenië was dat niet en is het nog steeds niet. De oorlog destijds was juist om los te komen van Rusland, iets wat Oekraine formeel wel was, maar qua invloedssfeer blijkbaar nog steeds niet was. Oekraine voert nu haar letterlijke en figuurlijke onafhankelijkheidsoorlog met Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-09 23:42
redwing schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:13:
[...]

Maar er is ook nooit sprake geweest van overhaaste toetreding. Von der Leyen klonk heel groots, maar wat ze feitelijk zei kwam er op neer dat Oekraine versneld een aanvraag kon doen. Dat is echter heel wat anders dan versneld toe te kunnen treden. Want daarvoor zijn nog heel wat meer stappen nodig en duurt minstens meerdere jaren.
Punt hierbij is echter dat de boodschap als Europa wordt gegeven om te laten zien dat we op 1 lijn zitten. Dat is heel belangrijk richting rusland omdat die daarmee weet dat er een sterk front tegenover hem staat. Dat wil zeggen dat we niet te optimistisch, maar ook niet te pessimistisch moeten doen.
Ik ben het wel met jouw betoog eens. Van der Leyen is wel vaker "enthousiast", zeg maar het tegenovergestelde van mij als het gaat over de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
@Verwijderd als er nu in wat we als rusland zien op de kaart delen zich gewapend af zouden gaan scheiden, dan zou de vergelijking met de 80 jarige oorlog meer opgaan imho, maar mooi gedacht, interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Silent7 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:29:
@Verwijderd als er nu in wat we als rusland zien op de kaart delen zich gewapend af zouden gaan scheiden, dan zou de vergelijking met de 80 jarige oorlog meer opgaan imho, maar mooi gedacht, interessant.
Ze hebben genoeg republieken die min of meer continu onder de duim worden gehouden:
Wikipedia: Republics of Russia

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kwam op 9gag een plaatje tegen van een klein gebied binnen de Noorse economische zone waar de Russen naar verluid een militaire oefening zouden houden. En dat soortgelijke incidenten wel vaker gebeuren.

Onderstaand een link uit de comments. Interessant artikel. Uiteraard Noors. Open met een browser die kan vertalen:

https://www.nrk.no/tromso...ske-fiskebater-1.15976045

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Vergeet niet, Oekraine leunde tot 2014 nog heel sterk de kant van Rusland op.
Gast, lees je een beetje in, dan sla je niet zo'n figuur.

90% voor onafhankelijkheid in 1991 vroeg genoeg voor je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

TheekAzzaBreek schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:41:
[...]

Gast, lees je een beetje in, dan sla je niet zo'n figuur.

90% voor onafhankelijkheid in 1991 vroeg genoeg voor je?
wow rustig aan. Niet iedereen is ingelezen.
Ik weet het van mijzelf. Ik heb van Maidan wel de klok horen luiden maar pas dit jaar wat meer ingelezen in waar de klepel hangt.

Niet iedereen is dag en nacht bezig met specifieke zaken.
Niet iedereen leest dit topic dag en nacht. Ik ook pas sinds een tijdje.

Genoeg mensen die nieuw binnenkomen of met nieuwe interesse of al langer aanwezig of tijdj weggeweest en nu weer terug en misschien nog steeds een andere mening toegedaan. kan allemaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2022 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Silent7 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:00:
[...]
soort Franse Super de Boer en dat het dus echt duidelijk is dat er bepaalde tekorten zijn nu. Jammer dat je de zin die ik erna schreef niet meenam in je quote want dat was nu juist het belangrijkste punt.
"zo erg hoe landen die veel moeilijker zitten en de mensen aldaar dit conflict gaan voelen en voelen."
Dat bestaat al 10 jaar niet meer :D
Maar logisch dat je zo'n reactie krijgt als je 90% van je post stopt in het tot in detail beschrijven van 'hoe kom ik aan mijn favoriete bakboter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
YakuzA schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:32:
[...]

Ze hebben genoeg republieken die min of meer continu onder de duim worden gehouden:
Wikipedia: Republics of Russia
Exact, nu alles zo op UA gericht is zou een opstand hier of daar de rest van de wereld goed uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PLAE schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:48:
[...]

Dat bestaat al 10 jaar niet meer :D
Maar logisch dat je zo'n reactie krijgt als je 90% van je post stopt in het tot in detail beschrijven van 'hoe kom ik aan mijn favoriete bakboter'.
ik snapte het concept wel. Het was in het licht van de gevolgen van de oorlog eventueel inclusief sancties.
Het is iets wat ook ons raakt. Tot in detail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
GekkePrutser schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:20:
[...]
Polen krijgen ze echt niet voor elkaar als ze Oekraine al niet aan kunnen. Maar ik geloof ook niet dat Poetin dat wil. Ik denk serieus dat hij een bufferzone wil. De Baltische staten zijn een ander verhaal geografisch gezien en door ons heel slecht te verdedigen. Maar die vallen wel onder de NAVO nucleaire paraplu. Bovendien is er niet zo vreselijk veel te halen volgens mij. Zowel qua grondstoffen als strategisch.
Nee, dat krijgen ze nu niet meer voor elkaar. Maar als Oekraine wel binnen een paar dagen was gevallen, hadden ze zeker de baltische staten geprobeerd.
En vergeet niet dat Rusland ook Koningsberg heeft, midden in Europa. De dingen waar hij ons van beschuldigt (forward bases) doet hij zelf ook. Doen wij ook niet moeilijk over. Daarom vind ik de vergelijking met Cuba die Rusland maakt ook niet correct. Hij heeft al jaren een raketbasis midden in Europa.
Rusland doet zoveel wat wij niet zouden mogen. Hij valt Oekraine aan omdat anders de NATO rusland aan zou vallen. Oekraine mag geen hulp van buitenaf krijgen terwijl hij zelf wel ander grondgebied heeft gebruikt etc.
[...]
De golf oorlog en afghanistan was ik ook tegen (zoals ik al zei ik ben het vaak niet met Nederland eens :) ). Ik vond ons daar zelf de agressor. Maakt deze situatie niet anders maar ik ben het er wel mee eens dat die niet hadden moeten gebeuren. Zie ook dat we in Afganistan eigenlijk helemaal niks bewerkstelligd hebben :'( Het is allemaal voor niks geweest.
Hopelijk geldt straks hetzelfde met rusland en Oekraine ;)
[...]
Ze hadden het meer aan moeten vechten vind ik. Bij de VN, bijvoorbeeld vragen om blauwhelmen ter bewaking van de lokale bevolking. Ondanks dat Rusland het tegengewerkt had, is de vraag nooit mis. Dit soort agressie gewoon laten hangen leidt tot 'gewoonterecht' vind ik.
Dat had rusland gelijk geblokkeerd (veto....). Die blauwhelmen waren daar dus nooit gekomen. Verder was dat bezet gebied waar de VN zich sowieso niet aan gaat branden. Het is uiteindelijk heel simpel, toen de Krim eenmaal was ingenomen, kon Oekraine helemaal niets meer doen. Geen leger, geen hulp, oftewel meer dan wat diplomatiek geneuzel was er niet meer mogelijk.

[removed]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

Verwijderd

Na een paar biertjes en een kwartier intense gedachten moet ik het volgende concluderen;

Mensen zijn gewoon nog steeds territoriale apen die willen vreten en het liefst zekerheid op toekomstig vreten willen waarborgen voor de groep waartoe ze behoren.

Meer kan ik er niet van maken.

Waar we met zijn allen hoopten dat moderne tijden met vooruitgang in zowel technologische ontwikkeling als welvaart verspreiding door internationale handel voor meer rust zouden zorgen begint het wederom op te lijken dat er minimaal 1 keer per eeuw een abnormale portie bloedvergieten door buitensporig geweld nodig is om iedereen weer even met de voeten op de grond te zetten en de machtsverhoudingen te herverdelen.

Want de 1 wil altijd wat meer als de ander, en soms pakt iemand wat zonder te overleggen.

Je zou bijna vermoeden dat het in ons DNA zit.

We zijn inventiever geworden in het manipuleren van (andermans) collectieve eensgezindheid, de wapens worden slimmer en bruter. Maar onze aard blijft hetzelfde: domineren door brute kracht en de felste moordzucht. Ondertussen slepen we ook nog de planeet mee de afgrond in met het experiment wat we vol trots economische groei noemen.

Als ik de geschiedenis van ons menselijke geweldspectrum zo eens grofweg bekijk, in combinatie met de huidige klimaat ontwikkelingen en onze exponentiële groei in aantallen dan ziet het er toch enigsinds somber uit op het bierfiltje :+

Maargoed, vandaag heb je, morgen kun je krijgen.

Welterusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 17:31
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:28:
Na een paar biertjes en een kwartier intense gedachten moet ik het volgende concluderen;

Mensen zijn gewoon nog steeds territoriale apen die willen vreten en het liefst zekerheid op toekomstig vreten willen waarborgen voor de groep waartoe ze behoren.

Waar we met zijn allen hoopten dat moderne tijden met vooruitgang in zowel technologische ontwikkeling als welvaart verspreiding door internationale handel voor meer rust zouden zorgen begint het wederom op te lijken dat er minimaal 1 keer per eeuw een abnormale portie bloedvergieten door buitensporig geweld nodig is om iedereen weer even met de voeten op de grond te zetten en de machtsverhoudingen te herverdelen.

Want de 1 wil altijd wat meer als de ander, en soms pakt iemand wat zonder te overleggen.

We zijn inventiever geworden in het manipuleren van (andermans) collectieve eensgezindheid, de wapens worden slimmer en bruter. Maar onze aard blijft hetzelfde: domineren door brute kracht en de felste moordzucht. Ondertussen slepen we ook nog de planeet mee de afgrond in met het experiment wat we vol trots economische groei noemen.

Als ik de geschiedenis van ons menselijke geweldspectrum zo eens grofweg bekijk, in combinatie met de huidige klimaat ontwikkelingen en onze exponentiële groei in aantallen dan ziet het er toch enigsinds somber uit op het bierfiltje :+

Welterusten.
Qft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Welterusten.
bier is zo slecht nog niet.
Klopt helemaal.

De hoop is dat we ondanks al dat blijven proberen om naar een hoger niveau te gaan.
Dat is ook evolutie. Psychologisch dan.
Daarmee is iets als de VN wel degelijk iets waar we echt aandacht aan moeten besteden, en blijven besteden, ondanks alles.

Niets komt zomaar.
Het is een proces van vallen en opstaan.
We MOETEN de VN een kans blijven geven, ook al duurt het honderden jaren.
Als we dat niet doen, blijven we arm, en onbeschaafd.

Je waarneming is correct, maar we zullen moeten blijven streven naar een hogere wereld, ondanks alles.
Doen we dat niet, dan blijven we waar we waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 11:41
Yaksa schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:01:
[...]

Voor de bemanning hebben ze al iets op gevonden: https://www.telegraaf.nl/...-toetreding-tot-het-leger
Leeftijd grens van 40 jaar gaat naar 61,5 jaar, de officiële pensioenleeftijd voor mannen.

[ Voor 12% gewijzigd door Calamor op 25-05-2022 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Welterusten.
welkom in de geopolitiek. Althans in dit topic. Je bent in elk geval scherp en direct regelrecht in de roos van de menselijke psychologie.
Mag ik je uitnodigen om na te denken over wat er allemaal gebeurt in Oekraine en je initiele gedachten hierover te uiten in dit topic? Mag vanalles zijn. Strategisch, tactisch, operationeel. Mocht je niet weten wat die termen betekenen, graag googlen :P

Altijd benieuwd naar een nieuwe invalshoek. Oookal zal ik soms niet reageren vanwege soortgelijke biertjes die me even afleiden van dit topic. Persoonlijk wil ik het allemaal niet en ben ik even afgeleid en ben ik weer terug als de kater verdwenen is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2022 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
*knip* dit is niet het grappige plaatjes topic

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 26-05-2022 10:13 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:54

pro_6or

amateur_60r

Welterusten.
Is niet zo. Je moet alleen eindelijk eens opstaan tegen de tiranne apen zoals Putin. Oekraïne doet dat. Nu wij nog.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:38:
ik kwam op 9gag een plaatje tegen van een klein gebied binnen de Noorse economische zone waar de Russen naar verluid een militaire oefening zouden houden. En dat soortgelijke incidenten wel vaker gebeuren.

Onderstaand een link uit de comments. Interessant artikel. Uiteraard Noors. Open met een browser die kan vertalen:

https://www.nrk.no/tromso...ske-fiskebater-1.15976045
Een leuk detail uit de scheepvaart over de Russische marineschepen.

Op zee hebben de Russen op de kaart uitgetekend welke route dat ze willen nemen. De bemanning voert het uit als in "het schip moet op deze waypoint zijn op dat tijdstip om een bocht van zoveel graden uit te voeren". Alle andere nationaliteiten zien een schip met de throttle spelen, de snelheid gaat op en neer om ervoor te zorgen dat ze op een bepaalde waypoint op het geplande tijdstip arriveren. Als er iets voor een Russische schip gaat varen, dan zie je de raarste dingen gebeuren. De andere nationaliteiten varen rond zo'n obstakel en regelen de snelheid af op de aankomsttijd ipv de eerstvolgende waypoint.

Russen die onder de verkeerde vlag of kleuren varen, wordt door de rest zomaar eruit gehaald.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 22:50
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:55:
[...]

Altijd benieuwd naar een nieuwe invalshoek. Oookal zal ik soms niet reageren vanwege soortgelijke biertjes die me even afleiden van dit topic. Persoonlijk wil ik het allemaal niet en ben ik even afgeleid en ben ik weer terug als de kater verdwenen is.
Let wel even op jezelf, met name op het moment dat de biertjes een manier zijn om je af te leiden van de ellende. Ervaringsdeskundige hier, dm's zijn altijd open voor iedereen die vragen daaromtrent heeft :) Hulp is minder eng en restrictief dan het voor sommigen vooraf lijkt. Was getekend, man met biertje in de hand die er weer gematigd mee om kan gaan 8)

Kan natuurlijk ook gewoon forumpraat zijn, in welk geval: niets persoonlijks bedoeld :*)

Ontopic: Ik ben op dit moment in de VS. De hoeveelheid support voor Oekraïne hier is hartverwarmend. Fooienpotten voor vluchtelingen alom én ik heb al een paar drankjes op waarvan alle winst naar Oekraïners gaat :9

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Met die 7 tegen 1 verhouding in Luhansk krijgen de Russen nu toch eindelijk wat tractie. Popasna zijn ze uit, Lyman is tot de spoorlijn veroverd. Er is nog een gat van 22 km tot Lycyhansk en Severodonetsk en de grotere Oekrainse zones. Komende dagen zal die wel dichtklappen en dan is het afwachten wat de Russen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Prosac schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:58:
Met die 7 tegen 1 verhouding in Luhansk krijgen de Russen nu toch eindelijk wat tractie. Popasna zijn ze uit, Lyman is tot de spoorlijn veroverd. Er is nog een gat van 22 km tot Lycyhansk en Severodonetsk en de grotere Oekrainse zones. Komende dagen zal die wel dichtklappen en dan is het afwachten wat de Russen gaan doen.
Ik verwacht in graven en troepen weer verplaatsen en dan of richting Kharkov of anders richting Odessa vanuit Kherson.

De nieuwe Wapens en training van die gemobiliseerde 10000e mogen wel gaan opschieten 😞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Mektheb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Ik verwacht in graven en troepen weer verplaatsen en dan of richting Kharkov of anders richting Odessa vanuit Kherson.
Nou.. de eerste T62's zijn inmiddels in Oekraine gearriveerd, dus lijkt me dat Rusland geen echt grote offensieven meer kan organiseren straks. Odessa is buiten beeld, misschien doen ze nog een poging voor Kramatorsk.
Het voelt nu vooral als een laatste poging er nog iets van te maken in Luhansk en dat als een megaoverwinning te claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Prosac schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:06:
[...]

Nou.. de eerste T62's zijn inmiddels in Oekraine gearriveerd, dus lijkt me dat Rusland geen echt grote offensieven meer kan organiseren straks. Odessa is buiten beeld, misschien doen ze nog een poging voor Kramatorsk.
Het voelt nu vooral als een laatste poging er nog iets van te maken in Luhansk en dat als een megaoverwinning te claimen.
heb het inderdaad gezien, maar die kunnen ook onderdeel zijn van het vasthouden het bezette gebied.
Zodat de troepen die wel nog materieel hebben door kunnen.

End game blijft vaag, daarom kunnen die nieuwe troepen en NAVO wapens niet snel genoeg blijven komen.
Ik heb hoop op een tegen offensief, maar toch blijft de verhouding nu 7-1 en dat baart me echt zorgen.
Helemaal met het standpunt van Duitsland die gewoon niet doorzetten.
Lend lease wat nog echt nog moet doorzetten.

Het is gewoon Ex Oostblok landen die het voortouw nemen.
En ik blijf me verbazen oven alle filmpjes die gedeeld worden, je ziet de Russen dezelfde technieken overnemen….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
Mektheb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:25:
[...]

End game blijft vaag, daarom kunnen die nieuwe troepen en NAVO wapens niet snel genoeg blijven komen.
Ik heb hoop op een tegen offensief, maar toch blijft de verhouding nu 7-1 en dat baart me echt zorgen.
Helemaal met het standpunt van Duitsland die gewoon niet doorzetten.
Lend lease wat nog echt nog moet doorzetten.
Het zegt ook wel wat dat er dus blijkbaar een 7-1 verhouding nodig is om eindelijk door te kunnen breken. Het zegt iets over Oekraine, maar ook over de slagkracht/manier van vechten van de Russen.
Het verhogen van de leeftijd voor militaire dienst naar 61,5 is ook een teken aan de wand.
Het is gewoon Ex Oostblok landen die het voortouw nemen.
En ik blijf me verbazen oven alle filmpjes die gedeeld worden, je ziet de Russen dezelfde technieken overnemen….
Ex-Oostblok weet nog hoe het is om onder de Russen te leven, waar het Westen (buiten de VS) nog steeds in het achterhoofd heeft dat er te praten valt.

En wat betreft de filmpjes, die van de Russen bekijk ik meestal met enige argwaan. Heb nu al meermalen dezelfde Bayraktar voorbij zien komen, dezelfde BTR-4 of fake filmpjes waarin M777 Howitsers vernietigd worden. Of mooie filmpjes van de Tiktok brigade.

[ Voor 10% gewijzigd door Prosac op 26-05-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Mektheb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:25:
[...]heb het inderdaad gezien, maar die kunnen ook onderdeel zijn van het vasthouden het bezette gebied.
Zodat de troepen die wel nog materieel hebben door kunnen.
Een tank lijkt mij nou niet bepaald het ideale platform om bezet gebied vast te houden.
Mij bekruipt eerder het gevoel dat de Russen niks beters meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Prosac schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Het zegt ook wel wat dat er dus blijkbaar een 7-1 verhouding nodig is om eindelijk door te kunnen breken. Het zegt iets over Oekraine, maar ook over de slagkracht/manier van vechten van de Russen.
Het verhogen van de leeftijd voor militaire dienst naar 61,5 is ook een teken aan de wand.

[...]

Ex-Oostblok weet nog hoe het is om onder de Russen te leven, waar het Westen (buiten de VS) nog steeds in het achterhoofd heeft dat er te praten valt.

En wat betreft de filmpjes, die van de Russen bekijk ik meestal met enige argwaan. Heb nu al meermalen dezelfde Bayraktar voorbij zien komen, dezelfde BTR-4 of fake filmpjes waarin M777 Howitsers vernietigd worden. Of mooie filmpjes van de Tiktok brigade.
Klopt. Ik hoor overigens al weken dat men vroeg of laat door de tanks heen is maar als je ziet hoeveel materieel er al vernietigt is krijg ik de indruk dat de voorraden groter zijn dan we denken. Je gaat niet zoveel tanks in de frontlinie houden als je aan de achterkant geen tanks hebt om ze te vervangen.

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Redax schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:38:
[...]

Klopt. Ik hoor overigens al weken dat men vroeg of laat door de tanks heen is maar als je ziet hoeveel materieel er al vernietigt is krijg ik de indruk dat de voorraden groter zijn dan we denken. Je gaat niet zoveel tanks in de frontlinie houden als je aan de achterkant geen tanks hebt om ze te vervangen.
Ze zijn goeddeels door hun tanks heen.. die T62's zijn afgeschreven en stonden al jaren in opslag, voor een grote voorraad op papier. Dat ze daar nu de werkende aan het schrapen zijn om die in reserve achter het front te kunnen zetten (zoals ik lees) zegt heel veel over hoeveel modernere tanks men nog beschikbaar heeft voor Oekraine.
(Oryx heeft er 721 bevestigd verloren staan, dus werkelijke aantal ligt hoger).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38
Prosac schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Ze zijn goeddeels door hun tanks heen.. die T62's zijn afgeschreven en stonden al jaren in opslag, voor een grote voorraad op papier. Dat ze daar nu de werkende aan het schrapen zijn om die in reserve achter het front te kunnen zetten (zoals ik lees) zegt heel veel over hoeveel modernere tanks men nog beschikbaar heeft voor Oekraine.
(Oryx heeft er 721 bevestigd verloren staan, dus werkelijke aantal ligt hoger).
Ik denk dat je gelijk hebt. Dat alle schattingen van westerse diensten veel te hoog waren. Ja ze hebben heel veel tanks, maar een groot deel is te categoriseren als "niet inzetbaar of niet bruikbaar".

Je zou een schatting kunnen maken van het werkelijke aantal aantal bruikbare tanks door te kijken hoeveel BTGs er op dit moment in Oekraïne actief zijn, en hoeveel tanks die hebben. Dat is, als ze überhaupt compleet zijn. Als je dan stelt dat alle BTGs op dit moment T72, T82 of T90 tanks hebben, dan was de inzetbare kracht voor 24-2 als volgt :

Aantal aanwezige BTGs x aantal tanks per BTG + aantal gerapporteerde kapot geschoten tanks.

Het zou mooi zijn als we het kantelpunt genaderd zijn waar een kapot geschoten moderne tank niet meer vervangen kan worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Dat alle schattingen van westerse diensten veel te hoog waren. Ja ze hebben heel veel tanks, maar een groot deel is te categoriseren als "niet inzetbaar of niet bruikbaar".

Je zou een schatting kunnen maken van het werkelijke aantal aantal bruikbare tanks door te kijken hoeveel BTGs er op dit moment in Oekraïne actief zijn, en hoeveel tanks die hebben. Dat is, als ze überhaupt compleet zijn. Als je dan stelt dat alle BTGs op dit moment T72, T82 of T90 tanks hebben, dan was de inzetbare kracht voor 24-2 als volgt :

Aantal aanwezige BTGs x aantal tanks per BTG + aantal gerapporteerde kapot geschoten tanks.

Het zou mooi zijn als we het kantelpunt genaderd zijn waar een kapot geschoten moderne tank niet meer vervangen kan worden.
En dat erna met een tegenaanval met 155mm artillerievuur kan het doen omslaan.
Helaas is het nu toekijken hoe het mondjes maar opschuift en totaal vernietigd word, en dat alles moeten ze hierna weer terug nemen.

Ik ben ook zelf merk ik zo klaar met het strijdtoneel op de wereld, Rusland mag van mij als federatie geheel uit elkaar klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:58:
Bij Lyman zullen ze terug trekken tot achter de rivier zodra het te gevaarlijk wordt omdat dat beter te verdedigen is.

Bij de snelweg naar severodonetsk zullen ze snel een goede defensieve linie moeten neerzetten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Ik kom dit net (pas) tegen op Twitter. Die zijn echt uit de mottenballen getrokken.
Oekraïners beweerden dit al, maar het werd niet direct geloofd.

https://en.defence-ua.com...lenish_reserves-3033.html

Aan de andere kant maakt het ook duidelijk dat de Russen wel degelijk nog het een en ander in de opslag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
PLAE schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Ik kom dit net (pas) tegen op Twitter. Die zijn echt uit de mottenballen getrokken.

Aan de andere kant maakt het ook duidelijk dat de Russen wel degelijk nog het een en ander in de opslag hebben.
En zo te lezen is een deel van de werkend krijgende T62's ook al aan Assad geschonken.
It should also be noted that T-62 tanks withdrawal from storage bases began in 2018, when these vehicles were sent to Assad's army in Syria. That is, the number of these tanks to be restored quickly is relatively small.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:53
asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Denk dat we daar al erg in de buurt zijn. Niet voor niks halen ze t-62's terug. Denk overigens dat ze die gaan inzetten in bezette plaatsen zoals Melitopol voor ordehandhaving, en alle nieuwere tanks die daardoor vrijkomen naar het front sturen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Mektheb schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:12:
[...]

En dat erna met een tegenaanval met 155mm artillerievuur kan het doen omslaan.
Helaas is het nu toekijken hoe het mondjes maar opschuift en totaal vernietigd word, en dat alles moeten ze hierna weer terug nemen.

Ik ben ook zelf merk ik zo klaar met het strijdtoneel op de wereld, Rusland mag van mij als federatie geheel uit elkaar klappen.
Ik let voornamelijk op wat ze aan artillerie weten uit te schakelen. Een APC is makkelijk, per dag gaan er zo'n 20-30 de lucht in. Gisteren was een slechte dag met maar 22 stuks. Tanks doen er ongeveer 10 per dag.

Artillerie is een stuk moeilijker te vinden, maar gisteren wisten ze er 11 uit te schakelen. 16 mei haalden ze het dubbele (22) maar je moet naar heel begin mei om weer boven de 10 stuks per dag uit te komen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Ik let voornamelijk op wat ze aan artillerie weten uit te schakelen. Een APC is makkelijk, per dag gaan er zo'n 20-30 de lucht in. Gisteren was een slechte dag met maar 22 stuks. Tanks doen er ongeveer 10 per dag.

Artillerie is een stuk moeilijker te vinden, maar gisteren wisten ze er 11 uit te schakelen. 16 mei haalden ze het dubbele (22) maar je moet naar heel begin mei om weer boven de 10 stuks per dag uit te komen.
Deze aantallen baseer je op wat Oekraïne meldt? Daar kun je toch niet op bouwen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tens schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Denk dat we daar al erg in de buurt zijn. Niet voor niks halen ze t-62's terug. Denk overigens dat ze die gaan inzetten in bezette plaatsen zoals Melitopol voor ordehandhaving, en alle nieuwere tanks die daardoor vrijkomen naar het front sturen.
Zover ik weet heb je niks aan een tank voor ordehandhaving. Het enige nut van een tank voor ordehandhaving is intimidatie (er is een reden waarom oproerpolitie wel pantserwagens maar geen tanks heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
PLAE schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Deze aantallen baseer je op wat Oekraïne meldt? Daar kun je toch niet op bouwen lijkt mij.
Heel veel dichterbij kom je niet. De reden is dat Oryx alleen confirmed kills noteert, maar niet iedere kapot geschoten tank gaat op social media. Dus ja, ik gebruik die cijfers omdat er niks is wat accurater is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]

In tegendeel, het maakt juist duidelijk dat ze door hun voorraden heen beginnen te gaan. Die T-62's zijn een grote stap terug in betrouwbaarheid en wat ze kunnen. Zeker omdat daar geen enkele modificatie meer op gedaan is. Oftewel die zouden ze niet gebruiken als ze nog modernere tanks op voorraad hadden staan.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Artllerie is vooral lastig te bewijzen, die staan een heel stuk achter het front en zeker als counter-artillerie radar gebruikt wordt,heb je geen flauw idee of en wat je geraakt hebt. Met de nieuwe spullen van Oekraine wordt er dus veel minder gestuurd vanuit drones en heb je dus ook geen bevestiging totdat er wel een drone over vliegt (maar daar is geen reden toe), of er grond terug veroverd is (en dat gebeurt nog niet zoveel)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:41:
[...]
Met de nieuwe spullen van Oekraine wordt er dus veel minder gestuurd vanuit drones en heb je dus ook geen bevestiging totdat er wel een drone over vliegt (maar daar is geen reden toe), of er grond terug veroverd is (en dat gebeurt nog niet zoveel)
Die vat ik even niet. In mijn beleving gebruikt Oekraïne drones om doelen te vinden. Daarna wordt via GIS Arty een arilleriestuk aangestuurd voor een salvo. Nu hebben ze de M777 maar ik zie niet hoe die zonder drone hetzelfde kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Heel veel dichterbij kom je niet. De reden is dat Oryx alleen confirmed kills noteert, maar niet iedere kapot geschoten tank gaat op social media. Dus ja, ik gebruik die cijfers omdat er niks is wat accurater is.
Oryx is het meest accuraat. Dat is vergeleken met verliezen die de Russen zelf hebben genoteerd (gevonden papieren) en daaruit bleek dat je nog een opslag moet doen. Het percentage ben ik even kwijt maar is hier in dit topic terug te vinden. Dat is vele malen betrouwbaarder dan het '+200' lijstje vanuit Kiev.

Edit: 80% lees ik. Dus 80% had Oryx op dat moment goed in beeld van de Russische verliezen.

Ik denk dat de cijfers inmiddels ook veel minder betrouwbaar zijn omdat de oorlog statischer is geworden.

[ Voor 13% gewijzigd door PLAE op 26-05-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
downtime schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:16:
Het enige nut van een tank voor ordehandhaving is intimidatie
precies, de bevolking daar heeft zich nog niet neergelegd bij de bezetting, dus die aanwezigheid is nog steeds nodig. Plus het feit dat Melitopol en omgeving niet echt onder controle is, zijn tanks nog wel nuttig denk ik.

https://www.kyivpost.com/...n-occupied-melitopol.html

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Die vat ik even niet. In mijn beleving gebruikt Oekraïne drones om doelen te vinden. Daarna wordt via GIS Arty een arilleriestuk aangestuurd voor een salvo. Nu hebben ze de M777 maar ik zie niet hoe die zonder drone hetzelfde kan doen.
Met anti-artillerie radar kun je zien vanaf welke locatie je beschoten wordt. Dan bestook je die locatie. Er is geen harde behoefte om dan nog te zien wat je geraakt hebt. Die drone kun je beter gebruiken om nieuwe doelen te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Tens schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:00:
[...]precies, de bevolking daar heeft zich nog niet neergelegd bij de bezetting, dus die aanwezigheid is nog steeds nodig. Plus het feit dat Melitopol en omgeving niet echt onder controle is, zijn tanks nog wel nuttig denk ik.
https://www.kyivpost.com/...n-occupied-melitopol.html
Heb je wel eens in een tank gezeten?
Zo ja, dan weet je dat in een tank eigenlijk vrij uitzicht wil hebben naar alle kanten.
Dat kan niet in een stad of bosrijke omgeving, een rij bomen of een rijtje woningen is al voldoende om het zich voor 180 graden te ontnemen.
Tanks zijn ontworpen om op open terrein slag te leveren met de vijand, niet om de burgerbevolking intimideren.
In een stad is een molotovcoctail al voldoende om een tank het zicht volledig te ontnemen en soms zelfs uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Deze had ik nog niet eerder gezien:
and also 15 foreign engineer and operational staff who had arrived there with a security force
verder het hele verhaal van Tass:
Russian forces destroy 3,266 armored vehicles in Ukraine operation — top brass
According to Defense Ministry Spokesman Major-General Igor Konashenkov, Russian air defense systems shot down a Ukrainian military transport plane with foreign weapons near Odessa
MOSCOW, May 26. /TASS/. Russian forces have destroyed 179 Ukrainian combat aircraft, 1,019 unmanned aerial vehicles, 3,266 tanks and other armored vehicles and 433 multiple launch rocket systems since the start of their special military operation in Ukraine, Defense Ministry Spokesman Major-General Igor Konashenkov said on Thursday.

"Overall, the following targets have been eliminated since the beginning of the special military operation: 179 aircraft, 127 helicopters, 1,019 unmanned aerial vehicles, 323 surface-to-air missile systems, 3,266 tanks and other combat armored vehicles, 433 multiple launch rocket systems, 1,682 field artillery guns and mortars and 3,190 special military motor vehicles," the spokesman said.

Russian forces delivered strikes by air-launched precision missiles to wipe out two Ukrainian artillery batteries and two ammunition depots near Nikolayevka and Berestovoye in the Donetsk People’s Republic, Konashenkov said.

"In the past 24 hours, air-launched precision missiles eliminated the following targets: 48 areas of amassed Ukrainian manpower and military hardware, two artillery batteries and two ammunition depots in the areas of Nikolayevka and Berestovoye in the Donetsk People’s Republic," the spokesman said.

Russian air defense systems shot down a Ukrainian military transport plane with foreign weapons near Odessa, Konashenkov said.

"Russian air defense capabilities shot down a Ukrainian Mi-24 helicopter over the settlement of Gusarovka in the Kharkov Region. They also downed a Ukrainian Air Force military transport plane over the community of Kremidovka in the Odessa Region that was delivering ammunition and armaments," the spokesman said.

In the areas of the communities of Zelyony Gai in the Kherson Region, Bolshiye Prokhody and Maliye Prokhody, Gavrilovka and Vesyoloye in the Kharkov Region, Yepifanovka and Kirovsk in the Lugansk People’s Republic, the Russian air defense forces shot down 13 Ukrainian unmanned aerial vehicles, the general said.

"In particular, [they eliminated] two Soviet-made Tu-143 ‘Reys’ drone jets near the settlement of Melovatka in the Lugansk People’s Republic," the spokesman said.

Russian combat aircraft delivered strikes in the past 24 hours to destroy a Ukrainian arms depot and 49 areas of amassed manpower and equipment, eliminating over 350 militants, Konashenkov said.

"Operational-tactical and army aviation aircraft hit 49 areas of amassed Ukrainian troops and military hardware, two mortar teams and a missile/artillery arms and ammunition depot," the spokesman said.

The air strikes eliminated over 350 Ukrainian nationalists and destroyed 96 pieces of military equipment, the general said.

Russian forces delivered strikes by precision weapons to eliminate a Ukrainian radio-electronic reconnaissance center, an eleven-strong combat team and 15 foreign staff in the Nikolayev Region, Konashenkov said.

"In the area of the community of Dneprovskoye in the Nikolayev Region, the strikes eliminated the Ukrainian radio-electronic reconnaissance center, including 11 servicemen of the combat team, and also 15 foreign engineer and operational staff who had arrived there with a security force," the spokesman said.

In addition, the strikes destroyed an OSA-AKM anti-aircraft missile launcher near the settlement of Nikolayevka in the Donetsk People’s Republic and a target illumination and aiming radar of the S-300 surface-to-air missile system near the town of Chuguyev in the Kharkov Region, the general added.

Russian missile and artillery troops struck over 500 Ukrainian military targets in the past 24 hours in their special operation in Ukraine, Konashenkov said.

"The Russian missile and artillery troops hit 62 command posts, 407 areas of amassed Ukrainian manpower and military equipment, 47 artillery and mortar units at firing positions and three ammunition depots," the spokesman said.

Also, "the strike delivered on the Pokrovsk railway station in the Donetsk People’s Republic eliminated during an unloading operation units and military hardware of the Ukrainian 10th mountain assault brigade that had arrived to beef up the Ukrainian military in Donbass," the general said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yaksa schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Heb je wel eens in een tank gezeten?
Zo ja, dan weet je dat in een tank eigenlijk vrij uitzicht wil hebben naar alle kanten.
Dat kan niet in een stad of bosrijke omgeving, een rij bomen of een rijtje woningen is al voldoende om het zich voor 180 graden te ontnemen.
Tanks zijn ontworpen om op open terrein slag te leveren met de vijand, niet om de burgerbevolking intimideren.
In een stad is een molotovcoctail al voldoende om een tank het zicht volledig te ontnemen en soms zelfs uit te schakelen.
lijkt me niet een probleem voor degenen die de RU militairen de straat op sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Huppatee, vliegtuigen!

Het enige wat de Russen nog te toppen hebben is een flinke chemische aanval, en een (tactisch) atoombommetje. En dan hebben ze denk ik alles wel gehad.

Typisch hoe dat gaat. In het begin was er behoorlijk wat speculatie over deze thermobarische bommen, en dat het veel te ver gaat. Evenals de fosfor. Maar inmiddels is het vrij normaal dat ze ingezet worden door de Russen.
Net zoals de enorme verwoesting die ze aanrichten. Net zoals het lukraak doodschieten van burgers. Verkrachtingen en mishandelingen. All just part of the game. Bijzonder hoe dat opschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Tens schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Pas op men was syrie aan het bewapenen met t62-'s dit kunnen gewoon die zijn met de gedachte : beter dan niks. Reviseren neemt tijd, als je hier dan al mee bezig was is er weinig reden ermee te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Prosac schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:06:
[...]

Tja het blijft raar, rusland zou honderden t80-90 in actieve diesnt hebben echter zie je daar weinig aan het front van.
T-80 wel maar t-90 amper. Zelfs als je de bevestigde verliezen ziet en maal 2 doet dan nog zouden ze honderden van deze moeten hebben in actieve diesnt en duizenden "in storage"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Met counter artillery radar krijg je de locatie waar vandaan geschoten wordt. Voor zover ik begrepen heb kunnen ze met die data al gericht schieten zonder dat er drones nodig zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Kennen jullie yt channel 1420?
Voxpop in rusland over allerlei nu lopende zaken, interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
"Putin must lose in Ukraine," says UK foreign secretary
The War Won't End Until Putin Loses - The Atlantic
Putin Is Going to Lose His War | Foreign Affairs
Russia is losing. That might make Putin more dangerous. https://www.washingtonpost.com/
Putin Must Learn Soviet Empire Isn't Coming Back - Newsweek
Hoe diep zitten wij al in de oorlog? 'Wij' het westen hebben eigenlijk al besloten dat Rusland moet/gaat verliezen. Wat als het UA ondanks alle materiële hulp toch niet lukt? Hoeveel materiaal en geld moet nog naar UA? Of moeten we toch toegeven dat we allang in oorlog zijn en eigen mensen die kant op sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
k995 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:04:
[...]

Tja het blijft raar, rusland zou honderden t80-90 in actieve diesnt hebben echter zie je daar weinig aan het front van.
T-80 wel maar t-90 amper. Zelfs als je de bevestigde verliezen ziet en maal 2 doet dan nog zouden ze honderden van deze moeten hebben in actieve diesnt en duizenden "in storage"
De vraag is hoe goed de bron dan is. Of iemand heeft beroerd zitten turven, of Rusland heeft de wereld doen geloven dat ze een enorm leger hebben.

Als je de inzet van T62s ziet, dan moet je eigenlijk wel concluderen dat het modernere materiaal gewoon op is. Er is niets meer inzetbaar.

Er zouden nu 106 BTGs deployed moeten zijn in Oekraïne.
An unnamed US defense official reported that Russian forces still have 106 BTGs operating in Ukraine
bron: https://euromaidanpress.c...ansk-and-sievierodonetsk/

Iedere TBG heeft (mits compleet) 10 tanks. Dat maakt 1060 tanks.

Uitgaande van gegevens van Oekraïne dan hadden ze 1060+1315=2375 moderne tanks
Uitgaande van Oryx hadden ze er 1060+(772/80*100) = 2070 moderne tanks

Dat is op zijn minst 1000 tanks minder dan minusrus.com denkt en op zijn minst 200 meer dan https://war-bi.prozorro.sale/#/ denkt.

Nu kan het aantal van 106 TBGs incorrect zijn, of het aantal tanks per TBG is minder dan 10 omdat ze ze gewoon niet meer hebben. Volgens de minst optimistische telling (oryx) is 50% van het moderne tankspul inmiddels kapot, volgens de optimistischer Oekraïense telling is 55% kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Maarja, als je ergens nog werkende T-64/72/80/90’s in de mottenballen had staan, had je die wel uitgepakt.
In 2008 hebben ze deze 62’s idd nog in Georgië gedeeltelijk actief gehad, dus deze zullen nog wel iets recenter actief geweest zijn dan de rest van de mottenballen vloot.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 26-05-2022 14:35 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Maarja, als je ergens nog werkende T-64/72/80/90’s in de mottenballen had staan, had je die wel uitgepakt.
In 2008 hebben ze deze 62’s idd nog in Georgië gedeeltelijk actief gehad, dus deze zullen nog wel iets recenter actief geweest zijn.
Ze zijn ook niet te benauwd om hun 10 Terminators te sturen, en ze hebben hun BTGs bij de grens met Korea weg gehaald. Die moesten 4000km per spoor. Dus ze sparen kosten noch moeite om hun goede spul in te zetten.

Het enige wat ze nog kunnen is van een aantal kapotte/onbruikbare tanks weer complete en operationele tanks maken. Alleen daar zijn wel monteurs voor nodig en ik denk dat ook die schaars zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

gws24

Thinking is hard!

asing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Uitgaande van gegevens van Oekraïne dan hadden ze 1060+1315=2375 moderne tanks
Uitgaande van Oryx hadden ze er 1060+(772/80*100) = 2070 moderne tanks

Dat is op zijn minst 1000 tanks minder dan minusrus.com denkt en op zijn minst 200 meer dan https://war-bi.prozorro.sale/#/ denkt.
Bij deze berekening moet je denk ik ook rekening houden dat Rusland ook nog een gedeelte van zijn modernere tanks achterhoud voor zijn eigen verdediging. Niet dat te verwachten valt dat een ander land Rusland binnen valt maar je weet nooit welk conflict er zich nog gaat afspelen in de toekomst. Dan komt het sommetje denk ik al beter overeen met de ~3000 (2500 tot 3500 zie je op verschillende sites) operationele tanks die Rusland gehad zou hebben voor de oorlog. Dus nog zo'n 700 á 1000 over voor verdediging bij andere grenzen. Denk dat ze daar wel een minimum van over willen houden.

edit: maar goed, blijft koffiedik kijken voor ons.

edit 2: quote aangepast

[ Voor 26% gewijzigd door gws24 op 26-05-2022 14:50 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

nieuwe van Good Times Bad Times:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:26:
[...]

Hoe diep zitten wij al in de oorlog? 'Wij' het westen hebben eigenlijk al besloten dat Rusland moet/gaat verliezen. Wat als het UA ondanks alle materiële hulp toch niet lukt? Hoeveel materiaal en geld moet nog naar UA? Of moeten we toch toegeven dat we allang in oorlog zijn en eigen mensen die kant op sturen?
UA heeft al enige tijd geleden aangegeven geen westerse troepen nodig te hebben, maar alleen wapens.
De klus klaren ze zelf, als ze de wapens maar hebben.
We zouden alleen maar in de weg lopen.
Dit gaat uiteraard voor het grootste deel over het internationlae legioen.
Maar ook als we zelf eenheden zouden sturen zitten die in de weg denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
gws24 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:45:
[...]
Bij deze berekening moet je denk ik ook rekening houden dat Rusland ook nog een gedeelte van zijn modernere tanks achterhoud voor zijn eigen verdediging. Niet dat te verwachten valt dat een ander land Rusland binnen valt maar je weet nooit welk conflict er zich nog gaat afspelen in de toekomst. Dan komt het sommetje denk ik al beter overeen met de ~3000 (2500 tot 3500 zie je op verschillende sites) operationele tanks die Rusland gehad zou hebben voor de oorlog. Dus nog zo'n 700 á 1000 over voor verdediging bij andere grenzen. Denk dat ze daar wel een minimum van over willen houden.

edit: maar goed, blijft koffiedik kijken voor ons.

edit 2: quote aangepast
Ik vraag me serieus af hoeveel ze echt achterhouden voor hun eigen verdediging. De huidige getallen van Oryx zijn echt bevestigde verliezen en niet alle verliezen zullen gezien worden. In 1 voorbeeld kwamen ze op 80% gerapporteerd, maar dat was wel op een locatie die vooraf ook al aardig te overzien was. Er zullen ook genoeg locaties zijn waarbij dat niet het geval is en ik zou er dus niet raar van opkijken als die 80% gerapporteerd aan de hoge kant is (en dus de totale verliezen juist hoger)

Even heel simpel gezegd, die terminators lijken me eerder tanks om juist achter te houden voor de landsverdediging. En aangezien dat niet gebeurt is de kans ook groot dat die landsverdediging het nu dus ook met oudere tanks moet gaan doen. Sowieso kun je je afvragen wat die landsverdediging nog waard is als je met het grootste gedeelte van je hele leger een land als Oekraine niet kunt verslaan.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

redwing schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:15:
[...]

Ik vraag me serieus af hoeveel ze echt achterhouden voor hun eigen verdediging. De huidige getallen van Oryx zijn echt bevestigde verliezen en niet alle verliezen zullen gezien worden. In 1 voorbeeld kwamen ze op 80% gerapporteerd, maar dat was wel op een locatie die vooraf ook al aardig te overzien was. Er zullen ook genoeg locaties zijn waarbij dat niet het geval is en ik zou er dus niet raar van opkijken als die 80% gerapporteerd niet aan de hoge kant is (en dus de totale verliezen juist hoger)

Even heel simpel gezegd, die terminators lijken me eerder tanks om juist achter te houden voor de landsverdediging. En aangezien dat niet gebeurt is de kans ook groot dat die landsverdediging het nu dus ook met oudere tanks moet gaan doen. Sowieso kun je je afvragen wat die landsverdediging nog waard is als je met het grootste gedeelte van je hele leger een land als Oekraine niet kunt verslaan.
Ik kan alleen maar hopen dat de regio's waar het al een beetje rommelt nu Rusland aan gaan vallen. Het wordt tijd dat de beer een spuitje krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
gws24 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 14:45:
[...]
Dus nog zo'n 700 á 1000 over voor verdediging bij andere grenzen. Denk dat ze daar wel een minimum van over willen houden.
Tegen wie dan :) ? De hele NATO flank plus Finland gaan echt niks doen als Putin niet heel naar gaat doen. Aan de andere kant hen je als grote landen Kazachstan, Mongolië en China. Die gaan ook niks doen. Die zijn daar gek.

Dus er is geen enkele reden om een aantal BTGs achter de hand te houden. Die kan je gewoon inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:18:
[...]

Ik kan alleen maar hopen dat de regio's waar het al een beetje rommelt nu Rusland aan gaan vallen. Het wordt tijd dat de beer een spuitje krijgt.
hebben de Tsjetsjenen daarom hun troepen gespaard?
Er zijn wel een paar hoge piefen geëlimineerd maar denk dat het gros van de TikTok-brigade weer veilig thuis is?

En die mislukte aanslag op Putin is volgens Oekraine ook gepleegd door 'representatives of the Caucaus'.

Zou een mooi fenomeen zijn: het openen van een nieuw front voor Rusland die vervolgens weer troepen moet gaan splitsen. Haalt de druk van de ketel in de Donbas.
Pagina: 1 ... 219 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: