Rubberen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:31:
[...]
Ik had bij het begin van deze oorlog oprecht schrik dat we in een situatie als deze zouden komen. Echter kan ik niet anders dan concluderen dat we dus momenteel al in deze situatie verkeren.
Playa geeft enkel aan dat we niet zomaar berichtgevingen als waarheid moeten aanschouwen, enkele en alleen omdat het in het verleden een soortgelijk voorgeval is gebeurd. Zoals hij zegt is dit rationeel denken, en het is iets wat ikzelf ook handhaaf, en voor niemand zal opgeven. Wil dit daarom zeggen, dat ik het niet geloof? Neen, ik neem het gewoon niet zomaar als waarheid omdat het op 1 of ander kanaal wordt gepubliceerd.
Als er mensen zijn die volledig willen opgaan in de berichtgevingen over de russen be my guest.. Zich vervolgens ook nog eens willen uitdrukken gemotiveerd door emotie? Geen problemen mee. Maar dan moet je ook wel kunnen toegeven dat je niet meer in staat bent om kritisch na te denken.
@Verwijderd
''Dus weten we niet dat we op de maan geland zijn, omdat er niet over bericht mag worden omdat er mensen zijn die het niet geloven. En het pas in de krant mag komen als de laatste mensen overtuigd zijn dat het klopt''
^ Deze post van jouw op het bericht van Playa, vind ik wel los erover. Je trekt de discussie in het belachelijke terwijl dat wat playa probeert mee te delen - wat ik zelf ook steun belangrijk is om geen massapolarisatie toe te laten.
Los hiervan vind ik wel dat je meerdere malen mooie inhoudelijke post's hebt gemaakt die een meerwaarde zijn voor dit topic.
blijkbaar komt er echter alleen kritiek op 'emotionele propaganda'. Het feit dat dergelijke zaken gebeuren wordt bewust of onbewust voorbij gegaan.
Je hoort soortgelijke kritiek niet als het gaat om berichten dat er weer ergens een aanval is gestart of een raketaanval is geweest.
Als er weer een paar raketten zijn ingeslagen in bijv. Odessa dan hoor ik niemand het hebben over dergelijke 'onbewezen verhalen'. Moet het eerst bewezen worden dat er een raketinslag is geweest? Gaan we bediscussieren of het misschien stiekem een Oekraiense raket kan zijn geweest? Dat dat eerst uitgezocht moet worden alvorens we het mogen melden in dit draadje? Hoor je met dat soort berichten eigenlijk nooit.
Maar als er een bericht komt over verkrachtingen komen er wel weer kanttekeningen uit het houtwerk kruipen.
Let wel: de recente berichten over 'verkrachting als wapen' ,en wat voorbeelden, komen uit het EU-parlement en van de ombudsvrouw van Oekraine die betreffende misdaden onderzoekt. Dat zijn geen random verzinsels, maar serieuze berichtgeving.
Ik ga verder niet meer reageren op posts die om wat voor reden dan ook berichtgeving over oorlogsmisdaden in twijfel trekken, of het liefst het er niet over willen hebben (uit zelfbescherming bijv... als je nare berichten niet wil weten, moet je dit topic niet openklikken), bagatelliseren, afzwakken, etc.. Het heeft geen zin, en ik vind het andersom weer erg stuitend. Wie proberen we eigenlijk met dat 'kritische denken' te beschermen? Het Russische leger dat het land is binnengevallen en aantoonbaar misdaden pleegt?
Zoals al gezegd: het is algemeen bekend dat de moreel in het Russische leger sinds jaar en dag miserabel is.
Ik houd ook niet van smeuiige discussies over leeftijden en manieren waarop. Ik ga er echter weinig tot geen vraagtekens bij zetten. Simpelweg omdat het te vaak voor gekomen is.
Ik doe niet meer mee aan 'kritische discussies' hierover. Ik ben dat stadium voorbij en dat heeft alles te maken met acceptatie van gruwelijkheden en niets met emotionele propaganda.
Mensen met twijfel mogen hun kritische vragen stellen aan het tribunaal, ik heb geen zin om hier te brainstormen of de verhalen misschien uit de duim gezogen zijn door Oekraine in de hoop nog meer steun te krijgen.
Enige wat hier gebeurt is dat er gemeld wordt dat deze berichten bestaan.
Er is een verschil tussen alles klakkeloos aannemen wat er op Twitter staat, en termen als 'typische emotionele propaganda' bezigen in verband met berichtgeving over walgelijke misdaden tegen de menselijkheid gepleegd door Russische militairen.
Gaan we actief twijfelen aan de intenties van de Oekraiense bevolking die onder Russische bezetting heeft geleefd de afgelopen maanden? Als dat 'kritisch denken' is, doe ik daar niet aan mee. Ik reageer er niet meer op.
[
Voor 15% gewijzigd door
Verwijderd op 20-05-2022 13:44
]