De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 215 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.351 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Alpina schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:21:
Fotograaf van Azovstal maakt nog een (krachtige) laatste foto:

[Afbeelding]
damn, dat was afgelopen week, maar het voelt als een maand.
maar inderdaad dat zijn krachtige foto's.

Er zijn meer filmpjes, zoals ik vandaag of gister een filmpje zag van een filmpje zogenaamd uit Azovstal. Volgens mij hoor je eerst een vliegtuig, daarna de soldaat die omhoog wijst met z'n hoofd als zijnde 'daaro', gevolgd door een explosie.

Azovstal zal op diverse fronten het geschiedenisboek ingaan, en Oekraine heeft haar informatieoorlog slim gespeeld, daar zullen geen misverstanden over ontstaan.
weet nog van de week dat het Telegram-kanaal die dat plaatje postte een link gaf richting Marvel. Onder het mom van 'dit is iets wat Marvel nooit zou kunnen verzinnen'.

EDIT: persoonlijk heb ik deze foto eerder deze week al gezien.
Voor de algemeenheid: wil het publiek van dit kanaal al dit soort nieuws ook zien?
ik ben persoonlijk vaak te laat online op tweakers om allerlei zaken te posten. Bijv de medaillespiegel van de dag. Maar ook anderssoortige foto's. het is altijd moeilijk om in te schatten wat te posten. Verschillende personen in dit kanaal zien hetzelfde als alle anderen, dus dan laat ik meestal maar de zaak achterwege. Hoeveel mensen alhier zijn benieuwd naar de zaken die een select aantal mensen tegelijkertijd zien?

Willen we hier een kopie van alles wat er langs komt?

Ik zit al ruim een week te denken over een uitgebreide post over de 'dieren van Oekraine'. Uiteindelijk is het grotendeels propaganda.

Maar wil het publiek van dit kanaal al dit soort zaken? Kan natuurlijk geregeld worden maar dat betekent dat diverse personen hier erg veel foto's en video's zullen moeten gaan delen.
Ben benieuwd of daar behoefte aan is.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 17:47
Nou gelukkig is een visvijver in de omgeving van Poltava vrijgemaakt van Nazi's.

https://www.reddit.com/r/...ile_hits_pond_in_poltava/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 18:23
teacup schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:52:
Het is al geen nieuws meer: Nederland gaat geen additionele PzH 2000's meer leveren naast de bestaande vijf. Die PzH 2000's die gelevert zijn gaan hun mannetje wel staan, maar 12 stuks in totaal zijn niet echt ruime hoeveelheden. Dat Nederland de rest (52) zelf zegt nodig te hebben durf ik niet te bediscussiëren. Laten we voorlopig maar aannemen dat deze beoordeling zelf een bewegend doel is en dat waarop nu nee wordt gezegt, in de nabije toekomst weer met ja beantwoordt worden.
Mjah ik vraag me dan af, hoeveel hebben we er ooit maximaal ingezet gehad tegelijk in o.a. Afghanistan ?
En wie verwachten we verder nog op de veluwe ?

Want dat lijken me de twee zaken waarvoor je ze nodig kunt hebben.
Ik heb niet het idee dat er meer dan de helft naar Afghanistan is geweest, noch denk ik dat er buiten Russen heel veel kans is dat er iemand op de veluwe komt dreigen waarvoor ze nodig zijn. En laten die Russen nou net bezig gehouden worden door anderen, die je er mee zou kunnen ondersteunen zodat ze de veluwe ook nooit en te nimmer zouden kunnen bereiken (al is die kans er nu eigenlijk ook al niet meer gezien hun succes nummers).

Hou je over eigen trainingen en de termijn waarop ze eventueel vervangbaar en aanvulbaar zijn vanuit nieuwe productie van hetzelfde af vergelijkbaar wapentuig.

Een ander aspect zou kunnen zijn dat je eerst resultaten uit de Oekraïne wilt zien qua inzetbaarheid en nut van deze specifieke systemen, dat lijkt me op zich geen on-Nederlandse gewoonte, of het verstandig is, dat is dan weer wat anders.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 20-05-2022 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:06
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:38:
[...]

damn, dat was afgelopen week, maar het voelt als een maand.
maar inderdaad dat zijn krachtige foto's.

Er zijn meer filmpjes, zoals ik vandaag of gister een filmpje zag van een filmpje zogenaamd uit Azovstal. Volgens mij hoor je eerst een vliegtuig, daarna de soldaat die omhoog wijst met z'n hoofd als zijnde 'daaro', gevolgd door een explosie.

Azovstal zal op diverse fronten het geschiedenisboek ingaan, en Oekraine heeft haar informatieoorlog slim gespeeld, daar zullen geen misverstanden over ontstaan.
weet nog van de week dat het Telegram-kanaal die dat plaatje postte een link gaf richting Marvel. Onder het mom van 'dit is iets wat Marvel nooit zou kunnen verzinnen'.

EDIT: persoonlijk heb ik deze foto eerder deze week al gezien.
Voor de algemeenheid: wil het publiek van dit kanaal al dit soort nieuws ook zien?
ik ben persoonlijk vaak te laat online op tweakers om allerlei zaken te posten. Bijv de medaillespiegel van de dag. Maar ook anderssoortige foto's. het is altijd moeilijk om in te schatten wat te posten. Verschillende personen in dit kanaal zien hetzelfde als alle anderen, dus dan laat ik meestal maar de zaak achterwege. Hoeveel mensen alhier zijn benieuwd naar de zaken die een select aantal mensen tegelijkertijd zien?

Willen we hier een kopie van alles wat er langs komt?

Ik zit al ruim een week te denken over een uitgebreide post over de 'dieren van Oekraine'. Uiteindelijk is het grotendeels propaganda.

Maar wil het publiek van dit kanaal al dit soort zaken? Kan natuurlijk geregeld worden maar dat betekent dat diverse personen hier erg veel foto's en video's zullen moeten gaan delen.
Ben benieuwd of daar behoefte aan is.
Denk ook niet dat we er een ‘fototopic’ van moeten maken maar omdat het een aantal berichten voor mij over de laatste soldaten uit Azovstal ging moest ik deze foto toch even posten.

Ik zag de foto toevallig een uurtje geleden op een grote nieuwssite en kwam op mij ook erg indrukwekkend over. Eentje die de geschiedenisboeken in gaat inderdaad.

En af en toe een foto heb ik zelf ook geen problemen mee hoor, is in een boek ook wel eens leuk voor de afwisseling.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 14:02

bloody

0.000 KB!!

Alpina schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:21:
Fotograaf van Azovstal maakt nog een (krachtige) laatste foto:

[Afbeelding]
Indrukwekkend.

Voor wie nog meer foto's willen zien, hij heeft het allemaal op Google Drive beschikbaar gesteld.

Bron: hijzelf:
By the way, while I am in captivity, I will leave you photos in the best quality, send them to all journalistic awards and photo contests, if I win something, after the release it will be very nice. Thank you all for your support. See you ❤️

[ Voor 22% gewijzigd door bloody op 20-05-2022 22:57 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
bloody schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:56:
[...]

Indrukwekkend.

Voor wie nog meer foto's willen zien, hij heeft het allemaal op Google Drive beschikbaar gesteld.
Ah was het van die reeks, kun je nagaan hoe snel je tegenwoordig ergens doorbladerd alsof het niets is. Soms wel eens goed om bij een bepaalde foto stil te staan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan er niet tegen.
Ik zie een aantal kanalen waar foto's en video's voorbij komen.
Sommigen ietes later dan wat hier gepost wordt.
Sommige mensen zijn sneller met dingen dan anderen.

Maar het gaat me om het concept.
Zoals zojuist een foto uit Azostal, op zich een mooie foto.
Hoeveel mensen hier willen al dat soort foto's en video's zien hier in dit topic?
Er gebeurt zoveel, er komt zoveel voorbij. Het is vaak een keuze wat wel te posten en wat niet. Vaak heb ik het idee dat mensen er niet op zitten te wachten maar dan komt ineens deze foto weer voorbij.

Ik wil natuurlijk niet dat dit een recycle draad wordt van alle UA telegrams.
Of wil het publiek dit wel?

Laat het weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 28-09 14:02

bloody

0.000 KB!!

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:58:

Ik wil natuurlijk niet dat dit een recycle draad wordt van alle UA telegrams.
Of wil het publiek dit wel?

Laat het weten :)
Ik denk eerlijk gezegd niet dat iedereen tijd heeft om 20 verschillende bronnen in de gaten te houden.
Persoonlijk houd ik dit topic in de gaten, mijn twitter timeline (waar ik Oryx volg) en https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs . Dat vind ik wel genoeg :P

Daarom vind ik het fijn dat in dit topic het nieuwswaardige spul gepost wordt.

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:03:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd niet dat iedereen tijd heeft om 20 verschillende bronnen in de gaten te houden.
Persoonlijk houd ik dit topic in de gaten, mijn twitter timeline (waar ik Oryx volg) en https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs . Dat vind ik wel genoeg :P

Daarom vind ik het fijn dat in dit topic het nieuwswaardige spul gepost wordt.
ja maar wat jij nieuwswaardig acht is volgens sommigen episch, en volgens anderen 'typisch emotionele propaganda'.

Ik heb echt een hekel aan mensen O-)

Maar ik moet zeggen: die foto is inderdaad wel gaaf ja.

Volgens mij gaan we met z'n allen proberen dat soort zaken meer te posten.

Ik ga proberen een dierenpost te maken in de nabije toekomst. .De honden en katten van Oekraine verdienen het 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:44
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:09:
[...]

ja maar wat jij nieuwswaardig acht is volgens sommigen episch, en volgens anderen 'typisch emotionele propaganda'.
Het is beiden.
Dit is de eerste echte oorlog in het internet tijdperk.
Niet de samenvatting in een krant of journaal maar realtime.
Dat is soms een teveel aan informatie en aan de andere kant niet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

D-dark schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:17:
[...]

Het is beiden.
Dit is de eerste echte oorlog in het internet tijdperk.
Niet de samenvatting in een krant of journaal maar realtime.
Dat is soms een teveel aan informatie en aan de andere kant niet genoeg.
ja maar echt.. toen ik die foto zag, had ik wel zoiets van wauw. Maar twee seconden daarna: dit is UA propaganda dus laat maar.

Ik weet het ook niet meer :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:23

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

gekkie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Mjah ik vraag me dan af, hoeveel hebben we er ooit maximaal ingezet gehad tegelijk in o.a. Afghanistan ?
En wie verwachten we verder nog op de veluwe ?

Want dat lijken me de twee zaken waarvoor je ze nodig kunt hebben.
Ik heb niet het idee dat er meer dan de helft naar Afghanistan is geweest, noch denk ik dat er buiten Russen heel veel kans is dat er iemand op de veluwe komt dreigen waarvoor ze nodig zijn. En laten die Russen nou net bezig gehouden worden door anderen, die je er mee zou kunnen ondersteunen zodat ze de veluwe ook nooit en te nimmer zouden kunnen bereiken (al is die kans er nu eigenlijk ook al niet meer gezien hun succes nummers).

Hou je over eigen trainingen en de termijn waarop ze eventueel vervangbaar en aanvulbaar zijn vanuit nieuwe productie van hetzelfde af vergelijkbaar wapentuig.

Een ander aspect zou kunnen zijn dat je eerst resultaten uit de Oekraïne wilt zien qua inzetbaarheid en nut van deze specifieke systemen, dat lijkt me op zich geen on-Nederlandse gewoonte, of het verstandig is, dat is dan weer wat anders.
We hebben op het punt gestaan om 30 exemplaren te verkopen
Vanwege de verslechterde veiligheidssituatie is er sprake van een hernieuwde focus op het grootschalig conflict. Ook streeft de landmacht naar herstel van de balans tussen gevechtsondersteuning en manoeuvre. Daarom worden zo’n 30 PzH2000NL niet verkocht, in tegenstelling tot eerdere bezuinigingsplannen. Deze maakt de industrie allemaal up-to-date. Met 4 hiervan heeft de afdeling in april 2021 een extra, kleinere, PzH-batterij erbij gekregen. De niet gebruikte Houwitzers worden opgeslagen als reserve.
Vanuit een zekere logica nog niet zo lang geleden achtten wij onszelf in staat om die 30 stuks te verkopen. Door de veranderde veiligheidssituatie is dat nu van de baan.

Als vier van die dertig in gebruik zijn genomen, en misschien 5 anderen nu klaar worden gemaakt voor Oekraïne (speculatiealarm). Deze speculatie zou betekenen dat er nog minstens 21 Howitzers in opslag liggen. Voor de zekerheid, door de toegenomen "onveiligheid".....Dezelfde onveiligheid die precies deze apparaten zo hard nodig maakt in Oekraïne.

Laten we aannemen dat er een strategische analyse is gemaakt die het echt verstandig maakt om deze hardware nog niet in te zetten. Mijn hoop is op een analyse die de Howitzers ook echt noodzakelijk acht voor de veiligheid van Nederland. Ik hoop dus niet dat de PzH 2000's nog in opslag zijn omwille van een irrationeel veiligheidsgevoel, of omdat de mensen in Nederland aan het roer zijn te bang zijn om de noodzakelijke beslissingen te nemen en daarom maar vervallen in uitstelgedrag.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-09 14:01
teacup schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:52:
Volkskrant liveblog meldt dat de eerste 15 Gephards in juli worden geleverd.

[...]

Het is al geen nieuws meer: Nederland gaat geen additionele PzH 2000's meer leveren naast de bestaande vijf. Die PzH 2000's die gelevert zijn gaan hun mannetje wel staan, maar 12 stuks in totaal zijn niet echt ruime hoeveelheden. Dat Nederland de rest (52) zelf zegt nodig te hebben durf ik niet te bediscussiëren. Laten we voorlopig maar aannemen dat deze beoordeling zelf een bewegend doel is en dat waarop nu nee wordt gezegt, in de nabije toekomst weer met ja beantwoordt worden.

Misschien door mijn dienstplichtverleden met de Nederlandse evenknie van de Gephards, de minder sexy genoemde PRTL, heb ik wel een fascinatie met wat de rol van die 50 Gephards precies gaat worden. We weten natuurlijk al dat ze verdedigen tegen "vliegtuigen".... Voor vliegtuigen lees ik dan maar "Hinds". Of die dingen accuraat genoeg zijn om raketten af te schieten dat betwijfel ik, te kleine en te snelle doelen. Straaljagers ook, te snel.

Die systemen kunnen verder best het nodige. De kanonnen geven de munitie een aanvangssnelheid van 1400 m/s (5040 km/u). De effectieve range van de kanonnen is max 4800 meter. De toren kan in 4 seconden 360 graden draaien. Niet te zwaar eten dus. Een grappig gegeven vond ik dat de EADS (DASA) vuurleiding was opgebouwd rond Motorola 68020 processors, hou oude Amiga 1200's of Apple Mackintosh II computers dus beschikbaar voor spare parts.

Met de Oekraïense creativiteit verwacht ik eigenlijk nog wel wat origineel gebruik van dit wapensysteem. Iemand zette ooit de Flak 88 voor het eerst horizontaal.

Ook is het platform misschien nog verder te tweaken. Om hierin een inkijkje te geven kan worden teruggegrepen waarmee in het verleden werd geëxperimenteerd (Army Technology)
[...]
Het is nog even afwachten, maar ik ben benieuwd wat we over dat Gephard platform in juli gaan horen, de financiële constraints zullen nu in ieder geval minder een groot probleem zijn.
Het is misschien vooral een goedkopere manier om drones neer te halen?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:21:
[...]

ja maar echt.. toen ik die foto zag, had ik wel zoiets van wauw. Maar twee seconden daarna: dit is UA propaganda dus laat maar.

Ik weet het ook niet meer :/
Je hoeft natuurlijk niet iedereen tevreden te houden!!!

Zelensky heeft trouwens iets gezegd over de bevoorrading aan Azovstal via helicopters.

https://english.nv.ua/nat...kraine-news-50243717.html

Ik heb zo her en der wat onprettige foto's voorbij zien komen van de neergeschoten helicopters, die vol waren met gewonden, eigenlijk nog wel de heftigste foto's die ik voorbij heb zien komen
Ik hoop toch echt dat die 90% ietwat gechargeerd is.

Maar dan is het ook wel duidelijk dat echt kiezen of delen werd voor Azovstal, want zo raak je wel door je helicopterpiloten heen.
Ukrainian defenders at Azovstal managed to last that long thanks to the heroic sacrifice of Ukrainian pilots, who were secretly delivering food and water to the besieged still mill, Ukrainian President Volodymyr Zelensky said in an interview with Ukrainian media.

"Unfortunately, a very large number of our pilots died. Absolutely heroic people who knew how difficult it was to fly to Azovstal and bring them medicine, food, and water," Zelensky said.
Видео дня

The President said that there were no air corridors to the Azovstal plant due to the strong Russian air defense systems in the area.

“Helicopter pilots for many weeks were flying there, knowing that 90% do not return… Imagine what these people did. They flew there to give food, water, and weapons to Azovstal defenders and took away the wounded. We lost many pilots. They are absolutely heroic, "Zelensky stressed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ok, laten we haar Taira noemen.
En ook blijven herinneren als Taira.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

klaw schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:51:
[...]

Het is misschien vooral een goedkopere manier om drones neer te halen?
Hinds verwacht ik zelf ook niet meer. Dan blijven drones over....

Al die effort voor drones, dat zal toch niet? Maar je komt onherroepelijk op die uitkomst uit. Had ik ook. En dan betrap ik mij toch op de gedachte dat er nog een andere reden moet zijn.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
teacup schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:47:
Laten we aannemen dat er een strategische analyse is gemaakt die het echt verstandig maakt om deze hardware nog niet in te zetten. Mijn hoop is op een analyse die de Howitsers ook echt noodzakelijk acht voor de veiligheid van Nederland. Ik hoop dus niet dat de PzH 2000's nog in opslag zijn omwille van een irrationeel veiligheidsgevoel, of omdat de mensen in Nederland aan het roer zijn te bang zijn om de noodzakelijke beslissingen te nemen en daarom maar vervallen in uitstelgedrag.
Mjah strategisch kan ik er dus moeilijk iets aanknopen, in ieder geval niet voor dreiging in eigen land.
Een land-dreiging in NAVO verband waar ze nuttig zijn zie ik ook niet direct, hou je buitenlandse strategische missies over. Bijvb IS in Afrika, maar daar lijken we tot nu toe ander materiaal in te zetten / hebben gezet bijvb in Mali.
Hou je nog over dat er een ander land zou zijn wat een land-dreiging zou vormen en de kans heeft sneller haar capaciteit op te kunnen krikken dan de NAVO, waardoor de kans dat ons materieel sneuvelt in de Oekraine een probleem op zou kunnen leveren, maar ik ken geen land meer wat een serieuze land-dreiging vormt,
behalve andere NAVO-leden, EU-leden en dan zijn we sowieso de sjaak. China komt hier niet op enige korte termijn over land. De Russen ook niet (anders waren ze er al wel). Dus ik zie het strategische argument dus totaal niet, behalve in de inzet van wereld politie, maar dan lijkt me de Oekraine me juist een uitgelezen conflict om toe bij te dragen.

Met de aantallen die jij hebt opgediept zouden we het toch moeiteloos kunnen verdubbelen zonder erg veel aan strategische opties in te boeten, voor de beperkte scenario's die ik daar kan bedenken en die eigenlijk geen van alle onze directe eigen veiligheid in eigen land dienen.

Als ik me niet vergis kunnen we qua kosten bij mijn weten voor sommige dingen een bonnetje in Europa indienen, zodat het deels een gedeelde last is.

Dus nee ik krijg het strategisch niet opgeteld met mijn waarderingen qua risico's, of ik moet iets groots en evidents volslagen missen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 19:46

pro_6or

amateur_60r

Volgens mij is de enige reden dat we er niet meer sturen politiek. Toch Rusland niet voor de schenen willen schoppen (te erg) of oprechte angst voor verdere escalatie.

Het kan ook zijn dat er onder NAVO (of ander internationaal overleg) is besloten om niet “de agressor” te worden.

Nu dopt Oekraïne eigenlijk nog steeds haar eigen boontjes. Vooral.

We kunnen makkelijk meer missen. En DLD nog veel meer.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:09:
[...]

Je begrijpt niet wat 'typisch emotionele propaganda' is.

In elk militair conflict gaat het er zeer heftig aan toe aan het front. Onvoorstelbaar voor velen en het best te beschrijven als de hel. Een rollercoaster van zwaar geweld, met ook voor getraind personeel veel te veel stress. Veteranen zijn daarvan het bewijs. Beelden van het front ook.

Het is totaal begrijpelijk dat er veel en zeer extreme verhalen uit een oorlogsgebied komen. Verkrachting van vele kinderen onder de 10 jaar werd genoemd.

Ik heb daarover gezegd dat het mogelijk waar is, maar dat het ook deels of volledig niet waar kan zijn. Dat werd daarna door sommigen belachelijk gemaakt, omdat vooral in een oorlog bijna niks te bewijzen valt en we dan dus niks kunnen bespreken.
Wat ik stelde was echter dat we voorzichtig moeten zijn met de termen die we gebruiken. Zo kun je veel verhalen NIET als feit brengen, maar WEL als gerucht. De stelling: er is bewezen dat Russen veel oorlogsmisdaden hebben gepleegd, dus dit gerucht is ook een feit. Dat moet je echt niet willen.

Andersom zijn bepaalde Russische bronnen verbannen in dit topic. Terecht denk ik, ze komen keer op keer met Russische propaganda. Wat ik wil zeggen is dat we vervolgens niet blind moeten zijn voor Oekraïnse propaganda.

Ik ben het met iedereen hier eens dat we Rusland keihard moeten aapakken. Zo snel mogelijk, we zijn al veel te laat. *knip*
Ik heb echt een hekel aan mensen O-)
*knip*
Iemand anders gaf gisteren aan dat je misschien even wat afstand moet nemen van de oorlog. Dat denk ik ook.
Maar ik moet zeggen: die foto is inderdaad wel gaaf ja.
'gaaf'?
Volgens mij gaan we met z'n allen proberen dat soort zaken meer te posten.
Dat staat iedereen vrij, alleen wil ik waarschuwen voor het idee om niks ter discussie te mogen stellen en alles als feit te zien. Er is geen discussie over hoe erg de oorlog is (!) voor met name de direct betrokkenen. Ik heb geen moeite met extreme verhalen of beelden. Ik heb wel moeite met de motivatie voor het delen. Als mensen het 'gaaf' vinden, is het niet oké. *knip* Haat richting de verantwoordelijke, het regime van Putin, dat kan. Ook al ligt ook die zaak enorm compkex met roots in WW2.
Ik ga proberen een dierenpost te maken in de nabije toekomst. .De honden en katten van Oekraine verdienen het 8)
Wat is je doel hiermee? We weten al dat de dieren massaal lijden.

*knip* de vorige modbreak was niet optioneel, we gaan hier niet de suggestie van haat wekken zonder een grondige onderbouwing.

[ Voor 11% gewijzigd door defiant op 21-05-2022 13:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 15:41
Playa del C. schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:00:
[...]

Je begrijpt niet wat 'typisch emotionele propaganda' is.

In elk militair conflict gaat het er zeer heftig aan toe aan het front. Onvoorstelbaar voor velen en het best te beschrijven als de hel. Een rollercoaster van zwaar geweld, met ook voor getraind personeel veel te veel stress. Veteranen zijn daarvan het bewijs. Beelden van het front ook.

Het is totaal begrijpelijk dat er veel en zeer extreme verhalen uit een oorlogsgebied komen. Verkrachting van vele kinderen onder de 10 jaar werd genoemd.
Punt is dat het totaal niet begrijpelijk is dat het niet wordt afgekeurd en er niet tegen wordt opgetreden. Iets wat bij Oekraine vanaf de hoogste baas wel wordt gedaan.
Ik heb daarover gezegd dat het mogelijk waar is, maar dat het ook deels of volledig niet waar kan zijn. Dat werd daarna door sommigen belachelijk gemaakt, omdat vooral in een oorlog bijna niks te bewijzen valt en we dan dus niks kunnen bespreken.
Wat ik stelde was echter dat we voorzichtig moeten zijn met de termen die we gebruiken. Zo kun je veel verhalen NIET als feit brengen, maar WEL als gerucht. De stelling: er is bewezen dat Russen veel oorlogsmisdaden hebben gepleegd, dus dit gerucht is ook een feit. Dat moet je echt niet willen.
Alleen blijft daarbij het punt staan dat de meeste verhalen achteraf bewezen waar blijken te zijn. Dan kun je wel elk gerucht ter discussie stellen, alleen doe je daarmee juist weer precies het tegenovergestelde. Dan ga je net doen of heel veel dingen niet gebeuren. En dat wil je ook niet bereiken. Vandaar ook dat ik al eerder zei dat je van de russen gewoon kunt stellen dat het oorlogsmisdadigers zijn. Wli je ze echter als individu aanpakken zul je met bewijzen moeten komen. Dat is een verschil dat je moet zien, maar geeft ook aan dat je zulke 'geruchten' best serieus mag nemen en bespreken.
Andersom zijn bepaalde Russische bronnen verbannen in dit topic. Terecht denk ik, ze komen keer op keer met Russische propaganda. Wat ik wil zeggen is dat we vervolgens niet blind moeten zijn voor Oekraïnse propaganda.
Wederom, daarom moet je het juist posten en bespreken. Als er bewijzen komen dat iets niet gebeurt is komt dat hier ook voorbij. Dat is alleen iets anders dan alles per definitie af te doen als niet gebeurt totdat het 100% bewezen is.
Ik ben het met iedereen hier eens dat we Rusland keihard moeten aapakken. Zo snel mogelijk, we zijn al veel te laat. Waar ik voor wil waken is dat we in o.a. dit soort topics een soort haatcampagne starten. Die emotie verspreidt zich als een olievlek en van haat komt alleen maar meer ellende.
Dat doe je niet door elke oorlogsmisdaad maar af te doen als niet gebeurt totdat het bewezen is. Ik snap je punt best, maar met wat je wil, bereik je dat helemaal niet. Je bereikt dat veel beter door dit soort dingen juist wel te bespreken.
[...]

Dat kan. Vind het bijzonder dat je zoiets op deze manier in het topic meldt. Je bewijst echter mijn eerdere opmerking dat je naar mijn mening met teveel emotie en 'haat' reageert. Door een mod is mijn eerdere constatering vakkundig weggeknipt, maar je bewijst het hier echter volledig zelf.
Iemand anders gaf gisteren aan dat je misschien even wat afstand moet nemen van de oorlog. Dat denk ik ook.
Je kunt je ook afvragen waarom jouw stukken zoveel weggemod zijn. Dat laat naar mijn idee eerder zien dat je zelf even wat meer afstand moet nemen en eens goed bedenken wat jij nu zegt en wat je daar als tegenreaktie op krijgt. Iedereen hier is het er mee eens dat de oorlog niet betekend dat elke rus slecht is. Alleen aangezien de meeste berichten die je hoort over gruwelijkeden echter meestal nog erger blijken te zijn, is het niet logisch om pas iets te posten als het bewezen is. Die geruchten blijken keer op keer gewoon een goed beeld te geven.
[...]

'gaaf'?
Ja, 'gaaf'! Emotie, kracht, hulpeloosheid, alles zit er in. Dat wil niet zeggen dat het daarmee een leuke foto is, of dat het een goed gevoel geeft.
[...]

Dat staat iedereen vrij, alleen wil ik waarschuwen voor het idee om niks ter discussie te mogen stellen en alles als feit te zien. Er is geen discussie over hoe erg de oorlog is (!) voor met name de direct betrokkenen. Ik heb geen moeite met extreme verhalen of beelden. Ik heb wel moeite met de motivatie voor het delen. Als mensen het 'gaaf' vinden, is het niet oké. Als er haat moet worden opgewekt richting Russen, is het niet oké. Haat richting de verantwoordelijke, het regime van Putin, dat kan. Ook al ligt ook die zaak enorm compkex met roots in WW2.

[...]

Wat is je doel hiermee? We weten al dat de dieren massaal lijden.
Wat is het doel om het te willen verzwijgen? We weten ook dat de mensen daar massaal lijden, moeten we daar ook over op houden? We weten ook dat het oorlog is, moeten we daar ook over zwijgen?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:15
pro_6or schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:55:
Er staat nog steeds een stoomwals in hun deur en het kan nog steeds vreselijk mis gaan.
Precies
Snap niet dat je er zo over valt steeds welke woorden ze gebruiken.
Ik probeer alleen te veel enthousiasme te temperen.
en vond deze reactie wel heel bijzonder.
Prosac schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Ze hebben sinds 24 februari wel eventjes 22 km terreinwinst geboekt met de verovering van Popasna _O-
Alsof RU niks (meer) kan.

[ Voor 29% gewijzigd door Tens op 21-05-2022 09:29 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:19:
[...]

Als je het volledige russische leger tegenover je hebt en 100 meter per dag verliest doe je het zeker heel goed. Vergeet niet dat heel wat atrillerie continue daar aan het schieten is. Zeker als je weet dat de zwaardere wapens eraan komen, die veel beter tegen die artillerie werken, is dat geen slecht uitgangspunt. Alle focus van rusland ligt nu op dat kleine punt en nog gebeurt er amper wat. Oekraine wint aan de randen nog steeds meer dan de russen daar.

En nogmaals, het blijven gewoon veel russen, maar de progressie die je daarmee zou verwachten is er gewoon zo goed als niet.
We moeten realistisch blijven, filmpjes met veel boem zijn leuk, maar niet het hele verhaal.
Ik zeg niet dat ze het slecht doen, in tegendeel, alleen dat het op de grond nog niet goed gaat. Terrein verliezen doe je niet voor de lol. De omsingeling van lyschansk/sieverdonetsk is nog steeds een reëel gevaar. En eerder gezegd, rond kharkiv hebben ze terrein gewonnen omdat daar RU troepen zijn weggehaald.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
redwing schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Punt is dat het totaal niet begrijpelijk is dat het niet wordt afgekeurd en er niet tegen wordt opgetreden. Iets wat bij Oekraine vanaf de hoogste baas wel wordt gedaan.
Oekraïne heeft geen keus. Oorlogsmisdaden worden wel door iedereen afgekeurd. Niet optreden is ook bekend: angst voor WW3, atoombommen, afhankelijkheid Russisch gas, enz.
[...]

Alleen blijft daarbij het punt staan dat de meeste verhalen achteraf bewezen waar blijken te zijn. Dan kun je wel elk gerucht ter discussie stellen, alleen doe je daarmee juist weer precies het tegenovergestelde. Dan ga je net doen of heel veel dingen niet gebeuren. En dat wil je ook niet bereiken. Vandaar ook dat ik al eerder zei dat je van de russen gewoon kunt stellen dat het oorlogsmisdadigers zijn. Wli je ze echter als individu aanpakken zul je met bewijzen moeten komen. Dat is een verschil dat je moet zien, maar geeft ook aan dat je zulke 'geruchten' best serieus mag nemen en bespreken.
Je vult nu van alles in, legt mij woorden in de mond. Ik doe niet alsof heel veel dingen niet gebeuren, want geen bewijs. Er zijn zat aannemelijke verhalen die passen in de bewezen ervaringen die wij met de Russen hebben. Je kunt de verhalen zeker serieus nemen en ook bespreken. Wat je niet moet doen, is stellen dat het allemaal zeker waar moet zijn, want: Russen zijn zo.
Als voorbeeld: Er worden volgens een gerucht massaal kinderen verkracht, wat zijn de Russen toch smeerlappen. Dat was de strekking gisteren. Je kunt slechts stellen dat als het waar is, dat de daders dan smeerlappen zijn. Dat is niet bagatelliseren, maar eerlijk, objectief en rationeel naar de situatie kijken.
Om de Russen zwart te maken, is het net zo aannemelijk dat de lokale bevolking de verhalen flink aandikt. Er is ergens door een Rus een kind verkracht -> De Russen verkrachten kinderen -> Russen verkrachten kinderen onder de 10 jaar -> Russen verkrachten kinderen van 0 tot 10 jaar -> Russen verkrachten kinderen, waaronder baby's -> Russen verkrachten kinderen en baby's en de ouders zijn machteloos -> Russen verkrachten kinderen en baby's en de ouders moeten toekijken.
Daarna plaatst iemand het uiteindelijk hier in het topic en dan moeten we het allemaal voor waar aannemen. Als de bron Russisch is trouwens, dan wordt het meteen afgedaan als propaganda. Het is niet zo zwart-wit.
[...]

Wederom, daarom moet je het juist posten en bespreken. Als er bewijzen komen dat iets niet gebeurt is komt dat hier ook voorbij. Dat is alleen iets anders dan alles per definitie af te doen als niet gebeurt totdat het 100% bewezen is.
Opnieuw, zwart-wit en woorden in de mond leggen. Ik zeg niet dat geruchten totaal niet waar zijn TOT ze bewezen zijn. Alleen dat we er iets gereserveerder over zouden moeten spreken en denken. Het is waarschijnlijk waar en het is serieus en ernstig. Breng het echter niet als feit, totdat de consensus op basis van feiten dat aangeeft. En een correctie kan daarna altijd komen.
[...]

Dat doe je niet door elke oorlogsmisdaad maar af te doen als niet gebeurt totdat het bewezen is. Ik snap je punt best, maar met wat je wil, bereik je dat helemaal niet. Je bereikt dat veel beter door dit soort dingen juist wel te bespreken.
Ik zeg dan ook nergens dat we het niet moeten of mogen bespreken. Juist wel inderdaad. Maar dan op de juiste manier met de juiste toon en argumenten.
[...]

Je kunt je ook afvragen waarom jouw stukken zoveel weggemod zijn. Dat laat naar mijn idee eerder zien dat je zelf even wat meer afstand moet nemen en eens goed bedenken wat jij nu zegt en wat je daar als tegenreaktie op krijgt. Iedereen hier is het er mee eens dat de oorlog niet betekend dat elke rus slecht is. Alleen aangezien de meeste berichten die je hoort over gruwelijkeden echter meestal nog erger blijken te zijn, is het niet logisch om pas iets te posten als het bewezen is. Die geruchten blijken keer op keer gewoon een goed beeld te geven.
Maak je geen zorgen over mij. En nee, de mod-ingrepen zeggen niks. Op mijn reacties kwamen ook positieve reacties en een aantal plusjes. Ik merk dat een aantal mensen hier sterk zwart-wit denken met veel emotie. Past bij een oorlog, dat snap ik. Betekent niet dat het goed is of beter dan hoe ik er naar kijk.
[...]

Ja, 'gaaf'! Emotie, kracht, hulpeloosheid, alles zit er in. Dat wil niet zeggen dat het daarmee een leuke foto is, of dat het een goed gevoel geeft.
Nee nee, maar toch vraag ik mij af wat er precies achterzit. De emotie snap ik zeker, maar 'gaaf' zou ik het nooit noemen. Is slechts een woord en ik zet er ook alleen een vraagteken bij. Ben benieuwd naar de toelichting van de persoon zelf.
[...]

Wat is het doel om het te willen verzwijgen? We weten ook dat de mensen daar massaal lijden, moeten we daar ook over op houden? We weten ook dat het oorlog is, moeten we daar ook over zwijgen?
Opnieuw, woorden in de mond leggen. Zeg ik ergens dat we dingen moeten verzwijgen? Zelfs de hele oorlog? Nee en natuurlijk niet. Er is voortdurend nieuws, er zijn vele ontwikkelingen. Wordt allemaal besproken. Ook geruchten moeten benoemd worden. Het is alleen niet goed dat het volgende in dit topic is gebeurd:

1) Gerucht benoemd zonder bewijs/onderbouwing.
2) Emotionele reacties.
3) Ik wijs erop dat het een gerucht is.
4) Mod knipt in mijn reactie, want geen onderbouwing.

En dan nog een hele discussie waarin mij van alles in de mond wordt gelegd.
Een groot deel van de mensen komt in dit topic slechts lezen voor actueel inhoudelijk nieuws en de discussie daarover. Niet voor hoe een stel internetridders (ik ook) elkaar de les lezen. Ik laat het hier dan ook bij. Moest echter wel reageren, want ik maak mij zorgen om de staat van dit topic en hoe een aantal mensen omgaan met zaken in en rond de oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:11
Waar vinden jullie al die filmpjes en foto’s? Ik ben namelijk geïnteresseerd. Links mogen via DM.

Maar is de gehele Azov fabriek nu in handen van de Russen? (Volgens NL nieuws). Maar lijkt mij dat Azov zich nooit over zal geven.

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 17:25
Playa del C. schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:19:
Heel verhaal........
Een groot deel van de mensen komt in dit topic slechts lezen voor actueel inhoudelijk nieuws en de discussie daarover.
Hoe weet je dat?

Het lijkt mij dat een discussie over een claim van hetzij het UA leger, hetzij het RU leger juist helderheid kan brengen doordat de een de feiten wat nauwkeuriger kan achterhalen dan de ander. Niet iedereen kent alle kanalen waar betrouwbare info vandaan te halen is, dat geldt zelfs voor journalisten. Afwachten totdat een claim daadwerkelijk bewezen wordt kan soms dagen, weken of nog langer duren.
Mij lijkt dat de forumregels hier duidelijk genoeg in zijn, alhoewel ik wel de indruk heb dat de regels soms wat opgerekt worden. Je kunt natuurlijk altijd de moderatoren aanspreken mocht je van mening zijn dat een bepaalde post onjuist is. Het is aan hen om dat te beoordelen, en niet aan de personen die, nadat ze de forumregels gelezen (en begrepen) hebben een bericht plaatsen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 11:58
Tens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:59:
[...]

[...]
Alsof RU niks (meer) kan.
"Niks" is overdreven, maar we kunnen toch wel stellen dat het allemaal incompetent is en dat wat er gepakt wordt, alleen met echt grof geweld moet?

De praktijk toont dit toch grotendeels aan? Ze hebben na Kyiv al hun kaarten gezet op op Kharkiv, klassieke Donbas en Zuid Oekraine. Desondanks komen ze sinds Kyiv nauwelijks een steek verder nadat Izyum gepakt is. Dat een weggevaagd stadje als Popasna als grote overwinning wordt gebracht is veelzeggend. Dat is een paar km vanaf de oude frontlijn van 2014/2015. Voor een fantastisch leger als Rusland niet echt indrukwekkend.
Ondertussen hebben ze Kharkiv opgegeven, lijkt een grote omsingeling vanuit Izyum naar Marinka opgegeven, vervolgens de omsingeling van de lijn Izyum, Kramatorsk naar Horlivka en nu zet men in op "Luhansk" dus de omsingeling van Severodonetsk. En dat gaat continu gepaard met grote verliezen en domme "befehl is befehl" acties, zoals een complete BTG vernietigd laten worden puur en alleen omdat je je zinnen hebt gezet op een bepaalde rivieroversteek.
Wat is er nu nog in het zuiden verder veroverd? Terug gedrukt naar Kherson en richting Zaporisha komt men ook geen steek verder.
En dat na al die grote woorden dat men ging voor een snelle ineenstorting van het Oekrainse leger en regimechange. Ook grove strategische blunder.
En natuurlijk veroveren ze nu weer wat, maar dat doet Oekraine ook, dat dorpjes heroverd richting de aanvoerlijnen van Izyum en ook in de omgeving Donetsk. Het staat grotendeels stil al weken.

Dus ja, dan lach ik wel wat om het gebruik van grote woorden bij kleine overwinningen van zo'n machtig leger.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prosac
Tens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:07:
[...]
En eerder gezegd, rond kharkiv hebben ze terrein gewonnen omdat daar RU troepen zijn weggehaald.
Je zou daar kunnen stellen dat de Russische troepen daar zijn weggehaald OMDAT Oekraine steeds meer heroverde en op een gegeven moment een belangrijke aanvoerroute onder controle leek te krijgen.
Bij de Pro-Russen wordt dit wederom gebracht als: "Doel volbracht, troepen mochten gewoon weg, Kharkiv was nooit een doel"

1 op 1 copy van Kyiv, Sumy en Chernihiv. Alsof Rusland voor een "afleidingsdoel" meerdere contigenten elite-troepen heeft laten afslachten rond Hostomel. Lachwekkond. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Prosac schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:59:
[...]

"Niks" is overdreven, maar we kunnen toch wel stellen dat het allemaal incompetent is en dat wat er gepakt wordt, alleen met echt grof geweld moet?

De praktijk toont dit toch grotendeels aan? Ze hebben na Kyiv al hun kaarten gezet op op Kharkiv, klassieke Donbas en Zuid Oekraine. Desondanks komen ze sinds Kyiv nauwelijks een steek verder nadat Izyum gepakt is. Dat een weggevaagd stadje als Popasna als grote overwinning wordt gebracht is veelzeggend. Dat is een paar km vanaf de oude frontlijn van 2014/2015. Voor een fantastisch leger als Rusland niet echt indrukwekkend.
Ondertussen hebben ze Kharkiv opgegeven, lijkt een grote omsingeling vanuit Izyum naar Marinka opgegeven, vervolgens de omsingeling van de lijn Izyum, Kramatorsk naar Horlivka en nu zet men in op "Luhansk" dus de omsingeling van Severodonetsk. En dat gaat continu gepaard met grote verliezen en domme "befehl is befehl" acties, zoals een complete BTG vernietigd laten worden puur en alleen omdat je je zinnen hebt gezet op een bepaalde rivieroversteek.
Wat is er nu nog in het zuiden verder veroverd? Terug gedrukt naar Kherson en richting Zaporisha komt men ook geen steek verder.
En dat na al die grote woorden dat men ging voor een snelle ineenstorting van het Oekrainse leger en regimechange. Ook grove strategische blunder.
En natuurlijk veroveren ze nu weer wat, maar dat doet Oekraine ook, dat dorpjes heroverd richting de aanvoerlijnen van Izyum en ook in de omgeving Donetsk. Het staat grotendeels stil al weken.

Dus ja, dan lach ik wel wat om het gebruik van grote woorden bij kleine overwinningen van zo'n machtig leger.
Grotendeels gelijk als je het hebt over het hele plaatje van de oorlog, maar RU staat 2 km van Bilohorivka, en 4 km van Siversk. Oostelijk van de weg tussen die twee plaatsen is er volgens de kaart een moerasachtig gebied, met nauwelijks mogelijkheden om van oost naar west te kunnen. Dus de omsingeling is niet ver weg als er geen verandering komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Tens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Grotendeels gelijk als je het hebt over het hele plaatje van de oorlog, maar RU staat 2 km van Bilohorivka, en 4 km van Siversk. Oostelijk van de weg tussen die twee plaatsen is er volgens een moerasachtig gebied, met nauwelijks mogelijkheden om van oost naar west te kunnen. Dus de omsingeling is niet ver weg als er geen verandering komt.
Dat zou kunnen, ik acht het Oekrainse leger inmiddels competent genoeg dat tijdig te doorzien. Anders zou het wel een blunder kunnen zijn om duizenden militairen te laten insluiten.
Mariupol was een bewussie, maar het nut om dat nu in dat gebied te doen lijkt me niet handig. Oekraine lijkt echt inmiddels overtuigd van hun eigen kunnen en mogelijkheden (en zeker die nog gaan komen) dat men het er misschien toch op waagt. Men heeft hopelijk wel geleerd van Debaltseve en Ilovaisk. Om laatstgenoemde zal men ook steeds weinig vertrouwen hebben gehad in de corridors van Rusland in Mariupol.
Ik vind veroveringen van Rusland niet vreemd, wel op zijn zachts gezegd tegenvallen vanuit hun oogpunt en eerder gestelde doelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Playa del C. schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:19:
[...]

Moest echter wel reageren, want ik maak mij zorgen om de staat van dit topic en hoe een aantal mensen omgaan met zaken in en rond de oorlog.
Ik snap welk punt je wilt maken, ik snap alleen niet wat er zorgelijk is aan dit soort aannames. Als blijkt dat een grote meerderheid van de geruchten steeds waar blijken te zijn, dan is er toch niks mis mee om dat stukje historie als leidraad te nemen?

Wederom, je stelling zou begrijpelijk zijn als het om een legitiem conflict ging waarbij een paar mensen zich niet kunnen gedragen. Maar, zoals ik al eerder aanhaalde, de Russen komen niet op visite om een andere kleur vlag op te hangen. We weten inmiddels dat het gaat om ethnische zuivering, gegeven de mensen die gedeporteerd worden. Wat ook in dat verhaal past is de algehele afwezigheid van checks & balances om te voorkomen dat het volk komt te lijden onder de invasie (zoals verkrachtingen en executies uit verveling/afgunst).

En in die context is je betoog zeer zeker op te vatten als bagatellisering. De redelijkheid die je uitdraagt gaat verloren in de context van deze oorlog, en - even zonder de vinger naar jou te wijzen - deze tactiek zien we óók terug in de desinformatie campagnes uit Russische bronnen: we stellen slechts vragen, daar is niks mis mee?

Dus deze reacties, inclusief de correcties van de mods, zijn echt helemaal niet zo gek. Je moet alleen het hele conflict, inclusief cyber domein, volgen om te snappen waarom men hier zo op reageert.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 09:32

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTRIqGgXwAE4IVj?format=png&name=medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
YouTube: How Russia Stole and Ruined its Only Aircraft Carrier
laat erg goed zien hoe rusland zich "glorie" van andere weggebroken USSR staten toeeigende, hoe de russische marine "all show, no go" was, hoe corruptie en verkeerde prioriteiten (lekker showen) belangrijk waren. Lijkt me dus opgaan voor het hele leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Kepro schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:38:
Waar vinden jullie al die filmpjes en foto’s? Ik ben namelijk geïnteresseerd. Links mogen via DM.

Maar is de gehele Azov fabriek nu in handen van de Russen? (Volgens NL nieuws). Maar lijkt mij dat Azov zich nooit over zal geven.
According to Zelensky, all civilians, doctors, as well as wounded and severely wounded people left the Azovstal steel plant in Mariupol.

According to Russia’s Defense Ministry, a total of 2,439 soldiers from Azovstal have surrendered.
11:18 AM · May 21, 2022·Twitter for iPhone
Dus of alle militairen zich hebben overgegeven is nog steeds niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Tens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:28:
[...]

[...]

Tel ook daarbij dat vage filmpje van de plaatsvervangend commandant van Azov waarbij gesproken werd over een geheime operatie.

Er zouden interviews zijn met "prominente" gevangenen uit Azovstal. Dan zou je denken dat de lokale Azov-commandanten als eerste aan de beurt zijn.

Als ik nu wel wat filmpjes heb bekeken, zit daar eentje bij van Volyna, commandant bij de 36e Marine brigade. Die geeft aan dat die hele brigade zich heeft overgegeven. Hij wordt continu gevraagd welke buitenlandse hoge militairen aanwezig zijn, insinuerend dat er mogelijk NAVO-militairen/instructeurs aanwezig zijn. Hij zegt van niets te weten.
En noemt andere eenheden ook niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Prosac op 21-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
even off topic: Is liveuamap bij jullie ook ziek? Ik krijg alleen nog shootings en branden in de VS als nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Tens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:36:
even off topic: Is liveuamap bij jullie ook ziek? Ik krijg alleen nog shootings en branden in de VS als nieuws.
Er nauwelijks nieuws in Oekraine.
En ja, ik denk dat er iets (tijdelijk) vermengd is.

[ Voor 11% gewijzigd door Prosac op 21-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Tens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:36:
hij doet het hier nog wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:28:
MT meldt zojuist dat UA het einde van de verdediging van Mariupol heeft bevolen, dus kennelijk zit er nog wel wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
nst6ldr schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:30:
[...]

En in die context is je betoog zeer zeker op te vatten als bagatellisering. De redelijkheid die je uitdraagt gaat verloren in de context van deze oorlog, en - even zonder de vinger naar jou te wijzen - deze tactiek zien we óók terug in de desinformatie campagnes uit Russische bronnen: we stellen slechts vragen, daar is niks mis mee?

Dus deze reacties, inclusief de correcties van de mods, zijn echt helemaal niet zo gek. Je moet alleen het hele conflict, inclusief cyber domein, volgen om te snappen waarom men hier zo op reageert.
hier hebben we een TRfunctie voor

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 26-05-2022 10:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ze hebben er lang over gedaan, maar die uitbraak bij popasna is voor nu wel het gevaarlijkste stuk in het oosten.
Hoop dat ze dat in de komende week iig kunnen indammen.
De rivier houd de Russen de komende week nog wel tegen aan de noordkant van de corridor gelukkig.

(De Russen lijken wel weer voor hun artillerie dekking uit te rijden bij omgeving popasna, dus die uitbraak is voor hun ook zeker niet veilig)

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2022 12:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Prosac schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Dat zou kunnen, ik acht het Oekrainse leger inmiddels competent genoeg dat tijdig te doorzien. Anders zou het wel een blunder kunnen zijn om duizenden militairen te laten insluiten.
Of ze het zien lijkt me niet het probleem, of ze er iets aan kunnen doen wel. Zou zomaar kunnen dat de troepen die vorige week uit Mariupol zijn gehaald allemaal daar zitten.
hier ook; de barsten zijn nog klein maar ze zijn er.
Ukrainian defences creaking in the Donbas
https://www.bbc.com/news/...6a&pinned_post_type=share

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Prosac schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Je zou daar kunnen stellen dat de Russische troepen daar zijn weggehaald OMDAT Oekraine steeds meer heroverde en op een gegeven moment een belangrijke aanvoerroute onder controle leek te krijgen.
Bij de Pro-Russen wordt dit wederom gebracht als: "Doel volbracht, troepen mochten gewoon weg, Kharkiv was nooit een doel"

1 op 1 copy van Kyiv, Sumy en Chernihiv. Alsof Rusland voor een "afleidingsdoel" meerdere contigenten elite-troepen heeft laten afslachten rond Hostomel. Lachwekkond. _O-
Als ik even voor Tens mag spreken: hij wil denk ik aangeven dat er meer redenen kunnen zijn waarom dat front daar is gaan bewegen. Zoals anderen terecht in het topic aan de orde brengen is dat front een complexe werkelijkheid met een heleboel invloedsfactoren. De grotere focus van de Russen op de Donbas zal deze beweging van het front niet hebben tegengewerkt.

Laten we de boel eens omdraaien: Zouden we aannemen dat Kharkiv een Russisch doel was gebleven, ondanks de Oekraïense verovering, dan hadden we meer tegenaanvallen moeten zien. Succesvol of niet. Die aanvallen bleven uit.

Met deze reactie doel ik er vooral op om met andere argumentatie ook alternatieve invalshoeken te belichten. Het grote gelijk heeft denk ik niemand op dit moment, we kunnen nog niet terugkijken en analyseren.

Waarom komen we steeds terug op Kharkiv? Vroeg ik mijzelf zojuist af. Er is niet zoveel anders te melden, en na Kharkiv heeft het front eigenlijk nauwelijks bewogen. De associatie met WO-I bekruipt mij steeds vaker. Terecht is dat denk ik niet, bij WO-I praten we over een tijdsbestek van jaren, dit front is net een paar maanden bezig.

Van Kharkiv hebben we nu vanuit het Pentagon bevestigd (teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2") gekregen dat de M777 kanonnen bij de Oekraïense aanval een sleutelrol hebben gehad, en nog een behoorlijk aantal ook. Daarnaast horen we dat een artillerie uitwisseling in de Donbas plaatsvindt (heeft plaatsgevonden?).

We zien dus een beweging bij Kharkiv waarbij een groot deel van de beschikbaar gekomen batch M777's is ingezet. We kunnen met Kharkiv er alleen niet op blindvaren dat deze verovering volledig op het conto van Oekraïne is te schuiven omdat de Russen mogelijk ook een terugtrekkende beweging maakten. Als we aannemen dat de artillerie-uitwisseling in de Donbass ook met die grote groep M777's wordt uitgevoerd dan geeft dat ons dus aan dat het ook met die M777's het Russische front nog geen makkie is. Met wat we nu kunnen vaststellen dan. Maar hiermee analyseren we de informatie van dagen. En dit is een te korte tijdspanne voor het trekken van wat voor conclusie dan ook.

Hierboven kijk ik naar informatie van de afgelopen week. Met wat ik uit de assessment van ISW opmaak is dat de Russen nu defensieve posities betrekken en hun front aan het consolideren zijn. Dit zouden we kunnen lezen als een reactie op een mogelijk op handen zijnd Oekraïens offensief. ISW interpreteert dit zo in ieder geval wel. Dat de Russen zich lijken in te graven zal het Russische front niet makkelijker te slechten maken.

TLDR: Kharkiv verteld ons weinig over het offensieve vermogen van Oekraïne of het defensieve vermogen van de Russen, er gebeurden daar te veel dingen tegelijk. Ook de artillerie-uitwisselingen in de Donbass regio zijn nog van te korte duur om hierover uitsluitsel te geven. Dat Rusland nu defensief gaat onderstreept voor mij wel de urgentie dat Oekraïne nu momentum houdt en niet te lang meer wacht met de start van een aanval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:N.a.v. de eerdere meta-discussie in het topic even aandacht voor het volgende:

We zijn een gemodereerd forum, dus mocht er in het topic iets aan de hand zijn wat verkeerd loopt dan zien we graag topic reports of een discussie in het feedback topic. Maar deze discussie behoort niet in het topic zelf.

D.w.z., wil je een meta-discussie starten zoals feedback geven over hoe het topic of moderatie verloopt, post dan hier:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Feedbacktopic

Zie je een post die niet voldoet aan onze topic regels, maak dan een topic report aan.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:07:
[...]
We moeten realistisch blijven, filmpjes met veel boem zijn leuk, maar niet het hele verhaal.
Ik zeg niet dat ze het slecht doen, in tegendeel, alleen dat het op de grond nog niet goed gaat. Terrein verliezen doe je niet voor de lol. De omsingeling van lyschansk/sieverdonetsk is nog steeds een reëel gevaar. En eerder gezegd, rond kharkiv hebben ze terrein gewonnen omdat daar RU troepen zijn weggehaald.
En wat voor verschil zit er dan tussen troepen terugtrekken en weghalen :? Rusland haalt die troepen daar ten slotte ook niet voor zijn lol weg. Sterker nog, ze hebben heel het noorden opgegeven omdat ze niets konden bereiken. Pas sinds ze hun volledige krijgsmacht op 1 punt gooien gaat het iets vooruit, En dat de russen met veel zijn is bekend, dus het blijft natuurlijk gevaarlijk. Voornaamste punt blijft echter dat Oekraine momenteel alleen nog verdedigt en puur aanvalt als het goed uitkomt. Een echt offensief zijn ze nog niet begonnen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Prosac schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Mariupol was een bewussie, maar het nut om dat nu in dat gebied te doen lijkt me niet handig. Oekraine lijkt echt inmiddels overtuigd van hun eigen kunnen en mogelijkheden (en zeker die nog gaan komen) dat men het er misschien toch op waagt. Men heeft hopelijk wel geleerd van Debaltseve en Ilovaisk. Om laatstgenoemde zal men ook steeds weinig vertrouwen hebben gehad in de corridors van Rusland in Mariupol.
Ik vind veroveringen van Rusland niet vreemd, wel op zijn zachts gezegd tegenvallen vanuit hun oogpunt en eerder gestelde doelen.
Deels is Mariupol ook te danken aan het slagen van de Russische propaganda en ondermijningsacties in de Kherson regio, een aantal lokale politici hebben de Russen met open armen ontvangen, of eigenlijk, zijn vertrokken met de deuren wagenwijd achter zich openlatend. Daardoor konden die de omringende gebieden zo innemen to Kherson stad zelf.

https://www.dailykos.com/...yal-looks-like-a-good-bet
According to Gordeev, all of these defenses could’ve been deployed in a single day. Instead, none of them were. Instead, the newspaper reports that “Incumbent Governor Gennady Laguta, according to colleagues, on the first day of the [special operation] put the keys on the mayor's desk with the words: "I do not participate in this" - and left the region.” Furthermore, “Together with him - on the first day of the special operation - the leadership of the police, the prosecutor's office, the courts left, and a little later SBU officers were evacuated.” (SBU officers are Ukraine’s intelligence officers.)

While other cities competently recruited, armed, and deployed their territorial defense forces—civilian partisans, Kherson seemingly willfully neglected theirs. “I go to this commander of the defense, say: ‘Dima, what is it?’ He didn't even have a map of Kherson on his desk. Do you understand? Volunteers resorted during the day, stood near the military enlistment office, did not know what to do.” TDF volunteers lined up at a base waiting for their weapons that never arrived. They were told to wait, wait, and wait, until eventually, the commander told them never mind, he had evacuated. Their desperate effort to cobble together any kind of resistance cost them 67 TDF soldiers, and that guy who died blowing one of the two bridges. But in the end, the main bridge survived.
Ik ben heel benieuwd wat er in de hoek van Luhansk gaat gebeuren.
Daar rommelt het nu al heel lang. In principe genoeg tijd om iets van een plan te maken.

Gaat in ieder geval niet goed nee.

Maar ze zijn wel voorbereid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
*knip* zie deze modbreak: defiant in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Deze discussie s.v.p. niet meer in dit topic.

[ Voor 97% gewijzigd door defiant op 21-05-2022 14:24 ]

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Hieronder een commentaar van de Volkskrant op de huidige morele status van de Oekraïne-Rusland oorlog. Het artikel kopt met "Massieve steun uit Washington biedt Oekraïners perspectief".

De kunst bij deze titel is om te lezen wat er niet staat: Oekraïne kan zich niet optrekken aan de plichtstatige vorm van de Europese steun. Een klein beetje steun...... Voor de vorm....... Of de steun ook strategisch betekenisvol is, is hierbij secundair. Het lijkt er meer om te draaien dat Europese regeringen net voldoende steun geven als waar hun burgers hen mee weg laten komen.

Vanmorgen is er een discussie geweest dat dit forum een rol heeft in het zo accuraat mogelijk trachten weer te geven wat de situatie in Oekraïne is, wat er gebeurt en hoe we die gebeurtenissen in een context moeten plaatsen. Ik denk dat dit heel belangrijk is. Omdat met die informatie in de hand we onze overheid de spiegel kunnen voorhouden. Dit forum is er niet bij gebaat om alleen voor Oekraïne positieve informatie te delen. Dit is best moeilijk, omdat we vooral toegang hebben tot informatie over Russische verliezen en Oekraïense voortgang. Deze positieve informatie kan uiteindelijk het belang van Oekraïne schaden, omdat westerse burgers een te rooskleurig beeld krijgen van waar Oekraïne toe in staat is. Hopelijk krijgen onze overheden wel informatie over de strategische consequenties van hun huidige beleid.

Ik zie nog wel een tweede rol voor dit forum. Mensen morgen zich wat mij betreft in dit forum ook krachtig uitspreken dat er voor Oekraïne meer moet gebeuren. Als hierbij nog steekhoudende argumenten worden aangedragen is dat helemaal mooi. Als dit forum kan fungeren als spiegel voor lezers en misschien zelfs voor pers en overheid dan is dat een waardevolle rol. Voor die spiegel is een goed informatiefundament essentieel. Dit kan een klein bericht van twitter zijn of een analyse uit krant of van een denktank. Die bronnen moeten elkaar in balans houden en controleren.

Hieronder enkele paragrafen uit bovenstaand artikel waarvan ik de kriebels krijg en denk: het prikkelverslaafde West-Europa verslapt al weer en buigt weg.
Op het slagveld is de militaire uitputtingsslag – uitkomst: ongewis – in volle gang. Waar Rusland tegen personele en militaire limieten aanloopt, blijft Oekraïne vastberaden overeind te blijven en, dankzij vooral Amerikaanse militaire steun, uiteindelijk misschien zelfs bezet gebied terug te veroveren. Het is geen luchthartige vastberadenheid, want niemand hoeft de Oekraïners uit te leggen welke astronomische prijs, ook in bloed, ze dagelijks betalen om te kunnen overleven.
Het bovenstaande strookt wel met onze beeldvorming, maar realiseren veel West-Europese burgers zich voldoende wat er met Oekraïne gebeurt, en waar de Oekraïense vastberadenheid door wordt gevoed? Komen de West Europese samenlevingen (overheid en bevolking) ook maar in de buurt van deze vastberadenheid?
Een doodvermoeide Oekraïense buitenlandminister Koeleba (die maandag in een EU-gebouw in slaap viel terwijl hij wachtte om bij een vergadering te worden binnengelaten) wond er deze week in Den Haag geen doekjes om. ‘Ons leger is het sterkste in Europa. U weet hoe de Bundeswehr erbij staat. De Navo, dat is Amerika plus alles wat we kunnen krijgen uit Europa – een stuk hier, een stuk daar. We zijn erachter gekomen dat jullie legers erg achter... eh, niet conform de verwachtingen zijn. Dus ook jullie veiligheid hangt ervan of het Oekraïense leger Rusland kan intomen.’ Kort na zijn bezoek zei premier Rutte dat Nederland militair verder niet kan bijspringen.

Zo neemt in oorlogstijd de as Kyiv-Washington, met steun van Londen, Warschau en de Balten, het over van de as Parijs-Berlijn. Wat de Oekraïners betreft, is het beleid om ‘Poetin niet te provoceren zodat hij niet verder escaleert’ op 24 februari failliet gebleken. Zij wijzen erop dat de Frans-Duitse pogingen ‘ter appeasement van Rusland’ zijn uitgemond in een monsterlijke oorlog met soms genocidaire trekken. De Franse wens om Poetin niet ‘te vernederen’ leeft in Kyiv en Washington dan ook minder. ‘Onnodig’ gezichtsverlies hoeft Poetin inderdaad niet te lijden, zegt Koeleba, maar niet ten koste van Oekraïne dat grondgebied zou moeten opgeven.
Op dit moment schieten we in West Europa tekort. Zijn er acties opgestart nadat veel West-Europese regeringsleiders hebben vastgesteld dat hun defensie te kort schiet? Hebben Europese industriëlen al kickstart orders ontvangen om het tekort aan te gaan vullen? Om eerlijk te zijn weet ik het niet goed. Ook deze informatie kan in dit forum worden verzameld (niet per se in dit topic).
Officieel zijn alle bondgenoten het eens dat Oekraïne zelf moet beslissen over dit eindspel. Ook is duidelijk dat Rusland tot dusver niet bereid is serieus te onderhandelen. Sterker nog: de door Rusland geïnstalleerde ‘gouverneur’ van het bezette Cherson zegt dat het gebied ‘spoedig’ onderdeel van Rusland wordt. Voor Kyiv betekent dit de verdere onttakeling van het land, die onaanvaardbaar is. Daarbij speelt ook de vraag wat het heeft aan een wapenstilstand die Rusland in staat stelt zich in te graven in bezet gebied en zich te hergroeperen om later opnieuw verpletterend toe te slaan?

Zolang Rusland de oorlogsmachine draaiende kan houden en Kyiv zich niet neerlegt bij de ontmanteling van het land, zal de militaire uitputtingsslag verder gaan. Dat daarbij onder het vertoon van westers eensgezindheid oude breuklijnen zichtbaar worden, stelt niet gerust – net zomin als de eerste tekenen van ‘oorlogsmoeheid’, niet in het oosten maar in het westen van het continent.
Laten wij onze leiders de maat nemen. Dit doen we vooral door hen met feiten in het gezicht te slaan. Een krachtige mening is ook prima, maar graag dan met een goede argumentatie als fundament. Maar vooral feiten, feiten en nog eens feiten. Zelf weet ik hoeveel tijd dingen kosten, ik post niet zo heel veel, maar probeer op voorhand dingen wel uitgezocht te hebben. Aan sommige posts gaan uren uitzoekwerk vooraf. Dan reken ik nog niet de uren mee die uiteindelijk niet tot een post leiden omdat de informatie daar uiteindelijk uiteindelijk voor mij onvoldoende reden voor gaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 17:25
teacup schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:27:
Zelf weet ik hoeveel tijd dingen kosten, ik post niet zo heel veel, maar probeer op voorhand dingen wel uitgezocht te hebben. Aan sommige posts gaan uren uitzoekwerk vooraf. Dan reken ik nog niet de uren mee die uiteindelijk niet tot een post leiden omdat de informatie daar uiteindelijk uiteindelijk voor mij onvoldoende reden voor gaven.
De kunst is ook om af en toe zelf even afstand te nemen van dit topic in het bijzonder en de militaire ontwikkeling tussen UA en RU in het algemeen. Zeker in een periode dat er aan het front zowat niks gebeurt.
Even een uurtje (of langer, mag ook) langs de sloot in het gras gaan zitten, blote voetjes in het koele water en gewoon stekelbaarsjes tellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
deel 4 van https://twitter.com/mdmitri91

https://justpaste.it/2ix7w

Damn....
They also said that they saw how once our guys got captured and were walked across a field by the banderites. Ours decided to strike all of them with ATGMs - both ours and Ukrainians, just so ours wouldn't get captured and tortured. In my opinion that was the right thing to do, it's better to die instantly like that than be tortured for days in the hands of these inhumans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
redwing schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:04:
[...]

En wat voor verschil zit er dan tussen troepen terugtrekken en weghalen :? Rusland haalt die troepen daar ten slotte ook niet voor zijn lol weg. Sterker nog, ze hebben heel het noorden opgegeven omdat ze niets konden bereiken. Pas sinds ze hun volledige krijgsmacht op 1 punt gooien gaat het iets vooruit, En dat de russen met veel zijn is bekend, dus het blijft natuurlijk gevaarlijk.
troepen zijn daar weggehaald (ik ga er vanuit dat ze elders nodig waren) ruim voordat UA daar terrein begon te winnen.
Voornaamste punt blijft echter dat Oekraine momenteel alleen nog verdedigt en puur aanvalt als het goed uitkomt. Een echt offensief zijn ze nog niet begonnen.
Precies wat ik eerder zei, ze kiezen momenten dat ze zelf initiatief nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Zo, dat komt ook binnen. Je vergeet bijna dat dit ook 'normaal' is in een oorlog.

Nieuws: 1-jarig jongetje stierf na verkrachting door 2 Russische soldaten

Ik blijf het verbazend vinden dat de gemiddelde Rus achter deze oorlog staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
honey schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:16:
Zo, dat komt ook binnen. Je vergeet bijna dat dit ook 'normaal' is in een oorlog.

Wtf... Waar halen ze die soldaten wel niet vandaan. Uit het gesticht? Uit de gevangenis??

Zelfs als die soldaten helemaal doorgesnoven zijn en opgefokt door propaganda zijn ze echt van de molen geklapt als zoiets doen. Wat een tuig. Echt door en door ziek. Nu kan ik me ook wel beter voorstellen dat ze er militair zo'n potje van maken als hun leger gewoon 1 grote pot psychopaten is.

Maar om je vraag te beantwoorden, de normale Rus krijgt dit natuurlijk gewoon nooit te horen via Putin's media.

[ Voor 13% gewijzigd door GekkePrutser op 21-05-2022 17:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:31

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als ze liegen dat het goed gaat in z'n eenheid, dan plannen anderen aanvallen in op basis van verkeerde informatie.
Another story I was told. Eight helicopters were given an order to strike the enemy positions. Only two of the eight helicopters took off. Others were either broken or had no fuel. Only one of the helicopters successfully fired at the objective. Not all the targets were hit. Or in fact, 80% of the targets were not hit. Yet this operation's commander reported to his leadership that all is well and all the targets were hit. I don't know if it's true or not. I think - yes (note: he probably means that the report to the leadership said all objectives were hit). And I understand how these huge losses of human lives and vehicles can happen. Do you want to know, how? The superior commander believes that if all the targets were hit then he can send infantry with tanks to assault this area. As a result, infantry with tanks moves out and gets shelled with every weapon possible...
In deel 3:
Also, one good contractor guy from that regiment (also named Viktor) said that our division has a messed up artillery. I asked why is our artillery so ill-prepared? He said - 'Photo reports. They don't shoot properly, just take photos and write that all is well, all the targets have been successfully hit'.

Also, another guy from reconnaissance talked how they spotted in Suligovka area a Ukrainian howitzer which was shelling Suligovka. It was spotted in the morning. Its precise coordinates were provided. The scout said that 'It was shelling Suligovka the whole day and not a single scum from our artillery hit it, even though there's plenty of our artillery stationed among shrubbery'. It was exactly during the days when I was in Suligovka. I also remember one time when we were shelled throughout the whole day, but our artillery was silent. How so? I don't know. Perhaps no one had ammunitions. It's important to note that our helicopters helped us a couple of times. On two occasions they suppressed enemy mortars that were very close to us (around 1,5 kilometers away), who hit us when we were in Suligovka. The same scout was saying that we often don't have proper communication and interaction between battalion and regiment, and regiment and division. If true, this is horrible, of course...
Slecht voor het moreel als je de hele dag naar een vijandelijke arty zit te kijken en je eigen arty doet niets met de doorgegeven coordinaten. Alsof dat ze geen munitie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

teacup schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:27:
Als dit forum kan fungeren als spiegel voor lezers en misschien zelfs voor pers en overheid dan is dat een waardevolle rol.
Ik ben bang dat je de rol van dit forum dan te ruim neemt. Zelfs op gebied van IT is Tweakers amper een gebruikte bron binnen de krijgsmacht (en dan spreek ik uit ervaring). Pas sinds kort hoor je bijvoorbeeld Arnoud Wokke op de radio om een inhoudelijk beeld over een onderwerp te geven, maar meer dan dat is het niet. Ik durf zelfs te stellen dat menig bezoeker niet voorbij de voorpagina komt, hooguit de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

rapture schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:35:
[...]

Als ze liegen dat het goed gaat in z'n eenheid, dan plannen anderen aanvallen in op basis van verkeerde informatie.

[...]

In deel 3:

[...]

Slecht voor het moreel als je de hele dag naar een vijandelijke arty zit te kijken en je eigen arty doet niets met de doorgegeven coordinaten. Alsof dat ze geen munitie hebben.
Persoonlijke verhalen zijn vaak geen beste graadmeter. Er staan een aantal zeer vreemde zaken in. “Subhumans” is daarvan niet de minste en vanuit dat oogpunt bezie ik zijn claims dan ook.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
In het kader van het zo accuraat mogelijk bespreken van de situatie in Oekraine vond ik deze link die ik best wel uitzonderlijk vond: https://mattlakeman.org/2022/05/15/notes-on-ukraine/

Een Amerikaanse toerist (ja echt, hoe de fuck kom je er op om vakantie te houden in een oorlogsgebied 8)7 ) bespreekt zijn ervaringen op de grond terwijl hij daar 2 maanden heeft rondgelopen om foto's te maken. En bepaald niet alleen in de veilige gebieden. Wat het redelijk uniek maakt is dat er geen redactie tussen zit die controversiele dingen er tussenuit haalt en geen grote mediaconcerns die vinden dat ze aan de overheidsvisie moeten voldoen. Dat maakt dit artikel redelijk 'rauw' (overigens is hij wel alleen aan de Oekraiense kant geweest).

Hij gaat ook heel erg in op het leven op de straat en onder de soldaten en foreign legions (die een totale puinhoop zijn waardoor alleen de psychopaten die het 'voor de lol' doen zijn overgebleven volgens hem, alle pro's zijn vertrokken).

Nouja doe er mee wat je wil, het is in elk geval wel een 'long read' met veel interessante foto's vind ik. Ik heb het nog niet helemaal doorgelezen maar wat ik las vond ik wel verhelderend.

PS: Ik hoop dat deze nog niet gepost was, het forum gaat zo hard

[ Voor 10% gewijzigd door GekkePrutser op 21-05-2022 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

honey schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:16:

Dat komt omdat het als wapen word ingezet, een soort van Dirlewanger commando. Dit wordt bewust gedaan met als effect om dermate te shockeren dat men direct vlucht. Probleem is alleen dat het bewezen niet werkt, men krijgt alleen maar een grotere hekel aan je en stopt met het nemen van gevangenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Ergens veel eerder in een voorgaand topic noemde ik dit een twitteroorlog, in een tijd waar nieuws in 140 tekens, video's in 60 seconden en in zo'n beetje elk vsueel medium meer cuts per minuut ziten dan vroeger in een half uur verwacht iedereen dat alles snel gaat.
rusland is ouderwets, dus neem ter kennisgeving aan dat het nog lang niet voorbij hoeft te zijn, lees voor de grap maar eens over wat er vroeger mogelijk was aan belegeringen: Wikipedia: Siege of Candia (21 jaar en dit is niet eens de langste belegering uit geschreven geschiedenis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jeroenkb schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:58:
hier hebben we een TRfunctie voor
Persoonlijk zit ik er gelaten in. Het is oorlog, wil je alle gore details zien? Ik ben in Auschwitz geweest en de dehumanisatie is mij het meest bijgebleven. De Nazi's tegen de orcs, beide kampen willen de ander niet meer als mens zien. Dat opent de deur naar de andere kant. Zoals het boek 'De meeste mensen deugen' denk ik dan 'De meeste militairen deugen'. Misschien een illusie, maar eentje die ik wil behouden.

Ik wil niet afgestompt worden tot het niveau dat ik elke Rus een granaat wil laten koppen. Ik wil niet dat we dadelijk die M777's in Moskou parkeren. De gruwelijke beelden en verhalen zijn niet gezond (kijk naar de impact op onderzoekers van kindermisbruik).
Dadelijk krijgen we nog mensen met PTSS-achtige problemen door de ongezonde hoeveelheid ellende. Is het dan een goed idee om het maar zoveel mogelijk te tonen en te delen? Is dat de oplossing?

Dus misschien is het geen goedpraten, ontkennen of whataboutism, maar een manier om hier mee om te gaan. 'Coping'.

Mogen we in dit topic een grens hebben aan gruwelijkheden? Of moet de gifbeker leeg, elke keer weer?
Ik wordt er vooral verdrietig van, want blijkbaar kunnen we 4-5 Mei afschaffen. De haat die wordt gekweekt is de voedingsbodem voor al deze ellende. Elke keer weer. Volgens mij zouden we beter moeten weten.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 26-05-2022 10:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
GekkePrutser schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:41:

Hij gaat ook heel erg in op het leven op de straat en onder de soldaten en foreign legions (die een totale puinhoop zijn waardoor alleen de psychopaten die het 'voor de lol' doen zijn overgebleven volgens hem, alle pro's zijn vertrokken).
Interssant, dank voor posten, en lees dan de gruweldaden van russen, en bedenk wat deze "vreemdeling legioen psychopaten" zouden doen....
Helaas hoe triest het ook is, je gaat geen oorlog vinden zonder verschrikkelijke acties begaan door mensen die er zouden moeten vechten voor land/eer.
Het lijkt bijna zo te zijn dat moeilijke tegenstand en langzame voortgang zorgt voor meer gruweldaden, een snelle blitz laat iedereen doortrekken in redelijk goed humeur geen tijd voor misdaden.
En ja dat gaat dus niet alleen op voor de baddies
[YouTube: 'Are we the Baddies?' Mitchell and Webb Funny Nazi Scetch]
maar ook voor de "good guys" kijk maar naar de horror in Vietnam en zelfs modernere oorlogen van de VS.
Je traint iemand zo af te stompen dat die zonder probleem iemand anders dood kan schieten en verwacht dan dat ze verder geheel gezellige oude jongens blijven? Nog los van de selectie want je bent al van een bepaald slag als je de papieren tekend om te gaan doden.
Ja ja ik weet dat dit veel over 1 kam scheren is, armoede of slim kan ook (onze buurman, slimme jongen, lager milieu, paar jaar actief vechten voor Frankrijk en nu voor zijn veertigste al een fijn pensioen, schaker dus die had het goed bedacht, maar toch betrap je m soms met een lege trieste blik starend in de verte.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

nst6ldr schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:36:
[...]

Ik ben bang dat je de rol van dit forum dan te ruim neemt. Zelfs op gebied van IT is Tweakers amper een gebruikte bron binnen de krijgsmacht (en dan spreek ik uit ervaring). Pas sinds kort hoor je bijvoorbeeld Arnoud Wokke op de radio om een inhoudelijk beeld over een onderwerp te geven, maar meer dan dat is het niet. Ik durf zelfs te stellen dat menig bezoeker niet voorbij de voorpagina komt, hooguit de pricewatch.
Het valt mij wel op dat ik het topic in mijn zoekopdrachten van Google tegen kom. Dat zegt op zich wel dat er veel in gevonden wordt. Dit kan mogelijk mensen aantrekken die helemaal los van de tweakers gemeenschap staan. Van de andere kant blijft het een typerend oeverloos tweakers topic, intimiderend voor een toevallige bezoeker.

Om eerlijk te zijn weten we niet wie dit leest en waarom. tweakers hebben van nature meer een hang naar fact checking dan bezoekers op andere forums, al lukt het in dit topic door de emoties ook niet altijd. mogelijk dat mensen daar toch op insturen. Voor mijzelf sprekende heb ik ook niet de tijd om voortdurend al het Oekraïne nieuws te volgen. Een topic als dit praat je over een dag dan aardig bij over het nieuws achter het nieuws. ik zal niet de enige zijn die het zo bijhoudt.

Zou je trouwens fora weten die beter bezocht worden dan zou ik het hier zeker delen. Mogelijk is een kruisbestuiving zinvol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:09:
[...]

Persoonlijk zit ik er gelaten in. Het is oorlog, wil je alle gore details zien? Ik ben in Auschwitz geweest en de dehumanisatie is mij het meest bijgebleven. De Nazi's tegen de orcs, beide kampen willen de ander niet meer als mens zien. Dat opent de deur naar de andere kant. Zoals het boek 'De meeste mensen deugen' denk ik dan 'De meeste militairen deugen'. Misschien een illusie, maar eentje die ik wil behouden.

Ik wil niet afgestompt worden tot het niveau dat ik elke Rus een granaat wil laten koppen. Ik wil niet dat we dadelijk die M777's in Moskou parkeren. De gruwelijke beelden en verhalen zijn niet gezond (kijk naar de impact op onderzoekers van kindermisbruik).
Dadelijk krijgen we nog mensen met PTSS-achtige problemen door de ongezonde hoeveelheid ellende. Is het dan een goed idee om het maar zoveel mogelijk te tonen en te delen? Is dat de oplossing?

Dus misschien is het geen goedpraten, ontkennen of whataboutism, maar een manier om hier mee om te gaan. 'Coping'.

Mogen we in dit topic een grens hebben aan gruwelijkheden? Of moet de gifbeker leeg, elke keer weer?
Ik wordt er vooral verdrietig van, want blijkbaar kunnen we 4-5 Mei afschaffen. De haat die wordt gekweekt is de voedingsbodem voor al deze ellende. Elke keer weer. Volgens mij zouden we beter moeten weten.
het punt was niet dat we ervoor moeten zorgen dat niet alle ellende openlijk in beeld komt. Daarvan was namelijk geen sprake.
Het punt was dat er openlijk vraagtekens werd geplaatst bij het al dan niet 'waar' zijn van wat er werd bericht. Dit terwijl de bron van hoog niveau is (de ombudsvrouw van Oekraine wiens taak juist het onderzoeken van deze misdaden is). En het niet de eerste keer is. Het is geen nieuw fenomeen. En dan gaat men twijfelen of het wel echt zo is.

En als je dan liet voorkomen dat je het wel geloofde, dat je dan 'slachtoffer' zou zijn van de propaganda van een van beide kanten in het conflict.
In beide gevallen gaat dan bij mij even het licht uit.
Ik heb het niet bedacht, en ik heb het niet gedaan. Het zijn mensen op het slagveld die deze dingen doen. Aantoonbaar. En ga dan geen twijfel zaaien of het wel of niet is gebeurd. Dat vind ik erg onrespectvol richting de slachtoffers en de bevolking in het land wat gebukt gaat onder Russische bezetting.

Er mag genoemd worden wat er gebeurt. Nee het hoeft niet in 4K van het scherm te spatten, maar er mag genoemd worden wat er zoal gebeurt in dit conflict. Het onderwerp gaat niet voor niets over de oorlog in Oekraine.

Je hoeft niet automatisch Russen te gaan haten door al die berichten. Het zijn nog steeds mensen, afkomstig uit een cultuur die niet de onze is.
Maar ik zeg dan: als mensen het niet kunnen verdragen om nare dingen te lezen over wat er zoal gebeurt in deze oorlog: dan moeten ze dit topic niet openen.
Of er moet een lijst komen met onderwerpen en zaken die wel genoemd mogen worden.

Geen gepraat over oorlogsmisdaden bijvoorbeeld (waardoor het weer net kan lijken alsof het niet gebeurt..._), ,maar alleen over kaartjes en frontlinies. Ook prima.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Ik snap heel goed waar je vandaan komt. Persoonlijk kan ik één en ander redelijk goed scheiden.

Mijn grootste zorg bij het helemaal niet laten zien van beelden is dat bevolkingen dan niets meer mee krijgen van de gruweldaden die gepleegd worden. En dat wordt het onmogelijk om voldoende steun te houden voor de stappen die het Westen nu zet.

En persoonlijk denk ik dat als we nu de andere kant op kijken en Putin laten winnen, we hier over enige tijd heel veel spijt van krijgen. Maar dan kan het wel eens te laat zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door jeroenkb op 21-05-2022 18:30 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

teacup schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:22:
[...]

Zou je trouwens fora weten die beter bezocht worden dan zou ik het hier zeker delen. Mogelijk is een kruisbestuiving zinvol.
Voor zover defensie aangaat: geen. Intern was er een soort-van messageboard en zelfs dat werd amper gebruikt, daar is simpelweg geen tijd voor op een werkdag. Informatievoorziening wordt heel formeel bijgehouden om veiligheidsredenen, dus er worden sowieso niet zomaar dingen gedeeld op een forum.

De enige 'ingang' die ik me zou kunnen bedenken is de pers, maar die geniet ook niet echt een best aanzien de laatste tijd (omdat clickbait). Daar komt bij dat je dan min of meer een klokkenluider zou moeten zijn, dat is best wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
jeroenkb schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:30:
[...]

Ik snap heel goed waar je vandaan komt. Persoonlijk kan ik één en ander redelijk goed scheiden.

Mijn grootste zorg bij het helemaal niet laten zien van beelden is dat bevolkingen dan niets meer mee krijgen van de gruweldaden die gepleegd worden. En dat wordt het onmogelijk om voldoende steun te houden voor de stappen die het Westen nu zet.

En persoonlijk denk ik dat als we nu de andere kant op kijken en Putin laten winnen, we hier over enige tijd heel veel spijt van krijgen. maar dan kan het wel eens te laat zijn.
een slepend conflict heeft Oekraine niets aan en rusland ook niet, dus logisch is dit het moment dat er echt gepraat kan worden. extraordinary claims require extraordinary evidence, anders neigt dit heel erg naar een complottheorie op deze wijze

[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 26-05-2022 10:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
[...]

Ik zie het juist als een waarschuwing tot waar haat tot leidt, en tot waar de mens toe in staat is.
Net zoals de gruweldaden van de tweede wereldoorlog.

En ik denk ook dat het tijd is om niet langer te verbergen wat de Russen allemaal uitvreten.
pro_6or schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:41:
[...]
Persoonlijke verhalen zijn vaak geen beste graadmeter. Er staan een aantal zeer vreemde zaken in. “Subhumans” is daarvan niet de minste en vanuit dat oogpunt bezie ik zijn claims dan ook.
Hoe bedoel je dat 'subhuman' een vreemde zaak is?
Ik zie op de pro-Russische kanalen de Oekraïners benoemd worden als ukronazi, nazi, duivel, khokols, junkies, terrorist, degenerates, nonhumans, en nog tig andere termen.

Subhumans is misschien nog wel een van de vriendelijkste.

En dat is ook het probleem, er wordt zoveel haat ingegoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Uit https://nos.nl/liveblog/2...ken-met-turkije-gaan-door
Gouverneur: Russen vernietigen Sjevjerodonetsk
De Russen bombarderen Sjevjerodonetsk, een stad in Loegansk, dag en nacht, zegt gouverneur Serhij Hajdaj van de regio op Telegram. Op dit moment vinden er op de grond ook gevechten plaats aan de grenzen van de stad. Het Russische leger probeert de stad te omsingelen, aldus de gouverneur. Oekraïense troepen zouden elf aanvallen hebben afgeslagen en daarbij acht tanks hebben vernietigd.

De correspondent van de BBC zegt dat Russische troepen in de regio bezig zijn aan een opmars. Nu het beleg van Marioepol tot een einde is gekomen, zijn troepen die daar gestationeerd waren naar de Donbas getrokken.

Een deel van het Russische offensief richt zich op Sjevjerodonetsk en Lysytsjansk, aan weerszijden van de rivier de Severski Donets. De steden liggen in het deel van de regio Loegansk dat voor de oorlog nog niet onder controle stond van pro-Russische separatisten.
Ik snap niet dat Rusland nog met droge ogen kan verklaren dat ze hun broedervolk in de grensstreek komen bevrijden als ze die gewoon keihard plat bombarderen :X Wat een idiotie allemaal.
Heel bot, als rusland de hele krim gevuld heeft met echte russen de afgelopen 8 jaar (en daar lijkt het echt op), dan is dat NIET opgeven een recept voor toekomstige ellende
Dat hebben ze al gedaan ruim voor die 8 jaar, dat is juist de reden dat ze dit op de 'democratische' manier konden doen. Dat is echt al honderd jaar aan de gang.

Ik denk wel dat ze er nog een paar schepjes overheen hebben gedaan hoor, daar niet van.

De Krim is trouwens het enige waar ik nog wel iets van begrip voor op kan brengen. Want die is nou eenmaal van extreem strategisch belang gezien de marinebasis daar en daarmee hun totale aanwezigheid in de Zwarte zee, en Oekraine is ook teruggegaan op hun woord gezien de soevereiniteit van hun basis. Ik praat niet goed wat ze doen maar ik kan op zich nog wel een beetje inzien waarom ze daar zo prat op gaan. Anders dan bijvoorbeeld Oost-Oekraine.

Het is een beetje alsof het VK opeens tegen Amerika gaat zeggen van "Donder maar op met die basis van jullie op onze BIOT (Diego Garcia)". Geen aanleiding voor een oorlog, maar wel extreem veel gedonder.

[ Voor 32% gewijzigd door GekkePrutser op 21-05-2022 19:38 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Oepsie, toch iets te snel de beelden getoond op internet, voordat je je arty verplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2022 19:42 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:41:
Oepsie, toch iets te snel de beelden getoond op internet, voordat je je arty verplaatst.
Damn, wat een blunder, al erg genoeg dat ze dat ding niet regelmatig verplaatsen maar dat doen ze zelfs niet nadat een journalist het ding op die locatie gefilmd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-09 21:04
downtime schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:46:
[...]

Damn, wat een blunder, al erg genoeg dat ze dat ding niet regelmatig verplaatsen maar dat doen ze zelfs niet nadat een journalist het ding op die locatie gefilmd heeft.
When its Russian everything can happand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

GekkePrutser schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:28:

Het is een beetje alsof het VK opeens tegen Amerika gaat zeggen van "Donder maar op met die basis van jullie op onze BIOT (Diego Garcia)".
Tja, Gibraltar is al honderden jaren gedonder, maar dat is ook geen reden voor de Britten om de rest van Spanje te bezetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
downtime schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:48:
[...]

Tja, Gibraltar is al honderden jaren gedonder, maar dat is ook geen reden voor de Britten om de rest van Spanje te bezetten.
Ja maar dat valt meer onder de status quo waaronder de sevastopol basis ook viel tot 2014... Niet al te onwelgevallige overheden die zoiets op zich wel zonder oorlog kunnen regelen.

Natuurlijk zijn er wel de nodige pest-acties geweest vanaf beide kanten, zoals gedonder met de douanecontroles en 'oefeningen' van britse marineschepen in de regio. Maar verder niet.

Overigens vind ik dat de Britten dat gewoon terug moeten geven aan Spanje, maar aan de andere kant vind ik dat Spanje dat zelf ook moet doen met Ceuta en Melilla. Als ze klagen over Gibraltar hebben ze nogal boter op hun hoofd omdat ze zelf precies hetzelfde doen bij Marokko 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:28:
Uit https://nos.nl/liveblog/2...ken-met-turkije-gaan-door

[...]

Ik snap niet dat Rusland nog met droge ogen kan verklaren dat ze hun broedervolk in de grensstreek komen bevrijden als ze die gewoon keihard plat bombarderen :X Wat een idiotie allemaal.

[...]

Dat hebben ze al gedaan ruim voor die 8 jaar, dat is juist de reden dat ze dit op de 'democratische' manier konden doen. Dat is echt al honderd jaar aan de gang.

Ik denk wel dat ze er nog een paar schepjes overheen hebben gedaan hoor, daar niet van.

De Krim is trouwens het enige waar ik nog wel iets van begrip voor op kan brengen. Want die is nou eenmaal van extreem strategisch belang gezien de marinebasis daar en daarmee hun totale aanwezigheid in de Zwarte zee, en Oekraine is ook teruggegaan op hun woord gezien de soevereiniteit van hun basis. Ik praat niet goed wat ze doen maar ik kan op zich nog wel een beetje inzien waarom ze daar zo prat op gaan. Anders dan bijvoorbeeld Oost-Oekraine.
de Russische staats-TV heeft recent een verklaring voor waarom het allemaal zo lang duurt.
Het had in een paar dagen voorbij kunnen zijn, maar ze willen natuurlijk niet degenen bombarderen die pro-Russisch zijn. Daarom moeten ze eerst goed kijken wie er bij Rusland hoort en wie niet.
En dat kost tijd.

Maar zodra ze weten wie de echte nazi's zijn, kunnen die gebombardeerd worden.
Ergo: iedereen die nu gebombardeerd wordt, hoort bij de nazi's.
Dus helemaal geen probleem dat Severodonetsk wordt gebombardeerd 8)7

Grote kans ook dat degenen die misdaden plegen helemaal geen etnische Russen zijn, maar uit de verre streken van de Russische Federatie zijn gehaald.
Die hebben mogelijk veel minder problemen om Oekraine te bombarderen. Voor hen is er immers geen sprake van een 'broedervolk'. Overigens vinden veel Oekraieners helemaal niet dat ze een broedervolk zijn van de Russen. Genoeg familie en kennissen onderling natuurlijk, maar of het een 'broedervolk' is hangt af van wie je het vraagt.

Een van de mogelijke daders van Bucha is oorspronkelijk afkomstig uit:
Wikipedia: Magadan
Da''s een heel eind weg. Hij woonde echter al vele jaren in Pskov in west-Rusland.
De thuisbase van de 76th Air Assault Division
Waarvan de 104th and 234th air assault regiments aanwezig waren in Bucha, alwaar ze hun 'speciale militaire operatie' uitvoerden:
Wikipedia: Zachistka
Inmiddels is de term bijna synomie geworden met etnische zuivering en plundering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_aoxVM5B2mfvd2Y-uXAVlrYIJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szzGWXPGP4hbpgxGwwqBgI2L.jpg?f=fotoalbum_large

Kan me prima voorstellen dat die een andere moraal heeft.
Sowieso vanwege de miltaire cultuur. Overal vindt ontgroening plaats, zo ook bij het Russische leger:

Wikipedia: Dedovshchina

Dit gaat soms erg ver, inclusief sexuele handelingen die recruten moeten verrichten. Ook in Pskov.

Als je in zo'n cultuur leeft, vind ik het niet vreemd als je dat gedrag ook projecteert op ondergeschikten onder een vijandelijke burgerbevolking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Silent7 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:42:
[...]

een slepend conflict heeft Oekraine niets aan en rusland ook niet, dus logisch is dit het moment dat er echt gepraat kan worden. een slepend conflict heeft Oekraine niets aan en rusland ook niet, dus logisch is dit het moment dat er echt gepraat kan worden. extraordinary claims require extraordinary evidence, anders neigt dit heel erg naar een complottheorie op deze wijze
Ik vind je post erg dicht in de buurt komen van complot-achtig denken. Nog 1 denkstap verder en de VS heeft dit opzettelijk aangeslingerd om al die zaken te bereiken waarover je schrijft.

Ik denk dat mensen zich echt verkijken op de mate waarin overheden (en bedrijven trouwens ook) werken met grote 'masterplannen' en al jaren uitgestippelde activiteiten.
De meeste leiders / managers etc rennen van brandje naar brandje naar brandje.

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 26-05-2022 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenkb schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Ik vind je post erg dicht in de buurt komen van complot-achtig denken. Nog 1 denkstap verder en de VS heeft dit opzettelijk aangeslingerd om al die zaken te bereiken waarover je schrijft.

Ik denk dat mensen zich echt verkijken op de mate waarin overheden (en bedrijven trouwens ook) werken met grote 'masterplannen' en al jaren uitgestippelde activiteiten.
verkijk je niet op de geopolitiek.

Managers en leiders rennen van brandje naar brandje, maar op de achtergrond liggen wel strategieën klaar.
Ik hoef de VS niet te verdedigen maar voor elk land op deze aardbol hebben ze naar verluid een invasieplan klaar liggen. Inclusief het plan om een landing uit te voeren op het strand in Scheveningen om een Amerikaanse militair uit het tribunaal in Den Haag op te halen mocht die daar onverhoopt belanden.

Deze Russische aanval op Oekraine, inclusief de gebleken weerstand van Oekraine (de wil om te vechten) is een uitgelezen kans voor de VS om hier gebruik van te maken: never let a crisis go to waste.

Het is de kans om eigen wapentuig echt degelijk uit te testen tegen de tegenstander waar ze voor gemaakt zijn.
Het is een ultieme kans om je tegenstander te verzwakken, om erachter te komen hoe je tegenstander echt opereert in het wild.

Kijken we naar de Krim, daar was het zo dat in 2014 berichten waren dat Oekraine zelf de lease wilde stoppen van de marinebasis in Sevastopol. Als reactie daarop annexeerde Rusland de Krim om te voorkomen dat ze hun basis kwijtraakten.

Maidan was voornamelijk een hippie-opstand gesteund door veel andere stedelingen, maar het is sowieso logisch dat de Amerikanen ook echt wel in het land aanwezig waren in de diplomatieke en militaire sfeer. Sowieso na Maidan.
De Russen liegen niet alles aan elkaar. De Amerikanen hebben echt wel belang bij Oekraine. Op het strategische vlak.
En dat blijkt nu extra door de oorlog.
Oekraine blijkt de brug te ver voor Rusland, en het westen maakt hier optimaal gebruik van: wel wapens leveren op bizar niveau, maar zelf geen boots hoeven inzetten. Win-win.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

sugarlevi01 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Ik zie het juist als een waarschuwing tot waar haat tot leidt, en tot waar de mens toe in staat is.
Net zoals de gruweldaden van de tweede wereldoorlog.

En ik denk ook dat het tijd is om niet langer te verbergen wat de Russen allemaal uitvreten.

[...]

Hoe bedoel je dat 'subhuman' een vreemde zaak is?
Ik zie op de pro-Russische kanalen de Oekraïners benoemd worden als ukronazi, nazi, duivel, khokols, junkies, terrorist, degenerates, nonhumans, en nog tig andere termen.

Subhumans is misschien nog wel een van de vriendelijkste.

En dat is ook het probleem, er wordt zoveel haat ingegoten.
In het Duits is het untermensch. Super vriendelijk. Niks achter zoeken.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:27:
[...]

In het Duits is het untermensch. Super vriendelijk. Niks achter zoeken.
nicknames en narratives zijn logisch voor de betrokkenen.
Wij hoeven uiteraard niet mee te doen met termen als 'orcs' (ja daar heb ik me een tijdje geleden ook door laten meeslepen, als Lord of the Rings fan :P)

Maar het is niet bijzonder als in filmpjes en teksten dergelijke termen opduiken, gebezigd door mensen op de grond.

Het is een natuurlijk fenomeen: van moffen tot jappen tot kokhols tot subhumans tot moskal/katsap. Deze twee laatste worden ook gebezigd in Oekraine over Russen.

Wikipedia: Moskal.
https://en.wiktionary.org/wiki/katsap

Wat betreft khokhol, de Russische benaming voor Oekraieners:
Wikipedia: Oseledets

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:06

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en morgen om deze tijd staat het ding in Ukraine.
Zag er vandaag of gister een bericht je over, hoe snel het soms gaat om bepaalde zaken vanuit de VS in Oekraine te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik zie op facebook opvallend veel gebruikers met Afrikaanse namen anti-navo op het orgel gaan, waarbij ze heel duidelijk een 'wij Afrikanen' standpunt innemen. Het westen wordt daarbij zwartgemaakt als intens slechte kolonisator. Rusland is de held en ook China komt er erg positief vanaf. "Ja, ze lenen ons inderdaad geld maar ze vragen wel maar de helft rente van wat jullie doen. Die leningen zijn goedkoop en daarmee goed voor Afrika". En het russische verhaal over navo aggressie in de vorm van gebiedsuitbreiding wordt als koloniaal geframed 'want zo zijn Europeanen nu eenmaal, dat hebben ze overal gedaan'.

Zo te zien heeft rusland hiermee wat best nog wat ijzers in het vuur. Het is ook behoorlijk geraffineerd moet ik zeggen. Het is nu al duidelijk dat die oorlog hongersnood gaat opleveren. Het lijkt er sterk op dat er hier flink wat botfarms hun pijlen op Afrikanen gericht hebben en die worden er op deze manier voor klaargestoomd om collectief van mening te zijn dat het westen de veroorzaker van de komende hongersnood is, en het mag duidelijk zijn dat dat best nog vervelende consequenties kan gaan krijgen.

om nog maar van die hongersnoodslachtoffers te zwijgen natuurlijk, maar dat zijn in de ogen van rusland gewoon middelen terwijl de consequenties die wij zullen ervaren het doel zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 22-05-2022 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:22:
[...]

Het valt mij wel op dat ik het topic in mijn zoekopdrachten van Google tegen kom. Dat zegt op zich wel dat er veel in gevonden wordt. Dit kan mogelijk mensen aantrekken die helemaal los van de tweakers gemeenschap staan. Van de andere kant blijft het een typerend oeverloos tweakers topic, intimiderend voor een toevallige bezoeker.

Om eerlijk te zijn weten we niet wie dit leest en waarom. tweakers hebben van nature meer een hang naar fact checking dan bezoekers op andere forums, al lukt het in dit topic door de emoties ook niet altijd. mogelijk dat mensen daar toch op insturen. Voor mijzelf sprekende heb ik ook niet de tijd om voortdurend al het Oekraïne nieuws te volgen. Een topic als dit praat je over een dag dan aardig bij over het nieuws achter het nieuws. ik zal niet de enige zijn die het zo bijhoudt.

je moet er ook niet teveel waarde aan hechten.
Alle info die we met z'n allen bij elkaar brengen zijn afkomstig uit openbare bronnen.
OSINT.

We zijn hier niet speciaal oid. Iedereen kan die info bemachtigen. Zo ook journalisten. Als ze zouden willen.
Doen ze ongetwijfeld, zou raar zijn als ze het niet doen. Of overschat ik nou de Nederlandse journalistiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:39:
Ik zie op facebook opvallend veel gebruikers met Afrikaanse namen anti-navo op het orgel gaan, waarbij ze heel duidelijk een 'wij Afrikanen' standpunt innemen. Het westen wordt daarbij zwartgemaakt als intens slechte kolonisator. Rusland is de held en ook China komt er erg positief vanaf. "Ja, ze lenen ons inderdaad geld maar ze vragen wel maar de helft rente van wat jullie doen. Die leningen zijn goedkoop en daarmee goed voor Afrika". En het russische verhaal over navo aggressie in de vorm van gebiedsuitbreiding wordt als koloniaal geframed 'want zo zijn Europeanen nu eenmaal, dat hebben ze overal gedaan'.

Zo te zien heeft rusland hiermee wat best nog wat ijzers in het vuur. Het is ook behoorlijk geraffineerd moet ik zeggen. Het is nu al duidelijk dat die oorlog hongersnood gaat opleveren. Het lijkt er sterk op dat er hier flink wat botfarms hun peilen op Afrikanen gericht hebben en die worden er op deze manier voor klaargestoomd om collectief van mening te zijn dat het westen de veroorzaker van de komende hongersnood is, en het mag duidelijk zijn dat dat best nog vervelende consequenties kan gaan krijgen.

om nog maar van die hongersnoodslachtoffers te zwijgen natuurlijk, maar dat zijn in de ogen van rusland gewoon middelen terwijl de consequenties die wij zullen ervaren het doel zijn
klopt. Whities are bad. Africa rules, we wuz kangs.

Rusland doet dit uiteraard goed, en het is eerder al gebleken dat het niet 'de wereld tegen Rusland is'. Nee, alleen de westerse wereld heeft sancties op Rusland. De derde wereld (eigenlijk al klant van Rusland en China) is neutraal in dit conflict. Het boeit ze niet veel. Ver van hun bed ook.

China is goedkoper. Nee dat zijn ze niet. Het kost Afrika letterlijk hun infrastructuur.
China weet heel goed wat ze aan het doen zijn, nog grotere kolonisators spelen dan het westen ooit heeft gedaan en Afrika tuint er met open ogen in.

Geef ze onderstaande link maar als zomaar een voorbeeld, eventuele filmpjes en verhalen over letterlijke Chinese indoctrinatie en slavernij kunnen op verzoek worden gegeven:

https://economictimes.ind.../articleshow/87957646.cms

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2022 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
jeroenkb schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:20:
[...]

ik snap je en zou zeker niet aanraden de rol alu folie te pakken :)
Maar feiten zijn feiten en het is niet te ontkennen dat zolang we onze gas/olie en graan afhankelijkheid niet op orde krijgen de VS maar al te graag aan ons die dingen verkoopt. Het is een globaal moeilijke tijd en voorlopig kost het ons in de EU veel meer en levert het de VS enorm veel op, feiten, een goed moment voor de EU om orde op zaken te krijgen imho.
Zoals ik al vaker heb geschreven hier, ik hoop enorm dat de EU de zaken op orde krijgt en dat 2% BNP betekend euros in de EU.
Er zijn voldoende aanwijzingen dat de VS niets liever wil dan de aandacht verleggen naar Azie en als wij hier de zaken goed op orde krijgen zorgt dat voor 1 welvaart in de EU, 2 toekomst gerichte tech in de EU en 3 stabiliteit in Europa als gebied dus verder dan EU.
Als HP een nieuwe supercomputer fabriek wil bouwen in de EU, Tesla een nieuwe giga fab op kosten van belasting betaler krijgt in DL en INtel hier iets gaat doen ben ik enerzijds blij met verbreding van productie maar anderzijds denk ik dat wij als EU ook dergelijke bedrijven zouden moeten kunnen hebben zeker als je weet dat het een hotspot is in Eindhoven. Dus geen 5G van VS of Chinees makelarij maar EU spul. Maar goed dat stapt wellicht te ver opzij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

random filmpje over Oekraiense oversteek bij Charkiv:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Yucon schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:39:
Daar zullen ze nog wel van terug gaan komen die positieve blik van hun nieuwe kolonisatoren, of vooral naar ons komen. Vluchten zullen ze zelden naar China of Rusland doen.
Zo te zien heeft rusland hiermee wat best nog wat ijzers in het vuur. Het is ook behoorlijk geraffineerd moet ik zeggen. Het is nu al duidelijk dat die oorlog hongersnood gaat opleveren. Het lijkt er sterk op dat er hier flink wat botfarms hun peilen op Afrikanen gericht hebben en die worden er op deze manier voor klaargestoomd om collectief van mening te zijn dat het westen de veroorzaker van de komende hongersnood is, en het mag duidelijk zijn dat dat best nog vervelende consequenties kan gaan krijgen.

Yups, zal nog buitengewoon interessant gaan worden met alle potentiële instabiliteit in de wereld en daarmee gepaarde regime changes of verdere onderdrukking van onlusten met hulp van buiten en daarmee uitbreiding invloedsfeer van bepaalde partijen en landen. Maar het beloofd voor ons zelf weinig goeds, voldoende oud zeer als voedingsbodem en verder nog steeds gevoelig voor moderne spiegeltjes en kraaltjes vrees ik.
En voor de Afrikanen zelf is de kans op progressie ook matig, soms kan een schok nog een beetje positief uitwerken, maar ik vrees dat deze dat niet gaat zijn. En het voorzichtige potentieel wat er is om zich zelf beter te bedruipen qua voedsel, met die te korten nog wel eens kan sneuvelen. Benodigde inkoop kan niet meer door prijzen, roofbouw op eigen productie en vervolgens is er weer niets meer en is men wederom terug bij af als het tegen zit.

[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 21-05-2022 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:41:
Hij gaat ook heel erg in op het leven op de straat en onder de soldaten en foreign legions (die een totale puinhoop zijn waardoor alleen de psychopaten die het 'voor de lol' doen zijn overgebleven volgens hem, alle
In het stuk over het Foreign Legion heeft hij het over een basis in de buurt van de Poolse grens, waar een Russische grondaanval een paar kilometer verderop tot staan is gebracht.

Russische troepen in UA zijn niet dichterbij dan pakweg 500 km van de Poolse grens geweest.

Dat maakt van zijn verhalen nog geen complete onzin, maar hij was geloofwaardiger geweest als hij zelf een blik op een kaart had geworpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:59:
[...]
troepen zijn daar weggehaald (ik ga er vanuit dat ze elders nodig waren) ruim voordat UA daar terrein begon te winnen.
Ja, die zijn daar weg gehaald omdat ze bij de Donbass werden afgestopt en ze daar dus troepen nodig hadden. Oftewel die zijn daar weggehaald omdat Oekraine teveel tegenstand gaf. Het liefst had rusland echt wel ook die regio in handen gekregen. Je kunt dus niet stellen dat rusland dat gebied niet meer wilde hebben.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Ja, die zijn daar weg gehaald omdat ze bij de Donbass werden afgestopt en ze daar dus troepen nodig hadden. Oftewel die zijn daar weggehaald omdat Oekraine teveel tegenstand gaf. Het liefst had rusland echt wel ook die regio in handen gekregen. Je kunt dus niet stellen dat rusland dat gebied niet meer wilde hebben.
betekent ook niet automatisch dat Oekraine de gebieden heeft 'heroverd'.
Ik ben skeptisch over het gehele noordelijke front.
Oekraine verkoopt het op de kaart als zijnde 'heroverd'.
Terwijl de meest logische verklaring meestal is: 'de Russen hebben zich teruggetrokken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:16:
[...]

betekent ook niet automatisch dat Oekraine de gebieden heeft 'heroverd'.
Ik ben skeptisch over het gehele noordelijke front.
Oekraine verkoopt het op de kaart als zijnde 'heroverd'.
Terwijl de meest logische verklaring meestal is: 'de Russen hebben zich teruggetrokken'.
Ze hebben zich teruggetrokken omdat ze geen bevoorrading erdoor kregen en het op andere fronten niet aankonden. Naar mijn idee heb je dat gebied dan toch echt terugveroverd. Kijk naar wat de plannen van de russen waren en hoe groot het gebied waar ze echt iets doen.nu nog is.

Als je het een vijand zo moeilijk maakt dat ze niets meer kunnen en moeten hergroeperen valt dat voor mij iig onder terugveroveren.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12
Net in "Even tot hier" op NPO1. Een Oekraïens gezin in Nederland wordt geholpen waarvan de man net als Zelenski Volodymyr heet. Wordt de beste man serieus consequent aangesproken door de programmamakers én de vertegenwoordiger van Alliander (die hem een baan aanbiedt) als Vladimir. Je hoort zijn vrouw hem duidelijk genoeg Volodymyr noemen, maar nee hoor, verandert niks aan de kardinale verspreking |:( :F ;(

En de beste man en vrouw maar vriendelijk lachen, want gastvrijheid toch...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:28:
[...]

Ze hebben zich teruggetrokken omdat ze geen bevoorrading erdoor kregen en het op andere fronten niet aankonden. Naar mijn idee heb je dat gebied dan toch echt terugveroverd. Kijk naar wat de plannen van de russen waren en hoe groot het gebied waar ze echt iets doen.nu nog is.

Als je het een vijand zo moeilijk maakt dat ze niets meer kunnen en moeten hergroeperen valt dat voor mij iig onder terugveroveren.
ik noem dat niet 'heroveren'. Want dat zou betekenen dat je hebt gevochten en met succes land hebt buitgemaakt omdat de tegenstander moest vluchten.
Als de tegenstander al zelf wegtrekt noem ik dat niet 'heroveren'.
CurlyMo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:29:
Net in "Even tot hier" op NPO1. Een Oekraïens gezin in Nederland wordt geholpen waarvan de man net als Zelenski Volodymyr heet. Wordt de beste man serieus consequent aangesproken door de programmamakers én de vertegenwoordiger van Alliander (die hem een baan aanbiedt) als Vladimir. Je hoort zijn vrouw hem duidelijk genoeg Volodymyr noemen, maar nee hoor, verandert niks aan de kardinale verspreking |:( :F ;(

tja wij zijn als Nederlanders niet zo subtiel. In de kern is het natuurlijk dezelfde naam. En we zijn niet zo diplomatisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:34:
[...]

ik noem dat niet 'heroveren'. Want dat zou betekenen dat je hebt gevochten en met succes land hebt buitgemaakt omdat de tegenstander moest vluchten.
Dus als rusland nu besluit te stoppen omdat ze teveel verliezen hebben, heeft Oekraine niet hun land herovert :? Dan is jouw definitie toch echt anders dan de mijne. Als jij op punt A zo hard vecht dat ze de troepen van punt B nodig hebben, en daarbij punt B opgeven, zie ik dat toch echt als een overwinning van punt B. Zeker als het verstoren van de bevoorrading van punt B meespeelt met de reden om de regio op te geven.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:39:
[...]

je moet er ook niet teveel waarde aan hechten.
Alle info die we met z'n allen bij elkaar brengen zijn afkomstig uit openbare bronnen.
OSINT.

We zijn hier niet speciaal oid. Iedereen kan die info bemachtigen. Zo ook journalisten. Als ze zouden willen.
Doen ze ongetwijfeld, zou raar zijn als ze het niet doen. Of overschat ik nou de Nederlandse journalistiek?
Rest my case ;).

Serieus, er zijn weinig bronnen die de inspanning er in kunnen stoppen. Bronnen vinden en posten is een ding, dat structureel doen is een tweede. In dit forum is een hele groep gebruikers die stukjes informatie aandragen. Die groep vertegenwoordigd een grotere capaciteit dan bijvoorbeeld een krantenredactie of de redactie van een actualiteitenprogramma.

De bezoekers van dit forum volgen bovendien de ontwikkelingen op tijden dat anderen even wat anders doen, en wisselen elkaar hierin af. Iets wat een centraal geleide redactie niet kan volgen. Iedereen doet wel waar die zin in heeft, en dit kan ongericht zijn, waarheidsvinding is een ding, maar al met al biedt dit topic een behoorlijk overzicht van wat er gebeurt, of...waarover een discussie gaande is.

Best een informatief platform denk ik, dit forum, voor het NL taalgebied dan tenminste...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:34:
[...]
Opzich hebben ze dat ook gedaan, maar niet door de Russen op de terugweg langzaam terug dringen en allemaal omleggen. Maar dat hangt dan maar van je definitie van heroveren / veroveren af, wat mij betreft is na gevechten de macht er over terug krijgen afdoende.

Onder jouw definitie heeft de Taliban Afghanistan dan ook niet echt herovert ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:44:
[...]

Opzich hebben ze dat ook gedaan, maar niet door de Russen op de terugweg langzaam terug dringen en allemaal omleggen. Maar dat hangt dan maar van je definitie van heroveren / veroveren af, wat mij betreft is na gevechten de macht er over terug krijgen afdoende.

Onder jouw definitie heeft de Taliban Afghanistan dan ook niet echt herovert ?
correct.
Gratis teruggekregen.
Want ze hebben er amper voor hoeven vechten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2022 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34
CurlyMo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:29:

Mijn kennis van het Oekraïens is nihil en die van het Russisch zeer beperkt, maar ik weet wel dat waar je in het Russisch een O schrijft, je soms een A zegt. Voorbeeld: mijn Russische ex sprak de titel van de (van oorsprong Russische) film Solaris uit als "salaris".

Hoe spreek je Volodymyr correct uit, in het Oekraïens? Wordt dat benoemd in het programma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:12
migchiell schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:52:
[...]
Hoe spreek je Volodymyr correct uit, in het Oekraïens? Wordt dat benoemd in het programma?
Je hoort het de partner van de beste man een paar keer zeggen en dan hoor je echt onmiskenbaar het verschil.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
migchiell schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:52:
[...]
In het Russisch spreek je een onbeklemtoonde 'o' als een stomme 'a' uit.
In het Oekraïens niet, daar wordt het ongeveer 'Wolodimir', klemtoon op de tweede 'o', met een rollende 'r'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:18:
[...]

In het Russisch spreek je een onbeklemtoonde 'o' als een stomme 'a' uit.
In het Oekraïens niet, daar wordt het ongeveer 'Wolodimir', klemtoon op de tweede 'o', met een rollende 'r'.
CurlyMo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:12:
[...]

Je hoort het de partner van de beste man een paar keer zeggen en dan hoor je echt onmiskenbaar het verschil.
Ja dan is het wel erg slordig ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
migchiell schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:20:

Ja dan is het wel erg slordig ja.
Och.
De Oekraïense aan het eind zegt ook 'Wladimir'. Je moet er iet te veel achter zoeken.
Vergelijk het met ABN vs Limburgs: de een noemt het een dialect, de ander een aparte taal. In de praktijk llopt het door elkaar.
Pagina: 1 ... 215 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: