De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 213 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.356 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-09 15:51
asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:12:
Verse video van Denys

[YouTube: Update from Ukraine | Situation in Azovstal | Sweden and Finland not in NATO]

Edit: het Oekraïense woord voor brandweer is.... Brandweer :)
Ik heb dat fragment ook gezien, maar volgens mij is dat omdat Nederland onder andere brandweerwagens en uitrusting heeft opgestuurd. Wel is het zo dat er in het Russisch in ieder geval enkele woorden zijn die in het Nederlands hetzelfde worden uitgesproken en ook qua betekenis hetzelfde zijn. Maar de schrijfwijze is wel anders. Of dat ook in het Oekraïens zo is weet ik niet, maar ik krijg in ieder geval een andere vertaling met translate ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:38
bloody schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Het lijkt dat de russische verliezen weer verder afnemen, ik vraag me af hoe dat te interpreteren. Wat ik her en der zie is dat de Russen aan het consolideren zijn en weer wat terreinwinst boeken 🙄
Aangezien het om zoveel mogelijk bewezen verliezen gaat kan ik me ook voorstellen dat die nu lastiger vast te stellen zijn. Voorheen waren het vaak aanvallen van rusland waarna ze afgeslagen werden. Nu zullen de meeste verliezen steeds meer achter de linie komen te liggen.

En die terreinwinst is eigenlijk nooit echt anders geweest. Het zijn iedere keer maar een paar km. maar het blijft wel gestaag. Je moet je daarbij alleen wel bedenken dat ze voor die paar km. per dag wel hun hele leger nodig hebben. Het blijft dus de vraag hoe lang ze dat vol houden nu Oekraine steeds meer en betere wapens krijgt.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij deze een assessment van iemand die er verstand van heeft, nav bovenstaande berichten. Het stelt mij iig gerust.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:29

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Het lijkt dat de russische verliezen weer verder afnemen, ik vraag me af hoe dat te interpreteren. Wat ik her en der zie is dat de Russen aan het consolideren zijn en weer wat terreinwinst boeken 🙄
Des te meer tanks/APVs je al hebt kapotgeschoten des te minder tanks/APVs blijven er over om nog kapot te schieten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Ik denk dat wij salontafel analisten dit als van alles kunnen zien. Russische verliezen gaan ook omlaag als hun offensieven minder hevig worden of ze gewoonweg minder materiaal aan het front hebben staan.

'We verliezen niet meer dagelijks 20 tanks, we zijn beter aan het worden' kan beantwoord worden met 'we hebben niet genoeg tanks meer aan het front staan om er dagelijks 20 te verliezen' bijvoorbeeld. Cijfertjes zeggen weinig zonder een grondige analyse van wat er gebeurd.

Deze relatief grote standstil is niet wat Poetin wilt. Die wilt een aansluiting met het opstandige gedeelte in Moldavië en zoals het er nu naar uitziet zal die dat nooit krijgen. Voor consolidatie heb je rust nodig in het gebied maar zolang Oekraïne blijft vechten aan het front zal je altijd troepen en materiaal door het gebied heen moeten sluizen. Er is dus geen rust en geen consolidatie. Er is enkel oorlog. Wat we nu zien valt pas goed te interpreteren over een half jaar tot een jaar.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
YouTube: Finland joining NATO would crush Russian power
nette analyse van wat Finse NAVO toetreding betekend, vooral hoe klem Moermansk dan komt te liggen wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Apache4u schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:24:
Bij deze een assessment van iemand die er verstand van heeft, nav bovenstaande berichten. Het stelt mij iig gerust.
[Embed]
De afgelopen weken leken ze hard te proberen om van Donetsk naar Izium een groot gebied te omcirkelen. In de tussentijd is een groot deel van de troepen daar weer in het oostelijke deel gezet. Dat geeft al aan dat ze geen grootschalige akties voor elkaar krijgen. Dat de boel vastgelopen is en er maar amper progressie is, is daarom een slecht teken voor de russen. Het blijft alleen wel een probleem dat het er zoveel zijn.....

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:37:
[...]

Ik denk dat wij salontafel analisten dit als van alles kunnen zien. Russische verliezen gaan ook omlaag als hun offensieven minder hevig worden of ze gewoonweg minder materiaal aan het front hebben staan.

'We verliezen niet meer dagelijks 20 tanks, we zijn beter aan het worden' kan beantwoord worden met 'we hebben niet genoeg tanks meer aan het front staan om er dagelijks 20 te verliezen' bijvoorbeeld. Cijfertjes zeggen weinig zonder een grondige analyse van wat er gebeurd.

Deze relatief grote standstil is niet wat Poetin wilt. Die wilt een aansluiting met het opstandige gedeelte in Moldavië en zoals het er nu naar uitziet zal die dat nooit krijgen. Voor consolidatie heb je rust nodig in het gebied maar zolang Oekraïne blijft vechten aan het front zal je altijd troepen en materiaal door het gebied heen moeten sluizen. Er is dus geen rust en geen consolidatie. Er is enkel oorlog. Wat we nu zien valt pas goed te interpreteren over een half jaar tot een jaar.
je doet zelf ook weer een aanname wat Putin eigenlijk wil.

Onderaan de streep weten we het niet.

Putin kan misschien iets gezegd hebben, maar het kan ook zijn dat het leger de huidige operatie heeft opgetuigd.
Dat Putin recent de regie heeft overgenomen en van strategie is veranderd.

Maskirovka is complex.
Het kan best zijn dat Putin alleen Kherson wilde (zoetwater voor de Krim) als daadwerkelijk doelwit en dat de rest afleiding is geweest, bijvoorbeeld in het noorden.
En dat het het beste is om een landbrug te hebben van de Krim naar de Donbas. Die hebben ze dus het doel zou dan al bereikt zijn.
Het hele oostelijke deel van de zuidkust is ook niet perse nodig als je Kherson wil hebben, maar het is wel handig om te hebben, zodat Oekraine van ver moet komen om vanuit het oosten naar Kherson te komen via de zuidkust.

En dat de huidige Donbas-strijd ook niet geen prio heeft maar ze alleen doen om tijd te winnen voor een referendum/annexatie van Kherson. Zolang Oekraine bezig gehouden wordt in Donbas kunnen ze de troepen niet inzetten bij Kherson.

We weten gewoon niet wat Putin daadwerkelijk wil.
Alles wat de Russen doen kan een rookgordijn zijn en aangezien mensenlevens en materieel toch maar 'middelen' zijn ligt de drempel lager en is het gewoon calculated loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Putin kan misschien iets gezegd hebben, maar het kan ook zijn dat het leger de huidige operatie heeft opgetuigd.

Maskirovka is complex.
Het kan best zijn dat Putin alleen Kherson wilde (zoetwater voor de Krim) als daadwerkelijk doelwit en dat de rest afleiding is geweest, bijvoorbeeld in het noorden.
En dat het het beste is om een landbrug te hebben van de Krim naar de Donbas. Die hebben ze dus het doel zou dan al bereikt zijn.
Het hele oostelijke deel van de zuidkust is ook niet perse nodig als je Kherson wil hebben, maar het is wel handig om te hebben, zodat Oekraine van ver moet komen om vanuit het oosten naar Kherson te komen via de zuidkust.

En dat de huidige Donbas-strijd ook niet geen prio heeft maar ze alleen doen om tijd te winnen voor een referendum/annexatie van Kherson. Zolang Oekraine bezig gehouden wordt in Donbas kunnen ze de troepen niet inzetten bij Kherson.

Alles wat de Russen doen kan een rookgordijn zijn en aangezien mensenlevens en materieel toch maar 'middelen' zijn ligt de drempel lager en is het gewoon calculated loss.
Aannames maken is niet verboden. ;)
Maar gezien de situatie is het aan te nemen dat er een landbrug moest komen die Oekraïne volledig deed isoleren van de zee. Ik denk dat wij wel kunnen stellen dat Poetin dat niet zal zien gerealiseerd. De vraag is wie er na Poetin aan de macht komt. Als het Poetin 2.0 wordt dan zal het Russische leger gewoon weer opnieuw worden opgebouwd. We kunnen aannemen dat NATO inmiddels ook zo zijn lange termijn plannen voor Oekraïne heeft.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Valt mee:
https://docs.google.com/s...611058&format=interactive
Lijkt nog redelijk gelijk op op te lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2022 13:51 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het Rode kruis is iig gedeeltelijk betrokken bij de evacuatie uit Azovstal:
The International Committee of the Red Cross (ICRC) started to register Ukrainian service members, including the wounded, who are being evacuated from the Azovstal steelworks in Mariupol.

“On Tuesday, May 17, the ICRC started to register the Ukrainian defenders, including the wounded, evacuated from the Azovstal steelworks, at the request of the parties. The work continued on Wednesday and then on Thursday. It is noted that ‘the ICRC does not transport prisoners of war to places of their further detention’,” Telegram channel “Operational Armed Forces of Ukraine” informs.

During the registration process, each Ukrainian defender fills out a questionnaire, indicating their personal data, such as name and date of birth, as well as the data of next of kin. This information allows the Red Cross to monitor the fate of captives and help them stay in touch with their families.
https://www.ukrinform.net...cuated-from-azovstal.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10

DukeBox

loves wheat smoothies

YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:51:
Valt mee:
Lijkt nog redelijk gelijk op op te lopen.
Dit is per dag, het gemiddelde van afgelopen week is lager dan de week ervoor maar over het geheel nog steeds hoger.
https://docs.google.com/s...543024&format=interactive

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 22:15

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Maskirovka is complex.

En Putins manuscript dan?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:13:
[...]

En Putins manuscript dan?
uiteraard, maar het is niet duidelijk wat voor dit keer de exacte opdracht was.
Natuurlijk wil ie alles maar dat heeft ie in 2014 ook niet gedaan.
Misschien wilde hij nu in 2022 alleen Kherson en de zuidkust te pakken nemen, en was de noordkant van het land maar een afleiding. Ze hadden ook van plan kunnen veranderen en naar het westen op kunnen rukken, weg van Kiev, meer richting Lviv, met een nieuwe dikke bevoorrading via Belarus.
Maar ja het is duidelijk dat ze er de logistiek niet voor hebben.

Ik ga er overigens vanuit dat Putin niet perse de Soviet-Unie wil herstellen tijdens zijn leven. Hij weet vast ook wel dat dat op korte termijn onhaalbaar is, dus het concept moet ook door opvolgers uitgevoerd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:55:
[...]
In 2014 hadden we dan ook een hele andere Putin aan het roer.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:02:
[...]

In 2014 hadden we dan ook een hele andere Putin aan het roer.
voor zover ik begrepen heb is Putin altijd dezelfde geweest. Hij heeft vanaf het begin duidelijk gemaakt dat hij de Soviet-Unie wil herstellen.
Dat hij op verschillende momenten een ander gedrag liet zien kan ook komen omdat hij in het begin eerst tijd nodig had om Rusland weer een beetje aan te laten stellen, en het leger hervormen.

Het was dus geen andere Putin, maar een ander hoofdstuk in de strategie om te werken aan het einddoel.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2022 15:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Inmiddels is het al 1 op 65.6 (Eurie) of 62.5 (Dollar) op papier. Dus op papier is de roebel weer terug op het niveau voor corona. Ik lees regelmatig dat deze stand kunstmatig is, wil ik best geloven, maar wanneer komt die ineenstorting dan? Er moet toch een moment komen? Of kan Rusland de roebel 10 jaar kunstmatig hoog houden? Want dan is het, in mijn ogen, niet eens meer kunstmatig maar gewoon de werkelijke waarde.
Kun je op dit moment je roebels omwisselen naar euro's/dollars? Volgens mij niet. Dat kan alleen op de 'zwarte markt' en daar gaan roebels tegen 1:300-1:400. Wat heb je dan aan een wisselkoers?

Je kunt als Rus vast je EUR/dollar omwisselen voor roebels, maar wie doet dat tegen die conversie?

De munt stort ineen als er gehandeld mag/kan worden. Tot die tijd is er eigenlijk helemaal geen wisselkoers, ook niet een kunstmatige. Hooguit die van de 'zwarte markt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Brazos schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Kun je op dit moment je roebels omwisselen naar euro's/dollars? Volgens mij niet. Dat kan alleen op de 'zwarte markt' en daar gaan roebels tegen 1:300-1:400. Wat heb je dan aan een wisselkoers?

Je kunt als Rus vast je EUR/dollar omwisselen voor roebels, maar wie doet dat tegen die conversie?

De munt stort ineen als er gehandeld mag/kan worden. Tot die tijd is er eigenlijk helemaal geen wisselkoers, ook niet een kunstmatige. Hooguit die van de 'zwarte markt'.
Precies. Er is helemaal geen wisselkoers als er niet gewisseld kan worden.
Daarnaast is het ook wel handig om, als je betalingen in roebels eist voor je gas, de euro/dollar klanten zo min mogelijk roebels voor die euro's en dollars krijgen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Apache4u schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:07:
[...]
Precies. Er is helemaal geen wisselkoers als er niet gewisseld kan worden.
Daarnaast is het ook wel handig om, als je betalingen in roebels eist voor je gas, de euro/dollar klanten zo min mogelijk roebels voor die euro's en dollars krijgen.
Dat laatste maakt weinig uit. De hoogte van de betaling wordt nog steeds bepaald door euros/dollars. Die worden daarna via de russische bank omgezet naar roebels welke op de gasrekening worden gestort. De gebruikte wisselkoers is dus vooral van belang voor die wisselkoers zelf en maakt voor de betaling zelf niets uit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 29-09 18:58

bloody

0.000 KB!!

Ah ja, dat is inderdaad een optelsom van de verschillende 'verlies-types', wel goed te weten. _bookmarked_

Deze en deze laten iig een vrijwel horizontale lijn op het gebied van tanks zien.
[Embed]
Ok bedankt, even rustig doorlezen.

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Misschien wilde hij nu in 2022 alleen Kherson en de zuidkust te pakken nemen, en was de noordkant van het land maar een afleiding. Ze hadden ook van plan kunnen veranderen en naar het westen op kunnen rukken, weg van Kiev, meer richting Lviv, met een nieuwe dikke bevoorrading via Belarus.
Maar ja het is duidelijk dat ze er de logistiek niet voor hebben.

Ik ga er overigens vanuit dat Putin niet perse de Soviet-Unie wil herstellen tijdens zijn leven. Hij weet vast ook wel dat dat op korte termijn onhaalbaar is, dus het concept moet ook door opvolgers uitgevoerd worden.
Toch geloof ik dat niet zo. Gezien hoe de aanval begon was het idee duidelijk om in Kyiv een nieuwe marionet te zetten en daarna militairen in het hele land te zetten ter 'beveiliging' tegen de nazi's.

Je kunt je echter wel afvragen wat het huidige plan is, omdat dat heel anders is dan waar ze mee begonnen. Uiteindelijk heb je dat wat ze willen en dat wat ze denken dat ze kunnen bereiken. En dat 1e zal niet verandert zijn, dat laatste wordt nog dagelijks verandert. Dat begon met het opgeven van het innemen van Kyiv + het noorden, maar zie je nu ook terug met b.v. de poging om van Donetsk door te trekken naar Izium, welke in de tussentijd verdwenen is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:19:
[...]
Ah ja, dat is inderdaad een optelsom van de verschillende 'verlies-types', wel goed te weten. _bookmarked_

Deze en deze laten iig een vrijwel horizontale lijn op het gebied van tanks zien.
Het lijkt alsof de updates vanuit de bron van die grafieken (Oryx) niet helemaal doorlopen de laatste week idd.
(die staat nu al een paar dagen op 3675)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:04
Silent7 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:40:
nette analyse van wat Finse NAVO toetreding betekend, vooral hoe klem Moermansk dan komt te liggen wist ik niet.
Finland komt niet bij de NAVO, Erdogan speelt het machtsspel geraffineerd:
Erdogan herhaalt: Finland en Zweden beslist niet bij Navo

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft beklemtoond dat hij er niet over piekert om in te stemmen met een Navo-lidmaatschap van Finland en Zweden. Hij zei in een toespraak tot jongeren dat de Noord-Europese landen terroristen herbergen en dat hij goede betrekkingen wil blijven houden met Moskou en Kyiv. Turkije is sinds de Koude Oorlog een historische pijler van de Navo en heeft net als elk lid de mogelijkheid aanvragen van nieuwe leden te blokkeren.

Erdogan is niet enkel boos dat er in Noord-Europa steun bestaat voor de Koerdische terreurbeweging PKK. Maar hij hoopt ook te kunnen optreden als bemiddelaar tussen de oorlogvoerende buren aan de overkant van de Zwarte Zee, Oekraïne en Rusland. Turkije doet niet mee aan anti-Russische sancties en Erdogan heeft ook op de economische belangen van zijn land gewezen.
Die olieboycot is er ook niet gekomen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:33:
[...]

[...]

Wat denk je zelf?

Elk besluit heeft consequenties. Die worden uitonderhandeld.

Ik denk eerder dat Erdogan moet uitkijken dat ie z'n hand niet overspeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:33:
[...]

[...]

voorlopig niet waarschijnlijk, maar of het definitief is zullen we niet weten.
Denk dat Turkije uiteindelijk geen keus heeft.
Er komt meer integratie met NATO, met veiligheidsgaranties. Da's eigenlijk al verkapt lid.
Dat Erdogan op dit moment even tegenstribbelt kan ook tijdelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:04
Indoubt schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:39:
Ik denk eerder dat Erdogan moet uitkijken dat ie z'n hand niet overspeeld.
Dit gaat niet om Oekraïne of Rusland: Turkije wil de macht in het Midden-Oosten, hij blokkeert de NAVO en Poetin geeft hem de PKK in Syrië op een presenteerblaadje.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:40:
[...]

voorlopig niet waarschijnlijk, maar of het definitief is zullen we niet weten.
Denk dat Turkije uiteindelijk geen keus heeft.
Er komt meer integratie met NATO, met veiligheidsgaranties. Da's eigenlijk al verkapt lid.
Dat Erdogan op dit moment even tegenstribbelt kan ook tijdelijk zijn.
Dat is tijdelijk. Hij wint er niets mee door dit te veto'en, maar wel als ie dat veto gebruikt om te onderhandelen. Het zal even duren, maar uiteindelijk zal Turkije een aantal belangrijke dingen krijgen om dan alsnog in te stemmen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Het lijkt alsof de updates vanuit de bron van die grafieken (Oryx) niet helemaal doorlopen de laatste week idd.
(die staat nu al een paar dagen op 3675)
Stijn (Mitzer) een van de mannen achter Oryx heeft aangegeven op zijn Twitter stream even een paar dagen afwezig te zijn, maar na terugkomst zullen alle bewezen verliezen weer verwerkt worden.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:43:
[...]

Dit gaat niet om Oekraïne of Rusland: Turkije wil de macht in het Midden-Oosten, hij blokkeert de NAVO en Poetin geeft hem de PKK in Syrië op een presenteerblaadje.
Onze veiligheid zal uiteindelijk belangrijker zijn dan de PKK, natuurlijk kun je met een rechte rug niet de Koerden zomaar hun rechten afpakken maar er zal flink onderhandelt moeten worden.

Peep.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 23:17
hoevenpe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:43:
[...]

1) Hij blokkeert de NAVO
2) NAVOv2 wordt in het leven geroepen
3) alle leden stappen uit NAVO
4) Turkije is zijn machtsbasis in het M-O kwijt (want is ineens fair game voor alle landen)

Verwacht niet dat bovenstaande gaat gebeuren, maar Turkije moet wel oppassen. Het is namelijk nogal hard aan het spelen de laatste tijd en er zijn genoeg landen die ze liever kwijt dan rijk zijn. Keuze tussen heel Scandinavië of Turkije is vanuit Europa gezien nog best eenvoudig. Het is dat de VS liever niet nog meer issues in het M-O ziet.

Overigens als bovenstaande wel zou gebeuren dan weten we ook zeker dat we in WW3 zijn gestapt. Dat zou echt een clusterfuck worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 19-05-2022 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:53:
[...]
Onze veiligheid zal uiteindelijk belangrijker zijn dan de PKK, natuurlijk kun je met een rechte rug niet de Koerden zomaar hun rechten afpakken maar er zal flink onderhandelt moeten worden.

Peep.
Weer jammer dat de discussie weer opgerakeld wordt.

Het conflict zit hem erin dat beiden de PKK een terroristische organisatie noemen, maar EU vind YPG geen PKK en Turkije vind YPG ook PKK.

Dat wordt dus gewoon onderhandelen, en alle opmerkingen hier dat het zeker wel of zeker niet gaat lukken door Turkije voegen niet zoveel toe :P
redwing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:45:
[...]

Dat is tijdelijk. Hij wint er niets mee door dit te veto'en, maar wel als ie dat veto gebruikt om te onderhandelen. Het zal even duren, maar uiteindelijk zal Turkije een aantal belangrijke dingen krijgen om dan alsnog in te stemmen.
Er is geen veto, er is een soortvan de-facto veto door geen toestemming te geven/toestemming uit te stellen.

Net zoals er ook al EU verdragen zijn die al ingevoerd zijn, terwijl nog niet elke lidstaat heeft ondertekend.

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2022 15:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:55:
[...]

1) Hij blokkeert de NAVO
2) NAVOv2 wordt in het leven geroepen
3) alle leden stappen uit NAVO
4) Turkije is zijn machtsbasis in het M-O kwijt (want is ineens fair game voor alle landen)

Verwacht niet dat bovenstaande gaat gebeuren, maar Turkije moet wel oppassen. Het is namelijk nogal hard aan het spelen de laatste tijd en er zijn genoeg landen die ze liever kwijt dan rijk zijn. Keuze tussen heel Scandinavië of Turkije is vanuit Europa gezien nog best eenvoudig. Het is dat de VS liever niet nog meer issues in het M-O ziet.

Overigens als bovenstaande wel zou gebeuren dan weten we ook zeker dat we in WW3 zijn gestapt. Dat zou echt een clusterfuck worden.
ben bang dat dat tegenvalt.
Denk ook even terug aan WO2 waar het Suez-kanaal belangrijk was.
Ook al ligt Turkije op de grens tussen Europa en het Midden Oosten, dan nog is het voor Europa erg belangrijk.
Ik denk nog steeds belangrijker dan Scandinavië. Scandinavië redt zich wel, maar we hebben Turkije nodig als springplank, niet alleen de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:59:
[...]

ben bang dat dat tegenvalt.
Denk ook even terug aan WO2 waar het Suez-kanaal belangrijk was.
Ook al ligt Turkije op de grens tussen Europa en het Midden Oosten, dan nog is het voor Europa erg belangrijk.
Ik denk nog steeds belangrijker dan Scandinavië. Scandinavië redt zich wel, maar we hebben Turkije nodig als springplank, niet alleen de VS.
Ach :D https://www.businessinsid...uclear-bombs-1960s-2021-3

Maar Turkije zelf hebben we niet nodig. Laatste keer dat ik heb gecheckt ligt het suez kanaal niet in de buurt van Turkije. Turkije is alleen militair een stok achter de deur en een belangrijke factor voor stabiliteit in het midden oosten, maar dat is het ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:06:
[...]

Maar Turkije zelf hebben we niet nodig. Laatste keer dat ik heb gecheckt ligt het suez kanaal niet in de buurt van Turkije. Turkije is alleen militair een stok achter de deur en een belangrijke factor voor stabiliteit in het midden oosten, maar dat is het ook wel.
beide liggen in de oostelijke helft van de Middellandse Zee.
Een Turkse vloot en luchtmacht bestrijkt de regio net zo goed.

En Incirlik AFB is gewoon erg handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:15:
[...]

beide liggen in de oostelijke helft van de Middellandse Zee.
Een Turkse vloot en luchtmacht bestrijkt de regio net zo goed.

En Incirlik AFB is gewoon erg handig.
Ja, dat klopt, maar Cyprus zou een veel logischere plek zijn. Maar ok, dit gaat enorm offtopic nu, want voor Oekraïne zelf maakt dit alles geen klap uit. Of Turkije, Finland of Zweden nu wel of niet in de NAVO zitten is niet van belang voor de huidige oorlog. Rusland kan eigenlijk ook al niet anders dan die grenzen allemaal gaan bewaken, want niets is zeker voor ze. Dat betekent voor Oekraïne dat de mankracht die er nu zit het is. Meer gaat er niet komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je krijgt het niet verzonnen, zo'n verspreking.

https://www.hln.be/nieuws...bedoel-oekraine~a2780c9e/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoU0KbCWRSoqCOra_co_QLFaIP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Px1yj1B3QAq9dYTxuXsQbEze.png?f=user_large

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:28
Wat ik me afvroeg qua toetreding tot de NAVO. Je mag niet in conflict zijn maar Turkije zit bij de NAVO. Dacht eigenlijk dat die nog steeds zitten met Cyprus toch? Of is dat uiteindelijk toch afgerond met een vredes verdrag?

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Louwke schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:20:
Wat ik me afvroeg qua toetreding tot de NAVO. Je mag niet in conflict zijn maar Turkije zit bij de NAVO. Dacht eigenlijk dat die nog steeds zitten met Cyprus toch? Of is dat uiteindelijk toch afgerond met een vredes verdrag?
1952:
Wikipedia: Noord-Atlantische Verdragsorganisatie
1960:
Wikipedia: Northern Cyprus

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34
tijdens toetreding mag je niet in conflict zijn dacht ik. Turkye is al lid sinds 1952.

Effectief vrede met Griekenland is er ook niet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Nee, dat loopt nog. Uitzonderingen.

Hopelijk gaan de Grieken en Turken leren van wat er nu in Oekraïne gebeurt (iedereen verliest).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zover ik weet is die regel later gekomen, mede door het gekut vanTurkije over Cyprus.

Griekenland en Turkije zaten toen nota bene al samen in de NAVO.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dat zag ik niet aankomen eigenlijk?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:24:
[Twitter]
Niet zo snel al, en niet vanuit deze hoek. Ik had iets vanuit het Europees Parlement verwacht. Hoe dan ook een goede zaak en hopelijk volgt er nog wat meer.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:24:
[Twitter]
Hij verliest zijn secretaresse. Meer is het toch niet? Big deal |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

weet niet offie al geplaatst is, maar er is weer een nieuwe CaspianReport:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:28
Ach verrek ikheb altijd gedacht dat Turkije er veel later bij gekomen was 8)7

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:06
downtime schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Die waren na de inval zelf al opgestapt. Effectief verliest ie niks.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:30

franssie

Save the albatross

SkiFan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:41:
[...]

Die waren na de inval zelf al opgestapt. Effectief verliest ie niks.
Wel het budget om een nieuwe staf in te huren, en dat is een goede zaak.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[Embed]
Hier ook het idee dat de aanvallen steeds beperkter worden.

https://www.forbes.com/si...-ukraine/?sh=47033d353552

Blijft staan dat RU bij Popasna kleine vooruitgang boekt, en bij Lyman de UA troepen redelijk klem lijken te zitten zonder goede mogelijkheid tot terugtrekken. Een omsingeling van UA troepen rond Sjevjerodonetsk lijkt nog steeds een mogelijkheid.
Alles bij elkaar een relatieve stilte voor de storm. Ru kan/doet weinig meer dan artilleriebeschietingen (zie liveuamap) en kleinschalige infanterie aanvallen, UA verdedigt en neemt alleen initiatief in gevechten die ze kunnen winnen.
on the bright side: Verliezen voor RU blijven groot, onduidelijk hoeveel pantser er werkelijk nieuw aangevoerd wordt, en UA krijgt dagelijks nieuw materieel.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
downtime schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:34:
[...]
Nou, ik wil zijn secretaresse wel zijn dan hoor! 400k per jaar verdienen... Of zal het stiekem toch net iets meer zijn dan allen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Nou, ik wil zijn secretaresse wel zijn dan hoor! 400k per jaar verdienen... Of zal het stiekem toch net iets meer zijn dan allen dat?
Secretaresse, persoonlijk assistent, office manager en de schoonmaakster. Zoiets?

En laten we de huur van een pand in het centrum van Berlijn niet vergeten. Zal ook wel niet goedkoop zijn. Dus laten we het op de secretaresse en de schoonmaker houden. De rest kan ie dan niet meer betalen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door downtime op 19-05-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:59:
[...]

Secretaresse, persoonlijk assistent, office manager en de schoonmaakster. Zoiets?

En laten we de huur van een pand in het centrum van Berlijn niet vergeten. Zal ook wel niet goedkoop zijn. Dus laten we het op de secretaresse en de schoonmaker houden. De rest kan ie dan niet meer betalen ;)
Als dat er nog in zit.

Veel van z'n baantjes is hij kwijt en hij heeft denk ik nog wel wat doorlopende verplichtingen na vier echtscheidingen. Kantoor tegenover de RU ambassade om het beeld compleet te maken, hij zou een mooie Bond schurk maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Moobilizer? Slechtste woordgrap ooit?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTJEMnaaAAI3cYl?format=jpg&name=medium

Vertaling van [Dmitri van het laatste relaas van Igor Girkin. Die flink azijn aan het pissen is over de oorlog.
https://t.co/pLeOB620IJ
Both us and Ukrainians are entrenching. And... THIS IS VERY BAD! Why? Because, if a month or month and half ago the enemy only had mobile defence in Mykolaiv and Kryvyi Ryh directions, now they are actively building fortified positions at the frontlines and in their near rears, which we will then need to be capturing FOR A LONG TIME AND WITH HUGE LOSSES. Just like Mariupol, Popasna, Izyum, Rubizhne and Severodonetsk. We will again need to wage fierce bloody fights for each village, every grove and every high-rise... pay with Russian blood for every few hundred meters conquered. And there will be no one to 'question' about it - 'this all happened naturally, as it was meant', which is certainly not true.
Let's say the enemy suffers heavy losses (they do now). But in those weeks they will be able (thanks to continuing mobilisation) to prepare new fresh reserves. Moreover, they already have these reserves! The enemy is so confident in the strategic stability of their frontline (abandoning 1-2 localities in 2-3 days has no effect on this) that they continue keeping a relatively large group at the border of Transnistria, and even created a new (several army BTGs) at the border with Belarus. And they continue forming new units and detachments both in deep rear, and also in Sumy and Chernihiv Oblasts given up by Russian forces during the 'run to the border'.
Especially it's meaningless to hope for victory through attrition taking into account that almost all of Europe and North America are acting as a rear for UAF. Thus, it will be necessary to try and defeat the enemy in field battles. And, excuse me, with whom, and with what?! If so far not even the partial mobilisation has been carried out?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Azovstal blijft geheimzinnig doen btw.
We zijn met een bepaalde operatie bezig, maar ik ga lekker niets zeggen.

[YouTube: [ENG] Siege Of Mariupol - Message From The Azovstal By Captain Sviatoslav Palamar Of Azov-19-05-2022]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38
sugarlevi01 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:10:
Moobilizer? Slechtste woordgrap ooit?

[Afbeelding]

Vertaling van [Dmitri van het laatste relaas van Igor Girkin. Die flink azijn aan het pissen is over de oorlog.
https://t.co/pLeOB620IJ

[...]

[...]

[...]
Ik wordt er wel vrolijk van. gewoon een eerlijk verhaal van de Russische kant waar ze helemaal niet blij zijn met de situatie.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

asing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:44:
[...]

Ik wordt er wel vrolijk van. gewoon een eerlijk verhaal van de Russische kant waar ze helemaal niet blij zijn met de situatie.
Ik heb me eerder ook al wat verwonderd over het realisme en de scherpzinnigheid van Igor Girkin. In dit topic was er meen ik eerder een interview/filmpje gepost nav de verloren slag om Kiev waarin hij er ook niet omheen draaide. Ik had gedacht dat ie veel meer aan een touwtje van Putin zou hangen; zeker gezien zijn MH17 betrokkenheid.

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 19-05-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:06:
[...]

Er zijn ook andere waterwegen dan het Suez Kanaal van groot belang; kijk nog maar eens op de kaart hoe een boot van de wereldzeeën de zwarte zee op moet komen. Als je dan toch de kaart bij de hand hebt, kijk dan ook eens hoe dat land ook eventuele avonturen in het Midden Oosten afknijpt. Dat is meer een guillotine boven de deur dan een stok erachter.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2022 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 22:03
⚡️In recent weeks, Russia has sacked top commanders who performed poorly in the initial stages of the invasion of Ukraine. This is reported by British intelligence.

For example, Lieutenant General Sergei Kisil was fired for not taking Kharkiv. Vice-Admiral Igor Osipov, who commanded the Russian Black Sea Fleet, was also dismissed, probably after the sinking of the cruiser Moskva. Regarding the chief of the Russian General Staff, Valery Gerasimov, there is speculation that he has lost the trust of President Putin.

Komt van telegram groep 'ukrainenow'. Tjah er gaan daar nog koppen rollen..

🇺🇸🇺🇦The White House is working to supply Ukraine with powerful anti-ship missiles. They will allow the naval siege of Ukrainian ports to be removed because Russia will have to withdraw its ships.

The US is currently considering sending two types of missiles: the Harpoon with a range of 300 kilometers and the Naval Strike Missile (NSM) with a range of 250 kilometers. They can either be delivered directly from the United States or taken from European allies.

Het lijkt of alle magazijnen momenteel open gaan voor Oekraïne !

[ Voor 34% gewijzigd door Rubberen op 19-05-2022 23:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38
Rubberen schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:00:
⚡️In recent weeks, Russia has sacked top commanders who performed poorly in the initial stages of the invasion of Ukraine. This is reported by British intelligence.

For example, Lieutenant General Sergei Kisil was fired for not taking Kharkiv. Vice-Admiral Igor Osipov, who commanded the Russian Black Sea Fleet, was also dismissed, probably after the sinking of the cruiser Moskva. Regarding the chief of the Russian General Staff, Valery Gerasimov, there is speculation that he has lost the trust of President Putin.

Komt van telegram groep 'ukrainenow'. Tjah er gaan daar nog koppen rollen..
Beetje een kip-zonder-kop reactie. Iedereen had de verwachting dat de Russen Oekraïne snel zouden veroveren. De Amerikanen, de Britten en bijvoorbeeld de Russen zelf. Ze vechten met dezelfde spullen, alleen hebben de Russen veel meer van die spullen.

De manier waarom ze die inzetten, de manier van oorlog voeren en totaal gebrek aan communicatie, corruptie en wantrouwen is wat ze nekt. Is dat de schuld van de generaals? Ook, maar het is vooral de schuld van het systeem zelf.

Het vervangen van een generaal omdat een bepaald doel niet is behaald zorgt ervoor dat de volgende generaal een dood-of-de-gladiolen actie gaat doen, of een vorm van weigering. Beslissingen worden volgens mij nu al doorgeschoven omdat niemand verantwoordelijk wil zijn.

Daar wordt het aan de Russische kant in ieder geval niet beter van.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

asing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:22:
[...]

Is dat de schuld van de generaals? Ook, maar het is vooral de schuld van het systeem zelf.
En wie heeft dat systeem zo gemaakt? Putin. En hoe groot schat jij de kans in dat hij het probleem bij zichzelf zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

downtime schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:24:
[...]

En wie heeft dat systeem zo gemaakt? Putin. En hoe groot schat jij de kans in dat hij het probleem bij zichzelf zoekt?
Het Russische systeem is slechts 2 keer ouder dan de Russische taal is en dat bepaalt alles. Zoals een leger dat nooit efficiënt mag worden, de enigste concurrentie in de markt zijn buitenlandse bedrijven die tegen buitenlandse bedrijven concurreren, de private sector mocht nooit groot worden want dat kan een dreiging voor de macht gecentraliseerd in 1 man worden,...

[ Voor 32% gewijzigd door rapture op 19-05-2022 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
asing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:22:
[...]

Beetje een kip-zonder-kop reactie. Iedereen had de verwachting dat de Russen Oekraïne snel zouden veroveren. De Amerikanen, de Britten en bijvoorbeeld de Russen zelf. Ze vechten met dezelfde spullen, alleen hebben de Russen veel meer van die spullen.

De manier waarom ze die inzetten, de manier van oorlog voeren en totaal gebrek aan communicatie, corruptie en wantrouwen is wat ze nekt. Is dat de schuld van de generaals? Ook, maar het is vooral de schuld van het systeem zelf.

Het vervangen van een generaal omdat een bepaald doel niet is behaald zorgt ervoor dat de volgende generaal een dood-of-de-gladiolen actie gaat doen, of een vorm van weigering. Beslissingen worden volgens mij nu al doorgeschoven omdat niemand verantwoordelijk wil zijn.

Daar wordt het aan de Russische kant in ieder geval niet beter van.
Doet me denken aan The Empire Strikes Back. 'Apologies accepted, captain Needa.' En Azovstal is 'I am altering the deal, pray I don't alter it any further.' Ukraineners noemen hun vijand ook met met enige regelmaat 'orcs' maar stormtroopers zou ook gepast zijn. Dat was immers ook kanonnenvoer. En zoals iemand al reeds zei aanval is kostbaar. Dus alles wat je pakken kunt en vervolgens goed verdedigen zal de strategie in Donbas zijn. Tot nu toe pakt maar weinig uit in voordeel Russen, in strategisch opzicht. Van mijn kant is dan ook een zeker vertrouwen in het gecreëerde momentum. Desondanks zag ik direct na nieuws Azovstal overgave deze bui al hangen. Het was hoe dan ook een keuze tussen twee kaden, en het feestje van 9 mei is kundig verpest. Maar in bepaald opzicht is het een win voor UA. Deze mensen zouden dan hoe dan ook sterven als held.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
Uit de regio Kharkiv komen uit de bevrijde gebieden nu ook de gruwelijke verhalen naar buiten hoe de Russen daar tekeer zijn gegaan. Ik kwam wat tekstberichten tegen over het verkrachten van baby's en kinderen onder de 10 jaar terwijl de ouders moesten toekijken.. toen besloot ik dat ik wel weer genoeg gelezen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:39:
[...]

Het Russische systeem is slechts 2 keer ouder dan de Russische taal is en dat bepaalt alles. Zoals een leger dat nooit efficiënt mag worden, de enigste concurrentie in de markt zijn buitenlandse bedrijven die tegen buitenlandse bedrijven concurreren, de private sector mocht nooit groot worden want dat kan een dreiging voor de macht gecentraliseerd in 1 man worden,...
Ja, en toch heeft Rusland sinds de val van Sovjet-Unie wel degelijk veranderingen doorgemaakt in dit opzicht. Zelfde mbt economische hervormingen China (helaas ook niet aan hun belofte gehouden mbt Hong Kong). Het is Poetin geweest die deze veranderingen langzaam maar zeker terug heeft gedraaid. Hij is de Grote Leider, en niemand anders. Zelfs geen politburo (in China wel soortgelijk systeem) of commissie/raad van wijze mannen (tm).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:52:
[...]

Ja, en toch heeft Rusland sinds de val van Sovjet-Unie wel degelijk veranderingen doorgemaakt in dit opzicht. Zelfde mbt economische hervormingen China (helaas ook niet aan hun belofte gehouden mbt Hong Kong). Het is Poetin geweest die deze veranderingen langzaam maar zeker terug heeft gedraaid. Hij is de Grote Leider, en niemand anders. Zelfs geen politburo (in China wel soortgelijk systeem) of commissie/raad van wijze mannen (tm).
Aan de einde van de dag is Rusland wat het altijd geweest is.

Alle macht in 1 persoon en hij wilt geen concurrentie, dus er mag geen adel, elite, functionerende leger, private sector,... in zijn land bestaan. Wat Rusland echt wilt, is een stelletje peasants, horigen of lijfeigenen die met een ketting aan het land gebonden zijn. Niets meer of minder dan dat.

Extreme armoede, honger,... is niet alleen een wapen, maar ook een indicator om het uitzuigen van het land te meten. Hoe meer armoede, honger, hoe meer het Russische systeem bevestigt wordt in hun goede werking.

Rusland is altijd de inverse van de rest van Europa en het Westen.

De politburo was eigenlijk het meest democratische tijdperk van Rusland, want de macht was voor 1 keer niet in 1 man gecentraliseerd en de discussie tussen veel personen was mogelijk om tot een beslissing te komen. Naar Russische begrippen is de pilotburo een upgrade dat zij nu in de 21ste eeuw moeten missen.

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 20-05-2022 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:58:
[...]

Aan de einde van de dag is Rusland wat het altijd geweest is.

Alle macht in 1 persoon en hij wilt geen concurrentie, dus er mag geen adel, elite, functionerende leger, private sector,... in zijn land bestaan. Wat Rusland echt wilt, is een stelletje peasants, horigen of lijfeigenen die met een ketting aan het land gebonden zijn. Niets meer of minder dan dat.

Extreme armoede, honger,... is niet alleen een wapen, maar ook een indicator om het uitzuigen van het land te meten. Hoe meer armoede, honger, hoe meer het Russische systeem bevestigt wordt in hun goede werking.
Toch is er wel een elite. Rijke mensen in bijvoorbeeld Moskou, de oligarchen. Zelfs in de DDR was een elite, soortgelijk aan politburo. Bij de Spandau gevangenis in Oost-Berlijn stonden flats omheen. Daar woonden de bewakers. Die hadden dat werk als privilege, maar die wisten ook van de villas die ironisch genoeg vlak achter die flats stonden (dit stond verder niet op de kaart). Meteen bodyguards, niemand die daar durft te komen. Autoritaire systemen hebben lagen om zichzelf in stand te houden. Bijvoorbeeld een doctrine (Juche in Noord-Korea) maar ook privileges en pikordes. Wat soms geestig soms pijnlijk is, is dat de leiders worden voorgelogen. Doordat waarheid en authenticiteit aangetast zijn, krijgt informatievoorziening een eigen leventje. Propaganda schiet zichzelf in de voet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-09 23:58
Prosac schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:50:
Uit de regio Kharkiv komen uit de bevrijde gebieden nu ook de gruwelijke verhalen naar buiten hoe de Russen daar tekeer zijn gegaan. Ik kwam wat tekstberichten tegen over het verkrachten van baby's en kinderen onder de 10 jaar terwijl de ouders moesten toekijken.. toen besloot ik dat ik wel weer genoeg gelezen had.
Ik ben dat juist gaan negeren of ik beperk het flink voor mijn mentale gezondheid. Als ik jou was zou ik dat ook doen.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jerie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:08:
[...]

Toch is er wel een elite. Rijke mensen in bijvoorbeeld Moskou, de oligarchen. Zelfs in de DDR was een elite, soortgelijk aan politburo. Bij de Spandau gevangenis in Oost-Berlijn stonden flats omheen. Daar woonden de bewakers. Die hadden dat werk als privilege, maar die wisten ook van de villas die ironisch genoeg vlak achter die flats stonden (dit stond verder niet op de kaart). Meteen bodyguards, niemand die daar durft te komen. Autoritaire systemen hebben lagen om zichzelf in stand te houden. Bijvoorbeeld een doctrine (Juche in Noord-Korea) maar ook privileges en pikordes. Wat soms geestig soms pijnlijk is, is dat de leiders worden voorgelogen. Doordat waarheid en authenticiteit aangetast zijn, krijgt informatievoorziening een eigen leventje. Propaganda schiet zichzelf in de voet.
Je kan niet echt van een elite spreken als Putin zomaar de elite onder de bus kan gooien. De echte elite kan de politici betalen om de wetten en beursbewegingen te maken dat ze willen. De echte elite staat boven de macht van leiders.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Een interessant draadje over het Russische onderhoud en opslag van (reserve) hardware.

Samenvattend: grote kans dat ze al door het grootste deel van hun moderne tanks heen zijn.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:50

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Apache4u schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:35:
Een interessant draadje over het Russische onderhoud en opslag van (reserve) hardware.

[Embed]

Samenvattend: grote kans dat ze al door het grootste deel van hun moderne tanks heen zijn.
Geweldige draad! Buitenopslag onder Russische klimaatomstandigheden is echt killing voor al het equipment. Dat doen ze in Amerika iets beter... (in de droge woestijn, op 1,2km hoogte)

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JPS schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:49:
[...]

Ik heb me eerder ook al wat verwonderd over het realisme en de scherpzinnigheid van Igor Girkin. In dit topic was er meen ik eerder een interview/filmpje gepost nav de verloren slag om Kiev waarin hij er ook niet omheen draaide. Ik had gedacht dat ie veel meer aan een touwtje van Putin zou hangen; zeker gezien zijn MH17 betrokkenheid.
Strelkov is gewoon een eeuwige vechtjas die overal waar oorlog is in de Slavische wereld aanwezig is.
Niet vreemd dat hij gefrustreerd raakt van de incompetentie van het Russische leger.
Hij is gewend om als underdog in conflicten aanwezig te zijn, en had waarschijnlijk verwacht dat als het reguliere leger erbij betrokken zou worden het dan beter zou gaan.
Onderaan de streep is Girkin succesvoller geweest dan het Russische leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:11:
[...]

Je kan niet echt van een elite spreken als Putin zomaar de elite onder de bus kan gooien. De echte elite kan de politici betalen om de wetten en beursbewegingen te maken dat ze willen. De echte elite staat boven de macht van leiders.
je hebt het hier over Rusland.
De echte elite ZIJN de leiders.
Putin is de baas, de tsaar. De baas van de elite en hij heeft inderdaad de macht om de elite onder de bus te gooien.
In Rusland is de elite ondergeschikt aan de tsaar. De tsaar is de hoogste elite. De winnaar van het corrupte spelletje. De overige elite zijn de boyars, ondergeschikt aan Putin.

Kwestie van king of the hill.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

yup, zag het ook voorbij komen. Velen hebben het niet overleefd. Inclusief jongetjes.

De woede van het Oekrainse volk is ongekend. Geen verrassing en ik geef ze geen ongelijk.

Kan je nagaan hoe ze zich voelen als er gematigde praat uit de EU komt over cease-fires en 'Putin een uitvlucht bieden' en 'misschien een veer laten met Donbas en Krim'.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sugarlevi01 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:15:
Azovstal blijft geheimzinnig doen btw.
We zijn met een bepaalde operatie bezig, maar ik ga lekker niets zeggen.

[YouTube: [ENG] Siege Of Mariupol - Message From The Azovstal By Captain Sviatoslav Palamar Of Azov-19-05-2022]
kwam hier om te posten dat ik deze ook voorbij zag komen.

Uit niets blijk dat ze er nog zitten, voor hetzelfde geld zijn ze al elders maar willen ze de Russen opjutten om de tunnels in te gaan op zoek naar de hoofdprijs, recht in de booby traps die ze mogelijk hebben achtergelaten.

Misschien zijn ze weggesneakt. Het vermoeden was volgens mij dat er nog ongeveer 300 strijders zouden zijn achtergebleven.
Of ze zijn geëxract 'in the night'. Met boten? Helikopters?

Duidelijk is dat de commanders er dus niet bij zaten bij de eerdere evacuatie. Ze voelden dus al nattigheid.

We gaan het zien. Misschien duiken ze straks op in Kyiv ofzo met hun snufferd in de camera met een medaille van Vlodje. Dan mogen ze in UA blijven natuurlijk en niet in een derde land.
Kan dan wel zijn dat de Russen pissed off zijn en wraak nemen op de gevangen genomen gewonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:03
*knip* als je kritisch bent ga dan in op de bewering zelf en doe geen tegenovergestelde suggestie om je punt te maken, zeker niet zonder onderbouwing.

Hoe dan ook, oorlog is altijd ellendig. Zullen vast en zeker verhalen bij zitten die wel kloppen. Eentje is al erg genoeg.
Er zijn verder ook al een aantal oorlogsmisdaden door Russen bewezen. Alsnog wel wat oppassen met onbewezen claims. In een oorlog is er vrijwel nergens meer eerlijkheid en objectiviteit.

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Emryte schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:08:
[...]

Ik ben dat juist gaan negeren of ik beperk het flink voor mijn mentale gezondheid. Als ik jou was zou ik dat ook doen.
Aan een kant zou ik dat willen, maar het komt toch ook langs bij de bronnen die ik gebruik me te informeren en ik wil mijn ogen er ook niet volledig voor sluiten. Dan maar tijdig stoppen met lezen als het beeld duidelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
Playa del C. schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:14:
[...]

*knip*

Hoe dan ook, oorlog is altijd ellendig. Zullen vast en zeker verhalen bij zitten die wel kloppen. Eentje is al erg genoeg.
Er zijn verder ook al een aantal oorlogsmisdaden door Russen bewezen. Alsnog wel wat oppassen met onbewezen claims. In een oorlog is er vrijwel nergens meer eerlijkheid en objectiviteit.
Ik geloof dat we inmiddels vanuit de regio Kyiv voldoende beeld en ander bewijs hebben dat we bij de claims vanuit Kharkiv niet meer twijfel hoeven te hebben. Ik snap dat je journalistiek/juridisch gezien voor elke claim bewijs wilt zien. Maar na 3 maanden oorlog mag je wel uitgaan van de onmenselijkheid van veel Russen.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:44:
[...]

denk eerder dat Strelkov z'n straatje aan het schoonvegen is.
Hij is iets begonnen in Donbas, en nu het met hulp van het reguliere leger uitloopt op een fiasco gaat ie kritiek leveren.

Nooit vergeten dat ie zelf ook een FSB kolonel oid is geweest.
Alles wat inlichtingenpoppetjes zeggen zitten minstens drie dikke lagen maskirovka overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

*knip*

dat zijn dan gevaarlijke claims, als er dode verkrachte jongetjes bestaan als bewijsmateriaal.
Enige alternatief is dan dat ze het zelf gedaan hebben. Iets met een scheermes en wat het meest voor de hand ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 17:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
Prosac schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:29:
[...]

Ik geloof dat we inmiddels vanuit de regio Kyiv voldoende beeld en ander bewijs hebben dat we bij de claims vanuit Kharkiv niet meer twijfel hoeven te hebben. Ik snap dat je journalistiek/juridisch gezien voor elke claim bewijs wilt zien. Maar na 3 maanden oorlog mag je wel uitgaan van de onmenselijkheid van veel Russen.
Mee eens, maar dat betekent niet dat we nu maar alle claims meteen moeten aannemen voor waar om daarna de voorbeelden te verspreiden als feiten.

Je wil je niet verlagen naar dat niveau van haat richting een ander.
*knip* wil je dit soort argumentatie inbrengen, dan zien we graag meer onderbouwing met name in relatie tot wat er al wel gedocumenteerd is qua oorlogsmisdaden. Je maakt nu allerlei generalisaties waar andere moeite moeten doen om erop in te gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 17:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
[...]

*knip*

Het meeste is allang bewezen. Je kunt de boel dus omdraaien en stellen dat de meeste verhalen zullen kloppen met misschien een enkele keer een overdrijving. Er zijn al teveel beelden geweest die precies onderschrijven wat die mensen zeggen dat er gebeurt. Daarnaast is datzelfde ook bewezen van zo'n beetje alle andere conflicten waarbij de russen betrokken zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 17:32 ]

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Playa del C. schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:00:
[...]

Mee eens, maar dat betekent niet dat we nu maar alle claims meteen moeten aannemen voor waar om daarna de voorbeelden te verspreiden als feiten.
Klopt, maar helaas heeft bewijs al laten zien dat minstens 90% van de verhalen klopt.
Je wil je niet verlagen naar dat niveau van haat richting een ander.*knip*
Voordat je mensen echt in de gevangenis stopt klopt dit. Voor de beeldvorming zelf is er al teveel gebeurt om bij elke gebeurtenis je twijfels te gaan hebben.
*knip*
Helaas worden de verhalen keer op keer bewezen na onderzoek. Individueel zul je dus altijd een onderzoek moeten instellen voordat je iemand veroordeelt. Kijk je naar het geheel wat daar gebeurt kun je makkelijk stellen dat de meeste van die verhalen gewoon (bewezen) kloppen.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 17:53 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Apache4u schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 00:35:

[Embed]

Het is bekend hoe Rusland zijn tanks opslaat. In de buitenlucht hoofdzakelijk in het Aziatische/siberische gedeelte van Rusland omdat ze door regels tussen het westen en Rusland maar een bepaalde hoeveelheid tanks in de EU mochten stallen.
Het koudere klimaat is beter voor de werking van de olie (wordt gezegd). Maar om je een idee te geven; de VS heeft al zijn M1A1 tanks in twee depots staan. 1 aan de oostkust en 1 aan de westkust. De US doctrine zegt dat iedere tank minimaal 1 keer per maand voorzien moet worden met minimaal onderhoud om de tank operationeel te houden.

Ik zou persoonlijk verbaasd zijn als Rusland zijn tanks eens in de vier maanden fatsoenlijk een servicebeurt zou geven. Dit in verband met kosten en corruptie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 06:52:
[...]

Strelkov is gewoon een eeuwige vechtjas die overal waar oorlog is in de Slavische wereld aanwezig is.
Niet vreemd dat hij gefrustreerd raakt van de incompetentie van het Russische leger.
Hij is gewend om als underdog in conflicten aanwezig te zijn, en had waarschijnlijk verwacht dat als het reguliere leger erbij betrokken zou worden het dan beter zou gaan.
Onderaan de streep is Girkin succesvoller geweest dan het Russische leger.
En functioneel in propaganda: kritiek is altijd onderdeel van functionerende propaganda - anders krijg je een erg ongeloofwaardig Noord Koreaans gebeuren. Ik begrijp van mensen die al decennia propaganda bestuderen dat het ook een manier is om een narratief uit het westen te duidden: de kritiek is herkenbaar en alvast gebogen naar het Russische narratief. Zo zie je daarin zover ik begrijp best kritiek op (vaak reeds vervangen en verdwenen) generaals, maar nooit op Putin.

Laat je dus niet foppen door de ogenschijnlijk harde en realistische kritiek - het is wederom een georchestreerd instrument. En het werkt, gezien een aantal reacties hier.

We zijn echt onbewust onbekwaam in de omgang met propaganda. Confronterend.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.irishtimes.co...s-weapon-of-war-1.4883192

[ Voor 46% gewijzigd door YakuzA op 20-05-2022 09:04 . Reden: linkje ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je wil je niet verlagen naar dat niveau van haat richting een ander. *knip*
en met dat laatste zit je op hoog niveau oorlogsmisdaden te bagatelliseren.

Vanzelfsprekend gaan de claims uitgezocht en gedocumenteerd worden en komt het indien waar voor het tribunaal, maar ik vind dat je het wel erg aan het downplayen bent.

Er is daar aantoonbaar een oorlog gaande, vol met willekeurige executies van burgers, verkrachting van mannen en vrouwen van alle leeftijden, deportatie, mishandeling/marteling, verwaarlozing, nutteloze vernietiging van infrastructuur en civiele locaties. Uit afgetapte telefoongesprekken wordt heel veel duidelijk over de gang van zaken, waarbij dus Russen zelf bevestigen wat Oekraiense burgers dan vermeend zouden 'verzinnen' om hulp te krijgen van het westen en Russen te demoniseren.
Het is niet meer 1 kant van het verhaal. Het wordt bevestigd door Russen zelf.

Het is meer dan alleen een vaag verhaal van een paar burgers. Het is aannemelijk dat de verhalen gewoon waar zijn.

Laat ik het zo zeggen: verkrachtingen en moorden voor de ogen van familie en andere omstanders kan inderdaad erg emotioneel zijn ja. Of het bekend maken van dergelijke daden propaganda is laat ik aan anderen over.

Ik heb overigens geen zin om te brainstormen of het een kwestie is van 'massaal'.... het gebeurt, en het is inmiddels geen enkel incident op 1 locatie meer. Of het wel of niet massaal is boeit me eigenlijk niet zoveel meer.

[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
We zijn er achter: de Russen verliezen doordat ze tegen Russisch getrainde soldaten met Russische mentaliteit vechten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Vanzelfsprekend gaan de claims uitgezocht en gedocumenteerd worden en komt het indien waar voor het tribunaal, maar ik vind dat je het wel erg aan het downplayen bent.

Er is daar aantoonbaar een oorlog gaande, vol met willekeurige executies van burgers, verkrachting van mannen en vrouwen van alle leeftijden, deportatie, mishandeling/marteling, verwaarlozing, nutteloze vernietiging van infrastructuur en civiele locaties. Uit afgetapte telefoongesprekken wordt heel veel duidelijk over de gang van zaken, waarbij dus Russen zelf bevestigen wat Oekraiense burgers dan vermeend zouden 'verzinnen' om hulp te krijgen van het westen en Russen te demoniseren.

Het is meer dan alleen een vaag verhaal van een paar burgers. Het is aannemelijk dat de verhalen gewoon waar zijn.
Dat riedeltje van “we moeten zorgvuldig onderzoeken of de Russen dat echt hebben gedaan, of dat het de Oekraïense soldaten zelf waren” komt ook elke zoveel dagen voorbij. Dat wordt dan onder de noemer “zorgvuldig” en “feiten” genoemd, maar op mij komt het ook gewoon over als downplayen.

Ik denk dat die mensen zelfs als ze een Rus met een kind op z’n geslachtsdeel op heterdaad betrappen nog het voordeel van de twijfel geven. Kan je niks mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Laat ik het zo zeggen: verkrachtingen en moorden voor de ogen van familie en andere omstanders kan inderdaad erg emotioneel zijn ja. Of het bekend maken van dergelijke daden propaganda is laat ik aan anderen over.
Dat is precies wat ik zeg en ook vind. Alleen geef ik aan dat er een stapje mist bij een aantal opmerkingen hier. Omdat de oorlog zoveel misdaden kent, betekent het niet dat je maar meteen alle verhalen over Russen moet geloven. Het is niet bagatelliseren, het is de menselijkheid behouden die velen bij een oorlog verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
NiGeLaToR schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:54:
[...]

En functioneel in propaganda: kritiek is altijd onderdeel van functionerende propaganda - anders krijg je een erg ongeloofwaardig Noord Koreaans gebeuren. Ik begrijp van mensen die al decennia propaganda bestuderen dat het ook een manier is om een narratief uit het westen te duidden: de kritiek is herkenbaar en alvast gebogen naar het Russische narratief. Zo zie je daarin zover ik begrijp best kritiek op (vaak reeds vervangen en verdwenen) generaals, maar nooit op Putin.

Laat je dus niet foppen door de ogenschijnlijk harde en realistische kritiek - het is wederom een georchestreerd instrument. En het werkt, gezien een aantal reacties hier.

We zijn echt onbewust onbekwaam in de omgang met propaganda. Confronterend.
Ook al is het georchestreerd, geeft meer kritiek wel aan dat er veranderingen bezig zijn. Zolang alles goed gaat zal er weinig 'kritiek' worden getoond. Zodra er meer 'kritiek' komt, gaat het dus niet zo goed en moet je gaan kijken wat de onderliggende reden van die 'kritiek' is. Vaak is dat iemand die weggehaald wordt, een terugtrekking met een leuk verhaal (doelen bereikt!) e.d. Je moet dit soort verhalen dus inderdaad niet al te letterlijk als harde 'kritiek' zien, maar het geeft zeker wel wat aan.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Playa del C. schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:22:
[...]

Dat is precies wat ik zeg en ook vind. Alleen geef ik aan dat er een stapje mist bij een aantal opmerkingen hier. Omdat de oorlog zoveel misdaden kent, betekent het niet dat je maar meteen alle verhalen over Russen moet geloven. Het is niet bagatelliseren, het is de menselijkheid behouden die velen bij een oorlog verliezen.
volgens zei je zelf dat het typische emotionele propagandapraatjes zijn :P
Dat is wat anders dan 'menselijkheid behouden'.

De berichten getuigen juist van het verlies van menselijkheid.
Deze berichten voor waar aannemen is prima mogelijk en getuigt niet van een verlies van menselijkheid alhier, maar toont juist de menselijkheid aan: het afgrijzen.

Er zijn veel meer berichten uit UA gekomen die soortgelijke zaken laten zien.
En het precedent is het Russische leger zelf, minstens teruggaand tot WO2.
Het mag dan misschien 'propaganda' zijn maar het past wel in het historische plaatje van het gedrag van het Russische leger, wat de huidige berichten automatisch een stuk aannemelijker maakt. In de zin van 'tja, no surprise there'.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
dr.lowtune schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Dat riedeltje van “we moeten zorgvuldig onderzoeken of de Russen dat echt hebben gedaan, of dat het de Oekraïense soldaten zelf waren” komt ook elke zoveel dagen voorbij. Dat wordt dan onder de noemer “zorgvuldig” en “feiten” genoemd, maar op mij komt het ook gewoon over als downplayen.

Ik denk dat die mensen zelfs als ze een Rus met een kind op z’n geslachtsdeel op heterdaad betrappen nog het voordeel van de twijfel geven. Kan je niks mee.
Dat slaat werkelijk totaal nergens op natuurlijk. *knip* mensen beschuldigen dat ze alleen op gevoel emotioneel wat roepen zonder onderbouwing is ongewenst.

We weten dat er in elke oorlog (door zowel tegenstanders als eigen mensen) (oorlogs)misdaden worden gepleegd. Iedereen met gezond verstand vindt dat vreselijk.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 21:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Playa del C. schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Dat slaat werkelijk totaal nergens op natuurlijk. *knip*
We weten dat er in elke oorlog (door zowel tegenstanders als eigen mensen) (oorlogs)misdaden worden gepleegd. Iedereen met gezond verstand vindt dat vreselijk.
En zo volgt er na het goedpraten en ontkennen van oorlogsmisdaden ook nog wat verkapt Both sidism en victim blaming. En dat noem je dan 'menselijkheid behouden'. Volgens mij heb je ergens een afslag gemist.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Deze berichten voor waar aannemen is prima mogelijk en getuigt niet van een verlies van menselijkheid alhier, maar toont juist de menselijkheid aan: het afgrijzen.

Het mag dan misschien 'propaganda' zijn maar het past wel in het historische plaatje van het gedrag van het Russische leger, wat de huidige berichten automatisch een stuk aannemelijker maakt. In de zin van 'tja, no surprise there'.
Je haalt nu dingen door elkaar. In ieder geval blijft jouw statement: de Russen hebben het zo vaak fout gedaan, dat we niet meer hoeven te onderzoeken of het volgende verhaal klopt. En dat is heel erg gevaarlijk. En menselijkheid betekent niet dat je maar een mens bent en dus puur op emotie moet reageren. Menselijkheid betekent dat dat je een ander een eerlijk proces geeft en dat je rationeel de situatie analyseert.

We zijn het allemaal eens dat het erg is. Onbewezen verhalen als feit verspreiden in een oorlog. *knip* ook hier, een beschuldiging van haat gaat te ver.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, daar kan niemand iets mee inderdaad.
Doel je daarbij op mensen hier die berichten met elkaar delen? Of bedoel je dat de mensen die de verschrikkelijke verhalen publiek maken in eigen land (dus zeg maar ooggetuigen en nabestaanden) puur op gevoel en emotie maar wat roepen?

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Ik denk eerder dat het een kwestie van scepsis is, het is als doorsnee westerling met kantoorbaan (geen waardeoordeel overigens) moeilijk voor te stellen dat systematische misdaden op zo'n schaal voorkomen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Playa del C. schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Dat slaat werkelijk totaal nergens op natuurlijk. *knip*

Jij noemt het emotionele propaganda plaatjes.
Jij zegt dat het misschien ook “incidenten” zijn

Slaat dat wel ergens op? Volgens mij ben jij gewoon oorlogsmisdaden aan het bagatelliseren en als je er op wordt aangesproken gooi je het op “menselijkheid “ en feiten.

Die satellietbeelden van Bucha, is dat ook propaganda volgens jou?

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 21:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Playa del C. schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Je haalt nu dingen door elkaar. In ieder geval blijft jouw statement: de Russen hebben het zo vaak fout gedaan, dat we niet meer hoeven te onderzoeken of het volgende verhaal klopt. En dat is heel erg gevaarlijk. En menselijkheid betekent niet dat je maar een mens bent en dus puur op emotie moet reageren. Menselijkheid betekent dat dat je een ander een eerlijk proces geeft en dat je rationeel de situatie analyseert.

We zijn het allemaal eens dat het erg is. Onbewezen verhalen als feit verspreiden in een oorlog. *knip*
helder.
Feit is wel dat er genoeg bewijsmateriaal naar buiten komt over de activiteiten van de Russen. Ook vandaag weer, videobeelden uit Bucha. Neem aan dat diverse zaken daarmee wel bewezen zijn en besproken mogen worden?

Immers, Rusland is Oekraine met grof geweld binnengevallen en pleegt aantoonbaar oorlogsmisdaden. Als Rusland geen haat wilde veroorzaken hadden ze ervoor kunnen kiezen om niet binnen te vallen. Actie geeft namelijk reactie.

Iemand schreef een tijd geleden al dat geen enkele journalist nog een bericht zou kunnen schrijven, dat kranten dus leeg zouden blijven, omdat er altijd wel iemand kan zijn die iets pas voor waar aanneemt als iets 100% bewezen is.

Dus weten we niet dat we op de maan geland zijn, omdat er niet over bericht mag worden omdat er mensen zijn die het niet geloven. En het pas in de krant mag komen als de laatste mensen overtuigd zijn dat het klopt :P

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Playa del C. schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:37:
[...]

We zijn het allemaal eens dat het erg is. Onbewezen verhalen als feit verspreiden in een oorlog. *knip*
Oftewel we mogen hier niets meer posten? Ik durf wel te stellen dat niemand hier kan 100% bewijzen dat welke berichtgeving dan ook die gepost wordt klopt.

Punt is uiteindelijk dat rusland overduidelijk misdaden begaat en dat de berichtgeving waar je het nu over hebt in het gros van de gevallen achteraf bewezen wordt. Dan kun je blijven stellen dat je nieuwe berichten daarover niet mag posten, maar feit blijft gewoon dat die meestal toch de waarheid blijkt te zijn. En zoals ik al eerder zei moet je daar individuele soldaten niet voor in de gevangenis gooien zonder bewijs (want daarvoor moet je die meestal om kunnen zetten in een zeker). Maar van het russische leger als geheel kun je bewezen zeggen dat het een crimineel zooitje is die continue en bewust oorlogsmisdaden pleegt.

En zolang keer op keer bewezen wordt dat de verhalen kloppen, passen die prima in dit topic. Sowieso is dat precies waar zo'n topic voor is, ook van gevechten zie je dat er juist discussies ontstaan waarbij verschillende mensen met verschillende extra info komen. Juist door het te bespreken kun je bepalen of iets echt waar is of niet. En als blijkt dat iets niet waar is, zie je dat in dit topic ook voorbij komen (alleen komt dat bij dit soort zaken helaas maar heel zelden voor :( )

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 22:01 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Je wil je niet verlagen naar dat niveau van haat richting een ander.*knip*
Massaal wordt niet beweert, en is ook geen vereiste om het ernstig genoeg te vinden (het is een oorlogsmisdaad). Daarnaast ging het om baby's en kinderen onder de tien (dwz kinderen die verre van geslachtsrijp zijn, en die ook nog eens onschuldig zijn in dit conflict. Hoe jonger, hoe verder af van schuldig of geslachtsrijp). Over geslacht zelf lees ik niets dus de term jongetjes (term die iemand anders gebruikte) is overbodig. Ongeacht geslacht, exacte leeftijd, of hoe vaak is voorgekomen: ernstige kwestie. Normaal gesproken distantieert een overheid zich van dergelijke geruchten. De vraag is of het Rusland ook maar iets interesseert. Ik vind dat we Oekraïners best mogen geloven op deze uitspraken. In ieder geval onderzoeken (trust, but verify). Met bewijs sta je immers heul veul sterker, niet alleen juridisch.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 20-05-2022 17:53 ]

Pagina: 1 ... 213 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: