Het makkelijke antwoord is wederkerigheid. Landen binnen de NAVO committeren zich eraan dat ze elkaar te hulp schieten zodra een van hen wordt aangevallen. Er wordt ook uitgesproken dat van Finland wordt verlangd dat het ook landsgrenzen van andere landen die grenzen met Rusland gaat helpen beschermen.
NAVO schept dus duidelijkheid. Geen gemarchandeer. Helpen. Punt.
Valt een taak buiten die commitment, dan zie je gelijk hoe ingewikkeld het kan worden. Zou de NAVO een land te hulp schieten dan kan dat door een land voor wie dat goed uitkomt verkeerd worden geframed.
Wat we verder met Oekraïne ook hebben gezien is dat het NAVO verdrag dan bijna een zelfgekozen gevangenis wordt. Zelf gekozen, want het kwam een groot deel van de NAVO landen maar wat goed uit dat ze zich in eerste instantie konden wegdraaien van verantwoordelijkheid jegens Oekraïne. Later werd de druk toch wel zodanig dat het NAVO verdrag toch behoorlijk boetseerbaar blijft. En wat ik persoonlijk verwacht zal die grens nog verder worden opgerekt. Alles blijkt dus relatief en onder druk wordt alles vloeibaar.
De vorm die je voorstelt kan ook. De VS en Rusland hebben zo buiten de landsgrenzen meerdere bases opgericht in ruil voor bescherming. Dat kan goed, maar, kom ik weer met dat woord, die verhouding is wel asymmetrisch. Het kan nog steeds een goede oplossing zijn, maar creëert wel een afhankelijkheidsrelatie. En eigenlijk hebben alleen hele grote partijen als de VS en Rusland de eenheden dit soort bases op te richten.
In feite is NAVO ook asymmetrisch. De VS is militair vele malen potenter dan de EU landen. Dat maakt Europa afhankelijk.We zouden toe moeten willen naar een situatie van gelijkwaardigheid. Dat is uiteindelijk denk ik goed voor onze relatie met de VS. De afgelopen jaren hebben we ook gezien dat zelfs de VS kwetsbaar kan zijn. In zo'n geval kan de orde in VS worden ondersteund. Op deze manier zou de NAVO dus ook de democratie van haar lidstaten kunnen borgen.
Bloodclot schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:14:
Waarom is NATO-aanmelding nodig om finland te beschermen?
Je kan ook aangeven dat je als NATO dan ook de EU landen als zweden en finland gaat beschermen. (UA is geen EU of Nato)
Finland kan eventueel ook gewoon toestemming geven aan nato landen dat ze hier en daar een basis mogen hebben in finland.
En reken erop dat zweden ook belang heeft bij een sterk front in finland, want zij zijn dan de volgende als finland. Sweden gaat zeker finland helpen.
Finland heeft een sterk en goed getraind leger, vooral gericht op defensie van eigen land tegen rusland (zie ook het verleden en oud zeer).
Als je ziet hoe een land als land eruit ziet met al die meren/rivieren.... Zelfmoord als je finland aan gaat vallen.....
Ik weet niet wat rusland nog achter de hand heeft qua mobilisatie.... Maar met een paar miljoen manschappen redden ze het echt niet. Misschien dat er nog een sterk/moderne tank-leger ergens is in rusland die niet ingezet wordt in UA.