Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Maar toch eindigde die oorlog met de annexatie van delen van Finland door de Sovjet-Unie. Die verliezen waren niet genoeg om dat tegen te gaan, nu zien we ook in Oekraine dat de prijs die de tiran wil betalen voor een overwinning vele malen hoger is dan elk normaal mens zich kan voorstellen.Indoubt schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:16:
[...]
Precies, maar ook als ze dat wel zouden doen: De Finnen hebben de vorige keer ruim 200.000 Russen in lijkzakken naar huis gestuurd (of ze hebben als fertilizer gediend)
And to think they once said that computers would take away jobs.
Juist door ze langs de grens te zetten weet je dat het onzin is. Die dingen geven veel meer dreiging als ze juist verder weg staan. Het zijn geen raketten die je naast je daadwerkelijke doel gaat zetten als je er echt iets mee wil doen. Ik vraag me dan ook af voor wie dit nu bedoeld is, de Finnen zullen not impressed zijn, rusland weet ook dat het niets voorstelt en de bevolking van rusland kan dit toch ook niet als een echte aktie zien?asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:22:
[...]
Er staan 7 iskanders langs de grens voor intimidatie. Maar de Finnen zullen ongetwijfeld zoiets hebben van : "you and what army?"
[removed]
Dat lag niet aan de Finnen, die zouden doorgevochten hebben. Juist de druk van buiten Finland zorgde ervoor dat ze uiteindelijk een compromis hebben gesloten.IJzerlijm schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:23:
[...]
Maar toch eindigde die oorlog met de annexatie van delen van Finland door de Sovjet-Unie. Die verliezen waren niet genoeg om dat tegen te gaan, nu zien we ook in Oekraine dat de prijs die de tiran wil betalen voor een overwinning vele malen hoger is dan elk normaal mens zich kan voorstellen.
[removed]
En in reactie daarop hebben de Finnen de Russen getrolled door 7 tractoren naar de grens te sturen. Oftewel: heeft geen indruk gemaakt.asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:22:
[...]
Er staan 7 iskanders langs de grens voor intimidatie. Maar de Finnen zullen ongetwijfeld zoiets hebben van : "you and what army?"
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Het ziet eruit alsof ze daar net aan het in- of uitpakken zijn.Tens schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:08:
Ja de Russen kunnen ook filmpjes maken, waarom ze filmpjes van missers uploaden is me dan weer niet duidelijk. (ja bij de UA filmpjes zitten ook missers, maar toch voornamelijk treffers)
[Twitter]
Die rechtse M777 zit nog/al aan de truck gekoppeld.
De bombing in de 2e helft van dat filmpje is trouwens een andere locatie dan waar die 1e suicide drone uit de lucht valt.
(1e helft staan de M777 op wat groenig veld/gras, 2e helft is bombing op compleet omgeakkert veld)
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2022 11:31 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja? Staan die er nog? Ik had wel verwacht dat die intussen achter Finse tractoren hangenasing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:22:
[...]
Dat leek me ook. Dus in hoeverre is dit beter dan jezelf doodvechten in de fabriek?asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:16:
[...]
Dat was toch min of meer de verwachting? Als ze al willekeurig burgers doodschieten dan gaan ze zeker niet lief doen tegen militairen die daadwerkelijk op hun geschoten hebben. Die zitten nu in een voormalig strafkamp. De Russische variant van een Duits concentratiekamp denk ik dan.
Dood ga je zowieso, dus dan liever het wat meer onder controle houden dan doodgemarteld worden door psycho russen...
Of zijn wij de enigen die dit zo inzien, en is het grote publiek verblind door het PR moment dat dit heeft opgeleverd voor Zelensky?
Ik neem aan/hoop dat er continu VN waarnemers mee lopen, anders gaat dit idd gegarandeerd fout.gustaveau schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:42:
[...]
Dat leek me ook. Dus in hoeverre is dit beter dan jezelf doodvechten in de fabriek?
Dood ga je zowieso, dus dan liever het wat meer onder controle houden dan doodgemarteld worden door psycho russen...
Of zijn wij de enigen die dit zo inzien, en is het grote publiek verblind door het PR moment dat dit heeft opgeleverd voor Zelensky?
PSN
[ Voor 97% gewijzigd door polthemol op 18-05-2022 12:21 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Verwijderd
en dan nog: dan zien de waarnemers wat er gebeurt.YakuzA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:43:
[...]
Ik neem aan/hoop dat er continu VN waarnemers mee lopen, anders gaat dit idd gegarandeerd fout.
Het is niet alsof de Russen zich nog iets aantrekken van mensenrechten.
Ze kunnen zeggen dat Azov-strijders wilden vluchten of een aanval pleegden waarna ze doodgeschoten werden oid.
Ze kunnen glashard liegen dat wat de VN-waarnemers vertellen niet klopt.
Onderaan de streep zijn ze dan wel van de Azov-strijders af. Een slechte reputatie hadden ze toch al in de westerse wereld en voor eigen land maken ze goede sier.
Azov uitgeschakeld, gerechtigheid in hun ogen. En ook geen kans dat die Azov-strijders weer opnieuw naar het front gaan, als helden.
Zelensky zegt: 'we hebben onze helden levend nodig'.
Dat is al bijna een uitnodiging voor de Russen om dat te willen voorkomen: je wil je tegenstander geen helden geven.
Maar goed, wie weet worden ze wel uitgewisseld, al was het er maar 1. Dan is het winst.
Als ze door blijven vechten zijn ze sowieso dood. Dus dit is, hoewel erg riskant, toch een manier om er een paar levend uit te krijgen.
Jij hebt duidelijk de modbreak gemistJerie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:46:
[...]
Nog meer landbouwgrond? En wat moet er dan verdwijnen? We hebben teveel op 1 paard gewed door graan te centraliseren in Oekraïne. Aan de andere kant wie had dit verwacht? Wat wij doen is vlees en melkproducten exporteren. Dat doen we op een te grote schaal. Zelfredzaamheid plus export kunnen we in Nederland niet (meer) aan gezien klimaatproblematiek.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik schreef al eerder dat ik de laatste kogel voor mezelf zou bewaren.gustaveau schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:42:
[...]
Dat leek me ook. Dus in hoeverre is dit beter dan jezelf doodvechten in de fabriek?
Zou het voor Zelensky en de toekomst mogelijk toch beter zijn als Azov door Rusland uitgeschakeld is... Toch weer een randgroep minder om rekening mee te moeten houden.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:48:
[...]
en dan nog: dan zien de waarnemers wat er gebeurt.
Ze kunnen zeggen dat Azov-strijders wilden vluchten of een aanval pleegden waarna ze doodgeschoten werden oid.
Ze kunnen glashard liegen dat wat de VN-waarnemers vertellen niet klopt.
Onderaan de streep zijn ze dan wel van de Azov-strijders af. Een slechte reputatie hadden ze toch al in de westerse wereld en voor eigen land maken ze goede sier.
Azov uitgeschakeld, gerechtigheid in hun ogen. En ook geen kans dat die Azov-strijders weer opnieuw naar het front gaan, als helden.
Zelensky zegt: 'we hebben onze helden levend nodig'.
Dat is al bijna een uitnodiging voor de Russen om dat te willen voorkomen: je wil je tegenstander geen helden geven.
Maar goed, wie weet worden ze wel uitgewisseld, al was het er maar 1. Dan is het winst.
Als ze door blijven vechten zijn ze sowieso dood. Dus dit is, hoewel erg riskant, toch een manier om er een paar levend uit te krijgen.
Nope, die proberen ze al veel langer heelhuids terug te halen. Voor Zelensky zou het juist goed zijn als ie ze levend terug kan halen en laten zien. Sowieso is al eerder aangetoond dat er weliswaar wat uitschieters bij Azov zaten, maar dat het niet echt anders dan een andere unit is.gustaveau schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:52:
[...]
Zou het voor Zelensky en de toekomst mogelijk toch beter zijn als Azov door Rusland uitgeschakeld is... Toch weer een randgroep minder om rekening mee te moeten houden.
[removed]
Deze mannen en vrouwen hebben een hoop gedaan voor Oekraïne. Er zijn veel resources vanuit Russische zijde ingezet in Mariupol en de fabriek. Denk dat Zylensky ze juist enorm dankbaar is!gustaveau schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:52:
[...]
Zou het voor Zelensky en de toekomst mogelijk toch beter zijn als Azov door Rusland uitgeschakeld is... Toch weer een randgroep minder om rekening mee te moeten houden.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Gezien NAVO lidmaatschap onomkeerbaar is stel ik voor dat Zweden PKK verbiedt. Om dat vervolgens direct na toetreding weer ongedaan te maken. De manipulator gemanipuleerd.IJzerlijm schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:27:
Erdogan z'n uitspraken zijn vaak wat los van de realiteit. Eerst wil hij Israel aanvallen, nu zijn ze de beste vrienden. Dan wil hij Rusland als bondgenoot en dan schiet hij een Russisch vliegtuig neer en bewapent de grootste vijanden van Rusland.
Uiteindelijk wil Erdogan wat concessies en voor het Turkse publiek de Sterke Man uithangen die rest van de NAVO vertelt wat ze moeten doen. Mocht het toch tot een absolute eis komen dat Zweden bijvoorbeeld de PKK verbiedt dan zou het formele lidmaatschap van de NAVO kunnen worden geblokkeerd maar dan nog steeds zijn er andere militaire samenwerkingsverbanden die kunnen worden gebruikt terwijl Turkije dan veel krediet verspeelt binnen de NAVO.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik denk dat je niet teveel de Russische ideeën en propaganda over Azov moet geloven.gustaveau schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:52:
[...]
PSN
De laatste dateert van 18 april De oorlog in Oekraïne - deel 2
Het zou toch kunnen dat deze groep in de oorlog ontzettend nuttig is, maar dat het naderhand niet zo'n ontzettend probleem zou zijn als de die hards er niet meer zijn?YakuzA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:03:
[...]
Ik denk dat je niet teveel de Russische ideeën en propaganda over Azov moet geloven.
Zie het als wij in oorlog zijn met Belgie en we veel baat hebben aan (ik noem maar wat) bepaalde bikergangs. Erg nuttig tijdens de oorlog, maar het is voor NL management geen ramp als er na de oorlog een stuk minder van zijn.
De laatste had ik veroorzaakt door een rant over stikstofproblematiek...Jerie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Een heel klein gedeelte was de 'F-Side' van Shaktar.gustaveau schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:06:
[...]
Het zou toch kunnen dat deze groep in de oorlog ontzettend nuttig is, maar dat het naderhand niet zo'n ontzettend probleem zou zijn als de die hards er niet meer zijn?
Zie het als wij in oorlog zijn met Belgie en we veel baat hebben aan (ik noem maar wat) bepaalde bikergangs. Erg nuttig tijdens de oorlog, maar het is voor NL management geen ramp als er na de oorlog een stuk minder van zijn.
Mensen (een groep van meerdere 1000'en omdat daar een <200 hooligans bijzitten) daarom doodwensen/expres laten sterven vind ik wel een vrij extreem standpunt.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2022 12:12 ]
PSN
Dan nog wil je niet dat ze verdwijnen. Sowieso al niet voor je PR, aangezien je een groep die ontiegelijk hard voor je gevochten heeft juist levend wilt laten zien.gustaveau schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:06:
[...]
Het zou toch kunnen dat deze groep in de oorlog ontzettend nuttig is, maar dat het naderhand niet zo'n ontzettend probleem zou zijn als de die hards er niet meer zijn?
[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 18-05-2022 12:19 ]
[removed]
Nope, de laatste is van afgelopen week toen de discussie belandde in een milieu discussie en hoe Nederland het slechte jongetje in de klas was.Jerie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:04:
[...]
De russen behandelen de Geneva Convention als bingo kaart...Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:48:
[...]
Goed, dit is een vrij dubieus account, maar het is zeer specifieke informatie, die bevestigd/ontkracht kan worden. Iets om in de gaten te houden, want dit zou mooi nieuws zijn.Our artillery has destroyed the command post of the #Russian Black Sea Fleet brigade. According to preliminary information, as a result of the artillery strike, command post 810 of the separate brigade of marines (unit 13140, Sevastopol) of the Black Sea Fleet was destroyed.
Three people are known to have died. Another 14 were seriously injured, including:
acting Colonel Yan Sukhanov, commander of the 810th Marines OBR, was seriously wounded;
acting commander of the 382nd separate Marine battalion, Major Leonid Smirnov, was seriously wounded;
chief of Communications of Marine 810th OBR Cap Andrei Bushmin - seriously wounded;
commander of the 542nd Assault Battalion, Lieut Col Alexei Teremkov - seriously wounded;
Comdr of the howitzer self-propelled artillery battery 546 OGSADn Captain Victor Ersha - seriously wounded
Als ik kijk naar eerdere berichtgeving acht ik de kans groot dat die commandpost inderdaad geraakt, maar zou ik de specifieke namen nog met een hele grote korrel zout nemen. Het is maar zelden dat dit soort specifieke informatie zo snel al bekend is en ook nog klopt.RoD schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:23:
https://threadreaderapp.com/thread/1526869837011730432.html
[...]
Goed, dit is een vrij dubieus account, maar het is zeer specifieke informatie, die bevestigd/ontkracht kan worden. Iets om in de gaten te houden, want dit zou mooi nieuws zijn.
[removed]
Ik ga er mijn hand ook absoluut niet voor in het vuur steken. Maar mbt de namen kan het natuurlijk wel zo zijn dat de Russen naar huis getelefoneerd hebben over de aanval, en dat dit onderschept is. Dat gebeurt namelijk constant.redwing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:28:
[...]
Als ik kijk naar eerdere berichtgeving acht ik de kans groot dat die commandpost inderdaad geraakt, maar zou ik de specifieke namen nog met een hele grote korrel zout nemen. Het is maar zelden dat dit soort specifieke informatie zo snel al bekend is en ook nog klopt.
Verwijderd
kan een factor zijn.gustaveau schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:52:
[...]
zoals anderen ook wel aangeven kan het ook wel zijn uitgegroeid tot weinig anders dan een reguliere unit qua hardliners.
Het zijn inmiddels wel helden.
Als ik Zelensky was zou ik Azov nog officieler opnemen als echt regulier legeronderdeel en er een special forces unit van maken.
Een soort Rangers maar dan van Oekraine, een legendarische special forces unit geboren uit de onafhankelijkheidsoorlog waaruit het toekomstige Oekraine ontstaan is.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 12:58 ]
Verwijderd
nah gewoon zo laten. EU heeft de PKK ook op de zwarte lijst staan volgens mij.Jerie schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:00:
[...]
Gezien NAVO lidmaatschap onomkeerbaar is stel ik voor dat Zweden PKK verbiedt. Om dat vervolgens direct na toetreding weer ongedaan te maken. De manipulator gemanipuleerd.
Sowieso ben ik van mening dat men hun binnenlandse vetes lekker in eigen land moet gaan uitvechten, dus gewoon opzouten met die Zweedse of Nederlandse takken van allerlei organisaties die elkaars bloed willen drinken. Vecht het lekker uit in Ankara en niet in de straten van Deventer en Malmö.
Anderszijds moet Erdogan zich wederom niet met interne aangelegenheden van andere landen bemoeien.
Hij wil ook niet dat we het andersom met Turkije doen.
Turkije heeft evenzo onfrisse clubjes. Met zichzelf aan de top van het land. Als Zweden er niet bij mag om <ketel/zwart> dan ook Turkije uit NATO. En Zweden erin. Probleem opgelost
Voor de Bosphorus verzinnen we dan wel een andere oplossing.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 12:54 ]
Het is sowieso een PR win voor Zelenskiy: hij heeft keihard gestreden om ze vrij en veilig te krijgen, noemt ze de helden van Mariupol en staat klaar ze als zodanig binnen te halen. Vervolgens laten de russen zich van hun gebruikelijke onbetrouwbare en onmenselijke kant zien en vermoorden ze na een oneerlijk proces: meer PR in het voordeel van Ukraine. (en mocht Ukraine eigenlijk van ze af willen, is dat nog een extra bonus)redwing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:12:
[mbr]*knip* offtopic[/mbr]
[...]
Dan nog wil je niet dat ze verdwijnen. Sowieso al niet voor je PR, aangezien je een groep die ontiegelijk hard voor je gevochten heeft juist levend wilt laten zien.
Ukraine is having success with its Kharkiv offensive. But the sense in Donbas is that the situation is deteriorating significantly - and that this has accelerated in recent days. Russian troops have advanced on several axes in the past 24 hours and there's an ominous feeling here
— Neil Hauer (@NeilPHauer) 18 mei 2022
Bombing on cities and targets across the region has also stepped up significantly in the past few days and continues to get worse. Distant artillery fire can be heard constantly from Kramatorsk now, and yesterday we heard anti-air systems working regularly - a new development.
Russia's army is significantly degraded, but it still has a lot of firepower - and it's all here
Verwijderd
in het verlengde daarvan (ook gepost op die twitter):user109731 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:04:
In Donbas is het zwaar nu, de Russen gooien alles erin:
[Twitter][Twitter][Twitter]
https://www.intellinews.c...-in-ukraine-s-hell-244720
Dat er nog burgers zijn in Lyschansk. Ik had ze daar allemaal weggehaald. Minstens naar Dnipro.
*knip* victim blaming gaan we ook hier niet aan beginnen“The Russians have hardly bombed us today at all,” says Alexandra, a bright-faced 17-year old. “We’ve been able to be outside almost the entire day,” she beams.
Ik snap dat het vervelend is en misschien niet altijd 'kan' maar ik wist het wel: alle vrouwen weghalen overal waar de Russen te dichtbij dreigen te komen.
In ander nieuws: Duitse Tageschau meldt dat op een Telegram wordt bericht dat guerilla-strijders bij Melitopol Russische officieren hebben gedood. De Russen zijn op zoek naar snipers en controleren auto's.
[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 18-05-2022 13:22 ]
vziw hebben ze daar in de regio iedereen die wilde geëvacueerd.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:16:
[...]
in het verlengde daarvan (ook gepost op die twitter):
https://www.intellinews.c...-in-ukraine-s-hell-244720
Dat er nog burgers zijn in Lyschansk. Ik had ze daar allemaal weggehaald. Minstens naar Dnipro.
[...]
Maar die raket op dat treinstation vol met vluchtelingen zal niet geholpen hebben.
Melitopol is al vanaf het begin vrij onrustig en anti-Russig.In ander nieuws: Duitse Tageschau meldt dat op een Telegram wordt bericht dat guerilla-strijders bij Melitopol Russische officieren hebben gedood. De Russen zijn op zoek naar snipers en controleren auto's.
[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2022 13:25 ]
PSN
Maar Zelenskiy heeft ze beloofd levend terug te halen en is nu getrapt in de val van Rusland, nu heeft Rusland een overwinning. Dit zorgt voor veel PR in Rusland. Ze gaan de Azov-strijders met veel bombarie gebruiken voor de propaganda. Openbare rechtszaken/(?)excecuties(?).anboni schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Het is sowieso een PR win voor Zelenskiy: hij heeft keihard gestreden om ze vrij en veilig te krijgen, noemt ze de helden van Mariupol en staat klaar ze als zodanig binnen te halen. Vervolgens laten de russen zich van hun gebruikelijke onbetrouwbare en onmenselijke kant zien en vermoorden ze na een oneerlijk proces: meer PR in het voordeel van Ukraine. (en mocht Ukraine eigenlijk van ze af willen, is dat nog een extra bonus)
Rusland heeft dit meer dan ooit nodig.
Verwijderd
zou best eens kunnen inderdaad. Oekraine heeft ook al de eerste Rus in de rechtzaal gesleept.Bloodclot schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:28:
[...]
Maar Zelenskiy heeft ze beloofd levend terug te halen en is nu getrapt in de val van Rusland, nu heeft Rusland een overwinning. Dit zorgt voor veel PR in Rusland. Ze gaan de Azov-strijders met veel bombarie gebruiken voor de propaganda. Openbare rechtszaken/(?)excecuties(?).
Rusland heeft dit meer dan ooit nodig.
Rusland kan dan op hun beurt doodleuk hetzelfde doen met hun eigen Neurenberg-tribunaal.
Vooral die laatste natuurlijk. Ze kunnen wel slechte taktieken hebben en veel hebben verloren, maar nu ze puur voor de Donbass gaan, zijn het wel heel veel russen op een klein stukje grond. En ook hier zullen ze weer veel verliezen lijden, maar wederom kun je nog best iets doen met heel veel man. De grote vraag blijft dan ook hoelang ze dit vol kunnen houden.user109731 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:04:
In Donbas is het zwaar nu, de Russen gooien alles erin:
[Twitter][Twitter][Twitter]
[removed]
Als Rusland Azov leden gaat executeren denk ik niet dat er nog een Russische gevangene levend terug gaat...Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:30:
[...]
zou best eens kunnen inderdaad. Oekraine heeft ook al de eerste Rus in de rechtzaal gesleept.
Rusland kan dan op hun beurt doodleuk hetzelfde doen met hun eigen Neurenberg-tribunaal.
Alsof de Russen dat wat interesseert??flessuh schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:37:
[...]
Als Rusland Azov leden gaat executeren denk ik niet dat er nog een Russische gevangene levend terug gaat...
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
De militaire leiders niet, de bevolking wel.
Bevolking ook niet.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Does not compute.flessuh schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:37:
[...]
Als Rusland Azov leden gaat executeren denk ik niet dat er nog een Russische gevangene levend terug gaat...
Ik kan er iig niet een logica bij bedenken die past bij de opstelling van UA.
Voorlopig lijkt het alsof Rusland netjes aan het meewerken is naar de eisen van Zelensky van 6 mei iig:
Ukrainian President Volodymyr Zelensky believes there is 'no point' negotiating with the Russians if Putin's forces kill the survivors trapped in Mariupol's Azovstal steel works
PSN
Voor Ukraine is dat net even anders, die moeten zoveel mogelijk mensen in leven houden, alleen al omdat dat een democratie is, en het land nu zo goed mogelijk een eenheid moet vormen. Dat gaat minder als je opeens 700 man verliest aan een smerige streek van je tegenpartij, want dat is (zeker nu de pers er vol op duikt, van beide kanten) een splijtzwam. Wist Zelensky dat dit mis zou gaan? Wist iemand anders dat? Waarom nemen ze het risico? Juist die vragen wil je nu niet, en die komen niet als ze straks het Azov-regiment van decoraties en rozen kunnen voorzien in Kiev.
Wat dat betreft is dit een hele riskante move, dus ik hoop dat Turkije of een andere externe partij hier de boel controleert. Alternatief is dat de EU/NAVO aangeeft dat bij het niet terugkeren van Azov we wel degelijk boots on the ground gaan leveren, maar dat is escalatie, en wishfull thinking

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Precies, de bevolking krijgt gewoon te horen dat de Nazi's die Russen zonder reden heeft vermoord. Waarschijnlijk om bloedoffers te brengen aan Beëlzebub, ofzo..
De structuur is voor mij onvoldoende doorgrondelijk om het zeker te weten. Maar ik neem wel aan dat de sterkste Azov eenheden in Mariupol zaten. Echter was dat niet alles en het groeit nu vast ook. Zo liggen er 2 onderdelen (zoals ze het noemen 98th Azov Regiment en het Azov Special Purpose Regiment) ten noorden van Mariupol. Ik weet niet wat er nog meer is.gustaveau schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:52:
[...]
https://militaryland.net/ukraine/deployment-map/
Het scenario dat ze hadden (in Azovstal blijven en vechten) betekende -zeker voor de gewonden- een zekere dood. Sterven aan een infectie is érg pijnlijk.
Door de internationale pers-aandacht zullen de gevangenen niet even makkelijk "verdwijnen" na een serie martelingen. Nu gevangen genomen worden door de Russen betekent daarom de kans op een van de volgende uitkomsten:
- Gevangenruil en vrijheid - beste uitkomst voor Azov, en PR-winst voor Zelenskiy
- Showproces en gevangenisstraf in Rusland; beter dan sterven aan een infectie en PR-winst voor Zelenskiy ("kijk die stomme Russen eens zich niet aan hun afspraken houden en het rechtssysteem verkrachten")
- Showproces en doodstraf; minder pijnlijk dan sterven aan een infectie en PR-winst voor Zelenskiy ("Kijk die stomme Russen zich eens niet aan hun afspraken houden, het rechtssysteem verkrachten en de Geneefse conventie als toiletpapier gebruiken!")
- "Gestruikeld en op een kogel gevallen" in Rusland; nog steeds minder pijnlijk dan sterven aan een infectie, mogelijk PR-verlies voor Zelenskiy maar zal sterk afhangen welke details naar buiten komen en hoe hij dat weet op te vangen.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Prima, maar niet te vinden in de UI...asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:14:
[...]
Nope, de laatste is van afgelopen week toen de discussie belandde in een milieu discussie en hoe Nederland het slechte jongetje in de klas was.
Die Azov strijders hebben hun wapens neergelegd. In ruil voor hun leven. Als ze dat niet hadden gedaan, hadden ze nog meer Russen mee de dood in kunnen slepen. Het is wel degelijk een immens verschil.Seraphin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:35:
Ik zie het probleem voor Zelenskiy omtrent de Azov-gevangenen niet. Voor de gevangenen zelf ook niet.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Rusland kennende zal het wel de missende optie:Seraphin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:35:
Ik zie het probleem voor Zelenskiy omtrent de Azov-gevangenen niet. Voor de gevangenen zelf ook niet.
Het scenario dat ze hadden (in Azovstal blijven en vechten) betekende -zeker voor de gewonden- een zekere dood. Sterven aan een infectie is érg pijnlijk.
Door de internationale pers-aandacht zullen de gevangenen niet even makkelijk "verdwijnen" na een serie martelingen. Nu gevangen genomen worden door de Russen betekent daarom de kans op een van de volgende uitkomsten:
- Gevangenruil en vrijheid - beste uitkomst voor Azov, en PR-winst voor Zelenskiy
- Showproces en gevangenisstraf in Rusland; beter dan sterven aan een infectie en PR-winst voor Zelenskiy ("kijk die stomme Russen eens zich niet aan hun afspraken houden en het rechtssysteem verkrachten")
- Showproces en doodstraf; minder pijnlijk dan sterven aan een infectie en PR-winst voor Zelenskiy ("Kijk die stomme Russen zich eens niet aan hun afspraken houden, het rechtssysteem verkrachten en de Geneefse conventie als toiletpapier gebruiken!")
- "Gestruikeld en op een kogel gevallen" in Rusland; nog steeds minder pijnlijk dan sterven aan een infectie, mogelijk PR-verlies voor Zelenskiy maar zal sterk afhangen welke details naar buiten komen en hoe hij dat weet op te vangen.
- Doodgemarteld door Rusland in een cel zonder ramen
worden.
PSN
Ze lijken vooralsnog in ieder geval prima door te hebben hoe het spelletje gespeeld wordt en dat je de russen niet op hun blauwe ogen moet geloven zul je ze daar ook niet meer uit hoeven leggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 18-05-2022 15:31 ]
De oorlog loopt al een aantal maanden, waarvan we Rusland nog niet één keer hebben kunnen betrappen op uitingen die ze nakomen. Wel weten we dat alle deelnemende agressors zich vergrijpen aan zo'n beetje alles wat beweegt, ook de russen.Seraphin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:35:
Door de internationale pers-aandacht zullen de gevangenen niet even makkelijk "verdwijnen" na een serie martelingen.
Als je het probleem niet ziet, dan is dat wel een beetje naïef hoor. Er is gewoon een reëele kans dat deze Azov soldaten zodirect een lot ondergaan die je maag doet keren. De vergelijking met Dirlewanger is niet voor niets meermaal gemaakt.
Nee, die optie kan niet. Namen en rugnummers van de Azov-strijders in Russische handen zijn bekend. Die kunnen dus niet zomaar "verdwijnen". Dan nog steeds kunnen ze "een ongelukje" krijgen, maar dat zal in mijn optiek meer ten koste gaan van de reputatie van Rusland dan van Zelenskiy (en dát was het discussiepunt; dat deze overgave tegen Zelenskiy zou gaan werken).YakuzA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:14:
[...]
Rusland kennende zal het wel de missende optie:
- Doodgemarteld door Rusland in een cel zonder ramen
worden.
Van naïviteit word ik maar weinig "beschuldigd", hooguit van kilheid.....nst6ldr schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Als je het probleem niet ziet, dan is dat wel een beetje naïef hoor. Er is gewoon een reëele kans dat deze Azov soldaten zodirect een lot ondergaan die je maag doet keren. De vergelijking met Dirlewanger is niet voor niets meermaal gemaakt.

In mijn voorgaande post was de (uitgesproken) veronderstelling namelijk dat doodgemarteld worden door de Russen niet snel erger is dan sterven aan een infectie (vergis je overigens niet in hoe "ongemakkelijk" het is om te creperen aan een vuile buikwond zonder antibiotica...... dat is +/- 5*24 uur onophoudelijk duizend doden sterven).
[ Voor 39% gewijzigd door Seraphin op 18-05-2022 15:50 ]
Voor de Russen is het juist slecht voor hun reputatie als ze ze niet doodmartelenSeraphin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:47:
[...]
Nee, die optie kan niet. Namen en rugnummers van de Azov-strijders in Russische handen zijn bekend. Die kunnen dus niet zomaar "verdwijnen". Dan nog steeds kunnen ze "een ongelukje" krijgen, maar dat zal in mijn optiek meer ten koste gaan van de reputatie van Rusland dan van Zelenskiy (en dát was het discussiepunt; dat deze overgave tegen Zelenskiy zou gaan werken).
PSN
Verwijderd
dat mag dan zo zijn, maar gezien de berichtgeving lijkt het erop dat Zelensky en de UA intelligence wel vertrouwen heeft in een goede afloop in de zin van wat ze een gewenst resultaat achten, anders hadden ze dit niet gedaan.nst6ldr schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:37:
[...]
De oorlog loopt al een aantal maanden, waarvan we Rusland nog niet één keer hebben kunnen betrappen op uitingen die ze nakomen. Wel weten we dat alle deelnemende agressors zich vergrijpen aan zo'n beetje alles wat beweegt, ook de russen.
welk scenario hier achter zit is onbekend, maar ik ga uit van een weldenkend scenario en dat is precies wat er gezegd wordt: overgave met als einddoel gevangenenruil.
Onderaan de streep kunnen we kwaadaardig gaan denken, in de zin dat het lot van de Azov-strijders toch al bekend is, namelijk dood.
Dat zou een optie bieden voor UA om de Azov-strijders zichzelf uit te laten leveren aan de Russen om als martelaar op te kunnen treden zodat de hele wereld afschuw uitspreekt als de Russen inderdaad de dingen doen die men vreest. Maakt toch niet uit, ze waren toch al dood, dus dan maar een laatste missie, ter meerdere eer en glorie van zichzelf en het hogere doel om de Russen extra schade toe te brengen.
Ik hoop van niet, en ga er gewoonweg niet van uit. Dat zou een slechte zet zijn van Zelensky qua imago.
Deze strijders komen gewoon levend terug, zoveel mogelijk in elk geval. Hopen dat de zwaardegewonden het ook overleven.
Let's agree to disagree.YakuzA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:48:
[...]
Voor de Russen is het juist slecht voor hun reputatie als ze ze niet doodmartelen
Ik snap nog steeds niet waarom dat niet zomaar kan? Er wordt geen administratie bijgehouden (de systematiek zit 'm in de deportatie en niet de krijgsgevangenen), dus ze kunnen weldegelijk verdwijnen. Niemand gaat loslaten wat er met ze is gebeurd, et voila, de verdwijntruc is nog nooit zo makkelijk geweest.Seraphin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:47:
[...]
Nee, die optie kan niet. Namen en rugnummers van de Azov-strijders in Russische handen zijn bekend. Die kunnen dus niet zomaar "verdwijnen". Dan nog steeds kunnen ze "een ongelukje" krijgen, maar dat zal in mijn optiek meer ten koste gaan van de reputatie van Rusland dan van Zelenskiy (en dát was het discussiepunt; dat deze overgave tegen Zelenskiy zou gaan werken).
Pas na het conflict kan er onderzocht worden, en de Russen verwachten dat ze het gebied waar deze mensen heen zijn gestuurd lang genoeg bezet blijft om te kunnen verdoezelen wat ze er mee gaan doen. Mocht de grens over een maand voorbij dit gebied worden getrokken, dan ga je echt niet meer ontdekken wat er deze mensen is overkomen.
Maar dan doe je net of ze exclusief zijn aan elkaar, alsof ze daadwerkelijk medische hulp krijgen en daarna gemarteld. Vanwaar zouden ze die moeite doen?Seraphin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:47:
[...]
Van naïviteit word ik maar weinig "beschuldigd", hooguit van kilheid.....![]()
In mijn voorgaande post was de (uitgesproken) veronderstelling namelijk dat doodgemarteld worden door de Russen niet snel erger is dan sterven aan een infectie (vergis je overigens niet in hoe "ongemakkelijk" het is om te creperen aan een vuile buikwond zonder antibiotica...... dat is +/- 5*24 uur onophoudelijk duizend doden sterven).
Dat weet je niet, er kunnen veel redenen zijn die Zelensky min of meer forceren dit te doen. Zo zou het verzoek uit pure wanhoop door de gewonde Azov soldaten zelf kunnen komen, met als kanttekening dat het als voorbeeld kan dienen mochten ze verdwijnen.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:50:
[...]
dat mag dan zo zijn, maar gezien de berichtgeving lijkt het erop dat Zelensky en de UA intelligence wel vertrouwen heeft in een goede afloop in de zin van wat ze een gewenst resultaat achten, anders hadden ze dit niet gedaan.
Hoop dat er heel wat ogen open gaan.
Edit:
Had er overheen gelezen, er wordt ook zoveel gepost.downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:12:
[...]
Dat is letterlijk nieuws van gisteren. Is hier al uitgebreid over gesproken.
[ Voor 38% gewijzigd door Calamor op 18-05-2022 16:25 ]
Dat is letterlijk nieuws van gisteren. Is hier al uitgebreid over gesproken.Calamor schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:09:
Dit is wel interessant : https://www.ad.nl/buitenl...el-erger-worden~abf8c12e/
Deze is vollediger: YouTube: Retired Russian Col Mikhail Khodaryonok , Russian State TV, May 16t...Calamor schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:09:
Dit is wel interessant : https://www.ad.nl/buitenl...el-erger-worden~abf8c12e/
Verwijderd
het maakt uiteindelijk niet uit of er achterhaald kan worden wat er met ze gebeurd zou gaan zijn. Zoals gezegd: de namen en rugnummers zijn bekend. Er zijn beelden en foto's van diverse Azov-strijders die geëvacueerd werden door de Russen. Het is dus globaal visueel vastgelegd welke strijders zijn verplaatst door de Russen. Als die 'verdwijnen' hebben de Russen wat uit te leggen.nst6ldr schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:01:
[...]
Ik snap nog steeds niet waarom dat niet zomaar kan? Er wordt geen administratie bijgehouden (de systematiek zit 'm in de deportatie en niet de krijgsgevangenen), dus ze kunnen weldegelijk verdwijnen. Niemand gaat loslaten wat er met ze is gebeurd, et voila, de verdwijntruc is nog nooit zo makkelijk geweest.
Pas na het conflict kan er onderzocht worden, en de Russen verwachten dat ze het gebied waar deze mensen heen zijn gestuurd lang genoeg bezet blijft om te kunnen verdoezelen wat ze er mee gaan doen. Mocht de grens over een maand voorbij dit gebied worden getrokken, dan ga je echt niet meer ontdekken wat er deze mensen is overkomen.
niet elke Rus is hetzelfde. Doktoren lappen de gewonden op en dragen ze vervolgens over aan andere eenheden. Wat die vervolgens doen is weer een ander verhaal.Maar dan doe je net of ze exclusief zijn aan elkaar, alsof ze daadwerkelijk medische hulp krijgen en daarna gemarteld. Vanwaar zouden ze die moeite doen?
Ander scenario is dat de Russen de gewonde strijders zo gezond mogelijk willen maken, zodat ze langer gemarteld kunnen worden. Even een zwart scenario, maar je vroeg erom
ik kan je vertellen dat, als ik gewond ben, liever een kogel krijg van een van m'n strijdmakkers, dan dat ik me overgeef aan een vijand die me vervolgens alsnog doodmartelt.Dat weet je niet, er kunnen veel redenen zijn die Zelensky min of meer forceren dit te doen. Zo zou het verzoek uit pure wanhoop door de gewonde Azov soldaten zelf kunnen komen, met als kanttekening dat het als voorbeeld kan dienen mochten ze verdwijnen.
Dus ik acht de kans klein dat Azov zich overgeeft om zich door de Russen te laten doden.
Verwijderd
niet iedereen woont in dit draadjedowntime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:12:
[...]
Dat is letterlijk nieuws van gisteren. Is hier al uitgebreid over gesproken.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 16:15 ]
Ben ik de enige die zo pessimistisch is dat ik denk dat het de Russen werkelijk waar hélemaal niets uitmaakt of ze wat moeten "uitleggen" of niet? Tenzij Oekraïne een gigantische troef in handen heeft zoals een hoog geplaatste militair zie ik het somber in voor Azov.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:14:
[...]
het maakt uiteindelijk niet uit of er achterhaald kan worden wat er met ze gebeurd zou gaan zijn. Zoals gezegd: de namen en rugnummers zijn bekend. Er zijn beelden en foto's van diverse Azov-strijders die geëvacueerd werden door de Russen. Het is dus globaal visueel vastgelegd welke strijders zijn verplaatst door de Russen. Als die 'verdwijnen' hebben de Russen wat uit te leggen.
De bevolking slikt hoe de staatspers het draait: Wat vreselijk dat die Oekrainers onze onschuldige jongens in uniform vermoorden omdat wij een paar nazi's voor hun misdaden hebben gestraft.
Acht de kans best groot dat die soldaten verdwijnen en er dan geruchten ontstaan over marteling. Als iemand dan wat vraagt zeggen ze: uitbraak van een of andere ziekte, helaas allemaal bezweken en uit veiligheid meteen gecremeerd. Het is of zoiets of ze gaan daadwerkelijk de gevangenen ruilen.xh3adshotx schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:17:
[...]
Ben ik de enige die zo pessimistisch is dat ik denk dat het de Russen werkelijk waar hélemaal niets uitmaakt of ze wat moeten "uitleggen" of niet? Tenzij Oekraïne een gigantische troef in handen heeft zoals een hoog geplaatste militair zie ik het somber in voor Azov.
Hoe heette die vriend van Putin ook alweer die laatst op de vlucht is gepakt? Misschien is die onderdeel van een transactie. Al vraag ik me af of Putin om zijn vrienden geeft.xh3adshotx schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:17:
[...]
Ben ik de enige die zo pessimistisch is dat ik denk dat het de Russen werkelijk waar hélemaal niets uitmaakt of ze wat moeten "uitleggen" of niet? Tenzij Oekraïne een gigantische troef in handen heeft zoals een hoog geplaatste militair zie ik het somber in voor Azov.
https://www.bbc.com/news/world-europe-61089039
Hoop het wel voor de militaire van Azov.downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:27:
[...]
Hoe heette die vriend van Putin ook alweer die laatst op de vlucht is gepakt? Misschien is die onderdeel van een transactie. Al vraag ik me af of Putin om zijn vrienden geeft.
Nee geeft daar niets om. Is al bekend. Staat notabene in hetzelfde bericht:downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:27:
[...]
Hoe heette die vriend van Putin ook alweer die laatst op de vlucht is gepakt? Misschien is die onderdeel van een transactie. Al vraag ik me af of Putin om zijn vrienden geeft.
"As regards the exchange, which various individuals in Kyiv are talking about with such passion and glee, Medvedchuk is not a citizen of Russia and he has nothing to do with the special military operation. He is a foreign politician," Mr Peskov said.
He added that Moscow has "no idea" whether Mr Medvedchuk himself would want such an exchange.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Dat zegt weinig. Moskou gaat natuurlijk niet vertellen wat het hun waard is om Medvedchuk in Moskou te krijgen. Het is gewoon onderhandelen: Doe alsof ie niet belangrijk is om de prijs voor een uitwisseling niet op te drijven.JoeZuCK schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:33:
[...]
Nee geeft daar niets om. Is al bekend. Staat notabene in hetzelfde bericht:
"As regards the exchange, which various individuals in Kyiv are talking about with such passion and glee, Medvedchuk is not a citizen of Russia and he has nothing to do with the special military operation. He is a foreign politician," Mr Peskov said.
He added that Moscow has "no idea" whether Mr Medvedchuk himself would want such an exchange.
Aan wie precies? Zou die vooralsnog niet benoemde autoriteit ook niet wat vinden van de invasie zelf?Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:14:
[...]
Als die 'verdwijnen' hebben de Russen wat uit te leggen.
Ik vind beide wat vergezocht. MH17 was ook geen actie waar opdracht toe gegeven was, het gebeurd gewoon. De coordinatie is belabberd en iedereen doet waar ze zin in hebben. In oorlog is er al moeilijk grip te krijgen op de eenheden, laat staan in zo'n slecht aangestuurd zooitje als de witte spuitverf 'Z',Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:14:
[...]
niet elke Rus is hetzelfde. Doktoren lappen de gewonden op en dragen ze vervolgens over aan andere eenheden. Wat die vervolgens doen is weer een ander verhaal.
Ander scenario is dat de Russen de gewonde strijders zo gezond mogelijk willen maken, zodat ze langer gemarteld kunnen worden. Even een zwart scenario, maar je vroeg erom
Ze zijn al even afgesloten van de rest, vergeet niet dat ze al een paar weken in die tunnels dwalen. Dat doet dingen met je.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:14:
[...]
ik kan je vertellen dat, als ik gewond ben, liever een kogel krijg van een van m'n strijdmakkers, dan dat ik me overgeef aan een vijand die me vervolgens alsnog doodmartelt.
Dus ik acht de kans klein dat Azov zich overgeeft om zich door de Russen te laten doden.
***UPDATE***#Russian Navy missile frigate Admiral Grigorovich, seen approaching Dardanelles towards Black Sea today
— H I Sutton (@CovertShores) 17 mei 2022
Likely escorting two Russian tankers (Yaz, IMO 9735323, and Sig, IMO 9735335)
The warship is understood to be remaining in Med.#OSINT #Ukraine pic.twitter.com/sMJ02rjpMl
Er is een fregat nodig om tankers te beschermen? Want Russische tankers worden regelmatig aangevallen?
Wat als hij toch niet stopt?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Kan net zo goed een truc van Erdogan in samenspraak met Putin zijn om wat druk op de NAVO te zetten m.b.t. Finland en Zweden.Tens schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:05:
[Twitter]
Er is een fregat nodig om tankers te beschermen? Want Russische tankers worden regelmatig aangevallen?
Is dat echt zo? Dat zou wel een goeie grap zijn zeg.Seraphin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:25:
[...]
En in reactie daarop hebben de Finnen de Russen getrolled door 7 tractoren naar de grens te sturen. Oftewel: heeft geen indruk gemaakt.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
No Russian military units in Kherson — Russian Foreign Ministry
On Tuesday, Ukrainian nationalists used Smerch multiple rocket launchers to hit the city’s residential areas
MOSCOW, May 18. /TASS/. There are no Russian military formations in Kherson, Russian Foreign Ministry Spokeswoman Maria Zakharova said at a briefing on Wednesday.
"On May 16, Ukrainian nationalists used Smerch multiple rocket launchers to hit Kherson’s residential areas. There are no Russian military units in Kherson, which Ukrainian counterparts are well aware of. Therefore, the strike was intentionally conducted against the civilian population in revenge for their support of Russia’s actions," the diplomat said.
Russia sees West’s attempts to strip Ukraine of all items of value — Foreign Ministry
The regime in Kiev has arranged for the mass export of farm produce to Europe, although the food is needed by the Ukrainian people in the first place, Maria Zakharova pointed out
MOSCOW, May 18. /TASS/. Russia sees the Western countries’ wish to take all items of value out of Ukraine, Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova told a news briefing on Wednesday.
"We have taken note of the Western patrons’ wish to strip Ukraine of everything that might be of some value," she said.
Zakharova recalled that hundreds of grain trucks were crossing the Ukrainian border into Europe these days. The regime in Kiev has arranged for the mass export of farm produce to Europe by trucks, by trains, by ships through the port of Izmail and by barges across the Danube to Romania in exchange for weapons supplies, she stressed.
Diplomat assures crisis on global food market caused by West’s mistakes
Millions of people will be forced to starve because of the collective West’s geopolitical ambitions, Maria Zakharova underscored
MOSCOW, May 18. /TASS/. The crises observed on the global food market are caused first of all by mistakes of economic and agrarian policy of Western countries, Maria Zakharova, director of the Russian Foreign Ministry's information and press department, said at a briefing on Wednesday.
"The West forgets that the crises in the global food market are connected primarily with accumulated mistakes and miscalculations in the macroeconomic, energy and agrarian policies of Western countries themselves," she said, "Unilateral Western sanctions against Russia have simply exacerbated these trends. In other words, millions of people will be forced to starve because of the collective West’s geopolitical ambitions, selfishness and stupidity."
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Verwijderd
alle drie de actieve Admiral Grigorovich class schepen staan geregistreerd als zijnde behorend tot de Black Sea Fleet.Tens schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:05:
[Twitter]
Ik heb begrepen dat militaire schepen er niet doorheen mogen in tijden van conflict, tenzij de betreffende schepen behoren tot de vloot die in die zee 'hoort'.
Dus dikke kans dat ie er door mag.
Wikipedia: Montreux Convention Regarding the Regime of the StraitsTurkey cannot block Russian warships based in the Black Sea from returning to their registered base.[50] Around February 27–28, Turkey refused permission for 3 of 4 Russian warships to enter the Black Sea, as 3 did not have a home base in the Black Sea
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 17:49 ]
Verwijderd
geruchten van marteling zijn er allang, uit de filtration camps.Caelorum schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:23:
[...]
Acht de kans best groot dat die soldaten verdwijnen en er dan geruchten ontstaan over marteling. Als iemand dan wat vraagt zeggen ze: uitbraak van een of andere ziekte, helaas allemaal bezweken en uit veiligheid meteen gecremeerd. Het is of zoiets of ze gaan daadwerkelijk de gevangenen ruilen.
Diverse mensen die door de filtratie zijn gekomen en via Russisch grondgebied weer naar de EU hebben weten te komen hebben al verhalen genoeg over martelingen in allerlei soorten en maten.
Bijvoorbeeld een paar uur verhoor met behulp van tasers.
Of psychologisch.
Dat de Russen martelen in bezet gebied is allang geen nieuws meer.
Kherson bijv. ook.
Verwijderd
zou vast kunnen dat Ukraine trucks vol met graan de grens met de EU over rijdt.Tens schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:20:
Even een bloemlezing van de RU-pers vandaag.
[...]
[...]
[...]
Komt omdat ze ten zuiden van Odessa worden gebombardeerd als ze ermee naar Roemenië willen.
En de rest wordt gestolen door de Russen zelf, via Crimea op schepen de wereld in, of terug naar Rusland en Tsjetsjenië. De enige weg die overblijft om het graan te exporteren naar de wereld is dan via de westelijke grens...
En over Kherson... tja zal wel, kunnen we moeilijk controleren. De Russen hebben, volgens de livemap, beide kanten van Kherson in handen dus ze kunnen van alle kanten terugschieten naar de stad en vervolgens UA de schuld geven.
Meanwhile rooft Rusland de museau in Kherson leeg en verplaatst het naar de Krim.
Weet iemand of de Russen nog bepaalde oorlogsmisdaden NIET hebben gepleegd? Of hebben ze ze allemaal al zo'n beetje gedaan?
Van marteling, executie van burgers, verkrachting, culturele roof, voedselroof, apparatuur-roof, mensenroof/deportatie.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 17:40 ]
Kunnen ze straks zeggen dat de Oekraïense (kunst)geschiedenis nooit bestaan heeft.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:38:
[...]Meanwhile rooft Rusland de museau in Kherson leeg en verplaatst het naar de Krim.
Doet me denken aan de Bebelplatz, Berlijn, mei 1938.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
auw, wellicht waar helaasYakuzA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:48:
[...]
Voor de Russen is het juist slecht voor hun reputatie als ze ze niet doodmartelen
Kan de internationale gemeenschap niet heel HEEL helder maken dat iedere betrokkenen (rus hooggerechtshof, Duma die voor stemt) direct internationaal gezocht zal worden voor oorlogsmisdaden een voorleiden Internationaal gerecht, met internationaal opsporingsbevel. Dus alle pipos die in de Duma voor blijven stemmen, alle rechters die bepalen dat Mariopol krijgsgevangenen zo niet bejegend hoeven te worden kunnen dan niet meer op reis naar landen die het Internationaal hof wel erkennen, en dat soort lui zijn de top die graag lekker op vakantie gaan. Misschien dat zoiets invloed heeft
PSN
Nouja, overgeven aan de russen of deze variant, fucked waren ze toch wel. Sterker nog, bij een overgave ter plekke hadden de russen aldaar ze direct kunnen executeren om vervolgens te claimen dat ze de Azov strijders in oprechte gevechten hebben verslagen (leuk bericht voor het thuisfront en de overige troepen - moraalboost). Nu zijn alle ogen van de wereld op deze exchange gericht en is er in ieder geval een kans op een goede afloop (hoe klein dan ook). En als het niet goed met ze afloopt, is er in ieder geval een internationaal gerechtshof wat daar wat van kan vinden tzt.olafmol schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:02:
nu zijn die strijders basically fucked.
Zit ook wat in. In ieder geval lijkt Ukraine niet te hebben kunnen afdwingen dat het Rode Kruis of een andere neutrale internationale organisatie de boel begeleid, en/of dat er Russische garanties werden afgegeven voor het verdere afhandelen van de gevangenen. Was dus volgens mij meer "winging it" dan een doordachte strategie bij Ukraine.anboni schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:13:
[...]
Nouja, overgeven aan de russen of deze variant, fucked waren ze toch wel. Sterker nog, bij een overgave ter plekke hadden de russen aldaar ze direct kunnen executeren om vervolgens te claimen dat ze de Azov strijders in oprechte gevechten hebben verslagen (leuk bericht voor het thuisfront en de overige troepen - moraalboost). Nu zijn alle ogen van de wereld op deze exchange gericht en is er in ieder geval een kans op een goede afloop (hoe klein dan ook). En als het niet goed met ze afloopt, is er in ieder geval een internationaal gerechtshof wat daar wat van kan vinden tzt.
Verwijderd
Ander nieuws:
Belarus staat op het punt om Orwell's boek '1984' te verbieden.
Momenteel is het boek de #4 bestseller in het land.
DNR wil Azovstal compleet afbreken.
Komt nog bij dat er volgens de burgemeester van Mariupol gevaar dreigt dat duizenden tonnen 'hydrogen sulfide solution' in zee kan lekken, wat feitelijk de flora en fauna van de Zee van Azov zal vernietigen. Met eventuele spills in de Zwarte Zee en Middellandse Zee.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 19:39 ]
Ik zat te denken, er werd gemeld dat een derde partij betrokken was bij onderhandelingen over de Azov overgave. En ik heb berichten gezien dat er werd gezegd binnenkort vertellen we meer over deze "deal". Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Schepen erdoor in ruil voor de gevangenen...Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:34:
[...]
alle drie de actieve Admiral Grigorovich class schepen staan geregistreerd als zijnde behorend tot de Black Sea Fleet.
Ik heb begrepen dat militaire schepen er niet doorheen mogen in tijden van conflict, tenzij de betreffende schepen behoren tot de vloot die in die zee 'hoort'.
Dus dikke kans dat ie er door mag.
[ Voor 3% gewijzigd door Lord Sheep op 18-05-2022 19:42 ]
Die Howitzers, op zich geen nieuws hier, hebben een beslissend effect:Het is voor het eerst dat het Pentagon bevestigt dat de houwitsers een belangrijke rol hebben gespeeld bij het succesvolle Oekraïense tegenoffensief rond Charkiv. De Russen, die de stad al maanden belegeren en beschieten, zijn in korte tijd teruggedrongen tot op zo’n 3 kilometer van de Russische grens.
Dat aantal M777's dat al actief is, is al best groot:Volgens het Pentagon stellen de bijna honderd zeer moderne houwitsers, die de Russen tot op zo’n 50 kilometer kunnen bestoken, Oekraïne in staat om in de tegenaanval te gaan. Bij Charkiv beperkte het Oekraïense leger zich lange tijd tot het verdedigen van de stad. Ook in de Donbas zouden de afgelopen tijd bij tegenoffensieven stadjes en dorpen weer zijn veroverd op de Russen.
[...]
‘Ze duwen de Russen terug’, aldus een hoge Pentagon-functionaris maandag tijdens een briefing over de oprukkende Oekraïense troepen. ‘De houwitsers hebben een invloed, met name bij Charkiv. Deze wapensystemen die ze krijgen, niet alleen van de VS maar ook van andere landen, stellen ze absoluut in staat om weer wat momentum te krijgen en gebied terug te veroveren.’
De hoeveelheid attilleriegranaten is misschien op een andere manier al gemeld:Volgens de Amerikanen is in de Donbas nu dagelijks een zware artilleriestrijd gaande. Hieraan nemen 74 van de 90 M777-houwitsers deel die de Amerikanen aan Oekraïne hebben geleverd. De VS willen niet zeggen hoeveel van deze houwitsers, die behoren tot de zwaarste kanonnen van het Amerikaanse leger, bij Charkiv zijn ingezet en bij de strijd in de Donbas.
Zoals al gezegd zijn er ook M777's actief in de Donbas. Daar is wel een wat grimmiger strijd met wederzijdse artillerie beschietingen:De VS leveren het Oekraïense leger ook een enorm aantal artilleriegranaten, 209 duizend, om de Russen continue te beschieten. De Amerikanen willen officieel niet bevestigen of ze ook de zeer effectieve Excalibur-granaat naar het slagveld hebben gestuurd. Maar omdat Canada, dat vier M777’s heeft geleverd, deze precisiegranaat ook meestuurt is het goed mogelijk dat de VS Oekraïne eveneens voorzien van de Excalibur.
Oekraïne wacht ook vol ongeduld op het moment dat de Duitse Pantzerhowitzer 2000's in actie kunnen komen. Hiermee is een nog grotere push te creëren(hoeft hier niet te worden verteld):Beide partijen lijden verliezen’, aldus de hoge functionaris die niet met naam genoemd mag worden. ‘Het is een echt vuurgevecht in de Donbas, waarbij elke dag artillerievuur wordt uitgewisseld.
Als het aan Oekraïne ligt, arriveren de Nederlandse en Duitse houwitsers zo snel mogelijk op het slagveld. Met dit mobiele geschut, dat behoort tot de beste van de wereld, kan het Oekraïense leger de vuurkracht fors opvoeren. Binnen anderhalve minuut kunnen ze deze houwitser opstellen, meerdere granaten afvuren op de Russen en weer vertrekken om te voorkomen dat ze het doelwit worden van een succesvolle tegenaanval.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Verwijderd
Gerashchenko schreef vanavond al: het is beter om de Krim op diplomatieke wijze terug te krijgen, maar het wordt moeilijk om de UA Armed Forces te bedwingen bij de grensteacup schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:57:
We hebben al veel levenstekenen van de M777 geregistreerd. Uit de Volkskrant maak ik zojuist op dat het Pentagon nu ook formeel bevestigt dat de M777 Howitsers al druk in de weer zijn. Ze zijn mede verantwoordelijk voor het succes bij Kharkiv.
[...]
Die Howitsers, op zich geen nieuws hier, hebben een beslissend effect:
[...]
Dat aantal M777's dat al actief is, is al best groot:
[...]
De hoeveelheid attilleriegranaten is misschien op een andere manier al gemeld:
[...]
Zoals al gezegd zijn er ook M777's actief in de Donbas. Daar is wel een wat grimmiger strijd met wederzijdse artillerie beschietingen:
[...]
Oekraïne wacht ook vol ongeduld op het moment dat de Duitse Pantserhowitzer 2000's in actie kunnen komen. Hiermee is een nog grotere push te creëren(hoeft hier niet te worden verteld):
[...]
Wist niet dat de PzH 2000 zo goed aangeschreven stond..teacup schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:57:
We hebben al veel levenstekenen van de M777 geregistreerd. Uit de Volkskrant maak ik zojuist op dat het Pentagon nu ook formeel bevestigt dat de M777 Howitsers al druk in de weer zijn. Ze zijn mede verantwoordelijk voor het succes bij Kharkiv.
[...]
Die Howitsers, op zich geen nieuws hier, hebben een beslissend effect:
[...]
Dat aantal M777's dat al actief is, is al best groot:
[...]
De hoeveelheid attilleriegranaten is misschien op een andere manier al gemeld:
[...]
Zoals al gezegd zijn er ook M777's actief in de Donbas. Daar is wel een wat grimmiger strijd met wederzijdse artillerie beschietingen:
[...]
Oekraïne wacht ook vol ongeduld op het moment dat de Duitse Pantserhowitzer 2000's in actie kunnen komen. Hiermee is een nog grotere push te creëren(hoeft hier niet te worden verteld):
[...]
Wiki is ook al ge-update:
Binnenkort dus 19 actieve units erbij aan het front.Ukraine: In 2022, during the Russian invasion of Ukraine, it was announced that five Dutch PzH 2000s would be transferred to Ukraine, with ammunition and training on the guns to be provided by Germany.[24] Ukraine has indicated that it would like to purchase a further 100 directly from the German Army - almost the entire German fleet. The German Chancellor is hesitant because this would weaken Germany's NATO commitments until German industry could replace the lost vehicles. On 3 May it was announced that Ukraine received 7 units from German Army stocks.[25] With the Dutch commitment a total of 12 units are available to Ukraine and training has started on the 12th of May 2022. Germany has agreed to supply the ammunition required, straight from industry to Ukrainian forces without having to go through the German government in future for approval.[26]
Ze lijken zonder meer goed bezig. Dit is toch een ander signaal dan de opmerkingen die ik in het forum heb gezien over tekort aan munitie. Maar misschien sloeg dat nog terug op de munitie voor het bestaande Russische materieel.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:02:
[...]
Gerashchenko schreef vanavond al: het is beter om de Krim op diplomatieke wijze terug te krijgen, maar het wordt moeilijk om de UA Armed Forces te bedwingen bij de grens
In dat laatste geval hebben we nu een overgangsfase naar westerse spullen. Maar beter ook, die zijn wat verser.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dat is op dit forum op meedere plekken terug te vinden, of kijk even in het wapen subforum. De PzH 2000 staat bekend als een van de meest krachtige conventionele artillerie systemen ter wereld.ArcticWolf schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:06:
[...]
Wist niet dat de PzH 2000 zo goed aangeschreven stond..
Wiki is ook al ge-update:
[...]
Binnenkort dus 19 actieve units erbij aan het front.
3 granaten per 9 seconden in een burst, en 10 tot 13 granaten per minuut in continue operatie. Het 155mm kanon staat op een Leopard 2 onderstel.
Het snel opnieuw kunnen opstellen maakt deze wapens zo dodelijk. Ze zijn voor de Russen ongrijpbaar.
En wij zijn zeer benieuwd naar echte resultaten, met name de fabrikantteacup schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:16:
[...]
Dat is op dit forum op meedere plekken terug te vinden, of kijk even in het wapen subforum. De PzH 2000 staat bekend als een van de meest krachtige conventionele artillerie systemen ter wereld.
3 granaten per 9 seconden in een burst, en 10 tot 13 granaten per minuut in continue operatie. Het 155mm kanon staat op een Leopard 2 onderstel.
Het snel opnieuw kunnen opstellen maakt deze wapens zo dodelijk. Ze zijn voor de Russen ongrijpbaar.
Ja, in die zin is Oekraïne een reusachtig testbed voor wapensystemen. Ik denk ook dat dat voor een deel het enthousiasme van de Amerikanen verklaart voor de levering van die Switchblades. Je kan eindeloos theoretiseren wat het effect van dergelijke wapens zou kunnen zijn. Ik weet bijna zeker dat het gebruik van die dingen door de Oekraïners een twist oplevert in het gebruik ervan. Een twist die de fabrikant nog niet eens heeft bedacht. Zoiets kan je ook van die PzH 2000's verwachten. Die dingen zijn bij mijn weten alleen in oefeningen gebruikt. Zo'n instrumentele oefening in denk ik niet te vergelijken met het gebruik door een bemanning die met een race to the bottom bezig is.Mektheb schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:18:
[...]
En wij zijn zeer benieuwd naar echte resultaten, met name de fabrikant
Geen 19 maar 12 totaal, 5 NL en 7 DLD, helaas.ArcticWolf schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:06:
[...]
Binnenkort dus 19 actieve units erbij aan het front.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Geen leopard 2 onderstel. Een uniek design voor de PzH2000 zelf. Veel minder zwaar, minder zwaar gepantserd.teacup schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:16:
[...]
Dat is op dit forum op meedere plekken terug te vinden, of kijk even in het wapen subforum. De PzH 2000 staat bekend als een van de meest krachtige conventionele artillerie systemen ter wereld.
een treffende spreuk
Maar ja, drone coordinated, veel intel (ook weer aanname) hoger uit de lucht.
Russen vandaag ook eens een UAV filmpje en dronestrike (loitering) op de M777 nog wel.
Ik zit te hopen op een mooi Trumpeter 1/35 schaalmodel iig.
een treffende spreuk
Rusland stuurt zelfs de paar BMPT voertuigen erheen, wat voor mij betekend dat ze “all in” zijn.
Ik geloof Oekraïne rond Gharkiv wel vrij krijgen, maar ik zie Severdonesk of hoe je het schrijft wel binnenkort vallen.
Dat klinkt toch best voorzichtigMektheb schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:37:
Toch ben ik niet voorzichtig, het is laatste tijd te rustig en nu sinds een paar dagen aan het oosten verliezen ze toch wat grond.
Rusland stuurt zelfs de paar BMPT voertuigen erheen, wat voor mij betekend dat ze “all in” zijn.
Ik geloof Oekraïne rond Gharkiv wel vrij krijgen, maar ik zie Severdonesk of hoe je het schrijft wel binnenkort vallen.
Ik maak me ook wel zorgen, maar het lijkt er op dat ze nu alles op alles zetten. Op een klein gebied. De Oekraïners zelf naderen Izyum. Het blijft iig nog super spannend en dreigend.
een treffende spreuk
Die dingen zijn wel degelijk gebruikt in Afghanistan. Maar dat is natuurlijk een asymmetrische vijand.teacup schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:28:
[...]
Ja, in die zin is Oekraïne een reusachtig testbed voor wapensystemen. Ik denk ook dat dat voor een deel het enthousiasme van de Amerikanen verklaart voor de levering van die Switchblades. Je kan eindeloos theoretiseren wat het effect van dergelijke wapens zou kunnen zijn. Ik weet bijna zeker dat het gebruik van die dingen door de Oekraïners een twist oplevert in het gebruik ervan. Een twist die de fabrikant nog niet eens heeft bedacht. Zoiets kan je ook van die PzH 2000's verwachten.Die dingen zijn bij mijn weten alleen in oefeningen gebruikt. Zo'n instrumentele oefening in denk ik niet te vergelijken met het gebruik door een bemanning die met een race to the bottom bezig is.
Verwijderd
op basis van wat mensen her en der schrijven zouden de successen bij Charkiv beinvloed worden door de nieuwe arty.Mektheb schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:37:
Toch ben ik niet voorzichtig, het is laatste tijd te rustig en nu sinds een paar dagen aan het oosten verliezen ze toch wat grond.
In de pocket in Donbas vooralsnog misschien niet.
Wat grond buitmaken zegt op zich niet veel. Is vervelend, en met name zichtbaar op de kaart en erg vervelend voor de inwoners van de dorpjes en stadjes in het gebied, maar voor de rest is het front nog vloeibaar.
Hier inderdaad de Terminators gespot:
[YouTube: The Russian Terminator tank is already in Ukraine near the front line]
Wikipedia: BMPT Terminator
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 20:49 ]
Voorlopig zet ‘ie door…Lethalis schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:09:
[...]
Ik hoop eigenlijk vooral dat Turkije het NAVO lidmaatschap van Zweden en Finland niet echt gaat tegenhouden.
Dan vormen we alsnog niet het blok tegen Rusland dat we graag willen zijn. Wel vraag ik me af wat we dan gaan doen... Turkije er uitknikkeren wil je - zeker tijdens dit conflict - ook niet.
Of het is gewoon weer een spelletje waarbij Erdogan iets er uit wil slepen.
https://www.nu.nl/spannin...an-finland-en-zweden.html
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: