De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 200 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.381 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:49:
[...]

we hebben een Zwarte Zee vloot draadje nodig.

Edit: maar misschien hoort dat eigenlijk bij het 'Kherson-front'.
pssst wist je dit al ?

Als moskva #8 op de lijst was en dan nog 20 over .. op het lijstje dan zou je dus -5 kunnen doen wellicht met 1 a 2 van vandaag. word het wel kort draadje vloot draadje ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:22

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:36:
[...]

werkt ook niet echt he. Moeten ze eerst vier pagina's doorscrollen om de plaatjes te vinden op een dag.
offtopic:
tip voor die mensen: rechtsboven een topic kan je filteren op posts met plaatjes ;)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:49

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:36:
[...]

werkt ook niet echt he. Moeten ze eerst vier pagina's doorscrollen om de plaatjes te vinden op een dag.
Jouw mooie Mitts_Arkey grafiekjes komen we helaas niet dagelijks tegen. Net nog even gezocht naar equivalente grafieken maar dat leverde vooralsnog niets op.

The next best thing zijn die posts. Als we die posts een flag meegeven dan is er op te zoeken. Komen ze allemaal netjes onder elkaar te staan. De @DoubleDutch tabellen zocht ik altijd op de flag "Update". Die is nog vrij algemeen en vangt ook andere dingen in. <Bron>-update is al goed genoeg verwacht ik.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:38
vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:13:
[...]

pssst wist je dit al ?
[Twitter]
Als moskva #8 op de lijst was en dan nog 20 over .. op het lijstje dan zou je dus -5 kunnen doen wellicht met 1 a 2 van vandaag. word het wel kort draadje vloot draadje ;)
Maar wat bedoeld men dan met "ships", vanaf welke grootte is een boot geen schip meer, worden support ships meegeteld of alleen gevechtsboten, tellen onderzeeërs mee, etc. Met deze lijst kom ik boven de 20 uit (stuk of 86), die van vandaag/gister in de fik is gezet (Vsevolod Bobrov) staat bij auxiliaries, waar er al 8 van schijnen te zijn.

Wikipedia: Black Sea Fleet
Fiber schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:03:
[...]

Eigenlijk zonde, want is een prachtig schip... O-)
En vooral net nieuw, vorig jaar in gebruik genomen. Vrij pijnlijk, afhankelijk van hoeveel schade er is.

[ Voor 14% gewijzigd door MrOleo op 12-05-2022 22:43 ]

erutangiS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:23
[YouTube: Ukraine 17th Tank Brigade Causes an Absolute Disaster to Russian Troops Crossing Seversky River]

De video is vers, ik weet niet of het materiaal al eerder langs is gekomen. Indrukwekkend hoe de UAF de Russen letterlijk van het veld veegt. Die doen niet meer mee zeg maar.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MrOleo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:41:
[...]

Maar wat bedoeld men dan met "ships", vanaf welke grootte is een boot geen schip meer, worden support ships meegeteld of alleen gevechtsboten, tellen onderzeeërs mee, etc. Met deze lijst kom ik boven de 20 uit (stuk of 86), die van vandaag/gister in de fik is gezet (Vsevolod Bobrov) staat bij auxiliaries, waar er al 8 van schijnen te zijn.

Volgens mij is er een gedeelte van die lijst al gezonken, of gewoonweg niet in staat om uit te varen (onderhoud oid)

In het westen is de marine echt "gevechts" schepen, maar RU telt ook nog mee de sleepboten en andere vaartuigen wat ze dus allemaal volgens marine "recht" legitieme doelwitten maakt. De vraag is echter of men dat ook zo ziet ..

En terechte vraag wanneer het omslaat tussen zoiets, ik zou zeggen "if has gun, its valid" maar goed meningen verschillen.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:50:
[...]
En terechte vraag wanneer het omslaat tussen zoiets, ik zou zeggen "if has gun, its valid" maar goed meningen verschillen.
Als het grijs geschilderd is en er staat een nummer op, dan is het game zou ik zeggen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
https://medium.com/@x_Tom...-12-may-2020-6fe4a31959b9

Rusland blijft maar oudere en oudere raketten gebruiken omdat ze zonder moderne gevallen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31
vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Volgens mij is er een gedeelte van die lijst al gezonken, of gewoonweg niet in staat om uit te varen (onderhoud oid)

In het westen is de marine echt "gevechts" schepen, maar RU telt ook nog mee de sleepboten en andere vaartuigen wat ze dus allemaal volgens marine "recht" legitieme doelwitten maakt. De vraag is echter of men dat ook zo ziet ..

Pssst: https://www.defensie.nl/organisatie/marine/materieel/schepen ;)

Inclusief sleepboten en ander klein spul. Ik heb met regelmaat oefeningen gedraaid waar we dit soort materieel moesten beveiligen :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
bulle bas schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:29:

Maar: hoeveel oudere Russen hebben VPN? Hoeveel van hen kunnen Engels? Heb je daar meer info over? Een VPN was tot voor kort niet nodig in Rusland, dus het lijkt me vreemd dat bijna iedereen opeens via VPNs het internet opgaat.
@oldgrumpy Wellicht heb je het toch juist gezien. Om mijn eigen vraag te beantwoorden, volgens dit artikel in de Washington Post is het aantal VPN-gebruikers inderdaad rap gestegen na de inval:
The Internet Protection Society, a digital rights group associated with jailed Russian opposition leader Alexei Navalny, launched its own VPN service last month and reached its limit of 300,000 users within 10 days, according to executive director Mikhail Klimarev. Based on internal surveys, he estimates that the number of VPN users in Russia has risen to roughly 30 percent of the 100 million Internet users in Russia. To combat Putin, “Ukraine needs Javelin and Russians need Internet,” Klimarev said.
Nu vraag ik me af hoe representatief dat onderzoek moet zijn geweest, maar ook als het de helft is van 30% mogen we spreken van een fors aandeel. Vind die adoptie nog wel merkwaardig snel zijn gegaan en 30% is onintuïtief hoog. De Russen zullen niet plots allemaal Engels beheersen, maar wie weet leest men nu de Russische outlets die in de diaspora zijn.
Het artikel noemt ook censuur en surveillance als redenen om een VPN te nemen. Buitenlandse VPNs zullen nu relatief duur zijn:
Not only does widespread VPN use help millions of citizens reach material laying out the true extent of Russian military losses and countering the official portrayal of the war as a fight against fascists, say Russian Internet experts, it also limits government surveillance of activists. Russian officials have sought to curtail VPN use. A law in 2017 resulted in the banning of more than a dozen providers for refusing to comply with Russian censorship rules.

In the days before the war, and in the weeks since then, Russian authorities have also ratcheted up pressure on Google, asking the search engine to remove thousands of Internet sites associated with VPNs, according to the Lumen database, an archive of legal complaints related to Internet content. Google, which did not respond to a request for comment, still includes banned sites in search results.
Wat wel duidelijk is dat men in Rusland geen Wim Kok heeft:
The Russian government has been reluctant to ban VPNs completely. Policing such a ban would pose a technological challenge. In addition, many Russians use VPNs to access nonpolitical entertainment and communication tools, popular distractions from daily hardships. Last month, when asked on Belarusian television if he had downloaded a VPN, even Putin spokesman Dmitry Peskov conceded: “Yes, I have. Why not?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bulle bas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:12:
[...]

The Russian government has been reluctant to ban VPNs completely. Policing such a ban would pose a technological challenge. In addition, many Russians use VPNs to access nonpolitical entertainment and communication tools, popular distractions from daily hardships. Last month, when asked on Belarusian television if he had downloaded a VPN, even Putin spokesman Dmitry Peskov conceded: “Yes, I have. Why not?”

[...]
Op zich niet eens een dom antwoord wanneer je er van uit gaat dat de gemiddelde burger niet weet wat een VPN is, en degenen die het wel weten die kunnen het voor diverse doeleinden gebruiken. Pro-Russische, anti-Russische, maar ook gewoon om Netflix te blijven kijken. Dus ja het feit dat er meer VPNs worden gebruikt is nogal logisch. Hoe dat wordt betaald gezien de sancties, is interessant. Zal wel met cryptocurrency zijn gok ik zo, of men had al betaald. Vziw alleen Mullvad die cash accepteert.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
k995 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:08:
https://medium.com/@x_Tom...-12-may-2020-6fe4a31959b9

Rusland blijft maar oudere en oudere raketten gebruiken omdat ze zonder moderne gevallen zijn.
Dank voor de link! Blijkbaar raakt het nieuwere (ik zal niet zeggen moderne) spul op en moet men nu spul uit de koude oorlog inzetten. Dat is inmiddels zo slecht geworden dat het amper nog effect heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Was die shoigu ook niet twee weken vermist, met alle roddels er omheen van dien? Hij lijkt uit de gratie maar dood is ie zeker niet. Ik zou dus niet te snel conclusies trekken over wat er met gerasimov aan de hand is.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Michael_OsGroot schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:41:
Was die shoigu ook niet twee weken vermist, met alle roddels er omheen van dien? Hij lijkt uit de gratie maar dood is ie zeker niet. Ik zou dus niet te snel conclusies trekken over wat er met gerasimov aan de hand is.
Laat ik eens refereren aan een filmpje wat ik eerder postte:

Putin heeft zijn keys nodig. Die houden hem in het zadel. Shoigu is er zeker eentje en Gerasimov is een tweede. Beiden hebben een nucleaire koffer, Putin heeft de derde. Dus Putin moet niet teveel keys verliezen want dan wordt zijn positie instabiel.

Gerasimov zou het terrein verlaten hebben, gewond zijn geraakt omdat hij er toch was, of gedood omdat hij er toch was. Alles kan waarheid zijn. Als hij weer in het openbaar verschijnt weten we het. Als hij niet meer te zien is en niet meer genoemd wordt is hij of dood of weggepromoveerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Nieuwe update van Arestvych [12 mei]:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:37

defiant

Moderator General Chat
asing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:49:
Laat ik eens refereren aan een filmpje wat ik eerder postte:
[YouTube: The Rules for Rulers]
Ik ben over het algemeen niet zo'n fan van videos als een manier van uitleg maar CGP Grey heeft het macht verdeling vraagstuk in landen erg goed uitgelegd, met de overeenkomsten en verschillen met een dictatuur en democratie.

De belangrijkste les is echter dat dat als je een land wilt hebben met een geavanceerde economische infrastructuur dat zoiets incompatibel is met een dictatuur. Competentie is inherent incompatibel met een systeem dat alleen drijft op loyaliteit. Wil je competentie dan zul je minder autoritair moeten zijn.

Dan is in de kern het probleem van een autoritair regime. Wil men voortbestaan dan is men afhankelijk van competentie en dat komt toch vaak van het buitenland. Dat is o.a. het model van Noord-Korea, alle tech voor afschrikking is geïmporteerd en gefaciliteerd door partijen die er een belang bij hebben.

En dat is meteen ook de fatale misrekening van het Russische model. Oligarchen hebben de eis voor nieuwe wingebieden neergelegd bij het Kremlin, maar hebben niet beseft dat zoiets alleen kan bij de continuering en acceptatie van dat model in het westen.

D.w.z. als ze de bestaande oligarchie vervangen wordt als bestaande macht in Oekraïne en ze worden rijker omdat macht via het middel, dan kan dat alleen al ze niet tegen gehouden worden. Might makes right. Wordt die belofte echter niet ingelost, dan ontstaat er vanzelfsprekend conflict.

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 13-05-2022 01:06 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

11. This is last operational offensive of Russia. Next will be positional war with attempts to accumulate forces. They still have reserves - 15 BTG. They can still be throwing into the fight which will be idiotic. War might stall soon.
Dat laatste puntje is wel bizar,

als ik een bierviltje pak en opschrijf:
- volgens de "stats" 90-100% van de 120 BTG die 24-feb het land in gestuurd werden
- een gemiddelde "kill" vs "exit battlefield" per dag is 350 c,q 1400 per dag (per 7 dagen 9,8K)
- een BTG heeft 700 tot 1000 personeel

BTG PER 1-JAN-2022 = 170 BTG

Min de 15 btg "reserve"

Dan zit je al op 135 BTG volgens "tellingen" schat men totaal RU op 170 BTG .. dat zou dus beteken dat je

Dan zou je nog 35 BTG in UA hebben wat 25k tot 35k personeel met ~9,8K per week dat is 3 weken "max" ???
---------------------------------
oke einde Bierviltje

Men dacht eerst nog maanden, maar dit is wel hoopgevend zeg maar..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Calamor schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:50:
Finland gaat misschien al zaterdag het NAVO lidmaatschap aangevraagd.
https://www.nu.nl/buitenl...dt-zaterdag-verwacht.html

Dit gaat wel snel. Hoop dat er niks geks gaat gebeuren. Ben wel benieuwt hoe Rusland er op reageert.
Het Kremlin zal met de vuist zwaaien, maar Putin heeft geen kaarten meer over. De gaskraan was het sterkste wapen richting het westen en dat heeft hij inmiddels al ingezet tegen Polen en Bulgarije. En hoe reageerden die landen? Ze haalden de schouders op.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
TrekDr0p schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Die is van de Russen zelf, gaan ze straks moskva op zetten en dan zeggen nee hoor hij is niet gezonken. Hij ligt hier rustig aan de kade.
Dan moet Rusland eerst alle roestplekken wegpoetsen :D

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:25:
[...]

En de landbrug (Kherson).
SkiFan schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Kherson zelf is gezien de locatie voor de Russen niet houdbaar. Dat gaat vallen en vervolgens gaat het een tijd een stad worden die door de Russen bestookt gaat worden.
Bedoel je de stad of de provincie? De stad Kherson lijkt mij onhoudbaar voor de Russen maar bepaalde gebieden van Kherson Oblast kunnen wellicht wel behouden worden omdat Russische troepen gemakkelijk aangevoerd kunnen worden vanuit de Krim en de Donbas. Alles achter de rivier wordt wat lastig voor Oekraïne denk ik, of ze moeten komende zomer een groot offensief starten met de nieuw gevormde eenheden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:13:
[...]

Dat Russen grote verliezen lijden lijkt me evident, het voegt weinig toe.
Het belangrijkste is in hoeverre ze in kracht toe/afnemen, het verschil tussen verliezen en verse aanvoer.
In elk geval lijkt het erop dat het Russische offensief doodbloed. Een paar dorpjes hier en daar maar niets noemenswaardig qua terreinwinst. Veel analyses voorspellen een 'frozen conflict' waarbij Rusland zich min of meer achter de frontlinie van 2014 zal ingraven.

Oekraïne kan dan alleen nog maar een grootschalig offensief proberen met de nieuwe NAVO-wapens, maar die eenheden worden momenteel nog gevormd en voor zo'n offensief is er geen garantie op succes. De grote steden in de Donbas heroveren wordt niet simpel, we weten inmiddels hoe lastig het is om een stad in te trekken.

[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 13-05-2022 01:30 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:13:
[...]

pssst wist je dit al ?
[Twitter]
ik zat al een paar dagen te denken om eens een degelijke lijst te maken van de Zwarte Zee vloot.
Voor de grote schepen is het wel te doen maar de auxiliaries documenteren wordt lastig.
Kunnen we wel vanalles wegstrepen maar een overzicht pluk je niet makkelijk van wikipedia of fas.org.

Maar goed, Snake Island activiteiten kunnen daar ook prima in geplaatst worden bijvoorbeeld.

Over Snake Island gesproken, dat ziet er tegenwoordig wat minder idyllisch uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhXCX2yZu5jjoHDIaTZFakYB6E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bg77KWJ3zVI3F6FWj84VEGlN.jpg?f=fotoalbum_large

En hier is het haventje... mooi om die wrakken te zien, eentje letterlijk onder water.
En het betreffende hulpschip wat met de schroef tussen de achtersteven is afgedropen terug naar Sevastopol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwI3eM9kl03VArZ39rR7SOfKBpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0aqXOPGyUHbT47gpyOdZsEi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een nagekomen berichtje over het aantal beschikbare troepen dat de Russen in Donbas hebben.
Er werd eerder gesproken over de rekensom van 190.000 troepen.
Daarvan zou dan 20k gesneuveld zijn. Pak daar zo'n 80k gewonden bij waarvan 20k mogelijk weer inzetbaar is.

Etc.

Maar het gerucht gaat dat van de troepen die uit het noorden is teruggetrokken 'tot 40%' gewoon naar huis is gegaan.
"If you want, judge us, do what you want, we will not go to war again. We got on hitchhikers and left"

These are the words of a contractor who returned to Russia after the Armed Forces of Ukraine pushed back the Russian army from the outskirts of Kiev, Chernihiv and the Sumy region.

Up to 40% of Russian servicemen who returned from Ukraine in the first half of April refuse to continue participating in the war.

According to the Conflict Intelligence Team, contractors, returning from the border to their unit, write reports and quit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
asing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:48:
[YouTube: Ukraine 17th Tank Brigade Causes an Absolute Disaster to Russian Troops Crossing Seversky River]

De video is vers, ik weet niet of het materiaal al eerder langs is gekomen. Indrukwekkend hoe de UAF de Russen letterlijk van het veld veegt. Die doen niet meer mee zeg maar.
Tjemig wat een hel moet dat daar geweest zijn. Zo veel materiaal wat kapot is en hoeveel soldaten zouden daar zijn gesneuveld.
Een mooie overwinning voor UA.
Hoe zouden ze dit hebben gedaan? Alleen een tank aanval?

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 13-05-2022 07:08 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Kan ik uit punt 6 dus opmaken dat Duitsland nu dus minder snel wapens levert dan eerst? Wat zou daar de reden voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

merlin1201 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:06:
[...]

Tjemig wat een hel moet dat daar geweest zijn. Zo veel materiaal wat kapot is en hoeveel soldaten zouden daar zijn gesneuveld.
artillerie en luchtaanval.

In ander nieuws: Rand Paul maakt geen vrienden in UA.
Amerikaanse Rep. blokkeert het 40 miljard pakket voor UA. Hij wil een waakhond om beter inzicht te krijgen in hoe het geld gespendeerd wordt.
Op zich geen vreemde gedachte, maar UA verwacht nergens meer drempels en alles vol gas groen licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zou echt een grote schande zijn als het machtsblok Duitsland-Frankrijk de boel saboteert.
Dit is DE kans op een versterker Europa, maar hier lijken de ruggegraten van rubber.
Slappe leiders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:49

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant live blog
03:41
‘Oekraïense troepen beschadigen Russisch marineschip in Zwarte Zee’

Oekraïense strijders hebben een modern Russisch logistiek marineschip in de Zwarte Zee in brand gestoken en zwaar beschadigd. Dat meldt een woordvoerder van de regionale militaire administratie van Odessa. De berichtgeving kon niet onafhankelijk worden geverifieerd.

De Oekraïense aanval zou hebben plaatsgevonden in de buurt van Slangeneiland, dat momenteel in handen van de Russen is en waar de laatste dagen stevig wordt gevochten.

Volgens Anton Gerasjenko, adviseur van de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken, zou het gaan om het ‘gloednieuwe’ schip Vsevolod Bobrov. (Redactie/Reuters)
(#ukraineunderatack)

Misschien wordt alleen de definitie van "marineschip" wat ruim opgerekt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:39
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:47:
[...]

artillerie en luchtaanval.
En ik zag ook al een filmpje met tanks erbij. Een goed gecombineerde aanval dus.
In ander nieuws: Rand Paul maakt geen vrienden in UA.
Amerikaanse Rep. blokkeert het 40 miljard pakket voor UA. Hij wil een waakhond om beter inzicht te krijgen in hoe het geld gespendeerd wordt.
Op zich geen vreemde gedachte, maar UA verwacht nergens meer drempels en alles vol gas groen licht.
Lijkt me op zich logisch, al ligt het er wel aan hoe hij die controle wil hebben. Je wilt ten slotte ook geen nieuwe oligarchen in Oekraine creëren waarmee je juist na de oorlog weer problemen krijgt. Blindelings alles goedkeuren lijkt me daarmee niet verstandig, het moet alleen nietde boel teveel vertragen want dat geld is wel snel nodig.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
teacup schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:04:
Volkskrant live blog

[...]

(#ukraineunderatack)

Dat ligt aan de russen zelf, die noemen zo'n beetje alles wat ze daar rond hebben varen een marineschip. Aan de andere kant zijn het schepen die in gebruik zijn, dus zijn dit soort aanvallen hoe dan ook nuttig.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 03-10 19:58

bloody

0.000 KB!!

teacup schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:04:
Volkskrant live blog

[...]

(#ukraineunderatack)

Nee, het hoort bij de marine, dus een marineschip.
Ook schijnt het bewapening te hebben.

Anyway, hier is een interessant artikel uit de Guardian: https://www.theguardian.c...using-to-fight-in-ukraine
over Russische militairen die niet meer terug willen naar het front.

Stukje:
Under Russian military rules, troops who refuse to fight in Ukraine can face dismissal but cannot be prosecuted, said Mikhail Benyash, a lawyer who has been advising soldiers who choose that option.

Benyash said “hundreds and hundreds” of soldiers had been in touch with his team for advice on how they could avoid being sent to fight. Among them were 12 national guardsmen from Russia’s southern city of Krasnodar who were fired after refusing to go to Ukraine.

“Commanders try to threaten their soldiers with prison time if they dissent, but we tell the soldiers that they can simply say no,” Benyash said, adding that he was not aware of any criminal cases against soldiers who refused to fight. “There are no legal grounds to start a criminal case if a soldier refuses to fight while on Russian territory.”

Many soldiers, therefore, have chosen to be fired or transferred rather than going into “the meat grinder”, he said.

[ Voor 45% gewijzigd door bloody op 13-05-2022 08:28 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:15
redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:06:
[...]

En ik zag ook al een filmpje met tanks erbij. Een goed gecombineerde aanval dus.

[...]

Lijkt me op zich logisch, al ligt het er wel aan hoe hij die controle wil hebben. Je wilt ten slotte ook geen nieuwe oligarchen in Oekraine creëren waarmee je juist na de oorlog weer problemen krijgt. Blindelings alles goedkeuren lijkt me daarmee niet verstandig, het moet alleen nietde boel teveel vertragen want dat geld is wel snel nodig.
Als je de tweets van de beste senator leest is hij sowieso niet blij met het "burnen van money aan een oorlog in een ver weg land terwijl de gemiddelde Amerikaan moeite heeft de benzine en baby melk te betalen". Lijkt dus niet enkel een concern over controle maar gewoon een manier om de gehele bill te frustreren.

Dat Oekraïne vecht tegen de grootste vijand van de VS wordt natuurlijk achterwege gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:09
XWB schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 01:16:
[...]

[...]

Bedoel je de stad of de provincie? De stad Kherson lijkt mij onhoudbaar voor de Russen maar bepaalde gebieden van Kherson Oblast kunnen wellicht wel behouden worden omdat Russische troepen gemakkelijk aangevoerd kunnen worden vanuit de Krim en de Donbas. Alles achter de rivier wordt wat lastig voor Oekraïne denk ik, of ze moeten komende zomer een groot offensief starten met de nieuw gevormde eenheden.
Bedoelde inderdaad de stad. We kunnen alleen maar hopen dat de Oekraïners de brug heel in handen krijgen en dan op de andere kant een bruggenhoofd weten te vestigen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 14:59
redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:06:
Gezien de politieke achtergrond van de beste man, lijkt het me ook niet onlogisch als dit vooral voor intern gebruik is richting verkiezingen.
Er zal altijd wel iets zijn, wat dan weer prima voor zijn eigen, of Trump's retoriek kan dienen richting Democraten / opvolger Biden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Janpietertje89 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Als je de tweets van de beste senator leest is hij sowieso niet blij met het "burnen van money aan een oorlog in een ver weg land terwijl de gemiddelde Amerikaan moeite heeft de benzine en baby melk te betalen". Lijkt dus niet enkel een concern over controle maar gewoon een manier om de gehele bill te frustreren.

Dat Oekraïne vecht tegen de grootste vijand van de VS wordt natuurlijk achterwege gelaten.
Bovendien is het een hypocriete lul, want hij blokkeert ook geld naar sociale vangnetten e.d. Dus als Amerikanen geen benzine of babymelk kunnen betalen, ligt dat ook aan hem.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Michael_OsGroot schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:41:
ik zat gisteravond nog weer wat filmpjes terug te kijken oa over Shoigu.

De laatste keer dat ik hem zag was tijdens de parade maar men vond dat Putin hem heel koel en kort de hand schudde tijdens de rapportage van de parade.

Wat me nog het meeste opviel ineens was dat Shoigu toen aan het korte tafeltje in burgerkleding zat. Niet in z'n uniform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SkiFan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:37:
[...]
Bedoelde inderdaad de stad. We kunnen alleen maar hopen dat de Oekraïners de brug heel in handen krijgen en dan op de andere kant een bruggenhoofd weten te vestigen.
Als ze die heel in handen willen krijgen zullen ze een keer snachts de explosieven van de pilaren moeten verwijderen.

De Russen zijn al meermaals op de foto gezet terwijl ze daar met bootjes lagen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:04:
[...]

Als ze die heel in handen willen krijgen zullen ze een keer snachts de explosieven van de pilaren moeten verwijderen.

ach, eerst maar eens proberen te achterhalen of het echte explosieven zijn en geen houtblokken #corruption

YouTube: Russian soldiers have wooden blocks instead of explosives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
YakuzA schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:04:
[...]

Tijd voor een Oekraïense Jan van Hoof.....

Wikipedia: Jan van Hoof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:04
SkiFan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:37:
Laten ze eerst maar eens de stad zelf bevrijden, voorlopig zijn het de Russen die daar in het offensief lijken te zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:53:
[...]

[...]

Dat laatste puntje is wel bizar,

als ik een bierviltje pak en opschrijf:
- volgens de "stats" 90-100% van de 120 BTG die 24-feb het land in gestuurd werden
- een gemiddelde "kill" vs "exit battlefield" per dag is 350 c,q 1400 per dag (per 7 dagen 9,8K)
- een BTG heeft 700 tot 1000 personeel

BTG PER 1-JAN-2022 = 170 BTG

Min de 15 btg "reserve"

Dan zit je al op 135 BTG volgens "tellingen" schat men totaal RU op 170 BTG .. dat zou dus beteken dat je

Dan zou je nog 35 BTG in UA hebben wat 25k tot 35k personeel met ~9,8K per week dat is 3 weken "max" ???
---------------------------------
oke einde Bierviltje

Men dacht eerst nog maanden, maar dit is wel hoopgevend zeg maar..
En dan te bedenken dat vooral the tip of the spear geraakt is. Zeg maar het vechtende personeel. Daar zullen de verliezen het grootst zijn. Rusland loopt binnen nu en 2 maanden dus helemaal klem. Dit offensief in het oosten was hun Ardennen-offensief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Laten ze eerst maar eens de stad zelf bevrijden, voorlopig zijn het de Russen die daar in het offensief lijken te zijn.
Voor zover je van beide kanten van een offensief daar kunt spreken. Er gebeurt mondjesmaat wat, maar een echt offensief heeft geen van beide partijen momenteel.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
merlin1201 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:06:
[...]

Op deze manier : https://threadreaderapp.com/thread/1524506104192974849.html

Draadje was volgens mij al eerder gepost. Maar als je weet dat ze komen en waar ze komen, en vervolgens je artillerie alvast in stelling brengt.... dan zijn het sitting ducks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 19:06
asing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Op deze manier : https://threadreaderapp.com/thread/1524506104192974849.html

Draadje was volgens mij al eerder gepost. Maar als je weet dat ze komen en waar ze komen, en vervolgens je artillerie alvast in stelling brengt.... dan zijn het sitting ducks.
Maar dit is toch gewoon het delen van Ukrainse propaganda zonder validatie Ed. Van pro russische militaire propaganda doen we dat hier toch ook niet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

olafmol schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Maar dit is toch gewoon het delen van Ukrainse propaganda zonder validatie Ed. Van pro russische militaire propaganda doen we dat hier toch ook niet....
Aangezien de succesvolle aanval op de pontonbrug al vanuit meerdere kanalen bevestigd is, kan ik dit niet zien als pure propaganda.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 19:06
Standeman schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Aangezien de succesvolle aanval op de pontonbrug al vanuit meerdere kanalen bevestigd is, kan ik dit niet zien als pure propaganda.
1500 russische doden???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

olafmol schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:00:
[...]

1500 russische doden???
Dat lijkt mij ook een flinke overschatting, maar wel een pontonbrug en ~30-50 voertuigen die kapot geschoten zijn. Er staat ook letterlijk: "Rumors say".

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 13-05-2022 10:07 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
olafmol schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:00:
[...]

1500 russische doden???
Het bericht heeft het over rumours, geruchten. Wat we weten is dat er 73 voertuigen zijn opgeblazen. Een BTG heeft 6-800 man dus ze zouden 2 BTGs opgeblazen moeten hebben. Numbers do not match.

Dus hou het op een paar 100 Russen en 73 voertuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:44

servies

Veni Vidi Servici

Janpietertje89 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:35:
[...]

Hadden we eigenlijk anders verwacht van die handpop van Putin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Aangezien zowel luchtmacht als artillerie als grondtroepen klaar stonden kun je er van uit gaan dat het iig ongeveer zo gegaan moet zijn. Zo'n brug bouwen kost een paar uur tijd, dus om binnen die tijd dit te regelen is wel heel snel. Logischer is dus dat ze echt verwacht werden in dat gebied (al zal die 1500 doden een 'beetje' overdreven zijn ;) )

En gevalideert is het inderdaad niet, maar heel eerlijk gezegd moeten we het toch hebben van meest waarschijnlijke scenario's. Die echte validatie ga je maar heel zelden krijgen.

En wat mij betreft mogen pro-russische rapporten, mits plausible ook best geplaatst worden. Punt is alleen dat ik maar heel weinig gevechten kan vinden waar de russen echt taktisch en slim werk hebben verricht. De enige voortgang zie ik gebeuren door met arty alles plat te schieten, en daarna op te trekken.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:06:
[...]

Dat lijkt mij ook een flinke overschatting, maar wel een pontonbrug en ~30-50 voertuigen die kapot geschoten zijn. Er staat ook letterlijk: "Rumors say".
We kunnen uit de losse pols wel een heel eind komen denk ik:

- 73 voertuigen kapot en hoeveel bemanning plus de extra 200 infanterie bij zo'n BTG? (600-800 personen)
- pontonbruggen aangelegd door genie-troepen? (zitten die bij de aantallen van de BTG in of is dat een aparte eenheid die dus ook ter plaatse is en geraakt wordt?
- misschien overige troepen, aparte infanterie-eenheden, hulptroepen etc.

Er zijn meerdere pogingen gedaan om de bruggen over te steken.
[...]

er is bericht dat er daar flink geschoten is.
Er zijn luchtfoto's waar heel wat op te zien is en te tellen is
De fire-map laat ook flink wat hitte zien.

Er is daar echt wel flink wat schade toegebracht. In hoeverre het dus nog 'propaganda' is vraag ik me af.
Ok, nemen we een stapje terug: 1000 doden ipv 1500.
Zelfs als het 'slechts' een enkele BTG was, dan zit je alsnog al wel op de 800.

Onderaan de streep is het een feit dat daar een forse hoeveelheid wrakken te zien zijn.
En er zijn beelden van shelling.

Wat daar gebeurd is zijn feiten. Welke propaganda-kleur je er aan geeft qua aantal doden is dan inderdaad natte-vingerwerk. Het lijkt me eigenlijk dat dat een discussie in de marge is.
UA heeft hier een forse klap gegeven richting RF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:14:
[...]

We kunnen uit de losse pols wel een heel eind komen denk ik:

- 73 voertuigen kapot en hoeveel bemanning plus de extra 200 infanterie bij zo'n BTG? (600-800 personen)
- pontonbruggen aangelegd door genie-troepen? (zitten die bij de aantallen van de BTG in of is dat een aparte eenheid die dus ook ter plaatse is en geraakt wordt?
- misschien overige troepen, aparte infanterie-eenheden, hulptroepen etc.

Er zijn meerdere pogingen gedaan om de bruggen over te steken.

[...]

er is bericht dat er daar flink geschoten is.
Er zijn luchtfoto's waar heel wat op te zien is en te tellen is
De fire-map laat ook flink wat hitte zien.

Er is daar echt wel flink wat schade toegebracht. In hoeverre het dus nog 'propaganda' is vraag ik me af.

Onderaan de streep is het een feit dat daar een forse hoeveelheid wrakken te zien zijn.
En er zijn beelden van shelling.

Wat daar gebeurd is zijn feiten. Welke propaganda-kleur je er aan geeft qua aantal doden is dan inderdaad natte-vingerwerk. Het lijkt me eigenlijk dat dat een discussie in de marge is.
UA heeft hier een forse klap gegeven richting RF.
En bovenal zie je dat ze daar heel taktisch bezig zijn geweest. Een heel gedeelte van de neergeschoten voertuigen was al aan de overkant. Ze hebben dus daadwerkelijk een gedeelte over laten steken, daarna de ponton kapot geschoten om daarna de rest af te schieten. Aangezien zowel arty als tanks als vliegtuigen samenwerkten kan het niet anders dan dat dit echt een geplande en gecoordineerde aanval is geweest tegen overstekende russen.

Uiteindelijk is dit dus in 1 klap een BTG uitgeschakeld door heel taktisch te spelen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:04
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:14:
Vandaag 'slechts' 250 gedode Russen, gisteren waren het er 350.
Dat is voor heel Oekraïne, 800 alleen op deze plek kan rekenkundig gewoon niet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:20:
[...]

het aantal 'officiele' burgerslachtoffers ligt volgens mij ook 'nog' 'gewoon' onder de 5000 volgens mij.
Echter is er uit Mariupol de indicatie gegeven dat er daar al zeker 25.000 burgerslachtoffers zouden zijn.

Wat ze niet hebben kunnen verifieren/tellen komt dan dus niet in die telling mee.
Let op: dat is inderdaad even mijn aanname.

Zo ook hier: zou betekenen dat alle +xxx elke keer echt geteld is of kon worden.
Iets zegt mij dat ze dus ofwel nog niet klaar zijn met tellen op die locatie of ze kunnen niet tellen omdat ze niet ter plaatse kunnen komen omdat het nog te gevaarlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Het bericht heeft het over rumours, geruchten. Wat we weten is dat er 73 voertuigen zijn opgeblazen. Een BTG heeft 6-800 man dus ze zouden 2 BTGs opgeblazen moeten hebben. Numbers do not match.

Dus hou het op een paar 100 Russen en 73 voertuigen.
Het is 2 fases geweest; Eerst 58? en daarna de rest in nog een poging
⚡ detailed report of yesterday's successful crossing of #pitushina_armia through the Seversky Donets.
In total, they counted 73 units of lost equipment.
Among them:
▪️ BMP/BMD 38 units;
▪ armored personnel carriers 4 units;
▪️ T-72 tank 6 units;
▪️ truck 3 units;
▪️ MTLB 4 units;
▪️ boats 2 units;
▪️ pontoon crossing machines 5 units;
▪️ Brem 1 unit;
▪️ BBM 9 units.
Denk dat je veilig kan stellen dat een complete BTG + wat extra's weggevaagd is, dood/gewond 1500 is fors maar denk dat het wel in de lijn der mogelijkheden ligt :) oke oke +/- 300

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:25:
[...]

het aantal 'officiele' burgerslachtoffers ligt volgens mij ook 'nog' 'gewoon' onder de 5000 volgens mij.
Echter is er uit Mariupol de indicatie gegeven dat er daar al zeker 25.000 burgerslachtoffers zouden zijn.

Wat ze niet hebben kunnen verifieren/tellen komt dan dus niet in die telling mee.
Let op: dat is inderdaad even mijn aanname.

Zo ook hier: zou betekenen dat alle +xxx elke keer echt geteld is of kon worden.
Iets zegt mij dat ze dus ofwel nog niet klaar zijn met tellen op die locatie of ze kunnen niet tellen omdat ze niet ter plaatse kunnen komen omdat het nog te gevaarlijk is.
Of ze tellen ze simpelweg niet omdat het de moeite niet waard is. Waarom zou je tijd besteden aan doden tellen als je via de lucht al kunt zien dat er niets meer rijdt/loopt. Ze hebben daar wel wat beters te doen aangezien rusland ook op andere plekken probeert over te steken.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 17:05

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat het bij cijfertjes belangrijk is om te herinneren dat we het over een oorlogssituatie hebben en geen spreadsheet wereld. De dagelijkse cijfers zijn feitelijk een minimum aantal slachtoffers en uitgeschakelde voertuigen. Veel plaatsen waar juist de meeste slachtoffers vallen zijn gewoonweg niet veilig of niet praktische te bereiken voor te tellen. Als je een BTG uitschakelt bij het oversteken van een rivier dan is het niet echt praktisch om wat te gaan turven.

Als het dagrapport zegt dat er 250 doden zijn aan de zijden van de Rus dan zijn dit bevestigde doden. Als een BTG is uitgeschakeld en er een X aantal doden is verwacht dan zijn dat vermoedde doden. De werkelijke cijfers worden later aangepast als de gelegenheid zich voor doet betere inlichtingen te krijgen van de locaties.

Echt precies wordt het nooit. Iedere oorlog heeft een berg vermisten zelf decennia en eeuwen na het plaats vinden van de oorlog.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-10 08:14

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FSn4vt7WIAAxW7L?format=png&name=small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
hoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Het nieuws is dat de complete BTG is opgeblazen. Compleet is dan al een vraagteken. Er is zoveel kapot geschoten dat "compleet" wel eens iets heel anders is dan wat het op papier zou moeten zijn.

Daarnaast zit het deel wat de brug bouwt (bij ons de genie) niet bij een BTG dus die komen er nog bij.

Er zijn een hoop doden, maar absoluut geen 1500.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vooraf gezegd, normale mensen geven inderdaad na 1x a 2x falen van een actie wel op .. soms na 4x oid
redwing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:27:
[...]

Of ze tellen ze simpelweg niet omdat het de moeite niet waard is. Waarom zou je tijd besteden aan doden tellen als je via de lucht al kunt zien dat er niets meer rijdt/loopt. Ze hebben daar wel wat beters te doen aangezien rusland ook op andere plekken probeert over te steken
Erhm zeker dat laatste stukje zin herinnerde me aan iets wat onderhand 19x gebeurd is *kuch* vliegveld Chernobayevka *kuch* ;)
Crossing the Seversky Donets river is already the fifth unsuccessful attempt by the invaders

According to the head of the Luhansk military administration, Sergei Gaidai, the Russian army does not lose its desire and is trying to build a crossing (https://t.me/u_now/48379) through the river Seversky Donets, and our Apu successfully cover them.

"5 times!!! the Russians tried to build a ferry in the village of Belogorovka," Gaidai said.

Earlier, the adviser to the head of the OP Alexey Arestovich predicted (https://t.me/u_now/48232) that this is a small but own "Chernobayevka" for the occupiers in the Luhansk region.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-10 20:24

Garyu

WW

asing schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Het nieuws is dat de complete BTG is opgeblazen. Compleet is dan al een vraagteken. Er is zoveel kapot geschoten dat "compleet" wel eens iets heel anders is dan wat het op papier zou moeten zijn.

Daarnaast zit het deel wat de brug bouwt (bij ons de genie) niet bij een BTG dus die komen er nog bij.

Er zijn een hoop doden, maar absoluut geen 1500.
Daarnaast zijn ze zeker niet allemaal dood. Minstens de helft van die voertuigen is verlaten, dus ik neem aan dat er aardig wat russische soldaten de bossen in zijn verdwenen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 09:29
Ik vind het vooral mooi dat Rusland steeds probeert dat Slangeneiland in te nemen maar dat elk schip dat daar wilt aanmeren meteen geraakt wordt. Het ligt ook relatief dichtbij de kust dus die goede raketten van UA halen dat prima qua bereik *D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
De_Bastaard schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:59:
Ik vind het vooral mooi dat Rusland steeds probeert dat Slangeneiland in te nemen maar dat elk schip dat daar wilt aanmeren meteen geraakt wordt. Het ligt ook relatief dichtbij de kust dus die goede raketten van UA halen dat prima qua bereik *D.
Ze schijnen ook als de dood voor drones te zijn. Ze weten onderhand dat als ze een drone zien een bom niet ver weg is ;). En het hangt vol met drones.

Aan de andere kant is het een flink eind naar Sebastopol dus het is voor de Russen moeilijker in te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door asing op 13-05-2022 11:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Had niet opgemerkt dat NL ook APC's had geleverd? :)

(staat iig ook niet op de wiki: Wikipedia: List of foreign aid to Ukraine during the Russo-Ukrainian War )

(ah, de YPR-765 lijkt een nederlandse ontwikkeling van de M113 amerikaanse apc te zijn :) )

[ Voor 57% gewijzigd door YakuzA op 13-05-2022 11:43 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 17:05

Auredium

Informaticus Chaoticus

Wat dat betreft is het een oude truc van het boek. Net zoals een sluipschutter soms iemand met opzet niet dood schiet zodat anderen hem willen redden. Sommige dingen heeft Rusland gewoon uit strategisch zicht nodig. Zoals Slangeneiland of een bruggenhoofd.
Maar omdat Oekraïne feitelijk die gebieden 24/7 kunnen in de gaten houden dankzij zaken zoals drones met IR camera's en wss toegang tot satelliet data zijn die plaatsen bottlenecks. Daarbij hebben ze ook de middelen om die posities relatief precies te raken met behulp van bijvoorbeeld artillerie of (wederom) drones.
Dus de Russen hebben weinig keus om zonder verassingselement proberen de posities in te nemen in de wetenschap dat ze op het meest ongelegen moment altijd zullen worden geraakt.
Ik denk dat het echt probleem voor de Russen is dat ze in principe de middelen niet hebben om de surveillance te stoppen en ook de middelen niet hebben om zaken zoals de Oekraïense artillerie uit te schakelen. Dus proberen ze nummers er tegenaan te gooien. Maar dit is niet WO2.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Grappig dat je het zegt wat op TG zwerft dit bericht vandaag rond
❗️ Ukraine will fight for Zmeiny island as long as it takes — Kirill Budanov

📝 The head of the Main Directorate of the Ministry of defense of Ukraine said that the island is of strategic importance for both Ukraine and the Russian Federation, since it allows you to control the surface and, to a certain extent, the air situation in the south of Ukraine. Zmeiny island is also strategically important from the point of view of the possibility of Russia landing tactical amphibious troops.

According to Major General Kirill Budanov, theoretically this is the only region through which the Russian occupiers can try to land troops on the territory of the occupied Transdniestrian region of Moldova.

"Whoever controls the island can block the movement of civilian vessels in all directions to the south of Ukraine at any time...»

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:57:
Vooraf gezegd, normale mensen geven inderdaad na 1x a 2x falen van een actie wel op .. soms na 4x oid

[...]

Erhm zeker dat laatste stukje zin herinnerde me aan iets wat onderhand 19x gebeurd is *kuch* vliegveld Chernobayevka *kuch* ;)

[...]
de opdracht was waarschijnlijk: steek de rivier over bij die plaats.
Dus ja... dat doen ze dus.
Niemand die bedenkt dat het misschien niet zo handig meer is... nee opdracht is opdracht. Het moest daar, dus het zal gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 09:29
vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Grappig dat je het zegt wat op TG zwerft dit bericht vandaag rond

[...]
Precies ja. En eigenlijk hoeft Oekraine op dit moment niet eens mensen op dat eiland te hebben. Zolang die Russen er maar niet zitten is het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:35
Bizar verhaal ook over de gevolgen van de oorlog (verkrachtingen en abortuspillen in dit geval) op nu.nl.
https://www.nu.nl/spannin...nds-uitbreken-oorlog.html

In dat artikel een verwijzing naar een wat ouder BBC artikel wat echt misselijkmakend was om te lezen, maar gruweldaden die ook zeker niet vergeten mogen worden.
https://www.bbc.com/news/world-europe-61071243

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De_Bastaard schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:16:
[...]
Precies ja. En eigenlijk hoeft Oekraine op dit moment niet eens mensen op dat eiland te hebben. Zolang die Russen er maar niet zitten is het prima.
Idd.

Naar verluid is Oekraine in actie gekomen tegen de troepen op Snake eiland nadat er blijkbaar een Oekrains vliegtuig ergens bij Odessa was neergeschoten.
De vermoedens waren dat dat vliegtuig dus getracked was via apparatuur die op Snake eiland stond.
Op een of andere manier lijken deze 2 acties gerelateerd, maar blijft allemaal hearsay.

https://medyanews.net/tra...ssa-ukrainian-or-turkish/

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
De_Bastaard schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:16:
[...]

Dat hebben ze zelf een paar weken geleden ook al aangegeven. Het is voor zowel rusland als Oekraine een plek die je in bezit wil hebben, maar omdat het niet te verdedigen is, doet Oekraine ook geen poging om het terug in te nemen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 20:12

unclero

MB EQA ftw \o/

TheBrut3 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:19:
Bizar verhaal ook over de gevolgen van de oorlog (verkrachtingen en abortuspillen in dit geval) op nu.nl.
https://www.nu.nl/spannin...nds-uitbreken-oorlog.html
In Polen? Mag dat wel? Ik hoor het de toenmalige president Lech Kaczyński (van de PiS en de broer van) nog zeggen, toen het over abortus ging: "We zijn een rijk land, we kunnen iedereen ontvangen".

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:35
unclero schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:48:
In Polen? Mag dat wel? Ik hoor het de toenmalige president Lech Kaczyński (van de PiS en de broer van) nog zeggen, toen het over abortus ging: "We zijn een rijk land, we kunnen iedereen ontvangen".
Zoals ik het artikel lees is er een soort ondergrondse abortus beweging actief. Triest dat het zo moet door één of ander achterhaald sprookjesboek welke hele volkeren nog als waarheid aanzien, maar da's geen discussie voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Het blijft speculeren, en ook het westen voert propaganda. Maar toch blijven er geruchten komen over een eventuele zieke Putin:

https://newlinesmag.com/r...-we-meant-to-think-he-is/
On March 18, at a large pro-war rally in Moscow, Putin delivered an address and was filmed walking off stage down a short flight of stairs putting most of his weight on his left foot. Just this past week, at Russia’s Victory Day celebration in Red Square to commemorate the Soviet Union’s defeat of Nazi Germany in World War II, Putin sat with an FDR-esque blanket draped over his lap. (The temperature in Moscow on Victory Day — May 9 — was a non-Arctic 48 degrees Fahrenheit.) His walk during the Victory Day parade was visibly awkward, possibly to conceal a limp that has elsewhere been observed. And his face was even puffier than usual.
Hier zou een Oligarch, dicht bij Putin, dit op tape hebben gezegd. :?

[ Voor 54% gewijzigd door the-edge op 13-05-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
unclero schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Nee, maar via de juiste kanalen is er wel wat te regelen, mits je de juiste mensen ontmoet. Er zijn nog genoeg mensen over om te helpen.

Abortus is één van die dingen die gewoon niet uit te bannen is, hoe graag sommige mensen dat ook willen. Vooral niet nu er gewoon een kuurtje per post opgestuurd kan worden. Of je in een dagje op en neer naar Tsjechië of Slowakije kunt.
Lytvynenko says she has met women at the border who have asked her to help them access medication to terminate a pregnancy, but says that the ability to access reproductive healthcare services is down to chance.

“If women in need of abortion pills cross the border, it really depends who they are met by,” she says. “If it is someone progressive, feminist, then they’ll be able to put them in touch with right people. But if it is some random man, or someone religious, then no way. They’ll either not care or they’ll say it is God’s angel and you need to keep it.”
While Marchenko waits to receive a Polish medical licence she has been working with Federa, a Polish women’s rights organisation, to launch a Ukrainian-language hotline for women seeking help on where to access reproductive healthcare services. She says the hotline receives about 10 calls a day, 10% of which are queries on how to access an abortion.
https://www.theguardian.c...lity-poland-abortion-laws

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Situatie op de Zwarte Zee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rg6noyfUxFahwUt-IDcnsWYcTvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gHW4vnnZPx1CR1NKUtbfdq2M.png?f=fotoalbum_large

De Russische Zwarte Zee vloot is gevestigd in Sevastopol op de Krim.
Oekraïne heeft praktisch geen marineschepen meer nadat tussen 2014 en 2022 verschillende schepen zijn geconfisqueerd op de Krim, buitgemaakt in Berdyansk, vernietigd door de Russen of doordat ze schepen zelf hebben laten zinken.
De Russen hebben een amfibische landing uitgevoerd bij Mariupol en heeft zich voorbereid voor meer landingen maar die zijn door omstandigheden niet doorgegaan.
Per halverwege april hebben de Russen fors ingeboet aan luchtafweer wegens het zinken van hun vlaggenschip Moskva.
Een strategisch gelegen eiland genaamd 'Slangeneiland' (Zmiinyi) is regelmatig in het nieuws wegens landingen en bombardementen.
Vanuit de Zwarte Zee schieten de Russen regelmatig raketten af op landdoelen, vanaf de Krim of vanaf schepen, mogelijk inclusief tenminste 4 onderzeeërs.
Diverse Russische troepen die onderdeel zijn van de Zwarte Zee vloot zijn vermoedelijk ingezet op land tussen Kherson en Mariupol.

Surveillance door NATO
De bewegingen van de vloot wordt ongetwijfeld nauwlettend in de gaten gehouden door diverse vliegtuigen/drones van NATO-landen.
Een aantal toestellen die regelmatig in de buurt rondcirkelen (zie vliegbewegingen topic: Het vliegbewegingen topic):
Vaak is dit een onbemande NATO-drone opgestegen uit Sicilië van het type RQ-4B en vliegt boven zee tussen de Krim en het vasteland van Roemenië ter hoogte van de Bulgaars/Roemeense grens.
AWACS-toestellen vanuit verschillende locaties (Duitsland/Turkije etc.) vliegen vaak boven land in het Roemeense luchtruim.
Royal Air Force-toestellen (vanuit Engeland zelf), Amerikaanse P8 Poseidons of van andere landen (bijv. Italië) zijn vaak te zien in de noordoosthoek van Roemenië.

Tijdlijn met enkele belangrijke gebeurtenissen

Februari:
- 'Moskva' kruiser en 'Vasily Bykov' bestoken Snake Island (Zmiinyi) en nemen de daar aanwezige Oekraieners gevangen.
- amfibische landing bij Mariupol, met inzet van de helft van de voorradige landingsschepen
- Een landingsgroep lag paraat voor een landing bij Odessa maar is niet geland, vermoedelijk omdat de opmars over land stokte bij Mykolaiv en niet dicht genoeg in de buurt kwam van Odessa
- 28 februari: Turkije sluit de Dardanellen-straat voor alle buitenlandse oorlogsschepen zolang het conflict duurt, met uitzondering van Russische schepen uit de Middellandse Zee die bij de Zwarte Zee vloot horen.

Maart:
- Oekraïne heeft twee schepen verloren: fregat Hetman Sahaidachny (opzettelijk gezonken door de bemanning) en patrouilleschip Sloviansk, gezonken op 3 maart door Russische acties.
- Rusland verovert mogelijk (bron = RT) een dozijn Oekraiense schepen in Berdyansk (artillerie-boten, raketboten, een korvet, patrouilleboot, mijnenveger en landingsschepen)
- Deputy Commander van de Russische Zwarte Zee vloot kapitein-1e klass Niklaevich Paliy vermoedelijk gesneuveld bij Mariupol.
- Oekraiense aanval op de haven van Berdyansk (landingsschip Saratov vernietigd en mogelijk twee andere Ropucha-class landingsschepen beschadigd)

April:
- vlaggenschip Moskva zinkt na geraakt te zijn door twee Oekraiense Neptune-raketten. (13-14 april)
- op 27 april heeft Oekraine doelen bestookt op Snake Island

Mei:
- Oekraine voert aanvallen uit op Snake Island met Bayraktar-drones en Sukhoi-bommenwerpers en vernietigt patrouilleboten, een helikopter en luchtafweer.
- Een logistiek schip wat op 12 mei ter plaatse komt raakt in brand en vaart terug naar Sevastopol.

Snake Island
Wikipedia: Snake Island (Ukraine)
Dit strategisch gelegen eiland is regelmatig in het nieuws. Zowel Rusland als Oekraine zijn hier actief om het te veroveren/materiaal neer te zetten (anti-air) (Rusland) of om er Russisch materiaal te vernietigen (Oekraine).

Schepen van de Russische Zwarte Zee vloot?
Het heeft weinig zin om op te lepelen wat de Russen aan schepen beschikbaar hebben.
Onderstaande link geeft een mooi overzicht.

Bevestigde verliezen:
- Vlaggenschip kruiser 'Moskva' (14 april)
- 'Saratov' (Tapir-class landingsschip) vernietigd in de haven van Berdyansk op 24 maart.
- 2x Serna-class landingsboten
- 2x Raptor-class patrouilleboten (mogelijk zelfs 5 exemplaren vernietigd of beschadigd, van het totaal van acht exemplaren die de Russen hebben)

Overig / beschadigd:
- 2 Ropucha-landingsschepen mogelijk beschadigd in Berdyansk op 24 maart
- Russisch logistiek schip 'Vsevolod Bobrov' flink beschadigd door brand bij Snake Island
- onbevestigd (en vermoedelijk terecht ontkracht) gerucht dat het fregat 'Admiral Makarov' in brand stond danwel gezonken zou zijn
- 1x Raptor-class patrouilleboot beschadigd

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:12:
Snake Island
Wikipedia: Snake Island (Ukraine)
Dit strategisch gelegen eiland is regelmatig in het nieuws. Zowel Rusland als Oekraine zijn hier actief om het te veroveren (Rusland) of om er Russisch materiaal te vernietigen (Oekraine).

Schepen van de Russische Zwarte Zee vloot?
Het heeft weinig zin om op te lepelen wat de Russen aan schepen beschikbaar hebben.
Onderstaande link geeft een mooi overzicht.

Bevestigde verliezen:
- Vlaggenschip kruiser 'Moskva' (14 april)
- 'Saratov' (Tapir-class landingsschip) vernietigd in de haven van Berdyansk op 24 maart.
- 2x Serna-class landingsboten

Overig / beschadigd:
- 2 Ropucha-landingsschepen mogelijk beschadigd in Berdyansk op 24 maart
- Russisch logistiek schip 'Vsevolod Bobrov' flink beschadigd door brand bij Snake Island
- onbevestigd (en vermoedelijk terecht ontkracht) gerucht dat het fregat 'Admiral Makarov' in brand stond danwel gezonken zou zijn
Mooie post maar der heeft al diverse AA installaties enzv gestaan op het eiland die weggevaagd zijn ...

En mis ik ook de 2 raptor schepen ?

[ Voor 195% gewijzigd door vso op 13-05-2022 13:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Mooie post maar der heeft al diverse AA installaties enzv gestaan op het eiland die weggevaagd zijn ...

En mis ik ook de 2 raptor schepen ?
dank, aangepast.
Ik was eerst van plan om alle schepen te benoemen en vervolgens rood door te kruisen maar dat neemt teveel ruimte in.
Tijdens het herschrijven ben ik de Raptors inderdaad vergeten.

Ik dacht dat alle eerdere aanvallen op de AA ook begin mei was uiteindelijk.
Ik zal even kijken.
Edit: ah yes in elk geval op 27 april ook al.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Och, ik had het gisteren over Hongarije icm het Navo-lidmaatschap van Zweden en Finland, maar was vriend Erdogan helemaal vergeten:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Apache4u schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:14:
Och, ik had het gisteren over Hongarije icm het Navo-lidmaatschap van Zweden en Finland, maar was vriend Erdogan helemaal vergeten:

[Embed]
Dus Turkije vind dat Zweden en Finland niet bij de Nato horen en Erdogan die zijn eigen land al niet op orde heeft weer wel?
Ik denk zelf dat als Nato aangevallen word, dat Turkije zichzelf terug trekt en Hongarije ook.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Apache4u schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:14:

[Embed]
Dit is het moment voor een aantal NAVO leden om iets te eisen in ruil voor niet een veto uitspreken. De Kroaten hebben al aangegeven dat de rechten van Kroaten in Bosnie beter moeten worden geregeld en ook Erdogan zal wel iets willen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Dit is het moment voor een aantal NAVO leden om iets te eisen in ruil voor niet een veto uitspreken. De Kroaten hebben al aangegeven dat de rechten van Kroaten in Bosnie beter moeten worden geregeld en ook Erdogan zal wel iets willen.
en momenteel moeten we even lief zijn voor Turkije.

Er vinden blijkbaar onderhandelingen plaats tussen Ukraine en Rusland aangaande Azovstal (in elk geval de gewonde strijders). En Turkije zou een rol spelen. Mogelijk als een 'derde/neutrale land' waar de strijders naar toe geëvacueerd kunnen worden.

Ukraine geeft aan graag geen extra inmenging van anderen, waarschijnlijk te fragiele onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:38
*knip* zie ons beleid inzake linkdumps: omschrijf wat er te zien is en wat je ermee wilt bewijzen/aantonen.

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 13-05-2022 14:39 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:57
IJzerlijm schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Erdogan wil ook de Euro, want die munt is nog wat waard... :+

Maar in algemene zin vind ik dit soort voorbeelden altijd een vervelend voorbeeld waarbij misbruik wordt gemaakt van VETO recht. => Dit recht moet gebruikt worden (i.m.o) om wanneer je steekhoudende argumenten hebt iets tegen te houden, dus te voorkomen dat anderen het maar gewoon doordrukken. Dat is wat anders dan dat je het gebruikt als 'ruilmiddel' om er zelf op een ander punt beter van te worden.

Maarjah, politiek en zuiverheid/ eerlijkheid... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

Oekraïne deelt alleen zijn successen en daarmee is het al propaganda. Dat het 'klopt' staat niet ter discussie, of er een neutraal beeld wordt gegeven wel.

Volgens mij horen dit soort berichten in
Wapens en wapensystemen of een 'juich mee met Oekraïne"-topic. Want de discussie gaat meteen richting 'wat is een BTG' of 'de Russen zijn amateurs'.
En ik weet niet hoe iedereen die rivier zou willen oversteken, maar volgens mij is het vrij logisch wat de Russen proberen. En ja, als het misgaat gaat het goed mis.

Relevant (imho) voor dit topic is dat ze de rivier niet weten te passeren. Jezelf verkneukelen over 'kijk vanuit een andere hoek'-filmpjes zorgt voor een heel eenzijdig beeld, daarmee verzand dit topic in een propaganda topic en dat vind ik jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat berichten van telegram, Dit kan je als "uittreksels" beschouwen dus geen directe quote's oid.

Waar is Macron mee bezig ?
❗ Macron proposed to cede the sovereignty of Ukraine to preserve the face of Putin, - Zelensky

"Macron wanted to find results in mediation between us. He didn't find it. And not on our side. He didn't find it from the Russian side. And I am offered some things related to concessions on our sovereignty in order to preserve Putin's face... I don't think that's very correct.."the president said.
anway
Vladimir Zelensky is ready to talk to Putin without intermediaries
On the terms of dialogue, not ultimatums, " the president of Ukraine stressed on the Italian TV channel Rai 1
En het meest verbazende is de reactie erop (deze vind ik wel twijfelachtig)
The Russian side reacted to President Zelensky's statements about the readiness to meet with Putin.

"Russia does not refuse to meet Putin and Zelensky, but it is impossible to hold it without preparation," Peskov said.
kort hierna word dan het volgende bekend (iets wat men voorheen niet wilde doen, bang voor zijn reactie)

Iets wat we ook niet moeten vergeten is dat Rusland alle aangrenzende NATO of soon-to-be NATO landen zelf naar die kant heeft geforceerd door zijn acties

Als dergelijke gesprek gevoerd gaan worden, Dan kan Zelensky wel heel erg relaxed gaan zitten, immers hij weet al dat RU niet met Nucleaire opties op tafel kan komen, en conventioneel is ook weg of bijna weg.

Vraag me echt af wat daarna met Rusland gaat gebeuren, betreft dit topic zie ik hooguit nog een paar weken max een maand openstaan.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

Oekraïne deelt alleen zijn successen en daarmee is het al propaganda. Dat het 'klopt' staat niet ter discussie, of er een neutraal beeld wordt gegeven wel.

Wapens en wapensystemen of een 'juich mee met Oekraïne"-topic. Want de discussie gaat meteen richting 'wat is een BTG' of 'de Russen zijn amateurs'.
En ik weet niet hoe iedereen die rivier zou willen oversteken, maar volgens mij is het vrij logisch wat de Russen proberen. En ja, als het misgaat gaat het goed mis.

Relevant (imho) voor dit topic is dat ze de rivier niet weten te passeren. Jezelf verkneukelen over 'kijk vanuit een andere hoek'-filmpjes zorgt voor een heel eenzijdig beeld, daarmee verzand dit topic in een propaganda topic en dat vind ik jammer.
met die redenatie sla je alle berichtgeving dood: alles wat er gerapporteerd/besproken wordt is propaganda 'want ze delen niet hun eigen verliezen'.

Volgens mij is dat hier allang besproken: we weten dat Ukraine nauwelijks haar verliezen deelt.
Neemt niet weg dat er nog steeds iets te vermelden valt over wat er her en der gebeurt en (dus) ook qua verliezen.

Inderdaad: als het mis gaat, gaat het goed mis. En dat is dus wat er besproken wordt.
Of daar over 'verkneukeld' wordt vraag ik me af. Hooguit verbazing.
Komt bij dat we hier een westerse uitgangspunt hebben (zie ook bepaalde forumregels) dus tja... de Russen zijn 'de vijand' als het gaat om deze oorlog, waardoor het niet vreemd is dat Russische tegenslagen als positief worden beschouwd.
Tel daar bij op dat de Russen al vaker tactische/operationele gebreken hebben vertoond. Het dwangneurotisch proberen te blijven oversteken van een stukje rivier dat zeroed-in is door UA-artillerie... tja of dat nog zo logisch is vraag ik me echt af.
Dan kom je sneller terecht bij 'amateuristisch'. Of moet ik eigenlijk zeggen 'masochistisch'?
Wist niet dat er een 'juich mee met Oekraine'-topic was. Maakt ook niet uit.
Rusland is op oorlogspad, dus ik zal de eerste zijn die zal toegeven in 'juichstemming' te zijn als er weer een BTG vernietigd wordt. Niet omdat ik ze dood wil hebben. Mensenlevens weggooien is eeuwig zonde. Maar hoe sneller de BTG's vernietigd worden, hoe sneller de Russen uitgespeeld zijn. Conventioneel gezien dan.

Oorlog is verschrikkelijk. Hoe sneller dat stopt, hoe beter.
Rusland wil niet stoppen vooralsnog, dus hoe meer materiaal wordt vernietigd hoe sneller er een eind komt aan de Russische invasie van dit moment.
Hoe meer verliezen de Russen maken, hoe langer ze nodig hebben om hun wonden te likken, hoe meer tijd Europa krijgt om zich klaar te maken voor de volgende poging van Rusland om de voormalige Soviet-Unie te herstellen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2022 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Xtr3me4me schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Dus Turkije vind dat Zweden en Finland niet bij de Nato horen en Erdogan die zijn eigen land al niet op orde heeft weer wel?
Ik denk zelf dat als Nato aangevallen word, dat Turkije zichzelf terug trekt en Hongarije ook.
Je conclusie komt niet overeen met de engelse tekst in ieder geval, denk dat je 'dus' conclusie dus ook niet klopt.

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
TheGhostInc schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Je hebt helemaal gelijk.

Sorry rusland IS de agressor dus is het maar goed te zien dat ze keer op keer het deksel op de neus krijgen.
Deze fake "equivalance" heb ik echt geen behoefte aan en ik hoop dat de russen een enorm pak slaag krijgen. Niks met propaganda te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 16:35

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:53:
[...]

Als het grijs geschilderd is en er staat een nummer op, dan is het game zou ik zeggen.
En als het een zwart ponton is met een gele kraan erop die een TOR AA systeem heeft afgeleverd? Of als het rood wit blauw is geschilderd en hetzelfde tracht.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

YakuzA schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:43:
[...]

Je conclusie komt niet overeen met de engelse tekst in ieder geval, denk dat je 'dus' conclusie dus ook niet klopt.
Nou zoals ik het lees, komt het wel overeen. Turkije vind het geen positief beeld als Zweden en Finland de Nato joinen.
Vergeet niet dat alle nato landen een akkoord moet geven dat ze daadwerkelijk straks bij de Nato horen. Hoeft er maar 1 dwars te liggen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Xtr3me4me schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:46:
[...]
Nou zoals ik het lees, komt het wel overeen. Turkije vind het geen positief beeld als Zweden en Finland de Nato joinen.
Vergeet niet dat alle nato landen een akkoord moet geven dat ze daadwerkelijk straks bij de Nato horen. Hoeft er maar 1 dwars te liggen.
Tsja, geopolitiek:
In his words, the Turkish public opposes mainly Sweden’s NATO membership, primarily due to Stockholm’s support of the Kurdistan Workers Party (PKK, designated as a terrorist organization in Turkey).
Uiteindelijk zullen ze het toch niet veto'en.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:32:
met die redenatie sla je alle berichtgeving dood: alles wat er gerapporteerd/besproken wordt is propaganda 'want ze delen niet hun eigen verliezen'.
Als ik voor de 3de keer die pontonbrug zie langskomen en het weer over het slangeneiland gaat, dan verliest dit topic heel hard zijn waarde voor mij.
k995 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:44:
Sorry rusland IS de agressor dus is het maar goed te zien dat ze keer op keer het deksel op de neus krijgen.
Deze fake "equivalance" heb ik echt geen behoefte aan en ik hoop dat de russen een enorm pak slaag krijgen. Niks met propaganda te maken.
Het gaat niet over 'equivalance', het gaat erover dat het inschatten van de staat van het conflict compleet ondersneeuwt. Ik wil ook dat Rusland wordt verslagen, maar of dat lukt, dat is door alle propaganda in dit topic bijna niet meer te volgen. Elke keer dat de Russen terrein winst boeken is dat 'tactisch heel slim van Oekraine' en andersom is het het bewijs dat Oekraïne dit gaat winnen.

Ik hoef hier geen Russische onzin propaganda in dit topic te zien, maar ik ben wel benieuwd welke informatie er wel is. Het lijkt nu bijna alsof Oekraïne dit gewoon wint zonder enige probleem, terwijl het VK samen met Zelensky net een hele forse waarschuwing de deur uit hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
vso schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:29:
Wat berichten van telegram, Dit kan je als "uittreksels" beschouwen dus geen directe quote's oid.

Waar is Macron mee bezig ?

[...]
Vanuit rationeel oogpunt van Macron niet zo vreemd. We zijn ondertussen bijna 3 maanden verder en er zit aan beide kanten weinig beweging in terwijl de kosten (levens, vernietiging, verloren export, steun, enz) blijven toenemen. Acceptatie van dat voorstel had Oekraïne flink wat ellende bespaard. Het is letterlijk kiezen tussen rust en principes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:34
sdk1985 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:52:
[...]

Vanuit rationeel oogpunt van Macron niet zo vreemd. We zijn ondertussen bijna 3 maanden verder en er zit aan beide kanten weinig beweging in terwijl de kosten (levens, vernietiging, verloren export, steun, enz) blijven toenemen. Acceptatie van dat voorstel had Oekraïne flink wat ellende bespaard. Het is letterlijk kiezen tussen rust en principes.
Vanuit korte-termijn denken niet vreemd :+ Maar op lange termijn heb je dan natuurlijk weer precies hetzelfde gezeur. Want zodra Oekraïne dan echt stappen gaat maken om bij de NAVO te horen, val je ze binnen vlak voor ze lid zijn.

Want wij communiceren alles openlijk met de wereld O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 16:35

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:03:
Had niet opgemerkt dat NL ook APC's had geleverd? :)
[Twitter]

(staat iig ook niet op de wiki: Wikipedia: List of foreign aid to Ukraine during the Russo-Ukrainian War )

(ah, de YPR-765 lijkt een nederlandse ontwikkeling van de M113 amerikaanse apc te zijn :) )
Ontwikkeld voor Nederland (o.a.) België en Korea hebben/hadden ook varianten, in de USA. Zelf zijn ze gegaan voor de Bradley. Wij hebben nu de CV9035NL. Vergelijkbaar met een Bradley level systeem. Daarvan ook al weer een hoop aan de baltics verkocht.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Waah schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:55:
[...]

Vanuit korte-termijn denken niet vreemd :+ Maar op lange termijn heb je dan natuurlijk weer precies hetzelfde gezeur. Want zodra Oekraïne dan echt stappen gaat maken om bij de NAVO te horen, val je ze binnen vlak voor ze lid zijn.

Want wij communiceren alles openlijk met de wereld O-)
Als onderdeel van de afspraken kun je een vredesmacht plaatsen. Die bouw je alleen af wanneer de troepen aan de andere kant ook afbouwen. Ook daar zijn dan weer afspraken over te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:44:
[...]

En als het een zwart ponton is met een gele kraan erop die een TOR AA systeem heeft afgeleverd? Of als het rood wit blauw is geschilderd en hetzelfde tracht.
Volgens mij is vervoer van leger materiaal een legitim doelwit van jezelf maken, en je kan ook argumenteren dat "marine schepen" waar die schepen die jij noemt volgens mij toe behoren ook onder dezelfde vlag.

Maaruh tot op heden heb ik geen zaken gezien die UA doet die discutabel zijn, zelfs al neem je de zaken die in Rusland gebeuren mee als zijnde "oorlogs-sabotage" bv burger dode(n) bij fabrieken ofzo.

En zouden we het ze kwalijk nemen als ze dergelijke zaken laten zinken, ik niet in elk geval. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:34
sdk1985 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Als onderdeel van de afspraken kun je een vredesmacht plaatsen. Die bouw je alleen af wanneer de troepen aan de andere kant ook afbouwen. Ook daar zijn dan weer afspraken over te maken.
Ja want de russen zijn zo goed te vertrouwen. Hoe lang hebben ze volgehouden dat het een oefening was aan de rand van Oekraïne? :D

Afspraken maken werkt alleen als je de ander kan vertrouwen op hun woord O-) En er ook daadwerkelijk consequenties zitten aan die woorden bij niet navolgen....

En welke vredesmacht moet dat dan zijn... Van de NAVO? Dat laat Rusland echt niet toe :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 13-05-2022 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:10
sdk1985 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Je bedoelt afspraken zoals de belofte van Rusland om Oekraine nooit aan te vallen in ruil voor het inleveren van hun kernwapens?
Pagina: 1 ... 200 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: