De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 199 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.381 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:45:
[...]

Je zegt het toch zelf in je tweede stukje daar? Ze is geschokt hoe makkelijk andere over de horror van haar oorlog heenstappen, terwijl ze dat zelf dus ook deed bij andere oorlogen. Pas zodra het haar raakt is ze daar geschokt over.
En natuurlijk snap ik direct dat het niet te vergelijken is als je op Tweakers wat berichten aan het schrijven bent, of zelf de raketten rond je neervallen. Tegelijk blijft het imo dat ze zelf ook heel naiief is geweest als pacifist, en dat het nogal apart is om nu met vingertje te wijzen naar andere pacfisiten.

Eg stukken als:

[...]

Want laten we wel wezen, hoe triest en zinloos het ook is wat er nu gebeurd in Oekraïne, het bijzondere eraan is dat het in Europa gebeurd. Verder is het de dagelijkse realiteit op veel plaatsen over de hele wereld. Toen de raketten bij andere mensen neer vielen, bleef ze zelf gewoon pacifist! Dus hoe kan je het dan vreemd vinden dat een Chomsky nu de raketten bij andere mensen neervallen ook gewoon pacifist blijft?
Huh? Ik vind persoonlijk niet dat geschokt zijn, en je gevoelens ergens bij beschrijven hetzelfde is als met een opgeheven vingertje zeggen dat dat andere mensen geen pacifist meer moeten zijn.

Als je zelf van inzicht verandert door de ervaringen die je opdoet, maakt dat toch niet dat je opeens tegen bent? Ontwikkelingen doormaken in je gedachtegoed is vrij normaal als mens zijnde. Maar daarom vind ik het vrij bijzonder, om de conclusie te trekken die jij lijkt te doen, als je niet meer voor bent, dan ben je tegen.
Je kunt én er respect voor hebben dat andere mensen nog wel pacifist zijn, én geschokt zijn dat ze kil zijn over het menselijk leed dat daaruit kan volgen.

Over Chomsky zegt ze ook niets over enige verontwaardiging dat hij pacifist blijft, alleen dat hij angstvallig blijft vasthouden aan zijn eerdere gedachtegoed zonder de huidige situatie mee te nemen, en zij zijn woorden ongevoelig vindt, en onethisch.

En het is natuurlijk ook een beetje raar, nadat we gezien hebben wat de Russen hebben aangericht in de gebieden die ze al bezet hebben, de hoeveelheid mensen die ze hebben omgebracht, om dan te zeggen dat Oekraïne zich moet overgeven om meer bloedvergieten te voorkomen, want blijkbaar voorkom je daar geen bloedvergieten mee, integendeel juist dat kan tot veel meer bloedvergieten leiden. Dat laatste negeert Chomsky volkomen. En hij impliceert dat ze zich maar als makke schapen naar de slager moeten laten leiden en daar zelf niets over te zeggen hebben. Dat zijn behoorlijke hiaten in zijn redenering. Wel makkelijk om dat te negeren, want als je dat wel meeneemt, moet je een nieuw antwoord gaan formuleren. En met zijn 93 jaar, begint dat misschien wat lastig te worden.

Ik wist trouwens niet dat hij blijkbaar nog zoveel te zeggen heeft buiten zijn linguïstieke werk om, waar ik hem ook om bewonder, op een aantal gebieden was hij vrij vernieuwend. En vond het best schokkend om kennis te maken met zijn meer geopolitieke gedachtegoed. Hij ageert tegen imperialisten en realpolitikers, maar kan zelf niet buiten dat framework stappen.
Hij is ook maar één man, met zijn eigen menselijke gebreken. En iemand om het één bewonderen, wilt niet zeggen dat je het met alles eens moet zijn, of omdat iemand niet perfect is, nu dan maar tegen bent.

Het hoeft allemaal niet zo zwart en wit te zijn toch?

En uiteindelijk draait het stuk ook om voortschrijdend inzicht. Dat bepaalde theorieën, nu onderuit gehaald worden door de werkelijkheid. En bijgesteld zouden moeten worden. Maar dat gaat altijd met horten en stoten gepaard.
De één stapt op de rem en houdt vast aan wat gekend is, de ander rent vooruit. En ergens gaan er nieuwe inzichten en een nieuw evenwicht ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-10 09:42
TheGhostInc schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Ik denk dat je juist realistisch bent.

Het lijkt erop dat Rusland ongeveer 4x zoveel troepen verliest als Oekraïne. Dus 400 tanks van de Russen vernietigen kost dan Oekraïne bijvoorbeeld ook 100 tanks.
Rusland heeft enorme verliezen geleden, maar Oekraïne heeft ook veel verliezen geleden.
Dat is niet geheel waar. Als we de percentages van Oryx volgen, Het is 6 tanks van Rusland voor elke tank van Oekraine. Waarbij aangetekend moet worden dat van die 6 tanks, gemiddeld 2 in handen vallen van de Oekrainers om direct of later te gebruiken. Datzelfde geldt voor ongeveer andere gepantserde voertuigen.
Het risico bestaat dat het Oekraïnse leger als een kaartenhuis in elkaar stort als de verliezen te hoog zijn opgelopen. Een tankbataljon dat begon met 40 tanks en elke week er 1 kwijtraakt zal in het begin nauwelijks last hebben van de verliezen, maar hoe langer het duurt, hoe minder slagkracht er over blijft. Er komt dan een moment dat het te weinig is en wordt je overlopen.
200 extra tanks klinkt dan goed, maar als Rusland er 1000 tegen over zet, dan hangt het af van het tempo van verliezen of dit genoeg is.
Tegenover 200 tanks van Oekraine moet Rusland er dus1200 zetten. En Oekraine heeft dan ook nog eens de beschikking over betere AT wapens EN ogenschijnlijk beter getrainde militairen.

Oekraine verliest ook, maar overduidelijk beduidend minder dan de Russen. Die -wat ze ook zeggen- grote problemen hebben met voldoende manschappen, hun moreel en het materieel bemannen. Niet voor niets verlieten ze Noord-Oekraine en nu ook het noorden van Kharkiv. Ze drukken alleen nog in de Donbas en willen dat straks als DE overwinning claimen. Dat dat altijd al het doel was.
Aangezien we enkel Oekraïnse meldingen/propaganda zien over Russische verliezen, maar Oekraïnse verliezen niet op dezelfde manier krijgen (en de Russen niks zinnigs melden) is er niet in te schatten wat de staat is van het Oekraïnse leger.
En met alleen artillerie & NLAW's gaan ze het niet redden.
Aan de hand van Oryx valt er voldoende te zeggen. Ook aan de hand van wat er in de telegramkanalan verschijnt. Daar waar de Russen eerst niet zoveel deelden, probeerden ze uiteindelijk mee te gaan in de "social media game" van de Oekrainers en begonnen ze ook beelden te delen. Dat neemt de laatste weken echt ontzettend af. Tot op het punt dat ze overduidelijk eigen verliezen filmen om die als Oekrainse verliezen te delen (zoals de helikopter op Slangeneiland of die propagandist die vergat de Z's van tanks af te halen).
Vrij weinig beeld van dode Oekrainse soldaten, of ze zijn al weken oud. En dan worden 3 lijken als gigantische verliezen gepresenteerd. Terwijl even later een filmpje van Oekrains effect van artillerie verschijnt en je al een veelvoud aan verliezen ziet.

En ja, Oekraine verliest ook, mannen en terrein, maar het gaat absoluut niet zo als de Russen willen en gedacht hadden EN nogmaals die verliezen een onhoudbare veelvoud.
Daarom zijn ze ook zo wanhopig op zoek naar een excuus voor algehele mobilisatie om meer mannen te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

TheGhostInc schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Als de Russen echter een 'blitzkrieg' proberen heb je tanks nodig om druk terug te zetten. Anders rijden ze gewoon door tot aan de artillerie.

Maar ik wil vooral even de nuance aanbrengen. Ja ik ben pro-Oekraïne en zwaar optimistisch, maar het kan nog fout gaan. Daarvoor waarschuwen ook het VK nog voor. Dat doen ze niet zonder reden.
Voor een "blitz" heb je het element van verrassing nodig, het kost nogal wat tijd om een route/plan op te zetten enzv.
UA daarintegen is snel en licht met anti-tank oftewel RU loopt gewoon in een val en word constant vermorzeld.

Denk ook niet dat RU de kennis/kunde heeft om effectief een Blitz uit te kunnen voeren, los daarvan de intel die UA heeft kan een Rus nog niet eens naar de wc zonder dat UA dat weet. :)

@De_Bastaard Denk dat je wat mist, Natuurlijk heb je gelijk als RU rond 20m radius met 152mm arty een doel kan "raken" en dat is met 155mm 4m radius + het feit dat een 152mm towed ding je 30min bezig bent om op te zetten/af te breken .. en de 155mm in 3-10min opgezet/ingeklapt is..

Maar waar ik naar wijs is dat UA met beide versies redelijk accuraat is, accurater dan zelfs USA verwacht had. Dat filmpje wat ik eerder poste lijkt er op dat UA maar 1 arty van hunzelf gebruikt en de schoten zijn vrij raak, ik tel maar 5 schoten die landen redelijk op het doel naar mijn idee.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:11:
[...]

ben er zelf eigenlijk al mee gestopt om te overwegen om te posten. Misschien wekelijks of liever maandelijks want tja, het zal allemaal wel.
We krijgen m allemaal wel voorbij denk ik.

Of is er interesse om de dagelijkse 'medaillespiegel' hier te blijven posten? ;)
https://minusrus.com/en <-- 2x 99% gaat goed met de cijfers ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:41
Dit zijn onzinpercentages, wat rukt er dan nu op daar in het oosten?

Nog maar 35km hemelsbreed tussen de noord- en zuidflank van de Russen (Bilohorivka <> Komyshuvakha):

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 17:05

Auredium

Informaticus Chaoticus

hoevenpe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Nog maar 35km hemelsbreed tussen de noord- en zuidflank van de Russen (Bilohorivka <> Komyshuvakha):
[Twitter]
Is dat niet weer een beetje de definitie van gekte? Ik bedoel; ik snap dat de Russen daar overheen moeten. Maar ik begrijp ook dat de Oekraïners de middelen hebben om nog een derde keer hetzelfde te doen als het ze al twee keer is gelukt.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Auredium schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:11:
Is dat niet weer een beetje de definitie van gekte? Ik bedoel; ik snap dat de Russen daar overheen moeten. Maar ik begrijp ook dat de Oekraïners de middelen hebben om nog een derde keer hetzelfde te doen als het ze al twee keer is gelukt.
Gezien de hevige gevechten bij Bilohorivka is het ze blijkbaar ergens gelukt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Er is al heel wat meer die kant op gestuurd dan wat er oorspronkelijk voor de aanval bedoeld was. Die linker-percentages zijn dus geen onzin, maar zeggen gewoon niet meer zoveel (behalve dat rusland zich heel erg heeft verkeken op Oekraine). Je kunt veel beter naar de rechter percentages kijken, alhoewel die natuurlijk ook wat giswerk zijn omdat niemand weet wat er nu precies wel/niet bruikbaar is aan russische kant.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

hoevenpe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Gezien de hevige gevechten bij Bilohorivka is het ze blijkbaar ergens gelukt...
Afwachten. Tot nu toe zie ik een winnend Oekraïne en een verliezend Rusland. Ik zie dat ook niet meer zo snel veranderen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Prosac schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:47:
Dat is niet geheel waar. Als we de percentages van Oryx volgen, Het is 6 tanks van Rusland voor elke tank van Oekraïne. Waarbij aangetekend moet worden dat van die 6 tanks, gemiddeld 2 in handen vallen van de Oekraïners om direct of later te gebruiken. Datzelfde geldt voor ongeveer andere gepantserde voertuigen.
Dat was rondom Kiyv het geval, maar in de huidige situatie wordt er weinig materieel meer geconfisqueerd.
Tegenover 200 tanks van Oekraine moet Rusland er dus1200 zetten. En Oekraine heeft dan ook nog eens de beschikking over betere AT wapens EN ogenschijnlijk beter getrainde militairen.
Je telt nu dubbel. De verhouding 1 op 6 halen ze door die spullen, je kunt niet zeggen dat ze het daardoor nog beter gaan doen. Daarnaast werkt het terrein in het oosten minder in hun voordeel.
Mijn 1 op 4 zou redelijk realistisch zijn als we aannemen dat ze geen materieel meer kunnen confisqueren als ze daar ook nog minder in het voordeel zijn met hun AT's door het landschap dan kun je daar onder zakken.
Aan de hand van Oryx valt er voldoende te zeggen. Ook aan de hand van wat er in de telegramkanalan verschijnt. Daar waar de Russen eerst niet zoveel deelden, probeerden ze uiteindelijk mee te gaan in de "social media game" van de Oekrainers en begonnen ze ook beelden te delen. Dat neemt de laatste weken echt ontzettend af. Tot op het punt dat ze overduidelijk eigen verliezen filmen om die als Oekrainse verliezen te delen (zoals de helikopter op Slangeneiland of die propagandist die vergat de Z's van tanks af te halen).
Vrij weinig beeld van dode Oekrainse soldaten, of ze zijn al weken oud. En dan worden 3 lijken als gigantische verliezen gepresenteerd. Terwijl even later een filmpje van Oekrains effect van artillerie verschijnt en je al een veelvoud aan verliezen ziet.
In deze fase kun je dat nu net niet.
Als je terrein wint of verliest kom je de vijandige posities tegen en kun je verliezen tellen. Maar het is een statisch front met artillerie die over en weer schiet. Alleen Oekraïne heeft drones die kunnen filmen wat er gebeurd. Maar het is niet voor niets dat je minimaal 48 uur moet wachten met het tonen van beelden van Russische aanvallen, de Russen maken ze zelf niet. Maar dat betekent niet dat ze niks raken!
En ja, Oekraine verliest ook, mannen en terrein, maar het gaat absoluut niet zo als de Russen willen en gedacht hadden EN nogmaals die verliezen een onhoudbare veelvoud.
Daarom zijn ze ook zo wanhopig op zoek naar een excuus voor algehele mobilisatie om meer mannen te kunnen krijgen.
Je hele verhaal gaat er van uit dat Oekraïne kan blijven doen wat ze doen. Iedereen ziet dat de Russische verliezen onhoudbaar zijn. Maar hoe lang houd Oekraïne dit nog uit? Kunnen ze dit nog een jaar zo volhouden? Als de Russen een langere adem hebben dan Oekraïne, dan is het ook klaar!
Is dat het geval? Ik weet het echt niet, dat weet de legerleiding. Maar als het op is/raakt, dan kan het ineens echt hard gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09

defiant

Moderator General Chat
sugarlevi01 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:39:
Over Chomsky zegt ze ook niets over enige verontwaardiging dat hij pacifist blijft, alleen dat hij angstvallig blijft vasthouden aan zijn eerdere gedachtegoed zonder de huidige situatie mee te nemen, en zij zijn woorden ongevoelig vindt, en onethisch.
Het probleem is inderdaad dat zogenaamde pacifisten en andere ideologische "pure" standpunten vaak alleen marketing zijn om andere doelen te bereiken. Het is een middel om het debat te framen in het eigen voordeel. Het is in het belang van het debat dat daar goed doorheen wordt geprikt, want anders is het zinloos.

D.w.z. Chomsky is geen pacifist, maar Chomsky heeft een anti-Amerikaanse imperialistische houding, vanuit het gedachtegoed van anti kapitalisme.

Het probleem is dat Chomsky niet ziet dat Rusland de evenknie is geworden van waar hij zelf zegt tegen te strijden: kapitalistische, conservatief, hiërarchisch, imperialistisch, etc. Het Amerika waar de Republikeinen bij hem thuis ook naar streven.

Het is die observatie waarmee Chomsky feitelijk gediskwalificeerd is voor de discussie. Als je ergens ideologisch tegen bent, dan kan je hierin geen 100% tegenstrijdig onderscheid in maken. Wat ironisch is, aangezien Chomsky beroemd is met z'n taaltheorie. Zo zie je maar weer.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Je hele verhaal gaat er van uit dat Oekraïne kan blijven doen wat ze doen. Iedereen ziet dat de Russische verliezen onhoudbaar zijn. Maar hoe lang houd Oekraïne dit nog uit? Kunnen ze dit nog een jaar zo volhouden? Als de Russen een langere adem hebben dan Oekraïne, dan is het ook klaar!
Is dat het geval? Ik weet het echt niet, dat weet de legerleiding. Maar als het op is/raakt, dan kan het ineens echt hard gaan.
even heel kort door de bocht:

1. Oekraine mobiliseert wel. Bevolking van 40 miljoen inwoners. Kunnen ze vast wel 1 miljoen gewapende mensen uithalen met varierende skills. Dat kan ervoor zorgen dat UA het langer vol kan houden.

2. het zijn de Russen die willen veroveren, dus de Russen zullen vooruit moeten. Recht in de loop van UA-arty.
Zolang de artillerie van UA blijft leven en steeds terugtrekt, is het een meatgrinder voor de Russen en voor UA alleen de morele klappen doordat ze steeds terug moeten trekken om buiten RF-vuur te blijven.

Denk dat UA het lang vol kan houden met een eindeloze stroom van westerse middelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24
Sissors schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:57:
[...]

N=1 verhaal: Kwam paar dagen geleden een Russische tegen. Die had Rusland verlaten nu (en woonde in hotels/bij familie) gewoon omdat ze niks te maken wilde hebben met Putin's oorlog.
Kijk het filmpje aub even. Hij zegt nl precies wat jij ook zegt: dat die hoge pro-percentages niet kloppen, omdat alleen voorstanders van de oorlog hun mening willen geven, en elke twijfelaar/tegenstander zich verstandig genoeg stil houdt en geen mening wil/durft te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:17

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Auredium schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Afwachten. Tot nu toe zie ik een winnend Oekraïne en een verliezend Rusland. Ik zie dat ook niet meer zo snel veranderen.
Winnen lijkt me niet de juiste term wanneer je dagelijks terrein verliest. Het optimisme door eenzijdige berichtgeving hier is niet altijd terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:09
tuinïnen schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Winnen lijkt me niet de juiste term wanneer je dagelijks terrein verliest. Het optimisme door eenzijdige berichtgeving hier is niet altijd terecht.
Dagelijks terrein verliest? Huh?! Ze houden de linie vooralsnog in het zuidoosten en maken goede vooruitgang in het noordoosten..
YouTube: The Retreat Of The Russian Military Is Happening - Is The End Near?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
tuinïnen schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:35:
[...]

Aan de ene kant klopt dit natuurlijk, aan de andere kant ging het gevecht oorspronkelijk om het hele land en is dat al afgezwakt naar een oostelijk deel. En zelfs daar komt het zogenaamde 2e leger ter wereld niet echt lekker doorheen.
Pak daarbij dat er steeds meer en zwaardere wapens die kant op gaan en het ziet er veel minder hopeloos uit dan voorheen verwacht.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
analogworm schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:38:
[...]

Dagelijks terrein verliest? Huh?! Ze houden de linie vooralsnog in het zuidoosten en maken goede vooruitgang in het noordoosten..
YouTube: The Retreat Of The Russian Military Is Happening - Is The End Near?
In het zuidoosten schuift de linie dagelijks nog steeds op, weliswaar langzaam, maar het staat nog zeker niet stil. Wel zie je dat ze alle andere fronten aan het afschalen zijn omdat ze die troepen nodig hebben in het zuidoosten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:40:
In het zuidoosten schuift de linie dagelijks nog steeds op, weliswaar langzaam, maar het staat nog zeker niet stil. Wel zie je dat ze alle andere fronten aan het afschalen zijn omdat ze die troepen nodig hebben in het zuidoosten.
De pocket rond Lysychansk en Sievierdodonetsk wordt met de dag kwetsbaarder, als dat valt is heel Luhansk in Russische handen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

hoevenpe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:42:
[...]

De pocket rond Lysychansk en Sievierdodonetsk wordt met de dag kwetsbaarder, als dat valt is heel Luhansk in Russische handen.
Veel en veel te laat. Rusland zou dit volgens hun plannen al lang in handen moeten hebben voor een veel lagere prijs dan wat ze nu betalen. Die verliezen kunnen ze niet echt verdragen in mankracht en materiaal. Oekraïne kan dat wel aangezien ze kunnen steunen op de lidstaten van de NATO.

Zelfs als Luhansk valt stopt dit niet de oorlog. De verwachting is dat de Russische economie ergens halverwege dit jaar instort met een negatief GDP van 8.5%. Deze oorlog gaat niet snel stoppen en ongeacht alle kleine, te late en te kostbare overwinningen die ze nu boeken zal Rusland dit niet jaren kunnen volhouden. Zeker niet langer dan wat Oekraïne dit kan volhouden. Alle eventuele gains die Rusland nu boekt zeggen helemaal niets over een Russisch succes en daarin geloven is ook enigszins naïef of bevooroordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:04:
[...]

https://minusrus.com/en <-- 2x 99% gaat goed met de cijfers ..
Idd rusland is niet bijna 60% van het troepen daar kwijt . met zo'n cijfers kunnen legers gewoonweg niet meer operationeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
k995 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Idd rusland is niet bijna 60% van het troepen daar kwijt . met zo'n cijfers kunnen legers gewoonweg niet meer operationeel zijn.
Daarom moet je ook naar die 12% kijken. Er is in de tussentijd veel meer aangevoerd dan wat er bij de oorspronkelijke aanval is gebruikt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Auredium schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Veel en veel te laat. Rusland zou dit volgens hun plannen al lang in handen moeten hebben voor een veel lagere prijs dan wat ze nu betalen. Die verliezen kunnen ze niet echt verdragen in mankracht en materiaal. Oekraïne kan dat wel aangezien ze kunnen steunen op de lidstaten van de NATO.

Zelfs als Luhansk valt stopt dit niet de oorlog. De verwachting is dat de Russische economie ergens halverwege dit jaar instort met een negatief GDP van 8.5%. Deze oorlog gaat niet snel stoppen en ongeacht alle kleine, te late en te kostbare overwinningen die ze nu boeken zal Rusland dit niet jaren kunnen volhouden. Zeker niet langer dan wat Oekraïne dit kan volhouden. Alle eventuele gains die Rusland nu boekt zeggen helemaal niets over een Russisch succes en daarin geloven is ook enigszins naïef of bevooroordeeld.
Rusland blijft een heel groot leger hebben, dat bagetaliseren is net zo goed naïef of bevooroordeeld te noemen. Het kost ze veel meer dan geplanned en ook meer dan ze lang vol kunnen houden, maar daarmee zijn ze nog niet verslagen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Daarom moet je ook naar die 12% kijken. Er is in de tussentijd veel meer aangevoerd dan wat er bij de oorspronkelijke aanval is gebruikt.
Er zijn geen grote troepenbewegingen geweest. Zoals altijd in een oorlog zijn die cijfers gewoon enorm overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

redwing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:10:
[...]

Rusland blijft een heel groot leger hebben, dat bagetaliseren is net zo goed naïef of bevooroordeeld te noemen. Het kost ze veel meer dan geplanned en ook meer dan ze lang vol kunnen houden, maar daarmee zijn ze nog niet verslagen.
Dat klopt maar Rusland heeft ook een veel groter oppervlak om te verdedigen. Ze kunnen niet zomaar hun grenstroepen weg halen bij China bijvoorbeeld. Dit kan ook een goede gelegenheid zijn voor China om grotere invloed te krijgen over Mongolië bijvoorbeeld, een gebied waar zowel Rusland als China proberen meer zeggenschap over te krijgen.
Ook kost mobilisatie geld, iets wat Rusland niet echt meer heeft. Gecombineerd met een lagere kwaliteit materiaal en manschappen is dit grotere leger grotendeel fictief of niet goed inzetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
k995 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Er zijn geen grote troepenbewegingen geweest. Zoals altijd in een oorlog zijn die cijfers gewoon enorm overdreven.
Dan moet ik toch zeggen dat je ergens iets gemist hebt. De BTGs die er nog dagelijks bij komen ontstaan echt niet spontaan ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Auredium schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:12:
[...]

Dat klopt maar Rusland heeft ook een veel groter oppervlak om te verdedigen. Ze kunnen niet zomaar hun grenstroepen weg halen bij China bijvoorbeeld. Dit kan ook een goede gelegenheid zijn voor China om grotere invloed te krijgen over Mongolië bijvoorbeeld, een gebied waar zowel Rusland als China proberen meer zeggenschap over te krijgen.
Ook kost mobilisatie geld, iets wat Rusland niet echt meer heeft. Gecombineerd met een lagere kwaliteit materiaal en manschappen is dit grotere leger grotendeel fictief of niet goed inzetbaar.
Tuurlijk, ik zie rusland steeds grotere problemen krijgen. Maar het blijft een groot leger en voorlopig zijn ze dus nog niet verslagen. Ik verwacht daarnaast ook dat rusland straks meer problemen krijgen in hun eigen conflict-gebieden. Ik ben het alleen wel met @hoevenpe eens dat je niet te snel moet roepen dat je gewonnen hebt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:36

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:56:
[...]

probleem is dat we de Oekraiense verliezen nauwelijks zien.
Misschien dat Oryx wat heeft maar in de andere kanalen is het niet te zien (en Russische bronnen zijn nauwelijks serieus te nemen).

We kunnen niet gemakshalve vergeten als we het niet zien.
Je kan prima kijken op Oryx, de Russische verliezen zijn wat teruggelopen tov de Oekraïense. Dat zat bijna tegen 1 op 4 en is nu nog 1 op 3,5. Dat was ook te verwachten omdat dit een veel heftigere slag is dan het puur terugzakken wat Oekraïne in het noorden wel moest doen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:14:
[...]

Dan moet ik toch zeggen dat je ergens iets gemist hebt. De BTGs die er nog dagelijks bij komen ontstaan echt niet spontaan ;)
Zo goed als allemaal troepen die daar van in het begin waren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een interessant kaartje van @TpyxaNews. Een heatmap van het aantal RU mobiele abo's in UA.

"This is how the cluster of Russian mobile subscribers on the territory of Ukraine looks like right now."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VJeCQBh7T5fSxuqfejjrmg8Nis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suD9yoSMPwMRym6c498iIRab.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Ze halen nu ook troepen weg uit Syrië zag ik vanochtend met beeldmateriaal bevestigd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dat oekraine langzaam gaat lijkt me nogal overduidelijk. Maar de russen hebben het ook niet makkelijk!

Je moet over een strook van 35km ? ter lengte van 1000km of meer "verdedigen" als UA, met drassig/modderig terrein.. wat het voor de russen en UA moeilijk maakt om materieel te verplaatsen je kan immers eigenlijk alleen over wegen gaan.

Men zei niet voor niks dat dit maanden gaat duren, belangrijkste is dat wat UA sloopt niet meer terugkomt
Rusland gooit extreem duur materieel tegen de grote boze "fietsenwinkels" aan, museum materieel word gespot.
De reputatie van RU materieel heeft een enorme deuk, net zoals het leger zelf.

Het is al op TASS geweest dat UA gebruikers zijn "black magic" c.q. als terminators en/of cyborgs beschouwd worden.. slimme russen hebben de volgende life-hacks:
- Schiet je officieer dood
- Zand/suiker in de bezinetank of draai wat moeren van wielen los. (Mark Hertling had een leuk twitter draadje "howto disable a tank")
- Rijd met je tank met het kanon naar achteren gericht en witte vlag erop naar UA (algemeen overgave signaal onder tankers) en krijg geld toe.

RU gooit alles inclusief de gootsteen naar UA en natuurlijk zijn het ook mensen ook hun verliezen wat personeel en wapens. Maar lang niet zoveel als de Russen met hun lage moreel.

[...]
60% van de 120btg's dat het er 150 ofzo zijn op dit moment (verse aanvoer) daar kan men met dergelijke plaatjes wat lastiger overweg. dus dat ze onrealistisch zijn zoals @hoevenpe ook aangeeft klopt ook wel.
maar als een statistiek is het natuurlijk wel grappig. Met 30-60 extra BTG's maakt dat niet veel meer uit. zelfs als je naar de rechter cirkels kijkt op de site is dat indrukwekkend. (der zit nog veel langs de grens en andere plekken)

60% zal eerder als je alles opnieuw berekend op 40% ofzo uitkomen, maar dan nog het is bizar veel.

Vond het opmerkelijk dat ze troepen uit Syrie trokken(Einde Assad?), en China min of meer UA ging steunen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
k995 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Zo goed als allemaal troepen die daar van in het begin waren.
Tja, ik raad je dan toch echt aan eens naar de troepenbewegingen te kijken. Er zijn al heel wat treinen van overal in rusland die kant op gegaan en zelfs vanuit b.v. Syrie zin er al verschillende 'leveringen' geweest. Wat er nu staat is voor een groot deel niet wat er oorspronkelijk stond. Dat kan ook niet, want zelfs als je van een BTG 10-20% kwijt bent, is zijn effectiviteit al enorm veel kleiner geworden. Zeker als je naar de tanks kijkt zouden de BTGs zonder aanvulling te hebben gehad al niets meer kunnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
pro_6or schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Ze halen nu ook troepen weg uit Syrië zag ik vanochtend met beeldmateriaal bevestigd.
Idd ongetwijfeld omdat deze hun meest ervaren troepen zijn. Als ze die allemaal terugtrekken is dat een paar duizend soldaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05
k995 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Idd ongetwijfeld omdat deze hun meest ervaren troepen zijn. Als ze die allemaal terugtrekken is dat een paar duizend soldaten.
2 Weekjes knallen voor de Oekraïense artillerie. Dan zijn die paar duizend er ook weer doorheen.... 8)7

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:28:
[...]

Tja, ik raad je dan toch echt aan eens naar de troepenbewegingen te kijken. Er zijn al heel wat treinen van overal in rusland die kant op gegaan en zelfs vanuit b.v. Syrie zin er al verschillende 'leveringen' geweest. Wat er nu staat is voor een groot deel niet wat er oorspronkelijk stond. Dat kan ook niet, want zelfs als je van een BTG 10-20% kwijt bent, is zijn effectiviteit al enorm veel kleiner geworden. Zeker als je naar de tanks kijkt zouden de BTGs zonder aanvulling te hebben gehad al niets meer kunnen.
Rusland had in syrie maar een paar duizend soldaten, net zoals er wat van hun oosten van rusland kwamen, die ondetussen alweer grotendeels weg zijn.

Georgie is een andere plek waar ze enkele honderden vandaan haalde.

Dat ze al hun tanks & apc's verloren zijnt esamen met 60% van hun troepen die dan zonder dat iemand het echt merkt allemaal vervangen zoudne zijn is redelijk ongeloofwardig.

De meeste waarschijnlijke verklaring is dat zoals in elke oorlog: vijandelijke verliezen worden overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

k995 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Rusland had in syrie maar een paar duizend soldaten, net zoals er wat van hun oosten van rusland kwamen, die ondetussen alweer grotendeels weg zijn.

Dat ze al hun tanks & apc's verloren zijnt esamen met 60% van hun troepen die dan zonder dat iemand het echt merkt allemaal vervangen zoudne zijn is redelijk ongeloofwardig.

De meeste waarschijnlijke verklaring is dat zoals in elke oorlog: vijandelijke verliezen worden overdreven.
190.000 man. En dan nog aanvullen met zeg 50-80.000 man. Is 270.000 beschikbaar.

26.000 KIA, maal 3,5 voor wounded. Zeg een 84.000. Samen 100.000

Is nog altijd 170.000 beschikbaar.

Van de gewonden zijn misschien 20.000 weer genoeg hersteld. 190.000

Het kan dus prima kloppen de cijfers met wat we zien.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

⚡️ Russia reacted to Finland's application to join NATO.

"Russia will be forced to take retaliatory steps of a military-technical and other nature to eliminate threats due to the entry of Finland and Sweden into NATO," the Russian Foreign Ministry said.
ik moet hier zo hard om lachen ..

ik zou niet verbaast staan als de trekker wel een keer over gehaald word als men nog een keer de grens overschrijd (door het luchtruim heen vliegen dus) .. Denk niet dat het gebeurt maar laten we hopen van wel.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:26:
Een interessant kaartje van @TpyxaNews. Een heatmap van het aantal RU mobiele abo's in UA.

"This is how the cluster of Russian mobile subscribers on the territory of Ukraine looks like right now."

[Afbeelding]
haha fantastisch dit.
In elk geval duidelijk waar het zwaartepunt van de speciale militaire operatie oorlog ligt _/-\o_

Waar vind ik dergelijk materiaal anders dan TpyxaNews ?
zij hebben het natuurlijk ook ergens vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:03:
[...]

haha fantastisch dit.
In elk geval duidelijk waar het zwaartepunt van de speciale militaire operatie oorlog ligt _/-\o_

Waar vind ik dergelijk materiaal anders dan TpyxaNews ?
zij hebben het natuurlijk ook ergens vandaan?
op Telegram zwerft het op veel kanalen...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-10 23:46
In eerste instantie moest ik een beetje aan mijnveger denken met al die nummers!

Hoe moet je de nummers interpreteren op die kaart? Het zijn toch geen BTG want dan telt het allemaal niet zo goed op.

En hoe mooi zou het zijn om deze kaart op dagbasis na elkaar te houden, dan kun je een animatie krijgen van hoe de oorlog verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:46:
[...]

190.000 man. En dan nog aanvullen met zeg 50-80.000 man. Is 270.000 beschikbaar.

je vergeet de volgende factoern:
- x aantal uit Kyiv-omgeving die misschien wel terug zijn gegaan naar Belarus en Belgorod maar wie zegt dat ze nog naar het front willen? Er valt ze weinig te verplichten volgens mij, aangezien het geen oorlog is maar een (vrijwillige?) operatie.

- een stuk of 1000? POW's die bij UA nu in detentiecentra zitten.

- moraal is mogelijk lager dan laag

Dus maak er 150.000 van, aan de hoge kant, van daadwerkelijk ook echt degelijk inzetbaar met krijgslust.

Verspreid die over Kherson - Zapo front en Donbas-front.
Laten we zeggen... 80.000 man in Donbas-noord?
en 70k verspreid over Kherson - Zapo as?

Donbas-front:
Bij Severodonetsk ligt een mooi riviertje dat overgestoken moet worden. Ideale plek voor nieuwe verliezen tijdens oversteek. #artillerie
Het gevaar voor die regio is de aanval vanuit het noorden.

En dan is het nog een eindje rijden naar Krasno-Hora - Bakhmut waar ook weer een natuurlijke barriere ligt in de vorm van rivier.

Pas daarna kunnen ze oprijden richting Sloviansk/Kramatorsk.
Het gevaar komt dan wederom uit het noorden, maar daar is dan ook weer een rivier op de as Barvinkove - Sloviansk

Het verbaast me echt dat de Russen blijkbaar zo'n moeite doen om diep in de pocket aan te vallen en daar over te steken. Misschien denken ze niet de mankracht te hebben om eerst de gap te sluiten richting Sloviansk, maar het is nu net alsof ze de pocket over de gehele noordelijke linie willen dichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
k995 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Het is bekend dat ze nog heel wat (werkende) tanks nog in opslag hebben (en heel veel niet werkende ;) ) en dat de bemanning vooral het probleem is. Zeker die tanks en APCs zijn voorlopig nog zo weer aangevuld. Wat mankracht betreft is dat nog simpeler, ze hebben grote troepenbewegingen gehad van het noorden naar het zuiden. Daar tegelijkertijd extra troepen tussen stoppen wordt dan niet gezien als grote troepenbeweging.
In veel van die lijstjes worden alleen de bevestigde kills meegenomen. Dat er rond de 1000 tanks kapot geschoten zijn is dus wel aardig zeker. Die zijn dus 100% zeker aangevuld, anders zou nu het gros van de BTGs met (veel) te weinig tanks rond rijden. Bedenk ook dat als er iedere dag 10 tanks worden aangevoerd dat geen grote troepenbeweging is, maar wel zorgt voor een aanvoer van honderden tanks per maand. Voldoende om te verklaren dat wat er afgeschoten wordt ook weer vervangen wordt. En daarmee zorgt dat er voor dat die lijstjes dus goed kunnen kloppen.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de troepen, je kunt zonder opvallend grote troepenbeweging makkelijk duizenden mensen bij het front krijgen. Doe dat continue en je hebt geen grote bewegingen, maar wel veel nieuwe mensen. Rusland heeft ook zelf aangegeven dat ze hun BTGs op orde aan het maken waren om naar het front te sturen. En daarvoor heb je toch echt vervangend materieel en mensen nodig.

En er zal vast wat propaganda in de cijfers zitten, maar ook een VK geeft dezelfde cijfers aan, en dat is juist een partij die conservatief probeert te zijn met hun cijfers en ook aangeeft dat we nog voorzichtig moeten zijn met de situatie.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:05:
[...]

op Telegram zwerft het op veel kanalen...
klopt maar iedereen kan plaatjes maken. Ik zoek graag de bronnen op.
Bijv. telecomproviders die evt. deze zaken ergens publiceren en waar het vandaan te halen is danwel in de gaten te houden. Normaal gesproken zou een plaatje als dit waarschijnlijk nooit zichtbaar zijn voor particulieren, maar toch. Hoe dichter bij de bron hoe beter. Kan ik het toevoegen aan m'n 'osint-lijst' om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:50
pro_6or schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:46:
[...]

Ik heb het idee dat ze troepen wel kunnen vervangen en eventueel versterken, maar dat de kwaliteit van die nieuwe troepen nog lager zal zijn. Volgens mij is een groot deel van het professionele leger inclusief speciale onderdelen inmiddels in Oekraine (geweest) en veteranen vervang je niet zomaar.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:45
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Bijv. telecomproviders die evt. deze zaken ergens publiceren en waar het vandaan te halen is danwel in de gaten te houden. Normaal gesproken zou een plaatje als dit waarschijnlijk nooit zichtbaar zijn voor particulieren, maar toch. Hoe dichter bij de bron hoe beter. Kan ik het toevoegen aan m'n 'osint-lijst' om in de gaten te houden.
Ik moest gelijk denken aan dit bericht van BusinessInsider over de heatmap functie van Snapchat.
Snapchat has temporarily disabled its heat map of Snaps in Ukraine. Russia could have used the information to identify areas where Ukrainians are concentrated.
Typically, Snapchat users around the world can submit their Snaps to the heat map, which shows the concentration of Snaps taken by location. Areas that appear blue on the map indicate that relatively few people posted Snaps in the area, whereas red areas on the map indicate that many people posted Snaps there.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gaat Rusland ook blij van worden
Poland has banned Gazprom from transiting gas through the Polish section of the Yamal - Europe gas pipeline.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FSjyuuYX0AESrpl?format=jpg&name=small

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Kan je zeggen dat dit opmerkelijk is en dat je het hiermee zal moeten doen. (iets met IT en kennis van deze systemen)

Als je meer wilt weten --> via dm

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 12-05-2022 15:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gezien de mensen die het "traag" vinden gaan --> Zal zo wel op twitter staan maar alvast de scoop.
Former commander of the US Army in Europe Ben Hodges said that the Armed Forces of Ukraine will be able to push the Russian Federation back to the borders that it occupied until February 23 by the end of the summer.

"I think the Russians are already nearing the climax. They don't have hundreds of thousands of new soldiers or new tanks ready to fight. And I think we are talking about weeks, because a lot of work has been done by the United States and its allies to increase Ukraine's potential in the coming weeks. I think we will see Ukraine launch a counteroffensive," he said.

Kaartje van alle "mysterieuze" branden in RU (niet andere zaken btw)
https://informnapalm.org/db/russia-on-fire/

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
redwing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:17:
[...]

Het is bekend dat ze nog heel wat (werkende) tanks nog in opslag hebben (en heel veel niet werkende ;) ) en dat de bemanning vooral het probleem is. Zeker die tanks en APCs zijn voorlopig nog zo weer aangevuld. Wat mankracht betreft is dat nog simpeler, ze hebben grote troepenbewegingen gehad van het noorden naar het zuiden. Daar tegelijkertijd extra troepen tussen stoppen wordt dan niet gezien als grote troepenbeweging.
Dat zie je, er is nooit daarover geraporteerd.
In veel van die lijstjes worden alleen de bevestigde kills meegenomen. Dat er rond de 1000 tanks kapot geschoten zijn is dus wel aardig zeker.
Absoluut neit want veel van die lijstjes zijn gebaseerd op oekrainse cijfers die nuet betrouwbaar zijn.
De sites die wil controleren zitten soms op aantallen een fractie van die cijfers.
Die zijn dus 100% zeker aangevuld, anders zou nu het gros van de BTGs met (veel) te weinig tanks rond rijden. Bedenk ook dat als er iedere dag 10 tanks worden aangevoerd dat geen grote troepenbeweging is, maar wel zorgt voor een aanvoer van honderden tanks per maand. Voldoende om te verklaren dat wat er afgeschoten wordt ook weer vervangen wordt. En daarmee zorgt dat er voor dat die lijstjes dus goed kunnen kloppen.
Je vergeet dat het niet louter om tanks gaat, maar om bemanningen, ondersteunende diensten, APC's, gewone troepen,... En ja als er elke dag enkele tientallen voertuigen en honderden manschappen toekomen dat zie je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

k995 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:25:
[...]
[...]
Absoluut neit want veel van die lijstjes zijn gebaseerd op oekrainse cijfers die nuet betrouwbaar zijn.
De sites die wil controleren zitten soms op aantallen een fractie van die cijfers.
[...]
Je vergeet dat het niet louter om tanks gaat, maar om bemanningen, ondersteunende diensten, APC's, gewone troepen,... En ja als er elke dag enkele tientallen voertuigen en honderden manschappen toekomen dat zie je wel.
Denk niet dat Oekraine overdrijft, ze winnen er niks mee .. alleen ze zijn heel erg terughoudend betreft zelf details vrijgeven. dat heeft er meer mee te maken dat het tegen hun gebruikt word in propaganda

Dat wij hier popcorn etend, naar de Farmers Defence Force en andere meuk kunnen kijken is "mooi" meegenomen (note: oorlog is oorlog en dat is niet mooi).

Maar anderzijds zie je hoe weinig Rusland aan "propoganda" doet/kan doen ??? enige wat ze kunnen doen is praten over atoombommen en nep video's posten die bijna direct debunkt worden..
- niet bestaand SU-23's
- lege NLAW behuizingen
- (eigen) wapens & tanks in diverse opstellingen als "gevangen" genomen tonen.
- niet bestaande Bayraktars en Oekrainse luchtmacht die hun schepen laat zinken.

Rusland heeft wel veel kills met Oekrainers alleen dat zijn burgers helaas, die tellen we niet mee inderdaad.

Daarnaast word elke dode rus ook op de gevoelige plaat vast gelegd, voor het thuisfront. daar kan je ook een telling mee bijhouden.

En inderdaad als je tanks/en andere voertuigen neerhaalt dan kan je wel een aardige gok doen hoeveel er exit zijn na een heftige munitie onploffing. in een Tank zit 3 bemanningsleden.

Ik verdenk de cijfers van Oekraine nogal conservatief te zijn.

Maar again de cijfers op de site(s) zoals https://minusrus.com/en en https://war-bi.prozorro.sale/#/ geven je wel een eenzijdig beeld en een globale indruk exact zou ik ze inderdaad niet noemen, het is alleen beter dan niks. en arme Oryx team ze hebben aardig wat werk voor de komende jaren oid.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:58
[...]

[...]

[...]

Je kent deze ook:

https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

Die rapporteert 3623 gerapporteerde, geverifieerde, verloren voertuigen voor Rusland.

Hiervan zijn 664 tanks, waarvan 358 vernietigd.

Als je een keer een tank raakt zonder dat je het filmt met een drone of camera, niet later kunt vastleggen of simpelweg niet meer tegenkomt staat ie niet op de lijst.

Ik denk niet dat er 1000 tanks vernietigd zijn, ik denk wel dat het veilig is om te stellen dat Rusland 1.000 tanks kwijt is voor gebruik en dat er een set beschadigd is. Er zijn ook beelden van beschadigde tanks en andere voertuigen over de grens met Rusland zelf, dit liep ook al in de vele tientallen.

Maargoed, 1 enkele terugtrekking vanuit regio Kharkiv laat al 52 vernietigde voertuigen achter.

Dus tjah, er wordt vast gegoocheld met cijfers - maar van wat je vast kunt stellen vermeerderd met wat we niet kunnen zien en de snelheid van vernietiging dan zal er een flink aantal bovenop die van Oryx moeten zitten. Dat kan simpelweg niet anders.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
In de Volkskrant een artikel over de training van Oekraïners op westerse militaire bases.
De training van Oekraïense militairen om hun nieuwe westerse wapens te gebruiken tegen de Russen is in volle gang. Op diverse militaire bases in Europa krijgen ze een stoomcursus. Daarna moeten de Oekraïners snel terug om het Russische leger te bevechten.
40 dagen training voor PHz2000:
Volgens Duitse media worden de Oekraïners op een artillerieschool in Rijnland-Palts in ongeveer veertig dagen opgeleid hoe om te gaan met een van ’s werelds modernste houwitsers. Kyiv krijgt twaalf houwitsers van beide landen, dat in Nederland het zwaarste geschut is. Als de soldaten goed opgeleid zijn, kunnen ze straks in de Donbas elke tien seconden drie granaten laten neerdalen op Russische gevechtseenheden tot ongeveer vijftig kilometer verderop.
Twee weken voor de M777:
Tientallen andere soldaten krijgen nu een spoedcursus van twee weken om de M777, een van de zwaarste kanonnen van de VS, te onderhouden op het slagveld. Nog eens 110 Oekraïense militairen zijn opgeleid om de komende weken de Russen tegen te houden met de tweehonderd Amerikaanse pantserwagens die zij krijgen.
Er zijn landen die geen ruchtbaarheid willen geven aan het feit dat ze hun militaire bases gebruiken om Oekraïners te trainen.
Het Amerikaanse leger erkent dat het onder andere vanuit een militaire basis in het Duitse Grafenwöhr in Beieren opereert. Maar daar blijft het bij. De andere locaties in Europa willen de VS niet noemen, laat staan beelden vrijgeven van de trainingen. ‘Er zijn landen waar we opleidingen geven die het niet prettig vinden dat dit publiekelijk bekend wordt gemaakt’, aldus de Pentagon-woordvoerder. ‘Dus dat blijven we respecteren.’
Het lijkt erop dat de Amerikanen vinden dat UA de manier waarop ze Russische troepen onder vuur nemen kan verbeteren. "We zullen ze helpen als ze willen weten" is echter een opmerkelijk citaat.
De militairen krijgen van de Amerikanen ook tactische adviezen hoe ze de Russische gevechtstroepen effectiever onder vuur kunnen nemen. ‘We zullen ze helpen als ze willen weten wat een betere manier zou kunnen zijn om het wapen in te zetten’, aldus luitenant-kolonel Todd Hopkins, wiens gevechtseenheid van de Nationale Garde van Florida de leiding heeft over het opleiden van de Oekraïners.
En waar we al bang voor waren, doordat zware wapens eerst off-limits waren is de training nu wel een noodgedwongen snelkookpan geworden.
De VS en Europa beseffen dat het eigenlijk gekkenwerk is om de Oekraïense soldaten in zo’n korte tijd wegwijs te maken met de zware westerse wapens.
Ook de hoeveelheid die Kyiv krijgt is enorm. Zo ontvangt het Oekraïense leger alleen al van de VS negentig houwitsers. Dat is bijna net zoveel als waarover het Duitse leger beschikt. Kun je in amper een paar weken tijd militairen opleiden voor een wapensysteem dat ook nog gebruikmaakt van hightech-munitie? Want in tegenstelling tot de oude houwitsers van Russische makelij waarmee Oekraïne nu schiet, vuurt de M777 ‘slimme’ granaten af. De ruim veertig kilo wegende Excalibur-granaat wordt met gps naar zijn doel geleid en is zeer nauwkeurig.
Wel opleiding, weinig training:
Van Griensven: ‘Je moet mensen eerst opleiden voor het wapensysteem, zoals de techniek en de procedures, en vervolgens voor de inzet ervan. Opleiding is één ding, maar training moet ervoor zorgen dat je effectief kunt optreden. En zoals altijd: hoe meer training, hoe beter.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Bullebas

Waar inderdaad maar dan zou je ervan uitgaan dat je ongetrainde Oekrainers krijgt. Voor een getrainde artillerist is een andere houwitser heel wat makkelijker als dat je een newbie moet opleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:58
@bulle bas dank voor het delen en quoten - interessant.

Vraag me al langer af hoe moeilijk het is om van tank A in tank B te gaan of van artillerie systeem A naar B over te stappen.

Daarnaast heeft Ukraine al sinds de Donbas oorlog ervaring opgebouwd met systemen, je ziet dat heel goed bij het afvuren van de eigen makelij ATGM's, die draaien ze vaak eerst even omhoog, vuren af en pas later weer terug op doel. Er zit gewoon een klein beetje extra eigen inbreng in om de kans van raken blijkbaar te vergroten - dat soort ervaring is lastig aan te leren.

Ook is een 40-daagse opleiding in de Duitse en Nederlandse artillerie interessant & lang. Tis natuurlijk niet alleen een artillerie stuk, maar ook een gepantserd voertuig. Dus die moet je besturen en onderhouden en daarnaast kunnen afvuren.

Wordt een lange zomer.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

ph4ge schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Ik heb het idee dat ze troepen wel kunnen vervangen en eventueel versterken, maar dat de kwaliteit van die nieuwe troepen nog lager zal zijn. Volgens mij is een groot deel van het professionele leger inclusief speciale onderdelen inmiddels in Oekraine (geweest) en veteranen vervang je niet zomaar.
Mijn rekenplaatje is maar gewoon een inschatting. 190.000 man oorspronkelijk. Nog eens 80.000 extra ertegenaan, dan zijn ze nu langzaam wel door de getrainde mensen heen maar hebben ze er altijd nog ongeveer 190.000 nu paraat. Allemaal grof giswerk. Dus nu nog eens 25.000 KIA en dán begint het echt lastig te worden.

Maar ja, ook de ukrainse reservisten zien er niet al te capabel uit.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:04:
In de Volkskrant een artikel over de training van Oekraïners op westerse militaire bases.

[...]

40 dagen training voor PHz2000:

[...]

Twee weken voor de M777:

[...]

Er zijn landen die geen ruchtbaarheid willen geven aan het feit dat ze hun militaire bases gebruiken om Oekraïners te trainen.

[...]

Het lijkt erop dat de Amerikanen vinden dat UA de manier waarop ze Russische troepen onder vuur nemen kan verbeteren. "We zullen ze helpen als ze willen weten" is echter een opmerkelijk citaat.

[...]

En waar we al bang voor waren, doordat zware wapens eerst off-limits waren is de training nu wel een noodgedwongen snelkookpan geworden.

[...]

[...]

[...]
Amerikanen kunnen het natuurlijk altijd beter.
Het is natuurlijk propaganda, of versterkt door wishful thinking maar ik denk dat de beroeps-UA militairen (of milities die al sinds 2014 vechten in Donbas) wel inventief genoeg zijn en misschien zelfs wel beter weten dan de Amerikanen zelf hoe ze de Russen moeten bestrijden.
Misschien gaan ze de Amerikanen wel verbazen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

NiGeLaToR schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:10:

Vraag me al langer af hoe moeilijk het is om van tank A in tank B te gaan of van artillerie systeem A naar B over te stappen.

Daarnaast heeft Ukraine al sinds de Donbas oorlog ervaring opgebouwd met systemen, je ziet dat heel goed bij het afvuren van de eigen makelij ATGM's, die draaien ze vaak eerst even omhoog, vuren af en pas later weer terug op doel. Er zit gewoon een klein beetje extra eigen inbreng in om de kans van raken blijkbaar te vergroten - dat soort ervaring is lastig aan te leren.

Ook is een 40-daagse opleiding in de Duitse en Nederlandse artillerie interessant & lang. Tis natuurlijk niet alleen een artillerie stuk, maar ook een gepantserd voertuig. Dus die moet je besturen en onderhouden en daarnaast kunnen afvuren.

Wordt een lange zomer.
Gisteren een filmpje op Youtube gezien waarin ze aangeven dat dat een gebrek in de actieve verdediging van de Russische tanks betreft waarover de Amerikanen twee jaar geleden al publiceerden. Door de laser niet op de tank te richten maar erachter wordt de afweer pas actief als het al te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

[...]

[...]

650 tanks kan je met een fotootje op Oryx terugzoeken.

OK, een aantal kan alsnog dubbel geteld zijn, Stijn is daar echter voorzichtig mee, en de “captured” kan evt ook weer hercaptured zijn maar als bottomline is 650 heel erg goed verdedigbaar. En dan zijn er dus absoluut meer want deze staan op foto.

Ik denk zelf dat we tegen de 800 tanks zitten. Van de in totaal 2800. ?. Dus nog altijd 2000 over helaas.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@bulle bas maar ook @Indoubt en @NiGeLaToR

Denk dat er wel een paar dingen gemakkelijk vergeten of beter gezegd onderschat word(den).

Normaal is een training een "uitje" waar je redelijke motivatie mist, immers normaal gesproken ben je niet in oorlog. Nu komen er ervaren personeel met redelijke kennis van het slagveld (neem ik aan) en de russische tactieken.

Dus zowel de leraar als de leerlingen zijn extreem gemotiveerd om kennis overdracht te doen, dus waar normaal dit redelijk langzaam gaat zullen ze zich hier extreem kapot oefenen en weinig rust nemen.
Als je de stof al redelijk beheerst is eigenlijk de "taal" wellicht een issue.

Daarbij gaat het rumour dat UA zelf GIS software en andere technieken toepast in hun battlefield iets wat ze al een inmense voorsprong geeft. tenopzichte van onze "verouderde" software, aangevuld met GSM, Drone en andere vijand/locatie opsporings software (denk aan gsm locatie bepaling)

Andere keerzijde is dat wat we zien UA met de "sjovet" meuk al redelijk accuraat is, dat dit met "westers" spul nog meer verbeterd word.

Als UA klaar is met de oorlog kan de leerling zo meteen de kennis overdragen aan onze strijdkrachten, en ik vermoed dat de kennis tijd de training die men kan overdragen al direct verwerkt word in nieuwe lesstof.
Dus UA gaat straks enorme toegevoegde waarde worden in de NATO/USA/EU strijdkrachten.

Ik vind het niet verbazend als je leest dat Russen ondertussen (rellen,deserteren en zelf sabotage plegen), immers ze zijn zo bang zijn dat als je "Slava Ukraini" roept dat ze het terplekke in hun broek doen. :+

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:30:
@bulle bas maar ook @Indoubt en @NiGeLaToR
Daarbij gaat het rumour dat UA zelf GIS software en andere technieken toepast in hun battlefield iets wat ze al een inmense voorsprong geeft. tenopzichte van onze "verouderde" software, aangevuld met GSM, Drone en andere vijand/locatie opsporings software (denk aan gsm locatie bepaling)
Ik kwam daar net dit stukje over tegen: https://twitter.com/TrentTelenko/status/1523791050313433088

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_/-\o_ mooi leesvoer

Het eerste plaatje >:) zal het niet posten .. te "meme" achtig

Deze link leest wellicht net wat prettiger btw (zelfde artikel) https://threadreaderapp.com/thread/1523791050313433088.html

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 12-05-2022 16:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:55
NiGeLaToR schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:10:

Wordt een lange zomer.
Als voorbeeld, een leopard 1 crew is vrij makkelijk op een leopard 2 te zetten, met een week training is dat wel gefixt, dat komt omdat in de basis de driver, de lader en de commandant niet zo heel veel hoeven aan te passen, de schutter moet even wat meer aanleren.
Een beetje tank crew heeft natuurlijk al wat training in het veld gedaan, andere tank maar dezelfde tactiek.

Ex schutter leo 1

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, Death by GIS kwam in dit draadje al even voorbij gisteravond geloof ik maar ja het gaat snel.

Tijd voor een update over Azovstal
We either risk or together with whole world watch them killed” — families of Azov fighters call for extraction procedure

A briefing by relatives of soldiers from the Azov battalion was held in Media Center Ukraine — Ukrinform on May 12.

The families of the fighters called on the whole world to stop putin and save the people, who have been heroically defending Mariupol. Mainly, their address is directed at the President of Turkey Recep Tayyip Erdogan.

Yevheniy Sukharnykov, a father of Azov fighter, said that on rare occasions, when his son gets in touch, he says that he is still alive and the circle around Azovstal Iron and Steelworks is getting narrower.

“My son is also at Azovstal, in hell. They are keeping the defense right now. It is not just a war, it’s a slaughterhouse. We demand extraction for our fighters along with their wounded and fallen brothers. There’s an international practice. The fighters are extracted to a third country, a neutral one. We insist on this decision. We started a petition calling for the extraction procedure. As of now it has 1.5 million signatures. The society supports this decision, what’s left to do is to organize it. We understand that Turkey can be a suitable country (for the procedure). I address president Erdogan as a man and a father. Save our fighters. You have the experience. Send a civilian fleet. We understand all the risks, but this is our only chance. We either risk or together with the whole world watch them killed, ” — Yevheniy Sukharnykov said.

Natalia Zarytska, a wife of Azov regiment fighter, called on everybody, the whole global community, all the countries of the world to save over soldiers: “russia is putting the label of Neo-Nazis on our fighters, and uses it as an excuse to kill our loved ones. There’s no time. If the world has allowed such a monster like putin to rise, it must take the responsibility to eliminate him.”

The woman also addressed Recep Erdogan calling to save our soldiers.

“Everyday, my husband writes in the diary of the war, and sends those (entries) to me. There are hundreds of wounded without hands, legs (staying) in inhuman conditions. They are dying in agony. Mariupol is a wound on the body of the world. It’s a tragedy of the 21st century. We had a wedding at Azovstal in the middle of April. We got married, and instead of fireworks my husband was bombed with cluster shells. Save these people!” — she said.

Natalia Zarytska noted that along with other families they held protest rallies and sent letters asking for help to all the possible embassies and international organizations.

“I received a message from my husband that the Red Cross and the UN were concerned only with the civilians. And my husband asked “are we, soldiers, just waste material? We helped and supported the civilians, saved them, and shared food. Do we really mean nothing?”” — she said.

As reported earlier, the enemies are blocking underground passages from the metallurgical plant of Azovstal in Mariupol, and Ukrainian soldiers are resorting to counterattacks.
bron: Gerashchenko Telegram

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

Apache4u schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:26:

[Afbeelding]
Over een kaart gelegd waar ik de namen van de steden zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hb26IXYAkTRJQrZzcSSdOLFqrI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTroxvOHTAxBq09c02Gr8ACt.jpg?f=fotoalbum_large

Nog meer detail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XEG6-z1D3HSRAsoE-f8hk1sU8w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ow56LQXJpTzmR1G0hgUKFU4N.jpg?f=user_large

De hoogste concentratie Russen op de weg tussen Kharkiv en Kupiansk te hoogte van het water dat een natuurlijke barrière is. Dit is de positie dat verdedigd moet worden.

Vovochansk hebben ze niet nodig, want er is een spoorlijn tussen Kupiansk en Rusland.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfdbY_zNJ9QU38tiUK2tDPQdKQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2yKgtOzVVmhLRXKPR2aicKhE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:58:
[...]

[Afbeelding]

Nog meer detail:
[Afbeelding]

De hoogste concentratie Russen op de weg tussen Kharkiv en Kupiansk te hoogte van het water dat een natuurlijke barrière is. Dit is de positie dat verdedigd moet worden.

Vovochansk hebben ze niet nodig, want er is een spoorlijn tussen Kupiansk en Rusland.
[Afbeelding]
mooi gedaan!
de exacte locatie waar UA aan het aanvallen is.
Ze zitten dus vol in de verdediging om te voorkomen dat UA doorbreekt naar de spoorlijn richting Kupiansk.
En elke Rus die niet zuidelijk aan het vechten is, is er weer een minder.
Tijd winnen totdat ze de modernere artillerie en tanks ter plaatse hebben.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bulle bas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:04:
[...]
[...]
[...]
Wel een bijzondere opmerking in die quote, want de meeste artillerie granaten die geleverd worden aan Oekraine zijn juist niet die slimme Excalibur?
Want in tegenstelling tot de oude houwitsers van Russische makelij waarmee Oekraïne nu schiet, vuurt de M777 ‘slimme’ granaten af. De ruim veertig kilo wegende Excalibur-granaat wordt met gps naar zijn doel geleid en is zeer nauwkeurig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
rapture schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 16:58:
De telefoondata schijnt uit maart te zijn, heb de bron (nog) niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:06:
[...]

mooi gedaan!
de exacte locatie waar UA aan het aanvallen is.
Ze zitten dus vol in de verdediging om te voorkomen dat UA doorbreekt naar de spoorlijn richting Kupiansk.
En elke Rus die niet zuidelijk aan het vechten is, is er weer een minder.
Tijd winnen totdat ze de modernere artillerie en tanks ter plaatse hebben.

d:)b
Zoals wat ik in de voorbije nacht geschreven had:
rapture schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 01:50:
De Russen hebben meerdere BTG's naar Kupiansk teruggetrokken om wat verdediging te hebben tegen de Oekraïners die twintigtal BTG's willen afsnijden.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden met het injecteren van verkenners, saboteurs, drone operatoren,... richting Izyum, Kupiansk en Vovchansk. Als je een logistieke route op minstens 3 lokaties (en alle tussenliggende locaties) infecteert met hinderlagen, dan gaat er niet veel van overblijven.

De twintigtal BTG's rond Izyum kunnen niet over het water vluchten en moeten terug naar Kupiansk rijden en hopen dat de Oekraïners niet de hele route vol hinderlagen gezet hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv1WEAmmZYHRUW6wOPb_CS5rKr4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Iv9bbiDHNYYKkHEkJqGKYxwy.jpg?f=user_large
Gezien de hoeveelheid aan wegen en spoorlijnen in Kupiansk samenkomen, dat moeten ze ten alle koste verdedigen.
Zwaktepunt aangeduid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThESXE4TB38yEZ5alAcNQlinpj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iK6849ZK3oBAyFje0DjFwqqr.jpg?f=user_large
hoevenpe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:12:
[...]

De telefoondata schijnt uit maart te zijn, heb de bron (nog) niet gevonden.
In maart zouden er meer Russen in het noorden van Kyiv, Chernihiv,... zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
De nieuwste kaarten van Nathan, relatief veel veranderingen deze keer:
(klik voor draadje met detailkaarten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:48:
[...]
Maargoed, 1 enkele terugtrekking vanuit regio Kharkiv laat al 52 vernietigde voertuigen achter.

Dus tjah, er wordt vast gegoocheld met cijfers - maar van wat je vast kunt stellen vermeerderd met wat we niet kunnen zien en de snelheid van vernietiging dan zal er een flink aantal bovenop die van Oryx moeten zitten. Dat kan simpelweg niet anders.
De teller daar staat nu op 73.
https://nitter.net/TheDea...tus/1524778356075552770#m

Maar er zullen nog vele van dit soort situaties nodig zijn om het tij te keren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en nog even mosterd na de maaltijd:
50 out of 70 pieces of equipment destroyed near the village of Belogorovka in the Luhansk region, the Russian BTG suffered significant losses, according to Advisor to the Minister of FA, Viktor Andrusiv.

Presumably, the BTG of the 74th separate motorised rifle brigade was destroyed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:27:
[...]

De teller daar staat nu op 73.
https://nitter.net/TheDea...tus/1524778356075552770#m

Maar er zullen nog vele van dit soort situaties nodig zijn om het tij te keren.
opmerkelijk detail is dat een BTG bestaat uit ongeveer 70 voertuigen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
lees nog steeds met grote regelmaat mee hoor ;)
kwam dit tegen: https://amsterdam.raadsin...actualiteit+Van+Schijndel
fvd mannetje die moeilijk doet over opvang UA vluchtelingen
Zijn dat echt RU poppetjes, echt te erg voor woorden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:38:
[...]

stuk of 10-15 tanks en 40-50 IFV's etc. Paar MRLS misschien.
600-700 man waarvan 200 infantry.

Bizar dat je die in z'n geheel laat kapot schieten tijdens een overtocht.
Eerst al de artillerie. Konden de Russen het niet counter-arty'en?
En daarna met vliegtuigen bestookt. Waar was de anti-air?

Hebben ze zoveel haast dat ze met z'n allen de pontons over willen? Geen commando gegeven om de overtocht te beschermen?

#weird.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Silent7 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:56:
_O-
dus in de gemeenteraad wordt gevraagd hoe de stad zich voorbereid op een militaire Russische luchtaanval vanuit zee?

Tja.. daar hebben we een landelijk Ministerie van Defensie voor.
Oh wacht, FvD wil waarschijnlijk stadsmilities ofzo. Hun eigen Azov. Het IJ-bataljon! 8)7

En als ze een beetje opletten in deze wereld hadden ze kunnen weten dat de Russen niet echt iets doen aan luchtaanvallen vanuit zee. Ze denken dat Rusland vliegdekschepen heeft net zoals de VS met dezelfde doctrine en taken.

Er komt dan hooguit een amfibische landing bij Scheveningen ofzo.

En waarom een luchtaanval op de stad? Omdat er 10k Oekraieners worden ondergebracht? Als doelwit?
10.000... die stop je in een paar grote tentenkampen en je bent klaar. Heeft Amsterdam niet eens door dat ze er zijn.

Wel bizar dat ze op zo'n manier aandacht vragen voor non-zaken, waar de gemeenteraad of de gemeente helemaal niet over gaat. Beter laten ze hun collega's in Den Haag in de Tweede Kamer een vraag stellen aan de minister van Defensie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:38:
[...]

Iets meer dan ongeveer 70 voertuigen.

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5dec42040803c10a011f2326/1bf1232e-d0d6-4b53-aa95-a4bf59c873f8/Russian+BTG+2022.jpeg?format=600w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:06:
[...]

[Afbeelding]
misschien tegenwoordig minder.
Meeste info over BTG's komt geloof ik uit 2017.
Misschien dat het in februari 2022 nog die samenstelling had, en misschien nu iets kleiner qua aantal voertuigen en misschien extra infanterie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:38
[...]

ben er zelf eigenlijk al mee gestopt om te overwegen om te posten. Misschien wekelijks of liever maandelijks want tja, het zal allemaal wel.
We krijgen m allemaal wel voorbij denk ik.

Of is er interesse om de dagelijkse 'medaillespiegel' hier te blijven posten? ;)
och, is op meerdere plekken te vinden. Waar ik wel naar op zoek ben: iemand had een linkje naar grafieken met aantallen per dag over de hele periode. Ben benieuwd of er de laatste dagen al meer artillerie en raketwerpers per dag verloren gaan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 03-10 19:58

bloody

0.000 KB!!

Tens schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:16:
[...]

och, is op meerdere plekken te vinden. Waar ik wel naar op zoek ben: iemand had een linkje naar grafieken met aantallen per dag over de hele periode. Ben benieuwd of er de laatste dagen al meer artillerie en raketwerpers per dag verloren gaan.
Deze? https://war-bi.prozorro.sale

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Silent7 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:56:
*knip* deze insinuatie is niet te linken aan het hierboven genoemde artikel. Bij een claim over omkoping, zijn heel stevige onderbouwingen nodig

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 13-05-2022 09:15 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:38

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:27

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Zeker! Liefst zelfs op een min of meer vast tijdstip. Ik kijk er altijd naar, net als voorheen naar de Corona cijfers...

En natuurlijk zijn de cijfers niet 100 procent accuraat, maar de trend is wel zichtbaar.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:24
Deze zijn allemaal confirmed of op basis van cijfers van Oekraïne?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
[...]

Zeker wel!

Niet iedereen is even goed up-to-date. En ik heb ook niet altijd zin om de stats zelf te zoeken. Dan is zo'n dagelijkse post wel prettig. :)

Dit topic is voor mij 1 van de hoofdbronnen wat nieuws betreft. En dat zal vast voor meer mensen gelden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:48
rapture schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:06:
[...]

[Afbeelding]
Als ik het plaatje zie vraag ik mij af of ze complete sets hebben. Ik bedoel een set van 140-ish voertuigen per BTG.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Als ik het plaatje zie vraag ik mij af of ze complete sets hebben. Ik bedoel een set van 140-ish voertuigen per BTG.
Als ik de berichten op telegram mag geloven, is het vrij uniek als er complete BTG's tussen zitten. ze hebben moeite met materieel en personeel voor formatie.

Wist je dat de schatting is dat er max ~170 BTG's geformeerd zijn in heel RU (telling anno 2021) en dat er nu 150 oid in UA zijn gespot ? 120 vanaf 24 feb met ~30-40 aangevuld nu ? dan word de spoeling van leger wel uberhaupt erg matig.

Trouwens mr Gerasimov(erg afwezig) en alles wat aan officeren onder hem valt word vanaf top down ook erg uitgedunt las ik zo op telegram vandaag.. vond het ook op de parade erg opvallend "leeg" kwa aanwezigheid van dergelijk materiaal.

Diverse plekken in UA worden ook aangewezen als "black hole" daar gaat men niet graag naar toe (noord oosten en kherson bv) Hoe zou dat nu komen ?

Ook leuke aanvulling op het bericht :)
Great Britain is looking for Soviet weapons around the world in order to buy them for Ukraine

This was announced by the minister of defense of Ukraine Ben Wallace.

"A significant part of the Ministry of Defense and military attaches around the world are being sought. Sometimes we come across Russians who are also looking for reserves in some countries, because they are quickly running out of them," Wallace said.

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 12-05-2022 20:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:45:
[...]

Trouwens mr Gerasimov(erg afwezig) en alles wat aan officeren onder hem valt word vanaf top down ook erg uitgedunt las ik zo op telegram vandaag.. vond het ook op de parade erg opvallend "leeg" kwa aanwezigheid van dergelijk materiaal.

[...]
Ik kwam het tegen in de samenvatting van wat Arestovych (adviseur Zelensky) gezegd zou hebben (11 mei):

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* dit is niet het grappige plaatjestopic

[ Voor 110% gewijzigd door polthemol op 13-05-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bulle bas schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Ik kwam het tegen in de samenvatting van wat Arestovych (adviseur Zelensky) gezegd zou hebben (11 mei):

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Relaxovich word hij "liefkozend" genoemd paar van zijn streams zitten volgen waar Zelensky veel emotie toont is deze meneer inderdaad erg rustig ..

Vind het zelf erg hinderlijk dat ik de taal niet beheers en ondertiteling bagger is, hij komt inderdaad erg rustig en calculerend over .. deze samenvatting heb ik ook gezien

Maar pre parade was meneer Gerasimov geraakt (naar verluid in zijn been) op de parade erg afwezig en rond die tijd waren er al geruchten dat hij "suspended" was ..

Ik denk zelf dat de kans groter is dat hij bodem voeding is geworden, overgens denk ik dat mr Shoigu ook niet al te zonnig ervoor staat.

Zelfs bij de UN " Deputy Permanent Representative of the Russian Federation to the UN Dmitry Polyansky" is de normale spreker vervangen immers "deputy" ?? Nu is dit de 1ste keer dat ik hem zie maar voor mijn gevoel is de trend gezet.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 10:23
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:09:
*knip* dit is niet het grappige plaatjestopic
*knip* dit is ook niet het topic om een lecture te geven over midden-oosterse muziek.

[ Voor 80% gewijzigd door polthemol op 13-05-2022 08:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:53

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Fiber schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:36:
[...]

Zeker! Liefst zelfs op een min of meer vast tijdstip. Ik kijk er altijd naar, net als voorheen naar de Corona cijfers...

En natuurlijk zijn de cijfers niet 100 procent accuraat, maar de trend is wel zichtbaar.
Mee eens, lekker blijven posten, houdt ons bij de les. Ook de mensen met wat minder tijd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 30-09 17:03
Twee Russische eindbazen van een journalisten _/-\o_ Hadden nog toegang tot de staats media 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:26:
[...]

Relaxovich word hij "liefkozend" genoemd paar van zijn streams zitten volgen waar Zelensky veel emotie toont is deze meneer inderdaad erg rustig ..

Vind het zelf erg hinderlijk dat ik de taal niet beheers en ondertiteling bagger is, hij komt inderdaad erg rustig en calculerend over .. deze samenvatting heb ik ook gezien

Maar pre parade was meneer Gerasimov geraakt (naar verluid in zijn been) op de parade erg afwezig en rond die tijd waren er al geruchten dat hij "suspended" was ..

Ik denk zelf dat de kans groter is dat hij bodem voeding is geworden, overgens denk ik dat mr Shoigu ook niet al te zonnig ervoor staat.

Zelfs bij de UN " Deputy Permanent Representative of the Russian Federation to the UN Dmitry Polyansky" is de normale spreker vervangen immers "deputy" ?? Nu is dit de 1ste keer dat ik hem zie maar voor mijn gevoel is de trend gezet.
t is gewoon een timetraveler.
Beetje relaxed op een krukje zitten in z'n fleece vest.
Hij weet alles al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:32:
[...]

Mee eens, lekker blijven posten, houdt ons bij de les. Ook de mensen met wat minder tijd.
werkt ook niet echt he. Moeten ze eerst vier pagina's doorscrollen om de plaatjes te vinden op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

consolefreak schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:31:
*knip* dit is ook niet het topic om een lecture te geven over midden-oosterse muziek.
*knip* offtopic

[ Voor 63% gewijzigd door polthemol op 13-05-2022 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
wauskoek schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:34:
Twee Russische eindbazen van een journalisten _/-\o_ Hadden nog toegang tot de staats media 8)

[YouTube: Hackers Humiliate Putin; Prominent Media Vandalized On Russian Holiday]
Oh die lenta.ru hack is prachtig uitgevoerd. Top actie. :)

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 03-10 19:58

bloody

0.000 KB!!

Ach wat jammer nou, alweer een brandje op een schip?
In de nacht van 11 op 12 mei.

https://www.fleetmon.com/...ussian-navy-suffered-maj/

Volgens mij nog niet langsgekomen hier.

Edit: er wordt geclaimed (voor wat het waard is ofc) dat deze ook door een Neptunus geraakt is:
[Twitter: https://twitter.com/ValdefOrg/status/1524782118848675840]
I have just been confirmed by my sources!
Our "Neptune" destroyed another Russian ship at night!
It was a fleet logistics vessel. Either "Elbrus" or "Vsevolod Bobrov" - because there are similar ships in Russia
only two!
The ship drove to Snake Island reinforcements, including anti-aircraft missile systems!
Russia is trying to hide the fact that our "Neptune" destroyed another ship! But it will not work! Glory to the Armed Forces! Glory to KB "LUCH"!

[ Voor 68% gewijzigd door bloody op 12-05-2022 22:10 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MrOleo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:40:
[...]
Oh die lenta.ru hack is prachtig uitgevoerd. Top actie. :)
Deze mag er ook bij

Alhoewel hij wel weer "up" is https://www.nbcnews.com/t...-attack-ukraine-rcna28299 maar met nogal twijfelachtige "kwaliteit"
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:36:
[...]
werkt ook niet echt he. Moeten ze eerst vier pagina's doorscrollen om de plaatjes te vinden op een dag.
Je kan beter afvragen hoe lang Rusland de speciale operatie vol kan houden :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bloody schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:45:

we hebben een Zwarte Zee vloot draadje nodig.

Edit: maar misschien hoort dat eigenlijk bij het 'Kherson-front'.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

bloody schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:45:

Eigenlijk zonde, want is een prachtig schip... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:48
Fiber schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:03:
[...]

Eigenlijk zonde, want is een prachtig schip... O-)
De Russen zullen het vast ontkennen en op zijn Russisch zeggen "it's fine!"

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1 ... 199 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: