teacup schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:49:
[...]
Dat Oekraïne er een duidelijke doelstelling voor heeft is ook logisch, in mijn reactie keek ik wat meer naar de Russische zijde. Oekraïne valt trouwens beide meest extreme westelijke zones aan van het door Rusland veroverde gebied, zowel de noordelijke (Kharkiv) als de zuidelijke (Kherson) vertakking. Dat vind ik sowieso een goede strategie omdat de Russen daar het meest kwetsbaar zijn en het makkelijkst zijn te omsingelen.
Los van de gebeurtenissen van gisteren heb ik mij (nog eerder) wel afgevraagd op welke tak nu het eerst en het zwaarst op zou moeten worden ingezet zou Oekraïne willen aanvallen met een beperkte aanvalscapaciteit. Met de Kherson zijde zou de druk van Marioepol wat kunnen verlichten omdat het daar eenheden wegtrekt. Ook neemt een aanval rond Kherson de druk af bij de dreiging voor Odessa. Beide argumenten zijn alleen te relativeren. Of de dreiging van Odessa nog wel zo concreet is kunnen we ons afvragen. momenteel heeft Rusland geen opties om Odessa aan te vallen (afgezien van wat raketten). Of verder de druk bij Marioepol afneemt door toename van de strijd bij Kherson is op zijn best een indirect effect. Dit omdat de Russen zich vanuit Krim en Donbas nog kunnen versterken.
Het afsnijden van de aanvoer vanuit Belgorod is een duidelijke strategische doelstelling. Een vraag kan nog wel gesteld worden of als Rusland nu uit dit gebied terugtrekt dit iets zegt over het belang van de Belgorod as. Er heeft natuurlijk een grote troepen verplaatsing plaatsgevonden vanuit het noorden van kyiv en Belarus richting Donbas. De route vanuit Belgorod was in deze verplaatsing belangrijk. Als die verplaatsing nu compleet is dan veranderd dit het belang van Belgorod. Troepenaanvullling vanuit die richting zal daarom verwacht ik zijn afgenomen. Belgorod zal wel belangrijk blijven voor bevoorrading. Desondanks blijft het afsnijden van aanvoerroutes misschien wel een van de belangrijkste doelstellingen die Oekraïne in deze fase kan hebben. Dit geeft de Belgorod as, en dus Kharkiv, inderdaad prioriteit boven de aanvallen van de zuidelijke (Kherson) vertakking.
Ik zou niet teveel druk op Kherson zetten, want urban warfare vereist veel meer aanvallers en kan veel meer levens kosten dan de verdedigers. Laat de Russen maar uit Kherson komen en in open veld te pletter lopen in de Oekraïense artillerie.
Voor het veroveren van Kherson moeten verkenners, saboteurs, drone operatoren,... op een grote afstand van Kherson Dnipro oversteken en Kherson langs achteren aanvallen om ook de brug bij Kherson intact over te nemen.
De afstand is wat groter dan paar autolengtes overbruggen met een pontonbrug.

Antonovsky bridge near Kherson
Mariupol wordt de Alamo van Oekraïne genoemd, maar wie over de tunnels in Vietnam gelezen heeft, weet dat de verdedigers zich niet zomaar eruit laten roken. De Russen hebben teveel troepen weggestuurd zodat de verdedigers in Marioepol zelfs naar buiten kunnen komen om de Russen lastig te vallen.
De 22 BTG's dat in Izyum verzameld was, is waar de nood het hoogst is. Vanuit Kharkiv kan de logistiek tussen Belgorod en Izyum op meerdere plaatsen aangevallen.
Als de geruchten kloppen, dan is er goed schietbereik om met de artillerie niet alleen logistiek vanuit Belgorod kapot te schieten, maar ook om de infrastructuur in Rusland te slopen.
Oekraïne kan de mogelijkheid hebben om een bufferzone in Rusland te creëren.
De Russen hebben meerdere BTG's naar Kupiansk teruggetrokken om wat verdediging te hebben tegen de Oekraïners die twintigtal BTG's willen afsnijden.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden met het injecteren van verkenners, saboteurs, drone operatoren,... richting Izyum, Kupiansk en Vovchansk. Als je een logistieke route op minstens 3 lokaties (en alle tussenliggende locaties) infecteert met hinderlagen, dan gaat er niet veel van overblijven.
De twintigtal BTG's rond Izyum kunnen niet over het water vluchten en moeten terug naar Kupiansk rijden en hopen dat de Oekraïners niet de hele route vol hinderlagen gezet hebben.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Iv9bbiDHNYYKkHEkJqGKYxwy.jpg?f=user_large)
Gezien de hoeveelheid aan wegen en spoorlijnen in Kupiansk samenkomen, dat moeten ze ten alle koste verdedigen.