De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 195 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.397 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08
Tens schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:08:
[...]
Viel mij ook op. Op de vraag of hij regelmatig contact met die analisten had was het: 'ja echt wekelijks'. Als het slechts één keer per week is, is hij blijkbaar niet zo belangrijk. 8)
Yups, je zou ook kunnen zeggen dat hij dus potentieel een week achterloopt :p

Als hij nou had aangegeven waarom het een significant verschil uit zou maken als de oorlog zich eventueel qua bewegingen naar het weiland zou verplaatsen. Maar ik vraag me af of dat combineert met het argument van de zwaardere wapens over een grotere afstand.
  • Is dat daar werkelijk voor nodig ?
  • De Oekraïne krijgt dezelfde optie, waarom zou dat voor de Russen positiever uitvallen ?
  • Is het wel zo dat dit binnenkort al gebeurd, weersverandering prima, maar daarmee behoeft de bodem niet opeens wel stabiel genoeg te zijn om geen problemen meer te geven en kan dat sterk per plaats verschillen, met als gevolg dat als je de gok waagt, maar net verkeerd rijd, je als nog weer vast zit als sitting duck in het open veld ?
Kortom genoeg vragen aan meneer de Wijk en al zijn experts, misschien dat hij volgende week antwoord zou kunnen geven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50

FunkyTrip

Funky vidi vici!

IJzerlijm schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:24:
De meeste conflicten waar vrijwilligers een rol spelen zijn burgeroorlogen met het leger van het land (grotendeels) aan een kant en een veel zwakkere groep rebellen aan de andere. Dan zijn 1000 vrijwilligers op een rebellenleger van een paar duizend een enorme hulp. Maar Oekraine is een land van 42 miljoen inwoners met een groot leger dat ervaring heeft in het soort strijd dat nu woedt.
Is dit niet zo'n beetje de eerste oorlog in lange tijd waarin 2 goed (ok, Russen) getrainde legers met moderne apparatuur tegenover elkaar staan? China, de EU en de VS kijken ongetwijfeld bijzonder geinteresseerd toe hoe e.e.a. verloopt.

Afgelopen decennia was het vooral burgeroorlogje of modern leger vs primitief/guerilla.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:08:
Dit idee krijg ik ook. Want als je naar eerdere berichten van hem kijkt en dan kijkt hoe het offensief uiteindelijk daadwerkelijk verlopen is, komt het er steevast op neer dat hij de russen veel te hoog heeft ingeschat en de Oekrainers juist te laag.
Laten we eerlijk zijn: 8 weken geleden dachten wij hier hetzelfde, vrijwel alle inlichtingendiensten verwachtten de val van Kyiv in enkele dagen. Tot voor kort was de consensus dat Russen op de Grebbeberg meer voor de hand lag dan Oekraïne wat de Donbass en Krim herovert.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
gekkie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:27:
Kortom genoeg vragen aan meneer de Wijk en al zijn experts, misschien dat hij volgende week antwoord zou kunnen geven ;)
Grote onbekende in dit conflict is het huidig aantal beschikbare manschappen van Oekraïne, dagelijks krijgen we analyses en overzichten van de Russen maar het zou me niet verbazen als Zelenski vergelijkbare personele problemen heeft als Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beany schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:32:
[Afbeelding]

+25 tanks en +44 APV's. En volgens mij is +350 troepen ook bovengemiddeld?
ze hebben weer gebieden veroverd, misschien vonden ze weer wat extra lijken her en der die nu weer meetellen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:32:
Grote onbekende in dit conflict is het huidig aantal beschikbare manschappen van Oekraïne, dagelijks krijgen we analyses en overzichten van de Russen maar het zou me niet verbazen als Zelenski een vergelijkbare personele problemen heeft als Poetin.
Hangt een beetje af van je definitie van "problematisch", in een oorlog heb je er zelden genoeg tot je gewonnen hebt. En enerzijds lijkt het risico bij de Oekraine iets groter omdat ze er in absolute zin minder hebben en ze er dus wat zuiniger op zullen moeten zijn dan de Russen. Aan de andere kant houden ze tot nu toe goed stand, ook na de verplaatsing van de focus van het conflict, die ze min of meer hebben afgedwongen.
Als je werkelijk nijpende personele problemen hebt en daar de kern in zit, dan zou ik dat niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Grote onbekende in dit conflict is het huidig aantal beschikbare manschappen van Oekraïne, dagelijks krijgen we analyses en overzichten van de Russen maar het zou me niet verbazen als Zelenski vergelijkbare personele problemen heeft als Poetin.
Het Oekrainse leger kan veel taken in gebieden off-loaden naar de TDF/LDF mensen.
Qua inzetbaarheid van de echte leger eenheden heeft Oekraine dus een voorsprong.

Als straks bijvoorbeeld de Russen uit omgeving Kharkiv weg zijn gestuurd, dragen ze de dorp verdediging over naar wat LDF/TDF met wapens die ze uit Russische IFV's halen. Dan zijn de leger eenheden weer vrij om redeployed te worden, waar voor het Russische leger gedeeltes van de invasiemacht vast blijven zitten in steden en dorpjes in het achterland.
(bijv Melitopol zal aardig wat legerunits vasthouden)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
YakuzA schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:52:
Als straks bijvoorbeeld de Russen uit omgeving Kharkiv weg zijn gestuurd, dragen ze de dorp verdediging over naar wat LDF/TDF met wapens die ze uit Russische IFV's halen. Dan zijn de leger eenheden weer vrij om redeployed te worden, waar voor het Russische leger gedeeltes van de invasiemacht vast blijven zitten in steden en dorpjes in het achterland.
Na de terugtrekking rond Kyiv, Cherniv en Sumy had ik exact dit verwacht, dat is in de Donbass imo (nog) niet uitgekomen. Het lijkt erop dat de Russen meer troepen en materiaal vanuit het noorden hebben weten te verplaatsen dan waar Oekraïne toe in staat is geweest.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

NiGeLaToR schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:28:
[Embed]

Een Nederlander gesneuveld in Ukraine - door artillerievuur.

Verder aandacht voor de terugloop van interesse in afreizen naar Ukraine om te vechten na de raketaanval op de trainingsbasis bij Lviv.

Wat overigens niet vermeld word maar ik ook vernomen heb is dat de interesse afnam door berichten van mensen daar dat er simpelweg niet genoeg spullen waren om mee te vechten - los van dat je al werd verzocht je eigen 'kit' mee te nemen, eigen pantser en alles behalve wapens zelf - bleek er terplekke vaak alleen beschikking over middelmatige en oude spullen. Daarnaast was het ook niet zo dat ze in ene een structuur hadden staan om tienduizenden mensen georganiseerd naar een front te sturen - dat zal inmiddels een stuk beter lopen maar nu is de roep vooral om zwaar materieel/wapens en niet om mensen.

Ron was een vriend waar ik jaren en jaren eve online mee heb gespeeld. Hij heeft zijn beste maatje Murph “zijn hond” bij vrienden onder gebracht en is bijna gelijk na de invasie die kant op gegaan. Vind sommige beschrijvingen van kranten ook best denigrerend met de “huurling” beschrijving. Ron is daar heen gegaan om te vechten tegen de Russen omdat hij een extreem gevoel van rechtvaardigheid heeft niet om de paar centen die ze kregen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:49
hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:30:
[...]
Laten we eerlijk zijn: 8 weken geleden dachten wij hier hetzelfde, vrijwel alle inlichtingendiensten verwachtten de val van Kyiv in enkele dagen. Tot voor kort was de consensus dat Russen op de Grebbeberg meer voor de hand lag dan Oekraïne wat de Donbass en Krim herovert.
Klopt, alleen als expert zou ik verwachten dat hij de huidige omstandigheden meeneemt. En dan zie je dat het enige overwicht dat rusland heeft in het aantal manschappen zit. Voor de rest is Oekraine steeds meer in het voordeel aan het komen. En die veranderingen zie ik in zijn verhaal niet terug komen. En dat vind ik dus wel erg apart voor een expert, zeker omdat hij daardoor in eerdere weken er ook al naast heeft gezeten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:30:
[...]
Dat is en was ook niet zo gek, die kans was ook zeker aanwezig, zeker bij de beperkte mogelijkheid tot het inschatten van hoe beide partijen functioneerden. En een groepje special forces of geslaagde infiltratie in Oekrainse structuren had er prima voor kunnen zorgen dat het in een paar dagen er heel anders had voorgestaan.
In het begin liggen alle scenario's tot verloop nog vrij dicht bij elkaar en is er weinig peil op te trekken.
Daar mee blijven wapperen na 70+ dagen waarin de waarde van bepaalde zaken nader te beschouwen is, heeft wat mij betreft dan ook betrekkelijk weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shunt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Ron was een vriend waar ik jaren en jaren eve online mee heb gespeeld. Hij heeft zijn beste maatje Murph “zijn hond” bij vrienden onder gebracht en is bijna gelijk na de invasie die kant op gegaan. Vind sommige beschrijvingen van kranten ook best denigrerend met de “huurling” beschrijving. Ron is daar heen gegaan om te vechten tegen de Russen omdat hij een extreem gevoel van rechtvaardigheid heeft niet om de paar centen die ze kregen.
tja, het is nou eenmaal de gangbare term voor figuren die naar oorlogsgebied gaan om te vechten zonder officieel onderdeel te zijn van een staatsleger wat betrokken is bij het conflict.

Als ik naar UA zou gaan zou ik geen geld hoeven.
Geef me gewoon dagelijks eten en drinken en kleding en onderdak als reguliere strijder nodig heeft. Ik hoef er geen vergoeding voor.

Maar dat weet een krant niet, en die wil toch wat kunnen schrijven en hoe omschrijf je dan z'n freelancer/foreign legion? Juist: als mercenaries, en de Nederlandse term is 'huurlingen'.

Misschien zou de term 'vrijwilliger' beter zijn, maar ja.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Shunt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Had hij een militaire achtergrond? Ik las dat ie 55 was dus vroeg me af of ie meer expertise had dan je aan 18 maanden dienstplicht overhoudt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Klopt, alleen als expert zou ik verwachten dat hij de huidige omstandigheden meeneemt..
Ik denk dat we allemaal af en toe vergeten (en Rob de Wijk zelf vooral) dat hij expert internationale betrekkingen is.
Dat lijkt me toch echt iets anders dan expert in oorlogsvoering.

En ik negeer dus al zijn oorlogsvoering gerelateerde uitlatingen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenkb schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat we allemaal af en toe vergeten (en Rob de Wijk zelf vooral) dat hij expert internationale betrekkingen is.
Dat lijkt me toch echt iets anders dan expert in oorlogsvoering.

En ik negeer dus al zijn oorlogsvoering gerelateerde uitlatingen
vandaar dus elke keer z'n dwangneurose om alle 'agressie' van onze kant maar te willen doven, want anders gooit Putin 'kernwapens' (of zouden wij dat moeten doen want conventioneel kunnen we de Russen blijkbaar niet aan... hij zegt het in dat filmpje bijna letterlijk: NATO heeft er de middelen niet voor om de Russen te verzwakken dus dan zouden we direct een kernwapen moeten gooien)

En dat terwijl Putin zelf ook letterlijk gezegd heeft: we zijn niet opgewassen tegen NATO.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2022 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:26:
[...]

vandaar dus elke keer z'n dwangneurose om alle 'agressie' van onze kant maar te willen doven, want anders gooit Putin 'kernwapens' (of zouden wij dat moeten doen want conventioneel kunnen we de Russen blijkbaar niet aan... hij zegt het in dat filmpje bijna letterlijk: NATO heeft er de middelen niet voor om de Russen te verzwakken dus dan zouden we direct een kernwapen moeten gooien)

En dat terwijl Putin zelf ook letterlijk gezegd heeft: we zijn niet opgewassen tegen NATO.
@jeroenkb Goed punt. Het vreemde is dat de pers hem wel als zodanig blijft opvoeren. Komt natuurlijk door het vaste rubriekje bij BNR, maar het is misschien ook gewoon zo dat de expertise niet in Nederland zit. Het lijkt erop alsof hij een niet zo'n accuraat model heeft en dat hij ook een kwalitatief goed netwerk mist.
Als leider zorg je ervoor dat zo iemand zo ver mogelijk bij het stuurwiel vandaan blijft.

De appeasement vond ik vanaf dag 1 al vreemd, maar hij zit nog steeds vast in die groef. Hij geeft zelf ook met zoveel woorden aan dat hij geen richting kan geven, en dat siert hem.
Probleem is dat wij het een podium blijven bieden; hij is niet verplicht nee te zeggen. Sterker, dat zou schadelijk zijn voor zijn handel.

Het valt me op dat we alle militaire analyses hier vanuit het buitenland moeten halen. Kennelijk missen wij hier te lande hoogwaardige militaire expertise, wat ook wel verklaarbaar zou zijn met de geringe rol van onze defensie. Maar wie weet kunnen andere tweakers daar meer over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:58:
[...]

@jeroenkb Goed punt. Het vreemde is dat de pers hem wel als zodanig blijft opvoeren. Komt natuurlijk door het vaste rubriekje bij BNR, maar het is misschien ook gewoon zo dat de expertise niet in Nederland zit. Het lijkt erop alsof hij een niet zo'n accuraat model heeft en dat hij ook een kwalitatief goed netwerk mist.
Als leider zorg je ervoor dat hij zo ver mogelijk bij het stuurwiel vandaan blijft. De appeasement vond ik vanaf dag 1 al vreemd, maar hij zit nog steeds vast in die groef. Hij geeft zelf ook met zoveel woorden aan dat hij geen richting kan geven, en dat siert hem.
Probleem is dat wij het een podium blijven bieden; hij is niet verplicht nee te zeggen. Sterker, dat zou schadelijk zijn voor zijn handel.

Het valt me op dat we alle militaire analyses hier vanuit het buitenland moeten halen. Kennelijk missen wij hier te lande hoogwaardige militaire expertise, wat ook wel verklaarbaar zou zijn met de geringe rol van onze defensie. Maar wie weet kunnen andere tweakers daar meer over zeggen.
Co Colijn zegt van tijd tot tijd ook nog wel eens wat, maar daar krijg ik soms ook wel kromme tenen van.
Iets minder dan van de Wijk, dat wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

downtime schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Had hij een militaire achtergrond? Ik las dat ie 55 was dus vroeg me af of ie meer expertise had dan je aan 18 maanden dienstplicht overhoudt.
Hij heeft bij Defensie gewerkt als 'hoofd afdeling toekomstvisie' in de jaren '90 en wat ik er van lees was hij er vrij zeker van dat een oorlog zoals we die nu zien nooit meer zou gebeuren.

https://www.delpher.nl/nl...DD:010857603:mpeg21:a0664

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:09:
[...]

Hij heeft bij Defensie gewerkt als 'hoofd afdeling toekomstvisie' in de jaren '90 en wat ik er van lees was hij er vrij zeker van dat een oorlog zoals we die nu zien nooit meer zou gebeuren.

heb het artikel nog niet gelezen maar ik vind er toch wel wat van te zeggen:

- waarom zou Rusland volop tegen NATO gaan vechten?
- enige reden waarom we nu deze oorlog zien zoals die nu is, is omdat Rusland tegen een enkel non-NATO land is begonnen te vechten, en dat kan best.

Maar echt een full conventional clash met NATO... neuh. Dat zou dan snel uitlopen op een kernoorlog ja, omdat het kan. Misschien dat ie in die doctrine zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Misschien geldt voor Rob de Wijk hetzelfde als wat hij over de Russische legerleiding zegt.

Oudere generatie die met oude doctrines en ideeën een moderne oorlog proberen voeren.

Kort gezegd: zijn kennis is achterhaald en niet meer relevant. Niet zo erg als het theoretisch blijft; pijnlijk als de werkelijkheid aantoont dat je theorieën niet (meer) kloppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

IJzerlijm schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:09:
[...]

Mijn vraag ging niet over Rob van Wijk :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

lolz, hij gaat van de 2e voertuig speciaal voor Oryx het nummer op de MT-LB voorlezen en laten zien :+

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2022 13:29 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Mijn vraag ging niet over Rob van Wijk :z
Zijn antwoord ook niet ;)

Rob DE Wijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

downtime schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Ron is niet bekend bij de Koninklijke Landmacht in Nederland. „Hij heeft niet gediend als militair”, meldt een woordvoerder desgevraagd.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

jeroenkb schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:25:
Misschien geldt voor Rob de Wijk hetzelfde als wat hij over de Russische legerleiding zegt.

Oudere generatie die met oude doctrines en ideeën een moderne oorlog proberen voeren.

Kort gezegd: zijn kennis is achterhaald en niet meer relevant. Niet zo erg als het theoretisch blijft; pijnlijk als de werkelijkheid aantoont dat je theorieën niet (meer) kloppen
Beetje kort door de bocht.

Nu wil ik de uitspraken van Rob de Wijk niet verdedigen. Ik dacht er, aan het begin van de oorlog net zo over als hij overigens.

Ik heb de Russen overschat en de Oekrainers onderschat. De kansen zijn in de afgelopen twee maanden gekeerd maar laten we ook niet vergeten dat het waarschijnlijk kantje boord is geweest. De russen zijn heel dicht bij een aanslag op Zelensky geweest en dat had ook kunnen lukken. Als er iets beter was gecoordineerd dan hadden ook de luchtmobiele brigades niet in de pan hoeven te worden gehakt en dan had het plaatje er ook anders uit gezien. Dan was Kyiv misschien gevallen.

En nog is het, wat mij betreft nog geen garantie dat Oekraine eenvoudig gaat winnen. Voorlopig gaat het in het Oosten en Zuiden nog erg moeizaam dus het is niet zo dat de Oekrainers 1,2,3 over de Russen heenlopen.

Ik denk wel dat inmiddels de kans net wat groter is dat de Oekrainers gaan winnen dan dat de Russen gaan winnen maar laten we ook even niet vergeten hoeveel vierkante kilometers de Russen nu onder controle hebben en waarvan ze nog wel even verdreven moeten worden. Laten we ook niet vergeten wat er allemaal al kapot geschoten is en wat er nog kapot geschoten kan worden.

Ik schat de kansen van de Oekariners wel hoger in nu, zij het marginaal, als aan het begin van de Oorlog. De coordinatie ontbreekt bij de Russen, evenals de luchtmacht, de bevoorrading, de leiding etc, etc. Dat is echter wel iets wat er pas in deze oorlog voor het eerst naar boven komt drijven. Eerder hebben we een dergelijk slechte performance van de russen niet mogen aanschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:41:
[...]

Beetje kort door de bocht.

Nu wil ik de uitspraken van Rob de Wijk niet verdedigen. Ik dacht er, aan het begin van de oorlog net zo over als hij overigens.

Ik heb de Russen overschat en de Oekrainers onderschat. De kansen zijn in de afgelopen twee maanden gekeerd maar laten we ook niet vergeten dat het waarschijnlijk kantje boord is geweest. De russen zijn heel dicht bij een aanslag op Zelensky geweest en dat had ook kunnen lukken. Als er iets beter was gecoordineerd dan hadden ook de luchtmobiele brigades niet in de pan hoeven te worden gehakt en dan had het plaatje er ook anders uit gezien. Dan was Kyiv misschien gevallen.

En nog is het, wat mij betreft nog geen garantie dat Oekraine eenvoudig gaat winnen. Voorlopig gaat het in het Oosten en Zuiden nog erg moeizaam dus het is niet zo dat de Oekrainers 1,2,3 over de Russen heenlopen.

Ik denk wel dat inmiddels de kans net wat groter is dat de Oekrainers gaan winnen dan dat de Russen gaan winnen maar laten we ook even niet vergeten hoeveel vierkante kilometers de Russen nu onder controle hebben en waarvan ze nog wel even verdreven moeten worden. Laten we ook niet vergeten wat er allemaal al kapot geschoten is en wat er nog kapot geschoten kan worden.

Ik schat de kansen van de Oekariners wel hoger in nu, zij het marginaal, als aan het begin van de Oorlog. De coordinatie ontbreekt bij de Russen, evenals de luchtmacht, de bevoorrading, de leiding etc, etc. Dat is echter wel iets wat er pas in deze oorlog voor het eerst naar boven komt drijven. Eerder hebben we een dergelijk slechte performance van de russen niet mogen aanschouwen.
de Russen zijn inderdaad 'op enkele minuten' van Zelensky geweest maar ze zijn daar verdedigd. Dat betekent dat er beveiligers klaar stonden om dat te doen.
Het Oekraiense leger lijkt klaar te zijn geweest voor deze inval.
Ze hebben bewust de inval niet aan de grote klok gehangen zodat de wegen niet volstonden met vluchtende burgers, zodat het leger nog enige mobiliteit had.
Ze hebben vrij snel bruggen opgeblazen (ok soms uit nood en daar heeft een Oekraiener zich voor opgeofferd omdat ie niet meer tijdig weg kon van de explosie).
Ja, de Russen zijn in Obolon geweest ook met pantservoertuigen.

Maar ze hadden nog sterker klaar kunnen staan maar dat zou sneller tot escalatie geleid hebben als UA zich beter zou hebben ingegraven en gemobiliseerd (dat zou opvallen).

De VDV is vrij snel weer verjaagd van Hostomel (tijdelijk) dus daar waren ook QRF's beschikbaar om daar een aanval te beginnen op dag 1.

Ben er van overtuigd dat UA klaar was voor zover ze dat konden doen onder de radar.
Natuurlijk was er de overmacht die ver kwam maar uiteindelijk is het gelukt.

Ook als Zelensky gevangen of gedood was, waren ze waarschijnlijk doorgegaan met vechten. Was een flinke blow geweest maar UAF hebben vriend en vijand verrast en dat is niet alleen aan Zelensky te danken maar ook gewoon aan Defensie en Inlichtingen (Arestovich).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
FunkyTrip schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Is dit niet zo'n beetje de eerste oorlog in lange tijd waarin 2 goed (ok, Russen) getrainde legers met moderne apparatuur tegenover elkaar staan? China, de EU en de VS kijken ongetwijfeld bijzonder geinteresseerd toe hoe e.e.a. verloopt.

Afgelopen decennia was het vooral burgeroorlogje of modern leger vs primitief/guerilla.
Zeer zeker net zoals israel 67 a 73 en iran-iraq 1980 enorm bestudeerd zijn zullen ze dat ook hier doen omdat dit moderne middelen, trainig en legers tegen elkaar zet in een complete oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

[...]

Als leider zorg je ervoor dat zo iemand zo ver mogelijk bij het stuurwiel vandaan blijft.

De appeasement vond ik vanaf dag 1 al vreemd, maar hij zit nog steeds vast in die groef. Hij geeft zelf ook met zoveel woorden aan dat hij geen richting kan geven, en dat siert hem.
Probleem is dat wij het een podium blijven bieden;
Jaren heb ik zijn podcast geluisterd, maar na een weekje Ukraïne was ik het helemaal zat en heb ik mijn abonnement op de bnr podcast uitgezet. Als nou iedereen dat doet... ik kan zijn doom & gloom niet meer aanhoren. Na de oorlog probeer ik het wel opnieuw.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Over dat accurate model van de militaire werkelijkheid heeft Kamil nog een aardige overdenker: volgens hem worden wij vaak verrast doordat de wereld dynamischer is dan wij denken. Maw: veel zaken veranderen zonder dat wij het in de gaten hebben.
Hij legt niet alleen het verband met het verkeerd inschatten van de verhoudingen, maar ook over wat hij als mogelijkheden ziet voor Rusland zelf.

Deze draad is te kort om dit idee compleet te ontrafelen, maar het is een interessante benadering.

Als we spreken over dynamiek in Rusland zelf dan ben ik bijzonder geïnteresseerd in de breuklijn jong-oud. Nog steeds verwacht ik een grote onverschilligheid door alle lagen heen, maar de jongeren zijn opgegroeid in een volledige oriëntatie op het westen.

Die jonge Russen die nu dood in de modder liggen hebben een Instagram-account of op zijn minst VKontakte. Houdt Putin er rekening mee hoe viraal sociale media zijn? Het trucje met de doden doodzwijgen werkt niet in deze tijd.
Vaak wordt gezegd dat het vermogen tot lijden onder de Russen erg groot is, maar geldt dat ook voor de tiktok-generatie?

We praten over mensen geboren rond 2000. Bekijk de timeline van necromancer op twitter/nitter, dit is slechts een van de vele voorbeelden: https://vk.com/wall-212587958_1161
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFSZNOs7XMAEaGLz.jpg%3Fname%3Dsmall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:23:
Over dat accurate model van de militaire werkelijkheid heeft Kamil nog een aardige overdenker: volgens hem worden wij vaak verrast doordat de wereld dynamischer is dan wij denken. Maw: veel zaken veranderen zonder dat wij het in de gaten hebben.
Hij legt niet alleen het verband met het verkeerd inschatten van de verhoudingen, maar ook over wat hij als mogelijkheden ziet voor Rusland zelf.

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

Deze draad is te kort om dit idee compleet te ontrafelen, maar het is een interessante benadering.

Als we spreken over dynamiek in Rusland zelf dan ben ik bijzonder geïnteresseerd in de breuklijn jong-oud. Nog steeds verwacht ik een grote onverschilligheid door alle lagen heen, maar de jongeren zijn opgegroeid in een volledige oriëntatie op het westen.

Die jonge Russen die nu dood in de modder liggen hebben een Instagram-account of op zijn minst VKontakte. Houdt Putin er rekening mee hoe viraal sociale media zijn? Het trucje met de doden doodzwijgen werkt niet in deze tijd.
Vaak wordt gezegd dat het vermogen tot lijden onder de Russen erg groot is, maar geldt dat ook voor de tiktok-generatie?

We praten over mensen geboren rond 2000. Bekijk de timeline van necromancer op twitter/nitter, dit is slechts een van de vele voorbeelden: https://vk.com/wall-212587958_1161
[Afbeelding]
het RF200 'find your own' kanaal heeft met name in het verleden ook talloze foto's getoond, zowel van lijken als de militaire portretten. Ook heleboel jonge koppies inderdaad.

Dat ze op social media zitten betekent overigens nog niet dat ze westers georiënteerd zijn. Ook in social media heb je de information-bubbles.

Ook een heleboel 'Buryat'-koppies en een stuk minder westerse Russen qua uiterlijk.
De meeste met een westelijk-Russisch uiterlijk waren de marines en airborne. Ook veel slachtoffers.
Dat was in de eerste weken.
Daarna begonnen de channels vol te lopen met de 'eastern district'-uiterlijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Indoubt schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:41:
[...]

Eerder hebben we een dergelijk slechte performance van de russen niet mogen aanschouwen.
Dat is niet juist, wat voor mij als leek dan heel raar overkomt van zogenaamde experten.

Er zijn genoeg studies en rapporten over de russische inval in georgie en hun campagnes in tsjetsjenië die net hetzelfde beeld scheppen van het russische leger als wat we nu zien: materiaal is onder standaard, slecht onderhouden en presteert ver onder wat verwacht is, coordinatie op alle vlakken mist, troepen zijn ongemotiveerd en slecht getrained,...

Dus dit was in lijn van hoe het russische leger was, echter was het oekrainse in een nog slechtere staat. In 2014 heeft rusland eigenlijk gewoon de krim al wandelend overgenomen. Er is buiten wat minieme gevechtren geen geweld gebruikt omdat de oekrainse troepen of vluchtte of zich overgaven en defecteerden.

Het "mirakel" is hoe goed het oekrainse leger nu presteert vergeleken met 2014 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 10:33
[...]

Het valt me op dat we alle militaire analyses hier vanuit het buitenland moeten halen.
Een blik op het buitengewoon korte lijstje Nederlandse militaire successen is misschien een aardige verklaring. Waaruit zou een Nederlander zulke expertise die ook moeten opbouwen? Bibliotheken ten spijt, zonder een component van ervaring kun je enkel achterlopen op mensen die daar wel een overschot aan hebben (en zeker als het een overschot aan successen is). Nofi aan Rob, maar een doctor armchaingeneral is nog steeds een armchairgeneral ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Brent schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Een blik op het buitengewoon korte lijstje Nederlandse militaire successen is misschien een aardige verklaring. Waaruit zou een Nederlander zulke expertise die ook moeten opbouwen? Bibliotheken ten spijt, zonder een component van ervaring kun je enkel achterlopen op mensen die daar wel een overschot aan hebben (en zeker als het een overschot aan successen is). Nofi aan Rob, maar een doctor armchaingeneral is nog steeds een armchairgeneral ;)
Bovendien zijn er nog wel militaire inlichtingenofficieren die gewoon niet aan het publieke debat deelnemen. DIe info is gewoon niet publiek toegankelijk, vaak vanuit veiligheidsoverwegingen.

Je wilt zeker niet alles wat je weet delen met de vijand en dat doe je als je iets publiek maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:28:
[...]

het RF200 'find your own' kanaal heeft met name in het verleden ook talloze foto's getoond, zowel van lijken als de militaire portretten. Ook heleboel jonge koppies inderdaad.

Dat ze op social media zitten betekent overigens nog niet dat ze westers georiënteerd zijn. Ook in social media heb je de information-bubbles.

Ook een heleboel 'Buryat'-koppies en een stuk minder westerse Russen qua uiterlijk.
De meeste met een westelijk-Russisch uiterlijk waren de marines en airborne. Ook veel slachtoffers.
Dat was in de eerste weken.
Daarna begonnen de channels vol te lopen met de 'eastern district'-uiterlijken.
Dat er veel oostelijke Russen zijn opgeofferd is inderdaad zo. Dit is niet de oorlog van de etnische minderheden, en moreel schijnt een serieus probleem te zijn. Maar dat terzijde.

Met oriëntatie bedoel ik afhankelijkheid van westerse (tech-)producten, films, voedsel, mode noem maar op. Dat is een dik verschil met Soviet-tijd. Jongeren zitten natuurlijk net zo goed in informatiebubbels, maar zij zullen (ook gevoelsmatig) de grootste prijs betalen, terwijl dit toch een oorlog lijkt te zijn van de vorige generatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:31:
[...]

Een te makkelijke verklaring. Ja, in de VS en UK vind je meer mensen met ervaring, maar dat is veelal ook in heel andere oorlogen opgedaan dan dit. En dat is een klassiek probleem. We leren van de vorige oorlog. Als die gunstig verliep willen we het de volgende keer weer zo doen. En we vergeten dat de tegenstander van de vorige oorlog heeft geleerd hoe het niet moet.

De Fransen bouwden de Maginot linie om de Duitsers weer tot een loopgraven oorlog te dwingen. De Duitsers deden juist alles om die linie te omzeilen omdat de vorige loopgraven oorlog niet goed afgelopen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

Nederland weet ik nu niet maar de vrt laat regelmatig Oud-kolonel Housen aan het woord en elke keer als ik die zie klinkt het heel logisch wat hij zegt en voorspelt hij redelijk nauwkeurig wat er gaat gebeuren. Week voro de effectieve invasie sprak hij daarvan (alhoewel zijn inschatting toen was dat de nadruk op donbas zou liggen en niet op kiev) en sindsdien heeft die altijd redelijk kunnen inschatten hoe beide kanten zullen reageren.

Hij herhaalt daar ook steeds dat zijn mening wel die is van wat hij ziet als de meeste experten in dat veld en dus dat zijn mening zeker geen uitzondering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:42

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:18:
Misschien zou de term 'vrijwilliger' beter zijn, maar ja.
'Franc-tireur' is de term waar u naar op zoek bent. Maar dat is een oude term die niet meer echt in zwang is. Eigenlijk dekt dit de lading ook niet echt, want franc-tireur heeft een negatieve connotatie (alsof men het inderdaad voor het geld of een paspoort doet).

Maar die scheidslijnen zijn ook erg vaag: als u niet formeel in dienst bent van krijgsmacht van land X, en/of een uniform draagt van krijgsmacht van land X, en/of de nationaliteit heeft van land X. Of het nu om Zwitserse landsknechten gaat, Nepalese Gurkha's, of het Franse of Spaanse Vreemdelingenlegioen: het is uiteindelijk aan de tegenstander om te bedenken welke vinkjes van toepassing zijn om te besluiten of u nu wel of niet de formele rechten van een krijgsgevangene heeft.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
volgens hem worden wij vaak verrast doordat de wereld dynamischer is dan wij denken. Maw: veel zaken veranderen zonder dat wij het in de gaten hebben.
Ik neig eerder naar incompetentie ;)

In het logistiek centrum van een supermarktketen loop je ook niet 1x per maand een keer binnen om te kijken of er nog wat besteld moet worden.
Als een willekeurig land in oorlog is, dan gonst het van de informatie. Als je je als land voorbereid voor oorlog dan ga je ook nog eens (heimelijk) op onderzoek uit. Rusland kan zo Oekraïne in rijden en een Rus kan zich eenvoudig aanmelden voor het Oekraïense leger. Want er zijn genoeg Russische sprekende Oekraïners en er zijn genoeg redenen voor Russen om af en toe in Oekraïne te zijn.
Er is geen enkele (goede) reden waarom de Russen niet op de hoogte zouden zijn van de huidige trainingen, toestand/inzetbaarheid van materieel etc. Een of twee KGB-agenten in de aanvoerlijnen/logistiek van Oekraïne en Rusland weet beter dan Oekraïne zelf waar welk materieel heen gaat.

Ten tijde van de koude oorlog waren er continu spionnen actief, Rusland wist heel goed hoe dit spel werkte.
Maar tegenwoordig lijken ze arrogant en misschien wel oud & lui geworden. Waarom een of andere gifaanval midden in een stad wat vol in het nieuws komt? Beetje provoceren met wat lange-afstandsbommewerpers die van ellende bijna uit elkaar vallen? En dan een inval doen waarbij je verwacht dat iedereen je als redder ziet of voor je onmetelijke macht meteen op de knieën valt?
Dan is de wereld niet 'sneller gegaan dan je verwachtte', dan ben je gewoon de werkelijkheid uit het oog verloren. En voor een organisatie die juist op informatie hoort te handelen (leger) is dat een onvergefelijke fout waar ze de prijs nu ook zwaar voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
k995 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:31:
Er zijn genoeg studies en rapporten over de russische inval in georgie en hun campagnes in tsjetsjenië die net hetzelfde beeld scheppen van het russische leger als wat we nu zien: materiaal is onder standaard, slecht onderhouden en presteert ver onder wat verwacht is, coordinatie op alle vlakken mist, troepen zijn ongemotiveerd en slecht getrained,...
Na Georgië in 2008 heeft het Russische leger op papier een behoorlijke professionaliseringsslag gemaakt, de 'groene mannetjes' op De Krim en de recente inzet in Syrië waren behoorlijk succesvol.

Hoe graag ik ook hoop dat Oekraïne wint, ze verliezen dagelijks nog steeds terrein. Het gaat niet hard maar van een grote tegenaanval is alleen in het noorden sprake: Daarnaast is Rusland in Mali de Fransen eruit aan het werken, worden de banden met China aangehaald en 'non-aligned' landen als Brazilië en India willen graag hun graantje meepikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:19

[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]

[Afbeelding]
Dat is wat @Indoubt een paar posts omhoog ook aanhaalt mbt Rob de Wijk en zijn visie erop en waar we het in het begin van het conflict oa met @DaniëlWW2 ook over hadden: je hebt te maken met mensen met overtuigingen en mensen die soms een inschattingsfout maken en daar dan op een bepaalde manier mee om gaan. Je ziet daarop verschillende reacties, varierend van 'nou het komt nog hoor' en 'kijk maar uit, er volgt nog een offensief' tot 'ik zat er naast en moet m'n compas herijken' of 'ze jagen ze zo het land weer uit, mits ze x of y'.

Ik vind Rob z'n analyses daarom alsnog interessant. Het is mijn bias dat Ukraine wint, omdat ik wil dat ze winnen. Het is om de een of andere reden zijn overtuiging dat dit nog lang niet binnen handbereik is of zelfs in het nadeel van Ukraine kan uitpakken - hij heeft daar argumenten voor en die lees ik, simpelweg om m'n eigen bias wat te beperken. Dat ik dat wil en daar bewijs voor denk te zien, maakt het niet per se waar en mij wellicht blind voor bewijs wat het tegendeel bewijst. Zo werkt onze psyche nu eenmaal, zelfs als je je er bewust van bent.

De zelfde dynamiek heb je in Rusland - dat de jongere generatie ziet dat hun leeftijdgenoten sneuvelen maakt niet per se dat de mening over het conflict verandert. Sterker nog: het kan zelfs averechts werken en de aversie van deze groep jegens Ukraine groter maken. Jongeren onder de pakweg 21-23 zijn overigens mentaal nog niet helemaal 'gerijpt' en doorzien niet altijd het effect van keuzes en hun handelen. Dat maakt ze uitermate geschikt om de slagveld op te sturen, maar minder geschikt om ratio aan te brengen in de discussie. Niet achterlijk, wellicht wel beinvloedbaar en naiever dan oudere generaties.

Qua veranderende situatie en het inschatten ervan - het gekke is juist dat we dachten dat er veel veranderd is in Rusland en dat de krijgsmacht enorm gemoderniseerd is, maar dit bleek een fabel. Zelf had ik er niet zoveel kennis van, maar wel de hackpogingen op bijvoorbeeld het MH17 onderzoeksteam gevolgd net als de moordaanslagen op diverse dissidenten en de beinvloeding vanuit trollfarms. Deze waren, stuk voor stuk, vooral bijdehand en 'bold', maar niet hoogwaardig of complex.

Waar ik denk waar we vooral aan moeten wennen is het feit dat er partijen zijn in deze wereld die permanent liegen en bedriegen en maar zelden een vorm van een waarheid verkondigen. Als ik zie hoe de speech van Putin is geanalyseerd dan zie je hoe weinig we leren - alles letterlijk nemen, proberen te duidden, etc. Terwijl het meeste van wat hij geroepen heeft gewoon niet waar is en blijft.

You are what you do, not what you'll say you'll do - Jung.

In dat licht dus meer kijken naar wat mensen doen in plaats van luisteren naar wat ze zeggen te gaan doen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
downtime schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Een te makkelijke verklaring. Ja, in de VS en UK vind je meer mensen met ervaring, maar dat is veelal ook in heel andere oorlogen opgedaan dan dit. En dat is een klassiek probleem. We leren van de vorige oorlog. Als die gunstig verliep willen we het de volgende keer weer zo doen. En we vergeten dat de tegenstander van de vorige oorlog heeft geleerd hoe het niet moet.

De Fransen bouwden de Maginot linie om de Duitsers weer tot een loopgraven oorlog te dwingen. De Duitsers deden juist alles om die linie te omzeilen omdat de vorige loopgraven oorlog niet goed afgelopen was.
Neen, dat is de meme mythe die rond de Maginot linie ontstaan is.
Het probleem dat de fransen in 1918 hadden was dat duitsland groter en meer bevolking had dan frankrijk.
De oplossing was dus 2ledig: ervoor zorgen dat duitsland geen toegang had tot moderne wapens (verbod op tanks vliegtuigen ed) en 2 : het numerische overwicht van duitsland onschadelijk maken door de maginot linie langs 1 kant waardoor dat frankrijk hun legers konden concentreren op een veel kleiner gebied namelijk midden belgie en noord frankrijk.

Frankrijk vertrouwde nooit alleen op de maginot linie om duitsers tegen te houden en die linie was niet in de hoop dat de duitsters dom genoeg waren om daar aan te vallen maar om ze te concentreren en frankrijk tijd te geven te mobiliseren.

Toen de fransen polen zagen wisten ze wat er ging komen echter onderschatten ze hoe zwak belgie/nederland was en overschatte ze de ardennen in hun moeilijkheid om door te geraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

[knip]
Misschien is het uitschakelen van Rutube niet geheel de schuld van hackers.
Mijn achterdochtige brein denkt dat je in deze tijden maar beter de stekker uit zo'n geheel Russisch (sociaal(?)* media kanaal kan trekken als je de waarheid verborgen wil houden.

*geen idee hoe vrijelijk men daar kon posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Na Georgië in 2008 heeft het Russische leger op papier een behoorlijke professionaliseringsslag gemaakt, de 'groene mannetjes' op De Krim en de recente inzet in Syrië waren behoorlijk succesvol.

Hoe graag ik ook hoop dat Oekraïne wint, ze verliezen dagelijks nog steeds terrein. Het gaat niet hard maar van een grote tegenaanval is alleen in het noorden sprake:[Twitter]Daarnaast is Rusland in Mali de Fransen eruit aan het werken, worden de banden met China aangehaald en 'non-aligned' landen als Brazilië en India willen graag hun graantje meepikken.
Ik zag het vanochtend idd langskomen dat de Russen daar een voertuig hadden overgenomen:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

Hetzelfde werd gezet na tsjetsjenië, blijkbaar heeft rusland enorm moeite om dit te doen.
De krimw as eerder omdat het oekrainse leger niet enkel incompetent was maar opzettelijk zo omdat grote delen van de leiding blijkbaar het niet zo erg vond dat rusland overnam (die kwamen immers vanuit de ussr en zagen rusland als opvolger van de ussr)
Hoe graag ik ook hoop dat Oekraïne wint, ze verliezen dagelijks nog steeds terrein. Het gaat niet hard maar van een grote tegenaanval is alleen in het noorden sprake:[Twitter]Daarnaast is Rusland in Mali de Fransen eruit aan het werken, worden de banden met China aangehaald en 'non-aligned' landen als Brazilië en India willen graag hun graantje meepikken.
Frankrijk levert nog steeds wapens en macron is heel duidelijk in hun houding.
China ziet liever een zwak rusland dat ze opkopen en india is nu heel duidelijk gemaakt dat de russische wapens waarop ze vertrouwen toch niet echt jedat zijn.

Neen rusland is nog steeds op zichzelf aangewezen en kan buiten een nieuw massaal offensief met verse troepen niet veel meer doen dat hopen dat het westen oekriane neit snel genoeg kan bevoorraden en de uitputtingslag winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
downtime schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Een te makkelijke verklaring.
1. Rob de Wijk is nooit militair geweest. Armchair dus.
2. Ook is zijn expertise van huis uit in elk geval niet militair.
3. Nederland heeft tijdens de levens van de nu leven zijnden eigenhandig geen invasies van dit soort gepland of (met enig succes) bevochten. De generaals die we hebben zullen het dus grotendeels moeten hebben van de vredesmissies, inbedding in een groter framework (de VS), NAVO (wat natuurlijk niet zozeer op de frontlinie staat zoals een leger van de VS dat doet). Met andere woorden: beperkte hands-on ervaring ook door daadwerkelijke generaals.

Een langdurig en complex conflict voor langere tijd redelijk juist voorspellen is voor de grootste expert een opgave, en ik kan met bovenstaande denk ik wel aardig bij elkaar puzzelen waarom we in Nederland geen experts van wereldniveau leveren. Dit conflict is nu al totaal anders verlopen dan we op 24 februari dachten, experts (waarvan ik wat las rond die tijd) inclusief.

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 10-05-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
TheGhostInc schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:53:
[...]

In het logistiek centrum van een supermarktketen loop je ook niet 1x per maand een keer binnen om te kijken of er nog wat besteld moet worden.
Als een willekeurig land in oorlog is, dan gonst het van de informatie. Als je je als land voorbereid voor oorlog dan ga je ook nog eens (heimelijk) op onderzoek uit. Rusland kan zo Oekraïne in rijden en een Rus kan zich eenvoudig aanmelden voor het Oekraïense leger. Want er zijn genoeg Russische sprekende Oekraïners en er zijn genoeg redenen voor Russen om af en toe in Oekraïne te zijn.
Er is geen enkele (goede) reden waarom de Russen niet op de hoogte zouden zijn van de huidige trainingen, toestand/inzetbaarheid van materieel etc. Een of twee KGB-agenten in de aanvoerlijnen/logistiek van Oekraïne en Rusland weet beter dan Oekraïne zelf waar welk materieel heen gaat.

Ten tijde van de koude oorlog waren er continu spionnen actief, Rusland wist heel goed hoe dit spel werkte.
Maar tegenwoordig lijken ze arrogant en misschien wel oud & lui geworden. Waarom een of andere gifaanval midden in een stad wat vol in het nieuws komt? Beetje provoceren met wat lange-afstandsbommewerpers die van ellende bijna uit elkaar vallen? En dan een inval doen waarbij je verwacht dat iedereen je als redder ziet of voor je onmetelijke macht meteen op de knieën valt?
Dan is de wereld niet 'sneller gegaan dan je verwachtte', dan ben je gewoon de werkelijkheid uit het oog verloren. En voor een organisatie die juist op informatie hoort te handelen (leger) is dat een onvergefelijke fout waar ze de prijs nu ook zwaar voor betalen.
Natuurlijk dit kan net zo goed een gevalletje van bush golfoorlog geweest zijn.
De VS overheid wou toen enkel rapporten die wmd & al qaida aan irak linkte en rarara hun inlichtingendienst "vonden" die. Het is niet omdat rusland wist de paratheid en inzetbaar van oekrainse soldaten dat die info ook bij de personen die de invasie startte geraakt is. Dergelijke moordadige regimes staan nu niet echt te boek als open aan dialoog en flow van informatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Het blijft gissen, maar in een top-down cultuur kan expertise makkelijk overruled worden. Uit de FSB-brieven kwam het beeld naar voren dat rapportages naar wens werden geschreven in plaats van naar werkelijkheid. Men zou een inval in Oekraïne puur hypothetisch beschouwd hebben.
De oorlog was voor velen een verrassing. Vandaag nog op CNN, ook de Russische diplomaten waren in verlegenheid gebracht.

Van een medetweaker kreeg ik een mooi verhaal aangereikt die in Oekraïne betrokken was bij een project rond het Oekraïnse staatsgasbedrijf; specifiek de loskoppeling van het Russische Gazprom. Jaren 90.
De communicatie was top-down. En dan bedoel ik ook echt top -> down.
In het kantoor van de directeur van het bedrijf stond een telefoon schakelbord waar de directeur direct alle managers van het bedrijf mee kon bereiken.
Alleen de managers die direct aan hem rapporteerden konden de directeur ook bellen, de lijnen naar de lagere echelons waren eenrichtingsverkeer.
Ze konden op elk moment gebeld worden, maar ze konden zelf niet naar de directeur bellen.
Een vergelijkbaar telefoonschakelbord zie je nu op het bureau van Putin staan:

Als je met je Westerse ogen dit bureau ziet lijkt het een communicatie hub, maar het is dus een piramide met eenrichtingsverkeer.
Deze vorm van communicatie beperkt natuurlijk het effectief plannen en managen, van een bedrijf, land of oorlog.
Afbeeldingslocatie: https://en.euractiv.eu/wp-content/uploads/sites/2/2021/04/Putin-phones-800x450.jpg
De communicatie verliep geheel via de KGB. Het gasbedrijf was tot kort daarvoor onderdeel van Gazprom en de oude communicatiestructuren waren nog niet gewijzigd toen ik er kwam werken. Het was een strategisch bedrijf binnen de Sovjet unie en daarom verliep de communicatie
via de KGB. Er was uiteraard nog geen internet en het versturen van faxen was de belangrijkste vorm van informatie uitwisseling. Echter, het bedrijf had geen enkel fax apparaat. De fax apparaten (en de copieermachines) stonden op het plaatselijke KGB kantoor in elk van de regio's.
Dus elk bericht moest naar de KGB worden gebracht en kon na controle worden verstuurd.
Toen ik er kwam werken was de KGB natuurlijk niet meer in beeld, maar in die tijd waren er nog steeds geen fax of copieer apparaten, en verliep het nog via de oude KGB kantoren.

Deze communicatievormen zijn in Oekraïne nu volledig verandert uiteraard, maar in Rusland denk ik dat het nog steeds de tendens is om de strategische informatievoorziening te monopolitiseren en te controleren via de FSB.

Wat jij zegt werkt overigens ook de andere kant op: Oekraïners zullen zich waarschijnlijk ook diep in Russische organisaties kunnen nestelen, voor zover ze al niet een positie hadden voor het conflict begon.

EDIT Ter aanvulling, ik sluit niet uit dat Putin dezelfde afweging heeft gemaakt als Hitler: hoe langer wachten, hoe moeilijker het wordt. Want de Luftwaffe was er destidjs nog helemaal niet klaar voor. Hitler zag waarschijnlijk ook wel dat Stalin aan het opschalen was. En daarbij een onderschatting van de productiecapaciteiten van de Russen (die de Amerikanen hadden gebracht); een informatie/-inschattingsfout.

[ Voor 4% gewijzigd door bulle bas op 10-05-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:42
Oh het lijkt er op dat Loekashenko het toch te traag vind gaan en zich zelf er mee gaat bemoeien

https://liveuamap.com/en/...l-operation-forces-on-the

Hebben zin om ook totaal afgedroogt te worden denk ik.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Ik denk dat de kwalificatie "op papier" wel een cruciale is. Het moge duidelijk zijn dat de Russen geen complete pannenkoeken zijn, want ze hebben zichzelf een waanzinnige opdracht gegeven met een combinatie van nucleair, marine, lucht en land, te stutten op een Benelux economie (pre Oekraïne). Daar komt een hoop techniek en kennis bij kijken.
En dat maakt ze in ander opzicht wel pannenkoek, want dat is onhoudbare kaart. Het lukt Putin niet om de Soviet uit zijn kop te krijgen.

Syrië? Dat is toch steden tot puin schieten waarin een ongewapende bevolking huist. Welk leger hebben ze daar nu verslagen?

[ Voor 5% gewijzigd door bulle bas op 10-05-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:38
Louwke schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:21:
Oh het lijkt er op dat Loekashenko het toch te traag vind gaan en zich zelf er mee gaat bemoeien

Ik denk dat het eerder een 'order' van Putin is geweest. In het kader van; Zet je troepen maar bij de grens neer zodat UA wat bataljons die kant op moet sturen om zo wat druk van de Donbas ketel af te halen. Ik denk niet dat Belarus zo dom is om daadwerkelijk in te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Brent schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:11:
[...]

1. Rob de Wijk is nooit militair geweest. Armchair dus.
2. Ook is zijn expertise van huis uit in elk geval niet militair.
3. Nederland heeft tijdens de levens van de nu leven zijnden eigenhandig geen invasies van dit soort gepland of (met enig succes) bevochten. De generaals die we hebben zullen het dus grotendeels moeten hebben van de vredesmissies, inbedding in een groter framework (de VS), NAVO (wat natuurlijk niet zozeer op de frontlinie staat zoals een leger van de VS dat doet). Met andere woorden: beperkte hands-on ervaring ook door daadwerkelijke generaals.

Een langdurig en complex conflict voor langere tijd redelijk juist voorspellen is voor de grootste expert een opgave, en ik kan met bovenstaande denk ik wel aardig bij elkaar puzzelen waarom we in Nederland geen experts van wereldniveau leveren. Dit conflict is nu al totaal anders verlopen dan we op 24 februari dachten, experts (waarvan ik wat las rond die tijd) inclusief.
Hoewel ik het ook steeds meer oneens bent, vind ik dit ook niet nodig. Hij is al decennia bezig in dit vakgebied waardoor ik het in twijfel trekken van zijn kwaliteiten niet nodig vind.

Dat is iets heel anders dan de correcte analyse maken, want daar heb ik ook steeds meer problemen. Ik zie Rusland gewoon niet zomaar bereiken wat ze voor ogen hebben. En mijn persoonlijke vermoeden is dit niet alleen vanwege de vele gebreken in communicatie, bevelstructuur of logistiek, maar ook omdat Rusland simpelweg niet de infanterie heeft voor grootschalige operaties.

Want stel dat de Russen nu een grootschalige doorbraak forceren bij Izyum en ten noorden van Marioepol en de Donbass dreigen te omsingelen, dan is het niet voorbij. Want de Oekraïners kunnen zich ook terugtrekken uit de Donbass, nieuwe linies innemen en wachten totdat er nog meer materiaal arriveert vanuit het westen. Dat mist hier ook in de calculaties. Ik merk toch al dat de Oekraïners soms wel erg makkelijk worden weggezet als dom terwijl de Russen worden gekarakteriseerd als superieur. Ik heb het alleen nog steeds niet gezien. Ik zie eerder het tegenovergestelde.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:28

J2S

Litouwen is lekker bezig:

Laten geen onduidelijkheid over wat Rusland doet in Oekraïne en over de betrouwbaarheid van Rusland.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unclero schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:51:
[...]

'Franc-tireur' is de term waar u naar op zoek bent. Maar dat is een oude term die niet meer echt in zwang is. Eigenlijk dekt dit de lading ook niet echt, want franc-tireur heeft een negatieve connotatie (alsof men het inderdaad voor het geld of een paspoort doet).

Maar die scheidslijnen zijn ook erg vaag: als u niet formeel in dienst bent van krijgsmacht van land X, en/of een uniform draagt van krijgsmacht van land X, en/of de nationaliteit heeft van land X. Of het nu om Zwitserse landsknechten gaat, Nepalese Gurkha's, of het Franse of Spaanse Vreemdelingenlegioen: het is uiteindelijk aan de tegenstander om te bedenken welke vinkjes van toepassing zijn om te besluiten of u nu wel of niet de formele rechten van een krijgsgevangene heeft.
in geval van Russo-Ukraine oorlog heeft het Foreign Legion pech en worden ze volgens mij niet als POW behandeld (zeiden de Russen zelf). Dus als je te grazen wordt genomen ben je opgeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J2S schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:48:
Litouwen is lekker bezig:

[Twitter]

Laten geen onduidelijkheid over wat Rusland doet in Oekraïne en over de betrouwbaarheid van Rusland.
ik las vorige week ergens dat Litouwen zelf een tribunaal wil oprichten?
Want 'Den Haag' zou niet de jurisdiction hebben ofzo.

Sowieso zijn de Baltics en Polen momenteel dikke vriendjes. Die vormen samen een bloc apart samen. (woordkeuze pun intended).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

ze hebben op papier een inhaalslag gemaakt en op papier zijn de BTG's een waardige tegenstander maar in de praktijk blijkt dat BTG's te weinig infanterie bij zich hebben in urban/bebost gebied.
Misschien werkt het beter op open vlaktes dus dat zal in Donbas moeten gaan blijken deze zomer.

Ik had als armchair kolonel groot respect en ontzag voor de VDV, terwijl anderen schamperden dat het meer een veredelde policeforce is, en de rest van de Russen meer een parade-leger.
In praktijk lijkt dat tot nu toe flink uitgekomen te zijn.

Je kan met groots vertoon een land in rijden maar als je dan relatief makkelijk gestopt wordt door een opgeblazen brug dan heb je je invasie niet goed voorbereid.
Zelfs als het plan een 3-daagse invasie was met de verwachting dat het alleen een kwestie van naar binnen rijden was, dan nog zou ik (als armchair) een plan B voorbereiden waar je binnen een uur naar kan omschakelen als dat nodig blijkt te zijn.
Dat heb ik niet gezien bij de Russen. En ook al ben ik armchair, dan nog vind ik het gewoon amateuristisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Dat is wat @Indoubt een paar posts omhoog ook aanhaalt mbt Rob de Wijk en zijn visie erop en waar we het in het begin van het conflict oa met @DaniëlWW2 ook over hadden: je hebt te maken met mensen met overtuigingen en mensen die soms een inschattingsfout maken en daar dan op een bepaalde manier mee om gaan. Je ziet daarop verschillende reacties, varierend van 'nou het komt nog hoor' en 'kijk maar uit, er volgt nog een offensief' tot 'ik zat er naast en moet m'n compas herijken' of 'ze jagen ze zo het land weer uit, mits ze x of y'.

Ik vind Rob z'n analyses daarom alsnog interessant. Het is mijn bias dat Ukraine wint, omdat ik wil dat ze winnen. Het is om de een of andere reden zijn overtuiging dat dit nog lang niet binnen handbereik is of zelfs in het nadeel van Ukraine kan uitpakken - hij heeft daar argumenten voor en die lees ik, simpelweg om m'n eigen bias wat te beperken. Dat ik dat wil en daar bewijs voor denk te zien, maakt het niet per se waar en mij wellicht blind voor bewijs wat het tegendeel bewijst. Zo werkt onze psyche nu eenmaal, zelfs als je je er bewust van bent.

De zelfde dynamiek heb je in Rusland - dat de jongere generatie ziet dat hun leeftijdgenoten sneuvelen maakt niet per se dat de mening over het conflict verandert. Sterker nog: het kan zelfs averechts werken en de aversie van deze groep jegens Ukraine groter maken. Jongeren onder de pakweg 21-23 zijn overigens mentaal nog niet helemaal 'gerijpt' en doorzien niet altijd het effect van keuzes en hun handelen. Dat maakt ze uitermate geschikt om de slagveld op te sturen, maar minder geschikt om ratio aan te brengen in de discussie. Niet achterlijk, wellicht wel beinvloedbaar en naiever dan oudere generaties.

Qua veranderende situatie en het inschatten ervan - het gekke is juist dat we dachten dat er veel veranderd is in Rusland en dat de krijgsmacht enorm gemoderniseerd is, maar dit bleek een fabel. Zelf had ik er niet zoveel kennis van, maar wel de hackpogingen op bijvoorbeeld het MH17 onderzoeksteam gevolgd net als de moordaanslagen op diverse dissidenten en de beinvloeding vanuit trollfarms. Deze waren, stuk voor stuk, vooral bijdehand en 'bold', maar niet hoogwaardig of complex.

Waar ik denk waar we vooral aan moeten wennen is het feit dat er partijen zijn in deze wereld die permanent liegen en bedriegen en maar zelden een vorm van een waarheid verkondigen. Als ik zie hoe de speech van Putin is geanalyseerd dan zie je hoe weinig we leren - alles letterlijk nemen, proberen te duidden, etc. Terwijl het meeste van wat hij geroepen heeft gewoon niet waar is en blijft.

You are what you do, not what you'll say you'll do - Jung.

In dat licht dus meer kijken naar wat mensen doen in plaats van luisteren naar wat ze zeggen te gaan doen.
vanwege zijn functie lijkt het mij dat dhr. de Wijk vooral strategisch denkt, op politiek-strategisch niveau.
Deze oorlog faalt echter meer op tactisch-operationeel niveau.
Hij denkt misschien: Rusland groot sterk leger, Oekraine zwak klein leger. En Rusland = maskirovka.
Dus ook al lijkt het dan initieel allemaal te falen voor de Russen, dan moet dat haast wel ingecalculeerd zijn want ze zijn een grootmacht en de omschakeling komt onherroepelijk: Oekraine zal dus vermoedelijk verliezen.

Ik ben ook biased, en ik kan ook heel goed voorstellen dat de Russen in deze zomer de Donbas veroveren met hun BTG-concept. Maar goed, eerst zien dan geloven, vanwege de gebeurtenissen tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Hoewel ik het ook steeds meer oneens bent, vind ik dit ook niet nodig. Hij is al decennia bezig in dit vakgebied waardoor ik het in twijfel trekken van zijn kwaliteiten niet nodig vind.
"Security" is een breed onderwerp. Zijn, bij mijn beste weten feitelijke, beperkte militaire expertise aanwijzen was in elk geval niet als 'aanval' bedoeld, het is (tenzij ik ernaast zit, en dan wordt ik graag gecorrigeerd) gewoon zo. Net zoals het feit dat, en zult dat beter weten dan ik, het geen wonder is dat we weinig Nederlandse expertise hebben. Ik wilde niet suggereren dat je nooit naar Rob moet luisteren, maar wel misschien op dit punt ;) Dat hij niet alles weet doet niets af aan wat ie wel weet.
Ik merk toch al dat de Oekraïners soms wel erg makkelijk worden weggezet als dom terwijl de Russen worden gekarakteriseerd als superieur. Ik heb het alleen nog steeds niet gezien. Ik zie eerder het tegenovergestelde.
Professoren, zeker in het domein van de denktanks, zijn niet immuun voor de firehose van fakenews. Precies op dit punt heeft Russische militaire macht altijd al gehangen: het overdrijven van capaciteiten. Kwa feitelijke prestaties, nouja, vergelijkbaar met het Nederlandse gaat wat ver, maar ook weer niet helemaal misschien. Het is de vraag welk gewicht je aan misdaden tegen burgers hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Hoe goed ze kunnen spioneren maakt niks uit, als de FSB in de intel rapporten moeten schrijven wat de opdrachtgever wilt lezen ipv wat er vastgesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Louwke schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:21:

Troepen staan daar al maanden 'paraat', geloof niet zo dat die nog iets anders gaan voeren eigenlijk?

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
De MIGs krijgen weer een duwtje:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:27
Dat was niet echt het probleem, meer dat Polen hun handen niet wilde branden aan het invliegen van die kisten naar Oekraïne.

Dus of dit genoeg is... Weet het niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:42:
Ik merk toch al dat de Oekraïners soms wel erg makkelijk worden weggezet als dom terwijl de Russen worden gekarakteriseerd als superieur. Ik heb het alleen nog steeds niet gezien. Ik zie eerder het tegenovergestelde.
Rusland als militaire supermacht en direct vergelijken met de VS zie je in wel meer analyses, in de Volkskrant een artikel waarin met droge ogen het opraken van kruisraketten als 'nadeel' wordt gepresenteerd.

De Russen zouden hierdoor burgerdoden in de toekomst minder kunnen voorkomen...
Russisch leger raakt door precisiewapens heen – en dat is slecht nieuws voor Oekraïne

Een herhaling dreigt van de Russische luchtaanvallen in Syrië, waar de Russen de rebellen in de steden bombardeerden met voornamelijk gewone bommen. Hoe langer de oorlog duurt, hoe groter de kans op enorme verwoestingen en veel burgerdoden in met name het oosten van Oekraïne, waar de Russen proberen de Donbas in te nemen.

‘Je gaat veel meer steden krijgen die eruit zien als Marioepol’, voorspelde Dara Masicott, deskundig op het gebied van het Russische leger en verbonden aan de Amerikaanse denktank Rand, in een gesprek met de Moscow Times.

Als de Russen het voorbeeld van de Amerikanen hadden gevolgd en hun ouderwetse bommen hadden omgebouwd tot precisiewapens, dan was dit niet nodig geweest. Na de Golfoorlog van 1991 in Irak, toen het overgrote deel van de Amerikaanse munitie bestond uit gewone bommen, besloten de VS van deze munitie hightechwapens te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
rapture schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:19:
Hoe goed ze kunnen spioneren maakt niks uit, als de FSB in de intel rapporten moeten schrijven wat de opdrachtgever wilt lezen ipv wat er vastgesteld is.
Zou jij een spion al dat risico laten nemen als de info niet gebruikt wordt? Dan ga je toch gewoon lekker Vodka drinken en met wat knippen en plakken maak je een nieuw rapportje.

Hetzelfde zie je met de artillerie van de Russen. Leuk al die tapijtbombardementen, maar als je er niks of nauwelijks iets mee raakt is het zonde van de moeite. Maar echt nauwkeurig die ene tank op tig-km raken, dat kunnen ze niet. Daarmee is elke granaat van de Russen vooral verspilde moeite/geld en is elke granaat van Oekraïne weer een oefening in het raken van een doel.
En in praktisch elke discipline zie je dit terug.
Met een hypersonische kruisraket van een miljoen? een winkelcentrum in de as leggen? Pak aan, zie nu nog maar eens een paar schone onderbroeken te kopen. Met alle intel was dat het beste doel wat ze konden vinden. Dan ligt de lat niet erg hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:44:
[...]

Rusland als militaire supermacht en direct vergelijken met de VS zie je in wel meer analyses, in de Volkskrant een artikel waarin met droge ogen het opraken van kruisraketten als 'nadeel' wordt gepresenteerd.

Ze hebben wel een punt. Weet je hoeveel winkelcentra er zijn in Oekraïne? :+

Als Rusland daadwerkelijk militaire doelen zou gaan bestoken hebben ze in Oekraïne een groter probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:04:
[...]

Ze hebben wel een punt. Weet je hoeveel winkelcentra er zijn in Oekraïne? :+

Als Rusland daadwerkelijk militaire doelen zou gaan bestoken hebben ze in Oekraïne een groter probleem.
dat ligt eraan.
Definieer 'militaire doelen'.

Wat als je dat weet, en je maakt jezelf 'mobiel'... ik heb het idee dat Rusland niet in staat is om snel ergens actief op te reageren. Een trein bombarderen kunnen ze namelijk niet, want ze hebben vermoedelijk trage intel en kunnen dus eigenlijk alleen statische doelen bombarderen.
Als je dat weet kan je daar op acteren: je kwetsbare zaken mobiel maken, en goede teams maken om statische doelwitten zoals startbanen weer te repareren. Zomaar een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:40
TheGhostInc schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:01:
[...]
Met een hypersonische kruisraket van een miljoen? een winkelcentrum in de as leggen? Pak aan, zie nu nog maar eens een paar schone onderbroeken te kopen. Met alle intel was dat het beste doel wat ze konden vinden. Dan ligt de lat niet erg hoog ;)
Dat was toch vanwege de verouderde kaarten? Doel lag erachter, maar er stond "ineens" een gebouw in de weg (stond er al een aantal jaar, maarja).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bulle bas schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:16:
[...]

EDIT Ter aanvulling, ik sluit niet uit dat Putin dezelfde afweging heeft gemaakt als Hitler: hoe langer wachten, hoe moeilijker het wordt. Want de Luftwaffe was er destidjs nog helemaal niet klaar voor. Hitler zag waarschijnlijk ook wel dat Stalin aan het opschalen was. En daarbij een onderschatting van de productiecapaciteiten van de Russen (die de Amerikanen hadden gebracht); een informatie/-inschattingsfout.
Het was Hitler die het pact met Stalin verbrak door een focus te leggen op sociaal democraten en communisten (communisme was zeer groot in Duitsland voor Hitler aan de macht kwam; en was binnen een jaar tijd volledig gemarginaliseerd). Stalin wist toen dat Hitler zijn focus zou leggen op de Sovjet-Unie en als gevolg begon Stalin met de retoriek dat communisme anti-fascistisch zou zijn. Dit in de jaren 30. Voor die tijd was Stalin helemaal niet anti-fascistisch; hij had zelfs een non agressie pact met Hitler. Beide zagen het kapitalisme als hun vijand.

Ik vond dit een indrukwekkend verhaal van een slachtoffer van de oorlog. De embedded tekst vat het mooi samen:

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 10-05-2022 17:33 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zou jij een spion al dat risico laten nemen als de info niet gebruikt wordt? Dan ga je toch gewoon lekker Vodka drinken en met wat knippen en plakken maak je een nieuw rapportje.

Hetzelfde zie je met de artillerie van de Russen. Leuk al die tapijtbombardementen, maar als je er niks of nauwelijks iets mee raakt is het zonde van de moeite. Maar echt nauwkeurig die ene tank op tig-km raken, dat kunnen ze niet.
n=1. De anekdote van Wali en Shadow laat zien dat er tenminste 1 tank is/was in Donbas die wel gericht kan schieten. Die schoot precies tussen twee rokende infanteristen. Doelwit uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:40
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:32:
[...]

n=1. De anekdote van Wali en Shadow laat zien dat er tenminste 1 tank is/was in Donbas die wel gericht kan schieten. Die schoot precies tussen twee rokende infanteristen. Doelwit uitgeschakeld.
Het ging om artillerie op tank, niet tank op mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:44:
[...]

[...]
Gelukkig hebben de RU tot nu toe inderdaad zoveel mogelijk geprobeerd burgerdoden te voorkomen.
/s

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Jerie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Beide zagen het kapitalisme als hun vijand.
Als één van hun vijanden. Dit pact was puur opportunisme; beide wisten dat het een vraag was van wanneer, niet of, de tijd zou aanbreken wanneer ze de handen vrij voor elkaar zouden hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij deze 1 van de betere n=1-artikelen die ik de laatste paar maanden gelezen heb. Een journalist gaat embedded met een voorwaardse drone-unit van het Oekraiense leger. Goed geschreven en het laat zien hoe het met de moraal gesteld is en dat de russen er nog een hele kluif aan gaan krijgen willen ze winnen.

Dus mocht je 10 minuten hebben, een aanrader:

https://unherd.com/2022/0...tle-on-the-eastern-front/

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:31:
[...]

Het was Hitler die het pact met Stalin verbrak door een focus te leggen op sociaal democraten en communisten (communisme was zeer groot in Duitsland voor Hitler aan de macht kwam; en was binnen een jaar tijd volledig gemarginaliseerd). Stalin wist toen dat Hitler zijn focus zou leggen op de Sovjet-Unie en als gevolg begon Stalin met de retoriek dat communisme anti-fascistisch zou zijn. Dit in de jaren 30. Voor die tijd was Stalin helemaal niet anti-fascistisch; hij had zelfs een non agressie pact met Hitler. Beide zagen het kapitalisme als hun vijand.

Ik vond dit een indrukwekkend verhaal van een slachtoffer van de oorlog. De embedded tekst vat het mooi samen:

[Twitter]
Wat @Brent zegt, volgens mij is de consensus dat beiden elkaar voor geen meter vertrouwden (rightfully). Ik vind de vergelijking met Hitler wel interessant om te maken, omdat Hitler ook zat met de 'sancties' van na WOI. Hij bouwde het leger op terwijl dat eigenlijk helemaal niet mocht, en met name de Luftwaffe was nog niet klaar. Maar Hitler zag het raam van zijn kansen dichtgaan.
Ik kan me goed voorstellen dat Putin, die nu nog op een berg raketten en Soviet-spul zit, terwijl de sancties post-Krim het moderniseren van het leger zwaar bemoeilijken, oordeelt dat het beste moment voor offensief nu in plaats van straks is. En wellicht ook met de wetenschap dat Oekraïne ondertussen almaar sterker wordt.

Maakt dat een inval in Oekraïne logisch? Niet perse, maar wel logischer dan wachten. Net zoals het nuts maar te begrijpen is waarom Hitler er toch voor koos om zo'n omvangrijke oorlog te starten.

De top-down cultuur maakt het goed mogelijk dat informatie niet doordringt.
Maar ik zie ook wel een alternatief in een scenario waarbij die informatie wel door is gedrongen bij Putin, waarna hij voelde dat hij snel actie moest ondernemen: nu misschien succes, anders nooit meer.

Dan rest de vraag: als het Kremlin de kracht van Oekraïne wel goed had ingeschat, was dan de militaire strategie (meerfrontenoorlog) voor de hand liggend? Ik denk het niet, en dan zou het voor de hand liggen dat men wel correct heeft gezien dat Oekraïne in gevaarlijk tempo zich aan het ontwikkelen was, maar dat men zich vergist heeft hoever Oekraïne en Rusland zelf al was. En dat laatste is weer verklaarbaar met de top-down inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bulle bas schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:21:
[...]

Wat @Brent zegt, volgens mij is de consensus dat beiden elkaar voor geen meter vertrouwden (rightfully).
Voor die tijd hadden ze gezamenlijke belangen, en gezamenlijke vijanden (bijvoorbeeld Polen), en ze trokken beide op tegen de gevestigde orde. Ze hadden ook een non agressie pact. Het stoppen (of afnemen) van de Holodomor was een gevolg van de veranderde dreiging van Nazi-Duitsland. Immers had Duitsland de bondgenoten van het Duitse communisme van grootst in West-Europa naar gemarginaliseerd, de buffer Polen werd bedreigd.

In (het fictieve) The Man In The High Castle \n
spoiler:
heb je ook dat Japan en Duitsland met elkaar in de clinch komen.

Ik denk dat dat inherent is aan bondgenootschappen, maar des te meer aan autoritaire entiteiten die er een bijzondere leer op na houden (met gruwelijke onderdrukking voor hen die niet aan het perfecte plaatje voldoen).

Vergelijkingen met Hitler zijn om meerdere redenen interessant, dat is er eentje van inderdaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 10-05-2022 18:37 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26

gws24

Thinking is hard!

Apache4u schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:19:
Bij deze 1 van de betere n=1-artikelen die ik de laatste paar maanden gelezen heb. Een journalist gaat embedded met een voorwaardse drone-unit van het Oekraiense leger. Goed geschreven en het laat zien hoe het met de moraal gesteld is en dat de russen er nog een hele kluif aan gaan krijgen willen ze winnen.

Dus mocht je 10 minuten hebben, een aanrader:

https://unherd.com/2022/0...tle-on-the-eastern-front/
In dit stuk komt veel terug wat er mis is met de tactiek van de russen wat hier al zo vaak is besproken (en de corruptie). Deze 2 stukjes ook :X
Their tactics are insane. Take Chernobaivka: it has a small military airport. Seventeen times they’ve tried to take it. Seventeen times we’ve smashed them. Still they come. Our soldiers ask: ‘Are they dumb?’ No, just incapable of independent thought. They just follow orders — no matter how crazy.”
They send wave after wave but our guys figured out they fight just like Soviets. The tank commander is always in the first tank, so we shoot it. Once you shoot the first and last tanks, they’re immobilised.”
Totaal geen aanpassing en blind orders volgen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:44
Van russia.liveuamap.com:
Governor of the Kirov region Igor Vasiliev resigns
Head of the Republic of Mari El Yevstifeev resigns
The head of the Saratov region Valery Radaev resigns
Wat is hier aan de hand?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:58:
[...]
Eens. Het is nuttig om signalen buiten eigen blikveld te tolereren, het kan helpen om eigen blinde vlekken op te sporen, of juist de eigen keuzes bevestigen als je ziet dat je zijn analyse moet verwerpen; het dwingt je om die denkoefening bij herhaling te doen. Punt is meer dat mensen vragen: wat moeten wij doen, waar ligt de oplossing? En zoals ik al zei, het siert hem dat hij aangeeft dat niet te weten. Daar zit al een mismatch met de verwachting.

Er is een verschil in analyseren en leiding geven (zie ik nu vooral VS+VK doen), in die laatste trek je conclusies uit het eerste en dan kom je bij strategie tot uiteindelijk operatie. Dan moet wel de analyse kloppen, dus het is niet onbelangrijk :). Dan zou het wel fijn zijn als andere analyses ook de media halen.
Naïever ja, averechts ook mogelijk, maar ik denk dat het ook een generatie is die zich eerder zal afvragen waar men eigenlijk me bezig is, en ook dat die (meer dan oudere generaties) blootgesteld is aan westerse informatie en cultuur. De kleuters hijs je nog wel in een Z-soldatenpakje en als je Youtube nooit heb gezien zal je het ook niet missen. De generatie die nu moet vechten echter, dat lijkt mij andere koek. Putin kan de Roebel niet eindeloos stutten, dat gaat vervelend worden. Er komt toch wel een vervelende geur om de hele operatie heen te hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR

@hoevenpe stelt terecht dat Rusland ook vooruitgang boekt in een aantal regio’s. De wijze is echter van dien aard dat de terugkerende vraag blijft: hoe lang gaan ze dit nog doen. Als elke weg, elk dorp, elke heg, je tientallen voertuigen kost?

En nu strijdt een overwicht aan zware wapens tegen een verdedigende partij zonder zoveel zware wapens: dat gaat de komende weken veranderen. Ben benieuwd wat dat doet met de Russische verliezen.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-05-2022 18:59 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:12
Tens schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:49:

[...]

[...]

[...]

Wat is hier aan de hand?
Als ik er zo even op google, lijkt het erop dat ze (en nog 2 anderen) melden dat hun termijn erop zit en ze niet herkiesbaar zijn. Ik las ook ergens dat het Kremlin 'dissatisfied' is met ze, maar dat zal er heus niet mee te maken hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Het houdt de gemoederen bezig blijkbaar. Interessante observatie mbt geruchten en de impact op Russisch publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:44
anboni schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:58:
[...]

Als ik er zo even op google, lijkt het erop dat ze (en nog 2 anderen) melden dat hun termijn erop zit en ze niet herkiesbaar zijn. Ik las ook ergens dat het Kremlin 'dissatisfied' is met ze, maar dat zal er heus niet mee te maken hebben.
en ze zijn al vervangen

https://tass.ru/politika/14590441

niks te zien, gewoon doorlopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 10-05-2022 19:10 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:12
Tens schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:10:
[...]

en ze zijn al vervangen

https://tass.ru/politika/14590441

niks te zien, gewoon doorlopen.
Meer ja-knikkers, waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:55:
De wijze is echter van dien aard dat de terugkerende vraag blijft: hoe lang gaan ze dit nog doen. Als elke weg, elk dorp, elke heg, je tientallen voertuigen kost?
Al weken heb ik het gevoel dat de Russen hun laatste infanterie en tanks aan het inzetten zijn, van het initiële leger van 190k zou gezien de verliezen minder dan 100k over zijn. De meeste BTG’s zouden uitgeschakeld/sterk verzwakt moeten zijn, niet de dagelijkse aanvoer kanonnenvoer die we dagelijks voorgeschoteld krijgen.

Ergens telt het niet op, blijkbaar is de aanvoer van vers materieel en soldaten groter dan we ons beseffen. Er zouden alweer 19 BTG’s bij Beogrod staan, bij De Krim is ook de nodige nieuwe aanvoer gespot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:49:

[...]

[...]

[...]

Wat is hier aan de hand?
mogelijk ratten die het zinkende schip verlaten.

Iets wat eigenlijk ook al werd voorspeld door Good Times Bad Times: het uiteenvallen van de Russische Federatie, onvrede in de oblasten/districten.

YouTube: Will the invasion of Ukraine lead to Russia's collapse?

Let wel: in een land waar de oligarchencultuur (boyars) de norm is: welke corrupte omhooggevallen dieven geven vrijwillig hun positie op? Dat doen ze alleen uit zelfbescherming: als ze de bui zien hangen.

Collapse is imminent.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2022 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:32:
Het blijven 200.000? soldaten die zwaar bewapend zijn. Je kunt zeggen dat Oekraïne sowieso verloren heeft, maar dat Rusland harder verliest.
We vieren niet voor niets 4 én 5 Mei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:32:
[...]

Het blijven 200.000? soldaten die zwaar bewapend zijn. Je kunt zeggen dat Oekraïne sowieso verloren heeft, maar dat Rusland harder verliest.
We vieren niet voor niets 4 én 5 Mei.
Oekraine heeft verloren, maar Rusland verliest harder.
Slechts 1 land krijgt Lend Lease en is Marshall-hulp beloofd door het westen.
En dat is niet de Russische Federatie. Rusland wordt hooguit opgekocht door China.

In beide gevallen heeft Rusland verloren en Oekraine niet.

En Putin heeft zich fantastisch hypocriet getoond: kransen leggen bij een monument voor Odessa, ongetwijfeld persoonlijk wetend dat er raketten onderweg zijn/waren naar Odessa zelf.
Dan ben je echt een koude kikker.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2022 19:41 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Hetzelfde zie je met de artillerie van de Russen. Leuk al die tapijtbombardementen, maar als je er niks of nauwelijks iets mee raakt is het zonde van de moeite. Maar echt nauwkeurig die ene tank op tig-km raken, dat kunnen ze niet. Daarmee is elke granaat van de Russen vooral verspilde moeite/geld en is elke granaat van Oekraïne weer een oefening in het raken van een doel.
En in praktisch elke discipline zie je dit terug.
Nope, dan produceer ik de confirmation bias dat de opdrachtgever nodig heeft.

En iedereen liegt om z'n eigen hachje te redden zoals veel meer tank crews op de loonlijst dan in werkelijkheid, dan maar 2 man per tank om niet op te vallen en het levert video's van tanks die niet met de turret kunnen draaien om naar doelwitten te scannen. Hetzelfde met het gestolen of nooit gekocht materiaal, eventjes afboeken als verliezen in Oekraïne. Of er schiet weer iets in brand.

De Oekraïners hebben buitengewoon goede reactietijden met de artillerie, in 30 seconden wordt er geschoten. Dat is vergelijkbaar met de arties in World of Tanks. De Amerikanen hadden 5 minuten reactietijd in WWII, 15 minuten reactietijd in Vietnam en tegenwoordig een volledig uur wegens extra filtering om friendly fire te voorkomen, rules of engagement af te checken en collatoral damage in te perken.

De Amerikanen hebben mainframe-terminal of mainframe-minicomputer-terminal software en de Oekraïners hebben software geschreven om doelwitten aan de dichtsbijzijnde artillerie, mortier, RPG, vlakbaangeschut, drone operator, special forces,... door te gegeven in de stijl van de software dat door Uber, Lyft,... gebruikt om taxi's naar de klanten te routeren.

In tegenstelling tot de Russen die artilleriestukken in batterijen opstellen, zetten de Oekraïners de stukken ver van elkaar uitgespreid en ze concentreren het vuur op een doelwit. Er zijn snelle en trager projectielen, verschillende kalibers, grote en korte afstanden, de time on target wordt voor alle stukken door de computers uitgerekend om ervoor te zorgen dat ze allemaal op hetzelfde moment inslaan.

De Russen zien op een counter-battery radar veel individuele stukken die minder dan 3 keer schieten (snel wegwezen voordat de vijand terug schiet) en het is verspilling van munitie om op een individuele artilleriestuk terug te schieten.

40k SATCOM terminals waren platgelegd/gehackt en Oekraïne heeft van Elon Musk Starlink als moderne alternatief gekregen. De security is ineens getest en verbetert om tegen de Russische cyber attacks en jamming te kunnen. Starlink heeft als voordeel dat er geen grondstations zijn waar de overheden en spionnen eraan te kunnen zitten. Als je de veiligste comms ter wereld hebt zonder zelf geld in satellieten te steken, dan heb je voorsprong op de rest.

De bedrijven in Silicon Valley die GIS (geospatial) specialisten nodig hebben, openen een rekruteringskantoor in Kyiv. Er is geen betere bron dan het land waar ze eventjes uitrekenen hoe tiental verschillende wapens, kalibers,... vanuit verschillende posities op de juiste timing en volgorde moeten schieten om de schoten allemaal op hetzelfde moment op een doelwit te laten inslaan.

Voor meer info:
Wat de Oekraïners aan het doen zijn, is next-gen oorlogsvoering zoals hoe de IT'ers, techbedrijven en engineers het geoptimaliseerd hebben. Met reactietijden, goede comms, samenwerkingstools,... alsof het clan wars, esports,... is.

Bij de Russen is het eerder de coördinaten van een doelwit dat gisteren gezien is en allang weggereden is, wordt nu gebruikt om een wapen erop te richten. Hun logistiek is van voor de palletten en containers, jaren 1930 stijl. Ze rijden in lemming trains naar een locatie waar de artillerie al meer dan 10x de Russische troepen afgeslacht hebben. We zien vooral de slechte AI of faalacties in de games door de Russen nagedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:32:
[...]

Al weken heb ik het gevoel dat de Russen hun laatste infanterie en tanks aan het inzetten zijn, van het initiële leger van 190k zou gezien de verliezen minder dan 100k over zijn. De meeste BTG’s zouden uitgeschakeld/sterk verzwakt moeten zijn, niet de dagelijkse aanvoer kanonnenvoer die we dagelijks voorgeschoteld krijgen.

Ergens telt het niet op, blijkbaar is de aanvoer van vers materieel en soldaten groter dan we ons beseffen. Er zouden alweer 19 BTG’s bij Beogrod staan, bij De Krim is ook de nodige nieuwe aanvoer gespot.
Bijna 100% van alle armoured personnel carriers en tanks die bedoeld waren voor de oorlog zijn inmiddels wel vernietigd. Van de artillerie is dat 33%. Dus reken maar dat er verse aanvoer is.

De grens ligt zo ongeveer vast. Het is namelijk bekend hoeveel de Russen ongeveer hebben. Wat we niet weten is hoeveel munitie ze nog hebben. Het is nu dus de vraag wat het eerste op is. Munitie, materieel of soldaten. Want ik denk dat ze doorgaan totdat het op is. Ze willen echt niet van opgeven weten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:47:
[...]
Bijna 100% van alle armoured personnel carriers en tanks die bedoeld waren voor de oorlog zijn inmiddels wel vernietigd. Van de artillerie is dat 33%. Dus reken maar dat er verse aanvoer is.

De grens ligt zo ongeveer vast. Het is namelijk bekend hoeveel de Russen ongeveer hebben. Wat we niet weten is hoeveel munitie ze nog hebben. Het is nu dus de vraag wat het eerste op is. Munitie, materieel of soldaten. Want ik denk dat ze doorgaan totdat het op is. Ze willen echt niet van opgeven weten.
Ze kunnen alleen niet door tot het materieel op is, want dan hebben ze geen materieel meer om hun eigen bevolking/opstandige republieken onder de duim te houden.

Qua tanks/IFV’s zullen we binnenkort wel steeds meer oudere modellen T72a’s etc uit de reserves zien opduiken.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2022 19:58 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Maar toch, dat je een T90 dit ziet doen en elke keer dat je erop gaat langs je gefrituurde maten moet rijden om een oorlog tegen ‘nazis’ te voeren die nog niemand gezien heeft. Ik blijf benieuwd naar wat er in de hoofden van die gasten om gaat.

En deze beelden vond ik wel indrukwekkend. Ziet er wat ouder uit zonder loof aan de bomen, maar wilde niet delen omdat iemand geraakt wordt.
Las later pas dat ie weer opstaat en z’n vest de schade beperkt heeft.

[Twitter: https://twitter.com/tpyxanews/status/1523763272130113538?s=21&t=o_54a5EWPwBJ5-6aFJdLlg]

[Twitter: https://twitter.com/tpyxanews/status/1523763320461103104?s=21&t=o_54a5EWPwBJ5-6aFJdLlg]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:24

servies

Veni Vidi Servici

asing schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Hoeveel van die Russische soldaten zullen ondertussen beseffen dat ze in een tank absoluut niet veilig zijn. Ik denk dat in een Russische tank ziten in Ukraïne onveiliger is dan als gewone infanterist te voet gaan... Dat zal ook erg goed voor het moreel zijn...

[ Voor 0% gewijzigd door servies op 10-05-2022 20:15 . Reden: moraal -> moreel, is nog al een verschilletje... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:32:
[...]

Ik heb behoorlijk wat filmpjes van de aanvoer van allerlei materieel gezien aan Russische zijde.
Niet het modernste. Maar er ging nog behoorlijk wat die kant op.

Dit is wel zo'n moment waarop het jammer is dat veel via social media gaat, en ze niet zo makkelijk tevoorschijn te toveren zijn uit het verleden tussen alle andere meuk uit.

Het verbaast mij in ieder geval niet dat de Russen vooralsnog nog kunnen blijven doorgaan. Die gaan waarschijnlijk door tot ze alleen nog stokken en stenen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:56:
[...]

Ze kunnen alleen niet door tot het materieel op is, want dan hebben ze geen materieel meer om hun eigen bevolking/opstandige republieken onder de duim te houden.

Qua tanks/IFV’s zullen we binnenkort wel steeds meer oudere modellen T72a’s etc uit de reserves zien opduiken.
Vast wel. Als eerste wordt er uiteraard een hoop beloofd en gelogen. Over wat ze doen, wat ze hebben en wat ze kunnen. Zie net hierboven waar @rapture bericht over fictieve voorraden en manschappen. Als niemand rapporteert dat ze verslagen zijn gaat de oorlog gewoon door met wat ze bij elkaar kunnen sprokkelen.

En het is denk ik ook wie dan leeft die dan zorgt. Als ze weer aan hun materiaal kunnen komen dan kunnen ze ook weer een leger bouwen. Het enige wat daarvoor hoeft te gebeuren is de wereld die de sancties opheft of ze vinden een vuile bron die ze toch van hun spullen wil voorzien.

En wat als ze zich letterlijk doodvechten en er is geen sprake meer van een conventioneel leger? Dan wordt er naar een stukje geannexeerd Finland gekeken, en een stukje geannexeerd Japan en een enclave die ooit van Duitsland was.

Of misschien zijn ze met alleen kernwapens nog veel gevaarlijker. Wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:24

servies

Veni Vidi Servici

sugarlevi01 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:04:

Het verbaast mij in ieder geval niet dat de Russen vooralsnog nog kunnen blijven doorgaan. Die gaan waarschijnlijk door tot ze alleen nog stokken en stenen hebben.
Tja, hebben ze straks in ieder geval genoeg oud ijzer in Ukraïne voor de wederopbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
sugarlevi01 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:04:
Ik heb behoorlijk wat filmpjes van de aanvoer van allerlei materieel gezien aan Russische zijde.
Niet het modernste. Maar er ging nog behoorlijk wat die kant op.
Dat wordt door de Amerikanen bevestigd, ondanks alle verliezen neemt het aantal BTG’s nog steeds toe:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:57:
Maar toch, dat je een T90 dit ziet doen en elke keer dat je erop gaat langs je gefrituurde maten moet rijden om een oorlog tegen ‘nazis’ te voeren die nog niemand gezien heeft. Ik blijf benieuwd naar wat er in de hoofden van die gasten om gaat.
servies schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:00:
Hoeveel van die Russische soldaten zullen ondertussen beseffen dat ze in een tank absoluut niet veilig zijn. Ik denk dat in een Russische tank ziten in Ukraïne onveiliger is dan als gewone infanterist te voet gaan... Dat zal ook erg goed voor de moraal zijn...
Opdracht is opdracht. Die doen gewoon wat ze opgedragen wordt en krijgen eventueel wat leugens te horen zoals "dat was een export tank, de jouwe is beter". Of "dat was er eentje van Oekraïne" want ze rijden toch met hetzelfde materiaal. Die Z... ja die hadden ze er zelf op gezet. Niet zo moeilijk met witte verf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Analyse van de VS voor de komende weken/maanden:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:09:
[...]

Dat wordt door de Amerikanen bevestigd, ondanks alle verliezen neemt het aantal BTG’s nog steeds toe:
[Twitter]
Das ook het probleem in deze:
Ukraine blijft ze vernietigen, ze blijven komen en het is veel en schiet toch terug. Dus zelfs als de verhouding 30-70 is en Rusland verliest de helft en Ukraine maar 10% dan nog is het 27-35 in het voordeel van Rusland - simplistisch gezegd.

Vraag is hoeveel verliezen ze aan kunnen voor een front of deel er van implodeert. Dat zal niet te voorspellen zijn en kan best nog even duren.

De VS claimt in zelfde draadje ook dat de meerderheid van de eenheden sinds de start nog actief zijn, vorige week zeiden ze nog zo’n 70% meen ik dus nu zitten ze ergens tussen de 50-70% zeg maar.

Tenslotte zou volgens aangepaste plannen het oosten twee weken geleden ingenomen zijn. Dat is niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:24

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

NiGeLaToR schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:22:
[Embed]

Ze weten het heus wel, anders belden/mailden ze niet.

[Embed]

Uiteraard zitten hier dubbele tussen, maar toch.

Overigens probeert Ukraine ze het antwoord te geven, maar blijkbaar weigert Rusland:

[Embed]

Misschien gewoon via de post naar de adressen van de rovende soldaten sturen? Zoeken ze het daar maar uit. Bizar.
Ja, Rusland doet mij toch steeds weer verbazen. Dit is inderdaad bizar dat ze hun eigen doden weigeren te accepteren. En dat er dan ook echt niemand is in die keten die zegt: "Rij maar door". Zal publiciteit gedreven zijn, maar ook dat blijft van onze kant natuurlijk invullen. Hoe gaat dit land dir zo een plek in haar geschiedenis geven. Waarschijnlijk op dezelfde manier waarop daar nu tegen de paranoïde Stalin wordt aangekeken. "Held va het vaderland, ongeacht de prijs".

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 19:25

Qwerty-273

Meukposter

Nog een update (let op: foto’s met gewonden) vandaag van het Azov battalion.
The whole civilized world must see the conditions in which the wounded, crippled defenders of Mariupol are and act!
In complete unsanitary conditions, with open wounds bandaged with non-sterile remnants of bandages, without the necessary medication and even food.
We call on the UN and the Red Cross to show their humanity and reaffirm the basic principles on which you were created by rescuing wounded people who are no longer combatants.
The servicemen you see in the photo and hundreds more at the Azovstal plant defended Ukraine and the entire civilized world with serious injuries at the cost of their own health. Are Ukraine and the world community now unable to protect and take care of them?
We demand the immediate evacuation of wounded servicemen to Ukrainian-controlled territories, where they will be assisted and provided with proper care.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1 ... 195 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: