De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 194 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.400 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:59
Chaoss schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:19:
[...]

Helemaal mee eens. Maar aan de andere kant zijn er de laatste maanden genoeg zaken naar buiten gekomen waarbij de haat jegens Oekraïne wel duidelijk was:
-Opgenomen telefoon gesprekken met het thuisfront waarbij soldaten vooral aangemoedigd worden om door te gaan met verkrachten/moorden/mishandelen.
-Russische colonnes die met gejuich uitgezwaaid worden door de bevolking.
-Diverse andere voorbeelden van Russische bevolking met een diepe haat en minachting jegens de Oekraïners.

Het is allemaal niet in een percentage uit te drukken, maar het zijn op zijn minst verontrustende zaken. In het begin hoorde ik nog wel eens de opmerking dit is vooral de wil van Poetin en zijn clan maar ik bang dat er veel te veel draagvlak is voor deze oorlog.
Draagvlak is hoog, maar ik vind 80% ook wel hoog. Enquetes zijn onder een bepaalde druk en als je de diverse youtube straatinterviews ziet, zie je toch vooral de positieve pro-oorlog mensen wat zeggen. Veel anderen willen volgende makers niet voor de camera wat zeggen of zeggen "hier kan beter mijn mond over houden".

Wel weer voornamelijk in de steden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:24
Prosac schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:27:
[...]

Draagvlak is hoog, maar ik vind 80% ook wel hoog. Enquetes zijn onder een bepaalde druk en als je de diverse youtube straatinterviews ziet, zie je toch vooral de positieve pro-oorlog mensen wat zeggen. Veel anderen willen volgende makers niet voor de camera wat zeggen of zeggen "hier kan beter mijn mond over houden".

non verbaal is er ook genoeg te zien, mensen die wegkijken liegen mogelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:15

J2S

Chaoss schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:19:
Het is allemaal niet in een percentage uit te drukken, maar het zijn op zijn minst verontrustende zaken. In het begin hoorde ik nog wel eens de opmerking dit is vooral de wil van Poetin en zijn clan maar ik bang dat er veel te veel draagvlak is voor deze oorlog.
Het draagvlak komt alleen maar door de leugens die door Poetin en co worden verspreid. Als de Russische bevolking overtuigd zou raken van de werkelijkheid (niet dat ze daar op dit moment toegang toe hebben) dan slaat de mening ook snel weer om.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:00:
[...]

N=1 en ik ben zelf nooit in Rusland geweest (heb alleen de vreselijke vakantie ervaringen met Russen). Eind 2013 ben ik in Kyiv geweest en verwachtte daar moeizaam contact, maar echt een verschrikkelijk leuke tijd gehad. Open mensen, maken snel contact en met het merendeel kon je prima engels spreken. Wel wilden ze allemaal "Naar Europa" want de koers die Oekraine leek te zetten richting Rusland ipv de EU beviel ze niet.
We maakten de eerste momenten van wat later Maidan zou worden mee. Als "we geld wilden verdienen" moesten we maar even op vrijdagavond naar het Pro-Russiche protest, vlaggetje en X Grivna ontvangen om een half uurtje te wapperen met de Russische vlag. :+

Nou zijn (hoofd)steden zelden een indicatie van de werkelijke staat van het land en veel dorpen buiten de stad waren nog alleszins "achtergesteld", maar moet zeggen dat ik -op afstand- toch snel heb zien verbeteren toen een democratischer koers werd ingezet.
Het is een proces van jaren, dat regel je allemaal niet in 8 jaar en Poetin zet ze nu eerst weer op achterstand, maar de Oekrainers zijn een trots volk, dat blijkt nu ook wel, die gaan -mocht het ze gegeven zijn te winnen- dat land in hoog tempo weer opbouwen zoals veel Oost-Europese landen zich opgericht hebben na de val van de Sovjetunie.
En in Rusland blijven ze weer achter, als ze deze vorm van "democratie" niet los kunnen laten.
N=1 maar dan voor Belarus waar ik in 2018 ben geweest.
Niet in Rusland geweest. Had nog naar Kyiv gewild daarna maar het geld was even op en toen gooide covid roet in het eten.

In elk geval is mijn ervaring in Belarus vwb Engels ook miserabel. Ze spreken het gewoon niet, ook de jeugd niet.
In hotels (beheerd door de overheid) dan wel weer, maar in veel restaurants niet, zelfs de jeugd niet.
Met veel pijn en moeite proberen duidelijk te maken dat ik geen Russisch sprak maar wel Engels, dus ze gingen op zoek naar iemand in de bediening die dat wel kon. Die werd erbij gehaald en kwam weinig verder dan 'oh wacht we hebben ergens in een la nog een Engelstalige menukaart liggen'.
Uiteindelijk heb ik de Russische en Engelse kaart naast elkaar moeten leggen om te vergelijken 'wat is wat' en vervolgens op de Russische kaart aangewezen wat ik graag wilde hebben.

Uiteindelijk red je je wel met handen en voeten en met anderhalf woordje Russisch wat ik alsnog spreek, plus het herkennen van bepaalde woorden zoals 'Aeroport' herken je wel ook al is het in het Cyrillisch. :+

Ik begrijp uit reacties dat met name west-UA inderdaad wel meer Engels kan.
En daar begint het mee: open staan voor het westen en dan leert men vanzelf Engels (of Duits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
stefanass schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:54:
[...]

De vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar dat getal van 80% is. Er werd in dat artikel volgens mij ook gezegd dat dit van een "onafhankelijke opiniepeiler" kwam.

Daarbij kun je je afvragen;
- hoe onafhankelijk een opiniepeiler in Rusland daadwerkelijk is
- hoe eerlijk iemand daadwerkelijk durft te antwoorden op een dergelijke peiling, gezien de straffen je kan krijgen als je je daar kritisch uitlaat over het regime
Levada wordt in het westen als deskundig en betrouwbaar gezien. Dat ze herhaaldelijk met de regering overhoop liggen vind ik ook niet in hun nadeel pleiten.
Of geënquêteerden altijd eerlijk antwoord durven te geven blijft natuurlijk een punt, maar wat losse steekproeven van CNBC lijken er niet op te duiden dat ze er heel ver naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:27:
[...]

wat ze in het openbaar voor de camera zeggen of aangeven bij een enquete van de overheid hoeft inderdaad niet hetzelfde te zijn als wat ze ervan vinden thuis aan de keukentafel.
Totdat de revolutie uitbreekt wil men rust aan hun hoofd, en huisje boompje beestje dus houden mensen zich liever zoveel mogelijk gedeisd. Dat is universeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Totdat de revolutie uitbreekt wil men rust aan hun hoofd, en huisje boompje beestje dus houden mensen zich liever zoveel mogelijk gedeisd. Dat is universeel.
Ja hoor, als Baudet aan de macht lijkt te komen ga ik ook maar eens (hopelijk) tijdig mijn sociale media uitingen rigoureus wissen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:57:
De TLDR versie waarom we nu in de situatie zitten die we nu hebben is redelijk goed (en vrij hilarisch) door Alternate History Hub uitgelegd:

<knip>

Geen idee of die hier al gepost is. Maar ik vind het zelf wel vermakelijk en redelijk helder.
denk dat de meesten hem wel kennen, maar de huisregels staan het niet toe:
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2022 16:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het is belangrijk om niet te vergeten hoe zeer propaganda (ook vandaag de dag nog) de menselijke geest doet aantasten. Als jij iedere dag dezelfde leugen hoort, constant en vervolgens steeds meer mensen hoort meegaan met die leugen dan triggert je instinct en ga je zelf mee in de leugen.

Toen Goebbels opriep voor de totale oorlog had hij enorm veel (niet compleet natuurlijk) steun vanuit de bevolking van Duitsland. Terwijl het eigenlijk een teken aan de muur was dat het mis aan het gaan was aan de frontlinies en ze meer vlees nodig hadden voor de vleesmolen.

Anderzijds heb je de Vietnam oorlog waar propaganda faalde omdat de regering van de VS niet goed om ging met de media en journalisten en dus veel nieuws ongecensureerd bij de bevolking kwam. Het gevolg was de peace movement en het einde van de oorlog uiteindelijk.

In het geval van Rusland is de steun voor de oorlog ongetwijfeld hoger dan wij hier zouden willen zien. Het zal dan ook vooral de kosten in mankracht, materiaal en vooral geld zijn wat Rusland uiteindelijk op de knieën dwingt. Vervolgens zal geleidelijk de bevolking gaan inzien dat het niet allemaal was zoals ze te horen kregen. Daarna hangt het vooral af van hoe trots ze zijn op het 'Rus zijn'.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

J2S schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Het draagvlak komt alleen maar door de leugens die door Poetin en co worden verspreid. Als de Russische bevolking overtuigd zou raken van de werkelijkheid (niet dat ze daar op dit moment toegang toe hebben) dan slaat de mening ook snel weer om.
ik zag eerder vandaag een filmpje over koelwagens in UA waar gesneuvelde Russische militairen in lijkzakken liggen.
Russische overheid wil ze niet terugnemen dus blijven ze er maar staan.

https://twitter.com/Geras...tatus/1523607158541094912

Oekraine documenteert ze geloof ik en de camera-ploeg mocht even een beperkt inkijkje hebben.
Wat ik zag was weer zo'n blauw-wit gestreept shirt, en de emblemen van de paratroopers.
Was overduidelijk weer een gesneuvelde paratrooper van de 331st uit Kostroma.
Elite-troepen.

En die gast op NU.nl bij dat filmpje over de parade 'moet het Russische leger niet in Oekraine zijn?' maar blaten dat de Russen tot nu toe alleen maar tweederangstroepen en dienstplichtingen had ingezet (en Kadyrov's tiktokbrigade) en dat de elite-eenheden werden achtergehouden voor als de echte oorlog wordt uitgeroepen.

Tja...als de lijkzakken niet terug komen in Rusland, zien ze het in Rusland dus ook minder.
In Kostroma weten ze het eigenlijk wel, maar ja als je het lichaam van je geliefde niet terugkrijgt is er ook geen officieel bewijs.

Dus weten ze eigenlijk niet wat er gebeurt. Enige wat ze weten is dat er geen contact meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:15

J2S

Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:57:
ik zag eerder vandaag een filmpje over koelwagens in UA waar gesneuvelde Russische militairen in lijkzakken liggen.
Russische overheid wil ze niet terugnemen dus blijven ze er maar staan.
Net voor deze nieuwe invasie werden de mobiele crematoria van de Russen gezien, en van wat ik hoorde ging men er toen vanuit dat die er waren om de lichamen van de Russische militairen te verbranden om op die manier het resultaat van de oorlog te verbloemen. Maar het kan nog erger dus. Gewoon de eigen soldaten laten liggen rotten en de crematoria gebruiken voor genocide :'(

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J2S schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:12:
[...]

Net voor deze nieuwe invasie werden de mobiele crematoria van de Russen gezien, en van wat ik hoorde ging men er toen vanuit dat die er waren om de lichamen van de Russische militairen te verbranden om op die manier het resultaat van de oorlog te verbloemen. Maar het kan nog erger dus. Gewoon de eigen soldaten laten liggen rotten en de crematoria gebruiken voor genocide :'(
dit dus.
Maar we mogen het geen genocide noemen :P

Mobiele crematoria meenemen is linksom of rechtsom walgelijk om te doen of ze nu voor je eigen gesneuvelden betreft of die van de vijand danwel burgers van de 'vijand'.
Dat is planmatig om OF je eigen gesneuvelden te verdoezelen OF om de door jezelf gemaakte slachtoffers (vijanden of burgers) te verdoezelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:57
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:14:
[...]

dit dus.
Maar we mogen het geen genocide noemen :P

Mobiele crematoria meenemen is linksom of rechtsom walgelijk om te doen of ze nu voor je eigen gesneuvelden betreft of die van de vijand danwel burgers van de 'vijand'.
Dat is planmatig om OF je eigen gesneuvelden te verdoezelen OF om de door jezelf gemaakte slachtoffers (vijanden of burgers) te verdoezelen.
Waren die mobiele crematoria niet een soort van fabeltje? We weten dat ze bestaan, er werd de suggestie gewekt maar ik heb geen bron gezien dat ze daadwerkelijk zijn ingezet in Oekraïne. Wel staan er her en der wat koelaanhangers met dode Russen erin.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zou dit dan eindelijk de m777 in actie zijn? :+

Na al die posts waar het hem toch niet blijkt te zijn ben ik wantrouwig :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:33

Een Nederlander gesneuveld in Ukraine - door artillerievuur.

Verder aandacht voor de terugloop van interesse in afreizen naar Ukraine om te vechten na de raketaanval op de trainingsbasis bij Lviv.

Wat overigens niet vermeld word maar ik ook vernomen heb is dat de interesse afnam door berichten van mensen daar dat er simpelweg niet genoeg spullen waren om mee te vechten - los van dat je al werd verzocht je eigen 'kit' mee te nemen, eigen pantser en alles behalve wapens zelf - bleek er terplekke vaak alleen beschikking over middelmatige en oude spullen. Daarnaast was het ook niet zo dat ze in ene een structuur hadden staan om tienduizenden mensen georganiseerd naar een front te sturen - dat zal inmiddels een stuk beter lopen maar nu is de roep vooral om zwaar materieel/wapens en niet om mensen.

De verwachtingen online van de 9 mei speech en de bijbehorende parade waren retroperspectief te hoog en wellicht ook wel bizar. Het is en bleef gewoon de jaarlijkse parade met de speech en deze keer zonder vliegtuigen om onduidelijke ('weer') redenen.

Tenslotte was vooral de 'parade' in bezette gebieden ronduit sneu om te zien en was het hacken van de gids-functie van de tv kanalen een briljante - geweldloze - verstoring/interventie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:28:
Wat overigens niet vermeld word maar ik ook vernomen heb is dat de interesse afnam door berichten van mensen daar dat er simpelweg niet genoeg spullen waren om mee te vechten - los van dat je al werd verzocht je eigen 'kit' mee te nemen, eigen pantser en alles behalve wapens zelf - bleek er terplekke vaak alleen beschikking over middelmatige en oude spullen. Daarnaast was het ook niet zo dat ze in ene een structuur hadden staan om tienduizenden mensen georganiseerd naar een front te sturen - dat zal inmiddels een stuk beter lopen maar nu is de roep vooral om zwaar materieel/wapens en niet om mensen.
vziw waren dat de mensen die niet op de officiële manier gingen meevechten, maar die via via een mannetje kenden..

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Waren die mobiele crematoria niet een soort van fabeltje? We weten dat ze bestaan, er werd de suggestie gewekt maar ik heb geen bron gezien dat ze daadwerkelijk zijn ingezet in Oekraïne. Wel staan er her en der wat koelaanhangers met dode Russen erin.
ik heb foto's en video's gezien.
Het begon volgens mij in regio Belarus/Kyiv, en paar weken later was er een beeld waarvan werd gesteld dat het in Mariupol was.

Mariupol 6-13 april 2022:
https://www.ukrinform.net...ariupol-intelligence.html

maarrrrr.... tenminste 1 van die filmpjes bleek waarschijnlijk uit 2013 te komen:
https://www.blckbx.tv/tec...-jaar-oud-youtube-filmpje

Dus de vraagt blijft: zijn de mobiele units er echt of is het alleen een oud filmpje?
Filmpje kan erbij gezet zijn niet als zijnde 'dit zijn ze' maar als voorbeeld.
t Is namelijk moeilijk om dichtbij genoeg te komen om fatsoenlijk te filmen... als je de vijand bent.
Dus of Russen moeten het filmpje gemaakt hebben... of een Mariupol-burger moet dichtbij gekomen kunnen zijn...

anyway, er zal ongetwijfeld documentatie van zijn als ze er echt zijn of waren. Dat bewijs dient overgedragen te worden aan het tribunaal, anders is het propaganda en zeer kwalijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:35:
[...]

vziw waren dat de mensen die niet op de officiële manier gingen meevechten, maar die via via een mannetje kenden..
kans is ook aanwezig dat ze wel via de reguliere weg binnen kwamen maar bij de selectie afgewezen werden en toen zelf op zoek gingen naar lokale clubjes, misschien dat ze bij de territorial defense forces terecht konden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:42:
[...]

kans is ook aanwezig dat ze wel via de reguliere weg binnen kwamen maar bij de selectie afgewezen werden en toen zelf op zoek gingen naar lokale clubjes, misschien dat ze bij de territorial defense forces terecht konden?
Voor LDF/TDF is een Oekrains paspoort nodig vziw :)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
NiGeLaToR schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:28:
De verwachtingen online van de 9 mei speech en de bijbehorende parade waren retroperspectief te hoog en wellicht ook wel bizar. Het is en bleef gewoon de jaarlijkse parade met de speech en deze keer zonder vliegtuigen om onduidelijke ('weer') redenen.
Of de leaks/voorspellingen hebben hun werk gedaan waardoor Putin van plan is gewijzigd. Hij heeft al zo vaak voor lul gestaan, daar had hij nu misschien geen zin in.

Ik denk persoonlijk dat bijv. een grotere mobilisatie niet groot in het Russische nieuws komt. Er zal een berichtje op het journaal komen dat een selectie groepje mensen een speciale training krijgen, en verspreid over Rusland krijgen honderdduizenden dat briefje en het idee dat ze geluk hebben dat ze gekozen zijn.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat er hier in het Westen ook te makkelijk over gehele mobilisatie wordt nagedacht. Rusland is veel wapens en manschappen kwijt en heeft geen toegang meer tot internationaal betaalverkeer (of mondjesmaat). Hun einge leenpartner die niets wilt geven is China. Zelfs als China ze zou lenen is dit een duivelscontract.

Gehele mobilisatie kost klauwen met geld. Die mensen moeten betaald en gevoerd worden, voorzien van wapens en kleding die ook op transport moet. Ze moeten een korte trainign krijgen al is het maar om de basis weer erin te krijgen.

Ik vraag mij af of Rusland dat nog kan betalen. Al helemaal nu het westen toch echt duidelijk maakt dat in Roebels Gas betalen iets is wat ze zeer waarschijnlijk niet op grote schaal gaan doen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
ph4ge schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Of de leaks/voorspellingen hebben hun werk gedaan waardoor Putin van plan is gewijzigd. Hij heeft al zo vaak voor lul gestaan, daar had hij nu misschien geen zin in.

Ik denk persoonlijk dat bijv. een grotere mobilisatie niet groot in het Russische nieuws komt. Er zal een berichtje op het journaal komen dat een selectie groepje mensen een speciale training krijgen, en verspreid over Rusland krijgen honderdduizenden dat briefje en het idee dat ze geluk hebben dat ze gekozen zijn.
Maargoed, rondom zowel de mobilisatie en het al dan niet beschadigen van nog een marineschip is de hoeveelheid informatie enorm, maar de betrouwbaarheid nog erg laag.

Niet per se onbegrijpelijk, maar het is niet ideaal dat het al een miljoen miljard keer in de echoput komt en regelmatig ook via doorgaans betrouwbare kanalen en dan toch niet zo blijkt. Terwijl het zo simpel is: wacht even tot er bevestiging komt, of breng de nuance zelf.

Dus wellicht zijn de planning gewijzigd - al is het voor mij op dit moment waarschijnlijker dat we beter moeten opletten bij die dingen die voorbij komen en de vraag stellen hoe logisch, realistisch en bevestigd het is. Rondom mobilisatie heb ik nota bene zelf gister dat ene voorbeeld gedeeld, maar we zijn een dag verder en heb nog geen enkel ander voorbeeld gezien. Wat mij doet denken dat het wellicht toch niet echt is en er geen brede mobilisatie op gang is gekomen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:54:
[...]

maar alles wat je hier zegt druist in tegen de tamtam die we al enige tijd horen, en die tamtam neigt naar propaganda omdat het nu niet uitgekomen is:

- immers Putin kreeg toch helemaal niets mee van wat er allemaal gebeurt en hoort alleen wat ze hem vertellen? Hij kan dus zijn plan niet gewijzigd hebben want hij weet van niks

- ons was dagenlang zo niet weken 'beloofd' dat er een algehele mobilisatie zou komen

Dus waar komt al deze wijsheid vandaan?
De VS? Oekraine?

Dus of Putin is nu ineens heel slim inderdaad... of het betreft hier propaganda aan 'onze' kant.
Dat laatste zou erg kwalijk zijn en dient aangekaart te worden.

Voor zover ik weet komt al deze info van de VS. In het verleden had de VS het bij het juiste eind vwb de invasie. Maar nu dus niet.
Dus wie heeft dit gezegd en waarom? En waarom komt het dit keer niet uit?

Een grote mobilisatie is denk ik niet te verdoezelen. Dat ga je echt wel zien, al was het maar op social media.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2022 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:02:
maar alles wat je hier zegt druist in tegen de tamtam die we al enige tijd horen, en die tamtam neigt naar propaganda omdat het nu niet uitgekomen is:

- immers Putin kreeg toch helemaal niets mee van wat er allemaal gebeurt en hoort alleen wat ze hem vertellen? Hij kan dus zijn plan niet gewijzigd hebben want hij weet van niks
Waarom zou hij zn plannen niet kunnen wijzigen? De meeste mensen denken dat hij had gedacht dat Oekeraine op 9 mei verslagen zou zijn. Dat is overduidelijk niet zo, en daar heeft hij zich op aangepast.
- ons was dagenlang zo niet weken 'beloofd' dat er een algehele mobilisatie zou komen

De VS? Oekraine?
Er is helemaal niks beloofd, er zijn voorspellingen gedaan. Sterker nog, de laatste dagen zijn die voorspellingen behoorlijk afgezwakt en als ik het nu Google kom ik consequent tegen "Putin denkt aan algemene mobilisatie" wat helemaal niet onjuist hoeft te zijn. Ik geloof niet zoals jou in een groot complot, ik denk gewoon dat voorspellen iets anders is dan beloven en er welleens naast kunnen zitten. Ik denk dat het naief is om te denken dat algemene mobilisatie niet serieus overwogen werd/wordt door Putin ongeacht wat zogenaamd de VS daarover zegt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:21

gws24

Thinking is hard!

[...]

Voor zover ik weet komt al deze info van de VS. In het verleden had de VS het bij het juiste eind vwb de invasie. Maar nu dus niet.
Volgens mij heeft de VS dat niet gezegd maar zijn het vooral allerlei 'experts' die dat narratief de wereld in hebben geholpen en die 9 mei zo belangrijk hebben gemaakt.

Ik kan natuurlijk wat gemist hebben ;)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik vermoed dat het vanuit westerse kant/generaals in de media verwacht werd dat Putin de oorlog zou verklaren, omdat dat eigenlijk de enige manier is waarop hij het huidige conflict op langere termijn nog met enigszins resultaat kan gaan afsluiten.

Aan westerse kant is men zo reëel om in te zien dat zonder officiële oorlog/mobilisatie Rusland waarschijnlijk uit geknikkerd is in Oekraine.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:07:
[...]
Waarom zou hij zn plannen niet kunnen wijzigen? De meeste mensen denken dat hij had gedacht dat Oekeraine op 9 mei verslagen zou zijn. Dat is overduidelijk niet zo, en daar heeft hij zich op aangepast.

[...]
Er is helemaal niks beloofd, er zijn voorspellingen gedaan. Sterker nog, de laatste dagen zijn die voorspellingen behoorlijk afgezwakt en als ik het nu Google kom ik consequent tegen "Putin denkt aan algemene mobilisatie" wat helemaal niet onjuist hoeft te zijn. Ik geloof niet zoals jou in een groot complot, ik denk gewoon dat voorspellen iets anders is dan beloven en er welleens naast kunnen zitten. Ik denk dat het naief is om te denken dat algemene mobilisatie niet serieus overwogen werd/wordt door Putin ongeacht wat zogenaamd de VS daarover zegt.
ik zette het bewust tussen aanhalingstekens. 'Beloofd'.

Men was zo zeker over de voorspelling dat het zo vaak herhaald is dat het nu gewoon waar moet zijn (#propaganda).
Ik ben er in getrapt, heb er rekening mee gehouden, ik wist alleen nog niet hoe en waarom.
Maar goed, Putin heeft gezegd dat ze het gaan winnen, en de rest van de clowns op de TV vinden ook dat het allemaal gaat lukken.

Dus nu is het een kwestie van gaan zien wanneer hoe en waarmee de Russen dat willen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:09:
[...]

Ik vermoed dat het vanuit westerse kant/generaals in de media verwacht werd dat Putin de oorlog zou verklaren, omdat dat eigenlijk de enige manier is waarop hij het huidige conflict op langere termijn nog met enigszins resultaat kan gaan afsluiten.

Aan westerse kant is men zo reëel om in te zien dat zonder officiële oorlog/mobilisatie Rusland waarschijnlijk uit geknikkerd is in Oekraine.
dit dus. Ja het wordt nog een lange en bloedige oorlog en ik acht Rusland in staat om de Donbas wel degelijk te veroveren (maandenlange belegering van Sloviansk en Kramatorsk) maar ik denk niet dat het haalbaar gaat zijn.

Zelfs als de grond beter geschikt is voor tank-manoeuvres op grotere schaal kan UA daar alsnog asymmetrisch mee om proberen te gaan en worden de Russische verliezen gewoon te groot.
Op een gegeven moment is het op. Niet bij UA maar bij RF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:14:
[...]

dit dus. Ja het wordt nog een lange en bloedige oorlog en ik acht Rusland in staat om de Donbas wel degelijk te veroveren (maandenlange belegering van Sloviansk en Kramatorsk) maar ik denk niet dat het haalbaar gaat zijn.
Voor de huidige troepenmacht van Rusland, met het huidige materieel en motivatie is ook het veroveren en bezet houden van de hele Donetsk provincie voor Rusland geen haalbare kaart denk ik.
Het huidige front aan de zuidkant Zaporozhne <> Donetsk zit nu sinds begin maart ongeveer op dezelfde plek.
Zelfs als de grond beter geschikt is voor tank-manoeuvres op grotere schaal kan UA daar alsnog asymmetrisch mee om proberen te gaan en worden de Russische verliezen gewoon te groot.
Op een gegeven moment is het op. Niet bij UA maar bij RF.
Nadeel is alleen dat UA naar verluid op het moment meer tanks in Oekraine heeft dan Rusland ;)

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 09-05-2022 17:19 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

De VS? Oekraine?

Dus of Putin is nu ineens heel slim inderdaad... of het betreft hier propaganda aan 'onze' kant.
Dat laatste zou erg kwalijk zijn en dient aangekaart te worden.

Dus wie heeft dit gezegd en waarom? En waarom komt het dit keer niet uit?

Een grote mobilisatie is denk ik niet te verdoezelen. Dat ga je echt wel zien, al was het maar op social media.
Sense of urgency, gevoed door de commerciele mediabedrijven die dagelijks nieuwe headlines nodig hebben.
"Hoe gaat Rusland hierop reageren?"
"Putin zal het volk iets moeten toezeggen! "
Daarbovenop gaan Amerikanen zelf graag snel tot actie over, projectie.

Ik denk dat dit twee oorzaken zijn van de foutieve voorspellingen over Putins toespraak op 9 mei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Het lijkt er op dat de Russen gevlucht/verdreven zijn uit de noordelijke delen van de regio Kharkiv, waar ze zich eerder in het oostelijke deel ook al over de Donets teruggetrokken hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:04:
Opvallend ook dat vrijwel nergens 'Z' te zien was.
Zewatanejo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Vrijwel nergens? ik heb nergens een Z gezien. Heb ik wat gemist?
Nou, ik heb toch minstens één Z gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJPOk1nM9gDp2UlPrbMlJB43BJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CId1P8CSkAOku7Uh6ejmBvBH.png?f=user_large

Bron: https://www.hln.be/buiten...-de-overwinning~ae073e2f/

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 09-05-2022 18:17 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die parade was behoorlijk underwhelming. De enige overwinning die Putin nog kan uitroepen is dat die voorkomen heeft dat NATO/Ukraïne RU heeft binnengevallen :')

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Indoubt schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:36:
[...]
Maar je mag best aan de ontvangende kant gaan staan van een granaat die naast je inslaat om te kijken hoe dat is. Dan is het lekker mis, toch?
waarom nou zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:44
YakuzA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:22:
[Twitter]
Lijkt een vers gegraven positie, dat zouden ze imho niet gedaan hebben als ze ergens in het westen zouden oefenen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:57
YakuzA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:22:
[Twitter]
Die aanduw stok, die maakt het wel een m777. Volgens mij gebruikt het Russische spul dat niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ze weten het heus wel, anders belden/mailden ze niet.

Uiteraard zitten hier dubbele tussen, maar toch.

Overigens probeert Ukraine ze het antwoord te geven, maar blijkbaar weigert Rusland:

[Twitter: https://twitter.com/gerashchenko_en/status/1523607158541094912?s=21&t=_E4Kbm5fT_ksTCsMMoK-jQ]

Misschien gewoon via de post naar de adressen van de rovende soldaten sturen? Zoeken ze het daar maar uit. Bizar.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-05-2022 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 19:25

Qwerty-273

Meukposter

Het lijkt erop dat de ‘opstandige republiekjes’ eigenlijk niet zelfstandig willen bestaan maar gewoon aansluiten als onderdeel van de Russische Federatie.
Kherson region intends to become part of Russia

“We are not planning to hold a referendum and create an (independent) republic. Today, based on the opportunities that we have, we will integrate as much as possible into the Russian Federation,” said Kirill Stremousov, deputy chairman of the military-civilian administration (CAA) of the region.
According to Pushilin, the decision on the status of the DPR will be made after reaching the administrative borders of the Donetsk People's Republic.

The borders of the Donetsk People's Republic were determined by a referendum held in May 2014 (then many said that it meant nothing and did not affect anything) and includes the entire territory of the former Donetsk region.

Accordingly, it can be expected that after the defeat of the Donbass grouping of the Armed Forces of Ukraine, a referendum will be held on the entry of the Donetsk People's Republic into Russia.

Similarly, it can be expected that after the liberation of Severodonetsk and Lysychansk, preparations for a referendum on the entry of the Luhansk People's Republic into Russia may be announced.

Following the results of the referendums, an official request will be sent to the leadership of Russia through official channels with a request to admit the DPR and LPR to Russia as subjects of the Russian Federation, which will be satisfied.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:28

flessuh

Set sail for fail!

Qwerty-273 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:30:
Het lijkt erop dat de ‘opstandige republiekjes’ eigenlijk niet zelfstandig willen bestaan maar gewoon aansluiten als onderdeel van de Russische Federatie.

[...]

[...]
jammer genoeg voor hun zal niemand erkennen dat het bij Rusland hoort.. hoort gewoon bij Oekraïne.
Ook al zou de bevolking het werkelijk willen

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

[...]
Niet verbazend dat zoiets wordt geroepen. Echter diegene die daar nu aan de macht zijn, zijn door Rusland geplaatst. Zolang, deze oorlog nog niet is uitgevochten mogen ze roepen wat ze willen. Daarna is het gewoon een done deal. Ze behoren dan aan diegene die de oorlog heeft gewonnen.

Klinkt een beetje als onafhankelijk referendum Crimea style :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Volgens Russische bronnen zijn er 2 Oekrainse boten, 8 helikopters en 10 vliegtuigen van Oekraine uit de lucht geschoten in de laatste dagen bij Snake Island. :D _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:03:
Volgens Russische bronnen zijn er 2 Oekrainse boten, 8 helikopters en 10 vliegtuigen van Oekraine uit de lucht geschoten in de laatste dagen bij Snake Island. :D _O-
zou op zich kunnen.
Hebben de Russen er ook eventueel beeldmateriaal van?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:08:
[...]

zou op zich kunnen.
Uiteraard. Gefilmd door een Bayraktar :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:08:
[...]

zou op zich kunnen.
Natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:24

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Wat is je bron hiervoor precies? Kherson dat in je quote wordt genoemd is nu niet bepaald Donbas. Wie wil zich nu precies aansluiten bij de Russische Federatie en namens wie denkt die te praten?

Mijn parallelle universum waarschuwingslamp ging aan, vandaar. Kherson??? Dat kan toch nauwelijks een republiekje worden genoemd. Het is volgens mij zwaar betwist gebied. Bij de Krim schuiven lijkt mij ook kort door de bocht.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:27
teacup schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:25:
[...]

Wat is je bron hiervoor precies? Kherson dat in je quote wordt genoemd is nu niet bepaald Donbas. Wie wil zich nu precies aansluiten bij de Russische Federatie en namens wie denkt die te praten?

Mijn parallelle universum waarschuwingslamp ging aan, vandaar. Kherson??? Dat kan toch nauwelijks een republiekje worden genoemd. Het is volgens mij zwaar betwist gebied. Bij de Krim schuiven lijkt mij ook kort door de bocht.
Pushlin, van de DNR wil dit zodra de grenzen van Donbass in zijn geheel zijn veilig gesteld

O.a .As for joining the Russian Federation, as for the wish and aspiration, they have been clearly traced since 2014 - the desire to be in Russia," Pushilin was quoted by the Donetsk News Agency as saying.

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 09-05-2022 21:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Mektheb schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:30:
[...]

Pushlin, van de DNR wil dit zodra de grenzen van Donbass in zijn geheel zijn veilig gesteld.
Ah ja, werd wel in de tekst genoemd, Dank je. Kort door de bocht de separatisten. Moest even vallen bij mij. Ben blijkbaar niet zo bezig met die separatisten.

Nu waren die republiekjes sowieso al niet geloofwaardig als zelfstandige "republiekjes". Nu uit hoofde van Rusland de verkiezingen worden getracht te organiseren, weten "kiezers" wel waar ze aan toe zijn. Nu zijn die Republiekjes nooit het plan geweest. Maar dan is nu in ieder geval met de window dressing gestopt en is het nu open en bloot.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
teacup schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:38:
[...]

Ah ja, werd wel in de tekst genoemd, Dank je. Kort door de bocht de separatisten. Moest even vallen bij mij. Ben blijkbaar niet zo bezig met die separatisten.

Nu waren die republiekjes sowieso al niet geloofwaardig als zelfstandige "republiekjes". Nu uit hoofde van Rusland de verkiezingen worden getracht te organiseren, weten "kiezers" wel waar ze aan toe zijn. Nu zijn die Republiekjes nooit het plan geweest. Maar dan is nu in ieder geval met de window dressing gestopt en is het nu open en bloot.
Ja exact dat is het wel zo’n beetje, denk alleen ze niet heel de Donbass veilig kunnen stellen.
Dus de vraag is wanneer dit gebeurt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
En daar is het dan eindelijk, de Lend Lease Act is getekend op 9 mei door Joe Biden

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

[ Voor 46% gewijzigd door Mektheb op 09-05-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Oef aardig veel raketten op Odessa momenteel:
https://www.ukrinform.net...destruction-reported.html
Three Kinzhal missiles fired from a Russian Tu-22 strategic aircraft have struck the Odesa region, injuring two people and destroying five tourist infrastructure buildings.
Plus na deze net nog een aantal extra hoorde ik o.a. 1 op een winkelcentrum hoor ik hier uit de gang geroepen.

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 09-05-2022 21:54 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
YakuzA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:52:

[...]

Plus na deze net nog een aantal extra hoorde ik o.a. 1 op een winkelcentrum hoor ik hier uit de gang geroepen.
Weten we zeker dat het een TU-22 was? De Russen hebben die dingen (net als de rest vd wereld) met pensioen gestuurd, waarbij er 10 in reserve gezet zijn. Als ze die oude meuk nu weer gebruiken, wil dat zeggen dat ze als de dood zijn om beter materieel te verliezen, dan wel door de operationele reserve heen zijn.

Als dat waar is, dan is dat wel een gevalletje OEI voor de Russen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13

Garyu

WW

SkiFan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:22:
[...]

Weten we zeker dat het een TU-22 was? De Russen hebben die dingen (net als de rest vd wereld) met pensioen gestuurd, waarbij er 10 in reserve gezet zijn. Als ze die oude meuk nu weer gebruiken, wil dat zeggen dat ze als de dood zijn om beter materieel te verliezen, dan wel door de operationele reserve heen zijn.

Het zijn niet de oude Tu-22 maar de "gemoderniseerde" Tu-22M3 die hiervoor gebruikt worden. Volgens Wikipedia heeft Rusland er nog 63 stuks van in service (tenminste, in 2018... ondertussen misschien iets minder?)

[ Voor 9% gewijzigd door Garyu op 09-05-2022 22:26 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SkiFan schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:22:
[...]

De Russen hebben helaas de Tu-22 en de Tu-22M. Afgezien van de naam en het ontwerpbureau hebben die twee types helemaal niets gemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Garyu schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:25:
[...]

Het zijn niet de oude Tu-22 maar de "gemoderniseerde" Tu-22M3 die hiervoor gebruikt worden.
Hij is niet gemoderniseerd maar gewoon een heel ander type.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:32:
[...]

Ik kan het artikel zo snel niet terug vinden maar ik heb recent gelezen dat circa 80% van de Russische bevolking achter Poetin staat en het eens is met de invasie van Oekraïne, eigenlijk verontrust mij dat wel... In het begin had ik nog wel de hoop dat de bevolking in opstand zou komen, maar meer dan wat demonstraties zijn er niet geweest. De decennia lange indoctrinatie en fake news doen in Rusland prima hun werk. Het gros van de bevolking woont in pure armoede en ellende en dan is een onterechte zondebok (westerse wereld, NAVO) snel aangenomen, ze slikken het blijkbaar als zoete koek.
(Ergens hoop ik dat de vele branden en explosies in Rusland interne sabotage van burgers betreft. Hier is echter geen bewijs voor, vziw.)

Dit is een gangbaar verschijnsel bij het begin van een oorlog (kijk naar Bush approval rating na 9/11 of Hitler's power grab na Reichstag brand): rally behind the flag. De progressieven in Rusland (zo noem ik ze even voor het gemak) hadden meteen al hun mening erover klaar. Velen zullen wijselijk hun mond houden, of eieren voor hun geld kiezen (waaronder uitloop intellectuelen en hoogopgeleiden). Uiteindelijk zul je een verschuiving gaan zien naarmate de oorlog vordert. Dat wil zeggen dat men steeds meer de effecten van sancties gaat merken, dat moeders hun zonen gaan missen, en dat men langzaam maar zeker meer waarheidsvinding kan bewerkstelligen. Dan is het de vraag hoe het regime daarop reageert. Ik verwacht een ijzeren vuist, Rusland is nu immers fascistisch en het communisme van o.a. Stalin was vele graden erger dan het nazisme van Hitler (en dat was al gruwelijk). Het is eigenlijk niet te bevatten hoe afgrijselijk de volkerenmoord Holodomor was, en in het Westen hebben we het nauwelijks meegekregen. Hitler zag de communisten en sociaal-democraten als zijn primaire vijand, Stalin niet zozeer de nazis maar al het gematigde, zo heeft hij stelselmatig al het andersdenkende de kop in gedrukt. Bovendien heeft hij op een voor in zijn belang meesterlijke wijze de enige journalist die erover schreef (Gareth Jones IIRC) om de tuin geleid via een poppenkast rondleiding met acteurs. Het niveau waarop Noord-Korea zich nog steeds begeeft, en hoe zij er ook voor hadden gezorgd dat Koreanen die niet zozeer pro kapitalisme of pro VS waren niet naar Zuid-Korea terugkeerden maar naar Noord-Korea. Daar kregen ze bepaalde privileges maar ze kwamen er ook achter dat ze een stapje terug hadden gedaan qua welvaart. Oekraïne heeft geproefd van het vrije leven, de overwegend positieve effecten van een kapitalistische samenleving die bovendien corruptie bestrijdde. Poetin koopt ook Oekraïners om, om ze te laten integreren (lees assimileren) in de Russische samenleving. Het strookt met het doel van het uitroeien van de Oekraïnse cultuur. En ook tijdens Holodomor sloten we onze ogen. Deels wisten we het niet, zelfs niet na WOII (alles dat zich in Oost-Europa hafmd afgespeeld hebben we niet fysiek gezien). Deels waren we te druk met onze eigen problemen. Gevolgen beurskrach plus een dictator in opkomst in Duitsland (waar we ook een afwachtende houding jegens hadden). In Polen wisten ze het, deels door vluchtelingen en hun verhalen. De Oekraïners hadden hun hoop op Polen gevestigd... maar die sloten juist een pact met Stalin. Polen zat ook in een lastige spagaat gezien opkomst Hitler (dit speelde zich af in 1933). Maar wij weten het nu wel, en wij hebben de morele plicht hiertegen op te treden. Als je iemand ziet verdrinken ga je niet eerst wetenschappelijk vaststellen dat het daadwerkelijk een mens is dat aan het verdrinken is (ipv een pop of een mens dat al verdronken is of je doet eerst je dure schoenen even uit en je horloge en je zonnebril af en oh ja je smartphone niet te vergeten en och ja even nog bellen naar je vrouw want je komt wat later thuis want even iemand redden ja hoor zet het wel in de magnetron [...]. Nee, je handelt dan, dat moet zelfs van de wet. Bij genocide moeten we eerst onderzoeken dat het ook zo is, terwijl de bewijzen blijven opstapelen, en het geweld door blijft gaan. Want men zou wel eens kunnen twijfelen. Het is al lang en breed duidelijk wat hier aan de gang is. Het uitroeien en vernietigen van de Oekraïnse cultuur en bevolking. Ik zag vandaag bij de bushalte een Oekraïns stel (zij had een Oekraïns paspoort in haar handen) elkaar liefdevol knuffelen. Ik heb in geen jaren twee mensen op straat zo gelukkig gezien. Want dat waren ze, en dat is het contrast met de gruwelijkheden die in hun thuisland momenteel plaatsvinden. Ik zocht naar iets om ze te geven, maar ik kwam nergens op. Ergens hadden ze niets nodig; ze hadden elkaar en hun vrijheid. Het was mijn interne drang hen welkom te heten, en iets bij te dragen aan hun verblijf alhier maar ja kan niet zo even m'n werktelefoon of werklaptop afgeven. Wat dan wel? Als iemand een advies heeft hierover, dan hoor ik het graag. Misschien is wat cash geld het meest praktische want flexibel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Ergens in maart was er een infographic van het Russische MoD waarin ze claimden meer helicopters en vliegtuigen te hebben vernietigd dan Oekraine uberhaupt had. Ik kan die echter nergens terugvinden. Iemand die weet welke ik bedoel en een linkje heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:32:
[...]
(Ergens hoop ik dat de vele branden en explosies in Rusland interne sabotage van burgers betreft. Hier is echter geen bewijs voor, vziw.)
Er is een filmpje waar 2 mensen molotovs naar binnen gooien bij een kantoor van het leger. Dan weet je het van de rest natuurlijk nog niet, maar ik denk dat een deel weldegelijk interne sabotage is. We weten het in ieder geval zeker van 1 voorval, de rest blijft onduidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

evilution schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:29:
Die parade was behoorlijk underwhelming. De enige overwinning die Putin nog kan uitroepen is dat die voorkomen heeft dat NATO/Ukraïne RU heeft binnengevallen :')
Toch ben ik er niet gerust op. In 2014 hebben ze de krim veroverd. Nu probeerden ze heel Oekraïne te veroveren, Godzijdank met beperkt succes. Maar 3 maal is scheepsrecht. De duivel rammelt aan onze oostpoort en ze gaan dit nog een keer proberen. Ik ben er van overtuigd dat zonder ons (al dan niet nucleaire) militaire overwicht, ze de Baltische staten en eventueel Finland ook hadden veroverd, uitgemoord en afgeslacht a la bucha. We moeten er allerminst lacherig om doen en en dit kwaad te vuur en te zwaard bestrijden, en dat wil zeggen ons blijven voorbereiden op escalatie ook als de bende in Oekraïne af lijkt te koelen.

"We" (het westen) staan verder ook echt geïsoleerd in dit conflict. Afrika, Zuid Amerika, China, India zijn ofwel neutraal ofwel licht positief tegenover Rusland, die gaan ons niet helpen als alles escaleert.

[ Voor 10% gewijzigd door Michael_OsGroot op 09-05-2022 22:45 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Michael_OsGroot schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Toch ben ik er niet gerust op. In 2014 hebben ze de krim veroverd.
De Krim konden ze veroveren omdat "Het Westen" Oekraine tot rust maande en aangaf niet in te grijpen, men zou er diplomatiek wel uitkomen.

Nou zouden de Oekrainers met de toenmalige staat van het leger het overigens ook wel afgelegd hebben tegen de groene mannetjes denk ik. Dus of het veel heeft uitgemaakt denk ik niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Mektheb schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Ja exact dat is het wel zo’n beetje, denk alleen ze niet heel de Donbass veilig kunnen stellen.
Dus de vraag is wanneer dit gebeurt :+
Of het gebeurt. Ik zit nog in de of-modus.

Ik wil ook deze opmerking aanhalen, die vatte het ook heel kernachtig samen hoe ik er ook in zit:
YakuzA schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:09:
[...]

De Russen, maar ook deze pietluttige republiekjes verkeren in een bijna aandoenlijke ontkenning.

Overdag was ik te druk met werk, soms toch een scheef oogje op dit topic voor de highlights. Die....waren er niet.... Gisteren was ik wat geprepped door CIA Director Bill Burns (teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"). Kernwapens had Poetin voor vandaag al afgezworen, maar hij zou toch niet die mobilisatie doorzetten? Volgens Bill Burns bereidde Poetin extra inzet voor (doubling down).

Ik vrees dat YakuzA een kernpunt raakt dat wij niet in staat zijn de Russische gedachtegang te lezen zonder die te filteren langs ons inhoudelijk oordeel van de situatie.

Hoe kan het zijn dat deze situatie van het winnen van die Donbass republieken en wie weet wat nog meer zelfs voor de leidinggevende kaste in Rusland heel plausibel is en een acceptabel plan voor de toekomst inhoudt? Redenen hiervoor zijn vast al meermalen langsgekomen. Maar nog maar een keertje:
  • Negatieve informatie en kritiek zijn niet goed mogelijk in de hiërarchische machtspiramide van Rusland. Feedback op het beleid komt niet bij beslissers terecht.
  • Informatie infrastructuur is slecht. Gebrek aan technologische kwaliteit is makkelijk te herkennen, gebreken in de organisatorische infrastructuur zijn lastiger om de vinger op te leggen. Misschien is deze rot in het Russische leger nog wel groter dan de technologisch rot, en waren de vooruitgeschoven generaals niet alleen te wijten aan gebrek aan initiatief bij lagere officieren en manschappen, maar aan een totaal gebrek aan organisatie.
  • Een papieren leger vertelt weinig over de werkelijke capaciteit ervan. En dat van de Russen wordt gedrained door (pfff) lage motivatie, onervarenheid, matig materieel, irrationele missies, gebrek aan zingeving, terechte angst en slechte bevoorrading.
De top van de piramide leeft in het verleden, in een tijd dat de onverschillige massaliteit nog een verschil konden maken. De top zelf lijkt in de ontkenning te leven van de huidige realiteit. Nu zijn er tekenen dat Poetin ziek zou zijn en zich lang heeft afgezonderd, dit maakt ontkenning plausibel. Ja dit moet het wel zijn.

Heel plausibel zelfs. Na vandaag, met zijn complete aanwezigheid van een plan tot opschakelen (mobilisatie light, versnelde opleidingen, dienstplichtigen verleiden) zag ik nog twee andere invalshoeken. Poetin houdt zijn kaarten tegen de borst. Ja, dat is nog een rationele reden om vandaag niet te doen wat iedereen verwacht.

Een andere, ook rationele reden waarom vandaag niets gebeurde, die ik nog meer onvoorstelbaar vind dan de genoemde ontkenning, is dat Poetin er niets, maar dan ook helemaal niets van meekrijgt. Niet omdat hij in ontkenning leeft, ontkenning is nog zoiets als een keuze, maar omdat systematisch wordt gezorgd dat de informatie niet eens bij hem terecht komt.

Na vandaag ga ik dat laatste steeds meer waarschijnlijk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
teacup schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:53:
[...]

Of het gebeurt. Ik zit nog in de of-modus.

Ik wil ook deze opmerking aanhalen, die vatte het ook heel kernachtig samen hoe ik er ook in zit:
[...]

De Russen, maar ook deze pietluttige republiekjes verkeren in een bijna aandoenlijke ontkenning.

Overdag was ik te druk met werk, soms toch een scheef oogje op dit topic voor de highlights. Die....waren er niet.... Gisteren was ik wat geprepped door CIA Director Bill Burns (teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"). Kernwapens had Poetin voor vandaag al afgezworen, maar hij zou toch niet die mobilisatie doorzetten? Volgens Bill Burns bereidde Poetin extra inzet voor (doubling down).

Ik vrees dat YakuzA een kernpunt raakt dat wij niet in staat zijn de Russische gedachtegang te lezen zonder die te filteren langs ons inhoudelijk oordeel van de situatie.

Hoe kan het zijn dat deze situatie van het winnen van die Donbass republieken en wie weet wat nog meer zelfs voor de leidinggevende kaste in Rusland heel plausibel is en een acceptabel plan voor de toekomst inhoudt? Redenen hiervoor zijn vast al meermalen langsgekomen. Maar nog maar een keertje:
  • Negatieve informatie en kritiek zijn niet goed mogelijk in de hiërarchische machtspiramide van Rusland. Feedback op het beleid komt niet bij beslissers terecht.
  • Informatie infrastructuur is slecht. Gebrek aan technologische kwaliteit is makkelijk te herkennen, gebreken in de organisatorische infrastructuur zijn lastiger om de vinger op te leggen. Misschien is deze rot in het Russische leger nog wel groter dan de technologisch rot, en waren de vooruitgeschoven generaals niet alleen te wijten aan gebrek aan initiatief bij lagere officieren en manschappen, maar aan een totaal gebrek aan organisatie.
  • Een papieren leger vertelt weinig over de werkelijke capaciteit ervan. En dat van de Russen wordt gedrained door (pfff) lage motivatie, onervarenheid, matig materieel, irrationele missies, gebrek aan zingeving, terechte angst en slechte bevoorrading.
De top van de piramide leeft in het verleden, in een tijd dat de onverschillige massaliteit nog een verschil konden maken. De top zelf lijkt in de ontkenning te leven van de huidige realiteit. Nu zijn er tekenen dat Poetin ziek zou zijn en zich lang heeft afgezonderd, dit maakt ontkenning plausibel. Ja dit moet het wel zijn.

Heel plausibel zelfs. Na vandaag, met zijn complete aanwezigheid van een plan tot opschakelen (mobilisatie light, versnelde opleidingen, dienstplichtigen verleiden) zag ik nog twee nadere invalshoeken. Poetin houdt zijn kaarten tegen de borst. Ja, dat is nog een rationele reden om vandaag niet te doen wat iedereen verwacht.

Een andere, ook rationele reden waarom vandaag niets gebeurde, die ik nog meer onvoorstelbaar vind dan de genoemde ontkenning, is dat Poetin er niets, maar dan ook helemaal niets van meekrijgt. Niet omdat hij in ontkenning leeft, ontkenning is nog zoiets als een keuze, maar omdat systematisch wordt gezorgd dat de informatie niet eens bij hem terecht komt.

Na vandaag ga ik dat laatste steeds meer waarschijnlijk vinden.
Ik zag bij Speak The Truth (filmpje dat ik vanochtend zag) een stukje van Russische TV (Rusland 1?). Daar beweerde iemand wel van we hebben troep, we moeten ons leger moderniseren, we hebben de resources hier niet voor, we maken te weinig in Rusland. Ik weet niet hoe populair dat standpunt was, wie het zei, of we het meer of vaker gaan terugzien? Het komt op mij over als het bijltje er tijdelijk bij neer willen gooien: dwz terugtrekken, staakt het vuren, het narratief openen om te stoppen met deze 'speciale operatie'. Maar dan denk je van, of ben ik nu te hoopvol? Zelfde met Poetin vandaag. Is het (weer) een truc van A zeggen B doen? Waarbij B tegenovergestelde van A is. Dan kom ik uit op mijn eerdere conclusie: kijk naar gedrag, naar bewegingen. Niet luisteren naar wat ze zeggen maar observeren wat ze doen. Mobilisatie is te observeren, en bondgenoten [1] zijn betrouwbaar gebleken met hun intel over het doen en laten van Rusland.

[1] Specifiek VS en VK.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jerie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:32:
[...]

Wat dan wel? Als iemand een advies heeft hierover, dan hoor ik het graag. Misschien is wat cash geld het meest praktische want flexibel.
Mijn advies: Maak gewoon een praatje, vraag hoe het met hun gaat en of ze iets nodig hebben. Toon gewoon normale interesse.
Geef nooit zomaar geld aan vreemden. Het zal goed bedoeld zijn maar het kan overkomen alsof je die mensen niet ziet als volwaardige mensen die hun eigen boontjes kunnen doppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jerie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:21:
[...]

Ik zag bij Speak The Truth (filmpje dat ik vanochtend zag) een stukje van Russische TV (Rusland 1?). Daar beweerde iemand wel van we hebben troep, we moeten ons leger moderniseren, we hebben de resources hier niet voor, we maken te weinig in Rusland. Ik weet niet hoe populair dat standpunt was, wie het zei, of we het meer of vaker gaan terugzien? Het komt op mij over als het bijltje er tijdelijk bij neer willen gooien: dwz terugtrekken, staakt het vuren, het narratief openen om te stoppen met deze 'speciale operatie'. Maar dan denk je van, of ben ik nu te hoopvol? Zelfde met Poetin vandaag. Is het (weer) een truc van A zeggen B doen? Waarbij B tegenovergestelde van A is. Dan kom ik uit op mijn eerdere conclusie: kijk naar gedrag, naar bewegingen. Niet luisteren naar wat ze zeggen maar observeren wat ze doen. Mobilisatie is te observeren, en bondgenoten [1] zijn betrouwbaar gebleken met hun intel over het doen en laten van Rusland.

[1] Specifiek VS en VK.
Niet teveel letten op wat hij zegt maar wat er gebeurt. Ja, dat is ons mantra zoals dat de afgelopen maanden is ontstaan. We kunnen ook bijna niet anders omdat bijna precies hetgeen wat Poetin stelt te doen niet gebeurt.

Wat er dan wel gebeurt is daar bovenop zo lastig logisch / militair strategisch te beredeneren. Over de doelstellingen, Donbass, Zuidkust, daarvoor zijn argumenten aan te dragen. De manier waarop dat wordt aangevlogen tart militaire logica. Een lang en diep front zoals nu is ontstaan zou voor Rusland een militaire horror moeten zijn. Omsingeling de enige logica die daar met een sticker nog is op te plakken. Maar dat gaat Rusland met haar beperkte capaciteit niet lukken.

Ik kan maar een conclusie trekken. Het Russische Donbass offensief is al even geen offensief meer. De linie verwordt tot een WO-I loopgravenoorlog. WO-I door de onverschillige inzet van artillerie (en nu ook raketsystemen) zonder enig aanwijsbare tactische doelstelling. WO-I door het compleet losgezongen zijn van de legerleiding van de gebeurtenissen in het veld. Niet alleen Poetin hangt met zijn gedachten in een verleden, de Russische krijgsmacht lijkt bezig met een reenactment van de strijd in de late WO-I.

In dit licht moet er in Rusland iets gebeuren om dit te veranderen. Wat er zou moeten gebeuren zou alleen zo ingrijpend moeten zijn dat daarvoor linksom of rechtsom legitimering naar de Russische bevolking nodig is. Gisteren kwam die in ieder geval niet.

Mogelijk is Poetin in zijn geest aan het opschakelen, maar is hij niet aangesloten op de fysieke werkelijkheid dat hij daarvoor binnen zijn huidige kaders eigenlijk geen opties heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Michael_OsGroot schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Toch ben ik er niet gerust op. In 2014 hebben ze de krim veroverd. Nu probeerden ze heel Oekraïne te veroveren, Godzijdank met beperkt succes. Maar 3 maal is scheepsrecht. De duivel rammelt aan onze oostpoort en ze gaan dit nog een keer proberen. Ik ben er van overtuigd dat zonder ons (al dan niet nucleaire) militaire overwicht, ze de Baltische staten en eventueel Finland ook hadden veroverd, uitgemoord en afgeslacht a la bucha. We moeten er allerminst lacherig om doen en en dit kwaad te vuur en te zwaard bestrijden, en dat wil zeggen ons blijven voorbereiden op escalatie ook als de bende in Oekraïne af lijkt te koelen.

"We" (het westen) staan verder ook echt geïsoleerd in dit conflict. Afrika, Zuid Amerika, China, India zijn ofwel neutraal ofwel licht positief tegenover Rusland, die gaan ons niet helpen als alles escaleert.
de 'derde wereld' handelt met Rusland, want Rusland is goedkoper dan ons duurdere westerse spul en aangezien ze niet echt rijk zijn kunnen ze zich ons duurdere westerse spul niet permitteren, en is nooit zo positief geweest over de 1e wereld, dus inderdaad we staan er als westen alleen voor.
Maar dat is niet erg: Europa moet voor Europa zorgen. Iemand anders doet het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2022 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:34:
[...]

Mijn advies: Maak gewoon een praatje, vraag hoe het met hun gaat en of ze iets nodig hebben. Toon gewoon normale interesse.
Geef nooit zomaar geld aan vreemden. Het zal goed bedoeld zijn maar het kan overkomen alsof je die mensen niet ziet als volwaardige mensen die hun eigen boontjes kunnen doppen.
dit dus.
Het kan als belediging opgevat worden.
Sterker nog: je kent ze niet. Misschien zijn het wel een stel Oekraiense oligarchen die het geld helemaal niet nodig hebben maar beter aan jou kunnen doneren.
Gevlucht voor oorlog betekent niet dat ze arm zijn of hulp nodig hebben :P

Ook constante (overdreven) aandacht kan vermoeiend voor ze zijn. Ze zijn geen bezienswaardigheid.
Ze zijn hier omdat ze vluchten voor de oorlog, en geen attractie. Willen rust, hebben al genoeg zorgen aan hun hoofd.
En bedenk: je bent vast niet de enige die ze aanspreekt.

Voorzichtig een praatje maken en proberen aan te voelen hoe de vlag erbij hangt. Daarna komt de rest vanzelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Economie in Rusland zakt toch behoorlijk in, vooral aan de technologie kant zijn ze niet zelfvoorzienend. Export naar andere landen dan de EU is daarbij zeer slecht op lange termijn: we zijn goede klanten.

Daarbij worden er dagelijks sites en systemen gehackt met een politiek activistisch doel. Zoals het Russische Rutube, want zo hard geshift-delete is dat het niet meer bestaat. Waar wij al meer dan een decennium weerbaar moesten worden tegen Russische hackers zijn ze dat zelf niet nu de situatie omgekeerd is.

En dan de branden door heel Rusland - zowel door (blijkbaar) partizanen als in de natuur. De val van Rusland lijkt aanstaande, ik heb de indruk dat ze zelf niet door gaan hebben dat de boel inzakt simpelweg omdat ze te lang blijven doen alsof het niet zo is. Neem de beurs: het grootste deel van de huidige beurswaarde is fictief.

Enige wat nu nog helpt is het feit dat we energie blijven kopen voor idiote prijzen. Dat rekt het - financieel gezien. Als de militaire verder instort zoals de VS voorzichtig op zinspeelt, zullen we meer en meer Russen de eigen grens over zien vluchten.

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-05-2022 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de Canadese sniper Wali en z'n sidekick Shadow zijn niet echt blij.

N=2 maar zij hebben in elk geval het narratief dat Ukraine zich eigenlijk geen raad weet met de foreign legion.
Ze waren er praktisch vanaf het begin bij en waarschijnlijk komt daar de ongeleide chaos vandaan, maar het is een kwestie van wapens, munitie en eten sprokkelen. Hopelijk is dat tegenwoordig wel verbeterd, maar ja het klinkt allemaal als ongeleide projectielen zonder verdere organisatie.

Anderszijds krijgen ze wel opdrachten toegekend dus de waarheid ligt in het midden.

YouTube: Russia-Ukraine War l Sniper Wali Returns Home After 'Disappointing' ...

YouTube: Canadian fighting in Ukraine describes the 'hell' he witnessed

Met name dat incident in Donbas klinkt een beetje vaag. Net alsof ze teleurgesteld zijn dat er slachtoffers vallen en dat het allemaal niet zo werkt als in Afghanistan?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2022 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:33:
de Canadese sniper Wali en z'n sidekick Shadow zijn niet echt blij.

N=2 maar zij hebben in elk geval het narratief dat Ukraine zich eigenlijk geen raad weet met de foreign legion.
Ze waren er praktisch vanaf het begin bij en waarschijnlijk komt daar de ongeleide chaos vandaan, maar het is een kwestie van wapens, munitie en eten sprokkelen. Hopelijk is dat tegenwoordig wel verbeterd, maar ja het klinkt allemaal als ongeleide projectielen zonder verdere organisatie.

Anderszijds krijgen ze wel opdrachten toegekend dus de waarheid ligt in het midden.

YouTube: Russia-Ukraine War l Sniper Wali Returns Home After 'Disappointing' ...

YouTube: Canadian fighting in Ukraine describes the 'hell' he witnessed

Met name dat incident in Donbas klinkt een beetje vaag. Net alsof ze teleurgesteld zijn dat er slachtoffers vallen en dat het allemaal niet zo werkt als in Afghanistan?
Dit zou mij niet verbazen. Je krijgt een hoop mensen die ruwweg een gemixte zak van ervaring zijn. Van mensen zonder gevechtservaring voor het goede doel tot cowboys die niet weten wat oorlog is. Je krijgt ook veteranen met goede ervaring maar wellicht al een tijdje uit roulatie. Verschillende nationaliteiten ook nog eens. Dat goed organiseren en er meer van maken dan een conscriptie unit is bijna ondoenlijk. Ik kan mij voorstellen dat veel Oekraïense commandanten dit soort buitenlandse eenheden eigenlijk alleen maar goed inzetbaar zien als afleidingsmaneuver.

Ironischer wijze zouden onze oude vijanden de Islamitische extremisten waarschijnlijk heel goed weten om zulke troepen snel te trainen en organiseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:00

[...]

Riviera winkelcentrum is compleet verwoest.
Ligt op ongeveer 5km van t huis van mn schoonouders. Net filmpje van gezien, compleet afgebrand.

Waar Odessa tot nu toe (relatief) redelijk gespaard bleef lijkt daar nu definitief verandering in te komen.

https://dumskaya.net/news...-torgovogo-tcentr-164188/

[ Voor 9% gewijzigd door stefanass op 10-05-2022 08:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
en alles met precisie wapens op militaire doelen......

Als Putin het niet kan krijgen moet het gewoon kapot.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:42:
[...]

Dit zou mij niet verbazen. Je krijgt een hoop mensen die ruwweg een gemixte zak van ervaring zijn. Van mensen zonder gevechtservaring voor het goede doel tot cowboys die niet weten wat oorlog is. Je krijgt ook veteranen met goede ervaring maar wellicht al een tijdje uit roulatie. Verschillende nationaliteiten ook nog eens. Dat goed organiseren en er meer van maken dan een conscriptie unit is bijna ondoenlijk. Ik kan mij voorstellen dat veel Oekraïense commandanten dit soort buitenlandse eenheden eigenlijk alleen maar goed inzetbaar zien als afleidingsmaneuver.

Ironischer wijze zouden wss onze oude vijanden de Islamitische extremisten waarschijnlijk heel goed weten om zulke troepen snel te trainen en organiseren.
waarschijnlijk is het ook een factor van het niet optimaal gebruiken van de skills van de mensen inderdaad.
Zo'n sniper Wali wordt dan eigenlijk niet goed ingezet.
Zeker omdat ie dus ook als Javelin-squad op pad wordt gestuurd. In z'n eentje.

Mij lijkt dat een scout/sniper juist ter ondersteuning van andere eenheden moet dienen maar dat UA al die mogelijkheden niet toepast of uitbuit, iets wat Wali waarschijnlijk in z'n andere tours wel gewend was.
Nu leek ie als losse flodder ergens naar toe gestuurd te worden 'en zie maar wat je kan doen'.

Aan het oostfront is alles chaos. En niet zo gestructureerd en professioneel als in Afghanistan/Irak zoals ze gewend zijn waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Vrijwel alle vrijwilligers hebben niet kennis of vaardigheden die Oekraine zo hard nodig heeft dat dat het niet spreken van de taal compenseert. Sluipschutters hebben ze ook daar, manschappen voor het leger ook en die hebben niet een vertaler nodig.

De meeste conflicten waar vrijwilligers een rol spelen zijn burgeroorlogen met het leger van het land (grotendeels) aan een kant en een veel zwakkere groep rebellen aan de andere. Dan zijn 1000 vrijwilligers op een rebellenleger van een paar duizend een enorme hulp. Maar Oekraine is een land van 42 miljoen inwoners met een groot leger dat ervaring heeft in het soort strijd dat nu woedt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:42
teacup schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:28:
Mogelijk is Poetin in zijn geest aan het opschakelen, maar is hij niet aangesloten op de fysieke werkelijkheid dat hij daarvoor binnen zijn huidige kaders eigenlijk geen opties heeft.
Deze analyse lees ik vaker, gisteren bij Op1 een voor Rusland optimistischer scenario wat kan verklaren waarom Poetin het gisteren alleen over Donbass had en 'Z' als symbool verdwenen is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stefanass schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:55:
[...]

Riviera winkelcentrum is compleet verwoest.
Ligt op ongeveer 5km van t huis van mn schoonouders. Net filmpje van gezien, compleet afgebrand.

Waar Odessa tot nu toe (relatief) redelijk gespaard bleef lijkt daar nu definitief verandering in te komen.

https://dumskaya.net/news...-torgovogo-tcentr-164188/
Is vlak naast het huis van de zus van mijn vrouw.

Hoop iig dat ze met de nieuwe luchtafweer vanuit Duitsland o.a. wat meer raketten kunnen afweren.
Het lijkt een beetje alsof Rusland een beetje boos is over alles wat bij Snake eiland gebeurt en dat dat afgereageerd wordt op Odessa.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Deze analyse lees ik vaker, gisteren bij Op1 een voor Rusland optimistischer scenario wat kan verklaren waarom Poetin het gisteren alleen over Donbass had en 'Z' als symbool verdwenen is.
Voor de mensen die niet kunnen/willen kijken: deze defensiespecialist schat in dat Poetin al zijn pijlen op de Donbas heeft gericht en er vanuit gaat met huidige middelen deze te kunnen veroveren. Bijkomend effect is dat er een kans is dat het Russische leger Oekraïne de pas kan afsnijden waardoor Oekraïne 12 brigades kwijt raakt en dan ook geen weerwoord meer heeft. De weersomstandigheden zijn aan het verbeteren waardoor de Russen dus grotere manoeuvres zouden kunnen gaan uitvoeren met zware wapens.

We zullen zien of het daadwerkelijk zo zal uitpakken, het lijkt me dat Oekraïne dit ook weet, al dan niet met wat inzichten van US Intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:59:
en alles met precisie wapens op militaire doelen......

Als Putin het niet kan krijgen moet het gewoon kapot.
Dit kost zo enorm veel geld voor Rusland. Ik snap daar weinig van.
Ik sluit niet uit dat de raket die ze afschoten, duurder was dan het gebouw dat nu plat ligt.

Aan de andere kant ben ik ergens wel blij dat ze zo 'dom' zijn, als ze dit spul gaan gooien op militaire doelen, dan gaat Oekraïne het veel zwaarder krijgen. Maar blijkbaar heeft Rusland nauwelijks intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:00
YakuzA schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Is vlak naast het huis van de zus van mijn vrouw.

Hoop iig dat ze met de nieuwe luchtafweer vanuit Duitsland o.a. wat meer raketten kunnen afweren.
Het lijkt een beetje alsof Rusland een beetje boos is over alles wat bij Snake eiland gebeurt en dat dat afgereageerd wordt op Odessa.
Dan wonen ze dus vlak bij elkaar.

Er ligt net ten oosten daarvan ook een miliaire kazerne, ik had eigenlijk verwacht dat ze die als doelwit zouden hebben. (tussen Nova Dofinivka en Chronomors'ke).

Maar blijkbaar hebben winkelcentra, ziekenhuizen en scholen voorrang....

[ Voor 3% gewijzigd door stefanass op 10-05-2022 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:24:
[...]

hm, ja. De Donbas is eigenlijk nog zijn enige kans op een soort van succes. Wel opvallend dat Putin dat eigenlijk als enige noemde. Maar als de moderne westerse artillerie, en AA ter plekke is, is het 30 km opschuiven van het front echt nog wel een probleem voor de Russen.

De Donbas is eigenlijk zijn exit strategie, de enige reële kans voor hem om voor de interne markt met een succes te kunnen stoppen. (overigens vind ik dat de Wijk nogal eens de Russische kansen te hoog inschat).

Maar even doorredeneren: Donbas bezetten en dan een eenzijdig staakt het vuren? Denk niet dat UA daar aan meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:42
Tens schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:44:
Maar even doorredeneren: Donbas bezetten en dan een eenzijdig staakt het vuren? Denk niet dat UA daar aan meewerkt.
Als Oekraïne inderdaad een significant aantal divisies verliest is er weinig wat ze kunnen doen, dan ontstaat een vergelijkbare stalemate als nu rond Kherson en Zaporinha het geval is. Af en toe een dorp of gehucht dat wisselt maar weinig grote verschuivingen meer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Als Oekraïne inderdaad een significant aantal divisies verliest is er weinig wat ze kunnen doen, dan ontstaat een vergelijkbare stalemate als nu rond Kherson en Zaporinha het geval is. Af en toe een dorp of gehucht dat wisselt maar weinig grote verschuivingen meer.
Dat bedoel ik, als UA divisies verliest. Is dat al eens gebeurd de laatste twee maanden? Niet onmogelijk, maar de kans op echte successen voor RU acht ik niet groot meer.

En de kans dat het gebeurt wordt met de dag kleiner omdat er steeds meer modern materiaal wordt aangevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stefanass schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:42:
[...]
Dan wonen ze dus vlak bij elkaar.

Er ligt net ten oosten daarvan ook een miliaire kazerne, ik had eigenlijk verwacht dat ze die als doelwit zouden hebben. (tussen Nova Dofinivka en Chronomors'ke).

Maar blijkbaar hebben winkelcentra, ziekenhuizen en scholen voorrang....
Hun wonen daar in Fontanka.

In Odessa was het in het verleden inderdaad meer beperkt tot het vliegveld dat beschoten werd, blijkbaar zijn ze daar nu vanaf gestapt oid.

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Normaal vind ik losse "Russische tank doet boem" filmpjes niet zo relevant maar hier wordt een behoorlijk grote colonne opgeblazen.

Benieuwd hoeveel verliezen dit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08
dr.lowtune schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:33:
[...]
Voor de mensen die niet kunnen/willen kijken: deze defensiespecialist schat in dat Poetin al zijn pijlen op de Donbas heeft gericht en er vanuit gaat met huidige middelen deze te kunnen veroveren. Bijkomend effect is dat er een kans is dat het Russische leger Oekraïne de pas kan afsnijden waardoor Oekraïne 12 brigades kwijt raakt en dan ook geen weerwoord meer heeft. De weersomstandigheden zijn aan het verbeteren waardoor de Russen dus grotere manoeuvres zouden kunnen gaan uitvoeren met zware wapens.

We zullen zien of het daadwerkelijk zo zal uitpakken, het lijkt me dat Oekraïne dit ook weet, al dan niet met wat inzichten van US Intelligence.
Bij zo'n rampzalig scenario, zouden de Russen de Oekrainers dus wel aardig moeten verrassen. Tot nu toe weten ze zich, met uitzondering van Azov in Marioepol, steeds op tijd strategisch terug te trekken.

Op zich kunnen de Russen dat proberen, de hoop is dan dat dit op tijd wordt ingezien middels de beschikbare inlichtingen. De Oekrainers zouden het terrein aardig moeten kennen en ook de wijze waarop en het moment waarop nog terug getrokken kan worden. Dan is de kans op verliezen nog steeds wel aanwezig, maar gelijk uitgaan van 12 brigades, op basis van "alle analisten die Rob de Wijk spreekt" ... (kennelijk was het nodig zo'n semi autoriteitsargument te gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

RoD schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:17:
Normaal vind ik losse "Russische tank doet boem" filmpjes niet zo relevant maar hier wordt een behoorlijk grote colonne opgeblazen.
[Embed]
Zo dat zijn er aardig wat verliezen die ze weer erbij kunnen schrijven :D

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:37
[Embed]
Waarmee worden ze aangevallen? Is dit artillerie aangezien er ook een aantal in het weiland neerkomen? Of gewoon een nieuwe lading Javelins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:24
FabianGTI schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Waarmee worden ze aangevallen? Is dit artillerie aangezien er ook een aantal in het weiland neerkomen? Of gewoon een nieuwe lading Javelins?
dit lijkt mij artillerie, maar wat me ook opvalt is dat de beelden van verschillende drones lijken te komen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Duiken ineens weer beelden op van Oekrainse soldaten buiten Azovstal. Geen idee van de datum, maar er wordt op diverse kanalen gesproken dat groepjes uit Azovstal komen maar dat er ook nog gewoon soldaten her en der in Mariupol zitten om chaos te creeren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
[Embed]
Volgens de russen: 2 Oekrainse vliegdekschepen, 5 Oekraiense JSF's en tenminste 10000 manschappen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Prosac schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:26:
Duiken ineens weer beelden op van Oekrainse soldaten buiten Azovstal. Geen idee van de datum, maar er wordt op diverse kanalen gesproken dat groepjes uit Azovstal komen maar dat er ook nog gewoon soldaten her en der in Mariupol zitten om chaos te creeren.

[Twitter]
Met de 10 weg getrokken BTG's zullen ze idd meer ruimte krijgen om chaos te creëren en buiten Azovstal te proberen proviand en water te scoren.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HupNlf9paJCBMpIaLaSXRM4EIbk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x2JthSAlyTd8ZZBOi04qlpkZ.png?f=user_large

+25 tanks en +44 APV's. En volgens mij is +350 troepen ook bovengemiddeld?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13

DukeBox

loves wheat smoothies

beany schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:32:
+25 tanks en +44 APV's. En volgens mij is +350 troepen ook bovengemiddeld?
Nee niet echt; https://docs.google.com/s...543024&format=interactive

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:33:
[...]

je vergeet er iets bij te zeggen:

- hij begint wederom direct over een kernoorlog
- hij zegt ook dat het niet verstandig was van de VS om te zeggen dat ze Rusland helemaal wilden verzwakken, toen dacht hij 'dat is niet verstandig om te zeggen als je er niet de middelen voor hebt, dan moet je er onmiddelijk een atoombom op gooien'

Ik vind het echt vermoeiend dat hij elke keer weer over kernwapens begint.
Erger nog vind ik dat hij denkt dat het westen niet de middelen heeft om Rusland te verzwakken.
De handvol F-35's en andere toestellen in oost-Europa zouden binnen een week gehakt gemaakt hebben van de Russische luchtmacht inclusief die kolonne van 70km. Al was het ook maar voor de lol met een handvol A-10's die kunnen strafen.
Laat staan een paar brigades met Abrams.
Om nog maar te zwijgen van de Truman-carrier die vermoedelijk ergens in de westelijke Middellandse Zee vaartmet toestellen en kruisraketten. En andere bases in de omgeving.

Klopt, de Europese NATO-landen zijn bezuinigd etc maar dan nog kunnen ze de vloer aanvegen met de Russen. UA kon ze al tegenhouden en terugdrijven. Kan je nagaan wat NATO kan doen met moderne wapens en intel.

Dat verzwakken:
- dat doen we al, met sancties (die werken echter over langere termijn)
- we verstrekken intel en wapens en middelen aan UA waarmee UA toch stand heeft weten te houden tot nu toe

Wat hij ook lijkt weigeren in te zien, hij noemt het echter niet:
- JA die 12 brigades kunnen verloren gaan.
Maar alleen als RF de salient weet af te sluiten ja. Daar vechten ze nu hard om maar UA verdedigt ook.

Belangrijker nog: hij denkt dat UA daar met hun 12 brigades lekker blijft zitten wachten tot ze ingesloten worden?
Ja ze zullen goed op moeten letten op RF offensiefjes zoals bij Yampil die de wegen hiermee afsluit en ze inderdaad ingesloten zitten.

Maar goed, wederom vind ik Rob de Wijk erg zwakjes overkomen, UA onderschattend en RF overschattend.

Enige gunstige wat ik erover kan zeggen is dat hij misschien niet alles vertelt omdat hij korte tijd heeft bij zo'n talkshow en het publiek natuurlijk eigenlijk niet geinteresseerd is. Ik hoop voor hem dat dat het is, maar ik ben bang van niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2022 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:50:
[...]
Belangrijker nog: hij denkt dat UA daar met hun 12 brigades lekker blijft zitten wachten tot ze ingesloten worden?
Ja ze zullen goed op moeten letten op RF offensiefjes zoals bij Yampil die de wegen hiermee afsluit en ze inderdaad ingesloten zitten.

Maar goed, wederom vind ik Rob de Wijk erg zwakjes overkomen, UA onderschattend en RF overschattend.
Rusland vecht bij Izium wel een beetje met de handen op de rug gebonden omdat ze zelf het gevaar lopen dat de aanvoerlinie richting Izium wordt afgesneden.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

anboni schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Volgens de russen: 2 Oekrainse vliegdekschepen, 5 Oekraiense JSF's en tenminste 10000 manschappen...
en een aanvalssatelliet natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Rusland vecht bij Izium wel een beetje met de handen op de rug gebonden omdat ze zelf het gevaar lopen dat de aanvoerlinie richting Izium wordt afgesneden.
Rob de Wijk heeft het er ook over dat Putin dan inmiddels z'n command & control voor elkaar heeft of begint te krijgen.
Zou kunnen, of toch weer niet.
Aanvoerlijnen worden bestookt en generaals zijn hun leven niet zeker in vooruitgeschoven posten.
Tot zover een goede command & control.

Ik blijf erbij: soms lijkt het net alsof hij stiekem pro-russisch is. Je hoeft niet perse overdreven pro-ukraiens te zijn om in te zien dat Rusland tot nu toe een en al amateurisme is geweest. Meeste wat ze echt bereikt hebben is door hun overmacht en falen van UA zelf in de begindagen (mogelijk door UA-generaals met collaboratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het filmpje van de T90M RUD is nu ook opgedoken:

Ambush vanaf de zij/achterkant is erg effectief.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 10-05-2022 11:13 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Beide zijdes weten precies wat het Russische draaiboek is met betrekking tot het einddoel. De Russische scharen dicht knijpen en zo een grote pocket maken. Dit is al maanden bekend. De Oekraïners proberen de schaar in het noorden zelf te omcirkelen om zo die permanent buiten spel te zetten.

De grote vraag is of Rusland de mankracht, het materiaal en het geld heeft om voldoende druk uit te oefenen op het Oekraïense leger. Zoals ik het nu zie kan dit voor Oekraïne alleen fout gaan als ze plotseling worden uit gemaneuvreerd en vervolgens niet bij kunnen pakken. Ik betwijfel echter of dit gebeurd; Communicatie en intel zijn vele malen beter aan de kant van Oekraïne dan die van Rusland. Het is natuurlijk altijd koffie dik kijken in een actieve oorlogssituatie maar ik vermoed dat de kansen nog steeds gewoon in het voordeel is van Oekraïne. Dit heeft niets te maken met wie ik wil zien winnen dit is gewoon kijken naar de stand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Rob de Wijk heeft het er ook over dat Putin dan inmiddels z'n command & control voor elkaar heeft of begint te krijgen.
Zou kunnen, of toch weer niet.
Aanvoerlijnen worden bestookt en generaals zijn hun leven niet zeker in vooruitgeschoven posten.
Tot zover een goede command & control.
Sowieso ga je dat niet met een paar weken plotseling goed krijgen. Je kunt de ergste problemen er misschien wel uit krijgen, maar rusland heeft nooit anders gevochten dan dat ze nu doen. Dat zit er in gebakken en zal niet plotseling omgegooid kunnen worden.
Ik blijf erbij: soms lijkt het net alsof hij stiekem pro-russisch is. Je hoeft niet perse overdreven pro-ukraiens te zijn om in te zien dat Rusland tot nu toe een en al amateurisme is geweest. Meeste wat ze echt bereikt hebben is door hun overmacht en falen van UA zelf in de begindagen (mogelijk door UA-generaals met collaboratie).
Dit idee krijg ik ook. Want als je naar eerdere berichten van hem kijkt en dan kijkt hoe het offensief uiteindelijk daadwerkelijk verlopen is, komt het er steevast op neer dat hij de russen veel te hoog heeft ingeschat en de Oekrainers juist te laag.

En dat wil niet zeggen dat ie geen terechte punten heeft, hij zou ze alleen als risico moeten brengen en niet als een enorm gevaar/alsof het al gebeurt is. Het is niet alsof hij nu meer kennis heeft dan Oekraine zelf.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
gekkie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:19:
op basis van "alle analisten die Rob de Wijk spreekt" ... (kennelijk was het nodig zo'n semi autoriteitsargument te gebruiken).
Viel mij ook op. Op de vraag of hij regelmatig contact met die analisten had was het: 'ja echt wekelijks'. Als het slechts één keer per week is, is hij blijkbaar niet zo belangrijk. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:08:
[...]

Sowieso ga je dat niet met een paar weken plotseling goed krijgen. Je kunt de ergste problemen er misschien wel uit krijgen, maar rusland heeft nooit anders gevochten dan dat ze nu doen. Dat zit er in gebakken en zal niet plotseling omgegooid kunnen worden.

[...]

Dit idee krijg ik ook. Want als je naar eerdere berichten van hem kijkt en dan kijkt hoe het offensief uiteindelijk daadwerkelijk verlopen is, komt het er steevast op neer dat hij de russen veel te hoog heeft ingeschat en de Oekrainers juist te laag.

En dat wi lniet zeggen dat ie geen terechte punten heeft, hij zou ze alleen als risico moeten brengen en niet als een enorm gevaar/alsof het al gebeurt is. Het is niet alsof hij nu meer kennis heeft dan Oekraine zelf.
hij is wel consequent in zijn denkwijze 'dat Rusland uiteindelijk zal winnen'.
Alle feiten wijzen daar vooralsnog niet op en ook al zou Rusland die salient weten te dichten, dan moeten ze daarna nog richting Dnipro en Zapo. Nog heel wat werk te verzetten en UA zit ook niet stil.
Pagina: 1 ... 194 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: