Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Vrijwel nergens? ik heb nergens een Z gezien. Heb ik wat gemist?hoevenpe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:04:
Opvallend ook dat vrijwel nergens 'Z' te zien was.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Dacht dat Poetin een button iod met 'Z' droeg?Zewatanejo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:05:
Vrijwel nergens? ik heb nergens een Z gezien. Heb ik wat gemist?
Verwijderd
dat laat ik aan het tribunaal over.polthemol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:29:
[...]
het is geen semantiek.
Er vindt niet 'simpelweg' genocide plaats, dat is slechts jouw mening en niet meer dan dat. Het is tenenkrommend om te zien hoe makkelijk met juridische labels wordt gesmeten omdat er (begrijpelijke) emoties zijn, maar het helpt echt niet dat er een soort van meningenfeest wordt gemaakt waarbij er geen enkele onderbouwing is. Het helpt nog minder om het aan de kant te schuiven als 'semantiek', of termen als 'juridisch wollige dossiers' erbij te betrekken. Dat is simpelweg de weg die nodig is om vast te stellen of er genocide plaats heeft gevonden of niet. De implicaties van die vaststelling betekend namelijk ook dat er een grote kans is dat veel betrokkenen de rest van hun leven op opsporingslijsten gaan verschijnen.
Wat meer diepgang zou dus wel prettig zijn als het over dat onderwerp gaat.
Tot die tijd is er 'in het wild' gewoon genocide te zien.
Dat juristen en rechtbanken daar erg moeilijk over doen laat ik aan hen over.
Ik mag gewoon vinden op basis van waarneming dat er etnische zuivering/misdaden tegen de menselijkheid/genocide plaats vindt. Heeft verder weinig met emotie te maken.
Of de rechtbank daar uiteindelijk in meegaat is dus die wollige juridische semantiek waar ik geen zin in heb. Zoals gezegd: dat is voor de rechtbanken voor de uiteindelijke uitspraak maar ik mag alvast gewoon constateren dat wat hier gebeurt alle genoemde boxen afvinkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2022 10:08 ]
Verder vraag ik me af wat er in die koffertjes zit van de beveiligers...
En de landen om rusland heen (zweden/finland/ukraine/nog wel een paar) wilden pas bij de NATO omdat Rusland UA binnen viel.idef1x schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:45:
aparte toespraak:
[...]
https://nos.nl/liveblog/2...-clash-was-onvermijdelijk
Het ging toch om de nazis uit te roeien?
Meer landen willen bij de NATO omdat rusland de aggressor is, als rusland niets had gedaan, dan was er nog steeds die buffer.
Zijn hele plan is backfired, rusland wordt hierdoor alleen maar slechter.
Kogelwerend scherm: https://www.rtlboulevard....fertje-van-de-beveiliging (Ja, RTL Boulevard als bronZewatanejo schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:10:
Zit nu te kijken naar de live stream. Poetin maakt een lange wandeling. Hij ziet er nu niet ziek uit of zo en hij volgens mij niet zo lang wandelen als hij zich niet goed zou voelen.
Verder vraag ik me af wat er in die koffertjes zit van de beveiligers...

Untappd: Louwke80

met nieuwe drone technieken willen ze hun luchtruim op deze belangrijke dag waarschijnlijk leeg houden,idef1x schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:45:
aparte toespraak:
[...]
Tijdens de WO2 was er een belangrijke miitaire parade in DL onderbroken op live radio door Engelse vliegtuigen boven Berlijn. Nu kunnen drones hoge officieren op live streams boem laten doen, dat wil je voorkomen dus luchtruim leeg is makkelijker controleren denk ik
Deze?Silent7 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:20:
Iemand had een geweldig plaatje gepost van allerlei voertuigen en hoe militairen ze noemen vs hoe journalisten/gewone mensen ze noemen, links de echte naam en rechts bij alles tank, grapje de laatste was en volvo 740. Ik kan hem niet vinden, maar wilde hem ff aan familie laten zien want net keken we en het is inderdaad duidelijk dat alles met een zwaar wapen erop snel als tank overkomt terwijl ze dit niet zijn, iemand weet welk plaatje ik bedoel?

Dat was een standaard lintje met een ster.hoevenpe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:07:
[...]
Dacht dat Poetin een button iod met 'Z' droeg?
De afwezigheid van de Z na zo prominent overal te zijn getoond viel me wel op. Misschien is dat om dit leger dat hier paradeert los te koppelen van alle uitgebrande wrakken op het slagveld of is het een teken dat de operatie Z toch niet meer het belangrijkste in Rusland is. In ieder geval geen publieke oorlogsverklaring of aankondiging van mobilisatie en dat is dan wel weer positief.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Silent7 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:20:
Iemand had een geweldig plaatje gepost van allerlei voertuigen en hoe militairen ze noemen vs hoe journalisten/gewone mensen ze noemen, links de echte naam en rechts bij alles tank, grapje de laatste was en volvo 740. Ik kan hem niet vinden, maar wilde hem ff aan familie laten zien want net keken we en het is inderdaad duidelijk dat alles met een zwaar wapen erop snel als tank overkomt terwijl ze dit niet zijn, iemand weet welk plaatje ik bedoel?
:strip_exif()/f/image/H5f9xWBxmIaGZ4dzNftomcKo.jpg?f=fotoalbum_large)
Via Google: "tank volvo 740 meme"
Nou ja; principieel gesproken kan een Volvo 740 wel als een Tank worden gezien.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik schat dat ie het langer uithoudt en verder komt dan de meeste russische tanks.....Auredium schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:25:
[...]
[removed]
nee, dus niet, dat is een juridisch label, waar onderzoek voor nodig is. Jij drijft op wat twitterplaatjes en video's met je mening.Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:07:
[...]
dat laat ik aan het tribunaal over.
Tot die tijd is er 'in het wild' gewoon genocide te zien.
ik stoor me aan hoe je hier labels plakt en vooral welke labels. 'moeilijk doen'? Dat is een proces wat men volgt en dat proces bestaat met heel goede reden. Dat is niet 'moeilijk doen', dat is zorgvuldig zijn.Dat juristen en rechtbanken daar erg moeilijk over doen laat ik aan hen over.
'wollige juridische semantiek', daar zijn de labels weer. Of je bent heel makkelijk met het downplayen van zaken via taal of je ziet niet wat je hiermee doet: er is een zorgvuldig proces wat ervoor moet zorgen dat we zeker weten dat dingen zijn wat ze zijn alvorens we erop gaan acteren. Dat is het verschil tussen wat even een 'speciale militaire operatie' doen op basis van een mening en een internationale rechtsorde draaiende houden.Ik mag gewoon vinden op basis van waarneming dat er etnische zuivering/misdaden tegen de menselijkheid/genocide plaats vindt. Heeft verder weinig met emotie te maken.
Of de rechtbank daar uiteindelijk in meegaat is dus die wollige juridische semantiek waar ik geen zin in heb. Zoals gezegd: dat is voor de rechtbanken voor de uiteindelijke uitspraak maar ik mag alvast gewoon constateren dat wat hier gebeurt alle genoemde boxen afvinkt.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Man, had zo mooi kunnen zijn. Mooie stealth drone zo boven die tribune hoog in de lucht en dan zo een duikvlucht nemen van die s300 kamikaze drones. Bammm weg Poetin, midden in de parade
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Dat zou geweldige zijnXtr3me4me schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:31:
Een vrij voorspelbare toespraak. Ik had meer verwacht dat hij 1 of ander lul verhaal zou maken dat het volk zich moet voorbereiden op volledige mobilisatie van de reservisten met heel veel bla bla bla eromheen.
Man, had zo mooi kunnen zijn. Mooie stealth drone zo boven die tribune hoog in de lucht en dan zo een duikvlucht nemen van die s300 kamikaze drones. Bammm weg Poetin, midden in de parade
mafkees.
Klik voor beelden, eerder lachwekkend dan indrukwekkend...The "parade" in Mariupol pic.twitter.com/3QYlBKf9Zi
— Michael A. Horowitz (@michaelh992) 9 mei 2022
Lebbis merkte ooit op dat als je daar Warschau mee binnen rijdt, ze denken dat Rusland weer binnenvalt.Auredium schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:25:
[...]
Ik moet overigens zeggen dat ik die benoeming Tank voor burgers ook wel te verdedigen valt. Of het nou een SAU of een ZSU is die mijn Clio onder vuur neemt, beide kan mijn dag aardig verpesten
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Ach is niks nieuws wat zij niet eerder hebben gezien van Oekraniers. Zie liever ledematen van hem rondvliegen dan onschuldige burgers in UA.jaapstobbe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Dat zou geweldige zijnAl die lijken en stukken mens in de rondte
mafkees.
In mijn ogen is deze uitleg het perfecte voorbeeld van wollige juridische semantiek.polthemol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:29:
[...]
nee, dus niet, dat is een juridisch label, waar onderzoek voor nodig is. Jij drijft op wat twitterplaatjes en video's met je mening.
[...]
ik stoor me aan hoe je hier labels plakt en vooral welke labels. 'moeilijk doen'? Dat is een proces wat men volgt en dat proces bestaat met heel goede reden. Dat is niet 'moeilijk doen', dat is zorgvuldig zijn.
[...]
'wollige juridische semantiek', daar zijn de labels weer. Of je bent heel makkelijk met het downplayen van zaken via taal of je ziet niet wat je hiermee doet: er is een zorgvuldig proces wat ervoor moet zorgen dat we zeker weten dat dingen zijn wat ze zijn alvorens we erop gaan acteren. Dat is het verschil tussen wat even een 'speciale militaire operatie' doen op basis van een mening en een internationale rechtsorde draaiende houden.
Lijkt me zoiets van:
ok, mijn vrouw wordt nu verkracht en mijn kind vermoord en het staat wel op twitter en op video maar, ik zal toch maar even afwachten tot de wetsdokter officieel vaststelt dat mijn kind dood is en de doodsoorzaak wel degelijk te wijten is aan de moordenaar van mijn kind en verkrachter van mijn vrouw.
Ondertussen laten we de rechtbank officieel vaststellen dat het wel degelijk om een verkrachting gaat en niet werd uitgelokt door mijn vrouw omdat ze een sexy minirok droeg.
Dan zijn we 2 jaar verder en zit de dader ondertussen cocktails te nippen in een land zonder uitleveringsverdrag.
Zou dit de reden zijn waarom mensen hun geloof in justitie kwijt zijn? Omdat al die juridische labels in theorie fantastisch mogen klinken maar in realiteit eigenlijk vaak nutteloos en daarom onrechtvaardig overkomen?
Ja en jij denkt dat Rusland dat gepikt had? Die hadden meteen op alle knoppen gedrukt die er bestondenXtr3me4me schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:31:
Een vrij voorspelbare toespraak. Ik had meer verwacht dat hij 1 of ander lul verhaal zou maken dat het volk zich moet voorbereiden op volledige mobilisatie van de reservisten met heel veel bla bla bla eromheen.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Dit, exact dit!shoombak schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:06:
Maar dit is toch volledig in lijn met het Kremlin doctrine? Fear, Uncertainty and Doubt..
Overigens doet Oekraïne exact hetzelfde. Want waar is het bericht dat de brug naar de Krim is opgeblazen? En waar zijn de opgeblazen spoorlijnen die het Russisch verzet had aangekondigd?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Dus je wil net zo'n schurk zijn als Poetin? Mooi streven hoor.Xtr3me4me schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:39:
[...]
Ach is niks nieuws wat zij niet eerder hebben gezien van Oekraniers. Zie liever ledematen van hem rondvliegen dan onschuldige burgers in UA.
Bovendien lost zo'n CoD actie (of wat jij op je XBOX speelt) niks op natuurlijk.
Ik moet zeggen dat ik het toch maar opvallend vind dat de echte openbare bravoure toch langzaamaan lijkt weg te vloeien.
[removed]
Nee joh, nuclaire aanval doen zij niet aan, hadden ze toch ook gezegdAgent47 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Ja en jij denkt dat Rusland dat gepikt had? Die hadden meteen op alle knoppen gedrukt die er bestonden
Heb geen Xboxjaapstobbe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:41:
[...]
Dus je wil net zo'n schurk zijn als Poetin? Mooi streven hoor.
Bovendien lost zo'n CoD actie (of wat jij op je XBOX speelt) niks op natuurlijk.
De drie personen met een koffertje waren alle drie op de parade. Dus wat kunnen ze nog als deze drie en hun koffertjes zijn opgeblazen?Agent47 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Ja en jij denkt dat Rusland dat gepikt had? Die hadden meteen op alle knoppen gedrukt die er bestonden
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Mogelijk heb ik er overheen gelezen. Wat de .... zit er in die koffertjes?asing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:46:
[...]
De drie personen met een koffertje waren alle drie op de parade. Dus wat kunnen ze nog als deze drie en hun koffertjes zijn opgeblazen?
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Dat van die spoorlijnen kwam volgens mij van Igor Sushko, die slingert wel meer de wereld in wat naar eigen zeggen van het Russische verzet zou zijn. De beelden waren ook al bestempeld als waarschijnlijk fake.asing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:40:
Overigens doet Oekraïne exact hetzelfde. Want waar is het bericht dat de brug naar de Krim is opgeblazen? En waar zijn de opgeblazen spoorlijnen die het Russisch verzet had aangekondigd?
Te bewolkt?Brent schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:45:
[...]
Te bewolkt, aldus het Kremlin.
Teveel in de garage is misschien het echte antwoord.
Dus het leger is niet opgewassen tegen een beetje regen of wind?
Nee, de vraag is niet of de doodsoorzaak daaraan te wijten is. Maar het is b.v. wel de vraag of het doodslag, moord of dood door schuld is. Zo ook met de genocide, dat er slechte dingen geeuren is duidelijk, dat het oorlogsmisdaden zijn ook, maar om te bepalen of het daadwerkelijk genocide is heb je heel wat regels.oldgrumpy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:40:
[...]
In mijn ogen is deze uitleg het perfecte voorbeeld van wollige juridische semantiek.
Lijkt me zoiets van:
ok, mijn vrouw wordt nu verkracht en mijn kind vermoord en het staat wel op twitter en op video maar, ik zal toch maar even afwachten tot de wetsdokter officieel vaststelt dat mijn kind dood is en de doodsoorzaak wel degelijk te wijten is aan de moordenaar van mijn kind en verkrachter van mijn vrouw.
Die dader zal opgepakt worden zodra het kan en afhankelijk van de misdaad in de gevangenis blijven, of vrij worden gelaten tot de rechtzaak. Pas na de rechtzaak krijgt hij zijn echte straf.Ondertussen laten we de rechtbank officieel vaststellen dat het wel degelijk om een verkrachting gaat en niet werd uitgelokt door mijn vrouw omdat ze een sexy minirok droeg.
Dan zijn we 2 jaar verder en zit de dader ondertussen cocktails te nippen in een land zonder uitleveringsverdrag.
Vooral omdat mensen afstraffingen willen zien, terwijl de rechtspraak eerlijk moet zijn. Oftewel dingen moeten bewezen zijn voordat er iets mee wordt gedaan. De voornaamste reden is dat we liever 10% schuldigen vrij laten rondlopen dan 10% onschuldigen in de gevangenis te gooien. En ja, soms klinkt dat oneerlijk, maar zolang we nog 'overduidelijke daders' vinden die het uiteindelijk toch niet hebben gedaan is dit wel het meest eerlijke systeem.Zou dit de reden zijn waarom mensen hun geloof in justitie kwijt zijn? Omdat al die juridische labels in theorie fantastisch mogen klinken maar in realiteit eigenlijk vaak nutteloos en daarom onrechtvaardig overkomen?
[removed]
@Agent47LongBowNL schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:13:
[...]
Kogelwerend scherm: https://www.rtlboulevard....fertje-van-de-beveiliging (Ja, RTL Boulevard als bron)
Nee.
@asing maakte een opmerking over "koffertjes" in de context van lanceercodes voor het nucleraire arsenaal. @Agent47 haakte in op die opmerking, niet op de eerdere verwijzing naar beveiligers (die in beeld te zien waren) met koffertjes waarin -zeer waarschijnlijk- beveiligingsmateriaal zit.
Overigens:
Nee.asing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:46:
[...]
De drie personen met een koffertje waren alle drie op de parade. Dus wat kunnen ze nog als deze drie en hun koffertjes zijn opgeblazen?
Er is echt wel een designated survivor ergens in een bunker met ook een "koffertje" (dat nu nog niet "actief" is) waar jij naar verwijst.
[ Voor 32% gewijzigd door Seraphin op 09-05-2022 10:53 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Wikipedia: ChegetAgent47 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:48:
[...]
Mogelijk heb ik er overheen gelezen. Wat de .... zit er in die koffertjes?
Putin moet dat ding ten alle tijden bij zich hebben. Van de andere 2 weet ik het niet zeker. Wat wel zeker is, is dat die van Putin ook geactiveerd moet worden om überhaupt een kernwapen af te kunnen vuren.
Mijn theorie is dan dat als je in staat bent om de koffertjes op te blazen, men niet in staat is om een aanval te starten.
Verwijderd
natuurlijk, het zijn 'wat twitterplaatjes en video's'.polthemol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:29:
[...]
nee, dus niet, dat is een juridisch label, waar onderzoek voor nodig is. Jij drijft op wat twitterplaatjes en video's met je mening.
[...]
ik stoor me aan hoe je hier labels plakt en vooral welke labels. 'moeilijk doen'? Dat is een proces wat men volgt en dat proces bestaat met heel goede reden. Dat is niet 'moeilijk doen', dat is zorgvuldig zijn.
[...]
'wollige juridische semantiek', daar zijn de labels weer. Of je bent heel makkelijk met het downplayen van zaken via taal of je ziet niet wat je hiermee doet: er is een zorgvuldig proces wat ervoor moet zorgen dat we zeker weten dat dingen zijn wat ze zijn alvorens we erop gaan acteren. Dat is het verschil tussen wat even een 'speciale militaire operatie' doen op basis van een mening en een internationale rechtsorde draaiende houden.
Volgens mij is de berichtgeving wel wat duidelijker dan dat he?
Jij stelt dat de term 'genocide' niet lichtvaardig gebruikt dient te worden. Dat begrijp ik. Ik stel echter dat ik niet 'van de rechtbank' ben. Officiele classificaties komen vanzelf, maar daar ben ik niet van.
Dat ontneemt mij niet het recht om van mening te mogen zijn dat er wel degelijk genocide wordt gepleegd.
Ik kan daar een heel betoog over schrijven, over wat Putin zegt, over wat de Russische volksaard is en wat er in het verleden met Oekraine is gebeurd en nu weer gebeurt en waarom.
De eindconclusie is etnische zuivering. Of genocide.
Ik zeg niet dat mijn waarneming klakkeloos overgenomen dient te worden door rechtbanken en tribunalen.
Ik mag het echter gewoon genocide noemen. Daar waar jij op doelt zijn de officiele labels.
En zoals gezegd heb ik geen zin om, na alles wat er tot nu toe gebeurd is, nog tijd te besteden aan officiele juridische semantiek. Dat is voor de rechters en juristen.
Betekent dat dat ik tot dat officiele juridische eindoordeel er niet iets van mag vinden? Volgens mij mag ik het gewoon genocide noemen.
Want let wel: er werd eerst verwezen naar kwalificaties waaraan bepaalde zaken 'moeten' voldoen.
Ik stel dat ik die vijf classificaties al herken in de gang van zaken momenteel in UA.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2022 10:58 ]
Hij respecteert wederom de soevereiniteit niet van Oekraïne, het is Sovjet grondgebied in zijn beleving.
Het was eerder al duidelijk dat hij de oude sovjet tijd nieuw leven in wil blazen, maar vandaag waren er weer subtiele details te spotten.
[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 09-05-2022 10:59 ]
Rechtspraak is zelden eerlijk, eerder een kwestie van wie het meeste geld heeft om de beste advocaten te betalen. Toen ik jong en naief was, geloofde ik er ook nog in.redwing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:48:
[...]
Nee, de vraag is niet of de doodsoorzaak daaraan te wijten is. Maar het is b.v. wel de vraag of het doodslag, moord of dood door schuld is. Zo ook met de genocide, dat er slechte dingen geeuren is duidelijk, dat het oorlogsmisdaden zijn ook, maar om te bepalen of het daadwerkelijk genocide is heb je heel wat regels.
[...]
Die dader zal opgepakt worden zodra het kan en afhankelijk van de misdaad in de gevangenis blijven, of vrij worden gelaten tot de rechtzaak. Pas na de rechtzaak krijgt hij zijn echte straf.
[...]
Vooral omdat mensen afstraffingen willen zien, terwijl de rechtspraak eerlijk moet zijn. Oftewel dingen moetenbewezen zijn voordat er iets mee wordt gedaan. De voornaamste reden is dat we liever 10% schuldigen vrij laten rondlopen dan 10% onschuldigen in de gevangenis te gooien. En ja, soms klinkt dat oneerlijk, maar zolang we nog 'overduidelijke daders' vinden die het uiteindelijk toch niet hebben gedaan is dit wel het meest eerlijke systeem.
Ondertussen zijn mijn ogen open gegaan en blijft er van mijn idealisme niet veel meer over.
wat je hier zegt:
Die dader zal opgepakt worden zodra het kan en afhankelijk van de misdaad in de gevangenis blijven, of vrij worden gelaten tot de rechtzaak. Pas na de rechtzaak krijgt hij zijn echte straf.
Dat is de theorie, in de praktijk is dit vaker bullshit dan de realiteit.
Ten eerste worden daders vaak niet opgepakt.Waar zitten de dader(s) van MH17 bvb ? Is dat rechtvaardigheid?
Ten tweede als ze opgepakt worden zitten ze bijna nooit hun volledige straf uit.
Tuurlijk is een juridisch systeem beter dan een oog-om-oog/tand-om-tand systeem
Maar ons juridisch systeem faalt in te vele opzichten.
Is dat zo? Om he Russische arsenaal te gebruiken moeten er 2 van de 3 worden geactiveerd, waarvan 1 degene van Poetin zelf moet zijn. Zover ik hier ergens heb gelezen dan en volgens mij ook eens op TV gehoord bij één van de nieuws zenders.Seraphin schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:51:
Nee.
Er is echt wel een designated survivor ergens in een bunker met ook een "koffertje" (dat nu nog niet "actief" is) waar jij naar verwijst.
Dat iets alleen benoemd kan worden nadat een instantie er iets over gezegd heeft klinkt een beetje zoals gatekeeping. Vergelijkbaar: "hacken" voor veel kennissen is wat ze noemen/gebruiken voor softwareontwikkeling. In de media wordt er iets heel anders bedoeld. Is niet fijn, maar tja, blijft dat een woord toch gewoon gebruikt wordt voor communicatie.Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:55:
[...]
En zoals gezegd heb ik geen zin om, na alles wat er tot nu toe gebeurd is, nog tijd te besteden aan officiele juridische semantiek. Dat is voor de rechters en juristen.
Ja inderdaad, dat viel mij ook op met de vlaggen. Daarbij had hij al gezegd dat hij de oude Sovjet terug wilde hebben.tweakduke schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:58:
Opvallend is dat op de parade in Moskou de communistische vlag naast de Russische vlag wordt vertoond. Dat duidt wederom duidelijk dat Poetin helemaal vast zit in de oude sovjet retoriek. Hij rechtvaardigt hij het binnenvallen van Oekraïne dat daar verkeerde mensen (neonazisme) zitten en dat hun grondgebied en de bevolking bevrijdt moet worden. De NAVO is natuurlijk hoe het wendt of keer tevens betrokken, de aloude vijand van de Sovjet staat.
Het was eerder al duidelijk dat hij de oude sovjet tijd nieuw leven in wil blazen, maar vandaag waren er weer subtiele details te spotten.
Maar goed, hij heeft met teveel factoren niet meegerekend, dat het regelrecht terug in zijn gezicht is gekomen.
Om geen "gezichtsverlies" te hebben, laten we het oosten innemen met Oddessa om zo de zwarte zee in handen te hebben en klaar.
Ik ben heel nieuwsgierig vanaf eind mei begin juni wat Oekranie gaat doen. Vanuit verschillende bronnen wachten ze tot ze de geleverde wapens en munitie binnen hadden van het westen en wilden ze een grootschalig offensief gaan beginnen.
Die relatief grote loskoppeling (alleen wat elementen in z'n toespraak) was inderdaad wel opvallend.IJzerlijm schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:23:
[...]
Dat was een standaard lintje met een ster.
De afwezigheid van de Z na zo prominent overal te zijn getoond viel me wel op. Misschien is dat om dit leger dat hier paradeert los te koppelen van alle uitgebrande wrakken op het slagveld of is het een teken dat de operatie Z toch niet meer het belangrijkste in Rusland is. In ieder geval geen publieke oorlogsverklaring of aankondiging van mobilisatie en dat is dan wel weer positief.
Verder hoefde er misschien ook niet zoveel meer, tenminste niet voor buitenlands gebruik, want dat hadden we zelf al gedaan middels al speculatie. Eigenlijk een beetje half song-festival achtig, qua vliegtuigen hadden ze immers de beelden van de generale repetitie al de wereld rond laten gaan en uit en te na besproken, dus waarom vandaag nog een risico nemen.
Interessant geheel, maar wat er van te maken .. geen idee, misschien was dat ook wel een doel.
Op zich slim: in onze media komen nu enkele begrippen in combinatie in het nieuws: Putin - mild - gematigd. NAVO-verhaal dat het goed doet bij useful idiots.redwing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:41:
Ik moet toch zeggen dat ik verwacht had dat ze met een grotere parade dan normaal zouden komen vanwege de oorlog. Maar als ik zie wat er voorbij kwam was dat juist duidelijk andersom, het was uiteindelijk minder en ouder materieel dan voorgaande jaren. En ook de toespraak was wel heel erg gematigd, niet alleen met wat er vooraf aan verwachtingen vanuit het westen waren, maar zelfs vergeleken met toespraken van eerdere jaren.
Ik moet zeggen dat ik het toch maar opvallend vind dat de echte openbare bravoure toch langzaamaan lijkt weg te vloeien.
Dat is een win.
Massa-mobilisatie is nog steeds onverstandig, maar kan ook de komende tijd worden aangekondigd (alhoewel dat nu al te laat zou zijn). Mocht het zo zijn dat Putin inderdaad het idee heeft dat het allemaal haalbare kaart is met de huidige aanpak, dan hoeft hij ook geen vuur op te stoken. Dus mogelijk krijgt Putin nog positieve informatie.
Het kan ook zijn dat men de blik heeft op de lange termijn. In de Donbas gingen mensen het leger in omdat dat nog de enige manier was om aan een paar stuivers te komen.
Mocht de economie down the drain gaan (mogelijk kan Putin de economische pijn vooral op de ethnische minderheden leggen), dan houd je meer mensen over die uit vrije wil het leger instappen. Dan heb je niet die gevaarlijke weerstand. Ook dat zal too little too late zijn, maar het geeft het Kremlin wel een stip aan de horizon.
Vanuit het perspectief van Putin zou een erop of eronder helemaal niet zo slim zijn, zeker als eronder een heel realistische optie is. Hoe langer men kan werken aan iets wat in de verre toekomst mogelijk resultaat biedt, hoe langer Putin een baan heeft. Gevaarlijk voor Putin zijn juist de haviken in het Kremlin.
De communicatiestrategie van Putin zou moeten zijn om het volk ervan te overtuigen dat het goed komt.
Louwke schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:55:
Wikipedia: Dead Hand
Ook zonder koffertjes nog steeds in staat dat te doen
Het is daarmee een systeem wat aangezet moet worden. Daarna checkt het of er sprake is van een nucleaire aanval en of het de war rooms kan bereiken.It was designed to lie semi-dormant until switched on by a high official in a crisis. Then it would begin monitoring a network of seismic, radiation, and air pressure sensors for signs of nuclear explosions. Before launching any retaliatory strike, the system had to check off four if/then propositions: If it was turned on, then it would try to determine that a nuclear weapon had hit Soviet soil. If it seemed that one had, the system would check to see if any communication links to the war room of the Soviet General Staff remained. If they did, and if some amount of time—likely ranging from 15 minutes to an hour—passed without further indications of attack, the machine would assume officials were still living who could order the counterattack and shut down. But if the line to the General Staff went dead, then Perimeter would infer that apocalypse had arrived. It would immediately transfer launch authority to whoever was manning the system at that moment deep inside a protected bunker—bypassing layers and layers of normal command authority.
Het kan aangezet worden, maar zolang het de war rooms kan bereiken en niet meet dat er een aanval is, doet het niks.
Je moet ze natuurlijk ook wel op kunnen pakken. Je kunt niet zomaar een ander land binnenvallen m wat verdachten op te pakken. En zeker internationaal is dat lastig met sommige landen. Die daders van MH17 zijn dus lastig op te pakken en dat zal ook zo blijven. Eerlijk is dat niet,oldgrumpy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:00:
[...]
Rechtspraak is zelden eerlijk, eerder een kwestie van wie het meeste geld heeft om de beste advocaten te betalen. Toen ik jong en naief was, geloofde ik er ook nog in.
Ondertussen zijn mijn ogen open gegaan en blijft er van mijn idealisme niet veel meer over.
wat je hier zegt:
Dat is de theorie, in de praktijk is dit vaker bullshit dan de realiteit.
Ten eerste worden daders vaak niet opgepakt.Waar zitten de dader(s) van MH17 bvb ? Is dat rechtvaardigheid?
Dat is normaal en zelfs in de wetten vast gelegd. Dat is dus geen kwestie van niet de volledige straf uitzitten, maar de straf volgens de wetten uitzitten. En dat betekent dat er mogelijkheden zijn om eerder vrij te komen mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet.Ten tweede als ze opgepakt worden zitten ze bijna nooit hun volledige straf uit.
Tuurlijk faalt het her en der. Daar ontkom je helaas niet aan, juist omdat je geen onschuldigen wilt aanpakken, maar ook omdat je niet wetten wil breken om schuldigen aan te pakken (zoals in rusland de verdachten ontvoeren en naar Nederland brengen). Het is gewoon lastig en dat zal het ook blijven.Tuurlijk is een juridisch systeem beter dan een oog-om-oog/tand-om-tand systeem
Maar ons juridisch systeem faalt in te vele opzichten.
[removed]
Ik had toch op zijn minst vewacht dat hij de Donbas en Loehansk als Russisch zou declareren. Of Marioepolbulle bas schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:03:
[...]
Op zich slim: in onze media komen nu enkele begrippen in combinatie in het nieuws: Putin - mild - gematigd. NAVO-verhaal dat het goed doet bij useful idiots.
Dat is een win.
Massa-mobilisatie is nog steeds onverstandig, maar kan ook de komende tijd worden aangekondigd (alhoewel dat nu al te laat zou zijn). Mocht het zo zijn dat Putin inderdaad het idee heeft dat het allemaal haalbare kaart is met de huidige aanpak, dan hoeft hij ook geen vuur op te stoken. Dus mogelijk krijgt Putin nog positieve informatie.
Het kan ook zijn dat men de blik heeft op de lange termijn. In de Donbas gingen mensen het leger in omdat dat nog de enige manier was om aan een paar stuivers te komen.
Mocht de economie down the drain gaan (mogelijk kan Putin de economische pijn vooral op de ethnische minderheden leggen), dan houd je meer mensen over die uit vrije wil het leger instappen. Dan heb je niet die gevaarlijke weerstand. Ook dat zal too little too late zijn, maar het geeft het Kremlin wel een stip aan de horizon.
Vanuit het perspectief van Putin zou een erop of eronder helemaal niet zo slim zijn, zeker als eronder een heel realistische optie is. Hoe langer men kan werken aan iets wat in de verre toekomst mogelijk resultaat biedt, hoe langer Putin een baan heeft. Gevaarlijk voor Putin zijn juist de haviken in het Kremlin.
De communicatiestrategie van Putin zou moeten zijn om het volk ervan te overtuigen dat het goed komt.
Heel raar dat daar niets over gezegd is , vind ik.
Hij zat vooral het binnenvallen te rechtvaardigen, er viel weinig te vieren in dat opzicht voor hem.Xtr3me4me schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:02:
[...]
Ja inderdaad, dat viel mij ook op met de vlaggen. Daarbij had hij al gezegd dat hij de oude Sovjet terug wilde hebben.
Maar goed, hij heeft met teveel factoren niet meegerekend, dat het regelrecht terug in zijn gezicht is gekomen.
Om geen "gezichtsverlies" te hebben, laten we het oosten innemen met Oddessa om zo de zwarte zee in handen te hebben en klaar.
Ik ben heel nieuwsgierig vanaf eind mei begin juni wat Oekranie gaat doen. Vanuit verschillende bronnen wachten ze tot ze de geleverde wapens en munitie binnen hadden van het westen en wilden ze een grootschalig offensief gaan beginnen.
Het land bij elkaar en in zijn greep houden wordt nu het belangrijkste voor Poetin. Het oosten claimen wordt ook nog een zware dobber en tja eens kijken welke uitweg hij dan nog kan bedenken en ook kan krijgen.
Laten we hopen dat dat wel goed werkt en niet een voorbij rijdende vrachtwagen voor een verre nucleaire explosie aanziet.asing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:05:
[...]
[...]
Het is daarmee een systeem wat aangezet moet worden. Daarna checkt het of er sprake is van een nucleaire aanval en of het de war rooms kan bereiken.
Het kan aangezet worden, maar zolang het de war rooms kan bereiken en niet meet dat er een aanval is, doet het niks.
Accuweather geeft inderdaad een Yellow Warning for Thunderstorms.B_FORCE schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:48:
Te bewolkt?
Dus het leger is niet opgewassen tegen een beetje regen of wind?
Navo, Nazi... één pot nat, in de retoriek van Poetin.idef1x schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:45:
aparte toespraak:
[...]
In aanvulling hierop is de rechtsstaat ook zo ingericht dat zélfs de grootste criminelen (ook als ze zijn veroordeeld) nog rechten (als mens) hebben en die worden dus ook (terecht) verdedigd.redwing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:07:
[...]
Tuurlijk faalt het her en der. Daar ontkom je helaas niet aan, juist omdat je geen onschuldigen wilt aanpakken, maar ook omdat je niet wetten wil breken om schuldigen aan te pakken (zoals in rusland de verdachten ontvoeren en naar Nederland brengen). Het is gewoon lastig en dat zal het ook blijven.
Contrast Putin's speech with Zelensky's today:
— max seddon (@maxseddon) 9 mei 2022
"Very soon there will be two Victory Days in Ukraine. And someone won't have any.
We won then. We will win now. And Khreshchatyk will see the victory parade – the Victory of Ukraine!" pic.twitter.com/v1hgbLk1mo
Dat betekent, stam + t .
Dat valt nog te betwijfelen als Perimetr met dezelfde vakkundigheid is onderhouden als de rest van het legerLouwke schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:55:
Wikipedia: Dead Hand
Ook zonder koffertjes nog steeds in staat dat te doen
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Niemand behalve Poetin en z'n cronies is er mee geholpen door je kop in het zand te steken, feiten te negeren als bewijslast. De afwachtende en bange houding heeft Dutchbat destijds ook geen goed gedaan.Cyberpope schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:20:
[...]
De definitie is iets strenger. Heel bewust omdat het staten verplicht tot ingrijpen als iets wel genocide is. De bewijslast is lastig.
En niemand is er mee geholpen om alles maar genocide te noemen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Vandaar ook dat er al verschillende teams (ook vanuit Nederland) heen zijn gegaan om bewijslast te verzamelen. Je kunt alleen nog steeds niet even de betreffende miltairen oppakken. Want die zitten in rusland of oorlogsgebied. Er is een verschil tussen je kop in het zand steken en de normale weg volgen en kijken wat je wel/niet kunt doen. Het lijkt me nl. ook wel duidelijk dat de NAVO erop af sturen om wat militairen op te pakken ook niet echt gaat werken.Jerie schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:50:
[...]
Niemand behalve Poetin en z'n cronies is er mee geholpen door je kop in het zand te steken, feiten te negeren als bewijslast. De afwachtende en bange houding heeft Dutchbat destijds ook geen goed gedaan.
Juist omdat we hier dit soort verschillen maken en de regels volgen, zit je in een vrij land en niet in een rusland.
Wat Dutchbat hiermee te maken heeft snap ik verder niet zo, ik kan je ook tig voorbeelden geven waar afwachten wel nuttig was. Dat is dus vooral achteraf geneuzel, waar je nu niet zoveel aan hebt.
[removed]
Geef me dan maar eens een paar voorbeelden, ben benieuwd.redwing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:57:
[...]
Vandaar ook dat er al verschillende teams (ook vanuit Nederland) heen zijn gegaan om bewijslast te verzamelen. Je kunt alleen nog steeds niet even de betreffende miltairen oppakken. Want die zitten in rusland of oorlogsgebied. Er is een verschil tussen je kop in het zand steken en de normale weg volgen en kijken wat je wel/niet kunt doen. Het lijkt me nl. ook wel duidelijk dat de NAVO erop af sturen om wat militairen op te pakken ook niet echt gaat werken.
Juist omdat we hier dit soort verschillen maken en de regels volgen, zit je in een vrij land en niet in een rusland.
Wat Dutchbat hiermee te maken heeft snap ik verder niet zo, ik kan je ook tig voorbeelden geven waar afwachten wel nuttig was. Dat is dus vooral achteraf geneuzel, waar je nu niet zoveel aan hebt.
Gelooft men de spin dat er angst moet zijn voor de NAVO - terwijl er geen oorlogen gestart zijn? Of wordt alles wat de VS met de betrokken landen elders in de wereld deed gezien als 'NAVO-agressie'?
Daar zit onze westerse tunnelvisie echt in de weg - ik begrijp gewoon niet hoe je dat kunt zien, maar ik bekijk het dan ook vanuit een 'westers' perspectief. Niet perfect, maar wel met een vorm van verantwoording afleggen en focus op 'proberen te doen wat goed is'.. en olie natuurlijk
Verder is dus Ukraine-moet-vernietigd-worden toon gematigder, maar moet Rusland dus ook enorme verliezen incasseren in ruil voor.. nog niets en straks helemaal weinig, door een slepende onwinbare oorlog?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Opnieuw een Russische oligarch dood. Geen val uit venster of ander onfortuin dit keer. Topman van oliebedrijf Lukoil sterft volgens bronnen na gebruik paddengif in anti-katersessie met sjamaan. https://t.co/tI10xx2kP5
— Tom Kreling (@TomKreling) 9 mei 2022
Het wordt steeds maffer.... Hij zal misschien dood zijn, maar een anti-kater behandeling voor een RusTheBrut3 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:12:
Schijnbaar weer een verdachte dood van een oligarch, dit keer de topman van Lukoil.
[Twitter]

Begin alleen eens met de koude oorlog. Hadden we daar een paar bommen gegooid waren we er nu niet meer geweest. En dat is natuurlijk een heel extreem voorbeeld, maar heel vaak is afwachten juist wel beter om escallatie te voorkomen.oldgrumpy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:58:
[...]
Geef me dan maar eens een paar voorbeelden, ben benieuwd.
Maar zoals ik al zei, hoe had jij dan in gedachte om nu de oorlogsmisdadigers daar op te pakken? Of de MH17 verdachten? Even rusland binnen rijden en ze meenemen of zo
[removed]
Het wordt wel creatiever in de zin dat ik deze nog niet eerdere had gezien.TheBrut3 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:12:
Schijnbaar weer een verdachte dood van een oligarch, dit keer de topman van Lukoil.
[Twitter]
Beetje oppassen met die sjamanen dus
Verder lijkt het vrij rustig aan het front, ik zie niet heel veel berichten langskomen van veroveringen, van geen van beide zijden.
Edit: er word wel fierce fighting gemeld hier en daar maar weinig bewijs
[ Voor 6% gewijzigd door Indoubt op 09-05-2022 12:27 ]
Rusland haalt de zogenaamde genocide door Oekraine op bewoners van de Donbas aan als rechtvaardiging voor hun invasie. En met hun VN veto kan er nooit door een orgaan worden bepaald of dit klopt of niet, zo blijft de kwestie onduidelijk en per zijde anders uitgelegd. Iedereen claimt tegenwoordig ook dat er genocide op ze gepleegd wordt, van het corona vaccin tot de benoeming van vrouwen in directies. Weer zo'n term die nooit echt duidelijk was (een enkele Rus doden omdat ie Rus is telt formeel als genocide*) waar iedereen mee aan de haal is gegaanVerwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 05:08:
[...]
Landen hebben een verplichting om genocide te voorkomen en/of te straffen, ook buiten de eigen landsgrenzen. In principe geeft genocide de meest solide legale fundering voor militair ingrijpen, maar praktisch zou dit vooral betekenen dat het voor Rusland (en Russische burgers?) veel moeilijker zou worden om internationale sancties via rechtszaken aan te vechten en dat uitvoerders van die genocide Rusland (of door Rusland gecontroleerd gebied) moeilijker uit kunnen zonder het risico te lopen gearresteerd te worden.
*:"intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group", een persoon is al een deel van de groep
Even er van uitgaande dat hij omgelegd is, misschien dat dit een signaal is. Een extra vernederend verhaal er omheen als schop na.Indoubt schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:24:
[...]
Het wordt wel creatiever in de zin dat ik deze nog niet eerdere had gezien.
Beetje oppassen met die sjamanen dus![]()
Verder lijkt het vrij rustig aan het front, ik zie niet heel veel berichten langskomen van veroveringen, van geen van beide zijden.
Edit: er word wel fierce fighting gemeld hier en daar maar weinig bewijs
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Ik kan het artikel zo snel niet terug vinden maar ik heb recent gelezen dat circa 80% van de Russische bevolking achter Poetin staat en het eens is met de invasie van Oekraïne, eigenlijk verontrust mij dat wel... In het begin had ik nog wel de hoop dat de bevolking in opstand zou komen, maar meer dan wat demonstraties zijn er niet geweest. De decennia lange indoctrinatie en fake news doen in Rusland prima hun werk. Het gros van de bevolking woont in pure armoede en ellende en dan is een onterechte zondebok (westerse wereld, NAVO) snel aangenomen, ze slikken het blijkbaar als zoete koek.NiGeLaToR schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:01:
@bulle bas het 'we moesten wel vanwege de navo'-narratief, hoe landt dat in Rusland zelf?
Gelooft men de spin dat er angst moet zijn voor de NAVO - terwijl er geen oorlogen gestart zijn? Of wordt alles wat de VS met de betrokken landen elders in de wereld deed gezien als 'NAVO-agressie'?
Daar zit onze westerse tunnelvisie echt in de weg - ik begrijp gewoon niet hoe je dat kunt zien, maar ik bekijk het dan ook vanuit een 'westers' perspectief. Niet perfect, maar wel met een vorm van verantwoording afleggen en focus op 'proberen te doen wat goed is'.. en olie natuurlijk![]()
Verder is dus Ukraine-moet-vernietigd-worden toon gematigder, maar moet Rusland dus ook enorme verliezen incasseren in ruil voor.. nog niets en straks helemaal weinig, door een slepende onwinbare oorlog?
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
De VS is eng, iedereen die zich bij de VS aansluit is eng. Als het je buurlanden zijn moet je echt op gaan passen want dan kan de VS zo binnen vallen. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten....NiGeLaToR schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:01:
Daar zit onze westerse tunnelvisie echt in de weg - ik begrijp gewoon niet hoe je dat kunt zien, maar ik bekijk het dan ook vanuit een 'westers' perspectief. Niet perfect, maar wel met een vorm van verantwoording afleggen en focus op 'proberen te doen wat goed is'.. en olie natuurlijk
Het zal iets te riskant zijn om dat aan de normale anti-kater behandeling te koppelen (nog meer wodka) ?asing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Het wordt steeds maffer.... Hij zal misschien dood zijn, maar een anti-kater behandeling voor een Rus?
Gaan morrelen aan de effectieve en goedkope verdoving des volks lijkt me niet slim.
De lezing van Hans Goedkoop refereerde eraan:NiGeLaToR schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:01:
@bulle bas het 'we moesten wel vanwege de navo'-narratief, hoe landt dat in Rusland zelf?
Daar zit onze westerse tunnelvisie echt in de weg - ik begrijp gewoon niet hoe je dat kunt zien, maar ik bekijk het dan ook vanuit een 'westers' perspectief. Niet perfect, maar wel met een vorm van verantwoording afleggen en focus op 'proberen te doen wat goed is'.. en olie natuurlijk![]()
Het nazi Duitsland was verslagen en vervolgens zijn de bevrijders door de jaren heen overal op de wereld oorlog gaan voeren. Alles onder het mom van bevrijding... En wat heeft het uiteindelijk gebracht?"Aanvankelijk hielp daarbij het vertrouwen dat de winnaars van de oorlog inderdaad beschaafd waren. Heel anders dan de Duitsers, die natuurlijk monsters waren. Maar dat onderscheid vervaagde. De winnaars bleven oorlogen voeren waar beschaving niet het woord voor was, terwijl de Duitsers zich ontpopten tot modelburgers van Europa."
Kijk naar oorlogen in Vietnam, Afghanistan, Libië, Irak... Alles is terug naar zoals het was voor de oorlog in het meest gunstige geval. Maar de meeste mensen zitten gewoon weer in dezelfde situatie met een soortgelijke regime. Alleen is er van alles vernietigd en hebben veel mensen hun dierbaren verloren.
Snap ergens ook wel dat het voor Rusland als bedreiging voelt. Stel je voor dat Rusland het andersom had gedaan. Allerlei high tech materiaal naar Oekraine brengen en elite troepen daar de militairen laten trainen.
Dan had de EU zich ook zeker bedreigd gevoeld en actie ondernomen.
Steun de oorlog wel en vind ook echt dat Rusland terug hun landgrens over moeten en alles incl. de Krim terug moeten geven. Er was dan wellicht een reden om iets te doen richting de 'concurrent', maar wát ze doen is echt onvoorstelbaar. De misdaden zijn echt schandalig....
[ Voor 3% gewijzigd door AndereKoekoek op 09-05-2022 12:49 ]
![]() | ![]() | ![]() |
En één van de meer officiële Telegram kanalen heeft een video online gezet waar de kinderen van de Azov strijders oproepen voor het redden van hun ouders.
https://t.me/ukrainenowenglish/7544
En dan hebben we nog de Russische ambassadeur in Warschau:
[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1523607855332425728]
The Russian ambassador to Poland was painted red in protest against war in Ukrainepic.twitter.com/4noL7HzvlK
— Liveuamap (@Liveuamap) 9 mei 2022
https://t.co/2XGFxqB8Vp via @Piotr_Halicki #Ukraine
-- en nog een Poolse bron: https://tvn24.pl/tvnwarsz...ny-czerwona-farba-5703350
[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 09-05-2022 12:55 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik denk dat het tijd is om te stoppen met die niet relevante whataboutisms.AndereKoekoek schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:48:
[...]
Snap ergens ook wel dat het voor Rusland als bedreiging voelt. Stel je voor dat Rusland het andersom had gedaan. Allerlei high tech materiaal naar Oekraine brengen en elite troepen daar de militairen laten trainen.
Gezien de EU dat niet doet en gedaan heeft met alles wat Rusland bijvoorbeeld in Transnistrie, Belarus en Georgie, Krim etc uitspookte raak je daar geen enkel punt mee
(De EU waarvan het hoofd doel is om samenwerking en welvaart tussen de leden te bevorderen dmv vrije handel en vrije arbeidsmigratie is overigens een van de minst bedreigende cooperaties die ik ken
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 09-05-2022 13:19 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Er zijn de afgelopen decennia heel veel handreikingen gedaan naar Rusland. Als ze wilden, konden ze gewoon mee doen met de sociale en technologische ontwikkelingen in Europa.AndereKoekoek schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:48:
Snap ergens ook wel dat het voor Rusland als bedreiging voelt.
Maar Rusland onder Poetin wil vijandig zijn. Dan eindigt dat dus in oorlog. Één die Rusland niet kan winnen. Maar het is geheel de keuze van Rusland geweest, ze hadden ook gewoon met ons mee kunnen doen.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
De vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar dat getal van 80% is. Er werd in dat artikel volgens mij ook gezegd dat dit van een "onafhankelijke opiniepeiler" kwam.Chaoss schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:32:
[...]
Ik kan het artikel zo snel niet terug vinden maar ik heb recent gelezen dat circa 80% van de Russische bevolking achter Poetin staat en het eens is met de invasie van Oekraïne, eigenlijk verontrust mij dat wel... In het begin had ik nog wel de hoop dat de bevolking in opstand zou komen, maar meer dan wat demonstraties zijn er niet geweest. De decennia lange indoctrinatie en fake news doen in Rusland prima hun werk. Het gros van de bevolking woont in pure armoede en ellende en dan is een onterechte zondebok (westerse wereld, NAVO) snel aangenomen, ze slikken het blijkbaar als zoete koek.
Daarbij kun je je afvragen;
- hoe onafhankelijk een opiniepeiler in Rusland daadwerkelijk is
- hoe eerlijk iemand daadwerkelijk durft te antwoorden op een dergelijke peiling, gezien de straffen je kan krijgen als je je daar kritisch uitlaat over het regime
jah... dat is een mooie. Alcoholvergiftiging door overmaat aan wodka was geloofwaardiger geweestasing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:15:
[...]
Het wordt steeds maffer.... Hij zal misschien dood zijn, maar een anti-kater behandeling voor een Rus?
Ik neem aan dat je wel voldoende historisch besef hebt om te snappen dat de NAVO alleen bestaat vanwege Rusland/de Sovjetunie? Ga je nou serieus menen dat we dan nu sympathie met ze moeten hebben omdat we eindelijk wat actiever worden om deze beesten van ons eigen grondgebied te houden?AndereKoekoek schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:48:
[...]
Het is heel moeilijk om een beeld te krijgen van wat de Russen denken. Wat ik zelf nog steeds denk is een combinatie die ik eerder postte:NiGeLaToR schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:01:
Gelooft men de spin dat er angst moet zijn voor de NAVO - terwijl er geen oorlogen gestart zijn?
1) een overweldigende meerderheid in Rusland kan het aan zijn reet roesten hoeveel Oekraïners er dood gaan, wie er allemaal verkracht wordt en welke steden tot apocalyptische puinbergen worden geschoten.
2) een aanzienlijke (wellicht nog grotere) meerderheid heeft geen zin om zelf die oorlog in te lopen.
Ten aanzien van 1 kan er nog een stemmetje in het achterhoofd zijn die je dood kan krijgen met willekeurig welke smoes. De NAVO-smoes is imho een lekker makkelijke:
Ik denk dat die gelijkstelling veelvoorkomend is. Als Le Pen vindt dat we uit de NAVO moeten (echter, waarom zou je je bescherming weg willen gooien) dan landt dat wellicht toch omdat men denkt: VS is fout -> NAVO is fout.Of wordt alles wat de VS met de betrokken landen elders in de wereld deed gezien als 'NAVO-agressie'?
De VS is de rivaal van Rusland, en daarmee is de NAVO ook een rivaal van Rusland. Dus dat zal er bij de Rus makkelijk ingaan.
Het idee dat de NAVO imperialistisch is is iets wat we in eerdere iteraties van dit topic aardig vaak hebben moeten counteren. Het is een hardnekkig misverstand wat ook in academia opgedist wordt. «Don't poke the bear» werd verkocht als wijsheid. Toch zie ik aan onze zijde dit verhaal wel wat verstommen, het is geen bevredigende verklaring voor de totale etnocide die gaande is.
Als je als Rus opgroeit in een imperialistische cultuur (leiders winnen verkiezingen door grondgebied te veroveren), dan is het niet onlogisch dat men de ander met dezelfde bril bekijkt. Kortweg: men is bang dat de ander is zoals men zelf is.
Als mensen geen eigen keuken hebben of toilet, dan zal onafhankelijke nieuwsgaring vrij laag op het wensenlijstje staan. Zoals een Oekraïner zei die meerdere Russische POWs had geïnterviewd: they have a television instead of a brain. Wie wasmachines en wc-potten plundert zal ook niet ver op vakantie gaan, geen Engels kunnen en geen krantenabonnement hebben.
In dat opzicht lijkt me de breuk tussen oudere en jongere generaties het grootst, in ieder geval Moskou/St Petersburg.
Ja dat is de uitdaging voor Putin straks. Ellende in ruil voor wat?Daar zit onze westerse tunnelvisie echt in de weg - ik begrijp gewoon niet hoe je dat kunt zien, maar ik bekijk het dan ook vanuit een 'westers' perspectief. Niet perfect, maar wel met een vorm van verantwoording afleggen en focus op 'proberen te doen wat goed is'.. en olie natuurlijk![]()
Men lijkt nu ook voorzichtig wat te willen toegeven dat de verliezen groter zijn, dat betekent dat het hek van de dam al een beetje openstaat; de doden doodzwijgen lukt kennelijk niet helemaal meer.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe de Rus naar Navalny kijkt, zeker als het straks allemaal minder wordt en hij zich als het alternatief kan blijven presenteren. Enfin, een ongelukje is natuurlijk zo gebeurd.
Grotere uitdaging voor Putin zal door de Siloviki gevormd worden. Hij zal on top of the game moeten blijven om steeds iedereen en alles uit te manoeuvreren. Hier zit Putin denk ik wel comfortabeler dan Stalin, want die laatste moest zijn selectie maken door bestaande partijbonzen te 'elimineren'. Ik denk dat Putin al een stabiele basis heeft met gekende personen.
Wat heeft dit met juridische kwesties te maken?redwing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:23:
[...]
Begin alleen eens met de koude oorlog. Hadden we daar een paar bommen gegooid waren we er nu niet meer geweest. En dat is natuurlijk een heel extreem voorbeeld, maar heel vaak is afwachten juist wel beter om escallatie te voorkomen.
Maar zoals ik al zei, hoe had jij dan in gedachte om nu de oorlogsmisdadigers daar op te pakken? Of de MH17 verdachten? Even rusland binnen rijden en ze meenemen of zo
Ofwel heb ik je eerdere opmerking verkeerd begrpen
Nee dat zeg ik niet. Vanuit de kant van Rusland snap ik dat ze het trainen van mensen in Oekraïne en het leveren van materiaal de afgelopen jaren kunnen zien als een provocatie.CopyCatz schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:56:
[...]
Ik neem aan dat je wel voldoende historisch besef hebt om te snappen dat de NAVO alleen bestaat vanwege Rusland/de Sovjetunie? Ga je nou serieus menen dat we dan nu sympathie met ze moeten hebben omdat we eindelijk wat actiever worden om deze beesten van ons eigen grondgebied te houden?
Ben blij dat de Navo doet wat ze 15 jaar geleden al hadden moeten doen; blijven investeren in defensie.
De aandacht verslapt en militair gezien sukkelde de EU langzaam aan in slaap met o.a. deze oorlog als gevolg. Nederland vervangt bijvoorbeeld 200x F16 voor 45x F-35.
Snap dat de F-35 breder inzetbaar is, maar met 200 F16's kun je wel meer dan 45x een f-35.
Dat fabeltje van geen internet begint me eigenlijk tegen te steken.bulle bas schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:00:
[...]
Het is heel moeilijk om een beeld te krijgen van wat de Russen denken. Wat ik zelf nog steeds denk is een combinatie die ik eerder postte:
1) een overweldigende meerderheid in Rusland kan het aan zijn reet roesten hoeveel Oekraïners er dood gaan, wie er allemaal verkracht wordt en welke steden tot apocalyptische puinbergen worden geschoten.
2) een aanzienlijke (wellicht nog grotere) meerderheid heeft geen zin om zelf die oorlog in te lopen.
Ten aanzien van 1 kan er nog een stemmetje in het achterhoofd zijn die je dood kan krijgen met willekeurig welke smoes. De NAVO-smoes is imho een lekker makkelijke:
[...]
Ik denk dat die gelijkstelling veelvoorkomend is. Als Le Pen vindt dat we uit de NAVO moeten (echter, waarom zou je je bescherming weg willen gooien) dan landt dat wellicht toch omdat men denkt: VS is fout -> NAVO is fout.
De VS is de rivaal van Rusland, en daarmee is de NAVO ook een rivaal van Rusland. Dus dat zal er bij de Rus makkelijk ingaan.
Het idee dat de NAVO imperialistisch is is iets wat we in eerdere iteraties van dit topic aardig vaak hebben moeten counteren. Het is een hardnekkig misverstand wat ook in academia opgedist wordt. «Don't poke the bear» werd verkocht als wijsheid. Toch zie ik aan onze zijde dit verhaal wel wat verstommen, het is geen bevredigende verklaring voor de totale etnocide die gaande is.
Als je als Rus opgroeit in een imperialistische cultuur (leiders winnen verkiezingen door grondgebied te veroveren), dan is het niet onlogisch dat men de ander met dezelfde bril bekijkt. Kortweg: men is bang dat de ander is zoals men zelf is.
Als mensen geen eigen keuken hebben of toilet, dan zal onafhankelijke nieuwsgaring vrij laag op het wensenlijstje staan. Zoals een Oekraïner zei die meerdere Russische POWs had geïnterviewd: they have a television instead of a brain. Wie wasmachines en wc-potten plundert zal ook niet ver op vakantie gaan, geen Engels kunnen en geen krantenabonnement hebben.
In dat opzicht lijkt me de breuk tussen oudere en jongere generaties het grootst, in ieder geval Moskou/St Petersburg.
[...]
Ja dat is de uitdaging voor Putin straks. Ellende in ruil voor wat?
Men lijkt nu ook voorzichtig wat te willen toegeven dat de verliezen groter zijn, dat betekent dat het hek van de dam al een beetje openstaat; de doden doodzwijgen lukt kennelijk niet helemaal meer.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe de Rus naar Navalny kijkt, zeker als het straks allemaal minder wordt en hij zich als het alternatief kan blijven presenteren. Enfin, een ongelukje is natuurlijk zo gebeurd.
Grotere uitdaging voor Putin zal door de Siloviki gevormd worden. Hij zal on top of the game moeten blijven om steeds iedereen en alles uit te manoeuvreren. Hier zit Putin denk ik wel comfortabeler dan Stalin, want die laatste moest zijn selectie maken door bestaande partijbonzen te 'elimineren'. Ik denk dat Putin al een stabiele basis heeft met gekende personen.
Ok voor achtergestelde gebieden maar al zeker niet in de stedelijke gebieden waar toch het overgrote deel van de bevolkign woont.
Er zei daarstraks ook iemand treffend op CNN dit, de Russen hebben internet, ze hebben VPN, zijn vrienden in Moskou krijgen alle berichtgeving maar ze geloven het niet.
Gewoon omdat het westen, de VS, de NAVO/NATO de vijand is en je dus niet kan betrouwen.
Alles is voor hen fake.
Als je hen, ook al is het een neutrale vraag stelt over een gevoelige kwestie, dan beginnen ze te aarzelen in hun antwoord en vervallen ze in stereotiepe retoriek omdat ze zelf inzien dat wat ze zeggen niet klopt als ze beginnen na te denken.. Ze willen gewoonweg niet nadenken, het is veel makkelijker in je eigen wereldje te leven en niet te hoeven nadenken.
Dat zijn de exacte woorden uit de reportage
En dat geloof ik dus eerder dan het excuus van geen internet.
En eerlijk, ik zie dit hier meer en meer ook bij de jeugd(en ook sommige volwassenen hoor)
Kritisch denken is te vermoeiend voor velen.
Waarom nog nadenken, het staat toch op google of facebook.
Als ik bvb op reis ga dan weten de kinderen die meereizen wel dat ze bvb in Italië zitten en wellicht nog welke stad, maar laat ze eens zeggen welke steden er rond liggen en de kaart van Italie tekenen.
Lukt dus niet, want we zijn met de GPS naar daar gereden en that's it.
Toen ik klein was, moesten we de kaart lezen en zagen we het grotere plaatje.
Nu wordt alles voorgekauwd en ja waarom nog je hersens pijnigen als alles voorgekauwd wordt.
Er lopen wat discussies weer door elkaar dus kan goed aan mij liggenoldgrumpy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:01:
[...]
Wat heeft dit met juridische kwesties te maken?
Ofwel heb ik je eerdere opmerking verkeerd begrpen
Maar puur naar het juridische stuk gekeken wordt er nu al gedaan wat kan. Zoals eerder gezegd zitten er verschillende teams die bewijs voor (oorlogs)misdaden verzamelen en onderzoeken. Daarbij wordt er dus niet afgewacht, alleen wil dat niet zeggen dat je ook de betreffende personen ook daadwerkelijk op kunt pakken. Je kunt nu eenmaal niet rusland binnen vallen om wat mensen mee te nemen. Hetzelfde met het MH17 verhaal, daar wordt ook niet afgewacht, maar daarmee heb je de verdachten nog niet te pakken.
[removed]
Even voor de juiste beeldvorming, het is niet DE topman, maar een topman. Anders worden er wellicht iets te snel conclusies getrokken.TheBrut3 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:12:
[Twitter]
Waar haal je jaren vandaan?AndereKoekoek schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:03:
Nee dat zeg ik niet. Vanuit de kant van Rusland snap ik dat ze het trainen van mensen in Oekraïne en het leveren van materiaal de afgelopen jaren kunnen zien als een provocatie.
Daarnaast is het alleen Rusland dat kiest om hun buren aan te vallen en te onderdrukken. Het is meer als een maffioso die bang is voor de politie. Die kan er ook voor kiezen om mensen in de gemeenschap niet uit te zuigen, dan hoeft ie ook niet meer bang te zijn voor de politie. Maar dat pad wordt niet bewandeld.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Niet als je geen geld of personeel hebt om ze laten vliegen... Dat zie je nu toch ook bij de Marine, dat er een fregat niet inzetbaar is/zal zijn vanwege personeelstekorten. Kun je nog zoveel materieel hebben, maar als je niemand hebt om het te gebruiken schiet je er ook weinig mee op.AndereKoekoek schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:03:
[...]
Ben blij dat de Navo doet wat ze 15 jaar geleden al hadden moeten doen; blijven investeren in defensie.
De aandacht verslapt en militair gezien sukkelde de EU langzaam aan in slaap met o.a. deze oorlog als gevolg. Nederland vervangt bijvoorbeeld 200x F16 voor 45x F-35.
Snap dat de F-35 breder inzetbaar is, maar met 200 F16's kun je wel meer dan 45x een f-35.
Laten we eerlijk zijn, de kandidaten om vlieger te worden kun je wel vinden, de keuring is alleen dusdanig streng dat er weinig van die kandidaten overblijven die aan het gewenste niveau voldoen. (believe me, i know (van 45 kandidaten, naar 10, naar 5, naar 2, naar huis.
Ik ben het overigens wel helemaal met je eens dat als we als EU zijnde al jaren geleden die investeringen op peil hadden moeten houden en veel meer de aandacht voor defensie en het buitenlandbeleid hadden moeten houden, maar daar al jaren geleden één lijn in moeten trekken.
<Rant over de prioriteiten van de EU als gezamelijke entiteit
[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 09-05-2022 13:27 ]
Ik maakte, meen ik, al een onderscheid:oldgrumpy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:12:
[...]
Dat fabeltje van geen internet begint me eigenlijk tegen te steken.
Ok voor achtergestelde gebieden maar al zeker niet in de stedelijke gebieden waar toch het overgrote deel van de bevolkign woont.
Er zei daarstraks ook iemand treffend op CNN dit, de Russen hebben internet, ze hebben VPN, zijn vrienden in Moskou krijgen alle berichtgeving maar ze geloven het niet.
Maar: hoeveel oudere Russen hebben VPN? Hoeveel van hen kunnen Engels? Heb je daar meer info over? Een VPN was tot voor kort niet nodig in Rusland, dus het lijkt me vreemd dat bijna iedereen opeens via VPNs het internet opgaat.In dat opzicht lijkt me de breuk tussen oudere en jongere generaties het grootst, in ieder geval Moskou/St Petersburg.
Dat gaf ik ook met zoveel woorden aan in die post. Wat ik daar nog aan toe kan voegen is dat als je geleerd hebt dat "informatiekanelen" propagandakanalen zijn, dat men dat automatisch ook verwacht van de tegenstander.Gewoon omdat het westen, de VS, de NAVO/NATO de vijand is en je dus niet kan betrouwen.
Dat sluit aan bij wat ik zei: men is bang dat de ander is zoals men zelf is.
Daarbij: Putin heeft minder aan licht ontvlambare patriotten dan aan apathische en wantrouwende burgers.
Dat is een hele sterke driver inderdaad. Daarom lukt het ook het genoemde stemmetje zo snel dood te krijgen met een smoes. Omdat je geen zin hebt om over die smoes diep en langdurig na te denken. Bijna alles volstaat. En @NiGeLaToR, wij zien hier als onderzoekende en kritische burgers wellicht ook uitzondering.Ze willen gewoonweg niet nadenken, het is veel makkelijker in je eigen wereldje te leven en niet te hoeven nadenken.
Hier is deze toevoeging ook wel handig:bulle bas schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:29:
[...]
Maar: hoeveel oudere Russen hebben VPN? Hoeveel van hen kunnen Engels? Heb je daar meer info over? Een VPN was tot voor kort niet nodig in Rusland, dus het lijkt me vreemd dat bijna iedereen opeens via VPNs het internet opgaat.
Rusland sluit actief VPN providers die toegang geven tot blocked content af.Yes, VPNs are legal in Russia. VPNs and internet anonymizers aren’t banned in Russia, but the country does block URLs of VPN providers that give access to blocked content or websites on Russia’s “reject list.”
Dat zal ook het aantal VPN providers actief in Rusland aardig beperken?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Die vraag kunnen we beantwoorden.bulle bas schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:29:
[...]
Maar: hoeveel oudere Russen hebben VPN? Hoeveel van hen kunnen Engels? Heb je daar meer info over? Een VPN was tot voor kort niet nodig in Rusland, dus het lijkt me vreemd dat bijna iedereen opeens via VPNs het internet opgaat.
Het aantal ouderen in Nederland dat goed overweg kan met Engels is ook vrij laag.
Men verstaat hier en daar wel een woordje en er zullen er wel bij zijn die zich goed weg weten in het Engels.
Toch is er nog steeds een grote groep die dat niet kan. Die niet een volledig gesprek of video kan volgen in het Engels of een compleet artikel zou kunnen lezen.
Nu is het algemene niveau van het aantal Engelssprekende mensen in Nederland enorm hoog, sterker nog een van de beste ter wereld. Mede ook door onze focus en betrokkenheid in het westen en Amerika.
Als in een land zoals Nederland er al een grote groep ouderen het Engels al niet voldoende beheerst, dan lijkt het me behoorlijk redelijk om ervan uit te gaan dat in een land zoals Rusland die groep substantieel kleiner is.
Dan ga je er zelfs vanuit dat ouderen überhaupt weten wat een VPN is en bekwaam zijn met het gebruiken van een computer. Tenzij daar ineens allemaal 50+ digitale wonder mensen leven
In podcasts ben ik meermaals tegengekomen dat er in Rusland zorgen zijn voor een Europese aggressor. Dat heeft wortel in het feit dat de (West) Europese landen een broedplaats zijn geweest voor menig dictator met ambitiies de afgelopen in eeuwen. Militair strategisch worden bepaalde delen van Oost Europa beschouwd als essentieel voor een goede conventionele verdediging.NiGeLaToR schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:01:
Door de West Europese geschiedenis is de NAVO makkelijk te verkopen intern als nieuwe aggressor. (En extern lijkt het toevalligerwijs ook te blijven hangen bij de rechts populisten).
De nog veel terechtere zorgen van buurlanden van Rusland voor een invasie door Rusland worden hier voor het gemak genegeerd en de rol van landen als Polen en Finland wordt gereduceerd tot een NAVO snelweg richting Moskou. Polen is veel vaker door de Russen aangevallen dan omgekeerd. De balans agressor/slachtoffer slaat behoorlijk door naar Rusland als agressor als je alle oorlogen langs gaat. De Krim oorlog bijvoorbeeld begon met een aanval van de Tsaar op het Ottomaanse rijk, zogenaamd on de onderdrukte Slaven daar te bevrijden. Door de eeuwen komt dat steeds weer terug, Rusland valt een buurland aan maar ze vinden zichzelf de slachtoffers die geen keuze hadden.HEY_DUDE schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:56:
[...]
In podcasts ben ik meermaals tegengekomen dat er in Rusland zorgen zijn voor een Europese aggressor. Dat heeft wortel in het feit dat de (West) Europese landen een broedplaats zijn geweest voor menig dictator met ambitiies de afgelopen in eeuwen. Militair strategisch worden bepaalde delen van Oost Europa beschouwd als essentieel voor een goede conventionele verdediging.
https://dvhn.nl/extra/Oor...te-plek-was-27668291.htmlVoor het eerst sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is een Nederlandse oorlogsvrijwilliger gesneuveld. Ron Vogelaar (55) zou op woensdag 4 mei zijn omgekomen in Oekraïne.
Vogelaar had zich aangesloten bij het Oekraïense vreemdelingenlegioen en werd in de omgeving van Molodova geraakt door artillerievuur. Een Nederlandse vrijwilliger die met Vogelaar in dezelfde eenheid diende, meldde dat Vogelaar direct na de beschietingen overleed.
Een vertegenwoordiger van de familie bevestigt dat Vogelaar overleden is en dat de familie in diepe rouw is. Op sociale media schrijft zijn dochter: „Hij heeft nooit zijn besluit betreurd. Hij was gelukkig en hij voelde dat hij op de juiste plek was. Zijn commandant zei: ’Hij is gestorven als een held’.”
Volgens de woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken is er tot nu toe geen melding geweest vanuit de Oekraïense autoriteiten.
Het is onduidelijk hoeveel Nederlanders momenteel dienen in het vreemdelingenlegioen in Oekraïne. De Oekraïense ambassade in Den Haag doet daarover geen uitspraken. Medio maart waren er ruim zeventig Nederlanders in Oekraïne.
Er stonden nog tientallen vrijwilligers te trappelen om die kant op af te reizen, meldde Gert Snitselaar, destijds de Nederlandse nationaal coördinator van het vreemdelingenlegioen voor de Oekraïense ambassade.
Militaire basis
Snitselaar verzorgde het vervoer naar Oekraïne en onderhield contact met de Nederlandse vrijwilligers. Volgens de coördinator was er een drastische terugloop van aanmeldingen na de Russische raketaanvallen op de militaire basis in Yavoriv op zondag 13 maart. De Oekraïense autoriteiten meldden dat daarbij zeker 35 mensen omkwamen; 134 personen raakten gewond, onder wie twee Nederlanders.
De militaire basis was de plek waar het vreemdelingenlegioen aankwam en werd getraind. Volgens Rusland was de aanval gericht tegen ’buitenlandse huurlingen’.
Verwijderd
het 'probleem' van de Russen (in de Russian Core) is dat ze op een open vlakte leven zonder al teveel geografische bescherming. Die komt pas met de Oeral.IJzerlijm schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:04:
[...]
De nog veel terechtere zorgen van buurlanden van Rusland voor een invasie door Rusland worden hier voor het gemak genegeerd en de rol van landen als Polen en Finland wordt gereduceerd tot een NAVO snelweg richting Moskou. Polen is veel vaker door de Russen aangevallen dan omgekeerd. De balans agressor/slachtoffer slaat behoorlijk door naar Rusland als agressor als je alle oorlogen langs gaat. De Krim oorlog bijvoorbeeld begon met een aanval van de Tsaar op het Ottomaanse rijk, zogenaamd on de onderdrukte Slaven daar te bevrijden. Door de eeuwen komt dat steeds weer terug, Rusland valt een buurland aan maar ze vinden zichzelf de slachtoffers die geen keuze hadden.
Op geografisch-strategisch vlak is dat een risico.
En inderdaad zijn bijv. Napoleon en Hitler verwoestend binnen getrokken. Dat zit nog vers in het psychologische DNA van de Russen.
Maar ze hadden ook kunnen kiezen voor een vriendschappelijke relatie met bijv. de Polen waarna die militaire bescherming zou kunnen geven op Rusland's westflank.
Het 'probleem' is dat de Russen zich superieur voelen aan de overige Slavische volkjes en de boel zelf willen regelen. En ja, dat moet dan met militaire dreiging.
Zolang je in de slachtofferrol blijft leven en vast blijft houden aan een eeuwige dreiging vanuit het westen, zal die dreiging er blijven, want zoals nu wederom wordt bewezen vluchten alle Russische buren weg bij Rusland, in de armen van NATO.
Als iedereen van je wegvlucht, ben je zelf vaak het probleem.
deze lijkt ook ineens zijn benen voorbij te marcheren
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Helemaal eens. Ik probeerde te verwoorden van wat ik meekrijg wat het Russische perspectief is. Niet zozeer of dat hout snijdt of niet.IJzerlijm schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:04:
[...]
De nog veel terechtere zorgen van buurlanden van Rusland voor een invasie door Rusland worden hier voor het gemak genegeerd en de rol van landen als Polen en Finland wordt gereduceerd tot een NAVO snelweg richting Moskou. Polen is veel vaker door de Russen aangevallen dan omgekeerd. De balans agressor/slachtoffer slaat behoorlijk door naar Rusland als agressor als je alle oorlogen langs gaat. De Krim oorlog bijvoorbeeld begon met een aanval van de Tsaar op het Ottomaanse rijk, zogenaamd on de onderdrukte Slaven daar te bevrijden. Door de eeuwen komt dat steeds weer terug, Rusland valt een buurland aan maar ze vinden zichzelf de slachtoffers die geen keuze hadden.
Het gegeven kernwapens wordt ook volledig genegeerd in deze analyse. Voor beide partijen liggen er harde rode lijnen. Kans op een inval van het Westen in Rusland is daarom 0. Idem voor een aanval van Rusland (mits het Westen verenigd blijft). Finland wordt nu ook al voldoende gesteund door de EU hierin.
Het is duidelijk waar de grenzen liggen ook voor Poetin. Alleen zijn we te laat geweest om Oekraïne een dergelijke bescherming te geven.
Verder allemaal valse retoriek vanuit het Kremlin.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het niet alleen ouderen betreft. Tot 3 jaar terug had ik in Moskou altijd een tolk. (daarna ben ik er niet meer geweest) En die was ook echt nodig. En niet alleen om te helpen bij het communiceren met ouderen. Zeker ook met jongere mensen. Toen ik 20 jaar geleden voor de eerste keer in Kyiv kwam kreeg ik ook een tolk mee. Die was toen ook nodig. Echter, de laatste 5 jaar is dat niet meer het geval. Tenminste niet voor mij en de mensen waar ik mee communiceer. Ik zag echter nog wel veel getolk om mij heen in bepaalde "restaurants" (Buddha Bar bv). Alwaar oudere westerse (veelal amerikaanse) mannen uit eten waren met hun date (die niet uit Kyiv kwam). Best genant om te aanschouwen hoe er tijdens een "romantisch" dinertje getolkt moet worden. Maar goed, da's een ander verhaal. Mijn punt is eigenlijk dat ik in Rusland weinig vooruitgang heb gezien de afgelopen 20 jaar mbt het niveau van het Engels maar in UA juist weer wel.B_FORCE schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:37:
[...]
Die vraag kunnen we beantwoorden.
Het aantal ouderen in Nederland dat goed overweg kan met Engels is ook vrij laag.
Men verstaat hier en daar wel een woordje en er zullen er wel bij zijn die zich goed weg weten in het Engels.
Toch is er nog steeds een grote groep die dat niet kan. Die niet een volledig gesprek of video kan volgen in het Engels of een compleet artikel zou kunnen lezen.
Nu is het algemene niveau van het aantal Engelssprekende mensen in Nederland enorm hoog, sterker nog een van de beste ter wereld. Mede ook door onze focus en betrokkenheid in het westen en Amerika.
Als in een land zoals Nederland er al een grote groep ouderen het Engels al niet voldoende beheerst, dan lijkt het me behoorlijk redelijk om ervan uit te gaan dat in een land zoals Rusland die groep substantieel kleiner is.
Dan ga je er zelfs vanuit dat ouderen überhaupt weten wat een VPN is en bekwaam zijn met het gebruiken van een computer. Tenzij daar ineens allemaal 50+ digitale wonder mensen leven
Dat betekent, stam + t .
[ Voor 93% gewijzigd door Auredium op 09-05-2022 15:40 ]
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
N=1 en ik ben zelf nooit in Rusland geweest (heb alleen de vreselijke vakantie ervaringen met Russen). Eind 2013 ben ik in Kyiv geweest en verwachtte daar moeizaam contact, maar echt een verschrikkelijk leuke tijd gehad. Open mensen, maken snel contact en met het merendeel kon je prima engels spreken. Wel wilden ze allemaal "Naar Europa" want de koers die Oekraine leek te zetten richting Rusland ipv de EU beviel ze niet.Apache4u schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:48:
[...]
Mijn punt is eigenlijk dat ik in Rusland weinig vooruitgang heb gezien de afgelopen 20 jaar mbt het niveau van het Engels maar ik UA juist weer wel.
We maakten de eerste momenten van wat later Maidan zou worden mee. Als "we geld wilden verdienen" moesten we maar even op vrijdagavond naar het Pro-Russiche protest, vlaggetje en X Grivna ontvangen om een half uurtje te wapperen met de Russische vlag.
Nou zijn (hoofd)steden zelden een indicatie van de werkelijke staat van het land en veel dorpen buiten de stad waren nog alleszins "achtergesteld", maar moet zeggen dat ik -op afstand- toch snel heb zien verbeteren toen een democratischer koers werd ingezet.
Het is een proces van jaren, dat regel je allemaal niet in 8 jaar en Poetin zet ze nu eerst weer op achterstand, maar de Oekrainers zijn een trots volk, dat blijkt nu ook wel, die gaan -mocht het ze gegeven zijn te winnen- dat land in hoog tempo weer opbouwen zoals veel Oost-Europese landen zich opgericht hebben na de val van de Sovjetunie.
En in Rusland blijven ze weer achter, als ze deze vorm van "democratie" niet los kunnen laten.
Helemaal mee eens. Maar aan de andere kant zijn er de laatste maanden genoeg zaken naar buiten gekomen waarbij de haat jegens Oekraïne wel duidelijk was:stefanass schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:54:
[...]
De vraag is natuurlijk hoe betrouwbaar dat getal van 80% is. Er werd in dat artikel volgens mij ook gezegd dat dit van een "onafhankelijke opiniepeiler" kwam.
Daarbij kun je je afvragen;
- hoe onafhankelijk een opiniepeiler in Rusland daadwerkelijk is
- hoe eerlijk iemand daadwerkelijk durft te antwoorden op een dergelijke peiling, gezien de straffen je kan krijgen als je je daar kritisch uitlaat over het regime
-Opgenomen telefoon gesprekken met het thuisfront waarbij soldaten vooral aangemoedigd worden om door te gaan met verkrachten/moorden/mishandelen.
-Russische colonnes die met gejuich uitgezwaaid worden door de bevolking.
-Diverse andere voorbeelden van Russische bevolking met een diepe haat en minachting jegens de Oekraïners.
Het is allemaal niet in een percentage uit te drukken, maar het zijn op zijn minst verontrustende zaken. In het begin hoorde ik nog wel eens de opmerking dit is vooral de wil van Poetin en zijn clan maar ik bang dat er veel te veel draagvlak is voor deze oorlog.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: