Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Met dat schip heeft Arestovich wel meteen nuancering gegeven. De bronnen waren verder met name in het geruchtencircuit en het feit dat er vliegtuigen boven het gebied vlogen. Toch wel behoorlijk anders dan Rusland.hoevenpe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:22:
[...]
Dat schip afgelopen week bleek achteraf een broodje aap, qua omvang onvergelijkbaar met wat de Russen doen maar het komt zeker voor.
Verder bedrijft Oekraïne uiteraard propaganda. Dat moeten ze ook vooral blijven doen. Ik denk echter niet dat ze volslagen leugens verkondigen zoals Rusland. Het is meer dat ze over gebeurtenissen een soort propagandasausje gooien en zaken wat positiever voorstellen dan dat ze zijn. Zoals de geclaimde Russische verliezen, volgens mij zijn die gebaseerd op realistische getallen met daar bovenop een soort propagandabonus.
Verwijderd
de bron van dat bericht was een plaatselijke politicus in Odessa.hoevenpe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:22:
[...]
Dat schip afgelopen week bleek achteraf een broodje aap, qua omvang onvergelijkbaar met wat de Russen doen maar het komt zeker voor.
Ik wacht dan liever op iemand van het kaliber Arestovich, die inderdaad heeft aangegeven dat het een vergissing was en dat het die Serna-class craft was.
Nog steeds geen propaganda maar gewoon foutieve berichtgeving die gewoon netjes wordt gecorrigeerd door de UA-autoriteiten die er iets van kunnen weten.
Streep dat weg tegen de aantoonbaar Russische leugen dat ze niet de daders van Bucha, Irpin en Borodyanka zijn. Hebben ze dat al gecorrigeerd? "oh sorry, dat waren wel onze troepen...'/
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 13:31 ]
Russian army standard procedure when running over a mine and still not being totally fucked up: Keep exploring the minefield by moving back and forth until you are gone. pic.twitter.com/AUTosep5Eh
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 8 mei 2022
Wat doe je als je tank wordt getroffen door een landmijn?
A. Stoppen.
B. Andere route proberen.
Goede antwoord in het filmpje. Denk dat we al kunnen voorspellen wat er gebeurde
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Wat je quote van ISW gaat over Kharkiv in het noorden en niet over Kherson in het zuiden waar Hoevenpe over praat
[ Voor 3% gewijzigd door gws24 op 08-05-2022 13:33 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Erger nog, nog niet heel lang gelden werd de NOS hier ongeveer als heilig verklaard en mocht men er geen kritiek op hebben.RoD schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:35:
[...]
Er mag overal over gesproken worden maar je hoopt dat een medium verstandelijke vermogens gebruikt om in te schatten wat wel en niet relevante berichtgeving is, op basis van de beschikbare informatie.
Nul kanttekeningen, nul verwijzingen naar het feit dat Rusland al meer vernietiging heeft geclaimd dan Oekraïne aan luchtmacht heeft, nul verwijzingen naar het feit dat Rusland altijd liegt. En nu is de NOS dit wel vaker overkomen, maar dit wordt gepost op een moment waar Oekraïne een hoop Russisch materiaal heeft vernietigd op precies die locatie.
Doe van ons belastinggeld alsjeblieft een klein beetje je best.
Ik heb een paar dagen geleden ook al iets soortgelijks gepost ivm inlichtingen vanuit de VS, waarbij de nuance volledig mistte.
Dit is wederom een voorbeeld waarbij de lezer op een dwaalspoor kan worden gezet zonder de nuance en context.
De NOS had trouwens een tijdje hun bronnen bij de artikelen, maar daar zijn ze pardoes mee gestopt lijkt het?
Hoe dan ook ZEER belangrijk punt wat je hier aanhaalt en uiterst relevant voor deze discussie en dit topic!!
Zulke gesprekken moeten we ook vooral blijven voeren om elkaar (en de NOS) scherp te houden.
Juist hier ook.
[ Voor 3% gewijzigd door B_FORCE op 08-05-2022 13:43 ]
Rusland is een compleet alternatieve realiteit of parallel universum aan het creëren. Ik schaar Oekraïne toch een heel groot stuk lager op de propaganda ladder en niet zo vol als de Russische.Garyu schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:07:
[...]
De Oekraiense kant staat net zo vol met propaganda als de Russische. Neem allebei niet bij hun woord, maar check de feiten zo goed en zo kwaad als het gaat. Dat is het enige wat mogelijk is.
[Twitter: https://twitter.com/notwoofers/status/1523267003431096320?s=21&t=WLh53i2_rlb7OhTt9eXwZw]
[Twitter: https://twitter.com/notwoofers/status/1523265429531410432?s=21&t=WLh53i2_rlb7OhTt9eXwZw]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Volgens mij hebben anderen hierover al het nodige gezegd. Je hebt op zich gelijk dat de NOS stelt dat de uitspraak door de Russische overheid is gedaan. Het probleem van dit enkele brok aan informatie is dat referentiekader ontbreekt.Tens schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:11:
[...]
Even terug naar het bericht: NOS zegt niet dat er iets gebeurd is, alleen dat RU meldt dat er iets gebeurd is.
(ben het overigens niet echt oneens met je (en de anderen), maar alleen NOS bashen vind ik overdreven)
Voor het bericht is dus meer duiding nodig. Heeft Oekraïne al een kant van het verhaal? Kunnen derden iets bevestigen (OSINT, ooggetuigen, satelliet of drone informatie)? Is deze duiding niet voorhanden moet een dergelijk bericht eigenlijk worden gediskwalificeerd als achtergrondruis. Hierbij maakt het ook niet uit of een bericht uit Rusland of Oekraïne afkomstig is. Is er geen verificatie mogelijk met een andere onafhankelijke bron dan is het gegeven nog onderwerp van onderzoek en (nog) niet nieuwswaardig.
Dat onderzoek met onafhankelijke bronnen is trouwens iets wat we niet alleen van nieuwskanalen en kranten hoeven te verwachten. Dat is soms best moeilijk. Het eerste willen zijn met informatie is een sterke drang. Zeker als je er professioneel je geld mee verdient. Snelheid schuurt hierbij dus duidelijk met zorgvuldigheid. Die kritische houding moet trouwens ook door alle deelnemers van dit forum worden betracht.
Een forum als dit heeft nog wel enkele grote voordelen: informatiedichtheid en dualisme. Vele handen maken licht werk wat een grote bundeling van kennis oplevert. Het zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als onze NL pers dit forum ook weet te vinden (zij het niet erg merkbaar
Een agency als NOS zou zich moeten beraden wat het van Oekraïne laat zien. Een persoonlijk relaas van een Oost-Oekraïense bewoner kan veel engagement bij Nederlanders bewerkstelligen. Zou je dit alleen iedere dag doen dan neemt het effect hiervan af. Is dit item bovendien het enige is dat de Nederlanders te zien krijgen dan maakt dat deze berichtgeving anekdotisch en daarom vervormd. Evenzo als alleen maar een Russische uitspraak wordt nagebouwd zonder enige andere informatie. Dit geeft het Nederlandse publiek dan een vervormde werkelijkheid.
Mijn insteek als een NOS zou een andere zijn. Wat er in Oekraïne gebeurt is essentieel voor het huidige tijdsgewricht. Maak daarom, om het binnenlandse nieuws niet te veronachtzamen, de journaaluitzending langer zodat Oekraïne met meer nuance en informatiedichtheid kan worden behandeld. Er is genoeg over te melden voor wie goed zoekt. Gedurende de coronacrisis kon dit, dus nu moet het ook kunnen. Hiermee formuleer ik eigenlijk de existentiële uitdaging van de NOS: "Hoe voorkom je als nieuwskanaal dat je jezelf marginaliseert en overbodig maakt".
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Kyiv now. The legendary Bono from the U2 band with Taras Topolia ("Antytila") performs at the Khreschatyk metro station.#StandWithUkraine️ pic.twitter.com/suzkCVvgKt
— SPRAVDI — Stratcom Centre (@StratcomCentre) 8 mei 2022
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Verwijderd
jammer dat we z'n boodschap niet volledig te horen krijgen, welke hij heeft aan Bidenbeany schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:04:
U2 (Bono) geeft een optreden in Kyiv blijkbaar!?
[Twitter]
Blijkbaar zijn ze uitgenodigd door Zelensky:
https://twitter.com/U2/status/1523264383065141250
Vroeg me al af wat al die celebrities ineens doen in Ukraine.
Het is een oorlogsgebied maar zij zijn blijkbaar tof genoeg om wel te gaan?
Eerst Jolie (maar die zal daar vanuit haar ambassadeursfunctie ofzo naar toe zijn geweest), Gandalf ook al, en nu Bono.
Maar goed, redelijk veilig in de Kyiv underground.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 14:20 ]
Grotendeels gelijk, maar dan nog: het geldt voor de hele pers en niet alleen NOS.teacup schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:02:
[...]
Hiermee formuleer ik eigenlijk de existentiële uitdaging van de NOS: "Hoe voorkom je als nieuwskanaal dat je jezelf marginaliseert en overbodig maakt".
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Verwijderd
Bron = alarabiya.netUkrainian Azov Battalion: Russian forces continue their intensive bombing of the Azovstal Factory
https://twitter.com/AlArabiya_Brk/status/1523264192970518528
Bron: https://twitter.com/BackAndAlive/status/1523264387183964160Russian aviation conducted 25 sorties against Azovstal in last 24 hours, including 3 with strategic bombers
Bron = 'Come back alive'
Charitable Foundation for Competent Assistance of the Army. (UA)
andere tweet aldaar benoemt dat ongeveer 10% van alle Russische verliezen in Ukraine zijn veroorzaakt door Mariupol.
2500 doden aan Russische kant. met ongeveer 5000 gewonden.
60 tanks vernietigd en 30 beschadigd.
Ze noemen ook de datum van 1 mei.
2500 doden op 1 dag in Mariupol vind ik wel wat veel, dus ik ga er vanuit dat het de 'tussenstand' is tot en met 1 mei.
Overigens wederom hoog tijd dat ze in Rusland iets gaan doen tegen het achteloos weggooien van sigarettenpeuken:
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 14:26 ]
Dit is op zich waar. De situatie bij Kharkiv nuanceert wel dat Oekraïne niet in staat zou zijn om de Russische verdediging te doorbreken.gws24 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:31:
[...]
Wat je quote van ISW gaat over Kharkiv in het noorden en niet over Kherson in het zuiden waar Hoevenpe over praat
Er is ook nog een onderscheid te maken tussen niet kunnen en (nog) niet willen. Zo van de zijlijn zijn we eigenlijk niet goed in staat om te interpreteren waarom het Kherson front niet beweegt.
Trouwens, onze ogen richten zich heel erg op Oekraïne, maar waren de Russen niet met een reusachtig Donbas offensief bezig?

Uit de laatste informatie "gebeurt" er vooral het nodige met Russen op het slangeneiland. Je moet een kundig militair strateeg zijn om dat op een of andere manier nog te verbinden aan het Donbass offensief.
Mijn observatie is dat Rusland rammelt aan zijn ketenen. Het Kyiv offensief is uitgedraaid op een regelrechte zeperd, Donbas zit muurvast. Om de aandacht af te leiden begint Rusland te spinnen over Moldavie en de zuidkust van Oekraïne. Niet omdat het naast de Krim strategisch zo belangrijk is, maar om Oekraïne haar aandacht te laten verdelen over het hele land in plaats van Donbas alleen. Dat ze nu Transnistrie erin betrekt geeft aan hoe wanhopig Rusland is. Rusland zoekt wanhopig naar een uitweg maar vindt die niet. En de spin over de Oekraïense zuidkust? Ach, laten we toch stoppen dat serieus te nemen. Dit is nooit Ruslands originele plan geweest en resulteert in net zo'n gedrocht als Kaliniengrad en Transnistrie nu al zijn. Gebieden die Rusland vooral geld kosten en eigenlijk door al die grenzen alleen een strategische illusie en een financiële molensteen opleveren.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Verwijderd
ik kan er wel een draai aan geven (uiteraard kan dat een nieuw doel zijn nadat het eerste doel is mislukt):teacup schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:37:
[...]
Dit is op zich waar. De situatie bij Kharkiv nuanceert wel dat Oekraïne niet in staat zou zijn om de Russische verdediging te doorbreken.
Er is ook nog een onderscheid te maken tussen niet kunnen en (nog) niet willen. Zo van de zijlijn zijn we eigenlijk niet goed in staat om te interpreteren waarom het Kherson niet beweegt.
Trouwens, onze ogen richten zich heel erg op Oekraïne, maar waren de Russen niet met een reusachtig Donbas offensief bezig?en waren die niet in de positie om juist nu aanvallend te zijn. Laten we dus weer de focus verleggen naar wat Rusland nu (niet) klaarspeelt dan maar verwachtingsvol naar Oekraïne te blijven kijken dat, in mijn ogen tenminste, nu al meer doet dan te verwachten was.
Uit de laatste informatie "gebeurt" er vooral het nodige met Russen op het slangeneiland. Je moet een kundig militair strateeg zijn om dat op een of andere manier nog te verbinden aan het Donbass offensief.
Mijn observatie is dat Rusland rammelt aan zijn ketenen. Het Kyiv offensief is uitgedraaid op een regelrechte zeperd, Donbas zit muurvast. Om de aandacht af te leiden begint Rusland te spinnen over Moldavie en de zuidkust van Oekraïne. Niet om dat het naast de Krim strategisch zo belangrijk is, maar om Oekraïne haar aandacht te laten verdelen over het hele land in plaats van Donbas alleen. Dat ze nu Transnistrie erin betrekt geeft aan hoe wanhopig Rusland is. Rusland zoekt wanhopig naar een uitweg maar vindt die niet. En de spin over de Oekraïense zuidkust? Ach, laten we toch stoppen dat serieus te nemen. Dit is nooit Ruslands originele plan geweest en resulteert in net zo'n gedrocht als Kaliniengrad en Transnistrie nu al zijn. Gebieden die Rusland vooral geld kosten en eigenlijk door al die grenzen alleen een strategische illusie en een financiële molensteen opleveren.
Donbas en zuidfront kunnen als doel hebben om:
- dat gasveld onder Donbas van UA af te pakken
- de meeste mogelijkheden tot transport van graan van UA af te pakken.
Dan zal al het graantransport via Lviv moeten ipv makkelijker per schip vanuit Odessa.
Mogelijk resultaat: graanexport vanuit Rusland kan toenemen (extra inkomen) ten koste van Ukraine.
Eerst een graantekort genereren om vervolgens zelf te gaan leveren.
Want het wordt straks een grote ramp: het graan moet weg uit UA (alle storage is vol) anders hebben ze geen ruimte meer om de nieuwe oogst (die toch al minder is) op te kunnen slaan.
Waste of grain. Het is op dat vlak niet alleen een aanval op Ukraine maar ook op de wereldvoedselproductie.
Voor de rest de dagelijkse chart (vertaling staat er onder):
En bij de Russen begint het kwartje ook steeds meer te vallen om drones te gebruiken, of UA is beter in staat om de Russische drones neer te halen:
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 14:57 ]

[YouTube: Українська артилерія працює зі скупчення російської техніки на Ізюмському напрямку]
Al staan ze wel netjes allemaal ingegraven, dus als 1 geraakt wordt, neemt ie de rest niet mee.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zowel Oekraïne als Rusland claimen schip te hebben vernietigd
Oekraïne had toch geen marine, dus hoe kan dat Oekraïnse schip uberhaupt militair zijn?Zowel het Russische als het Oekraïense ministerie van Defensie beweert dat een oorlogsschip van de tegenstander is vernietigd. Moskou zegt dat nabij de zuidelijke stad Odesa een schip door een raket is geraakt, Kyiv zegt de fregat Admiral Makarov te hebben doen zinken, nabij Slangeneiland.
Verder hebben de Russen hard aan de weg getimmerd (in hun dromen waarschijnlijk):
Misschien dat ze ook nog kunnen gaan beweren dat ze in de buurt van Tsjernobyl een reusachtige gemuteerde hagedis met atoom-adem hebben uitgeschakeld ofzo. Het zou ongeveer even geloofwaardig zijn.Rusland zegt - behalve het schip - ook twee Oekraïense bommenwerpers, een helikopter en vier gevechtsvliegtuigen te hebben neergeschoten.
Er staat veel, maar er wordt maar weinig geraakt. Aangezien UA nu weet wat daar staat, kunnen ze er niet een wat grotere artilleriebarrage op los laten?YakuzA schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:57:
Izium, lijkt wel prijsschieten voor UA![]()
[YouTube: Українська артилерія працює зі скупчення російської техніки на Ізюмському напрямку]
Al staan ze wel netjes allemaal ingegraven, dus als 1 geraakt wordt, neemt ie de rest niet mee.
Alle partijen in het conflict hebben een agenda die ze volgen met het uitdragen van informatie. Of die informatie klopt of niet is van ondergeschikt belang, het is de boodschap waarmee een bepaald effect bereikt dient te worden.Ingelogd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:41:
[...]
Rusland is een compleet alternatieve realiteit of parallel universum aan het creëren. Ik schaar Oekraïne toch een heel groot stuk lager op de propaganda ladder en niet zo vol als de Russische.
Rusland heeft hier natuurlijk een heel ander level in, maar laten we alsjeblieft niet naïef zijn.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Verwijderd
de berichtgeving is vrij toegankelijk.Garyu schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:28:
[...]
Alle partijen in het conflict hebben een agenda die ze volgen met het uitdragen van informatie. Of die informatie klopt of niet is van ondergeschikt belang, het is de boodschap waarmee een bepaald effect bereikt dient te worden.
Rusland heeft hier natuurlijk een heel ander level in, maar laten we alsjeblieft niet naïef zijn.
Livemap laat genoeg zien. En het merendeel ervan is gewoon acceptabel.
Daar kunnen de Russen niks tegenin brengen anders dan leugens en ontwijkend gedrag.
Wat we zien is wat we zien. Voor ons globaal gezien vrij toegankelijk, en extra details worden door westerse politici en militairen bevestigd. Er hoeft geen agenda te zijn die uitgedragen moet worden met een bepaald doel: doodgewone berichtgeving over wat er gebeurd is al voldoende. Gewoon de lijst met incidenten, verifieerbaar.
Ik weet dus nog steeds niet welke Oekraiense propaganda er nu eigenlijk is vergelijkbaar met de Russissche lawine aan propaganda en overige leugens.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 15:33 ]
Ik denk dat het wel degelijk anders is. Het is voor Oekraïne ook belangrijk om een betrouwbare partner te zijn voor het westen, dus dicht bij de waarheid en feiten te blijven. Zij voeren geen informatie-oorlog tegen ons, Rusland wel.Garyu schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:28:
[...]
Alle partijen in het conflict hebben een agenda die ze volgen met het uitdragen van informatie. Of die informatie klopt of niet is van ondergeschikt belang, het is de boodschap waarmee een bepaald effect bereikt dient te worden.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Verwijderd
De huidige frontlinie in Donbas is hier goed op zichtbaar.
Voornamelijk op de noordelijke flank wordt fel gevochten zo te zien:
heatmap van de afgelopen 7 dagen:
https://firms.modaps.eosd...odis_t,topo;@37.5,48.4,8z
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 16:56 ]
Verwijderd
oh ze voeren wel een informatieoorlog. Niet tegen ons in de zin als zijnde 'de vijand' maar de informatieoorlog richting ons heeft als doel om het conflict wakker te houden in ons brein en om meer steun te krijgen.J2S schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:36:
[...]
Ik denk dat het wel degelijk anders is. Het is voor Oekraïne ook belangrijk om een betrouwbare partner te zijn voor het westen, dus dicht bij de waarheid en feiten te blijven. Zij voeren geen informatie-oorlog tegen ons, Rusland wel.
Als het vanuit de drone onder vuur wordt genomen ga je 1 of 2 doelen pakken.RoD schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:19:
Er staat veel, maar er wordt maar weinig geraakt.
Ik weet niet over welke as UA de Russen proberen te ontregelen.
Er wordt vanuit UA op meer vliegtuigen aangestuurd, het kan zijn dat ze vooral de luchtverdediging aan het pakken zijn. Die staan verder achter het frontn
Weten we waar het is?RoD schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:19:
Aangezien UA nu weet wat daar staat, kunnen ze er niet een wat grotere artilleriebarrage op los laten?
UA heeft lange afstands precisie artillerie, maar niet enorm veel. Volgens mij nog geen 10.000 op de 140.000 155mm granaten. Als dit een kudde BMP's en vrachtwagens e.d. zijn, dan is het zonde. Kun je beter hoogwaardigere doelen pakken.
Sorry maar dat lijkt mij echt onzin, Putin blijft geen Decennia meer zitten, ik geloof niet eens dat dat zijn ambitie is, die man is 69. Denk je dat hij dit nog doet met 80?hoevenpe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:27:
[...]
Voorlopig zit hij nog stevig in het zadel, is binnenlandse oppositie uitgeschakeld en is het land dusdanig geradicaliseerd dat toenadering tot het westen voor de komende decennia uitgesloten is.
En als in de komende maanden Putin word "afgezet" en er een nieuwe leider komt gaat er meteen worden gesproken en is er van alles mogelijk afhankelijk van hoe de nieuwe leider in dit conflict steekt.
"definitief"?hoevenpe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:27:
[...]
Oekraïne is daarentegen haar toegang tot zee kwijt, vanaf de landtong bij Kherson en het Slangeneiland is Odessa onbruikbaar gemaakt. Een inval richting Transnistrië en Moldavië zou dat definitief maken en de hele zuidflank van de NAVO bereikbaar maken voor vergelijkbare (kern)wapens zoals die nu al in Kaliningrad staan.
Hoge prijs, zeker, maar imo goed uit te leggen aan de Russische bevolking.
Ik snap niet hoe je dat kan zeggen, op dit moment is alles in beweging en er is nog helemaal niets definitief. Zelfs de scope van de "speciale militaire operatie" is niet definitief.
Het is oorlog en dat gaat alle kanten op, ik durf de weddenschap aan dat Oekraine al het land wat ze in dit conflict nu tijdelijk kwijt zijn weer terug gaan krijgen. Weet ik dit zeker? Nee natuurlijk niet, dat is mijn gok op basis van wat ik weet en zie gebeuren. Ik ben totaal niet onder de indruk van de Russen, het enige wat ze hebben is veel van alles toen de oorlog begon maar zelfs dat is niet meer van toepassing, nu is het veel van de oude en lompe rommel, daarmee gaan ze in de problemen komen zodra Oekraine de boel op orde heeft met westers materieel en de tegenaanval inzet in het zuiden.
Ik zie de laatste weken pas af en toe beelden van verzadigende artillerie beschietingen. Ik denk dat er zoals al gemeld gewoon niet genoeg munitie & artillerie is om continu te vuren.RoD schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:19:
[...]
Er staat veel, maar er wordt maar weinig geraakt. Aangezien UA nu weet wat daar staat, kunnen ze er niet een wat grotere artilleriebarrage op los laten?
Tis ook iets waar ze sinds dag 1 om vragen en nu krijgen. Ik verwacht dus dat dat beeld snel verandert. Daarbij is wat ze krijgen in een aantal gevallen krachtiger en destructiever (en mobieler), zoals onze eigen PzH2000 systemen.
Stel je voor dat ze niet meer hoeven te kiezen tussen de doelen die ze aangrijpen, maar ze allemaal aangrijpen.
Verwijderd
als ze zeggen dat het bij Izym is gok ik ergens in deze regio, misschien zelfs iets ten noorden van Ivanivka.TheGhostInc schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:45:
[...]
Als het vanuit de drone onder vuur wordt genomen ga je 1 of 2 doelen pakken.
Ik weet niet over welke as UA de Russen proberen te ontregelen.
Er wordt vanuit UA op meer vliegtuigen aangestuurd, het kan zijn dat ze vooral de luchtverdediging aan het pakken zijn. Die staan verder achter het frontn
[...]
Weten we waar het is?
UA heeft lange afstands precisie artillerie, maar niet enorm veel. Volgens mij nog geen 10.000 op de 140.000 155mm granaten. Als dit een kudde BMP's en vrachtwagens e.d. zijn, dan is het zonde. Kun je beter hoogwaardigere doelen pakken.
Daar zit flink wat rood en heeft qua 'wegennet' ook wel potentie om de locatie te zijn waar dit filmpje is genomen?
https://firms.modaps.eosd...dis_t,topo;@37.1,49.3,12z
Hoewel... dat is meer bebost gebied en het filmpje toont meer weilanden er omheen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 16:24 ]
⚡️⚡️ US First Lady Jill Biden and Ukraine's First Lady Olena Zelenska greet each other as they meet in Uzhhorod in western Ukraine on May 8.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 8 mei 2022
Video: Zakarpattia Oblast Administration via Telegram. pic.twitter.com/lCaWXwd0Hy
(misschien meegevlogen met Bono, geen idee)
edit:
Blijkbaar is de Canadese premier Justin Trudeau ook in Oekraine. Tis druk daar!
#Canadian Prime Minister Justin Trudeau in #Ukraine
— NEXTA (@nexta_tv) 8 mei 2022
The politician has already visited #Irpin. pic.twitter.com/5gCZLAlPgR
[ Voor 35% gewijzigd door beany op 08-05-2022 16:07 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Premier van Kroatië liep ook al rond in Kyiv.beany schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:05:
First Lady is in Oekraine!
[Twitter]
(misschien meegevlogen met Bono, geen idee)
edit:
[Twitter]
PSN
Er staat wel bij, volgens het ministerie. Dat klopt. Hun ministerie bericht dat. Is grote onzin, maar op zich is het wel nieuwswaardig wat het Russische mindef verkondigd.RoD schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:59:
Dus, de afgelopen 24 uur een hoop beelden van vernietigd Russisch materiaal bij Slangeneiland. Boten, helikopter, SAM systeem, bombardementen door SU-27. Grote aanval, behoorlijk succesvol. Wat meldt de NOS:
[...]
Onbeschrijfelijk.
Komt omdat de NOS heel bang is om als te links, te eenzijdig berichtend te worden weggezet. In feite kaapt rechts daarmee de onafhankelijke stem.
een treffende spreuk
Verwijderd
Polen en de Baltische Staten hebben hun premiers ook al in Kyiv gehad inderdaad, eerder al.
Het begint nu storm te lopen met westerlingen.
Zo ook:
https://t.me/OP_UA/6505President Zelensky met with President of the German Bundestag Bärbel Bas
President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy had a meeting with President of the Bundestag of the Federal Republic of Germany Berbel Bas, who is visiting Kyiv.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 16:32 ]
De opvolger van Poetin is allang bekend: Nikolai Patroesjev, havik die een nog hardere lijn jegens het westen voorstaat:R3m3d7 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:45:
Sorry maar dat lijkt mij echt onzin, Putin blijft geen Decennia meer zitten, ik geloof niet eens dat dat zijn ambitie is, die man is 69. Denk je dat hij dit nog doet met 80?
En als in de komende maanden Putin word "afgezet" en er een nieuwe leider komt gaat er meteen worden gesproken en is er van alles mogelijk afhankelijk van hoe de nieuwe leider in dit conflict steekt.
Dit is ook de man die tijdelijk de macht krijgt als Poetin een mogelijke behandeling moet ondergaan.Poetin is niet de ergste oorlogsstoker in het Kremlin, maak kennis met Nikolaj Patroesjev, die van een nucleaire confrontatie droomt
Vladimir Poetin is niet de ergste oorlogsstoker in het Kremlin. Het is de secretaris van zijn veiligheidsraad, Nikolaj Patroesjev, die daar als grootste havik geldt. Hij behoort al bijna vijftig jaar tot de inner circle van Poetin. En hij haat de Verenigde Staten zozeer dat hij een militaire doctrine ontwierp die Washington op de knieën moet dwingen door een Europees conflict te laten escaleren tot een beperkte nucleaire oorlog.
[ Voor 33% gewijzigd door hoevenpe op 08-05-2022 16:36 ]
Ja het is geolocated, zag ik via zo'n geolocatie club, en het is ook al eens eerder geraakt met MLRS. Vandaar ook mijn vraag.TheGhostInc schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:45:
[...]
Weten we waar het is?
Verwijderd
die Finse inlichtingenkolonel vindt zelf (in 2018) een van de volgende twee:hoevenpe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:32:
[...]
De opvolger van Poetin is allang bekend: Nikolai Patroesjev, havik die een nog hardere lijn jegens het westen voorstaat.
Dit is ook de man die tijdelijk de macht krijgt als Poetin een mogelijke behandeling moet ondergaan.
Wikipedia: Aleksey Dyumin
Wikipedia: Yevgeny Zinichev
Zinichev is echter overleden in 2021.
YouTube: Russia Analysis by Finnish Intelligence Colonel [English subtitles]
Maar goed Patrushev zou kunnen. Is onderdeel van de silovoki inderdaad, een Putin 2.0
Wikipedia: Nikolai Patrushev
Het grote probleem is alleen dat ze daarmee aantoonbare onzin blijven verkondigen. En op zich is het goed dat ze het melden, maar de manier waarop het nu gebracht zal voor de grote massa lijken alsof het vast wel grotendeels zal kloppen. Beter kunnen ze dan in 1 artikel beide kanten belichten en vertellen dat rusland nogal onbetrouwbaar is gebleken bij eerdere rapportages.pro_6or schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:17:
[...]
Er staat wel bij, volgens het ministerie. Dat klopt. Hun ministerie bericht dat. Is grote onzin, maar op zich is het wel nieuwswaardig wat het Russische mindef verkondigd.
Komt omdat de NOS heel bang is om als te links, te eenzijdig berichtend te worden weggezet. In feite kaapt rechts daarmee de onafhankelijke stem.
[removed]
Als Putin deze situatie overleeft zowel politiek als lichamelijk zou dat zijn opvolger kunnen worden. Maar als er in de komende periode iets gebeurt op dat vlak in Rusland gaat die man natuurlijk niet Putin opvolgen.hoevenpe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:32:
[...]
De opvolger van Poetin is allang bekend: Nikolai Patroesjev, havik die een nog hardere lijn jegens het westen voorstaat:
[...]
Dit is ook de man die tijdelijk de macht krijgt als Poetin een mogelijke behandeling moet ondergaan.
Door te stellen dat alle partijen aan propaganda doen kom je al snel uit bijGaryu schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:28:
[...]
Waar je bij Oekraïnse bijvoorbeeld 80% waarheid 20% propaganda hebt (aangedikt danwel volledig onwaar) leeft Rusland in een parallel universum met 80% bullshit en de overige 20% is of aangedikt of waar. Het is echt een andere wereld aldaar, de machthebbers in Rusland (waaronder media) zijn volledig van het padje af. Waar hebben we dit eerder gezien? Alt right, MH17, coronacrisis. Rusland heeft een trollenleger dat heeft kunnen oefenen afgelopen jaren.De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Voorlopig is er nog steeds niet veel bekend en zoals hierboven al gezegd claimen zowel rusland als Oekraine dat ze een schip hebben gezonken. Aangezien Oekraine niet echt een navy meer heeft en de russen nogal vaag blijven is de kans nog steeds aardig groot dat er wel degelijk een schip van rusland is gezonken. Hoe dan ook is er iets gebeurt en weten we simpelweg niet precies wat. Gezien de betrouwbaarheid van eerdere berichten van beide kansen is er een 90/10 kans dat Oekraine/rusland de waarheid geeft.hoevenpe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:22:
[...]
[removed]
NEW: @USEmbassyKyiv is back. The American diplomatic mission in Ukraine reopened Sunday, two and a half months after diplomats left shortly before Russia’s invasion of Ukraine began. Chargé d’Affaires Kristina Kvien just arrived with other diplomats. pic.twitter.com/wr4I3m54U0
— Christopher Miller (@ChristopherJM) 8 mei 2022
[ Voor 3% gewijzigd door beany op 08-05-2022 16:57 ]
https://www.nu.nl/spannin...r-buchas-in-oekraine.html
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Verwijderd
ware het niet dat er gewoon beelden van zijn.redwing schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:46:
[...]
Voorlopig is er nog steeds niet veel bekend en zoals hierboven al gezegd claimen zowel rusland als Oekraine dat ze een schip hebben gezonken. Aangezien Oekraine niet echt een navy meer heeft en de russen nogal vaag blijven is de kans nog steeds aardig groot dat er wel degelijk een schip van rusland is gezonken. Hoe dan ook is er iets gebeurt en weten we simpelweg niet precies wat. Gezien de betrouwbaarheid van eerdere berichten van beide kansen is er een 90/10 kans dat Oekraine/rusland de waarheid geeft.
Serna-class landing craft. Hebben de Russen er 12 11 van.
YouTube: Ukrainian military says drone strikes destroyed Russian warship near...
YouTube: Ukrainian Drone DESTROYED Russian Landing Ship on Snake Island
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 17:02 ]
Die nieuwe leider zal zich moeten bewijzen en dat doe je niet door meteen alles te verkwanselen wat jouw voorganger (zogenaamd) bereikt heeft.R3m3d7 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:45:
[...]
Zo ontstond de "dolksteek in de rug" mythe na WO1. De keizer vertrok omdat het land failliet was maar zijn opvolgers werden erop aangekeken dat ze een wapenstilstand tekenden omdat de militairen en burgers niet wisten wat de werkelijke staat van het land was.
Het bericht ging over het fregat Admiral Makarov. Maar er lijken, ook in de nieuwsberichten, verschillende berichten door elkaar te lopen. Dat er bij slangeneiland een landingsboot is geraakt is 100% duidelijk. Maar dat is dan weer niet de Admiral Makarov die in hetzelfde bericht wordt genoemd.Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:59:
[...]
ware het niet dat er gewoon beelden van zijn.
YouTube: Ukrainian military says drone strikes destroyed Russian warship near...
Al met al zal dit wel iets blijven dat nog lang onduidelijk blijft. Alleen als er echt beelden van zijn zullen we het eerder zien, maar anders is het gewoon een tijdje afwachten en kijken of het fregat nog ergens opduikt.
[removed]
Verwijderd
Twitter heeft het erover dat het fake is en dat iemand het in een simulatiegame al heeft nagemaakt.redwing schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:05:
[...]
Het bericht ging over het fregat Admiral Makarov. Maar er lijken, ook in de nieuwsberichten, verschillende berichten door elkaar te lopen. Dat er bij slangeneiland een landingsboot is geraakt is 100% duidelijk. Maar dat is dan weer niet de Admiral Makarov die in hetzelfde bericht wordt genoemd.
Al met al zal dit wel iets blijven dat nog lang onduidelijk blijft. Alleen als er echt beelden van zijn zullen we het eerder zien, maar anders is het gewoon een tijdje afwachten en kijken of het fregat nog ergens opduikt.
De radar dish zou ook niet kloppen (in het filmpje lijkt het rectangle maar volgens Twitter heeft de Makarov een square dish).
Tja... enige wat we hebben is een filmpje waarvan we niet weten waar het vandaan komt, en Arestovich zegt dat het een vergissing is en dat het een Serna-boot betreft.
Kans is dus aanwezig dat dit weer zo'n ARMA-filmpje is.
Trudeau heeft de Canadese ambassade in Kyiv geopend.beany schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:05:
[Twitter]
[Twitter: https://twitter.com/PaulCTV/status/1523303970571452416]
Yep maar het is niet het fregat Admiraal Makarov zoals o.a. Tomi Ahonen beweert (heb nog geen rectificatie gezien). Op bijv de Wikipedia entry van dat schip staat het verhaal over de verkeerde berichtgeving.Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:59:
[...]
Ik vond dit verhaal over vluchtelingen uit recent gevallen Izyum indrukwekkend (er komen enke lugubere details in voor)
https://www.nu.nl/spannin...de-horror.html?redirect=1
Die kan in het rijtje oorlogsmisdaden. 80% van een stad verwoesten heeft niets maar dan ook niets te maken met denazificeren maar met genocide, de vernietiging van een bevolking en cultuur. En dan te bedenken dat in Oost-Oekraïne met name etnische Russen wonen die zich er na de Holodomor hebben gevestigd. We staan erbij en kijken ernaar...
Verwijderd
ook die etnische Russen zijn niet meer zo blij met de invasie.Jerie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:11:
[...]
Yep maar het is niet het fregat Admiraal Makarov zoals o.a. Tomi Ahonen beweert (heb nog geen rectificatie gezien). Op bijv de Wikipedia entry van dat schip staat het verhaal over de verkeerde berichtgeving.
Ik vond dit verhaal over vluchtelingen uit recent gevallen Izyum indrukwekkend (er komen enke lugubere details in voor)
https://www.nu.nl/spannin...de-horror.html?redirect=1
Die kan in het rijtje oorlogsmisdaden. 80% van een stad verwoesten heeft niets maar dan ook niets te maken met denazificeren maar met genocide, de vernietiging van een bevolking en cultuur. En dan te bedenken dat in Oost-Oekraïne met name etnische Russen wonen die zich er na de Holodomor hebben gevestigd. We staan erbij en kijken ernaar...
Dit is inderdaad geen bevrijding maar een verwoestingsoorlog.
Nou ja, elke oorlog waar Russen bij betrokken worden is een verwoestingsoorlog.
De troepen op de grond komen niet uit het luxe Moskou. Die rommel die ze creeëren en waar ze dronken in rondlopen voelt misschien bijna als thuis. En als hun rechtmatige plunderlocatie.
Ga je dit echt een links-rechts ding maken?pro_6or schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:17:
[...]
Er staat wel bij, volgens het ministerie. Dat klopt. Hun ministerie bericht dat. Is grote onzin, maar op zich is het wel nieuwswaardig wat het Russische mindef verkondigd.
Deze argumenten zijn ook allemaal legitiem om te veroveren wat er wordt veroverd. Afgezien van Donbas, wat we samen met de Krim als een Doel op zich kunnen zien heeft de rest van de zuidelijke kuststrook vooral een betekenis in de context van Oekraïne in zijn geheel. Als Rusland Oekraïne een poot dwars wil zetten, dan lukt dat haar goed door de kuststrook te veroveren. Of het zelf zoveel voordeel behaalt aan deze kustrook, ten opzichte dan van het nadelen van het beheren en het verdedigen van het gebied, met haar lange grens, dat denk ik niet.Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:49:
[...]
ik kan er wel een draai aan geven (uiteraard kan dat een nieuw doel zijn nadat het eerste doel is mislukt):
Donbas en zuidfront kunnen als doel hebben om:
- dat gasveld onder Donbas van UA af te pakken
- de meeste mogelijkheden tot transport van graan van UA af te pakken.
Dan zal al het graantransport via Lviv moeten ipv makkelijker per schip vanuit Odessa.
Mogelijk resultaat: graanexport vanuit Rusland kan toenemen (extra inkomen) ten koste van Ukraine.
Eerst een graantekort genereren om vervolgens zelf te gaan leveren.
Want het wordt straks een grote ramp: het graan moet weg uit UA (alle storage is vol) anders hebben ze geen ruimte meer om de nieuwe oogst (die toch al minder is) op te kunnen slaan.
Waste of grain. Het is op dat vlak niet alleen een aanval op Ukraine maar ook op de wereldvoedselproductie.
Eigenlijk reageer ik vooral voor die laatste grafiek
Een paar dingen vallen mij aan grafiek op:
- Het aantal vernielde tanks gaat eind maart van de schaal af, daarna zijn nog wel meer tanks vernietigd, het stopt dus niet met deze grafiek. Ze zegt al wel iets over hoe hoog de burn rate van tanks is. Voertuigen en armoured personnel carriers trouwens hetzelfde laken een pak, en eigenlijk nog erger.
- De grafiek van de artilleriesystemen is globaal gezien nog een rechte, met een kleine versnelling aan het eind. Zelf verwacht ik dat deze grafiek een structurele knik naar boven gaat vertonen als Russische artillerieposities stuk voor stuk worden bestookt door (snellere) Oekraïense stellingen met counter artillerie radar.
- Raketlanceer systemen (MLRS) is wat aan het versnellen. Wat mij opvalt is dat dat deze grafiek versnelt op het moment dat de grafiek van de artillerie vertraagt. Hierin zouden we de volgorde van barrage oorlogsvoering kunnen lezen. Maar dat is wat speculatief. Deze context maakt het vertragen van de artilleriegrafiek wel opmerkelijk in mijn ogen.
- De grafiek met helikopters vlakt wat af. Lastig te lezen. Vlakt het aantal beschikbare Russische helikopters af, of durven de Russen geen helikopters meer in te zetten? Beiden zijn trouwens een voor Oekraïne gunstig resultaat.
- Van de vliegtuigen grafiek had ik wat versnelling verwacht aan het eind. We weten dat luchtaanvallen wel worden uitgevoerd, maar dat wapens vaak al boven Russisch grondgebied worden afgeschoten. Dit kan een reden zijn dat (iets) meer gebruik van het luchtwapen door de Russen niet per se tot meer neergeschoten vliegtuigen hoeft te leiden.
Verwijderd
deze heeft het globale plaatje, die vorige is ingezoomd op de details onderaan en nam de tanks inderdaad niet meer mee.teacup schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:34:
[...]
Deze argumenten zijn ook allemaal legitiem om te veroveren wat er wordt veroverd. Afgezien van Donbas, wat we samen met de Krim als een Doel op zich kunnen zien heeft de rest van de zuidelijke kuststrook vooral een betekenis in de context van Oekraïne in zijn geheel. Als Rusland Oekraïne een poot dwars wil zetten, dan lukt dat haar goed door de kuststrook te veroveren. Of het zelf zoveel voordeel behaalt aan deze kustrook, ten opzichte dan van het nadelen van het beheren en het verdedigen van het gebied, met haar lange grens, dat denk ik niet.
Eigenlijk reageer ik vooral voor die laatste grafiekDie vind ik interessant omdat ze ons voorziet van trendmatige informatie. Het is dan nog een tweede hoe die informatie te interpreteren, waarmee je zelf t.a.v. die UAV's ook terecht voorzichtig bent. Trouwens, voor die UAV's zijn ook IC's nodig. Ook UAV's hebben dus een eindige voorraad voor Rusland.
Een paar dingen vallen mij aan grafiek op:Mooie post
- Het aantal vernielde tanks gaat eind maart van de schaal af, daarna zijn nog wel meer tanks vernietigd, het stopt dus niet met deze grafiek. Ze zegt al wel iets over hoe hoog de burn rate van tanks is. Voertuigen en armoured personnel carriers trouwens hetzelfde laken een pak, en eigenlijk nog erger.
- De grafiek van de artilleriesystemen is globaal gezien nog een rechte, met een kleine versnelling aan het eind. Zelf verwacht ik dat deze grafiek een structurele knik naar boven gaat vertonen als Russische artillerieposities stuk voor stuk worden bestookt door (snellere) Oekraïense stellingen met counter artillerie radar.
- Raketlanceer systemen (MLRS) is wat aan het versnellen. Wat mij opvalt is dat dat deze grafiek versnelt op het moment dat de grafiek van de artillerie vertraagt. Hierin zouden we de volgorde van barrage oorlogsvoering kunnen lezen. Maar dat is wat speculatief. Deze context maakt het vertragen van de artilleriegrafiek wel opmerkelijk in mijn ogen.
- De grafiek met helikopters vlakt wat af. Lastig te lezen. Vlakt het aantal beschikbare Russische helikopters af, of durven de Russen geen helikopters meer in te zetten? Beiden zijn trouwens een voor Oekraïne gunstig resultaat.
- Van de vliegtuigen grafiek had ik wat versnelling verwacht aan het eind. We weten dat luchtaanvallen wel worden uitgevoerd, maar dat wapens vaak al boven Russisch grondgebied worden afgeschoten. Dit kan een reden zijn dat (iets) meer gebruik van het luchtwapen door de Russen niet per se tot meer neergeschoten vliegtuigen hoeft te leiden.
Bron is Mitss_Arkey in de comments van:
https://twitter.com/DefenceU/status/1523228717564440576
En wat me natuurlijk al vaker opvalt maar ook in deze grafiek duidelijk wordt:
- elke keer als ze weer wat cijfertjes geven van x aanvallen afgeslagen en daarbij x aantal vernietigd:
het loopt allemaal gelijk op. Het zijn de gehele columns die vernietigd worden en geheel in stijl met de BTG's krijg je dus het hele pakket mee in de vernietigd-lijstjes. En dat zie je ook in de grafiek.
Alles is gelijkmatig op basis van de proportionele verdeling van de typen voertuigen in BTG's / formaties.
Met de artillerie aan de achterkant met een lager aantal slachtoffers.
Dus inderdaad:
1. artillery barrage (UA trekt zich terug om te ontsnappen aan de arty)
2. armoured cars en tanks komt naar voren en wordt netjes in z'n geheel vernietigd
3. evt. nog wat artillerie aan de achterkant
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 17:51 ]
Ja dat getal zag ik ook gisteren, vind je dat niet belachelijk weinig? Een beetje een landingsoperatie uitvoeren via een flessehals.Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:59:
[...]
Ik zocht even naar dat overzichtje van de zwarte zeevloot dat je eerder had gepost om te zien of er nog wat landing achtigs bestond naast de Serna class landing craft. Een ander landing craft boottype is de Ondatra class. Van die Ondatra zijn er 5 in de zwarte zee beschikbaar, maar de boten raken, ontworpen in de jaren '70, wat EOL, De Serna is wat moderner, stamt uit de jaren '90. Ofschoon niet in de zwarte zee zijn er wel meer dan 40 van deze Ondatra class schepen gebouwd.
(Extreem)recht maakt het een links-rechts ding
[ Voor 4% gewijzigd door migchiell op 08-05-2022 17:54 ]
Verwijderd
ik had begrepen dat er vier landingsschepen van de Pacific vloot onderweg zouden zijn gegaan naar de Zwarte Zee maar die komen natuurlijk niet door de Bosphorus.teacup schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:52:
[...]
Ja dat getal zag ik ook gisteren, vind je dat niet belachelijk weinig? Een beetje een landingsoperatie uitvoeren via een flessehals.
Ik zocht even naar dat overzichtje van de zwarte zeevloot dat je eerder had gepost om te zien of er nog wat landing achtigs bestond naast de Serna class landing craft. Een ander landing craft boottype is de Ondatra class. Van die Ondatra zijn er 5 in de zwarte zee beschikbaar, maar de boten raken, ontworpen in de jaren '70, wat EOL, De Serna is wat moderner, stamt uit de jaren '90. Ofschoon niet in de zwarte zee zijn er wel meer dan 40 van deze Ondatra class schepen gebouwd.
Ze hebben het waarschijnlijk gewoon niet ingecalculeerd. Het idee was dat Ukraine snel zou vallen.
Dan heb je ook geen degelijke overmacht aan landingsvaartuigen nodig.
En de categorie "UAV" zegt nog niet zoveel wat mij betreft, als het bijvoorbeeld vooral die Canon DSLR's met vleugels zijn. Het is een nogal brede categorie waaronder je hele simpele tot hele geavanceerde toestellen toe kunt rekenen, die wel of niet zelf iets kunnen aanvallen.teacup schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:34:
Eigenlijk reageer ik vooral voor die laatste grafiekDie vind ik interessant omdat ze ons voorziet van trendmatige informatie. Het is dan nog een tweede hoe die informatie te interpreteren, waarmee je zelf t.a.v. die UAV's ook terecht voorzichtig bent. Trouwens, voor die UAV's zijn ook IC's nodig. Ook UAV's hebben dus een eindige voorraad voor Rusland.
Dit zie je ook terug in het volgende overzicht:Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:40:
[...]
En wat me natuurlijk al vaker opvalt maar ook in deze grafiek duidelijk wordt:
- elke keer als ze weer wat cijfertjes geven van x aanvallen afgeslagen en daarbij x aantal vernietigd:
het loopt allemaal gelijk op. Het zijn de gehele columns die vernietigd worden en geheel in stijl met de BTG's krijg je dus het hele pakket mee in de vernietigd-lijstjes. En dat zie je ook in de grafiek.
Alles is gelijkmatig op basis van de proportionele verdeling van de typen voertuigen in BTG's / formaties.
Met de artillerie aan de achterkant met een lager aantal slachtoffers.
Dus inderdaad:
1. artillery barrage (UA trekt zich terug om te ontsnappen aan de arty)
2. armoured cars en tanks komt naar voren en wordt netjes in z'n geheel vernietigd
3. evt. nog wat artillerie aan de achterkant
/f/image/PGqUtGAq7DZin51RfRjFrH5T.png?f=fotoalbum_large)
De russen zijn (volgens Oekraine) al bijna 100% van de tanks en gepantserde voertuigen kwijt geraakt die oorspronkelijk voor de invasie waren bedoeld terwijl dat voor de artillerie maar 32% is. Dit is uitgaande van het aantal van 120 btg's die al vaker is langsgekomen en de standaard indeling van zo'n btg met 10 tanks en ~30 á 40 pantser voertuigen.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Elk paar ogen wat voor het front waarnemingen probeert te doen en uitgeschakeld wordt is er een.gekkie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:03:
[...]En de categorie "UAV" zegt nog niet zoveel wat mij betreft, als het bijvoorbeeld vooral die Canon DSLR's met vleugels zijn. Het is een nogal brede categorie waaronder je hele simpele tot hele geavanceerde toestellen toe kunt rekenen, die wel of niet zelf iets kunnen aanvallen.
Plus dat het nogal demoraliserend werkt voor de aanvaller, je denkt intel te kunnen verzamelen en vervolgens moet je het zonder doen (of toch maar weer een militair met een radio op z'n rug in een soort van zelfmoordactie naar voren sturen).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
De Wikipedia: Russian Naval Infantry bestaat volgens Wikipedia uit 12.000 man. Ik vraag me af wat die nu doen. Worden die ergens ingezet of worden ze achter de hand gehouden? Daaruit moet je wel kunnen afleiden of de Russen een landing plannen of dat dat inmiddels van de baan is.Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:01:
[...]
Ze hebben het waarschijnlijk gewoon niet ingecalculeerd. Het idee was dat Ukraine snel zou vallen.
Dan heb je ook geen degelijke overmacht aan landingsvaartuigen nodig.
Gezien het feit dat de laatste week er door de NAVO nogal veel verkenningsvluchten boven de westkust van de Zwarte Zee worden uitgevoerd en er nogal wat militaire vrachtvliegtuigen op het vliegveld in Constanța, Roemenië zijn geland ga ik er voorzichtig van uit dat de NAVO zich al aan het voorbereiden is op een mogelijke landing van de Russen.downtime schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:16:
[...]De Wikipedia: Russian Naval Infantry bestaat volgens Wikipedia uit 12.000 man. Ik vraag me af wat die nu doen. Worden die ergens ingezet of worden ze achter de hand gehouden? Daaruit moet je wel kunnen afleiden of de Russen een landing plannen of dat dat inmiddels van de baan is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ikzelf vind deze site ook wel fijn om een overzicht te krijgen van de verliezen.Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:40:
[...]
deze heeft het globale plaatje, die vorige is ingezoomd op de details onderaan en nam de tanks inderdaad niet meer mee.
Bron is Mitss_Arkey in de comments van:
https://twitter.com/DefenceU/status/1523228717564440576
[Afbeelding]
Er staat veel info op, kost even moeite om een goed overzicht te krijgen (en begrijpen wat je ziet), maar dan heb je ook wat
https://war-bi.prozorro.sale/#/
nope
Het lijkt mij ook vrij laag maar dat komt vooral doordat ik de docu's over ww2 gewend ben met grote omsingelingen van troepen waar dan een heel leger zich moet overgeven en dat (omsingeling) is nu net iets wat we tot nu toe nog niet gezien hebben*. Als een btg verslagen wordt kunnen de overlevenden dus zich terugtrekken naar russisch bezet gebied lijkt mij in plaats van gevangen genomen te worden.downtime schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:20:
@gws24 Maar 1% van de verliezen zouden volgens die sheet PoWs zijn. Is dat historisch gezien een normaal cijfer? Het lijkt me zo weinig.
* de enige echte omsingeling is die van Mariupol en daar waren op een gegeven moment een aantal weken geleden wel een groot aantal oekraiense militairen gevangen genomen omdat ze zich overgaven.
Op zich logisch. Artillerie is moeilijk uit te schakelen met de middelen die Oekraïne heeft. Bovendien zet grondleger (met name ivm aantallen) druk. Arti zit ook doorgaans ver achter linie en daar moet je maar net kunnen komen met bijv je UAV. Ga je te hoog met je cliegtuigen heb je last van radat, te laag heb je last van SAM en visuele waarneming. Vandaar ook dat in nacht beter tijdstip is voor zo'n actie. SOF units zouden het kunnen maar die heb je ook in beperkte aantallen. Als men de artillerie goed verdedigt is er met grondtroepen lastig te komen. Maar op een gegeven moment is de koek van de grondtroepen wel op. Verder hebben de Russen last van laag moraal.gws24 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:15:
[...]
Dit zie je ook terug in het volgende overzicht:
[Afbeelding]bron: https://minusrus.com/en
De russen zijn (volgens Oekraine) al bijna 100% van de tanks en gepantserde voertuigen kwijt geraakt die oorspronkelijk voor de invasie waren bedoeld terwijl dat voor de artillerie maar 32% is. Dit is uitgaande van het aantal van 120 btg's die al vaker is langsgekomen en de standaard indeling van zo'n btg met 10 tanks en ~30 á 40 pantser voertuigen.
-Land lease tekenen op 9 mei
-G7 met Oekraïne
-Vermoedelijke aanval op de brug naar de Krim ( volgens Oekraïne)
- Eind mei / begin juni wil Oekraïne het offensief beginnen ( verwachting niet hard gezegd )
- Putin kan geen kant meer op —> algehele mobilisatie.
Verwijderd
zo heel ver naar achter zit de artillerie ook weer niet, dat is het concept van de BTG: arty is onderdeel van dezelfde groep en gaat ook relatief dichterbij mee.Jerie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:34:
[...]
Op zich logisch. Artillerie is moeilijk uit te schakelen met de middelen die Oekraïne heeft. Bovendien zet grondleger (met name ivm aantallen) druk. Arti zit ook doorgaans ver achter linie en daar moet je maar net kunnen komen met bijv je UAV. Ga je te hoog met je cliegtuigen heb je last van radat, te laag heb je last van SAM en visuele waarneming. Vandaar ook dat in nacht beter tijdstip is voor zo'n actie. SOF units zouden het kunnen maar die heb je ook in beperkte aantallen. Als men de artillerie goed verdedigt is er met grondtroepen lastig te komen. Maar op een gegeven moment is de koek van de grondtroepen wel op. Verder hebben de Russen last van laag moraal.
Wel handig inderdaad want de percentages daar wijken af van de percentages van de site in mijn post maar dat komt omdat ze hier volgens mij uitgaan van operationele troepen/materiaal totaal ipv die 120 btg's voor de oorspronkelijke invasie. Wel een caveat van mijn kant en dat is dat die 15% aan troepen uitgaat van ik dacht 900k aan mankracht maar een zeer groot gedeelte daarvan zijn geen frontlijn troepen. Zie ook een post van mij van een tijd geleden: gws24 in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"bloody schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:25:
[...]
Ikzelf vind deze site ook wel fijn om een overzicht te krijgen van de verliezen.
Er staat veel info op, kost even moeite om een goed overzicht te krijgen (en begrijpen wat je ziet), maar dan heb je ook wat![]()
https://war-bi.prozorro.sale/#/
Verwijderd
volgens de wiki:downtime schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:16:
[...]
De Wikipedia: Russian Naval Infantry bestaat volgens Wikipedia uit 12.000 man. Ik vraag me af wat die nu doen. Worden die ergens ingezet of worden ze achter de hand gehouden? Daaruit moet je wel kunnen afleiden of de Russen een landing plannen of dat dat inmiddels van de baan is.
Wikipedia: 810th Guards Naval Infantry BrigadeAfter the 2022 Russian invasion of Ukraine began, some service personnel of the brigade refused to fight against Ukraine according to Ukrainian sources.[2] Others fought in the Siege of Mariupol that started in 24 February.
Wat de rest doet weet ik niet. Maar waarschijnlijk zitten die nog gewoon op de Krim, of zitten die verwerkt in de troepen die tussen Kherson en Mariupol bezig zijn. Valt misschien wel uit te zoeken later vanavond.
Verwijderd
wat gaat NATO er tegen doen dan? Denk dat het voornamelijk gewoon wapenleveringen zijn evt. voor zichzelf, danwel voor Moldavië.Yaksa schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:23:
[...]
Gezien het feit dat de laatste week er door de NAVO nogal veel verkenningsvluchten boven de westkust van de Zwarte Zee worden uitgevoerd en er nogal wat militaire vrachtvliegtuigen op het vliegveld in Constanța, Roemenië zijn geland ga ik er voorzichtig van uit dat de NAVO zich al aan het voorbereiden is op een mogelijke landing van de Russen.
Of dacht je dat NATO extra troepen aan het opbouwen is aan de grens met Moldavië?
Al die spy planes die je ziet zijn waarschijnlijk gewoon standaard om in de gaten te houden wat er gebeurt, niet perse omdat ze denken dat er iets staat te gebeuren of omdat ze zelf iets van plan zijn.
Kan natuurlijk, maar denk het niet.
Wat zou NAVO kunnen doen? Hopelijk het vuile klusje opknappen waar de VN voor is bedoeld ipv angstvallig te fluisteren '..ze hebben kernwapens..'. Voor Rusland hoef je niet bang te zijn, dat is een papieren beer die vooral heel weinig respect heeft voor burgers. Als VN niets doet, dan maar NAVO.
Al die spy planes vlogen een paar weken terug nog hoofdzakelijk langs de grens Polen/Oekraïne, Letland, Estland, Litouwen. Er is een duidelijke verschuiving zichtbaar richting de Zwarte Zee.Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:46:
[...]Al die spy planes die je ziet zijn waarschijnlijk gewoon standaard om in de gaten te houden wat er gebeurt, niet perse omdat ze denken dat er iets staat te gebeuren of omdat ze zelf iets van plan zijn.
Kan natuurlijk, maar denk het niet.
En die spy planes vliegen er ook om intel door te geven aan de UA, dat heeft de NAVO al gezegd.
Waarschijnlijk zie je dat nadat Rusland zich terugtrok bij Kiev.Yaksa schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:04:
[...]
Al die spy planes vlogen een paar weken terug nog hoofdzakelijk langs de grens Polen/Oekraïne, Letland, Estland, Litouwen. Er is een duidelijke verschuiving zichtbaar richting de Zwarte Zee.
En die spy planes vliegen er ook om intel door te geven aan de UA, dat heeft de NAVO al gezegd.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Er is een deel 2 nu waar meer geraakt wordt:RoD schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:19:
Er staat veel, maar er wordt maar weinig geraakt. Aangezien UA nu weet wat daar staat, kunnen ze er niet een wat grotere artilleriebarrage op los laten?
Part 2 of the Ukrainian artillery attack on the forward Russian base in Zabavne, Kharkiv Oblast.#Russia #Ukraine https://t.co/bbm1ajqlVj pic.twitter.com/xQSweGCCqL
— BlueSauron👁️ (@Blue_Sauron) 8 mei 2022
Ik heb hoop op de G7. De UK heeft er net 1,3 miljard tegenaan gegooid, dus de andere landen moeten ook iets laten zien. De VS heeft met 33 miljard natuurijk al de toon gezet. Nu de rest van de G7. Ze kunnen niet de top houden, met Oekraïne, zonder dat daar een krachtig signaal uit komt. Ik hoop dus dat de VS en de UK de rest meetrekken.Mektheb schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:36:
Ga er maar vanuit dat er morgen en vanavond diverse harde statements naar voren komen.
-G7 met Oekraïne
- Eind mei / begin juni wil Oekraïne het offensief beginnen ( verwachting niet hard gezegd )
Sorry, maar dit is gewoon naïef natuurlijk. Het niet willen zien dat iedere partij een agenda heeft geeft je een enorme blinde vlek in het interpreteren van berichtgeving. De verschillende Twitter- en Telegramkanalen zijn heel eenzijdig en lang niet altijd geverifieerd. De Makarov is daar een voorbeeld van.Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:32:
[...]
de berichtgeving is vrij toegankelijk.
Livemap laat genoeg zien. En het merendeel ervan is gewoon acceptabel.
Daar kunnen de Russen niks tegenin brengen anders dan leugens en ontwijkend gedrag.
Wat we zien is wat we zien. Voor ons globaal gezien vrij toegankelijk, en extra details worden door westerse politici en militairen bevestigd. Er hoeft geen agenda te zijn die uitgedragen moet worden met een bepaald doel: doodgewone berichtgeving over wat er gebeurd is al voldoende. Gewoon de lijst met incidenten, verifieerbaar.
Ik weet dus nog steeds niet welke Oekraiense propaganda er nu eigenlijk is vergelijkbaar met de Russissche lawine aan propaganda en overige leugens.
Het is wenselijk dat Oekraïne wint, begrijp me niet verkeerd.... Maar laat ons proberen de roze bril achterwege te laten en gewoon verder te gaan met het fact checken zoals ik het in dit topic veel zie gebeuren.
Pas als we deel 3 tm laatste deel gezien hebben..user109731 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:09:
[...]
Er is een deel 2 nu waar meer geraakt wordt:
[Twitter]
Maargoed, op basis van wat we wel zien lijken de voorraden een belangrijker doelwit dan bijv de 5 tanks op een rij.
Ik ben er bijna zeker van dat ze de brug gaan raken. Hoe? Misschien met de US geleverde M270 MLRS?Mektheb schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:36:
Ga er maar vanuit dat er morgen en vanavond diverse harde statements naar voren komen.
-G7 met Oekraïne
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
er zijn al wel een aantal in UA, of ze al ingezet worden is me nog niet duidelijk.asing schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:23:
Reken maar dat er een hoop mensen achter zitten die nadenken hoe ze zo veel mogelijk strategische pijn kunnen veroorzaken met zo min mogelijk ammunitie. Als ze al zeer gericht konden schieten want de m777 is er nog niet.
https://newlinesinstitute...s-and-hasnt-sent-ukraine/DELIVERED: 18 M-777 155mm howitzers from the United States. Announced in the $800 million assistance package unveiled by the White House on April 13. A further 72 were promised in the second assistance package unveiled April 21. According to chief Pentagon spokesman John Kirby, “more than half” of the 90 howitzers pledged to Ukraine had arrived in the country by April 27.
https://www.defense.gov/N...y-holds-a-press-briefing/Q: OK. The other question I have for you is regarding the howitzers that you're sending to Ukraine, the 90. Can you update us on where that stands? And are you confident that they’ll get enough of them there fast enough to make a difference in this offensive?
MR. KIRBY: I would say today, without giving whole numbers more than half of those howitzers are in Ukraine.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Al op de kaart gekeken over welke afstand ze dat moeten doen en of dat überhaupt kan? Ik begreep dat ze zinspeelden op een luchtaanval?Dutchy007 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:22:
[...]
Ik ben er bijna zeker van dat ze de brug gaan raken. Hoe? Misschien met de US geleverde M270 MLRS?
Snake island - the plot thickens…
I'm trying to figure out what this helicopter was doing here (and ultimately why these 8 men needed to die).
— Evergreen Intel (@vcdgf555) 8 mei 2022
Is this forward guard of 3 on the front SOP no matter the situation? As far as I know, the Russians control the island. Did they have doubts at this point about control? https://t.co/V88pznqK9z pic.twitter.com/rGfp1jb4qA
Waarom die heli er ging landen?
Blijkbaar is dat soort-van bevestigd op dat eilandje, na de uitgebreide luchtaanval door de Ukrainse luchtmacht.
Een plausibele verklaring kan zijn:
It was a Black Sea Fleet quick reaction force sent to Snake island because Crimea lost radio/satcom after the PSU Su-24M strike.
— Trent Telenko (@TrentTelenko) 8 mei 2022
The Naval Infantry deployment was SOP until contact was made with the Russian garrison survivors.
What they met instead was a TB2 MAM-C munition.
Overigens: de landing ziet er bij nader inzien wel tactisch en gecoördineerd uit, zoals valt te zien in de tweet van Evergreen intel. Alsof ze inderdaad in een ‘hot LZ’ zouden landen, alleen kwam de hitte uit de lucht.
Ergens is die aanval knullig omdat de wingman last heeft van de eerste explosie.NiGeLaToR schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:30:
[...]
Overigens: de landing ziet er bij nader inzien wel tactisch en gecoördineerd uit, zoals valt te zien in de tweet van Evergreen intel. Alsof ze inderdaad in een ‘hot LZ’ zouden landen, alleen kwam de hitte uit de lucht.
Hij is in iedergeval wel knapper gewordenhoevenpe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:33:
Onze 'kwaliteitsmedia'...
[Afbeelding]Scholz of Macron, wat maakt het uit... /s
Double-tap...NiGeLaToR schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:30:
Waarom die heli er ging landen?
Zou kunnen?Dutchy007 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:22:
[...]
Ik ben er bijna zeker van dat ze de brug gaan raken. Hoe? Misschien met de US geleverde M270 MLRS?
Amerikaanse raketaangedreven granaatwerpers zijn al in Oekraïne, informeert Euromaidan Press
M142 HIMARS en M270 MLRS kunnen gemakkelijk de Krim-brug bereiken - het bereik van raketten van deze systemen reikt tot 300 kilometer
https://t.me/operativnoZSU
@operativnoZSU
Het is lang niet zo naief als de propaganda van Rusland. Voorbeeld (het stikt van de voorbeelden in dit draadje). Volgens Rusland heeft Rusland 500 manschappen verloren. Volgens Oekraïne 15.000. Volgens de VS 10.000. Het blijkt dat OSINT experts zoals bijv van Bellingcat ook rond die 10.000 zaten. Nou is er een groot verschil tussen 10.000 en 15.000 (x1.5) maar het komt niet in de buurt van het verschil tussen 500 en 10.000 (x20). En zo zijn er nog veel voorbeelden. Oekraïne heeft ook toegegeven dat sommige dingen niet klopten zoals dood grenswachten Slangeneiland of de legende van Ghost of Kyiv. Het is eigenlijk geen eerlijke vergelijking. Het is net zoiets als zeggen raad eens hoeveel knikkers er in deze pot zitten? Zegt de een 500, de amder 15.000. Allebei fout, maar 500 is meer fout dan 15.000 ofwel 15.000 is meer goed dan 500. En steeds maar weer, iedere dag, komt er heel veel onzin uit Russische propagandamachine. Die is echt van een andere proportie dan de Oekraïnse. Anders gezegd de propagandamachine van Oekraïne is een lachertje in vergelijking met die van Rusland. Iemand die de informatie van Oekraïne voor waar aanneemt zit relatief dichter bij de waarheid dan iemand die de helft van de Russische propaganda gelooft.Garyu schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:11:
[...]
Sorry, maar dit is gewoon naïef natuurlijk. Het niet willen zien dat iedere partij een agenda heeft geeft je een enorme blinde vlek in het interpreteren van berichtgeving. De verschillende Twitter- en Telegramkanalen zijn heel eenzijdig en lang niet altijd geverifieerd. De Makarov is daar een voorbeeld van.
Het is wenselijk dat Oekraïne wint, begrijp me niet verkeerd.... Maar laat ons proberen de roze bril achterwege te laten en gewoon verder te gaan met het fact checken zoals ik het in dit topic veel zie gebeuren.
- G7 betuigt volledige solidariteit en steun voor de moedige opstelling van Oekraïne om hun soevereiniteit en territoriale integriteit te verdedigen;
- Oekraïne streeft drie hoofddoelen na:
1. volledige terugtrekking van Russische troepen en materiaal van het gehele territorium van Oekraïne;
2. het vermogen om zichzelf in de toekomst te kunnen blijven verdedigen;
3. veiligheidsgaranties van internationale partners voor een haalbare vredesovereenkomst;
- G7 gaat financiële hulp op de korte termijn versnellen, zodat Oekraïne zichzelf kan blijven financieren (ook voor basisvoorzieningen), maar G7 gaat ook opties ontwikkelen voor steun bij herstel en heropbouw op de langere termijn;
- G7 zal illegitiem ingestelde lokale autoriteiten in bezette gebieden niet erkennen;
- G7 zal sancties verder doorvoeren en verzwaren, teneinde:
1. afhankelijkheid van Russische olie te beëindigen, door import uit te faseren of verbieden;
2. Russische elite en aanverwanten af te snijden van hun rijkdom;
3. een mondiale voedselcrisis te voorkomen, waarvoor acties worden afgestemd met VN-organisaties.
Afgezien van de aandacht voor voedsel en het bericht dat de G7 zich ook voor de herstel en heropbouw van Oekraïne wil committeren, geen echt nieuws.
[ Voor 0% gewijzigd door MeteoVir op 08-05-2022 20:23 . Reden: Spellingfoutje ]
Van de eerdere luchtaanval door Ukraine?Jerie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:36:
[...]
Ergens is die aanval knullig omdat de wingman last heeft van de eerste explosie.
Ja die was erg riskant en bizar laag. Ook leek een deel vd munitie over het eiland te schieten maar zie je even later aan de rand wel een secundaire explosie.
Doelde meer op de landing uit de heli.
Want de Russische speciale Islamitische huurlingen van Kadyrov doen nog steeds alsof ze in een Bollywood actiefilm spelen:
[Twitter: https://twitter.com/caucasuswar/status/1523328546671759361?s=21&t=y9AmxVLjsHtcCT83Q-OKVw]
En de ik schreeuw allah akbar terwijl ik op een bos schiet is er uiteraard ook:
[Twitter: https://twitter.com/tomasz19727733/status/1523341559537991680?s=21&t=y9AmxVLjsHtcCT83Q-OKVw]
Er is echter ook een livestream waarin een kadyrov chef de overwinning claimt na een gevecht en live geraakt wordt door een granaatscherf en daarna niet meer zo stoer is.
Het contrast tussen de geromantiseerde huurlingen onzin en de pijn en angst die enkele seconden later volgt als de realiteit van oorlog arriveert is bizar en typerend.
Dat zeg ik toch ook? De twee staan op een compleet verschillend niveau op de realiteitsladder.Jerie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:50:
[...]
Het is lang niet zo naief als de propaganda van Rusland. Voorbeeld (het stikt van de voorbeelden in dit draadje). Volgens Rusland heeft Rusland 500 manschappen verloren. Volgens Oekraïne 15.000. Volgens de VS 10.000. Het blijkt dat OSINT experts zoals bijv van Bellingcat ook rond die 10.000 zaten. Nou is er een groot verschil tussen 10.000 en 15.000 (x1.5) maar het komt niet in de buurt van het verschil tussen 500 en 10.000 (x20). En zo zijn er nog veel voorbeelden. Oekraïne heeft ook toegegeven dat sommige dingen niet klopten zoals dood grenswachten Slangeneiland of de legende van Ghost of Kyiv. Het is eigenlijk geen eerlijke vergelijking. Het is net zoiets als zeggen raad eens hoeveel knikkers er in deze pot zitten? Zegt de een 500, de amder 15.000. Allebei fout, maar 500 is meer fout dan 15.000 ofwel 15.000 is meer goed dan 500. En steeds maar weer, iedere dag, komt er heel veel onzin uit Russische propagandamachine. Die is echt van een andere proportie dan de Oekraïnse. Anders gezegd de propagandamachine van Oekraïne is een lachertje in vergelijking met die van Rusland. Iemand die de informatie van Oekraïne voor waar aanneemt zit relatief dichter bij de waarheid dan iemand die de helft van de Russische propaganda gelooft.
Russische sprookjes zijn nog realistischer dan hun nieuwsberichten.
Maar te doen alsof de rest van de berichten uit Oekraïne wel 100% objectief zijn is naïef en contraproductief. Feiten zijn feiten. Die worden geserveerd met een stevige saus (Westerse) propaganda of compleet verzopen in een zwembad (Russische) propaganda. Het blijft informatie met een agenda.
Maar dat gaat weer over het filmpje dat later opdook, maar niet over de helikopters en schepen die die kant op zijn gegaan (en wat wel al bevestigd is). Iets is er dus daar gebeurt, maar dat kan een geraakt schip zijn, maar ook net zo goed een schip waarvan de motor er mee op is gehouden.Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:10:
[...]
Twitter heeft het erover dat het fake is en dat iemand het in een simulatiegame al heeft nagemaakt.
De radar dish zou ook niet kloppen (in het filmpje lijkt het rectangle maar volgens Twitter heeft de Makarov een square dish).
Tja... enige wat we hebben is een filmpje waarvan we niet weten waar het vandaan komt, en Arestovich zegt dat het een vergissing is en dat het een Serna-boot betreft.
Kans is dus aanwezig dat dit weer zo'n ARMA-filmpje is.
Maar dit is dus precies wat ik bedoel met dat er nogal wat meldingen/berichten en filmpjes door elkaar worden gebruikt. En dan wil het fake zijn van 1 van die filmpjes nog niet zeggen dat het hele verhaal fake is.
[removed]
I've geolocated this video showing Ukrainian strikes on Russian positions within 10 km of the Russian border!
— Moshe Schwartz (@YWNReporter) 8 mei 2022
📍Vesele, Kharkiv Oblast, Ukraine
50°09'09"N 36°32'06"E pic.twitter.com/uuqthz64BD
Als OSINTers van Bellingcat op 10k uitkomen net zoals VS dan houdt dat in dat VS niet aan propaganda deed. Zelfde mbt dat Rusland aan zou vallen. Dat klopte ook. Het is dus niet zo dat feiten in een saus gepresenteerd worden. Als je hier grootschalig statistisch onderzoek naar zou doen, zou blijken dat je Russische beweribgen voor X% voor waar aan kunt nemen, en Oekraïnse voor Y%, en Amerikaanse voor Z%. We weten X en Y en Z niet maar we weten wel dat Z dichter bij 100 dit dan Y, en Y dichter bij 100 dan X. En we weten ook dat het veel scheelt. Maskirovka is van een andere proportie dan Oekraïnse propaganda. Dus als Rusland A zegt en Oekraïne B en jij gaat er van uit dat wegens bovenstaande B waar is dan zit je relatief veilig. De kans dat het klopt is namelijk hoog genoeg om er geen grootschalig onderzoek naar te doen. Hetzelfde mbt NOS vs Telegraaf. De kans dat een headline van Telegraaf is aangedikt us vele malen groter dan dat dat het geval is bij NOS. Je hebt dus twee of drie partijen maar ze zijn niet vergelijkbaar. Want de een zit steevast mijlen verder af van de realiteit dan de ander. Een wereld van verschil.Garyu schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:08:
[...]
Dat zeg ik toch ook? De twee staan op een compleet verschillend niveau op de realiteitsladder.
Russische sprookjes zijn nog realistischer dan hun nieuwsberichten.
Maar te doen alsof de rest van de berichten uit Oekraïne wel 100% objectief zijn is naïef en contraproductief. Feiten zijn feiten. Die worden geserveerd met een stevige saus (Westerse) propaganda of compleet verzopen in een zwembad (Russische) propaganda. Het blijft informatie met een agenda.
Alle militaire doelwitten bereikbaar in Rusland zijn gewoon legitieme doelen.NiGeLaToR schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:29:
Overigens is het een legitieme vraag wat er gebeurt als Rusland troepen net over de grens terugtrekken en binnen bereik van Ukraine zijn:
[Embed]
PSN
Wellicht eens verdiepen in.Jerie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:52:
[...]
Wat zou NAVO kunnen doen? Hopelijk het vuile klusje opknappen waar de VN voor is bedoeld ipv angstvallig te fluisteren '..ze hebben kernwapens..'. Voor Rusland hoef je niet bang te zijn, dat is een papieren beer die vooral heel weinig respect heeft voor burgers. Als VN niets doet, dan maar NAVO.
VN heeft geen leger en/of wapenmacht
VN is een organisatie gericht op diplomatie.
VN kan niets als de oorspronkelijk "machthebbers" uit het conflict waaruit het ontstaan is betrokken is
Dus ja, de VN kan alleen fluisteren. En wellicht toestemming geven aan 1 of andere partij om geweld te gebruiken (zoals een rechter toestemming geeft om ergens binnen te vallen, maar dat doet hij zelf niet, dat laat hij aan de politie over)
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Yep doelde op de twee vliegtuigen op het eiland. Dat was toch ook waar de helicopter werd geraakt of heb ik het fout?NiGeLaToR schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:00:
[...]
Van de eerdere luchtaanval door Ukraine?
Ja die was erg riskant en bizar laag. Ook leek een deel vd munitie over het eiland te schieten maar zie je even later aan de rand wel een secundaire explosie.
Doelde meer op de landing uit de heli.
Want de Russische speciale Islamitische huurlingen van Kadyrov doen nog steeds alsof ze in een Bollywood actiefilm spelen:
[Embed]
En de ik schreeuw allah akbar terwijl ik op een bos schiet is er uiteraard ook:
[Embed]
Er is echter ook een livestream waarin een kadyrov chef de overwinning claimt na een gevecht en live geraakt wordt door een granaatscherf en daarna niet meer zo stoer is.
Het contrast tussen de geromantiseerde huurlingen onzin en de pijn en angst die enkele seconden later volgt als de realiteit van oorlog arriveert is bizar en typerend.
Kadyrov kan een eigen filmproductielijn beginnen
Poetin kan zich melden aan de onderhandelingstafel mocht hij willen terugtrekken. Tot die tijd gewoon doelwit.NiGeLaToR schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:29:
Overigens is het een legitieme vraag wat er gebeurt als Rusland troepen net over de grens terugtrekken en binnen bereik van Ukraine zijn:
[Embed]
Zeker, alleen het is een speciale operatie !YakuzA schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:34:
[...]
Alle militaire doelwitten bereikbaar in Rusland zijn gewoon legitieme doelen.
Dan hoor je niet terug te schieten op diegene die je komt redden
En ook het gewoon totaal niet verwachten is echt zo naief
Oorlog is oorlog. Al trekken ze zich op een maanbasis terug. Zolang die Russen later alsnog kunnen deelnemen aan de oorlog blijven ze een legitiem doelwit.NiGeLaToR schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:29:
VN kan wel degelijk een vredesmacht opstellen. Waar het om gaat is de olifant in de kamer: dat Rusland vetorecht heeft. Dat maakt VN papieren tijger. Verder is hier sprake van genocide, en de VN bestaat om dat te voorkomen, of in te grijpen.Cyberpope schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:37:
[...]
Wellicht eens verdiepen in.
VN heeft geen leger en/of wapenmacht
VN is een organisatie gericht op diplomatie.
VN kan niets als de oorspronkelijk "machthebbers" uit het conflict waaruit het ontstaan is betrokken is
Dus ja, de VN kan alleen fluisteren. En wellicht toestemming geven aan 1 of andere partij om geweld te gebruiken (zoals een rechter toestemming geeft om ergens binnen te vallen, maar dat doet hij zelf niet, dat laat hij aan de politie over)
Ik heb trouwens geen zin om uitvoerig te beargumenteren dat hier sprake is van genocide. Er is genocide gepleegd in bijvoorbeeld Bucha, steden worden volledig vernietigd, mensen met een Oekraïns paspoort worden naar Oost-Rusland ontvoerd, mannen worden gescheiden van vrouwen en kinderen, doelwitten waar duidelijk gewonde burgers in zitten worden willens en wetens beschoten met zwaar geschut. Dat zegt mij genoeg, de VN had hier allang moeten ingrijpen. NAVO idem. Helaas vooralsnog te laf om dat te doen.
[ Voor 23% gewijzigd door Jerie op 08-05-2022 20:47 ]
Het gaat veel verder dan dat. Natuurlijk is het een belangrijk punt. Maar heel veel landen vinden het ook prima wat Rusland doet.Jerie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:41:
[...]
VN kan wel degelijk een vredesmacht opstellen. Waar het om gaat is de olifant in de kamer: dat Rusland vetorecht heeft. Dat maakt VN papieren tijger. Verder is hier sprake van genocide, en de VN bestaat om dat te voorkomen, of in te grijpen.
Simpel: zolang er geen vrede/wapenstilstand is, zijn die troepen een legitiem doelwit. If they can't stand the heat, they shouldn't stay in the kitchen...NiGeLaToR schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:29:
[Embed]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Zoals al zo vaak aangehaald de VN heeft een leger nodig en support voor ingrijpen. Dat leger is de NAVO en de NAVO wil niet. Dat betekent dat naast Rusland vrijwel geen van de VN leden militair wil ingrijpen.Jerie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:41:
[...]
VN kan wel degelijk een vredesmacht opstellen. Waar het om gaat is de olifant in de kamer: dat Rusland vetorecht heeft. Dat maakt VN papieren tijger. Verder is hier sprake van genocide, en de VN bestaat om dat te voorkomen, of in te grijpen.
Mocht er enige goesting zijn voor militair ingrijpen dan gaat dat eerst via de VN. Resoluties hiervoor opstellen etc. Deze zullen dan sneuvelen door een veto. Deze kan omzeild worden via de algemene vergadering. Als dat ook faalt kan de NAVO ook gewoon zeggen we doen het toch. Maar het ontbreekt bij alle partijen aan de wil om in te grijpen. Zeker niet uitsluitend af te schuiven op het vetorecht van Rusland.
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: