oldgrumpy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:55:
[...]
Ik vind dat Oekraine daar een steek heeft laten vallen. Als ik zie hoe die Azov staalfabriek eruit ziet, dan had men dit beter moeten bevoorraden en meer manschappen daar positioneren.
Ik mag hopen dat ze Odessa beter inschatten, want dat is de enige trofee die Poetin nu nog nodig heeft.
En dan ligt ook de weg naar Moldavië open.
Anders zitten we in een schaakmat positie voor een jaartje of 2 tot het Oekraiense leger klaar is voor een tegenoffensief dat kans op slagen heeft
Het is denk ik omdat Rusland echt geblunderd heeft bij de inname van Kyiv, dat ik soms onterecht denk dat het leger van Oekraine zo sterk is.
Ik vrees dat dat (voorlopig) niet zo is helaas
Ik denk dat ten aanzien van Marioepol Oekraïne niet zo veel opties had. De Russen drukten zich vanuit zowel Donetsk als vanuit de Krim op naar de stad. Zonder versterkingen vanuit de richting Dnipro - Zaporizhia was die omsingeling onvermijdelijk.
Dat Oekraïne in Marioepol niet heeft kunnen ingrijpen.... dat is door dat land als schrijnend ervaren. Als ze het enigszins hadden kunnen doen dan was het wel gebeurd. In die fase had Oekraïne zeker nog geen sterk aanvalsleger. Als verdedigingsleger was het prima, maar zelfs met voldoende troepen in Marioepol zou de voortdurende aanvoer van Russen vanuit de twee richtingen tot dit resultaat hebben geleid. Andersom denkend ben ik onder de indruk hoe lang Marioepol het heeft kunnen uithouden.
Een vijand aanvallen op een punt waar die vanuit twee richtingen kan worden versterkt is strategisch gewoon niet verstandig. Een dergelijke inspanning zou het Oekraïense leger veel kosten met als resultaat dat direct daarna moet worden voorkomen dat een herhaling van zetten plaatsvindt en de Russen opnieuw Marioepol in de tang nemen. De inspanning die dit het Oekraïense leger zou hebben gekost kon kon het land zich niet permitteren. Ze moest zich houden aan haar verdedigingstactiek, put de Russen uit zonder te veel eigen verliezen. De Oekraïners zullen nog lang genoeg met dezelfde mensen moeten doen.
Wat het Oekrainse leger
nu wel doet kunnen we terugzien op de onderstaande kaart van ISW van 4 mei jl.
:strip_exif()/f/image/hWtO21McRT6tz32n0wf0ldW8.jpg?f=fotoalbum_large)
(de blauwe pijlen heb ik er zelf even bijgezet) Als Oekraïne dan toch gaat aanvallen, dan zou ze het zo moeten doen. Oekraïne valt de Russen aan in de uiteinden van het door hen veroverde gebied. Zeker in het zuiden, bij Kherson zullen Russen de meeste moeite hebben met versterkingen en bevoorrading. Blijkbaar heeft Oekraïne nu wat meer aanvalspotentie door buitenlandse wapens.
Maar is het genoeg?
Dat brengt mij bij die andere post van je (@
oldgrumpy credits voor het aandragen):
Wat mij opvalt is dat de focus in de discussie hier op dat push en pull systeem komt te liggen. Het artikel kopt echter met dit:
The former commander of the US Special Operations Command in Europe, retired US Army Maj. Gen. Mike Repass, says the international community has to greatly increase its support for Ukraine if the embattled nation is ever going to be able to drive the Russians out.
Zijn eerste vraag beantwoordend noemt hij twee redenen:
He says the Ukrainian supply chain for military equipment is inefficient and that additional military forces are required to drive the Russians out of Ukraine.
Nu is de man afgelopen 6 jaar als adviseur met Oekraïne in de weer geweest en heeft afgelopen maand een assessment gemaakt van de richting waarin de oorlog zich bewoog. Het lijkt mij dat hij voldoende geloofwaardigheid heeft om de uitspraken te doen die hij doet. Over dat Oekraïense "wie het hardst schreewt krijgt het meest" pull systeem kan ik nog wel vergevingsgezind zijn. De informatiebasis van het door Repass gewenste systeem is er simpelweg niet. Dan zijn roepende commanders de next best thing.
Zijn andere uitspraak vind ik belangrijker. Hij stelt dat er vijf brigades nodig zijn voor offensieve operaties. Met 8000 militairen per brigade komt dat op zo'n 40.000 militairen neer.
To win the war in Ukraine, Repass advocates that the US and its allies build up a Ukrainian strategic force amounting to five brigades of up to 40,000 soldiers capable of mounting offensive operations to force the Russians out of their country.
Dit getal relaterend aan het huidige Oekraïense leger (125.000 grondtroepen, 30.000 luchtmacht, 15.000 marine, met daarbovenop 900.000 reservisten) is dat 1/5 van het parate deel van het leger, en bijna 1/3e van de parate landmacht.
Waarom die 5 brigades?
Everybody is thinking about the immediate fight right now, which means we're running supplies to the Ukrainians. The problem is that the Ukraine's army needs additional capabilities to be able to drive Russia out of Ukraine
[...]
Because they don't have enough combat power to do that, meaning enough equipment, firepower and trained soldiers at the moment.
[...]
Most people recognize that this is going to be a battle of attrition and, at some point in time, it will start to tip in Russia's favor unless additional Ukrainian forces are generated.
[...]
I think there's a growing realization among NATO countries and the international community that we're going to have to do something besides resource Ukraine's current fight.
En dan doet Repass enkele aanbevelingen:
- we need to weaken Russia by strengthening Ukrainian capabilities.
- we need to further deter Russia by increasing our own and NATO's capabilities.
- degrading Russia's armed forces and capabilities.
- we need to ensure Russia's defeat in Ukraine, and that is done by building a strategic and operational reserve force for Ukraine that can do offensive operations to kick the Russians out of Ukraine and secure its borders.
Ik denk voor dat laatste punt betekend dit in uitvoering:
You need to have the US, French, Poles, UK and the Germans each build a brigade's worth of Ukrainian combat power. Those nations have significant military capacity and could generate forces by equipping Ukrainian units and then training them in their own nations. So, that would be five brigades, in five operational sectors. And you would need probably six to eight months to implement that. These five brigades would have Western equipment fighting in Western ways, an integrated air-land battle approach where you have all the means available to you, to include NATO-interoperable tanks, close-air support and air defense.
Reagerend op de vraag of 5 brigades niet wat veel is reageert Repass met te zeggen dat Oekraïne die troepen zal kunnen vinden (mijn commentaar: met 900.000 is dit denk ik niet onwaarschijnlijk.)
En waarom 5 brigades genoeg is, met de ervaring van de Golf oorlog, ook een oorlog tegen Russische wapens:
We know that the Western armaments have a significant qualitative edge over Russian equipment, so numbers and force ratios are skewed when it is Western military equipment up against Russian-made equipment.
Het artikel vervolgt verder met een analyse over het Russische onvermogen tot verandering, maar ook dat Odessa en Moldavië nog steed een doel zijn voor de Russen. Maar het nieuws voor mij in het artikel was toch de analyze van de benodigde aanvalsmacht.
I do take it as a serious threat, and I do think they have their eyes on Moldova. If they can take it, they will. To be specific, they talk about going to Transnistria. If they can build a southern land bridge to Transnistria, they will do it. That will put Russia on Moldova's doorstep and Moldova won't be able to effectively defend against a Russian invasion.