De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 189 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.416 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rusland heeft vacatures geopend voor mobilisatie-experts:
Russian state enterprises with seemingly little affiliation to the military are recruiting “mobilization and wartime experts,” the independent Sota news outlet has reported.

The report comes as top Russian officials continue to deny speculation that the Kremlin plans to announce a full mobilization as soon as May 9, when Russia celebrates the Victory Day holiday.

Vacancies seeking experts in “wartime mobilization readiness and training” began appearing on the popular jobs platform Headhunter over the past week, Sota reported Thursday.
Het Kremlin blijft ontkennen dat er een algehele mobilisatie komt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:57:
niet voor niets wordt er opgeroepen om ook de Russische Federatie te classificeren als een 'terrorist state'.
Waarom zou dat 'terrorist' zijn?

Het is vooral uiterst effectief, Oekraïne doet hetzelfde met piloten en helicopters die ze komen redden. Eventuele Russische reddingsacties bij schepen kan je ook aanvallen, evenals matrozen in vlotten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:31
Verwijderd schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:58:
[...]

nu neem ik niet vaak deel aan Russische parades op 9 mei maar het zal me niets verbazen als de voertuigen en wapens geen munitie bevatten.
Dat klopt, hens ik zeg stiekem. Je hebt maar 1 gek daar nodig om hem daar van de kant te maken, het is wel echt het moment.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:16:
Inmiddels toch wel benieuwd naar die parade:
[Twitter]Je hebt maar één Oekraïner met een Switchblade nodig, ze staan netjes op een rijtje... O-)
Is dat tentoonspreiden van het doomsday plane niet een hele domme zet voor je binnenlandse publiek? Ik bedoel als ik zou geloven als Rus dat London vernietigd moet worden want nazi’s (!!!!11!) zou ik zo’n Sarmat plaatje wel cool vinden en alles.

Als ze dan echter het vliegtuig gaan tonen waar de lucky few in gaan zitten als het gewone volk de vernietiging in geschoten wordt… ik weet niet wat ik daar van zou maken.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:01:
[...]

Het is vooral uiterst effectief, Oekraïne doet hetzelfde met piloten en helicopters die ze komen redden. Eventuele Russische reddingsacties bij schepen kan je ook aanvallen, evenals matrozen in vlotten.
het is een van de redenen. Maar goed, hulpdiensten zijn medics, sorry waarom zou je bewust medics gaan targeten? Waarom zou je het Rode Kruis gaan beschieten? Waarom zou je de evacuatie van burgers dwarszitten? Beschieten? Burgers in hun auto's beschieten. Waarom zou je schieten op gebouwen waar 'children' bij staat?

Andere redenen zijn het neerschieten van burgers.
Het verkrachten van vrouwen en kinderen, ook mannelijke kinderen.
Het achterlaten van 'surprises' in woningen van mensen. Een handgranaat achter de deur van de wasmachine, een deurklink, in de voorraadkast onder een blikje conserven.
Plunderen van winkels en huizen.

Zo'n beetje alles wat not done is, dat doet Rusland.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:01:
[...]

Waarom het aanvallen van hulpdiensten terroristisch zou zijn? Volgens mij zijn dat in de meeste gevallen geen legitieme militaire doelwitten (althans volgens mij in de beelden die ik daarvan ken uit het MO). Of een reddingsactie door een andere militaire helikopter een legitiem doelwit is weet ik niet, maar lijkt me wel.

Bewust hulpverleners beschieten met het doel hun inzet/wil te breken lijkt mij redelijk terroristisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ugchel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:08:
Bewust hulpverleners beschieten met het doel hun inzet/wil te breken lijkt mij redelijk terroristisch.
Militaire hulpverleners van de vijand zijn nog steeds de vijand, daar rest slechts één antwoord op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
Volgens een uitgelekt rapport waren er een paar ‘kleine probleempjes’ met de wapensystemen op de Moskva. Het is supersnel verwijderd, doch is het niet onopgemerkt gebleven en lijkt het vooralsnog authentiek:

Paar details:

Het zou betekenen dat alleen de lange afstandsverdediging enigszins functioneren. Tevens werken systemen niet tegelijk, zet je het ene aan, stopt het ander met werken.

Aka volg je een Bayraktar, kun je verder.. geen Neptunes zien (speculatie mijnerzijds):

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Militaire hulpverleners van de vijand zijn nog steeds de vijand, daar rest slechts één antwoord op.
welkom bij het concept 'honour on the battlefield' :P
Blijkbaar is het iets van pre-WW1.

Natuurlijk kunnen die vijanden weer opgelapt worden om jou over twee dagen door je kop te schieten, maar ja....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2022 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:11:
[...]

Ontwijk je het nou om antwoord te geven? Want ik begrijp je reactie op mijn opmerking niet. Jij stelt de vraag waarom Rusland als terrorist state benoemd zou moeten worden, want Oekraïne schiet op helikopters tijdens een reddingsmissie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:21:
[...]

welkom bij het concept 'honour on the battlefield' :P
Blijkbaar is het iets van pre-WW1.

Natuurlijk kunnen die vijanden weer opgelapt worden om jou over twee dagen door je kop te schieten, maar ja....
Sinds 'Saving Private Ryan' geloof ik daar niet meer in, rauwe oorlog heeft geen VAR...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ugchel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:22:
Jij stelt de vraag waarom Rusland als terrorist state benoemd zou moeten worden, want Oekraïne schiet op helikopters tijdens een reddingsmissie?
Niet omwille van 'double tap', wel vanwege oorlogsmisdaden tegen burgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:27:
[...]

Sinds 'Saving Private Ryan' geloof ik daar niet meer in, rauwe oorlog heeft geen VAR...
toen ik m'n vorige post schreef moest ik ook aan Saving Private Ryan denken.
Neemt niet weg dat we beter dienen te zijn als onze tegenstander, anders zijn we geen haar beter.

Double-tap als het gaat om doelbewust targeten van first-responders vind ik gewoon laf. Pure lafheid.
Pure boosaardigheid.
Dan ben je gewoon geen mens met eer en geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Snake island is echt klein. En bonus beelden van drone aanval.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:28:
[...]

Niet omwille van 'double tap', wel vanwege oorlogsmisdaden tegen burgers.
Misschien ben ik gewoon heel slecht in lezen, maar je posts impliceren enerzijds dat je double tap bedoelt als het opnieuw schieten als er (burger)hulpverleners ter plaatse zijn (wmb terroristisch) of reddingshelikopters (indien militair wmb niet terroristisch), en anderzijds lijk je double tap te gebruiken als simpelweg 2 keer kort na elkaar vuren waarbij de eerste keer als marker dient.

Dat maakt het nogal lastig om te begrijpen wat je bedoelt en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ugchel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:34:
Dat maakt het nogal lastig om te begrijpen wat je bedoelt en waarom.
Stel dat een fregat geraakt wordt en een ander militair schip komt drenkelingen uit het water halen dan is imo het zinken van dat tweede schip legitiem.

Hetzelfde met soldaten beschieten die hun gewonde strijdmakkers proberen af te voeren, alles voor een maximaal resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Stel dat een fregat geraakt wordt en een ander militair schip komt drenkelingen uit het water halen dan is imo het zinken van dat tweede schip legitiem. Hetzelfde met soldaten beschieten die hun gewonde strijdmakkers proberen af te voeren, alles voor een maximaal resultaat.
laat ik het kort houden: oneens.
Maar ik zal wel ouderwets zijn O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:39:
laat ik het kort houden: oneens.
Maar ik zal wel ouderwets zijn O-)
Laat ik het erop houden dat na Bucha mijn normen wat vervaagd zijn... :/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:43:
[...]

never join the losing team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:17:
Aka volg je een Bayraktar, kun je verder.. geen Neptunes zien (speculatie mijnerzijds):
Dergelijke speculatie heb ik ook gelezen kort na het zinken, dat de volgsystemen werden 'afgeleid' met een stel drones terwijl die Neptunes vanaf de andere kant aan kwamen. Lijkt hier dus wel bevestigd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anboni schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:16:
[...]

Dergelijke speculatie heb ik ook gelezen kort na het zinken, dat de volgsystemen werden 'afgeleid' met een stel drones terwijl die Neptunes vanaf de andere kant aan kwamen. Lijkt hier dus wel bevestigd te worden.
als de analyse van de Grim Reapers klopt zou het kunnen dat, net als in de game simulatie, de Moskva ten prooi viel aan Neptunes ten tijde van regen en wind.
Ligt er dus even aan of de Admiral Makarov getroffen is door Oekraiens vuur en zo ja met welk wapen en in welke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Bschnitz schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:05:
[...]

Dat klopt, hens ik zeg stiekem. Je hebt maar 1 gek daar nodig om hem daar van de kant te maken, het is wel echt het moment.
Is dit een serieuze thread of iets teveel mensen die te vaak Die Hard en Rambo hebben gekeken? Kom op zeg…

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:43:
[...]

Ik snap het sentiment, maar ik denk ook dat het voor Ukrainers (en ook voor 'ons allemaal') belangrijk is om dat stuk menselijkheid wat de russen niet meer hebben, zelf niet te verliezen, ook niet jegens de russen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

anboni schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:27:
[...]

Ik snap het sentiment, maar ik denk ook dat het voor Ukrainers (en ook voor 'ons allemaal') belangrijk is om dat stuk menselijkheid wat de russen niet meer hebben, zelf niet te verliezen, ook niet jegens de russen.
hear #hear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 23:19
anboni schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:27:
[...]Ik snap het sentiment, maar ik denk ook dat het voor Ukrainers (en ook voor 'ons allemaal') belangrijk is om dat stuk menselijkheid wat de russen niet meer hebben, zelf niet te verliezen, ook niet jegens de russen.
En wat denk je dat die Oekraïense soldaat doet wanneer hij hoort dat zijn moeder vermoord en zijn vrouw en dochter verkracht zijn door de Russen in een voorstadje van Kiev?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-10 14:09
Ik neem even een pauze met het plaatsen van de updates om privé omstandigheden.
Bij deze mijn laatste. 😉

6 Mei Update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FoBtF_UblHvaNlpLUuxlecGCXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7ULaH6DPzP9eHwqAgR0d8us.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxikoxUGZje_5VAPG9QMIABX0qA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U09ViLABdrCK9QrB0D1l4Ynw.jpg?f=fotoalbum_large

Britse inlichtingenrapport:

▪️Russische troepen in Mariupol hebben hun grondaanval op de staalfabriek "Azovstal" voor een tweede dag voortgezet, ondanks Russische verklaringen die beweren dat ze alleen zouden proberen het af te sluiten.

▪️De hernieuwde poging van Rusland om "Azovstal" veilig te stellen en de verovering van Mariupol te voltooien, houdt waarschijnlijk verband met de komende herdenkingen van de Dag van de Overwinning op 9 mei en de wens van Poetin om een ​​symbolisch succes te hebben in Oekraïne.

▪️Deze inspanning is ten koste gegaan van personeel, uitrusting en munitie voor Rusland. Terwijl het Oekraïense verzet voortduurt in "Azovstal", zullen de Russische verliezen hun operationele plannen in het zuiden van Donbas blijven versterken en frustreren.

spoiler: Gewonde en overleden kinderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxMsSNBsC1OwLnzHyLuZyhcjkO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz5qOpTdH4AIKhPKt3LYt8Wu.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan 631 kinderen raakten gewond in Oekraïne als gevolg van grootschalige gewapende agressie in Rusland.

Volgens officiële cijfers stierven 223 kinderen en raakten meer dan 408 gewond.

Deze cijfers zijn niet definitief, aangezien er wordt gewerkt om ze vast te stellen op plaatsen van actieve gevechtsoperaties, in de tijdelijk bezette en bevrijde gebieden.

Een 15-jarige vrijwilliger die hielp met het voeren en evacueren van dieren, stierf als gevolg van beschietingen door de indringers van het regionale ecopark in het dorp Lisne, in de regio Charkov.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleDutch schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:46:
Ik neem even een pauze met het plaatsen van de updates om privé omstandigheden.
Bij deze mijn laatste. 😉

6 Mei Update.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Britse inlichtingenrapport:

▪️Russische troepen in Mariupol hebben hun grondaanval op de staalfabriek "Azovstal" voor een tweede dag voortgezet, ondanks Russische verklaringen die beweren dat ze alleen zouden proberen het af te sluiten.

▪️De hernieuwde poging van Rusland om "Azovstal" veilig te stellen en de verovering van Mariupol te voltooien, houdt waarschijnlijk verband met de komende herdenkingen van de Dag van de Overwinning op 9 mei en de wens van Poetin om een ​​symbolisch succes te hebben in Oekraïne.

▪️Deze inspanning is ten koste gegaan van personeel, uitrusting en munitie voor Rusland. Terwijl het Oekraïense verzet voortduurt in "Azovstal", zullen de Russische verliezen hun operationele plannen in het zuiden van Donbas blijven versterken en frustreren.

spoiler: Gewonde en overleden kinderen
[Afbeelding]

Meer dan 631 kinderen raakten gewond in Oekraïne als gevolg van grootschalige gewapende agressie in Rusland.

Volgens officiële cijfers stierven 223 kinderen en raakten meer dan 408 gewond.

Deze cijfers zijn niet definitief, aangezien er wordt gewerkt om ze vast te stellen op plaatsen van actieve gevechtsoperaties, in de tijdelijk bezette en bevrijde gebieden.

Een 15-jarige vrijwilliger die hielp met het voeren en evacueren van dieren, stierf als gevolg van beschietingen door de indringers van het regionale ecopark in het dorp Lisne, in de regio Charkov.
welverdiende pauze dude!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:45:
[...]

En wat denk je dat die Oekraïense soldaat doet wanneer hij hoort dat zijn moeder vermoord en zijn vrouw en dochter verkracht zijn door de Russen in een voorstadje van Kiev?
op dat moment ontstaat het verschil tussen een vigilante en een eervolle burger die het oordeel der goden overlaat aan hen die door de goden ervoor aangesteld zijn.

Ja, dat is moeilijk, maar het is het waard.
De prijs is de gezondheid van je ziel.

Aldus spreekt de geest der eeuwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2022 23:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 11:12

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

oldgrumpy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:55:
[...]
Ik vind dat Oekraine daar een steek heeft laten vallen. Als ik zie hoe die Azov staalfabriek eruit ziet, dan had men dit beter moeten bevoorraden en meer manschappen daar positioneren.
Ik mag hopen dat ze Odessa beter inschatten, want dat is de enige trofee die Poetin nu nog nodig heeft.
En dan ligt ook de weg naar Moldavië open.
Anders zitten we in een schaakmat positie voor een jaartje of 2 tot het Oekraiense leger klaar is voor een tegenoffensief dat kans op slagen heeft
Het is denk ik omdat Rusland echt geblunderd heeft bij de inname van Kyiv, dat ik soms onterecht denk dat het leger van Oekraine zo sterk is.
Ik vrees dat dat (voorlopig) niet zo is helaas
Ik denk dat ten aanzien van Marioepol Oekraïne niet zo veel opties had. De Russen drukten zich vanuit zowel Donetsk als vanuit de Krim op naar de stad. Zonder versterkingen vanuit de richting Dnipro - Zaporizhia was die omsingeling onvermijdelijk.

Dat Oekraïne in Marioepol niet heeft kunnen ingrijpen.... dat is door dat land als schrijnend ervaren. Als ze het enigszins hadden kunnen doen dan was het wel gebeurd. In die fase had Oekraïne zeker nog geen sterk aanvalsleger. Als verdedigingsleger was het prima, maar zelfs met voldoende troepen in Marioepol zou de voortdurende aanvoer van Russen vanuit de twee richtingen tot dit resultaat hebben geleid. Andersom denkend ben ik onder de indruk hoe lang Marioepol het heeft kunnen uithouden.

Een vijand aanvallen op een punt waar die vanuit twee richtingen kan worden versterkt is strategisch gewoon niet verstandig. Een dergelijke inspanning zou het Oekraïense leger veel kosten met als resultaat dat direct daarna moet worden voorkomen dat een herhaling van zetten plaatsvindt en de Russen opnieuw Marioepol in de tang nemen. De inspanning die dit het Oekraïense leger zou hebben gekost kon kon het land zich niet permitteren. Ze moest zich houden aan haar verdedigingstactiek, put de Russen uit zonder te veel eigen verliezen. De Oekraïners zullen nog lang genoeg met dezelfde mensen moeten doen.

Wat het Oekrainse leger nu wel doet kunnen we terugzien op de onderstaande kaart van ISW van 4 mei jl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65xPZHjWbbsDAJIScdiGMhHQolI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWtO21McRT6tz32n0wf0ldW8.jpg?f=fotoalbum_large
(de blauwe pijlen heb ik er zelf even bijgezet) Als Oekraïne dan toch gaat aanvallen, dan zou ze het zo moeten doen. Oekraïne valt de Russen aan in de uiteinden van het door hen veroverde gebied. Zeker in het zuiden, bij Kherson zullen Russen de meeste moeite hebben met versterkingen en bevoorrading. Blijkbaar heeft Oekraïne nu wat meer aanvalspotentie door buitenlandse wapens.

Maar is het genoeg?

Dat brengt mij bij die andere post van je (@oldgrumpy credits voor het aandragen):
oldgrumpy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:33:
[...]
Dat is dan niet wat deze mijnheer ervan denkt en ik vrees dat hij weet waarover hij spreekt:

https://edition.cnn.com/2...aine-interview/index.html
Wat mij opvalt is dat de focus in de discussie hier op dat push en pull systeem komt te liggen. Het artikel kopt echter met dit:
The former commander of the US Special Operations Command in Europe, retired US Army Maj. Gen. Mike Repass, says the international community has to greatly increase its support for Ukraine if the embattled nation is ever going to be able to drive the Russians out.
Zijn eerste vraag beantwoordend noemt hij twee redenen:
He says the Ukrainian supply chain for military equipment is inefficient and that additional military forces are required to drive the Russians out of Ukraine.
Nu is de man afgelopen 6 jaar als adviseur met Oekraïne in de weer geweest en heeft afgelopen maand een assessment gemaakt van de richting waarin de oorlog zich bewoog. Het lijkt mij dat hij voldoende geloofwaardigheid heeft om de uitspraken te doen die hij doet. Over dat Oekraïense "wie het hardst schreewt krijgt het meest" pull systeem kan ik nog wel vergevingsgezind zijn. De informatiebasis van het door Repass gewenste systeem is er simpelweg niet. Dan zijn roepende commanders de next best thing.

Zijn andere uitspraak vind ik belangrijker. Hij stelt dat er vijf brigades nodig zijn voor offensieve operaties. Met 8000 militairen per brigade komt dat op zo'n 40.000 militairen neer.
To win the war in Ukraine, Repass advocates that the US and its allies build up a Ukrainian strategic force amounting to five brigades of up to 40,000 soldiers capable of mounting offensive operations to force the Russians out of their country.
Dit getal relaterend aan het huidige Oekraïense leger (125.000 grondtroepen, 30.000 luchtmacht, 15.000 marine, met daarbovenop 900.000 reservisten) is dat 1/5 van het parate deel van het leger, en bijna 1/3e van de parate landmacht.

Waarom die 5 brigades?
Everybody is thinking about the immediate fight right now, which means we're running supplies to the Ukrainians. The problem is that the Ukraine's army needs additional capabilities to be able to drive Russia out of Ukraine
[...]
Because they don't have enough combat power to do that, meaning enough equipment, firepower and trained soldiers at the moment.
[...]
Most people recognize that this is going to be a battle of attrition and, at some point in time, it will start to tip in Russia's favor unless additional Ukrainian forces are generated.
[...]
I think there's a growing realization among NATO countries and the international community that we're going to have to do something besides resource Ukraine's current fight.
En dan doet Repass enkele aanbevelingen:
  • we need to weaken Russia by strengthening Ukrainian capabilities.
  • we need to further deter Russia by increasing our own and NATO's capabilities.
  • degrading Russia's armed forces and capabilities.
  • we need to ensure Russia's defeat in Ukraine, and that is done by building a strategic and operational reserve force for Ukraine that can do offensive operations to kick the Russians out of Ukraine and secure its borders.
Ik denk voor dat laatste punt betekend dit in uitvoering:
You need to have the US, French, Poles, UK and the Germans each build a brigade's worth of Ukrainian combat power. Those nations have significant military capacity and could generate forces by equipping Ukrainian units and then training them in their own nations. So, that would be five brigades, in five operational sectors. And you would need probably six to eight months to implement that. These five brigades would have Western equipment fighting in Western ways, an integrated air-land battle approach where you have all the means available to you, to include NATO-interoperable tanks, close-air support and air defense.
Reagerend op de vraag of 5 brigades niet wat veel is reageert Repass met te zeggen dat Oekraïne die troepen zal kunnen vinden (mijn commentaar: met 900.000 is dit denk ik niet onwaarschijnlijk.)
En waarom 5 brigades genoeg is, met de ervaring van de Golf oorlog, ook een oorlog tegen Russische wapens:
We know that the Western armaments have a significant qualitative edge over Russian equipment, so numbers and force ratios are skewed when it is Western military equipment up against Russian-made equipment.
Het artikel vervolgt verder met een analyse over het Russische onvermogen tot verandering, maar ook dat Odessa en Moldavië nog steed een doel zijn voor de Russen. Maar het nieuws voor mij in het artikel was toch de analyze van de benodigde aanvalsmacht.
I do take it as a serious threat, and I do think they have their eyes on Moldova. If they can take it, they will. To be specific, they talk about going to Transnistria. If they can build a southern land bridge to Transnistria, they will do it. That will put Russia on Moldova's doorstep and Moldova won't be able to effectively defend against a Russian invasion.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:01:
[...]

Ik denk dat ten aanzien van Marioepol Oekraïne niet zo veel opties had. De Russen drukten zich vanuit zowel Donetsk als vanuit Krim op naar de stad. Zonder versterkingen vanuit de richting Dnipro - Zaporizhia was die omsingeling onvermijdelijk.

Dat Oekraïne in Marioepol niet heeft kunnen ingrijpen.... dat is door dat land als schrijnend ervaren. Als ze het enigszins hadden kunnen doen dan was het wel gebeurd. In die fase had Oekraïne zeker nog geen sterk aanvalsleger. Als verdedigingsleger was het prima, maar zelfs met voldoende troepen in Marioepol zou de voortdurende aanvoer van Russen vanuit de twee richtingen tot dit resltaat hebben geleid. Anderom denkend ben ik onder de indruk hoe lang Marioepol het heeft kunnen uithouden.

Een vijand aanvallen op een punt waar die vanuit twee richtingen kan worden versterkt is strategisch gewoon niet verstandig. Een dergelijke inspanning zou het Oekraïense leger veel kosten met als resultaat dat direct daarna moet worden voorkomen dat een herhaling van zetten plaatsvindt en de Russen opnieuw Marioepol in de tang nemen. De inspanning die dit het Oekraïense leger zou hebben gekost kon kon het land zich niet permitteren. Ze moest zich houden aan haar verdedigingstactiek, put de Russen uit zonder te veel eigen verliezen. De Oekraïners zullen nog lang genoeg met dezelfde mensen moeten doen.

Wat het Oekrainse leger nu wel doet kunnen we terugzien op de onderstaande kaart van ISW van 4 mei jl.
[Afbeelding]
(de blauwe pijlen heb ik er zelf even bijgezet) Als Oekraïne dan toch gaat aanvallen, dan zou ze het zo moeten doen. Oekraïne valt de Russen aan in de uiteinden van het door hen veroverde gebied. Zeker in het zuiden, bij Kherson zullen Russen de meeste moeite hebben met versterkingen en bevoorrading. Blijkbaar heeft Oekraïne nu wat meer aanvalspotentie door buitenlandse wapens.

Maar is het genoeg. Dat brengt mij bij die andere post van je (@oldgrumpy credits voor het aandragen):

[...]

Wat mij opvalt is dat de focus in de discussie hier op dat push en pull systeem komt te liggen. Het artikel kopt echter met dit:
[...]

Zijn eerste vraag beantwoordend noemt hij twee redenen:
[...]
Nu is de man afgelopen 6 jaar als adviseur met Oekraïne in de weer geweest en heeft afgelopen maand een assessment gemaakt van de richting waarin de oorlog zich bewoog. Het lijkt mij dat hij voldoende geloofwaardigheid heeft om de uitspraken te doen die hij doet. Over dat Oekraïense "wie het hardst schreewt krijgt het meest" pull systeem kan ik nog wel vergevingsgezind zijn. De informatiebasis van het door Repass gewenste systeem is er simpelweg niet. Dan zijn roepende commanders de next best thing.

Zijn andere uitspraak vind ik belangrijker. Hij stelt dat er vijf brigades nodig zijn voor offensieve operaties. Met 8000 militairen per brigade komt dat op zo'n 40.000 militairen neer.
[...]
Dit getal relaterend aan het huidige Oekraïense leger (125.000 grondtroepen, 30.000 luchtmacht, 15.000 marine, met daarbovenop 900.000 reservisten) is dat 1/5 van het parate deel van het leger, en bijna 1/3e van de parate landmacht.

Waarom die 5 brigades?
[...]

En dan doet Repass enkele aanbevelingen:

[...]

Ik denk voor dat laatste punt betekend dit in uitvoering:
[...]

Reagerend op de vraag of 5 brigades niet wat veel is reageert Repass met te zeggen dat Oekraïne die troepen zal kunnen vinden (mijn commentaar: met 900.000 is dit denk ik niet onwaarschijnlijk.)
En waarom 5 brigades genoeg is, met de ervaring van de Golf oorlog, ook een oorlog tegen Russische wapens:
[...]
Het artikel vervolgt verder met een analyse over het Russische onvermogen tot verandering, maar ook dat Odessa en Moldavië nog steed een doel zijn voor de Russen. Maar het nieuws voor mij in het artikel was toch de analyze van de benodigde aanvalsmacht.
[...]
mijn vraag is: waar zie hij die vijf brigades?

Kherson.
Zaporizhzhia.
Donbas... Kramatorsk?
Izyum?
Charkiv?

Hij mag dan Gen-Maj zijn... hij komt toch alsnog over als een armchair general, en waarom zou hij beter zijn dan Armchair Lt.Col Tyrunar? Ik zie het nog niet.

Ben meer benieuwd naar wat de nieuwe SACEUR gaat zeggen en doen, zijnde Russische en Oost-European expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:08:
[...]

Kherson.
Zaporizhzhia.
Donbas... Kramatorsk?
Izyum?
Charkiv?
Over strategie laten ze natuurlijk nog niet het achterste van hun tong zien. Het oprollen van dat bezette gebied zoals die kaart suggereert is denk ik geen gekke strategie, maar dat is mijn "mening".

Met andere woorden, niet verdelen, maar gefocused toepassen op een of twee zones om zoveel mogelijk aanvalskracht te bundelen.Die vijf brigades is te weinig om een gespreid front te bedienen, dan wordt het weer verdunde thee.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:13:
[...]

Over strategie laten ze natuurlijk nog niet het achterste van hun tong zien. Het oprollen van dat bezette gebied zoals die kaart suggereert is denk ik geen gekke strategie, maar dat is mijn "mening".

Met andere woorden, niet verdelen, maar gefocused toepassen op een of twee zones om zoveel mogelijk aanvalskracht te bundelen.Die vijf brigades is te weinig om een gespreid front te bedienen, dan wordt het weer verdunde thee.
mijn samenvatting: alle 'retired' generals moeten gewoon hun muil houden en teruggaan naar de golfbaan.

Misschien Wesley Clark als uitzondering O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2022 00:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:15:
[...]

mijn samenvatting: alle 'retired' generals moeten gewoon hun muil houden en teruggaan naar de golfbaan.

Misschien Wesley Clarke als uitzondering O-)
En wat nou als hem gevraagd is om de media op te zoeken om de geesten rijp te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
teacup schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:17:
[...]

En wat nou als hem gevraagd is om de media op te zoeken om de geesten rijp te maken?
Niet nodig toch, wij hebben het hier ook al bepleit. :7
teacup schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:01:
Ik relateerde het eerst alleen al aan de jaarlijkse geboorten, dus zonder te kijken naar de huidige militaire groepen. Die vijf bataljons zijn bijvoorbeeld slechts een fractie van het cohort 17 jarigen.
Daarnaast worden veel aspiranten zonder ervaring weggestuurd. Volgens mij kan je die 5 bataljons ook trekken uit het deel zonder militaire achtergrond, als men toch al een opleiding doet van 8 maanden.
Ik had gehoopt dat er al stiekem tienduizenden in opleiding waren verspreid over Europa/VS/etc.

Doe een snelle selectie in UA en stuur er 40.000 door voor een serieuze opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
bulle bas schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:30:
[...]

[...]

Ik relateerde het eerst alleen al aan de jaarlijkse geboorten, dus zonder te kijken naar de huidige militaire groepen. Die vijf bataljons zijn bijvoorbeeld slechts een fractie van het cohort 17 jarigen.
Daarnaast worden veel aspiranten zonder ervaring weggestuurd. Volgens mij kan je die 5 bataljons ook trekken uit het deel zonder militaire achtergrond, als men toch al een opleiding doet van 8 maanden.
Ik had gehoopt dat er al stiekem tienduizenden in opleiding waren verspreid over Europa/VS/etc.

Doe een snelle selectie in UA en stuur er 40.000 door voor een serieuze opleiding.
Dan heb je dus 40 000 onervaren juist opgeleide soldaten. Niet iets waarmee je een russische leger dat al een jaar vecht kan aanvallen. Een leger opleiden, trainen en bewapenen met nieuwe wapens duurt jaren en dan nog zal je veel moeten vertrouwen op ervaren militairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:08:
[...]

Kherson.
Zaporizhzhia.
Donbas... Kramatorsk?
Izyum?
Charkiv?

Hij mag dan Gen-Maj zijn... hij komt toch alsnog over als een armchair general, en waarom zou hij beter zijn dan Armchair Lt.Col Tyrunar? Ik zie het nog niet.

Ben meer benieuwd naar wat de nieuwe SACEUR gaat zeggen en doen, zijnde Russische en Oost-European expert.
In reserve, dus niet verbonden aan een van die fronts en daarom vrij om willekeurig waar offensieve acties uit te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

bulle bas schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:30:
[...]

[...]

Om die reden had ik in die post ook met name die 900,000 nog een keer genoemd. Die krijgt onherroepelijk een rol in het verhaal.

Na het schrijven van die post heb ik er nog wel wat over nagedacht. Zou je deze wapens wel willen bemannen met troepen zonder gevechtservaring? Keer op keer wordt uitgesproken hoe essentieel het is dat met name dat Oost Oekraïense deel van het leger "battle hardened" is. Dit hebben die 900.000 natuurlijk nog niet.

Daarom kwam ik na die post tot de conclusie dat ze naar een soort roulatiesysteem toe moeten werken waarbij ervaren troepen uit de lijn worden gehaald voor de opleiding en dat ondertussen onervaren troepen een verdedigende rol in de lijn toebedeeld krijgen. Op zich zal dit ook weer tijd kosten, maar ervaren troepen zijn wel sneller getraint op andere wapens.

Dit signaal wordt daarom denk ik niet voor niets naar CNN afgegeven. Next stage... Zelenskyy kondigde dit van de week ook al zo aan. Maar ja, die doorlooptijd van de trainingen impliceert dus ook dat we nog zeker maanden tot een half jaar nodig hebben voordat een Oekraïense tegenaanval momentum krijgt. Zelfs een Rusland kan in die tijd nog wel wat. Het blijft een enorme race tegen de klok. Maar dat is een oorlog eigenlijk altijd wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
k995 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:46:
[...]

Dan heb je dus 40 000 onervaren juist opgeleide soldaten. Niet iets waarmee je een russische leger dat al een jaar vecht kan aanvallen. Een leger opleiden, trainen en bewapenen met nieuwe wapens duurt jaren en dan nog zal je veel moeten vertrouwen op ervaren militairen.
Ja dat is een nadeel. Dan zal je iets met roulatie/gemengde samenstelling moeten doen waar @teacup op hint. Het pluspunt voor UA is dat ze een heel groot militair oefenterrein hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:38:
[...]

Stel dat een fregat geraakt wordt en een ander militair schip komt drenkelingen uit het water halen dan is imo het zinken van dat tweede schip legitiem.

Hetzelfde met soldaten beschieten die hun gewonde strijdmakkers proberen af te voeren, alles voor een maximaal resultaat.
Volgens mij mag dat gewoon, maar om in jouw voetbal termen (:P de VAR) te blijven; dat wordt net zo sympathiek gevonden als de bal niet teruggeven nadat de andere ploeg ‘m over de lijn heeft getrapt zodat jouw medespeler een blessurebehandeling kan krijgen.

Als het overigens ongewapende (nou ja, max 9mm handpistool) medics zijn, met een duidelijke indicatie dat het medics zijn, dan is het een oorlogsmisdaad.
Wikipedia: Combat medic

Nu weten we natuurlijk allemaal dat de Russen zich daar niks van aantrekken. Ik denk dat dat ook wel een reden is waarom je als andere partij dus hulptroepen (geen medics dus) beschiet, daarnaast weet je natuurlijk ook nooit zeker of ze hun maten komen redden of een nieuwe aanval uitvoeren en hun maten laten creperen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:00
k995 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:46:
[...]
Ja en nee. In WW2 kregen de soldaten van de VS max 40 weken (de meesten 5 weken korter) voor basic training + specialisatie. Training duurt zolang als dat je hebt en kan veroorloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Caelorum schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:24:
[...]

Ja en nee. In WW2 kregen de soldaten van de VS max 40 weken (de meesten 5 weken korter) voor basic training + specialisatie. Training duurt zolang als dat je hebt en kan veroorloven.
We zijn niet jaren 40 en ook daar werden die ingedeeld in meer ervaren eenheden.

Neem een tank commander: eerste 10 weken basic training dan 22 weken tank operator dan minstens enkele maanden gediend in een tank en dan 10 weken tank commander

Ben je dus een jaar verder en heb je een tank commander met geen echte ervaring in die rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
k995 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:32:
[...]We zijn niet jaren 40 en ook daar werden die ingedeeld in meer ervaren eenheden.

Neem een tank commander: eerste 10 weken basic training dan 22 weken tank operator dan minstens enkele maanden gediend in een tank en dan 10 weken tank commander

Ben je dus een jaar verder en heb je een tank commander met geen echte ervaring in die rol.
Maar jij gaat uit van een training in vredestijd.
In oorlogstijd kan het allemaal een tandje sneller hoor.
Mits je de juiste (en genoeg) instructeurs hebt.
Ik heb zo'n vermoeden dat in dat opzicht UA de boel beter voor elkaar heeft (al dan niet met dank aan de hulp uit het Westen) dan RU.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ten tijde van de dienstplicht ging dat nog allemaal een stuk sneller. 2 maanden basic, 4 maanden specialisme/onderdeel voor onderofficieren en officieren of 2 maanden voor de soldaten. Daarna ging je naar de parate troepen.

Natuurlijk oefen je in de parate tijd, vooral ook geïntegreerde oefeningen met de andere legeronderdelen maar de training zelf duurt niet zo lang en als ik voor mezelf mag spreken had het ook nog wel wat sneller gemogen.

De meeste soldaten verveelden zich behoorlijk tijdens hun parate tijd, dus ook dat kan wel sneller. Ben je dan professional? nee, dat niet maar wel goed bruikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:56:
Ten tijde van de dienstplicht ging dat nog allemaal een stuk sneller. 2 maanden basic, 4 maanden specialisme/onderdeel voor onderofficieren en officieren of 2 maanden voor de soldaten. Daarna ging je naar de parate troepen.

Natuurlijk oefen je in de parate tijd, vooral ook geïntegreerde oefeningen met de andere legeronderdelen maar de training zelf duurt niet zo lang en als ik voor mezelf mag spreken had het ook nog wel wat sneller gemogen.

De meeste soldaten verveelden zich behoorlijk tijdens hun parate tijd, dus ook dat kan wel sneller. Ben je dan professional? nee, dat niet maar wel goed bruikbaar.
Ik denk dat het inderdaad goed is om perfect niet de vijand te laten zijn van goed. Onder druk wordt alles vloeibaar. In tijden van crisis zal je niet van iedereen een all-round soldaat kunnen maken. In het algemeen geldt hier wellicht ook de 80/20-regel; dwz dat met 20% van de inspanning je al 80% resultaat kan bereiken.
Het zou al een knappe verbetering zijn als je de ervaren rotten in defensieve posities kan vervangen met de mensen die je nu weg moet sturen vanwege gebrek aan gevechtservaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Als we het hebben over offensief, dan blijft luchtoverwicht een belangrijke schakel.
Oekraïne vraagt nog steeds om bijdragen op dit vlak:

Enkele leden van het Amerikaanse Congress vragen om het leveren van Westerse vliegtuigen toch eens goed te bekijken:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFSFlDqCVsAAeNnP.jpg%3Fname%3Dsmall

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFSFlDqCVsAES1eF.jpg%3Fname%3Dsmall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Yaksa schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Maar jij gaat uit van een training in vredestijd.
In oorlogstijd kan het allemaal een tandje sneller hoor.
Mits je de juiste (en genoeg) instructeurs hebt.
Ik heb zo'n vermoeden dat in dat opzicht UA de boel beter voor elkaar heeft (al dan niet met dank aan de hulp uit het Westen) dan RU.
Er is een reden dat rusland (ussr) afgestapt is van dienstplichtigen te gebruiken. Tuurlijk kan je iemand trainen op enkele weken echter heb je dan geen effectief inzetbare soldaat. In een
Modern leger neemt het gewoon tijd . Dit is niet meer de tijd van louter naar voor schieten op een rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

k995 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Er is een reden dat rusland (ussr) afgestapt is van dienstplichtigen te gebruiken. Tuurlijk kan je iemand trainen op enkele weken echter heb je dan geen effectief inzetbare soldaat. In een
Modern leger neemt het gewoon tijd . Dit is niet meer de tijd van louter naar voor schieten op een rijtje.
Een krijgsmacht bestaat uit meer dan alleen infanterie, het zijn de randzaken die veel tijd innemen waar een dienstplichtige verlichting kan geven. In Nederland hebben we daar de natres voor, zo hoeft de beroeps zich niet te lenen voor bewaken en beveiligen, opbouwen van kampen, bruggen, etc. Het zijn allemaal taken die aan het front ook terugkomen en daar door beroeps gedaan moeten worden (wat jij de 'effectief inzetbare soldaat' noemt), maar voor alle kilometers daarachter is het gewoon zonde van je capaciteit.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Lekker die TB2's doen perfect hun werk nu moskva weg is gewerkt

Another video of TB2 UCAV strikes on Snake Island, including what looks like a Project 11770 Serna-class landing craft

https://liveuamap.com/en/...on-snake-island-including

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Q_7 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:18:
Lekker die TB2's doen perfect hun werk nu moskva weg is gewerkt

Another video of TB2 UCAV strikes on Snake Island, including what looks like a Project 11770 Serna-class landing craft

https://liveuamap.com/en/...on-snake-island-including
Directe link naar het embedded filmpje.

Het is wel opmerkelijk dat we nu ineens weer de opleving van het aantal bayraktar filmpjes op de socials zien.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
nst6ldr schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Een krijgsmacht bestaat uit meer dan alleen infanterie, het zijn de randzaken die veel tijd innemen waar een dienstplichtige verlichting kan geven. In Nederland hebben we daar de natres voor, zo hoeft de beroeps zich niet te lenen voor bewaken en beveiligen, opbouwen van kampen, bruggen, etc. Het zijn allemaal taken die aan het front ook terugkomen en daar door beroeps gedaan moeten worden (wat jij de 'effectief inzetbare soldaat' noemt), maar voor alle kilometers daarachter is het gewoon zonde van je capaciteit.
En mijn punt is dat die "effectief inzetbare soldaten" meer zijn dan infanterie.
Een vliegtuigpiloot leid je niet in enkele weken op, die gepards bijvoorbeeld die duitsland zal leveren zijn heel complexe apparaten en niet point en klik dat sommige geloven .

40 000 infanterie opleiden zonder enige mechanische, lucht of artillerie steun is nutteloos je hebt alles nodig en dat neemt tijd, heeel veeel tijd. Daarom dat afbouw van troepen zo slecht is (en waarom nederland toch terug ging naar tanks om die kennis niet te verliezen want dat duurt lang om op te bouwen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

k995 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:25:
[...]

En mijn punt is dat die "effectief inzetbare soldaten" meer zijn dan infanterie.
Een vliegtuigpiloot leid je niet in enkele weken op, die gepards bijvoorbeeld die duitsland zal leveren zijn heel complexe apparaten en niet point en klik dat sommige geloven .

40 000 infanterie opleiden zonder enige mechanische, lucht of artillerie steun is nutteloos je hebt alles nodig en dat neemt tijd, heeel veeel tijd. Daarom dat afbouw van troepen zo slecht is (en waarom nederland toch terug ging naar tanks om die kennis niet te verliezen want dat duurt lang om op te bouwen)
Maar je zet die dan ook niet in aan het front. De functies aan het front zijn grotendeels gelijk aan die erachter. Ook piloten, chauffeurs, schutters, etc. Als je die achter het front het werk van de oudere beroeps laat doen, kunnen de beroeps door naar het front. Naarmate ze langer achter het front werken kan je ze naar voren bewegen. De ervaring moet wel opgebouwd worden.

Gegeven, een specialist als piloot of tank commandant is niet zomaar opgeleid, maar je moet ergens beginnen. Zeker nu ga je niet genoeg vrijwilligers vinden, en iedere dag dat het langer duurt om capaciteit op te bouwen is er een waar we onszelf in de toekomst om gaan vervloeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
nst6ldr schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Maar je zet die dan ook niet in aan het front. De functies aan het front zijn grotendeels gelijk aan die erachter. Ook piloten, chauffeurs, schutters, etc. Als je die achter het front het werk van de oudere beroeps laat doen, kunnen de beroeps door naar het front. Naarmate ze langer achter het front werken kan je ze naar voren bewegen. De ervaring moet wel opgebouwd worden.
Ik zie weinig reden waarom ukraine nu inzetbare troepen achter zou houden, normaal mengen ze nieuwe recruiten in bestaande troepenb(ook ten tijde van oorlog), ook aan het front omdat opleidingen specifiek zijn .
Gegeven, een specialist als piloot of tank commandant is niet zomaar opgeleid, maar je moet ergens beginnen. Zeker nu ga je niet genoeg vrijwilligers vinden, en iedere dag dat het langer duurt om capaciteit op te bouwen is er een waar we onszelf in de toekomst om gaan vervloeken.
Oekraine is dit ongetwijfeld aan het doen, net zoals bepaalde landen dit ook aan het doen zijn voor de wapensystemen die ze aanbieden. Echter neemt dit tijd, veel tijd en er is weinig mogelijkheid daar rond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dat Oekraïne al in staat is tot grotere structurele tegenaanvallen lijkt de situatie gisteren bij Kharkiv wel te onderstrepen. Deze operatie kunnen we geen pin point operatie meer noemen.

Het langer kunnen volhouden hiervan ligt nog in de toekomst om te beoordelen. Maar ook deze operatie komt wat vroeger dan ik van Oekraïne kon inschatten. Zelenskyy heef wat dat betreft geen holle woorden uitgesproken toen hij van de week zei dat Oekraïne in de aanvalsfase gaat.

Hieronder de (globale) analyse van ISW van gisteren die het groots opgezette van de Kharkiv aanval onderstreept:
The Ukrainian counteroffensive north and east of Kharkiv city secured further gains in the last 24 hours and may successfully push Russian forces out of artillery range of Kharkiv in the coming days. Ukrainian forces captured several settlements north and east of Kharkiv in the last 24 hours, reducing the ability of Russian forces to threaten Ukraine’s second-largest city.

This Ukrainian operation is developing into a successful, broader counteroffensive—as opposed to the more localized counterattacks that Ukrainian forces have conducted throughout the war to secure key terrain and disrupt Russian offensive operations. Ukrainian forces are notably retaking territory along a broad arc around Kharkiv rather than focusing on a narrow thrust, indicating an ability to launch larger-scale offensive operations than we have observed so far in the war (as Ukrainian forces predominantly retook the outskirts of Kyiv following Russian withdrawals rather than in a major counteroffensive).

The willingness of Ukrainian forces to concentrate the forces necessary for this scale of offensive operations, rather than deploying these available forces to defenses in eastern Ukraine, additionally indicates the Ukrainian military’s confidence in repelling ongoing Russian operations to encircle Ukrainian forces in the Severodonetsk area. While Ukrainian forces are unlikely to directly threaten Russian ground lines of communication (GLOCs) to Izyum (as they run further to the east of recent Ukrainian advances), Ukrainian forces may be able to relieve Russian pressure on Kharkiv and possibly threaten to make further advances to the Russian border.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
k995 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:02:
Oekraine is dit ongetwijfeld aan het doen, net zoals bepaalde landen dit ook aan het doen zijn voor de wapensystemen die ze aanbieden. Echter neemt dit tijd, veel tijd en er is weinig mogelijkheid daar rond.
Ik begrijp niet waarom je maar blijft hameren op het, volgens mij onterechte, feit dat het zoveel tijd kost om een nieuw wapensysteem aan te leren.
Een ervaren bemanning van een stuk artillerie zal een nieuw stuk heel snel doorhebben, daar heb je geen maanden voor nodig.
Een ervaren automobilist die al zijn ervaring heeft opgedaan in een Volkswagen Kever heeft ook geen maandenlange opleiding nodig om weg te rijden in zijn nieuw aangeschafte Golf, eerder 15 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

k995 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Ik zie weinig reden waarom ukraine nu inzetbare troepen achter zou houden, normaal mengen ze nieuwe recruiten in bestaande troepenb(ook ten tijde van oorlog), ook aan het front omdat opleidingen specifiek zijn .
Omdat ze daar ook nodig zijn, een oorlog gebeurd niet alleen aan het front. En daarom zijn ze goed inzetbaar om die laag risico taken over te nemen zodat de meer ervaren beroeps naar het front kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Op 9 mei Oekraïners in Irzum zal Poetin niet weten te waarderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Yaksa schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Ik begrijp niet waarom je maar blijft hameren op het, volgens mij onterechte, feit dat het zoveel tijd kost om een nieuw wapensysteem aan te leren.
Een ervaren bemanning van een stuk artillerie zal een nieuw stuk heel snel doorhebben, daar heb je geen maanden voor nodig.
Een ervaren automobilist die al zijn ervaring heeft opgedaan in een Volkswagen Kever heeft ook geen maandenlange opleiding nodig om weg te rijden in zijn nieuw aangeschafte Golf, eerder 15 minuten.
Het ging hier over nieuwe rekruten, en een tank/stuk artillerie is een pak ingewikkelder dan een auto.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:08:
Op 9 mei Oekraïners in Irzum zal Poetin niet weten te waarderen...
[Twitter]
misschien is dat op 9 mei niet Putin's grootste zorg:

Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aegRbAm_460swp.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...]

Dienstplichtigen heb en we het hier alleen niet over. Ze hebben 900k reserve waarvan ook een aanzienlijk deel wil vechten (vrijwillig dus), maar nog niet de juiste training hebben gehad. Dat zijn dus mensen die niet elk moment zich afvragen wanneer ze eten krijgen of weer kunnen slapen in hun eigen bed, maar mensen die ook willen leren.
Daarnaast lukte het ze ook om mensen in maanden klaar te maken voor D-day (zover je er klaar voor kan zijn) en daar was echt al rekening gehouden met dat WW1 tactieken niet meer werkten. Die oorlog verschilt echt niet zoveel van een moderne oorlog.
k995 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:14:
[...]
Het ging hier over nieuwe rekruten, en een tank/stuk artillerie is een pak ingewikkelder dan een auto.
Een auto leer je dan ook in een week besturen. Die zijn niet zo moeilijk. (De verkeersregels is een ander ding) . Als je echt wil kan je iemand makkelijk in een maand of twee leren een tank te bedienen. Wil je ze semi-effectief inzetten kost je dat nog maanden meer. Wil je ze zo effectief laten zijn als de Westerse legers dan kost het mogelijk nog jaren, maar dat is het doen niet. Het doel is soldaten in te kunnen zetten, al dan niet aan het front, en ze beter te laten presteren dan die van Rusland. Welke overigens veelal soldaten hebben die om heel andere redenen het leger in zijn gegaan dan om daadwerkelijk te gaan schieten ergens. De motivatie van de gemiddelde Russische soldaat gaat het echt niet halen bij die van 1 uit Oekraïne.

Hoe dan ook wil je het achterland en het front beveiligen en ondersteunen en eventueel aanvullen met minder ervaren troepen en daarvoor is een goede motivatie, moraal en net goed genoeg getraind belangrijker dan elite troepen. Die elite troepen pak je dan wel uit de troepen met ervaring en die train je dan als aanvalsleger. Met die troepen kan je ook focussen op tactieken enz, want de basics hebben ze al wel geleerd (al dan niet door trial by fire).

En nogmaals het lukte de VS ook in oorlogstijd, want onder druk kan alles en neem je met minder ook genoegen. Het alternatief is namelijk geen land meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 07-05-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Caelorum schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:37:
[...]

Dienstplichtigen heb en we het hier alleen niet over. Ze hebben 900k reserve waarvan ook een aanzienlijk deel wil vechten (vrijwillig dus), maar nog niet de juiste training hebben gehad. Dat zijn dus mensen die niet elk moment zich afvragen wanneer ze eten krijgen of weer kunnen slapen in hun eigen bed, maar mensen die ook willen leren.
Ik heb idd ook niet echt een idee van het trainingsnivo van die 900k reservisten.
Zijn het mensen die na hun 1 jaar diensttijd in de 5 jaar erna gewoon opgeroepen kunnen worden?
Of zijn het mensen die extra training hebben ontvangen na dat jaar verplichte dienst?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
YakuzA schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:52:
[...]

Ik heb idd ook niet echt een idee van het trainingsnivo van die 900k reservisten.
Zijn het mensen die na hun 1 jaar diensttijd in de 5 jaar erna gewoon opgeroepen kunnen worden?
Of zijn het mensen die extra training hebben ontvangen na dat jaar verplichte dienst?
AFAIK zijn de echte reservisten in totaal een stuk of 180k en zit daar veel verschil tussen in kwaliteit. Een groot deel komt van paramilitaire groepen en lokale militie welke in een reservisten onderdeel van het leker is gegoten (en daar extra teaining hebben gekregen en nu ook aan het front), een ander kleiner deel zijn oud-militairen, sommigen met meerdere onderscheidingen.

Daarnaast heb je nog een aanzienlijk groep mensen die ooit verplichte dienst hebben gehad, of simpelweg hebben aangegeven te willen vechten en daarmee heel basale training hebben gekregen.

Maar vooral tussen de echte reservisten zal je nog mensen kunen trainen tot redelijk niveau, lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:56
Verwijderd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:21:
[...]

misschien is dat op 9 mei niet Putin's grootste zorg:

[Afbeelding]
Even het twitter draadje voor wie het helemaal wil lezen:

Het ziet eruit alsof het fake is. Iedere getoonde bom lijkt dezelfde te zijn, en ook identiek aan een eerder getoonde in een false flag operatie.

Degene die dat in elkaar zit te draaien moet beter opletten >:)

[ Voor 21% gewijzigd door asing op 07-05-2022 14:11 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:06:
[...]

[Twitter]

Het ziet eruit alsof het fake is. Iedere getoonde bom lijkt dezelfde te zijn, en ook identiek aan een eerder getoonde in een false flag operatie.

en die eisen zijn ook raar.
Kadyrov weg is logisch.
Maar waarom alleen de 249th? En die anderen?
Waarom niet gewoon eisen om de gehele operatie te stoppen en weg te gaan uit Ukraine?

Rare jongens, die Navalnieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Daarnaast lukte het ze ook om mensen in maanden klaar te maken voor D-day (zover je er klaar voor kan zijn) en daar was echt al rekening gehouden met dat WW1 tactieken niet meer werkten. Die oorlog verschilt echt niet zoveel van een moderne oorlog.
Voor D-day duurde het minstens zes maanden om verse troepen te trainen, dat zou voor Rusland niet veel anders zijn. Daar staat tegenover dat Oekraïne al veel eerder is begonnen met het trainen van nieuwe troepen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:17:
[...]

Voor D-day duurde het minstens zes maanden om verse troepen te trainen, dat zou voor Rusland niet veel anders zijn. Daar staat tegenover dat Oekraïne al veel eerder is begonnen met het trainen van nieuwe troepen.
ach, volgens reaguurders op NU.nl heeft Rusland tot nu toe alleen nog maar reservisten en recruten ingezet.
De elite-troepen en goede tanks en vliegtuigen zetten ze pas in als ze het een echte oorlog gaan noemen.
En die hoef je niet te trainen want die zijn al getraind en elite. Scheelt weer 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 06-10 22:47

GG85

.......

Man man, wat voor figuren doen dit?
Ruiten auto's Oekraïense vluchtelingen ingegooid en geld gestolen
Auto's van vluchtelingen uit Oekraïne zijn beschadigd op een industrieterrein in Rotterdam. Dat meldt Stichting Oekraïners in Nederland volgens persbureau ANP.

Op beelden zou te zien zijn dat van een aantal auto's de ramen zijn ingeslagen. Volgens de stichting gaat het om auto's van vluchtelingen uit Marioepol en is er geld en een kinderfiets uit de beschadigde auto's gestolen. De politie zegt dat er in totaal twaalf auto's zijn vernield, maar het is volgens een woordvoerder niet duidelijk of die auto's van de vluchtelingen zijn.

De gedupeerden gaan met de hulp van het Leger des Heils aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:27
asing schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:06:
[...]

[Twitter]

Als de bom uit dezelfde fabriek komt is het toch logisch dat die er hetzelfde uitzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GG85 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:31:

[...]
in Bulgarije kreeg een Oekraiense auto een pikhouweel dwars door de motorkap in het motorblok.

Aanname: kan zijn dat het Russische daders zijn, of gewoon toeval: er zijn altijd dieven die autoruiten inslaan en dingen jatten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Als de bom uit dezelfde fabriek komt is het toch logisch dat die er hetzelfde uitzien?
Je hebt niet geklikt zeker? :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:38:
[...]

Je hebt niet geklikt zeker? :)

[Twitter]
Want waarom zou je foto's plaatsen van je eventuele echte werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:04
Verwijderd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:36:
[...]

in Bulgarije kreeg een Oekraiense auto een pikhouweel dwars door de motorkap in het motorblok.

Aanname: kan zijn dat het Russische daders zijn, of gewoon toeval: er zijn altijd dieven die autoruiten inslaan en dingen jatten.
In the Netherlands, the Russians smashed all cars with Ukrainian license plates, which were parked near the liner, which housed refugees from Mariupol

It happened in Rotterdam. It is said that there are a lot of police and a red cross on the spot. Mariupol residents say that this aggression is due to the fact that the Netherlands refused to serve Russian ships.

"Perhaps this is the best answer in the dispute whether only Putin is to blame for the war", — writes Andryushchenko, an adviser to the mayor.

Dit stond gisteren op het Ukraine Now Telegram kanaal. Omdat ik er niets over kon vinden in NL media dacht ik nog aan misinformatie maar niet dus lijkt het.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

En dan kan je dus sowieso het nut van een dienstplicht afvragen.

Iets wat volgens mij enkel argumenten heeft in de emotie.

Maar het is in feite net zoiets als mensen vragen hoeveel ze na al die jaren nog van Duits, Frans en op het toepasselijker te maken, van geschiedenis weten. (vooral het laatste is het antwoord daarop ZEER weinig)

Sterker nog, ik kom regelmatig mensen tegen waarvan ik me afvraag hoe ze in hemelsnaam hun HBO en/of WO diploma hebben gehaald. :X

Zo'n plicht heeft enkel zin wanneer je (helaas) verwacht dat er elke 5 jaar ofzo er serieuze hommeles is dat je met je professionele militairen niet kunt oplossen.
Vanwege de NAVO is die kans wel bijzonder klein en als die kans zich wel zou voordoen, heb je meer dan genoeg buffertijd om mensen wel goed en vers op te leiden.

anyway, waarschijnlijk weer te offtopic, dus laat maar waaien. -O-

[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 07-05-2022 15:04 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
[...]

Neen, de huidige oorlog is wel heel verschillend met WW2 de opleiding is dan ook veel complexer zelfs voor een gewone voet soldaat.

Kan je het sneller en ze naar de vijand gooien? Tuurlijk maar verwacht dan niet betere resultaten dan de russen nu krijgen.
Een auto leer je dan ook in een week besturen.
Tuurlijk maar als je de na een week de 24h van lemans laat rijden is die hopeloos verloren.
Die zijn niet zo moeilijk. (De verkeersregels is een ander ding) . Als je echt wil kan je iemand makkelijk in een maand of twee leren een tank te bedienen. Wil je ze semi-effectief inzetten kost je dat nog maanden meer.
EN dat is mijn punt, het is niet goed genoeg dat ze op een paradeterrein een rondje kunnen doen, ze moeten onder vuur kunnen blijven functioneren als geheel en dat vraagt tijd.
Wil je ze zo effectief laten zijn als de Westerse legers dan kost het mogelijk nog jaren, maar dat is het doen niet. Het doel is soldaten in te kunnen zetten, al dan niet aan het front, en ze beter te laten presteren dan die van Rusland. Welke overigens veelal soldaten hebben die om heel andere redenen het leger in zijn gegaan dan om daadwerkelijk te gaan schieten ergens. De motivatie van de gemiddelde Russische soldaat gaat het echt niet halen bij die van 1 uit Oekraïne.
Ik zou dat niet onderschatten, het is niet dat de leiding incompetent is dat de russische soldaten dat zijn.
Hoe dan ook wil je het achterland en het front beveiligen en ondersteunen en eventueel aanvullen met minder ervaren troepen en daarvoor is een goede motivatie, moraal en net goed genoeg getraind belangrijker dan elite troepen. Die elite troepen pak je dan wel uit de troepen met ervaring en die train je dan als aanvalsleger. Met die troepen kan je ook focussen op tactieken enz, want de basics hebben ze al wel geleerd (al dan niet door trial by fire).
Wat iets anders is dan enkele tienduizenden nieuwe rekruten inzetten als leger, idd zoals ik al aanhaalde de normale manier om ervaring te laten opdoen is gesneuvelde troepen vervangen of bestaande versterken. Compleet nieuwe eenheden in een oorlog gooien is vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:41:
[...]

Want waarom zou je foto's plaatsen van je eventuele echte werk?
Ik snap dat mensen het waarderen dat er een soort verzet is in Rusland zelf. Maar het is te knullig in elkaar gezet. De eisen zijn vreemd en hetzelfde bom-ding is 24 april ook al opgedoken.

Dus leuk geprobeerd maar het lijkt nep te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
GG85 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:31:
Je verwacht het niet... /s
Auto’s Oekraïense vluchtelingen vernield door groep mannen: ‘Russen vallen ons ook hier al aan’

Oekraïense vluchtelingen in Rotterdam-West zijn verbijsterd door de vernielingen aan hun auto’s, vlakbij hun tijdelijke onderkomen op cruiseschip De Volendam. Onbekenden sloegen of trapten in de nacht van donderdag op vrijdag de ruiten in van twaalf voertuigen. Volgens sommigen gaat het om een groep Russische vrachtwagenchauffeurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:18
Hmm, het verschil tussen dienstplichtigen en beroeps is denk ik enorm. Niet dat de beroeps automatisch beter gemotiveerd zijn (in sommige gevallen zelfs integendeel!), maar wel dat ieder uur echte training essentieel is. 2 weken intensief trainen lijkt me niet hetzelfde als 6 maanden rustig aan trainen. Zeker het inslijpen van dogma’s is iets wat veel tijd nodig heeft en van groot belang als onder grote druk moet worden gepresteerd.
En het omgaan met moderne apparatuur en hoe dit kan worden ingezet kosten jaren van training. Op het slagveld zal namelijk alles anders verlopen dan van een leien dakje, en om daar mee om te gaan heb je simpelweg ervaring nodig…. Zeker met de electronics….

Nee , het is ingewikkelde shizzle, dat is een van de redenen dat beroeps de afgelopen jaren zich behoorlijk hebben stukgelopen op de bezuinigingen. Ik sprak onlangs nog een (jong) gepensioneerde militair, maar die had GEEN zin om erover te praten, hij wond zich in precies 20 seconden enorm op en gaf er toen de brui aan. Hij wilde niet meer verder praten.

Dus laten we vanuit leger in NL geen hobbyproject maken van een of andere VVD-minister, maar de politiek er snel buiten laten en zich alleen bemoeien met het faciliteren aub.
En hopen dat de Europese landen, niet vanuit navo verband maar vanuit hun soevereiniteit, snel beroeps naar het slagveld sturen ter ondersteuning van de westerse wapens die UA nu krijgt…

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
wowly schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:20:
En het omgaan met moderne apparatuur en hoe dit kan worden ingezet kosten jaren van training. Op het slagveld zal namelijk alles anders verlopen dan van een leien dakje, en om daar mee om te gaan heb je simpelweg ervaring nodig…. Zeker met de electronics….
Nee , het is ingewikkelde shizzle,
Lees dit artikel eens.
Daar wordt uitgelegd dat Oekraïense instructeurs binnen 5 dagen succesvol een training afsloten om moderne NLAW's effectief te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Het AD wint deze week de 'prutser van de week' award |:(
Volgens een Amerikaanse denktank zijn Oekraïense troepen bezig met een tegenoffensief in Charkov en is het goed mogelijk dat ze de miljoenenstad op korte termijn weten te heroveren.

Volgens pro-Russische troepen zijn er in totaal 176 mensen bevrijd die vastzaten in het Azovstal-complex in Marioepol. Dit is niet onafhankelijk bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 22:05
hoevenpe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:40:

[...]
Ik denk dat we hem even de liveuamap website moeten geven ;)

Maar persoonlijk denk ik dat het gewoon een vertaalfout is. Dit soort journalistiek is vaak copy/paste. Kharkiv bevindt zich op dit moment niet meer volledig in artillerieafstand, dat wordt waarschijnlijk bedoeld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Er komen een hoop filmpjes voorbij met kapotgeschoten Russisch materiaal, maar deze is wel het vermelden waard:

Hier bewijst het Westerse spul z'n waarde en doet het precies wat het doen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
k995 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:05:
[...]
Ik zou dat niet onderschatten, het is niet dat de leiding incompetent is dat de russische soldaten dat zijn.
[...]
Persoonlijk denk ik dat je ze overschat. Je zit daar echt niet voor de lol in het leger. Dat doe je alleen als je geen keus hebt, je eigen leven graag een hel maakt of een enorm misplaatst patriottisme. Komt nog bij dat de gemiddelde dag voor een Russische soldaat vooral in het teken staat van blind gehoorzamen zonder nadenken. Letterlijk om 10 uur: ga maar push ups doen tot het eten. Dat zie je ook terug in de eerste weken in Westerse legers, maar zover ik weet niet jaren achter elkaar.
Natuurlijk kan je dan ook wel goede soldaten krijgen, maar gemiddeld gezien denk ik vooral middelmatige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
RoD schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:55:
Er komen een hoop filmpjes voorbij met kapotgeschoten Russisch materiaal, maar deze is wel het vermelden waard:
[Embed]
Hier bewijst het Westerse spul z'n waarde en doet het precies wat het doen moet.
En het bewijs dat de Oekraïners weten hoe ze het moeten inzetten.

Nu hopen dat ze ook weten door te pakken en hele stukken weten te veroveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Dutchy007 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:54:
Maar persoonlijk denk ik dat het gewoon een vertaalfout is. Dit soort journalistiek is vaak copy/paste.
Het is verdorie je werk!

Dat wat gehuchten verwisseld worden snap ik, maar de essentie van het conflict begrijpen is toch het minste wat je mag verwachten. Met droge ogen opschrijven dat Rusland honderden mensen 'gered' heeft uit Avozstal is onbegrijpelijk, veel mensen nemen dit als waarheid aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Er komen een hoop filmpjes voorbij met kapotgeschoten Russisch materiaal, maar deze is wel het vermelden waard
Is dit dezelfde of een nog betere 'boem'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:18
Yaksa schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Lees dit artikel eens.
Daar wordt uitgelegd dat Oekraïense instructeurs binnen 5 dagen succesvol een training afsloten om moderne NLAW's effectief te kunnen gebruiken.
Precies wat ik bedoel. Een NLAW is een apparaat wat door iedere infanterist gebruikt moet kunnen worden. Maar het inzetten van een Tank, of een gemotoriseerde houwitser is enorm veel ingewikkelder. Op het knopje drukken kan iedereen, maar voor het zover is zijn er zoveel meer dingen noodzakelijk. Heb je wel eens de bemanning gezien van zo’n wapen? Dat zijn Meerdere mensen die soepel moeten samenwerken anders gaat het verschrikkelijk fout. Nee, onderschat dat soort systemen niet… ik kan het niet, nog sterker ik wil het niet. Het lijkt me een vreselijke ervaring om zo’n wapen op levende wezens te richten en af te schieten. Daar is nix moois aan.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Klinkt toch meer als een haat actie. Een dief wil iets stelen, en gaat niet een pikhouweel door de motorkap slaan.

Een raam inslaan doe je om binnen te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 22:44
[Embed]
Potverdorie, weer twee houwitsers die de Oekrainers niet kunnen gebruiken. :( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

wowly schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Precies wat ik bedoel. Een NLAW is een apparaat wat door iedere infanterist gebruikt moet kunnen worden. Maar het inzetten van een Tank, of een gemotoriseerde houwitser is enorm veel ingewikkelder. Op het knopje drukken kan iedereen, maar voor het zover is zijn er zoveel meer dingen noodzakelijk. Heb je wel eens de bemanning gezien van zo’n wapen? Dat zijn Meerdere mensen die soepel moeten samenwerken anders gaat het verschrikkelijk fout. Nee, onderschat dat soort systemen niet… ik kan het niet, nog sterker ik wil het niet. Het lijkt me een vreselijke ervaring om zo’n wapen op levende wezens te richten en af te schieten. Daar is nix moois aan.
Ik kan het wel en het valt wel mee hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
wowly schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:20:
Hmm, het verschil tussen dienstplichtigen en beroeps is denk ik enorm. Niet dat de beroeps automatisch beter gemotiveerd zijn (in sommige gevallen zelfs integendeel!), maar wel dat ieder uur echte training essentieel is. 2 weken intensief trainen lijkt me niet hetzelfde als 6 maanden rustig aan trainen. Zeker het inslijpen van dogma’s is iets wat veel tijd nodig heeft en van groot belang als onder grote druk moet worden gepresteerd.
De snelheid waarmee ze iets leren, zal behoorlijk liggen aan het leerpotentieel en al bestaande kennis van de leerling.

Een kapper zal waarschijnlijk minder snel leren hoe bijvoorbeeld een tank te onderhouden, dan dat je daar een automonteur of een werktuigbouwkundige opzet. Die laatste twee hebben veel meer kennis die ze kunnen toepassen.

Ligt er nogal aan of je moet beginnen met basic natuurkunde en mechanische toepassingen, of dat iemand dat al in de vingers heeft. Die laatste twee zullen al snel zoiets hebben, oh werkt dat zo.

We hebben ook allemaal denk ik wel die ervaring, met sommige mensen die iets heel snel oppikken, en mensen waar dat gewoon iets langer duurt.

De grootste uitdaging zit er voor Oekraïne in, om de mensen te filteren die de affiniteit hebben of een al bestaande bodem van kennis dat ze die kennis snel oppikken. En volgens mij hebben ze een behoorlijk potentieel rondlopen van mensen die al dingen kunnen, en nu voornamelijk moeten leren hoe dat toe te passen op een nieuwer materieelstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Treurig en triest, kan er niet veel meer van maken ;(

https://nos.nl/video/2427...nu-wat-angst-werkelijk-is

Kan je s.v.p. in het vervolgt iets meer toelichting geven bij dit soort links, zodat mensen weten wat de toegevoegde waarde is voor de discussie en wat de inhoud is van de link. Zie ook ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops

[ Voor 49% gewijzigd door defiant op 08-05-2022 00:54 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

sugarlevi01 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:57:
[...]

De snelheid waarmee ze iets leren, zal behoorlijk liggen aan het leerpotentieel en al bestaande kennis van de leerling.

Een kapper zal waarschijnlijk minder snel leren hoe bijvoorbeeld een tank te onderhouden, dan dat je daar een automonteur of een werktuigbouwkundige opzet. Die laatste twee hebben veel meer kennis die ze kunnen toepassen.

Ligt er nogal aan of je moet beginnen met basic natuurkunde en mechanische toepassingen, of dat iemand dat al in de vingers heeft. Die laatste twee zullen al snel zoiets hebben, oh werkt dat zo.

We hebben ook allemaal denk ik wel die ervaring, met sommige mensen die iets heel snel oppikken, en mensen waar dat gewoon iets langer duurt.

De grootste uitdaging zit er voor Oekraïne in, om de mensen te filteren die de affiniteit hebben of een al bestaande bodem van kennis dat ze die kennis snel oppikken. En volgens mij hebben ze een behoorlijk potentieel rondlopen van mensen die al dingen kunnen, en nu voornamelijk moeten leren hoe dat toe te passen op een nieuwer materieelstuk.
En motivatie speelt natuurlijk ook een enorme rol. Een Oekraïense soldaat die vecht voor het bestaan van zijn familie en land vs een Russische tiener die ineens in dienstplicht moet om in het buurland een oorlog uit te vechten. De Oekraïense soldaat zal de kennis denk ik wat sneller absorberen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:40:

[...]
Die had waarschijnlijk zoiets gelezen over Kharkiv oblast.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
In ene regent het meldingen over een brandend schip in de Zwarte Zee. Nieuw postzegel design is er zelfs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xaw8Pg7QGP710t1KMB8lPYWGFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w5LQdZvW1jVUxkCwOFh3USFC.png?f=user_large

Toch geen bevestiging gevonden.

Als troost een langere versie van bayraktar aanval op een landingsvaartuig bij snake island:

Lichtpuntje:

[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 07-05-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:23:
In ene regent het meldingen over een brandend schip in de Zwarte Zee. Nieuw postzegel design is er zelfs.

[Afbeelding]

Toch geen bevestiging gevonden.

Als troost een langere versie van bayraktar aanval op een landingsvaartuig bij snake island:

[Embed]

Lichtpuntje:

[Embed]
dat nieuwe design ziet eruit als een goedkope copy paste. Jammer :)

Dus alle burgers zijn nu uit Azovstal?

Dan nu de militairen evacueren naar een derde land.
Krijgt Putin Mariupol cadeau voor maandag. Hij mag het hebben. Een ruine.
Als de mensen maar veilig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 17:27:
[...]

Die had waarschijnlijk zoiets gelezen over Kharkiv oblast.
ook NU.nl kopt misleidend:
https://www.nu.nl/spannin...legerde-stad-kharkiv.html

Hoezo 'naderen' ze de belegerde stad? Dat klinkt alsof ze het pas net zo ongeveer bereiken.
Uit de rest van het artikel valt wel meer op te maken, maar inderdaad lijkt het net alsof ze in de media nog nooit van de livemap gehoord hebben danwel ze niet weten hoe ze die moeten gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:37:
[...]

Hoezo 'naderen' ze de belegerde stad? Dat klinkt alsof ze het pas net zo ongeveer bereiken.
Uit de rest van het artikel valt wel meer op te maken, maar inderdaad lijkt het net alsof ze in de media nog nooit van de livemap gehoord hebben danwel ze niet weten hoe ze die moeten gebruiken.
Kan me al jaren niet meer druk maken over de copy/paste brigades die toch 1op1 ANP of Reuters overnemen :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Meh, in het verleden werd veel van die online content gevuld door stagiaires, van krap aan 20 jaar, die gewoon stukjes van het ANP overtikken. Dus heel veel hoeven we waarschijnlijk niet te verwachten daarvan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Ja ik las het. Ik volg zelf Speak The Truth, die lopen iets achter maar is eerlijk over hoe zeker hij is van zijn bronnen. Van STT weet ik dat er al een tijdje elementen bezig zijn om de wegen te veroveren en zodoende de Russen in te sluiten. O.a. bij Kharkiv. In het nu.nl artikel hebben ze het ook over artilleriebeschietingen maar de titel is onlogisch. Want de Russen zijn al tijden niet meer in de stad Kharkiv geweest, ze hebben er de afgelopen tijd vrijwel alleen terrein verloren. De misleidende titel wekt een andere suggestie. Misschien hebben de twee nieuwssites dezelfde bron?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerie schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:46:
[...]

Ja ik las het. Ik volg zelf Speak The Truth, die lopen iets achter maar is eerlijk over hoe zeker hij is van zijn bronnen. Van STT weet ik dat er al een tijdje elementen bezig zijn om de wegen te veroveren en zodoende de Russen in te sluiten. O.a. bij Kharkiv. In het nu.nl artikel hebben ze het ook over artilleriebeschietingen maar de titel is onlogisch. Want de Russen zijn al tijden niet meer in de stad Kharkiv geweest, ze hebben er de afgelopen tijd vrijwel alleen terrein verloren. De misleidende titel wekt een andere suggestie. Misschien hebben de twee nieuwssites dezelfde bron?
ja dit zijn gewoon copy pastes, overduidelijk dezelfde termen in gebruik.
Ook het AD bevat verderop in het artikel nog wel wat uitgebreidere teksten zoals 'vrij maken van artillerie-beschietingen / buiten bereik van' maar ja de kop duidt weer op een andere situatie.

De stad hoeft niet meer 'genaderd' te worden: de stad is nooit echt bezet geweest en al langere tijd ligt de weg alweer open.
Betekent niet dat de Russen weg zijn. Van de week nog een bericht dat er burgers waren neergeschoten bij werkzaamheden in de dierentuin geloof ik, dus zo nu en dan sneaken de Russen wel door het gebied om rotzooi te trappen maar de titel 'naderen Charkiv' is net alsof Charkiv en omgeving nog bezet is, terwijl de werkelijkheid is dat de stad vrij is en de omliggende omgeving nu wordt heroverd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:49:

De stad hoeft niet meer 'genaderd' te worden: de stad is nooit echt bezet geweest en al langere tijd ligt de weg alweer open.
Betekent niet dat de Russen weg zijn. Van de week nog een bericht dat er burgers waren neergeschoten bij werkzaamheden in de dierentuin geloof ik, dus zo nu en dan sneaken de Russen wel door het gebied om rotzooi te trappen maar de titel 'naderen Charkiv' is net alsof Charkiv en omgeving nog bezet is, terwijl de werkelijkheid is dat de stad vrij is en de omliggende omgeving nu wordt heroverd.
Ze zijn helemaal de stad niet in geweest. De Russen zijn de stad tot aan de ring in het noorden genaderd, maar zijn daar staande gehouden door het Oekraïense leger. Verder zijn ze nooit gekomen
Die dierentuin zit niet in de stad, maar ligt bij een dorp ten noorden van Charkiv.
Pagina: 1 ... 189 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: