De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 187 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.422 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:52

Don Quijote

El Magnifico

laten we ook niet vergeten waarom we dit soort wapens hebben. Niet voor militaire parades, maar voor inzet in oorlogen die ons of de wereld bedreigen. Zo'n oorlog is nu gaande en dan kan je ze maar beter inzetten zolang het front relatief ver van je deur is (Ik snap dat dit een cynische kijk is, maar in mijn ogen wel realistisch) dan ze sparen voor het moment dat de Russen bij Enschede de grens over komen... Dus hup naar het oostfront, En als je ze niet daadwerkelijk Oekraine in wilt sturen, dan de oostelijke NAVO/EU landen versterken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 19:38
sh4d0wman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:41:
https://www.zeelandnet.nl...taanvallen-in-kaliningrad

Tja... waarom ook niet? :| Ik hoop dat NATO een goed beeld waar deze lanceerplatformen zijn / heen gaan. Preventief vernietigen kan niet (tenzij een paar leuke drones uit Oekraine overvliegen) maar terug slaan na lancering is altijd een optie.
Daar vliegen dagelijks meerdere vliegtuigen intelligence te vergaren. Momenteel pendelen er twee kleine beechcrafts op en neer in Litouwen, de Zweden vliegen regelmatig langs voor de kust. De VS pendelt veel vanaf Polen tot aan Bulgarije / Zwarte zee. Hoop satelliet beelden en communicatie die onderschept wordt. Ook op zee zullen ze proberen zoveel mogelijk onderzeeërs in de gaten te houden, volgen en indien nodig uit te kunnen schakelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:08
sh4d0wman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:41:
https://www.zeelandnet.nl...taanvallen-in-kaliningrad

Tja... waarom ook niet? :| Ik hoop dat NATO een goed beeld waar deze lanceerplatformen zijn / heen gaan. Preventief vernietigen kan niet (tenzij een paar leuke drones uit Oekraine overvliegen) maar terug slaan na lancering is altijd een optie.
Realiseer je goed welk 'spel' er gespeeld wordt met in dit geval de kernwapens en de implicaties 'onze' reactie heeft.

Als we nu zeggen: Oh jeej, Rusland heeft kernwapens dus we moeten ze hun gang laten gaan, dan is er een tweeledig precedent. Zowel voor Rusland als bijvoorbeeld voor Noord Korea, dat ze kunnen doen wat ze willen.

De balans die daarom al vanaf het begin in de escalatieladder gezocht wordt is daarom ook dubbel, maar ergens wel logisch. Als je vanaf dag 1 zware wapens had gegeven aan Ukraine had Rusland dat weer anders opgevat dan dat ze dat nu doen (los van dat menig politicus en analyst in het westen niet dacht dat Ukraine zou terugvechten en met Afganistan in het achterhoofd is dan te veel wapens sturen onhandig, want die geef je dan aan Rusland).

Dat Rusland dus die nucleaire spierbal flext is het zelfde als dat NK dat doet. Alleen landen met een minderwaardigheidscomplex doen dit zeg maar. In het spel moet Rusland deze spier wel flexen (vinden ze zelf iig) simpelweg om het westen te ontmoedigen zich ermee te bemoeien. Of het blaffende honden bijten niet credo hier op gaat is de vraag - de overmatig emotioneel handelende narcist Putin is daarin geen voorspelbare partij.

Wat overigens net zo'n interessante kwestie is: waarom doen populisten alsof ze de rust en logica zelve zijn en reageren vervolgens louter op emotionele gronden met als redenatie een niet-bestaande logica? Ik vind het intrigerend in ieder geval, maar ondertussen hebben we wel steeds meer onberenbare gekken aan het einde van hun leven met kernwapens.
DeKoetsier schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:07:
[...]

Je snapt dat bijvoorbeeld een ssbn onderzeeër (kernonderzeeër met SLBM raketten) gemaakt is om niet gedetecteerd te worden? Dus het is vooral hopen dat navo misschien her en der een enkeling enigszins in de gaten zou hebben.
Uitschakelen zal uiteraard nu niet gebeuren.
De hele 'zullen we ze kunnen onderscheppen'-discussie is leuk voor het wapensystemen topic, de vraag die je hier beter kunt stellen is of ze er nu doorheen komen of niet - wat als er een kernwapen wordt ingezet? Wat doen we dan?

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-05-2022 10:11 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
DeKoetsier schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:07:
[...]
Je snapt dat bijvoorbeeld een ssbn onderzeeër (kernonderzeeër met SLBM raketten) gemaakt is om niet gedetecteerd te worden? Dus het is vooral hopen dat navo misschien her en der een enkeling enigszins in de gaten zou hebben.
Dat ze er voor gemaakt zijn, behoeft niet in te houden dat het (altijd) onmogelijk is en dat men er geen poging toe zou ondernemen. Of dat afdoende zal zijn om (alle) lanceringen te voorkomen, waarschijnlijk niet, maar het is ook niet zo dat er totaal geen zicht op zou zijn. Vandaar dat ik zelf ook de onderzeeërs opperde naast de opmerking over (mobiele) lanceerplatformen in Kaliningrad, doorgaans zijn die land-based systemen iets makkelijker in de gaten te houden.
Uitschakelen zal uiteraard nu niet gebeuren.
Vandaar dat ik ook schreef volgen en waar nodig uitschakelen, daarmee implicerende op het moment dat de dreiging concreet wordt, vermoedelijk pas na een eerste lancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-10 14:02
interessant leesvoer over een oorlogmisdadiger in Oekraïne

bron Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/...n-staat-bovenaan-de-lijst
Russisch gas bannen én jacht maken op Russische oorlogsmisdadigers. De Europese Commissie schakelt met het zesde sanctiepakket tegen Rusland een dubbele versnelling hoger. Elke officier die oorlogsmisdaden beging in Boetsja en achter „het onmenselijke beleg van Marioepol” zit, wordt geviseerd. Maar één man staat bovenaan de lijst.
Op hun buik liggend op straat, de handen op de rug gebonden, als beesten afgemaakt. De beelden van geëxecuteerde inwoners van Boetsja, voorstad van Kiev, wekten wereldwijd afschuw op. Het was snel duidelijk dat ze vermoord waren door de Russische bezetter, al bleef het Kremlin staalhard ontkennen.
Satellietbeelden van Maxar Technologies, tientallen ooggetuigenverklaringen en materiële bewijzen linken Rusland in Boetsja ontegensprekelijk aan oorlogsmisdaden. Iryna Venediktova is de Oekraïense hoofdaanklager die al wekenlang overal bewijsmateriaal verzamelt. Onlangs was ze in Boetsja en woensdag bezocht ze Irpin, nog zo’n kapotgeschoten voorstad. Haar taak na meer dan twee maanden oorlog lijkt schier eindeloos.
Voor het eerst kan ze nu ook officieel één naam plakken op een Russische oorlogsmisdadiger. Een soldaat die ze in Oekraïne berecht wil zien en die ook het Internationaal Strafhof in Den Haag wil veroordelen mits voldoende bewijs. „Sergey Kolotsey is een commandant van de Russische Nationale Garde”, schrijft de procureur-generaal op sociale media. „Op 18 maart schoot hij in Boetsja vier ongewapende mannen dood. Op 29 maart martelde hij ook een andere burger en dwong de man te bekennen dat hij zogezegd Russische troepen had gesaboteerd.”
’Snuiven aan lijk’
Volgens Venediktova bewerkte hij de man met zijn vuisten, met zijn geweer en met het heft van een mes. Daarna volgde een schijnexecutie: een pistool werd in de buurt van zijn oor afgeschoten. „Hij moest ook snuiven aan een lijk, een bijzonder gruwelijke vorm van vernedering en intimidatie.”
Commandant Kolotsey ontving intussen een formele melding van het Oekraïens gerecht dat hij verdacht wordt van vier moorden, marteling én het roven van goederen. Want Kolotsey dook net over de Wit-Russische grens ook op in een postkantoor, vanwaar hij goederen naar Oeljanovsk verstuurde, een plek 750 kilometer oostwaarts van Moskou. Waar hij momenteel uithangt, is volstrekt onduidelijk. Voor Oekraïne is de Slachter van Boetsja de eerste geïdentificeerde oorlogsmisdadiger.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
’We weten wie jullie zijn’

Europees Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen sprak woensdag bij de voorstelling van het „zesde sanctiepakket” tegen Rusland. Ze wil dat de Europese lidstaten akkoord gaan met het onmiddellijk bevriezen van de tegoeden van alle hoge officieren „die oorlogsmisdaden beginnen in Boetsja én verantwoordelijk zijn voor het onmenselijke beleg van Marioepol. We weten wie jullie zijn, en jullie zullen ter verantwoording worden geroepen.” Ze suggereert over een grote namenlijst van vermeend schuldigen te beschikken.
Venediktova schat het aantal vermeende oorlogsmisdaden sinds de inval van Rusland eind februari op „meer dan achtduizend.” Ze spreekt van 8.600 oorlogsmisdaden, naast vierduizend misdrijven gelinkt aan die 8.600 oorlogsmisdaden. Er is daarnaast ook sprake van seksueel misbruik, zowel op vrouwen, mannen als minderjarigen. Pramilia Pratten, VN-afgevaardigde rond seksueel geweld in oorlogstijd, zegt daarover serieuze aanwijzingen te hebben. Dat zei ze op een persconferentie in hoofdstad Kiev.

De schuldigen achter Slag om Boetsja
Naast de naam van commandant Kolotsey viel eerder al die van luitenant-kolonel Omurbekov Azatbek Asanbekovich. Hij leidde de 64ste Gemechaniseerde Infanteriebrigade en zou gezien worden als de commandant die de wreedheden in Boetsja in maart coördineerde. Tegen hem werden op 21 april al internationale sancties uitgevaardigd.

Waarschijnlijk staat hij ook op de lijst van de Europese Commissie. Net als tien van zijn soldaten, wiens foto’s online circuleren. Volgens het Oekraïense onderzoeksteam - aangevuld met internationale experten - dat de misdrijven onderzoekt, maakten ze zich mee schuldig aan het bespotten, slagen, vastbinden, (seksueel) misbruiken en uithongeren van de lokale bevolking. Of ze net als Kolotsey ook aan concrete moordpartijen te linken zijn, moet nog blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44
mindcre8r schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:23:
Hebben is 1, kunnen bevoorraden , tanken en vooral besturen is 2
En het is een groot land, veel grenzen die bewaakt moeten worden.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-10 16:16
mindcre8r schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Hebben is 1, kunnen bevoorraden , tanken en vooral besturen is 2
En die dingen staan al decennia buiten zonder onderhoud, en waarschijnlijk hier en daar gestript voor onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:10

Fanta

FordPerformance™️

MetalSonic schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:18:
interessant leesvoer over een oorlogmisdadiger in Oekraïne

[...]
Zonder bronvermelding begin ik niet aan zo'n lap tekst. Misschien kan je die er nog even bij zetten?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
Fanta schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Zonder bronvermelding begin ik niet aan zo'n lap tekst. Misschien kan je die er nog even bij zetten?
https://www.telegraaf.nl/...n-staat-bovenaan-de-lijst

:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Laatst online: 22:10

Fanta

FordPerformance™️

Thanks. Blij dat ik er niet aan begonnen ben, want de Telegraaf neem ik niet serieus.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:17

Qwerty-273

Meukposter

Een van de neergeschoten Russische helikopters op de eerste dag van de oorlog (Gomel -> Kyiv), is opgedoken uit het meer waar het ingestort was.
https://t.me/flagshtok/8529
In the Kiev reservoir, one of the two downed Mi helicopters that arrived from the territory of the Gomel region on the first day of the war was "caught"
Tweede bron https://t.me/chanel24/38570

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-05-2022 11:22 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 22:44
Qwerty-273 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:16:
Een van de neergeschoten Russische helikopters op de eerste dag van de oorlog (Gomel -> Kyiv), is opgedoken uit het meer waar het ingestort was.
https://t.me/flagshtok/8529

[...]
Jep. that's Russian. You can tell it is, because it's a wreck
:D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
Oekraïne lijkt het tegenoffensief te zijn gestart richting Izium en vanaf Kharkiv
(Bron: Liveuamap, maar ik zag het ook al voorbij komen op Telegram groepen).

Ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dutchy007 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:14:
Oekraïne lijkt het tegenoffensief te zijn gestart richting Izium en vanaf Kharkiv

Ben benieuwd...
Die info komt vast uit zijn briefing aan de VS van vandaag:
(door Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Valeriy Zaluzhny)
https://www.ukrinform.net...142-himars-m270-mlrs.html

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 05-05-2022 13:27 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
YakuzA schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Die info komt vast uit zijn briefing aan de VS van vandaag:
(door Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Valeriy Zaluzhny)
https://www.ukrinform.net...142-himars-m270-mlrs.html
Het is wel volledig in tegenspraak met dit:
Adviseur Zelensky: verwacht tegenoffensief pas medio juni - https://nos.nl/l/2427563#UPDATE-container-61189423
Maar, dit zou natuurlijk een beperkte/strategische aanval kunnen zijn. De kanalen spreken over een "major" tegenaanval, maar we zullen de praktijk moeten afwachten om te zien wat de woorden precies betekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:41:
[...]

[...]

Maar, dit zou natuurlijk een beperkte/strategische aanval kunnen zijn. De kanalen spreken over een "major" tegenaanval, maar we zullen de praktijk moeten afwachten om te zien wat de woorden precies betekenen.
Zelensky zal het over een groter tegenoffensief hebben denk ik/

Het tegenoffensief rondom Kharkiv is nu toch al een paar dagen onderweg.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Laatst online: 19:42
RoD schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:41:
[...]

[...]

Of ze hebben de Russische redenatie gebruikt; We zeggen dat we het (nog) niet gaan doen, maar doen het lekker toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

Dutchy007 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:14:

Ben benieuwd...
Ik vraag me af of dit uit luxe is. Mijn toenemende beeld is dat de UA flinke verliezen leidt rondom Izium, Rubizhne en Pospasne. Een aanval in het noorden zou de druk kunnen verlagen, zeker nu UA bij Karkhiv het momentum lijken te hebben.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-10 13:43

bloody

0.000 KB!!

Wat zijn het toch ook beesten..

Warning: als je niet tegen kleurrijke tekst kan, raad ik je aan niet de hele thread te lezen.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:22
bloody schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:04:

Warning: als je niet tegen kleurrijke tekst kan, raad ik je aan niet de hele thread te lezen.
[Twitter]
Ik kan er serieus niet bij. Hier draait mijn maag echt van om. En dan te bedenken dat dit 1 voorbeeld is. jfc.

Hoe dan ook.. het laat wel weer duidelijk zien dat opgeven, simpelweg géén optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]
Langzaam aan beginnen ook af en toe video's opduiken van de ontvoerde Oekrainers uit bezet gebied:
https://www.ukrinform.net...ariupol-men-released.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
oldgrumpy schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:21:
[...]

als ze er duizenden hebben, waarom worden er dan zo weinig ingezet?
Het is niet dat rusland echt veel vorderingen maakt en tijd is niet in hun voordeel
Verschil tussen tanks ergens hebben en ze effectief inzetten.
Ik zie ook niet of dit veel verschil gebracht zou hebben een t-90 is gewoon een t-72 met wat upgrades, upgrades die niet veel verschil hadden grabecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:33
Om even een andere hoek te bekijken, zijn ze in het Westen niet bang tanks en andere spullen ingenomen worden door de Russen en dat zij die gaan ontleden etc?

Snap zijzelf ze niet kunnen maken vanwege alles eraan is technisch te ingewikkeld en kunnen ze niet krijgen.
Maar toch geeft het wel een inkijkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
Mektheb schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:20:
Om even een andere hoek te bekijken, zijn ze in het Westen niet bang tanks en andere spullen ingenomen worden door de Russen en dat zij die gaan ontleden etc?

Snap zijzelf ze niet kunnen maken vanwege alles eraan is technisch te ingewikkeld en kunnen ze niet krijgen.
Maar toch geeft het wel een inkijkje.
Nee, daar zijn ze niet bang voor. Zie ook al het materieel dat in Afghanistan is achtergebleven (al dan niet onklaar gemaakt).

Er is ook niet zoveel echt top-secret materiaal. Een groot deel is zelfs gewoon te koop, misschien niet voor iedereen maar dat zou een zeer geïnteresseerde mogendheid niet per se tegen moeten houden om intel te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Zewatanejo schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:49:
[...]

Ik vraag me af of dit uit luxe is. Mijn toenemende beeld is dat de UA flinke verliezen leidt rondom Izium, Rubizhne en Pospasne. Een aanval in het noorden zou de druk kunnen verlagen, zeker nu UA bij Karkhiv het momentum lijken te hebben.
Waar blijkt dat uit dan? Ik heb wel verliezen gezien, maar niet iets wat wijst op meer dan "normaal".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

analogworm schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:10:
[...]

Ik kan er serieus niet bij. Hier draait mijn maag echt van om. En dan te bedenken dat dit 1 voorbeeld is. jfc.

Hoe dan ook.. het laat wel weer duidelijk zien dat opgeven, simpelweg géén optie is.
En dan kan je zeggen: hij is geïndoctrineerd, hij weet niet beter, slachtoffer van Russische propaganda, onder druk gezet, bla bla bla, feit is dat dit precies in lijn is met de reputatie van het Russische leger en dat het gewoon beesten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 09:12

[Twitter]
Hoe weten we dat dit echt is? Want dit is toch wel de meest bizarre conversatie tussen een moeder en zoon die ik ooit heb gezien :-(

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
Jaapoes schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:51:
Hoe weten we dat dit echt is? Want dit is toch wel de meest bizarre conversatie tussen een moeder en zoon die ik ooit heb gezien :-(
Dat lijkt mij lastig. Maar als je de beelden vanuit Boetsja ziet sta ik nergens van te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

RoD schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:25:
[...]

Waar blijkt dat uit dan? Ik heb wel verliezen gezien, maar niet iets wat wijst op meer dan "normaal".
Er is inderdaad geen tot weinig informatie over de verliezen aan UA zijde. Dat maakt het ook lastig om te beoordelen. Wat me wel op valt is dat het aantal individuele berichten over gesneuvelde UA soldaten toe lijkt te nemen. Zoals deze vandaag weer;

De afgelopen dagen zie ik dus tal van dit soort berichten. Bijna allemaal uit de regio Donbas. Eerder was dat minder. Of dat meteen betekent dat de verliezen nu enorm zijn toegenomen is lastig te stellen inderdaad. Dat ben ik met je eens. Wel denk ik dat we op dit forum een (te) rooskleurig beeld hebben van de strijd. Het is duidelijk dat de Russen niet veel verder komen, maar tegen welke kosten voor UA is niet duidelijk. Ik vrees het ergste.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Lukashenka voelt nattigheid zo lijkt het en neemt afstand
No more “we, me and Putin planned”, but “they”, and “I don’t know the details”

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit draadje geeft een aardig overzicht van de situatie nu:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
user109731 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:43:
[Twitter]
Deze uit het een inderaad zeer interessant draadje vat het mooi samen:

Uiteindelijk is men elkaar vooral aan het uitputten, vermond als een 'offensief'. Want ik zie in de vele vele beelden van Russisch materieel echt nog steeds veel geisoleerde eenheden pantser, zonder infanterie of infanterie wat rondloopt rond of weg van (verlaten) pantser.

Ik zag wel beelden van gecombineerd optreden - van Ukrainse zijde, door een open veld waar ze verrast werden door Russische artillerie wat zo indirect was dat er geen direct hits waren maar mogelijk wel gewonden. Maar dan zie je dus meerdere eenheden parallel aan elkaar optrekken en manouvreren - wat op een open veld gewoon shit is, zeker overdag, maar toch beter is dan ganzepas over het enige landweggetje in de wijde omtrek.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Naief als ik ben, houd ik nog steeds een ieniemienie sprankje hoop voor verandering van binnenuit..
De zoveelste brandstichting:

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 23:42
Zewatanejo schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:05:
[...]

Er is inderdaad geen tot weinig informatie over de verliezen aan UA zijde. Dat maakt het ook lastig om te beoordelen. Wat me wel op valt is dat het aantal individuele berichten over gesneuvelde UA soldaten toe lijkt te nemen. Zoals deze vandaag weer;
[Embed]
De afgelopen dagen zie ik dus tal van dit soort berichten. Bijna allemaal uit de regio Donbas. Eerder was dat minder. Of dat meteen betekent dat de verliezen nu enorm zijn toegenomen is lastig te stellen inderdaad. Dat ben ik met je eens. Wel denk ik dat we op dit forum een (te) rooskleurig beeld hebben van de strijd. Het is duidelijk dat de Russen niet veel verder komen, maar tegen welke kosten voor UA is niet duidelijk. Ik vrees het ergste.
De eerste maanden was het vooral het afslaan van aanvallen en daar aanvallen waar het het beste uitkwam. Nu willen ze stukken grond terugwinnen en bij aanvallen leidt je sneller verliezen. Dat het aantal slachtoffers aan de kant van Oekraine hierdoor toeneemt lijkt me (helaas) een gegeven. Niet voor niets dat Zelensky al eerder had aangegeven meer troepen nodig te hebben om de Donbass weer leeg te vegen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:12:
Lukashenka voelt nattigheid zo lijkt het en neemt afstand
[Twitter]

[...]
Lukashenko droomt nog steeds over om van de 'land-locked' status van Belarus af te komen.
Hij droomt nog steeds over Kaliningrad ;)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:21:
Naief als ik ben, houd ik nog steeds een ieniemienie sprankje hoop voor verandering van binnenuit..
[Twitter]
Gelukkig is hij goed zichtbaar met reflecterende strepen op zijn kleding.

Vandaal in opleiding, ook gezien die 1e fles ;)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 05-05-2022 16:28 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:51

JoeZuCK

_Fonz > all.

bloody schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:21:
[Twitter]
Misschien handig om eerst die ramen in te slaan (je staat versteld hoe dik ramen kunnen zijn en al helemaal als het kogelwerend is) en dan die molotovs erdoorheen te gooien.. Die gast deed dit denk ik ook voor het eerst. Dus ja dat sprankje is gegrond.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:32

pro_6or

amateur_60r

De flesjes gooier geeft bij mij heel erg een false flag gevoel.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
user109731 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:43:
[Twitter]
Interessant. Rond Kharkiv lijkt de Russen het dus ook op te geven en hun belangrijkste stad (gezien het aantal BTG's) "Izyum" komen ze nauwelijks verder. Alle terugtrekkende bewegingen van de Oekrainers "lijken" strategisch en bedoeld om manschappen/materieel te besparen en naar interessanter gebied te verplaatsen. Ten koste van hoge verliezen bij de Russen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:50:
Met een beetje geluk zien we ze volgende week in een fimpje opduiken:

[...]
Iets sneller dan ik had verwacht: de Amerikaanse 777 in actie?:
[YouTube: US delivered 155mm M777 howitzer in action]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ok,

Even een tussendoortje, voor de modelbrouwers onder ons (de 1/350 slava class is overal uitverkocht) of voor de mensen die graag even 15 minuutjes ontspanning zoeken, een diorama van de getroffen Moskva:

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:33
YakuzA schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Yup zag hem al gisteren, vergeet ook niet dat ze al 8 jaar NATO style training kregen.
Nu snap ik het wapentuig zelf handelen een ander verhaal is, maar ik denk in dit geval de hele spirit zo is dat ze wel fast learners moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Heb nog geen Switchblade videos gezien, zijn die nog niet ingezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:44:
niemand ziet een Switchblade. Als je m ziet, ben je een seconde later dood :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
hoevenpe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:44:
Volgens mij las ik eerder in dit topic dat de VS verzocht had het gebruik ervan niet te filmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 14:49
redwing schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:22:
[...]

De eerste maanden was het vooral het afslaan van aanvallen en daar aanvallen waar het het beste uitkwam. Nu willen ze stukken grond terugwinnen en bij aanvallen leidt je sneller verliezen. Dat het aantal slachtoffers aan de kant van Oekraine hierdoor toeneemt lijkt me (helaas) een gegeven. Niet voor niets dat Zelensky al eerder had aangegeven meer troepen nodig te hebben om de Donbass weer leeg te vegen.
Ik snap wat je scrhijft en wellicht heb je gelijk maar meer troepen nodig hebben is niet gelijk aan meer slachtoffers verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
pro_6or schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:35:
Ok,

Even een tussendoortje, voor de modelbrouwers onder ons (de 1/350 slava class is overal uitverkocht) of voor de mensen die graag even 15 minuutjes ontspanning zoeken, een diorama van de getroffen Moskva:

[Embed: Making Moskva damage diorama]
Ahhh kijk zie je .. net als de maanlanding, ook niet gebeurd, gewoon modelbouw geweest die beelden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Ziet er nog wel wat minder strak georganiseerd uit als wat die Amerikanen er mee kunnen doen ook qua tempo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:16

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Volkskrant bevestigt dit ook inderdaad.
Sommige van de M777-houwitsers, die behoren tot de zwaarste van de VS, worden volgens het Pentagon zelfs al gebruikt om de Russen in de Donbas te bestoken. Ook het overgrote deel van de precisiegranaten voor de kanonnen is in Oekraïense handen. De houwitsers moeten een beslissende rol gaan spelen bij het tegenhouden van de Russen in de Donbas.
Enkele helicopters zijn er ook al:
Verder beschikt het Oekraïense leger over vijf van de 16 Mil Mi-17-transporthelikopters.
De Russen stellen ondertussen alles in het werk om de Oekraïense infrastructuur te ondermijnen:
De Russische luchtmacht neemt de laatste dagen steeds meer het spoorwegnet onder vuur om de wapenstroom te treffen. Volgens Moskou worden onder andere de spoorwegen gebruikt om ‘Oekraïne vol te stoppen’ met westerse wapens. Op woensdag werden elektriciteitscentrales bij vijf stations, onder andere bij Lviv, bestookt met kruisraketten. Het gebied rond het westelijke Lviv speelt een belangrijke rol bij de doorvoer van de wapens die de VS en Europa sturen.

Ook voert de Russische luchtmacht dagelijks zo’n twee- tot driehonderd luchtaanvallen uit. Een deel van deze bombardementen is volgens het Pentagon, dat het strijdtoneel onder andere met satellieten in de gaten houdt, gericht op de transportinfrastructuur. Vorige week werden in een paar uur vijf treinstations aangevallen, evenals twee spoorbruggen. Het is de Russen er alles aan gelegen om te voorkomen dat de zware wapens van het Westen de tien Oekraïense brigades in het oosten bereiken.
Maar zijn niet erg "succesvol":
Volgens de VS waren de luchtaanvallen niet succesvol. ‘Het vermogen van de Oekraïners om zichzelf te bevoorraden, is op geen enkele wijze aangetast’, aldus een hoge Pentagonfunctionaris woensdag tijdens een briefing over de Russische aanvallen. Volgens hem zijn de VS en Oekraïne erin geslaagd ruim 90 procent van de negentig Amerikaanse houwitsers die president Joe Biden de afgelopen twee weken beloofde, het land in te krijgen. Ook geleverd zijn 90 duizend van de toegezegde 144 duizend artilleriegranaten.
[...]
Dat al deze zware wapens ongeschonden de grens over kunnen komen, laat zien dat Rusland na 71 dagen oorlog totaal niet in staat is om de wapentransporten te dwarsbomen. Tekenend voor het Russische onvermogen is dat een deel van de houwitsers al wordt ingezet in Oost-Oekraïne. Met de M777 kunnen Oekraïense soldaten eenheden van de Russen ruim 30 kilometer verderop onder vuur nemen.

‘Ook ons vermogen om de wapenzendingen naar Oekraïne voort te zetten, is op geen enkele wijze aangetast’, aldus de Pentagonfunctionaris over de Russische luchtaanvallen. ‘Wij hebben geen aanwijzingen dat de westerse hulp is tegengehouden of zelfs is geraakt.’
Want het luchtruim is niet veilig voor de Russen:
Een van de redenen waarom de Russen er niet in slagen de wapenaanvoer te stoppen, is dat hun luchtmacht nog altijd niet vrijuit kan opereren in het Oekraïense luchtruim.
[...]
Het is Rusland niet gelukt de Oekraïense luchtmacht en luchtverdediging geheel te vernietigen. Hierdoor is het in alle vrijheid onafgebroken bombarderen van wapenkonvooien onmogelijk. ‘Ze hoeden zich nog steeds om het Oekraïense luchtruim binnen te vliegen’, aldus de Amerikaanse functionaris. Omdat de Russische gevechtspiloten bang zijn te worden neergeschoten, vuren ze hun luchtdoel- en kruisraketten voornamelijk af vanuit Rusland.
Mocht het iemand nog niet duidelijk zijn, die Howitzers zijn cruciaal om de Russen van repliek te dienen:
Het Oekraïense leger en de VS hebben sterk hun hoop gevestigd op de M777-houwitsers om te voorkomen dat de Russen de Donbas in de komende weken innemen, waarna Moskou de overwinning kan uitroepen. De Oekraïners beschikken wel over langeafstandsartillerie maar niet over zulke moderne en trefzekere als de Amerikaanse kanonnen, die zijn afgestaan door het marinierskorps.
Het gaat hierbij niet allen om de kanonnen zelf maar ook om het samenspel met hun munitie:
‘Wij geloven dat deze houwitsers zeer, zeer effectief zullen zijn in het helpen van de Oekraïners in de strijd om de Donbas’, aldus een hoge Amerikaanse militaire functionaris vorige week. ‘Bij deze strijd zal langeafstandsvuur zeer belangrijk zijn.’ Met de Amerikaanse houwitser kunnen in een minuut twee tot zeven granaten worden afgevuurd op Russische posities.

De Russen moeten vrezen voor de trefzekerheid van de hightechgranaten waarover de Oekraïense militairen nu beschikken. De GPS-geleide granaat, de één meter lange Excalibur, kan tot op meters van het doelwit inslaan. In 2012 slaagden Amerikaanse mariniers erin met slechts één granaat een groep Taliban-strijders te doden die zich 36 kilometer verderop bevond. Ook Canada gaat het Oekraïense leger voorzien van duizenden Excaliburs.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
teacup schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:06:
Mocht het iemand nog niet duidelijk zijn, die Howitzers zijn cruciaal om de Russen van repliek te dienen:
Nu de self-propelled er nog bij, kijken of de Russen dan met haasje-over serieus terug geduwd kunnen worden ipv vooral staande houden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Prosac

toch allemaal van dit soort berichtjes gecombineerd met vrijwel totale stilstand voor de Russen aan het front die positiever stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Vitaliy Klitschko steekt de dames en heren in Azovstal een hart onder de riem.
Friends! Today is the 8th anniversary of the Azov Battalion. Which became the formation of the National Guard of Ukraine - a separate detachment of special forces "Azov".

Today, the Azovs, together with the Marines, soldiers of the National Guard and the police, have become a symbol of Mariupol's unconquered and heroically defend the Azovstal. Thanks to their spirit and courage, the Russian barbarians have not yet captured Azovstal. So, they did not break Mariupol.

We thank our heroes! And all our thoughts are with them. Soldiers and all civilians who are on Azovstal today in inhumane conditions must be rescued! And the world community must put more pressure on Putin not to destroy hundreds of hostages and our heroes.
Ook Azov heeft een update over de situatie eerder deze dag geplaatst op Telegram.
Attention !!!
The assault on Azovstal continues! Defenders keep the plant under heavy fire. The enemy uses aircraft, artillery and infantry.
Ook de Oekraïense gemeenteraad van Marioepol heeft een update gezet over Azov:
Today the legendary Azov is 8 years old. His fighters are known all over the world as indomitable, strong and resilient titans. These are the Heroes who continue to resist in Mariupol, despite numerous shellings and bombings.

They have already become a powerful symbol of the struggle for independence, freedom, the future of Ukraine and the world. But above all, they are people who are faithful to their oath and do the unbelievable to protect millions of families. They inspire us to win faster and overcome all obstacles.

We pray for them. We believe in them. Strength to you, our defenders! We are doing everything to save you. Mariupol is with you, the whole world is with you. The main thing - be!

[ Voor 39% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-05-2022 21:59 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:12

Illusion

(the art of)

teacup schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:06:
[...]

Volkskrant bevestigt dit ook inderdaad.

Maar zijn niet erg "succesvol":

Volgens de VS waren de luchtaanvallen niet succesvol. ‘Het vermogen van de Oekraïners om zichzelf te bevoorraden, is op geen enkele wijze aangetast’, aldus een hoge Pentagonfunctionaris woensdag tijdens een briefing over de Russische aanvallen. Volgens hem zijn de VS en Oekraïne erin geslaagd ruim 90 procent van de negentig Amerikaanse houwitsers die president Joe Biden de afgelopen twee weken beloofde, het land in te krijgen. Ook geleverd zijn 90 duizend van de toegezegde 144 duizend artilleriegranaten.
[...]
Dat al deze zware wapens ongeschonden de grens over kunnen komen, laat zien dat Rusland na 71 dagen oorlog totaal niet in staat is om de wapentransporten te dwarsbomen. Tekenend voor het Russische onvermogen is dat een deel van de houwitsers al wordt ingezet in Oost-Oekraïne. Met de M777 kunnen Oekraïense soldaten eenheden van de Russen ruim 30 kilometer verderop onder vuur nemen.

‘Ook ons vermogen om de wapenzendingen naar Oekraïne voort te zetten, is op geen enkele wijze aangetast’, aldus de Pentagonfunctionaris over de Russische luchtaanvallen. ‘Wij hebben geen aanwijzingen dat de westerse hulp is tegengehouden of zelfs is geraakt.’

[..]
ik ben altijd gewend om de te lezen wat er niet staat...
Er staat wél dat ze ze over de grens naar Oekraine krijgen, en rusland dat niet tegenhoudt (want die durven uiteraard polen niet te bombarderen)
Er staat niet dat Oekraine ze daarna ook daadwerkelijk naar het front getransporteerd krijgt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nu zie ik het in dit topic nog niet terug (met de search), het lijkt er op dat Sergey Kiriyenko samen met Denis Pushilin momenteel een tour doet door Donetsk en de regio. Hij heeft als titel First Deputy Chief of Staff of the Presidential Administration of Russia en dat is toch wel een intimi van Putin. Dat lijkt toch wel weer erg gericht op het neerzetten van beeldmateriaal dat het ‘rustig’ is na de ‘bevrijding’ door de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Illusion schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:14:
[...]
Er staat wél dat ze ze over de grens naar Oekraine krijgen, en rusland dat niet tegenhoudt (want die durven uiteraard polen niet te bombarderen)
Er staat niet dat Oekraine ze daarna ook daadwerkelijk naar het front getransporteerd krijgt.
Voorlopig verschijnt al het geleverde materieel relatief snel bij het front. Dat naar het front transporteren lijkt dus ook niet zo heel veel problemen op te leveren. Verwacht alleen over dat stuk niet teveel uitspraken, omdat dat zou laten zien waar/hoe/wanneer de spullen getransporteerd worden. Iets wat je logischerwijze niet bekend wil maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:29

Amphiebietje

In de blubber

Qwerty-273 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:16:
Nu zie ik het in dit topic nog niet terug (met de search), het lijkt er op dat Sergey Kiriyenko samen met Denis Pushilin momenteel een tour doet door Donetsk en de regio. Hij heeft als titel First Deputy Chief of Staff of the Presidential Administration of Russia en dat is toch wel een intimi van Putin. Dat lijkt toch wel weer erg gericht op het neerzetten van beeldmateriaal dat het ‘rustig’ is na de ‘bevrijding’ door de Russen.
Hoe lang duurt het totdat er nieuws is dat er weer een "generaal" is uitgeschakeld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Amphiebietje schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Hoe lang duurt het totdat er nieuws is dat er weer een "generaal" is uitgeschakeld? :P
Ik let metname op de uitgeschakelde artillerie en mlrs. Als de Russen die niet mee kunnen schuiven dan kunnen ze progressie wel vergeten.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:16

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Illusion schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Dat wordt niet expliciet uitgesproken nee. Het gaat vooral over het transport aan de grens. Wel wordt er gezegd:
Tekenend voor het Russische onvermogen is dat een deel van de houwitsers al wordt ingezet in Oost-Oekraïne.
Dit kan een propaganda sausje zijn, een schietend kanon als "bewijs". Toch is ook aangegeven dat de effectiviteit van de vele Russische aanvallen laag is. Zo vreemd hoeft het dus niet te zijn dat ook de binnenlandse transporten op weinig weerstand stuiten.

Ik was vanmiddag wel verrast dat enkele van die Howitzers al in actie zijn. Dit had ik nog niet verwacht.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En nog ander nieuws uit Melitopol waar de Russische bezetter een recente gedenksteen ter ere van Dmytro Dontsov gaat verwijderen. En in de plaats daarvan een gedenksteen ter ere van Pavel Sudoplatov op gaat hangen. Beide komen oorspronkelijk uit Melitopol, de ene als inspiratie bron voor de OUN. de andere deed dienst bij de NKVD….

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54
Qwerty-273 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:44:
En nog ander nieuws uit Melitopol waar de Russische bezetter een recente gedenksteen ter ere van Dmytro Dontsov gaat verwijderen. En in de plaats daarvan een gedenksteen ter ere van Pavel Sudoplatov op gaat hangen. Beide komen oorspronkelijk uit Melitopol, de ene als inspiratie bron voor de OUN. de andere deed dienst bij de NKVD….
Allebei geen lekkertjes. Alsof je de pest door de tyfus vervangt…

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-61199413
'Oekraïne bracht Russisch vlaggenschip tot zinken door Amerikaanse inlichtingen'
Wat ik vooral nogal fascinerend vind, is het laatste stukje van dit verhaal op NOS;
Om te grote escalatie met Rusland te vermijden zouden de Amerikanen wel enige terughoudend betrachten. Zo zouden ze geen informatie verstrekken over de allerhoogste Russische officieren. Een aanval waarbij Oekraïne Ruslands hoogste generaal Gerasimov probeerde te treffen, kwam daarom zonder Amerikaanse informatie tot stand.
Zo zie je maar welke belangen er allemaal een rol spelen.
Vraag je ook gelijk af hoeveel de Amerikaanse inlichten precies allemaal weten.

Ik vind de titel die NOS gebruikt trouwens zeer misleidend, zelfs in hun eigen tekst staat overduidelijk dat het om hulp gaat en dat de informatie enkel komt van bepaalde "anonieme bronnen". Dat is wel een flink nuance verschil tov het woord "door" te gebruiken, wat direct impliceert dat het enkel door Amerikaanse inlichtingen komt, wat niet waar is (volgens hun eigen tekst). "Door" zou moeten vervangen worden door "(waarschijnlijk) met behulp van"

[ Voor 26% gewijzigd door B_FORCE op 06-05-2022 03:28 ]

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Big if true. Maar met enorme korrel zout.

Edit:

Btw de matrozen die ‘kwijt’ zijn van de Moskva bleken niet betrokken bij een speciale operatie maar gewoon.. tjah.. zoek.

Hoe ver kun je gaan voor je eigen bevolking het niet meer pikt?

[ Voor 51% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-05-2022 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:29

Amphiebietje

In de blubber

B_FORCE schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 03:11:
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-61199413

[...]

Wat ik vooral nogal fascinerend vind, is het laatste stukje van dit verhaal op NOS;

[...]

Zo zie je maar welke belangen er allemaal een rol spelen.
Vraag je ook gelijk af hoeveel de Amerikaanse inlichten precies allemaal weten.

Ik vind de titel die NOS gebruikt trouwens zeer misleidend, zelfs in hun eigen tekst staat overduidelijk dat het om hulp gaat en dat de informatie enkel komt van bepaalde "anonieme bronnen". Dat is wel een flink nuance verschil tov het woord "door" te gebruiken, wat direct impliceert dat het enkel door Amerikaanse inlichtingen komt, wat niet waar is (volgens hun eigen tekst). "Door" zou moeten vervangen worden door "(waarschijnlijk) met behulp van"
Er lijken een stel intentionele "lekken" te zijn aan Amerikaanse zijde, waarbij er op gelet moet worden wat die zeggen, maar ook wat ze niet zeggen. D.w.z. als bepaalde onderwerpen niet ter sprake komen ondanks dat ze logischerwijs bij het hoofdonderwerp horen, dan is dat als openlijke waarschuwing aan de Russen bedoeld in de trant van "We kunnen meer info aan Oekraïne gaan leveren, en dat zullen jullie voelen.". :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Amphiebietje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:21:
[...]

Er lijken een stel intentionele "lekken" te zijn aan Amerikaanse zijde, waarbij er op gelet moet worden wat die zeggen, maar ook wat ze niet zeggen. D.w.z. als bepaalde onderwerpen niet ter sprake komen ondanks dat ze logischerwijs bij het hoofdonderwerp horen, dan is dat als openlijke waarschuwing aan de Russen bedoeld in de trant van "We kunnen meer info aan Oekraïne gaan leveren, en dat zullen jullie voelen.". :D
‘Daar, precies daar, om 17:23, is GEEN Russische generaal die aan komt in een zwart voertuig. Ik herhaal, absoluut géén generaal. Dus.

Raar eigenlijk. Dat als toch niemand uit Rusland betrokken is bij deze niet bestaande oorlog, dan kan de VS toch ook helemaal geen generaals helpen om te leggen?

Btw: op lange termijn doen ze Rusland er een plezier mee omdat er nu een lading nieuwe generaals moet komen die wellicht niet zo’n aandeel hebben in de ontstane situatie in het Russische leger.

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 06-05-2022 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:50
Dit detail lees ik nu al vaker in nieuwsberichten:

https://edition.cnn.com/2022/05/04/opinions/bergen-repass-ukraine-interview/index.html
He has no connection to the outside world and all his information is either given to him by his inner circle or by what he reads in the Russia news media, which is, of course, controlled by the state and only puts out state-controlled messages.
Dat impliceert haast dat hij dus niet weet wat propaganda is en wat feitelijk gebeurd. Wat me raar lijkt aangezien ik altijd het idee kreeg dat hij de architect van deze oorlog is. Hoe kun je dan door je eigen propaganda laten bepalen in je doen en laten. Ik begin me steeds meer af te vragen in hoeverre men daar eigenlijk nog snapt waar ze mee bezig zijn, of in control zijn. (Of beter gezegd, wie?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
earvaag schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:39:
Dit detail lees ik nu al vaker in nieuwsberichten:

https://edition.cnn.com/2022/05/04/opinions/bergen-repass-ukraine-interview/index.html

[...]

Dat impliceert haast dat hij dus niet weet wat propaganda is en wat feitelijk gebeurd. Wat me raar lijkt aangezien ik altijd het idee kreeg dat hij de architect van deze oorlog is. Hoe kun je dan door je eigen propaganda laten bepalen in je doen en laten. Ik begin me steeds meer af te vragen in hoeverre men daar eigenlijk nog snapt waar ze mee bezig zijn, of in control zijn. (Of beter gezegd, wie?)
Je kunt best de architect zijn van iets wat niet gebeurt. Een mastermind van een imaginaire overwinning over gefabriceerde vijanden - als je al zo lang gewend bent alleen te willen geloven wat de ja-knikkers om je heen roepen?

Tis wel een ‘Der Untergang’ moment pur sang mocht dat kloppen.

Ondertussen stampvoet er nog maar ‘s iemand:

Boohoo jullie nemen ons niet serieus!!1!

-> klopt.

En ja dat is een risico, al is het alternatief capitulatie op basis van angst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

nieuws-snippets uit het kanaal van Gerashchenko - adviseur voor Binnenlandse Zaken (UA).

eerst het goede nieuws:
Poolse president lijkt aan te geven dat hij de grens met Oekraine wil opheffen.
'There will be no more borders between our countries'
This will will not exist! so that we live together on this earth, building and rebuilding together our common happiness, our common happiness and common strength, which will allow us to repel any danger or any possible threat.

Tsjechië gaat haar Soviet-wapens doorschuiven naar Oekraine en wordt in een ring-exchange geholpen door Duitsland voor nieuwe wapens.

Op militair vlak weinig nieuws dan de afgelopen dagen. Relatief rustig en de meeste actie in Donbas.

Operationele update van vandaag van de General Staff of the Armed Forces of Ukraine 6 mei 06:00 uur:
15 air targets geraakt door Oekraine:
- 14 Orlan drones
- 1 aircraft

In Donbas-oblasts:
- 8 tanks
- 11 units of armoured combat vehicles
- 5 units of enemy vehicles

VS ambassadeur Linda Thomas-Greenfield geeft Rusland er flink van langs bij de VN:
'Russia has lied to the UN Council repeatedly. These lies defy all logic, evidence, and common sense. Russia is spreading pure disinformation'.

Ukrainian Bogdana is demonstrating its succes on the battlefield
Bogdana is the first Ukrainian mobile howitzer made for the NATO standard 155-shells.
Its barrel was made from Ukrainian steel in Kramatorsk. Chassis in Kraz (Kremenchuk truck making plant).
Distance = 40km (standard shells) and 60km (reactive shells).
Bogdana is made as a single testing example.
Wikipedia: 2S22 Bohdana

Azovstal...
Het gevecht gaat door maar de strijders worden ook steeds meer somber over de situatie.
Een filmpje van 2 minuten van strijders in zaklantaarnlicht die aan het zingen zijn.
Door gebrek aan antibiotica sterven gewonde strijders nu aan etterende wonden.
Tevens de zorg dat de Russen een paar van hen levend gevangen wil nemen om in kooien rond te paraderen op 9 mei in Mariupol.
'Forget us, we will not get out'. ;(

YouTube: Mariupol: Ukrainian soldiers sing under shelling in besieged Azovsta...

--> wees gerust, we zullen jullie NOOIT vergeten! :(

--> ik zit echt te denken he... zo'n 2000 strijders zijn best veel maar ik zou willen dat het net als in de movies mogelijk zou moeten zijn voor de Amerikanen om met veel machtsvertoon met zwarte helikopters en boten te verschijnen en ze allemaal te extracten in een half uur... op 8 mei. >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:34

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Graag de discussies over wapens en systemen in het daarvoor bestemde topic voeren Wapensystemen en effectiviteit

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:13
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:21:
[Embed]

Big if true. Maar met enorme korrel zout.
Het blijft verdacht stil. Eerste geruchten waren een uur of 8 geleden en inmiddels is het alweer een aantal uur licht daar. Ik vermoed dat het niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

TheBrut3 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:39:
[...]

Het blijft verdacht stil. Eerste geruchten waren een uur of 8 geleden en inmiddels is het alweer een aantal uur licht daar. Ik vermoed dat het niet waar is.
Ik kom dit ook nergens anders tegen en het is niet bepaald een actieve nacht geweest qua nieuws. Dus ik denk het ook niet, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Ik kom dit ook nergens anders tegen en het is niet bepaald een actieve nacht geweest qua nieuws. Dus ik denk het ook niet, helaas.
het bericht op reddit over het bericht van OSINT-Defender is 7 uur oud.

Echter komt 'heel toevallig' Forbes afgelopen uur met dit bericht, dat de Makarov het volgende sappige doelwit is in de Zwarte Zee:
https://www.forbes.com/si...lack-sea/?sh=43872bd074d5

Zoals iemand in de comments al schreef: er is een tank over een officier gereden en die deed er 3 dagen over om dood te gaan.

Dus geef dit schip ook even de tijd om water te maken O-)
OSINT komt er echt wel achter, de berichten binnen Rusland over matrozen en familie komen vanzelf.
OSINT slaapt niet maar wacht geduldig.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Laatst online: 07-10 16:46
Verwijderd schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:16:
nieuws-snippets uit het kanaal van Gerashchenko - adviseur voor Binnenlandse Zaken (UA).

eerst het goede nieuws:
Poolse president lijkt aan te geven dat hij de grens met Oekraine wil opheffen.
'There will be no more borders between our countries'
This will will not exist! so that we live together on this earth, building and rebuilding together our common happiness, our common happiness and common strength, which will allow us to repel any danger or any possible threat.

Tsjechië gaat haar Soviet-wapens doorschuiven naar Oekraine en wordt in een ring-exchange geholpen door Duitsland voor nieuwe wapens.

Op militair vlak weinig nieuws dan de afgelopen dagen. Relatief rustig en de meeste actie in Donbas.

Operationele update van vandaag van de General Staff of the Armed Forces of Ukraine 6 mei 06:00 uur:
15 air targets geraakt door Oekraine:
- 14 Orlan drones
- 1 aircraft

In Donbas-oblasts:
- 8 tanks
- 11 units of armoured combat vehicles
- 5 units of enemy vehicles

VS ambassadeur Linda Thomas-Greenfield geeft Rusland er flink van langs bij de VN:
'Russia has lied to the UN Council repeatedly. These lies defy all logic, evidence, and common sense. Russia is spreading pure disinformation'.

Ukrainian Bogdana is demonstrating its succes on the battlefield
Bogdana is the first Ukrainian mobile howitzer made for the NATO standard 155-shells.
Its barrel was made from Ukrainian steel in Kramatorsk. Chassis in Kraz (Kremenchuk truck making plant).
Distance = 40km (standard shells) and 60km (reactive shells).
Bogdana is made as a single testing example.
Wikipedia: 2S22 Bohdana

Azovstal...
Het gevecht gaat door maar de strijders worden ook steeds meer somber over de situatie.
Een filmpje van 2 minuten van strijders in zaklantaarnlicht die aan het zingen zijn.
Door gebrek aan antibiotica sterven gewonde strijders nu aan etterende wonden.
Tevens de zorg dat de Russen een paar van hen levend gevangen wil nemen om in kooien rond te paraderen op 9 mei in Mariupol.
'Forget us, we will not get out'. ;(

YouTube: Mariupol: Ukrainian soldiers sing under shelling in besieged Azovsta...

--> wees gerust, we zullen jullie NOOIT vergeten! :(

--> ik zit echt te denken he... zo'n 2000 strijders zijn best veel maar ik zou willen dat het net als in de movies mogelijk zou moeten zijn voor de Amerikanen om met veel machtsvertoon met zwarte helikopters en boten te verschijnen en ze allemaal te extracten in een half uur... op 8 mei. >:)
Dat is iets wat ik eigenlijk nog niet begrijp.
Waarom is er nog geen militaire actie geweest om de strijders uit Mariupol te ontzetten of zelfs eventueel terug te veroveren?
Is dat niet mogelijk, te gevaarlijk of gewoonweg geen prioriteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
oldgrumpy schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:03:
[...]

Waarom is er nog geen militaire actie geweest om de strijders uit Mariupol te ontzetten of zelfs eventueel terug te veroveren?
Een combinatie van alle 3 neem ik aan.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Of een combinatie van die 3 samen met dat daar in de buurt niet genoeg troepen zijn om dit te bewerkstelligen?

Het beschermen tegen omsingeling van 1/3e van je conventionele leger zal inderdaad ook wel prioriteit hebben over een heldhaftige zelfmoord missie om 100km door vijandelijk gebied heen te proberen Mariupol te bevrijden. Dat zal helaas de realiteit zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 21:32
[...]

Bekijk de kaart en de situatie eens, het is niet even via de A2 die troepen ophalen. Je moet een hele coridor clearen en de flanken beveiligen. Je praat over een strook van vele kilometers.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Alvanosa schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Een combinatie van alle 3 neem ik aan.
Vooral de 1e 2 lijkt me. Als er enige kans was om ze te bevoorraden en/of een gedeelte te evacueren was dat wel gedaan. De prioriteit zal er echt wel zijn, alleen het moet wel een haalbaar doel zijn. En dat is het niet omdat er teveel gebied onder controle van de russen omheen zit.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

zou best kunnen dat Oekraine daar niet de (eigen) kracht voor heeft.

Het is natuurlijk ook een strategische keus:
- het houdt Russische troepen (10-12 BTG's) vast die daardoor niet in Donbas of richting Zaporizhzhia ingezet konden worden.

Voor de Russen en dan met name LDNR is het ook een symbolisch doel: de boosaardige nazi's van Azov.
Die willen ze verslaan en gevangen nemen en tentoonstellen (gerucht over paraderen in kooien).

Anderszijds willen ze hun helden graag extracten maar het is te gevaarlijk en zou teveel troepen vergen die ze elders nodig hebben.
Het is waarschijnlijk de keuze tussen 1 stad (Mariupol) en een hele regio (Donbas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:07:
[...]

Vooral de 1e 2 lijkt me. Als er enige kans was om ze te bevoorraden en/of een gedeelte te evacueren was dat wel gedaan. De prioriteit zal er echt wel zijn, alleen het moet wel een haalbaar doel zijn. En dat is het niet omdat er teveel gebied onder controle van de russen omheen zit.
volgens mij was het op dit forum ergens, weet niet meer waar ik het las, maar het schijnt dat Oekraine een tijd lang in staat is geweest om met laagvliegende helikopters tussendoor te sneaken en via de haven munitie te leveren en gewonden mee terug te nemen.
tijdje terug was er een bericht over een neergehaalde helikopter. Waarschijnlijk hebben de Russen sindsdien de boel aangescherpt en is het niet meer mogelijk. Sindsdien heeft Azovstal ook geen antibiotica meer (las ik vandaag) waarschijnlijk waardoor de situatie ernstiger is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
Ik vraag me wel al een tijdje af of het airdroppen van medicijnen (en ammunitie) niet mogelijk zou moeten zijn. Ja, je hebt kans dat het niet aankomt of bij de verkeerde, maar dat maakt in deze situatie denk ik niet eens meer zoveel uit.
Desnoods drop je eerst wat Westerse wapens, wacht je op bevestiging dat het bij de goede is aangeland en drop je daarna de ammunitie.

Of zou de AA vanuit Rusland toch dichtbij genoeg staan om het luchtruim daar effectief te verdedigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:54:
[...]

De hit zou om 21:42 zijn geweest en precies op dat moment zet een Russische “barge” haar tracker uit.

Ik houd de opties nog even open.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:46
Caelorum schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:49:
Ik vraag me wel al een tijdje af of het airdroppen van medicijnen (en ammunitie) niet mogelijk zou moeten zijn. Ja, je hebt kans dat het niet aankomt of bij de verkeerde, maar dat maakt in deze situatie denk ik niet eens meer zoveel uit.
Desnoods drop je eerst wat Westerse wapens, wacht je op bevestiging dat het bij de goede is aangeland en drop je daarna de ammunitie.

Of zou de AA vanuit Rusland toch dichtbij genoeg staan om het luchtruim daar effectief te verdedigen?
Ik denk, als het mogelijk was geweest dan hadden ze het gedaan. Er zullen enorm veel factoren meespelen, waarvan wij er 99% niet weten.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mariupol zit volgens mij al 8 jaar onder de AA paraplu vanuit Rusland/DPR.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
[...]

Ik zou denken dat een actie zoals dat meer levens gaat kosten dan dat het opbrengt.

Het zou ook de rest van de frontlinie verzwakken , die soldaten wisten waar ze aan begonnen, ze konden zich terugtrekken maar weigerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 15:06

Bloodclot

Jawier!

[...]

Hoe wil je dat doen? Aan de russen vragen of er even een militaire corridor voor UA gemaakt wordt voor de bevreiding van mariupol/azovstal?

Hollywood-achtige reddingen doen om 1-2000 militairen te bevreiden met heli's?

Commando's heen sturen met pro-360-noscope skills?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Mariupol zit volgens mij al 8 jaar onder de AA paraplu vanuit Rusland/DPR.
Ze hebben een poos met heli's op en neer gevlogen zonder dat Rusland dat wist, tot ze een MANPAD team tegen kwamen. Het werd daadwerkelijk gedaan, maar zal nu vast niet meer kunnen.

Tis wel een voorbeeld van Ukrainse weerstand en vechtlust en de NATO-machteloosheid in zo'n situatie. Wat niet direct een waardeoordeel is: het is simpelweg niet zo eenvoudig helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

ericplan

5180 Wp PV

pro_6or schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:51:
[...]

De hit zou om 21:42 zijn geweest en precies op dat moment zet een Russische “barge” haar tracker uit.

Kwam wel deze net tegen. Een reddingsvaartuig uitgevaren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:56
ericplan schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:26:
[...]

Kwam wel deze net tegen. Een reddingsvaartuig uitgevaren.
[Embed]
Het zou prettig zijn als je de vertaling er meteen bij zet. Ik weet dat er een paar vloeiend Russisch kunnen maar de meerderheid zal er geen kaas van kunnen maken.

"Een zoek- en reddingsschip verplaatst naar de regio Izmail naar de plaats van de vermeende ontmoeting van het admiraal Makarov-fregat met de Matskva-kruiser. Een verkenningsvliegtuig cirkelt in de lucht"

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Het zou prettig zijn als je de vertaling er meteen bij zet. Ik weet dat er een paar vloeiend Russisch kunnen maar de meerderheid zal er geen kaas van kunnen maken.

"Een zoek- en reddingsschip verplaatst naar de regio Izmail naar de plaats van de vermeende ontmoeting van het admiraal Makarov-fregat met de Matskva-kruiser. Een verkenningsvliegtuig cirkelt in de lucht"
Er is zeker weer storm op zee? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:56
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:29:
[...]

Er is zeker weer storm op zee? :o
Ze hebben het over 2 schepen. Het excuus zal wel iets als mist zijn :P

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Ze hebben het over 2 schepen. Het excuus zal wel iets als mist zijn :P
Is dat niet een grap?
Er staat dat hij op bezoek is bij de kruiser Moskva ;)
(Ergo allebei onderzeeër geworden)

Of is er ook een Matskva schip :?

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 06-05-2022 10:45 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Is dat niet een grap?
Er staat dat hij op bezoek is bij de kruiser Moskva ;)
(Ergo allebei onderzeeër geworden)

Of is er ook een Matskva schip :?
Nee, je hebt gelijk. De poster heeft ook UA in zijn naam dus het is “tongue in cheek” van een oekrainer.

Sowieso is vertaald Russisch nog steeds lastig bij het soort zinnen dat de oorlogsvolgers gebruiken.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

pro_6or schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:51:
[...]
Nee, je hebt gelijk. De poster heeft ook UA in zijn naam dus het is “tongue in cheek” van een oekrainer.

Sowieso is vertaald Russisch nog steeds lastig bij het soort zinnen dat de oorlogsvolgers gebruiken.
Ook in het originele Russisch geschreven bericht is het raar om Matskva als spelling te gebruiken, dus de verwarring door de onduidelijkheid is begrijpelijk. :)
Duurde bij mij ook even voordat ik het doorhad.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:34:
[...]

Btw: op lange termijn doen ze Rusland er een plezier mee omdat er nu een lading nieuwe generaals moet komen die wellicht niet zo’n aandeel hebben in de ontstane situatie in het Russische leger.
Die vraag stelde ik mezelf ook al, maar als je ziet dat ook het lagere echelon al snel overgaat tot moorden en plunderen, verwacht ik dat het zo in het Russische brein ingestampt zit dat je goed voor jezelf en je naasten moet zorgen (in de kern logisch) dat als je eenmaal hoog in de boom komt, je daar ook het fruit zoveel mogelijk voor jezelf probeert te houden. Meegezogen worden in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 11:27

We horen al meer dan een maand dat de voorraad op is in Mariupol. Ik denk zelf dat dit een strategie is van Oekraïne om de Russen afgeleid te houden. Tijd is tenslotte de beste vriend van Oekraïne.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:34

polthemol

Moderator General Chat
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:34:
Als je de Russische geschiedenis erbij neemt, dat is niet heel vaak een prettig land geweest om te wonen (overall genomen, wel voor selecte groepen mensen).

Er is een reden waarom het is zoals het is als land en dat gaat niet veranderen als deze of gene persoon weg valt. Daar zijn veel grotere veranderingen voor nodig dan het verwisselen van een persoon. Vergeet niet dat men rustig en structureel terug aan het dobberen is naar de USSR-tijd onder Stalin. Als men over gaat tot algehele mobilisatie is men er zelfs al bijna.

Het ecosysteem wat ze als land zijn bepaald dus waar ze naartoe gaan. Dat is niet alleen Putin, als die wegvalt ga je de volgende dictator krijgen want het parlement zit vol met loyalistne, dat is niet alleen de hoogste militaire staf, want als die wegvallen, de opvolgers zijn in precies hetzelfde ecosysteem opgegroeid.

Oftewel long story short: als er brandnetels groeien in de berm, gaan er structureel brandnetels blijven groeien, ookal pluk je her en der wat planten weg.

Ik denk dat Rusland in de huidige staat een (deze keer oprecht) geval is van TINA: 'there is no alternative' (yet). Daar gaan nog heel veel veranderingen voor nodig zijn voor daar iets beters uit gaat komen en tot die tijd hebben we het als rest van de wereld te doen met heel wat moreel verwerpelijk gedrag, ook bij hun troepen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Note: als je op een tweet klikt, staat er ook een "Tweet vertalen" bij. Heb je meteen de vertaling bij de foto's staan :)

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

pro_6or schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Nu ook op Liveuamap:

Nu wordt het toch interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 19:20
Misschien oud nieuws, maar klopt dit?

Russische roebel staat op het hoogste niveau in 2 jaar: maatregelen van Poetin om eigen munt te steunen lijken redelijk effectief

Volgens mij is het in een ieders belang om deze crisis zo kort mogelijk te laten voortduren. Zeker als over 6 maanden de winter weer dichtbij gaat komen en we (EU) als puppies afhankelijk zijn van Russisch gas.
Ik denk nog steeds dat een grote vredesmacht om de bezette gebieden te ontzetten nog steeds de beste en snelste oplossing is om Rusland naar eigen land te verdrijven.

Ik heb gisteren ook 5 mei niet gevierd. Het is toch beschamend om oude veteranen in de ogen te kijken, terwijl wij toch wel heel weinig doen in deze oorlog. Gelukkig dachten zij er anders over. Maar goed, als ik alle mensen zag feestvieren dan blijkt dat drank en feesten altijd belangrijker zal zijn dan ethiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:15:
Ik denk dat Rusland in de huidige staat een (deze keer oprecht) geval is van TINA: 'there is no alternative' (yet).
Betwijfel of een zo uitgestrekt, etnisch divers en economisch ongelijk land op een andere manier dan met corruptie en geweld bij elkaar te houden is.

Begin jaren '90 is het kort geprobeerd, dat was gelijk het einde van de Sovjet-Unie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
RoD schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:34:
Nu wordt het toch interessant.
Vlakbij het slangeneiland, tijd om Byaktars de reddingsactie te laten verstieren...

Pagina: 1 ... 187 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: