Neen, schattingen voor rusland gaan van 50-150 miljoen (te zien welke dag natuurlijk) + nog de kosten om wat militaire verbruikt word te vervangen.Lordy79 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:17:
Zo'n oorlog voeren kost toch ook waanzinnig veel geld?
Ik lees ergens dat het 20 miljard per dag kost. Dat is wel heel veel geld maar laat het 2 miljard zijn. Dan is er al 140 miljard doorheen gejaagd.
Maar de ergste kost is voor de economie, daar kan je op enkele honderden miljarden rekenen.
De kost is meer gespreid direct militaire kosten zijn misschien een 10 miljard, economisch spreek je van nog eens 20-30 miljard, trek dat door over de komende 2-3 jaar en je spreekt van 3-400 miljard kosten voor deze oorlog, enorm dus voor zo'n land.Rusland zou reserves hebben van 600miljard waarvan de helft bevroren is. Dat zou betekenen dat er nog maar 300 is minus 140 = 160.
Dan is de boel toch gewoon op over 3 maanden?
Wat klopt er niet aan mijn berekening?
De oorlog ging gedaan zijn in enkele dagen. Weinig risico, groot gewin.Ik begrijp dit niet, verlicht mij!
Nou ik kwam erop omdat ik me herinnerde dat er een redelijk korte termijn - minder dan een jaar zeker - was dat Rusland oorlog zou kunnen voeren, financieel gezien.ArcticWolf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:38:
@asing @Lordy79 kosten zijn niet echt relevant... het is een nummer en in theorie/praktijk kan je elk nummer noemen die je wilt. Ook als er geen "boots on the ground" zijn, kost een leger gewoon geld. Dus linksom of rechtsom kost het gewoon geld.
Aan de andere kan ben ik bang dat als Rusland aan het eind van de centen of conventiele wapens komt (ze willen neem ik aan ook nog wat overhouden voor verdediging van het moederland) en het ze niet naar de zin gaan ze overstappen op chemische wapens.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
en nu is het een langdurige oorlog met veel schade en kosten.k995 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:39:
[...]
De oorlog ging gedaan zijn in enkele dagen. Weinig risico, groot gewin.
Zowel militair als demografisch als economisch en qua geopolitiek (NATO/EU hechter dan ooit en nog meer verschuivingen door bijv. FIN/SWE bij NATO en UA ook in die richting.... dit is een complete backfire voor Putin).
Het enige wat de USA nu betaalt is alles wat ze versturen, plus de transportkosten. En waarschijnlijk is dat ook niet 100% correct want Oekraïne heeft ook materiaal aangekocht.Lordy79 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:30:
[...]
Ik denk dat een Amerikaanse soldaat meer kost dan een Russische en dat oorlog voeren aan de andere kant van de wereld ook duurder is dan binnenrijden bij de buurman.
Een Amerikaanse soldaat kostte in Afghanistan 1100 dollar per maand (https://www.warhistoryonl...s-salaries.html?firefox=1). 3.6 Miljoen dollar per dag gaat dus op aan het loon van die soldaten. 1% van de kosten dus.
Dan de brandstof, dat is 22 US Gallons per soldaat per dag (https://www.wired.com/200...fuel-per-soldier-per-day/). Dat maakt 2.2 miljoen US gallons per dag. Dat is 8.3 miljoen liter per dag. Het kost minstens 45 dollar per gallon om het op het slagveld te krijgen, dus dat is 100 miljoen dollar per dag. 45 Dollar is dan echt een lage schatting, het kan zo richting de 3-400 dollar per gallon gaan.
Dan heb ik het nog niet gehad over de ammo.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Neen een leger dat vecht kost enorm veel meer geld dan 1 dat gewoon zit niks te doen.ArcticWolf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:38:
@asing @Lordy79 kosten zijn niet echt relevant... het is een nummer en in theorie/praktijk kan je elk nummer noemen die je wilt. Ook als er geen "boots on the ground" zijn, kost een leger gewoon geld. Dus linksom of rechtsom kost het gewoon geld.
1 t-72 verbruikt 200-300l/100km, kost iets van een 2 miljoen, heeft een bemanning van 3 waar ook enkele honderderduizenden aan opleiding inzit.
Rusland schoot eergisteren een 18 kruisraketten op oekraine, reken maar een tien miljoen voor die alleen.
De moskva die zonk zou naar schatting een miljard kosten om die te vervangen.
idd, "oops"?Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:42:
[...]
en nu is het een langdurige oorlog met veel schade en kosten.
Zowel militair als demografisch als economisch en qua geopolitiek (NATO/EU hechter dan ooit en nog meer verschuivingen door bijv. FIN/SWE bij NATO en UA ook in die richting.... dit is een complete backfire voor Putin).
Complete ramp, zo erg dat zelf zijn positie aan het wankelen is.
Maar tja, 2008 ging goed, 2014 ging goed ik denk dat ze teveel vertrouwen hadden in hun kunnen.
Dan hadden we nog sneller en nog groter bevolkingsprobleemUgchel schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:34:
Op zich ben ik niet extreem pacifistisch ingesteld en is het een flinke zijstap in dit topic, maar ik vroeg me gisteren wel af hoe gaaf de wereld zou kunnen zijn als we ons allemaal met elkaar konden verzoenen, en wat dat misschien in de rijke westerse wereld voor offers zou vragen. Niet direct een communisme 3.0 ofzo maar een samenleving waarin geen miljoenmiljard geïnvesteerd is in wapentuig maar wel in zorg, klimaatoplossingen en alltogether gave uitvindingen.
Maar het blijft een nummerk995 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:45:
[...]
Neen een leger dat vecht kost enorm veel meer geld dan 1 dat gewoon zit niks te doen.
1 t-72 verbruikt 200-300l/100km, kost iets van een 2 miljoen, heeft een bemanning van 3 waar ook enkele honderderduizenden aan opleiding inzit.
Rusland schoot eergisteren een 18 kruisraketten op oekraine, reken maar een tien miljoen voor die alleen.
De moskva die zonk zou naar schatting een miljard kosten om die te vervangen.
Neen, rusland moet buiten geld ook de middelen hebben om het te vervangen.ArcticWolf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:48:
[...]
Maar het blijft een nummeruiteindelijk maakt het niet zoveel uit hoeveel iets kost zolang het maar betaalbaar blijft, dat is in ieder geval onze huidige maatstaaf van de economie. En daarnaast wilt men er volgens mij alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat iemand/iets niet zijn zin krijgt? Dan zou geld ook niet moeten uitmaken...
En daar zit ook een serieus probleem , rusland importeert veel afgewerkte producten. Zonder dat staal en chips kunnen ze bijvoorbeeld moeilijk precisie munitie maken.
Niet enkel kan de russische economie dit niet lang dragen maar militair gezien gaan ze gewoon door alles heen geraken.
''Russen in Nederland anoniem gebeld met intimiderende vragen over Oekraïne''
https://www.nu.nl/tech/61...7-d1c55bd4aa13&redirect=1
Als ik het goed heb moet het geen probleem zijn voor de AIVD en politie om te achterhalen waar de telefoontjes vandaan kwamen toch? Of is het toch wel lastig?
[ Voor 9% gewijzigd door _Gast_ op 04-05-2022 20:10 ]
#Ukraine: An attempted Russian counter attack against areas recently retaken by Ukrainian forces was foiled in #Kharkiv Oblast.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 4 mei 2022
As a result, for the first time ever, a very modern Russian T-90M tank was destroyed, and a BMP-2 IFV captured. pic.twitter.com/fBLKRPXRnv
De tegenaanval bij Kharkiv. Van de ukrainse aanval was pro Russisch Twitterland al totaal over de kook en ook bij de tegenaanval dus de allemodernste inzetbare tank ingezet. Dit geeft aan (imho) dat dit echt mega belangrijk is voor de kansen van het offensief bij Izium.
een treffende spreuk
Zo te zien weten ze het al._Gast_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:10:
Even een vraag over dit nieuwsbericht:
Als ik het goed heb moet het geen probleem zijn voor de AIVD en politie om te achterhalen waar de telefoontjes vandaan kwamen toch? Of is het toch wel lastig?
Maar wat wil je met die kennis? Het is niet wenselijk dat mensen zo worden gebeld, maar volgens mij ook niet strafbaar. Sowieso kunnen politie of AIVD weinig beginnen tegen dergelijke telefoontjes uit het buitenland.Ook de inlichtingendienst AIVD bevestigt de intimidaties aan het adres van Russen in Nederland.
Verwijderd
belangrijkere vraag: wat gaan danwel kunnen ze er aan doen?_Gast_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:10:
Even een vraag over dit nieuwsbericht:
Verwijderd
nee, allemaal leugens. De Russen hebben hun beste A-troepen nog achter de hand.pro_6or schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:12:
Daar is hij dan, vorige week de eerste foto van T-90M op het strijdtoneel en nu de eerste foto van een uitgeschakelde tank van dit type. Het afstandsbestuurde machinegeweer op het koepeldak maakt dit een onweerlegbaar feit:
[Embed]
De tegenaanval bij Kharkiv. Van de ukrainse aanval was pro Russisch Twitterland al totaal over de kook en ook bij de tegenaanval dus de allemodernste inzetbare tank ingezet. Dit geeft aan (imho) dat dit echt mega belangrijk is voor de kansen van het offensief bij Izium.
Die moeten nog komen
Op zn minst afsluiten zodat ze niet nogmaals kunnen bellen?Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:18:
[...]
belangrijkere vraag: wat gaan danwel kunnen ze er aan doen?
[ Voor 3% gewijzigd door Janpietertje89 op 04-05-2022 20:20 ]
Hopelijk nemen ze nog flink wat Russen mee. Erg jammer dat die gasten niet konden worden bevrijd
De verbinding is iig alweer hersteld:De_Bastaard schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:21:
Heftige situatie nu in Azovstal. Die helden van Azov daar lijken nu aan hun laatste gevecht bezig te zijn.
Hopelijk nemen ze nog flink wat Russen mee. Erg jammer dat die gasten niet konden worden bevrijd
https://www.ukrinform.net...territory-arakhamiya.html
Zal nog wel een tijdje duren."Attempts to storm the plant have been made for the second day in a row. Russian troops are already in the territory of Azovstal," Arakhamiya said, referring to the Azov Regiment commander.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik denk ook echt dat ze deze wél achter de hand hadden willen houden, net als die nieuwe ural trucks. Voor mij allemaal tekenen dat het weldegelijk op begint te geraken.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:19:
[...]
nee, allemaal leugens. De Russen hebben hun beste A-troepen nog achter de hand.
Die moeten nog komen
een treffende spreuk
Rusland heeft nog veel inkomsten uit gas, olie en steenkool, dus niet alle kosten hoeven uit de reserves gehaald te worden.Lordy79 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:17:
Zo'n oorlog voeren kost toch ook waanzinnig veel geld?
Ik lees ergens dat het 20 miljard per dag kost. Dat is wel heel veel geld maar laat het 2 miljard zijn. Dan is er al 140 miljard doorheen gejaagd.
Rusland zou reserves hebben van 600miljard waarvan de helft bevroren is. Dat zou betekenen dat er nog maar 300 is minus 140 = 160.
Dan is de boel toch gewoon op over 3 maanden?
Wat klopt er niet aan mijn berekening?
Tja, ze hebben enkele honderden van deze, kan zijn dat deze nu op de frontlinies beginnen geraken.pro_6or schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:30:
[...]
Ik denk ook echt dat ze deze wél achter de hand hadden willen houden, net als die nieuwe ural trucks. Voor mij allemaal tekenen dat het weldegelijk op begint te geraken.
ALs je de t-14 ziet dan zitten ze zonder iets anders.
Verwijderd
Deporatie van Oekraiense burgers
Vandaag op de Telegram van de adviseur voor het ministerie van Binnenlandse Zaken van Oekraine, Anton Gerashchenko:
YouTube: Is Putin sending Ukrainians to work camps? | Inna SovsunSince the onset of Russia’s full-scale military aggression against Ukraine on February 24, Russia has been deported from the targeted country, including from the occupied territories of Donetsk and Luhansk regions, almost 1.1 million people, including nearly 200,000 children.
Andere berichten, met name in het verleden en niet recent, melden het volgende:
https://www.euronews.com/...ims-ukraine-s-ombudswoman
Ombudsvrouw van Oekraine Denisova:
En verder:More than 400,000 Ukrainians have been forcibly displaced to Russia since the start of the war, Ukraine's ombudswoman has told Euronews.
Lyudmila Denisova, who has responsibility in Ukraine's parliament for monitoring human rights abuses, said her country is collecting evidence of alleged Russian war crimes.
She was in Brussels to discuss atrocities taking place in her country and said Ukrainians are being forced into Russia on a mass scale.
"Our citizens were deported from our territory to their territory," she said. "They went against their will they were taken by force first to [a] filtration camp in Donetsk region.
"After that they were taken to Russia by bus. Then they are taken by train to different places, including depressive regions of the Russian federation, like Sakhalin."
What is known about the deportation of Ukrainian citizens to Russia?
https://www.raamoprusland...ainian-citizens-to-russia
En nog meer:
Russia to fast-track adoptions of Ukrainian children 'forcibly deported' after their parents were killed by Putin's troops, authorities say
https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
En er zijn wel meer 'westerse' websites waar soortgelijke of dezelfde berichten op staan.
Laat ik het samenvatten en opsommen in feiten en geruchten:
- Rusland pleegt enerzijds genocide door willekeurig vrouwen te verkrachten zodat ze in de toekomst geen sex meer kunnen of willen hebben waardoor ze geen Oekraiense kinderen meer zullen krijgen, derhalve etnische zuivering.
- Rusland heeft 'filtratie-kampen' waar ze Oekraiense burgers geforceerd doorheen sturen.
In deze filtratie-kampen (wat soms eigenlijk geen kampen zijn maar gewoon lange files met auto's langs een paar tenten, en je mag niet de autol uit en moet dus je behoefte doen in de auto... en je wordt bekeken om te kijken hoe je je gedraagt en reageert op de situatie):
- worden Oekraiense burgers ondervraagd, psychologisch lastig gevallen
- vrouwen krijgen soms opmerkingen te horen van omstanders die lijken op pogingen tot intimidatie mbt verkrachting
- mannen en kinderen worden ondervraagd over hun kennis van de posities van Oekraiense strijdkrachten
- hun loyaliteit richting Oekraine of Rusland wordt getest (soms met verkapte bedreigingen, bijv. afsnijden van oren), telefoons worden bekeken mbt chatgeschiedenis, alles aangaande loyaliteit mbt UA of RF wordt geëvalueerd. Compleet overgelaten aan de nukken van de Russische ondervragers
- sommige mensen 'verdwijnen', vermoedelijk doodgeschoten, als hun antwoorden de Russen niet bevallen, op basis van mondelingen respons, of non-verbaal, soms zelfs op basis van tattooages
Mensen die door de filtratie heen komen worden naar diverse locaties in Rusland gebracht.
Afhankelijk van hun respons worden ze soms aan hun lot overgelaten. Informatie over de filtratiekampen komt soms van Oekraieners die het westen weer hebben weten te bereiken.
Andere verhalen en geruchten geven het volgende plaatje:
- Oekraieners gaan langs de filratiekampen en dienen te worden te werk gesteld als een soort slavenarbeid voor de bouw van Russische steden.
- anderen krijgen het aanbod om een contract te ondertekenen voor werk in Rusland, waarna ze 2 jaar het land niet uit mogen
- Oekraiense kinderen worden gedwongen geadopteerd door Russische gezinnen (tegen de internationale wetten in, kort samengevat kidnapping).
De FSB is betrokken bij ondervragingen van Oekraieners in filtratiekampen.
[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 05-05-2022 09:11 ]
Letterlijk gaan stotteren van continue bombarderen en stress hebben… kan er erg kwaad om worden. Dit is PTSS in de ergste vorm.
Nieuwsbericht wat daar over ging was volgens mij nog wel van VOOR de laatste evacuatie.
Daarna toch nog een +-200 vrouwen en kinderen kunnen vertrekken las ik.
Met alle respect maar dat horen we al weken. Maar Maandag dus een optocht en vervolgens worden bestoken door raketten en bommen en vervolgens mobilisatie uitroepen zeker met live verslag? En dan door heel Rusland uitzenden dat Nazi's onschuldige soldaten vermoordt zekerDe_Bastaard schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:21:
Heftige situatie nu in Azovstal. Die helden van Azov daar lijken nu aan hun laatste gevecht bezig te zijn.

Ik vrees dat ze het zelf ook niet meer zo goed weten. Ws als een soort Joker de hele westerse wereld in instabiliteit storten. Omdat die de verkeerde denkbeelden heeft.ArcticWolf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:10:
[...]
Het blijft een proxy oorlog tot dat Rusland over de schreef gaat, maar het vreemde is dat Rusland dat blijft provoceren. Daarom snap ik echt niet waar Rusland mee bezig isZelfs al zouden Oekraïne met de grond gelijk maken, wat heb je dan nog over? De EU/US zijn zich op rap tempo onafhankelijk aan het maken van Rusland. Wil hij een 2e Noord-Korea creëren? Of wat probeert hij hier mee te bereiken?
Inlichtingen aan onttrekken. Ik kan zo al een paar dingen bedenken die ik hieruit kan extraheren maar dat gaat de eventuele pro-russische lezers niks aan.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:18:
[...]
belangrijkere vraag: wat gaan danwel kunnen ze er aan doen?

Dat Rusland zegt dat mensen zelf naar Rusland wilden en Ukraine zegt van niet is het enige dispuut in deze. Gemakshalve zijn de bewuste Ukrainse mensen nergens meer te vinden en is er nauwelijks contact met ze. 1,1 miljoen mensen waaronder 200.000 kinderen.Russia claims the people were evacuated at their own request, but Ukraine claims Moscow has deported hundreds of people to Russia without their consent since the conflict began. Center for Combating Disinformation at Ukraine's National Security and Defense Council Russia has stated that the Russians exploited Ukrainian youngsters deported from Russia's temporarily seized territory in Ukraine for propaganda purposes, according to Pravda. It was also announced that orphans from Mariupol were taken to a hospital in Donetsk controlled by Russian invading forces.
Dit is een bericht van Putin zelf.Just last week Russian President Vladimir Putin announced that almost a million refugees have already come to Russia from Ukraine and the Donbas region. At the meeting of the board of Attorney General, Putin also said that those who have come to Russia from Ukraine should be given special care. Ukraine has also blamed the Russian Federation for illegally kidnapping Ukrainian people for securing more funds.
Wat het verhaal nog bizarder maakt is dat deze kinderen geacht werden 'Russische vluchtelingen' te zijn en daarom versneld bij de ouders weggehaald worden als deze er nog zijn om ter adoptie aangeboden te worden in Rusland:
Enfin, ook vanuit andere bezette gebieden weten we dat Ukrainse burgers zijn verwijderd en verplaatst naar Rusland en worden aangehaald als vluchteling, maar geen kans krijgen naar Ukraine te gaan. En zij die wel op de een of andere manier uit Russische handen los kwamen brengen de meest verschrikkelijke verhalen met zich mee.The Ukrainian Ombudswoman for Human Rights has said that the Russian government is crafting legislation to allow Russians to adopt Ukrainian children forcibly taken to Russia by military forces.
She has also stated that, so far, over 121,000 children have been "deported" by the Russian government.
Ook de OSCE is bewijs aan het verzamelen over deze kampen en de behandeling van mensen in die kampen:Adding that a filtration camp is different from a filtration settlement, Vdovychenko said her mother and her 12-year-old sister were spared the process, though Russians said they would filter all above 14 years. Vdovychenko added that despite steeling herself for a "very difficult" ordeal, she was terrified to find herself alone in a room with five armed men. She was fingerprinted, her documents scanned, and her smartphone scoured for signs of disloyalty to the Russians. But, when it seemed like it was all over, one of the soldiers present there began talking about rape.
"My legs started to tremble when a soldier who was lying on a mattress said: 'Don't you like her? There will be more women later. We'll find something.' They didn't like me, and they just kicked me out," the traumatized teen told Current Time.
She also remembers shocking conversations the soldiers had with each other. "What did you do with people who didn't pass the filtration?" one of the soldiers asked. "Shot 10 and stopped counting -- not interested," the other said, according to Vdovychenko .
"Our information indicates Russia is abducting, torturing, and/or murdering locally elected leaders, journalists, and civil society activists, as well as religious leaders," Carpenter said at a council meeting in Vienna.
He said the Mariupol mayor's office reported that four filtration camps are operating in the city and that accounts from these camps are "harrowing."
He cited one example of an escapee who described the filtration camps as "like ghettos." The escapee said the Russians divide people into groups including those having connections with the Ukrainian Army or the Territorial Defense Force, as well as journalists and government workers.
He warned said Western countries should expect Russia to intensify the forced transfers of Ukrainians via filtration camps.
[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 05-05-2022 09:31 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
dank!NiGeLaToR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:55:
@Verwijderd weggemod wegens geen bewijs/bron? Dat zou absurd zijn - aangezien juist dit door BEIDE partijen wordt bevestigd, alleen met andere intentie:
[...]
Dat Rusland zegt dat mensen zelf naar Rusland wilden en Ukraine zegt van niet is het enige dispuut in deze. Gemakshalve zijn de bewuste Ukrainse mensen nergens meer te vinden en is er nauwelijks contact met ze. 1,1 miljoen mensen waaronder 200.000 kinderen.
[...]
Dit is een bericht van Putin zelf.
Wat het verhaal nog bizarder maakt is dat deze kinderen geacht werden 'Russische vluchtelingen' te zijn en daarom versneld bij de ouders weggehaald worden als deze er nog zijn om ter adoptie aangeboden te worden in Rusland:
[...]
Enfin, ook vanuit andere bezette gebieden weten we dat Ukrainse burgers zijn verwijderd en verplaatst naar Rusland en worden aangehaald als vluchteling, maar geen kans krijgen naar Ukraine te gaan. En zij die wel op de een of andere manier uit Russische handen los kwamen brengen de meest verschrikkelijke verhalen met zich mee.
[...]
Ook de OSCE is bewijs aan het verzamelen over deze kampen en de behandeling van mensen in die kampen:
[...]
*knip* we gaan geen moderaties bespreken binnen het topic
Dank voor je aanvulling op mijn post met nog meer info!
dat meisje inderdaad."My legs started to tremble when a soldier who was lying on a mattress said: 'Don't you like her? There will be more women later. We'll find something.' They didn't like me, and they just kicked me out," the traumatized teen told Current Time.
She also remembers shocking conversations the soldiers had with each other. "What did you do with people who didn't pass the filtration?" one of the soldiers asked. "Shot 10 and stopped counting -- not interested," the other said, according to Vdovychenko .
Ik probeer het filmpje ervan te zoeken dat ik ervan zag maar kan het zo snel niet vinden op youtube.
[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 05-05-2022 09:31 ]
pro_6or schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:12:
Daar is hij dan, vorige week de eerste foto van T-90M op het strijdtoneel en nu de eerste foto van een uitgeschakelde tank van dit type. Het afstandsbestuurde machinegeweer op het koepeldak maakt dit een onweerlegbaar feit:
[Embed]
Another angle of that Russian T-90 that was first posted about a week ago pic.twitter.com/rwYWO41UrL
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 1 mei 2022
Ik had nul twijfel over de effectiviteit van de moderne ATGM's op de T-90, maar het is aardig om te zien dat het 'once you pop, you can't stop'-principe ook op dit model is geimplementeerd
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
*knip* als je iets in een specifiek topic wil, plaats het dan daarNiGeLaToR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:00:
[...]
[Embed]
Ik had nul twijfel over de effectiviteit van de moderne ATGM's op de T-90, maar het is aardig om te zien dat het 'once you pop, you can't stop'-principe ook op dit model is geimplementeerd
[ Voor 49% gewijzigd door polthemol op 05-05-2022 09:06 ]
Edit: https://www.hln.be/buiten...ig-te-ontzetten~a7fc486f/Alpina schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:40:
Hopelijk kunnen ze de laatste kinderen nog bevrijden uit Azovstal, maar ik vrees ervoor.
Letterlijk gaan stotteren van continue bombarderen en stress hebben… kan er erg kwaad om worden. Dit is PTSS in de ergste vorm.
Nieuwsbericht wat daar over ging was volgens mij nog wel van VOOR de laatste evacuatie.
Daarna toch nog een +-200 vrouwen en kinderen kunnen vertrekken las ik.
Goed we zullen maar weer zien zeker…
Verwijderd
misschien, maar met hetzelfde gemak weet de Russische overheid precies wie van hun onderdanen in het westen zitten en wat hun telefoonnummers zijn._Gast_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:50:
[...]
[...]
Ik weet dat iedereen hier over me heen zal vallen, maar ik sluit niet uit dat een instantie van de Nederlandse overheid erachter zit...
Omdat het soortgelijke gevallen zijn, denk ik dat die telefoontjes uit dezelfde hoek komen. Vooral de nummers van al die studenten zijn moeilijk te krijgen door niet-overheden. Tel daarbij op dat Russen in Europa al te maken hebben met uitsluiting en ontslag.
Dus ik zeg niet dat de Nederlandse overheid erachter zit, maar het is ook niet uit te sluiten.
We kunnen boosaardig gaan denken over onze eigen overheid, maar gezien de geschiedenis, wat is aannemelijker: dat de Russische overheid haar onderdanen in het buitenland lastig valt, of dat de Nederlandse overheid Russische staatsburgers gaat bellen?
Verwijderd
volgens mij maakt het niet uit._Gast_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:55:
[...]
Wat ik eerder al zei: Ik ga ervan uit dat de AIVD met de huidige technologie moet kunnen achterhalen waar de telefoontjes vandaan komen. Het zou ze sieren om het openbaar te maken om speculatie te voorkomen.
stel dat de telefoontjes uit Rusland komen, wat dan nog?
Stel dat ze niet uit Rusland komen.... zijn de nummers gespoofed?
Uiteindelijk boeit het niet zoveel.
Misschien weet iemand het voor elkaar te krijgen dat Ukraine de telefoontjes heeft gepleegd.
Maar onderaan de streep boeit het niet echt.
Wat wel boeit is dat de Russisch staatsmedia dit wel degelijk als zijnde belangrijk beschouwt: wie is voor Rusland en wie is tegen.
En dan boeit het niet echt meer wie precies de Russen in Nederland gebeld heeft.
Het is nog steeds het Russische standpunt: alle Russen voor vadertje staat. Alle anderen zijn verraders.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 22:00 ]
Ja, dan kan de russische staats tv live laten zien wat voor monsters de Ukrainers nou echt zijn, zodat Putin niet anders kan dan 's avonds de oorlog verklaren terwijl het hele russische volk achter hem staat. Lavrov en co roepen tenslotte niet voor niets al dagen dat die geruchten over een oorlogsverklaring absoluut nergens op gebaseerd zijn en zeker niet waar zijn. Dan kunnen ze 9 mei met een surprised pikachu face vertellen dat de Ukrainers hun hand hebben geforceerd.De_Bastaard schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:51:
Haha een optocht door Mariupul zou wel echt vragen om problemen zijn. Ik zou zeggen vlieg maar een legioen drones die optocht in
Verwijderd
de grote boze Oekraieners houden de arme bewoners van Belgorod al dagen uit hun slaap.anboni schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:01:
[...]
Ja, dan kan de russische staats tv live laten zien wat voor monsters de Ukrainers nou echt zijn, zodat Putin niet anders kan dan 's avonds de oorlog verklaren terwijl het hele russische volk achter hem staat. Lavrov en co roepen tenslotte niet voor niets al dagen dat die geruchten over een oorlogsverklaring absoluut nergens op gebaseerd zijn en zeker niet waar zijn. Dan kunnen ze 9 mei met een surprised pikachu face vertellen dat de Ukrainers hun hand hebben geforceerd.
Algehele mobilisatie om het ze betaald te zetten!
#SleepForRussia
(twitter)
Een eerste indicatie hiervoor vond ik bij Al Jazeera (wat ik steeds meer een mooi onafhankelijk nieuwskanaal ben gaan vinden):📞: Just spoke with President @ZelenskyyUa and praised Ukraine’s steadfastness in the battle for Donbas. The Netherlands will continue to support Ukraine’s fight to defend democracy and sovereignty, in the short and long term. (1/2)
The Netherlands is assessing whether it can join with a.o. Germany, Belgium and the UK to supply more heavy weapons. And we’re sending a forensic investigation team to Ukraine to gather evidence for war crime investigations and criminal proceedings. (2/2)
Ook BNR Liveblog meldt dit:Netherlands weighing whether to boost weapons support for Ukraine
Prime Minister Mark Rutte says the Netherlands is currently assessing whether to supply more heavy weapons to Ukraine.
Kyiv has called for additional military supplies as it faces down Russia’s refocused offensive in the eastern Donbas region.
“The Netherlands will continue to support Ukraine’s fight to defend democracy and sovereignty, in the short and long term,” Rutte wrote on Twitter following talks by phone with Zelenskyy.
Rutte: Nederland bekijkt sturen van meer zware wapens
17:40 | Nederland bekijkt momenteel met onder meer Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk of het meer zware wapens naar Oekraïne kan sturen. Dat meldde premier Mark Rutte woensdag na een telefoongesprek met de Oekraïense president Volodimir Zelenski.
'Nederland blijft ook op de lange termijn Oekraïne steunen in de strijd ter verdediging van democratie en soevereiniteit', meldt Rutte over dat gesprek op Twitter.
Vorige week maakte het kabinet al bekend een beperkt aantal pantserhouwitsers aan Oekraïne te geven, naar verluidt gaat het om vijf stuks. Duitsland zorgt voor de logistiek, munitie en training die nodig is om de houwitsers te gebruiken. Eerder ging al lichter materieel, zoals antitankraketten en sluipschuttersgeweren die kant op.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Als je maar 5 van de 50 pzh’s initieel stuurt heb je er nog 45 staan toch?teacup schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:02:
Rutte overweegt nieuwe leveranties zware wapens (Ik gun Oekraïne de wereld, maar hebben we die nog?).
(twitter)
PSN
Glory to Ukraine !
Mariupol garrison has been resisting the enemy's overwhelming forces for 70 days now Since April 25, we have been holding a circular defense of the Azovstal plant.
For the second day as the enemy broke into the plant there are heavy bloody battles I am proud of my soldiers who are making superhuman efforts to deter the enemy's offensive.
I thank the whole world for the tremendous support of our defending soldiers. They deserve it.
The situation is extremely difficult but despite everything we continue to carry out the order to keep the defense.
[ Voor 69% gewijzigd door JoeZuCK op 04-05-2022 22:20 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Nog wat meer PzH 2000's ?teacup schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:02:
Rutte overweegt nieuwe leveranties zware wapens (Ik gun Oekraïne de wereld, maar hebben we die nog?).
(twitter)
Voor zover ik begreep waren het er tot nu toe maar 5.
Verder apache's, maar dat zal wel een brug te ver zijn ook qua opleiding.
F16's weet ik niet of we die al verpatst hebben aan andere landen.
En we kunnen nog wielen onder een fregat lassen, aangezien wij ook de zwarte zee niet inkomen.
Verder weet ik niet of we nog heel veel enigszins makkelijker bruikbaars hebben wat even zwaar of zwaarder is dan die PzH2000.
Misschien de Lance uit het museum in Soesterberg: Wikipedia: MGM-52 Lancegekkie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Verder weet ik niet of we nog heel veel enigszins makkelijker bruikbaars hebben wat even zwaar of zwaarder is dan die PzH2000.
Sowieso zijn accurate ballistische raketten met flinke conventionele ladingen weer helemaal terug van weggeweest met zowel Rusland als Oekraine die er effectief gebruik van maken. Het leek er eind 20ste eeuw op dat de kruisraket die rol had genomen en de Scud als terreurwapen om op steden mee te schieten de laatste ballistische raket zou zijn.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Verwijderd
sorry, maar ik ben allang over dergelijke details heen._Gast_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:10:
[...]
Daarbij moet wel worden gezegd dat Russen in Europa zijn uitgesloten en ontslagen ongeacht hun mening over de oorlog. Dus het is om meerdere redenen wel belangrijk om te achterhalen waar het vandaan komt.
Ze voelden zich geintimideerd, dus het boeit wel degelijk
Zoals hier al is gezegd kunnen er ook maatregelen genomen worden door de verbindingen te blokkeren. Je zult maar zulke telefoontjes krijgen en tegelijk een zware studie aan het volgen zijn. Het kan wel degelijk een grote invloed hebben.
Rusland is Oekraine binnengevallen en doodt duizenden burgers, verkracht burgers (zowel mannen als vrouwen, ongeacht hun leeftijd).
De Russische staatsmedia is een grote clown-TV vol met bizarre mensonterende en wereldbeëindigende scenario's.
En Russen die zich niet conformeren aan het grote Z-plan zijn verraders en zouden eigen naar concentratiekampen moeten worden gestuurd voor heropvoeding en desnoods sterilisatie.
Vergeef me als ik niet meer zo betrokken ben bij wat Russische staatsburgers in het westen moeten doormaken met telefoontjes die hen ondervragen over hun keuze voor Rusland of het westen.
Ze mogen hun klachten indienen bij hun ambassade.
Het is duidelijk dat Rusland intimideert, dat Rusland de lijntjes met hun staatsburgers kort wil houden.
Het is aan de Russische staatsburgers om een kant te kiezen in dit conflict, dat groter is dan alleen ukraine.
Verwijderd
wederom: het is dus een order.JoeZuCK schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:19:
Prokopenko (Azov) heeft net weer een filmje gemaakt. Daarin vertelt hij dat Azov omsingeld is, maar nog altijd weerstand biedt.
Glory to Ukraine !
Mariupol garrison has been resisting the enemy's overwhelming forces for 70 days now Since April 25, we have been holding a circular defense of the Azovstal plant.
For the second day as the enemy broke into the plant there are heavy bloody battles I am proud of my soldiers who are making superhuman efforts to deter the enemy's offensive.
I thank the whole world for the tremendous support of our defending soldiers. They deserve it.
The situation is extremely difficult but despite everything we continue to carry out the order to keep the defense.
Van wie?
Kyiv? Of plaatselijk Azov?
Ben wel benieuwd.
Is dit een strategisch commando voor het gehele land om de Russen vast te houden zodat ze niet vrij komen voor Donbas/Kherson?
Of is het lokaal?
Staan die oude howitzers niet nog ergens te verstoffen? Stel cv90s?gekkie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:23:
[...]
Nog wat meer PzH 2000's ?
Voor zover ik begreep waren het er tot nu toe maar 5.
Verder apache's, maar dat zal wel een brug te ver zijn ook qua opleiding.
F16's weet ik niet of we die al verpatst hebben aan andere landen.
En we kunnen nog wielen onder een fregat lassen, aangezien wij ook de zwarte zee niet inkomen.
Zoals ik al eerder heb gepost is het gewoonweg opvallend hoeveel er binnen o.a. de UK, US en FR gevlogen wordt met Apache's en andere helikopters. Aan de hand van de vliegpatronen concludeer ik dat dat oefenvluchten moeten zijn. Het zou me dus niet verbazen dat er buiten de UA al wekenlang UA piloten in opleiding zijn.gekkie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:23:
[...]Verder apache's, maar dat zal wel een brug te ver zijn ook qua opleiding.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Verwijderd
Good Times Bad Times benoemt ook al zoiets.Yaksa schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:31:
[...]
Zoals ik al eerder heb gepost is het gewoonweg opvallend hoeveel er binnen o.a. de UK, US en FR gevlogen wordt met Apache's en andere helikopters. Aan de hand van de vliegpatronen concludeer ik dat dat oefenvluchten moeten zijn. Het zou me dus niet verbazen dat er buiten de UA al wekenlang UA piloten in opleiding zijn.
Ofwel Ukraiense piloten, of reguliere piloten.
NATO traint zichzelf of Ukraiense piloten.
De gehele linie wordt actief.
De beer is wakker, en de adelaar poetst haar veren.
Lijkt me een order van strategisch commando. Zolang Mariupol niet onder controle is, heeft Rusland geen landbrug en moeten ze soldaten actief in Mariupol houden.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:29:
[...]
wederom: het is dus een order.
Van wie?
Kyiv? Of plaatselijk Azov?
Ben wel benieuwd.
Is dit een strategisch commando voor het gehele land om de Russen vast te houden zodat ze niet vrij komen voor Donbas/Kherson?
Of is het lokaal?
Bovendien kán Azov zich niet overgeven, dat is een doodsvonnis, blijkt ook wel uit de verhalen die uit die scheidingskampen komen.
Ze testen er regelmatig mee, dus lijkt me niet.MikeyMan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:30:
[...]
Staan die oude howitzers niet nog ergens te verstoffen? Stel cv90s?
En van die CV90 zijn er echt dozijnen vol, maar officieel is dat geen zwaarder materieel natuurlijk.
Je kunt je alleen afvragen hoeveel keuze je hebt als dat betekent dat je je familie nooit meer terug gaat zien. Misschien dat jij dat een makkelijke keuze vind, maar ik snap heel goed dat daar toch een heel sterk dreigende werking van uit gaat die ervoor zorgt dat je wat minder makkelijk voor je echte mening uitkomt.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:28:
[...]
sorry, maar ik ben allang over dergelijke details heen.
Rusland is Oekraine binnengevallen en doodt duizenden burgers, verkracht burgers (zowel mannen als vrouwen, ongeacht hun leeftijd).
De Russische staatsmedia is een grote clown-TV vol met bizarre mensonterende en wereldbeëindigende scenario's.
En Russen die zich niet conformeren aan het grote Z-plan zijn verraders en zouden eigen naar concentratiekampen moeten worden gestuurd voor heropvoeding en desnoods sterilisatie.
Vergeef me als ik niet meer zo betrokken ben bij wat Russische staatsburgers in het westen moeten doormaken met telefoontjes die hen ondervragen over hun keuze voor Rusland of het westen.
Ze mogen hun klachten indienen bij hun ambassade.
Het is duidelijk dat Rusland intimideert, dat Rusland de lijntjes met hun staatsburgers kort wil houden.
Het is aan de Russische staatsburgers om een kant te kiezen in dit conflict, dat groter is dan alleen ukraine.
[removed]
Verwijderd
is geen kwestie van kan maar is._Gast_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:35:
[...]
Het is je goed recht om het te zien als details. Het kan echter een onderdeel zijn van een moderne oorlogsvoering. Maar dat zou je pas beseffen als het je zelf zou overkomen...
Dit is namelijk helemaal geen nieuw iets. Eerder iets verwachts. Derhalve een detail, want al ingecalculeerd.
Het overkomt mij niet in zoverre dat ik geen Russisch staatsburger ben.
Het is gewoon een feit dat als Russisch staatsburger de regering achter je aan komt als het ze uit komt.
In mijn geval zullen de Russen achter mij en mijn familie aan komen omdat ik zo negatief over ze ben in Nederland.
zal vast geen prio hebben voor ze, want ze moeten eerst achter hun eigen burgers aan.
Feit is wel dat we aanbeland zijn bij de tweedeling: men zal moeten kiezen voor of tegen Rusland.
Kies maar.
Verwijderd
ik ben geen Russisch staatsburger dus dat zal wel meevallen.redwing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:36:
[...]
Je kunt je alleen afvragen hoeveel keuze je hebt als dat betekent dat je je familie nooit meer terug gaat zien. Misschien dat jij dat een makkelijke keuze vind, maar ik snap heel goed dat daar toch een heel sterk dreigende werking van uit gaat die ervoor zorgt dat je wat minder makkelijk voor je echte mening uitkomt.
Maar als puntje bij paaltje komt en Rusland komt achter mijn familie aan dan zal ik dat wereldkundig maken ter bevestigen van het stereotype dat de Russen GEWOONWEG FUCKING LAF ZIJN door achter derde personen aan te gaan om druk uit te oefenen.
In dat geval zal ik de Oekraiense ambassade bellen om te vragen of ze nog een vacature hebben voor iemand aan het front om de aandacht van de snipers te trekken. Valhalla wacht. Kut Russen. Want ja ik ben er helemaal klaar mee. En nee ik ben niet geschikt voor aan het front dus UA wijst me initieel toch af voor het internationale legioen.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 22:41 ]
Zou kunnen, al kunnen het ook altijd eigen trainingen zijn, viel mij ook bij andere typen wel op.Yaksa schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:31:
[...]
Zoals ik al eerder heb gepost is het gewoonweg opvallend hoeveel er binnen o.a. de UK, US en FR gevlogen wordt met Apache's en andere helikopters. Aan de hand van de vliegpatronen concludeer ik dat dat oefenvluchten moeten zijn. Het zou me dus niet verbazen dat er buiten de UA al wekenlang UA piloten in opleiding zijn.
We zullen het gaan zien, maar apache's zou wel weer flinke next-step zijn en een potentieel dure, vrij zonde als men dan uiteindelijk toch niet afdoende getraind zou blijken.
Jemig... Putin is wel bezig zijn oorlogsmisdaden bingokaart te vullen zeg. Kinderen stelen van de ouders en verplicht naturaliseren. En wat er met de ouders is gebeurd is dus niet eens duidelijk.NiGeLaToR schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:55:
Dat Rusland zegt dat mensen zelf naar Rusland wilden en Ukraine zegt van niet is het enige dispuut in deze. Gemakshalve zijn de bewuste Ukrainse mensen nergens meer te vinden en is er nauwelijks contact met ze. 1,1 miljoen mensen waaronder 200.000 kinderen.
[...]
Dit is gewoon pure genocide.
Ja, extreem schandalig, triest en misselijkmakend,GekkePrutser schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:44:
[...]
Kinderen stelen van de ouders en verplicht naturaliseren. En wat er met de ouders is gebeurd is dus niet eens duidelijk.
Dit is gewoon pure genocide.
*knip* laten we er geen whataboutdiscussie van maken
[ Voor 30% gewijzigd door polthemol op 05-05-2022 09:13 ]
Die laatste zouden we nog ongeveer de helft van moeten hebben volgens de wikipedia en van de andere helft zou de helft al naar Estland zijn gegaan en in theorie de rest van die helft er ook aan verpatst zijn.MikeyMan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:30:
[...]
Staan die oude howitzers niet nog ergens te verstoffen? Stel cv90s?
Ik hoop dat we snel de eerste signalen gaan krijgen dat ook blijft dat ze echt effectief met het nieuwe spul om kunnen gaan en het een verschil maakt.
Verwijderd
gebruik dan een TR en start er geen discussie overB_FORCE schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:49:
[...]
Ja, extreem schandalig, triest en misselijkmakend,![]()
![]()
*knip* laten we er geen whataboutdiscussie van maken
[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 05-05-2022 09:13 ]
Pas als de Russen Oekraine zijn uitgetrapt is er in mijn hoofd weer ruimte voor het kleine leed onder de Russen. Leed van de Oekraïners is zo enorm onvergelijkbaar dat de Russen maar even pech hebben._Gast_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:47:
[...]
Prima als jij het zo ziet, maar ik zie het niet als detail.
Oké, die vijf had ik nog niet meegekregen. Dat is nog niet zo veel nee. Daar kan nog wel wat vanaf.YakuzA schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:12:
[...]
Als je maar 5 van de 50 pzh’s initieel stuurt heb je er nog 45 staan toch?
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Dat het er vijf zijn staat letterlijk in je originele postteacup schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:53:
[...]
Oké, die vijf had ik nog niet meegekregen. Dat is nog niet zo veel nee. Daar kan nog wel wat vanaf.
Vorige week maakte het kabinet al bekend een beperkt aantal pantserhouwitsers aan Oekraïne te geven, naar verluidt gaat het om vijf stuks.
[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2022 22:58 ]
PSN
Kijk uit met veronderstellingen. Die oude Prtl's waren voor een deel te zijn verkocht aan Jordanie, de rest ging naar musea of werden verschrot.gekkie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:50:
[...]
Die laatste zouden we nog ongeveer de helft van moeten hebben volgens de wikipedia en van de andere helft zou de helft al naar Estland zijn gegaan en in theorie de rest van die helft er ook aan verpatst zijn.
Ik hoop dat we snel de eerste signalen gaan krijgen dat ook blijft dat ze echt effectief met het nieuwe spul om kunnen gaan en het een verschil maakt.
Een verschil tussen Nederland en Duitsland, daar stonden die dingen nog in de opslag. Duitsland denkt: strategische reserve, Nederland denkt: geld.
Naar ik begreep was Duitsland tot nu toe door de bocht gekomen met 7, dus zouden het er 12 in totaal zijn.teacup schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:53:
[...]
Oké, die vijf had ik nog niet meegekregen. Dat is nog niet zo veel nee. Daar kan nog wel wat vanaf.
Toch iets te weinig om echt potten te breken op dat toch vrij lange front, je zult het vast in sommige meer stationaire stellingen goeddeels wel met die wat langzaam verplaatsbare getrokken Amerikaanse spul kunnen doen. Maar iets meer van de snel verplaatsbare zal altijd prettig zijn, nou zouden ik meen de Fransen en Zweden ook wat van eigen types mobiele artillerie sturen, dus misschien is het bij elkaar opgeteld inmiddels al wel een substantieel inzetbaar aantal waar je wel echt wat mee zou kunnen qua tactiek.
Mjah iets waar ons morele kompas nogal op geijkt lijkt.teacup schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:57:
[...]
Kijk uit met veronderstellingen. Die oude Prtl's waren voor een deel te zijn verkocht aan Jordanie, de rest ging naar musea of werden verschrikt.
Een verschil tussen Nederland en Duitsland, daar stonden die dingen nog in de opslag. Duitsland denkt: strategische reserve, Nederland denkt: geld.
Om het ook eens positief te zeggen: ten opzichte van Dld is die Nederlandse vijf niet eens zo slecht. Maar dat schiet niet erg op zo. Misschien hebben ze beiden gedacht dan kunnen we later nog wat extra geven. Dat kan dan nu.gekkie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:58:
[...]
Naar ik begreep was Duitsland tot nu toe door de bocht gekomen met 7, dus zouden het er 12 in totaal zijn.
Toch iets te weinig om echt potten te breken op dat toch vrij lange front, je zult het vast in sommige meer stationaire stellingen goeddeels wel met die wat langzaam verplaatsbare getrokken Amerikaanse spul kunnen doen. Maar iets meer van de snel verplaatsbare zal altijd prettig zijn, nou zouden ik meen de Fransen en Zweden ook wat van eigen types mobiele artillerie sturen, dus misschien is het bij elkaar opgeteld inmiddels al wel een substantieel inzetbaar aantal waar je wel echt wat mee zou kunnen qua tactiek.
Gemengd gevoel. Ik heb de man net een krans zien leggen op de dam. Onwerkelijk eigenlijk deze tweet, op de dag dat we stilstaan bij de holocaust. Maar de werkelijkheid is wat het is, en dat sprak halsema net ook. Oorlog is weer terug op ons continent in het oosten. Het kwaad rammelt aan de poort en die hebben we met alle diplomatieke wil niet buiten weten te houden.teacup schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:02:
(twitter)
Ergens vraag ik me ook af hoeveel treden de Nederlandse escalatieladder nog heeft. Hoeveel zwaarder materieel kunnen we nog inzetten? Het einde lijkt nu toch wel in zicht.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Van de T-90A hebben ze er enkele honderden. De T-90M staat 38+ op Wikipedia. Ik geloof ook nooit dat het er veel meer zijn. Anders hadden we wel meer foto’s gezien.k995 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:37:
[...]
Tja, ze hebben enkele honderden van deze, kan zijn dat deze nu op de frontlinies beginnen geraken.
ALs je de t-14 ziet dan zitten ze zonder iets anders.
een treffende spreuk
Terugkijk tip is wat mij betreft nog wel de 4 mei lezing van Hans Goedkoop.Michael_OsGroot schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:02:
[...]
Gemengd gevoel. Ik heb de man net een krans zien leggen op de dam. Onwerkelijk eigenlijk deze tweet, op de dag dat we stilstaan bij de holocaust. Maar de werkelijkheid is wat het is, en dat sprak halsema net ook. Oorlog is weer terug op ons continent in het oosten. Het kwaad rammelt aan de poort en die hebben we met alle diplomatieke wil niet buiten weten te houden.
Op zich is er wel meer, maar het zal of minder makkelijk inzetbaar zijn zonder zelf deel te nemen, of zelfs totaal niet (vloot).Ergens vraag ik me ook af hoeveel treden de Nederlandse escalatieladder nog heeft. Hoeveel zwaarder materieel kunnen we nog inzetten? Het einde lijkt nu toch wel in zicht.
Valt enerzijds ook wel wat voor te zeggen, te veel in één keer wat niet direct (verspreid) ingezet kan worden door de Oekraïners, heb je ook niets aan om dat al over de grens te duwen. Aan de andere kant kun je het wel klaar maken en alvast nabij de grens klaar zetten zodat het direct te leveren is.teacup schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:01:
[...]
Om het ook eens positief te zeggen: ten opzichte van Dld is die Nederlandse vijf niet eens zo slecht. Maar dat schiet niet erg op zo. Misschien hebben ze beiden gedacht dan kunnen we later nog wat extra geven. Dat kan dan nu.
Wat dat betreft weten we er ook het fijne niet van of dit alweer de achteraf melding is van spullen die feitelijk al min of meer geleverd zijn of niet.
Aan de andere kant wil je ook niet dat het te laat komt en Oekraine qua personeel meer grote verliezen moet incasseren door gebrek aan de juiste wapens, dan "noodzakelijk" was geweest.
[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 04-05-2022 23:09 ]
Ten eerste had @vso al opgemerkt dat de M270 in Oekraïne is ingezet. Het is niet alleen de M270 maar ook zijn kleinere mobielere broerje, de M142.
Dan de volgende, er gaat blijkbaar een gerucht dat er ook anti schip raketten worden gestuurd. Als eerste de Blue Spear, ten tweede de Naval Strike Missile:
En wat Twitter berichten om bovenstaande te ondersteunen:
#Israel approves shipment of Blue Spear anti-ship systems and Spike NLOS anti-ship systems to #Ukraine. The missiles are capable of hitting surface targets at distances of about 400 kilometers, which gives Ukraine the opportunity to take control of most of the Black Sea. pic.twitter.com/1LMmxJO8F7
— Pacific Geopolitics (@PacGeopolitics) 4 mei 2022
Israeli Spike NLOS missile systems and Blue Spear anti-ship cruise missiles will be sent to Ukraine. As it became known, Israel decided not to interfere with the supply of these weapons.
— ᗰᗩᖇǤᗴ against Putin & Hamas 🦣 + bsky (@aniho91) 4 mei 2022
Estonia is allowed transferring Israeli weapons to Ukraine. https://t.co/etycupzmHa
Over de Naval Strike Missile wordt geheimzinnig gedaan:
BREAKING: The missiles that sunk the Moskva was probably made in Norway. Tonight our gov can neither confirm, nor deny, the approval of transfer of a mobile Naval Strike Missile battery from Poland to Ukraine, acc to norwegian TV: https://t.co/1sOXdAcAwY
— Tore (@potifar66) 26 april 2022
NDNC, een hele bekende van de Amerikanen. Meestal zit je dan warm maar je krijgt het nooit bevestigd.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
In zijn ogen toch een 4 mei statement "opdat wij onze vrijheid verdedigen". Dat vind ik nog wel logisch. Misschien niet op een dag als vandaag nee.Michael_OsGroot schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:02:
[...]
Gemengd gevoel. Ik heb de man net een krans zien leggen op de dam. Onwerkelijk eigenlijk deze tweet, op de dag dat we stilstaan bij de holocaust. Maar de werkelijkheid is wat het is, en dat sprak halsema net ook. Oorlog is weer terug op ons continent in het oosten. Het kwaad rammelt aan de poort en die hebben we met alle diplomatieke wil niet buiten weten te houden.
Ergens vraag ik me ook af hoeveel treden de Nederlandse escalatieladder nog heeft. Hoeveel zwaarder materieel kunnen we nog inzetten? Het einde lijkt nu toch wel in zicht.
Het was mooi geweest als we dat materieel niet als wegwerpspullen beschouwden, dat leger is al zo klein. Misschien heeft Nederland hierin een houdingsverandering nodig. Hang eens niet zo dwangmatig met letterlijk alles wat we doen steeds maar weer die koopman uit.
Misschien had ik het moeten toelichten. Het Katyn Massacre is in opdracht van Stalin uitgevoerd en die wordt in het moderne Rusland weer op een voetstuk gezet. Over de verschrikkingen die tijdens zijn bewind plaats vonden mag niet meer gesproken worden.Janpietertje89 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:03:
[...]
Klinkt natuurlijk erg dubbel op een dag als vandaag maar ik vind al deze zaken (van beide kanten) echt bijzaak in het groter geheel. Ik zie het een beetje als de moderne informatie fuik waar je op internet altijd wel voorbeelden kan vinden van je gelijk over zelfs de meest absurde standpunten, zo kan je in de geschiedenis ook altijd wel voorbeelden vinden van je eigen gelijk. Beste voorbeeld dat deze 'historische argumenten' totaal niet werken/relevant zijn is het hele Israel/Palestina dossier.
Als ik selectief terug ga in de Nederlandse geschiedenis kan ik ook hele leuke voorbeelden vinden, gelukkig hebben we dit ondertussen in Nederland/Eerste wereld achter ons gelaten en zijn we beter geworden als maatschappij. Dat laatste is de kern, dat we onszelf regelmatig complimenteren over de weg die we al afgelegd hebben en elkaar motiveren om deze weg nog verder te volgen en alsmaar te verbeteren. En natuurlijk kunnen we op een dag als vandaag stilstaan, achterom kijken, en zeggen "dit nooit meer" of "sorry voor toen", maar dat moet nooit de hoofdzaak worden.
Dat maakt het in mijn ogen ook vandaag de dag relevant om daarop te wijzen. Zolang een volk misdadigers vereert en zijn wandaden onder het tapijt veegt mag je deze historische zaken blijven benoemen.
En zodra je dat doet zit je familie voor altijd vast in een strafkamp of worden ze simpelweg doodgeschoten. Heb je dat er dan echt voor over?Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:40:
[...]
ik ben geen Russisch staatsburger dus dat zal wel meevallen.
Maar als puntje bij paaltje komt en Rusland komt achter mijn familie aan dan zal ik dat wereldkundig maken ter bevestigen van het stereotype dat de Russen GEWOONWEG FUCKING LAF ZIJN door achter derde personen aan te gaan om druk uit te oefenen.
Dit klinkt voor mij vooral als stoere internetpraat. Punt is nl. heel simpel dat zodra je zegt dat je tegen bent je familie/vrienden of wie ze ook kunnen vinden spontaan verdwijnen. De groep mensen die ondanks dat toch openlijk tegen zijn, heeft daarom of geen familie, of is echt heel idealistisch. Aangezien de meeste mensen dat niet zijn, is het niet zo gek dat er maar weinig openlijk tegengas komt uit rusland zelf. Zeker als je dat combineert met alle propaganda waardoor het gros simpelweg niet eens beter weet.In dat geval zal ik de Oekraiense ambassade bellen om te vragen of ze nog een vacature hebben voor iemand aan het front om de aandacht van de snipers te trekken. Valhalla wacht. Kut Russen. Want ja ik ben er helemaal klaar mee. En nee ik ben niet geschikt voor aan het front dus UA wijst me initieel toch af voor het internationale legioen.
[removed]
Rusland is gewoon niet te redden en zouden we zoveel mogelijk moeten mijden. Met een goede verdediging om ze keihard af te straffen als ze iets in hun domme hoofden halen.redwing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:40:
[...]
En zodra je dat doet zit je familie voor altijd vast in een strafkamp of worden ze simpelweg doodgeschoten. Heb je dat er dan echt voor over?
[...]
Dit klinkt voor mij vooral als stoere internetpraat. Punt is nl. heel simpel dat zodra je zegt dat je tegen bent je familie/vrienden of wie ze ook kunnen vinden spontaan verdwijnen. De groep mensen die ondanks dat toch openlijk tegen zijn, heeft daarom of geen familie, of is echt heel idealistisch. Aangezien de meeste mensen dat niet zijn, is het niet zo gek dat er maar weinig openlijk tegengas komt uit rusland zelf. Zeker als je dat combineert met alle propaganda waardoor het gros simpelweg niet eens beter weet.
we gaan wie dan ook geen bijnamen geven of mee doen in het dehumaniseren. Hou het feitelijk
[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 05-05-2022 09:15 ]
Toch wel toevallig weer dat nadat rusland heel domme opmerkingen over joden heeft gemaakt, Israel goedkeuring geeft voor dit soort systemen.asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:08:
Even wat wapen nieuws:
Ten eerste had @vso al opgemerkt dat de M270 in Oekraïne is ingezet. Het is niet alleen de M270 maar ook zijn kleinere mobielere broerje, de M142.
[YouTube: M270 MLRS & M142 HIMARS - Most deadly US weapons given to #Ukraine till now!]
Dan de volgende, er gaat blijkbaar een gerucht dat er ook anti schip raketten worden gestuurd. Als eerste de Blue Spear, ten tweede de Naval Strike Missile:
[YouTube: How Ukraine Can Strike Russia's Black Sea Fleet With Ship-Killer Blue Spear and Naval Strike Missile]
En wat Twitter berichten om bovenstaande te ondersteunen:
[Twitter]
[Twitter]
Wat dit betreft is het maar goed dat niet alles bekend wordt. Zoals hier al vaker gezegd moet je niet alleen uitgaan van wat er gemeld gegeven wordt. Er gaat echt wel van alles onder de radar die kant op. Als je het aantal vliegtuigen dat in Polen land vergelijkt met wat er geleverd wordt en de ruimte die dat inneemt, houd je steevast wat vliegtuigen over met een onbekende lading.Over de Naval Strike Missile wordt geheimzinnig gedaan:
[Twitter]
NDNC, een hele bekende van de Amerikanen. Meestal zit je dan warm maar je krijgt het nooit bevestigd.
[removed]
De NKVD is inderdaad erg bruut te werk gegaan, en mag zeker niet in de geschiedenisles ontbreken. Maar hetzelfde kan je ook vertellen over de OUN-B onder leiding van Bandera waaruit vervolgens weer de UPA is ontstaan die in Volhynia en Oost-Galicia zuiveringen onder de Poolse bevolking hebben uitgevoerd.downtime schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:36:
Het Katyn Massacre is in opdracht van Stalin uitgevoerd en die wordt in het moderne Rusland weer op een voetstuk gezet. Over de verschrikkingen die tijdens zijn bewind plaats vonden mag niet meer gesproken worden.
Dat maakt het in mijn ogen ook vandaag de dag relevant om daarop te wijzen. Zolang een volk misdadigers vereert en zijn wandaden onder het tapijt veegt mag je deze historische zaken blijven benoemen.
Het benoemen van Bandera als Hero of Ukraine door Yushchenko in 2010 is niet super geweest in internationale betrekkingen, en is dan ook later terug gedraaid. Maar dit hele hoofdstuk wordt als het al terugkomt in de geschiedenislessen in Oekraïne maar heel summier aangetikt, daar is pas de laatste jaren een kleine verandering in gekomen. Rond Lviv zijn er best wat monumenten te vinden om Bandera te eren. Dat spreekt natuurlijk niet voor heel Oekraïne en met verbeteringen in geschiedenislessen komt dit ooit wel goed. Het heeft tijd nodig, en wordt dan ook aangestipt (al jaren) in de Poolse en Oekraïense relaties - wel is het zo dat er daardoor nog behoorlijk wat oud zeer zit over dit punt.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Klopt, ik vind het alleen kort door de bocht om de russen zelf de schuld te geven omdat ze niet in opstand komen. Uiteindelijk is dat natuurlijk wel de oplossing, maar als je weet dat je zelf + familie verdwijnen als je teveel tegen bent, is de stap ook heel erg groot om iets te doen. Pak daarbij de eenzijdige propaganda waardoor het voor velen al lastig is om te bepalen wat er nu precies gebeurt.dr.lowtune schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:50:
[...]
Rusland is gewoon niet te redden en zouden we zoveel mogelijk moeten mijden. Met een goede verdediging om ze keihard af te straffen als ze iets in hun domme hoofden halen.
we gaan wie dan ook geen bijnamen geven of mee doen in het dehumaniseren. Hou het feitelijk
Zoals ik hier al vaker heb gezegd, met corona heb je ook in Nederland al gezien wat verkeerde propaganda kan doen. En dan is hier nog de echte informatie goed te vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 05-05-2022 09:15 ]
[removed]
Wij kwamen ook niet onder het juk van de Duitsers vandaan. De Oekraïners hebben wel de tirannen verjaagd. Ook dat was niet makkelijk. De Russen zullen het zelf moeten doen.redwing schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:18:
[...]
Klopt, ik vind het alleen kort door de bocht om de russen zelf de schuld te geven omdat ze niet in opstand komen. Uiteindelijk is dat natuurlijk wel de oplossing, maar als je weet dat je zelf + familie verdwijnen als je teveel tegen bent, is de stap ook heel erg groot om iets te doen. Pak daarbij de eenzijdige propaganda waardoor het voor velen al lastig is om te bepalen wat er nu precies gebeurt.
Zoals ik hier al vaker heb gezegd, met corona heb je ook in Nederland al gezien wat verkeerde propaganda kan doen. En dan is hier nog de echte informatie goed te vinden.
Maar eerlijk gezegd zie ik eerder de USA haar democratie helemaal verliezen dan RU de hare terug winnen.
een treffende spreuk
Ik vermoed dat die toestemming al gegeven was voor de opmerking.redwing schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:13:
[...]
Toch wel toevallig weer dat nadat rusland heel domme opmerkingen over joden heeft gemaakt, Israel goedkeuring geeft voor dit soort systemen.
Stel dat Rusland daar op de een of andere manier achter is gekomen omdat er iemand heeft gelekt, dan zou het zelfs de aanleiding kunnen zijn geweest voor de opmerkingen (met een subtiliteit van een grote hoop mest op je oprit)...asing schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 06:57:
[...]
Ik vermoed dat die toestemming al gegeven was voor de opmerking.
Vond het een vreemde en onnodige uitspraak van Lavrov, waarop de reactie voorspelbaar was.redwing schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:13:
[...]
Toch wel toevallig weer dat nadat rusland heel domme opmerkingen over joden heeft gemaakt, Israel goedkeuring geeft voor dit soort systemen.
Had al direct m'n bedenkingen bij die 'rel'. Deed me een beetje vermoeden dat Rusland en Israël nu voor de bühne een groot diplomatiek conflict creëren, terwijl ze wellicht achter de schermen wat schimmige zaakjes te regelen hebben.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik denk dat de VS al een tijdje wat druk op Israël heeft gezet om ook mee te doen. En dat dit een mooie aanleiding is voor Israël om de draai te maken.asing schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 06:57:
[...]
Ik vermoed dat die toestemming al gegeven was voor de opmerking.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Rusland is bezig de banden met Hamas aan te halen, wellicht om strijders voor Oekraïne te rekruteren?alexbl69 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:56:
Had al direct m'n bedenkingen bij die 'rel'. Deed me een beetje vermoeden dat Rusland en Israël nu voor de bühne een groot diplomatiek conflict creëren, terwijl ze wellicht achter de schermen wat schimmige zaakjes te regelen hebben.
Hamas Leaders Meet Russian Officials in Moscow: Report
On Tuesday night, a delegation of Hamas leaders arrived in Moscow to hold “important” talks with Russian officials, according to the pro-Fatah website Ma’an News. Among the delegation were Hamas’ Deputy Chairman Mousa Mohammad Abu Marzook, and two other leaders, Fathi Hammad and Hussam Badran.
The purpose of the visit is to discuss the situation in Jerusalem, as clashes between Israeli forces and Palestinian worshippers erupted on the Temple Mount during the holy month of Ramadan, the Jerusalem Post reported.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
En de laatste optie:gekkie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:08:
Aan de andere kant wil je ook niet dat het te laat komt en Oekraine qua personeel meer grote verliezen moet incasseren door gebrek aan de juiste wapens, dan "noodzakelijk" was geweest.
Nederland & Duitsland leveren al hun PzH's op dag 1, op dag 2 geeft Zelensky het op en een paar maanden training later schieten de Russen de Baltische staten aan gort.
Er is ook de angst dat de MANPAD's opduiken om civiele toestellen neer te schieten. Het leveren van materieel is niet zonder risico.
Breaking News: The U.S. has provided intelligence that has helped Ukraine target and kill many Russian generals who have died in the war, officials said. https://t.co/QwzcL9B7Yd
— The New York Times (@nytimes) 4 mei 2022
Het meeste wisten we al wel: de VS en andere landen geven informatie over commandoposten en andere doelen. De Oekraïners combineren dat met hun eigen intel van bijvoorbeeld telefoongesprekken.
Die aanval bij Izyum zou dan weer niet VS intel zijn geweest:
Not all the strikes have been carried out with American intelligence. A strike over the weekend at a location in eastern Ukraine where Gen. Valery Gerasimov, Russia’s highest-ranking uniformed officer, had visited was not aided by American intelligence, according to multiple U.S. officials. The United States prohibits itself from providing intelligence about the most senior Russian leaders, officials said.
Een bevestiging van eerdere geluiden met betrekking tot Zweden en Finland:“There’s a significant amount of intelligence flowing to Ukraine from the United States,” Gen. Mark A. Milley, the chairman of the Joint Chiefs of Staff, told a Senate panel on Tuesday. “We have opened up the pipes.”
BREAKING: Sweden confirms that it has U.S. security assurances if it applies for NATO membership
— Samuel Ramani (@SamRamani2) 4 mei 2022
Misschien wat irritatie over Israël?alexbl69 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:56:
Vond het een vreemde en onnodige uitspraak van Lavrov, waarop de reactie voorspelbaar was.
Want laten we eerlijk zijn, Israël doet ook gewoon waar ze zin in hebben. VN resoluties worden ook genegeerd. Terwijl wat er gebeurd in de Gaza strook, tja, ik zie wel wat overeenkomsten met de Krim.
De Russen krijgen sancties, Israël krijgt een vermanende vinger en zijn daarna hartsvrienden.
Nu geeft dit natuurlijk maar een heel beperkt beeld. Je weet niet hoe random die vragen gesteld zijn beter gezegd: niet, want dit is alleen in een grote stad en hoe er vervolgens geknipt is. Maar wat me opvalt is dat er relatief veel jongens tussen zitten die uiterlijke trekjes hebben die je zwart/wit gezien nogal vrouwelijk zou kunnen noemen. Wat langer haar, gekleurd haar, etc. Het beeld dat ik altijd had was dat de russische samenleving nogal intolerant tegenover een dergelijk uiterlijk is want "homo" etc.
Israël zit in een ongemakkelijke machtsdriehoek met Iran en Rusland.Lordy79 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:02:
[...]
Ik denk dat de VS al een tijdje wat druk op Israël heeft gezet om ook mee te doen. En dat dit een mooie aanleiding is voor Israël om de draai te maken.
Aartsvijand Iran is goede homies met Rusland, maar Israël heeft ook baat bij betere banden behouden met Rusland.
Mede omdat anders Iran in Syrië teveel zijn gang kan gaan.
Elke keer als Iran wapens levert aan Rusland om in Oekraïne te gebruiken, of Rusland zelf iets geks doet kunnen ze zonder direct in die banden te snijden support leveren richting Oekraïne.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-05-2022 08:34 ]
PSN
Zal best, maar het risico van niet leveren is in deze vele malen groter.TheGhostInc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:09:
[...]
En de laatste optie:
Nederland & Duitsland leveren al hun PzH's op dag 1, op dag 2 geeft Zelensky het op en een paar maanden training later schieten de Russen de Baltische staten aan gort.
Er is ook de angst dat de MANPAD's opduiken om civiele toestellen neer te schieten. Het leveren van materieel is niet zonder risico.
Over actief opgeven kun je afspraken (proberen) te maken en tot nu toe zijn er vrij weinig, zeg maar gewoon geen signalen, zeg maar het tegenovergestelde daarvan, dat men de dag nadat je hebt geleverd zich zelf overgeven en de spullen zonder slag of stoot aan onze gezamenlijke vijand zouden geven.TheGhostInc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:09:
[...]
En de laatste optie:
Dat hebben ze de afgelopen 70 dagen wel bewezen en als we ze er mee trainen, dan zou je ook wel moeten merken wat de motivatie daar in is.
Klopt er is altijd een risico dat een deel in handen van de vijand valt, maar ze niet leveren (of te laat) is ook niet bepaald zonder risico, kunnen ze ook de Baltische staten aanvallen en dan zullen we wel met personeel actief aan de bak moeten.Er is ook de angst dat de MANPAD's opduiken om civiele toestellen neer te schieten. Het leveren van materieel is niet zonder risico.
[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 05-05-2022 08:43 ]
De verwachting van veel Westerse experts was 2-4 dagen voor capitulatie?gekkie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:42:
Over actief opgeven kun je afspraken (proberen) te maken en tot nu toe zijn er vrij weinig, zeg maar gewoon geen signalen, zeg maar het tegenovergestelde daarvan, dat men de dag nadat je hebt geleverd zich zelf overgeven en de spullen zonder slag of stoot aan onze gezamenlijke vijand zouden geven.
Dat hebben ze de afgelopen 70 dagen wel bewezen en als we ze er mee trainen, dan zou je ook wel moeten merken wat de motivatie daar in is.
Dus ja, als wij op dag 1 die spullen hadden geleverd was de verwachting dat het binnen een week in Rusland zou staan.
Als dat scenario had plaatsgevonden had de discussie hier er heel anders uitgezien. Dan waren onze politieke leiders uilskuikens geweest die ons materieel hadden verkwanseld.
Mooi die 70 dagen, maar zoals ze zeggen: 'Achteraf is het mooi wonen'.
*knip* zie topicwarning: we gaan hier geen Russische propaganda plaatsen of telegramberichten die achter welke wallvorm dan ook zittenToday 344 people were evacuated within the framework of the Mariupol Humanitarian Corridor.
These are women, children and the elderly from Mariupol, Mangush, Berdyansk, Tokmak and Vasylivka. All of them have just arrived in Zaporozhye. Another of our little victories.
Thank you to the staff of the United Nations and the International Committee of the Red Cross!
Thank you to the staff of the humanitarian column: drivers and staff of the SES.
The Mariupol humanitarian operation continues✊
Iryna Vereshchuk
[ Voor 66% gewijzigd door polthemol op 05-05-2022 09:52 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Uka moet daar ook wel de manschappen voor hebben om ze te bedienen, anders staan ze straks net als bij ons in een grote loods stof te vangen.
We moeten natuurlijk ook bedenken dat het materiaal we weggeven ook weer moeten vervangen en dat gaat ons ook aardig wat eurotjes kosten.
Dus ik hoop wel dat de eu en andere landen genoeg zwaar materiaal sturen, maar we moeten Uka niet zien als een dumpplaats om ons oude materiaal heen te brengen.
Moet een goede balans in zitten.
Er zijn dan ook weinig mensen, mezelf incluis die vinden dat we dat op dag 1 allemaal al hadden moeten leveren.TheGhostInc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:55:
[...]
De verwachting van veel Westerse experts was 2-4 dagen voor capitulatie?
Dus ja, als wij op dag 1 die spullen hadden geleverd was de verwachting dat het binnen een week in Rusland zou staan.
Als dat scenario had plaatsgevonden had de discussie hier er heel anders uitgezien. Dan waren onze politieke leiders uilskuikens geweest die ons materieel hadden verkwanseld.
Maar het tempo mag onderhand wel omhoog, zeker gezien de hergroepering aan Russische zijde en de wijze waarop de Oekraïne weerstand biedt en we tevens weten waarom ze dat kunnen bieden, westerse info en westerse investeringen in trainingen de afgelopen jaren, dat maakt dat een risico inschatting na die paar onzekere dagen in het begin, beter te maken zou moeten zijn, waarbij de door jou aangegeven risico's waarschijnlijk een stuk lager uitvallen. Van overrompeling in korte tijd waar de spreekwoordelijke vlag kan worden veroverd is immers geen sprake meer.
En deels had dat misschien al meer omhoog gekund door de voorbereiding er op, zowel politiek als militair wat verder vooruit te laten lopen, zodat de werkelijke levering sneller kan plaatsvinden mocht het nodig zijn.
Nou is mijn zicht daar op zeer beperkt, dus wellicht gebeurd dat al veel meer en misschien zelfs al geheel zoals ik zou verwachten, al heb ik dat idee rond Duitsland en de PzH nog niet echt.
Daarnaast zit je voor een deel met training wat lastiger in te korten zal zijn voor sommig materieel.
Je kunt daar proactief al delen van zo'n traject voorbereid en af gerond hebben zodat je wendbaarder bent, afhankelijk van hoe een conflict zich ontwikkelt. Zowel politiek (nationaal en internationaal) als militair.Mooi die 70 dagen, maar zoals ze zeggen: 'Achteraf is het mooi wonen'.
Dus nu is de eerste batch vrijgegeven, de CVC codes zijn voor nu weggelaten, het zou mij niets verbazen dat die tzt ook vrijgegeven gaan worden:
Ohai Qiwi. We warned you. Here's over 7 million card numbers along with the full table of payment records.
"QIWI is een van origine Russisch betalingsbedrijf en vandaag de dag een populaire betaalmethode in verschillende landen in Oost-Europa"
nope
https://threadreaderapp.com/thread/1521920135040225283.html
Over de veranderende balans in wapens tussen Rusland en Oekraïne. Waar de Russen dus hun beste materiaal kwijtraken, wordt Oekraïne alleen maar sterker.The state of the war in two stories today. Keep your eyes on reinforcements, because that will determine the course of the next few months. Russia is taking old equipment out of storage to send to Ukraine. Ukraine is getting completely new systems, better than anything it had in the war. Ukraine now has 90 percent of the howitzers that were promised by the USA, some of which are already in action.
https://threadreaderapp.com/thread/1522096892804481024.html
Over de Russische opmars die bijna volledig tot stilstand is gekomen. En een interessant perspectief op Mariupol omdat een groot deel van de Russische troepen daar zijn weggehaald.Battle of the Donbas is almost stuck is aspic for the Russians. Here are the @isw maps from last night and April 26 (9 days earlier). If you have a magnifying glass you can see a Russian drive just to the east of Lyman.
Duidelijk uitgelegd en onderbouwd, maar ook fijn om te lezen omdat het een positief beeld schetst, en dat is, of hij er nou uiteindelijk naast zit of niet, toch altijd fijn...
Voorlopig hebben we alleen maar dingen gestuurd die toch tegen hun vervanging aan zaten of waarvan we dezelfde hoeveelheid in de mottenballen hadden staan, voor zover ik het mee krijg.TrekDr0p schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:01:
Persoonlijk denk ik ook niet dat we onbeperkt zwaar materiaal kunnen sturen.
Uka moet daar ook wel de manschappen voor hebben om ze te bedienen, anders staan ze straks net als bij ons in een grote loods stof te vangen.
We moeten natuurlijk ook bedenken dat het materiaal we weggeven ook weer moeten vervangen en dat gaat ons ook aardig wat eurotjes kosten.
Dus ik hoop wel dat de eu en andere landen genoeg zwaar materiaal sturen, maar we moeten Uka niet zien als een dumpplaats om ons oude materiaal heen te brengen.
Moet een goede balans in zitten.
Voor zover ik kan zien is er niet echt iets hier weg gegeven waar we ongepland iets nieuws voor moeten kopen?
Minister for Foreign Trade and Development Cooperation Liesje Schreinemacher, Minister of Foreign Affairs Wopke Hoekstra and Minister of Defence Kajsa Ollongren approved military aid for Ukraine on 18 February 2022 for a total value of €7.4 million:[199][200]
3,000 combat helmets, 2,000 flak jackets, 30 hand-held mine detectors, and 2 remotely operated underwater vehicles.
5 AN/TPQ-36 Firefinder radars, 2 Thales Squire radars.
10 Barrett M82 .50 BMG anti-materiel sniper rifles, and 90 Accuracy International AX sniper rifles, with 30,000 total rounds of ammunition.
Schreinemacher, Hoekstra and Ollongren approved military aid for Ukraine on 27 February 2022:[201][202][203]
50 Stinger missile launchers with 200 missiles.
50 Panzerfaust 3 launchers with 400 missiles.
By 31 March 2022, the Netherlands had supplied more than €50 million of weapons to Ukraine, according to Ollongren.[204]
On 20 April it was reported that the Netherlands would be sending Panzerhaubitze 2000 155mm self-propelled howitzer to Ukraine with the ammunition and training to be provided by Germany in either Germany or Poland.[205] Due to security reasons the additional types of weapon systems and military goods going to Ukraine were not mentioned.[206]
On 28–29 April it was reported the Netherlands will send a few dozen Dutch military police, other defense personnel and employees of the Netherlands Forensic Institute to Ukraine who are going to investigate war crimes.[207][208]
PSN
Bij het nieuwe offensief van Rusland in het oosten was dat risico er weer. Oekraïne zou daar mogelijk overlopen worden.gekkie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:08:
Van overrompeling in korte tijd waar de spreekwoordelijke vlag kan worden veroverd is immers geen sprake meer.
In Afghanistan heeft het sterkste leger in de wereld voor miljarden aan materieel verloren omdat ze sneller terug moesten trekken dan gepland.
Ik wil er geen welles/nietes spelletje van maken, maar het risico is er gewoon en is ook reëel gebleken in andere conflicten.
Of we nu snel genoeg handelen? Lastig te zeggen. Tientallen landen leveren materieel, misschien is er genoeg van bepaalde stukken, blijft het relatief lang heel of is het nauwelijks inzetbaar. Wie weet.
Als je ze te weinig levert wel ja, als je ze van afdoende wapens voorziet kunnen ze ook met (deels) hetzelfde materiaal als de vijand aangevuld, met het eenvoudiger te gebruiken meer high-tech westerse spul al prima standhouden.TheGhostInc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:23:
[...]
Bij het nieuwe offensief van Rusland in het oosten was dat risico er weer. Oekraïne zou daar mogelijk overlopen worden.
Dat was dan ook een geheel ander probleem, namelijk een volk wat niet wil en kan vechten en er ook niet toe opgeleid wenste te worden. Dat gecombineerd met nog een politieke erfenis van Trump, zowel qua uitlatingen en afspraken met de Taliban als wel het geschapen politieke sentiment in de VS.In Afghanistan heeft het sterkste leger in de wereld voor miljarden aan materieel verloren omdat ze sneller terug moesten trekken dan gepland.
Er is volgens mij ook niemand hier die niet onderkend dat er risico's zijn, maar die worden afgewogen tegen risico's van de andere mogelijke keuzes, geen enkele is risicoloos. En het helpt daarbij niet om dat in grote mate af te laten hangen van de uitkomst van andere conflicten die wezenlijk verschillen qua dynamiek.Ik wil er geen welles/nietes spelletje van maken, maar het risico is er gewoon en is ook reëel gebleken in andere conflicten.
Buiten Afghanistan valt het volgens mij wel mee wat er (bruikbaar) is achtergelaten in recente conflicten.
Het zware spul voor de wat langere afstand is het voornaamste wat ontbreekt/ontbrak, voor gevechten in open veld waar de tegenstander dat wel heeft (maar oud, iets beperkter in range en onnauwkeuriger dan wat wij zouden kunnen leveren). De tactiek van de eerste dagen, relatief dichtbij komen en met lichte geleide wapens de vijand bestrijden is in dit deel van het land lastiger als je niet te veel personeel wilt opofferen.Of we nu snel genoeg handelen? Lastig te zeggen. Tientallen landen leveren materieel, misschien is er genoeg van bepaalde stukken, blijft het relatief lang heel of is het nauwelijks inzetbaar. Wie weet.
In andere conflicten ja. Oekraine heeft ondertussen wel bewezen dat ze zich tot het uiterste zullen verzetten, als je nu nog denkt dat er opeens een overgave komt dan weet ik niet wat Oekraine nog kan doen om te bewijzen dat ze niet het Afghaanse leger zijn.TheGhostInc schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:23:
[...]
Bij het nieuwe offensief van Rusland in het oosten was dat risico er weer. Oekraïne zou daar mogelijk overlopen worden.
In Afghanistan heeft het sterkste leger in de wereld voor miljarden aan materieel verloren omdat ze sneller terug moesten trekken dan gepland.
Ik wil er geen welles/nietes spelletje van maken, maar het risico is er gewoon en is ook reëel gebleken in andere conflicten.
Wat mij betreft geven we alle houwitsers aan Oekraine, dat is de meest effectieve inzet ervan. Het Nederlandse leger heeft zich zich ook wel eens zonder slag of stoot overgegeven en hun materiaal aan de vijand gegeven.
[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 05-05-2022 09:37 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Tja... waarom ook niet?
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: