The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Verwijderd
if it works, it works.mir4dor schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:45:
Wapens gebruiken waarvoor ze niet zijn bedoeld ?
🧑🏻💻The Institute for the Study of War noted that on April 30, Russia used "Onyx" anti-ship missiles during an attack on Odessa airport. That is, the invaders used "Onyx" for ground purposes, for which these missiles are not intended.
Analysts at the institute believe that this may indicate a shortage of other types of high-precision long-range missiles
Bron: Telegram
De 88 was ook bedoeld voor luchtafweer maar horizontaal bleek ie ook wel nuttig te zijn tegen tanks
Grote militaire oefening in Belarus
Belarus heeft een snelle interventiemacht van het Belarussische leger onverwachts op oefening gestuurd. De onderdelen die meedoen moeten zich naar een inzetgebied begeven. Daar wordt gekeken of ze gevechtsklaar zijn. Geleidelijk aan wordt het aantal deelnemers vergroot, zegt het Belarussische ministerie van Defensie. Doel zou zijn om erachter te komen hoe snel de interventiemacht op plotselinge crisissituaties kan reageren. Het ministerie verzekert dat andere Europese landen en met name buurlanden niet bang hoeven te zijn.
Toch wordt de oefening in Oekraïne met argwaan bekeken. Belarus is een bondgenoot van Rusland. Toen Russische troepen enkele weken terug vanuit het noorden Kiev probeerden te bereiken, zouden ook vanuit Belarus raketten op Oekraïne zijn afgevuurd.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren, lijkt me vooral een poging om de focus bij Oekraine weg te halen en ze te dwingen om weer meer troepen naar het noorden te verplaatsen.
Hoop toch dat de intel vanuit UK/US duidelijkheid zal verschaffen over wat te doen.
Als Oekraine anti-tank raketten gebruikt om helikopters te schieten vinden we het mooi.mir4dor schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:45:
Wapens gebruiken waarvoor ze niet zijn bedoeld ?
🧑🏻💻The Institute for the Study of War noted that on April 30, Russia used "Onyx" anti-ship missiles during an attack on Odessa airport. That is, the invaders used "Onyx" for ground purposes, for which these missiles are not intended.
Analysts at the institute believe that this may indicate a shortage of other types of high-precision long-range missiles
Bron: Telegram
Als Rusland anti-schip raketten gebruikt om een vliegveld te beschieten vinden we het verdacht.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zonder indicatie waar die oefening in Belarus is heeft dit nieuws een stuk minder waarde. als ze aan de Pools/Litouwse grens oefenen zal dat überhaupt niks veranderen voor UA.gustaveau schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:27:
Van het Liveblog op nos.nl
Grote militaire oefening in Belarus
Belarus heeft een snelle interventiemacht van het Belarussische leger onverwachts op oefening gestuurd. De onderdelen die meedoen moeten zich naar een inzetgebied begeven. Daar wordt gekeken of ze gevechtsklaar zijn. Geleidelijk aan wordt het aantal deelnemers vergroot, zegt het Belarussische ministerie van Defensie. Doel zou zijn om erachter te komen hoe snel de interventiemacht op plotselinge crisissituaties kan reageren. Het ministerie verzekert dat andere Europese landen en met name buurlanden niet bang hoeven te zijn.
Toch wordt de oefening in Oekraïne met argwaan bekeken. Belarus is een bondgenoot van Rusland. Toen Russische troepen enkele weken terug vanuit het noorden Kiev probeerden te bereiken, zouden ook vanuit Belarus raketten op Oekraïne zijn afgevuurd.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren, lijkt me vooral een poging om de focus bij Oekraine weg te halen en ze te dwingen om weer meer troepen naar het noorden te verplaatsen.
Hoop toch dat de intel vanuit UK/US duidelijkheid zal verschaffen over wat te doen.
PSN
#Russian state-owned news agency RIA Novosti claims that signs of practicing black magic were found in the headquarters of #Ukrainian military. It states that Ukrainian soldiers "tried to 'consecrate' weapons and made markings in blood". pic.twitter.com/ukdk2bmUNB
— NEXTA (@nexta_tv) 4 mei 2022
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verwijderd
in dat laatste geval denk ik dat Putin een opdracht tot zelfmoord-missie heeft gestuurd aan Lukashenko om de Suwalki-gap richting Kaliningrad te veroveren. Zou een stunt zijn. Is de aandacht mooi afgeleid.YakuzA schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:35:
[...]
Zonder indicatie waar die oefening in Belarus is heeft dit nieuws een stuk minder waarde. als ze aan de Pools/Litouwse grens oefenen zal dat überhaupt niks veranderen voor UA.
/f/image/pB5SZeaVEIhZulkr9GV4eBT8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6OitGGQvG5ce9rfC1wCv3fp7.png?f=fotoalbum_large)
+16 en +10 zet misschien niet meteen veel zoden aan de dijk maar het is wel opvallend dat ze de laatste maand niet zoveel artillerie aan schroot geschoten hebben en het is sinds het begin van de oorlog niet voorgekomen dat ze zoveel missile launchers aan schroot schoten.
Die dingen zijn verplaatsbaar en moeilijk te vinden. Dus sturen ze een drone op pad om vervolgens heel gericht hun eigen artillerie erop te zetten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Die Belarussische troepen wilden Oekraiene niet in. Ik denk dat dit nog een stapje verder gaat.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:40:
[...]
in dat laatste geval denk ik dat Putin een opdracht tot zelfmoord-missie heeft gestuurd aan Lukashenko om de Suwalki-gap richting Kaliningrad te veroveren. Zou een stunt zijn. Is de aandacht mooi afgeleid.
Dat betekent, stam + t .
Hoe statischer het front wordt, hoe meer de artillerie op een zelfde plaats/omgeving zal blijven plakken vermoed ik.asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:41:
Even wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
+16 en +10 zet misschien niet meteen veel zoden aan de dijk maar het is wel opvallend dat ze de laatste maand niet zoveel artillerie aan schroot geschoten hebben en het is sinds het begin van de oorlog niet voorgekomen dat ze zoveel missile launchers aan schroot schoten.
Die dingen zijn verplaatsbaar en moeilijk te vinden. Dus sturen ze een drone op pad om vervolgens heel gericht hun eigen artillerie erop te zetten.
Het zal dus in de komende tijd ook wel vaker van deze pieken gaan vertonen vermoed ik.
PSN
Belarus heeft geen leger van naam.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:40:
[...]
in dat laatste geval denk ik dat Putin een opdracht tot zelfmoord-missie heeft gestuurd aan Lukashenko om de Suwalki-gap richting Kaliningrad te veroveren. Zou een stunt zijn. Is de aandacht mooi afgeleid.
Laat staan dat die generaals zelfmoord neigingen hebben, voor zover het lijkt dat ze nog steeds alle avances van Putin en Lukashenko weerstaan om echt in actie te komen.
PSN
Verwijderd
Nu wel:
https://www.reuters.com/w...ighbours-tass-2022-05-04/
Maar geen locatie nog.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 11:18 ]
Dat lijkt mij echt zeer onwaarschijnlijk. Dan krijgt Belarus dus de NAVO over zichheen. Hoe zien we dat voor ons?Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Nee, ik zie dat echt niet gebeuren.
Verwijderd
ik ook niet, twas hypothetisch op basis van 'voor het geval ze aan die grens gaan zitten oefenen'.Snow_King schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:49:
[...]
Dat lijkt mij echt zeer onwaarschijnlijk. Dan krijgt Belarus dus de NAVO over zichheen. Hoe zien we dat voor ons?
Nee, ik zie dat echt niet gebeuren.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat Poetin zo de NAVO actief bij het conflict kan betrekken en tegelijkertijd Rusland op papier buiten schot houdt.Snow_King schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:49:
Dat lijkt mij echt zeer onwaarschijnlijk. Dan krijgt Belarus dus de NAVO over zichheen. Hoe zien we dat voor ons?
Naar de eigen bevolking totale mobilisatie als steun voor het bedreigde Wit-Russische broedervolk kan verkopen.
Daarom is de (activering van) lend-lease wetgeving zo'n big deal: het heft allerlei beperkingen op die doorgaans gelden indien de Amerikaanse regering wapens naar andere landen wil sturen / verkopen.hoevenpe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:35:
@Verwijderd
Dacht gelezen te hebben dat Patriots, F16's, etc. alleen naar oost-Europeese NAVO landen gaan.
Waarmee ik overigens niet wil stellen of bevestigen dat levering van dergelijk materieel nu (op korte termijn) plaats gaat vinden. De optie zit nu wel in de "toolkit" van Biden.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Moest even hard lachen hier

Nog even en we krijgen bericht dat de oekraniers eigenlijk geen mensen zijn maar Hagedissen van een verre planeet die miljoen jaar geleden naar de aarde kwamen en nu proberen de wereld te veroveren...

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Meest plausibele lijkt mij dat Belarus een paar BTG’s bij elkaar mag sprokkelen die dan als “vrijwilligers” naar het oosten van Oekraine gaan. Dan blijft Belarus min of meer buiten schot maar kunnen ze Putin toch wat geven.YakuzA schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:46:
[...]
Belarus heeft geen leger van naam.
Laat staan dat die generaals zelfmoord neigingen hebben, voor zover het lijkt dat ze nog steeds alle avances van Putin en Lukashenko weerstaan om echt in actie te komen.
Vers filmpje van Good Times Bad Times
Samenvatting :
- bereidheid om jaren te steunen
- aanval op Moldova lijkt al besloten
- overzicht geleverde wapens
- het lijkt erop dat UAF beschikking krijgen over F16s
- behandeling van https://russiancouncil.ru...ics/no-time-for-fatalism/
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ben benieuwd of er nog een echt pre-photoshop variant op duikt.pro_6or schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:36:
[...]
Van de Oekraïners. Ik krijg dit ook uit meerdere bronnen door. Ukrainer op Facebook (https://www.facebook.com/girohov) en meerdere Twitter accounts. De strike filmpjes kloppen er ook bij. Gematigd oprukken maar binnenkort is Kharkiv niet meer binnen arty bereik van de Russen en hun aanvoerlijn naar Izium wél.
Bovendien, dit is bij Vezele, dat nu nog Russisch is maar met zo’n verlies is dat ook gauw voorbij:
[Embed]
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2022 12:22 ]
PSN
Als het Belarussische leger dat wilde, hadden ze dat allang bij de opmars naar Kyiv gedaan.downtime schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:20:
[...]
Meest plausibele lijkt mij dat Belarus een paar BTG’s bij elkaar mag sprokkelen die dan als “vrijwilligers” naar het oosten van Oekraine gaan. Dan blijft Belarus min of meer buiten schot maar kunnen ze Putin toch wat geven.
Als je nu alle Moskou loyale troepen weg haalt uit Belarus, dan is Lukashenko ook waarschijnlijk toast btw.
Die balanceert op een smal koord.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2022 12:26 ]
PSN
Mijn aanname is dat het nu geen reguliere eenheid van hun leger is maar een aparte unit die speciaal hiervoor wordt opgetuigd. Maar het is natuurlijk maar een gok. Voor hetzelfde geld zijn ze helemaal niks van plan maar elke militaire beweging wordt natuurlijk met argusogen bekeken.YakuzA schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:25:
[...]
Als het Belarussische leger dat wilde, hadden ze dat allang bij de opmars naar Kyiv gedaan.
Als je nu alle Moskou loyale troepen weg haalt uit Belarus, dan is Lukashenko ook waarschijnlijk toast btw.
Die balanceert op een smal koord.
Ik bedoelde tweakers, nu.nl etc profiel namen. Troll farm accounts hebben opvallend vaak een underscore tussen voor en achternaam.Garyu schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:41:
[...]
Het account van Mikhail Ulyanov is echt, als je dat in twijfel trok.
Sst, niet zo hardop verklappen dat je ze doorhebt.. dan gaan ze andere namen gebruiken...olafmol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:45:
[...]
Ik bedoelde tweakers, nu.nl etc profiel namen. Troll farm accounts hebben opvallend vaak een underscore tussen voor en achternaam.
Maargoed, ik denk dat je vooral goed de informatie die je krijgt moet analyseren ipv vooral te focussen op de nickname.
Verwijderd
08:30. A division of S-300PS missile system of the Belarusian Armed Forces was moving from Brest towards Makrany / Ukrainian border along the R-17 highway\\
The column included about 25-30 vehicles, among them were 5P85 missile launcher vehicles and 5N63 target illumination radar with a combat control center.
asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:41:
Even wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar haal je deze grafieken vandaan? Vind ze namelijk interessant.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Verwijderd
Dozens of Leopard tanks, IFV's and other equipment on the railway platforms in the city of Tempere.
Onderweg naar de oostgrens met Rusland.
Ehm ok? Bron oid?Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:10:
Finland prepares to defend against Russia
Dozens of Leopard tanks, IFV's and other equipment on the railway platforms in the city of Tempere.
Onderweg naar de oostgrens met Rusland.
Hier staan ze : https://war-bi.prozorro.sale/#/gws24 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:03:
[...]
offtopic:
Waar haal je deze grafieken vandaan? Vind ze namelijk interessant.
Link is al vaker langs gekomen en ik denk dan @vso hier de credits voor mag hebben.
Hahaha. Lijkt onderhand wel een compleet middeleeuws land te worden, met dit soort bizarre denkbeelden. Niet te geloven allemaal.
Verwijderd
een filmpje in het Telegram-kanaal van Anton Gerashchenko (official advisor and former deputy minister at the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, ex-member of the Ukrainian Parliament).
Ik ga even kijken of ik hier andere bronnen voor kan vinden.
Edit, dit filmpje ziet er hetzelfde uit:
YouTube: #Clickbait titel FINLAND MOVING 100'S OF TANKS TO THE RUSSIAN BORDER!! (V...
Those tanks are for Arrow 22 exercice which will be held in Niinisalo, Finland on 2 – 13 May 2022. The exercise will also be participated by visiting forces from the UK, Latvia, the USA and Estonia. The total strength of the training audience troops will be circa 3,400 personnel. The exercise will involve circa 150 armoured vehicles and up to 300 other military vehicles.
--> is inderdaad wel weer eenzijdig en incompleet van Gerashchenko dat ie dat er ook niet even bij zet. Valt dus wel mee. Stemmingmakerij van UA
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 13:33 ]
Met zo’n “WW3 alert!” Clickbait titel ben ik wel weer wat minder geneigd dit heel serieus te nemen.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:15:
[...]
een filmpje in het Telegram-kanaal van Anton Gerashchenko (official advisor and former deputy minister at the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, ex-member of the Ukrainian Parliament).
Ik ga even kijken of ik hier andere bronnen voor kan vinden.
Edit, dit filmpje ziet er hetzelfde uit:
YouTube: WW3 ALERT!! FINLAND MOVING 100'S OF TANKS TO THE RUSSIAN BORDER!! (V...
Those tanks are for Arrow 22 exercice which will be held in Niinisalo, Finland on 2 – 13 May 2022. The exercise will also be participated by visiting forces from the UK, Latvia, the USA and Estonia. The total strength of the training audience troops will be circa 3,400 personnel. The exercise will involve circa 150 armoured vehicles and up to 300 other military vehicles.
--> is inderdaad wel weer eenzijdig en incompleet van Gerashchenko dat ie dat er ook niet even bij zet. Valt dus wel mee. Stemmingmakerij van UA
Verwijderd
ene oor in, andere oor uit.olafmol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:27:
[...]
Met zo’n “WW3 alert!” Clickbait titel ben ik wel weer wat minder geneigd dit heel serieus te nemen.
Ik kijk daar al niet eens meer naar inderdaad

maar goed het gaat om het filmpje zelf natuurlijk en als ik m daarmee snel aanklikbaar kan maken boeit het me niet zoveel.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 13:30 ]
Op Reddit verscheen een ander filmpje van Zelenskyy die binnenkwam : https://www.reddit.com/r/...n_the_verkhovna_rada_via/
De titel is een beetje misleidend, maar de speech en staande ovatie voor Boris is pas als Zelenskyy op zijn stoel zit.
Over vijf dagen viert Rusland de overwinning van de Sovjet-Unie op nazi-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog. Ook in de bijna geheel door de Russen veroverde stad Marioepol wordt volgens Oekraïense inlichtingendiensten dan een militaire parade gehouden. Poetin heeft bij eerdere toespraken tijdens de Dag van de Overwinning hard uitgehaald richting het Westen en de parade in Moskou gebruikt om de militaire macht van zijn land te laten zien.
Nieuwszender CNN meldde dinsdag op basis van Amerikaanse en andere westerse functionarissen dat de Russische leider op 9 mei met de oorlogsverklaring komt. De Britse defensieminister Ben Wallace sprak onlangs al de verwachting uit dat Poetin gaat zeggen dat Rusland in Oekraïne een oorlog tegen de nazi's voert, wat mobilisatie van reservisten en dienstplichtigen mogelijk maakt. Peskov zegt echter dat mensen niet moeten luisteren naar speculaties dat er een besluit komt over een nationale mobilisatie."
Bron: https://www.ad.nl/buitenl...og-te-verklaren~a52c346e/
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ok duidelijk: er komt dus een oorlogsverklaring en daarna een nationale mobilisatie...Agent47 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:23:
"Het Kremlin spreekt speculaties tegen dat president Vladimir Poetin van plan is op 9 mei Oekraïne de oorlog te verklaren en een nationale mobilisatie af te kondigen. ,,Daar is geen kans op. Het is onzin'', aldus woordvoerder Dmitri Peskov. Rusland is Oekraïne op 24 februari binnengevallen tijdens wat het land 'een speciale militaire operatie' noemt en ontkent dat er sprake is van een oorlog tegen het buurland.
Agent47 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:23:
Ook in de bijna geheel door de Russen veroverde stad Marioepol wordt volgens Oekraïense inlichtingendiensten dan een militaire parade gehouden.

Inderdaad, als het zo met klem wordt ontkend door de Russen dan weet je dan het tegenovergestelde gaat komenservies schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:27:
[...]
Ok duidelijk: er komt dus een oorlogsverklaring en daarna een nationale mobilisatie...

Verwijderd
Officiele informatie volgt.
https://t.me/truexanewsua/45141
Momenteel geen contact met Azov defenders in Azovstal.
wordt momenteel zwaar aangevallen dus ze zullen het wel te druk hebben om de telefoon op te nemen of ze kunnen er niet door komen.
A call from the defenders of Mariupol at Azovstal has been heard and it’s still unknown what happens there at the same time — Mariupol city head Vadym Boychenko
https://t.me/ukrinform_news/68445
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 15:03 ]
Hopelijk hebben ze daarvoor een vergunning, want in Den Haag mag je niet zomaar spandoeken en reclame-uitingen aan gevels bevestigen.IJzerlijm schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:50:
Rusland is volledig opgegaan in hun oude glorie van WO2, de ambassade in Den Haag heeft ook een groot plakkaat aan de muur over "IN 1945 VERSLOEGEN WE DE NAZIS, NIET VERGETEN!!!". Hun haat tegen Polen en Engeland is daaruit ook te verklaren, herinneringen dat andere landen al langer tegen Hitler vochten toen die nog een Russische bondgenoot was.
Recentelijk heeft Flink ook zoiets geflikt, en die moesten heel snel het doek weer weghalen toen bleek dat ze wel een vergunning hadden aangevraagd, maar die niet was toegekend...
Verwijderd
diplomaten hebben meestal lak aan de wetten en regels, want onschendbaar.Amphiebietje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:47:
[...]
Hopelijk hebben ze daarvoor een vergunning, want in Den Haag mag je niet zomaar spandoeken en reclame-uitingen aan gevels bevestigen.
Recentelijk heeft Flink ook zoiets geflikt, en die moesten heel snel het doek weer weghalen toen bleek dat ze wel een vergunning hadden aangevraagd, maar die niet was toegekend...
Dus dit doen ze gewoon.
[ Voor 95% gewijzigd door Remy op 04-05-2022 20:51 ]
📷Ukrainian border guards building a concrete barricade on the bridge at Kuchurhan-Pervomaysk border crossing #Transnistria #Moldova #UkraineRussiaWar pic.twitter.com/5TkUhLgyFW
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 3 mei 2022
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2022 15:05 ]
PSN
Ik vraag me eigenlijk af of het zin heeft om bommen te gooien op plekken waar de militairen diep onder de grond in bunkers zitten. Je kan natuurlijk een in/uitgang bombarderen, maar het ondergrondse complex is zo groot dat er veel meer in/uitgangen zijn.
Het lijkt mij (deels) een verspilling van munitie, zeker als je niet al te veel meer hebt.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Blijkbaar niet, heb vanmorgen nog een artikel gelezen van mensen die daar vastzaten.Yaksa schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:22:
De burgemeester van Mariopol deelt zojuist het volgende mee: Russian forces continue the attack on the Azovstal plant with all available weapons.
Ik vraag me eigenlijk af of het zin heeft om bommen te gooien op plekken waar de militairen diep onder de grond in bunkers zitten. Je kan natuurlijk een in/uitgang bombarderen, maar het ondergrondse complex is zo groot dat er veel meer in/uitgangen zijn.
Het lijkt mij (deels) een verspilling van munitie, zeker als je niet al te veel meer hebt.
Door het continu bombarderen lijken sommige bunkers moeite te hebben en verzwakken keer na keer , dus uiteindelijk als je maar genoeg bombardeert, zal er een deel gaan instorten.
Daarbij bleek het continu bombarderen ook zwaar psychologisch effect te hebben.
De inname van Azovstal en de vernietiging van de 'nazi's' daar heeft Rusland nodig om 'goed nieuws' te kunnen brengen bij hun eigen volk. Er valt op dit moment namelijk niet heel veel te melden, het front is doodgeslagen.Yaksa schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:22:
De burgemeester van Mariopol deelt zojuist het volgende mee: Russian forces continue the attack on the Azovstal plant with all available weapons.
Die hebben een pilletje nodig en niks anders. Godsamme, er loopt nu een publieke campagne dat Pipi Langkous zelfs nazi is.... Of de IKEA man.Dutchy007 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:33:
[...]
De inname van Azovstal en de vernietiging van de 'nazi's' daar heeft Rusland nodig om 'goed nieuws' te kunnen brengen bij hun eigen volk. Er valt op dit moment namelijk niet heel veel te melden, het front is doodgeslagen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/S0vEWaTTJkzC03PZsTYs6nFj.png?f=user_large)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh
Alweer?Bschnitz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Die hebben een pilletje nodig en niks anders. Godsamme, er loopt nu een publieke campagne dat Pipi Langkous zelfs nazi is.... Of de IKEA man.
[Afbeelding]
Jammer dat ze Walt Disney er niet bij gezet hebben, gemiste kans
PSN
Verwijderd
klopt, de schrijfster schijnt ooit iets gezegd te hebben "dat ze liever haar hele leven de hitler-groet brengt... " en wat daarna komt is belangrijk: "dan dat ze onder de Soviets wil leven."Bschnitz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:37:
[...]
Die hebben een pilletje nodig en niks anders. Godsamme, er loopt nu een publieke campagne dat Pipi Langkous zelfs nazi is.... Of de IKEA man.
[Afbeelding]
Dus de Russen zijn ermee aan de haal gegaan: zie je wel, ze is een nazi! Zweden is nazi!
En de oprichter van Ikea is in z'n jeugd lid geweest van een zweedse nazi partij, maar hij heeft al aangegeven dat hij daar spijt van had.
Maar dat zijn de halve waarheden: aan de haal gaan met 1 element en het andere element weghalen.
Toevoeging met meer uitleg en details:
https://www.demorgen.be/n...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 16:14 ]
Verwijderd
momenteel is de teneur op de staats-tv van de Russen dat iedereen die kritiek heeft op het Z-symbool heropgevoed danwel gecastreerd moet worden.Bschnitz schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:37:
[...]
[Afbeelding]
Eerst hebben ze de Baltische staten al veroverd en Gotland, daarna Sarmats op Berlijn, Parijs en London binnen 200 seconden, daarna het gehele eiland onder tsunami en nu gaan ze weer achter hun eigen Z-landverraders aan.
Clown-TV
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 15:47 ]
geschoten meen ik?Dutchy007 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:33:
[...]
De inname van Azovstal en de vernietiging van de 'nazi's' daar heeft Rusland nodig om 'goed nieuws' te kunnen brengen bij hun eigen volk. Er valt op dit moment namelijk niet heel veel te melden, het front is doodgeslagen.
een treffende spreuk
Diplomaten zouden alleen onschendbaar moeten zijn waar het op hun werk aan komt. Niet om zich aan geldige regels, wetten en normen te houden. Foutparkeren e.d. is niet nodig om je werk uit te kunnen voeren, zou gewoon bekeurd moeten worden.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:48:
[...]
diplomaten hebben meestal lak aan de wetten en regels, want onschendbaar.
Dus dit doen ze gewoon.
een treffende spreuk
loitering ammunition.dakka schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:28:
[...]
als dat waar is dan wordt dat gewoon prijsschieten voor de UA troepen die er nog zitten.
een treffende spreuk
[ Voor 96% gewijzigd door Remy op 04-05-2022 20:49 ]
Dit dus.
De ruime onschendbaarheid is er om misbruik te voorkomen. Anders is het veel te makkelijk voor een fout regime om diplomaten op te pakken voor van alles en nog wat. En dan kan de diplomaat hun werk niet meer doen.pro_6or schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:07:
[...]
Diplomaten zouden alleen onschendbaar moeten zijn waar het op hun werk aan komt. Niet om zich aan geldige regels, wetten en normen te houden. Foutparkeren e.d. is niet nodig om je werk uit te kunnen voeren, zou gewoon bekeurd moeten worden.
Hier zal er niet snel misbruik van gemaakt worden door de regering (hoop ik), maar het is nodig om gelijke regels te hebben tussen landen.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Ja, ik snap dat het een lastig punt is. Wegslepen van auto kan ook tactiek zijn om iemand te pesten bijvoorbeeld.J2S schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:26:
[...]
De ruime onschendbaarheid is er om misbruik te voorkomen. Anders is het veel te makkelijk voor een fout regime om diplomaten op te pakken voor van alles en nog wat. En dan kan de diplomaat hun werk niet meer doen.
Hier zal er niet snel misbruik van gemaakt worden door de regering (hoop ik), maar het is nodig om gelijke regels te hebben tussen landen.
Helaas betekend dat ook dat grof misbruik niet kan worden aangepakt.
een treffende spreuk
Dit is het gevolg : https://www.nu.nl/binnenl...diplomaten-onbetaald.htmlpro_6or schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:29:
[...]
Ja, ik snap dat het een lastig punt is. Wegslepen van auto kan ook tactiek zijn om iemand te pesten bijvoorbeeld.
Helaas betekend dat ook dat grof misbruik niet kan worden aangepakt.
Maar dat heeft niks met ons onderwerp te maken dus ik zwijg er verder over
Dat denk ik ook. Elke bom die ze daar inzetten is er weer 1 minder die ze hebben en weer 1 minder welke op een bevolkt gebied kan neerkomen.Yaksa schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:22:
Snap echt niet wat Rusland er mee wilt bereiken, ze maken geen schijn van kans tegen wie dan ook. Ook al mobiliseren ze half Rusland en maken ze Oekraïne met de grond gelijk... wat dan?? Ze kunnen nog een nucleaire oorlog uitlokken, maar dat wil je toch niet??servies schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:27:
[...]
Ok duidelijk: er komt dus een oorlogsverklaring en daarna een nationale mobilisatie...
Ze lopen te stoken bij het leven tegen Israel en die hebben een geavanceerd leger. Daarnaast is de NAVO al maanden aan het mobiliseren.
Zie trouwens ook voor het eerst een RC-135 vlakbij Rusland vliegen op de radar, samen met FORTE10 in de buurt.
En dan ook nog dit:
https://www.msn.com/nl-nl...fins-luchtruim/ar-AAWUDLr
Plus dat Duitsland heeft aangegeven dat ze ten alle tijden Finland en Zweden zullen bijstaan als Rusland aanvalt (dat zal de rest van Europa waarschijnlijk ook wel doen).
Snap echt niet waar Rusland mee bezig is

Hoogmoed komt voor de valArcticWolf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:56:
[...]
Snap echt niet wat Rusland er mee wilt bereiken, ze maken geen schijn van kans tegen wie dan ook. Ook al mobiliseren ze half Rusland en maken ze Oekraïne met de grond gelijk... wat dan?? Ze kunnen nog een nucleaire oorlog uitlokken, maar dat wil je toch niet??
Ze lopen te stoken bij het leven tegen Israel en die hebben een geavanceerd leger. Daarnaast is de NAVO al maanden aan het mobiliseren.
Zie trouwens ook voor het eerst een RC-135 vlakbij Rusland vliegen op de radar, samen met FORTE10 in de buurt.
En dan ook nog dit:
Plus dat Duitsland heeft aangegeven dat ze ten alle tijden Finland en Zweden zullen bijstaan als Rusland aanvalt (dat zal de rest van Europa waarschijnlijk ook wel doen).
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Mischien iemand een plakaat ernaast zetten van het Molotov–Ribbentrop Pact & sovjet invasie van polen?IJzerlijm schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:50:
Rusland is volledig opgegaan in hun oude glorie van WO2, de ambassade in Den Haag heeft ook een groot plakkaat aan de muur over "IN 1945 VERSLOEGEN WE DE NAZIS, NIET VERGETEN!!!". Hun haat tegen Polen en Engeland is daaruit ook te verklaren, herinneringen dat andere landen al langer tegen Hitler vochten toen die nog een Russische bondgenoot was.
Ben zo klaar met luie media: de foto van de 'Russische helikopter' in dit artikel toont een AH-64 ApacheArcticWolf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:56:
En dan ook nog dit

Nee, dat doet namelijk meer kwaad dan goed. Want dan kun je namelijk in (wat mindere landen) diplomaten opsluiten voor bedachte aantijgingen. Vergeet niet dat niet elk land een goed juridisch systeem heeft.pro_6or schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:07:
[...]
Diplomaten zouden alleen onschendbaar moeten zijn waar het op hun werk aan komt. Niet om zich aan geldige regels, wetten en normen te houden. Foutparkeren e.d. is niet nodig om je werk uit te kunnen voeren, zou gewoon bekeurd moeten worden.
Je moet de regels bedenken voor de worst actor.
Ineen storting van de wereld economie. Sta je samen weer gelijk. Alles naar de klotenArcticWolf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:56:
[...]
Snap echt niet wat Rusland er mee wilt bereiken, ze maken geen schijn van kans tegen wie dan ook. Ook al mobiliseren ze half Rusland en maken ze Oekraïne met de grond gelijk... wat dan?? Ze kunnen nog een nucleaire oorlog uitlokken, maar dat wil je toch niet??
En dan ook nog dit:
Niet dat ik snap waar ze mee bezig zijn.ArcticWolf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:56:
[...]
Snap echt niet wat Rusland er mee wilt bereiken, ze maken geen schijn van kans tegen wie dan ook.
maar vooralsnog blijft het een proxy oorlog waarbij niemand soldaten wil leveren.
En aan het betste materiaal zonder personeel hebben ze ook niet veel.
En de Oekraïners zijn bijzonder kranig aan het verdedigen, maar ook zij maken verliezen.
Dus uiteindelijk is het dan een gevalletje wie houd het het langste uit, en ik gok dat Rusland denkt dat zij de langere adem hebben.
Of iig voorzien van de verplichte ondertitel. "Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst...."k995 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:01:
[...]
Mischien iemand een plakaat ernaast zetten van het Molotov–Ribbentrop Pact & sovjet invasie van polen?
[ Voor 24% gewijzigd door heuveltje op 04-05-2022 17:14 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
De worst actor houdt zich gewoon niet aan de regels en sluit ze toch op.Adlermann schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:07:
[...]
Nee, dat doet namelijk meer kwaad dan goed. Want dan kun je namelijk in (wat mindere landen) diplomaten opsluiten voor bedachte aantijgingen. Vergeet niet dat niet elk land een goed juridisch systeem heeft.
Je moet de regels bedenken voor de worst actor.
Mag het Katyn Massacre er ook bij?k995 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:01:
[...]
Mischien iemand een plakaat ernaast zetten van het Molotov–Ribbentrop Pact & sovjet invasie van polen?
Wikipedia: Katyn massacre
Ik gok dat Rusland misgoktheuveltje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:13:
[...]
Niet dat ik snap waar ze mee bezig zijn.
maar vooralsnog blijft het een proxy oorlog waarbij niemand soldaten wil leveren.
En de Oekraïners zijn bijzonder kranig aan het verdedigen, maar ook zij maken verliezen.
Dus uiteindelijk is het dan een gevalletje wie houd het het langste uit, en ik gok dat Rusland denkt dat zij de langere adem hebben.
[...]
In ieder geval zolang het westen flink materieel en intel blijft aanleveren. En Rusland verder afknijpen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Leuk dat we met z'n allen beetje lachen, maar laten we niet in de illusie leven dat er aan onze zijde helemaal niks verloren gaat.
Goed voor de economie. Levert weer eens wat groei op.B_FORCE schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:32:
Hoeveel is Oekraïne/het westen nu kwijt aan materieel?
Leuk dat we met z'n allen beetje lachen, maar laten we niet in de illusie leven dat er aan onze zijde helemaal niks verloren gaat.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Ja, maar je kunt niet in een maand of twee nieuw materieel leveren.SkiFan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:33:
[...]
Goed voor de economie. Levert weer eens wat groei op.
We hebben gelukkig nogal wat op voorraad staan.Valt een beetje in de categorie: Geen nieuwe kernwapens, eerst de oude opmakenB_FORCE schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:34:
[...]
Ja, maar je kunt niet in een maand of twee nieuw materieel leveren.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Daar lijkt niet veel info over, maar laten we vooral zorgen dat het materieel veelvloedig aangevoerd blijft.B_FORCE schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:32:
Verder lijkt het feit dat RU het toch op veel fronten erg lastig heeft, nauwelijks vooruitgang boekt, wel iets te zeggen over de verhoudingen.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Vooropgesteld dat dit voor de Navo een koopje is, boots on the ground is veel duurder... We sturen het oudere spul (t72 tanks), modern spul (niet goedkoop) en experimenteel spul als de Ghost drone. Dat ding is voor iedereen een raadsel. Die mag zich nu bewijzen.B_FORCE schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:32:
Dat kost allemaal veel maar alles is vervangbaar.
ik hoop het.evilution schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:24:
[...]
Ik gok dat Rusland misgokt
In ieder geval zolang het westen flink materieel en intel blijft aanleveren. En Rusland verder afknijpen.
Maar jij hebt het over materiaal, ik over (ervaren en getrainde) soldaten. die vervang je niet zomaar.
En kwa rusland afknijpen. Dat is mooi op een lange termijn.
En afhankelijk van hoe weinig het leiderschap geeft om het beste voor zijn volk, kan dat HEEl lang zijn
(hoe lang houden bv cuba en noord korea dit al vol ?)
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ukraine now has control of more than 90 percent of the 90 U.S.-provided howitzers pledged by President Biden: senior U.S. defense official Nearly 90,000 of 144,000 rounds of artillery are now in Ukrainian hands, too
PSN
De 'ghost drone' is toch geen raadsel, dat is toch alleen een gemodificeerde versie van de switchblade?asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:40:
[...]
Vooropgesteld dat dit voor de Navo een koopje is, boots on the ground is veel duurder... We sturen het oudere spul (t72 tanks), modern spul (niet goedkoop) en experimenteel spul als de Ghost drone. Dat ding is voor iedereen een raadsel. Die mag zich nu bewijzen.
PSN
Dat weten we dus niet. https://www.reuters.com/w...pentagon-says-2022-04-21/YakuzA schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:56:
[...]
De 'ghost drone' is toch geen raadsel, dat is toch alleen een gemodificeerde versie van de switchblade?
Het Pentagon laat niks los behalve dat het ding extreem goed is in terrein als de donbas.
Het blijft een proxy oorlog tot dat Rusland over de schreef gaat, maar het vreemde is dat Rusland dat blijft provoceren. Daarom snap ik echt niet waar Rusland mee bezig isheuveltje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:13:
[...]
Niet dat ik snap waar ze mee bezig zijn.
[...]

De mensen uit Oekraïne worden voor zover ik kan vinden ook gewoon getraind. Ervaring doen ze nu op met een zeer steile leercurve. Maar zij zijn tot het bot gemotiveerd en dat kan je van de RU niet zeggen. Ik zie het nog wel positief in voor Oekraïne.heuveltje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:50:
[...]
ik hoop het.
Maar jij hebt het over materiaal, ik over (ervaren en getrainde) soldaten. die vervang je niet zomaar.
En kwa rusland afknijpen. Dat is mooi op een lange termijn.
En afhankelijk van hoe weinig het leiderschap geeft om het beste voor zijn volk, kan dat HEEl lang zijn
(hoe lang houden bv cuba en noord korea dit al vol ?)
Edit, die lange termijn, kunnen wij veel langer volhouden.
[ Voor 4% gewijzigd door evilution op 04-05-2022 18:15 ]
Het is speculatie, maar een aantal explosies achter de linies zou het werk kunnen zijn van drones van het type switchblade. De eerste explosie bij de actie tegen het commandocentrum ten zuiden van Izium bijvoorbeeld. Deze was heel goed getimed en erg nauwkeurig. De explosie van de olieopslag in Makiiiva vanmiddag kan ook drone werk zijn. Het lijkt me dat grote drones als de Bayraktar daar niet kunnen komen ivm AA.asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:01:
[...]
Dat weten we dus niet. https://www.reuters.com/w...pentagon-says-2022-04-21/
Het Pentagon laat niks los behalve dat het ding extreem goed is in terrein als de donbas.
https://liveuamap.com/en/...-makiivka-east-of-donetsk
Dus top secret, single use. Doet me direct aan dit filmpje denken;asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:01:
[...]
YouTube: Horror Short Film “Slaughterbots” | ALTER
Weinig realistisch wellicht en voegt niet echt iets toe. Toch vraag ik me wel eens af welk wapentuig er is uitgevonden waar wij nog (lang) geen weet van hebben.
Daily driver; MB R171 SLK280
Verwijderd
ik weet het niet.B_FORCE schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:32:
Ik vermoed echter dat het maximaal de helft is van wat de Russen verliezen.
Een deel vervangen ze door buitgemaakt Russisch materiaal dus 1 op 1 losses zijn moeilijk te zien.
Ook qua mensenlevens denk ik dat Oekraine zuinig is op haar manschappen en zo weinig mogelijk risico's neemt, althans niet zoveel. Misschien een van de redenen waarom we nauwelijks echte offensieven zien.
Meeste 'heroverde' gebied zou best wel eens gebied kunnen zijn waar de Russen gewoon teruggetrokken zijn.
Ik denk dat ze maximaal de helft van het aantal doden heeft als de Russen hebben en ik hoop zelfs een kwart ervan.
Dat de teller nu misschien op 5000 staat?
Wederom een aanname: waarschijnlijk zijn de verliezen niet hoog genoeg voor Oekraine om op te geven.
Of het is net niet hoog genoeg, en accepteren ze het voor het hogere doel.
Verwijderd
waarschijnlijk toch een aangepaste switchblade, misschien een 300 maar toch met een zwaardere payload?asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:01:
[...]
Of zit het verschil m bijv. in de sensoren? Specifiek gemaakt voor het weer in Donbas of met een aanpassing dat het beter kan kijken in het landschap aldaar?
Zal me namelijk niks verbazen als de Switchblades initieel zijn gemaakt voor woestijngebieden en dat er nu betere 'kaartondersteuning' is voor beeldherkenning in een groener landschap?
Oekraine komt inderdaad niet zo vaak met de getallen, de laatste update was van 15 april dacht ik:Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:31:
[...]
ik weet het niet.
Ik vermoed echter dat het maximaal de helft is van wat de Russen verliezen.
Een deel vervangen ze door buitgemaakt Russisch materiaal dus 1 op 1 losses zijn moeilijk te zien.
Ook qua mensenlevens denk ik dat Oekraine zuinig is op haar manschappen en zo weinig mogelijk risico's neemt, althans niet zoveel. Misschien een van de redenen waarom we nauwelijks echte offensieven zien.
Meeste 'heroverde' gebied zou best wel eens gebied kunnen zijn waar de Russen gewoon teruggetrokken zijn.
Ik denk dat ze maximaal de helft van het aantal doden heeft als de Russen hebben en ik hoop zelfs een kwart ervan.
Dat de teller nu misschien op 5000 staat?
Wederom een aanname: waarschijnlijk zijn de verliezen niet hoog genoeg voor Oekraine om op te geven.
Of het is net niet hoog genoeg, en accepteren ze het voor het hogere doel.
Wikipedia: Casualties of the Russo-Ukrainian Waron 4 May, Ukraine claimed Russian combat losses were around 24,500,[86] while its forces suffered between 2,500 and 3,000 dead and around 10,000 wounded by 15 April.
(je ziet ook dat daar in de cijfers de factor 3 van dood vs gewond ongeveer klopt)
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 04-05-2022 18:37 ]
PSN
Hou het er maar op dat dat meer is dan jij kunt bedenken. Tevens is dit conflict natuurlijk een ideale mogelijkheid voor een wapenfabrikant om zijn nieuwste snufjes 'live at the battlefield' te laten testen.mir4dor schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:20:
[...]Toch vraag ik me wel eens af welk wapentuig er is uitgevonden waar wij nog (lang) geen weet van hebben.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
En wat de russen niet weten dus komt als verrassing.👍mir4dor schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:20:
[...]
Dus top secret, single use. Doet me direct aan dit filmpje denken;
Weinig realistisch wellicht en voegt niet echt iets toe. Toch vraag ik me wel eens af welk wapentuig er is uitgevonden waar wij nog (lang) geen weet van hebben.
Verwijderd
ik ga deze oorlog nog missen met filmpjes van GTBT. De soundtrack op de achtergrond, de stem en het accent plus de inhoud waar het filmpje over gaat... ik kan hier uren naar luisteren.asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:21:
[YouTube: The Coalition Of The Willing Forming To Save Ukraine's Freedom.]
Vers filmpje van Good Times Bad Times
Samenvatting :
- bereidheid om jaren te steunen
- aanval op Moldova lijkt al besloten
- overzicht geleverde wapens
- het lijkt erop dat UAF beschikking krijgen over F16s
- behandeling van https://russiancouncil.ru...ics/no-time-for-fatalism/
Kans is inderdaad groot dat er iets gaat gebeuren in Moskou. FSB en ex-generaals die Putin af gaan zetten. Maar ja, wie komt ervoor in de plaatst en wat gaat die doen?
Gaan ze Rusland hervormen? De rode baan uit de vlag in ruil voor de witte zodat het de protestvlag wordt? En hoop voor een toekomstig Rusland dat vrediger gaat zijn voor haar buurlanden? Niet meer de angst voor het westen?
De conclusie leek bijna getrokken te worden:
- onze (Russische) aanval heeft ineens NATO en EU verenigd en weer interesse gegeven in Ukraine met als gevolg een nadeel voor Rusland
Ze geven zichzelf vervolgens helaas niet de schuld voor die ontwikkeling, maar zeggen alleen dat het gevaar voor Rusland is multiplied.
Wederom de verkeerde conclusie, die had moeten zijn: 'door ons agressieve gedrag verenigt NATO en EU zich (weer) tegen ons, wat zijn we ook een stel domme kuikens.
Maar nee, het kwartje valt niet.
Verwijderd
ik denk dat de toekomst er eentje gaat zijn van laserwapens (defense) en unmanned drones/vehicles (danwel geautomatiseerd danwel op afstand bestuurd met Microsoft Sidewinders in een grote air-conditioned hangar in Nevada).mir4dor schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:20:
[...]
Dus top secret, single use. Doet me direct aan dit filmpje denken;
Grootste uitdaging is het beschermen van de datalink naar de devices tbv controle en intel.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 18:54 ]
Klinkt natuurlijk erg dubbel op een dag als vandaag maar ik vind al deze zaken (van beide kanten) echt bijzaak in het groter geheel. Ik zie het een beetje als de moderne informatie fuik waar je op internet altijd wel voorbeelden kan vinden van je gelijk over zelfs de meest absurde standpunten, zo kan je in de geschiedenis ook altijd wel voorbeelden vinden van je eigen gelijk. Beste voorbeeld dat deze 'historische argumenten' totaal niet werken/relevant zijn is het hele Israel/Palestina dossier.downtime schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:16:
[...]
Mag het Katyn Massacre er ook bij?
Wikipedia: Katyn massacre
Als ik selectief terug ga in de Nederlandse geschiedenis kan ik ook hele leuke voorbeelden vinden, gelukkig hebben we dit ondertussen in Nederland/Eerste wereld achter ons gelaten en zijn we beter geworden als maatschappij. Dat laatste is de kern, dat we onszelf regelmatig complimenteren over de weg die we al afgelegd hebben en elkaar motiveren om deze weg nog verder te volgen en alsmaar te verbeteren. En natuurlijk kunnen we op een dag als vandaag stilstaan, achterom kijken, en zeggen "dit nooit meer" of "sorry voor toen", maar dat moet nooit de hoofdzaak worden.
Het standaard antwoord op dit soort historische verwijten moet dus ook zijn "Dit doen we nu niet meer zo" of "Zo denken we nu niet meer", en dat is de kern die telt, de rest is bijzaak. En het enige valide antwoord hierop kan zijn "oh ja, dat klopt".
Je zou bijna denken dat alles van WW2 inmiddels wel was besproken maar toch bestaan er kanalen als die van Mark Felton en Dark Seas/Docs etc die keer op keer een stukje historie uitdiepen en toelichten.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:52:
[...]
Ik ga deze oorlog nog missen met filmpjes van GTBT. De soundtrack op de achtergrond, de stem en het accent plus de inhoud waar het filmpje over gaat... ik kan hier uren naar luisteren.
De impact van deze oorlog plus de overvloed aan beeldmateriaal zal ervoor zorgen dat dat soort kanalen weer materiaal genoeg hebben om door te gaan. Om te laten zien hoe het was en dat we dit niet meer willen.
Verwijderd
Mark Felton is een baas!asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:04:
[...]
Je zou bijna denken dat alles van WW2 inmiddels wel was besproken maar toch bestaan er kanalen als die van Mark Felton en Dark Seas/Docs etc die keer op keer een stukje historie uitdiepen en toelichten.
De impact van deze oorlog plus de overvloed aan beeldmateriaal zal ervoor zorgen dat dat soort kanalen weer materiaal genoeg hebben om door te gaan. Om te laten zien hoe het was en dat we dit niet meer willen.
Ook zijn soundtrack is een meme geworden inmiddels.
Van de week nog weer dit mindblowing filmpje:
YouTube: German Ghost Bomber - The Mysterious Case of the Cambridge Dornier
Inderdaad: er is zo ongelooflijk veel om het over te hebben en te weten.
Verwijderd
nieuw filmpje van Binkov hierover.B_FORCE schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:32:
Interessant om mee te nemen, ook al heb ik me laten vertellen dat Binkov een klein beetje een soviet-bias heeft bijv. als het gaat om hoe tof Russisch materiaal is qua tanks en vliegtuigen, maar goed wie weet hoe dat zich verhoudt tot deze analyse:
YouTube: What equipment have Russia and Ukraine lost so far? And what equipme...
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 19:15 ]
Ik lees ergens dat het 20 miljard per dag kost. Dat is wel heel veel geld maar laat het 2 miljard zijn. Dan is er al 140 miljard doorheen gejaagd.
Rusland zou reserves hebben van 600miljard waarvan de helft bevroren is. Dat zou betekenen dat er nog maar 300 is minus 140 = 160.
Dan is de boel toch gewoon op over 3 maanden?
Wat klopt er niet aan mijn berekening?
Verder heb je ook nog het probleem dat je niet morgen met 100 miljard dollar even 1000 tanks, wat straaljagers, kruisraketten en andere ongein produceert.
Of zou China spul verkopen aan Rusland?
En Noord Korea heeft vreselijk veel conventionele wapens maar ik heb altijd begrepen dat dat oude troep is, al kan het met die oude troep aardig wat schade aan Zuid Korea doen als ze full force gaan aanvallen.
Ik begrijp dit niet, verlicht mij!
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Rusland gebruikt eigen voorraden, dus dat kost technisch gezien minder (de kosten zijn al gemaakt tijdens het produceren). Tevens kosten soldaten erg weinig tot je ze daadwerkelijk betaalt.Lordy79 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:17:
Als het materiaal, de ammunitie en grondstoffen opraken begint de teller pas echt hard te lopen.
[ Voor 6% gewijzigd door TheBrut3 op 04-05-2022 19:23 ]
Verwijderd
ik kan je niet helpen want ik heb er geen verstand van.Lordy79 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:17:
Zo'n oorlog voeren kost toch ook waanzinnig veel geld?
Ik lees ergens dat het 20 miljard per dag kost. Dat is wel heel veel geld maar laat het 2 miljard zijn. Dan is er al 140 miljard doorheen gejaagd.
Rusland zou reserves hebben van 600miljard waarvan de helft bevroren is. Dat zou betekenen dat er nog maar 300 is minus 140 = 160.
Verder heb je ook nog het probleem dat je niet morgen met 100 miljard dollar even 1000 tanks, wat straaljagers, kruisraketten en andere ongein produceert.
En Noord Korea heeft vreselijk veel conventionele wapens maar ik heb altijd begrepen dat dat oude troep is, al kan het met die oude troep aardig wat schade aan Zuid Korea doen als ze full force gaan aanvallen.
Wel is het enorm complex.
Wapens heb je over het algemeen al gekocht en naar de frontlinie gebracht. Die kosten zijn dus al gemaakt.
Heb je nog te maken met kosten vwb soldij.
Voedsel. Brandstof. Kleding. Munitie.
Ook dat zou in theorie ook allemaal al betaald zijn.
Die 600 miljard die Rusland heeft zit misschien ook voornamelijk in hun goudvoorraad en die is volgens mij helemaal niet bedoeld om er een oorlog mee te bekostigen maar als appeltje voor de dorst voor als de wereldeconomie ineen stort en er opnieuw begonnen moet worden met nieuwe valuta.
En zelfs als dat niet zo zou zijn: het is bevroren, en wie wil het kopen?
Militairen aan de frontlinie zijn niet thuis aan het werk dus heel veel menskracht ontbreekt in de reguliere economie. Dat is een domper.
Allerlei mensen en materiaal kan je niet meer inzetten tbv je productie en overige economische zaken dus dat is ook in geld uit te drukken misschien en tellen ze dat mee in de kosten van een oorlog. Kosten die je anders niet gemaakt zou hebben en waarvan mensen en materieel juist zouden bijdragen aan de economie. Een gat in de economische groei veroorzaakt door het feit dat je de resources (mensen en materiaal) voor oorlog inzet.
Wikipedia: Cost of conflict
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 19:25 ]
Ik vond dit artikel : https://www.forbes.com/si...th-big-bills-yet-to-come/Lordy79 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:17:
Zo'n oorlog voeren kost toch ook waanzinnig veel geld?
300 miljoen per dag met boots on the ground. Er waren maximaal 100.000 soldaten actief.
Ik denk dat een Amerikaanse soldaat meer kost dan een Russische en dat oorlog voeren aan de andere kant van de wereld ook duurder is dan binnenrijden bij de buurman.asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:28:
[...]
Ik vond dit artikel : https://www.forbes.com/si...th-big-bills-yet-to-come/
300 miljoen per dag met boots on the ground. Er waren maximaal 100.000 soldaten actief.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Op zich ben ik niet extreem pacifistisch ingesteld en is het een flinke zijstap in dit topic, maar ik vroeg me gisteren wel af hoe gaaf de wereld zou kunnen zijn als we ons allemaal met elkaar konden verzoenen, en wat dat misschien in de rijke westerse wereld voor offers zou vragen. Niet direct een communisme 3.0 ofzo maar een samenleving waarin geen miljoenmiljard geïnvesteerd is in wapentuig maar wel in zorg, klimaatoplossingen en alltogether gave uitvindingen.Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:24:
[...]
Allerlei mensen en materiaal kan je niet meer inzetten tbv je productie en overige economische zaken dus dat is ook in geld uit te drukken misschien en tellen ze dat mee in de kosten van een oorlog. Kosten die je anders niet gemaakt zou hebben en waarvan mensen en materieel juist zouden bijdragen aan de economie. Een gat in de economische groei veroorzaakt door het feit dat je de resources (mensen en materiaal) voor oorlog inzet.
Maar goed, ik keer altijd snel terug naar de realiteit in Oekraïne.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Verwijderd
ik zal het u zeggen: dan hadden we nu een goed-werkende kolonie op Mars gehad.Ugchel schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:34:
[...]
Op zich ben ik niet extreem pacifistisch ingesteld en is het een flinke zijstap in dit topic, maar ik vroeg me gisteren wel af hoe gaaf de wereld zou kunnen zijn als we ons allemaal met elkaar konden verzoenen, en wat dat misschien in de rijke westerse wereld voor offers zou vragen. Niet direct een communisme 3.0 ofzo maar een samenleving waarin geen miljoenmiljard geïnvesteerd is in wapentuig maar wel in zorg, klimaatoplossingen en alltogether gave uitvindingen.
Maar goed, ik keer altijd snel terug naar de realiteit in Oekraïne.
En hebben we de Wereldvlag gehesen.
Ik wou dat het realiteit was, maar mensen zijn stom
Anderszijds genereert het natuurlijk honderdmiljoenmiljard uur aan materiaal waar we ons later (als historians) aan kunnen verlekkeren.
Oorlogen boosten de technologische vooruitgang en levert erg veel materiaal op voor historici.
Pluspunt is ook dat het overpopulatie enigszins tegengaat danwel in balans brengt.
Alleen jammer dat het ook je vrienden en familie treft. En je rustige leventje.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 19:40 ]
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: