De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 184 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.430 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Lordy79 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:58:
[...]

De VS zijn juist heel verstandig geweest om niet te reageren op het in hogere paraatheid brengen van het nucleaire arsenaal door Putin. Gewoon negeren.
Als je de Amerikanen mag geloven heeft Putin (zoals gewoonlijk) wel gedreigd maar hebben ze niks gezien van die hogere paraatheid. En dus hoefden de Amerikanen ook niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:42
Apache4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:08:
[...]
Hier precies hetzelfde. En niemand aan Oekraïense zijde snapt er iets van. Ze zeggen dat het lijkt alsof er ergens een grote knop in de Rusland-matrix is omgezet en iedereen opeens hetzelfde denkt. Als er verteld wordt tegen russische familie dat er bommen vallen, zijn het of Oekraïense bommen of ze vallen niet en is het niet waar. Kortom, alle contact nu verbroken.
Massa-hysterie. Indoctrinatie. Propaganda is een krachtige drugs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 12:27

Indoubt

Always be indoubt until sure

hoevenpe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:59:
[...]

Kan het zo snel niet vinden, maar heb filmpjes gezien waarin de BRD en Benelux met tactische kernwapens uitgeschakeld werden opdat de Sovjets pas bij de Fransen en Britten serieuze strijd hoefden te voeren.

Meen me te herinneren dat dit mede tot artikel 5 geleid heeft, om ook niet-nucleaire leden veiligheidsgaranties te geven.
Filmpjes zijn er zat, animaties dan.

Er zijn ook filmpjes dat ze naar de kern van de aarde boren om de draairichting te herstellen en filmpjes over ontsnapte dino's die in Amerika aankomen per schip.

Ik weet niet wat je nu probeert te zeggen eigenlijk. Je komt wel met dingen die heel "far fetched" zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
Caelorum schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:07:
[...]

Ik weet ook niet wat ik er van zou moeten vinden. Maar datzelfde heb ik ook met de vorige twee atoombommen die afgegooid zijn op een stad. Vooral die tweede was behoorlijk dubieus.

Ik geloof echter sowieso niet dat het zover gaat komen. Ofwel Rusland gooit geen atoombom, ofwel de VS countered met een ander wapen. Het enige wat ik wilde aangeven is dat de VS nou niet echt bekend staat als subtiel. Ze willen nog wel eens militair afwachten, maar als ze gaan, dan gaan ze ook en niet met van dat halfbakken gedoe.
Ik geloof ook niet dat er gelijk een atoombom terug komt. Ik geloof wel dat rusland per direct een hoop kruisraketten mag koppen op heel taktische militaire doelen. Ik zie het alleen niet snel zover komen, omdat rusland dan per direct zo goed als elk land tegen zich heeft, inclusief China.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52
Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:07:
[...]
ik blijf van mening dat ze nauwelijks de kans hebben gehad om flink te bestoken.
De Bayraktars en mortar teams hebben ze genoeg bezig gehouden ten westen van Kyiv om dat te voorkomen.
Als ze echt hadden gewild dan hadden ze zeker in het begin nog wel afdoende raketten en vliegtuigen om het historisch centrum een aardige slag toe te brengen. Het meeste is tot nu toe buitenwijken of aangegroeide dorpen aan de agglomeratie geweest. En ik denk dat ze het nog steeds wel zouden kunnen, van hoogte bombarderen en/of tactische nucleaire wapens, als ze het echt willen. Maar daar lijkt het tot nu toe dus niet op, wellicht dat dat ook mee heeft gewogen in de Oekraïnse overweging om daar te blijven zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

gekkie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:08:
[...]
(als ik bijvb kijk naar wat er onderhand van onze 5 mei is verworden (vooral een zuipfeest met wat rondgevlogen rappers met niet altijd even geweldige teksten of daden rond zo'n thema).
Ik ga overigens morgen wel weer naar de dam. Met enorm gemengde gevoelens, voor het eerst omdat ik er echt tot ik het diepst van overtuigd ben dat vrede ook voor ons niet meer vanzelfsprekend is. Ik word er eigenlijk verdrietig van.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:12:
[...]

Filmpjes zijn er zat, animaties dan.

Er zijn ook filmpjes dat ze naar de kern van de aarde boren om de draairichting te herstellen en filmpjes over ontsnapte dino's die in Amerika aankomen per schip.

Ik weet niet wat je nu probeert te zeggen eigenlijk. Je komt wel met dingen die heel "far fetched" zijn
het gegeven is dat de Koude Oorlog soviet-doctrine was om in een paar weken aan de Rijn danwel het Kanaal te staan en dat ze daarbij diverse landen zouden nuken en er gewoon doorheen rijden.
Pas bij Frankrijk zouden ze echt gestopt worden want Frankrijk gooit gewoon nukes terug.

YouTube: The Secret Soviet Plan to Crush NATO in 7 Days

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Caelorum schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:12:
[...]

Massa-hysterie. Indoctrinatie. Propaganda is een krachtige drugs.
En bovenal mensen die niet tegen durven te zijn. Je kunt zomaar opgepakt worden en ze zijn zelfs al in het buitenland bezig gezien de belletjes die een aantal russen al heeft gehad. Je bent nergens zeker dat wat je zegt niet bij de verkeerde mensen terecht komt. Ze moeten dus wel voor zijn, willen ze nog enigszins veilig met hun familie kunnen leven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:15:
[...]

het gegeven is dat de Koude Oorlog soviet-doctrine was om in een paar weken aan de Rijn danwel het Kanaal te staan en dat ze daarbij diverse landen zouden nuken en er gewoon doorheen rijden.
Pas bij Frankrijk zouden ze echt gestopt worden want Frankrijk gooit gewoon nukes terug.

Net als dat ze nu de doctrine hadden om binnen een paar dagen Oekraine in te nemen. Dat ze filmpjes en plannen hebben zegt nog niet dat ze het ook konden. En in die tijd konden ze weliswaar meer, maar nukes op de 1e landen zou ook toen al resulteren op een reaktie met nukes die hun kant op zouden komen. Ook toen was veel al propaganda en was altijd al de vraag in hoeverre de dreiging echt waar gemaakt kon worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Indoubt schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:07:
[...]

Daar zijn 200.000 sovjet strijders bij omgekomen als ik het me goed herinner. Het was niet direct een succes om het zo maar even te noemen.

Of misschien wel want ze hebben wel een stukje land gepikt en een soldatenleven is niets waard
Ja, vandaar ook de parallelen.
- Slecht voorbereid leger
- Finland die het narratief beheerst in de mondiale media
- Succes Finland dmv slimme tactieken
- Massale steun vanuit buitenland (inclusief plannen Frankrijk en Engeland om noorden van Zweden / Noorwegen en Finland te bezetten). Inzet van vrijwilligers bataljons en levering van wapens

En nu de uitkomst die ik niet hoop
- Ondanks de nodige victorie, begon Finland de uitputtingslag te verliezen
- Onder druk van o.a. Zweden en Noorwegen moest Finland aan onderhandelen. Sovjet ging onderhandelen vanwege de dreiging ingrijpen Frankrijk en Engeland
- Uitkomst was de Finlandisering van Finland.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

doe er 1 beter 4 redenen wanneer RU ze in mag zetten volgens eigen regels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IFSqNUh1_OzobYa6pIEAYiCyzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/osJy2CMujTCnnm8W6riEdRVD.png?f=fotoalbum_large

bron Calling Russia's nuclear bluff - Russian nuclear doctrine & the Ukraine war <--- Perun

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:07:
[...]

ik blijf van mening dat ze nauwelijks de kans hebben gehad om flink te bestoken.
De Bayraktars en mortar teams hebben ze genoeg bezig gehouden ten westen van Kyiv om dat te voorkomen.
Ze kunnen het westen van Oekraine bestoken, maar het centrum van Kyiv kunnen ze niet raken? Nee hoor, als Kyiv geen speciale stad voor ze was geweest waren er wel meer bommen en raketten richting Zelensky gekomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Ik ga overigens morgen wel weer naar de dam. Met enorm gemengde gevoelens, voor het eerst omdat ik er echt tot ik het diepst van overtuigd ben dat vrede ook voor ons niet meer vanzelfsprekend is. Ik wordt er eigenlijk verdrietig van.
Niet doen, de grootste bullebak wordt door het kleinere jongetje van de klas nu vernederd. Dit maakt de kans op gewone vrede op de iets langere termijn alleen maar groter. Een gecastreerd Rusland betekent rust voor Georgië, voor Moldavië, voor Oekraïne, stabiliteit tussen Armenië en Azerbeidjan, geen gepook meer in Mali en Syrië, geen steun meer voor China (wapenverkopen) en Noord-Korea, regeling van de Koerillen en ik vergeet vast nog wel wat conflicten die die sukkel in Moskou veroorzaakt heeft.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Maar goed, zoals de maker van die video later ook zegt was deze doctrine vooral een fantasie van de Sovjet-Unie om angst te zaaien want veel van de doelstellingen zijn praktisch niet haalbaar. En dat is een beetje het punt wat @Indoubt maakte.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

beany schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:30:
Het Bucha verhaal is inmiddels alweer oud nieuws. Maar mijn vriendin, ze is Oekrains, heeft een paar dagen geleden gesproken met een vriendin van haar die in Bucha woont.

Wat mij opviel in haar verhaal was dit:

De eerste troepen die Bucha binnen trokken (frontlinie soldaten) waren eigenlijk relatief aardig. Ze vroegen beleefd of ze even binnen mochten kijken, vertelden bewoners binnen te blijven, waren bezorgd om de veiligheid van de burgers etc. Eigenlijk heel gemoedelijk.

Maar die troepen werden vervangen door troepen die Bucha bezet moesten houden, het was een duidelijke wisseling. En die soldaten hebben zich als beesten gedragen. Ze dronken veel, weinig discipline en verveelden zich blijkbaar.

Nu is dit natuurlijk maar 1 verslag in 1 plaats. Maar het geeft misschien aan dat er blijkbaar verschil zit tussen verschillende units en wellicht tussen frontlinie soldaten en de bezettingssoldaten die van mindere kwaliteit zijn ( ? )

Dit voegt ook weinig toe aan het grotere plaatje, maar het was een detail dat mij opviel.
downtime schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:33:
[...]

Dat heb ik ook wel over Russische troepen tijdens WO2 gehoord: De eerste troepen professioneel en gedisciplineerd maar de misdaden werden vaak gepleegd door eenheden die volgden.
Beetje late reactie, maar het zou me niks verbazen. De Duitsers waren bijvoorbeeld ook zo...
Komt bij dat er zeer sterke vermoedens zijn dat achter de fronttroepen meteen Russische binnenlandse ordetroepen volgde die normaal gesproken al flink wat geweld gebruiken in Rusland, maar nu helemaal vrij zullen zijn geweest om te doen wat ze willen. Dit is ook waarom ik meteen toen die slachting in Bucha duidelijk werd, dat het best wel eens niet de frontlijn soldaten geweest konden zijn geweest maar juist de achterhoede.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:En zo te zien gaan de kernwapen dreigementen alweer richting WO3 speculaties. Graag niet. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 15:07
B_FORCE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:59:
[...]

Ik wil niet een bepaalde kant gaan met zo'n discussie, maar hier zijn er ook genoeg die denken dat mensen uit bepaalde landen of met bepaalde geloven allemaal criminelen zijn. 8)7 |:(
Ja maar die hebben over het algemeen geen familie, vrienden en kennissen onder de “doelgroep”.

Vandaar mijn vraag: propaganda werkt heel goed als je de vijand ontmenselijkt, maar als het je eigen familie, vrienden en kennissen zijn, wordt dat ontmenselijken wel een stuk lastiger.

Die vriendelijke ome Henk die je 2x per jaar sprak en er samen vodka mee dronk, is ineens een drugsverslaafde nazi geworden? Zomaar van het ene op het het andere moment?

Ofwel Rusland zit massaal van de ene op de andere dag in een massapsychose, ofwel ze zijn slim genoeg om zich gedeisd te houden en netjes de partyline na te praten. Wat is waarschijnlijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Ik ga overigens morgen wel weer naar de dam. Met enorm gemengde gevoelens, voor het eerst omdat ik er echt tot ik het diepst van overtuigd ben dat vrede ook voor ons niet meer vanzelfsprekend is. Ik wordt er eigenlijk verdrietig van.
Helaas doorgaans 2 minuten met ergernis hier, helaas genoeg mensen die niet bereid zijn om ook al is het maar 2 minuten, niet met hun snerpende scooter door de straat te gaan scheuren, of hun kroost en opgeschoten kroost binnen te halen. Ook al is het voor sommigen wellicht niet direct onderdeel van hun eigen (familie) geschiedenis en identiteit omdat ze (of hun familie) pas later in dit land zijn gearriveerd.
Helaas de nodige "vrijheidsstrijders" van het verkeerde kaliber.

Eigenlijk niet echt over nagedacht nog, maar misschien is het inderdaad een overweging waard om een andere plek dan thuis te kiezen.

En nee het is helaas niet vanzelfsprekend, ook nooit echt geweest, maar de afgelopen paar jaar drukken, als je er voor openstaat, wel hard met de neus op de feiten. En ook dat er nog het nodige in het verschiet ligt, met componenten zowel in binnen als buitenland en we wat meer mogen waken over wat we hebben en ons uiterste best doen dat te versterken en verbeteren ipv verzwakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:19:
[...]

doe er 1 beter 4 redenen wanneer RU ze in mag zetten volgens eigen regels.
[Afbeelding]

bron Calling Russia's nuclear bluff - Russian nuclear doctrine & the Ukraine war <--- Perun
conclusie: Perun heeft het fout. Rusland zou volgens de doctrine kernwapens in kunnen zetten als wij ze conventioneel aanvallen in Oekraine. Dus ondanks Lord Isa Busikov's (en anderen) smalende houding richting Rob van Wijk, heeft Rob van Wijk stiekem toch wel een punt :P
En ik denk dat dat de reden is waarom NATO alleen wapens stuurt en het op de grond door UA zelf laat opknappen. Om dat te voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2022 22:26 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:35

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

alexbl69 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:01:
[...]
Zie dat de emotie hier regeert.

Ja Rusland is fout en Oekraïne is het slachtoffer. Maar daarmee is het zwart/wit ook direct beëindigd. Of we het leuk vinden of niet, we zullen naast de emotie ook enigszins pragmatisch naar de situatie moeten kijken.
[...]
Ik lees je argumenten. Op zich allen valide. Het lastige is dat niemand in de toekomst kan kijken. Dit is nodig om je argumenten van het juiste gewicht te voorzien. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de pleitbezorgers van het stevig aanpakken van Rusland. Ook die argumenten zijn nog niet goed te wegen.

Wat ik in mijn werk heb geleerd is dat beslissingen genomen moeten worden op basis van wat je op het moment van de beslissing aan kennis hebt. Alle informatie waarvan moeilijk is te voorspellen in wat voor mate ze het resultaat beïnvloedt en of ze überhaupt invloed uitoefent moet om die reden worden afgewaardeerd. Die informatie krijgt dus minder gewicht.

Alle acties die het westen heeft uitgevoerd, als UK, EU, VS en NAVO vallen binnen de volkenrechtelijke kaders. Oekraïne faciliteren in haar oorlogsvoering door het leveren van wapens en andere goederen is internationaal geaccepteerd. Dat Rusland besluit dat dit ongehoord is laat ik graag bij Rusland liggen. De westerse landen acteren met de VN achter zich, en ontlenen daaraan hun morele kader. De NAVO bevindt zich niet in de positie die je voor haar schetst. Dit is speculeren op een mogelijke toekomst, en dit moeten we laten liggen. Is nu niet aan de orde.

In tegenstelling tot wat je suggereert staat Poetin behoorlijk klem. De potentieel grote vijver aan mannen heeft onvoldoende militaire ervaring voor het huidige conflict. Ook lijkt in Rusland een nog grotere have/have not tweedeling te bestaan dan er al in het westen bestaat. Dit betekend dat de have not's die onder de wapenen komen niet het materiaal zijn waaruit je een technisch geavanceerd leger smeedt, zeker niet met de slechte organisatiegraad die de Russische strijdkrachten hebben laten zien. De Russen staan tegenover een leger dat kan beschikken over de beste wapens en intelligence dat er op onze aardbol is te krijgen. Momenteel hebben de Russische strijdkrachten een tekort aan kundige manschappen om de beschikbare zware wapens te bemannen. In afzienbare tijd komt daar het tekort aan zware wapens bij, omdat voor de aanvulling van de huidige voorraden steeds minder geld beschikbaar komt. Bedenk hierbij dat Poetin een hoop geld kwijt is om te voorkomen dat de westerse sancties teveel onvrede bij de Russen creëren. Er is een grens aan aan de monetaire lasten die je bij je burgers kan neerleggen (zie ook teacup in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden").

Niet alleen voor Oekraïne, maar ook voor Rusland is deze oorlog een race tegen de klok. Verschil is wel dat de meest kritische fase voor Oekraïne nu passeert (zware wapens met nieuwe mogelijkheden komen binnen) terwijl die voor Rusland nu aanvangt. Haar artillerie is niet meer alleenheersend en staat op het punt kwetsbaar te worden door de betere westerse doelzoek systemen. Duurt de oorlog nog langer, dan raakt Oekraïne meer en meer in geleerd op de westerse vervangingswapens met nog betere mogelijkheden. Ondertussen voert Rusland nog steeds een aanvalsoorlog en verbrandt dus meer manschappen en materieel dan Oekraïne. Zolang Rusland dit blijft doen put ze zichzelf meer en meer uit.

De achterban van Rusland is onze blinde vlek. Afgezien van anekdotische informatie weten we bar weinig. De Russen krijgen meer te verduren dan wij in het westen. Maar westerlingen zijn minder gewend. Uiteindelijk verwacht ik toch dat uit dankzij onze vrijheid en ons geïnformeerd zijn het merendeel van onze bevolkingen de juiste beslissingen zal nemen wanneer dat nodig is. De verkiezingen in Frankrijk waren hiervoor een goede indicatie. Bedenk ook dat de partijen/landen die kritiek hebben op de harde aanpak van Rusland inmiddels bewezen verbintenissen met Rusland bleken te hebben, dit ondergraaft hun draagvlak.

Misschien zijn enkele vragen wat retorisch geweest, maar over het plan van de westerse landen hebben de Amerikanen duidelijke uitspraken gedaan. De VS beoogt Rusland zodanig te laten verzwakken dat wat ze nu in Oekraïne heeft gedaan geen tweede keer kan gebeuren. Dit doel is breder dan het herwinnen van het Oekraïense grondgebied. Blijkbaar is dat station al gepasseerd en op termijn haalbaar gebleken.

Nog even naar beslissingen en wat we nu wel weten:
  1. We weten dat het Russische regime waarheid aan zijn laars lapt
  2. We weten dat voor het Russische regime mensenlevens geen enkele waarde hebben, eigen manschappen inbegrepen
  3. We weten dat met dit Russische regime geen afspraken zijn te maken
  4. We weten dat het Russische regime zichzelf als antagonist beschouwd van onze westerse levenswijze en waarden.
Zouden we deze kennis uit een geschiedenisboek halen, dan zouden we de uitgedaagde partij voor gek verklaren dat ze deze informatie heeft genegeerd. Laten wij niet onze kop zand steken en onszelf later verwijten dat we in de situatie zijn geweest om dit bewind tegen te houden. Want dat tegenhouden is nu echt nodig geworden, omdat Ruslands' aanwezigheid de geloofwaardigheid van onze eigen samenleving ondermijnt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Hier precies hetzelfde. En niemand aan Oekraïense zijde snapt er iets van. Ze zeggen dat het lijkt alsof er ergens een grote knop in de Rusland-matrix is omgezet en iedereen opeens hetzelfde denkt. Als er verteld wordt tegen russische familie dat er bommen vallen, zijn het of Oekraïense bommen of ze vallen niet en is het niet waar. Kortom, alle contact nu verbroken.
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Het is hier precies zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

pro_6or

amateur_60r

[...]

Ik ga overigens morgen wel weer naar de dam. Met enorm gemengde gevoelens, voor het eerst omdat ik er echt tot ik het diepst van overtuigd ben dat vrede ook voor ons niet meer vanzelfsprekend is. Ik word er eigenlijk verdrietig van.
Vrede is nooit vanzelfsprekend. Mijn hoop dat het gedurende mijn leven vrediger zou worden (wat de eerste 10 jaar zo was) is wel zwaar beschadigd. Niet alleen door dit.

Je moet alleen niet denken dat de Russen daadwerkelijk over de grens van een (groot) nato land zouden kunnen komen.

No way, ons luchtoverwicht is totaal. Binnen een week is de Russische luchtmacht gedecimeerd.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

SkiFan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:20:
[...]

Niet doen, de grootste bullebak wordt door het kleinere jongetje van de klas nu vernederd. Dit maakt de kans op gewone vrede op de iets langere termijn alleen maar groter. Een gecastreerd Rusland betekent rust voor Georgië, voor Moldavië, voor Oekraïne, stabiliteit tussen Armenië en Azerbeidjan, geen gepook meer in Mali en Syrië, geen steun meer voor China (wapenverkopen) en Noord-Korea, regeling van de Koerillen en ik vergeet vast nog wel wat conflicten die die sukkel in Moskou veroorzaakt heeft.
Moah. Ik help het je hopen. Maar hoewel ik niet verwacht dat ze dan gaan rommelen aan de grenzen van NATO, denk ik dat je te veel verwacht als je denk dat ze niet gaan klooien in landen als Mali. Dat is juist heel kosten effectief.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:24:
[...]

conclusie: Perun heeft het fout. Rusland zou volgens de doctrine kernwapens in kunnen zetten als wij ze conventioneel aanvallen in Oekraine. Dus ondanks Lord Isa Busikov's (en anderen) smalende houding richting Rob van Wijk, heeft Rob van Wijk stiekem toch wel een punt :P
Dus welke van de 4 punten worden getriggerd als we zeggen we bevrijden oekraine en helpen hun tot de grenzen van 1991/2013 oid ? op conventionele wijze

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
Cyberpope schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:28:
[...]

Moah. Ik help het je hopen. Maar hoewel ik niet verwacht dat ze dan gaan rommelen aan de grenzen van NATO, denk ik dat je te veel verwacht als je denk dat ze niet gaan klooien in landen als Mali. Dat is juist heel kosten effectief.
Ik ga er vanuit dat dit regime het niet lang meer maakt.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

pro_6or schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:28:
[...]

Vrede is nooit vanzelfsprekend. Mijn hoop dat het gedurende mijn leven vrediger zou worden (wat de eerste 10 jaar zo was) is wel zwaar beschadigd. Niet alleen door dit.
Bedenk je wel dat de periode 1950 tot 2001 ongekend rustig is geweest in vergelijking met de menselijke geschiedenis. Wellicht het effect van WOII (en wellicht samen met WOI, want effectief 1 conflict).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

olafmol schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:22:
[...]

Ja maar die hebben over het algemeen geen familie, vrienden en kennissen onder de “doelgroep”.

Vandaar mijn vraag: propaganda werkt heel goed als je de vijand ontmenselijkt, maar als het je eigen familie, vrienden en kennissen zijn, wordt dat ontmenselijken wel een stuk lastiger.

Die vriendelijke ome Henk die je 2x per jaar sprak en er samen vodka mee dronk, is ineens een drugsverslaafde nazi geworden? Zomaar van het ene op het het andere moment?

Ofwel Rusland zit massaal van de ene op de andere dag in een massapsychose, ofwel ze zijn slim genoeg om zich gedeisd te houden en netjes de partyline na te praten. Wat is waarschijnlijker.
zit wat in.
Dat zei die Finse inlichtingen-kolonel ook. Net als hier, maar misschien nog meer, hanteren de Russen een externe identiteit maar ook eentje voor aan de eigen keukentafel.
Hoe ze zich extern opstellen hoeft niet altijd hetzelfde te zijn als wat ze binnen de eigen muren voor mening hebben.
Laten we daar op hopen, maar het probleem is dat de Russische volksaard wel collectivistisch is en dus zullen ze alsnog meer geneigd zijn om de grote lijn te volgen, al was het maar uit zelfbescherming want iedereen wil rust aan de kop en huisje boompje beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

SkiFan schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:29:
[...]

Ik ga er vanuit dat dit regime het niet lang meer maakt.
Ik mag het hopen. Maar waarop baseer je dat een volgend regime anders is? Terugkijkend zie je eigenlijk 1 lange lijn van Russisch gedrag die een stuk verder gaat als Putin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:06:
[...]

ik ben van mening dat de Soviet-Unie dat in principe eigenlijk ook helemaal niet wilde.
De Soviets waren banger voor ons dan wij voor hen.
Maar het is moeilijk om de Russen uit te leggen dat wij (het westen) geen kwaad willen.
Maar de angst voor het westen zit ingebakken. Immers zijn ze minstens twee keer grootschalig aangevallen vanuit datzelfde westen (Napoleon en Hitler, en de Krim-oorlog) en is alles ten oosten van Polen een grote open vlakte zonder geografische hindernissen dus tot aan de Oeral hebben de Russen nauwelijks degelijke bescherming, terwijl dat wel de Russian 'core' is met de meeste bewoners.
Niet mee eens. Heel vroeger had je nog iets aan een oorlog, nu houd je slechts verwoesting over. Tegenwoordig hebben landen namelijk dure, complexe infrastructuur nodig.
Er is 0 mindset in het westen om Rusland in te lijven. Als we het al zouden willen hebben we er helemaal niks aan.

Voor Rusland is dat anders. Die hebben heel wat lessen gemist. Dat Rusland met wapens uit WOI schiet is in dit opzicht illustratief voor de Russische achterlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:29:
[...]

Dus welke van de 4 punten worden getriggerd als we zeggen we bevrijden oekraine en helpen hun tot de grenzen van 1991/2013 oid ? op conventionele wijze
in ieder geval punt d) als we alleen al conventioneel gaan helpen IN Ukraine.
En de rest komt vanzelf als bijv. Rusland zelf een nuke gooit in UA en wij reageren daarop met eigen nukes.
Dan heb je direct punt a te pakken.
En je wil natuurlijk Russische doelen pakken.
Dus zodra je nuclear reageert op een nuke van Rusland heb je a, b en c te pakken.

En Rusland reageert met d) al op conventioneel ingrijpen, met als gevolg onze nucleare reactie dus alsnog a, b, c en d.

Daarom komen we ook niet met boots on the ground, want dat zou reason delta betekenen, met als gevolg alpha bravo charlie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Niet mee eens. Heel vroeger had je nog iets aan een oorlog, nu houd je slechts verwoesting over. Tegenwoordig hebben landen namelijk dure, complexe infrastructuur nodig.
Er is 0 mindset in het westen om Rusland in te lijven. Als we het al zouden willen hebben we er helemaal niks aan.

Voor Rusland is dat anders. Die hebben heel wat lessen gemist. Dat Rusland met wapens uit WOI schiet is in dit opzicht illustratief voor de Russische achterlijkheid.
je bevestigt mijn punt: de Russische angst voor het westen is (zeker vandaag de dag) irrationeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:22:
[...]

Ik zou het niet weten, ook omdat ik dat andere (zonder familie, vrienden en kennissen) niet snap.

En aan opa's en oma's vragen kunnen we helaas ook bijna niet meer ;(

Psychologisch gezien werkt groepsdruk gewoon enorm goed en op een gegeven moment verdringen mensen bepaalde gedachtes.
Gevolg is dat je op een gegeven moment zelf in sprookjes gaat geloven door maar genoeg drogredeneringen te herhalen. Die vriend of oom is dan ineens zomaar vergeten.
"Hij was toch altijd maar vreemd"

Goede onderbouwde kritiek moet je nooit willen inpalmen om precies dit soort redenen.
Er zijn trends gaande (binnen maar ook buiten deze oorlog om) die mij zeer ongerust maken helaas.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:13:
[...]

Als ze echt hadden gewild dan hadden ze zeker in het begin nog wel afdoende raketten en vliegtuigen om het historisch centrum een aardige slag toe te brengen. Het meeste is tot nu toe buitenwijken of aangegroeide dorpen aan de agglomeratie geweest. En ik denk dat ze het nog steeds wel zouden kunnen, van hoogte bombarderen en/of tactische nucleaire wapens, als ze het echt willen. Maar daar lijkt het tot nu toe dus niet op, wellicht dat dat ook mee heeft gewogen in de Oekraïnse overweging om daar te blijven zitten.
denk dat Kyiv een goede luchtverdediging heeft gehad.
Het heet niet voor niets 'Ghost of Kyiv'.
Behoorlijk aantal toestellen neergehaald om regio Kyiv, dus ja ze hadden veel schade aan kunnen en willen richten in Kyiv maar dat is ze om logische reden niet gelukt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-10 15:06
Johan Bogle schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:59:
[mbr] Het bagatelliseren van al dat Russische geweld tegen burgers is hier ook zeer onwenselijk[/]
Neem s.v.p. via DM contact op met de moderator in kwestie als je dit wilt bespreken, maar doe dit niet in het topic zelf.

[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 04-05-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:44:
Vandaag contact gehad met kennissen in Moskou. Er wordt daar door iedereen vanuit gegaan dat 9 mei de oorlog verklaard wordt en dat er een mobilisatie wordt afgekondigd. De meerderheid van de kennissen van deze kennis was het daar van harte mee eens en waren strijdbaar. Het waren trouwens wel allemaal vrouwen, dus het treft hun niet direct. Maar toch, de propaganda doet zijn werk. Het verbaast me echt hoeveel steun er is daar. Maar goed, punt wat ik wil maken is dat de Russen een mobilisatie al als feit zien en niet als optie en dat de steun er is.
Kan je iets vertellen over de demografie van deze kennissen? Zijn ze allemaal wat ouder, hebben ze kinderen die opgeroepen zullen worden, opleiding, welvaart, toegang tot informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
bulle bas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:33:
[...]

Exact dit, het speelveld is tegenwoordig geld en omzet, of te wel kapitaal.
Dan heb je ook vriendjes nodig die met je willen onderhandelen.
Heb je die niet, blijft er vrij weinig van je over en leef je op een gegeven moment in een totaal isolement.
(een reden waarom je noord korea kunt laten voor wat het is).
Net zo lang totdat je in the bigger picture helemaal niks meer kunt betekenen.

Dat was 80 jaar geleden wel totaal anders.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Dit kanaal op YouTube geeft (hopelijk) een afgewogen beeld? Van iig mensen in de grote stad. Het feit dat de filmpjes gemaakt worden en mensen nog steeds antwoorden geeft mij hoop dat Rusland niet daadwerkelijk verloren is in een of andere propaganda storm.

Misschien niet per sé dit filmpje maar er staan er meerdere met interessante vragen. Deze eigenlijk ook best wel.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:36:
[...]

Ik zou het niet weten, ook omdat ik dat andere (zonder familie, vrienden en kennissen) niet snap.

En aan opa's en oma's vragen kunnen we helaas ook bijna niet meer ;(

Psychologisch gezien werkt groepsdruk gewoon enorm goed en op een gegeven moment verdringen mensen bepaalde gedachtes.
Gevolg is dat je op een gegeven moment zelf in sprookjes gaat geloven door maar genoeg drogredeneringen te herhalen. Die vriend of oom is dan ineens zomaar vergeten.
"Hij was toch altijd maar vreemd"

Goede onderbouwde kritiek moet je nooit willen inpalmen om precies dit soort redenen.
Er zijn trends gaande (binnen maar ook buiten deze oorlog om) die mij zeer ongerust maken helaas.
ik moet altijd denken aan de moord op Boris Nemtsov. Wat ik me kon herinneren is dat hij dood op die brug lag en voorbijgangers het negeerden en snel doorliepen.

Het concept is: gewoon doorlopen, niet mee bemoeien, is niet jouw zaak, als je je ermee gaat bemoeien loop jij en je familie zelf gevaar.
Het is de andere kant van de medaille van een collectivistische samenleving: je doet en voelt alles samen maar als er iets gebeurt sta je vervolgens ook compleet alleen want niemand wil zich individualistisch met je bemoeien uit angst voor nare gevolgen vanuit het collectief.

Zo ook vandaag de dag met Ukraine-issue. Gewoon meeklappen en een Z op je auto spuiten, anders krijg je 15 jaar en dat wil je jezelf en je gezin niet aandoen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:34:
[...]

in ieder geval punt d) als we alleen al conventioneel gaan helpen IN Ukraine.
En de rest komt vanzelf als bijv. Rusland zelf een nuke gooit in UA en wij reageren daarop met eigen nukes.
Dan heb je direct punt a te pakken.
En je wil natuurlijk Russische doelen pakken.
Dus zodra je nuclear reageert op een nuke van Rusland heb je a, b en c te pakken.

En Rusland reageert met d) al op conventioneel ingrijpen, met als gevolg onze nucleare reactie dus alsnog a, b, c en d.

Daarom komen we ook niet met boots on the ground, want dat zou reason delta betekenen, met als gevolg alpha bravo charlie.
A, B,C gaat 100% tegen USA /NATO policies in dus nope die gaan never nooit niet gebeuren

Ik zei: "als we alleen aangeven BINNEN UA te blijven zoals per 2013 /1991 grenzen dat is niet russland dus geen gevaar voor de staat .. als ze willen vechten op UA grondgebied is dat hun keuze.

D gaat ook niet gebeuren.

dus nope geen enkele reden om ze in te zetten.

Trouwens dan moet alle kernwapen landen ook via de achterdeur "akkoord geven" en denk niet dat Rusland dat akkoord ooit krijgt / heeft gehad.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:35:
[...]

je bevestigt mijn punt: de Russische angst voor het westen is (zeker vandaag de dag) irrationeel.
Ze redeneren uit hoe zij zelf zouden handelen, zodra er een mogelijkheid zou zijn voor een vernietigende nucleaire aanval zonder serieuze vergelding: meteen doen. Vandaar de obsessie met niet te stoppen hypersone nucleaire raketten en torpedo's, ze denken dat alleen dat de vernietiging van Rusland in de weg staat.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:37:
[...]
denk dat Kyiv een goede luchtverdediging heeft gehad.
Het heet niet voor niets 'Ghost of Kyiv'.
Behoorlijk aantal toestellen neergehaald om regio Kyiv, dus ja ze hadden veel schade aan kunnen en willen richten in Kyiv maar dat is ze om logische reden niet gelukt.
Als je echt wilt en het minder uitmaakt wat je raakt zolang het maar ongeveer in het centrum is en dat plat gaat, dan kun je van andere tactieken en inzet gebruik maken en ik acht het verre van onwaarschijnlijk dat ze dat nog steeds kunnen mocht dat een doel zijn. Dat is tot op heden daar niet gebeurd, dus lijkt dat tot nog toe geen doel op zich.

En die geest laat ik maar voor wat het wat mij betreft is, een geest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bulle bas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:39:
[...]

Kan je iets vertellen over de demografie van deze kennissen? Zijn ze allemaal wat ouder, hebben ze kinderen die opgeroepen zullen worden, opleiding, welvaart, toegang tot informatie?
Hoog opgeleid, wonend en werkend in Moskou, tussen de 25-45 jaar en vrouw. Ze de meesten wonen niet binnen de ring (onbetaalbaar) maar werken er wel. Toegang tot informatie is een dingetje. Uiteraard niet zoals wij. Maar als ze zouden willen, zeker wel. Maar het lijkt wel of ze het niet willen weten en dus ook geen moeite doen. Daarnaast is het ook zo dat het merendeel geen Engels (of andere buitenlandse taal) spreekt. Nee, ze hebben geen kinderen die opgeroepen kunnen worden maar wel mannen/vrienden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Stel dat putin 9 mei de oorlog verklaart op UA

Dan kan EU/NATO alsnog zeggen luister we gaan het slag veld in UA op je herkent ons duidelijk

Pas als je op ons schiet!! Schieten we terug! Hoe hard en snel we terug slaan merk je dan vanzelf wel.
vanaf 10mei starten we met entree

we gaan niet verder dan de grenzen van 2013

Zojuist bekend gemaakt
⚡️ Russia must return to its borders by February 24 and return Crimea, - Vladimir Zelensky for (YouTube: ‘We Are Not Retreating:’ Ukraine's Zelensky on War and Humanitarian ...) The Wall Street Journal

He also said that he doubts the success of peace talks with Russia.

[ Voor 51% gewijzigd door vso op 03-05-2022 22:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:47:
[...]

Hoog opgeleid, wonend en werkend in Moskou, tussen de 25-45 jaar en vrouw. Ze de meesten wonen niet binnen de ring (onbetaalbaar) maar werken er wel. Toegang tot informatie is een dingetje. Uiteraard niet zoals wij. Maar als ze zouden willen, zeker wel. Maar het lijkt wel of ze het niet willen weten en dus ook geen moeite doen. Daarnaast is het ook zo dat het merendeel geen Engels (of andere buitenlandse taal) spreekt. Nee, ze hebben geen kinderen die opgeroepen kunnen worden maar wel mannen/vrienden.
mijn ervaring uit Minsk was dat er zoveel mensen zo slecht Engels konden, die moet je haast met een vergrootglas zoeken.
Of ze wilden het niet (alsof het Fransen waren).

maar de focus is echt niet op het westen op dat vlak.
Mijn aanname is altijd geweest dat de Russen die Engels konden sowieso al in het westen wonen danwel terug zijn verhuisd maar geen banen hebben die je als tourist of expat weer snel tegen komt als je naar het ladn toe gaat op lokaal niveau.

Dus dan denk ik: als de focus niet op het westen ligt ook niet qua taal leren, dan is de kans ook groot dat het nieuws uit het westen nauwelijks echt gevolgd wordt?
en is de staats-TV voor achtergrond geluid en alsnog het enige wat ze meekrijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2022 22:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Wat betreft het plan ben ik er al enige tijd van overtuigd dat het huidige scenario vooral de VS erg goed uitkomt. Doel zoveel mogelijk Russen over de kling jagen zodat er in Rusland absoluut geen mogelijkheid meer is om bijv. de Baltische Staten met een vinger aan te raken. Dat laatste impliceert een directe betrokkenheid van de NAVO en een full scale oorlog voor Letland is intern in de VS lastig te verkopen.

De VS en het Westen hebben geen eind plan voor Oekraïne. Stel dat Poetin met hangende pootjes aan de onderhandelingstafel komt wat hebben wij Oekraïne dan te bieden? Lidmaatschap van de NAVO gaat niet gebeuren en een vorm van lidmaatschap van de EU is zelfs voor onze Mark Rutte onbespreekbaar. Wij beginnen over regeltjes dit en regeltjes dat. Maar daar schiet een kapotgeschoten Oekraine niet veel mee op. Veel andere opties zijn er niet, misschien dat China een rol kan spelen om vrede in Oekraine te garanderen. Dat is denk ik om veel redenen ook niet echt een prettig idee.

Wanneer niet dergelijke harde garanties op tafel komen voor Oekraine is het land alsnog verloren. Wie gaat investeren in de wederopbouw met het risico dat Rusland over 8 jaar weer komt binnenwandelen. Oekraïne blijft een puinhoop met alle ellende die erbij hoort.

Makkelijkste optie zoveel mogelijk wapens erin gooien zodat het risico op een rechtstreekse confrontatie met Rusland minimaal wordt. En voor de rest moet Oekraine het maar uitzoeken.
Ik denk dat je te zwartgallig bent. Uit alle interactie van Oekraine en vertegenwoordiging EU zie ik geen andere uitkomst dan dat UA lid wordt van de EU. De EU kan nu domweg geen nee meer zeggen. Dat zal nog steeds een langdurige procedure zijn, maar kan eigenlijk niet meer missen.

Sterker nog, ik kan me voorstellen dat de NAVO gaat hervormen en dat UA wel opgenomen zal worden in de NAVO. Duitsland en Frankrijk hadden dat eerst geblokkeerd, uit angst om Putin voor het hoofd te stoten. Verkeerde keuze, moge duidelijk zijn. In ieder geval is dat geen reden meer. Zelfs (lees: juist) als je niet in de NAVO zit wordt je aangevallen.

Het westen zal UA wel linksom of rechtsom moeten opnemen, anders gaat China daar graaien.

De strategie van het uitputten van Rusland helpt minder sterke landen om de komende zeg 8 jaar een veiligheidsgarantie te geven aan UA, zonder de VS. In die tijd kan Europa werken aan haar krijgsmacht en de opbouw van UA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

Opmars ten oosten van Kharkiv gaat gestaag.

Op de grens van Mykolaiv en Kherson schijnt alweer 1 of meerdere command posten vernietigd te zijn en wat opslagplaatsen van munitie.

En dan dit!

[Twitter: https://twitter.com/lilygrutcher/status/1521583788773552131?t=R1nlfoHmk2rfCfrvxWsSgQ&s=19]

Zijn ook geruchten dat voormalige generaals en KGB officieren Putin willen afzetten.

[ Voor 12% gewijzigd door JoeZuCK op 03-05-2022 23:23 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:55:
[...]

mijn ervaring uit Minsk was dat er zoveel mensen zo slecht Engels konden, die moet je haast met een vergrootglas zoeken.
Of ze wilden het niet (alsof het Fransen waren).

maar de focus is echt niet op het westen op dat vlak.
Mijn aanname is altijd geweest dat de Russen die Engels konden sowieso al in het westen wonen danwel terug zijn verhuisd maar geen banen hebben die je als tourist of expat weer snel tegen komt als je naar het ladn toe gaat op lokaal niveau.

Dus dan denk ik: als de focus niet op het westen ligt ook niet qua taal leren, dan is de kans ook groot dat het nieuws uit het westen nauwelijks echt gevolgd wordt?
en is de staats-TV voor achtergrond geluid en alsnog het enige wat ze meekrijgen?
Er waren in Rusland ook nog wat onafhankelijke online media die in het Russisch schreven. Sinds een paar maanden niet meer of ze zijn naar het buitenland uitgeweken.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hmmm telegram laat nog niks weten ..dus intressant

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-10 11:23
Apache4u schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:47:
[...]

Oh maar familie van een collega op de Krim is het ook zo hoor.

Hun dochter woont in Nederland. Ze krijgen het werkelijke verhaal prima door.

Dagelijks vliegen er laagvliegende raketten over hun huis. Dus ze weten dondersgoed dat Rusland vanuit de Krim de Ukraine onder vuur neemt. Dat wordt ook niet ontkend.

Maar de hele annexatie van de Krim vonden ze wel prima. Volgens hen is alles op de Krim beter geworden sinds de annexatie.

De hele oorlog hebben ze liever niet, maar heel sterk lijkt die mening niet te zijn. Niet sterk genoeg om het echt te veroordelen in ieder geval.

Apart voor ex-Ukrainers, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JoeZuCK schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:09:
Opmars ten oosten van Kharkiv gaat gestaag.

Op de grens van Mykolaiv en Kherson schijnt alweer 1 of meerdere command posten vernietigd te zijn en wat opslagplaatsen van munitie.

En dan dit!

[Twitter]

Zijn ook geruchten dat voormalige generaals en KGB officieren Putin willen afzetten.
Opmars van wie? Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:19:
[...]

Waarom zou je ict experts fysiek een oorlogszone in sturen als ze toch op een computer moeten werken?
Om mensen op te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:35:
[...]

Jij noemt het angst voor het westen. Ik zie echter imperialistische neigingen (en die zijn wat dommig als je bedenkt wat een moderne economie vergt). Maar goed, dit kan ook een teken zijn dat men werkelijk dacht zonder enige tegenstand het gehele land binnen 3 dagen onder de knoet te hebben. Dan staat de infrastructuur nog overeind.

Maar nergens zit hier angst voor het westen in als je bedoelt: angst dat het westen Rusland binnenvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:50

JoeZuCK

_Fonz > all.

Van de Oekrainers.

Ze hebben vandaag Molodov bevrijd en volgens mij Stary Saltov ook. Meerdere filmpjes te vinden op Reddit r/ukraine

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Van de Oekraïners. Ik krijg dit ook uit meerdere bronnen door. Ukrainer op Facebook (https://www.facebook.com/girohov) en meerdere Twitter accounts. De strike filmpjes kloppen er ook bij. Gematigd oprukken maar binnenkort is Kharkiv niet meer binnen arty bereik van de Russen en hun aanvoerlijn naar Izium wél.

Bovendien, dit is bij Vezele, dat nu nog Russisch is maar met zo’n verlies is dat ook gauw voorbij:

[ Voor 21% gewijzigd door pro_6or op 04-05-2022 00:30 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Zo verschenen ook de laatste uren er wat hints dat er iets NIET te zien was in de zwarte zee.

Net las ik dan de daadwerkelijke woorden dat het gerucht is dat er weer een schip is gezonken.

Of het klopt? Morgen meer in dat geval.

NASA firms data laat alvast wel vuur zien op de zwarte zee:

[ Voor 25% gewijzigd door pro_6or op 04-05-2022 00:21 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
pro_6or schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:36:
[...]

Bovendien, dit is bij Vezele, dat nu nog Russisch is maar met zo’n verlies is dat ook gauw voorbij:

[Embed]
Helaas is er bij die foto gecloned/photoshopped. Er is zeker iets de lucht in gegaan maar niet zoveel trucks:
[Twitter: https://twitter.com/jolyonralph/status/1521624159448711168]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:52

Amphiebietje

In de blubber

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:22:
[modbreak] En zo te zien gaan de kernwapen dreigementen alweer richting WO3 speculaties. Graag niet. :) [/]
Anders doet Rusland vrolijk mee met een simulatie van de vernietiging van het Verenigd Koninkrijk (en Ierland) d.m.v. een aanval met een nucleaire torpedo op de nationale TV :X :

Ireland condemns Russian TV for nuclear attack simulation

In ander nieuws lijkt Rusland te proberen Israel dusdanig kwaad te maken dat ze actief gaan meedoen in Oekraine:

https://www.theguardian.c...kyiv-diplomatic-row-grows

Probeert Rusland een soort nationale "suicide by cop" te organiseren, maar dan op grotere schaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:32:
[...]

Jij noemt het angst voor het westen. Ik zie echter imperialistische neigingen (en die zijn wat dommig als je bedenkt wat een moderne economie vergt). Maar goed, dit kan ook een teken zijn dat men werkelijk dacht zonder enige tegenstand het gehele land binnen 3 dagen onder de knoet te hebben. Dan staat de infrastructuur nog overeind.

Maar nergens zit hier angst voor het westen in als je bedoelt: angst dat het westen Rusland binnenvalt.
uit alles blijkt dat ze wel degelijk zorg hebben voor het westen.
Immers blijken ze als de dood voor NATO-wapens langs de grens. De Russische eisen zijn duidelijk en die betekenen een NATO-vrije bufferzone langs hun westgrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:25:
[...]

In ander nieuws lijkt Rusland te proberen Israel dusdanig kwaad te maken dat ze actief gaan meedoen in Oekraine:

Probeert Rusland een soort nationale "suicide by cop" te organiseren, maar dan op grotere schaal?
met als gevolg dat de Baltische staten nu 'Spike' mogen leveren aan Ukraine. (bron: telegram kanaal van de adviseur voor BiZa van UA)
Wikipedia: Spike (missile)

Oekraine grapt nu al dat ze wachten tot Lavrov een joods concentratiekamp grap gaat maken, want ze kunnen Iron Dome goed gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 07:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:32:
[...]

De Russische eisen zijn duidelijk en die betekenen een NATO-vrije bufferzone langs hun westgrenzen.
Nee, dit alles is een oefening. Ze gaan Oekraïne niet binnenvallen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

check de livemap rondom Charkiv gedurende meerdere dagen.
Blauwe icoontjes met witte vlaggetjes betekent heroverde dorpjes.
Langzaam maar zeker doorbreken ze de omsingeling van Charkiv en hopelijk krijgen ze de weg naar Belgorod in handen.

https://liveuamap.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:36:
[...]

Nee, dit alles is een oefening. Ze gaan Oekraïne niet binnenvallen.
is ook zo ja.
t Was inderdaad een oefening.
En ze zijn niet binnengeVALLEN maar binnenGEREDEN.

Technisch gezien hebben de Russen gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt erop dat Christopher Cavoli de nieuwe SACEUR is.
Schijnt een 'specialist on Russia' te zijn.

De wiki is nog niet aangepast, maar volgens het bericht vervangt ie inderdaad Tod Walters:
Wikipedia: Supreme Allied Commander Europe

Wikipedia: Christopher G. Cavoli

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:39:
[...]

check de livemap rondom Charkiv gedurende meerdere dagen.
Blauwe icoontjes met witte vlaggetjes betekent heroverde dorpjes.
Langzaam maar zeker doorbreken ze de omsingeling van Charkiv en hopelijk krijgen ze de weg naar Belgorod in handen.

https://liveuamap.com/
Punt was meer dat er hier een halve post neer geplempt wordt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:32:
[...]

uit alles blijkt dat ze wel degelijk zorg hebben voor het westen.
Immers blijken ze als de dood voor NATO-wapens langs de grens. De Russische eisen zijn duidelijk en die betekenen een NATO-vrije bufferzone langs hun westgrenzen.
Die angst is een excuus om de Westerse opinie mee te bespelen, NATO lidmaatschap is een obstakel om die landen met geweld onder Russische controle te brengen. Voor iedereen in Europa met een grens met Rusland is er de keus tussen NATO lidmaatschap en je steden in puin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:00:
[...]

Punt was meer dat er hier een halve post neer geplempt wordt ;)
denk dat we (om de woorden van gisteravond te gebruiken) hier in onze echoput allemaal wel onze bronnen hebben oa op telegram en dat van elkaar aannemen inmiddels.
Uiteindelijk krijgen we allemaal veel dezelfde berichten te zien maar de een weer net even wat eerder of anders dan de ander en dan is het delen hier wel nuttig. Ik krijg hier weer zaken mee die ik in m'n eigen kanalen weer niet zien, dus alles is mooi meegenomen :P

En in dit geval weet iedereen die het een beetje volgt wel wat daar speelt en dan is een half woord genoeg, maar je hebt gelijk dat het niet goed werd benoemd :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 08:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:01:
[...]

Die angst is een excuus om de Westerse opinie mee te bespelen, NATO lidmaatschap is een obstakel om die landen met geweld onder Russische controle te brengen. Voor iedereen in Europa met een grens met Rusland is er de keus tussen NATO lidmaatschap en je steden in puin.
dat laatste is inmiddels wel pijnlijk duidelijk geworden ook voor west-Europa.
Oost-Europa wist het al.

En als Finland ook over de streep is, is dat wel een historische omwenteling en is er wel iets aan de hand.
Is Putin al genomineerd voor een onderscheiding voor bijdrage aan de Europese eenwording?
Stiekem werkt ie gewoon voor de EU, want 'aan de vruchten herkent men de boom' :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44
Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:04:
Uiteindelijk krijgen we allemaal veel dezelfde berichten te zien maar de een weer net even wat eerder of anders dan de ander en dan is het delen hier wel nuttig.
Besef dat zelfs met een relatief brede blik in dit draadje de consensus naar mijn gevoel te optimistisch is: vooral onbevestigde geruchten en vernietigd Russisch materieel, zelden Oekraïnse verliezen en weinig aandacht voor de langzame doch gestage opmars ten zuiden en oosten van Irzum.

Jomini heeft daar vandaag een diepgaande analyse over: TLDR:
The Summer may see a long-drawn-out siege of the urban cluster ranging from Kramatorsk to Lysychansk. Either way there is still a lot of bloody hard fighting to go before either side has a definitive battlefield advantage in the Donbas. It will be a long summer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 16:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk dat we ook veranderingen zien in Oekraïne die vooral voor Rusland vrij zorgelijk zijn. Het Oekraïense leger wordt getraind om de complexere wapens van NATO landen te kunnen bedienen. Zo worden de piloten getraind om met F16's te vliegen. Indien Rusland op 9 Mei de oorlog verklaard moeten ze ermee rekening houden dat de Oekraïners over 6 tot 12 maanden met F16 en westerse tanks aan het front verschijnen. Niet alleen is dit een probleem voor Rusland omdat die al hun meest geavanceerde speeltjes in de strijd hebben gegooid; het is ook slecht voor de langere termijn omdat het bijna zeker leid tot een NATO lidmaatschap als Rusland het moet opgeven in Oekraïne.

Ik denk dat dit ook het gevolg is van Putins miscalculatie. Nu de oorlog langer gaat duren heeft het westen gewoonweg de tijd om het Oekraïense leger om te scholen in het besturen van westerse wapens en zo dicht bij NATO doctrine te opereren. Rusland heeft al de grootste moeite met de makkelijk te opereren westerse speeltjes zoals Drones en NLAW's. Ik denk dat de Russische soldaat er niet op staat te wachten om te moeten vechten tegen westerse gevechtsvliegtuigen, helikopters en tanks. Dat is echter wel de realiteit als de oorlog langer gaat duren.

TLDR, de oorlog gaat lang en bloederig worden maar hoe langer hij duurt hoe groter het voordeel aan Oekraïense zijde.

[ Voor 4% gewijzigd door Auredium op 04-05-2022 08:21 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:16:
[...]

Besef dat zelfs met een relatief brede blik in dit draadje de consensus naar mijn gevoel te optimistisch is: vooral onbevestigde geruchten en vernietigd Russisch materieel, zelden Oekraïnse verliezen en weinig aandacht voor de langzame doch gestage opmars ten zuiden en oosten van Irzum.

Jomini heeft daar vandaag een diepgaande analyse over:[Embed]TLDR:
[...]
juist vanwege die trage opmars ben ik redelijk positief.
Rusland dacht even te blitzkriegen maar het wordt inderdaad een lange zomer.
In de tussentijd krijgt UA steeds meer westerse wapens binnen en keert het tij hoe langer hoe meer.
UA zegt niet voor niets dat in juni een tegenoffensief komt.

De Russen zitten vast in Donbas en hadden nu al Kramatorsk omsingeld moeten hebben.
Enige vooruitgang afgelopen dagen is die salient die net Yampil rood heeft gemaakt (uiteraard zijn ze op meer plekken in het gebied, weet ik).

Hoe langer dit duurt, hoe gunstiger het is voor UA.
Ja, zij lijden ook verliezen maar zolang het traag gaat in Donbas en hoe langer hoe meer commandoposten worden opgeblazen met generaals erin gaat het alleen maar goed voor UA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 12:31

Agent47

I always close my contracts.

Auredium schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:19:
Ik denk dat we ook veranderingen zien in Oekraïne die vooral voor Rusland vrij zorgelijk zijn. Het Oekraïense leger wordt getraind om de complexere wapens van NATO landen te kunnen bedienen. Zo worden de piloten getraind om met F16's te vliegen. Indien Rusland op 9 Mei de oorlog verklaard moeten ze ermee rekening houden dat de Oekraïners over 6 tot 12 maanden met F16 en westerse tanks aan het front verschijnen. Niet alleen is dit een probleem voor Rusland omdat die al hun meest geavanceerde speeltjes in de strijd hebben gegooid; het is ook slecht voor de langere termijn omdat het bijna zeker leid tot een NATO lidmaatschap als Rusland het moet opgeven in Oekraïne.

Ik denk dat dit ook het gevolg is van Putins miscalculatie. Nu de oorlog langer gaat duren heeft het westen gewoonweg de tijd om het Oekraïense leger om te scholen in het besturen van westerse wapens en zo dicht bij NATO doctrine te opereren. Rusland heeft al de grootste moeite met de makkelijk te opereren westerse speeltjes zoals Drones en NLAW's. Ik denk dat de Russische soldaat er niet op staat te wachten om te moeten vechten tegen westerse gevechtsvliegtuigen, helikopters en tanks. Dat is echter wel de realiteit als de oorlog langer gaat duren.

TLDR, de oorlog gaat lang en bloederig worden maar hoe langer hij duurt hoe groter het voordeel aan Oekraïense zijde.
En jij denkt dat Poetin het zo lang vol gaat houden? Ik ben er echt bang voor dat hij op die knop drukt om meteen een groot deel van Oekraine weg te vagen als het hem te warm onder de voeten wordt. :X

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

apart Twitter reacties

krijgt best wel een "aparte" (officiele) reactie

Welke gepareerd word met.

Op zich zou je denken dat het een "gevecht" is tussen 2 simpele twitteraars,
Echter Mr Ulyanov = Een onderdeel van RU overheid
En Mark Hertling = gewaardeerde collega bij het Russisiche leger, heeft het Oekrainse leger (deels) getraint tot wat het nu is. teacup's mooi leesvoer over Mark Hertling

In principe zou ik de 2de en al helemaal niet de 3de tweet verwachten, gezien de huidige status, anderzijds who cares ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:06

polthemol

Moderator General Chat
Amphiebietje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:25:

het probleem met hoe Rusland om gaat met de waarheid/feiten en zichzelf verdedigen is dat op een gegeven moment ze vast komen te zitten in loyaliteiten, waarheden en leugens.

De laatste fallback die ze altijd hebben is dat ze NOOIT wat dan ook toegeven, hoe duidelijk de leugen ook is, ongeacht wat de feiten zeggen. In dit geval vinden ze dat Israël hun aanvalt op hun eerdere leugen, accepteren ze dat niet en volharden ze doodleuk nog wat meer in hun leugen (en terwijl ze toch bezig zijn, geven ze nog een trap na aan Israël).

Het is geen verrassing, dit gebeurt vroeg of laat bij elke leugenaar wel, een beetje het issue ook met liegen: het klopt simpelweg niet wat je zegt :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:00
Stel dat Poetin de oorlog verklaart en die extra mensen mag mobiliseren. Zijn dit volledig getrainde militairen, mensen met een basis schiettraining of boeren jongeren welke gewoon naar het front worden gereden zonder training? En hebben die mensen training gehad voor de apparatuur of krijgen ze een AK in de hand, "hier zit de trekker en veel plezier!"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 12:31

Agent47

I always close my contracts.

TheBrut3 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:47:
Stel dat Poetin de oorlog verklaart en die extra mensen mag mobiliseren. Zijn dit volledig getrainde militairen, mensen met een basis schiettraining of boeren jongeren welke gewoon naar het front worden gereden zonder training? En hebben die mensen training gehad voor de apparatuur of krijgen ze een AK in de hand, "hier zit de trekker en veel plezier!"?
Vooral dat laatste. Het is hetzelfde als dat ik ineens opgeroepen wordt voor het NL leger. Ik kan een pistool vasthouden en daar is alles mee gezegd ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:23:
Ja, zij lijden ook verliezen maar zolang het traag gaat in Donbas en hoe langer hoe meer commandoposten worden opgeblazen met generaals erin gaat het alleen maar goed voor UA.
Maar welke generaal is recentelijk bevestigd? Lees vooral verhalen en geruchten, weinig wat onafhankelijk geverifieerd is.

Vooral rond Kherson valt het me eerlijk gezegd wat tegen, met relatief korte aanvoerlijnen van westerse wapens zou een nieuwe aanval op Kryvyi Rih uitgesloten horen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Rusland is volledig opgegaan in hun oude glorie van WO2, de ambassade in Den Haag heeft ook een groot plakkaat aan de muur over "IN 1945 VERSLOEGEN WE DE NAZIS, NIET VERGETEN!!!". Hun haat tegen Polen en Engeland is daaruit ook te verklaren, herinneringen dat andere landen al langer tegen Hitler vochten toen die nog een Russische bondgenoot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Stel dat Poetin de oorlog verklaart en die extra mensen mag mobiliseren. Zijn dit volledig getrainde militairen, mensen met een basis schiettraining of boeren jongeren welke gewoon naar het front worden gereden zonder training?
Het lijkt me dat huidige en recente dienstplichtigen als eerst worden opgeroepen. Die hebben als het goed is genoeg kennis om relatief snel ingezet te kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:54
Rusland heeft dienstplicht. Dat wil zeggen dat iedere man die de leeftijd van 18-20 bereikt wordt opgeroepen om zijn training in het leger te volbrengen. Dat zijn er ongeveer 130.000 per keer.

Na de training wordt die groep reservist. Dus het eerste wat Putin zal doen is zijn reservisten aanspreken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

asing schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Rusland heeft dienstplicht. Dat wil zeggen dat iedere man die de leeftijd van 18-20 bereikt wordt opgeroepen om zijn training in het leger te volbrengen. Dat zijn er ongeveer 130.000 per keer.

Na de training wordt die groep reservist. Dus het eerste wat Putin zal doen is zijn reservisten aanspreken.
De vraag die ik daarbij heb, heeft Rusland nog wel genoeg wapens om de reservisten ervan te voorzien?
Elke dag dat voorbij gaat, word het Russische militaire materieel kleiner en kleiner. Nog even en ze moeten met stokken gaan slaan of met katapults gaan vechten :P

Ik weet wel, dat als de reservisten opgeroepen worden, dat het een complete chaos word. Wie stuurt die mannen/vrouwen aan. Het zijn er zoveel. Ze worden aan de frontlinie gezet en worden linksom en rechtsom dan opgeblazen.
Dat is pas genocide van Rusland. Ik zie de kopstukken in de krant al, de hoeveelheid doden die op dat moment dan opgeschroefd word.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:48:
[...]

Maar welke generaal is recentelijk bevestigd? Lees vooral verhalen en geruchten, weinig wat onafhankelijk geverifieerd is.

Vooral rond Kherson valt het me eerlijk gezegd wat tegen, met relatief korte aanvoerlijnen van westerse wapens zou een nieuwe aanval op Kryvyi Rih uitgesloten horen te zijn.
Simonov is de laatste volgens mij, vorige week bij Izyum.

Ik zit niet bij de briefings van de UA Armed Forces :P
Zou best kunnen dat ze het wel prima vinden aan het Kherson-front. Semi-stalemate en om de zoveel tijd even een Chernobaivkaatje doen.
Dat de focus nu meer ligt op de Donbas en misschien sparen ze hun spul op voor het aangekondigde tegenoffensief (volgens mij hebben ze er niet bij gezegd op welk front ze dit gaan doen trouwens dus wie weet doen ze het wel op Kherson).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Xtr3me4me schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:02:
[...]
De vraag die ik daarbij heb, heeft Rusland nog wel genoeg wapens om de reservisten ervan te voorzien?
Elke dag dat voorbij gaat, word het Russische militaire materieel kleiner en kleiner. Nog even en ze moeten met stokken gaan slaan of met katapults gaan vechten :P

Ik weet wel, dat als de reservisten opgeroepen worden, dat het een complete chaos word. Wie stuurt die mannen/vrouwen aan. Het zijn er zoveel. Ze worden aan de frontlinie gezet en worden linksom en rechtsom dan opgeblazen.
Dat is pas genocide van Rusland. Ik zie de kopstukken in de krant al, de hoeveelheid doden die op dat moment dan opgeschroefd word.
Helaas wel https://minusrus.com/en (rechts te zien wat er "over" het is best een overmacht in nummers.
maar transport technisch heeft men wel een uitdaging het is niet 1x aan het front je moet het er nog wel naar toe transporteren en dat gebeurt niet in een dag.

Houd het op 1/3de denk ik wat nog niet ingezet is, maar de vraag is of je bv vliegend materieel en andere zaken effectief in kan zetten ..

Voordeel voor UA is dat ze er op kunnen vertrouwen dat Uncle Sam en UK en andere inlichting(s)diensten wel tijdig de nodige informatie door kan sluizen naar UA zodat ze kunnen voorbereiden. "verrassings aanval" word lastig voor Rusland

pro_6or schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:41:
Zo verschenen ook de laatste uren er wat hints dat er iets NIET te zien was in de zwarte zee.

Net las ik dan de daadwerkelijke woorden dat het gerucht is dat er weer een schip is gezonken.

Of het klopt? Morgen meer in dat geval.

NASA firms data laat alvast wel vuur zien op de zwarte zee:

[Embed]
Was een boorplatform naar verluid

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:54
Xtr3me4me schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:02:
[...]

Er is hier een link gedeeld met wapentuig van de Russen : https://minusrus.com/en

In ieder bolletje rechts kan je zien hoeveel er nog over is van de geschatte totale voorraad. Zo hebben ze schijnbaar nog 2300 tanks en 5000 stuks artillerie in opslag. Klopt dat getal? Weten we niet. Is het inzetbaar? Weten we ook niet.

Dat moet vervolgens naar het front gestuurd worden, wat logistiek een dingetje kan worden. Daarna moet het in het veld ook ondersteund worden. Dat is nu al een probleem.

Dus in theorie zouden ze massaal kunnen opschalen. De vraag is of dat in de praktijk ook kan gaan werken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:43
Rusland heeft nu all zware bevoorrading, communicatie en morele problemen, en dat is dan het beroepsleger (samen met mensen die ze 50 euro hebben geboden zoals te zien op rekruteringsposters), en ze hebben al extra troepen uit andere regio's uit de wereld gehaald, dat gaat alleen maar veel erger worden als je er nog meer druk op gaat zetten met meer, ongetrainde, mensen.

Wat er dan gaat gebeuren is idd de reservisten inschakelen, en naar mijn gok ook gevangenen met een lage straf in dienst stellen. Als je in NL bij de reservisten zit moet je regelmatig een weekendje komen trainen, reken er maar op dat het niet zo georganiseerd is in RU, dus gewoon iedereen die een wapen kan vasthouden, 1 week instructie en op de bus ermee.

En onthoud ook nog even dat UA al sinds 2014 zich in die regio aan het ingraven is en de voorraad westerse spullen daar nog mondjesmaat aan het binnendruppelen tot ze in de komende 2-4 weken getraind zijn voor o.a. onze panzerhowitzers.

Onder aan de streep betekend het gewoon dat rusland 1000en mensen extra in de vleesmolen gaat gooien voor een paar km extra grond, want mensenlevens zijn niet meer dan een grondstof voor ze, een totaal bloedbad, en als ik dramatisch mag zijn, waarschijnlijk een verloren generatie jongeren (en vergrijzing is al een ramp in RU)

[ Voor 11% gewijzigd door dakka op 04-05-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Auredium schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:19:
[..]
Zo worden de piloten getraind om met F16's te vliegen. Indien Rusland op 9 Mei de oorlog verklaard moeten ze ermee rekening houden dat de Oekraïners over 6 tot 12 maanden met F16 en westerse tanks aan het front verschijnen.
[..]
Heb je een bron? Want dit is nieuwe informatie voor mij althans. Misschien dat ik niet op heb zitten letten. Het introduceren van een nieuwe fighter binnen je luchtmacht vergt nogal wat meer dan alleen piloten die het toestel kunnen vliegen dus ben heel benieuwd wat hier over gezegd is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:46
Mogelijk dat de reservisten de taken overnemen van het huidige leger, zodat deze naar het front kunnen. Je verzwakt dan wel alle andere grenzen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hoevenpe
dit is niet het grappigeplaatjes topic

[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 04-05-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:43:
apart Twitter reacties
[Twitter]
krijgt best wel een "aparte" (officiele) reactie
[Twitter]
Welke gepareerd word met.
[Twitter]

Op zich zou je denken dat het een "gevecht" is tussen 2 simpele twitteraars,
Echter Mr Ulyanov = Een onderdeel van RU overheid
En Mark Hertling = gewaardeerde collega bij het Russisiche leger, heeft het Oekrainse leger (deels) getraint tot wat het nu is. teacup's mooi leesvoer over Mark Hertling

In principe zou ik de 2de en al helemaal niet de 3de tweet verwachten, gezien de huidige status, anderzijds who cares ?
mijn aanname is dat de Russen hoe langer hoe meer het verslaan van nazi-Duitsland wil claimen.
Toegegeven: fysiek hebben ze het meeste werk gedaan qua krachtsinspanningen en oppervlakte/kilometers en ook de meeste slachtoffers te betreuren (al is dat laatste natuurlijk ook veroorzaakt door hun stijl van oorlogvoeren).
Veldslagen zoals El-Alamein of Overlord zijn voor ons de grote belangrijke jongens maar die verbleken met de schaal van offfensieven aan het oostfront. Al is Overlord natuurlijk nog steeds een van de grootste zo niet nog steeds de grootste maritieme landingsoperatie ooit.

Het aandeel van de westerse geallieerden lijkt daardoor minder en is misschien ook minder maar het is gewoon jammer dat er nu weer een wedstrijdje ver-plassen zou moeten worden gedaan over wie het grootste deel van de WO2-taart verdient.

Ik gun het de Russen, laat ze maar lekker paraderen. Met of zonder geschutskoepel op hun tanks.
Kwalijker vind ik het het gerucht dat ze 500 Oekraieners willen laten rondparaderen, vergelijkbaar met het oude Rome die ook gevangenen liet paraderen en publiekelijk liet executeren in de arena voor het publiek.
Dat is gewoon barbaars en imperialistisch en de hele wereld dient dat te verachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2022 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
bulle bas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:56:
[...]

Ik denk dat je te zwartgallig bent. Uit alle interactie van Oekraine en vertegenwoordiging EU zie ik geen andere uitkomst dan dat UA lid wordt van de EU. De EU kan nu domweg geen nee meer zeggen. Dat zal nog steeds een langdurige procedure zijn, maar kan eigenlijk niet meer missen.

Sterker nog, ik kan me voorstellen dat de NAVO gaat hervormen en dat UA wel opgenomen zal worden in de NAVO. Duitsland en Frankrijk hadden dat eerst geblokkeerd, uit angst om Putin voor het hoofd te stoten. Verkeerde keuze, moge duidelijk zijn. In ieder geval is dat geen reden meer. Zelfs (lees: juist) als je niet in de NAVO zit wordt je aangevallen.

Het westen zal UA wel linksom of rechtsom moeten opnemen, anders gaat China daar graaien.

De strategie van het uitputten van Rusland helpt minder sterke landen om de komende zeg 8 jaar een veiligheidsgarantie te geven aan UA, zonder de VS. In die tijd kan Europa werken aan haar krijgsmacht en de opbouw van UA.
Alle profielnamen met een underscore ertussen zijn voor mij op voorhand verdacht. Zijn heel vaak trollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 16:45

Auredium

Informaticus Chaoticus

Apache4u schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Heb je een bron? Want dit is nieuwe informatie voor mij althans. Misschien dat ik niet op heb zitten letten. Het introduceren van een nieuwe fighter binnen je luchtmacht vergt nogal wat meer dan alleen piloten die het toestel kunnen vliegen dus ben heel benieuwd wat hier over gezegd is.
Dat zal ik even op een ander tijdstip moeten onderzoeken. Ik weet dat ik hierover heb gehoord zelf via een video (wat het wat shaky maakt, weet ik) en Ukraine heeft een verzoek ingediend voor F16 waarop de VS kritisch heeft gereageerd maar niet ronduit heeft afgewezen.
Het ligt ook logisch in het verschiet dat als de oorlog langer duurt het Oekraïense leger wordt getraind in de omgang met NATO wapensystemen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:10
teacup schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:26:
[...]

Ik lees je argumenten. Op zich allen valide. Het lastige is dat niemand in de toekomst kan kijken. Dit is nodig om je argumenten van het juiste gewicht te voorzien. Hetzelfde geldt trouwens ook voor de pleitbezorgers van het stevig aanpakken van Rusland. Ook die argumenten zijn nog niet goed te wegen.

Wat ik in mijn werk heb geleerd is dat beslissingen genomen moeten worden op basis van wat je op het moment van de beslissing aan kennis hebt. Alle informatie waarvan moeilijk is te voorspellen in wat voor mate ze het resultaat beïnvloedt en of ze überhaupt invloed uitoefent moet om die reden worden afgewaardeerd. Die informatie krijgt dus minder gewicht.

Alle acties die het westen heeft uitgevoerd, als UK, EU, VS en NAVO vallen binnen de volkenrechtelijke kaders. Oekraïne faciliteren in haar oorlogsvoering door het leveren van wapens en andere goederen is internationaal geaccepteerd. Dat Rusland besluit dat dit ongehoord is laat ik graag bij Rusland liggen. De westerse landen acteren met de VN achter zich, en ontlenen daaraan hun morele kader. De NAVO bevindt zich niet in de positie die je voor haar schetst. Dit is speculeren op een mogelijke toekomst, en dit moeten we laten liggen. Is nu niet aan de orde.

In tegenstelling tot wat je suggereert staat Poetin behoorlijk klem. De potentieel grote vijver aan mannen heeft onvoldoende militaire ervaring voor het huidige conflict. Ook lijkt in Rusland een nog grotere have/have not tweedeling te bestaan dan er al in het westen bestaat. Dit betekend dat de have not's die onder de wapenen komen niet het materiaal zijn waaruit je een technisch geavanceerd leger smeedt, zeker niet met de slechte organisatiegraad die de Russische strijdkrachten hebben laten zien. De Russen staan tegenover een leger dat kan beschikken over de beste wapens en intelligence dat er op onze aardbol is te krijgen. Momenteel hebben de Russische strijdkrachten een tekort aan kundige manschappen om de beschikbare zware wapens te bemannen. In afzienbare tijd komt daar het tekort aan zware wapens bij, omdat voor de aanvulling van de huidige voorraden steeds minder geld beschikbaar komt. Bedenk hierbij dat Poetin een hoop geld kwijt is om te voorkomen dat de westerse sancties teveel onvrede bij de Russen creëren. Er is een grens aan aan de monetaire lasten die je bij je burgers kan neerleggen (zie ook teacup in "Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden").

Niet alleen voor Oekraïne, maar ook voor Rusland is deze oorlog een race tegen de klok. Verschil is wel dat de meest kritische fase voor Oekraïne nu passeert (zware wapens met nieuwe mogelijkheden komen binnen) terwijl die voor Rusland nu aanvangt. Haar artillerie is niet meer alleenheersend en staat op het punt kwetsbaar te worden door de betere westerse doelzoek systemen. Duurt de oorlog nog langer, dan raakt Oekraïne meer en meer in geleerd op de westerse vervangingswapens met nog betere mogelijkheden. Ondertussen voert Rusland nog steeds een aanvalsoorlog en verbrandt dus meer manschappen en materieel dan Oekraïne. Zolang Rusland dit blijft doen put ze zichzelf meer en meer uit.

De achterban van Rusland is onze blinde vlek. Afgezien van anekdotische informatie weten we bar weinig. De Russen krijgen meer te verduren dan wij in het westen. Maar westerlingen zijn minder gewend. Uiteindelijk verwacht ik toch dat uit dankzij onze vrijheid en ons geïnformeerd zijn het merendeel van onze bevolkingen de juiste beslissingen zal nemen wanneer dat nodig is. De verkiezingen in Frankrijk waren hiervoor een goede indicatie. Bedenk ook dat de partijen/landen die kritiek hebben op de harde aanpak van Rusland inmiddels bewezen verbintenissen met Rusland bleken te hebben, dit ondergraaft hun draagvlak.

Misschien zijn enkele vragen wat retorisch geweest, maar over het plan van de westerse landen hebben de Amerikanen duidelijke uitspraken gedaan. De VS beoogt Rusland zodanig te laten verzwakken dat wat ze nu in Oekraïne heeft gedaan geen tweede keer kan gebeuren. Dit doel is breder dan het herwinnen van het Oekraïense grondgebied. Blijkbaar is dat station al gepasseerd en op termijn haalbaar gebleken.

Nog even naar beslissingen en wat we nu wel weten:
  1. We weten dat het Russische regime waarheid aan zijn laars lapt
  2. We weten dat voor het Russische regime mensenlevens geen enkele waarde hebben, eigen manschappen inbegrepen
  3. We weten dat met dit Russische regime geen afspraken zijn te maken
  4. We weten dat het Russische regime zichzelf als antagonist beschouwd van onze westerse levenswijze en waarden.
Zouden we deze kennis uit een geschiedenisboek halen, dan zouden we de uitgedaagde partij voor gek verklaren dat ze deze informatie heeft genegeerd. Laten wij niet onze kop zand steken en onszelf later verwijten dat we in de situatie zijn geweest om dit bewind tegen te houden. Want dat tegenhouden is nu echt nodig geworden, omdat Ruslands' aanwezigheid de geloofwaardigheid van onze eigen samenleving ondermijnt.
Dank je wel hiervoor. Heel verhelderend.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:14:
[...]

al was het alleen al het nieuwe Lend-Lease programma.
Even snel gegoogled:

https://hindustannewshub....ukraine-the-moscow-times/
As part of the lend-lease, Ukraine and Eastern European countries can receive M2A3 Bradley infantry fighting vehicles, M109A6 Paladin self-propelled artillery mounts, Patriot anti-aircraft missile systems and HIMARS multiple launch rocket systems.

They will be joined by third-generation Abrams tanks and F-16 fighters. Lend-lease will be valid until the complete cessation of the war, including cyber attacks and any attacks on civilians.
Abrams MBT
Bradley IFV
Artillerie.
Luchtafweer.
F-16.

Dat is gewoon een compleet modern leger waar de Russen sowieso al niet tegen opgewassen waren.
ls Ukraine daarop getraind wordt kunnen de Russen wel inpakken. Die kunnen daar alleen Armata en Su-57 tegenover zetten en misschien de Mig-35.
Maar dat zijn allemaal prototypes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
polthemol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:46:
[...]

het probleem met hoe Rusland om gaat met de waarheid/feiten en zichzelf verdedigen is dat op een gegeven moment ze vast komen te zitten in loyaliteiten, waarheden en leugens.

De laatste fallback die ze altijd hebben is dat ze NOOIT wat dan ook toegeven, hoe duidelijk de leugen ook is, ongeacht wat de feiten zeggen. In dit geval vinden ze dat Israël hun aanvalt op hun eerdere leugen, accepteren ze dat niet en volharden ze doodleuk nog wat meer in hun leugen (en terwijl ze toch bezig zijn, geven ze nog een trap na aan Israël).

Het is geen verrassing, dit gebeurt vroeg of laat bij elke leugenaar wel, een beetje het issue ook met liegen: het klopt simpelweg niet wat je zegt :)
Het is wachten totdat de Russische staatstelevisie verkondigt dat Israël plotseling bestaat uit alleen maar crack-rokende nazi junkies. Het zal me niet verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@Verwijderd
Dacht gelezen te hebben dat Patriots, F16's, etc. alleen naar oost-Europeese NAVO landen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32

Garyu

WW

olafmol schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:25:
[...]

Alle profielnamen met een underscore ertussen zijn voor mij op voorhand verdacht. Zijn heel vaak trollen.
Het account van Mikhail Ulyanov is echt, als je dat in twijfel trok.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:47
Wapens gebruiken waarvoor ze niet zijn bedoeld ?

🧑🏻‍💻The Institute for the Study of War noted that on April 30, Russia used "Onyx" anti-ship missiles during an attack on Odessa airport. That is, the invaders used "Onyx" for ground purposes, for which these missiles are not intended.

Analysts at the institute believe that this may indicate a shortage of other types of high-precision long-range missiles

Bron: Telegram

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:35:
@Verwijderd
Dacht gelezen te hebben dat Patriots, F16's, etc. alleen naar oost-Europeese NAVO landen gaan.
Op dit moment wel, die vervangen het ex-Sovjet materiaal dat naar Oekraine gaat. Maar op de langere termijn, die voornamelijk bepaald wordt door hoe snel er getraind kan worden, zal Oekraine ook dergelijk materiaal zelf krijgen. De voorraad en staat van het voormalig Warschau Pact arsenaal is te beperkt om nog lang vol te houden.

Tenzij het niet leveren van NAVO wapens als een concessie in een deal wordt afgedwongen maar zoals het er nu voor staat zie ik dat niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:10

Snow_King

Konijn is stoer!

mir4dor schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:45:
Wapens gebruiken waarvoor ze niet zijn bedoeld ?

🧑🏻‍💻The Institute for the Study of War noted that on April 30, Russia used "Onyx" anti-ship missiles during an attack on Odessa airport. That is, the invaders used "Onyx" for ground purposes, for which these missiles are not intended.

Analysts at the institute believe that this may indicate a shortage of other types of high-precision long-range missiles

Bron: Telegram
Of het was gewoon een test. Ik ben altijd voorzichtig met wishfull thinking.

Ik hoop echt, echt, echt dat Rusland snel door zijn rakketten heen is. Geen nieuwe meer kan maken door sabotage. Ook dat hun tanks snel op zijn danwel zonder personeel zitten.

Alleen moeten we denk ik collectief daar niet te veel op hopen of het bijna als waarheid aannemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

IJzerlijm schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:01:
[...]

In oost Europa heeft ieder land vroeg of laat die grens met Rusland en vinden we dan dat ze eigenlijk een bufferzone hadden moeten zijn?

Toch schijnen er daar mensen te wonen met het zelfbeslissingrecht.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:50:
Rusland is volledig opgegaan in hun oude glorie van WO2, de ambassade in Den Haag heeft ook een groot plakkaat aan de muur over "IN 1945 VERSLOEGEN WE DE NAZIS, NIET VERGETEN!!!". Hun haat tegen Polen en Engeland is daaruit ook te verklaren, herinneringen dat andere landen al langer tegen Hitler vochten toen die nog een Russische bondgenoot was.
briefje erbij opplakken: 'met behulp van de goederen die we naar Moermansk verscheept hebben' >:)
Pagina: 1 ... 184 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: