Dank voor de lange bijdrage. Zitten wel nuttige punten in maar ik ben het ook niet overal mee eens.
Kunnen we het er over eens zijn dat de Russen nou niet bepaald briljant aan het oorlog voeren zijn?
Dat Ukraine tot nu toe, juist wel degelijk met westerse wapens, toch wel stand weet te houden?
Dat de Russen in het oosten ook nog niet bepaald meters maken?
We kunnen overschatten en onderschatten wat we willen maar voorlopig lijkt Ukraine meer tanks operationeel te hebben dan de Russen, hebben ze flinke schade toegebracht met anti-tank wapens en hebben ze nog niet eens tientallen of honderden Abrams maar doen het (nog) met T-72's etc.
Zelfs al zou Rusland nu nog meters gaan maken en Ukraine verslaan na een bloedige slag, en ook al zijn onze westerse kasten leeg, dan nog lijkt mij de werkelijkheid te zijn dat als de Russen aan de westgrenzen van Ukraine staan ze daar rijen met westerse materieel zien staan, moderner en beter dan wat de Russen operationeel hebben.
En dan kunnen ze een paar jaar hun wonden likken en weer aansterken, maar in diezelfde tijd vullen wij onze kasten weer.
Rusland is gewoon kansloos tegen NATO (en we weten allemaal dat NATO = VS, maar daar komt sinds kort verandering in).
Er moet een wonder gebeuren om als resultaat te hebben dat Rusland Ukraine echt verslaat.
Daarnaast komt de westerse artillerie inmiddels wel binnen en die outgunnen ook de Russen.
Als je zegt 'de emotie regeert' (of iets dergelijks) dan geldt dat ook voor het doemdenken.
De realiteit is dat de Russen op alle fronten grote problemen hebben:
- hun operatie richting Kyiv en noord-UA is beëindigd met zware verliezen
- daarbij hebben ze forse verliezen geleden bij hun elite-VDV (Kostroma)
- in het oosten hebben ze grote problemen met o.a. het landschap maar ook met verliezen door UA-aanvallen
- hun luchtmacht heeft NOG STEEDS geen air supremacy
- en we kunnen vast nog wel meer zaken benoemen
Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat eea aan alle kanten rammelt en dit niet het toonbeeld heeft van een gevreesd leger. Ja de enige vrees die het momenteel heeft is wegens burgerslachtoffers (zowel met artillerie als up close met moord en verkrachting en plundering).
Ik hoor graag of ik het mis heb, maar het zou me verbazen.
En ook jij doet een 'Rob van Wijk'je door alvast maar te captituleren:
- Oekraine moet Donbas maar opgeven (ja en dan? Rusland wil alles, inclusief Moldavië, inclusief Baltische staten... denk je nou echt dat het daarbij blijft? Rusland moet NU gestopt worden, want het eindigt anders niet).
- Rusland moet genoegen nemen met dat de rest van Oekraine onder westerse invloed komt. Je hebt echt niet op zitten letten lijkt. Putin wil alles. Oekraine bestaat niet als apart land en is onderdeel van Rusland. Het plan voorzag ook in Moldavië. Ook de Baltische staten behoren bij het Groot-Russische Rijk.
Dus nee, en nee.
We zitten in WO3 en Rusland moet NU gestopt worden, of we zitten in plaats van maanden of jaren juist decennia in oorlog met heel Europa want zoals gezegd stopt Putin niet.
Hij heeft duidelijk aangegeven dat het uiteenvallen van de Soviet-Unie een catastrofale fout is geweest en dat dat hersteld dient te worden.
Daarmee geeft hij het doel van de oorlog aan.
Wat is het doel? Nou dat.
Er is daarom helemaal geen sprake van 'ze willen alleen de Donbas'.
Nee, ze willen alles.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2022 20:49 ]