Helemaal mee eens. De Duitsers, Britten, Nederlanders en de meeste andere Europeanen dachten en hoopten dat de Russen ook gewoon fatsoenlijke Europeanen waren waar je gewoon mee kon handel drijven, kon sporten en vakantie kon vieren. Gewoon een land wat fijn mee deed met het Eurovisie Songfestival, schaatsen, Tour de France, voetbal, gasleveringen, handel, winkelketens. restaurants, etc.Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:52:
[...]
op zich zie ik hier niets nieuws.
Het is dezelfde splitsing tussen eerste, tweede en derde wereld.
We moeten ons hier in het westen goed beseffen dat we echt niet geliefd zijn in de rest van de wereld.
Onze welvaart is inderdaad interessant maar voor de rest is er genoeg haat tegen ons. En terecht.
Ik zal de eerste zijn die toegeeft hypocriet te zijn: waarom mogen wij wel allerlei landen binnenvallen en Rusland niet?
Het verschil voor mij hierin is dat het in de oude wereld plaatsvindt.
Europa is waar ik woon en leef en waar ik de geschiedenis bestudeer (als armchair historian).
Dit is de 'oude wereld' en als daar iets gebeurt is het geen 'ver-van-mijn-bed-show'.
Ik neem het Duitsland ook niet kwalijk dat ze met nordstream etc. wilden handelen met Rusland: het is de geest van de EEG en EU en de Marshall-hulp: geen oorlog maar vredig handelen en praten.
Het is nu Rusland die echt die vrede heeft gebroken op 24 februari 2022.
Voor Oekraine is het natuurlijk in 2014 al begonnen, maar voor mij is het op 21-24 februari 2022 begonnen...
Maar helaas bleek dat een misrekening en eind februari dit jaar bleek dat dus en nu hebben de Russen het weer voor jaren, wellicht decennia verpest. Ik hoop nog steeds dat het ooit weer goed komt, net zoals het met Duitsland weer goed gekomen is en daarvoor met Frankrijk, Engeland, Spanje, etc. maar ik vrees dat het nog wel een generatie of langer gaat duren.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.