De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.446 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:43

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:52:
[...]

op zich zie ik hier niets nieuws.
Het is dezelfde splitsing tussen eerste, tweede en derde wereld.

We moeten ons hier in het westen goed beseffen dat we echt niet geliefd zijn in de rest van de wereld.
Onze welvaart is inderdaad interessant maar voor de rest is er genoeg haat tegen ons. En terecht.

Ik zal de eerste zijn die toegeeft hypocriet te zijn: waarom mogen wij wel allerlei landen binnenvallen en Rusland niet?
Het verschil voor mij hierin is dat het in de oude wereld plaatsvindt.
Europa is waar ik woon en leef en waar ik de geschiedenis bestudeer (als armchair historian).
Dit is de 'oude wereld' en als daar iets gebeurt is het geen 'ver-van-mijn-bed-show'.

Ik neem het Duitsland ook niet kwalijk dat ze met nordstream etc. wilden handelen met Rusland: het is de geest van de EEG en EU en de Marshall-hulp: geen oorlog maar vredig handelen en praten.
Het is nu Rusland die echt die vrede heeft gebroken op 24 februari 2022.
Voor Oekraine is het natuurlijk in 2014 al begonnen, maar voor mij is het op 21-24 februari 2022 begonnen...
Helemaal mee eens. De Duitsers, Britten, Nederlanders en de meeste andere Europeanen dachten en hoopten dat de Russen ook gewoon fatsoenlijke Europeanen waren waar je gewoon mee kon handel drijven, kon sporten en vakantie kon vieren. Gewoon een land wat fijn mee deed met het Eurovisie Songfestival, schaatsen, Tour de France, voetbal, gasleveringen, handel, winkelketens. restaurants, etc.

Maar helaas bleek dat een misrekening en eind februari dit jaar bleek dat dus en nu hebben de Russen het weer voor jaren, wellicht decennia verpest. Ik hoop nog steeds dat het ooit weer goed komt, net zoals het met Duitsland weer goed gekomen is en daarvoor met Frankrijk, Engeland, Spanje, etc. maar ik vrees dat het nog wel een generatie of langer gaat duren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

en terwijl we wachten op Belgorod (the white city) vandaag en iets met 5:14 (of helemaal niets)...

niet echt iets nieuws maar goed toch weer wat kijkvoer voor degenen die het niet gezien hebben:

YouTube: Where Are Russia's Armies? Locations, Future, and a bit of Moskva

YouTube: Russia plans to turn Ukraine into a landlocked state

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:46
Fiber schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:10:
Ik hoop nog steeds dat het ooit weer goed komt, net zoals het met Duitsland weer goed gekomen is en daarvoor met Frankrijk, Engeland, Spanje, etc. maar ik vrees dat het nog wel een generatie of langer gaat duren.
Over het algemeen komt het goed wanneer landen een ware democratie worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:10
TheBrut3 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:22:
[...]

Over het algemeen komt het goed wanneer landen een ware democratie worden.
En hier moeten we volgens mij een beetje oppassen, niet enkel ons systeem als het enige juiste zien en de wereld daarvan willen overtuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55
jopie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:22:
[...]

En hier moeten we volgens mij een beetje oppassen, niet enkel ons systeem als het enige juiste zien en de wereld daarvan willen overtuigen.
Volgens mij is een democratie voor de gewone bevolking toch wel het meest gunstige politieke systeem. Ik zeg niet dat het perfect is, maar de andere systemen zijn nog minder.

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 30-04-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38
[...]

Een democratie is niet heilig, er zijn genoeg democratische landen die straatarm zijn.

Bij andere staatsvormen heb je altijd een rijke kliek maar de normale inwoner is meestal straatarm.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

olafmol schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:27:
[...]

Volgens mij is een democratie voor de gewone bevolking toch wel het meest gunstige politieke systeem. Ik zeg niet dat het perfect is, maar de andere systemen zijn nog minder.
klopt, maar een volk moet er wel mee om kunnen gaan en dat kost nou eenmaal tijd.
Wij hebben hier in Europa de luxe dat we die tijd hebben gekregen.
Andere volken, zoals het Russische, leven al eeuwen in een autocratie of iets wat er op lijkt.
Als de volksaard hierop ingespeeld is, is het lastig om dit te veranderen in een democratie.
En het idee is dat de Russen daar niet mee om kunnen gaan en het maar eng vinden en helemaal geen instabiele onzekere periode willen zoals na de val van de Soviet-Unie. Daarom heeft Jeltsin gefaald en is Putin aan de macht gekomen: ze willen een sterke man die niet aan democratie doet maar waar je van op aan kan. Een sterke leider die laat zien dat ie weet wat ie wil.

Ik ben er ook ingetrapt. Tot 21 februari 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wat voor staatsvorm ze willen moeten ze zelf weten, daar gaan andere landen niet over. Maar met welke staatsvorm dan ook is het respecteren van, en fatsoenlijk omgaan met je buurlanden wel het minste wat gevraagd kan worden. En je eigen burgers wat vrijheid geven en zo is ook wel fijn. Ik dacht ook echt dat we Rusland de laatste jaren bij Europa en de rest van de wereld aan het trekken waren en dat de Koude Oorlog over was maar blijkbaar had ik het goed mis. :'(

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:34:
[...]

klopt, maar een volk moet er wel mee om kunnen gaan en dat kost nou eenmaal tijd.
Wij hebben hier in Europa de luxe dat we die tijd hebben gekregen.
Andere volken, zoals het Russische, leven al eeuwen in een autocratie of iets wat er op lijkt.
Als de volksaard hierop ingespeeld is, is het lastig om dit te veranderen in een democratie.
En het idee is dat de Russen daar niet mee om kunnen gaan en het maar eng vinden en helemaal geen instabiele onzekere periode willen zoals na de val van de Soviet-Unie. Daarom heeft Jeltsin gefaald en is Putin aan de macht gekomen: ze willen een sterke man die niet aan democratie doet maar waar je van op aan kan. Een sterke leider die laat zien dat ie weet wat ie wil.

Ik ben er ook ingetrapt. Tot 21 februari 2022.
Kweetnie. Is wel OT maar ik vrees dat Putin het Russische volk erin geluisd heeft: eerst doen alsof ie redelijk en progressief is, en ook openstond voor democratische beginselen, en welvaart verhogen voor de bevolking (en ondertussen zichzelf en z’n kliek achter de schermen nog veel meer verrijken en in control zetten). De bevolking werd door de verhoogde welvaart in slaap gesukkeld, en ineens trekt meneer met allerlei voorwendselen de stekker uit alle democratische beginselen.

Nb Erdogan doet precies hetzelfde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:56

Illusion

(the art of)

asing schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:31:
[...]

Een democratie is niet heilig, er zijn genoeg democratische landen die straatarm zijn.

Bij andere staatsvormen heb je altijd een rijke kliek maar de normale inwoner is meestal straatarm.
Winston Churchill once said that: “democracy is the worst form of government – except for all the others that have been tried.”

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

olafmol schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:42:
[...]

Kweetnie. Is wel OT maar ik vrees dat Putin het Russische volk erin geluisd heeft: eerst doen alsof ie redelijk en progressief is, en ook openstond voor democratische beginselen, en welvaart verhogen voor de bevolking (en ondertussen zichzelf en z’n kliek achter de schermen nog veel meer verrijken en in control zetten). De bevolking werd door de verhoogde welvaart in slaap gesukkeld, en ineens trekt meneer met allerlei voorwendselen de stekker uit alle democratische beginselen.

Nb Erdogan doet precies hetzelfde.
ik denk niet dat hij het volk erin geluisd heeft.
Ik spreek geen Russisch maar ik heb me recent laten vertellen dat Putin sinds hij aan de macht is gewoon altijd hetzelfde is gebleven qua boodschap.
De speech die ik op 21 februari van dit jaar hoorde heeft een boodschap die hij altijd heeft verkondigd.
En dat betekent oorlog.

Putin is vanaf het begin duidelijk geweest in wat hij wil.
Blijkbaar vond het Russische volk dat wel prima.

Oost Europa heeft altijd gewaarschuwd. Ik dacht dat het wel meeviel, maar blijkbaar valt het niet mee en zitten we nu in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:45:
[...]

ik denk niet dat hij het volk erin geluisd heeft.
Ik spreek geen Russisch maar ik heb me recent laten vertellen dat Putin sinds hij aan de macht is gewoon altijd hetzelfde is gebleven qua boodschap.
De speech die ik op 21 februari van dit jaar hoorde heeft een boodschap die hij altijd heeft verkondigd.
En dat betekent oorlog.

Putin is vanaf het begin duidelijk geweest in wat hij wil.
Blijkbaar vond het Russische volk dat wel prima.

Oost Europa heeft altijd gewaarschuwd. Ik dacht dat het wel meeviel, maar blijkbaar valt het niet mee en zitten we nu in deze situatie.
“Detailing on his view Putin emphasized: "Strong state power in Russia is a democratic, law-based, workable federal state".[61]”

Wikipedia: Russia under Vladimir Putin

Natuurlijk weten we nu dat alles gebaseerd was op keiharde leugens om in de juiste machtsposities te komen, om daarna met allerlei excuses, leugens en falsificaties een noord Korea 2.0 dictatuur te creëeren. En nu is het extreem lastig (onmogelijk?) voor de bevolking om hier nog uit te komen. Al is het maar omdat ze er zelf bij waren en er hele generaties alleen nog maar de brainwash kennen, en cognitieve dissonantie erg krachtig is.

[ Voor 24% gewijzigd door olafmol op 30-04-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
breagor schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:57:
[...]

wellicht omdat de oekrainers ook (en wellicht meer) verliezen lijden? daarvan zien we hier weinig voorbij komen, er wordt hier vrij eenzijdig gerapporteerd over de verliezen van de russen, maar ook aan de andere kant wordt natuurlijk het nodige vernietigt......ik ben bang dat er hier een aantal iets te optimistisch zijn.

Ik hoop toch echt dat er aan deze waanzin zo snel mogelijk een einde komt, met voor de Oekraine een zo gunstig mogelijke (zover nog mogelijk) uitkomst.
Inderdaad.

Ik zou het ook buitengewoon op prijs stellen dat ivm een zo'n objectief mogelijk beeld te hebben hier voortaan ook een plaatje wordt gedeeld van beide betrokkenen.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 18:41

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Het Westen heeft te veel met een Westerse bril naar Rusland gekeken en gedacht dat het op termijn een democratie kon worden. Er is op tijd gewaarschuwd maar niet gehandeld. Tja, dan nu maar puin ruimen en oppassen dat we de fout niet herhalen door b.v. het gevaar van China niet te onderkennen.

Uit een artikel van 2016:
"The current fashion among the Russian intellectual class is to call Russia a “hybrid regime,” one that combines elements of dictatorship and democracy. It suggests that the regime’s tiny democratic elements can be strengthened and used to weaken the dictatorship part."
“Thinking about it that way is a mistake, and analytical mistakes like that can have long-term tragic consequences. ” Andrei Illarionov
Dus de nieuwe term die bedacht werd was "mafia state" en dat past wel zoals we aan de intimidatie technieken en gruwelijke moorden zien... Benieuwd wat 9 mei gaat brengen.

Src.
https://www.nybooks.com/d...afia-state-lesin-killing/
https://imrussia.org/en/o...n-russia-as-a-mafia-state

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBrut3
B_FORCE schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:00:
Ik zou het ook buitengewoon op prijs stellen dat ivm een zo'n objectief mogelijk beeld te hebben hier voortaan ook een plaatje wordt gedeeld van beide betrokkenen.
Wat houd je tegen om de andere kant te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ben eigenlijk nog wel meer benieuwd of Oekraïne op 9 mei nog een Moskva-achtige verrassing voor Rusland in petto heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Fiber schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:16:
[...]

Ben eigenlijk nog wel meer benieuwd of Oekraïne op 9 mei nog een Moskva-achtige verrassing voor Rusland in petto heeft...
Doet me denken aan de Haviland Mosquito's in Berlijn.

Maar of dat nu prio moet hebben, ik denk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

<nevermind>

[ Voor 93% gewijzigd door vso op 30-04-2022 14:43 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:18

gws24

Thinking is hard!

Stukje over training van Oekrainers door de US:
"These efforts build on the initial artillery training that Ukraine's forces already have received elsewhere and also includes training on radar systems and armored vehicles that have been recently announced as part of security assistance packages,"
U.S. officials want to make the training useful and constructive, but not onerous — meaning the Ukrainians are fighting a war in their country and do not have the time for long training classes. As such, the Ukraine military chose artillery personnel to learn to operate the M-777 howitzer. They have the background needed to operate artillery and just need to learn the peculiarities of the American system.

The same is true of radar operators. While they will receive American systems, these soldiers have already learned about radar and just need to learn what buttons to push, or what pulses mean on American sets.

These Ukrainians soldiers will then go back to Ukraine and teach their fellow soldiers how to use the equipment effectively.
bron: https://www.defense.gov/N...in-ukrainians-in-germany/

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:43
Zou toch prachtig zijn als ze over een Russische mijn gevaren zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
technoaddict schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:45:
[...]

Zou toch prachtig zijn als ze over een Russische mijn gevaren zijn :)
Fake nieuws :/ .....

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ja ook Belgorod "helaas" maar op zich wel mooie Psyops

het lijkt wel komkommer tijd met "nieuws" alles word onderhand 20x herhaald oftewel de spoeling is erg dun

Ik hoop gewoon dat ze wat "vaart" kunnen gaan maken daar.

voorbeeld komkommertijd:
Nothing unusual, just Angelina Jolie in one of the Lviv coffee shops

Angelina has been supporting our people since the first days of Russia's full-scale invasion. Earlier, the actress published a post in which she called for helping Ukrainian citizens. Together with her UN refugee colleagues, she is organizing assistance
https://t.me/operativnoZSU/21837

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 30-04-2022 14:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:00:
[...]

Inderdaad.

als jij de betreffende informatie weet te vinden houden we ons allemaal aanbevolen, want volgens mij is die info gewoonweg niet vrij toegankelijk.

De reden waarom ik dit stel is omdat als het er was ik het waarschijnlijk allang gezien heb.
Maar ik kom het gewoon nergens tegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breagor schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:57:
[...]

wellicht omdat de oekrainers ook (en wellicht meer) verliezen lijden? daarvan zien we hier weinig voorbij komen, er wordt hier vrij eenzijdig gerapporteerd over de verliezen van de russen, maar ook aan de andere kant wordt natuurlijk het nodige vernietigt......ik ben bang dat er hier een aantal iets te optimistisch zijn.

Ik hoop toch echt dat er aan deze waanzin zo snel mogelijk een einde komt, met voor de Oekraine een zo gunstig mogelijke (zover nog mogelijk) uitkomst.
de reden waarom hier eenzijdig wordt gerapporteerd is omdat we de informatie over Oekraiense verliezen gewoonweg niet hebben.

Ik ben ervan overtuigd dat als we die info wel hadden dat ook zou worden gepost.
Maar het is er gewoonweg niet.

Wat er niet is, kan hier ook niet geplaatst worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Indoubt schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:37:
Of het klopt moeten we nog maar zien maar in Sakhalin staat een koelen centrale in de fik (Oost Rusland)

Er zijn daar wat Oekrainers heen gedeporteerd. Er is geen indicatie van betrokkenheid.

Van twitter:
https://twitter.com/visegrad24/status/1520328971010912258

[...]
Het schijnt goed te fikken : https://www.reddit.com/r/...2_thermal_power_plant_on/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<sorry double post.>

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2022 15:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fiber schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:16:
[...]

Weinig kans. Oorlog is in de meest letterlijke zin een kwestie van leven en dood. Je gaat niet zitten wachten op een mooie symbolische datum om een belangrijke aanval uit te voeren waarmee je levens van je eigen mensen kunt redden, dat doe je zodra de gelegenheid zich voordoet, want als je te lang wacht is de kans misschien weer verkeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:53:
[...]

als jij de betreffende informatie weet te vinden houden we ons allemaal aanbevolen, want volgens mij is die info gewoonweg niet vrij toegankelijk.

De reden waarom ik dit stel is omdat als het er was ik het waarschijnlijk allang gezien heb.
Maar ik kom het gewoon nergens tegen.
De kans dat het van RU komt is gewoon niet echt aanwezig. er is een keer vrijgegeven, waarbij UA cijfers redelijk leken te kloppen. maar anderzijds hebben we geen aanwijzingen dat UA cijfers niet kloppen

Daarnaast, er zijn wat berichten dat onder RU gelederen, met lood aangemoedigd word, of mensen zichzelf verwondend of erger om maar levend weg te komen. Die zijn lastig mee te tellen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:31
Van de Azovstal steel plant in Mariupol is niet veel meer over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmJFLvpX7ZoUCHYsQLVm_-Op3Gg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMNQWcr0vvrU0eP24PTqeQ4J.jpg?f=fotoalbum_large

Toch niet handig van Rusland, als ze Oekraine straks innemen kunnen ze dit opnieuw gaan bouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Is dit toevallig de brand in de kolencentrale?

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Correct. Ik heb Google Streetview er even bij gepakt en dit is de centrale.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKDOrWuGWShzVIfQdOoPqjud1Ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SGPYhDMbjd6nQGVcWdeopZhe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

jaapstobbe schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:06:

[Afbeelding]

Toch niet handig van Rusland, als ze Oekraine straks innemen kunnen ze dit opnieuw gaan bouwen...
Het interesseert de Russen niet meer. Belangrijkste doel is nu om te zorgen dat Oekraine er ook niets meer aan heeft. Verschroeide aarde. Als Oekraine het nu weer terug verovert zijn ze in Moskou toch tevreden want het is nu kapot en onbruikbaar.

Het zou me niets verbazen als ze nog op het idee komen om de Oekraiense akkers te vergiftigen om het land voor jaren onbruikbaar te maken. Waarschijnlijk is het enige wat hun tegenhoudt dat er zoveel Oekraiense akker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:19:
[...]

Het interesseert de Russen niet meer. Belangrijkste doel is nu om te zorgen dat Oekraine er ook niets meer aan heeft. Verschroeide aarde. Als Oekraine het nu weer terug verovert zijn ze in Moskou toch tevreden want het is nu kapot en onbruikbaar.

Het zou me niets verbazen als ze nog op het idee komen om de Oekraiense akkers te vergiftigen om het land voor jaren onbruikbaar te maken. Waarschijnlijk is het enige wat hun tegenhoudt dat er zoveel Oekraiense akker is.
komt bij dat Rusland haar eigen staalindustrie heeft.
Denk niet dat ze Azovstal echt nodig hebben.
Wikipedia: Novolipetsk Steel

En het is beter om het te vernietigen zodat Ukraine/NATO het in elk geval niet meer heeft inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Wat info over die GRES-2
Sakhalin GRES-2 power station on fire

One of the two 60 MW coal units caught fire during a shut down.

Based on the videos posted on Twitter and other details I suppose the command oil of the turbine #2 cracked somewhere because of the pressure shock caused by safety valves commutation moment.

I lived and analysed one like this at Turceni, Romania. An air/oil relay made of aluminium got broken and the command oil of 16 bar was spread under the turbine and caught fire from some electrical relay commutation around. The turbine was burned like a Christmas pig ... totally destroyed. The fire also went along the MV electrical trays and up to the automation room and it was impossible to intervene without special masks, which we didn't have.

Normally the other unit shouldn't be affected.

Now, the Russian analysts should consider this point and look into the command oil system for the low quality element that caused this, I'd like to know what they found.

From my pow this incident was not a sabotage, shit happens when you had no proper QA controls during construction and commissioning.
Bron : https://www.reddit.com/r/...s2_power_station_on_fire/

Goedkope zut en slecht onderhoud dus. Nothing fancy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:15
jaapstobbe schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:06:
[Afbeelding]
Als ik Google maps erbij pak en vergelijk met de situatie op deze foto dan vind ik het eigenlijk nog wel meevallen. De meeste daken zitten nog op het complex en het gedeelte op de foto is nog niet de helft van de werkelijke grootte van het fabrieksterrein (wat zo groot is als het centrum van Amsterdam). Bovendien is niet of nauwelijks te beoordelen wat de schade ondergronds is. Komt bij, zowat alles is daar gebouwd van staal (duh) en kan wel een stootje hebben. Er zal op diverse plekken brand gewoed hebben, maar dat is denk ik wel te fixen. Zeker wanneer de UA straks de Russen daar weggejaagd heeft zal de plaatselijke bevolking (die voor een groot deel daar werkt) toch wel genegen zijn om de productie weer in gang te zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
[...]

De Russen hebben alle alternatieven al zo ongeveer geprobeerd. Communisme, het fascistische regiem wat ze nu hebben. Wellicht dat ze theocratie onder leiding van Kyrill nog willen proberen.

We hoeven niet zo ons wereldbeeld te relativeren. Een liberale democratie met het Rheinlandse model is objectief nog steeds het systeem met de meeste ontplooiingsmogelijkheden voor de grootste groep personen. Combineer dat met een rechtsstaat, en het kan ooit nog wat worden daar.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39
asing schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:17:
[...]

Correct. Ik heb Google Streetview er even bij gepakt en dit is de centrale.

[Afbeelding]
60 Mw per stuk is maar een kleintje, dit heeft weinig gevolgen. De Gelderland-13 in Nijmegen was al 600 Mw. Die nieuw gebouwde aan de Eemshaven zijn dik 1 Gw. Bij een kolencentrale is het al snel een grote brand met véél rook.

[ Voor 4% gewijzigd door SkiFan op 30-04-2022 15:46 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:43
downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:19:
Daar had ik ook al eens aan gedacht, met de eventuele voorraden die ze niet meer vervoerd en gestolen krijgen, is dat wellicht makkelijker. Die volledige drang naar destructie van anderen en zich zelf blijft pijnlijk om te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sh4d0wman schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:05:
Het Westen heeft te veel met een Westerse bril naar Rusland gekeken en gedacht dat het op termijn een democratie kon worden. Er is op tijd gewaarschuwd maar niet gehandeld. Tja, dan nu maar puin ruimen en oppassen dat we de fout niet herhalen door b.v. het gevaar van China niet te onderkennen.
Het begon natuurlijk al niet goed. Ik kijk al sinds 31 december 1999 met argwaan naar Putin. Dat Jeltsin, zogenaamd uit vrije wil, op die datum het presidentschap overdroeg aan een obscure bureaucraat met een achtergrond in de KGB was vanaf het begin heel schimmig. Wie heeft er nu ooit gehoord van de leider van een grote mogendheid die vrijwillig de macht aan een onbekende overdraagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:14
Ik denk dat we zomaar eens serieus rekening moeten houden met een kernaanval vanuit Rusland.

https://nos.nl/artikel/24...-is-een-dubbele-boodschap

Hoe zouden we hierop (moeten) reageren, zonder daadwerkelijk kapot te gaan als mensheid.

Ik heb het weken geleden al geroepen en werd toen als onzin afgedaan:
Putin interesseert het echt geen zier om een kernbom te gooien en de gevolgen daarvan te dragen. Het wordt nu zelfs verheerlijkt op de Russische staatstv.

We moeten eens stoppen met een Westerse bril op naar Rusland te kijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tweak_ers schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:04:
Ik denk dat we zomaar eens serieus rekening moeten houden met een kernaanval vanuit Rusland.

Hoe zouden we hierop (moeten) reageren, zonder daadwerkelijk kapot te gaan als mensheid.

Putin interesseert het echt geen zier om een kernbom te gooien en de gevolgen daarvan te dragen. Het wordt nu zelfs verheerlijkt op de Russische staatstv.

dus ondanks dat iemand 100x wolf roept kom jij elke keer opdraven ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Schijnbaar zijn ze de 9 Mei parade aan het oefenen. Oftewel de overwinning op Nazi Duitsland.

Zie hier de beelden van St. Petersburg.

If it looks and sounds like a duck a it's a duck.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Louwke schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:08:
Schijnbaar zijn ze de 9 Mei parade aan het oefenen. Oftewel de overwinning op Nazi Duitsland.

Zie hier de beelden van St. Petersburg.
[Embed]

If it looks and sounds like a duck a it's a duck.
het schijnt dat het een erg karige parade gaat worden
- minder machines
- minder "luchtmacht"
- minder troepen

- geen andere wereldleiders/pers (mogelijk zonder enige andere "bevriende" landen, die zijn ziek oid)

Ze zijn bang dat er iets "plop" doet .. we gaan het wel horen..

de grens van 1000 tanks vernietigd .. wauw best wel een prestatie op zich

https://minusrus.com/en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKJOEXMSX-SyVm_9YjWkWumP6fQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IO7JiTxrlPX7AsQPx0wWanXI.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door vso op 30-04-2022 16:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie

Of misschien stoppen naar een Russisch "ongehoord nederland" te kijken en dat voor iets richting de waarheid aan te nemen.
Rusland beschikt over bepaalde mogelijkheden, als men die in wenst te zetten dan zet men die in. En dat lijkt voor een groot deel onafhankelijk te zijn van wat wij doen, net als al het andere wat men hun retoriek mee komt daar onafhankelijk van is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

En toch kijk jij met een westerse bril op naar Rusland. Denk na: Putin is een bully en die moet je als bully behandelen. Bullies kennen alleen angst voor iemand die harder slaat en ook bereid is om klappen uit te delen. Elke stap terug, elke concessie die je doet, wordt door een bully als zwakheid gezien en zwakheid moet en zal hij uitbuiten door weer een stap verder te gaan.

Het is belangrijk om niet aan dreigementen toe te geven. Daaraan toegeven is het begin van het einde en leidt alleen maar tot meer agressie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Boeiend, we hadden al lang in Ukraine kunnen zitten met een "vredesmacht" en dan was de boel wellicht al weer stabiel(er) / de Rus afgeschrikt.

Ja, hij kan een tactische nuke inzetten. Daar zal een draaiboek voor zijn bij de NAVO hoe we reageren wat o.a. af gaat hangen van het doelwit. Bij een brede aanval op vele doelen is het waarschijnlijk MAD. Daar kun je als wereldburger verder niks aan doen. Hopen dat je bij de eerste lading gelijk het loodje legt tenzij je avontuurlijker bent aangelegd dan zijn er wel werelddelen waarbij je de inslag overleeft.

Wel interessant om in de gaten te houden: zijn de bunkers van de 0.001% al vol? O.a. Nieuw Zeeland had geloof ik diverse hele duren ondergrondse complexen. Als daar opeens veel vluchten heen vertrekken kun je wellicht beter je bucketlist af gaan werken :>

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:19:

Het is belangrijk om niet aan dreigementen toe te geven. Daaraan toegeven is het begin van het einde en leidt alleen maar tot meer agressie.
En zit nog al een verschil tussen toegeven en extra gaan zitten uitdagen. Zit echt een wereld tussen.

Dus
Sancties: ja
Wapens leveren: ja
Druk zetten op andere landen om Rusland te laten vallen: ja
Poetin gaan lopen beledigen, retoriek dat je Rusland blijvend wil verzwakken, zelf op de borst kloppen en breed maken over wapenleveranties om zo Rusland te vernederen: niet doen. Levert niets op behalve escalatie.

En er is geen zekerheid te krijgen dat Rusland geen kernwapen inzet. Toegeven aan dreiging nooit doen. Rekening houden dat dreiging wel reeel en zoeken naar kansen om deze te verkleinen zonder je eigen positie te verzwakken? Altijd verstandig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

Poetin is een rijke miljardair die echt geen zelfmoord gaat plegen, noch willen de russen zelfmoord plegen.
quatch dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

En dan een stukje van @base_ quoten, die weer quote van de NOS:
Lavrov: Rusland niet in oorlog met de NAVO
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov heeft gezegd dat zijn land zichzelf niet in oorlog beschouwt met de NAVO. Dat meldt het Russische persbureau Ria.

Lavrov stelde dat "zo'n ontwikkeling het risico op een kernoorlog vergroot, wat niet kan worden toegestaan". Hij zei verder dat Rusland niemand met een nucleaire oorlog bedreigt. "Het zijn westerse landen die daarover praten."

De Russische buitenlandminister waarschuwde tegenover Ria ook dat ieder transport met buitenlandse wapens dat Oekraïne binnenkomt een legitiem doelwit is voor Rusland.

Hij wijt het stuklopen van de vredesbesprekingen aan het "doorlopende verlangen van Kiev om spelletjes te spelen".
Ik zie de NOS in deze niet als een betrouwbare nieuwsbron. Ze schrijven van alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:02

Yucon

*broem*

k995 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:34:
[...]

Poetin is een rijke miljardair die echt geen zelfmoord gaat plegen, noch willen de russen zelfmoord plegen.
quatch dus.
Het wordt wat ingewikkeld als je rekening ermee houdt dat verliezen / niet winnen ook wel eens een vorm van zelfmoord voor hem kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:26
Nu heb ik nog helemaal nog geen nucleaire dreigingen gehoord vanuit de vs of de nato.
Maar wat nou als Oekraïne wordt voorzien van tactische nucleaire wapens? Heeft putin dan nog het lef om de eerste te gooien.
Het is wel een ding om als agressor een nuke te gebruiken dat is toch wel een heftig

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:12

Zoals al vaker gezegd, wat wil je dan doen? Het enige wat je nu kunt doen om die dreiging te voorkomen is om Oekraïne aan de russen te geven. De stap die daar gelijk op zal volgen is dat ze de Baltische staten aanvallen met de melding dat er een nuke komt als iemand iets doet. Met daarna Polen en allerlei andere landen.

Heel simpel gezegd, rusland moet ergens gestopt worden. En zodra dat gebeurt loop je een risico. Helaas ontkom je dat niet aan. Maar, waar ik mee begon, wat zou er dan volgens jou moeten gebeuren om die dreiging te voorkomen, maar tegelijkertijd te voorkomen dat rusland nog meer landjepik gaat doen?

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Cyberpope schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:28:
[...]

En zit nog al een verschil tussen toegeven en extra gaan zitten uitdagen. Zit echt een wereld tussen.

Dus
Sancties: ja
Wapens leveren: ja
Druk zetten op andere landen om Rusland te laten vallen: ja
Poetin gaan lopen beledigen, retoriek dat je Rusland blijvend wil verzwakken, zelf op de borst kloppen en breed maken over wapenleveranties om zo Rusland te vernederen: niet doen. Levert niets op behalve escalatie.

En er is geen zekerheid te krijgen dat Rusland geen kernwapen inzet. Toegeven aan dreiging nooit doen. Rekening houden dat dreiging wel reeel en zoeken naar kansen om deze te verkleinen zonder je eigen positie te verzwakken? Altijd verstandig.
Persoonlijk hecht ik niet zo aan de retoriek. Putin bepaalt immers zelf wat de Russische burger uiteindelijk te horen krijgt.
Duidelijk maken dat je wapens (en andere steun) levert en dat ook blijft doen zolang er Russen in Oekraine zitten maakt wel duidelijk dat Putin beter nu eieren voor zijn geld kan kiezen omdat Oekraine niet verzwakt maar juist (relatief) sterker wordt. Met name die $ 30B waar Biden nu mee komt (een smak geld in één keer in plaats van een miljardje nu en een paar miljard later) maakt ook duidelijk aan Putin hoe de zaken ervoor staan. Die $ 30B zijn het halve Russische defensiebudget voor een heel jaar.

Maar ik vind wel dat je duidelijk en consequent moet zijn: Doel moet zijn om Oekraine te bevrijden en niet de doelpalen opschuiven door regime change als doel te kiezen. Putin moet blijven geloven dat er een weg terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

merlin1201 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:40:
Nu heb ik nog helemaal nog geen nucleaire dreigingen gehoord vanuit de vs of de nato.
Maar wat nou als Oekraïne wordt voorzien van tactische nucleaire wapens? Heeft putin dan nog het lef om de eerste te gooien.
Het is wel een ding om als agressor een nuke te gebruiken dat is toch wel een heftig
We hoeven ook niet te dreigen. NATO doctrine is bekend. Dreigen heeft geen nut noch toegevoegde waarde.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Je gooit het hele schaakbord om als je dat gaat doen, dat besef je wel? Dat zal de NAVO zeker niet gaan doen. Mochten ze het wel doen dan is het 1 nuke vanuit UA en als die in is geslagen volgt er een regen van nukes de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-10 17:16
[...]

quatch dus.
Poetin is ziek, dikke prednison kop. Kun je van mijlen af zien.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 14:49
Semyon schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 01:53:
[...]

Mijn ziel zit hier enorme in de knoop. Om het te laten zien, beantwoord de volgende vraag eens eerlijk voor jezelf als je het filmpje hebt gezien. 'Hoop je dat die jonge vent die daar in de foetushouding kruipt het overleeft heeft of niet?'
Even pauseren en proberen die vraag echt voor jezelf te beantwoorden, want we raken zo het hart van het probleem.

Ik kan niet geloven dat je met empathie kan zeggen dat je hoopt dat ie het niet overleeft heeft, zo'n jonge vent met familie die van hem houdt en thuis op hem wacht, hopen dat ie sterft? "Ben je blij als je een update krijgt dat hij het niet overleeft heeft?"
En zodoende is het een valkuil geworden, wat dat is toch het doel hier, dat ie wel sterft.
Ik vind het vervelend dat je hier zo mee zit, wellicht kunnen we je wat helpen.

Het probleem is dat als je het op een individue plot zonder kennis van zijn voorgaande acties je niemand dood zal wensen als gezond mens maar hij is een onderdeel van een enorme machine die overduidelijk fout bezig is.
Dit is een conflict met een heel heldere goede en foute kant, zo zal dit ook de geschiedenisboeken in gaan.
Helaas vecht hij aan de foute kant en ja, zal hij moeten worden verslagen of zich moeten overgeven.Want als dat niet gebeurt is zijn doel niet gelijk aan die van ons en het belang daarvan is groter dan welk invidue dan ook, dat geld ook voor jou en mij, zo simpel is het.

Wil ik dat hij daar als individue zo sterft zonder verdere kennis van wat hij heeft gedaan?
Nee.

Daarom geloof ik in mensen de kans geven zich over te geven en er regels zijn mbt POW's en die zijn er precies om die reden.
Maar wanneer dit persoon zich niet overgeeft of vlucht zal hij op een andere manier moeten worden verlsagen, het is niet anders, dat is een van de gruwelijkheden van oorlog.

Het is een soort ladder voor mij;
1.Je hoopt dat ze weigeren (en protesteren tegen de oorlog)
2.Je hoopt dat ze vluchten zodra ze kunnen (en waar mogelijk over een leidinggevende omleggen)
3.Je hoopt dat ze zich overgeven zodra ze kunnen (en materiaal aan Oekraine overhandigen)
4.Je hoopt dat ze gewond raken en terug naar huis mogen
5.Je hoopt dat ze worden gedood voordat ze meer (burger) slachtoffers creeeren

Daarnaast is empathie vrij nutteloos voor beide partijen omdat het je vermogen om helder te denken beinvloed. Je kan beter compassie voelen voor mensen waar je je in wilt verplaatsen want dan kan je helder blijven denken en de mensen dus ook beter helpen. maw, de emoties van andere voelen helpt hun niet en jou ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:45
Cobb schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:52:
[...]

Poetin is ziek, dikke prednison kop. Kun je van mijlen af zien.
Vraag me wel eens af wat hij persoonlijk nog heeft te verliezen. Soms heb ik het idee dat ie terminaal is.
Toch die bom gooien wetende dat dit wordt beantwoord. Zijn laatste levensjaren in een atoom bunker slijten met alle weelde om hem hen en zeker de geschiedenis boeken ingaan al vernietiger.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
mir4dor schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:57:
[...]

Vraag me wel eens af wat hij persoonlijk nog heeft te verliezen. Soms heb ik het idee dat ie terminaal is.
Toch die bom gooien wetende dat dit wordt beantwoord. Zijn laatste levensjaren in een atoom bunker slijten met alle weelde om hem hen en zeker de geschiedenis boeken ingaan al vernietiger.
Kost hem teveel. Hij heeft een ex, 2 of 3 kinderen bij die ex, hij is opa en er is een soort van onbevestigde vriendin waarmee hij een tweeling zou hebben.

Zou hij die mee willen nemen in de dood vanwege een conflict wat hij zelf heeft veroorzaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:45
Ik weet niet waar de man toe in staat is. Zijn onderdanen, lijfeigenen eigenlijk interesseren hem iig niets.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
@asing die ex-vrouw die hij nooit meer ziet? Die is gewoon afgedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
asing schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:01:
[...]

Kost hem teveel. Hij heeft een ex, 2 of 3 kinderen bij die ex, hij is opa en er is een soort van onbevestigde vriendin waarmee hij een tweeling zou hebben.

Zou hij die mee willen nemen in de dood vanwege een conflict wat hij zelf heeft veroorzaakt?
Ah, de aanname is dus dat Poetin rationeel is en blijft handelen? Ik hoop met je mee :-) (voor de duidelijkheid, dat ik twijfel aan z’n rationaliteit betekent niet dat ik vind dat we iets moeten doen met dit soort dreigementen).

Zijn die nucleaire strikes overigens te onderscheppen voor Europese afweersystemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Requiem19 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:12:

Zijn die nucleaire strikes overigens te onderscheppen voor Europese afweersystemen?
Kruisraket en bommenwerpers? Ja.
Ballistische en hypersonische raketten? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Caelorum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:11:
Hij ziet zijn kleinkinderen wel volgens het interview. Een ex is een ex om een reden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

uitspraak van de (voormalige) US ambassadeur in RU
Putin's time is coming to an end

Now we see the beginning of the end of the Putin regime, said former US ambassador to Russia Michael McFaul.

The diplomat believes that Putin does not have as much support in 80% as propagandists are trying to show, because "in the Gulag country, no one tells you the truth when they are approached with such polls."

"I don't know how it will fall, but now we see the beginning of the end of Putinism. Because he made a huge mistake by not calculating this invasion of your country," McFaul said.
https://t.me/operativnoZSU/21853

@gws24 dankje kopje aangepast (had er overheen gelezen)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 30-04-2022 17:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:18

gws24

Thinking is hard!

vso schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:15:
Sterke uitspraak van de US ambassadeur in RU

[...]
https://t.me/operativnoZSU/21853
Voormalige (former) ambassadeur die nu volgens wiki aan een universiteit werkt. Is wel een diplomatiek groot verschil of een daadwerkelijke ambassadeur dit zegt of iemand die als analist is gevraagd door de media!

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Requiem19 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:12:
[...]

Ah, de aanname is dus dat Poetin rationeel is en blijft handelen? Ik hoop met je mee :-) (voor de duidelijkheid, dat ik twijfel aan z’n rationaliteit betekent niet dat ik vind dat we iets moeten doen met dit soort dreigementen).
Als hij niet meer rationeel is dan zijn we sowieso verloren, want dan kan elke denkbare actie tot elke denkbare uitkomst leiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 14:59

Je moet die boodschappen even nuchter bekijken . Kernwapens zijn voor Rusland heel nuttig. Hadden ze die niet gehad dan had de NAVO gegarandeerd ingegrepen in Ukraine. Putins grootste wens is dat de NAVO zich niet direct met dit conflict bemoeit. En kunnen dreigen met kernwapens zorgt hiervoor. Het gebruiken van kernwapens zal er juist voor zorgen dat de NAVO zich direct in de strijd zal mengen. Dat is niet wat Rusland wil.

Zowel Rusland als de NAVO hebben aan de andere partij duidelijke rode lijnen geschetst waar aan ze zich moeten houden om de huidige status quo te behouden. Rusland gebruikt geen WMD's. De NAVO stuurt geen soldaten.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:31:
[...]

Als hij niet meer rationeel is dan zijn we sowieso verloren, want dan kan elke denkbare actie tot elke denkbare uitkomst leiden.
Te gemakkelijk geredeneerd. Zelfs bij psychiatrische patiënten met verloren realiteit besef weten we ondertussen redelijk goed hoe je kunt escaleren maar ook deëscaleren. Verminderd realiteitszin is niet hetzelfde als kompleet waanzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Dat gaan we dan ook niet doen, Oekraïne is daar (potentieel en begrijpelijk) te veel emotioneel en fysiek bij betrokken om dat soort wapens nu als nog te gaan leveren. De mate waarin er dan nog sprake is van afschrikwekkende werking tov de kans op gebruik, lijkt me aan de beroerde kant qua inschatting en zal dus niet zo snel geleverd worden.

Zoals Cyberpope al aangaf, je hoeft je weliswaar niet te schikken naar alle retoriek en eventuele acties van Rusland, maar dat is wat anders dan zelf ook al te veel retoriek te gaan verspreiden en te gaan lopen patsen.
Strategisch blijven nadenken en je spreekwoordelijke kruit drooghouden lijkt mij veel belangrijker, des te flexibeler ben je nog in je optreden en eventueel opschalen indien nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door gekkie op 30-04-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:07
Totale mobilisatie Rusland, dat zou het slagveld flink veranderen. Als ik de betaalde nieuwsberichten van Telegraaf mag geloven wil het leger al langer dat het een oorlog is en geen speciale militaire missie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:52
gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:41:
[...]

Dat gaan we dan ook niet doen, Oekraïne is daar (potentieel en begrijpelijk) te veel emotioneel en fysiek bij betrokken om dat soort wapens nu als nog te gaan leveren. De mate waarin er dan nog sprake is van afschrikwekkende werking tov de kans op gebruik, lijkt me aan de beroerde kant qua inschatting en zal dus niet zo snel geleverd worden.
Bovendien geef je Putin dan een argument om ze wel in te zetten, want nucleaire wapens leveren tijdens een actief conflict zal hij beschouwen als een existentiële dreiging.

In feite ga je dan mee in de escalerende retoriek van Moskou. Kun je beter niet doen. Waarschijnlijk weet Poetin wel dat Moskou binnen het bereik van de ICBM's van de VS ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door rclahsen op 30-04-2022 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:43
Mag ik opmerken dat er meer op de wereld is dan US/NAVO en Rusland?

Elke keer dat Putin of zijn onderdanen het woordje nuclair of escalatie noemt duiken er een hoop andere landen op.

Israël wil praten, Turkije (oke NAVO) wil praten.

Laat staan de militair sterke landen die ook geen zin hebben in een MAD.

India, China, brazilie, zuid-korea etc…

Hell zelfs noord-korea heeft dan iets te verliezen.

Krijg vaak het idee dat mensen denken dat Putin dagelijks een beetje rond die rode knop loopt te zweven.

Denk dat er nog heel veel treden op de escalatieladder (wereldwijd) zijn mocht het zover komen.

Onder het principe van niemand wil dood en zeker niet voor de oorlog van een ander.

(En landen die juist nu een kans ruiken om een nieuw plekje in de wereldorde te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:26
Maar dan is het eigenlijk triest dat we dan maar moeten wachten op het eerste gebruik van een tactische nuke, en dan?
Nato zal ook dan niet in durven grijpen Oekraïne. Geven ze zich dan maar gelijk over of wat is het denkbare scenario hier. Want doorvechten is ondenkbaar als rusland eenmaal over die streep is gegaan. Die 2e nuke is nog makkelijker

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
rclahsen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:43:
[...]
Bovendien geef je Putin dan een argument om ze wel in te zetten, want nucleaire wapens leveren tijdens een actief conflict zal hij beschouwen als een existentiële dreiging.
Dat ook, maar goed al lever je ze niet, dan kan hij altijd nog veinzen dat je ze wel geleverd zou hebben.
Dat is het probleem met die man en het systeem aldaar (en bijvb ook in China), voor eigen publiek is het dan geen probleem en voor de reputatie in de rest van de wereld is het ook nog de vraag wat het uitmaakt.

Dus in die zin zijn we deels uitgeleverd aan zijn grillen en is er tot nu toe weinig blijk van dat het intern afdoende rommelt om er zeker van te zijn dan anderen hem er in ultimo van zullen weerhouden.

Dat maakt het lastig en dus verstandig om kalm aan te doen, in woord en daad (en zeker in woord zou de afstemming soms wat beter kunnen zijn), maar verder buiten normale redelijkheid, je je oren er verder ook niet naar laten hangen. En ook dat is met enige regelmaat lastig als je de beelden ziet van de zich continuerende hang naar een destructie van alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:15
MetalSonic schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:42:
Totale mobilisatie Rusland, dat zou het slagveld flink veranderen.
Dat denk ik ook, dan zie je ineens Russen in rood-blauwe uniformen met musketten verschijnen, al schreeuwend: "Te paard, te paard, den vijand ten strijde". 8)

Maar even serieus, waarmee wil je die soldaten bewapenen dan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
rclahsen schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:43:
In feite ga je dan mee in de escalerende retoriek van Moskou. Kun je beter niet doen. Waarschijnlijk weet Poetin wel dat Moskou binnen het bereik van de ICBM's van de VS ligt.
Alles wat je daar over zegt is voor ons eigen publiek, Poetin weet dat inderdaad wel.
Wat dat betreft kan Poetin makkelijker ons publiek manipuleren (en heeft dat ook meer zin) dan dat we het omgekeerd kunnen.

Dat is de reden waarom ik de inzet van nucleair ook niet uit sluit, maar wel betwijfel of dat gelijk op bewoond gebied is (zeker als dat direct buiten de Oekraïne zou zijn). Ik zou eerst verwachten dat hij verwarring, angst en ophef zou veroorzaken door ergens, van mij part in een oceaan of zee, een nucleaire explosie te laten plaats vinden zonder dat een land zich direct bedreigd behoeft te voelen.

Kortom "ik durf dit, er zit wat mij betreft geen taboe op de inzet van nucleaire wapens", dat zal al een aardige schokgolf te weeg brengen over de gehele wereld. Waarbij er partijen zijn die zich wellicht af gaan vragen "is de Oekraïne ons dit waard ?", economisch zal de handel flink gestretched worden gok ik.
Een echte zinvolle respons er op is ook matig mogelijk, dus dat zal het westen wel behoorlijk testen denk ik, ondanks dat ik niet verwacht dat we uiteindelijk met hem mee gaan, maar goed hij kan het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:11:
het gerucht gaat dat het westen geen sancties durft in te stellen tegen die vrouw dus blijkbaar is ze belangrijk genoeg voor Putin nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:10:
[...]

het gerucht gaat dat het westen geen sancties durft in te stellen tegen die vrouw dus blijkbaar is ze belangrijk genoeg voor Putin nog.
Hij zal de symboliek zeker aangrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:59:
Waarbij er partijen zijn die zich wellicht af gaan vragen "is de Oekraïne ons dit waard ?"
En daarna de vragen:
- Is Moldavië ons dit waard?
- Zijn de Baltische staten ons dit waard?
- Is Polen ons dit waard?
- Zijn de Scandinavische landen ons dit waard?
- Is Duitsland ons dit waard?

Waar ligt de grens dan? Als Poetin weet dat dreigen met atoomwapens effect heeft, dat de NAVO/EU zich dan terugtrekken, zal hij dan stoppen met Oekraïne?

En de Oekraïne? Schaam je. De Oekraïne geeft aan dat het al een onderdeel is van Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
TheBrut3 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:23:
[...]
En daarna de vragen:
- Is Moldavië ons dit waard?
- Zijn de Baltische staten ons dit waard?
- Is Polen ons dit waard?
- Zijn de Scandinavische landen ons dit waard?
- Is Duitsland ons dit waard?

Waar ligt de grens dan? Als Poetin weet dat dreigen met atoomwapens effect heeft, dat de NAVO/EU zich dan terugtrekken, zal hij dan stoppen met Oekraïne?

En de Oekraïne? Schaam je. De Oekraïne geeft aan dat het al een onderdeel is van Rusland.
Daarom denk ik ook niet dat we daar uiteindelijk in mee gaan, maar in de publieke opinie zal dat gezien de schok toch de potentie tot een hoop onrust (discussie, politiek, economisch) hebben. En daar zie ik dus een (tijdelijke) benefit voor Poetin om zoiets te gebruiken, maar dan wel op een schaal waarop de reactie dus niet min of meer voorgeprogrammeerd is, maar juist op een schaal waarbij de vraag "wat zou onze respons moeten zijn ?" een lastige is, voor maximaal effect.
Zitten uiteraard ook potentiële neveneffecten voor hem aan, intern, China, India, rest van de wereld. Dus evident dat het zal gebeuren is het niet, maar zoals ik al zei, ik zie het al een potentiële eerste nucleaire escalatie die dus expliciet niet MAD is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:59:
[...]

Dat is de reden waarom ik de inzet van nucleair ook niet uit sluit, maar wel betwijfel of dat gelijk op bewoond gebied is (zeker als dat direct buiten de Oekraïne zou zijn). Ik zou eerst verwachten dat hij verwarring, angst en ophef zou veroorzaken door ergens, van mij part in een oceaan of zee, een nucleaire explosie te laten plaats vinden zonder dat een land zich direct bedreigd behoeft te voelen.

Kortom "ik durf dit, er zit wat mij betreft geen taboe op de inzet van nucleaire wapens", dat zal al een aardige schokgolf te weeg brengen over de gehele wereld.
Als hij iets doet dan is het echt. We weten al dat ie kernwapens heeft, we hebben de dreigementen gehoord, en de volgende stap is niet een explosie op zee. Dat heeft dan geen zin meer want hij hoeft ons niet meer te overtuigen dat ie echt kernwapens heeft. De volgende escalatie is een concreet ultimatum gevolgd door een echte explosie op een plek waar het pijn doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:14
gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:17:
[...]

Of misschien stoppen naar een Russisch "ongehoord nederland" te kijken en dat voor iets richting de waarheid aan te nemen.
Rusland beschikt over bepaalde mogelijkheden, als men die in wenst te zetten dan zet men die in. En dat lijkt voor een groot deel onafhankelijk te zijn van wat wij doen, net als al het andere wat men hun retoriek mee komt daar onafhankelijk van is.
Ongehoord Nederland? Wat is dat?
Blijkbaar probeer je mij in een hoek te duwen die ik zelf niet eens ken.
downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:19:
[...]

En toch kijk jij met een westerse bril op naar Rusland. Denk na: Putin is een bully en die moet je als bully behandelen. Bullies kennen alleen angst voor iemand die harder slaat en ook bereid is om klappen uit te delen. Elke stap terug, elke concessie die je doet, wordt door een bully als zwakheid gezien en zwakheid moet en zal hij uitbuiten door weer een stap verder te gaan.

Daar kan ik inkomen, maar de consequenties “kunnen” groot zijn. Hoeveel zijn er door zinloos geweld omgekomen, doordat ze tussen bully en slachtoffer stapten?
[...]

quatch dus.
Putin zit aan het einde van zijn leven. Gemiddelde Rus wordt iets van 70 jaar, hij is 69 jaar.

Niet voor niets wordt nu op Russische staats tv kernwapen gebruik verheerlijkt en “we gaan allemaal toch een keer dood” als argument gebruikt. Dit komt regelrecht van Putin vandaan.

Jullie schatten hem naar Westerse normen en waarden in, hij denkt heel anders.

Hij zet die wapens heus we in.
asing schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:35:
[...]

En dan een stukje van @base_ quoten, die weer quote van de NOS:

[...]

Ik zie de NOS in deze niet als een betrouwbare nieuwsbron. Ze schrijven van alles.
Het is Lavrov die al heel de oorlog “verdeel en heers” hanteert.

Er is echt geen touw meer vast te knippen aan zijn woorden.
redwing schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:40:
[...]

Zoals al vaker gezegd, wat wil je dan doen? Het enige wat je nu kunt doen om die dreiging te voorkomen is om Oekraïne aan de russen te geven. De stap die daar gelijk op zal volgen is dat ze de Baltische staten aanvallen met de melding dat er een nuke komt als iemand iets doet. Met daarna Polen en allerlei andere landen.

Heel simpel gezegd, rusland moet ergens gestopt worden. En zodra dat gebeurt loop je een risico. Helaas ontkom je dat niet aan. Maar, waar ik mee begon, wat zou er dan volgens jou moeten gebeuren om die dreiging te voorkomen, maar tegelijkertijd te voorkomen dat rusland nog meer landjepik gaat doen?
Zeker niet, we moeten sterk rekening gaan houden met het scenario zeg ik toch.

Maar ik snap de berichten hier niet over dat “Putin wel na zal danken voor hij ze inzet”. Of “dat zullen ze nooit doen”.

Ik zou oppassen met dit soort aannames.
We moeten er sterk rekening mee houden dat het wél gebeurt.

US zal dit soort dreigingen omwille van onrust onder het volk overigens nooit met het publiek delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Tweak_ers schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:39:
Putin zit aan het einde van zijn leven. Gemiddelde Rus wordt iets van 70 jaar, hij is 69 jaar.
Ik gok dat de gemiddelde rijke Rus ouder wordt dan 70. Die kunnen gezonder leven, hebben meer toegang tot zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:30:
[...]

Daarom denk ik ook niet dat we daar uiteindelijk in mee gaan, maar in de publieke opinie zal dat gezien de schok toch de potentie tot een hoop onrust (discussie, politiek, economisch) hebben. En daar zie ik dus een (tijdelijke) benefit voor Poetin om zoiets te gebruiken, maar dan wel op een schaal waarop de reactie dus niet min of meer voorgeprogrammeerd is, maar juist op een schaal waarbij de vraag "wat zou onze respons moeten zijn ?" een lastige is, voor maximaal effect.
Zitten uiteraard ook potentiële neveneffecten voor hem aan, intern, China, India, rest van de wereld. Dus evident dat het zal gebeuren is het niet, maar zoals ik al zei, ik zie het al een potentiële eerste nucleaire escalatie die dus expliciet niet MAD is.
op het moment dat er niet gereageerd wordt op het inzetten van een kernwapen dan is dat gewoon hetzelfde als de Russen alles maar geven wat ze willen.
Het idee is dat je geen kernwapens inzet want dan krijg je er ook eentje terug.

Onderaan de streep boeit het niet meer zoveel wat wij willen: het is Oekraine die niets meer moet hebben van Rusland en dat hebben zowel wij als Rusland te accepteren.
Oekraine buigt niet, dus de hele discussie over 'hoe ver gaan we' of 'is het het waard' is al niet meer relevant.
Oekraine buigt niet maar barst liever. En ze barsten niet en wij kunnen ze daarbij helpen. En daar hebben wij ook baat bij.

Rusland bijt haar tanden stuk op Oekraine en kan kernwapens in willen zetten maar dan krijgen ze alsnog niet wat ze hebben willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

Niet voor niets wordt nu op Russische staats tv kernwapen gebruik verheerlijkt en “we gaan allemaal toch een keer dood” als argument gebruikt. Dit komt regelrecht van Putin vandaan.

Jullie schatten hem naar Westerse normen en waarden in, hij denkt heel anders.

Hij zet die wapens heus we in.
Klinklare onzin

EN natuurlijk zal rusland dreigen in de hoop af te schrikken, wat anders kunnen ze doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
downtime schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:35:
[...]
Als hij iets doet dan is het echt. We weten al dat ie kernwapens heeft, we hebben de dreigementen gehoord, en de volgende stap is niet een explosie op zee. Dat heeft dan geen zin meer want hij hoeft ons niet meer te overtuigen dat ie echt kernwapens heeft. De volgende escalatie is een concreet ultimatum gevolgd door een echte explosie op een plek waar het pijn doet.
Dat kan ook, al acht ik een de tussenstap van waar het (niet al te veel) pijn doet nog steeds een waarschijnlijkere optie. Maar goed dat blijft uiteraard koffiedik kijken, ook wat betreft met welke kracht hij dan iets inzet. Wat dat betreft kun je qua locatie, kracht, fallout en dus de gevolgen wel een matrix bouwen met een flink aantal opties waaruit nog te kiezen is als je iets nucleairs zou willen inzetten. Afhankelijk van doel en verwachten en gehoopte reactie zou hij wat in kunnen zetten en op zich zijn alle opties altijd open, dus nee opties uitsluiten zal ik zeker ook niet doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Poetin ligt het volk puur in om iedere escalatie goed te praten, maar ook dat de huidige voortgang en de algehele verslechtering in Rusland zelf het waard is.

Dan de dreiging naar ons toe. Dat is de tactiek om het westen tegen elkaar uit te spelen, dat gaat al sinds het begin van deze oorlog. Daarnaast is het intimideren om ons aan het twijfelen te slaan. Daaraan toegeven is het laatste wat je moet doen dan legitimeer je de acties van Rusland.

Het westen blijft goedgezind. Met 1 kanttekening wel, met name de VS en VK spelen al stevigere retoriek en Europa kan daar nog niet helemaal in meegaan. Dat blijft de 'zwakte' van ons dat we nog te afhankelijk zijn van het gas. Hoe sneller we daar vanaf zijn hoe beter.

Dus ga aub niet meteen in help de nucleaire bommen komen zo op ons af, de dreiging is er vanaf het begin van de oorlog al. Maar analyseer de retoriek, de belangen en de huidige stand in de oorlog. Dreigen en bluf hoort bij de oorlogsretoriek.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Daar kan ik inkomen, maar de consequenties “kunnen” groot zijn. Hoeveel zijn er door zinloos geweld omgekomen, doordat ze tussen bully en slachtoffer stapten?
Die vergelijking is niet zo sterk. Mensen die tussen bully en slachtoffer stappen zijn vaak mensen die denken dat er toch een redelijk gesprek gevoerd kan worden, maar dat die ruziënde mensen alleen even gekalmeerd moeten worden. Je moet er juist alleen tussen stappen als je harder kunt slaan en bereid bent om dat ook echt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
TheBrut3 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:42:
[...]

Ik gok dat de gemiddelde rijke Rus ouder wordt dan 70. Die kunnen gezonder leven, hebben meer toegang tot zorg.
Ik ken de kindersterfte in Rusland niet, maar dat wil dit soort cijfers ook nog wel eens sterk beïnvloeden, naast wat jij al aangeeft de sociale status in zo'n extreem ongelijk land. Dus dat terug vertalen naar een individu zou ik dan ook voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Heb even snel wat gegoogled naar Rusland's dreigementen met kernwapens om wat voor reden dan ook.
Hier de voorlopige oogst.
Hoe serieus dienen we het eigenlijk nog te nemen?
Het is een keer klaar met dat gedreig en dat lijkt de VS nu ook duidelijk aan te geven.

2001
http://edition.cnn.com/20...ussia.missiles/index.html
Putin renews nuclear arms warning

2007
https://www.theage.com.au...rope-20070605-ge5208.html
Putin threatens to point nuclear missiles at Europe

2008:
https://www.theguardian.com/world/2008/feb/13/russia.putin
Putin issues nuclear threat to Ukraine over plan to host US shield

https://www.bbc.com/news/world-europe-43239331
Russia's Putin unveils 'invincible' nuclear weapons

https://www.theguardian.c...d.nuclear.missiles.threat
Moscow warns it could strike Poland over US missile shield

2010
https://www.theguardian.c...in-missile-defence-threat
Russia threatens arms race and new nuclear warheads on Europe's borders

2014
https://thediplomat.com/2...lear-strikes-over-crimea/
Russia Threatens Nuclear Strikes Over Crimea

2015
https://www.reuters.com/a...sia-idUSKBN0MI0ML20150322
Russia threatens to aim nuclear missiles at Denmark ships if it joins NATO shield

2022
https://www.bloomberg.com...land-and-sweden-join-nato
Russia Warns of Nuclear Buildup If Finland, Sweden Join NATO

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:12:
Heb even snel wat gegoogled naar Rusland's dreigementen met kernwapens om wat voor reden dan ook.
Hier de voorlopige oogst.
Hoe serieus dienen we het eigenlijk nog te nemen?
Het is een keer klaar met dat gedreig en dat lijkt de VS nu ook duidelijk aan te geven.

2001
http://edition.cnn.com/20...ussia.missiles/index.html
Putin renews nuclear arms warning

2007
https://www.theage.com.au...rope-20070605-ge5208.html
Putin threatens to point nuclear missiles at Europe

2008:
https://www.theguardian.com/world/2008/feb/13/russia.putin
Putin issues nuclear threat to Ukraine over plan to host US shield

https://www.bbc.com/news/world-europe-43239331
Russia's Putin unveils 'invincible' nuclear weapons

https://www.theguardian.c...d.nuclear.missiles.threat
Moscow warns it could strike Poland over US missile shield

2010
https://www.theguardian.c...in-missile-defence-threat
Russia threatens arms race and new nuclear warheads on Europe's borders

2014
https://thediplomat.com/2...lear-strikes-over-crimea/
Russia Threatens Nuclear Strikes Over Crimea

2015
https://www.reuters.com/a...sia-idUSKBN0MI0ML20150322
Russia threatens to aim nuclear missiles at Denmark ships if it joins NATO shield

2022
https://www.bloomberg.com...land-and-sweden-join-nato
Russia Warns of Nuclear Buildup If Finland, Sweden Join NATO
nice en dat is alleen nog maar per jaar .. de keren per jaar "herhaald" mis je nog ;)
Dat hoef je voor mij er niet bij te zetten hoor ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:11:
[...]

Ik ken de kindersterfte in Rusland niet, maar dat wil dit soort cijfers ook nog wel eens sterk beïnvloeden, naast wat jij al aangeeft de sociale status in zo'n extreem ongelijk land. Dus dat terug vertalen naar een individu zou ik dan ook voorzichtig mee zijn.
het schijnt dat Rusland sowieso een probleem heeft qua demografie:

YouTube: Russia's demographic crisis
Russia is dealing with a major demographic crisis. Low birth rates, high death rates and an increase of mortality rate is taking its toll on the Russian population. Not to mention the increase of divorces, abortions, alcoholism, narcotics and communicable diseases. Forecasts predicted that the Russian population will decrease to around 125 million by 2025. And possibly even going below 100 million by 2050. By 2020 Russia will lose 30% of its population, this could become a turningpoint in Russian history.
In de jaren 90 was het helemaal erg. Mensen kregen weinig kinderen en scheiding werd niet meer als erg beschouwd.
Een moreel verval, iets waar de orthodoxe kerk natuurlijk iets tegen wil doen. Onderdeel van de Russische nationalistische orthoxe identiteit waar oa Putin ook aan werkt.

Minder mensen betekent ook minder potentiele soldaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:49:
[...]

op het moment dat er niet gereageerd wordt op het inzetten van een kernwapen dan is dat gewoon hetzelfde als de Russen alles maar geven wat ze willen.
Het idee is dat je geen kernwapens inzet want dan krijg je er ook eentje terug.
Het ene kernwapen is de andere niet en de ene inzet (locatie, wijze van inzet, fallout en dus gevolgen) ook de andere niet. Dus een eventuele reactie zal ook "gepast" zijn.
Onderaan de streep boeit het niet meer zoveel wat wij willen: het is Oekraine die niets meer moet hebben van Rusland en dat hebben zowel wij als Rusland te accepteren.
Oekraine buigt niet, dus de hele discussie over 'hoe ver gaan we' of 'is het het waard' is al niet meer relevant.
Oekraine buigt niet maar barst liever. En ze barsten niet en wij kunnen ze daarbij helpen. En daar hebben wij ook baat bij.

Rusland bijt haar tanden stuk op Oekraine en kan kernwapens in willen zetten maar dan krijgen ze alsnog niet wat ze hebben willen.
Het boeit wat mij betreft zeker wel wat wij willen, daar zullen we gestaag, gedegen, onverschrokken aan moeten werken.

Wat ik probeerde aan te geven is dat de inzet van een kernwapen in enige vorm, zo'n schok te weeg zou kunnen brengen dat door de angst die daar potentieel uit volgt onder bevolkingen, alle retoriek bagger in een keer weer allemaal naar boven brengt en nog eens versterkt gaat worden door de lokale groeperingen die daar in het verleden al mee bezig zijn geweest en nog zijn en die die retoriek ook toen al uitventen.

Dus we zullen dan nogmaals voorgeschoteld krijgen van FvD, ongehoord Nederland dat het allemaal onze eigen schuld is, de NAVO de hoofdschuldige etc., laat die Oekraine toch vallen en die Baltische staten erbij, want het brengt toch maar ellende en hef als sluitstuk de EU dan ook maar op met Frankrijk en Duitsland als as van het kwaad.
En helaas denk ik dat er dan door die angst en in die snelkookpan van emoties wel eens een hoop meer twijfel en uiteindelijk aanhang en verwarring zou kunnen ontstaan. Net als met het corona gedoe (waar dezelfde actoren achter zitten).

Kortom een middel tot wederom een poging in het zaaien van verdeeldheid, vandaar dat mijn verwachting op een beperkte inzet, vooralsnog groter is dan die van een directe grotere inzet, als hij ze al in gaat zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:19:
In de jaren 90 was het helemaal erg. Mensen kregen weinig kinderen en scheiding werd niet meer als erg beschouwd.
Een moreel verval, iets waar de orthodoxe kerk natuurlijk iets tegen wil doen. Onderdeel van de Russische nationalistische orthoxe identiteit waar oa Putin ook aan werkt.

Minder mensen betekent ook minder potentiele soldaten.
Geloof of beter gezegd het instituut daar van, kan op meerdere wijzen je autoritaire regime ondersteunen of ondermijnen. Het is inderdaad wel duidelijk wat het in Rusland doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:15
Onze nationale Poetin-nar is helaas ook weer bezig:
*knip*
Dergelijke toxische tweets geven we geen aandacht.

[ Voor 49% gewijzigd door tweakduke op 30-04-2022 19:45 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:30

psy

Zeker niet, we moeten sterk rekening gaan houden met het scenario zeg ik toch.

Maar ik snap de berichten hier niet over dat “Putin wel na zal danken voor hij ze inzet”. Of “dat zullen ze nooit doen”.

Ik zou oppassen met dit soort aannames.
We moeten er sterk rekening mee houden dat het wél gebeurt.
We kunnen er helemaal geen rekening mee houden. Hoe zouden we er rekening mee kunnen houden?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:35:
[...]

We kunnen er helemaal geen rekening mee houden. Hoe zouden we er rekening mee kunnen houden?
door bijvoorbeeld voorzichtig te zijn en niet bombastisch met Amerikaanse tankdivisies Oekraine binnen te rijden en de Russen de Donbas uit te schoppen met het risico dat Rusland wel degelijk kernwapens in zet.
Maar door het water voorzichtig te testen en het bij levering van kleine wapens te houden.
En daarna wat groter als het erop lijkt dat Rusland's dreigement van kernwapens vooralsnog loos lijkt.

Zo is er geen actieve hulp van NATO aan Oekraine op het gebied van officiele westerse troepen op Oekraiense bodem.
Maar wel wapenleveringen zodat Oekraine de middelen heeft om te doen wat ze willen: zichzelf vrij vechten van Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
psy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:35:
[...]

Ik ken mensen uit mijn omgeving die bij het begin van de oorlog in blinde paniek ook de bommen al zagen vliegen. Dan begrijp ik de angst van de dreiging wel, maar je kunt er uiteindelijk niks mee.

Angst is en blijft een slechte raadgever.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
hoevenpe schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:26:
Onze nationale Poetin-nar is helaas ook weer bezig:
*knip*
Behalve dat ik de tweet dan niet geheel vind kloppen, zo "visibly shocked" lijkt de host niet, die is vooral afgeknipt na een eventuele "ja, verzuchting". Maar goed die host is als je er op googled een min of meer gelijk gestemde complot-aanhanger, compleet eigen versies van de geschiedenis proberen te etaleren, naar zijn grote voorbeeld en vaak even opzichtig.
Zoals wel meer podcasts bestaan uit zeer gelijk gestemden en daardoor ook niet verder komen dan de diepgang van mijn voetenbadje, maar helaas zullen er mensen voor blijven vallen vrees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 30-04-2022 19:45 . Reden: Quote aangepast ]

Pagina: 1 ... 174 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: