De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.447 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

o nee
Important news from foreign partners for this minute:

🇺🇸 The Pentagon sees no signs of preparations for the landing in Odessa. The actions of the Russian Black Sea Fleet off the Ukrainian coast are a demonstration of force.

Starting from June 1, Germany plans to increase social payments to Ukrainian refugees from 300 to 449 euros. And is considering the possibility of sending howitzers to Ukraine.

Ireland has frozen 1.2 billion assets of the Russian Federation and may transfer them for the restoration of Ukraine.
Norway has closed ports for Russian cargo ships, - Foreign Ministry Anniken Huitfeld. The ban begins to take effect on May 7.

The Czech Republic will not pay for Russian gas in rubles, as this is a violation of EU sanctions, - Prime Minister Petr Fiala.

The Italian oil and gas group Eni denied the rumors (https://t.me/u_now/45913 ) about their plans to pay for gas in rubles.

🇩🇰 The leading Danish energy company Ørsted refused to pay for the supply of Russian gas in rubles.

The Indian oil companies Indian Oil, Bharat Petroleum and Hindustan Petroleum want to conclude a six-month contract for the import of oil from Russia, - the head of OP Andrey Ermak.
Azerbaijan supports the territorial integrity of Ukraine and considers the selectivity of the principles of international law unacceptable, Ilham Aliyev said.

The manufacturer of gummy bears Haribo will stop deliveries to Russia.

The UN Security Council will discuss the situation in Ukraine again next week. The subject of shelling will be touched upon (https://t.me/u_now/46102 ) Kiev (https://t.me /+i1CgPlD3JBBmM2Vi) missiles at the time when he was there (https://t.me/u_now/46107 ) UN Secretary General Antonio Guterres. The UN also continues to maintain contacts in Moscow and Kiev in order to ensure evacuation from Mariupol.

NATO is looking for ways to help protect Sweden and Finland even before they officially join. It is not known what exactly we are talking about. At the same time, Finland and Sweden will work closely together to decide whether to join NATO and when.
https://t.me/u_now/46269

Die beer krijg geen beertjes meer

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

De Ysabel , het militair transportschip van Spanje is reeds in Polen (Gdynia) aangekomen. Wat er precies in zit weet ik niet maar als ik me niet vergis is er 200 ton aan ammo aan boord. Verder nog pantservoertuigen, transport voertuigen en ander materieel.

Ik snap dat er meerdere mensen zijn die soms moeite hebben met de toon in het topic. Ik heb dat zelf af en toe ook. Natuurlijk is elke oorlog gruwelijk en dan is dat nog slechts van horen zeggen.

Ik ben ook blij als de Oekrainers hun land kunnen bevrijden van een agressor. Dus ja, dat er russen sneuvelen hoort daarbij. Oekrainers zijn er ook al genoeg te betreuren.

Maar laten we inderdaad niet doen alsof het slechts een game is waarbij men respawned. Dood, is nu eenmaal gewoon dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:52
Rub3s schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:21:
[...]

Ik snap even het verband niet tussen Matheus 5:14 en een oorlog? Of lees ik een verkeerde vertaling o.i.d. :+
Er werd een plaatje gepost met 5:14 en de gedachte was dat dat dan 05:14 uur zou zijn.

Dezelfde notatie wordt echter ook in de bijbel gebruikt. Dus het zou ook kunnen slaan op Matheus 5:14. Wat dat dan zou betekenen weet ik niet want atheïst.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:36:
[...]

Er werd een plaatje gepost met 5:14 en de gedachte was dat dat dan 05:14 uur zou zijn.

Dezelfde notatie wordt echter ook in de bijbel gebruikt. Dus het zou ook kunnen slaan op Matheus 5:14. Wat dat dan zou betekenen weet ik niet want atheïst.
Sorry, ben christelijk opgevoed en begrijp de referentie: Mattheus 5:14 refereert aan het 'licht der wereld' maar ik denk dat het meer gaat om het concept van een 'stad die op de berg ligt kan niet verborgen blijven'.

Misschien refereert het aan Belgorod als zijnde een stad als centraal punt waar het leger samenkomt en weer vertrekt ,met voorraadlocaties etc.

Zo'n doelwit kan niet voor altijd onaangevallen blijven.

Heb ook even gezocht naar 5:14 in andere apocalypstische bijbelboeken zoals Ezechiel en Openbaring maar die van Mattheus lijkt me nog het meest voor de hand liggend.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Of mensen moeten wat meer ungefundeerde brainfarts op Twitter negeren ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

offtopic:
Jullie zijn het licht in deze wereld. Een stad op een berg kan niet verborgen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Jelmer93 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:31:
[...]

Als iemand hier toch eens chinees kon lezen. Lastig te verifiëren inderdaad
Er is altijd een manier...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R84CkINRG_aRm65zXmhAwn1wnb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLU8ykv6c84S4aPAcYNjPhye.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zonder context is het waardeloos. Het lijkt mij waarschijnlijker dat dit gepresenteerd is als "de kwade plannen voor rusland van het westen".

[ Voor 10% gewijzigd door Norjee op 29-04-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Denk niet dat ze een complete stad in as zouden leggen, weet ook niet hoe wij er op zouden reageren (niet positief denk ik)

maar denk wel genoeg doelwitten daar die onder militair legitiem zijn ?
YakuzA schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:39:
[...]

zien we morgen wel straks lekker zzzz

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 29-04-2022 22:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:39:
[...]

Of gewoon überhaupt zogenaamde nieuws snippets op Twitter (en andere sociaal media kanalen) negeren ;)

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:41:
[...]

Denk niet dat ze een complete stad in as zouden leggen, weet ook niet hoe wij er op zouden reageren (niet positief denk ik)

maar denk wel genoeg doelwitten daar die onder militair legitiem zijn ?

[...]

zien we morgen wel straks lekker zzzz
mensen hebben het ook over 'wegblijven van de ramen'.

In geval van zware explosies of zelfs een kernbom zou ik hetzelfde doen :)

Gaat Rusland een tactical nuke gooien op Belgorod en Oekraine de schuld geven? Immers Oekraine is een land met uranium en Rusland zei al eerder dat Oekraine mogelijk de potentie heeft om zelf een kernbom te ontwikkelen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:03

AndereKoekoek

Ping! Pong?

XWB schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:45:
Er zijn ook dronebeelden zonder geluid te vinden, zoals de DJI Mavic 3 in de feed van https://twitter.com/TheDeadDistrict.

Volgens de comments op Reddit zijn de bommen uitgerust met 3D-geprinte onderdelen, om gewicht te sparen. Toch vraag ik mij af hoe efficiënt de inzet van deze drones zijn. Met dit soort drones die één of twee bommen dragen ga je geen leger van > 100.000 man uitschakelen. Ik denk dat de drones nuttiger zijn ter ondersteuning van de artillerie, zoals hier te zien is. We zien direct hoe snel en accuraat het Oekraïense leger die tank kan raken.
Je moet in dit geval niet alleen kijken naar wat het fysiek met het Russische leger doet.

Als iedere Oekraïner met zo'n drone bommen kan gaan gooien straks, dan heb je nergens meer een veilig gevoel. Al hoor je dat gezoem van die dingen al wel op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AndereKoekoek schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:43:
[...]

Je moet in dit geval niet alleen kijken naar wat het fysiek met het Russische leger doet.

Als iedere Oekraïner met zo'n drone bommen kan gaan gooien straks, dan heb je nergens meer een veilig gevoel. Al hoor je dat gezoem van die dingen al wel op afstand.
als ik het filmpje zo bekijken lijken de betreffende Russen te denken dat het eenmalig is.
Die gast die op de grond zit kijkt wat om zich heen maar is verder vooral rustig bezig met z'n eigen tourniquet.
Misschien dat ze dachten dat het voorbij was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:43:
[...]

mensen hebben het ook over 'wegblijven van de ramen'.

In geval van zware explosies of zelfs een kernbom zou ik hetzelfde doen :)

Gaat Rusland een tactical nuke gooien op Belgorod en Oekraine de schuld geven? Immers Oekraine is een land met uranium en Rusland zei al eerder dat Oekraine mogelijk de potentie heeft om zelf een kernbom te ontwikkelen?
Kunnen ze proberen maar Oekraïne heeft al haar kernwapens ingeleverd. Dus dat kan heel snel debunked worden.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 16:45

Rub3s

+3 , omdat het kan

[...]

Mjah, er zijn heel wat bijbelboeken met 5 hoofdstukken en 14 verzen ;)

En het licht van de wereld zijn wijst meer op het opvallen van een christen doordat die anders handelt dan niet-christenen (dat zou iig het idee moeten zijn volgens die bijbeltekst).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rub3s schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:58:
[...]

Mjah, er zijn heel wat bijbelboeken met 5 hoofdstukken en 14 verzen ;)

En het licht van de wereld zijn wijst meer op het opvallen van een christen doordat die anders handelt dan niet-christenen (dat zou iig het idee moeten zijn volgens die bijbeltekst).
hetzelfde vers bevat het concept van 'een stad op een berg kan niet verborgen blijven'.

Belgorod is DE stad waar Russische troepen langs komen qua logistiek.
En die airpods zijn daar ook weer gesignaleerd.

Brandstof. Trein.

Belgorod is een centrale stad voor militaire logistiek en daarmee een ultiem doelwit.

En anders verwijst 'het licht der wereld' naar een Russische tactical nuke die ze op Belgorod gaan gooien en waarvoor ze Ukraine de schuld gaan geven. Ukraine: het land met uranium die wel haar nukes heeft afgestaan maar stiekem vast een nieuwe kan hebben gemaakt en nu gebruikt op Belgorod (#RussianPropagandalf)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:11

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:45:
Er zijn ook dronebeelden zonder geluid te vinden, zoals de DJI Mavic 3 in de feed van https://twitter.com/TheDeadDistrict.

Volgens de comments op Reddit zijn de bommen uitgerust met 3D-geprinte onderdelen, om gewicht te sparen. Toch vraag ik mij af hoe efficiënt de inzet van deze drones zijn. Met dit soort drones die één of twee bommen dragen ga je geen leger van > 100.000 man uitschakelen. Ik denk dat de drones nuttiger zijn ter ondersteuning van de artillerie, zoals hier te zien is. We zien direct hoe snel en accuraat het Oekraïense leger die tank kan raken.
Dat 3D geprinte deel zal de staart zijn, zodat hij mooi recht naar beneden valt. Verder is de bom een of ander off the shelf granaat. Met staart wordt het mogelijk om te mikken. Gaat dus niet zozeer om het gewicht vermoed ik maar meer om van een standaard granaat een “precisie” (val)wapen te maken.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Russen denken dat Transnistria aangevallen zou kunnen worden door Oekraïne, en sluiten niet uit om preventief in te grijpen:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:50:
Kunnen ze proberen maar Oekraïne heeft al haar kernwapens ingeleverd.
Mooie plottwist:
Stel Oekraïne heeft per ongeluk nog een stel tactische nukes liggen in een vergeten opslag.

En dan realiseer ik me weer dat het dan alleen maar een grotere bende wordt. Maar voor een film zou het mooi werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:03:
De Russen denken dat Transnistria aangevallen zou kunnen worden door Oekraïne, en sluiten niet uit om preventief in te grijpen:

[Twitter]
kunnen ze zelfs nog gelijk in hebben.
Als Transnistrie maar een paar duizend man heeft qua actieve verdediging is het een prima doel om uit te schakelen met goedkeuring en samenwerking met Moldova regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:12
van NOS
Lavrov: Rusland niet in oorlog met de NAVO
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov heeft gezegd dat zijn land zichzelf niet in oorlog beschouwt met de NAVO. Dat meldt het Russische persbureau Ria.

Lavrov stelde dat "zo'n ontwikkeling het risico op een kernoorlog vergroot, wat niet kan worden toegestaan". Hij zei verder dat Rusland niemand met een nucleaire oorlog bedreigt. "Het zijn westerse landen die daarover praten."

De Russische buitenlandminister waarschuwde tegenover Ria ook dat ieder transport met buitenlandse wapens dat Oekraïne binnenkomt een legitiem doelwit is voor Rusland.

Hij wijt het stuklopen van de vredesbesprekingen aan het "doorlopende verlangen van Kiev om spelletjes te spelen".
da's vreemd of verdacht: neemt Lavrov nou een afstand tot Poetin of is het meer BS om ons om de tuin te leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Is de nederlandse en europese luchtafweer eigenlijk momenteel voorbereid op eventuele ballistische raketten uit rusland?

Geen idee of nederland standaard patriots paraat heeft ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
eppie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:07:
Is de nederlandse en europese luchtafweer eigenlijk momenteel voorbereid op eventuele ballistische raketten uit rusland?

Die kunnen geen ballistische raketten raken zo ver ik weet, dat is voor de meeste systemen praktisch gezien min of meer onmogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:59
base_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:07:
van NOS

[...]

da's vreemd of verdacht: neemt Lavrov nou een afstand tot Poetin of is het meer BS om ons om de tuin te leiden?
Gelet hoe alle woorden van Lavrov geïnterpreteerd dienen te worden als het tegengestelde, is dit een zorgelijke ontwikkeling :+

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
BeefHazard schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:09:
[...]

Gelet hoe alle woorden van Lavrov geïnterpreteerd dienen te worden als het tegengestelde, is dit een zorgelijke ontwikkeling :+
dat vrees ik dus ook ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
eppie schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:07:

De Patriot systemen staan opgesteld bij de Poolse grens. Maar die zijn vooral bedoeld om kruisraketten te onderscheppen, de ballistische raketten zijn bijna niet tegen te houden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:07

bloody

0.000 KB!!

BeefHazard schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:09:
[...]

Nou dan is het wel fijn dat we ons geen zorgen hoeven te maken over "ieder transport met buitenlandse wapens dat Oekraïne binnenkomt" O-)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verrrassing ?

vertaling
The DPR reported the detention of an OSCE employee on suspicion of espionage:
niet echt.

base_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:07:
van NOS
[...]
Wat te russen zeggen is "ruis" heeft net zoveel nieuws waarde als weten dat je overbuurman naar de wc gaat.

[ Voor 48% gewijzigd door vso op 29-04-2022 23:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 11:52
B_FORCE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:25:
[...]

Dat Mongolië ook zoveel erbij krijgt.

Beetje raar om dat op Chinese televisie te zien, die twee liggen namelijk ook niet helemaal lekker samen toch?

En toch vooral juist Noorwegen :+ :+ :+ 8)7
Er zijn een hoop landen die graag wat grond erbij zouden willen, maar volgens mij is Noorwegen er niet een van. Dat is al vreselijk dunbevolkt, idem voor Mongolië trouwens.
En de bevolking van Estland gaat ineens van ruim 1 miljoen inwoners naar 6 miljoen (in Sint-Petersburg wonen namelijk bijna 5 miljoen mensen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:50
hoevenpe schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:06:
[...]
Empathie is in dit geval onze westerse valkuil, in een oorlog is het hij of ik.

De enige manier waarop Oekraïne kan winnen is zoveel mogelijk Russische militiairen te doden, geen uitzondering.
Empathie is geen valkuil. Je kan prima empathie hebben voor en nog steeds het dier met hondsdolheid een genadeklap geven. Het 1 sluit het ander niet uit.
Als je nu je westerse waarden overboord gooit, krijg je ze lastig terug na het conflict.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 21:57

Killjoy

Klingon lawn products

pro_6or schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:10:
Mede daarom willen de meeste van onze opa’s niet praten over wo2 of “politionele acties” (speciale militaire operatie). Mijn Opa deed dat iig bijna nooit en hij was mijn grote voorbeeld, iemand waar ik zeer veel respect voor had.
Twee ooms van mij (van twee kanten van de familie) namen deel aan de politionele acties. De ene was boerenknecht en als dienstplichtige uitgezonden. Was eigenlijk de rest van zijn leven arbeidsongeschikt. Kwam geknakt terug en wilde nooit iets vertellen. Behalve aan het einde van zijn leven aan zijn eerste en enige werkgever.

De ander was commando. Had de 'prachtigste' verhalen over wat hij daar had gedaan en was bijzonder trots op zichzelf. Mooiste tijd van zijn leven. De conclusies uit het onderzoek van begin dit jaar kwamen niet als een verrassing, zeg maar.

Die klootzak is nog opgeklommen tot kolonel en ruim 90 geworden.

Gelukkig hebben ze elkaar voor zover ik weet nooit ontmoet.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<edit>

[ Voor 91% gewijzigd door vso op 29-04-2022 23:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:59
base_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:10:
[...]

dat vrees ik dus ook ....
Als je je serieuze zorgen begint te maken is 't altijd een goed idee om een pauze van het nieuws in te gelasten. Er is simpelweg geen peil te trekken op die Russen, trek je er vooral niet te veel van aan :p

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Killjoy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:21:
[...]

Twee ooms van mij (van twee kanten van de familie) namen deel aan de politionele acties. De ene was boerenknecht en als dienstplichtige uitgezonden. Was eigenlijk de rest van zijn leven arbeidsongeschikt. Kwam geknakt terug en wilde nooit iets vertellen. Behalve aan het einde van zijn leven aan zijn eerste en enige werkgever.

De ander was commando. Had de 'prachtigste' verhalen over wat hij daar had gedaan en was bijzonder trots op zichzelf. Mooiste tijd van zijn leven. De conclusies uit het onderzoek van begin dit jaar kwamen niet als een verrassing, zeg maar.

Die klootzak is nog opgeklommen tot kolonel en ruim 90 geworden.

Gelukkig hebben ze elkaar voor zover ik weet nooit ontmoet.
Ik duwde mijn lieve Opa ooit (als vroege tiener) eens onderwater in centerparcs. Hij kon niet zo goed zwemmen, altijd op zijn zij, hoofd boven water. Kwam hij als een Leeuw weer boven en was heel boos (anders nooit). Ik hevig geschrokken natuurlijk. Bleek dat hij een kameraad heeft willen redden bij een doorgestoken dijk op een sawa, sprong hem direct achterna (bepakt en wel) en is zelf ook bijna verdronken. De rest heeft ze er allebei uit weten te krijgen.

Gelukkig. Maar ook wij hadden daar weinig te zoeken. En ook toen werd dat verkocht als geen oorlog.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 21:57

Killjoy

Klingon lawn products

pro_6or schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:31:
[...]

Ik duwde mijn lieve Opa ooit (als vroege tiener) eens onderwater in centerparcs. Hij kon niet zo goed zwemmen, altijd op zijn zij, hoofd boven water. Kwam hij als een Leeuw weer boven en was heel boos (anders nooit). Ik hevig geschrokken natuurlijk. Bleek dat hij een kameraad heeft willen redden bij een doorgestoken dijk op een sawa, sprong hem direct achterna (bepakt en wel) en is zelf ook bijna verdronken. De rest heeft ze er allebei uit weten te krijgen.

Gelukkig. Maar ook wij hadden daar weinig te zoeken. En ook toen werd dat verkocht als geen oorlog.
Heftig man. En Korea was ook zo'n feest. Hoewel dat (op papier) nog vrijwilligers waren.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is interessant om te zien hoe de geopolitieke dynamiek soms kan zijn. Duitsland heeft moeite met sancties en embargo's op Russische olie en gas, maar wil wel z'n volle steun geven aan het bannen van de import van Russisch uranium. Frankrijk (en verschillende Oost-Europese landen) zitten er precies omgekeerd in.

Van Politico:
Germany has thrown its weight behind demands to sanction uranium imports from Russia and other parts of Vladimir Putin's civil nuclear industry in retaliation for his invasion of Ukraine, five EU diplomats told POLITICO.

(...)

The discussion lays bare a political fault line between the governments in Berlin and Paris, the two big players within the bloc. Germany is a fierce opponent of nuclear energy, and is aiming to shut down its remaining nuclear power plants by the end of this year.

(...)

However, the strongest resistance might not come from France, but from Eastern Europe. For Russian-made nuclear reactors in the Czech Republic, Hungary, Finland, Bulgaria, Romania and Slovakia, there is no authorized nuclear fuel alternative to Russian supply. While Slovakia, for example, has said it has enough nuclear fuel to last through the end of 2023, a ban on Russian imports could be a problem down the road.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

BeefHazard schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:29:
[...]

Als je je serieuze zorgen begint te maken is 't altijd een goed idee om een pauze van het nieuws in te gelasten. Er is simpelweg geen peil te trekken op die Russen, trek je er vooral niet te veel van aan :p
Putin wil gewoon “eer” en inkomsten voor zichzelf en zijn boevenbende. Als dat niet mocht lukken trekt hij zich gewoon terug. Net als in het noorden. Er komt echt geen vurig walhalla voor de hele wereld als het verder mislukt.

Tegelijkertijd zijn die dingen nu eenmaal uitgevonden. The cat is out of the bag.

een treffende spreuk

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30
Killjoy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:33:
[...]

Heftig man. En Korea was ook zo'n feest. Hoewel dat (op papier) nog vrijwilligers waren.
En ondertussen lachen “we” hier om live beelden van doodgaande Russische soldaten. Stel je maar voor hoe leuk je het had gevonden als de Indonesiërs toen grappige foto’s van je doodgaande opa’s hadden rondgestuurd om met z’n allen lekker van te genieten. Ik begrijp de roep om empathie heel goed: wij moeten de morele higher ground nemen anders zijn we niks beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MeteoVir schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:34:
Het is interessant om te zien hoe de geopolitieke dynamiek soms kan zijn. Duitsland heeft moeite met sancties en embargo's op Russische olie en gas, maar wil wel z'n volle steun geven aan het bannen van de import van Russisch uranium. Frankrijk (en verschillende Oost-Europese landen) zitten er precies omgekeerd in.

Van Politico:

[...]
Logisch, de Duitsers hebben hun kerncentrales uit gezet en gingen meer aardgas gebruiken. Het is neit toevallig dat de NordStream 2 in Duitsland uit komt. Frankrijk heeft nog steeds kerncentrales dus die hebben uranium nodig.

Ieder land heeft zo zijn belangen. Zo werkt dat nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Ben er denk deels achter
*knip* wat is je bedoeling hier ? Je post wat telegram links die ook nog eens qua taal Russisch zijn en licht verder niets toe. Dit heeft zo geen enkele toegevoegde discussie waarde.
This morning on the popular channel "Tin Belgorod" posted a video with the caption that up to 5 divisions of operational-tactical missile systems "Iskander-M" were deployed in the Belgorod region of the Russian Armed Forces.
dat is wel leuk voor UA als ze die uit kunnen schakelen.

update
Of dit is een false flag en RU doet dit zelf ? lolz

[ Voor 20% gewijzigd door defiant op 30-04-2022 00:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:38:
[...]

Logisch, de Duitsers hebben hun kerncentrales uit gezet en gingen meer aardgas gebruiken. Het is neit toevallig dat de NordStream 2 in Duitsland uit komt. Frankrijk heeft nog steeds kerncentrales dus die hebben uranium nodig.

Ieder land heeft zo zijn belangen. Zo werkt dat nu eenmaal.
Het is ook logisch en verrast mij geenszins. Desalniettemin is het interessant om te volgen hoe dit in de praktijk uitspeelt. 'We' willen de Russen pijn laten voelen maar het blijkt aan alle kanten nu openlijk hoe breed en diep de verwevenheid en afhankelijkheid van veel Europese landen en Rusland is. Ik zie als pure winst wel de toenemende publieke bewustwording hiervan en het politieke debat erover. Al gaat het nog lang niet zo scherp en fel als zou moeten. Er moeten nog veel oude overtuigingen en gewoonten afbrokkelen en er moet over veel eigen schaduwen heengestapt worden.

NB Frankrijk importeert geen uranium uit Rusland maar uit Kazachstan, Australië en Niger. De Franse weerstand lijkt meer te zitten in de bedreiging voor handel in hun nucleaire technologie voor kerncentrales in andere landen, die zelf wel uranium importeren uit Rusland.

[ Voor 12% gewijzigd door MeteoVir op 29-04-2022 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

olafmol schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:37:
[...]

En ondertussen lachen “we” hier om live beelden van doodgaande Russische soldaten. Stel je maar voor hoe leuk je het had gevonden als de Indonesiërs toen grappige foto’s van je doodgaande opa’s hadden rondgestuurd om met z’n allen lekker van te genieten. Ik begrijp de roep om empathie heel goed: wij moeten de morele higher ground nemen anders zijn we niks beter.
We zijn ook niks beter, iedere mens wil uiteindelijk hetzelfde, huisje boompje beestje. En die paar die iets anders willen, onder dat juk moeten we vandaan (zien te blijven).

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

MeteoVir schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:46:
[...]

Het is ook logisch en verrast mij geenszins. Desalniettemin is het interessant om te volgen hoe dit in de praktijk uitspeelt. 'We' willen de Russen pijn laten voelen maar het blijkt aan alle kanten nu openlijk hoe breed en diep de verwevenheid en afhankelijkheid van veel Europese landen en Rusland is. Ik zie als pure winst wel de toenemende publieke bewustwording hiervan en het politieke debat erover. Al gaat het nog lang niet zo scherp en fel als zou moeten. Er moeten nog veel oude overtuigingen en gewoonten afbrokkelen en er moet over veel eigen schaduwen heengestapt worden.

NB Frankrijk importeert geen uranium uit Rusland maar uit Kazachstan, Australië en Niger. De Franse weerstand lijkt meer te zitten in de bedreiging voor handel in hun nucleaire technologie voor kerncentrales in andere landen, die zelf wel uranium importeren uit Rusland.
Precies, we gaan zien hoe dat uit gaat pakken. Je ziet dat de schoen wringt en op veel plaatsen.

Wat ik ook hoor in mijn omgeving is dat er toch redelijk wat mensen, meer als dat ik had verwacht in ieder geval, zelf ook boycot acties nemen. Ik hoorde vandaag van een vriend dat ie zijn sport eiwitten niet meer bij Holland en Barret koopt omdat deze zaak van een russische oligarch is. Dat had hij uitgezocht en een besluit genomen en dat is dan nog maar één voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
MeteoVir schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:34:

Van Politico:

[...]
Oef, daar kwam ik laatst al iets over tegen. Niet over Duitsland, maar de afhankelijk van Rusland voor die oudere reactoren qua brandstof.
In Finland is Rusland trouwens ook bezig met een nieuwe reactor, net zoals Frankrijk btw.

https://www.mining.com/we...-on-russian-nuclear-fuel/

In de zoektocht naar bovenstaand artikel, kwam ik ook nog tegen dat notabene de US behoorlijk veel uranium uit Rusland importeert.

https://www.theverge.com/...anium-russia-supply-chain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10-10 14:13
Dat is ook wel weer typerend voor de EU (of eerder de lidstaten) om zo’n verdeeldheid te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakensteine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 08:55
asing schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:21:
[...]

Ik geef je iets om op te kauwen : Matheus 5:14.

Dan zou het 1 grote vuurbal moeten worden ....
Dit moet je me eens uitleggen. Hoe je dit bedoelt.

Volgens mij gaat het daar over een kaars die je op een kandelaar plaats als beeldspraak dat het licht geeft. Ter voorbeeld hoe goede werken moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Als Rusland echt veel van die iskander-m systemen heeft verzameld bij de grens dan maak ik me wel zorgen. Die hebben een enorme vuurkracht.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Drakensteine schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:29:
[...]

Dit moet je me eens uitleggen. Hoe je dit bedoelt.

Volgens mij gaat het daar over een kaars die je op een kandelaar plaats als beeldspraak dat het licht geeft. Ter voorbeeld hoe goede werken moeten zijn.
Kan een tijdstip zijn kan van alles zijn

Op dit moment weten we alleen dat in Belgerod het lucht afweer actief is ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-10 16:45

Rub3s

+3 , omdat het kan

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:01:
[...]

hetzelfde vers bevat het concept van 'een stad op een berg kan niet verborgen blijven'.

Belgorod is DE stad waar Russische troepen langs komen qua logistiek.
En die airpods zijn daar ook weer gesignaleerd.

Brandstof. Trein.

Belgorod is een centrale stad voor militaire logistiek en daarmee een ultiem doelwit.

En anders verwijst 'het licht der wereld' naar een Russische tactical nuke die ze op Belgorod gaan gooien en waarvoor ze Ukraine de schuld gaan geven. Ukraine: het land met uranium die wel haar nukes heeft afgestaan maar stiekem vast een nieuwe kan hebben gemaakt en nu gebruikt op Belgorod (#RussianPropagandalf)
Zouden er echt mensen zijn die zo denken? Zo erg uit z'n verband getrokken en zo ver gezocht...

Als je bijbelteksten voor je karretje wilt spannen zijn er zoveel betere.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:19
Caelorum schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:20:
Empathie is geen valkuil. Je kan prima empathie hebben voor en nog steeds het dier met hondsdolheid een genadeklap geven. Het 1 sluit het ander niet uit.
Mijn ziel zit hier enorme in de knoop. Om het te laten zien, beantwoord de volgende vraag eens eerlijk voor jezelf als je het filmpje hebt gezien. 'Hoop je dat die jonge vent die daar in de foetushouding kruipt het overleeft heeft of niet?'
Even pauseren en proberen die vraag echt voor jezelf te beantwoorden, want we raken zo het hart van het probleem.

Ik kan niet geloven dat je met empathie kan zeggen dat je hoopt dat ie het niet overleeft heeft, zo'n jonge vent met familie die van hem houdt en thuis op hem wacht, hopen dat ie sterft? "Ben je blij als je een update krijgt dat hij het niet overleeft heeft?"
En zodoende is het een valkuil geworden, wat dat is toch het doel hier, dat ie wel sterft.

Ja genadeklappen zijn hypothetisch het beste, maar die optie is er niet, oorlog doen kan niet zonder lijden veroorzaken en alleen genadeklappen, dat is de keuze gewoon niet. Wat dat betreft zit er wel degelijk een paradox hier. "War is hell"

Als het nummers zijn denk ik, hoe meer gewapende Russen sterven in Oekraïne hoe beter. Als ik de videos zie van mensen in een foetushouding, mensen strompelend en dan toch hopen dat ze snel sterven? Ik zit in de knoop.

Bijvoorbeeld in "Saving Private Ryan" die Duitser die werd vrijgelaten. Empathie en oorlogsrecht lieten niet toe hem daar neer te schieten. Een krijgsgevangen nemen laat de missie falen en veel mensen dood. Hem vrijlaten ja, je weet hoe de film ging. Empathie is een valkuil. Maar het is ook meer(!). Op het scherpst van die snede die in het menselijk hart samenkomt moeten we een weg vinden.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Semyon schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 01:53:
[...]

Mijn ziel zit hier enorme in de knoop. Om het te laten zien, beantwoord de volgende vraag eens eerlijk voor jezelf als je het filmpje hebt gezien. 'Hoop je dat die jonge vent die daar in de foetushouding kruipt het overleeft heeft of niet?'
Even pauseren en proberen die vraag echt voor jezelf te beantwoorden, want we raken zo het hart van het probleem.

Ik kan niet geloven dat je met empathie kan zeggen dat je hoopt dat ie het niet overleeft heeft, zo'n jonge vent met familie die van hem houdt en thuis op hem wacht, hopen dat ie sterft? "Ben je blij als je een update krijgt dat hij het niet overleeft heeft?"
En zodoende is het een valkuil geworden, wat dat is toch het doel hier, dat ie wel sterft.

Ja genadeklappen zijn hypothetisch het beste, maar die optie is er niet, oorlog doen kan niet zonder lijden veroorzaken en alleen genadeklappen, dat is de keuze gewoon niet. Wat dat betreft zit er wel degelijk een paradox hier. "War is hell"

Als het nummers zijn denk ik, hoe meer gewapende Russen sterven in Oekraïne hoe beter. Als ik de videos zie van mensen in een foetushouding, mensen strompelend en dan toch hopen dat ze snel sterven? Ik zit in de knoop. Wat mij betreft is Empathie wel een valkuil. Volgens mij is dat toe te geven wel een goede stap.

Bijvoorbeeld in "Saving Private Ryan" die Duitser die werd vrijgelaten. Empathie en oorlogsrecht lieten niet toe hem daar neer te schieten. Een krijgsgevangen nemen laat de missie falen en veel mensen dood. Hem vrijlaten ja, je weet hoe de film ging. Empathie is een valkuil. Maar het is ook meer(!). Op het scherpst van die snede die in het menselijk hart samenkomt moeten we een weg vinden.
Zonder enige voorkennis..
Zou je willen dat hij het overleefd.
En dat is ook wat ik heb bij dit filmpje,ik heb geen idee wie hij is of wat hij eventueel gedaan heeft.

Zou je nu weten dat hij al het 1 en ander uitgevreten heeft, voorbeelden genoeg van de wandaden daar.

Dan zou je kunnen stellen dat je een hondsdol iemand uit zijn lijden hebt verlost en daarmee het lijden van toekomstige slachtoffers voorkomen hebt.

Je zou ook kunnen stellen dat hij daar niks te zoeken heeft en dus bewust meedoet aan de actie van Rusland.
En daarom het verdient om te sterven.
Maar voor hetzelfde geld kan hij niet terug omdat hij dan ook niet lang meer leeft....

Iemand toevallig "they shall not grow old" gezien? Oorlog is wreed...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
[...]

....
Vanuit verdedigend perspectief: als je hem laat leven maakt hij wellicht anderen af, dat risico kun je logischerwijs nooit nemen. Empathie is niet iets voor op het slach(t)veld vrees ik.
(ook verder gedachtendwaling over landgenoten/motivatie/regime/dwang etc. etc. zijn niet direct relevant op een oorlogsfront denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:19
Ronald.42 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 02:10:
En daarom het verdient om te sterven.
Ja maar dat is rationeel de zaak bekijken, geen empathie. Mijn hele punt (en volgens mij zijn we het hier over eens) is empathie en of hij het verdient wel degelijk tegenover elkaar kunnen staan, en zo is de valkuil van empathie ontstaan, die we niet moeten ontkennen, maar waar we een weg mee moeten vinden.
base_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 02:15:
Empathie is niet iets voor op het slach(t)veld vrees ik.
Ja dat is wat mensen bedoelen met empathie is een valkuil, we zijn het eens denk ik.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]
En zodoende is het een valkuil geworden, wat dat is toch het doel hier, dat ie wel
Nee, zoals elke militair strateeg je ook zal zeggen. Het doel is dat hij uitgeschakeld is en niet meer deel kan nemen aan de strijd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laten we vooral ook niet vergeten wie er uiteindelijk schuld heeft aan die Russische doden. Oekraïne heeft hier niet om gevraagd. Die jongens hadden ook lekker thuis in Vladivostok voor de open haard kunnen zitten. Maar Putin vond het een goed idee om ze op pad te sturen. En die voelt maar 1 ding; keihard verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:38

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:03:
[...]

er wordt niet bij gezegd wat de planning is, maar ja mensen zijn mensen.
Poppetjes slapen, worden wakker, drinken een kopje thee, gaan hun mail lezen en trappen daarna wat granaten uit het kanon.
Daarna even een rookpauze en weer wat shells.
Denk dat het gewoon zoiets is. Misschien ook afhankelijk van de bevoorrading: die truckers hebben natuurlijk ook hun eigen dagritme en zodra de shells beschikbaar komen stampen ze ze richting de Oekraiense frontlinie en als het op is gaan ze weer vodka zuipen en roken.
Vanuit tactisch oogpunt is het complete kolder. Dat iets op een gezette tijd langskomt, verwacht je bij een gemeentedienst, niet bij een oorlog. Het is alsof iemand een aanvalsplan heeft opgezet en hetzelfde plan met dezelfde tijden dag in dag uit hergebruikt. :F

Nou ja, past goed bij de rest van de Russische "strategie", die dusdanig prut is dat zelfs het gemiddelde RTS-spelletje intelligenter is dan dat.

Binnenkort zal het dagelijkse ritme wel ophouden, als Oekraine de posities in puin schiet met hun nieuwe speeltjes (tijdens de dagelijkse Russische pauze natuurlijk). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MikeyMan schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:09:
Laten we vooral ook niet vergeten wie er uiteindelijk schuld heeft aan die Russische doden. Oekraïne heeft hier niet om gevraagd. Die jongens hadden ook lekker thuis in Vladivostok voor de open haard kunnen zitten. Maar Putin vond het een goed idee om ze op pad te sturen. En die voelt maar 1 ding; keihard verliezen.
Dat het een noodzaak is, maakt het voor die jongens niet minder tragisch.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cyberpope schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:21:
[...]

Dat het een noodzaak is, maakt het voor die jongens niet minder tragisch.
Tsjah, voor klachten graag melden op het rode plein.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:50
[...]
[...]
Ja, want in tegenstelling tot wat velen hier blijkbaar denken is het doel helemaal niet het vermoorden van Russische soldaten. Zij die oorlogsmisdaden hebben begaan moeten worden gestraft volgens de regels in dat gebied, al dan niet voor het vuurpeloton, maar de anderen moeten gewoon weer naar huis kunnen gaan. We willen Rusland stoppen en heropvoeden, niet uitmoorden. Dat hebben we destijds met Duitsland ook niet gedaan en zouden we nu ook niet moeten willen. Dat er dan slachtoffers vallen op weg daarnaartoe is normaal in oorlog, maar daar hoef je dan nog niet om te staan juichen. Dan verlaag je jezelf tot hetzelfde niveau als de juichende menigtes bij de guillotines en vierendelingen, en persoonlijk dacht ik dat we daar als maatschappij wel al voorbij waren.

(en of je wel of niet empathie moet voelen aan het front, laat ik even in het midden, want hier in het topic zijn we niet aan het front!)

Ik hou er verder weer even over op hoor ^_^

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 30-04-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
[...]

Als het nummers zijn denk ik, hoe meer gewapende Russen sterven in Oekraïne hoe beter. Als ik de videos zie van mensen in een foetushouding, mensen strompelend en dan toch hopen dat ze snel sterven? Ik zit in de knoop.

Disclaimer, filmpje niet gezien.

De situatie is in oorlogstijd dat het overleven van de een, de dood van de ander betekent en vice versa. Dat is het verschrikkelijke eraan. Dus ja, je kan empathie voor de ander hebben - 'wat naar dat jij hier bent, dat je doodsangst hebt, en dat je huis en haard hebt achtergelaten om hier in een vreemd land te sterven' en toch zonder twijfel hem definitief willen uitschakelen uit de strijd.

Juist die gevoelens maken je menselijk.
Wat dat betreft is zo'n situatie een prisoners dilemma waarbij allebei afzien van actie, over het algemeen nauwelijks positieve resultaten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06
Zal dit ook sabotage zijn of pure pech? Is heel aan de andere kant bij Japan. Beelden ook even gecheckt met Google maps en lijkt idd om die centrale te gaan

https://twitter.com/viseg...&t=q2k9vu0zLLGJ8AUR2zjgAw

https://www.google.com/ma...e0851b:0xc5e30d03264f875b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30
De discussie over het drone filmpje met de stervende Russische soldaten en de daarop volgende empathie discussie gaat volgens mij over het delen van, en het kicken op, het filmpje zelf.

Daarover zijn de meesten hier het volgens mij wel eens dat dat niet ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27
Terran schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:06:
Zal dit ook sabotage zijn of pure pech? Is heel aan de andere kant bij Japan. Beelden ook even gecheckt met Google maps en lijkt idd om die centrale te gaan

https://twitter.com/viseg...&t=q2k9vu0zLLGJ8AUR2zjgAw

https://www.google.com/ma...e0851b:0xc5e30d03264f875b
Er schijnen veel Ukrainers door de Russen naar Sakhalin gedeporteerd te zijn.
https://gur.gov.ua/en/con...uvannia-na-sakhalini.html

Dus, tsja, toeval?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:16
Caelorum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:28:
[...]

Ja, want in tegenstelling tot wat velen hier blijkbaar denken is het doel helemaal niet het vermoorden van Russische soldaten. Zij die oorlogsmisdaden hebben begaan moeten worden gestraft volgens de regels in dat gebied, al dan niet voor het vuurpeloton, maar de anderen moeten gewoon weer naar huis kunnen gaan. We willen Rusland stoppen en heropvoeden, niet uitmoorden. Dat hebben we destijds met Duitsland ook niet gedaan en zouden we nu ook niet moeten willen.
Rusland stoppen is één, heropvoeden is een heel ander ding. Laten we ze eerst maar eens proberen tegen te houden en via sancties zorgen dat ze de volgende keer nog iets langer nadenken.

Een land wat zo erg geleden heeft onder eeuwenlange despoten gaan we niet kunnen heropvoeden, hooguit conditioneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
'Deel Russische troepen in noordoosten uitgeput geraakt'
Op het NOS-Live blog is te lezen dat Russische troepen uitgeput raken.
Ergens begrijp ik dat wel. De logistiek is niet zodanig dat ze optimaal gevoed kunnen worden. Wat dat betreft hebben de UA troepen een heel groot thuisvoordeel. Zolang er ook nog burgers zitten in het deel waar gevochten wordt krijgen ze waarschijnlijk ook af en toe een pannetje verse borsjtsj of een kop koffie aangereikt (bij wijze van spreken dan). Ik heb zo'n vermoeden dat er in de gebieden waar de Russen zitten weinig eetbaars meer te vinden is. En eten van het land kan nog niet want er groeit nog niks.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Yaksa schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:29:
'Deel Russische troepen in noordoosten uitgeput geraakt'
Op het NOS-Live blog is te lezen dat Russische troepen uitgeput raken.
Ergens begrijp ik dat wel. De logistiek is niet zodanig dat ze optimaal gevoed kunnen worden. Wat dat betreft hebben de UA troepen een heel groot thuisvoordeel. Zolang er ook nog burgers zitten in het deel waar gevochten wordt krijgen ze waarschijnlijk ook af en toe een pannetje verse borsjtsj of een kop koffie aangereikt (bij wijze van spreken dan). Ik heb zo'n vermoeden dat er in de gebieden waar de Russen zitten weinig eetbaars meer te vinden is. En eten van het land kan nog niet want er groeit nog niks.
Krijgt Oekraïne eigenlijk ook van die survival maaltijden geleverd door de VS of een van die andere landen? Of alleen wapentuig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Laatst online: 20:44
Als de Russen zoveel verliezen lijden, waarom blijven ze dan maar stap voor stap terrein winnen? Ze kunnen toch geen oneindige voorraad soldaten en materiaal hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
jaapstobbe schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:47:
Als de Russen zoveel verliezen lijden, waarom blijven ze dan maar stap voor stap terrein winnen? Ze kunnen toch geen oneindige voorraad soldaten en materiaal hebben?
Tactisch terugtrekken.
Rusland heeft niet het overwicht om hun linie te bewaken. Dus UA kan heel goed hit-and-run aanvallen uitvoeren. Het nadeel voor UA is dat Rusland dan wel terrein kan winnen. Maar gezien de staat van hun bevoorrading maakt ze dat tegelijkertijd ook veel kwetsbaarder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:55
Volgens mij is de tactiek van Oekraïne om de Russen door te laten drukken en dan aan te vallen op punten die zij zelf kiezen, zodat de Russen veel verliezen hebben. Dan verlies je inderdaad stukjes land, maar als de vijand dan genoeg verzwakt is kan je ze weer een stuk terug duwen. Tot nu toe lijkt het kiezen van hun momenten effectief, gezien de Russen veel meer verliezen lijken te hebben dan de Oekraïners.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:02
wellicht omdat de oekrainers ook (en wellicht meer) verliezen lijden? daarvan zien we hier weinig voorbij komen, er wordt hier vrij eenzijdig gerapporteerd over de verliezen van de russen, maar ook aan de andere kant wordt natuurlijk het nodige vernietigt......ik ben bang dat er hier een aantal iets te optimistisch zijn.

Ik hoop toch echt dat er aan deze waanzin zo snel mogelijk een einde komt, met voor de Oekraine een zo gunstig mogelijke (zover nog mogelijk) uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
breagor schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:57:
[...]

wellicht omdat de oekrainers ook (en wellicht meer) verliezen lijden? daarvan zien we hier weinig voorbij komen, er wordt hier vrij eenzijdig gerapporteerd over de verliezen van de russen, maar ook aan de andere kant wordt natuurlijk het nodige vernietigt......ik ben bang dat er hier een aantal iets te optimistisch zijn.

Ik hoop toch echt dat er aan deze waanzin zo snel mogelijk een einde komt, met voor de Oekraine een zo gunstig mogelijke (zover nog mogelijk) uitkomst.
De Russen doen heel erg hun best om zoveel mogelijk Oekraïense verliezen te laten zien, en die worden door de gangbare OSINT-kanalen ook gewoon opgepikt. Rusland verliest simpelweg veel materieel, al is dat aan Oekraïense kant natuurlijk ook zo. In ieder geval zijn de Russen dusdanig wanhopig dat ze eerdere Oekraïense verliezen hergebruiken en op andere plaatsen neerleggen om het maar te doen laten lijken dat er meer vernietigd is dan in werkelijkheid het geval is. Of vernietigde Russische tanks laten zien en net doen alsof het Oekraïense tanks zijn.

Verder kost aanvallen veel mensen / materieel, dus dat veroveringen gepaard gaan met verliezen, dat is niet zo gek. Het is wachten (of hopen) tot Rusland het momentum verliest.

[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 30-04-2022 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens deze oud-generaal heeft dat vooral te maken met zware artillerie van de Russen, zie dit draadje:

Je kunt dan twee dingen doen: terugtrekken of ook artillerie inzetten, maar inzet van de Westerse wapens duurt nog even. Dus volgens hem winnen de Russen langzaam terrein maar hebben ze vervolgens moeite om het vast te houden.
breagor schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:57:
Volgens dit zijn de verliezen zwaarder bij de Russen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Until morale improves, beatings will continue. Of die niet minder mooie variant, beatings will continue, until morale improves.

Rusland heeft nog steeds zo’n 70% van haar slagkracht en valt over een stuk kleiner gebied aan. In het oosten dreigen er nu toch gebieden omsingeld te raken. Hopelijk kunnen ze zich op tijd terugtrekken.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing

De verliezen van Rusland tot nu toe. Inmiddels zitten ze over de 1000 tanks. Gisteren zijn er 22 kapot geschoten. Naast de tanks zijn er ook 27 Armored Personnel Carriers minder. Verder 4 anti aircraft installaties en 1 stuks artillerie.

Ook de UAF geeft toe zware verliezen te hebben, al zijn ze niet zo zwaar als die van de Russen:

[ Voor 26% gewijzigd door asing op 30-04-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
pro_6or schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:23:
Rusland heeft nog steeds zo’n 70% van haar slagkracht en valt over een stuk kleiner gebied aan.
Ik ben heel erg benieuwd waar jij die 70% vandaan haalt en of dat ook effectieve slagkracht is en, mocht dat idd kloppen, dan ook graag de reden waarom ze die overweldigende slagkracht nog geen enkele maal hebben ingezet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 11-10 00:43
De_Bastaard schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:38:
[...]
Krijgt Oekraïne eigenlijk ook van die survival maaltijden geleverd door de VS of een van die andere landen? Of alleen wapentuig?
Rantsoenen zitten er ook tussen (soms wel vermeld, tussen de helmen, body armor, medische kits etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Af en toe zie je ze ertussen.
Zag pas van Zweden oid dat er 500k rantsoenen tussen stond.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

De Amerikanen leveren inderdaad ook MRE’s. Wikipedia: Meal, Ready-to-Eat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yaksa schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:35:
[...]

Ik ben heel erg benieuwd waar jij die 70% vandaan haalt en of dat ook effectieve slagkracht is en, mocht dat idd kloppen, dan ook graag de reden waarom ze die overweldigende slagkracht nog geen enkele maal hebben ingezet.
Niet? In het oosten staat het nu enorm onder druk. US intelligence heeft meerdere keren aangegeven hoeveel slagkracht RU nog heeft. Laatste officiële bericht was 75%, ik heb er zelf 70 van gemaakt want we zijn weer een week verder en de Russen blijven verliezen lijden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:26
Nieuwsoverzicht voor de nacht:

Polen is klaar om het luchtruim van Slowakije te verdedigen als het zijn MiG-29's aan Oekraïne overdraagt, zei de minister van Defensie van het land.

▪️Duitsland heeft zijn standpunt over sancties tegen Rusland gewijzigd - nu ondersteunt het, naast een consistent olie-embargo, ook beperkingen op de Russische nucleaire sector - volgens "Politico".

▪️De Ambassade van de Republiek Azerbeidzjan heeft haar werkzaamheden in Kiev hervat. Vanaf 30 april is de Consulaire Dienst dagelijks geopend. Meer over Kiev nieuws hier.

▪️Oschadbank waarschuwt klanten voor brieven van fraudeurs. Klanten krijgen e-mailbrieven over de vermeende ontvangst van een betaling op de rekening. De brieven bevatten een phishing-link om de details van de transactie te bekijken, die nooit gevolgd mag worden.

▪️De VN zullen haar inspanningen verdubbelen om levens te redden en het menselijk lijden in de oorlog in Oekraïne te verminderen – kondigde VN-president António Guterres aan.

Generale staf van de strijdkrachten van Oekraïne: vijandelijke offensieve operaties in de oostelijke operationele zone blijven volledige controle uitoefenen over het grondgebied van de regio's Donetsk en Loehansk en handhaven de landcorridor met de tijdelijk bezette Krim

▪️In de richting van Siverskiy schoten vijandelijke eenheden op de posities van onze troepen nabij de nederzettingen Kindrativka, Katerynivka, Svarkove en Bilokopytove.

▪️In de richting van Slobozhansky concentreert de vijand zijn belangrijkste inspanningen op het handhaven van zijn bezette posities en het toebrengen van vuurschade aan eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne. Om de groep te versterken, verplaatst de vijand individuele eenheden van het oostelijke militaire district van het grondgebied van de regio Belgorod naar het gebied van de stad Izyum.

▪️Russische eenheden probeerden een aanval uit te voeren in de richting van de nederzettingen Sulyhivka en Dovhenke, maar slaagden daar niet in. Om de groepen van zijn troepen in de richtingen Charkov en Izyum te dekken, probeert de vijand troepen en middelen voor luchtverdediging in te zetten.

▪️In de oostelijke operationele zone blijft de vijand de Lyman aanvallen (in de gebieden van Yampil, Ozerne, Lyman), Siverodonetsk, waar hij probeert de verovering van Rubizhne, Popasnyansky te voltooien (in de richting van Kalinovo en Popasna) en Routebeschrijving Kurachiv (Olenivka en Novomykhailivka). Er is geen succes, de gevechten gaan door.

▪️Artilleriebeschietingen van onze troepen stoppen niet in de richting van Zaporizja.

▪️In het South Buh-gebied worden enkele beschietingen van de posities van eenheden van onze troepen door de vijand geregistreerd.

▪️In de richting van Mykolayiv intensiveerde de vijand de luchtverkenning in de operationele diepte van de defensieve posities van de strijdkrachten van Oekraïne, vermoedelijk om de aanwezigheid en de aard van de acties van de reserves aan het licht te brengen.

▪De vorige dag hebben de luchtverdedigingseenheden van de luchtmacht en de landmacht van Oekraïne 10 luchtdoelen geraakt: 1 vliegtuig en 9 "Orlan-10" UAV's van operationeel en tactisch niveau.

▪️Gedurende de afgelopen 24 uur zijn 14 vijandelijke aanvallen afgeslagen; 11 tanks, 7 artilleriesystemen, 28 eenheden gepantserde voertuigen en 14 voertuigen werden vernietigd in de regio's Donetsk en Luhansk.

En de 30 April update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-4fdMf807aeOpdzWotOc6fi9DI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83HsOiya3Fkn08WvxjlaZXi8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBx_jnCCWRm433dchk1uLYDElL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwcQxALWTm8dL5gEPUk5FtYR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
DoubleDutch schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:27:
▪️De VN zullen haar inspanningen verdubbelen om levens te redden en het menselijk lijden in de oorlog in Oekraïne te verminderen – kondigde VN-president António Guterres aan.
Oh, dus ze deden eerst half werk. Of is 2 * niks nog steeds niks? In dat geval zou ik ze adviseren de inspanningen te verviervoudigen, is toch de zelfde moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:50
bulle bas schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:42:
[...]

Oh, dus ze deden eerst half werk. Of is 2 * niks nog steeds niks? In dat geval zou ik ze adviseren de inspanningen te verviervoudigen, is toch de zelfde moeite.
Twee keer zoveel pogingen doen die geveto'd worden door rusland denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat heeft de VN eigenlijk gedaan? Weet iemand dat?

noodhulp? diplomatie richting Rusland?

Of alleen maar in de plenaire zaal schande spreken en de Russische acties 'veroordelen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pro_6or schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:25:
[...]

Niet? In het oosten staat het nu enorm onder druk. US intelligence heeft meerdere keren aangegeven hoeveel slagkracht RU nog heeft. Laatste officiële bericht was 75%, ik heb er zelf 70 van gemaakt want we zijn weer een week verder en de Russen blijven verliezen lijden.
maar blijkbaar zijn ze moe, en dan gaat het ze niet lukken.
Die lui hebben minstens een maand rust nodig als je het mij vraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
CopyCatz schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:44:
[...]

Twee keer zoveel pogingen doen die geveto'd worden door rusland denk ik.
Tsja, het VK heeft de VN al expliciet opgegeven, bij monde van Liz Truss. De strategie om autocratiën op hetzelfde podium te zetten als de vrije wereld is slecht bevallen. Verwacht op termijn dat het Westen zaken anders gaat organiseren.

Een idee dat Europa ook zou moeten toepassen (zouden ze echter technische mensen eerst wel beter moeten gaan betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Voor de liefhebber is de ''Go f*** yourself russian ship'' postzegel nog te bestellen (oplage 500.000)

https://postmark.ukrposht...ct/product&product_id=161

15 euro incl verzendkosten naar NL

Edit:
Link is toegankelijk met inloggegevens: https://www.ukrposhta.ua/en/

Sorry heren schijnt niet te werken, kreeg een mail van hen omdat ik deze postzegel eerder had willen bestellen maar was mislukt, was dus blijkbaar geen openbare link.

We are pleased to announce that we have completely restored the work of our online shop!
By clicking on the button below, you will be able to complete the order of the postage stamp «Russian warship, go…!». We emphasize that you can order the postage stamp at this link only from one device and only once. We also duplicate the link to your Viber phone number.
As before, you can buy only one sheet with six postage stamps of any denomination.

Post kan dus derhalve verwijderd worden, mijn excuses hiervoor

[ Voor 68% gewijzigd door Q_7 op 30-04-2022 12:08 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Q_7 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:51:
Voor de liefhebber is de ''Go f*** yourself russian ship'' postzegel nog te bestellen (oplage 500.000)

Site vraagt om inloggegevens. Ook https://postmark.ukrposhta.ua/ vraagt erom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Caelorum schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 08:28:
[...]

Ja, want in tegenstelling tot wat velen hier blijkbaar denken is het doel helemaal niet het vermoorden van Russische soldaten. Zij die oorlogsmisdaden hebben begaan moeten worden gestraft volgens de regels in dat gebied, al dan niet voor het vuurpeloton, maar de anderen moeten gewoon weer naar huis kunnen gaan. We willen Rusland stoppen en heropvoeden, niet uitmoorden. Dat hebben we destijds met Duitsland ook niet gedaan en zouden we nu ook niet moeten willen. Dat er dan slachtoffers vallen op weg daarnaartoe is normaal in oorlog, maar daar hoef je dan nog niet om te staan juichen. Dan verlaag je jezelf tot hetzelfde niveau als de juichende menigtes bij de guillotines en vierendelingen, en persoonlijk dacht ik dat we daar als maatschappij wel al voorbij waren.

(en of je wel of niet empathie moet voelen aan het front, laat ik even in het midden, want hier in het topic zijn we niet aan het front!)

Ik hou er verder weer even over op hoor ^_^
hear hear! deze zou bij elke nieuwe pagina in dit topic automatisch bovenaan mogen staan, telkens weer.
olafmol schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:08:
De discussie over het drone filmpje met de stervende Russische soldaten en de daarop volgende empathie discussie gaat volgens mij over het delen van, en het kicken op, het filmpje zelf.

Daarover zijn de meesten hier het volgens mij wel eens dat dat niet ok is.
Eens, en toch zie je stapels tweets/telegram meuk voorbij komen met filmpjes van spul dat stukgeschoten wordt of is, ik kijk het niet en blijf mijn veelvuldig gestelde vraag herhalen of er geen topic voor dat soort ellende mag komen zodat dit grotere topic schoon blijft en enkel gaat over grotere lijnen, bevestigde feiten en meer inhoudelijke discussies. Ik krijg een zeer creepy gevoel bij die rot dingen die mensen schijnbar grag posten en erger nog graag kijken en voor posten duidelijk zelf gezocht hebben. Ik schaar het onder de noemer da oorlog het slechtste in mensen naar boven kan halen. Waar jouw post en die erboven gequote een voorbeeld is van dan weer het beste in mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

asing schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:54:
[...]

Site vraagt om inloggegevens. Ook https://postmark.ukrposhta.ua/ vraagt erom.
Even account aanmaken :)

https://www.ukrposhta.ua/en/

[ Voor 6% gewijzigd door Q_7 op 30-04-2022 11:59 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
pro_6or schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:25:
[...]

Die 75% lijkt inderdaad maximum te zijn, mogelijk heeft Rusland minder dan dat nog over. En dan praten we puur over manschappen. Als er bijv relatief veel tankies zijn gedood, dan mis je effectief meer slagkracht dan dat getal aangeeft.
Bij de zware gevechten gooit Rusland zijn laatste reserves in de strijd. Volgens Kiev zijn er sinds het begin van de oorlog 23.000 Russische militairen gesneuveld; het Britse ministerie van Defensie sprak deze week van 15.000 omgekomen Russen. De vuistregel wil dat het aantal gewonden meestal twee à drie keer zo hoog ligt. Dat betekent dat de verliezen aan Russische zijde (als men de conservatieve Britse schatting neemt) ten minste 45.000 man bedragen, bijna een kwart van de maximale geschatte omvang van de invasiemacht bij het begin van de invasie op 24 februari (190.000). „Kolossale verliezen”, zegt Fjodorov, die doen denken aan die van de Tweede Wereldoorlog.
Het spijtige is dat die zware wapenen waar we hier al van meet af aan op hebben aangedrongen nu wel laat aankomen, leidend tot onnodige verliezen. Persoonlijk heeft mij dat enorm gefrustreerd, het is een strategische fout geweest. Men is bekneld geweest in het eigen denkraam. Nu moeten zelfs de Oekraïense vrijwilligers in het vuur gegooid worden. Met goede counter-artillerie en ruimere middelen in de lucht had men de eigen stellingen beter kunnen beschermen, en zo veel onnodige doden aan Oekraïense zijde kunnen voorkomen. Maar goed, beter laat dan nooit.
Kiev doet geen mededelingen over het aantal doden en gewonden aan eigen zijde, maar ook die zijn hoog. „Artilleriebeschietingen maakten veel slachtoffers”, schrijven onderzoekers van de Britse defensiedenktank RUSI in een recent rapport over de eerste weken van de oorlog, waarvoor ze spraken met Oekraïense militairen: „Op sommige momenten moesten de Oekraïners terugvallen op de pure massa van het aantal opgeroepen vrijwilligers om de Russische opmars te stuiten.”

edit Ook interessant
Als Rusland de slag in de Donbas in de komende weken niet weet te winnen, zo zegt Fjodorov, dan heeft het de ‘lentecampagne’ van de oorlog verloren en komt het Kremlin voor „enorme uitdagingen” te staan. Bij de huidige verliezen (100 tot 200 gesneuvelden per dag) zal het huidige offensief binnen enkele weken doodbloeden. Daarna kan president Poetin besluiten te onderhandelen (waartoe hij nog geen aanstalten maakt), verder escaleren door de inzet van (tactische) kernwapens („niet uit te sluiten” maar „zeer onwaarschijnlijk”, zegt Fjodorov) of zich opmaken voor een uitputtingsoorlog die nog vele maanden gaat duren.
Volgens het RUSI-rapport zijn er tekenen die wijzen op het laatste scenario. De onderzoekers wijzen op de veranderde retoriek van het Kremlin en de Russische staatsmedia, waarin steeds vaker vergelijkingen worden gemaakt met ‘De Grote Vaderlandse Oorlog’ (1941-1945). Op 9 mei herdenkt Rusland de overwinning op nazi-Duitsland met de jaarlijkse militaire parade over het Rode Plein. Volgens het RUSI zou Poetin de feestdag kunnen aangrijpen om een mobilisatie af te kondigen. „Het lijkt steeds waarschijnlijker dat in plaats van het uitroepen van de overwinning de Russische regering 9 mei zal inzetten als de dag waarom de ‘speciale militaire operatie’ officieel wordt verkocht als een ‘oorlog’.” Het RUSI wijst er ook op dat Moskou al geruime tijd bezig is om een oorlogseconomie in te richten. Zo is Rusland op zoek naar manieren om het exportverbod op ‘dual use’-goederen te omzeilen: kruisraketten kunnen niet zonder boordcomputer.

[ Voor 25% gewijzigd door bulle bas op 30-04-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q_7 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:51:

Edit:
Link is toegankelijk met inloggegevens: https://www.ukrposhta.ua/en/
vanochtend besteld maar volgens mij krijg je alleen een link in de mail als je eerder al een poging hebt gewaagd.

t Is in elk geval maximaal 1 velletje van 6 per persoon per device.
Een tweede bestelling van hetzelfde device krijgt een deny. Al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ook dat werkt niet, nieuw account met Google gebeurt niks en een nieuwe aanmaken krijg ik een error500.

Poscode kan ik maar 5 tekens invoeren. 🤐

[ Voor 8% gewijzigd door DoubleDutch op 30-04-2022 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* laten hier geen besteltopic/helpdesktopic van maken. Er zijn genoeg andere subfora's waar je kunt kijken hoe postzegels te bestellen vanuit Oekraïne

[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 23:18

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
*knip* laten hier geen besteltopic/helpdesktopic van maken. Er zijn genoeg andere subfora's waar je kunt kijken hoe postzegels te bestellen vanuit Oekraïne

[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 02-05-2022 09:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Interesssant Nieuwsuur filmpje
YouTube: De hele wereld tegen Rusland? Valt best mee

welke landen doen wat, goed overzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Of het klopt moeten we nog maar zien maar in Sakhalin staat een koelen centrale in de fik (Oost Rusland)

Er zijn daar wat Oekrainers heen gedeporteerd. Er is geen indicatie van betrokkenheid.

Van twitter:
https://twitter.com/visegrad24/status/1520328971010912258
The GRES-2 120-megawatt coal-fired power plant in Sakhalin, Russia went up in flames this morning.

That was an investment that cost Russian taxpayers around USD 560 million and which was crucial for the energy supply in Far Eastern Russia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Indoubt schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:37:
Of het klopt moeten we nog maar zien maar in Sakhalin staat een koelen centrale in de fik (Oost Rusland)

Er zijn daar wat Oekrainers heen gedeporteerd. Er is geen indicatie van betrokkenheid.

Van twitter:

[...]
Zal wel net zo’n spontane brand zijn als op die schepen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:39:
[...]

Zal wel net zo’n spontane brand zijn als op die schepen :X
ik denk dat de meeste andere fabrieken zich nu wel zullen terugtrekken :P

(sorry, is niet mijn eigen grap maar een aanpassing van dezelfde grap eerder gemaakt door iemand anders, maar hij blijft leuk).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2022 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

op zich zie ik hier niets nieuws.
Het is dezelfde splitsing tussen eerste, tweede en derde wereld.

We moeten ons hier in het westen goed beseffen dat we echt niet geliefd zijn in de rest van de wereld.
Onze welvaart is inderdaad interessant maar voor de rest is er genoeg haat tegen ons. En terecht.

Ik zal de eerste zijn die toegeeft hypocriet te zijn: waarom mogen wij wel allerlei landen binnenvallen en Rusland niet?
Het verschil voor mij hierin is dat het in de oude wereld plaatsvindt.
Europa is waar ik woon en leef en waar ik de geschiedenis bestudeer (als armchair historian).
Dit is de 'oude wereld' en als daar iets gebeurt is het geen 'ver-van-mijn-bed-show'.

Ik neem het Duitsland ook niet kwalijk dat ze met nordstream etc. wilden handelen met Rusland: het is de geest van de EEG en EU en de Marshall-hulp: geen oorlog maar vredig handelen en praten.
Het is nu Rusland die echt die vrede heeft gebroken op 24 februari 2022.
Voor Oekraine is het natuurlijk in 2014 al begonnen, maar voor mij is het op 21-24 februari 2022 begonnen.
Dat landen in Afrika en Azië daar weinig tot niets mee hebben begrijp ik.

Dit is een oorlog die belangrijk is voor het westen. Voor Europa.
En voor de Heartland: want de Russen (met Alexander Dugin voorop) hanteren Mackinder ook vandaag de dag als geopolitiek instrument en dat moeten we dus nog steeds serieus nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:37:

Van twitter:

[...]
en:
2 projectiles hit at oil depot in Zchena of Bryansk region
https://russia.liveuamap....epot-in-zchena-of-bryansk
Pagina: 1 ... 173 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: