Vandaar dat ik het vermelde :-)iamerwin schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:15:
[...]
Raad eens wat de Duitsers naar Oekraïne sturen…?
Hint
als ze maar goed werken goedkoper dan dure rakketen .. en ook dat zeer laag vliegende meuk meenemeniamerwin schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:29:
[...]
Roemenië schijnt die dingen ook te gebruiken, er slingert dus vast wel ergens wat rond..
Grotere zorg is wanneer die dingen inzet bereid zijn, want die staan al een tijdje in de garage en dan moet er nog voor opgeleid worden.
Tja vanalles
Maw het Oekraïense kind even bijbrengen hoe goed moeder Rusland wel niet is. Kortom, onderdeel van de genocide. Het uitmoorden van de Oekraïense cultuur. Voor de zoveelste keer. Kan hier heel boos om worden...Qwerty-273 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:50:
Info van een erg Russisch propaganda kanaal, over de kinderen uit Oekraïne die gedeporteerd zijn naar Rusland:
[...]
***members only***
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Wel, je moet natuurlijk wel een manier geven voor Oekraïne om de zwarte zee vloot naar de bodem te verwijzen...downtime schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:07:
[...]
Raar plan. Dan hebben ze weer een extra front erbij en dan bovendien met de extra "uitdaging" dat die troepen over zee bevoorraad moeten worden. Is dit niet gewoon een afleiding? Beetje zoals de Amerikaanse mariniers die zogenaamd in Koeweit zouden landen tijdens de Golfoorlog van 1991.
Hier zit je westerse perspectief in de weg. Die oligarchen zijn onderdeel van maffioos geleide staat, zij hebben keys en coins. Wat jij ziet is een zakenman, met je westerse bril. De werkelijk is dat het een persoon is bij wie politiek, misdaad en commercie door elkaar heen lopen. Wij hebben witteboordencriminelen, zij hebben het als staatsvorm.oldgrumpy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:28:
[...]
Nee dat kan je daar niet uit opmaken.
Je draait trouwens de zaken om, het landjepik was er al voor de oligarchen hun tegoeden bevroren worden.
Daarnaast is er in de VS sprake van verder te gaan dan bevriezen.
Kijk, dat je Rusland gaat sanctioneren, totaal geen problemen mee.
Maar bezittingen van iemand, ook al ben ik geen fan van deze oligarchen, gaan bevriezen of afnemen daar heb ik juridisch gezien wel wat meer vragen over.
Ik vind het dan ook raar dat je spreekt over contactbreuk als gevraagd wordt om gas te betalen in roebels, maar het wel ok vindt om goederen te bevriezen van personen die zelf niet rechtstreeks deelgenomen hebben aan de oorlog. Je noemt het ene sanctie en het andere contractbreuk. Beiden zijn volgens mij juridisch betwistbaar
Het wreekt zich dat onze media onvoldoende de Russische context schetsen. In gevallen omdat de dienstdoende schrijver zelf onvoldoende op de hoogte is. Bij verslaggeving rondom het Kremlin zou er eigenlijk een stapel verklarende labels bij moeten.
Ging om andere redenen naar ISW. Deze statement van een Amerikaanse oud-president:
“If you fail to plan, you are planning to fail.”-Benjamin Franklin
Waar ik ook niet voor bij ISW kwam, maar bij het lezen van de Offensive Campaign Assessment van gisteren trok Moldavië mijn aandacht. Stelt Moldavië militair nog iets voor?
Voor de crunchers wat getallen uit een wiki:
Moldavië heeft een dienstplicht (18 Jaar).
Uit de wat oude gegevens ( '94) over de (veelal ex USSR) beschikbare wapens springen voor mij eruit:
Moldavië claimt neutraal te zijn:
“If you fail to plan, you are planning to fail.”-Benjamin Franklin
Waar ik ook niet voor bij ISW kwam, maar bij het lezen van de Offensive Campaign Assessment van gisteren trok Moldavië mijn aandacht. Stelt Moldavië militair nog iets voor?
Voor de crunchers wat getallen uit een wiki:
Available for military service | 1,066,459 | age 18–49 (2005 est.) |
Fit for military service | 693,913 | age 18–49 (2005 est.) |
Reaching military age annually | 43,729 | (2005 est.) |
Active personnel | 5,000-7,500 | (2018) |
Reserve personnel | 65,000-70,000 | (2018) |
Moldavië heeft een dienstplicht (18 Jaar).
Uit de wat oude gegevens ( '94) over de (veelal ex USSR) beschikbare wapens springen voor mij eruit:
- 31 MiG 29's, 8x Mi-8
- De nodige stukken getrokken artillerie: 18 122mm stukken, 53 152mm stukken, 9 120 mm mortieren.
- Diverse anti tank wapens raketten (70x AT-4 Spigot, 19x AT-5 Spandrel, 7xAT-6 Spiral, 138x SPG-9 Launcher) en kanonnen (45x 100mm MT-12)
- AA kanonnen: 30x 23mm ZU-23, 12x 57mm S-60, 25x SA-3 Goa/SA-5 Gammon surface-to-air missiles
- Infanterie pantservoertuigen: 44x BMD-1, 91x TAB-71 (gedeelte van in totaal 266 voertuigen)
- 277 stukken artillerie
- Alle Mig 29's verkocht (21x aan de VS, om te voorkomen dat ze op de markt kwamen) of verschrot
- 12x SA-3 nog functioneel.
Moldavië claimt neutraal te zijn:
(Moldavie-NATO wiki). Misschien is het toch tijd om die neutraliteit opnieuw in overweging te nemen.Article 11 of the Constitution of Moldova states: "The Republic of Moldova proclaims its permanent neutrality. The Republic of Moldova does not allow the deployment of armed forces of other states on its territory.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
@teacup lijkt me wat optimistisch nog op een totale bevolking van nog geen 3,5 miljoen. Wordt me overigens niet duidelijk of Transnistrië daarin mee wordt geteld.
UN Secretary General António Guterres in een kort interview met de BBC
https://www.bbc.com/news/world-europe-61265635
UN Secretary General tells me he’s shocked by Russia carrying out a missile attack on Kyiv while he’s on the city for talks with President Zelensky. Ukraine calls it a ‘heinous act of barbarism’ - and a ‘postcard from Moscow’ pic.twitter.com/4ecfbVdk6f
— Ben Brown (@BenBrownBBC) 28 april 2022
My interview tonight in Kyiv with the UN Secretary General on his talks with President Zelensky - and his efforts to stop the fighting in #Ukraine pic.twitter.com/oNdzDdN2Jj
— Ben Brown (@BenBrownBBC) 28 april 2022
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Een interessante rondleiding door de Krim, in 2019. Ook de spanningen met Rusland komen aan bod.
Verderop in de video komt een Oekraïense minister aan het woord, die vertelt dat veel Rusland S-400 Triumf systemen op de Krim geplaatst heeft. En aan het einde van de video wordt door een inwoner verteld dat Rusland op een gegeven moment veel militair materieel naar de Krim had gestuurd, alsof ze voorbereiden voor een grote oorlog (dit was dus in 2019).
Verderop in de video komt een Oekraïense minister aan het woord, die vertelt dat veel Rusland S-400 Triumf systemen op de Krim geplaatst heeft. En aan het einde van de video wordt door een inwoner verteld dat Rusland op een gegeven moment veel militair materieel naar de Krim had gestuurd, alsof ze voorbereiden voor een grote oorlog (dit was dus in 2019).
postcard van moscow, op zich wel grappigQwerty-273 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:09:
[Embed]
[Embed]
zou Zelensky opgemerkt tegen mr Guterres Ze waren zeer onder de indruk van zijn bezoek als ze zo'n bericht sturen nu.
Immers toen anderen staatshoofden kiev bezochten werden ze eigenlijk niet beschoten.
Tja vanalles
Guterres heeft dan ook geen leger. De Paus zou ongeveer dezelfde ontvangst krijgen.vso schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:12:
[...]
postcard van moscow, op zich wel grappig
zou Zelensky opgemerkt tegen mr Guterres Ze waren zeer onder de indruk van zijn bezoek als ze zo'n bericht sturen nu.
Immers toen anderen staatshoofden kiev bezochten werden ze eigenlijk niet beschoten.
Dat is wat Zelenksy ongeveer ook zei in zijn avond toespraak RU heeft totaal lak aan alles .downtime schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:14:
[...]
Guterres heeft dan ook geen leger. De Paus zou ongeveer dezelfde ontvangst krijgen.
Tja vanalles
Guterres heeft een plaat voor zijn kop. Putin en zijn vrienden zijn voor geen meter te vertrouwen. Die invasie van UA kwam niet uit de lucht vallen. Terwijl de troepen maanden, zo niet jaren, al bezig waren met deze invasie bleef Rusland ontkennen en liegen. Macron vloog op en neer en heeft uren en uren en uren met Putin overlegd. Waarna Putin op TV even liet merken hoe vermoeiend en vervelend hij dat wel niet vond. Het vertalen van Russich naar Engels is zo lastig niet, het kan met een enkel gebaar: een grote middelvinger.Qwerty-273 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:09:
[Embed]
[Embed]
Wat denk je concreet dat daar de gevolgen van zijn? Voor Oekraine, voor Rusland, voor ons?XWB schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:28:
Volgens de Britse minister Ben Wallace is het niet onbedenkelijk dat Rusland op 9 mei de oorlog zal verklaren aan Oekraïne:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door Michael_OsGroot op 28-04-2022 23:29 ]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Volgens de Britse minister Ben Wallace is het niet onbedenkelijk dat Rusland op 9 mei de oorlog zal verklaren aan Oekraïne:
President Vladimir Putin is preparing to use Victory Day celebrations on May 9 to tell the Russian people he is conducting a war — not a special military operation — in Ukraine, Britain’s defence minister has said.
Ben Wallace said the Russian leader will have no choice but to come clean about the reality on the ground if he needs more conscripts to be pushed to join the fight under a formal declaration of hostilities between the two nations.
“I actually think what he’s trying to do is lay the groundwork for an announcement on their May Day Second World War celebration to cover his failure, which if you remember it is a special operation how they describe it,” Mr Wallace told BBC Radio 4’s Today programme.
[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 28-04-2022 23:28 ]
De stroom van filmpjes van de Tsjetsjeense TikTok crew is wat minder de laatste dagen. Reden lijkt te zijn dat een deel van de crew weer lekker thuis zit in Tsjetsjenië… Of nou ja, op een plein staat voor een nieuw filmpje met Ramzan Kadyrov.
Helaas zijn beide filmpjes wat langer en zijn ze alleen in de Telegram app zelf te bekijken.
Helaas zijn beide filmpjes wat langer en zijn ze alleen in de Telegram app zelf te bekijken.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Hij kan meer jonge ongetrainde soldaten de meatgrinder in duwen. Als Oekraïne er zoveel af kan schieten is er geen probleem en anders worden ze overrompeld. Er zullen denk ik niet ineens veel meer tanks en bommenwerpers komen, daar heb je toch iets van training voor nodig.Michael_OsGroot schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:24:
[...]
Guterres heeft een plaat voor zijn kop. Putin en zijn vrienden zijn voor geen meter te vertrouwen. Die invasie van UA kwam niet uit de lucht vallen. Terwijl de troepen maanden, zo niet jaren, al bezig waren met deze invasie bleef Rusland ontkennen en liegen. Macron vloog op en neer en heeft uren en uren en uren met Putin overlegd. Waarna Putin op TV even liet merken hoe vermoeiend en vervelend hij dat wel niet vond. Het vertalen van Russich naar Engels is zo lastig niet, het kan met een enkel gebaar: een grote middelvinger.
[...]
Wat denk je concreet dat daar de gevolgen van zijn? Voor Oekraine, voor Rusland, voor ons?
En een van de belangrijkere leden van die crew lijkt te zijn omgekomen in Mariupol na een beschieting van hun schuilplaats.Qwerty-273 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:28:
De stroom van filmpjes van de Tsjetsjeense TikTok crew is wat minder de laatste dagen. Reden lijkt te zijn dat een deel van de crew weer lekker thuis zit in Tsjetsjenië… Of nou ja, op een plein staat voor een nieuw filmpje met Ramzan Kadyrov.
Zijn wel beelden van dat ze hem aan het uitgraven zijn.
even overdreven gezegd.dr.lowtune schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:36:
[...]
Hij kan meer jonge ongetrainde soldaten de meatgrinder in duwen. Als Oekraïne er zoveel af kan schieten is er geen probleem en anders worden ze overrompeld. Er zullen denk ik niet ineens veel meer tanks en bommenwerpers komen, daar heb je toch iets van training voor nodig.
Tanks is niet zo'n probleem .. rij een paar meter en je kan het wel aan. dat kan wel "on the job" ..
Vliegtuigen tja .. daar hebben ze enorm veel uitdagingen,
- parts zijn enorm schaars starten/onderweg/landen is zoiezo een roll of the dice
- ze hebben er niet genoeg
- kost toch veel tijd om te trainen.
- piloot error is best aanwezig.
- en dan nog Anti Air van UA
Niet gezegd dat tank "simpel" is maar versus een vliegtuig is het verschil nog steeds erg groot.
errors met een tank zijn overleefbaar tenzij je een NLAW/Javalin kopt ..
Tja vanalles
Dit komt van het officiele UA kanaal .. oke .. hmm
Beetje "out of character" vind ik het.
https://t.me/operativnoZSU/21559Everyone knows that a certain percentage of The Simpsons ' prophecies come true
We hope that these shots will be implemented as soon as possible
Victory is ours
Beetje "out of character" vind ik het.
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 29-04-2022 00:42 ]
Tja vanalles
Verwijderd
komt nog bij dat ze blijkbaar niet meer genoeg ervaren piloten hebben.vso schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:47:
[...]
even overdreven gezegd.
Tanks is niet zo'n probleem .. rij een paar meter en je kan het wel aan. dat kan wel "on the job" ..
Vliegtuigen tja .. daar hebben ze enorm veel uitdagingen,
- parts zijn enorm schaars starten/onderweg/landen is zoiezo een roll of the dice
- ze hebben er niet genoeg
- kost toch veel tijd om te trainen.
- piloot error is best aanwezig.
- en dan nog Anti Air van UA
Niet gezegd dat tank "simpel" is maar versus een vliegtuig is het verschil nog steeds erg groot.
errors met een tank zijn overleefbaar tenzij je een NLAW/Javalin kopt ..
Ik begreep de strekking wel maar snapte de details niet echt maar ik las eerder deze week een berichtje daarover: 'waar zijn de Russische piloten? degene die ze na neerschieten gevangen nemen zijn blijkbaar allemaal hooggeplaatste piloten', deputy squadron commanders etc.. Dat zou dan betekenen dat zij de enigen zijn die kunnen vliegen? Dat de staf dus zo ongeveer moet gaan vliegen omdat 'gewone' lagere piloten op zijn of sowieso niet bestaan?
Het is al langer bekend dat de Russen qua vlieguren zwaar ondergetraind zijn vergeleken met hun NATO-counterparts.
Dat zou ook de reden zijn dat er geen degelijke air supremacy bereikt kan worden (geen goede anti-air, anti-radar, anti-AA operaties) gevolgd door een gebrek aan degelijke combined-arms coordinatie met troepen op de grond.
En inderdaad: de parts.
Vliegtuigen hebben ze vast nog wel, maar niet genoeg parts en niet genoeg piloten.
Verwijderd
het is erger dan dat. Het is een bericht aan de VN ergo de gehele wereld.downtime schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:14:
[...]
Guterres heeft dan ook geen leger. De Paus zou ongeveer dezelfde ontvangst krijgen.
Verwijderd
komt nog bij dat ik het regelmatig storend vind dat we de dissidenten zo ophemelen.bulle bas schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:46:
[...]
Hier zit je westerse perspectief in de weg. Die oligarchen zijn onderdeel van maffioos geleide staat, zij hebben keys en coins. Wat jij ziet is een zakenman, met je westerse bril. De werkelijk is dat het een persoon is bij wie politiek, misdaad en commercie door elkaar heen lopen. Wij hebben witteboordencriminelen, zij hebben het als staatsvorm.
Het wreekt zich dat onze media onvoldoende de Russische context schetsen. In gevallen omdat de dienstdoende schrijver zelf onvoldoende op de hoogte is. Bij verslaggeving rondom het Kremlin zou er eigenlijk een stapel verklarende labels bij moeten.
Mensen als Navalny maar ook bijv. voornamelijk Chodorkovsky.
Ja het zijn tegenstanders van Putin maar het zijn zelf gewoon eenzelfde soort figuren die ook gewoon oligarchen/witteboordencriminelen zijn. Enige verschil is dat ze hebben gestolen van de verkeerde en daardoor dissident zijn geworden. Kunnen ze nu wel heel deftig gaan doen aan westerse interview-tafels maar ze weten dat ze zelf ook gewoon onderdeel van de kliek waren. Nu net doen alsof ze slachtoffer zijn en niet gewoon hetzelfde waren als de rest van de bende. En onze media tuint er met open ogen in.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2022 08:06 ]
The enemy of my enemy is my friend. Niets meer, niets minder.Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:03:
[...]
komt nog bij dat ik het regelmatig storend vind dat we de dissidenten zo ophemelen.
Ja het zijn tegenstanders van Putin maar het zijn zelf gewoon eenzelfde soort figuren die ook gewoon oligarchen/witteboordencriminelen zijn. Enige verschil is dat ze hebben gestolen van de verkeerde en daardoor dissident zijn geworden. Kunnen ze nu wel heel deftig gaan doen aan westerse interview-tafels maar ze weten dat ze zelf ook gewoon onderdeel van de kliek waren. Nu net doen alsof ze slachtoffer zijn en niet gewoon hetzelfde waren als de rest van de bende. En onze media tuint er met open ogen in.
Verwijderd
dat is ook zichtbaar met bijv. Oekraine en Polen nu.MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:25:
[...]
The enemy of my enemy is my friend. Niets meer, niets minder.
We zijn nu allemaal vrienden en bondgenoten, brothers in arms.
Maar als het stof van de oorlog weer is neergedaald en de rommel is opgeruimd moeten we waarschijnlijk weer tegeover elkaar gaan staan met Polen en hun politieke nukken (zie ook het recente Plus-artikel over het uploadfilter bijv.) en Oekraine met haar oligarchen en corruptie. Over Hongarije ga ik het maar niet hebben
Het is de vraag of de Oekraieners na de oorlog afscheid nemen van hun chocoladeprinsen en hun Rusland-tier corruptie afschaffen.
Het is het ultieme moment om samen met het begraven van de doden en het opruimen van de rubble ook direct een schoon systeem te implementeren qua politieke corruptieloze democratie.
Maar of het ze zal lukken moeten we nog zien.
Ik las net in The Times, dat de verwachting is dat Eneco mee gaat doen in het soort van in Rubles betalen via een Euro naar Rubles exchange via de Gazprom bank. Ben toch wel beetje teleurgesteld dat ze dat gaan doen en niet naar andere oplossingen hebben gezogd
BronGermany has caved into President Putin’s demand to pay for Russian gas via a murky system that converts funds paid in euros to roubles.
Robert Habeck, the German energy minister, said that the euro-to-rouble swaps had been given the legal green light by the European Commission and were compatible with sanctions and existing contracts with the Russian energy giant Gazprom.
“German companies’ payments for gas will continue to be made in euros or dollars . . . in accord with the European sanctions regime,” he said. “The companies have explained that the contractual commitments are satisfied with the payments in euros and dollars.
[...]
Other energy companies including Italy's Eni, Dutch Eneco and Austria's OMV are expected to follow suit in the coming days.
Verwijderd
yup, it sounds like 'paying in rubles with extra steps'.Pompi schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:34:
Ik las net in The Times, dat de verwachting is dat Eneco mee gaat doen in het soort van in Rubles betalen via een Euro naar Rubles exchange via de Gazprom bank. Ben toch wel beetje teleurgesteld dat ze dat gaan doen en niet naar andere oplossingen hebben gezogd
[...]
Bron
t Is gewoon hypocriet.
Ik had eigenlijk een groot EU-noodfonds verwacht voor Groningen en de Waddenzee om daar het gas leeg te trekken om de tijd te overbruggen tot we genoeg LNG-terminals hebben gebouwd om o.a. Amerikaans LNG-gas te kunnen afnemen.
Gaskraan Rusland dicht en zsm ergens anders vandaan halen.
Natuurlijk is het erg complex en heeft de industrie gewoon gas nodig.
Maar dit is pure hypocrisie: ze betalen dus WEL in roebels en zijn door deze truc geen haar beter dan de Russische oligarchen zelf.
Als je in Euro's betaald geef je hem een harde munteenheid, die ze kunnen uitgeven of kunnen gebruiken om zelf meer Roebels te kopen en zo de prijs op te krikken. Betaal je ze in Roebels dan heb je die stap al voor ze gedaan. Maar onder de streep maakt het allemaal geen drol uit lijkt mij.
Tja, de overheid en Groningen. Wil Groningen het niet, trekken ze dat hele gasveld leeg. Wil Groningen wel (nu), wil de overheid niets meer oppompen.Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:37:
[...]
Ik had eigenlijk een groot EU-noodfonds verwacht voor Groningen en de Waddenzee om daar het gas leeg te trekken om de tijd te overbruggen tot we genoeg LNG-terminals hebben gebouwd om o.a. Amerikaans LNG-gas te kunnen afnemen.
[...]
Sowieso was het hele debakel van Groningen te voorkomen door het niet als een wingeweat te behandelen, maar er op zijn minst een kwart van het geld de regio zelf in te laten vloeien, maar ook dat vertikten ze. Er werd ooit gevraagd waar de VOC mentaliteit was, maar die is intern nooit weggegaan. (maar leiders met visie wel).
Kortweg, door gasbetalingen in roebels te eisen, komt er meer vraag naar de munt.Sissors schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:40:
Maar onder de streep maakt het allemaal geen drol uit lijkt mij.
Er is een mooi topic waar dit o.a. terug komt: Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden (hint)
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dat gaat helaas niet lukken, ook al zijn er meer LNG terminals, dan nog kan LNG niet qua hoeveelheden het huidige gasverbruik opvangen. Productie van LNG trekt dat niet laat staan dat er voldoende schepen zijnVerwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:37:
[...]
yup, it sounds like 'paying in rubles with extra steps'.
t Is gewoon hypocriet.
Maar dit is pure hypocrisie: ze betalen dus WEL in roebels en zijn door deze truc geen haar beter dan de Russische oligarchen zelf.
Lang verhaal kort, Rusland’s gasleveranties aan de EU vervangen met LNG alleen is niet haalbaar voor nu.
Computer says no
Verwijderd
daarom dus het eigen west-Europese gasveld gebruiken.Meekoh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:54:
[...]
Dat gaat helaas niet lukken, ook al zijn er meer LNG terminals, dan nog kan LNG niet qua hoeveelheden het huidige gasverbruik opvangen. Productie van LNG trekt dat niet laat staan dat er voldoende schepen zijn
Lang verhaal kort, Rusland’s gasleveranties aan de EU vervangen met LNG alleen is niet haalbaar voor nu.
Het is de afweging: een uniek UNESCO-natuurgebied dat met klimaatverandering toch gaat verdwijnen vanwege de stijgende zeespiegel (Waddenzee) of gas blijven afnemen van een dictatoriaal regime dat de (gates to the) 'Heartland' wil veroveren.
En men riep al langer dat ze voor de industrie ook willen overstappen op waterstof.
Daarvoor waren al die zonnepanelen en windmolens toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2022 08:58 ]
Langweg: Door gasbetalingen in Euro's te krijgen, kunnen ze meer vraag naar de Roebel genereren door diezelfde Euro's weer te gebruiken om Roebels te kopen...DukeBox schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:46:
[...]
Kortweg, door gasbetalingen in roebels te eisen, komt er meer vraag naar de munt.
Er is een mooi topic waar dit o.a. terug komt: Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden (hint)
Ik snap nog steeds niet hoe dit technisch werkt. Het is niet alsof er ergens een zak met euros of roebels over een hek wordt gegooid. Het is een digitale transactie. Nulletjes en eentjes. Of dan de betalende of de ontvangende partij dit omrekent, wat maakt het uit?Sissors schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:40:
Als je in Euro's betaald geef je hem een harde munteenheid, die ze kunnen uitgeven of kunnen gebruiken om zelf meer Roebels te kopen en zo de prijs op te krikken. Betaal je ze in Roebels dan heb je die stap al voor ze gedaan. Maar onder de streep maakt het allemaal geen drol uit lijkt mij.
Overheid kan er niks meer aan verdienen, dus is het niet interesant. Als er weer wordt begonnen met pompen wordt Groningen duur gecompenseerd, zonder dat de VVDers er iets aan kunnen verdienen. Bovendien zijn er redelijk wat putten geplugd de afgelopen tijd.Caelorum schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:43:
Tja, de overheid en Groningen. Wil Groningen het niet, trekken ze dat hele gasveld leeg. Wil Groningen wel (nu), wil de overheid niets meer oppompen.
Maar de Russen zijn door sancties beperkt in de financiele mogelijkheden. NRC stelt het zo: Het Kremlin wil niet dat euro’s of dollars ergens in de betaalketen blijven steken waar ze, door westerse financiële sancties, voor de Russische regering niet bereikbaar zijn..Sissors schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:59:
[...]
Langweg: Door gasbetalingen in Euro's te krijgen, kunnen ze meer vraag naar de Roebel genereren door diezelfde Euro's weer te gebruiken om Roebels te kopen...
Regeren is vooruitschuiven
Verwijderd
het maakt uit in de zin dat we kunnen doen alsof we ons houden aan de sancties (namelijk dat we niet betalen in roebels). De tussenpersoon betaalt de Russen in roebels, maar wij betalen de tussenpersoon met euro's.MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:03:
[...]
Ik snap nog steeds niet hoe dit technisch werkt. Het is niet alsof er ergens een zak met euros of roebels over een hek wordt gegooid. Het is een digitale transactie. Nulletjes en eentjes. Of dan de betalende of de ontvangende partij dit omrekent, wat maakt het uit?
Hebben we dus geen gas gekocht met roebels en kunnen we dat afvinken met een hypocriet gezicht.
Bedoel het eigenlijk nog veel functioneler...Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:14:
[...]
het maakt uit in de zin dat we kunnen doen alsof we ons houden aan de sancties (namelijk dat we niet betalen in roebels). De tussenpersoon betaalt de Russen in roebels, maar wij betalen de tussenpersoon met euro's.
Hebben we dus geen gas gekocht met roebels en kunnen we dat afvinken met een hypocriet gezicht.
Stel, NL maakt vandaag 100miljoen euro over naar het rekeningnummer van gazprom. Wat gebeurt er dan? Computer says no, retour afzender?
M.i. is er geen reële waarde meer aan geld. Dus komt het neer op weinig anders dan er een stel nullen achter zetten en een roebel teken ervoor.
Youtube is je vriend : YouTube: YouTubeMikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:19:
[...]
Bedoel het eigenlijk nog veel functioneler...
Stel, NL maakt vandaag 100miljoen euro over naar het rekeningnummer van gazprom. Wat gebeurt er dan? Computer says no, retour afzender?
M.i. is er geen reële waarde meer aan geld. Dus komt het neer op weinig anders dan er een stel nullen achter zetten en een roebel teken ervoor.
Daar ergens is het antwoord voor je.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Verwijderd
de reële waarde zit m in het feit dat je er een reeks nullen achter moet zetten...MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:19:
[...]
Bedoel het eigenlijk nog veel functioneler...
een munteenheid bepaalt het vertrouwen in het land/blok. Als er vraag is naar de munt, stijgt de waarde van de munt. Stijgt de waarde van de munt, dan kan je er meer mee kopen. Daarmee stijgt de koopkracht van het land en krijgen ze meer mogelijkheden om dingen te kopen voor minder.
Dat is nou net wat we willen voorkomen middels de sancties speciale economische maatregelen: dat Rusland meer koopkracht krijgt waarmee ze hun 'speciale militaire operatie' langduriger kunnen voortzetten.
Ah ja... YouTube aanraden als bron. Sterk.asing schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:21:
[...]
Youtube is je vriend : YouTube: YouTube
Daar ergens is het antwoord voor je.
Ik weet hoe bank transfers gaan. Stel alleen dat dit poppenkast om niks is. Van beide kanten.
Verwijderd
tja eentjes en nulletjes zijn natuurlijk maar de vorm, de 'drager'.MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:28:
[...]
Ah ja... YouTube aanraden als bron. Sterk.
Ik weet hoe bank transfers gaan. Stel alleen dat dit poppenkast om niks is. Van beide kanten.
Het concept zelf is niet veel anders dan de fysieke munt of papier. Ook dat is slechts de drager en is (in geval van gezonde valuta) intrinsiek altijd minder waard dan de waarde van dat wat het vertegenwoordigt.
Het gaat om het vertrouwen wat men koppelt aan de valuta: het vertrouwen dat je er iets mee kan kopen, dat het een betrouwbaar ruilmiddel is voor goederen en diensten.
En als je de valuta gaat kopen stijgt de waarde van die valuta als het gaat om vraag en aanbod.
Ik gok dat er ook wel een verband zit tussen de waarde van de valuta en het vermogen om internationaal leningen te sluiten. Let op: ik weet niet of dit zo is.
Maar als het wel zo is, dan is het nuttig om de waarde van de roebel omlaag te brengen zodat de Russen op de markt minder kunnen lenen: wie wil een land geld lenen als het land niet stabiel genoeg is om de lening terug te kunnen betalen?
En als je als land geen geld hebt om oorlog te kunnen voeren zal je met de oorlog moeten stoppen om te voorkomen dat je land instort.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2022 09:37 ]
Punt met munten en briefjes is natuurlijk wel dat ze een fysieke verschijningsvorm hebben, waar je niet zomaar wat aan aanpast. Je ruilt daadwerkelijk het een voor het ander. Je kunt van 50 euro geen 50000 roebel maken met een stift.Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:34:
[...]
tja eentjes en nulletjes zijn natuurlijk maar de vorm, de 'drager'.
Het concept zelf is niet veel anders dan de fysieke munt of papier. Ook dat is slechts de drager en is (in geval van gezonde valuta) intrinsiek altijd minder waard dan de waarde van dat wat het vertegenwoordigt.
Het gaat om het vertrouwen wat men koppelt aan de valuta: het vertrouwen dat je er iets mee kan kopen, dat het een betrouwbaar ruilmiddel is voor goederen en diensten.
En als je de valuta gaat kopen stijgt de waarde van die valuta als het gaat om vraag en aanbod.
Vraag aanbod verhaal is natuurlijk wel waar het Putin om te doen is. Ik betwist ook niet dat we het niet moeten willen.
Dan valt er toch weinig te vragen? Rusland moet hun munt steunen. Als de Roebel niks meer waard is dan gaan ze failliet. De nationale bank heeft het geprobeerd te redden maar is zo ongeveer door de reserves heen.MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:28:
[...]
Dus wat gebeurt er? Ineens moeten we gas en olie in Roebels betalen. Zo steunen wij hun munt. Wij zijn voor een procent of 10 afhankelijk, en hebben ook andere bronnen. Duitsland daarentegen is voor meer dan 40% afhankelijk.
Dat is wel heel erg vervelend als Rusland besluit niet meer te leveren als je niet in Roebels afrekent. Polen is om die reden ook al afgesloten, net als Bulgarije. Dus als je er zo afhankelijk van bent dan ben je wel verplicht om te buigen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:28:
Ik had bijna ook al een heel verhaal getypt, maar als je begint met 'm.i.' en poppenkast, dan mag je dat ook gewoon goed onderbouwen. Er zijn genoeg mensen die niet weten hoe het werkt, leg dan hier netjes uit hoe het werkt.
Wat je hier eigenlijk vraag is hoe ze in de digitale wereld verifiëren dat zaken echt zijn zoals ze zijn. Naast dat het een heel vakgebied op zich is, denk je niet dat dit echt helemaal 100% afgedicht is?MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:37:
[...]
Punt met munten en briefjes is natuurlijk wel dat ze een fysieke verschijningsvorm hebben, waar je niet zomaar wat aan aanpast. Je ruilt daadwerkelijk het een voor het ander. Je kunt van 50 euro geen 50000 roebel maken met een stift.[...]
In het meest simpele geval merkt een bank dat er ineens meer of minder geld is als er geld overgemaakt is naar een andere bank. Die kan dan meteen van het internationale betalingsverkeer afgesloten worden en/of gecompenseerd worden met bestaande assets.
En geld kan je ook gewoon printen hoor
Het is weer een special kind of stupid. We sturen geld om oorlog te voeren naar Poetin en wapens naar Zelensky. Daarmee blijven we lucht blazen in deze ballon.Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:37:
[...]
yup, it sounds like 'paying in rubles with extra steps'.
t Is gewoon hypocriet.
Het is wel duidelijk dat onze oosterburen zich enorm hebben laten piepelen door de Russen de afgelopen decennia, dat valt me eerlijk gezegd heel erg tegen van ze.
Het hele systeem van internationaal bankieren is gebaseerd op vertrouwen. Banken werken samen met hun nationale centrale bank, die op hun beurt weer samen werkt met andere centrale banken, waar vervolgens dan weer de ontvangende bank mee samenwerkt. Er gaat eigenlijk niets meer fysieks de wereld over.TheGhostInc schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:44:
Er zijn genoeg mensen die niet weten hoe het werkt, leg dan hier netjes uit hoe het werkt.
Bijvoorbeeld uitgelegd op https://faisalkhan.com/20...-do-banks-transfer-money/
De waarde van een bepaalde valuta in de boeken wordt weer bepaald door de vraag naar en het aanbod van een bepaalde valuta. Op het moment dat niemand meer een roebel wilt kopen, en de personen met roebels ze willen inwisselen voor euros of dollars dan daalt de waarde. Dat heeft weer als gevolg dat de waarde van alle roebels wereldwijd (ook al zijn dat veel iou's bij tal van centrale banken) ook dalen. Daar zit Rusland niet op te wachten - die willen juist de vraag stimuleren zodat de waarde van de roebel enigszins op peil blijft. Met een roebel op peil is de handel met China (of andere partijen die minder sancties toepassen) een stuk makkelijker.
Tjah, Maar het is natuurlijk wel weer een gevalletje: Je spreekt af in Dollars te betalen, dat staat in het contract, dus ook contracten (naast allemaal woorden en (loze) beloften) zijn voor de Russen niets waard. Er vallen géén afspraken mee te maken in die zin dat ze wanneer het uitkomt deze eenzijdig veranderen, laat dat een (enorme) dure les voor ons westerlingen zijn.asing schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:38:
[...]
Dan valt er toch weinig te vragen? Rusland moet hun munt steunen. Als de Roebel niks meer waard is dan gaan ze failliet. De nationale bank heeft het geprobeerd te redden maar is zo ongeveer door de reserves heen.
Dus wat gebeurt er? Ineens moeten we gas en olie in Roebels betalen. Zo steunen wij hun munt. Wij zijn voor een procent of 10 afhankelijk, en hebben ook andere bronnen. Duitsland daarentegen is voor meer dan 40% afhankelijk.
Dat is wel heel erg vervelend als Rusland besluit niet meer te leveren als je niet in Roebels afrekent. Polen is om die reden ook al afgesloten, net als Bulgarije. Dus als je er zo afhankelijk van bent dan ben je wel verplicht om te buigen.
Ik denk daarbij ook dat eender welk land zo'n grote leverancier van grondstoffen is een dergelijke methodiek zou gebruiken wanneer het ze uitkomt.
(note: met de Russen bedoel ik de (huidige) overheid én de Olichargen, dus eigenlijk de kliek rondom Putin)
Ik heb gisteren ergens gelezen dat Roemenië ook hardware van de Oekraïners zou, net zoals de Tsjechen. Maar ik kan geen officieel bericht vinden. Zou wel goed nieuws betekenen.
Edit: ik herinner het mij verkeerd. Het is dus Bulgarije. De premier van Bulgarije was gisteren te gast in Kiev, niet die van Roemenië ;-)
https://bnr.bg/en/post/10...-supply-cheap-electricity
Edit: ik herinner het mij verkeerd. Het is dus Bulgarije. De premier van Bulgarije was gisteren te gast in Kiev, niet die van Roemenië ;-)
[ Voor 43% gewijzigd door PLAE op 29-04-2022 10:30 ]
Voor wat betreft de RUB koers zie ik het als lood om oud ijzer of het gas nou in EUR of RUB wordt betaald.
Immers:
scenario 1) Gasunie betaalt in EUR, Gazprom wisselt ze om naar RUB -> stuwt de koers van RUB
senario 2) Gasunie betaalt in RUB, koopt deze dus eerst aan -> stuwt de koers van RUB
Ik denk echter dat Gazprom en de overige RU (staats)bedrijven liever direct RUB ontvangen om kapitaalrestricties te omzeilen. Het is niet gezegd dat een RU bedrijf zomaar transacties in euro's kan verrichten, incl. omwisselen (en zeker USD; die worden gewoon in beslag genomen door OFAC zodra een Gazprom er ook maar een hotdog mee probeert te betalen).
Immers:
scenario 1) Gasunie betaalt in EUR, Gazprom wisselt ze om naar RUB -> stuwt de koers van RUB
senario 2) Gasunie betaalt in RUB, koopt deze dus eerst aan -> stuwt de koers van RUB
Ik denk echter dat Gazprom en de overige RU (staats)bedrijven liever direct RUB ontvangen om kapitaalrestricties te omzeilen. Het is niet gezegd dat een RU bedrijf zomaar transacties in euro's kan verrichten, incl. omwisselen (en zeker USD; die worden gewoon in beslag genomen door OFAC zodra een Gazprom er ook maar een hotdog mee probeert te betalen).
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Verwijderd
zag gister wel een filmpje met daar een militair konvooi met begeleidende tekst:PLAE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:25:
Ik heb gisteren ergens gelezen dat Roemenië ook hardware van de Oekraïners zou, net zoals de Tsjechen. Maar ik kan geen officieel bericht vinden. Zou wel goed nieuws betekenen.
bron: Pravda_Gerashchenko_en telegram kanaal.There was no movement of NATO equipment to Ukraine's border, the convoy was on its way to a planned excercise - Romanian Ministers of Defence
Details: the fact that a convoy of US military vehicles was allegedly moving from Romania to Ukraine is a fake.
ik denk dat het antwoord op de volgende vraag ja is.
maar zien jullie dit anders?
https://www.telegraaf.nl/...bassade-in-kiev-weer-open
nederlandse ambassade in kiev weer open
stel, een afzwaaier bereikt dat gebouw/locatie. of het gebouw krijgt een direct hit
is dat een aanval op, dus artikel 5? geven landen in dit geval de locatie door aan RU zodat er geen misverstand kan bestaan over waar wie zit?
stel, een afzwaaier bereikt dat gebouw/locatie. of het gebouw krijgt een direct hit
is dat een aanval op, dus artikel 5? geven landen in dit geval de locatie door aan RU zodat er geen misverstand kan bestaan over waar wie zit?
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Nee.jack zomer schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:39:
is dat een aanval op, dus artikel 5?
Een ambassade is niet -zoals wel eens wordt gesteld- grondgebied van het betreffende land.
Daarnaast; zelfs als er een afzwaaier op daadwerkelijk grondgebied terecht komt (lag er niet een UKR vliegbasis op "een paar meter" afstand van de PL grens?), dan is dat een diplomatiek incident, niet meteen een oorlogsdaad.
Dat wil overigenss niet zeggen dat een treffer (al dan niet per ongeluk) op een ambassade zonder consequenties zal zijn. Maar ga er niet van uit dat een (NAVO) land van meteen van 0 naar 100 escaleert.
[ Voor 15% gewijzigd door Seraphin op 29-04-2022 10:44 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Dat is toch een direct gevolg van sancties?jbdeiman schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:19:
[...]
Tjah, Maar het is natuurlijk wel weer een gevalletje: Je spreekt af in Dollars te betalen, dat staat in het contract, dus ook contracten (naast allemaal woorden en (loze) beloften) zijn voor de Russen niets waard. Er vallen géén afspraken mee te maken in die zin dat ze wanneer het uitkomt deze eenzijdig veranderen, laat dat een (enorme) dure les voor ons westerlingen zijn.
Ik denk daarbij ook dat eender welk land zo'n grote leverancier van grondstoffen is een dergelijke methodiek zou gebruiken wanneer het ze uitkomt.
(note: met de Russen bedoel ik de (huidige) overheid én de Olichargen, dus eigenlijk de kliek rondom Putin)
Contracten die niet meer uitgediend worden volgens originele afspraken.
In dit geval dan vanuit RU.
Als alle contracten uitgediend moesten worden zoals afgesproken waren er nu sowieso geen effectieve sancties want dan zouden beide kanten naar de contracten kunnen wijzen
Xbox Series X | Playstation 5
Het antwoord lijkt mij nee. Kijk bijvoorbeeld naar de Chinese Ambassade in 1999 in Belgrado.
Wikipedia: United States bombing of the Chinese embassy in Belgrade
En volgens mij zijn de experts het er ook wel aardig over eens dat artikel 5 niet eens in werking zal treden als er in Polen iets zou gebeuren met een wapentransport oid. Daarmee bedoel ik dus niet heel Rzeszow platgooien.
In het algemeen zie ik in dit topic en op Twitter veel kwijlerij bij het idee van artikel 5. Maar daar zal men echt niet lichtzinnig mee omgaan.
Het westen wil gewoon geen directe oorlog met Rusland. Proxy lijkt aardig breed geaccepteerd inmiddels.
Wikipedia: United States bombing of the Chinese embassy in Belgrade
En volgens mij zijn de experts het er ook wel aardig over eens dat artikel 5 niet eens in werking zal treden als er in Polen iets zou gebeuren met een wapentransport oid. Daarmee bedoel ik dus niet heel Rzeszow platgooien.
In het algemeen zie ik in dit topic en op Twitter veel kwijlerij bij het idee van artikel 5. Maar daar zal men echt niet lichtzinnig mee omgaan.
Het westen wil gewoon geen directe oorlog met Rusland. Proxy lijkt aardig breed geaccepteerd inmiddels.
Bulgarije, is na het dichtzetten van de gaskraan ook echt als een blad aan de boom omgeslagen. Putin is echt goed in vijanden maken.
Pro-Russische president heeft afgedaan.
Ze gaan openlijk militaire hulp sturen.
En er is een productieve meeting in Kyiv geweest. Behoorlijk overschaduwd door het bezoek van de UN secretaris-generaal.
Bulgarije stuurt humanitaire hulp, a 700k euro.
https://www.ukrinform.net...r-eur-700000-shmyhal.html
Ze gaan helpen met het repareren van militair materieel. En ze stellen een haven ter beschikking voor export vanuit Oekraïne.
En Oekraïne gaat Bulgarije helpen met elektriciteitsleveringen, en op het gebied van gas kunnen gaan samenwerken.
https://www.ukrinform.net...ctricity-to-bulgaria.html
Pro-Russische president heeft afgedaan.
Major shake-up in Bulgaria, as the leading coalition partner - previously seen as dependent on the "pacifist" president Radev - took a clear pro-Ukraine stance today and attacked the president in "presuming that Russia will win this war, while we think Ukraine will win"
— Christo Grozev (@christogrozev) 27 april 2022
Ze gaan openlijk militaire hulp sturen.
"In this conflict, Bulgaria will help the country that is fighting against the aggressor,” -Deputy PM Vassilev said.
— Visegrád 24 (@visegrad24) 28 april 2022
A few mins later PM @KirilPetkov announced their party decision to officially provide Ukraine with military aid, something the country had earlier done in secret.
En er is een productieve meeting in Kyiv geweest. Behoorlijk overschaduwd door het bezoek van de UN secretaris-generaal.
Bulgarije stuurt humanitaire hulp, a 700k euro.
https://www.ukrinform.net...r-eur-700000-shmyhal.html
Ze gaan helpen met het repareren van militair materieel. En ze stellen een haven ter beschikking voor export vanuit Oekraïne.
Bulgaria will repair Ukrainian military hardware and use its port Varna for Ukraine’s grain exports
— Samuel Ramani (@SamRamani2) 28 april 2022
Important breakthroughs from Kirill Petkov’s meeting with Zelensky
En Oekraïne gaat Bulgarije helpen met elektriciteitsleveringen, en op het gebied van gas kunnen gaan samenwerken.
https://www.ukrinform.net...ctricity-to-bulgaria.html
[ Voor 6% gewijzigd door sugarlevi01 op 29-04-2022 10:47 ]
Toevallig heb ik me gisteren hier ook op ingelezen omdat ik het ook niet begreep. Ik vond dit artikel: https://www.rabobank.nl/k...nen-russische-misrekeningSeraphin schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:32:
Voor wat betreft de RUB koers zie ik het als lood om oud ijzer of het gas nou in EUR of RUB wordt betaald.
Immers:
Het stelt dus dat:
Echter weerlegt dit artikel vervolgens inhoudelijk beide stellingen:De consensus lijkt te zijn dat Rusland met deze stap de koers van de roebel wil ondersteunen. Voordat landen in roebels kunnen betalen, moeten zij deze valuta immers eerst aankopen op financiële markten. Hierdoor stijgt de koers van de roebel. Een alternatieve verklaring is dat Rusland met de eis om in roebels te worden betaald wil voorkomen dat euro’s binnenkomen op geblokkeerde rekeningen.
Voor deze onderbouwing, check vooral het artikel.Beide verklaringen zijn niet bevredigend, omdat er – zeker met betrekking tot het betalen van gas – feitelijk weinig verandert ten opzichte van de bestaande situatie.
Afsluitend wordt gesteld:
Het blijft gissen naar de precieze achtergrond van de eis om gas in roebels af te rekenen. Economisch zinvol lijkt de eis niet te zijn. De maatregel lijkt ondoordacht, maar het is ook goed mogelijk dat deze nooit (of slechts indirect) economisch gemotiveerd is geweest. Misschien was zij bedoeld als rookgordijn, om de aandacht af te leiden van het feitelijke probleem: dat Rusland met de gasexport nog altijd toegang heeft tot een belangrijke bron van euro’s en dollars. Of misschien hoopte Poetin Europa met blufpoker onder druk te zetten om sancties af te zwakken. Het is ook mogelijk dat Rusland het toezicht op en de zeggenschap over internationale betalingen wil centraliseren met de bedoeling de inkomsten in harde valuta aan het zicht van het buitenland te onttrekken. Of was de eis vooral bedoeld om de populariteit van Poetin in eigen land te stutten? In een land waar verder weinig successen vallen te melden, zal de aankondiging ongetwijfeld PR-waarde hebben.
Het kost wat transportcapaciteit. Denk ook even aan bijbehorende 40k shells. En ook nog trekkend materiaal.DoubleDutch schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:38:
Deze zijn in ieder geval onderweg naar UA vanuit Amerika.
The US Department of Defense showed the loading of 155-mm howitzers for shipment to Ukraine.
Verwijderd
ik zeg nee.jack zomer schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:39:
ik denk dat het antwoord op de volgende vraag ja is.
het land staat op rood en de ambassade werd weggehaald oa wegens het gevaar.
Als je dan weer terug komt voordat de oorlog echt voorbij is vind ik het gewoon eigen risico.
Door jouw post keek ik nog eens opnieuw naar de tabel en zag dat een van de getallen niet goed was. Dat is nu aangepast. Dankzij jou dus even opnieuw gekeken. ThanksMikeyMan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:05:
@teacup lijkt me wat optimistisch nog op een totale bevolking van nog geen 3,5 miljoen. Wordt me overigens niet duidelijk of Transnistrië daarin mee wordt geteld.
Die getallen zijn best wel groot, maar zo gaat dat met een dienstplicht leger. Als ik vertrek van die 3,5 Miljoen die je moet zou je in totaal zo'n 1,75 miljoen mannen hebben. Dat je daar een miljoen mannen van overhoudt tussen de laten we zeggen 18 en 55 daar heb ik dan nog wel een beeld bij. Hoe ze van die miljoen op de 600.000 uitkomen, dat durf ik niet te zeggen. Dit kan over ongeschikte en kritische beroepen gaan. Het getal Reaching military age annually was niet goed, dat nu gecorrigeerd.
Die 5000 tot 7500 staande troepen is natuurlijk niet echt veel (was in de jaren '90) nog bijna 10.000 man. Als ik het met ons beroepsleger vergelijk (40.000 dacht ik te hebben gehoord deze week) dan is het verhoudinggewijs niet eens zoveel minder. Niet dat we Nederland als maatstaf moeten gaan nemen

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Nieuwsoverzicht voor de nacht:
▪️ 'S Avonds vond een raketaanval plaats op een infrastructuurfaciliteit in een van de territoriale gemeenschappen van het district Shepetivka in de regio Khmelnytskiy. Het vuur was gedoofd. Er zijn geen slachtoffers.
▪️Als gevolg van de raketaanval op Kiev zijn volgens voorlopige gegevens van de SESU 10 mensen gewond geraakt.
▪️ 's Avonds vuurde de vijand clustergranaten af op Velyka Kostromka in het Kryvyi Rih-district. Helaas is een burger overleden.
▪️De strijdkrachten van Oekraïne hebben met succes een poging tot aanval door de bezetter afgeslagen nabij de nederzetting Zagradivka, op de grens van de regio's Cherson en Dnipropetrovsk.
▪️In totaal werden op 28 april 15 luchtdoelen geraakt: 1 vliegtuig (Su-34); 5 kruisraketten; 9 UAV's.
▪️Polen bereidt zich voor om grootschalige militaire training te starten. Die staan gepland voor 1 mei.
Deze zomer gaan ook de trainingen van start in landen van Finland tot Noord-Macedonië. Groot-Brittannië zal ongeveer 8.000 troepen naar Europa sturen om deel te nemen.
▪️Hackers sturen een virus onder het mom van een presidentieel decreet. Wees voorzichtig.
▪️Israël en enkele andere landen hebben bij hun burgers op aangedrongen Transnistrië zo snel mogelijk te verlaten
▪️Lviv parachutisten hebben drie verraders van de Krim gevangen
▪️De Japanse regering zal Oekraïne een lening van 30 jaar van $ 100 miljoen verstrekken tegen gunstige voorwaarden.
Operationele informatie van de strijdkrachten van Oekraïne:
▪️Russische Federatie zet gevechtsoperaties voort in de oostelijke operationele zone om volledige controle te krijgen over het grondgebied van de regio's Donetsk en Loehansk en om de landcorridor met de tijdelijk bezette Krim te behouden.
▪️In de gebieden Volyn, Polissya en Siverskiy ondernam de vijand geen actieve actie en werden geen tekenen van de vorming van aanvalsgroepen gevonden.
▪️In de richting van Slobozhansky blijft de vijand zijn inspanningen concentreren op het handhaven van zijn posities in de buurt van de stad Charkov en richt hij vuurschade aan in bepaalde gebieden.
▪️De vijand voerde geen actieve gevechtsoperaties uit in de richting van Izyum. De belangrijkste inspanningen van de Russische strijdkrachten waren gericht op het uitvoeren van verkenningen, het identificeren van de defensieve posities van de eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne en hun vernietiging door artillerievuur.
▪️In de richtingen Donetsk en Tavriya, om de hergroepering van onze troepen te voorkomen, vuurt de vijand op posities van onze troepen met artillerie, mortieren en meerdere raketwerpers langs de hele gevechtslinie.
▪️De Russische indringers blijven onze eenheden in Mariupol, nabij de Azovstal-fabriek, blokkeren.
▪️Russische indringers beroven boeren. Zo werd er samen met een vrachtwagen meer dan 60 ton tarwe gestolen uit een agrarische samenleving in de stad Kamyanka-Dniprovska.
▪️De vorige dag hebben Oekraïense verdedigers vijftien luchtdoelen geraakt: één vliegtuig, vijf kruisraketten en negen onbemande luchtvaartuigen van operationeel en tactisch niveau.
▪️De Oekraïense verdedigers voeren een actieve mobiele verdediging en slaan op sommige plaatsen terug. Alleen al in de regio's Donetsk en Loehansk werden negen vijandelijke aanvallen afgeslagen; zes tanks, een artilleriesysteem, twaalf eenheden gepantserde voertuigen, een auto en een luchtafweergeschut werden vernietigd.
▪️ 'S Avonds vond een raketaanval plaats op een infrastructuurfaciliteit in een van de territoriale gemeenschappen van het district Shepetivka in de regio Khmelnytskiy. Het vuur was gedoofd. Er zijn geen slachtoffers.
▪️Als gevolg van de raketaanval op Kiev zijn volgens voorlopige gegevens van de SESU 10 mensen gewond geraakt.
▪️ 's Avonds vuurde de vijand clustergranaten af op Velyka Kostromka in het Kryvyi Rih-district. Helaas is een burger overleden.
▪️De strijdkrachten van Oekraïne hebben met succes een poging tot aanval door de bezetter afgeslagen nabij de nederzetting Zagradivka, op de grens van de regio's Cherson en Dnipropetrovsk.
▪️In totaal werden op 28 april 15 luchtdoelen geraakt: 1 vliegtuig (Su-34); 5 kruisraketten; 9 UAV's.
▪️Polen bereidt zich voor om grootschalige militaire training te starten. Die staan gepland voor 1 mei.
Deze zomer gaan ook de trainingen van start in landen van Finland tot Noord-Macedonië. Groot-Brittannië zal ongeveer 8.000 troepen naar Europa sturen om deel te nemen.
▪️Hackers sturen een virus onder het mom van een presidentieel decreet. Wees voorzichtig.
▪️Israël en enkele andere landen hebben bij hun burgers op aangedrongen Transnistrië zo snel mogelijk te verlaten
▪️Lviv parachutisten hebben drie verraders van de Krim gevangen
▪️De Japanse regering zal Oekraïne een lening van 30 jaar van $ 100 miljoen verstrekken tegen gunstige voorwaarden.
Operationele informatie van de strijdkrachten van Oekraïne:
▪️Russische Federatie zet gevechtsoperaties voort in de oostelijke operationele zone om volledige controle te krijgen over het grondgebied van de regio's Donetsk en Loehansk en om de landcorridor met de tijdelijk bezette Krim te behouden.
▪️In de gebieden Volyn, Polissya en Siverskiy ondernam de vijand geen actieve actie en werden geen tekenen van de vorming van aanvalsgroepen gevonden.
▪️In de richting van Slobozhansky blijft de vijand zijn inspanningen concentreren op het handhaven van zijn posities in de buurt van de stad Charkov en richt hij vuurschade aan in bepaalde gebieden.
▪️De vijand voerde geen actieve gevechtsoperaties uit in de richting van Izyum. De belangrijkste inspanningen van de Russische strijdkrachten waren gericht op het uitvoeren van verkenningen, het identificeren van de defensieve posities van de eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne en hun vernietiging door artillerievuur.
▪️In de richtingen Donetsk en Tavriya, om de hergroepering van onze troepen te voorkomen, vuurt de vijand op posities van onze troepen met artillerie, mortieren en meerdere raketwerpers langs de hele gevechtslinie.
▪️De Russische indringers blijven onze eenheden in Mariupol, nabij de Azovstal-fabriek, blokkeren.
▪️Russische indringers beroven boeren. Zo werd er samen met een vrachtwagen meer dan 60 ton tarwe gestolen uit een agrarische samenleving in de stad Kamyanka-Dniprovska.
▪️De vorige dag hebben Oekraïense verdedigers vijftien luchtdoelen geraakt: één vliegtuig, vijf kruisraketten en negen onbemande luchtvaartuigen van operationeel en tactisch niveau.
▪️De Oekraïense verdedigers voeren een actieve mobiele verdediging en slaan op sommige plaatsen terug. Alleen al in de regio's Donetsk en Loehansk werden negen vijandelijke aanvallen afgeslagen; zes tanks, een artilleriesysteem, twaalf eenheden gepantserde voertuigen, een auto en een luchtafweergeschut werden vernietigd.
Polen heeft nu ook de aantallen bekend gemaakt van de steun:
Poland provided Ukraine with over 200 T-72 tanks and several dozen IFVs
❗️#Poland provided #Ukraine with over 200 T-72 tanks and several dozen IFVs - scoop @polskieradiopl @PR24_pl https://t.co/Lgjb3eC2dm
— Karol Darmoros 🇵🇱 (@KarolDarmoros) 29 april 2022
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
180k shells zijn hetPLAE schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:44:
[...]
Het kost wat transportcapaciteit. Denk ook even aan bijbehorende 40k shells. En ook nog trekkend materiaal.
Haha zat er niet veel naast dus.YakuzA schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:50:
Polen heeft nu ook de aantallen bekend gemaakt van de steun:
[...]
[Twitter]
Zullen die Abrams stiekem ook al wel binnengerold zijn als backfill. Mooie manier om het arsenaal te updaten zo.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2022 10:53 ]
Vermoed dat het Poolse leger nu minimaal wel al een aantal crews bij de Amerikanen mee laat oefenen in de Tanks.MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:52:
[...]
Haha zat er niet veel naast dus.
Zullen die Abrams stiekem ook al wel binnengerold zijn als back fill.
PSN
Klopt, en dat snap ik ook wel, maar dan vind ik er een verschil in zitten of je ervoor kiest om iets niet meer te leveren, of dat je de leveringsvoorwaarden aanpast, m.a.w. de afspraak blijft hetzelfde rondom de gaslevering (prijzen), de kosten voor het Westen ook, alleen de currency verandert. Terwijl ze momenteel (puur businesswize gezien) meer aan Euro's zouden hebben dan aan de Roebel... (niet direct, maar ik verwacht op langer termijn wel)RazorX4 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:43:
[...]
Dat is toch een direct gevolg van sancties?![]()
Contracten die niet meer uitgediend worden volgens originele afspraken.
In dit geval dan vanuit RU.
Als alle contracten uitgediend moesten worden zoals afgesproken waren er nu sowieso geen effectieve sancties want dan zouden beide kanten naar de contracten kunnen wijzen
[ Voor 3% gewijzigd door jbdeiman op 29-04-2022 10:55 ]
De Polen hadden ook al Abrams tanks. De oefenfaciliteiten waren er dus al.YakuzA schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:53:
[...]
Vermoed dat het Poolse leger nu minimaal wel al een aantal crews bij de Amerikanen mee laat oefenen in de Tanks.

(typfouten voorbehouden
PSN
vervoeren ze nu per trailer, dacht via de trein
A russian 1L260 Zoopark-1M counter-battery radar stuck under the bridge.
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 29 april 2022
Voronezh.
1396/ pic.twitter.com/ZXbzdR6sn5
Tja vanalles
Vast ergens de rails gesaboteerd en gedwongen per trailervso schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:05:
vervoeren ze nu per trailer, dacht via de trein
[Twitter]
[Afbeelding]
PSN
jbdeiman schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:55:
[...]
Klopt, en dat snap ik ook wel, maar dan vind ik er een verschil in zitten of je ervoor kiest om iets niet meer te leveren, of dat je de leveringsvoorwaarden aanpast, m.a.w. de afspraak blijft hetzelfde rondom de gaslevering (prijzen), de kosten voor het Westen ook, alleen de currency verandert. Terwijl ze momenteel (puur businesswize gezien) meer aan Euro's zouden hebben dan aan de Roebel... (niet direct, maar ik verwacht op langer termijn wel)
En wie zegt nou nee tegen al die miljarden in een tijd met hoge uitgaven?
Laat wel erg goed zien hoe hypocriet wij zelf dan ook zijn vooral
Een beetje een vertaling zou wel prettig zijn, zeker gezien het cyrillische schrift
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Door de plaatjes is toch wel al duidelijk wat er bedoeld wordt bij deze?BeefHazard schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:10:
[...]
Een beetje een vertaling zou wel prettig zijn, zeker gezien het cyrillische schrift
Mannetjes, tanks, ifv's etc zijn goed te herkennen.
alleen MLRS vs luchtafweer is misschien nog verwarrend denk ik.
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 29-04-2022 11:13 ]
PSN
BeefHazard schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:10:
[...]
personnel / personnel-about / about 23,000 (+200) people liquidated / people liquidated,BeefHazard schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:10:
[...]
ODV / tanks-986 (+16) from,
armored combat vehicles / APV2418 (+29) units,
Odian system systems / artillery systems-435 – + 4) od,
MLRS / MLRS 151 (+0) units,
air defense systems / anti-aircraft electronic warfare system-73 (+1) units,
aircraft-189 (+2) units,
odkopterkoptervv / helicopters – 155 (+0) units,
automotive equipment / vehicles - 1695 (+7) units,
ships / boats / boats / boats-8 (+0) units,
fuel tanks / fuel tanks-76 (+0),
Operational-tactical level UAV / operational-tactical level UAV-229 (+14).
Special technical equipment-31 (+0).
Start-uptrk / TRK / SRBM-4 mobile system (+0).
kwam hem toevallig tegen
Tja vanalles
Plaatjes maken niet meteen duidelijk of dit gaat om wat UA heeft uitgeschakeld aan RU materiaal of om de huidige capaciteit van het UA leger (en wat ze er bij hebben gekregen aan leveringen)YakuzA schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:12:
[...]
Door de plaatjes is toch wel al duidelijk wat er bedoeld wordt bij deze?
Mannetjes, tanks, ifv's etc zijn goed te herkennen.
alleen MLRS vs luchtafweer is misschien nog verwarrend denk ik.
Ik vermoed uiteraard het eerste, maarja: aannames. Voor iemand die dit topic en de cijfers niet op de voet volgt is het niet onmiddelijk duidelijk
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
werkt 2 kanten op ..BeefHazard schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:15:
[...]
Plaatjes maken niet meteen duidelijk of dit gaat om wat UA heeft uitgeschakeld aan RU materiaal of om de huidige capaciteit van het UA leger (en wat ze er bij hebben gekregen aan leveringen)
Ik vermoed uiteraard het eerste, maarja: aannames. Voor iemand die dit topic en de cijfers niet op de voet volgt is het niet onmiddelijk duidelijk
* je bent een tweaker --> google lens is goeie app voor dit soort meuk (tekst in plaatjes vertalen)
* Wellicht dat we er 1 vinden die engels is
Tja vanalles
Of we wachten gewoon op de update van DoubleDutch.vso schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:17:
[...]
werkt 2 kanten op ..![]()
* je bent een tweaker --> google lens is goeie app voor dit soort meuk (tekst in plaatjes vertalen)
* Wellicht dat we er 1 vinden die engels is
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Verwijderd
dat is het voordeel van oorlogen: je leert de topografie/plaatsnamen van een land kennen en langzaam maar zeker ga je ook de woorden herkennen ook al is het cyrillisch. Tank is natuurlijk makkelijkBeefHazard schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:10:
[...]
Of je leest even terug 24 uur terug en ziet dat de bron in twijfel is getrokken, omdat die erg inconsistent is gebleken helaas.Fanta schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:22:
[...]
Of we wachten gewoon op de update van DoubleDutch.
btw zoiezo even handig 24 uur topic terug te lezen
Tja vanalles
Verwijderd
die updates komen minstens twee keer per dagFanta schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:22:
[...]
Of we wachten gewoon op de update van DoubleDutch.
gaan we dat echt elke keer hier posten?
Is dat zo? Zie op wiki nog 0/250 staan...downtime schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:56:
[...]
De Polen hadden ook al Abrams tanks. De oefenfaciliteiten waren er dus al.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik weet niet waar dat vermisverstand vandaan kwam maar ik zie nu dat ze die tanks in februari pas besteld hadden. Die zullen nu dus nog niet geleverd zijn.
wat telegram updates
UA is erg blij met de precisie munitie
zou leuk zijn voor UA trouwens, als ze een iskander installatie omzeep kunnen helpen
Er is een SU-34 weer neergehaald
Er is een fimpje waar russen in avonstal van gebouw A naar B bewegen en enkele RU neergeschoten worden, te vinden op twitter oid.
Ze zien de lend-lease construtie als een goeie oplossing, maar ze wisten nog niet dat veel hardware alvast geleverd was
Ze hopen op de A-10 Wrattenzwijn als toestel te kunnen "lenen", ik hoop met ze mee.
UA is erg blij met de precisie munitie
https://t.me/voynareal/20467 <-- plaatje van een iskander team oid❗️ Russia has deployed up to 5 divisions of Iskander-M tactical missile systems in the Belgorod Region
This was reported yesterday by the General Staff of the Armed Forces of Ukraine, and this morning the information appeared in the republics (from where it was hastily deleted, as the Russians realized that such a number of OTRCS was becoming a good target).
In the Belgorod region, "random" new "pops" may appear in the near future
zou leuk zijn voor UA trouwens, als ze een iskander installatie omzeep kunnen helpen
Er is een SU-34 weer neergehaald
Er is een fimpje waar russen in avonstal van gebouw A naar B bewegen en enkele RU neergeschoten worden, te vinden op twitter oid.
Ze zien de lend-lease construtie als een goeie oplossing, maar ze wisten nog niet dat veel hardware alvast geleverd was
Ze hopen op de A-10 Wrattenzwijn als toestel te kunnen "lenen", ik hoop met ze mee.
Tja vanalles
Met de Russische luchtafweer actief, denk ik dat je meer hebt aan Reapers of Bayraktars dan aan A10's?vso schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:46:
PSN
De A-10 is overrated. De USAF wil er juist vanaf omdat ze vinden dat het toestel geen overlevingskansen heeft boven een modern Europees slagveld. Leuk voor Afghanistan maar wat minder voor Oekraine.vso schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:46:
Ik denk dat F-16's en/of Apache's een stuk nuttiger zijn.
Als die russen ultra laag vliegen zoals het filmpje van gisteren dan is die A10 wel leuk(er) speelgoed denk ik zoYakuzA schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:50:
[...]
Met de Russische luchtafweer actief, denk ik dat je meer hebt aan Reapers of Bayraktars dan aan A10's?
TB2 / reaper lijken me nogal makkelijk doelwit voor AA dan zou ik eerder een TB2 opofferen dan de reaper
Wat ik trouwens las is dat die F35 niet gespot worden door AA installaties,
Als ik RU zou aanvallen (blitz) zou ik gewoon internet de stekker eruit trekken voor 48 uur bv vanaf 8 mei en dan massaal F35 overal parkeren en bv op parade dag RU invliegen en los gaan elke AA en parade is prijs schieten .. ook al rijd er niet super veel je kan heel snel heel veel doen.
Internet btw eruit is vanwege opsec dan leg je wel veel plat maar dat is dan even pech hebben.
je bedoelt ze zijn erg gevoelig voor AA ?downtime schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:54:
[...]
De A-10 is overrated. De USAF wil er juist vanaf omdat ze vinden dat het toestel geen overlevingskansen heeft boven een modern Europees slagveld. Leuk voor Afghanistan maar wat minder voor Oekraine.
Ik denk dat F-16's en/of Apache's een stuk nuttiger zijn.
btw dit zijn wat gedachtes .. denk dat USA ze wel helpt met voor elk "probleem" een goeie passende oplossing te vinden
[ Voor 23% gewijzigd door vso op 29-04-2022 12:00 ]
Tja vanalles
29 April update.
:strip_exif()/f/image/ByIjkFJUb0kR2xPetMuNtnvD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VLHmclm2JVbP8o0k0AtAjl9C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ByIjkFJUb0kR2xPetMuNtnvD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VLHmclm2JVbP8o0k0AtAjl9C.jpg?f=fotoalbum_large)
spoiler: Gewonde/gedode kinderen:strip_exif()/f/image/UQFKnbm9kMuHDuKT6wE4b1UG.jpg?f=fotoalbum_large)
Russen doodden 219 en verwondden 398 kinderen in Oekraïne
Meer dan 617 kinderen raakten gewond in Oekraïne als gevolg van de gewapende agressie van de Russische Federatie. Volgens officiële gegevens zijn 219 kinderen gedood en zijn meer dan 398 in verschillende mate gewond geraakt.
▪️Op 28 april raakte een 10-jarig meisje gewond bij een beschieting door de Russen van het dorp Tsyrkuny, regio Charkov.
▪️Op 28 april raakten 5 mensen, waaronder een kind, gewond tijdens de beschieting van Zaporizja.
▪️Op 21 april werd een 17-jarige jongen naar een medische instelling in de regio Dnipropetrovsk gebracht met verwondingen die hij opliep als gevolg van de beschieting van Mariupol door de Russische strijdkrachten.
:strip_exif()/f/image/UQFKnbm9kMuHDuKT6wE4b1UG.jpg?f=fotoalbum_large)
Russen doodden 219 en verwondden 398 kinderen in Oekraïne
Meer dan 617 kinderen raakten gewond in Oekraïne als gevolg van de gewapende agressie van de Russische Federatie. Volgens officiële gegevens zijn 219 kinderen gedood en zijn meer dan 398 in verschillende mate gewond geraakt.
▪️Op 28 april raakte een 10-jarig meisje gewond bij een beschieting door de Russen van het dorp Tsyrkuny, regio Charkov.
▪️Op 28 april raakten 5 mensen, waaronder een kind, gewond tijdens de beschieting van Zaporizja.
▪️Op 21 april werd een 17-jarige jongen naar een medische instelling in de regio Dnipropetrovsk gebracht met verwondingen die hij opliep als gevolg van de beschieting van Mariupol door de Russische strijdkrachten.
https://t.me/bpz_ua/9709No, these are not reenactors, these are the recent military exercises of the "armed forces" of Transnistrië🤡
Tja vanalles
Verwijderd
het kanaal wat ik volg meldt nu ook dat Gerasimov in Izyum is:
The head of the General Staff of the Armed Forces of the Russian Federation Valery Gerasimov arrived in the city of Izyum, Kharkov region, to lead the offensive of the Russian invaders in the Izyum direction.
A person in his position should command strategic, not operational-tactical operations.
Like, now he will personally command the troops in this direction. If this is true, then we have a tasty target for Ukrainian artillerymen and SOF here.
May it be a glorious hunt.
Klopt. Er wordt wel gesproken over een Marshall-plan voor na de oorlog, en daar kunnen we die voorwaarden aan vastknopen. Dat geeft een Zelensky of wie dan ook de regering leidt een stevige stok. De VS heeft in Oos-Europa nog steeds een zeer goed imago. Dat zal met het getoonde leiderschap niet minder zijn geworden. Ik ben er voorzichtig optimistisch over.Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:34:
[...]
dat is ook zichtbaar met bijv. Oekraine en Polen nu.
We zijn nu allemaal vrienden en bondgenoten, brothers in arms.
Maar als het stof van de oorlog weer is neergedaald en de rommel is opgeruimd moeten we waarschijnlijk weer tegeover elkaar gaan staan met Polen en hun politieke nukken (zie ook het recente Plus-artikel over het uploadfilter bijv.) en Oekraine met haar oligarchen en corruptie. Over Hongarije ga ik het maar niet hebben
Het is de vraag of de Oekraieners na de oorlog afscheid nemen van hun chocoladeprinsen en hun Rusland-tier corruptie afschaffen.
Het is het ultieme moment om samen met het begraven van de doden en het opruimen van de rubble ook direct een schoon systeem te implementeren qua politieke corruptieloze democratie.
Maar of het ze zal lukken moeten we nog zien.
Of er een herbezinning komt in Polen zou ik niet durven zeggen. Wel zijn er voorzichtig positieve signalen.
Was de EU eerder tandeloos om een misdragend land terecht te wijzen wanneer het eenmaal lid was geworden van de Unie, nu heeft de EU zeer sterk gereedschap. (NGEU is next generation fund, de covid-pot).For a time the commission wimpishly spluttered about the
vital role of the rule of law in Europe, even as its threats and
ultimatums were gleefully defied. No longer. Twice this month the
Polish authorities have offered to climb down, agreeing to reverse
their judicial measures in much the manner the EU has demanded.
Maar zelfs voor traditionele fondsen heeft de EU nu macht:But withholding funds that member states can
tap as part of the normal union budget is complicated. When it comes
to NGEU, the commission has essentially full discretion as to whether
Poland is a worthy recipient. So far, it has pointedly refused to dole
out any cash, even as other countries are seeing their exchequers
replenished with NGEU money. That is €36bn in loans and grants that
Poland could tap if Brussels says so, enough to boost Polish GDP by
around 2% in the coming years
Hoeveel deze instrumenten ingezet worden blijft echter onderdeel van de afweging.To make matters worse for Poland and the EU’s other miscreants, on
February 16th the EU’s top court endorsed rules that allow the
commission to withhold even old-fashioned European funds, such as
those paid to boost poor regions, from members it thinks are flouting
their rule-of-law obligations. That comes on top of the existing
ability to levy fines on those breaking EU rules; in one such case
against Poland penalties are now running at €1m a day.
Volgend artikel meent een nieuwe stroming in Oost-Europa te ontwaren: neo-idealisme.A more humdrum constraint is whether the EU wants to use these powers
at all. Eurocrats wielding such awesome authority willy-nilly might
raise questions about accountability; big member states such as
Germany have long pushed for a soft approach on rule-breakers. Poland
has power too, or thinks it does. It has threatened to derail the
bloc’s agenda. But that is mostly a hollow threat given that so much
EU business is veto-proof these days.
Als deze beweging gelijktijdig gematerialiseerd wordt met de nieuwe agenda van het VK (bulle bas in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"), dan begint hoop te gloren.All of this points to an emerging neo-idealism: an increasingly morally grounded geopolitics in CEE that prioritises all states’ rights to assert their values, which may derive from liberal internationalism but also goes beyond it. Neo-idealism is grounded in the power of values conceived as ideals to strive for– human rights and fundamental freedoms, liberal democracy, collective self-determination for democracies and, above all, the right of their citizens to a hopeful future. Neo-idealism does not focus – as liberal internationalism has come to – on strict adherence to institutional procedures, international rules and the maintenance of an increasingly untenable and in many ways inequitable status quo.
Contrary to neoliberal political economy (which even liberal internationalism’s champions now renounce), it prioritises strong state action for the many rather than merely guaranteeing a market for the few. This is not about neutering markets but better harnessing their power – it makes a virtue of the stronger role forced on governments by the pandemic and seeks to turn it to a more progressive purpose. Neo-idealism also flatly rejects the moral bankruptcy of any kind of ‘realism’ which would have ‘the strong do what they can and the weak suffer what they must’ – or which, in its Westsplaining view, sees the world as consisting merely of ‘great powers’, with people in other states reduced to mere pawns.
Eens. Ergens heb ik het vermoeden dat wij geen betere opties hebben en hier genoegen mee moeten nemen. Navalny was behoorlijk populair en dus wel een geloofwaardige ingang bij de Russische bevolking. We zullen wel voorwaarden moeten verbinden aan steun voor dergelijke mensen. Allereerst een pakket de-koloniaal denken in Russisch onderwijs en discours tot stand brengen. We moeten niet dezelfde fout maken.Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:03:
[...]
komt nog bij dat ik het regelmatig storend vind dat we de dissidenten zo ophemelen.
Gelukkig is in Europa het idee van Wandel durch Handel failliet verklaard.
Breaking
https://t.me/operativnoZSU/21631 <-- locatie + filmpje van de inslag (geluid niks spannends)The governor of the Bryansk region of the Russian Federation announced a mortar attack on a branch of the FSB border Department in the village of Belaya Beryozka
There are no injuries yet, rusnya is nervous.about Patriots, participants of the Anti-Terrorist Operation/OOS, their family members and employees of the local administration with pro-Ukrainian views.
▪️He was abducted from the premises of the Shchastya regional state administration, where he participated in a "meeting" with people in balaclavas and military uniforms of the Russian army.
▪a criminal case on high treason has been opened against Pavel Sharogradsky. The circumstances, causes and motives of the incident are being investigated.The governor of the Bryansk region of the Russian Federation announced a mortar attack on a branch of the FSB border Department in the village of Belaya Beryozka
There are no casualties, rusnya is nervous.
⚡️The governor of the Bryansk region (Russia) reported on the shelling from the Ukrainian side of the border department of the Federal Security Service of Russia in the village of Belaya Berezka. pic.twitter.com/GN0H4kYC6h
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 29 april 2022
[ Voor 10% gewijzigd door vso op 29-04-2022 12:34 ]
Tja vanalles
Wat is er met Dvornikov gebeurt? Die heeft zijn huidige baan minder dan drie weken geleden gekregen. Nu alweer exit?Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:04:
het kanaal wat ik volg meldt nu ook dat Gerasimov in Izyum is:
[...]
Gerasimov is de baas van Dvornikovdowntime schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:31:
[...]
Wat is er met Dvornikov gebeurt? Die heeft zijn huidige baan minder dan drie weken geleden gekregen. Nu alweer exit?
https://www.france24.com/...v-masters-of-putin-s-wars
Als het tenminste deze is, schijnbaar zijn er meerdere generaals met dezelfde achternaam?
(waarvan er 1 al het loodje heeft gelegd in Oekraine)
PSN
Bayraktars worden ook niet goed gespot door AA, gezien het aantal 'branden' in Rusland en het succes in het begin van de oorlog rondom Kyiv dat op youtube te volgen was.vso schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:58:
[...]
Als die russen ultra laag vliegen zoals het filmpje van gisteren dan is die A10 wel leuk(er) speelgoed denk ik zo
TB2 / reaper lijken me nogal makkelijk doelwit voor AA dan zou ik eerder een TB2 opofferen dan de reaper
Wat ik trouwens las is dat die F35 niet gespot worden door AA installaties,
De F35 hoef je niet over te beginnen in deze context, die worden imho sowieso niet daarheen geleverd.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 29-04-2022 12:39 ]
PSN
Gerasimov is inderdaad de baas van Dvornikov. En inderdaad, eerder is een andere generaal met die achternaam gesneuveld.YakuzA schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:36:
[...]
Gerasimov is de baas van Dvornikov
https://www.france24.com/...v-masters-of-putin-s-wars
Als het tenminste deze is, schijnbaar zijn er meerdere generaals met dezelfde achternaam?
(waarvan er 1 al het loodje heeft gelegd in Oekraine)
De vraag is meer: Wat doet Gerasimov daar? Het kan gewoon een inspectiereis zijn maar als ie echt zelf het commando aan het front overneemt dan is het vertrouwen in Dvornikov blijkbaar na 3 weken al weg.
[ Voor 16% gewijzigd door downtime op 29-04-2022 12:48 ]
Het zou echt heel vervelend zijn als...downtime schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:43:
Gerasimov is inderdaad de baas van Dvornikov. En inderdaad, eerder is een andere generaal met die achternaam gesneuveld.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: