De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 159 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.472 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
vso schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:45:
Ik zit afgelopen dagen met verbazing te kijken ..

Dat is gewoon pas lef hebben (immers militair doelwit, naast je hoofdstad)

Dit signaal naar RU toe is best "sterk" (ik zie het als tong uitsteken bij putin in zijn gezicht terwijl beveiliging al met getrokken pistool staat.)
De vraag is of Rusland een joint-venture tussen Oekraine en Turkije durft te bombarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vso schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:43:
[...]

Als je de lijst bekijkt wat al niet meer deel kan nemen vraag ik me af wat daar gaat komen.. gaan ze nu bij de grens wegtrekken ?
Nog genoeg (experimenteel) spul blijkbaar:
https://defence-blog.com/...ilitary-parade-in-moscow/
In a statement, the Russian Defense Ministry said: “In total, 11,000 military personnel, 131 units of modern weapons and military equipment, and 77 planes and helicopters are involved in the preparations for the parade on Red Square.”

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:27
MrOleo schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:33:
[...]

Een begin, na de 2000 antitank raketten, de 2000 anti-air raketten, de 100 machinegeweren met 8 miljoen kogels en een reeks medische voertuigen, allerhande granaten, mijnen en bommen als mede hun support aan leveringen vanuit oost-europa van voormalig duits materiaal?
als in: het uiteindelijk toch levering van zwaarder materieel (als de nummer 5 wapen exporteur van de wereld.)

Maar dat had je zelf ook wel begrepen toch?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ja zat even de parade van vorig jaar te bekijken viel me wel tegen hoeveel machines er waren, ach de VDV zal er niet zijn ;)

men zal die units daar aanvallen dag of zo voor de parade of tijdens de parade dat is dan een heftige bloedneus bovenop de huidige "speciale operatie"

we wachten af.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Er is iets in Kiev ingeslagen. stay tuned nope air defence

Er waren meerdere inslagen gemeld door het land btw
bijkomende factor: Blinken and Austin Expected in Kyiv

Ander nieuws (FR)--> Macron is voor de 2de ronde gekozen (UA is blij)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FRINGi8XIAAwMZz?format=jpg&name=small
tot zover franse verkiezingen in dit topic

[ Voor 128% gewijzigd door vso op 24-04-2022 20:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afgezien van de vliegshow is het 1 a 2 BTG's aan materieel. Die 11.000 manschappen is wel wat meer, maar ook niet te schokkend.
NL kan een vergelijkbaar showtje geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vso schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:06:
Er is iets in Kiev ingeslagen. stay tuned nope air defence

Er waren meerdere inslagen gemeld door het land btw
bijkomende factor: Blinken and Austin Expected in Kyiv

Ander nieuws (FR)--> Macron is voor de 2de ronde gekozen (UA is blij)
Ik ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
ik verplaats hem zelf wel :P

[ Voor 97% gewijzigd door Prosac op 24-04-2022 21:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ook Italië wil zware wapens sturen:

https://www.open.online/2...alia-verso-nuovo-decreto/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

De Arestovich zei het toch
vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:58:
The trap of heavy artillery massively went to Ukraine" - Arestovich

"The competition "Who will give Ukraine more weapons?" has begun in the West. there is the USA, Britain, Holland, possibly the Germans and many others. They say from heavy artillery, special UAVs for Ukraine, when it all arrives in Donbass - woe be to those who will stand in front of these howitzers."

Well, the cherry on the cake: "I was given the authority to personally shoot the one who will steal Western aid" - Arestovich.
:)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
Prosac schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:09:
[...]

Of de DPR die in 3 verschillende dorpen met exact dezelfde spullen poseerde als veroverd. Of zoals een reactie vermeldde: Misschien niet zo prominent de serienummers in beeld brengen, dit is al de 3e keer dat we dezelfde lege Nlaw voorbij zien komen. :+
Nu met plaatje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

read my signature :P (2de gedeelte)

Maar serieus ... dit is puur treurig toch van RU

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 24-04-2022 21:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:45:
Ik zit afgelopen dagen met verbazing te kijken ..

- Dat je tijdens een oorlog je infrastructuur omhoog houd, check.
- Dat je begint met opruimen, Check
- We halen explosieven weg, Check
- we halen explosieven weg op je landbouw grond, check

De oorlog is nog niet afgelopen, die kruisrakketen vliegen nog steeds rond
- We gaan wederopbouwen, knap en diepe respect.

Maar dan dit bericht

[...]

Dat is gewoon pas lef hebben (immers militair doelwit, naast je hoofdstad)

Dit signaal naar RU toe is best "sterk" (ik zie het als tong uitsteken bij putin in zijn gezicht terwijl beveiliging al met getrokken pistool staat.)
t is waarschijnlijk die Arestovich gewoon weer die precies weet wat de tijdlijnen en mogelijkheden zijn.
Hij zegt niet voor niets: nog een paar weken en dan is het klaar.

Ze beginnen alvast met opruimen. Ze moeten zaaien, zsm.
En natuurlijk het aantal burgerslachtoffers verkleinen door zsm munitie op te ruimen.

Als het niet zo'n russia-tier corrupt land was, was het het beste volk en land op deze aardbol geweest.
Ik heb goede hoop maar of het volk ineens veranderd zal zijn en de corruptie compleet weg zal zijn na deze oorlog vraag ik me af.
Anders was het het symboolland/volk bij uitstek.
Het is praktisch te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:30:
[...]

Het zal iig helpen.

Al lijkt Oekraïne het nu ook al redelijk voor elkaar te hebben, aangezien er al Sloveense of Slowaakse T72’s in regio Luhansk gespot zijn.

Maar met die honderden stuks artillerie die nu ook onderweg is, is zo’n uitbreiding zeker welkom.
denk dat Oekraine het koningsschap over de artillerie heeft gestolen van de Russen.
Er zijn de laatste tijd constant telefoongesprekken van Russische militairen die het alleen maar hebben over het feit dat ze van alle kanten worden geshelled tot hun kont eraf valt. Ik dacht dat de Russen degenen waren die alles kapot bombardeerden maar Oekraine 'grad' ze net zo hard terug. Zo niet harder.
En elke keer is het artillerie dat Chornobaivka schoonveegt.

Als ze nu alleen nog maar meer krijgen, en meer grotere range, dan kunnen de Russen het vergeten.
Enige wat UA dan nog nodig heeft is voldoende anti-air om de arty te beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nieuws vanuit Marioepol (met vid inclusief)
[Twitter: https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1518306980502421504]

Ze leven nog in elk geval

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 24-04-2022 21:23 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10 12:31

pro_6or

amateur_60r

Prosac schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:02:
[...]

De vraag is of Rusland een joint-venture tussen Oekraine en Turkije durft te bombarderen.
Dat durven ze!

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:23:
Nieuws vanuit Marioepol (met vid inclusief)
[Twitter]

Ze leven nog in elk geval
elke keer als de Russen liggen te slapen weer even een helikopter langs laten sneaken voor voedsel en water en munitie en elke keer even een burger mee terug nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:22:
[...]
denk dat Oekraine het koningsschap over de artillerie heeft gestolen van de Russen.
Er zijn de laatste tijd constant telefoongesprekken van Russische militairen die het alleen maar hebben over het feit dat ze van alle kanten worden geshelled tot hun kont eraf valt. Ik dacht dat de Russen degenen waren die alles kapot bombardeerden maar Oekraine 'grad' ze net zo hard terug. Zo niet harder.
En elke keer is het artillerie dat Chornobaivka schoonveegt.

Als ze nu alleen nog maar meer krijgen, en meer grotere range, dan kunnen de Russen het vergeten.
Enige wat UA dan nog nodig heeft is voldoende anti-air om de arty te beschermen.
Ik krijg vooral het idee dat Oekraïne vele malen meer guided artillerie shells heeft.
Gezien alle filmpjes waar een drone even van tevoren alles markeert qua laser of gps coördinaten.

De Russische artillerie lijkt veel meer ‘domme’ ammo te gebruiken, gezien de gatenkaas die je af en toe langs ziet komen.

(Kan zijn dat ik mis zit, maar die indruk krijg ik steeds meer)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 24-04-2022 21:50 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Het kampioenschap turretslingeren lijkt ook voor 2022 alweer beslist te zijn in April.

Zucht. Blijven oefenen maar.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

als dit niet in scene is gezet is dit wel weer lachen.

https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aVx2x78_460svvp9.webm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<nevermind>

[ Voor 112% gewijzigd door vso op 24-04-2022 22:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:45
YakuzA schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:49:
[...]

Ik krijg vooral het idee dat Oekraïne vele malen meer guided artillerie shells heeft.
Gezien alle filmpjes waar een drone even van tevoren alles markeert qua laser of gps coördinaten.

De Russische artillerie lijkt veel meer ‘domme’ ammo te gebruiken, gezien de gatenkaas die je af en toe langs ziet komen.

(Kan zijn dat ik mis zit, maar die indruk krijg ik steeds meer)
Dat is toch ook zo. Amerika stuurde wat, 40k gps Shells voor die artillerie die op 4m ofzo nauwkeurig is?

Rusland loopt gewoon Shells te sproeien en het zal vast een keer raak zijn.

Edit ik hoop overigens dat er een of andere commando unit is die een doorbraak kan forceren in Azovstal. Zal wel niet maar hopen mag.

Heb het vermoeden dat ze met die mensen in Azovstal de boel zo hard rellen om die nieuwe wapens, howitzers enzo, op de plek te kunnen krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door De_Bastaard op 24-04-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023

Deze opmerking vind ik wel raar… Tenzij het “fake news” is.

[ Voor 15% gewijzigd door xh3adshotx op 24-04-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

xh3adshotx schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:25:
[Twitter]

Deze opmerking vind ik wel raar… Tenzij het “fake news” is.
Want?

Het helpt wel, maar hetgeen het meeste heeft geholpen is manpads, stingers, AT en westerse intelligence.

Natuurlijk helpen de drones wel maar vergeet niet dat er ik weet niet hoeveel AWAC's en dergelijke en hoog resolutie satelieten op dat stukje aarde zijn gericht.

Van de Bayraktars hebben ze er niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

En uiteindelijk wordt de oorlog gevochten door mensen in en tussen machines. Artillerie, tanks. Rondvliegend staal.

De technologie maakt het alleen maar nóg dodelijker.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Indoubt schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:29:
[...]

Want?

Het helpt wel, maar hetgeen het meeste heeft geholpen is manpads, stingers, AT en westerse intelligence.

Natuurlijk helpen de drones wel maar vergeet niet dat er ik weet niet hoeveel AWAC's en dergelijke en hoog resolutie satelieten op dat stukje aarde zijn gericht.

Van de Bayraktars hebben ze er niet zoveel.
Door dit soort berichten en de talloze filmpjes van ontploffende voertuigen die toegeschreven werden aan de drones dacht ik dat ze een grotere bijdrage leverde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De_Bastaard schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:59:
[...]

Dat is toch ook zo. Amerika stuurde wat, 40k gps Shells voor die artillerie die op 4m ofzo nauwkeurig is?

Rusland loopt gewoon Shells te sproeien en het zal vast een keer raak zijn.

Edit ik hoop overigens dat er een of andere commando unit is die een doorbraak kan forceren in Azovstal. Zal wel niet maar hopen mag.

Heb het vermoeden dat ze met die mensen in Azovstal de boel zo hard rellen om die nieuwe wapens, howitzers enzo, op de plek te kunnen krijgen.
Ik denk dat de Oekraïners eieren voor hun geld hebben gekozen. Mariupol niet opgeven is vertragingtactiek, en bovendien als ze opgeven komen ze in gulag. Doorgaan tot je letterlijk uitdroogt door gebrek aan water is dan een fijner vooruitzicht, wetende dat je landgenoten in andere steden hierdoor bespaard blijven, counteracties kunnen plegen, of betere wapens krijgen. Ik zit te denken wat een goede, veelbekende analogie is, vooralsnog kom ik uit bij de dood van Obi Wan Kenobi (hoewel Vader zelf hetzelfde doet in RotJ). Die wist dat dit Luke sterker maakte, en zou behoeden voor het gevaar van (zijn) vader. We hebben nu in Bucha en Mariupol gezien waar de Russen voor gaan: oorlogsmisdaden in de vorm van gebrek aan basisbehoeften voor burgers, moord op onschuldige burgers, plunderen, en last but not least verkrachting onschuldige burgers. Ook in dat opzicht geeft dit Mariupol drama Oekraïne de gunfactor. Daarom logisch dat Poetin, zegt we laten het met rust; daarmee doet hij net of hij de druk van de ketel afhaalt, en dat hij die BTGs elders in kan zetten, plus de verschansde militairen kunnen hierdoor verslappen. Zoals zoveel beweringen van Russische kant geloof ik er geen drol van, zal deels wel preek voor eigen parochie zijn. Ik ga liever uit van Westerse intel. Welke bewegingen zien zij? De vele BTGs in oosten doen vooralsnog weinig. Ik las iets over regenseizoen aldaar. Hoe dan ook zetten ze druk op Oekraïne, die moeten er rekening mee houden. Maar je gaat in een conflict (als deze) verliezen lijden: militairen sterven, materiaal gaat stuk of wordt gewonnen, burgers lijden, de vijand kan vreselijke dingen doen met de burgers als gevolg van verloren terein. Het is ontzettend klote maar als officier van Oekraïnse leger moet je dat accepteren, en uitdragen top down. Je kunt dat niet voorkomen omdat een frontale oorlog middels veldslag niet gewonnen kan worden tegen deze vijand. Dus krijg je dagelijks you win some, you lose some. Waar soms parels tussen zitten zoals generaals van vijand die omkomen, of een vlaggenschip dat rip is. Plus de guerilla tactieken. Je mag oorlog niet verheerlijken maar stiekem geniet ik van de successen van het Oekraïnse leger. Afgezien van waarheidsvinding die bij Rusland ver te zoeken is zeker ook gezien de andere voorbeelden van gunfactor.

(Overigens zouden we het Marioepol moeten noemen. Het leger is wel consistent met GRU -> GROe maar daar staan ze alleen in in NL dus met dergelijke bewoording zou je jezelf prijs kunnen geven middels taalanalyse.)

[ Voor 15% gewijzigd door Jerie op 24-04-2022 22:46 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
teacup schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:51:
[...]
Misschien toch nog even goed om bij stil te staan: De genoemde scenario's van schepen of vliegtuigen zijn allebei voor mij nog steeds waarschijnlijk. Dat het een Tu-95 Bear is geweest is voor mij nog geen gegeven. Zouden raketten vanaf een schip in de Kaspische zee zijn afgeschoten, dan kan het westen nog genoeg drempels verzinnen om die nog niet aan te vallen. Omdat, wat je al zegt, te ver van het strijdtoneel. Ik spreek hier even als advocaat van de duivel, laat dat duidelijk zijn.

Maar als die schepen toch al zo ver liggen, waarom dan zo'n Bear gebruiken? Daarvoor kan ik geen sterk argument verzinnen. Het enige wat ik kan verzinnen is dat met het terug herleiden van de vlucht van de kruisraket het afvurende schip is vast te pinnen, en de Russen geen risico willen nemen dat nog een boot naar de kelder wordt gejaagd. Maar de ligging van die schepen is ongetwijfeld al bekend bij het westen. Is die angst daarom wel relevant? Een Bear draait om en is (relatief snel) weg. Misschien is dat dan nog een edge ten opzichte van schepen.

Om je estafette stokje van het scheepsonderzoek over te nemen:
Diepgang Buyan Class Corvette:
  • Buyan: 2m
  • Buyan-M: 2.5m
[Afbeelding]

Diepgang Gepard class Frigate:
  • Gepard: 5.7m
[Afbeelding]

Dat Don-Wolga-kanaal moest ik even laten vallen, hieronder een plaatje voor de anderen:
[Afbeelding]
Met de bovenstaande diepgangen zouden de Buyan corvetten in de Zwarte zee kunnen komen, maar de Gepard Fregatten niet.

P.S. @Arator Complimenten voor het goed neerzetten van deze alternatieve gedachtenlijn.
Die schepen liggen niet voor niets in de Kaspische Zee en verplaatsen betekent capaciteit weghalen uit dat gebied. Als Rusland uit verschillende delen van de wereld materieel moet halen om de oorlog bij te staan, dan gaat er toch iets niet goed en blijven bepaalde Russische gebieden minder goed beschermd achter.

Sowieso is het een vreemd verhaal dat die raketten uit de Kaspische Zee zouden komen, volgens Wikipedia liggen er al vier Buyan-M corvettes in de Zwarte Zee dus waarom niet deze schepen gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 24-04-2022 22:53 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

vso schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:14:
[...]

De Arestovich zei het toch

[...]

:)
Er wordt steeds meer en zwaarder materieel geleverd aan Oekraïne. En dat mag dan geen oorlog voeren heten tegen Rusland. Dat is het natuurlijk wel omdat het dodelijke wapens zijn. En dan denk ik: had dan gelijk vanuit de lucht ingegrepen bij de eerste aanval/bevestiging.

Als leek vind ik het onbegrijpelijk dat het politieke spel belangrijker is dan de preventie van vernietiging van steden en onschuldige burgers.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

xh3adshotx schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:35:
[...]

Door dit soort berichten en de talloze filmpjes van ontploffende voertuigen die toegeschreven werden aan de drones dacht ik dat ze een grotere bijdrage leverde.
Het maakt zeker wel verschil maar het meeste russische materiaal wordt op andere wijze vernietigt, denk aan javelins en stingers maar ook tanks, rocket launchers en artillerie.

In het geval van de Moskva kruiser was misschien de afleidingsmanoeuvre door de bayraktars wel essentieel om de neptunes doel te laten treffen.

Dat wil niet zeggen dat er niet ook pantservoertuigen etc. door bayraktars zijn vernietigt maar als ik het goed heb zijn er niet zoveel bayraktars.

Misschien heb ik het mis maar dan hadden we er meer van moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JJ Le Funk schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:46:
[...]

Er wordt steeds meer en zwaarder materieel geleverd aan Oekraïne. En dat mag dan geen oorlog voeren heten tegen Rusland. Dat is het natuurlijk wel omdat het dodelijke wapens zijn. En dan denk ik: had dan gelijk vanuit de lucht ingegrepen bij de eerste aanval/bevestiging.

Als leek vind ik het onbegrijpelijk dat het politieke spel belangrijker is dan de preventie van vernietiging van steden en onschuldige burgers.
het politieke spel is bedoeld om ervoor te zorgen dat alleen UA vecht tegen Rusland, en niet ook NATO.
Komt geheel NATO in oorlog met Rusland, dan kan het maar zo escaleren in een kernoorlog. Dat is de enige reden.
Indoubt schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:49:
[...]

Het maakt zeker wel verschil maar het meeste russische materiaal wordt op andere wijze vernietigt, denk aan javelins en stingers maar ook tanks, rocket launchers en artillerie.

In het geval van de Moskva kruiser was misschien de afleidingsmanoeuvre door de bayraktars wel essentieel om de neptunes doel te laten treffen.

Dat wil niet zeggen dat er niet ook pantservoertuigen etc. door bayraktars zijn vernietigt maar als ik het goed heb zijn er niet zoveel bayraktars.

Misschien heb ik het mis maar dan hadden we er meer van moeten zien.
UA heeft maar zo'n max 20 bayraktars gehad. Diversen zijn neergeschoten en het lijkt erop dat de raketten op zijn (of enige tijd waren).

De Bayraktar heeft op zich wel impact: goede surveillance, en hier en daar wat rake klappen op Buk's en olietrucks.
Voor de rest is het een mooi propagandamiddel ook om te laten zien dat de Russen geen air supremacy hebben.
Tevens zijn ze vrij nieuw en is de focus daar op. Maatregelen worden echt wel ontwikkeld en dan wordt het moeilijker voor de Bayraktars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

1ste is simpel weg dat je een stuk land moet verdedigen dat van groningen naar lissabon "links - rechts" is en van groningen naar bv parijs " boven naar beneden" dan moet je keuzes maken in wat verdedig je en wat niet.

Dan hebben we de nog de een "geneefse conventie" die eigenlijk de burgers beschermt, (hopenlijk)

Pas toen we Buscha zagen vond iedereen dat erg en kon de politiek ook echt met "steun in de rug" meer en zwaarder gaan leveren.

Dit is best extreem simpel gezegd er zitten veel haken en ogen aan.
Why is Russia Failing?- The War in Ukraine Explained maar legt niks uit van de politiek

Politiek tja dan zou je eigenlijk hier bij de eerste post moeten gaan lezen (van dit deel) en dan ga je veel meer dingen kunnen invullen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Yep, ik denk dat het te maken heeft met dat andere machtige land met dat gigantische leger dat geilt op een bepaald eiland. Je wilt niet dat zij openlijk partij kiezen, militair gezien. Dan heb je WOIII. Nu nog niet. Daarom ook de onderhandelingen poppenkast van Russische zijde. Ook staat het ze te met opgeheven hoofd het conflict te pauzeren of staken.

Het snelle innemen van Kyiv is gefaald.

De Russisch sprekende bevolking verwelkomt Rusland niet (lijkt toch anders dan op Krim/Luhansk/Donetsk).

Een arsenaal aan pyrhusoverwinningen, de initiële opmars vind ik hier een mooi symbool voor.

Eigenlijk maar 1 grote plaats ingenomen; Mariupol, en hele Asov zee daarbij in bezit.

Enorm veel materieel verlies, manschappen idem (hoewel normaal te verwachten bij offensief was men op papier superieur).

Internationaal geïsoleerd (zakelijk terug op niveautje communistische tijdperk), bar weinig bondgenoten (notably India).

Qua grondstoffen volgens mij vooralsnog weinig van betekenis? Heeft iemand hier gedegen info over?

Poetin schijnt ziek te zijn. Hij kan nu zachtjes inslapen. Dit heeft hij bereikt voor zijn land. Er zal veel werk zijn voor z'n opvolger...

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

XWB schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:42:
[...]

Die schepen liggen niet voor niets in de Kaspische Zee en verplaatsen betekent capaciteit weghalen uit dat gebied. Als Rusland uit verschillende delen van de wereld materieel moet halen om de oorlog bij te staan, dan gaat er toch iets niet goed en blijven bepaalde Russische gebieden minder goed beschermd achter.

Sowieso is het een vreemd verhaal dat die raketten uit de Kaspische Zee zouden komen, volgens Wikipedia liggen er al vier Buyan-M corvettes in de Zwarte Zee dus waarom niet deze schepen gebruiken?
Ik denk een terecht punt. Er zijn ook al wat redenen aangedragen waarom dat niet nodig zou zijn (w.o. reikwijdte kruisraketten of de Tu-95's als alternatief).

Ik zie dat @Arator de discussie verder zet in Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen

@DaniëlWW2 Misschien toch een idee om die hele draad van mijn eerste post teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" naar Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen te zetten, om zo de discussie centraal te houden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:52:
[...]

UA heeft maar zo'n max 20 bayraktars gehad. Diversen zijn neergeschoten en het lijkt erop dat de raketten op zijn (of enige tijd waren).
40 of 50.
Ergens in de laatste 2 maanden hebben ze een extra levering gehad.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nu de maand april richting zijn einde gaat begint de vraag te rijzen wat het Kremlin op 9 mei zal laten zien. Veel tijd om iets significants te veroveren is er niet meer. Immers, de Russen lijken in de Donbas niet bijzonder veel terrein te winnen en het Kherson-front lijkt een beetje vast te zitten. De Russen schijnen moeite te hebben om de veroverde gebieden in Kherson Oblast vast te houden. Aan beide kanten wordt er geduwd maar erg veel beweging is er niet.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:30:
Nu de maand april richting zijn einde gaat begin de vraag te rijzen wat het Kremlin op 9 mei zal laten zien. Veel tijd om iets significants te veroveren is er niet meer. Immers, de Russen lijken in de Donbas niet bijzonder veel terrein te winnen en het Kherson-front lijkt een beetje vast te zitten. De Russen schijnen moeite te hebben om de veroverde gebieden in Kherson Oblast vast te houden. Aan beide kanten wordt er geduwd maar erg veel beweging is er niet.

[Twitter]

[Twitter]
9 mei is 2 weken en een paar uur verwijdert.. Arestovich die tot nu toe goeie voorspellingen deed geeft het 2-3 weken. Het duurt een week wellicht voordat de 155mm spul binnen gaat rollen.

Ik zie op de kaart geen vooruitgang meer voor de russen, stilstand of terug of van de aardbodem geveegd zijn lijkt gestaag te gaan. maar afgelopen week is het niet echt rap gegaan zeg maar.

Dus het gaat langer duren of we krijgen een verrassing te zien. Ik gok een verrassing rond de 9de of iets eerder, die Rusland aardig pijn gaat doen.

Daarnaast vraag ik me af hoe Zelensky de ge-deporteerde mensen terug gaat halen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
vso schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:37:
[...]

Daarnaast vraag ik me af hoe Zelensky de ge-deporteerde mensen terug gaat halen.
Lastig, sommige mensen zijn al héél ver van huis:

Burgers uit Marioepol teruggevonden op 10.000 kilometer van huis

Inwoners uit Mariupol die helemaal naar Nachodka gebracht zijn, wat doet Rusland toch veel moeite om die mensen zover weg te brengen.

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 24-04-2022 23:44 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Inderdaad, in de buurt van Japan zelfs, alhoewel als Japan een reden moest hebben (hebben ze niet) dan is een dergelijke "reddings operatie" wel een mooie om RU binnen te vallen.

Maar denk dat niemand Zelensky en CO in de weg gaat liggen eerder vandaag al toegelicht

Maar denk dat, pas gebeurd als de laatste rus over de grens is gezet, maar dat is niet einde van de oorlog.
en denk dat Donbas/Krim ook weer bij UA hoort.

ps ik verwacht niet dat RU de mensen binnen een dag/week bij de grens af gaat zetten zeg maar, daar zal Zelensky ook niet intrappen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
XWB schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:42:
[...]

Lastig, sommige mensen zijn al héél ver van huis:

Burgers uit Marioepol teruggevonden op 10.000 kilometer van huis

Inwoners uit Mariupol die helemaal naar Nachodka gebracht zijn, wat doet Rusland toch veel moeite om die mensen zover weg te brengen.
Sja, het doel lijkt toch bepaalde bevolkingsgroepen weg te vagen, dus dan past dit wel bij dat idee?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B_FORCE schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:50:
[...]

Sja, het doel lijkt toch bepaalde bevolkingsgroepen weg te vagen, dus dan past dit wel bij dat idee?
& @XWB

Erhm Rusland heeft niet veel bevolkings groei het geboorte cijfer is dramatisch laag, tijdens de Holodomor deden ze dit ook al.

net gepost https://t.me/u_now/45395
plaatje(s) waar veel gedeporteerde heen zouden kunnen zijn gegaan
The Russian Orthodox Church plays an important role in the deportation of Ukrainians to Russia

It is she who settles those taken out to their shelters and monasteries, helping the authorities of the Russian Federation.

According to the Slidstvo Info project, the Ministry of Emergency Situations of the Russian Federation informs churchmen daily about changes in the occupied territories and about the number of forcibly removed Ukrainians - routes and time of delivery of people from Ukraine to Russia.

The journalists also learned that in almost every region of the Russian Federation where Ukrainians are brought, local dioceses deal with the issues of migrants. Representatives of the Russian Orthodox Church bring them food and conduct "spiritual conversations".

[ Voor 55% gewijzigd door vso op 25-04-2022 00:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Jerie schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:00:
[...]

Yep, ik denk dat het te maken heeft met dat andere machtige land met dat gigantische leger dat geilt op een bepaald eiland. Je wilt niet dat zij openlijk partij kiezen, militair gezien. Dan heb je WOIII. Nu nog niet. Daarom ook de onderhandelingen poppenkast van Russische zijde. Ook staat het ze te met opgeheven hoofd het conflict te pauzeren of staken.

Het snelle innemen van Kyiv is gefaald.

De Russisch sprekende bevolking verwelkomt Rusland niet (lijkt toch anders dan op Krim/Luhansk/Donetsk).

Een arsenaal aan pyrhusoverwinningen, de initiële opmars vind ik hier een mooi symbool voor.

Eigenlijk maar 1 grote plaats ingenomen; Mariupol, en hele Asov zee daarbij in bezit.

Enorm veel materieel verlies, manschappen idem (hoewel normaal te verwachten bij offensief was men op papier superieur).

Internationaal geïsoleerd (zakelijk terug op niveautje communistische tijdperk), bar weinig bondgenoten (notably India).

Qua grondstoffen volgens mij vooralsnog weinig van betekenis? Heeft iemand hier gedegen info over?

Poetin schijnt ziek te zijn. Hij kan nu zachtjes inslapen. Dit heeft hij bereikt voor zijn land. Er zal veel werk zijn voor z'n opvolger...
ik zie ook niet hoe Rusland kan winnen. Geen Rus is ooit nog veilig in dat land, het valt niet te besturen vanuit Moscow. En zodra Putin sterft (natuurlijke dood of liquidatie) verwacht ik dat geen enkele opvolger zijn strijd wil voort zetten uit eigen veiligheid.

d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002

Om een idee te krijgen van hoe ver de Oekraïners (deels) moesten komen. Dit was in 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Dat lijkt mij ook echt een drama. Mensen zijn elkaar straks ook kwijt, zijn ze gevlucht (en waarheen dan?), zijn ze gedeporteerd. Zijn ze omgekomen? Liggen ze ergens begraven of nog onder het puin. Of zijn die mobiele crematoria daadwerkelijk actief geweest, en vind je nooit meer iets van iemand terug?

Ik zag dit weekend nog wat berichten voorbij komen dat ze ook in Vladivostok terecht zijn gekomen.

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

En er zitten behoorlijk wat in allerlei sanitoria opgesloten. Ik kan de berichten er over even niet terugvinden. maar er zijn Russen geweest die spullen hebben ingezameld, ter hulp, maar die werden weggegooid en ze mochten geen contact hebben met de Oekraïners.

Op eigen houtje gaan ze ook nooit die 6000km terug afleggen. Je kunt wel proberen te vluchten maar waar ga je heen? En wie ga je vertrouwen?

Sneaky ook, hoe ze bijvoorbeeld mensen met familie in Rusland, naar die familie laten gaan. Kun je goede sier mee maken om te laten zien hoe goed ze er wel niet voor zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:40
Interessant draadje over de dubieuze dubbelrol die onze oosterburen in dit conflict spelen:
TLDR: Europese defensie los van de VS is ernstig geschaad, Duitse reputatie idem, lastig verklaarbaar tenzij ze toch aan de leiband van Moskou lopen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:18
De Belgische (afstammelingen van de) communisten hebben zich van het weekend ook laten horen.
Ze vinden dat België moet stoppen met wapens leveren, hebben schrik dat "de bom" gaat vallen, vinden dat België uit de Nato moet, want dat is aan het handje lopen van Washington, en Oekraïne mag niet bij Nato (waar ze zelf willen uitstappen, dus moei met je eigen club), en ook niet bij EU.
De oplossing zit niet in de NAVO. Als het aan de PVDA ligt, stapt België daar op termijn zelfs uit, om “niet afhankelijk van Washington” te zijn. “Ik vrees echt voor een nieuwe wereldoorlog”, zegt Hedebouw. “Vandaag is het vooral belangrijk dat Oekraïne niet toetreedt, want dat zou olie op het vuur gieten.”
Ook lid worden van de Europese Unie is geen optie. “Oekraïne zou beter een neutrale status krijgen
Dit alles doet me denken aan het riedeltje dat ik de laatste weken hoorde vanuit Frankrijk, maar dan van de andere kant van het politiek spectrum.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220424_93116235

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het volgende grote olie (en/of wapen?) depots in Rusland zijn aan het branden:

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 25-04-2022 09:48 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:52
Arator schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:48:
De Belgische (afstammelingen van de) communisten hebben zich van het weekend ook laten horen.
Ze vinden dat België moet stoppen met wapens leveren, hebben schrik dat "de bom" gaat vallen, vinden dat België uit de Nato moet, want dat is aan het handje lopen van Washington, en Oekraïne mag niet bij Nato (waar ze zelf willen uitstappen, dus moei met je eigen club), en ook niet bij EU.

[...]

Dit alles doet me denken aan het riedeltje dat ik de laatste weken hoorde vanuit Frankrijk, maar dan van de andere kant van het politiek spectrum.

Het is inderdaad opvallend dat dezelfde woorden verpakt in een iets andere boodschap keer op keer weer terugkomen in speeches van zogenaamde volkspartijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:36

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:53:
Het volgende grote olie depot in Rusland is aan het branden:
[Twitter]
[Embed]
Ik zag het ook inderdaad.
Het is best ver van de grens... misschien een false flag operatie of toch een verzetsdaad?

Edit: interessant verhaal rond evt false flag...

Edit 2: het schijnt zo heftig te branden dat ze nog niet kunnen beginnen met blussen.

[ Voor 18% gewijzigd door bloody op 25-04-2022 08:12 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:58:
[...]
Het is best ver van de grens... misschien een false flag operatie of toch een verzetsdaad?
Vast weer “die 2 Hinds”.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[...]

Al die mensen die uit de nato en uit de eu willen stappen en willen stoppen met wapens leveren moeten beter hun mondje dichthouden en doorleven in hun eigen bubbel.

Dat zijn mensen die vroeger gepest zijn door de schoolbully en durven niet op te staan door hun eigen onzekerheden.
Wat willen ze doen? Voor altijd teruggekropen in hun schulpje zitten? Omdat 1 pik het vind dat hij boven de rest staat en iedereen maar moet buigen?

We hebben de 2e wereld oorlog gehoord en gezien wat dat deed met de wereld, wat toen was is niet nu. We zijn capabel en sterk genoeg om elk land die zo reageert als poetin om te gooien en ons zelf te verdedigen dat is Nato!
Een spin die jou ziet is banger voor jou dan jij eigenlijk voor hem. Maar desondanks hebben mensen een fobie ervoor, de angst is te groot.

Dit is niet anders met Rusland. Want ja ze hebben nuclaire bommen. So what, was al duidelijk gemaakt door Macron aan mijnheer putin, dat wij ze ook hebben. Dit is niks anders dan bang makerij en we laten ons teveel erdoor leiden.

3e wereld oorlog? Als het zou los komen dan maar, maar leven onder een tiran die de wereld onderdrukt met zijn speeltjes…nooit!

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:30:
Nu de maand april richting zijn einde gaat begint de vraag te rijzen wat het Kremlin op 9 mei zal laten zien. Veel tijd om iets significants te veroveren is er niet meer. Immers, de Russen lijken in de Donbas niet bijzonder veel terrein te winnen en het Kherson-front lijkt een beetje vast te zitten. De Russen schijnen moeite te hebben om de veroverde gebieden in Kherson Oblast vast te houden. Aan beide kanten wordt er geduwd maar erg veel beweging is er niet.

[Twitter]

[Twitter]
[...]

9 mei is 2 weken en een paar uur verwijdert.. Arestovich die tot nu toe goeie voorspellingen deed geeft het 2-3 weken. Het duurt een week wellicht voordat de 155mm spul binnen gaat rollen.

Ik zie op de kaart geen vooruitgang meer voor de russen, stilstand of terug of van de aardbodem geveegd zijn lijkt gestaag te gaan. maar afgelopen week is het niet echt rap gegaan zeg maar.

Dus het gaat langer duren of we krijgen een verrassing te zien. Ik gok een verrassing rond de 9de of iets eerder, die Rusland aardig pijn gaat doen.

weer nieuwe berichten op de kaart in Kherson-regio over de opbouw voor een aanval richting Krivy Rih, zoals in dit topic al iemand zei (nee ik niet).

Bij Izyum is de rode situatie ook iets gewijzigd en proberen de Russen het nog wel maar Oekraine lijkt alle aanvallen af te slaan danwel flinke schade toe te brengen.
Als je met elke aanval 3-13 tanks kwijt raakt houdt het op een gegeven moment wel op met je BTG en houd je alleen nog tig BMP's over.

Bij Donetsk proberen ze het nu ook een beetje.

En Bryansk... tja wat zullen we er van zeggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:14
*Knip dubbel*

[ Voor 97% gewijzigd door DoubleDutch op 25-04-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

ooit een boek gelezen over de BVD. Daarin werd mooi uitgelegd dat het de KGB was die tijdens de Koude Oorlog achter de studentendemonstraties tegen de kernraketten zat.
waren ze goed in, infiltratie en opinie-beinvloeding.
Zal me niks verbazen als dit nu weer gebeurt maar dan door FSB.
Dit soort geluiden zijn altijd perfect om tegengeluid te geven, verdeeldheid en twijfel te zaaien en precies op het moment dat er eenheid dient te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:14
YakuzA schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:53:
Het volgende grote olie (of wapen?) depots in Rusland zijn aan het branden:
[Twitter]
[Embed]
[Embed]
Hier nog wat beelden.

https://www.reddit.com/r/...roid_app&utm_source=share

Hier een filmpje waar duidelijk te horen is dat het een raket inslag is, aan de datum te zien klopt het.

[ Voor 12% gewijzigd door DoubleDutch op 25-04-2022 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Dat is lekker wakker worden B-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:01:
[...]

Vast weer “die 2 Hinds”.
dat zou helemaal een stunt zijn maar betwijfel ik.
het is een heel stuk verder vliegen naar Bryansk vanaf de grens dan Belgorod was.
Geen idee wat het bereik is van helikopters, om nog maar te zwijgen van de afstand en luchtverdediging van de Russen.

Als het echt zo zou zijn dan moeten die lui gewoon de Medal of Honour krijgen van de VS ofzo.

Maar ik zet m'n geld liever op een Tochka.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2022 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
De stagiaire bij de NOS gaat er gezien de gemeten afstand vanuit dat ze met de auto zijn gegaan :F . In werkelijkheid is het hemelsbreed een goeie 100 km.
Brjansk ligt zo'n 160 kilometer ten noorden van de grens met Oekraïne

5 UUR GELEDEN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:39:
[...]

dat zou helemaal een stunt zijn maar betwijfel ik.
het is een heel stuk verder vliegen naar Bryansk vanaf de grens dan Belgorod was.
Geen idee wat het bereik is van helikopters, om nog maar te zwijgen van de afstand en luchtverdediging van de Russen.

Als het echt zo zou zijn dan moeten die lui gewoon de Medal of Honour krijgen van de VS ofzo.

Maar ik zet m'n geld liever op een Tochka.
100 tov 30 km ongeveer is niet super veel verschil.

Maar ik vermoed dat het gewoon weer ‘Yuri and his mates’ waren die stonden te roken ;)

Verder zal het Belgorod scenario weer worden genomen.
Oekraïne zegt dat Rusland hun interne problemen zelf moet managen en niet afschuiven op Oekraïne.
Rusland is te beschaamd om te claimen dat het Oekraïne was, want ze zijn met een vredesmissie bezig.
En we gaan weer gewoon door met de orde van de dag.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 25-04-2022 10:10 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
Bij een 'false flag' blaas je iets op wat veel verontwaardiging veroorzaakt en tegelijkertijd je eigen militaire campagne niet schaadt.

Dit heeft waarschijnlijk grote implicaties voor de bevoorrading van de Donbass, met nog twee weken tot 9 mei erg onhandig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

hoevenpe schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:46:
[...]

Dit heeft waarschijnlijk grote implicaties voor de bevoorrading van de Donbass, met nog twee weken tot 9 mei erg onhandig.
In het kader van de bevoorrading, dit is toch ook wel een klap! Spoorlijn zwaar beschadigd, loc op z'n kop ernaast. :X
[Twitter: https://twitter.com/AlchevskUA/status/1518481633493594114]
In Bryansk werd naast het vernielde oliedepot en munitiedepot ook de spoorlijn in de richting van de militaire eenheid, die militair materieel en munitie naar Oekraïne vervoerde, beschadigd.

[ Voor 4% gewijzigd door bloody op 25-04-2022 08:50 ]

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Russia sends note to US demanding stop arms supplies to Ukraine - ambassador to US
:+

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Zo van, stop want onze eigen shit raakt ook op en dan heb ik niks te vieren 9 mei :P

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:45:
[...]

100 tov 60 km is niet super veel verschil.

Maar ik vermoed dat het gewoon weer ‘Yuri and his mates’ waren die stonden te roken ;)

Verder zal het Belgorod scenario weer worden genomen.
Oekraïne zegt dat Rusland hun interne problemen zelf moet managen en niet afschuiven op Oekraïne.
Rusland is te beschaamd om te claimen dat het Oekraïne was, want ze zijn met een vredesmissie bezig.
En we gaan weer gewoon door met de orde van de dag.
De vraag is of het Oekraïne is die erachter zit.
Grote kans dat ze een netwerk hebben binnen Rusland die dit soort stunts kunnen uithalen.

Maar de oorlog is ook niet onverdeeld populair in Rusland. En gezien de wijze waarop weerstand intern wordt onderdrukt. Zou ik er niet verbaasd over zijn, als het ofwel een antioorlog groepering is binnen Rusland, ofwel een kliek die op deze manier Putin probeert te saboteren.

Of een samenwerking van alle drie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:38
bloody schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:49:
[...]

In het kader van de bevoorrading, dit is toch ook wel een klap! Spoorlijn zwaar beschadigd, loc op z'n kop ernaast. :X
[Twitter]

[...]
Toch zie ik dit soort berichten liever dan die brandende oliedepotten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een brandend oliedepot, vernietigd spoor... Dat gezamenlijk lijkt wel te wijzen op een bewuste actie.

Maar 100km van de grens? Dat zou wel echt een stunt zijn zeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:49:
[...]
[Twitter]

[...]
Op de liveuamap kaart zie je dat deze oliedepots vlak langs de spoorlijn liggen, dus het kan idd best dat die ook mee is genomen in de moeite. (of iig 1 van de grote branden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe7hk_Dup3jF9i_zR2a-_WrVmaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9bSDeLEfPhZJLRR2ARoAWXZ6.png?f=user_large

Voor een Tochka-U is het overigens net op de range limiet, lijkt 120km range met upgrades, dus weet niet of dat zo waarschijnlijk is:
Wikipedia: OTR-21 Tochka

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 25-04-2022 09:10 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
YakuzA schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:06:
[...]

Op de liveuamap kaart zie je dat deze oliedepots vlak langs de spoorlijn liggen, dus het kan idd best dat die ook mee is genomen in de moeite. (of iig 1 van de grote branden)
[Afbeelding]
In die buurt spreken ze ook van neergeschoten drones.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Op de liveuamap kaart zie je dat deze oliedepots vlak langs de spoorlijn liggen, dus het kan idd best dat die ook mee is genomen in de moeite.
Trein was al een paar dagen geleden:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Rob Lee is het met je eens:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

[...]

Op de liveuamap kaart zie je dat deze oliedepots vlak langs de spoorlijn liggen, dus het kan idd best dat die ook mee is genomen in de moeite.
Feit is dat de loc er naast ligt.
Dus wellicht is de loc van de spoorlijn gekukeld terwijl deze over de bewuste plek heen reed.
Dat klinkt mij meer als een subtielere actie dan domweg een raket op de trein afvuren.
Misschien is het zandbed ernstig verzwakt door het verzet? Het is lastig te zien maar de spoorstaven lijken ook een 'clean cut' te hebben?

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:11:
[...]

Feit is dat de loc er naast ligt.
Dus wellicht is de loc van de spoorlijn gekukeld terwijl deze over de bewuste plek heen reed.
Dat klinkt mij meer als een subtielere actie dan domweg een raket op de trein afvuren.
Misschien is het zandbed ernstig verzwakt door het verzet? Het is lastig te zien maar de spoorstaven lijken ook een 'clean cut' te hebben?
Had niet gezien dat dit een ongerelateerde ontsporing was :)

(had door de reactie op reactie op reactie aangenomen dat dit gerelateerd was aan de depots)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 25-04-2022 09:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:12:
[...]

Had niet gezien dat dit een ongerelateerde ontsporing was :)
Nee same :)

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blinken en Austin zijn weer veilig in Polen aangekomen na hun tripje naar Kyiv.
Alle infodumps over wat er besproken is zullen wel snel volgen.

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Arator
[...]
[Afbeelding]
Ik had de locatie net gevonden op Google.maps aan de hand van deze tweet die je postte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnPOThMZ4Eh6j7hF5yWF2u1NHFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pTS5QyXhW9nMboLagNyX1ucZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MW3_rsBJe3wAw42Ox44vosaKDNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF5UY5qZ4z6YXLTpIJUYOlvK.jpg?f=fotoalbum_large

Nu die eerste opslag lijkt me te staan op een militaire basis, gelet op de vele groene vrachtwagens. Ik vermoed dat dit de munitieopslag is die in sommige berichten wordt genoemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U78X6Wpn9nCEdWnmZMsPjyqOaHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHOOvxYvXSExBFyMVhsPbB9R.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FQZLsJp3P-0TRH6DA6PtsrqskI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEO1awnMNWVmZm3Y7WyxUPIm.jpg?f=fotoalbum_large

googlemaps locatie

[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 25-04-2022 09:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:21:
[Twitter]
vond deze opmerking wel duidelijk:
US Secretary of State Antony Blinken said Monday that a "sovereign independent Ukraine will be around a lot longer than Vladimir Putin is on the scene".

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:21:
[Twitter]
Ik verbaas me een beetje over het heropenen van ambassade’s in Kyiv. Is Kyiv echt zo veilig of denken ze dat de Russen Kyiv wel met rust laten als de ambassades open zijn? De rust in Kyiv kan toch elk moment weer eindigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
downtime schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:31:
De rust in Kyiv kan toch elk moment weer eindigen?
En dan stap je in de auto en rij je weer naar Polen?

Die ambassadeur woont ook in Kyiv, die wil ook gewoon weer naar huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheGhostInc schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:33:
[...]

En dan stap je in de auto en rij je weer naar Polen?

Die ambassadeur woont ook in Kyiv, die wil ook gewoon weer naar huis.
Maar dan heb je je ambassademedewerkers al bloot gesteld aan bombardementen. Linksom of rechtsom betekent het dat je dode medewerkers (of een dode ambassadeur) riskeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
[...]

Ik verbaas me een beetje over het heropenen van ambassade’s in Kyiv. Is Kyiv echt zo veilig of denken ze dat de Russen Kyiv wel met rust laten als de ambassades open zijn? De rust in Kyiv kan toch elk moment weer eindigen?
Gezien de raketaanvallen van vannacht kunnen de Russen kunnen nog steeds elk doelwit in UA raken. Maar openen van ambassades, en alle bezoeken van buitenlandse leiders zijn wel opgestoken middelvingers naar Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Voordien leek het er eventjes op dat de stad door de Russen afgesloten en volledig platgegooid zou gaan worden, daarmee vergeleken zijn de risico's van wat er nu gebeurt een veelvoud aan ordes van grootte kleiner.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Ten zuiden van Izyum wordt het toch wel penibel:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:59:
[Embed]
sowieso veel meer activiteit langs het hele front volgens liveuamap.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Arator
DoubleDutch schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:27:
[...]

Hier een filmpje waar duidelijk te horen is dat het een raket inslag is, aan de datum te zien klopt het.

Nu ik wist waar ik moest zoeken, kon ik ook de locatie van de camera terugvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxadH_N9SK3srPD3EpDAV4CRoBk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BiRGgzxJk3r1CTFDViPx4euZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-jdhpiXSBYpSHF8Q7ZvAbSgs7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHwzQdfmJc0YRqP7AkAekntd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spTbqmHvjGqZuE3_LSd1S-b9wRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOxLsoqEOUD8gcXPLaCjeDDo.jpg?f=fotoalbum_large

googlemaps locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10 15:37
hoevenpe schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:59:
[Embed]
Maar ze steken nu recht naar onderdoor, daar zijn verder geen wegen naar het zuiden ze moeten een keer links of rechts richting Sloviansk of Barvinkove...
Naar onderen is geen weg meer (aanname) daar is het te drassig en kun je niet langs... ze hebben praktisch gezien nu een doodlopende weg veroverd...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arator
klaw schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:11:
[...]

Maar ze steken nu recht naar onderdoor, daar zijn verder geen wegen naar het zuiden ze moeten een keer links of rechts richting Sloviansk of Barvinkove...
Naar onderen is geen weg meer (aanname) daar is het te drassig en kun je niet langs... ze hebben praktisch gezien nu een doodlopende weg veroverd...
Blijkbaar loopt er daar een spoorweg die de bevoorrading brengt naar de Oekraïense troepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
downtime schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:36:
[...]

Maar dan heb je je ambassademedewerkers al bloot gesteld aan bombardementen. Linksom of rechtsom betekent het dat je dode medewerkers (of een dode ambassadeur) riskeert.
Het is in mijn ogen een tactische zet waarbij Rusland tot keuzes tot wordt gedwongen. Een dode ambassadeur is een garantie dat Amerika in de oorlog wordt getrokken en het einde van Putin's Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Miki schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:26:
[...]

Het is in mijn ogen een tactische zet waarbij Rusland tot keuzes tot wordt gedwongen. Een dode ambassadeur is een garantie dat Amerika in de oorlog wordt getrokken en het einde van Putin's Rusland.
Ik denk het niet, ambassades en hun personeel lopen altijd risico tijdens een oorlog. China heeft ook niet de NAVO aangevallen nadat hun ambassade in Belgrado een treffer kreeg. Ambassades zijn niet een stuk grondgebied van degene wiens ambassade het is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hmmm dit doet Rusland wellicht meer pijn? :+ (bovenop de info die reeds gepost is)
A little more video of the epic fire in Bryansk

(https://t.me/u_now/45410)By the way, just a few more similar explosions at Russian oil depots, and the need for an oil embargo from the EU will disappear by itself. Russia will simply have nothing to supply 🙂

The Holy Fire descended on Bryansk that night, destroying the largest oil depot operating for export to the European Union.

Also in Bryansk, in addition to the burnt-out oil depot and ammunition depot, the railway in the direction of the military unit, along which military equipment and ammunition were transported to Ukraine, was damaged.
https://t.me/u_now/45453

Zit een leuk plaatje van de supply route bv naar Duitsland toe erbij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uw3Empykn7ZV7PvjzB0uHHJ27W4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dCTMMjohknEiubZTsqNuETjl.png?f=user_large

Брянске=Bryansk (rechts in het plaatje)

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 25-04-2022 10:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Edit: interessant verhaal rond evt false flag...
[Twitter]

Edit 2: het schijnt zo heftig te branden dat ze nog niet kunnen beginnen met blussen.
Net weer binnen tochka-u bereik (zo’n 160km). Die zijn accuraat op 90 meter. Hele grote doelen kan je er dus mee raken op die afstand.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Op deze manier komt er ook wel een olie embargo. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

[Afbeelding]

Voor een Tochka-U is het overigens net op de range limiet, lijkt 120km range met upgrades, dus weet niet of dat zo waarschijnlijk is:
Wikipedia: OTR-21 Tochka
De nieuwere raketten kunnen naar verluid nóg iets verder komen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:56
pro_6or schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:51:
[...]

Net weer binnen tochka-u bereik (zo’n 160km). Die zijn accuraat op 90 meter. Hele grote doelen kan je er dus mee raken op die afstand.
Als we een paar Posts terug de video bekijken hoor je duidelijke de inslag van een raket.

Alleen nog van welke richting en je kan er zeker van zijn dat dit een UA actie is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:38
IJzerlijm schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:30:
[...]

Ik denk het niet, ambassades en hun personeel lopen altijd risico tijdens een oorlog. China heeft ook niet de NAVO aangevallen nadat hun ambassade in Belgrado een treffer kreeg. Ambassades zijn niet een stuk grondgebied van degene wiens ambassade het is.
Maar het kan wel een excuus zijn om je ambassade actief te gaan beschermen. Bijvoorbeeld door wat luchtafweer naast de ambassade te plaatsen. Dat je daarmee de rest van Kyiv ook actief beschermt is dan uiteraard puur bijvangst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

ja en daarom haalt men de ambassade dus weg als de oorlog op uitbreken staat.

Als je ze weer terug laat komen lopen ze risico geraakt te worden door random raketten die hun doel missen of in een gebouw boren die in de baan staan, zoals bijv. deze moeder en kind in Odessa dit weekend. Schrijnend.

Afbeeldingslocatie: https://fakty.com.ua/wp-content/uploads/2022/04/24/ks28dod.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebanned schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:57:
[...]

Maar het kan wel een excuus zijn om je ambassade actief te gaan beschermen. Bijvoorbeeld door wat luchtafweer naast de ambassade te plaatsen. Dat je daarmee de rest van Kyiv ook actief beschermt is dan uiteraard puur bijvangst.
dat is dan automatisch een no-fly zone, iets wat ze nou net niet wilden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
Gebanned schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:57:
[...]

Zullen we het een beetje realistisch houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 14:40
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:59:
[...]

zoals bijv. deze moeder en kind in Odessa dit weekend. Schrijnend.
Zelf snap ik dit soort berichten niet in de media. Hiermee wordt geimpliceerd dat het ene mensen leven meer waard is dan een ander. Zelfde als ze zeggen: X aantal gewonden. waaronder zoveel kinderen.

[ Voor 16% gewijzigd door CarJunkyXL op 25-04-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
[...]

Ik denk niet dat je de situatie 1 op 1 kunt vergelijken, het China van toen was een ander China dan nu maar dat is iets voor een ander topic.

Het aanvallen van Ambassades ligt in Amerika "iets" gevoeliger na wat er in Benghazi is gebeurd en dat zullen de Russen ook dondersgoed beseffen. Ik verwacht zelf ook niet dat de NAVO full mode WO3 gaat maar Biden zal zich zeker gaan roeren met de wetenschap dat het hem heel goed uitkomt richting de aankomende midterm elections en de projectie dat hij een sterke president is.
Pagina: 1 ... 159 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: