Maar voor de komende fase is precisie wel nodig. 300m ernaast is vooral land omploegen, de linies raken wordt dan lastig. De hoogte is wel buiten bereik van de MANPADs.Yucon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:11:
Het ging hier om terreur.. de precisie is dan niet heel relevant en een stad is best groot.
Niet. De discussie begon volgens mij in de context van terreurbombardementen op steden.TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:16:
[...]
Op zich kun je een seintje van een AWACS krijgen![]()
Maar met Mach 2 schiet je nauwelijks meer iets af. Als de Russen dat al kunnen is het een geleide raket die zelf al km's bereik heeft. Dan kom je niet eens in de buurt.
Maar dat spul is duur & zeldzaam. En je moet een doel hebben. Een vast object kan nog wel, maar hoe raak je een tank zonder exacte locatie?
Overigens weet ik het niet zeker, maar ik geloof dat bommen een geschikte behuizing moeten hebben om supersonisch afgeworpen te kunnen worden. Als dat zo is en ze willen ouderwetse domme bommen laten vallen moet hij dus sowieso flink afremmen waardoor je berekening wat minder belangrijk wordt.
Dus samengevat denk ik niet dat rusland niet bijzonder veel aan dit deel van hun luchtmacht gaat hebben.
Ik had hem meer opgevat als: de Russen hebben dadelijk het strategische voordeel van het terrein en daar kan de luchtmacht flink bij helpen.Yucon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:32:
Niet. De discussie begon volgens mij in de context van terreurbombardementen op steden.
Even afwachten natuurlijk wat de aantallen gaan zijn etc maar Polen heeft volgens wikipedia (Wikipedia: List of equipment of the Polish Land Forces) nog 382 T-72s in het arsenaal dus kan nog best significant zijn. Dit wordt trouwens denk ik niet alleen mogelijk door dat de Britten nu hun tanks gaan leveren aan de Polen maar ook omdat de levering van de door Polen bestelde M1 Abrams al dit jaar gaan beginnen (op wiki staat nog levering vanaf 2025 maar is vervroegd: https://www.reuters.com/w...-abrams-tanks-2022-04-05/)Breaking:
— Steven Swinford (@Steven_Swinford) 22 april 2022
Britain will supply Poland with tanks so it can send T72s to Ukraine, Boris Johnson announces
It represents intensification of the UK military support for Ukraine
He also says that the conflict could last for years as Russia continues brutal and grinding assault
edit: + natuurlijk de opbouw van Navo troepen in Polen en omringende landen.
[ Voor 17% gewijzigd door gws24 op 22-04-2022 17:52 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dat was volgens mij inderdaad ook de redenatie van Xtr3me4me waar deze hele discussie mee begon.TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:41:
[...]
Ik had hem meer opgevat als: de Russen hebben dadelijk het strategische voordeel van het terrein en daar kan de luchtmacht flink bij helpen.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Mooi, zoveel hebben we er zelf hier in eigen land niet aan. Tegen de tijd dat er hier een Rus voor de deur staat schiet het toch niet meer op en een ander zie ik ons ook nog niet fysiek aanvallen waarbij ze echt nuttig gaan zijn.
Bonnetje kan wellicht deels via EU, kunnen we er daarna in de opbouw van onze krijgsmacht weer kijken of we dat terug willen of ander spul.
Ze stonden al op de nominatie voor modernisering in samenspraak met de Duitse exemplaren. Nieuwe kopen lijkt me dan aangezien de productielijn toch weer open zal gaan. Verder bestaat er geen beter systeem op de planeet.gekkie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:49:
[...]
Mooi, zoveel hebben we er zelf hier in eigen land niet aan. Tegen de tijd dat er hier een Rus voor de deur staat schiet het toch niet meer op en een ander zie ik ons ook nog niet fysiek aanvallen waarbij ze echt nuttig gaan zijn.
Bonnetje kan wellicht deels via EU, kunnen we er daarna in de opbouw van onze krijgsmacht weer kijken of we dat terug willen of ander spul.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-04-2022 17:56 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Frankrijk voert graag mobiele oorlogen, zie bijv. Male (YouTube: How France Fought a Lightning War in Mali (Op Serval)). Je kan er vanuit gaan dat ze wel het nodige hebben laten ontwikkelen om dat goed te doenRubberen schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:02:
Frankrijk stuurt antitankraketten en CAESAR-kanonnen naar Oekraïne
[...]
Heeft UA nog een paar Neptunes liggen ? het is hun eigendom onder maritiem recht immers.

Wat heb ik gemist want 85 BTG is nu opeens 87 BTG's geworden.
en nummer 4 ?
***BREAKING***
— H I Sutton (@CovertShores) 22 april 2022
Here -> https://t.co/J7vRt6Wlcv#Russian Navy deploys unique 110-year-old ship to investigate Moskva wreck. Likely carrying a DSRV minisub. #UkraineInvasion pic.twitter.com/fqyZ1DE14Q
Ja dat is wat ik bedoelde, maar beter verwoorddowntime schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:10:
[...]
Ik zou niet verbaasd zijn. Dat was het verhaal met de MiG-25. Het ding was een interceptor die ontwikkeld werd als reactie op de Amerikaanse Valkyrie bommenwerper (die later gecanceld is).
Toen in het westen de eerste informatie en foto's bekend werden, werd er een hele mythe omheen verzonnen. Het ding zou een hypermoderne dogfighter zijn die Mach 3.2 kon vliegen en 20.000 meter hoogte kon bereiken. Niks in het westen kwam zelfs maar in de buurt. De F-15 werd deels in reactie op de MiG-25 ontwikkeld.
Toen de realiteit boven water kwam bleek de MiG-25 een toestel met hele grote beperkingen te zijn. Die topsnelheid van Mach 3.2 was een party trick: Dat kon je eenmalig doen maar dan moest je na de vlucht beide motoren vervangen. Als ik me goed herinner (zie het zo snel niet terug op Wikipedia) accelereerden de motoren boven Mach 2.8 oncontroleerbaar door naar Mach 3.2 en bleven daar tot ze uit elkaar vielen.
Maar daar kwamen wij pas achter toen een Russische piloot met zijn vliegtuig deserteerde en dat toestel (letterlijk) uit elkaar gehaald is.
Wikipedia: Mikoyan-Gurevich MiG-25
en nummer 4 ?
This would be the third fire of strategic infrastructure inside Russia this week. https://t.co/Ywdnx92WKq
— Michael Weiss (@michaeldweiss) 22 april 2022
Tja vanalles
Kan, hangt er misschien vanaf waar de krijgsmacht haar focus op wil leggen (afweging zowel individueel als in Europa en samenwerking met o.a. Duitsland).DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:51:
[...]
Ze stonden al op de nominatie voor modernisering in samenspraak met de Duitse exemplaren. Nieuwe kopen lijkt me dan aangezien de productielijn toch weer open zal gaan.![]()
Je krijgt hierna de kans opnieuw te investeren, hopelijk denken ze er goed over na, al hoewel we daar de afgelopen decennia op de meeste vlakken niet echt een meester in blijken te zijn en dat geldt volgens mij ook voor de krijgsmacht voor zover ik daar zicht op en inzicht in heb (en die is beperkt).
Er is duidelijk iets gaande daar. Teveel om niet georchestreerd te zijn.vso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:56:
Heeft UA nog een paar Neptunes liggen ? het is hun eigendom onder maritiem recht immers.
[Twitter]
[Afbeelding]
[...]
Ja dat is wat ik bedoelde, maar beter verwoord
en nummer 4 ?
[Twitter]
Ik hoop dat we binnenkort wel eens rare dingen kunnen gaan zien in Rusland.
Iedereen ljkt erop te speculeren dat de oorlog nog maanden/jaren kan duren.
Mij lijkt me dit niet plausibel. Rusland kan dit geen jaren vol houden denk ik. Tenzij ze steun zouden krijgen van andere landen.
Hoe gaan ze binnen 2 jaar hun legerapparaat nog up to date kunnen houden als de sancties zo blijven
En de sancties gaan dan echt wel pijn beginnen doen daar(ook bij ons allicht), zeker met de versnelde olie en gas afbouw
Een klein tactisch kernwapen past binnen de russische militaire doctrine, daarmee kan je veel schade aanrichten.RobinHood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:32:
Natuurlijk, op hogere hoogte ben je wel veilig, maar wat dan? Rusland zou weinig precisie ammunitie meer hebben, en op 10km hoogte een lading domme bommen loslaten is zelfs voor Russische begrippen waanzin.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ja daar verbaasde ik me ook al over. Vroeger voor de veldartillerie in dienst gezeten, ik vond de M109's al zeer serieuze machines als die bezig zijn met zijn vieren (batterij).
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Als je het eens op jezelf betrekt dan zie je ook dat wanneer je werkloos bent daar niet vanaf dag 1 wat van hoeft te voelen als je spaargeld hebt. De echt klap komt pas wanneer dat op is, want dan val je terug van je normale inkomen naar bijstand.Requiem19 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:14:
[...]
De prognose is/was dat Rusland een economische krimp heeft van iets van Edit: 9,6 % in dit jaar. Nou hallelujah inderdaad. Heel vervelend dat het iets minder gaat, maar met een krimp van 9,6% gaat er lang niet genoeg pijn zijn binnen Rusland om echt iets teweeg te brengen.
https://www.businessinsid...ie-economen-voorspelling/
Momenteel is de krimp beperkt aangezien Rusland zijn reserves naar het schijnt inzet om de schade te beperken.
Op een bepaald moment zijn die reserves op... en dan gaat het hard!
En hoewel de EU nog steeds veel geld uitgeeft aan russische grondstoffen, zal het stukje kolen over een paar maanden wegvallen, de olie inkomsten zullen verminderen en gas toch hopenlijk ook een keer.
Zoals verschillende malen aangegeven in dit topic zullen de sancties op de langere termijn effect hebben, niet zozeer op dit moment.
psy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:28:
[...]
Ja daar verbaasde ik me ook al over. Vroeger voor de veldartillerie in dienst gezeten, ik vond de M109's al zeer serieuze machines als die bezig zijn met zijn vieren (batterij).
offtopic:
En deze zijn in batterijen van vier, nog net iets serieuzer ja. Maximaal twintig projectielen op doel binnen een paar seconden (Multiple Round Simultaneous Impact) salvo of 48 in een minuut.
En deze zijn in batterijen van vier, nog net iets serieuzer ja. Maximaal twintig projectielen op doel binnen een paar seconden (Multiple Round Simultaneous Impact) salvo of 48 in een minuut.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik hoop met je mee, als je de veronderstelling doortrekt dat het wel eens UA zou kunnen zijn? Dan vind ik hun handelswijze verbazend, want eigenlijk zijn de ogen gericht op het oorlogsfront en opeens "blub blub" of andere konijnen uit de hoge hoed.. zoals Belgorodoldgrumpy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:09:
[...]
Er is duidelijk iets gaande daar. Teveel om niet georchestreerd te zijn.
Ik hoop dat we binnenkort wel eens rare dingen kunnen gaan zien in Rusland.
Ligt eraan wie je bedoelt met iedereen, ze zullen het ongetwijfeld enige tijd vol kunnen houden maar dit soort acties en sancties werken zeker niet in hun voordeel.Iedereen ljkt erop te speculeren dat de oorlog nog maanden/jaren kan duren.
Mij lijkt me dit niet plausibel. Rusland kan dit geen jaren vol houden denk ik. Tenzij ze steun zouden krijgen van andere landen.
Hoe gaan ze binnen 2 jaar hun legerapparaat nog up to date kunnen houden als de sancties zo blijven
En de sancties gaan dan echt wel pijn beginnen doen daar(ook bij ons allicht), zeker met de versnelde olie en gas afbouw
Het is dus eerder de vraag wanneer de bodem bereikt is dan iets anders.
edit:
toevoeging:
toevoeging:
De sancties hebben ook heftige impact btw .. sommige zaken zijn 80% kwa prijs gestegen .. of een Iphone voor 3.000.000 roebels is ook gespot (zie sanctie topic)
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 22-04-2022 18:36 ]
Tja vanalles
De sancties hebben nu al effect. Producten in de Russische supermarkten zijn al fors duurder geworden de laatste paar weken. Dus alle inwoners van de grote(re) steden merken dat nu al. Zodra een Rus zijn boodschappen ineens niet meer kan betalen gaan er gegarandeerd protesten komen. Nu al kan iemand met een dokterssalaris niet meer goed rondkomen: Bron:gustaveau schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:28:
[...]Zoals verschillende malen aangegeven in dit topic zullen de sancties op de langere termijn effect hebben, niet zozeer op dit moment.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat salaris is volgens mij zo'n 580 - 600 euro omgerekend.Yaksa schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:34:
[...]
De sancties hebben nu al effect. Producten in de Russische supermarkten zijn al fors duurder geworden de laatste paar weken. Dus alle inwoners van de grote(re) steden merken dat nu al. Zodra een Rus zijn boodschappen ineens niet meer kan betalen gaan er gegarandeerd protesten komen. Nu al kan iemand met een dokterssalaris niet meer goed rondkomen: Bron:
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
En wat probeer je daarmee te zeggen?carpebios schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:37:
[...]Dat salaris is volgens mij zo'n 580 - 600 euro omgerekend.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Wat een argwaan zeg. Dat de lonen daar stukken lager liggen. Een dokterssalaris klinkt hier in Nederland wat anders dan wat het daar is. Een supervisor in een fastfoodketen verdient daar meer.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Zouden Russen überhaupt bij Odessa aanlanden, wat ik niet geloof, dan hebben ze een serieus problemen. Ze hebben dan een smalle corridor in Zuid-Oekraine te verdedigen met een ongelooflijk lange grens. Strategisch is dat een niet te wensen eindsituatie. Dit Transnitie plan geeft nog een keer aan dat de legerleiding in Rusland geen invloed heeft op de loop der gebeurtenissen.sh4d0wman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:52:
Maar wat ik interessanter vond is speculatie dat in Transnitie wellicht een luchtbrug wordt opgezet door RU (nog ontkent door Moldavie). Als Mariepol valt hebben Odessa, en wellicht later Moldavie, een serieus probleem.
Waarom zouden de Russen een dergelijk idioot plan nu in de media poneren (door een lagere officier, om gezichtsverlies van de celebrities te voorkomen)? Mijn gok is om te bewerkstelligen dat Oekraïne de regio Odessa niet veilig waant en daar troepen gestationeerd laat die dan niet elders beschikbaar zijn. Sinds Oekraïne de Moskva naar de kelder heeft gejaagd en de andere Russische schepen naar het zuiden heeft laten afzakken kunnen de Russen Odessa geen kwaad doen.
Wat mij betreft dus alle ogen op op de dikke Russische verstopping in de Donbass. Zolang die verstopping verstopt blijft gebeurt er niets. Russen zijn vrij om te dagdromen, maar langs de zuidkust naar het westen trekken geeft hun een te grote flank. Ik zou bijna zeggen vooral doen, dan verandert deze droom voor Rusland zeker in een nachtmerrie.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
1) omdat ze dan een directe verbinding hebben met Transnistrieteacup schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:06:
[...]
Zouden Russen überhaupt bij Odessa aanlanden, wat ik niet geloof, dan hebben ze een serieus problemen. Ze hebben dan een smalle corridor in Zuid-Oekraine te verdedigen met een ongelooflijk lange grens. Strategisch is dat een niet te wensen eindsituatie. Dit Transnitie plan geeft nog een keer aan dat de legerleiding in Rusland geen invloed heeft op de loop der gebeurtenissen.
Waarom zouden de Russen een dergelijk idioot plan nu in de media poneren (door een lagere officier, om gezichtsverlies van de celebrities te voorkomen)? Mijn gok is om te bewerkstelligen dat Oekraïne de regio Odessa niet veilig waant en daar troepen gestationeerd laat die dan niet elders beschikbaar zijn. Sinds Oekraïne de Moskva naar de kelder heeft gejaagd en de andere Russische schepen naar het zuiden heeft laten afzakken kunnen de Russen Odessa geen kwaad.
2) omdat ze Oekraine dan van de zee hebben afgesneden
Transnistria + (Ru)luchtbrug er naar toe
Leuk maar AA geschut wat Oekraïne heeft en/of gaat krijgen gaat bijvoorbeeld deze:

Dan kan het wel eens uitdagend worden voor RU om zachtjes uit te drukken
Om het punt wat duidelijker te maken
Leuk maar AA geschut wat Oekraïne heeft en/of gaat krijgen gaat bijvoorbeeld deze:
The British Prime Minister @BorisJohnson announced the delivery to Ukraine of 120 Stormer self-propelled anti-aircraft missile launchers#StrongerTogether @SecDef@SecBlinken@jensstoltenberg pic.twitter.com/WjaBd2TFjy
— Darek Kwiatkowski (@KvvKwiatkowski) 22 april 2022
Dan kan het wel eens uitdagend worden voor RU om zachtjes uit te drukken
Om het punt wat duidelijker te maken
NEW: Ukrainian troops repelled 10 Russian attacks in the Donbas in the last 24 hours: Ukraine Ministry of Defense spokes
— Jack Detsch (@JackDetsch) 22 april 2022
Ukraine’s military shot down 14 Russian aerial targets in the last 24 hours: 9 drones, 3 aircraft and 3 helicopters, said Col. Oleksandr Motuzyanyk
[ Voor 19% gewijzigd door vso op 22-04-2022 19:26 ]
Tja vanalles
De doelen maken het plan niet minder idioot.jan390 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:12:
[...]
1) omdat ze dan een directe verbinding hebben met Transnistrie
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Door het nieuwe offensief zien we ook weer meer van dit:
Deze is met name interessant omdat het om de 64ste separate motorized rifle brigade gaat, ofwel de misdadigers van Bucha. Veel dode Russen (die niet in de gelinkte tweet staan).
The aftermath of a failed Russian attack - reportedly by the 64th Separate Motorized Rifle Brigade - that was repulsed by the Ukrainian 93rd Mechanized Brigade around Izyum. Lots of Russia KIA in other photos. pic.twitter.com/h8iHfzgxO6
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 22 april 2022
Deze is met name interessant omdat het om de 64ste separate motorized rifle brigade gaat, ofwel de misdadigers van Bucha. Veel dode Russen (die niet in de gelinkte tweet staan).
bron: https://t.me/u_now/45028"Putin will meet with UN Secretary General Antonio Guterres in Moscow on April 26," Peskov said.
At the same time, Turkish President Erdogan plans to call Zelensky and Putin in the coming days to offer to hold a meeting in Istanbul.
Ukraine, in turn, has put forward an ultimatum to the Russian negotiators that the holding of the so-called "referendum" by the Russian occupiers in the Kherson region will put an end to the negotiations."
Recall that the heads of the negotiating groups of Ukraine and Russia held talks in recent days, despite the fact that the Russian Foreign Ministry Sergey Lavrov said that the course of negotiations allegedly stopped.
In general, we continue to monitor the situation. This is getting interesting 🤔
Dit lijkt me goeie & duidelijke taal: immers hier word niet meer geaccepteerd "nep referrendums" en iedereen die zegt stop met de oorlog doorverwezen naar het adres van Putin & Co.
Je merkt ook echt dat UA ook een rechte lijn van A naar Z heeft neergezet en dus geen enkele afwijking maakt van het pad. Enorm goed in mijn optiek.
Tja vanalles
nope
Blijkbaar heeft de russische 64th Separate Motorized Rifle Brigade vandaag een slag verloren tegen de Ukrainian 93rd Motorized Rifle Brigade.
Dit was 1 van de russische brigades die heeft huisgehouden in Bucha!
The aftermath of a failed Russian attack - reportedly by the 64th Separate Motorized Rifle Brigade - that was repulsed by the Ukrainian 93rd Mechanized Brigade around Izyum. Lots of Russia KIA in other photos. pic.twitter.com/h8iHfzgxO6
— Jimmy Rushton (@JimmySecUK) 22 april 2022
Dit was 1 van de russische brigades die heeft huisgehouden in Bucha!
Iets zegt me dat er geen krijgsgevangenen zijn gemaakt...jan390 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:34:
Blijkbaar heeft de russische 64th Separate Motorized Rifle Brigade vandaag een slag verloren tegen de Ukrainian 93rd Motorized Rifle Brigade.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Zag hem iid, Zit wel te dubben Blown / Burst tja .zit er iets in de omgeving van militaire c.q. strategische waarde, wat je wellicht niet 1.2.3 ziet ?
Net zoals de brand in moscow voor de 2 branden, zijn er verbanden zo ja welke en wat heeft het met de oorlog te maken ?
Tja vanalles
Het lijkt ineens wel een soort patroon van rare dingen..vso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:36:
[...]
Zag hem iid, Zit wel te dubben Blown / Burst tja .zit er iets in de omgeving van militaire c.q. strategische waarde, wat je wellicht niet 1.2.3 ziet ?
Net zoals de brand in moscow voor de 2 branden, zijn er verbanden zo ja welke en wat heeft het met de oorlog te maken ?
En misschien lijkt het zo doordat de focus erop ligt door de oorlog en is het onderhoudsniveau in Rusland dermate dramatisch dat we hier buiten oorlogstijd nooit van gehoord hadden.
(dat laatste weet ik eigenlijk wel zeker).
Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat het wel in het oog springende objecten zijn. Geen willekeurige boom die omgezaagd is, maar een dam. Daar trek je iig wel aandacht mee.vso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:36:
[...]
Kan natuurlijk ook een false flag operatie zijn.
nope
Bewijsmateriaal opgeborgen.RoD schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:23:
Door het nieuwe offensief zien we ook weer meer van dit:
[Embed]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat zou ideaal zijn, maar ik schat het niet als realistisch in. Deze uitkomst vind ik daarom nog steeds bevredigend.Jerie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:41:
[...]
Bewijsmateriaal opgeborgen.een troostprijs IMO. Zie ze liever opgepakt voor een tribunaal. Ook ivm waarheidsvinding en genoegdoening slachtoffers.
Ondertussen lijkt het er bijna op dat ie voor de Russen werkt...;
Timeline of 🇩🇪's @OlafScholz's many lies:
— Thomas C. Theiner (@noclador) 19 april 2022
1) At the end of February Germany's defense industry sends Scholz a long list of all available weapons.
2) Scholz doesn't share the list with Ukraine.
3) Scholz says that there are no more weapons left in Germany to give to Ukraine.
1/7
4) Germany's defense industry leakes the list to Ukraine's ambassador.
5) Scholz says that the weapons on the list don't work.
6) The defense industry denies this and leakes the list to the press.
7) Scholz states Ukrainians can't master the weapons in the available time.
2/7
8) German defense experts tell the German press that Ukrainians can master the weapons in 2-3 weeks.
9) Scholz says the weapons are needed by NATO and NATO must approve their transfer.
10) NATO officials and German generals deny this.
3/7
11) Scholz says no other NATO/EU ally is delivering heavy weapons to Ukraine.
12) The US, UK, Australia, Poland, Czechia, Slovakia, Romania, Turkey, Italy, Finland, Denmark, Romania, Netherlands, etc. publish the lists of heavy weapon they deliver to Ukraine.
4/7
13) Under pressure Scholz announces €2 billion for Ukraine's military.
14) German parliamentarians find out that it's really just €1 billion, which won't be available for another 2-3 months, and then Scholz can veto or delay indefinitely every item Ukraine wants to buy.
5/7
15) The US, France, Poland, Romania, Japan, the UK and Italy, plus the heads of EU and NATO spend an afternoon trying to talk sense into Scholz.
16) Scholz makes a statement and says Ukraine can have the €1 billion now and order whatever it wants from the list.
6/7
17) Ukraine's ambassador says that Scholz removed all the items Ukraine actually wants from the list before giving it to Ukraine and what remains on the list is just a fraction of the €1 billion.
Scholz isn't incompetent or mendacious... he just works for the russians.
7/7
Waar is hij nu in hemelsnaam mee bezig?
Verwijderd
nieuw filmpje van Good Times Bad Times.
Heb de filmpjes sinds 'day one' altijd informatief gevonden zowel op militair vlak als geopolitiek.
YouTube: Has Ukraine already won?
Heb de filmpjes sinds 'day one' altijd informatief gevonden zowel op militair vlak als geopolitiek.
YouTube: Has Ukraine already won?
Ze durven die bommenwerpers ook alleen maar over de zee van azov Mariupol te laten bombarderen en dan gauw weer weg. Zijn ook stokoud (wel betere motoren en electronics) en dus metname met een flinke radar signatuur.RobinHood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:02:
[...]
Ah, de befaamde Russische luchtmacht die nog steeds niet vrij kan vliegen boven Oekraine?
Zware bommenwerpers zijn op papier interessant, maar die dingen zijn helemaal prijsschieten voor luchtdoelraketten. Het is een kostbare grap om die dingen in te zetten zolang je niet het hele luchtruim controleert.
En tja, leuk dat die generaal gewonnen heeft van wat mensen in een 30 jaar oude Hilux, dit is vechten tegen een moderner leger dan het zijne, dat is een heel ander verhaal.
Die generaal heeft zich ook nog allerminst bewezen. Maar ja, als ze nu leren kan het gauw veranderen.
Ik hoop dat dit offensief op de klippen loopt en dan terug slaan in het zuiden.
een treffende spreuk
Verwijderd
dat is op papier zo.jan390 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:12:
[...]
1) omdat ze dan een directe verbinding hebben met Transnistrie
Maar vooralsnog is de situatie in Kherson-region niet noemenswaardig veranderd.
Wel zijn er landingsvaartuigen aangevallen en tenminste een gezonken.
Inclusief Moskva weg.
Dat heeft de Russische marine prima verzwakt.
Ik denk niet dat ze in de nabije toekomst dicht bij de kust durven komen.
Ter verduidelijking, het stukje dat ze nog niet hadden is het chassis. In die buizen zitten starstreak raketten.vso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:13:
Transnistria + (Ru)luchtbrug er naar toe
[Afbeelding]
[Twitter]
Verwijderd
paar weken geleden hadden de Oekraieners al gezegd dat er geen krijgsgevangenen meer zouden worden gemaakt onder Russische artilleristen, vanwege de bombardementen op stedelijk gebied.hoevenpe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:35:
[...]
Iets zegt me dat er geen krijgsgevangenen zijn gemaakt...
Deze 64e brigade kan het ongetwijfeld vergeten inderdaad.
Laat je toch niet zo opnaaien, hoe graag we ook willen we hebben daar geen mandaat. Het is juist goed dat ook een grote speler dat iig openlijk bewaakt. Geeft Rusland ook geen/minder kans te mobiliseren en dat helpt Ukraine ook.
een treffende spreuk
Verwijderd
laat Scholz dan gewoon open kaart spelen in plaats van laffe spelletjes spelen.pro_6or schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:00:
[...]
Laat je toch niet zo opnaaien, hoe graag we ook willen we hebben daar geen mandaat. Het is juist goed dat ook een grote speler dat iig openlijk bewaakt. Geeft Rusland ook geen/minder kans te mobiliseren en dat helpt Ukraine ook.
gewoon zeggen 'nee we leveren niet'.
Ik weet ook niet zeker hoe de vork in de steel steekt. Maar dat ze iig de mogelijkheid niet uitsluiten houd wel druk op de Russen. Ik schrijf DLD met het huidige beleid niet van de zijlijn al af als een van de good guys.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:01:
[...]
laat Scholz dan gewoon open kaart spelen in plaats van laffe spelletjes spelen.
gewoon zeggen 'nee we leveren niet'.
een treffende spreuk
De wens is de vader van de gedachte. Maar laten we het hopen dat het niet gaat gebeuren.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:58:
[...]
dat is op papier zo.
Maar vooralsnog is de situatie in Kherson-region niet noemenswaardig veranderd.
Wel zijn er landingsvaartuigen aangevallen en tenminste een gezonken.
Inclusief Moskva weg.
Dat heeft de Russische marine prima verzwakt.
Ik denk niet dat ze in de nabije toekomst dicht bij de kust durven komen.
Ze hebben ook nog een Engels systeem gekregen dat naar verluid op korte afstand heel dodelijk is. Een landing kan je zo goed als uitsluiten.jan390 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:04:
[...]
De wens is de vader van de gedachte. Maar laten we het hopen dat het niet gaat gebeuren.
een treffende spreuk
Verwijderd
er vanuitgaande dat Oekraieners blijven doen wat ze deden en de Russen ook, gaat een Russische maritieme landing op Odessa niet gebeuren inderdaad. Sowieso niet zonder ondersteuning van land forces die al vlakbij zijn gekomen.pro_6or schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:05:
[...]
Ze hebben ook nog een Engels systeem gekregen dat naar verluid op korte afstand heel duidelijk is. Een landing kan je zo goed als uitsluiten.
Duikers hebben in Chernigov (boven Kiev) een blindganger op een brug tot ontploffing gebracht (zie video).
Dit was een behoorlijk zwaar projectiel.
Dit was een behoorlijk zwaar projectiel.
In Chernigov, sappers-divers found and destroyed an unexploded heavy-duty bomb. pic.twitter.com/udJc42TVXG
— Ukraine War Updates - English (@UAWarUpdatesEN) 22 april 2022
Bij Markus Lanz afgelopen dinsdag werd het optreden van Scholz ook behandeld en bekritiseerd. Het ging met name over het uitblijven van leveren van zwaar militair materieel voor Ukraine. Van klare, recht voor zijn raap oorlogsrethoriek kun je Scholz niet beschuldigenklaw schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:52:
Waar is hij nu in hemelsnaam mee bezig?

Zou het kunnen dan Poetin heeft gedreigd de gaskraan dicht te draaien als Duitsland zich teveel met de oorlog bemoeit? Dat is best een verantwoordelijkheid en een lastige keuze als je economie zo afhankelijk is van gas. Misschien is gas ook benodigd voor productie van vervangend oorlogsmaterieel.
Maar het zou helpen als Scholtz wat meer duiding gaf en niet teruggrijpt op ontwijkende taal. Juist nu en juist voor een land als Duitsland. Dat vonden de (duitse) gasten bij Lanz ook trouwens.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Kan zijn dat ie dreiging heeft gehad. Van lever wapens en ik sluit per direct Nordstream 1 af en zie dan maar hoe je de huizen verlicht en je industrie draaiende houd.mekkieboek schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:20:
[...]
Bij Markus Lanz afgelopen dinsdag werd het optreden van Scholz ook behandeld en bekritiseerd. Het ging met name over het uitblijven van leveren van zwaar militair materieel voor Ukraine. Van klare, recht voor zijn raap oorlogsrethoriek kun je Scholz niet beschuldigen.
Zou het kunnen dan Poetin heeft gedreigd de gaskraan dicht te draaien als Duitsland zich teveel met de oorlog bemoeit? Dat is best een verantwoordelijkheid en een lastige keuze als je economie zo afhankelijk is van gas. Misschien is gas ook benodigd voor productie van vervangend oorlogsmaterieel.
Maar het zou helpen als Scholtz wat meer duiding gaf en niet teruggrijpt op ontwijkende taal. Juist nu en juist voor een land als Duitsland. Dat vonden de (duitse) gasten bij Lanz ook trouwens.
Alsnog dan geeft Scholz zich gewoon over aan een tiran en had dit dan gewoon openlijk naar buiten moeten brengen.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Speculaas.Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:28:
[...]Kan zijn dat ie dreiging heeft gehad. Van lever wapens en ik sluit per direct Nordstream 1 af en zie dan maar hoe je de huizen verlicht en je industrie draaiende houd.
Alsnog dan geeft Scholz zich gewoon over aan een tiran en had dit dan gewoon openlijk naar buiten moeten brengen.
Volgens de Volkskrant heeft Rusland, naar eigen zeggen, een groot munitiedepot veroverd:
Honderden hectares... Ik mag hopen dat ze dit flink overdreven hebben?Russische strijdkrachten hebben naar eigen zeggen een groot Oekraïens munitiedepot in de provincie Charkiv veroverd. Het zou gaan om een arsenaal van ‘enkele honderden hectares met depots gevuld met duizenden tonnen munitie’, die nu allemaal in Russische handen zijn gevallen.
De Russische claim kan niet onafhankelijk worden geverifieerd. Wel meldde Oekraïne eerder deze dag dat de Russen in de provincie Charkiv in de aanval waren gegaan.

Kan lekker zijn om te dippen in de koffie
Maar helaas alles wat we hier typen is "Speculaas" niks meer en niks minder.
Er zijn beelden van, maar uit 1 hal, met rekken zwaar verroeste raketten, lege hulzen gestapeld en ander verroest materiaal.. En ook een paar open kisten met nieuwe mortieren. Beetje lastig te beoordelen wat nou precies klopt.user109731 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:39:
Volgens de Volkskrant heeft Rusland, naar eigen zeggen, een groot munitiedepot veroverd:
[...]
Honderden hectares... Ik mag hopen dat ze dit flink overdreven hebben?
Wordt beweerd dat het allemaal nagelnieuw NAVO spul is, maar dat wordt echt nergens duidelijk. Dan zou je toch op zijn minst wat Stingers en NLaw's in verpakking verwachten.
edit: Wat ik begrijp is dat het beeld is van minimaal een maand oud, dat dorpje (Balakliy) is sinds maart al in handen van de Russen en het is dus blijkbaar niet dat dit deze week net veroverd is.
Er is geen enkel beeld bij van Nato spul, allemaal Russische letters.
[ Voor 16% gewijzigd door Prosac op 22-04-2022 21:03 ]
Er is een verschil tussen "zware wapens systemen" en "pantservoertuigen" .MikeyMan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:03:
[...]
Zelfs Nederland stuurt gepantserd vervoer. Dus zo vreemd is dat echt niet.
Als nederland haar leopards/cv90's stuurt ja, sturen ze zoals vk bushmasters nee, niet echt zware wapen systemen dat.
Als ik het goed heb zijn de 18 'Nederlandse' Leopards in feite van Duitsland, geleased door ons: Wikipedia: 414 Tankbataljonk995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:55:
[...]
Er is een verschil tussen "zware wapens systemen" en "pantservoertuigen" .
Als nederland haar leopards/cv90's stuurt ja, sturen ze zoals vk bushmasters nee, niet echt zware wapen systemen dat.
Verwijderd
of zoals de TikTok brigade trots poseert met de veroverde 'single use' anti tank raketten. Leuk dat je de lege huls hebt veroverd en trots mee poseert maar ja ze hebben er niets aan.Prosac schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:54:
[...]
Er zijn beelden van, maar uit 1 hal, met rekken zwaar verroeste raketten, lege hulzen gestapeld en ander verroest materiaal.. En ook een paar open kisten met nieuwe mortieren. Beetje lastig te beoordelen wat nou precies klopt.
Wordt beweerd dat het allemaal nagelnieuw NAVO spul is, maar dat wordt echt nergens duidelijk. Dan zou je toch op zijn minst wat Stingers en NLaw's in verpakking verwachten.
probeer het positieve ervan te zien:k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:55:
[...]
Er is een verschil tussen "zware wapens systemen" en "pantservoertuigen" .
- ze kunnen de voertuigen inzetten op andere plaatsen waar ze de plaats in kunnen nemen van beter materiaal wat naar het front kan.
Alle beetjes helpen.
Kwestie van letterlijk onze 'borderland' (betekenis intended) helpen met alles wat we hebben.
Ach die lease zal wel overdraagbaar zijn zeker? Gewoon even nog die tankkaart opsturen en klaar is kees.mekkieboek schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:05:
[...]
Als ik het goed heb zijn de 18 'Nederlandse' Leopards in feite van Duitsland, geleased door ons leger: Wikipedia: 414 Tankbataljon
Verwijderd
ze kwamen vandaag ook voorbij in het Gershchenko telegram kanaal dat ik volg.k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:56:
[...]
Sorry maar die tweets zijn grotendeels gewoon onzin .
Natuurlijk zit er een dikke laag pro-UA propaganda in, maar waarom is het onzin?
Ik heb er nog niet naar gezocht maar waar rook is, is vuur. Er is meer te vinden anders dan dit lijstje met 'leugens' van Scholz.
Waarom is het onzin?
Alles? Tot nu toe is er eigenlijk nog niks van zwaar modern materiaal gestuurd.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:06:
[...]
of zoals de TikTok brigade trots poseert met de veroverde 'single use' anti tank raketten. Leuk dat je de lege huls hebt veroverd en trots mee poseert maar ja ze hebben er niets aan.
[...]
probeer het positieve ervan te zien:
- ze kunnen de voertuigen inzetten op andere plaatsen waar ze de plaats in kunnen nemen van beter materiaal wat naar het front kan.
Alle beetjes helpen.
Kwestie van letterlijk onze 'borderland' (betekenis intended) helpen met alles wat we hebben.
Frankrijk misschien nu met hun CAESAR .
Of de DPR die in 3 verschillende dorpen met exact dezelfde spullen poseerde als veroverd. Of zoals een reactie vermeldde: Misschien niet zo prominent de serienummers in beeld brengen, dit is al de 3e keer dat we dezelfde lege Nlaw voorbij zien komen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:06:
[...]
of zoals de TikTok brigade trots poseert met de veroverde 'single use' anti tank raketten. Leuk dat je de lege huls hebt veroverd en trots mee poseert maar ja ze hebben er niets aan.
Defense.gov
Next week, Secretary of Defense Lloyd J. Austin III will travel to Ramstein Air Base, Germany, to meet with his counterparts from a handful of nations to discuss both the current and future defense needs of Ukraine, Pentagon.
Part of the agenda will be to talk about Ukraine's long-term defense needs in a postwar environment and what that might look like. The secretary ... believes that it's not too soon to begin to have a longer-term discussion with allies and partners about what Ukrainian sovereignty needs to look like going forward.
Right now the list of participants for the meeting is not yet finalized, though he did say participants would include more than just NATO nations.
Als die daar lagen stonden ze nu all over internet. Ik heb tientallen foto’s gezien van afgevuurde NLAWs waar er handig nét iets voor de voorkant van de buis zat zodat je dat niet kon zien en dan werd gepresenteerd als wapens innemen van Oekraïne.Prosac schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:54:
[...]
Er zijn beelden van, maar uit 1 hal, met rekken zwaar verroeste raketten, lege hulzen gestapeld en ander verroest materiaal.. En ook een paar open kisten met nieuwe mortieren. Beetje lastig te beoordelen wat nou precies klopt.
edit: Wat ik begrijp is dat het beeld is van minimaal een maand oud, dat dorpje (Balakliy) is sinds maart al in handen van de Russen en het is dus blijkbaar niet dat dit deze week net veroverd is.
Er is geen enkel beeld bij van Nato spul, allemaal Russische letters.
een treffende spreuk
Verwijderd
ok ik overdreef.k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:09:
[...]
Alles? Tot nu toe is er eigenlijk nog niks van zwaar modern materiaal gestuurd.
Frankrijk misschien nu met hun CAESAR .
Aan de andere kant: ik ben niet ter plaatse en weet niet wat ze daadwerkelijk inmiddels hebben en in stelling hebben gebracht. Gaan ze ook vast niet verklappen, maar ik ga er vanuit dat er inmiddels al flink wat spul is.
Zo niet dan spreek ik daar schande van.
Het is een informatieoorlog en die is erg belangrijk.
gemakshalve ga ik er vanuit dat Oekraine klaar is voor de Donbas. En gezien de battlemap is Rusland ofwel nog niet begonnen of slaan ze nu al een flater danwel door eigen incompetentie danwel door Oekraine's competentie. Of het offensief is toch nog niet begonnen, want nog natte periode maar ja dan hebben ze weinig tijd tot 9 mei. gaat hard.
Die luchtdoelrakketten zoals stingers bijvoorbeeld zijn enkel effectief op laagvliegende toestellen zoals helicopters. Een strategische bommenwerper op grote hoogte heeft daar geen hinder van, maakt verder niet uit of het een moderne bommenwerper is of niet. Boven oostelijk Oekraine heeft Rusland wel degelijk een luchtoverwicht. Paar kruisrakketten is ook effectief. In het westen van Oekraine is het een ander verhaal. In Aleppo in Syrie heeft Rusland al eerder bewezen dat ze op grote schaal effectief precisiewapens in kunnen zetten.pro_6or schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:57:
[...]
Ze durven die bommenwerpers ook alleen maar over de zee van azov Mariupol te laten bombarderen en dan gauw weer weg. Zijn ook stokoud (wel betere motoren en electronics) en dus metname met een flinke radar signatuur.
Die generaal heeft zich ook nog allerminst bewezen. Maar ja, als ze nu leren kan het gauw veranderen.
Ik hoop dat dit offensief op de klippen loopt en dan terug slaan in het zuiden.
dat "waar rook is is vuur" is meestal "ik heb geen bewijs maar ik zou graag hebben dat het zo is"Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:07:
[...]
ze kwamen vandaag ook voorbij in het Gershchenko telegram kanaal dat ik volg.
Natuurlijk zit er een dikke laag pro-UA propaganda in, maar waarom is het onzin?
Ik heb er nog niet naar gezocht maar waar rook is, is vuur. Er is meer te vinden anders dan dit lijstje met 'leugens' van Scholz.
Waarom is het onzin?
1) At the end of February Germany's defense industry sends Scholz a long list of all available weapons.
3) Scholz says that there are no more weapons left in Germany to give to Ukraine.
Scholz zei dat er geen moderne zware wapens nu te sturen waren, de duitse overheid moet nog steeds voor hun eigen veilighedi instaan.
Waar het hier over gaat zijn zwaar verouderde marders 1A3 & Leopard 1A5's die al 20+ jaar ergens staan te verroesten en deels ontmanteld zijn.
Rheinmetal speelt hier een redelijk vuil spelletje en wie die graag opkalafateren en verpatsen aan oekraine. Echter dit is sterk verouderd materiaal dat eigenlijk niet kan dienen in de functie bedoeld en slechter is dan wat oekraine zelf heeft . Daarbij zal het nog eens 'volgens rheinmetal zelf) maanden duren voor die klaar zijn + nog enkele weken van trainig.
9) Scholz says the weapons are needed by NATO and NATO must approve their transfer.
Worden zaken door elkaar gehaald, oekraine vroeg ook leopard 2 & puma's en dat zijn idd wapens die duitsland nodig heeft voor haar verdediging en voor haar NATO verplichtingen (zitten nu ergens in de baltische staten als ik me niet vergis)
Duitsland heeft er ook maar amper die inzetbaar zijn.
12) The US, UK, Australia, Poland, Czechia, Slovakia, Romania, Turkey, Italy, Finland, Denmark, Romania, Netherlands, etc. publish the lists of heavy weapon they deliver to Ukraine.
Feitelijk onjuist, "zwaar materiaal" (heavy weapon systems) zijn MBT's zware IFV's vliegtuigen, ... Zwaar gepantserd en bewapend materiaal dus.
Tot eergisteren was het enkel slovakije/Tsjechie die t-72's gegeven had.
...
Complete onzin natuurlijk, linkse duitse politicus is historisch gezien altijd heel twijfelachtig tegen elke militaire ingreep. Geen idee waarom sommige die spanningen in de EU willen opdrijven maar imho zitten daar geen goede bedoelingen achter.Scholz isn't incompetent or mendacious... he just works for the russians.
Boven mainland Ukraine zijnde s300 / buk / tor nog gewoon actief. Daarom zie je die bommenwerpers daar ook niet.tweaker2010 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:16:
[...]
Die luchtdoelrakketten zoals stingers bijvoorbeeld zijn enkel effectief op laagvliegende toestellen zoals helicopters. Een strategische bommenwerper op grote hoogte heeft daar geen hinder van, maakt verder niet uit of het een moderne bommenwerper is of niet. Boven oostelijk Oekraine heeft Rusland wel degelijk een luchtoverwicht. Paar kruisrakketten is ook effectief. In het westen van Oekraine is het een ander verhaal. In Aleppo in Syrie heeft Rusland al eerder bewezen dat ze op grote schaal effectief precisiewapens in kunnen zetten.
een treffende spreuk
T-72's, wat M777 artillerie van de VS is het enige dat ter plaatse is dat je onder "zwaar" kan scharen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:12:
[...]
ok ik overdreef.
Aan de andere kant: ik ben niet ter plaatse en weet niet wat ze daadwerkelijk inmiddels hebben en in stelling hebben gebracht. Gaan ze ook vast niet verklappen, maar ik ga er vanuit dat er inmiddels al flink wat spul is.
Zo niet dan spreek ik daar schande van.
Er zijn geen grote aantallen T-72's, BMP 2-3's, bradleys, abrams, challengers, Leopard 2s,leclercs? Warriors, amx10,... Nochatans heeft nato letterlijk duizenden van deze.
De VS alleen heeft in opslag ind e EU enkele honderden moderne abram tanks & bradley ifv's staan. Geven ze niet hoor .
Verwijderd
allemaal prima, maar onderaan de streep is het een feit dat als Duitsland op 24 februari begonnen was met Oekraieners trainen op de Leopard 1 en ze direct waren begonnen met opkalefateren hadden ze nu in Donbas kunnen rondrijden.k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:17:
[...]
dat "waar rook is is vuur" is meestal "ik heb geen bewijs maar ik zou graag hebben dat het zo is"
Scholz zei dat er geen moderne zware wapens nu te sturen waren, de duitse overheid moet nog steeds voor hun eigen veilighedi instaan.
Waar het hier over gaat zijn zwaar verouderde marders 1A3 & Leopard 1A5's die al 20+ jaar ergens staan te verroesten en deels ontmanteld zijn.
Rheinmetal speelt hier een redelijk vuil spelletje en wie die graag opkalafateren en verpatsen aan oekraine. Echter dit is sterk verouderd materiaal dat eigenlijk niet kan dienen in de functie bedoeld en slechter is dan wat oekraine zelf heeft . Daarbij zal het nog eens 'volgens rheinmetal zelf) maanden duren voor die klaar zijn + nog enkele weken van trainig.
German defense experts tell the German press that Ukrainians can master the weapons in 2-3 weeks.
Worden zaken door elkaar gehaald, oekraine vroeg ook leopard 2 & puma's en dat zijn idd wapens die duitsland nodig heeft voor haar verdediging en voor haar NATO verplichtingen (zitten nu ergens in de baltische staten als ik me niet vergis)
Duitsland heeft er ook maar amper die inzetbaar zijn.
Feitelijk onjuist, "zwaar materiaal" (heavy weapon systems) zijn MBT's zware IFV's vliegtuigen, ... Zwaar gepantserd en bewapend materiaal dus.
Tot eergisteren was het enkel slovakije/Tsjechie die t-72's gegeven had.
...
[...]
Complete onzin natuurlijk, linkse duitse politicus is historisch gezien altijd heel twijfelachtig tegen elke militaire ingreep. Geen idee waarom sommige die spanningen in de EU willen opdrijven maar imho zitten daar geen goede bedoelingen achter.
We zijn als west-Europa gewoon wederom te traag. Als we nu de stopwatch starten ja dan zijn we te laat met 'over 6 weken'.
Waren we eerder begonnen (daadkrachtig en vooruitziend) dan was dat nu klaar geweest.
De politiek zou de militairen wat minder moeten controleren en vertragen.
Duitsland denkt in deze aan zichzelf. Ze zijn grootafnemers van russisch gas, als dat wegvalt dondert de economie niet in elkaar, maar gaat het wel koppeltje duiken, en daarmee ook die van de rest van europa, waarmee wij allemaalweer zwakker worden. Zou mij niks verbazen als dat ook zo is afgesproken binnen de EU. Hoe graag ik ook wil dat duitsland met russisch spul sropt en daarmee indirect alle wantoestanden tolereert, heeft het weinig keuze, we zijn (nog) te afhankelijk van rusland
Verwijderd
ik zie een nieuwsbericht over Duitsland die ten noorden van Schiermonnikoog naar gas gaat boren.CrazyOne schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:29:
Duitsland denkt in deze aan zichzelf. Ze zijn grootafnemers van russisch gas, als dat wegvalt dondert de economie niet in elkaar, maar gaat het wel koppeltje duiken, en daarmee ook die van de rest van europa, waarmee wij allemaalweer zwakker worden. Zou mij niks verbazen als dat ook zo is afgesproken binnen de EU. Hoe graag ik ook wil dat duitsland met russisch spul sropt en daarmee indirect alle wantoestanden tolereert, heeft het weinig keuze, we zijn (nog) te afhankelijk van rusland
Ik zie straks een EU-fonds ontstaan om bijv. Groningen te steunen qua aardbevingsschade, terwijl de gaskraan vol open gaat voor Europa.
Gaskraan met Rusland dicht, gaskraan in Slochteren vol open.
Slechts nieuws voor UNESCO waddenzee maar het gaat ongetwijfeld gebeuren.
ZO werkt het spijtig genoeg niet.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:26:
[...]
allemaal prima, maar onderaan de streep is het een feit dat als Duitsland op 24 februari begonnen was met Oekraieners trainen op de Leopard 1 en ze direct waren begonnen met opkalefateren hadden ze nu in Donbas kunnen rondrijden.
We zijn als west-Europa gewoon wederom te traag. Als we nu de stopwatch starten ja dan zijn we te laat met 'over 6 weken'.
Waren we eerder begonnen (daadkrachtig en vooruitziend) dan was dat nu klaar geweest.
Toen oekraine aangevallen word had duitsland geen leopards 1 klaar. Die staan al 20 jaar stil in een loods.
Je had dus direct moeten die beginnen herstellen, oekrainse militairen uit de oorlog halen en enkele weken naar duitsland halen voor training in de hoop dat die 3-4 weken later er nog een land is om naar toe terug te keren.
Daarbij waarom zou je dan de leopard 1 nemen ? Die is vergelijkbaar met de t-64 , ofwel compleet verouderd en niet inzetbaar als frontline tank. Polen heeft een 600 modernere t-72's , die kennen de oekrainers , die zijn zo goed als direct inzetbaar.
Dat niemand dit deed kan je moeilijk aan duitsland verwijten, dat heeft zelfs niks te maken met west europa. Oost europa gaf ook pas iets zwaarder na meer dan een maand en heeft nog steeds maar een fractie gegeven van wat ze kunnen. Zelfde voor der est vand e wereld :
VS heeft duizenden abrams waarvan honderden in de EU, laat die oekrainers dar die opleiding volgen en ze hebben een veel beter systeem.
[ Voor 9% gewijzigd door k995 op 22-04-2022 21:34 ]
Verwijderd
uiteraard, Oekraine heeft zich ook stil moeten houden vwb hun voorbereidingen voor de oorlog met Rusland.k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:34:
[...]
ZO werkt het spijtig genoeg niet.
Toen oekraine aangevallen word had duitsland geen leopards 1 klaar. Die staan al 20 jaar stil in een loods.
Je had dus direct moeten die beginnen herstellen, oekrainse militairen uit de oorlog halen en enkele weken naar duitsland halen voor training in de hoop dat die 3-4 weken later er nog een land is om naar toe terug te keren.
Daarbij waarom zou je dan de leopard 1 nemen ? Die is vergelijkbaar met de t-64 , ofwel compleet verouderd en niet inzetbaar als frontline tank. Polen heeft een 600 modernere t-72's , die kennen de oekrainers , die zijn zo goed als direct inzetbaar.
Dat niemand dit deed kan je moeilijk aan duitsland verwijten, dat heeft zelfs niks te maken met west europa. Oost europa gaf ook pas iets zwaarder na meer dan een maand en heeft nog steeds maar een fractie gegeven van wat ze kunnen. Zelfde voor der est vand e wereld :
VS heeft duizenden abrams waarvan honderden in de EU, laat die oekrainers dar die opleiding volgen en ze hebben een veel beter systeem.
Ze zijn wel getraind door de Amerikanen maar een full-blown NATO training inclusief op Duitse Leopards pre-2022 had waarschijnlijk weer teveel aandacht opgeleverd van de Russen.
Maar goed, zoals ik al zei: Duitsland kan prima aangeven wat ze wel of niet willen, zonder allerlei vage spelletjes te spelen.
Als ze kristalhelder waren geweest had Oekraine niet dit lijstje kunnen samenstellen.
Neen oekraine zet wanhopig druk en zal niet terugdeinzen om publieken opinie te bespelen en politici kapot te maken om te krijgen wat ze nodig hebben. EN ik kan ze moeilijk geen gelijk geven ziende wat er in hun land gebeurd.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:40:
[...]
uiteraard, Oekraine heeft zich ook stil moeten houden vwb hun voorbereidingen voor de oorlog met Rusland.
Ze zijn wel getraind door de Amerikanen maar een full-blown NATO training inclusief op Duitse Leopards pre-2022 had waarschijnlijk weer teveel aandacht opgeleverd van de Russen.
Maar goed, zoals ik al zei: Duitsland kan prima aangeven wat ze wel of niet willen, zonder allerlei vage spelletjes te spelen.
Als ze kristalhelder waren geweest had Oekraine niet dit lijstje kunnen samenstellen.
Ze zullen dus gelijk wat landen zoals duitsland blijven aanvallen terwijl ze VK & VS gaan zalven terwijl die eigenlijk qua inspanning zowat gelijk aan elkaar staan.
Ik denk eerder dat er vanuit VS/VK al meer die kant op is gegaan dan wij weten, terwijl dat vanuit Duitsland niet zo is. Je kunt je nl. afvragen waarom Zelensky plotseling van toon is verandert, ondanks dat er officieel helemaal niet zoveel nieuws is geleverd.k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:42:
[...]
Neen oekraine zet wanhopig druk en zal niet terugdeinzen om publieken opinie te bespelen en politici kapot te maken om te krijgen wat ze nodig hebben. EN ik kan ze moeilijk geen gelijk geven ziende wat er in hun land gebeurd.
Ze zullen dus gelijk wat landen zoals duitsland blijven aanvallen terwijl ze VK & VS gaan zalven terwijl die eigenlijk qua inspanning zowat gelijk aan elkaar staan.
[removed]
Ik moest het alweer even opzoeken, maar wat een bruut ding is de PzH 2000.
Omdat je altijd langs de ene kant sommige moet zalven en langs de andere kant moet slaan. Zelensky is een meester in PR.redwing schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:46:
[...]
Ik denk eerder dat er vanuit VS/VK al meer die kant op is gegaan dan wij weten, terwijl dat vanuit Duitsland niet zo is. Je kunt je nl. afvragen waarom Zelensky plotseling van toon is verandert, ondanks dat er officieel helemaal niet zoveel nieuws is geleverd.
Ik zie weinig reden waarom men dit zou verzwijgen en waarom we dit dan nog niet via sociale media hadden gezien .
Dat werd ook beschreven in een (ergens hier op got gedeeld) artikel van de Correspondent. Met de huidige gasprijs is de Nederlandse gasvoorraad iets van 80 miljard waard. Als je alle betroffen bewoners zou compenseren met 3 miljoen (aldus het artikel) dan blijven er nog enkele tientallen miljarden over. Maar dan is het op en moeten de energie alternatieven voor de EU gereed zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:33:
Ik zie straks een EU-fonds ontstaan om bijv. Groningen te steunen qua aardbevingsschade, terwijl de gaskraan vol open gaat voor Europa.
Verwijderd
klopt maar dat is NU en niet sinds 2014.k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:42:
[...]
Neen oekraine zet wanhopig druk en zal niet terugdeinzen om publieken opinie te bespelen en politici kapot te maken om te krijgen wat ze nodig hebben. EN ik kan ze moeilijk geen gelijk geven ziende wat er in hun land gebeurd.
overigens heeft oost-Europa al jarenlang gewaarschuwd voor Rusland maar vonden we het allemaal maar overdreven. myself included. Disclaimer: mijn ogen zijn sinds 24 februari wijd open. Ik wist het allemaal wel maar dacht dat het allemaal niet zo serieus was, eerder nostalgisch. Maar helaas is de Russische nostalgie krachtig genoeg om de huidige brute invasie te veroorzaken.
Ik ben qua mentaliteit veranderd in een oost-Europeaan.
Oekraine gaat recent soms wat ver in haar propaganda en maakt mij soms kwaad, maar inderdaad ik begrjip ze wel.
Verwijderd
dit dus.redwing schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:46:
[...]
Ik denk eerder dat er vanuit VS/VK al meer die kant op is gegaan dan wij weten, terwijl dat vanuit Duitsland niet zo is. Je kunt je nl. afvragen waarom Zelensky plotseling van toon is verandert, ondanks dat er officieel helemaal niet zoveel nieuws is geleverd.
Ik denk dat Duitsland de dwarsligger is. Zoveel lijkt Macron ook gezegd te hebben toen hij er naar werd gevraagd. Hij zei dat het niet Frankrijk was dat dwars lag maar een ander land, zonder dit land te noemen.
5 miljoen en we hebben een deal.mekkieboek schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:51:
[...]
Dat werd ook beschreven in een (ergens hier op got gedeeld) artikel van de Correspondent. Met de huidige gasprijs is de Nederlandse gasvoorraad iets van 80 miljard waard. Als je alle betroffen bewoners zou compenseren met 3 miljoen (aldus het artikel) dan blijven er nog enkele tientallen miljarden over. Maar dan is het op en moeten de energie alternatieven voor de EU gereed zijn.
(en dan begin ik wel een luxe autodealerschap hier in het dorp).
Via @Thedeaddistrict: In het kader van "groot als het waar is".
The Ukrainian army destroyed an army-level command post in the Kherson region. There was about 50 russian high rank officers.
Tot vorige week sloeg ie juist op iedereen. Die toon is de laatste dagen verandert waarbij hij zegt dat er eindelijk gesnapt wordt wat er moet komen.k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:50:
[...]
Omdat je altijd langs de ene kant sommige moet zalven en langs de andere kant moet slaan. Zelensky is een meester in PR.
Ik zie heel veel redenen waarom we niet precies gaan vertellen wat er allemaal gestuurd is. B.v. met Migs kun je beter zorgen dat rusland in een gevecht plotseling verrast wordt dan dat je het vooraf vermeld. Hetzelfde met nieuwe artillerie, als er van te voren bekend is dat Oekraine die heeft zal er rekening mee worden gehouden. Als er plotseling een paar bataljons artillerie vernietigd worden, is die onthulling echter een stuk beter.Ik zie weinig reden waarom men dit zou verzwijgen en waarom we dit dan nog niet via sociale media hadden gezien .
In een oorlog is het juist logisch om niet precies te vertellen wat er gestuurd is en wat Oekraine nu daadwerkelijk dus ter beschikking heeft.
[removed]
Verwijderd
precies dat.mekkieboek schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:51:
[...]
Dat werd ook beschreven in een (ergens hier op got gedeeld) artikel van de Correspondent. Met de huidige gasprijs is de Nederlandse gasvoorraad iets van 80 miljard waard. Als je alle betroffen bewoners zou compenseren met 3 miljoen (aldus het artikel) dan blijven er nog enkele tientallen miljarden over. Maar dan is het op en moeten de energie alternatieven voor de EU gereed zijn.
Niet alleen Nederland/Slochteren. Het gasveld is groter en blijkbaar heeft Duitsland plannen om ook verder de noordzee op te gaan ten noorden van Schiermonnikoog.
Laten we dus eerst ons eigen gasveld leeghalen.
In de tussentijd LNG terminals bouwen zodat ze het Amerikaanse gas kunnen ontvangen en tegelijkertijd natuurlijk proberen te zorgen dat we geen gas meer nodig hebben.
Dit heb ik ook nooit gesnapt (ook al eerder niet trouwens). Wat is er nu zo moeilijk om gas te blijven winnen en 50% van de winst in Groningen te stoppen. Dan kun je alle beschadigde woningen desnoods opnieuw bouwen en nog geld over houden. Waren ze daar 10 jaar geleden mee begonnen had iedereen in Groningen willen wonenVerwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:55:
[...]
precies dat.
Niet alleen Nederland/Slochteren. Het gasveld is groter en blijkbaar heeft Duitsland plannen om ook verder de noordzee op te gaan ten noorden van Schiermonnikoog.
Laten we dus eerst ons eigen gasveld leeghalen.
In de tussentijd LNG terminals bouwen zodat ze het Amerikaanse gas kunnen ontvangen en tegelijkertijd natuurlijk proberen te zorgen dat we geen gas meer nodig hebben.
[removed]
Ukraine War: 'Germany's position is irrational', says Lt. Col. (Ret) Alexander Vindman
Welke militairen? Militairen die de verdediging van hun land voorop hebben staan? Of lobbyisten van multinationals in de defensie-industrie met een uniform? Die scheidslijn is in het post-9/11 tijdperk niet helemaal duidelijk meer (hoi, Henk Kamp).Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:26:
Aan het oplappen van complexe machinerie zoals Leopards is goud geld mee te verdienen (dat zijn dure diensten met veel dure toeleveranciers). Aan cosmoline van de G3's wassen, waar er ook nog duizenden kisten van in de opslag liggen, is veel minder aan te verdienen.
Geen geld, geen Zwitsers. Zo simpel is het.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Verwijderd
het 'dodenkanaal' geeft eenzelfde plaatje: t.me/rf200_nooow (telegram)DoubleDutch schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:06:
22 April update.
Andere bron geeft geen updates meer, deze even in elkaar geplakt.
[Afbeelding]
En in een mooier format komt ie op t.me/pravdaGerashchenko_en ook voorbij soms.
Verwijderd
wat ik bedoel is dat het militaire apparaat al eigenlijk zelfstandig actie zou kunnen en moeten ondernemen om spul klaar te maken voor het geval de politiek (eindelijk) een besluit heeft weten te nemen.unclero schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:09:
[...]
Welke militairen? Militairen die de verdediging van hun land voorop hebben staan? Of lobbyisten van multinationals in de defensie-industrie met een uniform? Die scheidslijn is in het post-9/11 tijdperk niet helemaal duidelijk meer (hoi, Henk Kamp).
Aan het oplappen van complexe machinerie zoals Leopards is goud geld mee te verdienen (dat zijn dure diensten met veel dure toeleveranciers). Aan cosmoline van de G3's wassen, waar er ook nog duizenden kisten van in de opslag liggen, is veel minder aan te verdienen.
Geen geld, geen Zwitsers. Zo simpel is het.
In plaats van te wachten op de politiek alvast gewoon de boel klaarmaken en regelen.
Ik zou er voor opteren om Groningen nu langzaam open te draaien en daarmee al te beginnen met het vullen van de bergingen inclusief het 40% deel van gazprom in Bergermeer en eventuele bergingen in andere landen indien nodig. Geeft je wat tijd om de rest met LNG op poten te zetten en verder af te vullen zodat het spoedig vol zit en we alleen nog dagelijks verbruik hebben af te dichten met LNG en wat de Russen nog leveren in de tussentijd. Kun je daarmee ook deels een plotselinge vraag dempen bij escalatie en zorgen dat je de rest in de rest van het jaar op poten gaat krijgen qua energievoorziening richting de winter.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:33:
[...]
ik zie een nieuwsbericht over Duitsland die ten noorden van Schiermonnikoog naar gas gaat boren.
Gaskraan met Rusland dicht, gaskraan in Slochteren vol open.
Slechts nieuws voor UNESCO waddenzee maar het gaat ongetwijfeld gebeuren.
Maar goed met een beetje pech doen we er toch de winter over om te zorgen dat die 40% van Bergermeer gevuld kan gaan worden door iets te doen aan/met dat belang van Gazprom in die berging.
mekkieboek schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:51:
[...]
8% van de voorraad is die 80 miljard waard met mitsen en maren (uiteindelijk significant minder). Maar goed dit is idd eerder langsgekomen (leek me ook een prima idee, ik vewacht het ook nog steeds, minus vergoeding groning...), met een plan voor de transitie zou dit een oplossing zijn, maar naarmate de tijd vorderd begin ik te denken dat het "plan" eerder wachten op business as usual (niet noodzakelijk had uit Rusland, maar "de markt lost het op") is.Maar wordt het dan ook geen tijd om ons eigen oppertaboe eens te doorbreken: de Groninger gaswinning?
Het Groningenveld, waar nog iets meer dan 500 miljard kuub gas in zit, is door de hoge gasprijzen inmiddels meer waard dan ooit. Als we dit jaar 40 miljard kuub aardgas zouden winnen, dan is dat bij de gasprijs van 215 euro maar liefst 84 miljard euro waard.
Volgens het CBS woonden in de kern van het aardbevingsgebied 55.989 mensen die samen 24.473 huishoudens vormden. Als je dus elk huishouden in het aardbevingsgebied 3 miljoen euro zou overmaken, heb je nog steeds 10 miljard euro over.
Dat is natuurlijk niet geheel realistisch, want als Nederland zou aankondigen komend jaar 40 miljard kuub te winnen zullen de gasprijzen dalen (althans, dat valt te hopen...), dus in de praktijk zullen de opbrengsten een stuk minder zijn. Maar laat het een kwart zijn, en dan hebben we het nog over krankzinnige bedragen.
[ Voor 95% gewijzigd door Norjee op 22-04-2022 22:20 . Reden: typen en pasten op smartphone ging niet heel lekker ;) ]
Hmmm net gekeken maar kom niet wat tegen, had een bron die elke dag een update gaf.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:11:
[...]
het 'dodenkanaal' geeft eenzelfde plaatje: t.me/rf200_nooow (telegram)
En in een mooier format komt ie op t.me/pravdaGerashchenko_en ook voorbij soms.
Nee nee je snapt het niet, als de Duitsers het gas oppompen dan komen er geen aardbevingen, alleen als de NAM het doet. NAm mag echt niets hoorgekkie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:12:
[...]
Ik zou er voor opteren om Groningen nu langzaam open te draaien en daarmee al te beginnen met het vullen van de bergingen inclusief het 40% deel van gazprom in Bergermeer en eventuele bergingen in andere landen indien nodig.
Je kan niet zomaar tanks de grens over duwen en zeggen:Alsjeblieft, succes!k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:25:
[...]
T-72's, wat M777 artillerie van de VS is het enige dat ter plaatse is dat je onder "zwaar" kan scharen.
Er zijn geen grote aantallen T-72's, BMP 2-3's, bradleys, abrams, challengers, Leopard 2s,leclercs? Warriors, amx10,... Nochatans heeft nato letterlijk duizenden van deze.
De VS alleen heeft in opslag ind e EU enkele honderden moderne abram tanks & bradley ifv's staan. Geven ze niet hoor .
Er is omscholing van tankcrew nodig, dat is hier wel vaker voorbij gekomen. Maar wat vaak vergeten word en waar veel meer tijd voor nodig is: Er is infrastructuur nodig om de tanks te onderhouden/repareren en gevechtsklaar te maken/houden.
Hier heb je reserve onderdelen en gereedschap voor nodig maar ook een crew van monteurs die de reparatie's kunnen uitvoeren en tanks kunnen onderhouden. Zo'n crew trainen kost tijd.
Ik vermoed dat die monteurs al in opleiding zijn maar dat de EU/NATO pas kan gaan leveren als er mensen zijn die ze kunnen besturen EN onderhouden en er ook infrastructure is waar dat onderhoud kan plaatsvinden.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Verwijderd
de telegram-kanalen moet je minimaal per uur volgen maar er is echt wel dagelijks een update.DoubleDutch schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:19:
[...]
Hmmm net gekeken maar kom niet wat tegen, had een bron die elke dag een update gaf.
Ik zie de plaatjes dagelijks voorbij komen met de aantallen.
Is even scrollen maar het komt echt voorbij
Verwijderd
huldeSilent7 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:19:
[...]
Nee nee je snapt het niet, als de Duitsers het gas oppompen dan komen er geen aardbevingen, alleen als de NAM het doet. NAm mag echt niets hoor
En met welk geld zouden zij dit moeten doen? Weet u hoe u ambtenaren gek maakt? Door te vertellen dat ze minder geld krijgen. Weet u hoe u ambtenaren helemaal door het lint laat gaan? Door te vertellen dat ze heel veel geld gaan krijgen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:12:
wat ik bedoel is dat het militaire apparaat al eigenlijk zelfstandig actie zou kunnen en moeten ondernemen om spul klaar te maken voor het geval de politiek (eindelijk) een besluit heeft weten te nemen.
In plaats van te wachten op de politiek alvast gewoon de boel klaarmaken en regelen.
Maakt u zich geen illusies: spullen klaar krijgen doet defensie al. Als de politiek besluit dat Oekraïne X geleverd krijgt, dan staat het al klaar aan de grens, en is het spul hier al vervangen voor iets nieuws.
Echter, op het moment dat lobbyisten van bedrijven gaan roepen dat de politiek spullen Y moet gaan leveren, moet u heel goed opletten. Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden:
- Defensie is niet in staat het spul klaar te maken.
- Defensie is niet in staat het spul te vervangen.
- Defensie kan het spul niet verplaatsen.
- Defensie heeft het spul simpelweg niet.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Verwijderd
ik ben zelf ambtenaar. IT maar toch.unclero schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:33:
[...]
En met welk geld zouden zij dit moeten doen? Weet u hoe u ambtenaren gek maakt? Door te vertellen dat ze minder geld krijgen. Weet u hoe u ambtenaren helemaal door het lint laat gaan? Door te vertellen dat ze heel veel geld gaan krijgen.
Maakt u zich geen illusies: spullen klaar krijgen doet defensie al. Als de politiek besluit dat Oekraïne X geleverd krijgt, dan staat het al klaar aan de grens, en is het spul hier al vervangen voor iets nieuws.
Echter, op het moment dat lobbyisten van bedrijven gaan roepen dat de politiek spullen Y moet gaan leveren, moet u heel goed opletten. Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden:Het staat het bedrijf natuurlijk helemaal vrij om zélf de spullen klaar te maken en alvast aan de grens te zetten, wachtend op de papierwinkel. Maar ja, de meeste bedrijven hebben een winstoogmerk.
- Defensie is niet in staat het spul klaar te maken.
- Defensie is niet in staat het spul te vervangen.
- Defensie kan het spul niet verplaatsen.
- Defensie heeft het spul simpelweg niet.
Wat zeg je nu eigenlijk?
Dat defensie het wel klaar heeft staan en alvast training heeft geregeld voordat de politici wakker worden?
En tegelijkertijd niet?
Het kan niet tegelijkertijd.
Vergeet je logistiek niet.ChojinZ schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:27:
Hier heb je reserve onderdelen en gereedschap voor nodig maar ook een crew van monteurs die de reparatie's kunnen uitvoeren en tanks kunnen onderhouden. Zo'n crew trainen kost tijd.
Als je de verkeerde ammunitie hebt, dan heb je niks. Zo'n 155mm unit kun je niet gooien.
Daarom ook de standardisatie van NATO, scheelt veel ellende als alles bij elkaar past.
Daarom is het helemaal geen slecht idee om het 'oude' materieel te sturen, wat compatible is met wat ze hebben.
Overigens heb ik me niet verdiept in de wapenvoorraden van Oekraïne. Dat er nu 'ineens' veel 155mm NATO spul komt is een beetje verdacht. Het kan betekenen dat Oekraïne door de artillerie ammunitie heen aan het gaan is. En ik denk niet dat wij dat spul kunnen maken. En er zijn wat fabrieken in Oekraïne geraakt.
Aan de andere kant, die PzH's zijn ook gewoon bruut
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: