De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 154 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.396 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Danielson schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:18:
[...]

Waarom eigenlijk? Je zou toch zeggen dat je elke aanval daarmee begint? :?
Wat kost je meer? 1000 man of 1 Mig-SU25/29/30 of whatever ze die dingen noemen.

1 straaljager kost meer dan een jaarloon van 1000 man. Plus hoeveel man hebben ze tov hoeveelheid gevechtsvliegtuigen? Die dure jongens gaan niet zomaar over land zonder te weten dat het ook echt veilig is.

Javelin's doen erg veel pijn aan poetins portomonnee.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:12:
[...]

Dat gaat zeker helpen.

Maar goed trek het in dat geval even op de lange termijn. Rusland heeft erg veel artillerie en de productie capaciteit van het westen voor dergelijk wapentuig zal momenteel niet zo veel voorstellen. Uberhaupt vraag ik mij af hoe lang men bereid is om deze hoeveelheden geld te besteden, US recent 800 miljoen om even een bedrag te noemen. Wie heeft de langste adem?
Die 800M is een koopje tov de 300M per dag die Afghanistan blijkbaar kostte?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:17:
[...]

Je vergeet 1 ding. Rusland heeft momenteel alleen maar hun actieve personeel ingezet. De reserves zijn nog niet aangeroepen.
Daarnaast heeft Rusland nog amper van zijn Luchtmacht laten zien en er staan 87BTG's gereed voor een opmars naar Donbass. Dat is 700-1000 man per BTG, reken maar uit.
die 87 BTG's staan verspreid over een front van een 1000 of 1500 km oid?

Zolang Putin het nog geen 'oorlog' noemt, blijven die reserves gewoon in Rusland op de bank zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 22-04-2022 15:24 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:46:
[...]

Wat ik ermee bedoel is dat de Russen geheimzinnig doen over hun materiaal en wij structureel geneigd zijn om die capaciteiten enorm te overdrijven. Wij dachten dat we de F-15 moesten ontwikkelen om de MiG-25 te bestrijden. Bij nader inzien was een betere raket voor de F-4 waarschijnlijk genoeg geweest. Want de MiG-25 is bepaald geen dogfighter. Hij kan hard maar dan liefst wel in een rechte lijn. En dat is iets wat totaal verkeerd ingeschat was.
dat is de fout van de Amerikanen geweest dan ja.

De Foxbat hoefde geen dogfighter te zijn maar moest als interceptor van inderdaad de Valkyrie maar ook de U-2 gewoon razendsnel op de juiste hoogte zijn om deze toestellen snel te onderscheppen zodra ze te dichtbij waren.
Dat was hun primaire doel en daar zijn ze ook voor ontworpen: snel, hoog en in een rechte lijn als interceptor, niet om als dogfighter te fungeren.

Russen zijn pragmatisch en ontwikkelen wat ze nodig hebben. Dat wij er vervolgens met ons oog naar kijken en van verbazing achterover vallen komt door ons uitgangspunt om perfectere toestellen te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

YakuzA schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:23:
[...]

die 87 BTG's staan verspreid over een front van een 1000 of 1500 km oid?
Niet helemaal, meeste staan in Loehansk, Je moet anders deze video's zien. Hij houd het voornamelijk erg goed bij hoe en waar ze staan.

YouTube: YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

YakuzA schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:21:
[...]

Die 800M is een koopje tov de 300M per dag die Afghanistan blijkbaar kostte?
Precies, en de meeste landen in west Europa hebben nog niet door wat de oorlog ons gaat kosten als Oekraine niet wint. En dat voor decennia lang.

Er wordt alleen maar gezeurd over wat de oorlog nu kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
jaapstobbe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:51:
[...]

Als ze tussentijds aangevallen worden door Rusland, is er dan een reactie van de NAVO?
Ik vraag me af of de NAVO wel voldoende slagkracht heeft. We zijn dan extreem afhankelijk van de VS, maar heeft Europa wel genoeg manschappen en wapens? Je maakt het ook niet even snel. We geven nu wat weg aan Oekraïne (too little too late), maar het is ook al bijna op had ik ergens gelezen. Als Rusland nu gewoon door gaat pakken ... ik vraag me af of we wel enig verzet kunnen bieden. Daarnaast zal de bereidheid om te vechten ook minimaal zijn.

Ik heb Rusland van het begin nooit onderschat. Alle positieve berichten vond ik ook misplaatst. De Russen hebben zich vergist in de weerstand, maar nu zijn ze toch wel georganiseerd en effectief. Ik verwacht niet zo veel acties meer van Oekraïne. Het zuiden van Oekraïne hoort bij Rusland. Europa gaat zich opmaken voor de WK voetbal. Het enige verschil is dat Finland en Zweden mogelijk bij de NAVO gaan horen, maar als daar een unaniem besluit over moet komen, kan dat nog wel eens tegenvallen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:25:
[...]

Precies, en de meeste landen in west Europa hebben nog niet door wat de oorlog ons gaat kosten als Oekraine niet wint. En dat voor decennia lang.

Oekraine is niet dom. Ze zeggen niet voor niets dat NU het moment is om zware wapens te leveren, om de Russen NU in Donbas te stoppen.
Dit is het moment om de Russen te verslaan voor de komende decennia.

Maar we zijn het liefst passief en pacifistisch: we willen graag praten, diplomatie.
Teveel mensen hebben niet door dat dit het moment is om Rusland te verslaan, tegen lagere kosten dan inderdaad een langdurige oorlog.
Hoe meer BTG's de komende twee weken aan gort worden geschoten in de Donbas hoe gunstiger dat op lange termijn is ook voor het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
durian schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:04:
[...]
Dan hoeft Moldavia alleen maar een aanvraag in te sturen en is het beschermd?
Nee want ze hebben immers een intern conflict binnen hun grenzen (transnistrie). Dus ze komen niet in aanmerking.

Wellicht zouden ze wel dat deel officieel af kunnen stoten.. Het is maar een smalle strook en het is al heel lang een soort ultra sovjet republiekje, ik zie bij Moldova ook niet echt veel animo om de hele boel daar overhoop te gooien. Ik heb het idee dat ze daar al heel lang hun schouders ophalen en die strook gewoon als verloren zien.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 22-04-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:44
[...]

Je vergeet 1 ding. Rusland heeft momenteel alleen maar hun actieve personeel ingezet. De reserves zijn nog niet aangeroepen.
Daarnaast heeft Rusland nog amper van zijn Luchtmacht laten zien en er staan 87BTG's gereed voor een opmars naar Donbass. Dat is 700-1000 man per BTG, reken maar uit.
Heb je al uitgerekend hoe groot de populatie mannen in Oekraine tussen de 18 en 49 is?

Er is vast een mooie bron voor, maar ik kan het niet zo zo snel vinden. Op Wiki staat dat de populatie mannen tussen 15-64 ongeveer 10.6 miljoen is. Laat het 6-8 miljoen mannen zijn tussen de 18 en 49... dan is er nog maar een schijntje van deze populatie momenteel militair actief (+/- 200.000)

Wikipedia: Demographics of Ukraine

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

honey schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:27:
[...]

Ik vraag me af of de NAVO wel voldoende slagkracht heeft.
Die is best prima op peil.
Die van Rusland gaat hard omlaag op het moment.
We zijn dan extreem afhankelijk van de VS, maar heeft Europa wel genoeg manschappen en wapens? Je maakt het ook niet even snel. We geven nu wat weg aan Oekraïne (too little too late), maar het is ook al bijna op had ik ergens gelezen.
De oude wapens die we in storage hadden, die begint idd op te raken. De echte moderne wapens worden niet weg gegeven.
Als Rusland nu gewoon door gaat pakken ...
Doorpakken, met welk leger? Die hebben al de grootste moeite in Oekraine.
ik vraag me af of we wel enig verzet kunnen bieden. Daarnaast zal de bereidheid om te vechten ook minimaal zijn.
Wij hebben het professionele leger al klaarstaan, dus die zullen echt geen probleem hebben met weerstand bieden.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:00:
[...]

Ten tweede, Rusland bezit veel meer mankracht en wapens dan Oekranie zelfs in fullpower ooit zou hebben gehad.
Is hier al een aantal keer besproken en de conclusie is dat aantallen niet heel veel zegt. Je moet ook kijken naar kwaliteit van de troepen en het materiaal. En die is bij de Oekraine vele malen beter. Ze zijn beter getrained, veel meer gemotiveerd en ze hebben (krijgen) betere wapens.
[...]

Rusland is voor een land als Oekranie, hoe groot Oekranie ook mag zijn een overwhelming force. Ja Rusland heeft half gebakken troep en slechte coordinatie en helemaal slechte communicatie.
Maar waarom is het eerste offensief dan zo gefaald? Je zou verwachten dat het eerste offensief een eitje is voor zo'n overwhelming force.

Ik zie niet helemaal hoe het offensief nu in de Donbass ze wel een overwining gaan geven op de gehele Oekraine terwijl het eerste offensief zo'n fiasco was. Die overwhelming force was er toen ook al en is nu enkel kleiner en minder competent geworden.

Persoonlijk denk ik dat de Donbass een lang gevecht gaat worden maar dat de Russen dat uiteindelijk ook niet gaan winnen.

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 22-04-2022 15:34 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

[...]

Ik vraag me af of de NAVO wel voldoende slagkracht heeft. We zijn dan extreem afhankelijk van de VS, maar heeft Europa wel genoeg manschappen en wapens? Je maakt het ook niet even snel. We geven nu wat weg aan Oekraïne (too little too late), maar het is ook al bijna op had ik ergens gelezen. Als Rusland nu gewoon door gaat pakken ... ik vraag me af of we wel enig verzet kunnen bieden. Daarnaast zal de bereidheid om te vechten ook minimaal zijn.

Ik heb Rusland van het begin nooit onderschat. Alle positieve berichten vond ik ook misplaatst. De Russen hebben zich vergist in de weerstand, maar nu zijn ze toch wel georganiseerd en effectief. Ik verwacht niet zo veel acties meer van Oekraïne. Het zuiden van Oekraïne hoort bij Rusland. Europa gaat zich opmaken voor de WK voetbal. Het enige verschil is dat Finland en Zweden mogelijk bij de NAVO gaan horen, maar als daar een unaniem besluit over moet komen, kan dat nog wel eens tegenvallen ook.
Er gaat heel wat ingekocht worden. Veel landen hebben in de afgelopen decennia's veel van hun militaire materialen laten verroesten. Het is goedkoper nieuw spul in te kopen dan opnieuw op te bouwen.

Dus er zal veel vanuit US/Israel enz... gekocht worden. Dit zal wel enige tijd vergen voordat EU landen en vooral Nederland een beetje weer op acceptabel niveau is.
Voor nu, ja moeten we het veel hebben van de US en dit is onze eigen rotschuld geweest. We zijn te naïef en teveel vertrouwen gehad dat onze vrijheid nooit afgepakt zou worden...want ja Nato en US...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:50
Requiem19 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:31:
Laat het 6-8 miljoen mannen zijn tussen de 18 en 49... dan is er nog maar een schijntje van deze populatie momenteel militair actief (+/- 200.000)
Zonder militaire training heb je er weinig aan, voordat die inzetbaar zijn ben je minimaal 3 to 6 maanden verder.

Het zal hier vloeken in de kerk zijn, maar valt me op dat Rusland zich in lijkt te houden. Waarom het regeringscentrum in Kyiv nog niet van de aardbodem verdwenen is is me een raadsel, zijn ze gelijk van Zelensky af.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Rusland is voor een land als Oekranie, hoe groot Oekranie ook mag zijn een overwhelming force. Ja Rusland heeft half gebakken troep en slechte coordinatie en helemaal slechte communicatie.
Als Rusland hun hele leger in zou zetten: Ja.

Maar momenteel zit Rusland met een 150 tot 200k aan troepen te proberen Oekraine binnen te vallen die ook al een standaard leger van ca 200k troepen hebben?

Dus met hoe Rusland het momenteel aanpakt, hebben ze geen 'overwhelming force' gedeployed en zitten ze gewoon een beetje half/half aan te kloten.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 22-04-2022 15:36 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 13:27
[...]

wij, in België hebben blijkbaar geen zware wapens die we kunnen leveren.
Er is zoveel kapot bespaard de laatste decennia dat ons leger eigenlijk niets meer voorstelt
We hebben wel een paar goeie afdelinge zoals goed getrande paracommndo eenheden en een befaamd brandwondencentrum
Ik heb mijn legerdienst meer dan 30 jaar geleden gedaan, was bij de laatste lichting.
Heb een aantal maanden in Keulen gezeten en verschillende kazernes bezocht.
Toen kon je nog iets met ons leger, maar sindsdien kapot bespaard dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:35:
[...]

Zonder militaire training heb je er weinig aan, voordat die inzetbaar zijn ben je minimaal 3 to 6 maanden verder.

Het zal hier vloeken in de kerk zijn, maar valt me op dat Rusland zich in lijkt te houden. Waarom het regeringscentrum in Kyiv nog niet van de aardbodem verdwenen is is me een raadsel, zijn ze gelijk van Zelensky af.
Putin ziet Kiev als de bakermat van de Russische beschaving, al helemaal de binnenstad wil hij sparen (voor nu dan).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:19
Indoubt schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:25:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd daar nog helemaal geen berichten over gezien, dat het nu al te duur is.

Verder mis ik een stukje uitleg in je voorspelling. Hoe/wat gaat het Europa kosten?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ChojinZ schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:33:
[...]

Is hier al een aantal keer besproken en de conclusie is dat aantallen niet heel veel zegt. Je moet ook kijken naar kwaliteit van de troepen en het materiaal. En die is bij de Oekraine vele malen beter. Ze zijn beter getrained, veel meer gemotiveerd en ze hebben (krijgen) betere wapens.

[...]

Maar waarom is het eerste offensief dan zo gefaald? Je zou verwachten dat het eerste offensief een eitje is voor zo'n overwhelming force.

Ik zie niet helemaal hoe het offensief nu in de Donbass ze wel een overwining gaan geven op de gehele Oekraine terwijl het eerste offensief zo'n fiasco was. Die overwhelming force was er toen ook al en is nu enkel kleiner en minder competent geworden.

Persoonlijk denk ik dat de Donbass een lang gevecht gaat worden maar dat de Russen dat uiteindelijk ook niet gaan winnen.
Je vergeet dat in het begin, het Russische leger door 3 verschillende leiders uitgevoerd werd. Communicatie was een ramp, de ene ging oost, de andere van boven en orders werden uitgevoerd door 3 generaals en alle 3 waren niet op 1 lijn.
Russische soldaten raakten verward en heel veel dingen gingen mis.

Nu is er 1 leider en alle orders komen van hem. Hij heeft als enige het gezag over de hele battlefield en dat maakt behoorlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Aangezien het mogelijk een lange oorlog gaat worden is 3-6 maanden dus prima.

De stelling was dat Rusland veel en veel meer manschappen en materieel heeft. Ik denk dat dit niet zo straightforward is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

YakuzA schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:35:
[...]

Als Rusland hun hele leger in zou zetten: Ja.

Maar momenteel zit Rusland met een 150 tot 200k aan troepen te proberen Oekraine binnen te vallen die ook al een standaard leger van ca 200k troepen hebben?

Dus met hoe Rusland het momenteel aanpakt, hebben ze geen 'overwhelming force' gedeployed en zitten ze gewoon een beetje half/half aan te kloten.
klopt, maar je vergeet dat deze aanvallen op guerilla taktieken gebasseerd waren. Donbass en verder naar het westen is een heel ander verhaal.
Het terrein is vlak, zowat geen gebouwen in mijlenver te zien, alleen maar akkers. Vlak terrein dat perfect is voor de tanks. En ze hebben een hele hoop nog.
Rusland heeft nog zo'n 80% volgens de Pentagon Spokesman voor de press. 80% nog aan slagkracht, dat is behoorlijk wat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
YakuzA schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:32:
[...]

[...]

De oude wapens die we in storage hadden, die begint idd op te raken. De echte moderne wapens worden niet weg gegeven.

[...]
bieden.
Heb je daar een bron voor want dit komt voor mij uit de lucht gegrepen. Voor zo ver ik heb meegekregen is er een onderscheid gemaakt in het type wapen. Hierdoor kan een javalin wel en een tank niet.

(Alleen bij Duitsland heb ik iets gelezen over oudere wapens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Apache4u schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:50:
Dit tolereert hij niet. Hij heeft zelfs in zijn monoloog alvorens de invasie begon gezegd dat landen die UA helpen/ bij zullen staan iets zullen meemaken dat ze nog nooit hebben meegemaakt. (een dreigement)
Tevens kun je de economische sancties ook als oorlogsdaad zien. Immers, Rusland wordt economisch ver teruggeworpen. Ook die tolereert hij dan, volgens jouw redenatie.
En, niet onbelangrijk, Rusland levert graag zijn wapens aan andere landen. Als het leveren van wapens door de EU/VS aan Oekraïne een oorlogsverklaring is, dan uhm, tja, dan kan Rusland maar beter geen wapens leveren aan andere landen/staten. En de Chinezen worden ook niet heel blij als zij ineens actief in dit conflict worden betrokken als er Chinees materieel op het slagveld terecht komt.

Maar dat is oorlog, de ene dag lever je het materieel, de volgende dag wordt je ermee aangevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:37:
[...]

Je vergeet dat in het begin, het Russische leger door 3 verschillende leiders uitgevoerd werd. Communicatie was een ramp, de ene ging oost, de andere van boven en orders werden uitgevoerd door 3 generaals en alle 3 waren niet op 1 lijn.
Russische soldaten raakten verward en heel veel dingen gingen mis.

Nu is er 1 leider en alle orders komen van hem. Hij heeft als enige het gezag over de hele battlefield en dat maakt behoorlijk verschil.
Of dat ook daadwerkelijk verschil moet gaan maken moeten we nog zien. Ik geloof het niet zo. Voorlopig lees ik op ISW dat de oorlog nog steeds te gehaast en te chaotisch verloopt vanuit de Russen en dat het weer wachten is op grote blunders.

Daarnaast: Kwaliteit van het leger? Want nogmaals: Enkel kijken naar de aantallen zegt niet veel en kan een vertekend beeld geven.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:37:
Putin ziet Kiev als de bakermat van de Russische beschaving, al helemaal de binnenstad wil hij sparen (voor nu dan).
Dat was in het begin van het conflict, inmiddels is de publieke opinie dusdanig geradicaliseerd dat alleen de totale vernietiging van het 'nazime' volstaat:
“Too much ‘Nazism’”- Kremlin at a loss how to wrap up war in Ukraine

The domestic policy groups in the administration are struggling to identify "a good PR scenario for exiting the war" that would not lead to a crash of the government's ratings.

The Kremlin is allegedly certain that most Russians seriously think of this war as a "fight against Nazis and Nazism". As evidence for this they cite the results of "opinion polls" conducted behind closed doors.

Notably, according to the Kremlin, one of the biggest challenges for "society’s exit from the war" might be the "position of many representatives of the middle class" who are supposedly supportive of Russia’s "special operation." In the words of Medusa’s sources, the Russian middle class thinks that "in war, once you have started, you must go on until you achieve a victorious end, all the way to Kyiv, or even to Lviv. You cannot retreat."
Een tactisch (kern)wapen op Zelensky is goed voor de populariteit van Poetin in eigen land.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:49
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:40:
[...]
klopt, maar je vergeet dat deze aanvallen op guerilla taktieken gebasseerd waren. Donbass en verder naar het westen is een heel ander verhaal.
Het terrein is vlak, zowat geen gebouwen in mijlenver te zien, alleen maar akkers. Vlak terrein dat perfect is voor de tanks. En ze hebben een hele hoop nog.
Rusland heeft nog zo'n 80% volgens de Pentagon Spokesman voor de press. 80% nog aan slagkracht, dat is behoorlijk wat nog.
20% slagkracht verliezen in 2 maanden is ook heel wat. En dat gaat dan over het totale leger. Terwijl Oekraine juist meer tanks dan voorheen heeft en ook nog eens steeds meer en beter spul toegeleverd krijgt. Zolang die aanvoer goed en steeds beter wordt zal rusland het heel lastig krijgen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:42:
[...]

Heb je daar een bron voor want dit komt voor mij uit de lucht gegrepen. Voor zo ver ik heb meegekregen is er een onderscheid gemaakt in het type wapen. Hierdoor kan een javalin wel en een tank niet.

(Alleen bij Duitsland heb ik iets gelezen over oudere wapens.)
Dan loop je alweer een tijdje achter. Tanks en artillerie is allang die kant op gegaan (vliegtuigen waarschijnlijk ook, maar officieel gaat dat alleen om onderdelen)

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 22-04-2022 15:49 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

ChojinZ schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:44:
[...]

Of dat ook daadwerkelijk verschil moet gaan maken moeten we nog zien. Ik geloof het niet zo. Voorlopig lees ik op ISW dat de oorlog nog steeds te gehaast en te chaotisch verloopt vanuit de Russen en dat het weer wachten is op grote blunders.

Daarnaast: Kwaliteit van het leger? Want nogmaals: Enkel kijken naar de aantallen zegt niet veel en kan een vertekend beeld geven.
Zoal zelensky al zei en bang voor is. Het grote offensief moet nog beginnen. De nieuwe aangewezen Generaal heeft nu momenteel alleen strategische ophoping gemaakt en is amper nog begonnen met aanvallen.
Wat je nu ziet is kleine openingen, het echte grote wanneer de vele BTG's binnen gaan lopen, zal gebeuren zodra de grond droog genoeg is en het gestopt is met regenen/slecht weer.

Geloof mij, zodra het weer goed wordt en de grond droog en stabiel is, zal de generaal zijn volle offensief beginnen.
Wat je nu ziet is een beetje kat en muis spelletjes tussen kleine groepjes hier en daar.

Ik praat het Russisch leger niet goed en ben absoluut tegen wat ze doen en ben voor Oekranie enz... maar ik zie en lees veel dingen en ben bang de realiteit heel anders is dan wij ze nu inzien. Puur omdat er nog niks dramatisch gebeurt qua grote aanvallen. Die komen echt wel en Zelensky zei het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
redwing schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:46:
[...]

Dan loop je alweer een tijdje achter. Tanks en artillerie is allang die kant op gegaan.
Ik heb het meegekregen, het punt was dat voor zo ver mij bekend er onderscheid is gemaakt op type niet op leeftijd van de wapensystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:50
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:49:
[...]

Ik praat het Russisch leger niet goed en ben absoluut tegen wat ze doen en ben voor Oekranie enz... maar ik zie en lees veel dingen en ben bang de realiteit heel anders is dan wij ze nu inzien
Als ik dit zo lees op NOS.nl, dan ben ik het wel met je eens;

Oekraïne: Russen veroveren 42 dorpen in regio Donetsk
Russische militairen hebben vandaag 42 dorpen in de Donetsk-regio in het oosten van Oekraïne veroverd. Olena Symonenko, een woordvoerder van president Zelensky, heeft dat gezegd op de Oekraïense televisie.

"Vandaag zijn 42 dorpen toegevoegd op de lijst van bezette dorpen", zegt ze. "Dit gaat ten koste van de regio Donetsk. Het is vandaag gebeurd en mogelijk heroveren onze troepen ze morgen weer."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Open veld ook ideaal voor drone aanvallen, Stugna's en Javelin's, aangezien die AT raketten vanaf een kilometer of 5 nog prima werken?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

redwing schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:45:
[...]

20% slagkracht verliezen in 2 maanden is ook heel wat. En dat gaat dan over het totale leger. Terwijl Oekraine juist meer tanks dan voorheen heeft en ook nog eens steeds meer en beter spul toegeleverd krijgt. Zolang die aanvoer goed en steeds beter wordt zal rusland het heel lastig krijgen.
Zij krijgen meer tanks, rusland speelt op meer lucht offensief. Het ene schakelt het andere uit, denk de russen ook daarom die 90 gevechtsvliegtuigen gereed zetten.

Die 20% was door de domheid van 3 generaals die verschillende orders gaf en niet op 1 lijn zaten, waardoor 20% verloren ging. Daarom dat ze ook ontslagen zijn en in de cel getrapt zijn.

Nu heb je de beroemde "Butcher" aan de leiding. 1 generaal. We gaan het zien en hij staat erom bekend om alles met overweldigende offensief waar niks te buiten gaat te gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:51:
[...]

Ik heb het meegekregen, het punt was dat voor zo ver mij bekend er onderscheid is gemaakt op type niet op leeftijd van de wapensystemen.
Tuulijk, je kunt wel modern spul geven, maar als niemand ermee overweg kan houdt het snel op. Vandaar dat momenteel er vooral soortgelijk russisch spul gestuurd wordt waarmee ze daar bekend zijn.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
En toch staat het daar al wekenlang praktisch stil. Dus dat enorme strategische voordeel weten de Russen niet te gebruiken met de slagkracht die ze hadden. Nu komt er een hoop meer slagkracht naar die regio, maar daar staat tegenover dat er ook meer slagkracht vanuit Oekraïne kan worden ingezet.

Wat echter het belangrijkste is/gaat zijn:
Het lijkt erop dat Oekraïne dadelijk over artillerie gaat beschikken of al beschikt met een bereik dat verder is dan het materieel dat de Russen hebben. (De Russen zitten onder de 20km, bij Oekraïne lijkt dat richting het dubbele te gaan). Dat is ook niet heel onlogisch, want het Russisch materieel lijkt een generatie ouder te zijn van wat er nu vanuit EU/VS richting Oekraïne gaat.

Wat er de komende tijd gaat gebeuren is dan ook echt niet zeker. Het kan zijn dat Oekraïne de stellingen onder vuur kan nemen en dat de Russen praktisch niks kunnen doen behalve de steden plat blijven schieten. Het kan zijn dat de Russen (met zware verliezen) een stuk kunnen oprukken, maar de prijs daarvan kan weleens heel hoog worden. En Oekraïne heeft al laten zien bij Kyjiv dat ze een tank bataljon hebben dat echt wel z'n mannetje staat. Het kan ook zijn dat de overmacht te groot is en Oekraïne terug moet trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

Vergeet niet dat Rusland niet zijn hele troepenmacht kan sturen en ook met grote problemen zit.

1) Rusland heeft heel veel grens om te verdedigen. Ze kunnen sommige troepen weg halen bij grenzen langs China maar zeker niet alle troepen.Dit maar als voorbeeld.
2) Rusland heeft een probleem met leeftijdsgroepen. Er zijn in de jaren 90 met de val van de SU niet veel kinderen geboren daar (relatief). Dat heeft impact op de huidige bezetting van het leger. Ze hebben als gevolg daarvan te weinig mensen op het niveau van Sergeant. Dit heeft te maken met de manier waarop het Russische leger werkt. Veel van hun divisies worden dus geleid door...je raad het al soldaten met een jaartje opleiding. Wat iets verklaard over hun falende optreden.
3) Een hoop van de beschikbare mensen zijn ongetraind en moeten nog worden getraind. Ook zijn verse recruten niet voorzien van gevechtservaring terwijl ze het wel moeten opnemen tegen mensen met gevechtservaring.

De TLDR versie is; ja Rusland heeft meer troepen maar de kwaliteit is bedroevend en er zijn er lang niet zoveel inzetbaar als er wordt gedacht. Niet blindstaren op het getalletje op het papiertje.
Zelfde met de Russische tanks. De mythische '10.000 in reserve' bestaat niet. Ze hebben hooguit 3.000 tanks die ze na maintainance het vanuit hun depots naar het slagveld kunnen rijden momenteel. De rest van hun tanks is niet in staat om te worden hersteld.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Zie overigens dat er zelfs speciaal voor Oekraïne ontwikkeld materiaal wordt gestuurd:
The Phoenix Ghost Tactical Unmanned Aerial System, said Pentagon Press Secretary John F. Kirby, is a system developed by the Air Force in response to Ukrainian requirements.

"Phoenix Ghost is a tactical, unmanned aerial system ... [it] provides similar capabilities to the Switchblade series of unmanned systems — similar capabilities, but not exact," said Kirby. At this time he was not willing to elaborate further on the capabilities of the Phoenix Ghost.

The Phoenix Ghost system, he said, will likely require minimal training for Ukrainian users who are already experienced in operating other UASs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

YakuzA schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:52:
[...]

Open veld ook ideaal voor drone aanvallen, Stugna's en Javelin's, aangezien die AT raketten vanaf een kilometer of 5 nog prima werken?
Klopt, maar ook het russische leger heeft anti-tank wapens. Daarnaast heel veel luchtmacht wat ze nu ook al aan het opbouwen zijn. Liggen voor nu al 90 gevechtsvliegtuigen klaar, wie weet daar nog meer bij komt.

En zal gerust gebruik worden gemaakt van Heavy bombers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Zelensky pak je niet met een paar aanvallen op Kyiv. Die zit (naar eigen zeggen) in een commandobunker (waarschijnlijk diep onder Kyiv). Zelfs met nukes is succes niet gegarandeerd.

En Kyiv met conventionele bommen verwoesten kan natuurlijk wel maar daar zit voor Rusland ook een prijs aan (in materiaal) terwijl dat strategisch niets oplevert. En het moet ook weer aan de Russen uitgelegd worden waarom je de bakermat van de Russische wereld vernietigd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:53:
[...]

En toch staat het daar al wekenlang praktisch stil. Dus dat enorme strategische voordeel weten de Russen niet te gebruiken met de slagkracht die ze hadden. Nu komt er een hoop meer slagkracht naar die regio, maar daar staat tegenover dat er ook meer slagkracht vanuit Oekraïne kan worden ingezet.

Wat echter het belangrijkste is/gaat zijn:
Het lijkt erop dat Oekraïne dadelijk over artillerie gaat beschikken of al beschikt met een bereik dat verder is dan het materieel dat de Russen hebben. (De Russen zitten onder de 20km, bij Oekraïne lijkt dat richting het dubbele te gaan). Dat is ook niet heel onlogisch, want het Russisch materieel lijkt een generatie ouder te zijn van wat er nu vanuit EU/VS richting Oekraïne gaat.

Wat er de komende tijd gaat gebeuren is dan ook echt niet zeker. Het kan zijn dat Oekraïne de stellingen onder vuur kan nemen en dat de Russen praktisch niks kunnen doen behalve de steden plat blijven schieten. Het kan zijn dat de Russen (met zware verliezen) een stuk kunnen oprukken, maar de prijs daarvan kan weleens heel hoog worden. En Oekraïne heeft al laten zien bij Kyjiv dat ze een tank bataljon hebben dat echt wel z'n mannetje staat. Het kan ook zijn dat de overmacht te groot is en Oekraïne terug moet trekken.
En ik denk dat laatste, is wat er gaat gebeuren. Het is stil omdat het weerbeeld nog niet goed genoeg is.
Een slimme generaal wacht op het juiste moment en neemt alle scenario's inclusief het weer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:37:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd daar nog helemaal geen berichten over gezien, dat het nu al te duur is.

Verder mis ik een stukje uitleg in je voorspelling. Hoe/wat gaat het Europa kosten?
Je verwacht nu al cijfers?

Oekraine is een behoorlijke graanschuur en voedselproducent. Ik verwacht dat dat op relatief korte termijn voelbaar zal zijn in voedselprijzen. Dat doet het natuurlijk nu al maar eigenlijk valt dat nog mee. De tarwe die daar groeit moet hele goede grond hebben die wereldwijd beperkt is. De prijzen zullen hoogstwaarschijnlijk doorstijgen maar tot welke hoogte is niet bekend. Zelfde geld voor zonnebloemolie en andere landbouwproducten. Ook voer voor de veehouderij zal flink duurder worden.

Dan heb ik het nog niet eens over migratie naar west Europa uit landen die de voedselprijzen niet meer kunnen betalen, dat is secundair.

Staal verwacht ik ook voorlopig niet meer uit de Azov fabriek en dit is de grootste in Europa. Als er ooit nog staal uitkomt dan beter kopen van Oekraïne als van Rusland (als dat niet is gesanctioneerd en je dat uberhaupt wil). Ook in het VK staat al een grote staalfabriek stil als ik me niet vergis.

Kunstmest is ook een issue aan het worden en zal de voedselproductie negatief beïnvloeden. Dat geld niet alleen voor kunstmest uit Oekraïne maar ook de dure gasprijzen hebben een sterk negatieve invloed. Er staan al verschillende fabrieken stil en binnenkort gaan er nog een paar reduceren die nog wel vol produceerden. Minder kunstmest is minder voedselproductie

Dan heb ik het slechts over ene paar grote bulk achtige goederen, er zijn tal van kleinere effecten die bij elkaar opgeteld ook een flink effect hebben. Gereduceerde autoproductie in Duitsland omdat alle kabels en sommige andere delen uit Oekraïne komen bijvoorbeeld.

Ik laat het hierbij want anders wordt het een heel lang verhaal maar ik denk dat de strekking duidelijk is en ook eenvoudig verifieerbaar voor diegene die de moeite willen doen.

Beter nu Oekraïne zoveel mogelijk ondersteunen zodat ze een kans maken om Oekraïne weer rus-vrij te krijgen dan de decennia daarna de last te nemen.

De wereld is er helaas niet leuker op geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:42:
[...]

Dat is wel een oversimplificatie denk ik, vooral de oude sovjet dingen + AT + AA worden geleverd.

Onze patriots worden niet gestuurd, maar oudere S300's wel.
F35's/F16's niet, MiG/onderdelen mogelijk wel.
Leopard2 niet, T72's wel.
Van de PzH's die we sturen, zullen we wel putten uit de gedeactiveerde reserve (15-20 stuks)
https://www.forbes.com/si...-ukraine/?sh=1c9fa9e09380
etc.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:44
Danielson schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:18:
[...]

Waarom eigenlijk? Je zou toch zeggen dat je elke aanval daarmee begint? :?
nope, eerst kruisraketten voor de AA, dan luchtmacht in westerse oorlogvoering tenminste. Voor Rusland zijn mensen blijkbaar wat minder belangrijk, dus die sturen zonder luchtoverwicht toch alvast de grondtroepen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:52:
[...]
Zij krijgen meer tanks, rusland speelt op meer lucht offensief. Het ene schakelt het andere uit, denk de russen ook daarom die 90 gevechtsvliegtuigen gereed zetten.
En daarom zul je ook zien dat Oekraine straks plotseling meer AA heeft dan verwacht.
Die 20% was door de domheid van 3 generaals die verschillende orders gaf en niet op 1 lijn zaten, waardoor 20% verloren ging. Daarom dat ze ook ontslagen zijn en in de cel getrapt zijn.

Nu heb je de beroemde "Butcher" aan de leiding. 1 generaal. We gaan het zien en hij staat erom bekend om alles met overweldigende offensief waar niks te buiten gaat te gaan gebruiken.
Dat is wel heel simpel gedacht. Die 20% komt door gebrek aan training van de soldaten, gebrek aan moraal, vechten in stedelijk gebied met tanks en ook door de leiding. De leding is nu iets beter geworden en ook het gebied past beter bij de russen. De soldaten zijn echter nog steeds slecht getraint en het moraal is ook niet echt omhoog gegaan. Daarnaast wordt er nu iedere dag ook nog (visueel bevestigd) een halve BTG gesloopt.

Het grootste verschil is dat ze nu weer terug naar hoe ze normaal aanvallen zijn gegaan en dat is heel veel arty gebruiken om daarna pas aan te vallen. Daarnaast lijken ze nu het gebied waar ze aanvallen te verkleinen zodat de bevoorrading makkelijker is. De vraag is alleen wat er gebeurt zodra ze meer gebied moeten bestrijken. Het enige zekere dat ik hier uit haal is dat rusland hoe het ook gaat lopen uiteindelijk een kreupel leger gaat overhouden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Niet echt. Want zodra de Javelin afgeschoten is, is de locatie van die troepen bekend, en kunnen ze geen kant meer op omdat er geen dekking is. Sterker nog, ze kunnen door het gebrek aan dekking ook geen positie innemen om die tank te beschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:52:
[...]

Als ik dit zo lees op NOS.nl, dan ben ik het wel met je eens;

Oekraïne: Russen veroveren 42 dorpen in regio Donetsk
Russische militairen hebben vandaag 42 dorpen in de Donetsk-regio in het oosten van Oekraïne veroverd. Olena Symonenko, een woordvoerder van president Zelensky, heeft dat gezegd op de Oekraïense televisie.

"Vandaag zijn 42 dorpen toegevoegd op de lijst van bezette dorpen", zegt ze. "Dit gaat ten koste van de regio Donetsk. Het is vandaag gebeurd en mogelijk heroveren onze troepen ze morgen weer."
Heb je toevallig eens op een kaartje gekeken wat voor dorpen dat zijn?
Ik denk dat wij niet eens meer dorpen hebben die zo klein zijn in dit land.
[...]

Met zijn allen tezamen, dit niveau van Rusland, zouden we toch aan moeten kunnen.
Hier in West-Europa zijn we behoorlijk verzwakt.
Maar een aantal landen, voelt nog wel dreiging, en heeft wel het leger op orde gehouden.

Onder andere Finland. En Finland heeft trouwens de afgelopen weken een 'tour de NATO' gedaan, en alle NATO landen hebben hun zege gegeven aan Finland, en zullen voor toetreding stemmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:35
Frankrijk stuurt antitankraketten en CAESAR-kanonnen naar Oekraïne

Frankrijk levert antitankraketten van het type Milan en CAESAR-kanonnen aan Oekraïne in de strijd tegen de Russische invasie. Dat bevestigde de Franse president Emmanuel Macron tijdens een interview. Tot hiertoe had Frankrijk nooit details gegeven over de soorten wapens die het aan Kiev had geleverd. Er werd enkel gezegd dat het ging om 'honderd miljoen euro aan materiële giften'.

Bron De Tijd

CAESAR howitsers, zelf had ik nog er niet van gehoord. Na even te youtuben, zijn dit volledige mobiele howitsers. Ideaal dus om counter artillerie te vermijden!

YouTube: CAESAR 155mm Self-Propelled Howitzer - French Artillery Live Fire Ex...

Hoeveel artillerie is er nu ondertussen al op komst naar oekraïne?! Je zou bijna gaan vrezen dat oekraïne geen manschappen genoeg zou hebben om uiteindelijk alles te bemannen.

vermeld de volledige bron, dus met URL aub

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 26-04-2022 14:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:54:
[...]

Klopt, maar ook het russische leger heeft anti-tank wapens. Daarnaast heel veel luchtmacht wat ze nu ook al aan het opbouwen zijn. Liggen voor nu al 90 gevechtsvliegtuigen klaar, wie weet daar nog meer bij komt.

En zal gerust gebruik worden gemaakt van Heavy bombers.
Ah, de befaamde Russische luchtmacht die nog steeds niet vrij kan vliegen boven Oekraine?

Zware bommenwerpers zijn op papier interessant, maar die dingen zijn helemaal prijsschieten voor luchtdoelraketten. Het is een kostbare grap om die dingen in te zetten zolang je niet het hele luchtruim controleert.

En tja, leuk dat die generaal gewonnen heeft van wat mensen in een 30 jaar oude Hilux, dit is vechten tegen een moderner leger dan het zijne, dat is een heel ander verhaal.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
downtime schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:01:
[...]

Niet echt. Want zodra de Javelin afgeschoten is, is de locatie van die troepen bekend, en kunnen ze geen kant meer op omdat er geen dekking is. Sterker nog, ze kunnen door het gebrek aan dekking ook geen positie innemen om die tank te beschieten.
Je kunt de launcher wel op enige afstand van de tracker plaatsen om zo je exacte positie te verbergen, maar het blijft inderdaad problematisch op een open veld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]

Open veld wil je eigenlijk niet zonder luchtsteun/luchtoverwicht. De stedelijke oorlogsvoering was als verdediger makkelijker (makkelijker verbergen voor drone operatos en javalin bestuurders :P). Dus degene waarvan de wapens het verste komen of welke zijn troepen zo goed mogelijk weet te bepantseren overleeft open veld. Ik hoop dat Oekraine ook de nodige AA krijgt om op grote hoogte te werken tegen de bommenwerpers.....

Wel een ideale playground om meer remote spul uit te testen. (niet alles vliegt, er zijn ook diverse rijdende voertuigen, wiel of rupsband).

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
RobinHood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:02:
Zware bommenwerpers zijn op papier interessant, maar die dingen zijn helemaal prijsschieten voor luchtdoelraketten. Het is een kostbare grap om die dingen in te zetten zolang je niet het hele luchtruim controleert.
Rond de Donbass heeft Oekraïne toch geen S300 of vergelijkbare systemen?

Een formatie TU-22, TU-95 of TU-160's op 10km hoogte kan lijkt me relatief onbedreigd z'n ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

redwing schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:00:
[...]

En daarom zul je ook zien dat Oekraine straks plotseling meer AA heeft dan verwacht.

[...]

[/quote]
Dat is wel heel simpel gedacht. Die 20% komt door gebrek aan training van de soldaten, gebrek aan moraal, vechten in stedelijk gebied met tanks en ook door de leiding. De leding is nu iets beter geworden en ook het gebied past beter bij de russen. De soldaten zijn echter nog steeds slecht getraint en het moraal is ook niet echt omhoog gegaan. Daarnaast wordt er nu iedere dag ook nog (visueel bevestigd) een halve BTG gesloopt.

Het grootste verschil is dat ze nu weer terug naar hoe ze normaal aanvallen zijn gegaan en dat is heel veel arty gebruiken om daarna pas aan te vallen. Daarnaast lijken ze nu het gebied waar ze aanvallen te verkleinen zodat de bevoorrading makkelijker is. De vraag is alleen wat er gebeurt zodra ze meer gebied moeten bestrijken. Het enige zekere dat ik hier uit haal is dat rusland hoe het ook gaat lopen uiteindelijk een kreupel leger gaat overhouden.
Klopt het moraal was ook slecht. Omdat de russische soldaten bij binnenval iets heel anders hadden verwacht. Nu is er bijna anderhalve maand voorbij en weet iedereen wel nu binnen het russische leger die daar aanwezig is, wat er moet gebeuren.

Ja kijk het Russische leger zal zekers een klap krijgen, hoe groot en hoe zwaar weet niemand. Dit omdat het nog niet begonnen is.
Enige waarmee ik zit is hun strategische bommers. Deze kunnen de gehele artillerie en tanks in 1 keer neermaaien en hebben ze niks.
Daarnaast denk ik niet dat Oekranie nog veel S-300 hebben staan, maar goed ik weet natuurlijk niet wat er allemaal naar binnen is gekomen en wat actief staat en wat kapot is.

Weet alleen die strategische bommenwerpers en hebben ze aardig van liggen, het speelveld in 1 klap kan doen veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De reserves zijn ook allang ingevlogen. Tenzij je de dienstplichtigen bedoelt, maar die krijg je alleen volop als je het hele volk mobiliseert. Maar die algehele mobilisatie kan juridisch alleen als ze officieel de oorlog verklaren en dan stort het 'speciale operatie'-trucje in als een kaartenhuis.

Rusland heeft nog amper van zijn luchtmacht laten zien omdat ze het gewoon niet hebben. Ze hebben helemaal niet zoveel echt operationele toestellen (en hoe langer de sancties duren hoe minder reserveonderdelen ze kunnen krijgen om alles in de lucht te houden).
En hun piloten hebben gewoon niet de vlieguren en training om degelijk te functioneren.
Ik denk dat alles wat we gezien hebben qua luchtmacht ook het niveau is wat het is.
Geen degelijke operaties (anti-radar, anti-ground etc.) tot nu toe. Ze kunnen het gewoon niet.
Ze hebben alles ingezet wat ze hebben, inclusief hun T-90's.
Er is geen argument meer te gebruiken dat de Russen hun 'beste spullen' nog achter de hand hebben.
En dat betekent ook voor de luchtmacht.

Die 700-1000 man per BTG zijn ook alle voertuigbestuurders. Hooguit 200 infanterie dat in de BMP's mee komt en kan uitstappen voor support.
Zo heel bijzonder is het dus niet. En alles staat of valt dan weer met moraal en training. En dat is laag, zeker nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34

pro_6or

amateur_60r

[...]

Javelin op 5 km zie je niet zo veel van. Áls ze echt in handen zijn van de troepen dan kun je zo maar binnen een minuut een groep van 10 tanks wegvagen. 5 teams van 2 man zou dat al kunnen. De Intel waar die tanks zitten hebben ze wel.

Veel zal afhangen van de daadwerkelijke bereidheid van Oekraïne.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]

En die tanks hebben weer geen dekking voor de artillerie.

Dan moet je dadelijk +20km door open terrein gaan racen om iets onder vuur te kunnen nemen. Als zo'n tank 80 km/u aan het gassen is, dan zie je ook niks meer en dan ben je dus een kwartier aan het rijden. Moet je niet per ongeluk langs zo'n Javelin team rijden, want dan ben je het haasje. En dan zie je echt niet in welk bosje ze lagen.

Dit gaat echt wel een interessante slag worden en eentje waar we het nog lang over kunnen hebben. Als die 155mm artillerie in grote(re) aantallen wordt geleverd, dan kan dat een heel interessante situatie opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:06:
[...]

Weet alleen die strategische bommenwerpers en hebben ze aardig van liggen, het speelveld in 1 klap kan doen veranderen.
probleem met de strategische bommenwerpers is dat ze vermoedelijk dichtbij moeten komen om echt schade toe te brengen omdat ze vermoedelijk veel te weinig precisiewapens hebben. Ze zullen conventionelere bommen moeten hebben (hooguit glide bombs) maar moeten dan echt boven het doelwit komen en dan zijn ze wel degelijk in bereik van S-300's of misschien ook wel Starstreak als ze niet weten wat ze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:07:
[...]

De reserves zijn ook allang ingevlogen. Tenzij je de dienstplichtigen bedoelt, maar die krijg je alleen volop als je het hele volk mobiliseert. Maar die algehele mobilisatie kan juridisch alleen als ze officieel de oorlog verklaren en dan stort het 'speciale operatie'-trucje in als een kaartenhuis.

Rusland heeft nog amper van zijn luchtmacht laten zien omdat ze het gewoon niet hebben. Ze hebben helemaal niet zoveel echt operationele toestellen (en hoe langer de sancties duren hoe minder reserveonderdelen ze kunnen krijgen om alles in de lucht te houden).
En hun piloten hebben gewoon niet de vlieguren en training om degelijk te functioneren.
Ik denk dat alles wat we gezien hebben qua luchtmacht ook het niveau is wat het is.
Geen degelijke operaties (anti-radar, anti-ground etc.) tot nu toe. Ze kunnen het gewoon niet.
Ze hebben alles ingezet wat ze hebben, inclusief hun T-90's.
Er is geen argument meer te gebruiken dat de Russen hun 'beste spullen' nog achter de hand hebben.
En dat betekent ook voor de luchtmacht.

Die 700-1000 man per BTG zijn ook alle voertuigbestuurders. Hooguit 200 infanterie dat in de BMP's mee komt en kan uitstappen voor support.
Zo heel bijzonder is het dus niet. En alles staat of valt dan weer met moraal en training. En dat is laag, zeker nu.
Reservers ingevlogen? Weet niet maar laatste info ik meekreeg is dat Rusland ruim 2 miljoen reservers hebben. Ze zijn bij lange na niet ingezet. Als dat zou gaan gebeuren zou Oekranie helemaal overlopen worden.

Armed Forces of the Russian Federation
Active personnel 1,014,000 (ranked 5th)
Reserve personnel 2,000,000
Expenditures
Budget US$61.7 billion (2020–21) (ranked 4th)

Bron: Wikipedia: Russian Armed Forces

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:10:
[...]

En die tanks hebben weer geen dekking voor de artillerie.

Dan moet je dadelijk +20km door open terrein gaan racen om iets onder vuur te kunnen nemen. Als zo'n tank 80 km/u aan het gassen is, dan zie je ook niks meer en dan ben je dus een kwartier aan het rijden. Moet je niet per ongeluk langs zo'n Javelin team rijden, want dan ben je het haasje. En dan zie je echt niet in welk bosje ze lagen.

Dit gaat echt wel een interessante slag worden en eentje waar we het nog lang over kunnen hebben. Als die 155mm artillerie in grote(re) aantallen wordt geleverd, dan kan dat een heel interessante situatie opleveren.
technisch gezien heeft een BTG zelf ook de eigen artillerie mee onder direct commando.
Tanks langzaam naar voren met de BMP's er omheen zwermend als scouts en verdediging.
Die gaan geen 80km/u gassen. Dat schuift langzaam als geheel naar voren en vaagt alles weg wat hun drones (die BTG ook mee heeft) zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:06:
[...]
Klopt het moraal was ook slecht. Omdat de russische soldaten bij binnenval iets heel anders hadden verwacht. Nu is er bijna anderhalve maand voorbij en weet iedereen wel nu binnen het russische leger die daar aanwezig is, wat er moet gebeuren.
En wat je daarbij ziet is dat het moraal nog steeds slecht is. Dat stijgt niet plotseling omdat ze er langer zitten.
Ja kijk het Russische leger zal zekers een klap krijgen, hoe groot en hoe zwaar weet niemand. Dit omdat het nog niet begonnen is.
Enige waarmee ik zit is hun strategische bommers. Deze kunnen de gehele artillerie en tanks in 1 keer neermaaien en hebben ze niks.
Als ze dat echt hadden gekund hadden ze dat al lang gedaan. Zoals ik het zie, heeft de luchtmacht hetzelfde probleem als de landmacht, nl. dat ze helemaal niet veel werkend moderner spul hebben. En zeker met vliegtuigen is een gebrek aan onderhoud een groot probleem.
Daarnaast denk ik niet dat Oekranie nog veel S-300 hebben staan, maar goed ik weet natuurlijk niet wat er allemaal naar binnen is gekomen en wat actief staat en wat kapot is.
Als ze er maar een paar hebben en daarmee een paar van die bommenwerpers neerhalen heeft rusland weer een groot probleem. Er zijn al een aantal nieuwere straaljagers neergehaald, en als daar ook nog wat van die bommenwerpers bij komen zal het moraal weer een tik krijgen. Ze zijn er niet voor niets zo voorzichtig mee.
Als ze dat zouden kunnen, hadden ze dat allang gedaan. En dat wil niet zeggen dat ze niets kunnen, maar dat ik dat 'aardig wat van liggen' niet meer zo heel erg geloof. Want als ze dat hadden, waren die al wel vaker her en der gebruikt om een doorbraak te forceren. Dat dat niet is gebeurt geeft aan dat ze bang zijn om ze te verliezen en er dus niet alteveel van hebben.

En nogmaals, ik geloof best dat de russen nog wat kunnen, vooral vanwege het grote leger, maar niet vanwege hun goede taktieken en goede spullen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:13:
[...]

Reservers ingevlogen? Weet niet maar laatste info ik meekreeg is dat Rusland ruim 2 miljoen reservers hebben. Ze zijn bij lange na niet ingezet. Als dat zou gaan gebeuren zou Oekranie helemaal overlopen worden.

Expenditures

dat personeel zitten ook grenswachten tussen, monteurs, administratief, alles.
Niet allemaal frontsoldaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:13:
[...]

technisch gezien heeft een BTG zelf ook de eigen artillerie mee onder direct commando.
Tanks langzaam naar voren met de BMP's er omheen zwermend als scouts en verdediging.
Die gaan geen 80km/u gassen. Dat schuift langzaam als geheel naar voren en vaagt alles weg wat hun drones (die BTG ook mee heeft) zien.
De enige aanname is dat de eigen artillerie de range heeft om de tegenstander te raken. Met de nieuwe 155mm artillerie kan het weleens zijn dat de BTG dat niet meer kan. Bij Kyjiv zag je het ook gebeuren dat de artillerie niet of nauwelijks het centrum kon raken. De voorsteden liggen in puin, maar toen de Russen daar wegtrokken, toen hadden ze niet of nauwelijks meer de mogelijkheid om nog het centrum te raken.
(Uiteraard behalve met kruisraketten e.d.)

Dan is het speelveld wel verandert, maar als Oekraïne weer materieel heeft dat superieur is aan wat de Russen hebben, dan gaan ze het ook daar niet winnen. Met al die artillerie die nu wordt aangekondigd, zou dat weleens kunnen gebeuren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Kan daar nog wel wat aan toevoegen. Zelf werk ik namelijk in de voedingsindustrie.

Zonnebloemolie is voor ons niet meer te krijgen. En waren net van palmolie naar zonnebloemolie aan het gaan om duurzaamheid.
Alternatief: Terug naar palmolie. Minder duurzaam, meer vervoer..slechter voor het milieu

In voeding wordt ook lecithine gebruikt. Dat wordt voornamelijk gemaakt van soja of zonnebloempitten. Wij gebruikten zonnebloem aangezien soja een allergeen is.
Gevolg: Veel fabrikanten moeten over naar soja lecithine. Alle huidige verpakkingen moeten aangepast worden met de vermelding soja en extra allergenen. Alle ontwerpen van nieuwe verpakkingen moeten worden aangepast.

Lecithine wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in chocolade. Chocolade is een grondstof voor ons. Om voldoende chocolade te krijgen hebben we nu 5 leveranciers ipv 2.
Gevolg: leverbetrouwbaarheid omlaag en prijs is verdubbeld.

Leverancier eigeelpoeder heeft een mail gestuurd dat ze gewoon stoppen. Bedrijf gaat de komende week dicht tot nader order. O.a. het kippenvoer is verdubbeld in prijs (tarwe,mais enz komt voor een groot deel uit Oekraïne), waardoor het voor hen niet meer rendabel is.
Gevolg: Op zoek naar andere leverancier. Er is schaarste, dus prijs is verdrievoudigd.

Dan zijn er nog grondstoffen als glucose, caroteen(wortel) die gewoon niet leverbaar zijn. Bestel je 6 vrachtwagens en ze leveren er maar 3.
Gevolg: Capaciteit onlangs een paar dagen omlaag moeten brengen ivm tekort grondstoffen.

Tarwe is vooralsnog bij leveranciers op voorraad. Gezien ze een flinke bulk hebben, maar ook daar voor eind dit jaar mogelijke issues.

Er staat bij ons behoorlijk wat spanning op de hele keten. De kostprijs van ons product is ook flink omhoog gegaan, maar je hebt met de meeste klanten contracten voor bijvoorbeeld 2 jaar.
Deze contracten zullen de komende maanden verlopen, waardoor er weer onderhandeld gaat worden. Verwachting is dat de prijzen 15% tot 20% zullen stijgen en dan komt de marge van de retail er nog overheen.

Producten met een kortere houdbaarheid zijn al gestegen. Fruit, vlees enz. De andere producten, zoals die van ons, zullen nog stijgen en die kosten komen uiteindelijk bij de consument terecht. Ga er maar vanuit dat de meeste prijsstijgingen in de supermarkt nog moeten komen.

Beetje off topic, maar wat verdieping over de gevolgen voor de consument. Maar ook qua CO2 uitstoot etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:18:
[...]

De enige aanname is dat de eigen artillerie de range heeft om de tegenstander te raken. Met de nieuwe 155mm artillerie kan het weleens zijn dat de BTG dat niet meer kan. Bij Kyjiv zag je het ook gebeuren dat de artillerie niet of nauwelijks het centrum kon raken. De voorsteden liggen in puin, maar toen de Russen daar wegtrokken, toen hadden ze niet of nauwelijks meer de mogelijkheid om nog het centrum te raken.
(Uiteraard behalve met kruisraketten e.d.)

Dan is het speelveld wel verandert, maar als Oekraïne weer materieel heeft dat superieur is aan wat de Russen hebben, dan gaan ze het ook daar niet winnen. Met al die artillerie die nu wordt aangekondigd, zou dat weleens kunnen gebeuren.
het hele concept van de Russische manier van oorlogvoeren is de stad omsingelen en op een afstand van 20-25km de boel aan puin te schieten. Dat is het bereik van hun (rocket) artillerie.
Daarvoor hadden ze ruimschoots voorbij Irpin moeten zijn gekomen in het groene stuk tussen Irpin en Kiev.
Maar dat heeft Oekraine weten te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Expenditures

- Hoe snel zijn die inzetbaar?
- Is het kanonnenvoer, of kunnen ze ook militair materieel bedienen?
- Hoe goed zijn die getraind?
- Hoeveel moraal hebben die om te gaan vechten?

En dan nog: UA heeft (mijn schatting) 6-8 miljoen mannen die zouden kunnen vechten. Dat is dan om hun land te verdedigen tegenover Russische reserves die helemaal niet willen vechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

redwing schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:16:
[...]

En wat je daarbij ziet is dat het moraal nog steeds slecht is. Dat stijgt niet plotseling omdat ze er langer zitten.

[...]

Als ze dat echt hadden gekund hadden ze dat al lang gedaan. Zoals ik het zie, heeft de luchtmacht hetzelfde probleem als de landmacht, nl. dat ze helemaal niet veel werkend moderner spul hebben. En zeker met vliegtuigen is een gebrek aan onderhoud een groot probleem.

[...]

Als ze er maar een paar hebben en daarmee een paar van die bommenwerpers neerhalen heeft rusland weer een groot probleem. Er zijn al een aantal nieuwere straaljagers neergehaald, en als daar ook nog wat van die bommenwerpers bij komen zal het moraal weer een tik krijgen. Ze zijn er niet voor niets zo voorzichtig mee.

[...]

Als ze dat zouden kunnen, hadden ze dat allang gedaan. En dat wil niet zeggen dat ze niets kunnen, maar dat ik dat 'aardig wat van liggen' niet meer zo heel erg geloof. Want als ze dat hadden, waren die al wel vaker her en der gebruikt om een doorbraak te forceren. Dat dat niet is gebeurt geeft aan dat ze bang zijn om ze te verliezen en er dus niet alteveel van hebben.

En nogmaals, ik geloof best dat de russen nog wat kunnen, vooral vanwege het grote leger, maar niet vanwege hun goede taktieken en goede spullen.
Nee, dan begrijp jij het concept niet van deze invasie. Die bommenwerpers gebruiken op stedelijke gebieden is genocide, de schade die daarmee aangericht wordt zou volledig hun in deze schijnwerpers gooien.
Nu gooien ze het op fake news en weet ik veel wat. Strategische bommenwerpers kun je niet wegdrukken als fakenews.
Ze zijn letterlijk bedoelt om zoveel mogelijk schade in een zo'n groot mogelijk gebied op te blazen in 1 grote drop. Daarnaast was het te gevaarlijk om zulke bommenwerpers te gebruiken zonder werkelijke inzage te hebben wat voor AA oekranie had.
In open vlaktes is dat makkelijker te zien dan in stedelijke gebieden.

Ze gebruikte het op die staalfabriek, daar waar volgens Rusland geen civiele mensen wonen en alleen nog het kleine leger zit die ze niet eruit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:18:
[...]

dat personeel zitten ook grenswachten tussen, monteurs, administratief, alles.
Niet allemaal frontsoldaten.
Klopt, maar zoals gezegd. Dit is niet ingezet, ook omdat Rusland dit geen "oorlog" noemt en onder die wet kan en zal hij ze niet inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Requiem19 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:21:
[...]

- Hoe snel zijn die inzetbaar?
- Is het kanonnenvoer, of kunnen ze ook militair materieel bedienen?
- Hoe goed zijn die getraind?
- Hoeveel moraal hebben die om te gaan vechten?

En dan nog: UA heeft (mijn schatting) 6-8 miljoen mannen die zouden kunnen vechten. Dat is dan om hun land te verdedigen tegenover Russische reserves die helemaal niet willen vechten.
Zodra Rusland officieel de oorlog verklaar, dan alleen bij russische wet mag hij ze inzetten.
Ik denk kanonnenvoer, maar goed is wel veel kanonnenvoer 2m.

Getraind, geen idee. Ik zit niet in het russisch leger. En moraal, zal weinig denk ik zijn. Het is wat anders als de invasie in hun land zou gebeuren. Andersom zal de animo is weinig zijn.

Ja 6-8m mensen en zijn er ook 6-8m wapens? Wat wil je ze geven, hooivorken? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 17:33

Yucon

*broem*

Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:21:
[...]

Nee, dan begrijp jij het concept niet van deze invasie. Die bommenwerpers gebruiken op stedelijke gebieden is genocide, de schade die daarmee aangericht wordt zou volledig hun in deze schijnwerpers gooien.
Nu gooien ze het op fake news en weet ik veel wat. Strategische bommenwerpers kun je niet wegdrukken als fakenews.
Ze zijn letterlijk bedoelt om zoveel mogelijk schade in een zo'n groot mogelijk gebied op te blazen in 1 grote drop. Daarnaast was het te gevaarlijk om zulke bommenwerpers te gebruiken zonder werkelijke inzage te hebben wat voor AA oekranie had.

Ze gebruikte het op die staalfabriek, daar waar volgens Rusland geen civiele mensen wonen en alleen nog het kleine leger zit die ze niet eruit krijgen.
Net zoals de geallieerden in WO2 bedoel je? Je realiseert je hoeveel van die dingen toen uit de lucht geschoten zijn? Strategische bommenwerpers klinkt allemaal heel stoer maar het zijn relatief makkelijke doelwitten die tegelijkertijd ook nog eens moeilijk vervangbaar zijn.

De verhouding tussen die twee factoren maakt dat het gewoon ontzettend onaantrekkelijk is voor rusland om ze in te zetten. Ongeacht de verwoestingen die ze aan zouden kunnen richten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
MikeyMan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:56:
[...]

Ze hebben al hun 150 Panzerhaubizes zelf nodig?
100 bedoel je
En dat is te zien, hoeveel er daarvan inzetbaar zijn :

https://nationalinterest....nys-military-dying-110696
Om de strijd met de Russen aan te gaan als Oekraïne verliest omdat ze die dingen niet die kant op hebben gestuurd?

Ze kunnen echt wel iets missen. Veel materieel is nieteens personeel voor. Zoals ook in NL.

Enkele honderden voertuigen kunnen echt wel naar het oosten. Al waren het maar een stel Puma's, Marders, Fuchs en Boxers.
Tot dusver heeft bijna niemand echt zware wapens gestuurd. Wat sloveense tanks, geruchten van poolse en dat is zowat het. Voor de rest is eht draagbaar of licht materiaal zoals apc's en AA .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:20:
[...]

het hele concept van de Russische manier van oorlogvoeren is de stad omsingelen en op een afstand van 20-25km de boel aan puin te schieten. Dat is het bereik van hun (rocket) artillerie.
Daarvoor hadden ze ruimschoots voorbij Irpin moeten zijn gekomen in het groene stuk tussen Irpin en Kiev.
Maar dat heeft Oekraine weten te voorkomen.
Exact.
Ergens vermoed ik dat het komt omdat die (rocket) artillerie ontzettend gericht is op overdaad zonder precisie. Als het maar regent met explosieven, dan geven ze vanzelf op, lijkt het motto. Bij een stad kan dat nog wel, maar een tankbataljon zal zich daar minder druk om maken. Een beetje ingegraven en je moet richting een voltreffer gaan om een tank uit te schakelen. Maar die nauwkeurigheid hebben ze dan niet.

Ik hoop dat Oekraïne met de nieuwere artillerie en de artillerieradar wel dit soort precisie kan halen, dat is ongeveer een zelfde 'game changer' als de NLAW's zijn. Dan knal je elke dag een paar tanks naar z'n grootje, zonder dat ze echt iets kunnen terug doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Yucon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:27:
[...]

Net zoals de geallieerden in WO2 bedoel je? Je realiseert je hoeveel van die dingen toen uit de lucht geschoten zijn? Strategische bommenwerpers klinkt allemaal heel stoer maar het zijn relatief makkelijke doelwitten die tegelijkertijd ook nog eens moeilijk vervangbaar zijn.

De verhouding tussen die twee factoren maakt dat het gewoon ontzettend onaantrekkelijk is voor rusland om ze in te zetten. Ongeacht de verwoestingen die ze aan zouden kunnen richten.
Je moet even kijken wat voor soorten Strategische bommenwerpers er zijn. Het zijn niet van die langzaam en laagvliegende bommenwerpers. Deze vliegen vaak 8-10km hoogte en sommige modellen vliegen hypersonisch.

Ik moet nu helaas weg van kantoor, dit gaat zo sluiten :P :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:25:
[...]

Zodra Rusland officieel de oorlog verklaar, dan alleen bij russische wet mag hij ze inzetten.
Ik denk kanonnenvoer, maar goed is wel veel kanonnenvoer 2m.

Getraind, geen idee. Ik zit niet in het russisch leger. En moraal, zal weinig denk ik zijn. Het is wat anders als de invasie in hun land zou gebeuren. Andersom zal de animo is weinig zijn.

Ja 6-8m mensen en zijn er ook 6-8m wapens? Wat wil je ze geven, hooivorken? :+
Dus je zegt dat Oekraine gelijk overlopen wordt als de reserves worden ingezet, maar eigenlijk weet je (net als ik overigens :P) niet heel goed wat de waarde is van de reservisten en hoe goed ze getraind zijn etc.

6-8m wapens heeft Oekraine niet, maar de NAVO gelukkig wel. De kans dat de NAVO 6 miljoen Oekrainers goed bewapend met werkend modern materieel is een stuk groter dan dat Rusland 2 miljoen reservisten goed bewapend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Redax schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:54:
[...]

Toetreden of aanvraag doen? Heb je toevallig een bron?
Het gaat louter over een start tot het toetredings proces, van toetreden is nog geen sprake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:21:
[...]
Ik heb het ook niet over stedelijk gebied, maar juist de stukken voor het stedelijke gebied. Dus het stuk waar ze nu niet doorheen kwamen (zowel bij Kyiv als in het zuid/oosten).
Dat weten ze nu ook niet en de AA staat meestal verder weg dan ze zo kunnen zien. Meestal wordt het pas gezien als de radar aangezet wordt.
Precies, dus alleen op het meest zuidelijke puntje waar ze weten dat een groot stuk gebied eromheen in eigen handen is. En zelfs daar ging het maar om een paar vluchten. Ze zijn er dus te voorzichtig mee om ze te gebruiken voor terreinwinst, oftewel er zullen er nog maar een paar operationeel zijn. Zeker omdat ze geen flauw benul hebben wat er aan AA aan Oekraine is gegeven, zie ik ze die niet snel grootschalig gaan gebruiken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoevenpe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:06:
[...]

Rond de Donbass heeft Oekraïne toch geen S300 of vergelijkbare systemen?

Een formatie TU-22, TU-95 of TU-160's op 10km hoogte kan lijkt me relatief onbedreigd z'n ding doen.
Een S-300 heeft een een behoorlijke range, ze hoeven niet direct om de hoek te staan.

En zoals we hebben kunnen zien, kan een BUK-systeem ook prima vliegtuigen, zelfs op grote hoogte, uit de lucht halen. En ook die kunnen nog op een aardige afstand staan, 40-50km voor de variant die Oekraine heeft. En we weten ook hoe mobiel die systemen zijn.

Voor echte point-defense zijn zelfs Stingers, Starstreaks en Mistrals zeker nog problematisch voor dit soort vliegend tuig.

Er is een reden waarom voor meer strategische aanvallen de VS heel graag hun stealth-speelgoed gebruikt. Achter iedere boom kan iemand met een MANPAD staan die jouw dag gaat verpesten.

Natuurlijk, op hogere hoogte ben je wel veilig, maar wat dan? Rusland zou weinig precisie ammunitie meer hebben, en op 10km hoogte een lading domme bommen loslaten is zelfs voor Russische begrippen waanzin.

Waarom denk je dat er sowieso eigenlijk geen strategische bommenwerpers meer gebruikt worden, die dingen zijn gewoon niet ontzettend nuttig in een moderne oorlog. Je kan er leuk Syrië of Afghanistan mee omploegen, maar dan houdt het wel op.

Als het een valide strategie was, waren die dingen op dag 1 of 2 al ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
oldgrumpy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:36:
[...]

wij, in België hebben blijkbaar geen zware wapens die we kunnen leveren.
Er is zoveel kapot bespaard de laatste decennia dat ons leger eigenlijk niets meer voorstelt
We hebben wel een paar goeie afdelinge zoals goed getrande paracommndo eenheden en een befaamd brandwondencentrum
Ik heb mijn legerdienst meer dan 30 jaar geleden gedaan, was bij de laatste lichting.
Heb een aantal maanden in Keulen gezeten en verschillende kazernes bezocht.
Toen kon je nog iets met ons leger, maar sindsdien kapot bespaard dus
1990 bestond een groot deel van ons leger louter op papier om aan anto voorwaarden te voldoen, ons leger is altijd een lacherjte geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26

gws24

Thinking is hard!

[...]

Expenditures

Dit is een leuk opsom lijstje maar gedeeltelijk niks zeggend. Je gaat iets teveel van dit soort imo theoretische aantallen uit als ik je posts vandaag lees. Eerder zijn dit soort discussies ook al gevoerd en heb ik er o.a onderstaande post over gemaakt:
Dan moeten ook wij gaan 'gokken' want ook wij kunnen niet precies bepalen wat wel en niet nog inzetbaar is maar als voorbeeldje dat aantal troepen van 900k, kan je mee spelen met een bierviltje berekening:

Van die 900k gaat ongeveer ~ 300k lichtbewapende binnenlandse orde troepen af , zie nationale garde Rosgvardiya (Wikipedia: National Guard of Russia). Er zijn er een aantal gezien in Oekraine maar qua bewapening zijn ze vooral geschikt voor orde handhaving en niet voor de frontlinie. Gisteren kwam bv die nieuwe MRAP voorbij en dat is een voertuig dat vooral voor ordehandhaving geschikt is. Goed bestand tegen ied's en licht geweervuur maar qua bewapening en bepantsering niet zo goed voor de frontlinie en deze wil je ook intern in Rusland houden want je eigen bevolking zou maar ideeën gaan krijgen.

Dan hou je dus ongeveer 600k troepen over waarvan 400k professioneel en 200k dienstplichtigen:

[..]

Maar ook de andere grenzen van rusland moeten bewaakt worden inclusief inzet in een aantal conflictgebieden (Transnistrie, Georgie, Nagorno-Karabach) plus het feit dat die dienstplichtigen meestal niet zo goed zijn als de beroeps dan zou je kunnen stellen dat je maar de helft daadwerkelijk hebt voor een operatie zoals dit. (En dit is dus een complete gok van mij :P qua factor) . Dan hou je er nog maar 300k over en dan ziet het plaatje er al heel anders uit dan die 900k.

Volgens mij was de schatting van de Amerikanen dat er iets van 200k manschappen en 120 btg's (van de 170 die ze hebben, zie o.a. Wikipedia: Battalion tactical group) door Rusland in Oekraine waren ingezet (bron van die schatting van 120 moet ik je schuldig blijven). Dus ze hebben nog wat achter de hand maar zoals gezegd zijn die ook elders nodig.

Punt dat ik probeer te maken is dat puur op aantallen in zo'n staatje af gaan eigenlijk nergens op slaat maar precies aangeven hoeveel het er dan wel zijn durf ik ook niet te doen. Dat is ook het punt van de video waar volgens mij het staatje dat je post uit komt (YouTube: All Bling, no Basics - Why Ukraine has embarrassed the Russian Military). Qua aantallen en budget lijkt inderdaad Rusland zo over Oekraine heen te walsen maar dat klopt dus niet want heel veel budget verdwijnt naar grotendeels irrelevante zaken voor dit conflict zoals nucleaire arsenaal (zeer duur), vloot, nieuwe wonderwapens (T14 tank, hypersone raketten, su-57) en door corruptie. En de aantallen zijn zo groot doordat heel veel oud materiaal staat opgeslagen en het maar de vraag is of dat inzetbaar is als ze al genoeg mensen hebben om het te bemannen.
gws24 in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

Qwerty-273

Meukposter

Een update van Iryna Vereschuk over de situatie in Azovstal te Marioepol op het gebied van evacuaties.
❗️This is what I want to explain to the international media about Azovstal:

There are our military, as well as about 1000 of our civilians at Azovstal.

There is such thing as a corridors for the military to surrender. The russians have provided one, but we don't need it, as our military don’t want to surrender.

There is also such thing as a humanitarian corridor to evacuate the civilians out of the combat zone. We need such corridor from Azovstal to evacuate women, children and the elderly.

The russians refuse to open a corridor for civilians, cynically pretending that they do not understand the difference between a corridor for the military to surrender and a humanitarian corridor to evacuate the civilians.

But they do understand it all. It's just that they are trying to lay extra pressure on our military.

Very few of the russian official speakers are not ashamed to tell lies that the humanitarian corridor has been provided, but for some reason our civilians don’t want to use it.

It is important the international media clearly understand the truth: the russians are afraid to storm Azovstal, but at the same time they are knowingly and cynically blocking the release of civilians from Azovstal, thus trying to put additional pressure on our military.

Again, we call on world leaders and the international community to take every effort immediately to open humanitarian corridor from Azovstal for women, children and the elderly.

Ірина Верещук

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:29:
Je moet even kijken wat voor soorten Strategische bommenwerpers er zijn. Het zijn niet van die langzaam en laagvliegende bommenwerpers. Deze vliegen vaak 8-10km hoogte en sommige modellen vliegen hypersonisch.
8-10km hoogte? Net zoals MH17 dus, die feilloos werd neergehaald.

Die strategische bommenwerpers die moeten ook hun bommen afgooien, de meeste kunnen dat niet als ze hyper/supersonisch vliegen. Helemaal als je domme bommen wilt afgooien. Gooi je duurdere bommen af, dan zijn het eigenlijk meer kruisraketten die je vanuit de lucht lanceert.

En dan kom je op het volgende punt:
Waar moet het landen? Als het niet binnen 50 meter van het doel valt, dan had je het net zo goed niet kunnen gooien. Dan ben je vooral de boeren aan het irriteren, want al die kuilen moeten weer worden dicht gegooid.
Dus moet je 'richten' en daarvoor heb je weer intel nodig, die de Russen niet voldoende lijken te hebben. Of je moet een drone in de lucht sturen (en die worden met bosjes ook weer neergehaald).

Ergo:
1 onderdeel van je leger kan nooit de oorlog winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:36:
[...]

Die strategische bommenwerpers die moeten ook hun bommen afgooien, de meeste kunnen dat niet als ze hyper/supersonisch vliegen. Helemaal als je domme bommen wilt afgooien. Gooi je duurdere bommen af, dan zijn het eigenlijk meer kruisraketten die je vanuit de lucht lanceert.

En dan kom je op het volgende punt:
Waar moet het landen? Als het niet binnen 50 meter van het doel valt, dan had je het net zo goed niet kunnen gooien. Dan ben je vooral de boeren aan het irriteren, want al die kuilen moeten weer worden dicht gegooid.
Dus moet je 'richten' en daarvoor heb je weer intel nodig, die de Russen niet voldoende lijken te hebben. Of je moet een drone in de lucht sturen (en die worden met bosjes ook weer neergehaald).

Ergo:
1 onderdeel van je leger kan nooit de oorlog winnen.
Hypersonische bommenwerpers zijn er sowieso niet.

Supersonische, ja, maar die dingen zijn vooral lastiger voor gevechtsvliegtuigen. Voor een raket maakt het relatief weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 14:23
Requiem19 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:30:
[...]

Dus je zegt dat Oekraine gelijk overlopen wordt als de reserves worden ingezet, maar eigenlijk weet je (net als ik overigens :P) niet heel goed wat de waarde is van de reservisten en hoe goed ze getraind zijn etc.

6-8m wapens heeft Oekraine niet, maar de NAVO gelukkig wel. De kans dat de NAVO 6 miljoen Oekrainers goed bewapend met werkend modern materieel is een stuk groter dan dat Rusland 2 miljoen reservisten goed bewapend.
Ik vraag me af hoe effectief Igor de boer, met het stijve been, geboren en getogen op het achtergebleven platteland van oost-Siberië, daadwerkelijk is. Ondervoed, armoedig, geen idee waarvoor ie aan het vechten is, of welke moderne stuff ie om z’n oren krijgt. En dan ziet ie ook nog eens hoe de rest van de wereld leeft, dus als ie levend terugkomt heeft ie ook nog eens een iets ander beeld van de wereld en z’n eigen positie daarin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Het kabinet wil dat Nederland aan het einde van dit jaar onafhankelijk is van Russisch gas, olie en steenkolen.

https://www.nu.nl/politie...sisch-gas-en-olie-af.html

Zou top zijn als we dat kunnen behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RobinHood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:44:
[...]

Supersonische, ja, maar die dingen zijn vooral lastiger voor gevechtsvliegtuigen. Voor een raket maakt het relatief weinig uit.
Voor een raket is het waarschijnlijk zelfs gunstiger. Bij supersonische snelheden kun je nauwelijks meer manoeuvreren en dat komt een raket goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Laatst online: 14:23
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:45:
Het kabinet wil dat Nederland aan het einde van dit jaar onafhankelijk is van Russisch gas, olie en steenkolen.

https://www.nu.nl/politie...sisch-gas-en-olie-af.html

Zou top zijn als we dat kunnen behalen.
In het FD een interessant artikel daarover: de US ziet een dikke business maar gaat wel ten koste van milieu. Straks geen Russen maar wel de zee die aan je deur staat. Hmmm. Iets met een rock en een hard place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:36:
[...]

Voor zover ik weet hebben ze niet eens hypersonische bommenwerpers. De snelste is de Tu-160 met mach 2 en daar hebben ze een stuk of 25 van waarvan niet duidelijk is hoeveel inzetbaar zijn. En als er verloren gaan zijn ze praktisch onvervangbaar. En dat een toestel als een Tu-95 een eenvoudig doel is hoeft geen betoog. Die zijn alleen bruikbaar als er echt luchtoverwicht is en de afweer compleet vernietigd. Dan kun je daarmee goed je gang gaan, maar ik zie geen aanwijzingen dat dat het geval is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Uh? :o
Citing anonymous government sources, Bloomberg reported that Germany would provide Ukrainian troops with training and ammunition for the PzH 2000, a self-propelled, rapid-fire artillery system, which the Netherlands is sending to Ukraine. Scholz had not mentioned the arrangement with the Netherlands in his speech on Tuesday.
https://www.theguardian.c...apons-support-for-ukraine

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:24
Ben benieuwd hoe het verder gaat bij de staalfabriek. Vroeg of laat zal het eten en drinken op zijn. Zullen ze dan schietend naar buiten en toch een doorbraak forceren of zullen ze naar buiten gaan met een witte vlag. Bij dat laatste is er de mogelijkheid dat ze worden neergeschoten terwijl ze geen wapens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:47

Spotmatic

Ken sent me

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:47:
Voor zover ik weet hebben ze niet eens hypersonische bommenwerpers. De snelste is de Tu-160 met mach 2 en daar hebben ze een stuk of 25 van waarvan niet duidelijk is hoeveel inzetbaar zijn. En als er verloren gaan zijn ze praktisch onvervangbaar. En dat een toestel als een Tu-95 een eenvoudig doel is hoeft geen betoog. Die zijn alleen bruikbaar als er echt luchtoverwicht is en de afweer compleet vernietigd. Dan kun je daarmee goed je gang gaan, maar ik zie geen aanwijzingen dat dat het geval is.
Weet jij wat de hoogte is waarop je nog domme bommen kunt gooien? Starstreak heeft een max. van 5km hoogte, maar volgens mij moet je fors lager zitten voor enige precisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik hoop dat je ze binnenkrijgt. Ik zie vandaag dat mijn bestelling (Bomarka) niet geleverd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
MetalSonic schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:54:
Ben benieuwd hoe het verder gaat bij de staalfabriek. Vroeg of laat zal het eten en drinken op zijn. Zullen ze dan schietend naar buiten en toch een doorbraak forceren of zullen ze naar buiten gaan met een witte vlag. Bij dat laatste is er de mogelijkheid dat ze worden neergeschoten terwijl ze geen wapens hebben.
Of er blijven ook in de stad aanvalletjes plaatsvinden. Het zijn veel km2's om te bewaken. We zagen in het noorden ook achter de linies activiteit. Als de aandacht verslapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:29:
[...]

100 bedoel je
En dat is te zien, hoeveel er daarvan inzetbaar zijn :

https://nationalinterest....nys-military-dying-110696

[...]

Tot dusver heeft bijna niemand echt zware wapens gestuurd. Wat sloveense tanks, geruchten van poolse en dat is zowat het. Voor de rest is eht draagbaar of licht materiaal zoals apc's en AA .
Zelfs Nederland stuurt gepantserd vervoer. Dus zo vreemd is dat echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:00:
[...]

Of er blijven ook in de stad aanvalletjes plaatsvinden. Het zijn veel km2's om te bewaken. We zagen in het noorden ook achter de linies activiteit. Als de aandacht verslapt...
Dat zou dan een soort stadse guerilla oorlog worden.
Las net dat Rusland nu een gebied tot in Moldavië wil veroveren. Volgens mij hebben ze er de troepen niet eens voor om zoveel gebied vast te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:29
RobinHood schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:32:
[...
Voor echte point-defense zijn zelfs Stingers, Starstreaks en Mistrals zeker nog problematisch voor dit soort vliegend tuig.
Die manpad heeft geen schijn van kans. Want die komt niet verder dan een range van 4-5 km; met een vergelijkbare hoogte.
Komt er een TU160 aangevlogen met 600 m/s ( iets onder mach 2); dan heb je nadat je hem gezien hebt ongeveer 15-30 seconden nodig om de IR-sensor te koelen.
De raket zelf heeft een topsnelheid van mach 2.5 (750 m/s) en heeft op topsnelheid al 6 seconden over om alleen het hoogte verschil te overbruggen. In de praktijk zal de raket er dus al snel 10 seconden of langer over doen. Dat betekent dat je de bommenwerper minimaal 25 seconden voor hij bij jou is aan moet zien komen (horen doe je hem niet want hij gaat sneller dan het geluid). Dus in het geval dat je klaar staat met je stinger in je hand; moet je een straaljager op 15 km afstand aan zien komen vliegen en meteen beginnen met het armen van je stinger om op tijd te zijn.

En dit is in het gunstige geval dat de bommenwerper over je heen vliegt; als hij op een kilometer afstand langs je heen gaat wordt het plaatje nog wat ongunstiger.

Dit is ook de reden dat manpads vooral goed werken tegen helicopters en het neerhalen van laagvliegende jachtvliegtuigen al veel lastiger is.

Edit: Sommetje voor de TU95: maximum snelheid 640 kp/u; laten we zeggen 150 m/s in de praktijk. Bij een hoogte van 4.5 km moet je hem dan op 4km afstand zien aan komen. Dat is in theorie nog te doen; betekent dat je hem op een hoek van ongeveer 45 graden moet zien aan komen vliegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gebanned op 22-04-2022 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
MetalSonic schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:04:
[...]

Dat zou dan een soort stadse guerilla oorlog worden.
Las net dat Rusland nu een gebied tot in Moldavië wil veroveren. Volgens mij hebben ze er de troepen niet eens voor om zoveel gebied vast te houden.
Exact. 2x.
En als elk checkpoint een doelwit wordt...

De Russen zullen ergens 'leverage' vandaan moeten halen om het conflict te stoppen. Want anders lopen ze langzaam dood/leeg totdat ze terug moeten. Want de EU/VS + UA hebben uiteindelijk een langere adem + meer & beter materieel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:56:
[...]

Weet jij wat de hoogte is waarop je nog domme bommen kunt gooien? Starstreak heeft een max. van 5km hoogte, maar volgens mij moet je fors lager zitten voor enige precisie.
Het ging hier om terreur.. de precisie is dan niet heel relevant en een stad is best groot.

dit kwam ik met een snelle google tegen als indicatie
Postwar analysis placed the overall accuracy of daylight precision attacks with the Norden at about the same level as radar bombing efforts. The 8th Air Force put 31.8% of its bombs within 300 meters (1,000 ft) from an average altitude of 6,400 meters (21,000 ft), the 15th Air Force averaged 30.78% from 6,200 meters (20,500 ft), and the 20th Air Force against Japan averaged 31% from 5,000 meters (16,500 ft).[47]
Bron

Nu zit daar natuurlijk wel wat rek in aangezien 300 meter nog steeds vrij precies is als je simpelweg een stad wil platgooien. En we zijn ondertussen ook weer een aantal jaar verder dus de techniek zal vast wel iets verder zijn, al hadden de russen traditioneel wel wat meer moeite met mikken dan de geallieerden. Dat is ook de reden dat ze zwaardere atoombommen ontwikkeld hebben; dan mogen ze best wat verder van het doel af terechtkomen zonder dat het iets uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:34:
[...]

in dit geval maakt het uit omdat in het bericht wat ik citeerde stond dat Oekraiense lokale figuren aangaven dat de Russen die massagraven hebben gemaakt.
De doden zijn natuurlijk door de Russen veroorzaakt maar ze stellen dat de Russen de graven ook gemaakt hebben en dat is dan niet waar.
Er wordt door beide partijen gegraven, daarom is niet altijd duidelijk welk graf door wie gegraven is. Het is sowieso vanzelfsprekend dat mensen de lichamen van hun dierbaren begraven als ze daar de kans voor krijgen. Zie ook het massagraf bij Irpin of de video's over de inwoners van Mariupol die lijkzakken in massagraven leggen. Maar daarnaast is het Russische leger ook aan het ruimen:

Russen voeren lichamen weg uit Marioepol

Die lichamen zullen ook ergens in de grond verdwijnen, want bewijs van grootschalige verbranding is nog niet gevonden.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:07:
[...]

Exact. 2x.
En als elk checkpoint een doelwit wordt...

De Russen zullen ergens 'leverage' vandaan moeten halen om het conflict te stoppen. Want anders lopen ze langzaam dood/leeg totdat ze terug moeten. Want de EU/VS + UA hebben uiteindelijk een langere adem + meer & beter materieel.
Juist 'm. En dat moeten de generaals van het Russische leger toch ook zien. Wellicht in de komende weken een militaire coup en terugtrekking van het Russische leger? Een leger dat al slecht gemotiveerd is. Straks krijgen ze hun salaris wellicht niet eens meer als we kijken dat Rusland economisch richting faillissement gaat en dan hebben we het nog niet eens gehad over de herstelbetalingen alhoewel ze daar wellicht niet voor te porren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Gebanned schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:07:
[...]

Die manpad heeft geen schijn van kans. Want die komt niet verder dan een range van 4-5 km; met een vergelijkbare hoogte.
Komt er een TU160 aangevlogen met 600 m/s ( iets onder mach 2); dan heb je nadat je hem gezien hebt ongeveer 15-30 seconden nodig om de IR-sensor te koelen.
De raket zelf heeft een topsnelheid van mach 2.5 (750 m/s) en heeft op topsnelheid al 6 seconden over om alleen het hoogte verschil te overbruggen. In de praktijk zal de raket er dus al snel 10 seconden of langer over doen. Dat betekent dat je de bommenwerper minimaal 25 seconden voor hij bij jou is aan moet zien komen (horen doe je hem niet want hij gaat sneller dan het geluid). Dus in het geval dat je klaar staat met je stinger in je hand; moet je een straaljager op 15 km afstand aan zien komen vliegen en meteen beginnen met het armen van je stinger om op tijd te zijn.
Op zich kun je een seintje van een AWACS krijgen ;)

Maar met Mach 2 schiet je nauwelijks meer iets af. Als de Russen dat al kunnen is het een geleide raket die zelf al km's bereik heeft. Dan kom je niet eens in de buurt.
Maar dat spul is duur & zeldzaam. En je moet een doel hebben. Een vast object kan nog wel, maar hoe raak je een tank zonder exacte locatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:05
MetalSonic schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:13:
[...]

...
Straks krijgen ze hun salaris wellicht niet eens meer
...
Ik denk dat Rusland net zoals elk land/regio met een centrale bank vrijwel oneindig roebels kan drukken om de soldij te betalen, wat je daar vervolgens mee kan kopen door koopkrachtdaling en prijsverhogingen, dat is een andere kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:29
TheGhostInc schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:56:
[...]

De gemiddelde Russische officier compenseert het gebrek aan precisie gewoon door gebruik te maken van een grotere bom.
Pagina: 1 ... 154 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: