De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 153 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.391 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Er is redelijk wat gesloopt de laatste 24 zie ik zo over de laatste 24 uur (mis de plaatjes van @DoubleDutch )
wat opmerkelijk is (kwam ik gisteren tegen) dat zelfs de nieuwste "beste" gen5 vliegtuigen van Ru er ook tussen zitten. Hoewel niet verwonderlijk dat Ru de stats overhyped maar 50mil USD per keer verliezen is denk toch wel pijnlijk.
Dit gaat alleen maar stijgen straks

Hoop dat met die informatie nog meer gedaan kan worden, lees bruikbare data voor bv EU landen.

Waar ik wel van schrok is dat een stad/regio begon met 1,4mil inwoners gereduceerd was tot ~450,000 niet zozeer dat ik dit niet wist maar dan nog.
Daarbij de enorme hoeveelheid mensen die dakloos zijn, word er gewoon naar van.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09
RoD schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:12:
Altijd een beetje tricky dit soort berichten, maar het is interessant genoeg om te posten:
[Embed]

Daarnaast zie ik de afgelopen dagen weer meer beelden voorbijkomen van Oekraïens artillerie uur, ambushes op konvooien en drones die voertuigen slopen. Positief teken. Militaryland.net zegt dat de opmars in de Donbass van de Russen tot stilstand is gekomen. Blijkbaar ondanks dat gisteren het bericht kwam dat de Russen 42 dorpen bezet hebben. Bij Izyum lijkt heftig gevochten te worden en daar komen ook veel beelden van kapotte voertuigen voorbij (zie oa Danspiun op Twitter). Ook zien we de cijfertjes op Oryx de afgelopen dagen weer sneller toenemen (is mijn vermoeden).

Helaas lijkt het echte offensief nog niet begonnen te zijn, dus dit zegt allemaal nog weinig.
Het verbaast mij dat de (waarschijnlijk) 200+ doden van de Moskova tot meer ophef leidde in Rusland dan de (waarschijnlijk) 20.000 dode Russische soldaten.

20.000 dode soldaten - dat moet nu toch wel echt een flinke impact gaan hebben op de families, vrienden etc van de overleden soldaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 23:18

Garyu

WW

redwing schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:21:
[...]

Precies en tegelijkertijd kijken hoe snel je de drones kunt aanpassen naar wat er daadwerkelijk op het slagveld speelt. In dit geval dus grotere range/langere vliegduur ten koste van wat explosieve kracht die wat minder mag zijn omdat de tanks wat ouder zijn.
Ik lees nergens dat deze drones spontaan zijn aangepast aan de hand van de situatie in Oekraine. Ik lees dat deze drones voor "vergelijkbare situaties als in Oekraine" ontwikkeld zijn.

Het ontwikkelen, produceren en exporteren van een nieuw/aangepast wapensysteem gaat echt niet binnen twee maanden lukken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Requiem19 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:25:
[...]
Het verbaast mij dat de (waarschijnlijk) 200+ doden van de Moskova tot meer ophef leidde in Rusland dan de (waarschijnlijk) 20.000 dode Russische soldaten.

20.000 dode soldaten - dat moet nu toch wel echt een flinke impact gaan hebben op de families, vrienden etc van de overleden soldaten.
20.000 dood/gevangen, zou ook moeten betekenen dat er 40 tot 60.000 gewonden zijn volgens de normale verhoudingen.
Als die allemaal met het thuisfront contact hebben dan zouden die ook nog een flinke impact moeten hebben.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:40
Garyu schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:26:
[...]

Ik lees nergens dat deze drones spontaan zijn aangepast aan de hand van de situatie in Oekraine. Ik lees dat deze drones voor "vergelijkbare situaties als in Oekraine" ontwikkeld zijn.

Het ontwikkelen, produceren en exporteren van een nieuw/aangepast wapensysteem gaat echt niet binnen twee maanden lukken.
Wat ik had gezien op wat amerikaanse fora is dat het gaat om een drone die gemaakt is voor vergelijkbare situaties, maar waarbij er nog wat aanpassingen zijn gedaan. Het gaat dan vooral om wat minder explosieven, wat natuurlijk heel simpel te doen is maar waarmee hij lichter wordt en de range dus automatisch groter wordt. Oftewel niet compleet opnieuw ontwikkeld, maar gewoon een simpele aanpassing.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10 22:12

Denk dat de 20.000 soldaten voornamelijk uit het Russische verre oosten komen. Dat zijn arme gebieden met nauwelijks invloed.
Terwijl the Moskova bemanning als vlaggeschip van Rusland waarschijnlijk uit gebieden kwamen die wel invloed en geld hebben.
Verder is het hele Moskova gebeuren een afgang als vlaggeschip dus dat hakt er emotioneel ook gewoon harder in, helemaal omdat families precies wisten dat hun familieleden daar aan boord waren, terwijl de 20.000 soldaten waarschijnlijk in de grote groep opgaan.

Het is denk ik wel verklaarbaar.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 18:48
vso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:22:
Er is redelijk wat gesloopt de laatste 24 zie ik zo over de laatste 24 uur (mis de plaatjes van @DoubleDutch )
wat opmerkelijk is (kwam ik gisteren tegen) dat zelfs de nieuwste "beste" gen5 vliegtuigen van Ru er ook tussen zitten. Hoewel niet verwonderlijk dat Ru de stats overhyped maar 50mil USD per keer verliezen is denk toch wel pijnlijk.
Dit gaat alleen maar stijgen straks

[Twitter]
Hoop dat met die informatie nog meer gedaan kan worden, lees bruikbare data voor bv EU landen.

Waar ik wel van schrok is dat een stad/regio begon met 1,4mil inwoners gereduceerd was tot ~450,000 niet zozeer dat ik dit niet wist maar dan nog.
Daarbij de enorme hoeveelheid mensen die dakloos zijn, word er gewoon naar van.
Hier een plaatje over de huidige stand van zaken, niet zo mooi als van DoubleDutch:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQ7nnZWWYAAldgH.jpg

PSN: Alvanosa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Dit plus wat @YakuzA zegt zal relatief merkbaar worden als het per gehucht/dorp/stad in Ru geen mensen meer zijn die het werk niet meer over kan nemen
Dat kan op langere termijn voor schaartste gaan zorgen op de landbouw (meeste komen uit arme streken waar ik vermoed dus meer op het land gewerkt word.

Maar zet dit tegenover wat UA verloren heeft (als dat bekend word) dan denk ik dat Ru's problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen

@Alvanosa Inderdaad hier zie je niet de +<aantal> ;) daarom poste ik hem ook niet, thx for sharing though

Trouwens zag ook dat van de tiktok bende de rode schoentjes persoon niet meer onder ons is, of dit de prada drager is durf ik niet te zeggen.

Dit is wel balen voor UA

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 22-04-2022 09:39 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:34:
[...]

Dit plus wat @YakuzA zegt zal relatief merkbaar worden als het per gehucht/dorp/stad in Ru geen mensen meer zijn die het werk niet meer over kan nemen
Dat kan op langere termijn voor schaartste gaan zorgen op de landbouw (meeste komen uit arme streken waar ik vermoed dus meer op het land gewerkt word.

Maar zet dit tegenover wat UA verloren heeft (als dat bekend word) dan denk ik dat Ru's problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen

@Alvanosa Inderdaad hier zie je niet de +<aantal> ;) daarom poste ik hem ook niet, thx for sharing though

Trouwens zag ook dat van de tiktok bende de rode schoentjes persoon niet meer onder ons is, of dit de prada drager is durf ik niet te zeggen.

Dit is wel balen voor UA
[Twitter]
misschien dat daarin ook meespeelt dat de Russen enkele tienduizenden Oekraieners heeft gedeporteerd en schijnbaar wil dwingen tot het bouwen van steden in Siberië ofzo.
Bij gebrek aan werkers zetten ze Oekraieners in. Deden de Russen ook na WO2 met gevangenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:12:
Altijd een beetje tricky dit soort berichten, maar het is interessant genoeg om te posten:
[Embed]
Het geeft aan dat de getallen vanuit Oekraïne wel aardig kloppen.
Oekraine zal altijd iets overschatten, maar het zit wel in dezelfde orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:49:
[...]

misschien dat daarin ook meespeelt dat de Russen enkele tienduizenden Oekraieners heeft gedeporteerd en schijnbaar wil dwingen tot het bouwen van steden in Siberië ofzo.
Bij gebrek aan werkers zetten ze Oekraieners in. Deden de Russen ook na WO2 met gevangenen.
Ken je de holodormor? Die was ervoor namelijk.
ps in dit topic staat hier en daar eventueel meer info dacht ik

Maar laten we hopen dat UA straks die mensen gewoon op kan gaan halen uit RU en ik hoop dat wij als EU/Nato daar ook alles voor in zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 22-04-2022 09:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 19:32

FunkyTrip

Funky vidi vici!

vso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:55:
Maar laten we hopen dat UA straks die mensen gewoon op kan gaan halen uit RU en ik hoop dat wij als EU/Nato daar ook alles voor in zetten.
Dat is wel het grote verschil met de holodomor natuurlijk: Al die ontvoerde Oekrainers gaan straks hard om hulp roepen op binnengesmokkelde mobieltjes met GPS locaties waar ze zitten.

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 09:56

mindcre8r

Tradepedia

In depth analyse van zijn (vlad) gezondheid.
Excuses als het al voorbij is gekomen.

Bears and Bulls

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

mindcre8r schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:22:

[Twitter]
Nou, dat komende van een Phd en niet een MD doet mij al vermoeden het met een korrel zout te nemen, laat staan als je zoekt op de ziekte dat dit voornamelijk een kinderziekte is die bij meisjes voorkomt.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/5Zq7Oo32B7R/550x406.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door whyz op 22-04-2022 11:34 ]

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

whyz schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:29:
[...]

Nou, dat komende van een Phd en niet een MD doet mij al vermoeden het met een korrel zout te nemen, laat staan als je zoekt op de ziekte dat dit voornamelijk een kinderziekte is die bij meisjes voorkomt.
Plus hij had dit al sinds de vroegste beelden dat hij nog PM was van Rusland. Dus wat die dokter uitkraamt is ook onzin, anders had hij lang geleden al het loodje gelegd.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:30:
[...]

Plus hij had dit al sinds de vroegste beelden dat hij nog PM was van Rusland. Dus wat die dokter uitkraamt is ook onzin, anders had hij lang geleden al het loodje gelegd.
Die dokter is gewoon weer aan het speculeren joh.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:30:
[...]

ach, dit soort dingen kwamen ook naar voren toen Trump rare dingen deed (dus altijd). Hij zou dementeren etc etc. Ik zou het inderdaad niet te serieus nemen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:40
Apache4u schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:32:
[...]

ach, dit soort dingen kwamen ook naar voren toen Trump rare dingen deed (dus altijd). Hij zou dementeren etc etc. Ik zou het inderdaad niet te serieus nemen.
Alsof je dat zou merken bij Trump :?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 11:13

[Twitter]
Gezien het gebrek aan een thread, de genoemde ziekte en de reacties op die tweet lijkt het meer een grap.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Zethiel schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:41:
[...]

Gezien het gebrek aan een thread, de genoemde ziekte en de reacties op die tweet lijkt het meer een grap.
Ik denk het niet. Gebeurtenissen creëren altijd een podium waar mensen (die vatbaar zijn voor aandacht) graag even hun 15-minutes-of-fame komen claimen. Vooral op platformen met scores/puntentellingen zoals Twitter, reddit en ook tweakers zie je dit veel terugkomen. Het klinkt stom, maar het grote boze 4chan heeft hier geen last van, en is de hoofdreden waarom Rusland shills na al die weken nog steeds geen voet aan land krijgt op /k/.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Even snel tussendoor (want werk)

Er zit dus wellicht meer achter ? want R&D is anders dan dit

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[Twitter]
Zullen we het hier op houden? Dit artikel is 7 jaar oud.

https://www.nbcnews.com/h...adimir-putin-walk-n480611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:58:
Even snel tussendoor (want werk)
[Twitter]

Er zit dus wellicht meer achter ? want R&D is anders dan dit
moedwillig saboteren om het regime te schaden?

Of bewijsmateriaal vernietigen (papier verbranden) door het regime dat bezig is met exit-strategie en geen info wil achterlaten voor de opvolger?

Zo ook met die vermoorde families.
Vermoord omdat ze onderdeel waren van de Putin-kliek?
Of wederom het regime dat loose ends opruimt voordat ze omver geworpen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het enige bijzondere is dan dat hij in het laatste filmpje zijn linkerhand bij de heup hield ipv de rechterarm die hij bij het lopen daar houdt.

Al met al zou ik er idd niet teveel achter zoeken :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:00:
[...]

moedwillig saboteren om het regime te schaden?

Of bewijsmateriaal vernietigen (papier verbranden) door het regime dat bezig is met exit-strategie en geen info wil achterlaten voor de opvolger?

Zo ook met die vermoorde families.
Vermoord omdat ze onderdeel waren van de Putin-kliek?
Of wederom het regime dat loose ends opruimt voordat ze omver geworpen worden?
Zeker met de cyber capaciteiten van Rusland kan dat veel discreter. Ik snap je punt en verwerp 'm nog niet, maar overtuigd ben ik ook niet. Het is niet ondenkbaar dat dit Oekraïense specops zijn (de tijd van hit&run op infanterie schaal is tenslotte voorbij), en anders wel de oppositie van Poetin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

nst6ldr schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:05:
[...]

Zeker met de cyber capaciteiten van Rusland kan dat veel discreter. Ik snap je punt en verwerp 'm nog niet, maar overtuigd ben ik ook niet. Het is niet ondenkbaar dat dit Oekraïense specops zijn (de tijd van hit&run op infanterie schaal is tenslotte voorbij), en anders wel de oppositie van Poetin.
Putin schijnt voor een groot deel op criminele groepen te leunen. Ik kan me voorstellen dat die groepen ook gewoon door Oekraine ingehuurd kunnen worden. Loyaliteit hoef je van criminelen niet te verwachten en als ze een leuk bedrag krijgen en een adres waar brand gesticht moet worden dan vragen ze toch niet verder.

En met Amerikaans geld kun je heel veel pyromanen nog maanden actief houden.

[ Voor 5% gewijzigd door downtime op 22-04-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

downtime schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:11:
[...]

En met Amerikaans geld kun je heel veel pyromanen nog maanden actief houden.
Zéker met de stand van de roebel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
nst6ldr schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:14:
Zéker met de stand van de roebel :)
Die staat toch weer hoog? O-)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hoevenpe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:19:
[...]

Die staat toch weer hoog? O-)
Gelukkig maar, als ik de propaganda zo lees heeft het Russische overheids vastgoedbedrijf een hoop elektriciens in te huren :')

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Interessant. Hier horen we, op die aanval op Belgorod na, maar weinig over. Als dit klopt is het een mooie opsteker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:28
RoD schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:25:
[Embed]
Interessant. Hier horen we, op die aanval op Belgorod na, maar weinig over. Als dit klopt is het een mooie opsteker.
Beschadigd, maar nog rollend spul wat de Russen naar achteren hebben gehaald om te repareren. Betekent dat de 'photo confirmed' tellingen aan de lage kant zitten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nst6ldr schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:05:
[...]

Was dat nu de APU of SBU (zoveel nieuwe afkortingen bij te houden), vraag me ook af of de brand in moskou (bij stadhuis in de buurt) relevant was.

@Verwijderd Dat was niet wat ik bedoelde maar goed punt, kortom wat in de quote staat ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:37:
[...]

Alsof je dat zou merken bij Trump :?
Precies mijn punt. Als wereldleiders zich als mafkezen gedragen zijn er altijd twitter-dokters die daar een medische diagnose aan ten grondslag willen leggen. In plaats van accepteren dat wereldleiders ook gewoon mafkezen kunnen zijn.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

De Duitsers beginnen mij steeds meer te irriteren met hun softe / afwachtende aanpak. Willen volgens AD geen zware wapens leveren. Schermen weer met bang voor WW3 en de befaamde raketjes. Ik denk dat Europa in zijn handen mag wrijven dat de Rusland niet zo sterk is als op papier. Met zulke leiders zaten de Russen al gezellig aan de kust voordat er eens een unanieme beslissing was genomen.....

Src. https://www.ad.nl/buitenl...de-wereldoorlog~aa7abff4/

Maar wat ik interessanter vond is speculatie dat in Transnitie wellicht een luchtbrug wordt opgezet door RU (nog ontkent door Moldavie). Als Mariepol valt hebben Odessa, en wellicht later Moldavie, een serieus probleem.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
sh4d0wman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:52:
[...] Met zulke leiders zaten de Russen al gezellig aan de kust voordat er eens een unanieme beslissing was genomen..... [...]
Ik vind ze ook zwak momenteel, maar dit is wel heel erg overdreven. Misschien dat ze nog niet ingrijpen als een EU land wordt aangevallen, maar als ze Duitsland (waar de Russen toch echt eerst doorheen moeten) binnenvallen komen ze echt wel in actie hoor. Die Russen waren hier niet gekomen. Teveel materieel, ook van de VS, dat er nog tussen staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33

Auredium

Informaticus Chaoticus

Het is altijd lastig tijdens oorlog om op propaganda te filteren. Niet alleen in de nieuwsartikelen en social media maar ook in de reacties erop. Het westen heeft genoeg media manipulatie en ook Rusland heeft genoeg botjes en betaalde trolletjes overal zitten. Je hoeft maar de nieuws artikelen en reacties op websites zoals nu.nl of op Youtube te lezen.

Ik denk dat wat opvalt is het gebrek aan voorwaarts momentum bij de Russische troepen. In tegenstelling tot de initiële opening van de oorlog (of fase 1 van de speciale operatie *Kuch) was er nu geen verassingselement. Bij de opening van fase 1 wist Oekraïne dat er iets ging komen maar niet precies wanneer. Nu was vrij duidelijk wat er ging gebeuren. Ik denk dat de kaarten ook in het voordeel van Oekraïne zijn geschud.
Oekraïne heeft pakweg 40.000 troepen in het oosten zitten en Rusland 60.000. Als grondregel is er een 1:3 ratio tussen verdediger en aanvaller. Rusland zou dus op papier 120.000 troepen nodig hebben op de 40.000 van Oekraïne de baas te kunnen en dat hebben ze simpelweg niet. Alhoewel hun logistieke lijnen nu wat minder verspreid zijn hebben ze nog steeds bij de Russen een tekort aan genoeg vervoer voor hun troepen.
Ik heb begrepen dat ze in Noord-Oost Oekraïne bezig zijn met een poging de Russische legermacht daar te omcirkelen. Als dat lukt hebben ze pakweg 22.000 Russische troepen omsingelt ofwel meer dan 1/3 van de beschikbare Russcihe macht. Als dat lukt is fase 2 uitgelopen op een falen voor Rusland.

Gezien de huidige situatie vermoed ik dat nog 1 a 2 maanden oorlog Rusland zijn leger uit elkaar laat vallen. Nog 3 of 4 maanden zou zelf kunnen leiden tot een situatie waarbij Oekraïne grond weet te veroveren van de opstandelingen en de Krim. De vraag is dan wat Poetin gaat doen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Verwijderd Betreft die grim reaper sim video die je noemde, met zinken van de Moskva als je dan tot de conclusie moet komen dat "weersomstandigheden" (golfjes) je hele Afweer systeem plat legt dan is "droevig" de understatement van het jaar!

Trouwens USA heeft dit ook al eerder opgemerkt met de (kruis)rakketten die van 50 naar 30 per dag zijn gezakt "afhankelijk van de dag vliegen er x aantal" als ze hier voorzichtig hinten op het "weer" dan word het een trend.

Zag ook dat die 50 Mil a pop gen 5 (nieuwste) straaljager waar China ook 24 oid heeft besteld ook al neergehaald is

Zoals jullie weten ook dat alle interessante tech die UA in handen krijgt een enkeltje USA krijgt, wellicht krijgt UA nog geld extra, 1 van de redenen dat USA ook zoveel $$$$ erin pompt vermoed ik.
Maar krijg steeds meer het vermoeden dat de meneer de analist in de VS er naar kijkt en de eerste paar uur niet meer van de grond te krijgen is ROTFLMAO-style

Over defecten gesproken --> arme Oryx :+ (zie foto)

@YakuzA thx voor je hint, rest ook maar even gedaan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 22-04-2022 17:05 . Reden: spelcheck ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Auredium schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:02:
Ik denk dat wat opvalt is het gebrek aan voorwaarts momentum bij de Russische troepen. In tegenstelling tot de initiële opening van de oorlog (of fase 1 van de speciale operatie *Kuch) was er nu geen verassingselement
Mee eens, maar een kanttekening hierbij is wel dat volgens de Amerikanen (en ook Oekraïnse bronnen) het grote Donbas offensief nog niet is begonnen. Rusland is nog steeds aan het voorbereiden:

Ik ben benieuwd wanneer het echt los gaat. Elke dag dat ze wachten komt er ook zwaarder materiaal Oekraïne in vanuit het Westen.

[ Voor 4% gewijzigd door user109731 op 22-04-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:02:
@Verwijderd Betreft die grim reaper sim vid die je noemde, met sinken van de Moskva als je dan tot de conclusie moet komen dat "weersomstandigheden" (golfjes) je hele Afweer systeem plat legt dan is "droefing" de understatement van het jaar!

Trouwens USA heeft dit ook al eerder opgemerkt met de (kruis)rakketen die van 50 naar 30 per dag zijn gezakt "afhankelijk van de dag vliegen er x aantal" als ze hier voorzichtig hinten op het "weer" dan word het een trend.

Zag ook dat die 50 Mil a pop gen 5 (nieuwste) straaljager waar China ook 24 oid heeft besteld ook al neergehaald is

Zoals jullie weten ook dat alle intressante tech die UA in handen krijgt een enkeltje USA krijgt, wellicht krijgt UA nog geld extra, 1 van de redenen dat USA ook zoveel $$$$ erin pompt vermoed ik.
Maar krijg steeds meer het vermoeden dat de meneer de analist in de VS er naar kijkt en de eerste paar uur niet meer van de grond te krijgen is ROTFLMAO-style

[Twitter]
weersomstandigheden spelen sowieso mee.
Ik kan me niet meer goed herinneren wat de clou was van de video maar er circuleert ook een youtube video over de F35 die niet vliegt tijdens onweer.

Ik vind de Russische toestellen mooi om te zien ,maar ja het moet wel goed werken.
Lachen over dat het allemaal kapot maakt of niet goed functioneert ben ik niet zo van. Niets is perfect en tja alsof wij een betere hebben. De beste die het westen heeft is ook een ouwetje: de F22. En ik denk dat die nog steeds beter is dan de F35 ook al zit die laatste vol met elektronica. Nieuwer/moderner is niet altijd beter.
Heb ook altijd wel respect gehad voor Russische toestellen die beter tegen de 'chaos of war' konden qua vuile vliegvelden, vergeleken met Amerikaanse toestellen die alleen kunnen opereren van schoon opgeruimde startbanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 15:38
Maar wat ik interessanter vond is speculatie dat in Transnitie wellicht een luchtbrug wordt opgezet door RU (nog ontkent door Moldavie). Als Mariepol valt hebben Odessa, en wellicht later Moldavie, een serieus probleem.
Volgens NOS liveblog zou de uiteindelijke doelstelling een landbrug zijn:
Russische commandant: 'Heel zuidelijk Oekraïne onder controle krijgen'

Rusland wil geheel zuidelijk Oekraïne onder controle krijgen en zo een route vrijmaken naar Transnistrië [...]

De doelstelling is onderdeel van de tweede fase van de Russische "speciale operatie" in Oekraïne, die er vooral op is gericht de hele oostelijke Donbas-regio te veroveren en vanaf daar een route over land te creëren naar het door Moskou ingelijfde schiereiland de Krim. De Russische commandant Roestam Minnekajev zegt dat het onder controle krijgen van Zuid-Oekraïne de verbinding van het leger met Transnistrië zou verbeteren.

[...]

De regering in Kiev vreest dat Russische troepen vanuit Transnistrië een nieuw offensief kunnen beginnen. Oekraïne zei eerder deze maand dat een vliegveld in Transnistrië in gereedheid wordt gebracht voor het invliegen van Russische militairen, maar dat werd weersproken door Transnistrië en Moldavië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

user109731 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:19:
[...]

Mee eens, maar een kanttekening hierbij is wel dat volgens de Amerikanen (en ook Oekraïnse bronnen) het grote Donbas offensief nog niet is begonnen. Rusland is nog steeds aan het voorbereiden:
[Twitter]
Ik ben benieuwd wanneer het echt los gaat. Elke dag dat ze wachten komt er ook zwaarder materiaal Oekraïne in vanuit het Westen.
In Belgarod...ik voel opeens die Howitzers ook vlakbij de grens komen >:) >:) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-10 23:18

Garyu

WW

@Verwijderd Betreft die grim reaper sim vid die je noemde, met sinken van de Moskva als je dan tot de conclusie moet komen dat "weersomstandigheden" (golfjes) je hele Afweer systeem plat legt dan is "droefing" de understatement van het jaar!

Trouwens USA heeft dit ook al eerder opgemerkt met de (kruis)rakketen die van 50 naar 30 per dag zijn gezakt "afhankelijk van de dag vliegen er x aantal" als ze hier voorzichtig hinten op het "weer" dan word het een trend.

Zoals jullie weten ook dat alle intressante tech die UA in handen krijgt een enkeltje USA krijgt, wellicht krijgt UA nog geld extra, 1 van de redenen dat USA ook zoveel $$$$ erin pompt vermoed ik.

[Twitter]
Je bent erg optimistisch en denkt m.i. teveel in rechte lijnen. Het aantal poppetjes en vliegtuigen in zo'n conflict is natuurlijk van belang. Maar Rusland hééft er heel veel van, en die stoomwals die rolt. Langzaam, maar alles-vermorzelend.

Deze oorlog is nog lang niet voorbij, en op de escalatie-ladder staat Rusland helaas nog lang niet op de hoogste trede. De mensenrechtenconventie-checklist heeft nog een paar heel nare vakjes die Rusland nog niet heeft afgehaakt :/.

Let wel, ik geef Rusland ook geen grote kans dat ze al hun doelen gaan bereiken, maar de hoeveelheid pijn gaat alsnog heel groot worden.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:52
Rusland wil totale controle over hele zuiden van Oekraïne

Rusland is wel degelijk van plan om naast de oostelijke Donbas ook het hele zuiden van Oekraïne in handen te krijgen. Dat heeft de Russische generaal Roestam Minnekajev gezegd, zo stelt het staatsagentschap Interfax.

Met de quasi volledige val van havenstad Marioepol heeft Rusland zijn verhoopte landcorridor naar de in 2014 geannexeerde Krim al grotendeels in handen. Maar volgens Minnekajev is het doel wel degelijk het controleren van het hele zuiden.

'Het is een andere weg naar Transnistrië, waarvan er ook bewijzen zijn dat de Russisch-sprekende bevolking er onderdrukt wordt', argumenteerde Minnekajev. D

Moldavië grenst in het westen aan Oekraïne. Kiev vreest al langer dat Rusland vanuit Transnistrië nieuwe aanvallen zou willen lanceren. Oekraïne zei eerder deze maand al dat een luchthaven in de regio volgens hen werd opgetuigd om materiaal en troepen in te vliegen.

Bron De Tijd

Kort gezegd, het Russische regime geeft aan een volledige landbrug tot Transnistrië te willen creëren.
Ik denk niet dat dit werkelijk als nieuwtje kan worden beschouwd, maar het daadwerkelijk bevestigen van dit doel is wel breaking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

[Twitter]
Persoonlijk denk ik dat de tijd alleen maar in het nadeel werkt van de Russen. Als ze nu niet slagen is het over en uit voor ze. Nogmaals zon nederlaag als bij Kiev is dodelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

sjroorda schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:24:
[...]

Volgens NOS liveblog zou de uiteindelijke doelstelling een landbrug zijn:

[...]
Klopt stond ook in AD. Maar die luchtbrug kan gebruikt worden om de landbrug te forceren. Dan kan men Odessa van meerdere zijden incl water en lucht aanvallen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

[Twitter]
Tijd voor extra stingers/Igla's/etc in dat gebied dus?

Gisteren was schijnbaar al een aardig dagje met -3 vliegtuigen en -3 heli's.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een video waarin de Tsjetsjeense strijders de 'overwinning' van Mariupol vieren:

“Bevel van Poetin om stad te reinigen en te vernietigen volbracht”

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 22-04-2022 13:57 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 13:27
XWB schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:56:
Een video waarin de Tsjetsjeense strijders de 'overwinning' van Mariupol vieren:

May they burn in hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:01

Lijkt wel oud en nieuw in nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
Zolang het westen nog zo weinig doet, zal dat niet zo snel gebeuren. Je ziet nu trouwens al dat de media aandacht veel minder aan het worden is. We laten het gebeuren en achteraf zeggen we dat we het een volgende keer echt, echt anders gaan doen. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zou niet verbaasd zijn. Dat was het verhaal met de MiG-25. Het ding was een interceptor die ontwikkeld werd als reactie op de Amerikaanse Valkyrie bommenwerper (die later gecanceld is).
Toen in het westen de eerste informatie en foto's bekend werden, werd er een hele mythe omheen verzonnen. Het ding zou een hypermoderne dogfighter zijn die Mach 3.2 kon vliegen en 20.000 meter hoogte kon bereiken. Niks in het westen kwam zelfs maar in de buurt. De F-15 werd deels in reactie op de MiG-25 ontwikkeld.

Toen de realiteit boven water kwam bleek de MiG-25 een toestel met hele grote beperkingen te zijn. Die topsnelheid van Mach 3.2 was een party trick: Dat kon je eenmalig doen maar dan moest je na de vlucht beide motoren vervangen. Als ik me goed herinner (zie het zo snel niet terug op Wikipedia) accelereerden de motoren boven Mach 2.8 oncontroleerbaar door naar Mach 3.2 en bleven daar tot ze uit elkaar vielen.
Maar daar kwamen wij pas achter toen een Russische piloot met zijn vliegtuig deserteerde en dat toestel (letterlijk) uit elkaar gehaald is.

Wikipedia: Mikoyan-Gurevich MiG-25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ukrainian troops (40 soldiers) begin training in France with Caesar 155mm 52-caliber self-propelled howitzers donated by France, said Macron in @OuestFrance
De Artillerie afdeling van Oekraine heeft het druk met al die trainingen.
Wikipedia: CAESAR self-propelled howitzer

Wel goed, want de 152mm artillerie shells uit sovjet tijd beginnen misschien op te raken?

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 22-04-2022 14:17 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:17:
[...]
Maxar inderdaad. Geen kleine speler overigens, ook als de naam misschien niet zo bekend is. Bouwen bijvoorbeeld ook mee aan de opvolger van het ISS (Artemis programma).
Maxar heeft nu ook satellietbeelden vrijgegeven waarop een nieuw massagraf in de buurt van Mariupol zichtbaar is:
Het terrein waarover het gaat grenst aan een bestaande begraafplaats in het dorp Manhush, zo’n 20 kilometer ten westen van Marioepol. Het Amerikaanse bedrijf Maxar Technologies heeft satellietbeelden van midden maart tot midden april bekeken en daaruit blijkt dat de uitbreiding van de nieuwe reeks graven tussen 23 en 26 maart is begonnen om daarna te blijven uitbreiden. De graven zijn uitgelijnd in vier secties van telkens ongeveer 85 meter lang en bevatten meer dan 200 nieuwe graven, aldus Maxar.

Plaatselijke Oekraïense functionarissen beschuldigen de Russen ervan burgers uit Marioepol te begraven die daar door Russische troepen zijn gedood. ,,De Russen proberen hun militaire misdaden te verbergen’’, zegt Vadym Boychenko, de burgemeester van Marioepol. Het stadsbestuur zegt dat Russische soldaten nu ‘tot 9000' lichamen van gedode burgers in massagraven proberen te dumpen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
downtime schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:10:
[...]

Ik zou niet verbaasd zijn. Dat was het verhaal met de MiG-25. Het ding was een interceptor die ontwikkeld werd als reactie op de Amerikaanse Valkyrie bommenwerper (die later gecanceld is).
Toen in het westen de eerste informatie en foto's bekend werden, werd er een hele mythe omheen verzonnen. Het ding zou een hypermoderne dogfighter zijn die Mach 3.2 kon vliegen en 20.000 meter hoogte kon bereiken. Niks in het westen kwam zelfs maar in de buurt. De F-15 werd deels in reactie op de MiG-25 ontwikkeld.

Toen de realiteit boven water kwam bleek de MiG-25 een toestel met hele grote beperkingen te zijn. Die topsnelheid van Mach 3.2 was een party trick: Dat kon je eenmalig doen maar dan moest je na de vlucht beide motoren vervangen. Als ik me goed herinner (zie het zo snel niet terug op Wikipedia) accelereerden de motoren boven Mach 2.8 oncontroleerbaar door naar Mach 3.2 en bleven daar tot ze uit elkaar vielen.
Maar daar kwamen wij pas achter toen een Russische piloot met zijn vliegtuig deserteerde en dat toestel (letterlijk) uit elkaar gehaald is.

Allemaal waar maar dat veranderd niks dat de mig-25 een heel goed service record heeft en was die tijdens de iran-iraq oorlog superieur aan F-4's en F-14's .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
De Duitsers beginnen mij steeds meer te irriteren met hun softe / afwachtende aanpak. Willen volgens AD geen zware wapens leveren.
Duitsland heeft geen zware wapens die het nu kan leveren die ze zelf niet echt nodig hebben.

Het duitste leger is al 10+ jaar een ramp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:10:
[...]

ook mooi filmpje van gezien ooit inderdaad.
Dat was wel een koude kermis toen maar goed laten we wel wezen: de taak die het toestel had kon daarmee wel uitgevoerd worden. Motoren vervangen is natuurlijk jammer maar het was een prestatie op zich voor die tijd. Toestel kon het in elk geval wel degelijk en dat was een verrassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:14:
[...]

Maxar heeft nu ook satellietbeelden vrijgegeven waarop een nieuw massagraf in de buurt van Mariupol zichtbaar is:

[...]
ik ken de details niet maar ik kan me herinneren dat in de eerste weken op telegram wel foto's en berichten voorbij kwamnen over lange greppels die werden gegraven om de eigen doden te begraven.
Mocht dat dezelfde greppel zijn van tientallen meters dan zou het volgens mijn geheugen door de bewoners zelf gegraven zijn en niet door de Russen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Duitsers beginnen mij steeds meer te irriteren met hun softe / afwachtende aanpak. Willen volgens AD geen zware wapens leveren. Schermen weer met bang voor WW3 en de befaamde raketjes. Ik denk dat Europa in zijn handen mag wrijven dat de Rusland niet zo sterk is als op papier. Met zulke leiders zaten de Russen al gezellig aan de kust voordat er eens een unanieme beslissing was genomen.....

Src. https://www.ad.nl/buitenl...de-wereldoorlog~aa7abff4/

niet vergeten in de argumentatie dat de Duitsers huiverig zijn om een sterke militaire macht te hebben, laat staan wapens te leveren. Allemaal als reactie op WO2 en hun schuldgevoel dat ze nog steeds hebben.
Het is dan al heel wat dat ze lichte wapens leveren, dat is al een verschil van dag en nacht.
Maar goed, als de Duitse bevolking het zelf wel wil, dan is het einde van Scholz nabij, gezien de lijst met 'leugens' die Oekraine heeft gemaakt over het gekrabbel van Scholz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:20:
[...]

Allemaal waar maar dat veranderd niks dat de mig-25 een heel goed service record heeft en was die tijdens de iran-iraq oorlog superieur aan F-4's en F-14's .
Superieur? Met maar 1 bevestigde F-14 kill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:50

Reinigen? Vind maar dat ze er een zooitje van hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:27:
[...]

ik ken de details niet maar ik kan me herinneren dat in de eerste weken op telegram wel foto's en berichten voorbij kwamnen over lange greppels die werden gegraven om de eigen doden te begraven.
Mocht dat dezelfde greppel zijn van tientallen meters dan zou het volgens mijn geheugen door de bewoners zelf gegraven zijn en niet door de Russen.
Het maakt niet uit wie gegraven heeft, de lijkzakken (ook zichtbaar op de satellietfoto's) bevestigen in elk geval dat er veel doden zijn gevallen in en rond Mariupol.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 22-04-2022 14:32 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubberen schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:36:

Rusland is wel degelijk van plan om naast de oostelijke Donbas ook het hele zuiden van Oekraïne in handen te krijgen. Dat heeft de Russische generaal Roestam Minnekajev gezegd, zo stelt het staatsagentschap Interfax.

Met de quasi volledige val van havenstad Marioepol heeft Rusland zijn verhoopte landcorridor naar de in 2014 geannexeerde Krim al grotendeels in handen. Maar volgens Minnekajev is het doel wel degelijk het controleren van het hele zuiden.

'Het is een andere weg naar Transnistrië, waarvan er ook bewijzen zijn dat de Russisch-sprekende bevolking er onderdrukt wordt', argumenteerde Minnekajev. D

Moldavië grenst in het westen aan Oekraïne. Kiev vreest al langer dat Rusland vanuit Transnistrië nieuwe aanvallen zou willen lanceren. Oekraïne zei eerder deze maand al dat een luchthaven in de regio volgens hen werd opgetuigd om materiaal en troepen in te vliegen.

Bron De Tijd

Kort gezegd, het Russische regime geeft aan een volledige landbrug tot Transnistrië te willen creëren.
Ik denk niet dat dit werkelijk als nieuwtje kan worden beschouwd, maar het daadwerkelijk bevestigen van dit doel is wel breaking.
het zat ook al gewoon in het originele plan dat door die clown uit Minsk werd getoond.
Enige verschil is dat ze Kyiv en de rest van het noorden voorlopig hebben opgegeven.
Maar ik denk dat ze er bij Mykolaiv ook niet door heen komen dus als ze al klaar zijn in Donbas dan hebben ze nog een flinke kluif bij het Kherson front. Zeker ls Oekraine daar een linie artillerie neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 22:16
Sorry, mijn bron geeft geen updates meer, zou niet weten waarom. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:32:
[...]

Het maakt niet uit wie gegraven heeft, de lijkzakken (ook zichtbaar op de satellietfoto's) bevestigen in elk geval dat er veel doden zijn gevallen in en rond Mariupol.
in dit geval maakt het uit omdat in het bericht wat ik citeerde stond dat Oekraiense lokale figuren aangaven dat de Russen die massagraven hebben gemaakt.
De doden zijn natuurlijk door de Russen veroorzaakt maar ze stellen dat de Russen de graven ook gemaakt hebben en dat is dan niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:36

Had gehoopt dat Ukraine even drone/raket op af stuurden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:55
Opmerkelijk (afschuwelijk) artikel:
Russische oligarch Sergey Protosenya en familie dood gevonden in Spanje

’Zelfmoord’
Volgens lokale media vermoedt de politie dat Sergey Protosenya zijn vrouw Natalia en hun 18-jarige dochter heeft vermoord met een bijl. Daarna zou hij zelfmoord hebben gepleegd op de binnenplaats van de villa. Dit is echter nog niet bevestigd door de politie.

...

In Moskou zou afgelopen week een soortgelijk incident hebben plaatsgevonden. Daar zou een andere directeur van een gasbedrijf, Vladislav Avayev, ook zijn vrouw en dochter hebben vermoord voordat hij zelfmoord pleegde.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

Bron De Tijd

In Transnistrië zijn maar enkele duizenden Russische militairen aanwezig, in elk geval niet genoeg voor een serieus offensief vanuit die regio. En om Odessa in te nemen moeten de Russen eerst Mykolaiv innemen, een stad wat Oekraïne tot op heden goed verdedigd heeft. Als Rusland daadwerkelijk het hele zuiden wil innemen dan zijn ze nog een flinke poos bezig, maar dat deze oorlog lang zal duren is inmiddels wel duidelijk.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:39:

[...]
Mja denk dat ze lieverd zelfmoord pleegde, dan dat het door het "inner circle" gehuurde moordenaars het uitgevoerd zou worden mocht dingen naar boven komen.
Denk dat ze gewoon de problemen zagen aankomen en dit niet goed meer zou komen. Alsnog een verschrikkelijke daad om uit te voeren.
Moet je de wanhoop wel nabij staan en geen uitvlucht meer gevonden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49
sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:39:

[...]
Je kunt je dan altijd afvragen of hij 'geholpen' is door Rusland. Het is altijd triest als er onschuldigen de dood vinden, ik kijk dan vooral naar het 18 jarige meisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Wat gaat Finland nu eigenlijk doen mbt de NAVO? Is daar al nieuws over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:25:
[...]

ook mooi filmpje van gezien ooit inderdaad.
Dat was wel een koude kermis toen maar goed laten we wel wezen: de taak die het toestel had kon daarmee wel uitgevoerd worden. Motoren vervangen is natuurlijk jammer maar het was een prestatie op zich voor die tijd. Toestel kon het in elk geval wel degelijk en dat was een verrassing.
Wat ik ermee bedoel is dat de Russen geheimzinnig doen over hun materiaal en wij structureel geneigd zijn om die capaciteiten enorm te overdrijven. Wij dachten dat we de F-15 moesten ontwikkelen om de MiG-25 te bestrijden. Bij nader inzien was een betere raket voor de F-4 waarschijnlijk genoeg geweest. Want de MiG-25 is bepaald geen dogfighter. Hij kan hard maar dan liefst wel in een rechte lijn. En dat is iets wat totaal verkeerd ingeschat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

XWB schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:42:
[...]

In Transnistrië zijn maar enkele duizenden Russische militairen aanwezig, in elk geval niet genoeg voor een serieus offensief vanuit die regio. En om Odessa in te nemen moeten de Russen eerst Mykolaiv innemen, een stad wat Oekraïne tot op heden goed verdedigd heeft. Als Rusland daadwerkelijk het hele zuiden wil innemen dan zijn ze nog een flinke poos bezig, maar dat deze oorlog lang zal duren is inmiddels wel duidelijk.
Idem denk ik dat ook. En hoe langer dit duurt, hoe meer oekranie met de nieuwe zwaardere wapens een grote tegen offensief kunnen gaan uitvoeren. En uiteraard dit strategisch en zorgvuldig uit te voeren.

Ben alleen benieuwd wat ze kunnen doen tegen 90 gevechtsvliegtuigen, zijn er behoorlijke aantallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jaapstobbe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:45:
Wat gaat Finland nu eigenlijk doen mbt de NAVO? Is daar al nieuws over?
Laatste debat die gisteren er was: 200 voor en 12 tegen gestemd. Begin Juni zullen ze toetreden bij de Nato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Boris Johnson denk dat Rusland de oorlog wel eens zou kunenn gaan winnen:

https://edition.cnn.com/e...-news-04-22-22/index.html

Dat zei ik een maand geleden al. Ik vond die cijfertjes hier van gesneuvelde Russen en tanks altijd een beetje naief. Verliezen lijden ze, en het gaat niet volgens plan. Maar ze zijn met zoveel meer mankracht en uitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:48:
[...]

Laatste debat die gisteren er was: 200 voor en 12 tegen gestemd. Begin Juni zullen ze toetreden bij de Nato.
Als ze tussentijds aangevallen worden door Rusland, is er dan een reactie van de NAVO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-08 15:52
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:48:
[...]

Toetreden of aanvraag doen? Heb je toevallig een bron?

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
Redax schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:54:
[...]
Aanvraag en daarna moet het unaniem goedgekeurd worden door de leden. Ik heb wel begrepen dat na de aanvraag Artikel 5 al van toepassing zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:31

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

k995 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:22:
[...]

Duitsland heeft geen zware wapens die het nu kan leveren die ze zelf niet echt nodig hebben.

Het duitste leger is al 10+ jaar een ramp
Ze hebben al hun 150 Panzerhaubizes zelf nodig?
Om de strijd met de Russen aan te gaan als Oekraïne verliest omdat ze die dingen niet die kant op hebben gestuurd?

Ze kunnen echt wel iets missen. Veel materieel is nieteens personeel voor. Zoals ook in NL.

Enkele honderden voertuigen kunnen echt wel naar het oosten. Al waren het maar een stel Puma's, Marders, Fuchs en Boxers.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 22-04-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
XWB schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:42:
[...]

Wanneer er één front is dat van Oost naar West beweegt zal het een stuk efficiënter gaan. Oekraïne kan dan lastig verrassingsaanvallen uitvoeren en de logistiek verstoren zal ook vrijwel onmogelijk worden. In het 'vriendelijke' gebied kunnen de Russen eigen logistiek inrichten, luchtafweer plaatsen, counter artillerie, surveillance, enz. Vervolgens is het een kwestie van langzaam de grenzen verschuiven. Dit is vermoedelijk de reden dat er nu zwaarder materiaal richting Oekraine gaat. Met stingers en javalins doe je weinig tegen een georganiseerde push die wordt ingeluid door zware artillerie.

Aangezien beide partijen niets zien in een verdeling zie ik ondertussen een scenario waarbij dit gewoon doorgaat tot heel Oekraïne is veroverd. De hele situatie wordt dan nog een stuk problematischer dan hij al is omdat er dan een opstandige bevolking in de veroverde gebieden achterblijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jaapstobbe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:50:
Boris Johnson denk dat Rusland de oorlog wel eens zou kunenn gaan winnen:

https://edition.cnn.com/e...-news-04-22-22/index.html

Dat zei ik een maand geleden al. Ik vond die cijfertjes hier van gesneuvelde Russen en tanks altijd een beetje naief. Verliezen lijden ze, en het gaat niet volgens plan. Maar ze zijn met zoveel meer mankracht en uitrusting.
Dat is dus ook het probleem. Ten eerste, Oekranie was hierop niet voorbereid. Ten tweede, Rusland bezit veel meer mankracht en wapens dan Oekranie zelfs in fullpower ooit zou hebben gehad.

Rusland is voor een land als Oekranie, hoe groot Oekranie ook mag zijn een overwhelming force. Ja Rusland heeft half gebakken troep en slechte coordinatie en helemaal slechte communicatie.

En daarom stuurt de Nato landen, allemaal spullen naar hun toe. Om vanuit de zijlijn, Oekranie te gebruiken om het leger van Rusland zoveel mogelijk af te zwakken + al die sancties en geld blokkades is dit voor het Westen, hoe erg het ook mag klinken. Een kans die nooit had mogen komen, toch is gekomen en grijpen het met beide handen aan.

Hoe meer Oekranie, Rusland beschadigd en hoe meer Rusland als "evil" in beeld komt en hoe langer deze zware sancties actief blijven, des te destructiever het word.
Breaking the enemy in and outside without breaking a sweat and without a single drop of blood from our Nato people.

Alleen de vraag in deze is, ze willen Donbass innemen en geheel mariupol en dan zo doorslaan richting het westen naar Odessa om een landbrug te maken aan de gehele oostkust.
Nu zit je dus met moldavie...dat land zit nu te beven van angst en ze voelen het aankomen. Geen Nato land, geen EU land. Ze zitten met hun handen in het haar en voelen en horen de bommen straks horen vallen op hun burgers en gebouwen.
Want waarom stoppen als Modavie, eigenlijk een niemandsland is...zoals Rusland het graag aanneemt. Behoort tot geen enkele alliantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
jaapstobbe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:50:
Verliezen lijden ze, en het gaat niet volgens plan. Maar ze zijn met zoveel meer mankracht en uitrusting.
Zie ze ook niet snel meer vertrekken, blijft opmerkelijk hoe ze keer op keer nieuwe BTG's weten te formeren.

Grote kans dat de uiteindelijke partitie grofweg langs de huidige frontlinies zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-10 22:20
sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:57:
[...]

Aangezien beide partijen niets zien in een verdeling zie ik ondertussen een scenario waarbij dit gewoon doorgaat tot heel Oekraïne is veroverd. De hele situatie wordt dan nog een stuk problematischer dan hij al is omdat er dan een opstandige bevolking in de veroverde gebieden achterblijft.
Hoe wouden ze dat bezet houden ? Rusland is dan zwak aan andere kanten van hun grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Redax schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:54:
[...]

Dit is de aanvraag. Wanneer dat gebeurt, geld al meteen artikel 5, ongeacht dat ze nog niet toegetreden zijn.

Toetreding duurt 4 - 1 jaar en moeten alle 30 bestaande Nato landen akkoord op bevinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:57:
[...]

Wanneer er één front is dat van Oost naar West beweegt zal het een stuk efficiënter gaan. Oekraïne kan dan lastig verrassingsaanvallen uitvoeren en de logistiek verstoren zal ook vrijwel onmogelijk worden. In het 'vriendelijke' gebied kunnen de Russen eigen logistiek inrichten, luchtafweer plaatsen, counter artillerie, surveillance, enz. Vervolgens is het een kwestie van langzaam de grenzen verschuiven. Dit is vermoedelijk de reden dat er nu zwaarder materiaal richting Oekraine gaat. Met stingers en javalins doe je weinig tegen een georganiseerde push die wordt ingeluid door zware artillerie.

Misschien dat de howitzers dan een verschil kunnen maken, daarmee kan Oekraïne de Russische stellingen van ruime afstand onder vuur nemen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
rejer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:01:
Hoe wouden ze dat bezet houden ? Rusland is dan zwak aan andere kanten van hun grens.
Net als de huidige bezette delen: iedereen vermoorden of afvoeren die een potentieel risico vormt, keihard maar uiterst effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-10 22:20
hoevenpe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:02:
[...]

Net als de huidige bezette delen: iedereen vermoorden of afvoeren die een potentieel risico vormt, keihard maar uiterst effectief.
Succes met 41 miljoen inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 15:17
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:02:
[...]

Dit is de aanvraag. Wanneer dat gebeurt, geld al meteen artikel 5, ongeacht dat ze nog niet toegetreden zijn.

Toetreding duurt 4 - 1 jaar en moeten alle 30 bestaande Nato landen akkoord op bevinden.
Dan hoeft Moldavia alleen maar een aanvraag in te sturen en is het beschermd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 15:49

Bron De Tijd

Komt aardig overeen met dit kaartje. Novo Rossiya.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/New_Russia_on_territory_of_Ukraine.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

durian schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:04:
[...]

Moldavie moet een aanvraag hiervoor aandienen, maar het moet gebeuren onder een referendum. Het is niet zo dat de leider van Moldavie de aanvraag indient en klaar.
Het moet binnen dat land via officiële en democratische stemmen gebeuren, dus middels het volk en alle partijen binnen in dat kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:03
durian schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:04:
[...]

Er is een checklist:

While there is no membership checklist for interested nations, NATO has made clear that candidates for membership must meet the following criteria. Interested nations must:

- Uphold democracy, including tolerance for diversity;
- Be progressing toward a market economy;
- Have their military forces under firm civilian control;
- Be good neighbors and respect the sovereignty of other nations; and
- Work toward interoperability with NATO forces.

Vink maar af ;)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
rejer schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:01:
[...]

Antwoorden voor die kwestie wordt je niet vrolijk van. Denk aan WW2. Mijn opa was meubelmaker, die moest destijds naar Duitsland. Gunstigste geval praten we dus over ter werk stellen van achtergebleven mannen in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
XWB schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:02:
[...]

Misschien dat de howitzers dan een verschil kunnen maken, daarmee kan Oekraïne de Russische stellingen van ruime afstand onder vuur nemen.
Dat gaat zeker helpen.

Maar goed trek het in dat geval even op de lange termijn. Rusland heeft erg veel artillerie en de productie capaciteit van het westen voor dergelijk wapentuig zal momenteel niet zo veel voorstellen. Uberhaupt vraag ik mij af hoe lang men bereid is om deze hoeveelheden geld te besteden, US recent 800 miljoen om even een bedrag te noemen. Wie heeft de langste adem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10 13:27
Wanneer wordt Rusland nu eigenlijk failliet verklaard?
Ik vind het opmerkelijk dat de zogeheten atoombom aan sancties blijkbaar gewoon niet veel doen.
Ok, dit duurt wel een tijdje zoiets maar ik heb niet de indruk dat dit ook maar iets teweeg brengt.
We zijn tenslotte toch al een 55 tal dagen verder.

En Rusland lijkt niet echt heel veel haast te hebben om snel een einde te maken aan de oorlog.
Is er ergens info te vinden over tekorten in Rusland?

sorry, er is blijkbaar een apart topic hiervoor, ga daar eens kijken

[ Voor 7% gewijzigd door oldgrumpy op 22-04-2022 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:00:
[...]

Dat is dus ook het probleem. Ten eerste, Oekranie was hierop niet voorbereid. Ten tweede, Rusland bezit veel meer mankracht en wapens dan Oekranie zelfs in fullpower ooit zou hebben gehad.
Ik weet niet of dit klopt.

Het Russische leger is momenteel groter dan het Oekrainse leger, maar in potentie is iedere Oekrainse man boven de 18 tot ... een soldaat. Een oud collega is getrouwd met een Oekrainse. Haar vader en broer moeten blijven in Oekraine, maar worden niet opgeroepen voor het leger omdat Oekraine momenteel selectief is met het kiezen van nieuwe manschappen omdat er zoveel 'keuze' is en het meer afhangt van het aantal beschikbare wapens en het trainen van nieuwe soldaten.

Qua wapens: als de flow van wapens vanuit het westen blijft instromen, heeft Oekraine dan daadwerkelijk minder wapens/materieel dan Rusland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
oldgrumpy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:12:
Ik vind het opmerkelijk dat de zogeheten atoombom aan sancties blijkbaar gewoon niet veel doen.
Ok, dit duurt wel een tijdje zoiets maar ik heb niet de indruk dat dit ook maar iets teweeg brengt.

En Rusland lijkt niet echt heel veel haast te hebben om snel een einde te maken aan de oorlog.
Wanneer Nederland morgen zijn grenzen sluit dan gaat dat toch ook een hele tijd goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
oldgrumpy schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:12:

De prognose is/was dat Rusland een economische krimp heeft van iets van Edit: 9,6 % in dit jaar. Nou hallelujah inderdaad. Heel vervelend dat het iets minder gaat, maar met een krimp van 9,6% gaat er lang niet genoeg pijn zijn binnen Rusland om echt iets teweeg te brengen.

https://www.businessinsid...ie-economen-voorspelling/

[ Voor 5% gewijzigd door Requiem19 op 22-04-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

asing schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:07:
[...]

Er is een checklist:

While there is no membership checklist for interested nations, NATO has made clear that candidates for membership must meet the following criteria. Interested nations must:

- Uphold democracy, including tolerance for diversity;
- Be progressing toward a market economy;
- Have their military forces under firm civilian control;
- Be good neighbors and respect the sovereignty of other nations; and
- Work toward interoperability with NATO forces.

Vink maar af ;)
Daarnaast:

Beschikbaar voor militaire dienst 1.066.459, leeftijd 18-49 (2005 est.)
Geschikt voor militaire dienst 693.913, leeftijd 18-49 (2005 geschat)
Jaarlijks de militaire leeftijd bereiken 43.729 (2005 geschat)
Actief personeel 5.000-7.500 (2018)
Reserve personeel 65.000-70.000 (2018)
uitgaven
Begroting $ 28,4 miljoen (2017)
Procent van het BBP 1,4%

Mja, dit leger stelt voor Poetin natuurlijk niks voor. Die walst eroverheen als hetzelfde jij op een mier trapt.

Of de Nato hier enigszins belang in heeft, is maar de vraag. Het land zelf is enorm zwak economisch. Het heeft namelijk zelf geen Industrieën zelf.
Of het land baat bij heeft ivm toetreding tot de EU? jazekers, het heeft potentie om te groeien. Tot de Nato...mja alleen als ze regels gaan aanpassen tot betrekking "in-dienst" en dit flink laten groeien en als Actief personeel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Requiem19 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:13:
[...]

Ik weet niet of dit klopt.

Het Russische leger is momenteel groter dan het Oekrainse leger, maar in potentie is iedere Oekrainse man boven de 18 tot ... een soldaat. Een oud collega is getrouwd met een Oekrainse. Haar vader en broer moeten blijven in Oekraine, maar worden niet opgeroepen voor het leger omdat Oekraine momenteel selectief is met het kiezen van nieuwe manschappen omdat er zoveel 'keuze' is en het meer afhangt van het aantal beschikbare wapens en het trainen van nieuwe soldaten.

Qua wapens: als de flow van wapens vanuit het westen blijft instromen, heeft Oekraine dan daadwerkelijk minder wapens/materieel dan Rusland?
Je vergeet 1 ding. Rusland heeft momenteel alleen maar hun actieve personeel ingezet. De reserves zijn nog niet aangeroepen.
Daarnaast heeft Rusland nog amper van zijn Luchtmacht laten zien en er staan 87BTG's gereed voor een opmars naar Donbass. Dat is 700-1000 man per BTG, reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:17:
[...]

Je vergeet 1 ding. Rusland heeft momenteel alleen maar hun actieve personeel ingezet. De reserves zijn nog niet aangeroepen.
Daarnaast heeft Rusland nog amper van zijn Luchtmacht laten zien en er staan 87BTG's gereed voor een opmars naar Donbass. Dat is 700-1000 man per BTG, reken maar uit.
Waarom eigenlijk? Je zou toch zeggen dat je elke aanval daarmee begint? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:12
Xtr3me4me schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:15:
[...]

Daarnaast:

Beschikbaar voor militaire dienst 1.066.459, leeftijd 18-49 (2005 est.)
Geschikt voor militaire dienst 693.913, leeftijd 18-49 (2005 geschat)
Jaarlijks de militaire leeftijd bereiken 43.729 (2005 geschat)
Actief personeel 5.000-7.500 (2018)
Reserve personeel 65.000-70.000 (2018)
uitgaven
Begroting $ 28,4 miljoen (2017)
Procent van het BBP 1,4%

Mja, dit leger stelt voor Poetin natuurlijk niks voor. Die walst eroverheen als hetzelfde jij op een mier trapt.

Of de Nato hier enigszins belang in heeft, is maar de vraag. Het land zelf is enorm zwak economisch. Het heeft namelijk zelf geen Industrieën zelf.
Of het land baat bij heeft ivm toetreding tot de EU? jazekers, het heeft potentie om te groeien. Tot de Nato...mja alleen als ze regels gaan aanpassen tot betrekking "in-dienst" en dit flink laten groeien en als Actief personeel te houden.
Premier Johnson heeft het er net over.

Pagina: 1 ... 153 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: